Topic: A legjobb vitorláshajó

Azért hoztam létre ezt a topicot, hogy bárki leírhassa a véleményét az óceáni vitorláshajókról.
Itt olvashatsz arról, hogy melyik a legalkalmasabb vagy melyik a legkényelmesebb vagy a melyik
legszebb jacht az óceánra. Melyik típuson érdemes vitorlázni és melyiken inkább nem.
Továbbá itt szeretnék írni a késõbbiekben az egyedi különleges vitorlásokról is,
ami szerintem nagyon inspiráló lehet mindenki számára.

Benetau 510 (Shambhala S/V)
Francia tervezésû és építésû jacht. Nagyon alkalmas part menti charter hajózásra, mivel
tágas és ezért nagyon kényelmes. Nem túl gyors, de könnyen lehet vitorlát kezelni rajta.
A charterezésre gyártott hajók általában olcsóbbak, de tömeggyártásból adódóan kevesebb
figyelmet kapnak. Nem elég erõs mindenre, de a passzát övezetben élvezetes
ezeken a hajózás.
Általában a chartet cégek eladják a lehasznált idõsebb 5-10éves hajókat.
Gyengén felszerelt lehasznált hajók ezek, amikre sok idõt és energiát kell költeni,
hogy óceáni hajó lehessen.

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Áron!

Nekem az Amel Maramu/Santorin hajók nagyon tetszenek és jókat is olvastam róluk tengerállóság tekintetében. De élőben még nem láttam.
Ha láttál ilyet, megoszthatnád velem a személyes tapasztalataidat.
Ja és érdekes koncepció ez is http://www.alubat.com/english/index.php
Ilyen hajókról mit tudsz?

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Aron !   Talan meg emlekszel ram, floridaban elek es amiota el indultal kovetem utadat a net-en. Peldadat kovetoen en is vettem egy 1976-os  30-as hunter vitorlast de vhogy nincs szerencsem vele. A jovo heten ujra ki kell emeltetni es rengeteg munka van meg rajta. Remelem tavaszra keszen lessz es elso utam europaba vezetne. HA esetleg tudsz vmit ezekrol a tipusokrol es van kis idod orulnek velemenyednek, bar valoszini a charter hajok koze sorolnad.? Jo szelet es .... Udv Gabor.

Re: A legjobb vitorláshajó

Sziasztok,

Lenne egy amatőr kérdésem: Mitől tengerálló egy hajó? roll

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia bulldog!

Én is csak mint amatör, tudok válaszolni a kérdésedre smile
Szóval vannak a belvizi hajók, ált. csak belvizeken lehet használni a kisebb méret és a kevésbé ellenálló szerkezett miatt (értelemszerüen a kisebb igénybevétel miatt).
Aztán a parti hajózásra alkalmas hajók, ilyenek főleg a charter hajók: nagy, kényelmes és lomha(általában). Ideális a rövidebb túrázáshoz társasággal.
A legkomolyabb kategória a bluewater cruiser vagy passagemaker hajók: nagyon szilárd felépítés, több hetes esetleg hónapos FOLYAMATOS igénybevételt is bírniuk kell. Én ezt a típust tekintem a "legtengerállóbbnak". Megfelelő kezekben (ez a legfontosabb) ezek a hajók elsüllyeszthetetlenek. Persze rengeteg átfedés és kivétel is akad. Lásd Carina!!!.
Szóval várom a tapasztaltabb vitorlázók kiegészítését, mert a fent elmondottak szigorúan az én véleményemet tükrözik.

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Leslie,

Köszönöm a választ. Nagyából én is ilyesmire gondoltam, de olyan szemmel látható vagy mérhető paraméterekre lennék kíváncsi, aminek a segítségével felismerhetem, hogy igen a megtekintett hajó tengerálló.... smile

Re: A legjobb vitorláshajó

Sziasztok!
Amel Maramu/Santorin hajók: Amel Maramu 45, Santorin 45, Sharki 45 and Super Maramu 45 számomra szinte egyformák. Sőt az Amelek közti különbséget sem érzem annyira. Én csak Amel 41-es en voltam néha:-) - szóval nem tudok segíteni ebben a témában.
Alubat: Ovni 28-al vitoláztam egy svájci haverral a Moorea-Tahiti szakaszon és élveztem. Gyors hajó. Ovni35-ben ültem és szerintem sok benne a hely:), de Alubat58-ben még ülni sem ültem. Szóval annyit tudok, amennyi a weboldalon kint volt:)
vida g: Szerintem 76-os Hunter 30-ban kevés embernek van tapasztalata Magyarországon. Szerintem USA-ban sokan ismerik ezt a típust és ennek a típus hibáit. Szóval passz vagyis csak általánoságokat tudnék írni, amit egyszer megteszek majd.
Tengerálló téma: Nem vagyok hajótervező, de a fő nagyon alapvető paraméterek az oldalamon is leírtam már: http://www.meder.hu/hun/carina.htm illetve erről írtam a májusi-jún. naplómban is.
vagyis CARINA esetében a paraméter számolások:
Vitorlafelület/vízkiszorítás =SA/D = 14.92; vagyis nyílt tengeri túracirkáló
Vízkiszorítás/vízvonal = D/L = 350 - 400; vagyis nagyon nehéz túravitorlás
Vitorlafelület/Nedvesített felület = SA/WSA = 2
egyéb paraméter hasáb teltség (Cp) és nedvesített felület (WS)

Re: A legjobb vitorláshajó

Koszi Aron, hogy egyeb elfoglaltsagaid melett megis jut idod szinte mindenkinek valaszolni. Minden nap kovetem utadat lehetosegeim szerint.  Nagyon drukkolok Neked hogy biztonsagban es egeszsegben haza erkezz szeretteid korebe. Vallalkozasod annyira fel lelkesitett, hogy oreg hajomat mar szinte teljessen fel ujitottam es valoszinu majus junius honapban indulok at europaba, es onnan vissza a  a carib szigetekre. Miota el indultal es tudomast szereztem tervedrol mar tudtam, ez az en utam is lessz, hiszen erre keszulok egesz eletemben. Kivanok jo szelet es szerencses meg erkezest, valamint kedvet egy ujabb kalandhoz. Gabor.

Re: A legjobb vitorláshajó

Kedves Áron!

Friss regisztráltként köszöntelek!
Jó egészséget, sok szerencsét, és jó szelet kívánok Neked!
HA8FO vagyok, és Szegedről, a Tisza partjáról köszöntelek!
Magam is vízi ember vagyok, már ahogyan a veréb is énekesmadár smile))
Közvetlen a Tisza partján van egy kis fészkem, stéggel, és alu testtel. (4,8 m hosszú)
Ez a Tiszára éppencsak hogy elég. Lásd a folyami halak hosszú nyurgák, a taviak
pedig rövid tömzsik. Ugyanígy a vízi eszközökre is nagyjából ez a jellemző! Gondolom
a tengerre hosszú is legyen, meg tömzsi is!

A pilótáknak jó leszállást szoktak kívánni! És a hajósoknak?

Harcsás László

Ui.:Olvastam a levelezőlistádról, hol lehet feliratkozni rá?

Re: A legjobb vitorláshajó

ha8fo wrote:

Olvastam a levelezőlistádról, hol lehet feliratkozni rá?

Téged most felvettelek, amúgy itt lehet feliratkozni rá:
http://meder.hu/mailman/listinfo/aronhirado_meder.hu

Ez pedig az Áron rádióamatőr barátainak listája:
http://meder.hu/mailman/listinfo/aronradio_meder.hu

Üdv:
mi

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Áron! Le vagyok nyűgözve a teljesítményedtől. Fantasztikus, amit csinálsz. Követem az eseményeket, a google earth-ön pedig csekkolom a helyszíneket. Szuper! Egy pár kérdést szeretnék feltenni, talán lesz rá módod válaszolni:

- mikor határoztad el ezt a nagy kalandot?
- előtte mennyit vitorláztál és hol?
- mi a véleményed, tengeren menne egy Waarschip 570?

Köszönöm előre is, ha válaszolsz,

Álmos

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia László, HA8FO!
Hajósoknak jó szelet szoktak kíváni!
Én Békét és Szelet szoktam kíváni:)
Szia Álmos!
Waarschip 570 hajókról a neten néztem utána:
www.waarschip-experte.de/images/w570pro.jpg
www.waarschip.info
Soha nem vitorláztam ilyen hajóval, így nincs személyes tapasztalatom.
Vitorlás tapasztalataim:
http://www.meder.hu/hun/magamrol.htm
2004-ben vettem a CARINA-t es akkor dolt el!
CARINA paraméterei, a végén olvasható általános fontos gondolatok:
http://www.meder.hu/hun/carina.htm
Ha van még kérdésed, akkor e-mailezünk.
Minden jót!
Békét és Szelet!
CARINA és Áron
Egyiptom, Szuez

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia, és kézszorítás, hogy befutottál Szuezbe!
Ha a cél a hajó kiválasztásánál az, hogy minél könnyebben "vezethető" legyen a tengeren, akkor mit  mondanál?
Álmos

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Almos

Paraméterek, amiket erdemes kiszamolni. A formula magyarazatot mar nem talalom.
(Talan valahol a neten tobbet is talalsz errol atemarol).
Vitorlafelület/vízkiszorítás =SA/D = 14.92; vagyis nyílt tengeri túracirkáló
Vízkiszorítás/vízvonal = D/L = 350 - 400; vagyis nagyon nehéz túravitorlás
Vitorlafelület/Nedvesített felület = SA/WSA = 2
A többi paraméterét Hasáb teltség (Cp),
Nedvesített felület (WS) stb. nem részletezem
forras: http://www.meder.hu/hun/carina.htm
En velemenyem a tapasztalat alapjan,
ha nehezebb a hajo es fix hosszu tokesulya van, akkor lehet vele have-to -zni (ELONY).
A have-to az, amikor nagy szelben biztonsagi okokbol a vihar kicsi orrvitorlat
az ellentetes oldalra huzod, es a kormanyt lekotve kicsit felfele (szelfele) kormanyozva a
hajo sodrasba tartod. A vihar nagyvitorla lehet fent. A pontos beallitas hajo tipusatol fugg
A hajo sebessege alap esetben 0-1csomo.
Az alap kriterium hogy ne boruljon fel, knock-down, a have-to ennek kriteriuma.
Ha konnyu a hajo, akkor felborul konnyebben.

Egy hajó fontos tulajdonságai:
Stabilitás, borulásra való hajlama
Úszóképesség, elsüllyeszthetetlen legyen (légkamrák)
Tőkesúly nagysága és helyzete, dőlés és visszaálló képessége
Gyorsaság és tömeg, menekülés vihar elől
Szigetelés, vízhatlan legyen, ez főleg átforduláskor fontos
Iránytartás, magától menjen
Reffelési megoldások, gyors és könnyű
Vitorlázat, nagy szélben is lehessen könnyen irányt tartani   
A hullámok becsapása elleni megoldások
(a farban hosszú ideig tart a víz kiszedése, és így egyre sebezhetőbb a hajó becsapó hullámokra)

Egy kishajók fontos tulajdonságai:
Könnyű kezelhetőség
Kisebb terhelés a hajónak
Nincs elég hely a felszerelésnek
Lassú, tehát hosszú az út és ezért több a vihar van
Nehéz észrevenni
Stabilitás problémák
Borulási problémák

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia, és köszi a kimerítő választ. Legelőször is: jó szelet, és vigyázz magadra, szorítunk érted. A hajóval kapcsolatban: egy jó barátomnak 8mod hajója van a Balatonon. Ha jól értem, ez egy nagyon gyors versenyhajó, de túrára, expedicióra nem igazán alkalmas. Szerinted? Egy ilyennel lehetne Földet kerülni?

Más: Carina-val mi lesz, ha megérkezel? Nagy generál, és folytatás?

ALmos

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia Álmos!
Nagy különbség van a tavihajó és a tengeri hajó között. Szélesség, forma stb.
(CARINA tavi hajó, de nem rossz azért tengeren sem.)
8mod-ban soha nem ültem, ezért erről véleményt se tudok mondani.
CARINA jövője még nem tisztázott.
Minden jót!
Békét és Szelet!
CARINA és Áron
Görögország

Re: A legjobb vitorláshajó

szia Áron! Balatonon milyen hajót használsz/javasolsz?
Más: oktatsz még vitorlázást?

Re: A legjobb vitorláshajó

Szia!
Ez túl általános kérdés:)
Az e-mail címem: mederaron@gmail.com ha konkrét a kérdés akkor talán jobban tudok válaszolni.
Talán jövőre, de idén már nem:)
Áron