Navigare necesse est, vivere non est necesse.

 

Ez a latin szólás - magyarra talán így fordíthatnánk: hajózni szükséges - kifejezi már a római korban is érvényes igazságot, amely a tengeri kereskedelem és szállítások fontosságát hangsúlyozza. A mondás második része a következőképpen szól: "Vivere non est necesse." Vagyis: élni nem muszáj. Ezt Pompeius mondta hajósainak akkor, amikor viharban kellett gabonát szállítaniuk Szicíliából Rómába.

 

A HAJÓ

 

Az én hajóm: Olyan vitorlás hajót szeretnék, amelyik minél erősebb, minél egyszerűbb, minél nagyobb (ebben a fontossági sorrendben). Az utolsó feltétel 2 éve átalakult: inkább minél kisebb legyen!

A név tippek: Kedvenc (Tata ötlete alapján), Concubinatus, Concubina , Extreme Unction, Overdose (Taurin), Unlimited, Sophy, Lobo del mar, Aaronsrod, Juliet, Meretrix, Overcome, Miracle

 

"Hogy állsz a hajóval?

 Már megvan a kikötő kötelem"

 

A leendő hajóm: nem reffelhető vitorlák (illetve nagyvitorla igen, de rákötéssel) inkább cserélhetőek legyenek, pótfelhúzó kötelek (1 tartalék minden kötélhez), hátravezetés ne legyen, és persze sok merevítő kötél. Alapelvem: mindenből tartalék. Mostanában inkább úgy fogalmazom meg, hogy minél olcsóbb legyen. Több irányzatot figyelek és követek az a közös bennük, hogy olcsó és kicsi (18-21 ft).

 

2004 őszén megvásároltam egy CARINA 19-est.

 

A víz utálja a csúnyaságot, ha egy hajó jól néz ki,

akkor jól is fog menni. Nathaniel Herreshoff

 

 

CARINA 19

 

A hajó neve: CARINA

(Hosszított tőkesúllyal, amitől jobb a hajó íránytartása.)

Vitorlázat: Slup

Hossza: 6m

Merülése: 1m

Szélessége: 2,2m

Tehát 1 kabin, ami a konyha, navigációs rész, szalon és hálókabin egyben

Árboc: 6,42m

Alsóárboc (Bum): 2,83m

Tömege: 1,1t

Anyaga: GFK (szendvics szerkezetű)

Normál nagyvitorla: 6,48 m2, Génoa: 9,79 m2, Fock: 6,77 m2

Vihar nagyvitorla: 1,62 m2 (40 csomós szélre, normál vitorla 25%-a), Vihar Fock: 1,08 m2 (50 csomós szélre, normál vitorla 15%-a)

A nagyvitorlám a bumra tekeréssel refelhető, az orrvitorlám is feltekerhető (plusz 2 teljes felhuzó kötelem van tartalékba, és egy felhúzó vihar fockhoz)

Befogadó személyek száma: 5

Építése éve: 1970 (Svájc)

Motor: Beépített 2 ütemű benzines motor (1981)

Propeller: Fix, 3 lapátos

Típusa: Yamaha (677 8 B)

Teljesítménye: 8,8LE/ 5,9KW

Fidzsin kellett vennem egy külmotort, amit Carina tükrére egy motorbakra szereltem.

Tohatsu 9,8HP (2ütemű, benzines, hosszú shaftos, 7.2KW, 27Kg, 2005 M9,8B 3K9 modell)

Ezt használtam Koper, Szlovéniáig.

Üzemanyagtartály: 25 literes (tartalék tartály: 25liter)

Víztartály: sok kisebb kanna (20l,15l,5l), összesen 300 liter

 

Sebesség:

A maximális elméleti sebesége: 5,8csomó; ez a hajó hosszából számolható ki...

Jeroen (holland vitorlázó, aki szintén boldog Carina tulajdonos) 7 csomós max. sebességet mért Carinájával április végén egy 7Bf.-os szélben.

 

Paraméterei:

Vitorlafelület/vízkiszorítás =SA/D = 14.92; vagyis nyílt tengeri túracirkáló

Vízkiszorítás/vízvonal = D/L = 350 - 400; vagyis nagyon nehéz túravitorlás

Vitorlafelület/Nedvesített felület = SA/WSA = 2

A többi paraméterét Hasáb teltség (Cp), Nedvesített felület (WS) stb. nem részletezem

 

Több CARINA típus van forgalomban, és köztük nagyok az eltérések.

Például a merülésük 0,5m és 1m között, a tömegük 850kg és 1,1t között változnak,

illetve a héj szerkezete és anyaga is különbözhet.

 

A Carina története:

1970-ben épült Svájcban.

1970-86: Valószínűleg valamelyik svájci tavon vitorláztak Vele.

-----------------------------------------------------------------

Az utolsó svájci tulajdonosa Gerber Ueli. Érdekes, hogy 1 napon születtünk november 16-án. Gerber 1952-ben, én 1979-ben. (Pontosabban én 1979. november 15. és 16. között születtem éjfélkor, így Édesanyám döntötte el, hogy 15-e legyen...)

1986-92: Zürich-i tavon vitorláztak Vele, ebben a klubban: http://www.zyc.ch.

1992-96: Bóden-i tavon vitorláztak Vele.

1996 szeptemberében került Magyarországra.

1999 szeptemberében megvásárolta az előző tulajdonos.

2004 novemberében megvásároltam. Felújítottam kívül-belül. A HF beregisztrálja augusztus vége felé, és akkor 10 év után ismét lesz hajólevele...

 

Egy hajó fontos tulajdonságai (számomra):

(a farban hosszú ideig tart a víz kiszedése, és így egyre sebezhetőbb a hajó becsapó hullámokra)

 

Egy kishajók fontos tulajdonságai (számomra):

 

Rajzok Carináról:

Behajózás során kiderült, hogy ennyi rekeszbe elhelyezett ennyi cucc között nehéz lesz bármit is megtalálni.

Ráadásul egy mélyebben fekvő rekeszhez hozzáférni olyan, mint a hanoii tornyok problémája, sokkal több toronnyal...

Ezért készítettem egy rajzot a cuccok elhelyezéséről:

http://www.meder.hu/Carina_elrend_b.jpg

 

Itt pedig a fedélzeten elhelyezett dolgok láthatóak:

http://www.meder.hu/Carina_elrend.jpg

 

Érdekességek Carináról:

Carina a Világűrben:

Dél keresztje Barbados fölött Áron érkezésekor(Crux). Carina is rajta van (jobb alsó sarok):

http://www.meder.hu/photogallery/albums/Kepek/Uton/Bridgetown/CruxB.jpg

 

László Kapitány küldte:

Carina már a Világűrben is ismert, mint a mellékelt kép és felírás mutatja.

(a National Geographic legutóbbi számából..

http://www.meder.hu/etacarinae.jpg