A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2006.11.24-12.03

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2006.11.24. (62.nap)
2 hónapja indultam el Koperből...
Tegnap este a halászhajó watchmanjével kávézgattam, brandyztem, majd ahogy itt minden halász tekert egy hasis cigit... Megmutatta a hajót (Al-Manar), ami a halásztanulók oktató hajója itt a kikötőben. Továbbá mind a 46 kötést megmutatta, amit ismert:) Sokat beszélgettünk a tengerről és a viharokról is. A családjáról is mesélt: Ő 37 (kinéz 45-nek :-), a felesége 24 éves és van egy 7 hónapos és egy 4 éves lánya. Jó élete van :))))
Előtte a városban vacsoráztam, 1-2 dollárért már lehet kapni finom friss halat, bárányt vagy bármit! Itt a kenyér inkább lepény alakú és nagyon kicsi, azt esznek mindenhez.
Ma reggel a városban vásárolgattam (pl. 20 liter benzint is). Délutáni programom: a HF rádió dipólantennáját javítottam. Az egyik forrasztás ment szét a koax és a rézsodrony között.
Itt az aksitöltés nem egyszerű dolog. 220 V-ot nem akar senki adni. Néhány doboz cigiért (Afrikában azt kell adni mindenkinek, hogy történjen valami...) múlt éjjel tölthettem néhány órát a halászhajó csatlakozójáról, de az nem elég :( Annyi kört futottam le ebben a témában, hogy maradok az éjszakai könyörgésnél, hátha adnak :)
Estefelé érezni az erős déli szelet.
Délután Abdul-lal, barátjával és annak feleségével teáztam a lakásukon. Hihetetlen: itt mindenki halász és mindenki hasist szív :)
Azt akarják, hogy csempészem át a barátját Las Palmasba. Nem értik, hogy mit akarok én az egyedül vitorlázással.
Este szokás szerint internetezek, itt az Internet Cafek korán zárnak.

2006.11.25. (63.nap)
Boldog névnapot Anyu!
Délelőtt elintéztem a hivatalos ügyeket. Még egy pecsét az útlevelembe... A kikötői díj 16 DH volt, ami kevesebb, mint 2 dollár. Utána bevásároltam a kikötői boltban. Sikerült vennem kötelet, vasfűrészt és egy 13-as kulcsot is. Karesz még korábban mondta, ebből soha nem lehet elég :)
A kikötői nagyfőnök esti indulást javasolt, de én kora délután 14:00-kor elindultam.
Hajnal óta esik az eső, tehát minden vizes, ezért nem rádióztam. Ha esik az eső, akkor nem szoktam rádiózni, mert könnyen vizes lehet a rádió is.
A kikötőről röviden:
Az elején van a halászkikötő. Itt van egy teázó (ahol sült halat is árulnak), egy kiskocsma (abszolút késdobáló), egy hajósbolt, egy elektronikai bolt (GPS, rádió...), egy templom.
A halászhajók itt állnak, majdnem elfelejtettem 3 benzinkút is van!! Majd a halászkikötő után van a kereskedelmi hajók kikötője. Itt áll 1-2 komp és 1-2 nagyhajó. Általában 5-6 nagyhajó horgonyon áll, és vár a sorára. Továbbá sok-sok révkalauz is áll ezen a részen. Ez a kultúrált része a kikötőnek. Itt álltam én is egy halászhajó mellett. Akkora a kikötő, hogy elég gyakran vonat is jön-megy. Van egy főkapu, ahol a rendőrök minden alkalommal igazoltattak engem.
5-6 méteres hullámokban indultam el és kb. Bf.4-es szélben. Egész éjjel esett az eső és villámlott, a láthatóság nagyon rossz volt. Hajnalban javult a helyzet és a Hold bevilágította már az óceánt.

2006.11.26. (64.nap)
Késő délutánig sajnos nyugati szelem volt, ami nem volt túl előnyös. Néha váltakozó volt a szél, a kb. 4-5 m nyugati irányú döghullámokkal együtt, sajnos nem volt élvezetes vitorlázás.
Éjszaka belázasodtam és hajnalban a gyomrom is elkezdett fájni. Az éjszakám sok-sok lázálomból állt.

2006.11.27. (65.nap)
Beteg vagyok!! Ilyenkor a vitorlázást valahogy nem kívánja az ember. Még a Malagai megfázás jött elő ismét, plusz egy Marokkói bélfertőzés. Nem volt túl hígénikus az ételfelszolgálás...
Reggel rádiózni sem tudok. Egész nap csak fekszem és pihenek. A teán és a levesen kívül mást nem eszek, mert egyből ki is menne belőlem. Plusz Bolus adstringens és algopyrin.
A hajót az autopilot viszi kb. jó irányba... Attól félek, ha nem javul a helyzet könnyen kiszáradhatok és legyengülhetek, ami a tengeren nem jó dolog. Ilyenkor egy kötél meghúzása is nehéz feladat.

2006.11.28. (66.nap)
Már kicsit jobban vagyok. Reggelire kekszet már tudtam enni. Utána rádióztam. Sajnos csak gyengén hallottak, pedig én nagyon jól értettem őket. Las Palmasban ismét megnézem az antennát.
Rádiózás utána a fock vitorlát varrtam meg, mivel 4 helyen is szakadt volt. Kiültem az orrba és ott varrtam meg, így egyszerűbb és gyorsabb volt, mintha hátra hoztam volna a cockpitba.
Ma is 4-5 csomóval tudunk vitorlázni. Pedig a hajó alja már nagyon algás, ha jobban leszek akkor majd lekaparom. Tegnap 80 tmf-et tettem meg jó irányba, ami nagyon jónak számit. (A hátulról jövő hullámok sokszor eltérítenek a jó iránytól.)
Az idővel nagy szerencsém van: süt a nap, 26 fok van, 1032 mbar a légnyomás és a szél is kedvező északkeleti Bf.3-4.
Délután erősödött a szél Bf.5-re, ezért levettem a nagyvitorlát és csak fockkal vitorlázok.
Kijött a számon egy herpesz, illetve a számban néhány afta jellegű "valami", remélem ez az utolsó ajándék Marokkóból...
Éjszaka csak 1-2 nagyhajó elment mellettem, ez itt az átlagos szám. Gondolom, ahogy közeledek Las Palmashoz, úgy lesz sűrűbb a hajóforgalom.

2006.11.29. (67.nap)
Reggel rádióztam, sajnos most is nagyon gyengén hallottak engem. Gyuri beolvasta az üzeneteket amit küldtek otthonról.
Kéne írnom egy cikket a Vitorlás Magazinba, amihez kedvem van, csak erőm nincs. Még mindig fáj a hasam, és nem nagyon ettem már 3 napja, tehát kicsit legyengültem...
Erős Bf.5-ös széllel vitorlázok, ilyenkor a szélgenerátor is termeli az áramot. (Alapvetően 4-es és 5-ös széllel, váltakozó erősségű a szél.)
Ma is csak kekszet, levest és fokhagymás kétszersültet ettem. De legalább kicsit többet, mint tegnap. Remélem Las Palmasig meggyógyulok!
Érdekes... sok kishal (kb. 20 cm-es halak) úszik mellettem, és olyan mintha a hajó orrhullámával játszanának. Valójában a hajó alján lévő növényzet, algák miatt követik a hajómat. Kiváló csemege ez nekik.
Sajnos a hajóm alja tele van algával, növényekkel. Szakálla kezd lenni a hajómnak is :-) A fő oka, hogy a hajóm merülése a befestett vízvonal fölött van. Tehát egy 5-10 cm-es sáv víz alatt van, de nincs befestve algagátlóval. Itt meg is jelent az alga! (A festéskor az eredeti vízvonal fölé rajzoltam az új vízvonalat, de úgy látszik nem eléggé.)
Délután már annyira jól vagyok, hogy horgászok. 5-6 méteres hullámok, 5Bf.-es szél, 4 csomós átlag sebesség, lehet, hogy nem kedvező idő a horgászásra. Pedig egy jó halászlé biztos jót a gyomromnak.
Majd tartok egy alapos mosogatást, minden fazekat, evőeszközt elmosok alaposan! (Fontos a hígénia a hajón :-)
Este már látom Alegranzát, a Kanári szigetek legészak-keletibb szigete. Innen kb. 120 tmf Las Palmas, az én tervezett következő kikötőm.
Vacsora: Köles zöldséggel, lehet, hogy még túl nehéz étel ez a gyomromnak. (Holnapra is marad.)

2006.11.30. (68.nap)
Ma nem rádióztam, mert elkezdtem mosni és abba sem tudtam hagyni :) Egész délelőtt mostam. Mosás folyamata a Carinán:
1. Húzom magunk után egy kötélen a ruhadarabot. Kb. 30-60 perc
2. Behelyezem egy sósvizes-mosószeres vödörbe. Áztatom kb. 20 percet
3. Kézzel kimosom a vödörben.
4. Húzom magunk után egy kötélen a ruhadarabot. Kb. 10 perc
5. Átmosom édesvízzel (Ezt a lépést az óceánon kihagyom, mivel a vizet ott be kell osztani.)
Reggel 8:33-kor figyeltem a 10-es és 16-os csatornát. Ebben a körzetben 8:33-kor és 20:33-kor ezeken a csatornákon időjárás-előrejelzést mondanak be. Én nem hallottam semmit, lehet, hogy még túl északra vagyok.
(A Marokkói partoknál nincs ilyen szolgáltatás:-)
Nem tudok egyenesen Las Palmas felé menni, mivel pont hátszélben lennék, és a fock az egyik oldalról a másikra billegne. Így a keleténél jobban kikerülöm Alegranzát és Lanzarotét is. Persze a hullámok miatt kb. 15-20 fokos játéka van így is a hajónak. (Iránytartási hibája.)
Mistynek igaza volt: elég egy fock az Atlanti-óceánnak erre a szakaszára.
Rotorman 2 fockot javasolt korábban a passzát övezetben, de az még messzebb van, a Kanári szigetektől délre 200 tmf-re kezdenek fújni a passzátok...
Délben az orrban lezuhanyoztam egy vödör segítségével. Nagyon jól esett. (A víz 23 fokos lehet itt.) AZ idő szenzációs, gyorsan meg is száradtam.
Evés közben rájöttem, hogy ekkora szakállal nem könnyű kultúráltan enni. Még szerencse, hogy mások nem látják. Így nagy szakállal kicsit máshogy kell enni, mint szakáll nélkül.
Estefelé müzlit és almát ettem, majd később még májkrémes kenyeret, sajnos. Ezt nem kellett volna, hajnalban ismét nagyon fájt a hasam.
Hajnalban Las Palmas fényei már látszódnak, pedig több, mint 30 tmf még.

2006.12.01. (69.nap)
Reggel kicsit motorozok, töltöm az akkumulátorokat. Napló írás. Talán ma be tudom fejezni a cikket a Vitorlás Magazinnak :)
Rádiózok. Karesz a csodával határos módon leveszi a pozíciómat. A módszer kicsit hosszú, de sikeres!!
Egésznap gyenge szél van. Amikor közelebb érek Las Palmashoz a kanári áramlás megszűnik és a szél is déliesedik. Egy hajós még Spanyolországban mondta ezt nekem, de erre sajnos nem figyeltem kellőképpen.
A kikötő 10 tmf, de sajnos nagyon lassan haladok. Ebből éjszakai kikötés lesz, amit nem nagyon szeretek. Ismeretlen kikötő, sok-sok fény :) (Nincs sajnos elég üzemanyagom, hogy végig motorozzak. Máskor több tartalék üzemanyagot veszek :-)
Este 8-kor kikötök a marinában. Az iroda már be van zárva, így az előtte lévő mólóra állok éjszakára...
Este kicsit benézek a városba. Péntek este itt is mindenhol buli van :) (Ez minden országban így van!)
Iszok egy San Miguel sört és egy helyi süteményt, aminek a nevét már elfelejtettem... Majd benéztem egy kínai 'all you can eat'-be. Sajnos megfeledkeztem a gyomorfertőzésemről, és egy jót ettem. Közben jutott eszembe, hogy nem kéne terhelni a gyomromat! (A gyomrom kiállta a próbát!)
Egy kedves nő meghívott egy kólára, nem tudom az okát. De köszönöm neki, jól esett!
Este alig tudtam elaludni, akkora volt itt a buli. Ettől a zajtól elszokik az ember a tengereken :)

2006.12.02. (70.nap)
Reggel természetesen átálltam, ahova a kedves kikötői főmindenes mutatta a motorcsónakjával. Előtte még megtankoltam. (Most 60 liter üzemanyagom van.)
A kikötés előtt néhány perccel leállt a motorom, így beeveztem a helyemre. Balatoni vitorlázást idéző momentumok :-)
A 15. móló bejáratánál állok, balra az első helyen. (A motor helyzete nem súlyos, gyertya probléma. Nagyobb fordulaton kell használnom a motort.)
A kikötő nagyon jól felszerelt. Több vitorlás bolt, műhely. Természetesen még mosni is lehet, de hát nekem egyelőre még nem kell :)
Délelőtt néhány apróságot vettem még a vitorlásboltban, ami jól jöhet egy hosszú őt során. Majd az egyik szomszéddal, a Pierra de Lunával az átlagosnál jobban elbeszélgettem. Kanadaiak és a feleségével itt vitorlázik. Ők is mennek tovább...
Volt néhány hasznos tanácsa Cape Verde szigetekkel kapcsolatban. Kölcsön is adott egy könyvet: Atlantic Islands, Anne Hammick és egy kiegészítést hozzá.
Majd bementem a városba ügyintézni. Pénzt váltottam, ami itt nem túl egyszerű. Sietnem kell, mert szombaton a bankok 1-kor zárnak. Ezek után bent ragadtam a városban.
A legnagyobb bevásárló utca itt a Calle Mayor de Triana. Már karácsonyi díszben van. Bronz vasárnap lesz holnap? - Nem tudom, majd kiszámolom.
Ez után a Catedralt csodálom meg. Közben véletlenül Kolumbusz házába tévedek. Ez már az óváros, kicsit a 16.-17. században érzem magam. De vissza kell mennem a hajóhoz. Út közben megcsodálom Kolumbusz szobrát és még sok nevezetességet, de hagyok még holnapra is néznivalót.
Délután a 220 V-os kábelt szerelem meg, mert kicsit kontakt hibás. Több szomszéd jön lelkesen segíteni :)
Fantasy I. mellett állok, nem akarta elhinni, hogy villamosmérnök vagyok. Nem akartam mondani, hogy nem vagyok a topon és majd kiesik a kezemből a csavarhúzó.
Ezek után a HF rádió antennáját mértem le ismét. Forrasztást ismét kijavítottam, remélem most majd jó lesz. Holnap tesztelem reggel.
Majd elkezdtem bevásárolni, van egy hosszú listám:
2 kg méz
2 kg leves tészta
kb. 10 tábla csoki
Karácsonyra és Szilveszterre ünnepi bor (amit áttöltök műanyag flakonba)
Mustár!!
Felvágott, sajt, tojás, margarin,
Gyümölcsök, zöldségek, kenyér, üveges víz (10 l)
1liter Brandy
...
Olyan sokat vettem, hogy alig bírtam el. Szerencsére útközben néhány hajós besegített.
Amikor a hajómnál vagyok, sokan jönnek hozzám beszélgetni. Sajnos mindenki olasznak nézi a magyar zászlót... Amikor korrigálom őket, akkor úgy tesznek, mintha tudnák merre van Magyarország. Majd adok nekik Bp. poz.-t!
Este internetezek. Sok e-mailt kell írnom. Utána ismét elmegyek a kedvenc kínai büfémbe...
Hajnali 2-ig a Cape Verde leírásokat böngészem egy kávézóban. Majd fél ötig pakolászok a hajóban...

2006.12.03. (71.nap)
Korán keltem, mivel 9:00 UTC-kor a rádiómat próbáltam. Jó hír: ismét működik! Az antennával vannak néha gondok. (Forrasztani csak a kikötőben tudok.)
Délelőtt vásároltam vagy 30 liter palackos vizet, müzlit, kekszeket...
Majd elkezdtem keresni a kincses dobozomat (ebben tartok mindent).
Minden: bankkártya, oltási könyvek, készpénz, jogosítvány, a biztosításom. Nincs meg! Lehet, hogy tegnap elvesztettem.
A kártyának a limitét Apu lecsökkentette 20 Ft-ra, ennyit tud majd a szerencsés használni :)
Az antenna rögzítését véglegesítem, holnap ismét rádió próba. Mindennek a leellenőrzését kezdtem el, ennek soha nem lehet vége...
A kikötői rendőrségen, a rendőrségen is bejelentettem a kincses dobozom elvesztését. Holnap a marina irodájában is bejelentem, hátha valaki leadta.
Találkoztam ma egy angollal, az ő bankkártyáját egy automata nyelte el. A sors összehozott minket, nagy dumás :)