Topic: Könyv- és linkajánló

Kedves Látogató!

A könyv- és linkajánlót, azért hoztam létre, hogy bárki írhasson ide bármit:)

Az én témám, vitorlázás tengereken, óceánokon.
A Földközi-tengeren, az Atlanti-óceánon és a Karib térségben nem használtam Pilot/Guide könyveket. Galapagoson kaptam egy CD-t Gézától (www.rotorman.hu), amin volt néhány Guide könyv.
Camerontól kaptam egy nyomtatott verziót:
The Pacific Crossing Guide (Michael Pocock, Sheridan House, Adlard Coles Nautical, London)
Ezt el is olvastam, néha a naplómba is idéztem ebből. Igen kiváló alapkönyvnek tartom, es sokat tanultam belőle.

World Cruising Handbook (Jimmy és Doina Cornell, Adlard Coles Nautical, International Marine)
Ez a könyv minden hajón megvan, persze Carinan nincs.
World Cruising Routes (Jimmy Cornell, Adlard Coles Nautical, International Marine)
Ez a könyv minden hajón megvan, persze Carinan nincs.
The Atlantic Crossing Guide (Anne Hammick; Adlard Coles Nautical, International Marine)
The Atlantic Islands (Anne Hammick; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
Atlantic Spain and Portugal (Oz Robinson and Mike Sadler; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
Islas Beleares (Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
The Baltic Sea  (Barry Cheffield, Oz Robinson; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
Channel Islands (Nick Heath; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
Faeroe, Iceland and Greenland (Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
Isle of Scilly Pilot (Robin Brandon, Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
The Lesser Antilles (Oz Robinson, Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
North Africa (Hans van Rijn; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
North Biscay Pilot (N E Heath; Adlard Coles Nautical)
North Brittany (K Adlard Coles, Nicholas Heath; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)
South Atlantic Coast of South America (Pete and Annie Hill; Imray, Laurie, Norie&Wilson Ltd.)

Crusing Under Sail, incorporating Voyaging Under Sail, (Erick Hiscock, Adlard Coles Nautical)
Ocean Crusing Countdown (Geoff Pack, David and Charles)
Ocean Crusing on a Budget (Anne Hammick, Adlard Coles Nautical, International Marine)
Sell Up and Sail (Bill and Laurel Cooper, Adlard Coles Nautical and Sheridan House)

Amateur Radio (Gordon Stokes and Peter Bubb; Lutterworth Press UK)
A Guide to Small Boat Radio (Mike Harris, Adlard Coles Nautical)
Mariners Guide to Single Sideband (Frederick Graves, Armchair Bookstore Booklist)

Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual (Nigel Calder, Adlard Coles Nautical)
Ez a könyv minden hajón megvan, persze Carinan nincs.
Understanding Rigs and Rigging (Richard Henderson, Adlard Coles Nautical)
Nem folytatom a listát, mert szinte végtelen könyv van ebben a témában.
Esetleg később ismét írok majd erről.

Linkajánló:
Vicces, de vannak akik a www.cia.com oldalt használják, hogy az adott országról az alap információkat összeszedjék (és egy egyszerű kis térkép is található minden országról).

Igazából ajánlhatnám A Kis Herceget is, de ennek a könyvnek szerencsére nem kell reklám:))
Minden nagyobb óceáni vitorlás túra előtt érdemes elolvasni ezt a könyvet újra, szerintem.

Üdv,
Áron

Re: Könyv- és linkajánló

Sziasztok!

Egy nagyon alap link, de hátha valaki nem ismeri:
http://www.noonsite.com/
(The global site for cruising sailors)

Üdv,
Áron

Re: Könyv- és linkajánló

Egy érdekes válalkozás:
1,000days at sea
http://1000days.net/home/

The record:
657 day triple circumnavigation by an Australian, Jon Saunders in 1986 to 1988

Re: Könyv- és linkajánló

Egy csónakban, egyedül - Az Atlanti-óceán átevezése

Vasvári János oldala, aki egyedül vág neki az Atlanti átevezésének idén:
http://www.hun-solo.extra.hu

Re: Könyv- és linkajánló

A Tűzhangya újra úton !

2007 november 25. Budapest. Egy évvel és 11 nappal az első útrakelés után újabb útra készülődtünk. A résztvevők részben azonosak, de a főszereplők szerepei változtak. Aki miatt ismét átszeltük Európát ő Vasvári János Szentesről. Andi és Gábor sikeres márciusi célbaérkezése után megkereste őket, mert úgy érezte neki is nagy kedve támadt az óceán átevezéséhez, de egyedül. Miután megszervezte a szükséges támogatói hátteret, sor kerülhetett az indulásra. Gáborék tavalyi tapasztalatai alapján a spanyol Cadiz helyett a portugál Sagres városát szemelték ki indulási kikötőnek, míg az első cél a Kanári szigetek, Gran Canaria, a tavaly bevált Pasito Blanco kikötője. Az út eme bevezető, első részére Jánost elkíséri Gábor és annak 16 éves öccse Miki is. A kb. 1200 km-es távolságot 2 hét alatt tervezik megtenni, lehetőség szerint minél nagyobb távon ketten evezve. Gran Canaria szigetéről december közepén János egyedül vág neki az Atlanti óceánnak. A 90-100 naposra tervezett átkelés célpontja újra Antigua szigete. Gábor és Miki pedig - a Gábor számára talán kissé rövid evezés után - hazarepülnek. Sagres kikötőjére azért esett a választás, mert a szárazföld legdélnyugatibb kikötője és innen sokkal könnyebb a Kanári szigeteket evezve elérni mint Cadiz-ból.Akkor is ha valamivel messzebb van. Innen indulva a tengeri áramlásokat kihasználva, sokkal biztosabb elérni a Kanári szigeteket és elkerülni az Afrikai szárazföldet, ahol tavaly elég sokat tartózkodtak noha nem szerepelt az uticéljaik között. Nov.25-n délután indultunk Bécsbe a Tűzhangyáért. A hajó addig a Vienna Boat Show kiállításon szerepelt a rendezők meghívására. Nyolcan keltünk útra. Andi, Gábor, Tamás és Miki (Gábor testvérei) Vasvári János és Imre testvére. Végül a két óceánevezős (Andi és Gábor) kalandjain edződött apa, Rakonczai József és jómagam (Pálos István). Bécsből 25-n, vasárnap este nyolckor indultunk. Kb. 3400 km megtétele után kedd éjjel fél 3-kor értünk Sagresba. Másnap reggel kiderült, ez egy halászkikötő, itt nem tudjuk a hajót daruval vízretenni. A daru segítsége a tőkesúly beszereléséhez is fontos körülmény. Ezért átvonultunk a szárazföld felé 30 km-el közelebb eső Lagos városába, ahol viszont pazar marina és kikötői lehetőségek vannak. Ez a partvonulat Portugália déli tengerpartja.

Több információ Vasvári János honlapján : http://www.hun-solo.hu/
Pálos Andrea és Rakonczai Gábor honlapján: http://www.atlantix.eu/hu/index.php?oldal=fooldal

Re: Könyv- és linkajánló

National Geographic Adventure magazin link (idén második éve hívja meg a lap az elmúlt év
legnagyobb kalandjainak a szereplőit):
http://www.nationalgeographic.com/adven … -year.html

Nem mindenkinek sikerul a terve:
Werner Stoltz (www.k4a.co.za) - aki, 1millio eurot akart gyûjteni a Del-Afrika segélyezésre
Vizum problémak miatt 1éve Gibraltáron vár. Egy normál kajakkal Londonból indult és
Dél-Afrika a célja. Vele tavaly talállkozdtam Gibraltáron.

Re: Könyv- és linkajánló

Small boats, long distance
http://sailfar.net

www.solo-sailor.com
One Woman's Solo-Circumnavigation of the World
S/V Flight of Years (20' LOA)

Re: Könyv- és linkajánló

Sziasztok!

A mostani link válogatásom eléggé vegyes. Az első két linken rengeteg információ van
a tengeri és az óceáni vitorlázásról, szinte minden kérdésre lehet itt választ kapni.
A második két link nem a vitorlázásról szól, de számomra érdekes.

Guide to Sailing and Cruising Stories:
http://cruisenews.net

I'd Rather Be Sailing:
http://www.irbs.com

Long Way Round, 2men... 2bikes... 20,000miles...:
http://www.longwayround.com/lwr.htm

Erőss Zsolt oldala:
http://www.hoparduc.hu

Re: Könyv- és linkajánló

Mostanaban ezeket a konyveket olvastam, amiket tudok ajanlani:

Offshore Cruising Encyclopedia By Steve and Linda Dashew
K I S S Guide to Saling, Steve Sleight
A Sea Vagabond`s World, Bernard Moitessier

Sajnos Moitessier-t nem forditottak magyarra eddig, de nagyon ajanlom!

"The sea will always be the sea, full of enigmas and new lessons"
"If you can, stay. Leave if you must"
"I am a citizien of the most beatiful nation on earth.
A nation whose laws are harsh yet simple, a nation
that never cheats, which is immense and without borders, where
life is lived in the present. In this limitless nation, this
nation of wind, light, and peace, there is no others rules besides the sea."
Bernard Moitessier, humanista, iro, kertesz es tengeresz

Bernard Moitessier iranyzata: "annyira egyszeruen mindent, amennyire lehet"
Sokan gondoljak ezt mostanaban igy, szinte minden szolo vitorlazo es tapasztalt hajos.
"There are differen philiosophies of sailing. Mine is to do everything as simply as possible,
so you can set out to sea in quickest time and for the least expense." B.M.
"A boat is freedom, not just a way to reach a goal." B.M.

Re: Könyv- és linkajánló

Heavy Weather Sailing, K. Adlard Coles (Mult heten olvastam es nagyon jo `kis` konyv!)
Trimarans, D.M. Clarke (Ez is egy regi konyv, de erdekes.)
The Self-Sufficient Sailor, Larry and Lin Pardey

Idojarasi infok: http://bouyweather.com/

" The days follow one another, never
monotonous. Even when they seen exactly the
same, they never quite are. And that`s what
gives life at sea its particular dimension
made up of contemplation and very small,
special moments. Sea, winds, calms, sun, clouds,
birds, dolphins. The peace and joy of living
in harmony with the universe."
Bernard Moitessier

Re: Könyv- és linkajánló

AZ ESTICSILLAG
Volt egyszer, hol nem volt, mesék
tündérországa táján,
volt egyszer egy csodálatos,
szépséges-szép királylány.
Király egyetlen lánya volt,
első a tiszta bájban,
akár a szentek közt a szűz
s a hold az égi nyájban.
Elindult büszke bolt alól,
hol rejti este árnya,
az ablaknál az éjszakák
első csillagja várja.
Elnézi: künn az óceánt
hogy villogtatja fénnyel,
s ringó hullám-ösvényeken
sötét hajót vezérel.
S addig csodálja, míg kigyúl
szép csillagért a vágya.
S a fényes Esticsillag is
szerelmes lesz a lányba.
A lány búsan könyökre dűl
s csak nézi méla szemmel,
s a szíve-lelke megtelik
sóvárgó érzelemmel.
S ha csillag-várni este-tájt
az ablakhoz kilebben,
kastély felett a tűz kigyúl
s ég egyre fényesebben.
Sötét szobában lépteit
halkan kíséri fénye,
hulló, hideg szikráiból
tűz-hálót köt köréje.
S ha éjjel szép testét az ágy
fehér nyugalma várja,
megsimogatja két kezét
és pilláit lezárja.
Tükréből visszaverten is
az alvó lányt havazza,
elfordult arcát, zárt szemét
tükrözve sugarazza.
Mosoly-válaszra megremeg
a fény a mély tükörben:
ott is szívét kerülgeti
az édes álom-ölben.
S álmában is hozzá beszél
az alvó mély sóhajjal!
- Ó, éjeim királya, jöjj!
közel van már a hajnal.
Szép Esticsillag. szállj alá,
surranj le egy sugáron,
ragyogd be árva életem,
olyan régóta várom!
Megreszketett az és kigyúlt
egy villámló sugárban,
csóvásan tengerhabba hullt,
és elmerült az árban.
A vízben ringó kört vetett
a hullt csillag lemente.
S a tengermélyből felmerült
egy csodaszép levente.
És átlebbent az ablakon
egy könnyű mozdulással,
egyik kezében karcsú bot
megkoszorúzva sással.
Ifjú, királyi homlokát
aranyhaj szegte bőven,
csupasz válláról kék lepel
omlott le mély redőben.
De az átlátszó arc fakó,
mint a tavasz fehére,
bár szeme lobban: szép halott,
nem színesíti vére.
- Hazámból hozzád jöttem, ím,
mert hívtál szomju szemmel.
Az én apám a fényes ég,
szülőanyám a tenger.
Hogy otthonodban lássalak
s találkozzunk mi ketten,
szikrázva mélybe szálltam és
az árból újra lettem.
Hagyd itt világod, kedvesem,
eljöttem, lásd, utánad.
Az égi Estifény vagyok,
elviszlek, mint arámat.
Szépséged ott az óceán
korall-kastélya óvja,
s parancsoló szavadra les
a mély minden lakója.
- Ó, szép vagy, szebb angyalt nekem
sosem mutathat álom.
S szavadra, haj, mégsem lehet
csillaghazádba szállnom.
Mert más ruhád van, más a szód
- holt fénnyel mért igézel? -
mert én élő vagyok s te holt,
megdermedek ha nézel.
                *
Kelt és háromszor hullt a nap
és újra jött az éjjel.
És Esticsillag megjelent
felette tiszta fénnyel.
Kísértő álomképe még
emlékeztette rája,
és most Hullám-királyfiért
megint elfogta vágya:
- Szép Esticsillag, szállj alá
egy surranó sugáron,
ragyogd be házam, életem,
olyan régóta várom!
Az Esticsillag hallja fent
a fájó szót s kilobban,
helyén forgó kört hányt az ég
s örvénylik egyre jobban.
Egész világon átcikáz
a lángok rőt csapatja.
S a zűrzavarból, ím, kivált
egy ifjú szép alakja.
Láng szöghaján; királyi dísz
nem tündökölne szebben.
Megfürdött, míg lobogva jött,
az izzó naptüzekben.
Villan sötét redők alól
márványszépségű karja.
Halovány homlokát a gond
búfátyollal takarja.
De két titokzatos szeme
meglobban rejtve, mélyen,
mint el nem oltható parázs
két izzó szenvedélyben.
- Most is meghallottam szavad
s az égből szöktem én el,
apám a szőkefényü Nap,
anyám a barna éjjel.
Hagyd itt világod, kedvesem,
eljöttem, lásd, utánad.
Az égi Estifény vagyok,
elviszlek, mint arámat.
Felékesítem fürtödet
pazar csillagfüzérrel.
Az égnek nem lesz csillaga,
mély szépségedhez ér el.
- Ó, szép vagy, szebb démont nekem
sosem mutathat álom,
s szavadra, haj, mégsem lehet
csillaghazádba szállnom.
Gyötrő szerelmed, jaj, nagyon
Szívem húrjába tépett.
És fáj súlyos tekinteted,
s ha visszanézlek, éget.
- Én szálljak tán hozzád alá,
itt egyesülni véled?
Te föld halandó lánya vagy,
én halhatatlan élet!
- Szépen beszélni nem tudok,
az ékes szót csodálom,
de földi szem nem láthat át
e színes szó-homályon.
S ha azt várod: szeresselek
hűséges érzelemmel,
te szállj a földiek közé,
te is légy véges ember.
- Hogy halhatatlanságomat
egy csókért elcseréljem?
Hát tudd meg, mily szentül lobog
Éretted szenvedélyem:
Vétekből újra-támadok
és mást törvényt veszek föl:
eloldom éretted magam
az égi végtelentől.
És Esticsillag útra kelt,
ment vággyal és hevülten,
kitépve a mennyből magát
és elmerült ez űrben.
                *
Volt ott a várban egy inas:
Leon, hamis legényke,
ő mérte asztalnál a bort
a színezüst edénybe.
Sokat ringott apród-kezén
királyné szép uszálya,
víg fattyú volt s szemet vetett
királykisasszonyára.
Orcája rózsásan tüzelt
s addig sodorta vágya:
Leonát nézni átosont
a halk leányszobába.
Milyen szép lett! Tűz vesse fel
ezt a gyönyörüséget!
Ha bátorságod van, Leon,
ma tán a célt eléred.
És egy sarokban a leány
Leon átfogta csendben.
- Mit akarsz tőlem, szemtelen?
Távozz! Eressz el engem.
- Azt akarom, kacagj, szemed
ne árnyékolja bánat,
s ajkadról bár egyetlenegy
csók üdvözítse számat.
- Én nem tudom, mit kérsz. Eredj,
fuss tőlem messze, messze -
és Esticsillagért a vágy
a lelkem hadd epessze!
- Apránként megtanulhatod
tőlem a szép szerelmet,
csak rossz szemmel ne nézz reám
s legyen hozzád türelmed.
Ha (mint berekben madarász
hurkot feszít a csendben)
kinyújtom érted bal karom,
te is ölelj meg engem.
Ne pillants, hogyha két szemem
vággyal merül szemedbe,
s ha mellemhez szorítalak,
simulj hozzám remegve.
Mikor lehajtom arcomat,
maradj csak ott a száddal,
csak nézzük egymást végtelen
s epesztő szomjusággal.
És hogy megismertesselek
minden szerelmi jókkal:
ha ajkadat megcsókolom,
te is add vissza csókkal.
Hallgatta a hamis fiút,
bámulva és habozva,
s már engedett szemérmesen
és bájjal tiltakozva.
S szólt: - régen észrevettelek,
most hadd vallom neked meg,
határtalan távlatot ad
az árva tengereknek.
S ha boldogan feléje ring
a vándor-kedvü hullám,
miatta buggyant könnyeim
nem titkolhatja pillám.
Reámragyog szerelmesen,
hogy mély sebem hegessze,
de jaj, mind magasabbra száll,
szívemtől messze, messze!
Rezgő, hideg sugára rám
olyan búsan világol...
szeretem mindörökre s ő
ott van örökre távol...
Azóta más az életem:
csak pusztaság a nappal,
de minden éjem megtelik
bűbájos bódulattal...
- Milyen gyerek vagy! Jöjj velem!
Bujdossunk messze ketten.
Eltűnik majd nyomunk, nevünk
s úgy élünk elfeledten.
Meglásd, mellettem könnyü lesz
okosra, vígra válnod,
felejted ott szülőidet
s az Esticsillag-álmot.
                *
Indul a csillag. Szárnya nőtt
a vágyas indulatban.
Évezrek útját tette meg
egyetlen pillanatban.
Felette csillagboltozat
és csillag-ár alatta,
a villámhoz hasonlított
vakító fényalakja.
S körül, hol mélységekbe vész
a káosz birodalma,
meglátta: első, szent napon
hogy lett a fény hatalma.
Tengerként tornyosult a fény,
amerre zúg repülve,
száll, száll s a látható világ
csak véget ér körűle.
Ahová ér nincsen határ,
szemet nincs merre vetni,
vajúdik űrben az idő,
de nem tud megszületni.
A semmi! - Ám a semmiben
nagy szomjúságot érez,
s mélységet, mely hasonlít a
felejtés tengeréhez.
- A zord öröklét terheit
vállamról vedd le, kérlek,
s én hálálkodva áldalak,
Atyám, ameddig élek!
Uram, adj más sorsot nekem,
mindegy mi lesz az ára,
hiszen a lét kútfője vagy
és a halál királya.
Vedd vissza örök életem,
csillagtüzét szememnek,
s pár percét add cserébe csak
a földi szerelemnek.
Káoszból jöttem, hagyd, Uram,
hogy abba visszamenjek.
A csend hozott világra s én
szomjúhozom a csendet.
- Hyperion, kit szült a mély,
mint új külön világot,
ezt a lehetetlen csodát
tőlem most mért kivánod?
Miért irigyled végzetét
a véges embereknek?
Születnek és lehullnak
s új emberek születnek.
Egyszer hozzájuk jó a sors,
máskor megint kegyetlen.
Számunkra nincs idő, se Tér
s a halál ismeretlen.
Meghal mind, ami születik
örök tegnap ölében,
itt, ha kilobban egy napunk,
másik nap gyúl az égen.
Mert a halandó arra lesz,
hogy a halálba essék.
Világra is meghalni jön
s meghal, hogy megszülessék.
De te Hyperion, maradj
örökre fenn az égen,
te ősanyag szülötte vagy,
tündöklő büszkeségem.
S kiért akarsz meghalni, mondd?
Kápráztató sugárod
fordítsd a bolygó föld felé,
és meglátod, mi vár ott...
És visszatért Hyperion,
az intést megfogadta,
megint kigyúlt s a földi táj
megfényesült alatta.
Mert alkonyatból este lett,
s elindult már az éjjel,
s a tengerből a holdvilág
kiszállott szőke fénnyel.
Szikráitól a hársberek
magányos útja halvány.
Szerelmes, ifjú pár pihent
a hársfalombok alján.
- Hagyd, édesem, hogy arcomat
erős melledre rejtsem,
s szemed bűbájos fényiben
a bánatot felejtsem.
Ragyogtasd rám hideg szemed
varázshatalmu fényét,
örök csendeddel csillapítsd
a gondok s kínok éjét.
Maradj felettem és maradj
búban vigasztalásom.
Első szerelmem vagy s te vagy
utolsó álmodásom.
A csillag látta arcukat
a révültet s kigyúltat,
s látta, mikor szerelmesen
egymás ölébe hulltak.
Ezüst-virágok illata
pirult arcukba lebben,
s szőke fejükre halk szirom
hull édes permetegben.
Egyszerre feltekint a lány,
s míg részegíti kéje,
meglátja Esticsillagot
s így esdekel feléje:
- Szép csillag, szállj a lomb közé,
surranj le egy sugáron.
Ragyogd be boldogságomat,
nézd, üdvözülve várom!
Megreszketett az Estifény
dombon, mezőn, faágon.
Fároszként szórta sugarát
a hullám-pusztaságon.
De nem mozdult. Nem hagyta ott
a szép csillag-világot.
- Agyag-báb, mit számít neked,
hogy én vagy más a párod?
Kimért kis körben üdvötök
csalóka s állhatatlan.
Én úgy bolyongom át az űrt
hidegen, halhatatlan.
(1929/1961)
Áprily Lajos fordítása

Re: Könyv- és linkajánló

Mostanában a legtöbb esetben a naplómban írom le a könyv/link ajánlót. A lista most hosszabb, így most inkább itt teszem:

Vitorlás könyvek:
The Cruising Almanac 2005-2006 (minden évben frissítik)
Alison Muir Bennett: The Hitch-Hiker’s Guide to the Oceans
Peter Bruce: Heavy Weather Sailing
Bernard Moitessier: Cape Horn: The Logical Route
Bernard Moitessier: Tamata And The Alliance
Dougal Robertson: Survive the Savage Sea
Hal Roth: After 50 000 miles

Könyvek, amiket jó elolvasni indulás előtt (nem mind olvastam…):
Alexandre Dumas: The Count of Monte Cristo
Jonathan Swift: Gulliver’s Travels
Miguel de Cervantes: Don Quijote Av La Mancha kalandjai (?)
J.R.R. Tolkien: The Lord Of The Rings
Douglas Adams: The Hitch Hiker’s Guide To The Galaxy

Stephen Hawking: A Brief History Of Time
John Irving: A Prayer For Owen Meany
Eric Schlosser: Fast Food Nation
Frank Zappa: The Real Frank Zappa Book
Jane Green: Life Swap
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
Marian Keyes: Angels
Reynolds & Tanner: The Social Ecology Of Religion
Dan “Frown” Brown: Deception Point

Amik igazán fontosak:
Mark Twain: A pen warmed up in hell, Mark Twain in Protest
John Pilger: The new Rulers of the World
Anita Roddick: Take it personally
Aldons Huxley: Collected Essays
Al Gore: Earth in the Balance
Arundhati Roy: The God of small things
Jhumpa Lahiri: The Namesake
Gore Vidal: Perpetual War for perpetual Peace, how we got to be so hated
Amy Goodman (with David Goodman): The Exeption to the Rulers

Re: Könyv- és linkajánló

Ezeket a könyveket olvastam mostanában a vitorlázás témakörében:
1. Rob Mundle, Fatal Storm, the 54th Sydney to Hobart Yacht Race
Nagyon alapkönyvnek számít a vitorlázok körében. 1998. december végén rendezett 54. Sydney – Hobart versenyen (a táv: 630tmf) 115jacht indult 1135versenyzővel, ebből 44 hajó ért célba. 5hajó elsüllyedt és 6 vitorlázó meghalt. Váratlanul egy ’weather bomb’ született a vitorlázók útvonalán és a hatalmas hullámok és hatalmas szél miatt a verseny igazából a mentésekről és az életben maradásról szólt… Ez a könyv emellett bemutatja ezt a fajta vitorlás versenyzést is. A három legnagyobb vitorlás túraverseny: Fasnet Race (Anglia), Newport to Bermuda (USA) és a Sydney to Hobart (AUS).
Nekem az is tetszett, hogy gyakorlatiasan mutatta be a vihar vitorlázási technikákat. Melyik hajó mikor, hogyan és mit alkalmazott. A ”wave wtach” pozíció a hajón, akik ilyen esetben a hullámokat figyelik és a kormányosnak adnak folyamatos tanácsokat (pl. a megtört hullámok jönnek).
2. Tony Farrington, Rescue in the Pacific, the true story of Disaster and Survival in a Force 12 storm
Nagyon alapkönyvnek számít ez is! 1994 júniusában az Új-Zéland - Tonga túra regattán egy vihar bomba (”bomb” storm) érte el a hajókat. 50lábas hullámok és 90csomós szél miatt a hajók kormánya, árboca néhány esetben a hajótest is sérült. 9 hajót kellett kimenteni. A váratlan vihar bomba oka egy trópusi depresszió volt Vanuatu és Fidzsi között, ami elindult dél felé. 1001mbarról 24óra alatt 986mbar lett, majd 978mbar! Egy hajó legénységét nem tudták kimenteni… Májustól a térségben nincsenek ciklonok már, mivel nem elég meleg a tenger. Ilyenkor azért előfordulhatnak trópusi depressziók, amikből kialakulhat vihar bomba gyorsan és váratlanul.
3. Donald M. Street, Jr., The Ocean Sailing Yacht
Egy régi könyv igaz, de alapos és átfogó, szinte enciklopédia jellegű. Minden amit a vitorlázásról érdemes tudni a ’nagy’ indulás előtt.
4. Jim Trefethen, Wooden Boat Renovation
A fahajók javításának módszerei alapos átfogó alapkönyv.
5. Ron McClure, Classic Wooden Motor Yachts
Sok érdekes szép régi hajó ismertetése képekkel.
6. Geoffrey Budworth, Simple Knots& Basic Ropework
A kedvenc kötésem a ’Good Luck Knot’
7. Charlie Wing, Boatowner’s Illustrated Handbook of Wiring
Alapvetően középiskolás szintű elméleti magyarázatok sok gyakorlati tanáccsal, azoknak akik nem műszakiak annyira. Szerintem alaposan átfogja ezt a témát.
8. Penny Whiting, The Boat Code
Egy rövid könyv azoknak, akik most kezdenek ismerkedni a vitorlázás sporttal.
9. Don Casey: This Old Boat (hajófelújításhoz elég jól használható könyv)

Azt gondolom, hogy a vitorlázáshoz is, mint minden máshoz, egy folyamatos tanulás szükséges. Egy vitorlás, majd tengeri vitorlás tanfolyam után persze a gyakorlás a legfontosabb, de emellett szükséges könyvekből és más hajósoktól a folyamatos tanulás. Ezért írok néha egy-egy könyvajánlót az üzenőfalra. Amit nem hangsúlyoznak eléggé mások, hogy az autodidakta tanulás a vitorlázás tanulás alapja, például a szóló vitorlázás erre a legjobb eszköz.

A dél Csendes-óceánon a polinéz hajósok több ezer mérföldet hajóztak le (Borneo-Hawaii 6000-7000tmf) igen egyszerű kezdetleges vitorlás kenukkal és igen minimális felszereléssel. Hogyan csinálták?
Könyvajánló: Donald A. Mackenzie, South Sea Myths and Legends

Re: Könyv- és linkajánló

Gipsy Moth IV. (Sir Francis Chischester) website: http://www.gipsymoth.org
James Wharram Designs, hasznos oldal a katamaránok megismerésére: http://wharram.com
Charter expedíciók az Antarktiszra, Horn-fokra, Falkland szigetekre, Iceland…: http://www.pelagic.co.uk
Marina info and cruising stories for all sailors in the world: http://www.sailorsforsailors.com
Sailing News for Sailors: http://www.sailr.com

Dag Pike, egy vitorlázó, akit már tíz alkalommal mentette ki a vitorlás hajóból vagy már a mentőtutajból.
Néhány könyvet írt a vitorlázás témába. Egy cikkében azt írta, hogy a mentőcsónaba a két legfontosabb eszköz
a kézi VHF rádió és egy fényképezőgép. smile

A vitorlázás technikai sport, és ahogy a technika folyamatosan fejlődik a vitorlázás technika is folyamatosan fejlődik követve azt. A túra vitorlások 40-50éve sokkal egyszerűbbek voltak. Most sokan úgy fogalmaznak, hogy az a mazochisták vitorlás korszaka volt.
Mi is történt azóta?
A legtöbb hajón van már: hűtő, jégszekrény, légkondicionáló, TV, számítógép, DVD/CD lejátszó, mosó- és szárítógép, mosogatógép, mikrohullámú sütő és elektromos vízkészítő (korlátlan édesvíz), vízmelegítő stb…
A vitorlás könyvek, újságok és magazinok ezt a fejlődést és a sok-sok új lehetőséget mutatják be folyamatosan. Így akinek van pénze gondolkozás nélkül követi azt a közös elképzelést, hogy a jobb technika kellemesebb vitorlázás. Amikor felszereljük a hajónkat mindennel, akkor kényelmet (néha biztonságot is) nyerünk ez tagadhatatlan, de szerintem valamit vesztünk is.
Bernard Moitessier elképzelése a vitorlázásról: egyszerűség és emiatt átláthatóság. A gyors könnyű javíthatóság miatt.
A GPS óta nem kell többé szextánssal és táblázatókkal navigálni. Autopilot, radar és műholdas kommunikáció óta minden egyre könnyebbé vált. Így szinte mindenki ”tud” vitorlázni már. Mi is ez a tudás? Talán csak a technika tudása ez. Akinek van elég pénze és szereti a tengert és a hajókat az már ”tud” is vitorlázni. Ezek az emberek igazi tudás hiányában nem értik és érzik a hajókat és a tengert sokszor. Nem érzik magukat kényelemben a nyílt óceánon a hetekig tartó vitorlázások alkalmával. Kompenzálni kell mindennel amivel csak lehet és ezért teletöltik a hajót a kényelemmel. Olyanná válik, mint egy lakás. Kényelmes lakást csinálnak a hajóból.
Sokakban azaz elképzelés él, hogy a tökéletes hajó jelentése: új, modern és minden benne van, amit a vitorlás piacon ajánlanak. Igazából a hajó héja, a kormánya és az árboca az igazán fontos, a kora, a sebessége és például a konyhai felszereltsége nem.
Emellett a fogyasztói társadalom, a pénzorientáció és az erre épült civilizációnk azt az érzést kelti az emberben, hogy nekik erre szükségük van. Miért ne vegyem meg, ha ettől kényelmesebb jobb lesz az életem? Ez a ”lakás” vitorlázás és a fogyasztói szemlélet.
A magazinokban ez van: Dream Boats, Live the Dream, Live Your Dream… álom az a fajta élet, de nem a kényelem miatt valójában, amit sugallnak a cégek. Hanem azért, mert egy másik világban élünk mi. A régi idők nosztalgikus képe beszél belőlem csupán? Amikor a sör meleg volt, a gyümölcs nem friss, hanem aszalt, a zuhany sós és a házilag szárított hús volt az ünnepi étel. Lehet.

Re: Könyv- és linkajánló

Nagyon egyetértek a "kényelem"-témában írtakkal! A szuperül felszerelt "álomvitorlások"-kal vannak tele a kikötők! És szó szerint: tele van velük a kikötő... Azaz nem használják őket, mert a gazdáiknak inkább csak státuszszimbólumnak kellettek. A jollékkal meg a kis túragépekkel kint vitorláznak az emberek, és élvezik a vizet, szelet, természetet!

(Egy megjegyzés más témában: a 7knots.com-on a "Sailor list"-eden még a régi honlapod szerepel, ami már nem él...)

Jó szelet!

Sami

Re: Könyv- és linkajánló

Sami: Én inkább az erős összetartozást hangsúlyoznám a vitorlázok között, amiről folyamatosan is írok a naplómban is. A hajósok segítik egymást mindenhol a világban, ami szép és jó:)! Amit írtam az arról szólt, hogy hogyan változik a világ, a vitorlázás és az emberek. Sokféle képen lehet vitorlázni, mindenki azt a hajót és stílust választja, ami neki tetszik…

Az óceáni ”stoppolás”
2006 ősze óta néha-néha írok az óceáni ”stoppolásról”. Vagyis arról, hogy hogyan lehet egy vitorlás hajót találni egy-egy óceáni szakasz levitorlázására. Ez ingyenes vagy olcsó vitorlázást jelent. Néhány vitorlás hajó keres legénységet, mivel a kapitány egyedül nem akar vitorlázni, ez azt jelenti, hogy keres legénységet az éjszakai ügyeletre. Vagy egy idősebb pár a nehezebb munkákra keres legénységet. Esetleg az olcsóbb vitorlázásért a tulaj keres fizetős legénységet. A legtöbb esetben az élelmiszer költséget és az üzemanyagköltséget osztják szét.
A stoppoláshoz kell sok szabad idő, minimum 2hónap és pénz legalább a repülőjegyekhez. Szükséges továbbá egy alap vitorlás tudás és egy közepes angol nyelvtudás. Előny lehet spanyol, francia nyelvtudás, búvártapasztalat, de ha jól tudsz gitározni vagy jól főzöl az is segíthet vitorláshajót találni. Ehhez is mint, mindenhez kell egy kis szerencse is persze.
A legjobb stoppos helyek:
1. Kanári-szigeteken, Las Palmas: október-november környékén az Atlanti-óceán átszelésére, ez 2800tmf, ami 3-4hét általában.
2. Panama, Colon: március-április környékén a Csendes-óceán átszelésére, ez 4000-7000tmf és több hónap is lehet. (Itt is lehet csupán egy 3-4hetes szakaszra találni hajót.)
3. Új-Zéland (Opua) vagy Fiji, Lautoka április-május környékén a dél Csendes-óceán vitorlázására. Például: Tonga, Fiji, Vanuatu, Solomon szigetek és Ausztrália célkikötőivel.
Szerintem a hirdető táblát többen olvassák a marinákban, mint az Internetet.
Internet oldalak a témában: www.crewfinder.hu; www.7knots.com; www.your-crew.com;
www.yachtcrew.ca; www.crew-finder.com; www.crewseekers.net; www.globalcrewnetwork.com; www.sailingnetworks.com; www.sailinginfo4all.co.uk; www.cruiser.co.za; www.cruisecrewfinder.com
Legénységnek elszegődni mindig rizikós, mivel a hajó és a kapitány megismeréséhez néhány nap a kikötőben nem elég. Általában a tenger közepén lesz a kapitány tengeri beteg és minden hajóban van 1-2 rejtett hiba, ami szintén ekkor jön ki. Ellenben ilyenkor lehetőséged van megismerni érdekes embereket és érdekes hajókat és az esetek többségében a hajó és a kapitány is teljen normális. Crew-nak lenni nem mindig könnyű, mivel neki kell alkalmazkodnia a hajóhoz és a kapitányhoz. Itt is igaz az, hogy a kapitánynak van mindig igaza! Továbbá. általában a kapitány idős és a legénység fiatal, így egy generációs különbség is nehezíti a kommunikációt. (Az idős tapasztalt kapitány nem tartja érdekesnek a fiatal crew véleményét.) Kalandra fel!
(A januári és április-májusi naplóimban olvashatók a személyes tapasztalataim ebben a témában.)

RYA vagyis Royal Yachting Association (UK): www.rya.org.uk; www.ryatraining.org
RYA fokozatok: Competent Crew, Day Skipper, Coastal Skipper, Yachtmaster Offshore,
Yachtmaster Ocean, Yachtmaster Instructor.
RYA könyvek, amiket olvastam:
Day Skipper Practical Sailing Course Notes – rövid képes füzet a vitorlázás alapjairól
Pat Langley-Price&Philip Ouvry: Ocean Yachtmaster (The essential coursebook for the RYA Ocean Yactmaster certificate) – egy alapos könyv az óceáni vitorlázásról, ebben a könyvben a csillagászati navigáció dominál.
A magyar kishajós tengeri képesítés és az erre felkészítő magyar könyvek komolyabbak és alaposabbak szerintem. Szóval én a magyart ajánlom:). Igaz a RYA képesítést mindenhol ismerik, szeretik és mindenhol elfogadják a világban!!

Re: Könyv- és linkajánló

Australian Government, Bureau of Meteorology:
http://www.bom.gov.au
A legjobb időjárási előrejelzése a térségnek.
http://www.bom.gov.au/weather
Ezen az oldalon vannak az árapály idők és mélységek és ami nekem tetszik, hogy az árapály áramlási sebességek és idők is megtalálhatok itt. Ami igen hasznosak errefelé, mert itt nem csak a Torres szorosban, de szinte az egész partmentén jellemző az erős áramlás és nagy árapály különbség. Darwinban az árapály különbség 5-6m
8176Hz 05:30UTC és minden köv. négy órában időjárási információk Ausztrália térségéről.
Boo, egy norvég vitorlázó barát oldala, nagyon sok szép képpel, mivel hivatásos fotós:http://www.njordomsejling.dk/
A legalapvetőbb hajós könyvek Ausztráliáról:
PUB.127 Sailing Directions, East Coast of Austarlia and New Zealand
Alan Lucas: Cruising the Coral Coast
John M. Knight: Northern Territory Coast
Ausztrália:
https://www.cia.gov/library/publication … os/as.html
http://www.about-australia.com
http://www.lonelyplanet.com/worldguide/australia

Re: Könyv- és linkajánló

Ajánlott könyvek,
téma: óceáni vitorlázás - 19sz vége és 20.sz első fele
Ahto Walter and Tom Olsen: Racing the Seas
Dr. David Lewis: The Ship that would not steer due West
Adlard Coles: North Atlantic
Andrew Bohomlec: Across the Atlantic in the Yacht Dal
Thomas Fleming Day: The Voyage of the Detroit
                                Across the Atlantic in Seabird
Voldemar Veedam: Sailing to Freedom
Alain Gerbault: The Fight of the Firecrest
Francis Chichester: Alone Across the Atlantic
Henri Beaudout: The Lost One
Dr. Hannes Lindemann: Alone at Sea
The Brothers Andrews: A Daring Voyage across the Atlantic Ocean
Thomas Crapo: Strange but True
Edward Allcard: Single Handed Passage
Ann Davidson: My Ship Is So Small <- az első szóló női Atlanti átkelés története
Humphrey Barton: Atlantic Adventurers, Voyages in Small Craft<-történetek,óceáni vitorlázás apró vitolrásokkal(19sz vége és 20.sz első fele)
János küldött egy könyvet Nekem - köszönöm! - Henderson Richard: Singlehanded Sailing - most fogom csak elkezdeni olvasni, de a címe alapján a témája érdekes!
A legtöbb eseteben a könyvajánló a naplómban van mostanában.

Re: Könyv- és linkajánló

bogART Photo:
http://bogartphoto.mlap.hu/?m=1714692
Nem vitorlázás, de szerintem egy jó oldal.

Re: Könyv- és linkajánló

Sarah Outen(23), szeretne lenni az elso no, aki atevezi az Indiai-oceant egyedul.
3200tmf a tav Aus.-tol Mauritus fele, amit 100napra tervez, napi 12oras evezesekkel.
A csonakja 6m-es es a neve Serendipity.
Web oldala: http://www.sarahouten.co.uk

Re: Könyv- és linkajánló

Sziasztok!

Erdekes valalkozasrol olvastam ma:
"Csepel-sziget északi csücskében, az egykor szebb napokat látott Kvassay-zsiliptől egy percre épül egy hajó. Bartyik Vilmos, azaz Tengerész nyugdíjazása óta, három éve saját kezűleg rakja össze darabról-darabra a folyó- és tengerjáró vitorlást, hogy végül elmondhassa: szabad ember lett."
Index cikk: http://index.hu/bulvar/2009/05/30/a_hajo_neve_amapola/
Bartyik Vilmos oldala: http://amapola.blog.hu

Re: Könyv- és linkajánló

Sziasztok!

Brian Haw Pecae Protestor oldala: http://www.parliament-square.org.uk
2001 Június 2. óta tűntet az Iraki és az Afganisztáni háborúk ellen, a békéért, vagyis több, mint 8éve!
Ha valaki jár arra, akkor adja át Neki a magyar tesók kézszorítását!
Akár béke Nobel díjat is érdemelne. Ő már egy szimbólum, nagyon sokan látogatják a Világ különböző
pontjairól!

"I want to go back to my own kids and look them in the face again knowing that I've done all I can to try and save the children of Iraq and other countries who are dying because of my government's unjust, amoral, fear - and money - driven policies. These children and people of other countries are every bit as valuable and worthy of love as my precious wife and children."

How many must die?
Brian started his 24/7 vigil in 2001 to protest about the suffering of Iraqis during the 1990s because of economic sanctions. He continues because of all those who have, and continue, to suffer as a result of the invasion and occupation of Iraq. In Oct 2004 The Lancet estimated that 100,000 Iraqis have died. In Oct 2006 it was estimated that 655,000 people have died in Iraq as a result of the 2003 invasion. And how many millions of other lives have been blighted for ever?

John Lennon ’Give Peace a Chance’  vagyis adj esélyt a békének!!
http://imaginepeace.com
http://www.unitedforpeace.org
http://www.globalpeacerally.com

Re: Könyv- és linkajánló

"Energiát csakis attraktív és mosolygós ember képes adni környezetének." (Fekete István)

Sziasztok!

Link ajánló vitorlázás témában:
A legfiatalabb Földkerülő követhető, Jassica Watson: http://www.jessicawatson.com.au
Jesse Martin, Lionheart jachttal 18évesen szóló kikötés nélküli Földkerülő vitorlás útja (1999): http://www.jessemartin.net
Geoff Holt mozgássérült Atlanti-óceán átkelése: http://www.geoffholt.com
Round Britain Dream, Hilary Lister: http://www.hilarylister.com
Egy hajó amivel lehet: http://www.theevenkeel.com
Tavaly volt egy link ajánlásom, Sarah Outen Solo Across the Indian ocean 2009
azóta megérkezett és nagyon jó anyagok vannak az oldalán: http://sarahouten.co.uk

Filmek:
11th hour action: http://11thhouraction.com
Home: http://www.home-2009.com
National Geographic - Six Degrees Could Change the World
Who killed the electric car? http://www.whokilledtheelectriccar.com

Kis filmek:
http://www.onthepush.org/
http://www.wakeupfreakout.org
http://www.oilonice.org/
http://www.worldoutofbalance.org/

Linkek:
http://www.globalisfelmelegedes.info
http://klima.kvvm.hu
http://vegyelvissza.hu
http://www.eghajlatriado.hu
http://www.zoldtech.hu
http://www.klimaklub.hu
http://www.energiaklub.hu
http://www.klimaebreszto.net
Független és jó: http://visionon.tv
http://www.onedayswages.org
http://www.undercurrents.org
http://www.madnotbad.co.uk
http://www.thebigask.eu
http://www.algore.com

Re: Könyv- és linkajánló

"Keresd meg a határaidat és haladd meg őket!" Lynn Strickland

Film ajánló:
Annie Leonard, Story of Stuff (2007): http://www.storyofstuff.com
a témája a fogyasztói társadalom

Vannak kalandorok, akik meghalnak a kalandjuk közben:
Martin Bromage(50) egy motoros sárkányrepülővel (microlight) akart Londonból Sydneybe repülni. Ez 11,800tmf, ami 18ország, plusz nehézségek: 2700tmf sivatag, 2000tmf víz és 500tmf dzsungel! Weboldala: http://www.flytoaus.com/aircraft.htm
Az Angol-csatornánál balesetet szenvedett, lezuhant indulása után öt órával. Éjszaka megtalálta egy portugál hajó a testét. Nagyon jól felszerelt volt a microlight, volt mentőmellénye és mentőtutaja is, de nem segített rajta. Nagyon tapasztalt volt, sokat repült ezzel a géppel Európában ezt megelőzően.
"There is a real sense of freedom: you can feel the wind and smell the atmosphere. You can't do that in a plane." Martin Bromage
Andrew McAuley, 39 évesen elkajakozott egyedül Ausztráliából Új-Zélandra a világ egyik legvadabb és legnehezebb óceánján keresztül! 2007 január 11-én indult el Ausztráliából és 2007 Február 9-én 19:15-kor az Új-Zélandi parti őrség vette a VHF rádión a hívását. Miután megszakadt az összeköttetés a közelben lévő hajók elkezdték keresni. Csak egy nappal később találták meg a kajakot félig elsüllyedve 30tmf-re Új-Zéland partjaitól, Andrew-t nem találták meg.
http://www.andrewmcauley.com
http://channel.nationalgeographic.com/e … t-sea-3620

25

Re: Könyv- és linkajánló

Szia Áron!

Ezeket láttad már?
http://www.szanalmas.hu/show_post.php?id=39466
http://www.szanalmas.hu/show_post.php?id=63777
(az oldal neve nem releváns! :-P)

Figyeltük a kalandod, nagy fazon vagy. Maradj meg ilyennek, ha sikerül.
Sok sikert és jó szelet!