Navigare necesse est, vivere non est necesse.
Ez a latin szólás - magyarra talán így fordíthatnánk: hajózni szükséges - kifejezi már a római korban is érvényes igazságot, amely a tengeri kereskedelem és szállítások fontosságát hangsúlyozza. A mondás második része a következőképpen szól: "Vivere non est necesse." Vagyis: élni nem muszáj. Ezt Pompeius mondta hajósainak akkor, amikor viharban kellett gabonát szállítaniuk Szicíliából Rómába.
A HAJÓ
Az én hajóm: Olyan vitorlás hajót szeretnék, amelyik minél erősebb, minél egyszerűbb, minél nagyobb (ebben a fontossági sorrendben). Az utolsó feltétel 2 éve átalakult: inkább minél kisebb legyen!
A név tippek: Kedvenc (Tata ötlete alapján), Concubinatus, Concubina , Extreme Unction, Overdose (Taurin), Unlimited, Sophy, Lobo del mar, Aaronsrod, Juliet, Meretrix, Overcome, Miracle
"Hogy állsz a hajóval?
Már megvan a kikötő kötelem"
A leendő hajóm: nem reffelhető vitorlák (illetve nagyvitorla igen, de rákötéssel) inkább cserélhetőek legyenek, pótfelhúzó kötelek (1 tartalék minden kötélhez), hátravezetés ne legyen, és persze sok merevítő kötél. Alapelvem: mindenből tartalék. Mostanában inkább úgy fogalmazom meg, hogy minél olcsóbb legyen. Több irányzatot figyelek és követek az a közös bennük, hogy olcsó és kicsi (18-21 ft).
2004 őszén megvásároltam egy CARINA 19-est.
A víz utálja a csúnyaságot, ha egy hajó jól néz ki,
akkor jól is fog menni. Nathaniel Herreshoff
CARINA 19
A hajó neve: CARINA
(Hosszított tőkesúllyal, amitől jobb a hajó íránytartása.)
Vitorlázat: Slup
Hossza: 6m
Merülése: 1m
Szélessége: 2,2m
Tehát 1 kabin, ami a konyha, navigációs rész, szalon és hálókabin egyben
Árboc: 6,42m
Alsóárboc (Bum): 2,83m
Tömege: 1,1t
Anyaga: GFK (szendvics szerkezetű)
Normál nagyvitorla: 6,48 m2, Génoa: 9,79 m2, Fock: 6,77 m2
Vihar nagyvitorla: 1,62 m2 (40 csomós szélre, normál vitorla 25%-a), Vihar Fock: 1,08 m2 (50 csomós szélre, normál vitorla 15%-a)
A nagyvitorlám a bumra tekeréssel refelhető, az orrvitorlám is feltekerhető (plusz 2 teljes felhuzó kötelem van tartalékba, és egy felhúzó vihar fockhoz)
Befogadó személyek száma: 5
Építése éve: 1970 (Svájc)
Motor: Beépített 2 ütemű benzines motor (1981)
Propeller: Fix, 3 lapátos
Típusa: Yamaha (677 8 B)
Teljesítménye: 8,8LE/ 5,9KW
Fidzsin kellett vennem
egy külmotort, amit Carina tükrére egy motorbakra szereltem.
Tohatsu 9,8HP (2ütemű, benzines, hosszú shaftos,
7.2KW, 27Kg, 2005 M9,8B 3K9 modell)
Ezt használtam Koper, Szlovéniáig.
Üzemanyagtartály: 25 literes (tartalék tartály: 25liter)
Víztartály: sok kisebb kanna (20l,15l,5l), összesen 300 liter
Sebesség:
A maximális elméleti sebesége: 5,8csomó; ez a hajó hosszából számolható ki...
Jeroen (holland vitorlázó, aki szintén boldog Carina tulajdonos) 7 csomós max. sebességet mért Carinájával április végén egy 7Bf.-os szélben.
Paraméterei:
Vitorlafelület/vízkiszorítás =SA/D = 14.92; vagyis nyílt tengeri túracirkáló
Vízkiszorítás/vízvonal = D/L = 350 - 400; vagyis nagyon nehéz túravitorlás
Vitorlafelület/Nedvesített felület = SA/WSA = 2
A többi paraméterét Hasáb teltség (Cp), Nedvesített felület (WS) stb. nem részletezem
Több CARINA típus van forgalomban, és köztük nagyok az eltérések.
Például a merülésük 0,5m és 1m között, a tömegük 850kg és 1,1t között változnak,
illetve a héj szerkezete és anyaga is különbözhet.
A Carina története:
1970-ben épült Svájcban.
1970-86: Valószínűleg valamelyik svájci tavon vitorláztak Vele.
-----------------------------------------------------------------
Az utolsó svájci tulajdonosa Gerber Ueli. Érdekes, hogy 1 napon születtünk november 16-án. Gerber 1952-ben, én 1979-ben. (Pontosabban én 1979. november 15. és 16. között születtem éjfélkor, így Édesanyám döntötte el, hogy 15-e legyen...)
1986-92: Zürich-i tavon vitorláztak Vele, ebben a klubban: http://www.zyc.ch.
1992-96: Bóden-i tavon vitorláztak Vele.
1996 szeptemberében került Magyarországra.
1999 szeptemberében megvásárolta az előző tulajdonos.
2004 novemberében megvásároltam. Felújítottam kívül-belül. A HF beregisztrálja augusztus vége felé, és akkor 10 év után ismét lesz hajólevele...
Egy hajó fontos tulajdonságai (számomra):
(a farban hosszú ideig tart a víz kiszedése, és így egyre sebezhetőbb a hajó becsapó hullámokra)
Egy kishajók fontos tulajdonságai (számomra):
Rajzok Carináról:
Behajózás során kiderült, hogy ennyi rekeszbe elhelyezett ennyi cucc között nehéz lesz bármit is megtalálni.
Ráadásul egy mélyebben fekvő rekeszhez hozzáférni olyan, mint a hanoii tornyok problémája, sokkal több toronnyal...
Ezért készítettem egy rajzot a cuccok elhelyezéséről:
http://www.meder.hu/Carina_elrend_b.jpg
Itt pedig a fedélzeten elhelyezett dolgok láthatóak:
http://www.meder.hu/Carina_elrend.jpg
Érdekességek Carináról:
Carina a Világűrben:
Dél keresztje Barbados fölött Áron érkezésekor(Crux). Carina is rajta van (jobb alsó sarok):
http://www.meder.hu/photogallery/albums/Kepek/Uton/Bridgetown/CruxB.jpg
László Kapitány küldte:
Carina már a Világűrben is ismert, mint a mellékelt kép és felírás mutatja.
(a National Geographic legutóbbi számából..)
http://www.meder.hu/etacarinae.jpg