Aprilis 3 2009
Aktuális
Környék
Portré
Riport
Megyei önkormányzat
Mezőgazdaság Vidékfejlesztés
Közhasznú
Kultúra
Sport-Oktatás
Vélemény
 
 
   



 
Háromszéki származású vitorlázó a Föld körül
 
Riport
Irta: SZH
2009-03-31

„A világ minden kikötőjében hallottak róla, a fiatal magyarról, aki egy kis lélekvesztőn vitorlázza körbe a világot. Talán már legendák is terjengnek róla, egy viszont biztos: bárhol is köt ki, a helyiek már várják. A nagyszakállú, tengerkék szemű fiatalember hajója, a Carina még a Balatonon is a kis vitorlások közé tartozna” – így kezdi beszámolóját az egyik magyarországi tévécsatorna. Kevesen tudják viszont, hogy a bátor hajósnak, Méder Áronnak felsőháromszéki, egészen pontosan lemhényi gyökerei vannak. Az idősebb lemhényiek által még ma is „pipás” Sigmond Józsefként emlegetett dédapa aligha gondolta volna, hogy dédunokája távoli tengereken, óceánokon hajózik majd színegyedül, egy hatméteres vitorláson, mi több: világkörüli útra vállalkozik.

A közel 40 éves hajót, a Carinát nagyapja, Méder Ákos kertjében, Budapesten újította fel 2004-2006 között, nagyapja és édesapja, Méder István segítségével. Áron 10 éves kora óta vitorlázik a Balatonon és a Velencei-tavon, de a nagy utat megelőzően Horvátországba és Görögországba is elhajózott. Egy ideig versenyzett is, de inkább amatőr szinten. Vitorlás sportoktatói képesítést szerzett, felkészülése során sok nagynevű hajóssal konzultált, így Kopár Istvánnal, az első magyar földkerülővel, Fa Nándorral és Gál Józseffel, akik értékes tanácsokkal, ötletekkel szolgáltak. A legtöbbre azonban édesapja segítségét értékeli, aki maga is vitorlázik.
A nagy útra 2006 szeptemberében indult a szlovéniai Koper kikötőjéből. Azóta mintegy 22 ezer tengeri mérföldet vitorlázott, átkelt a Földközi-tengeren, az Atlanti-óceánon, a Panama-csatornán, a Csendes-óceánon, Ausztráliát érintve a Jáva-tenger és a Bengáli-öböl következett, majd az Indiai-óceánt is áthajózta. Útközben kisebb-nagyobb szüneteket tartott, például a Fidzsi-szigeteken félévet töltött, de kikötött Pápua Új-Guineán is. Hajóját, a Carinát szinte emberszámba veszi, naplójában mindig többes számban ír vagy beszél, „Carina és Áron jól vannak” – közli az itthon maradottakkal a megnyugtató hírt.
Interneten könnyedén követhető az útja, ő maga ritkán, kikötőkben fér hozzá a világhálóhoz. Barátaival rádión tartja a kapcsolatot, és rendszeresen „szót vált” rádióamatőrökkel, akiknek mindig jelzi a hajó helyzetét (a honlapjáról letölthetők a rádióbeszélgetések).
A kalózok földjén
Cikkünk írásakor hajósunk az Adeni-öbölben haladt a Vörös-tenger bejárata felé, mire ezek a sorok nyomtatásra kerülnek, talán oda is ér. Ez a szakasz azért veszélyes, mert az utóbbi időben rengeteg kalóztámadást jelentettek a térségből, a szomáliai kalózok számos hajót kifosztottak, ezért Áronnak azt a tanácsot adták a vele kapcsolatot tartó rádióamatőrök, hogy hajója helyzetét lehetőleg csak magyarul közölje velük, nehogy illetéktelenek fülébe jusson. Ő maga azt mondja, hogy azon a részen, ahol végighalad, nem szoktak kalózok ólálkodni, legalább ötven tengeri mérfölddel délebbre fordulnak elő. Mindenesetre a jemeni partoktól nem távolodott el túlságosan, ahol inkább helyi halászhajókkal találkozott.
Március 24-i rádiós híradása szerint „Carinával és Áronnal minden rendben. Túljutott a „kalózok földjén”, azon a részen, ahol leggyakoribbak a támadások. Egész éjjel „pillangózott”, nem használt fényeket, pedig újhold közeleg, tehát „sötét éjszaka volt”.
Rádióamatőr hívójele: HG5MAR/MM (13:30 UTC, 14 292 kHz). Honlapján (www.meder.hu) olvasható a jachtnaplója, több ezer fotó illusztrálja útját, üzenőfal működik, ahol rengeteg látogató drukkol neki, és háromszáznál több, néhány perces videó is található rajta, amelyek egyébként a YouTube portálon is elérhetők, mederaron címszó alatt.
Előreláthatólag április közepére-végére éri el a Szuezi-csatornát, a Földközi tengeren pedig már szinte otthon érezheti magát, hiszen többször vitorlázott rajta. Koperbe május végére, június elejére várható, érkezésére biztosan összegyűlnek majd a barátok, újságírók, kíváncsiskodók. Mi ugyan az érkezésnél nem lehetünk ott, de reméljük, hogy sort kerít majd a velünk való találkozásra is, talán épp Háromszéken. Addig is: békét és jó szelet, Áron!

A Carina 1970-ben épült Svájcban, hosszított tőkesúlyú, Slup vitorlázattal ellátott, 6 méter hosszú vitorlás. Merülése 1 méter, szélessége 2,2 méter. Az árboc magassága 6,42 méter, a hajó tömege 1,1 tonna. A beépített kétütemű benzinmotor teljesítménye 8,8 lóerő (a motort csak ritkán, inkább a kikötőkben való manőverezésre használja, és olyan helyeken, ahol a nagy hajóforgalom ezt megköveteli). Maximális sebessége: 5,8 csomó.

Méder Áron útjáról tavaly szeptemberben értesültünk, amikor nagyapja, Méder Ákos arra a könyvbemutatóra utazott haza, amelynek során Sigmond Elíz Szépapáktól unokákig című családregényét mutatta be az alsólemhényi iskolában. Akkor Áron még az ausztráliai Darwin kikötőjében állomásozott, attól a perctől kezdve napról napra követtük útját. Karácsonykor (akkor már Malajziában járt) rövid levélváltásban sikerült ígéretét vennünk, hogy mihelyt lehetséges, elbeszélgetünk vele útjáról, családfáról, a lemhényi rokonságról, amelytől ő, mivel Budapesten nőtt fel, egy picit elszakadt.

Kratochwil Zsolt


Nyomtasd ki
Küldd tovább a link-et
Küldd tovább a link-et


Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés Minosítés: 10
Ezen cikk betöltéseinek száma: 145
Szavazatok száma: 1
Már minosítette ezt a cikket.

   
 

Adja meg nevét
és e-mail címét
és mi kikézbesítjük
Önnek híreinket!

  neve
 
  e-mail címe
 
Feliratkozás
Lemondás


Partnerünk az ezer borvízforrás városának új honlapja:
Kovászna téged vár

© 2009 Székely Hírmondó