Topic: Vitorlás történetek

Nereida (37labas 10 éves svéd tipusú óceáni vitorlás)
http://www.svnereida.com

1997-2003 között a férjével vitorlázott,
majd a férj hirtelen halála után a nyugdijas öreg hölgy egyedül vitorlázik.
A célja a Földkörülés:) Jelenleg Dél-Afrikában van.

Re: Vitorlás történetek

Tavaly egy vitorlás ebből a marinából (Lautoka, Vuda Marina) indult, majd 200-300tmfre Fijitől, egy vízben úszó konténernek ütközött. A hajó elsüllyedt, de szerencséjükre egy nagyhajó a közelükben volt, és kimentette a teljes legénységet a vízből.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Néhány éve egy vitorlás hajó, aki Új-Zélandra tartott, félúton elsüllyedt, mert a kormánynál
elkezdett befolyni a víz. 11 órát töltött a legénység a mentőtutajban, majd egy konténer szállító kimentette őket.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Mivel Fiji vizein sok a zátony, így sajnos minden évben 1-2 vitorláshajó zátonyra hajózik.
A legtöbb esetben a hajó elsüllyed, és a legénységet ki kell menteni. Például tavaly az egyik hajó kapitánya éjszaka hajózott el a környéken és elaludt. Nem kellett volna.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Marjetka (Little Mermaid, http://www.sioc.no/mermaid) mesélte, hogy az Adeni öbölben egy barátja hajójának nekiment egy nagy tanker. A hajó szinte elsüllyedt, csak  egy kis része látszott ki. Így várakozott 1 napot, míg egy másik hajó, tanker kimentette.

Re: Vitorlás történetek

Mellettem van egy vitorlás, még a neve is nagyon érdekes, Ondarina.
Web oldala: http://homepages.ihug.co.nz/~ondarina
Nelson Mitchell a tulaja, akivel soha nem találkoztam, Író és szóló vitorlázó. Könyve: Ocean Nomad. Tagja a Royal Crusing Club-nak.
Kétszer kaptam meg a Challenge Cup-ot és egyszer a Goldsmith Exploration Award-ot. 1988 óta vitorlázik Ondarinával
(1970-es építésű 35lábas slup).

Re: Vitorlás történetek

Vannak történetek, amik szájról szájra keringenek a világ kikötőiben vagy leginkább egy-egy csendes-óceáni kis szigeten, ahol, van még idő mesélni és hallgatni. Ki tudja igaz-ez a történet, de az talán nem is számít:
Ezt a történetet Pápua Új Guineában hallottam egy japán hajléktalanról, aki miközben kotorászott a szemetesekben a napi rutinjában talált egy vitorlás könyvet, amiből elkezdett tanulni vitorlázni, majd talált egy világatlaszt is. A történet lényege, hogy találkozott egy nővel, akinek az Édesapja vásárolt nekik egy 25lábas vitorlást 2500USD-ért és elvitorláztak Japánból PNG, PM-ba egy iránytűvel és egy világatlasszal (80-as évek közepe). Ott a barátnő átszállt egy nagy jachtba... Nem tudni mi lett vele, de Indonézia volt a célja.
Az én hajóm olcsóbb volt!
Vannak leírt híresebb történetek, most Indonéziai vitorlás történetek közül választottam kettőt:
1. 1953-ban Adrian Hayter (kiwi) Sheila nevű yawl típusú hajóján Angliából Új-Zélandra hajózott egyedül. 1953 áprilisában elhagyta Singapore-t és 1955 októberében érkezett meg Frematle-ba. Azért volt ilyen lassú mert, Surabaya-ban 1954 januárjáig börtönben volt, akkoriban ez gyakran megesett a jahtosokkal (nem megfelelő papírok, nem elég pénz stb...)
Balitól Ausztráliáig vitorlázott, de néhány nap után kezdett a víz kezdett befolyni a hajóaljába. Óránként, sőt néha gyakrabban kellett pumpálnia. 27 nap után látta meg Northwest Cape-t, de ekkor már a hajó nagyon lassú volt a sok víz és az eltört orr sudár miatt. Ekkor már az ivóvíz és az élelmiszer sem volt elég a hajón. 10 hét után már csak a túlélésért harcolt. Március végén már szinte mindet kidobott a hajóból, hogy csökkentse a súlyt és gyorsítsa a hajót. Négy alkalommal is megközelítette 30-40 tmf-re Rottnest szigetet, de csak 1954 április 20-án tudott horgonyt dobni észak Geraldton-ban. 15 hetet töltött a tengeren! Itt egy évet dolgozott a hajóján, utána Perth felé indult, majd egy másik víz szivárgás miatt ismét vissza kellett fordulnia. A vége ’happy end’, mert elérte a Fremnatle-t.
2. 1966-ban építette Singa Bettina-t Henri Bourdens, egy nyugdíjas francia pilóta Malaysia-ban. 1966 okt. 20.-án elindult Singapore-ból a feleségével. 1967 jan. 2.-án érték el Ambon. A hajó ekkor már erősen szivárgott, komoly törések és az egyik fő probléma a maláriájuk volt. Folyamatos rossz időben jaunár 30.-án hajótörést szenvedtek Bathrust szigetén (Észak AUS). 2 hónapot voltak a lakatlan szigeten, majd építettek egy tutajt, amivel nekivágtak Ausztráliának. A tutaj négy nap alatt elsüllyedt, ekkor szerencséjükre egy halászhajó kimentette őket (Betty Joan). Ezen a részen igen minimális a hajó forgalom, emiatt ez igen nagy szerencsének számít! 
Számomra a kaland ’Advanture’, ami igazán érdekes. Ian Fairweather (1891-1974) festőművész egy 10 lábas triangular tutajjal – ami egy öreg repülőgép üzemanyagtankjából készült néhány faléc hozzáadásával, a vitorlája ejtőernyő volt- 60 évves korában 1952. április 29-május 15 között átvitorlázott  a Timor tengeren. A 400 tmf-es Darwin – Roti sziget távot így 16 nap alatt tette meg. A hajó szabadoldal magassága 6 hüvelyk volt! Indonéziában 2 hónapot töltött börtönben, majd a követség segítségével szabadult.

Re: Vitorlás történetek

Az öreg ’orosz’ mini yachtos Yemenben, Adenben vesztette el a hajóját tavaly. Az erős áramlás a kikötő bejáratánál lévő szigethez nyomta. A hajó elsüllyedt szinte azonnal, a parti őrség kimentette a kapitányát. Oroszul és spanyolul beszél, és szerencséjére Yemenben sokan beszélnek oroszul, így meg tudta magát értetni. Később innen hazarepült Oroszországba.
Az útjáról nagyon kevés hír volt 10-12lábas lehetet a hajó, valaki szerint nagyobb. Ismerősöm találkozott Vele Azore-nál és egy másik Ausztráliában, Darwinban.