A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2007.02.10-02.18

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2007.02.10. (140.nap)
Kerti Géza sokat segített tegnap, megmutatta az egész várost, így ma már jobban tájékozódtam.
A napi feladatok:
- a külső vészjelző lámpa rögzítését megjavítottam,
- a horgászkötelet és damilt kibogoztam (3 hét után:-)
- takarítottam
- a rekeszeket ellenőriztem -> nem volt viz az orrban. -> jó a szigetelésem most!
- bementem a vize, hajóaljának ellenőrzése, propeller ellenőrzése, kormánylapát ellenőrzése, algák és a növényzet letakarítása
Délután a városban interneteztem, sajnos nagyon drága a net itt! (De ezt muszáj megfizetnem...)
Mivel a fényképezőgépem nem működik, ezért veszek egye olcsó egyszerűt hétfőn.

Érdekes linket kaptam a wiw-en:
a volt kollégáim világkörüli útjának blogja.

Csaba Péterék oldala:
www.kiteline.hu
Akiknél Barbadoson sok-sok időt töltöttem, és sok-sok sört és rumos koktélt ittam:) Köszönöm Neki és a kedves csapatának!!
Este átmentem a magyarok lakta apartmanba a 11. busszal (1,5 Barbadosi dollár), nem túl egyszerű itt a közlekedés.
Megjött az új csoport, sok-sok új ember, tehát az emberek változtak, de a kérdések nem:)
Nem zavart, mert örülök, hogy egy kicsit beszélgetek magyarul!
Este együtt koktéloztunk. Egy kedves magyar pár adott egy üveg tokaji sárgamuskotályt, aminek nagyon örülök, hónapok óta nem ittam magyar finom bort.
Később bementünk a városba bulizni (táncolni és inni :-), a program hajnalig tartott.

2007.02.11. (141.nap)
Nagyon örülök, hogy utam egyre többen követik. Így talán többen jobban megismerik a tengeri vitorlázás szépségeit (nehézségeit).
Enyhén másnaposan keltem, és kora reggel már interneztem WLAN-on keresztül a magyarok apartmanjában. Amit köszönök!
Délután elmentünk 3 kocsival Barbadost kicsit körbejárni. A mi kocsinkat Bogi vezette, hátul Daniék izgultak :)
Nagyon finom a kókusz itt. Általában az utcán árulják a nem teljesen érett kókuszt, amit egy ügyes kezű fekete kinyit (nagy késsel vagdossa), és szívószállal lehet kiinni a kókusztejet! Majd felvágja az egészet 2 darabra, a belsejét ki lehet kanalazni, ami még igen zselés állagú és érdekes ízű. Ebből lesz érés után a kókusz :)
Délután a észak-közép részen fürdődtünk egy homokos strandon, ahol hatalmas teknősökkel lehetet úszni. Az volt a titka, hogy egy búvár csoport etette őket :)
A strandon a helyiek megkínáltak rummal, ittam velük, de ők néha vizezik... nem is értem, felháborító! :)
Késő estig kocsikáztunk, és teljesen bejártuk a szigetet!
Sok itt a kókuszfa és a banán ültetvény, nem beszélve a cukornádról!
Este Itch Marlow-ból a 11.-es busszal bementem Bridgetownba. A buszmegálló a Buffy's bolt mellett volt, ahol egy templom is van. Be is mentem megnézni, sokat énekelnek a templomban, itt az istentisztelet egy hosszú ének. (Én nem énekeltem!) Bridgetownból 20 perces séta a halászkikötő.
Este még mostam, mosogattam, pakolásztam (pl. a kötél rendezésnek soha nem lehet vége!)
A csomag, amiben az én kis csomagom is van elkeveredett és pénteken nem ide jött, hanem talán Torontóba. Remélhetőleg holnap már ez is megérkezik.

2007.02.12. (142.nap)
Reggel korán keltem, mert reméltem, hogy 9-kor Derick, a műhely mestere megérkezik és ketten meg tudjuk javítani a bumot. Persze 11 után érkezett, és délben akarta megcsinálni. Szóval holnap kész lesz, de nélkülem...

Mai munkáim:
- Mosás
- Mosogatás
- Motor: gyertya csere (a tengervíz miatt az egyik nagyon begyógyult), bovden rozsdásodik, tehát zsíroztam.
- a motor ventillátorának beszerelése (Apu küldte ide Csaba Péterrel)
- kötélmunkák
- szigetelőszalaggal és szilikon-gumival 1-2 javítás:) (Szigetelőgumit vennem is kell majd!)
Délután átbuszoztam a magyarok lakta apartmanba, és interneztem... Tibi levélén röhögtem 10 percet. - Köszi :) És megígérem, hogy ha lesz könyvem, akkor benne leszel fejszéstül!
Majd a Klub Rádióban (Hátszél műsor) meséltem az élményeimről telefonon keresztül (és arról, hogy Bogi hiányzik legjobban, akit szeretek).
Sajnos itt nagyon bizonytalan a net és gyakran meg is szűnik... Így az előre megbeszélt időpontban nem tudtam Bogival, a barátnőmmel beszélni MSN-en.
Géza és Enikő ma indultak haza, Velük is küldtem csomagot.
Este Péterrel, Krisztiánnal és Ferivel vacsoráztam és söröztünk itt az apartmanba. Krisztián jól főz :) Náluk is aludtam.

2007.02.13. (143.nap)
Délelőtt neteztem, sok-sok e-mailt kellene írnom. Ilyenkor szoktam beszélni a családdal és barátokkal. Főleg a barátnőmmel. Volt időm követni ma, a többi környéken kalandozó magyar weboldalát a neten:
Szabó Géza, vitorlázó: www.rotorman.hu
Rakonczai Gábor és Pálos Andreát, evezős: www.atlantix.eu
Az evezős verseny oldala: www.oceanrowing.com
A volt munkatársaim ezt a dalt küldték nekem:

Rod Stewart- I'm Sailing

I am sailing, I am sailing,
Home again cross the sea.
I am sailing, stormy waters,
To be near you, to be free.

I am flying, I am flying,
Like a bird cross the sky.
I am flying, passing high clouds,
To be with you, to be free.

Can you hear me, can you hear me
Thro the dark night, far away,
I am dying, forever trying,
To be with you, who can say.

Can you hear me, can you hear me,
Thro the dark night far away.
I am dying, forever trying,
To be with you, who can say.

We are sailing, we are sailing,
Home again cross the sea.
We are sailing stormy waters,
To be near you, to be free.

Oh lord, to be near you, to be free.
Oh lord, to be near you, to be free,
Oh lord.

KÖSZÖNÖM!
Nagyon kedves volt az apartman főnöke, ingyen kimosták a ruháimat. Igaz nem volt sok! Az apartman neve: Ocean Spray Mindenkinek ajánlom. (és hát a rum-puncs partiról ne is beszéljünk :-)
Estefelé visszamentem a halászkikötőbe. Ilyenkor mindig beszélgetek kicsit a halászokkal. Érdekes, amikor egy Barbadosi 'tanulatlan' halász tudja hol van Magyarország. És miért is?? Egy ember miatt, a neve: Puskás Ferenc. Miatta ismerik Magyarországot! 50-es és 60-as években focizott. 40 éve olyat csinált, amitől még mindig tudják, hol van Magyarország...
Itt főleg banánt eszek, minden drága nagyon :( Este ettem Guava Sajtot (cukros guava), és finom volt.

2007.02.14. (144.nap)
Reggeli: sajtos kenyér
Reggel bementem a szervizeshez, 20 amerikai dollár volt a javítás költsége. 2 szegecs helyett most 6 szegecs van a vereten. szóval erősebb lett, de a veretet fordítva tette a bumra, így a nagyvitorla alsópontját a csak bumot megkerülve lehet lekötni. Nem egy nagy probléma.
Nem tudtam, hogy a sublert (tolómérő), hogy mondják angolul, de a szótárban sincs benne, persze a saválló sincs benne. Kell majd stiftet csináltatni, ami egy kis saválló rúd a propellerben. Már csak 1 tartalék van - még Sao Vinceten kellett cserélnem - és ennek a méretei érdekeltek. Dericknek volt egy pontos sublere, az enyém csak millimétert tud, a tizedmilimétert csak kb.-ra lehet elolvasni.
Majd a Petőfi Rádióval, Varró Szabolccsal beszélgettem. A szervizes számon hívtak. Derick a szervizes megengedte.
Majd a kormányt ellenőriztem a víz alatt. Nincs sok kedvem bemenni itt a kikötő vizébe, de nincs más választásom. Utána bemenni a halászok zuhanyozójába sincs sok kedvem. Pedig az elmúlt 5 hónapban sokmindent láttam már :-)

Munkák:
- Folyamatosan mosok
- pótaksi töltés a napelemről, érdekes 12,65 V-os volt a pótaksi,
kb. 1,5hónapja töltöttem... kicsit azért kell formázni.
- takarítás (soha nincs vége, még mindig van a kiömlött rizsből az ágyon)
- motor szerelés, ellenőrzés, az egyik gyertyát kicseréltem,
a másikat nem tudtam kiszedni, teljesen berohadt.
Délután vettem egy fényképezőgépet (Nikon, 6 MB, hangos videót is tud!) és 512 MB-os SD kártyát is (az egyik SD szétment) a Cave Sheperdben. Ez az itteni bevásárló központ. Ez a kettő kb. 250 amerikai dollár volt.
Jó hír, lesznek ismét fényképek :) és köszönet az ismerősöknek, ismeretleneknek a támogatásért.
Ebéd: 8 Barbadosi dollár (4 USA dollár) a legolcsóbb étel. Ami egy normál étel (hal vagy csirke vagy sertés) köretnek (rizs, édes burgonya, kényérgyümölcs) és saláta (amiben még banán is van).
Majd sétáltam a városban. Itt mindenki Charlit szív, az a marihuána. Nekem 2,5 USA dolláréért akartak adni a taxisok, de itt mindenki árul. Nekem felesleges, mert a vitorlázás Carinával, ezerszer nagyobb élmény!
Persze azért megkóstoltam a Carib Lagert, az íze miatt :) Jó az itteni sör!
Péterrel, Ferivel és Krisztiánnal találkoztam a halászkikötőben. A hajóban söröztünk, majd elmentünk az apartmanba. Az apartman: Ocean Spray (tel: 246 428 5426), mindenkinek ajánlom, mert nagyon jó fej a tulaj!
A kite-osoktól el akartam búcsúzni, ezért ott kint is aludtam. Tamás laza koktéljai (rumos kola) teljesen feldobtak, majd elaltattak. Néhányszor meghallgattam még a puffis poént, majd elmentem aludni. Köszönöm a kite-soknak, hogy így befogadtak. Jó volt, kicsit beszélni magyarul...

2007.02.15. (145.nap)
Péter és Feri bevitt reggel a városba. Így nem kellett a 11-es buszon utaznom, ami igazán hangulatos: üvölt a zene, piros műbőr ülés és az utasok általában csak feketék. Tehát egyetlen fehérként, ezzel a szakállal igencsak kilógok az összképből :) A 11-es busz közlekedik Bridgetown és Silver Sands között, aminek a közelében van az Ocean Spray.
Megjött az autopilot, ezért már el is tudok ma indulni. A halászoktól is elbúcsúztam, adtam Nekik egy kis ajándékot is, amit persze meg is lehet inni :) Az a halász-kikötő elnöke megadta az elérhetőségét. Ilyen emberrel is ritkán találkoztam eddig!
Ezek a halászok, nagyon jó fejek, igaz szinte mindig be vannak rúgva :) és így nehéz néha kommunikálni :) Ingyen álltam Náluk 6 éjszakát, az első éjszakát Willéknél voltam a szervizhez kötve, szintén ingyen.
Még 1-2 óra elment a vámmal. Itt nem kapkodnak. Találkoztam egy belga és egy holland idősebb házaspárral, akik ma érkeztek egy kishajóval. Nagyobb, mint az enyém, de viszont üveg alakú a hajó, és az van ráírva talán: Message in the Bottle. Nagyon röviden tudtam velük beszélni, a kapitány nagyon fáradt volt. 35 napot jöttek a Zöldfoki-szigetektől.
Készítettem néhány képet a hajóról.
13:00-kor végre elindultam, egy kellemes Bf.4-5 ÉK szélben. Indulásom után nem sokkal láttam egy szép nagy teknőst is, de nem bántottam, mert szeretem a teknősöket, persze a teknős levest is :-)

Martinique, Le Marin
táv:109tmf
irány: 317

Minden vitorlát felhúztam, megállapítottam, hogy minden latnim törött... majd ezt is kell cserélnem. (A falatnik könnyen törnek.)
Barbados északi részét is elhagytam, amikor jöttek a delfinek. A delfinekkel vitorláztam néhány órát. Sokan voltak! Nagyobbak, mint az európai delfinek.

Vacsora: májkrémes sajtos kenyér.
Este 23:00UTC, 24:00UTC-kor rádióztam. Beszéltem Lacival, AA7UJ, Nevada,

Este eltettem a Barbadosi térképeket:
Barbados, 2485BA (1987-ben nyomtatták, utolsó javítás 2001-ben)
Brigetown, 502 (1963-ban nyomtatták, utolsó javítás 1981-ben)

Készlet:
Üzemanyag: 36 l
Víz: 150 l
Időjárás:
Barométer: 1012
Hőmérséklet: 32 fok (14:00-kor, Barbadosi idő)
Tenger állapota: 3
Szél: ÉK, Bf.4-5
Itt jelenleg a kanári áramlás 0,6 csomós
Éjszaka az új autopilottal mentem, 2 hajóval találkoztam, de mindkettő kitért előlem.

2007.02.16. (146.nap)
Reggel egy repülőhalat találtam a fedélzeten. Hiányzott már a vitorlázás Carinával.
Délelőtt elment mellettem egy halászcsónak.
Reggel 9-kor megpillantottam Martiniquet, már csak 28tmf.
Reggeli: virsli, sajt és kenyér
Itt él az óceán, repülőhalak repkednek és néhány madár is van a láthatáron. Sajnos dorádót nem láttam.
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 32fok
Szél: ÉK, Bf.4-5
Teljes vitorlával haladok Le Marin felé, cél, hogy sötétedés előtt érkezek.

Új könyveket kaptam és most ismét olvashatok:
Kurt Vonnegut (mindig is szerettem): Áldja meg az Isten Dr. Kevorkian!
Müller Péter: Szeretetkönyv (Még gimiben olvastam a spirituális könyveit...)
Martinique közelében utolért egy kishajó (8 m körüli fahajó), kicsit beszélgettünk is :)
Délután 6 körül kötöttem ki (hely: 406) egy magyar csapat segített helyet találni.
Érdekes volt, amikor a bóják között haladtam egy katamarán jött hátulról, és persze utol is ért... Nagy kiabálás, igen magyarok voltak :)
Nagyon közelmentünk egymáshoz, kicsit túl közel is. (Én autopilottal mentem :-)
Közel kötöttünk ki egymáshoz, és kikötés után kaptam egyből egy jó hideg sört! Ami nagyon jól esett!!! Majd jöttek a rumos kolák :))
Fogtak menet közben egy barakudát, amit megsütöttek búcsú vacsorának. Nagyon kedvesek, engem is megkínáltak. Késő este összehaverkodtam a helyi fiatalokkal, és felmentünk a hegyre. Érdekes itt mindenki szívja a marihuánát (Charlie)...

A szigetről:
Le Marin kikötőt Novák Csaba javasolta:
A kikötői bójasor:
Poz. (14-26,69N; 060-54-06W)
a közelben lévő hajógyár:
Fort-de-France nem egy egyszerű kikötő, a mélység problémák miatt követni kell a bójasort a kikötőbe érkezéskor. WP1: (14-35.N; 061-03.7W), ez a bójasor első piros bójája.
Innen a piros és a zöld bóják között kell majd haladni motorral közel északi irányba. Innen majd látom a kikötőt.
Egy másik kikötő: Marina du Bakoua Anse Mitan, Marina Yacht Horbour: port.marin@wanadoo.fr
Martinique (1106 négyzetkilométer),
főváros, kikötő: Fort-de-France a sziget nyugati, az Atlanti-óceántól védett oldalán lévő mély öbölben fekszik,
A kikötővel szemben Belain D'Estabuco lovagnak a bronz szobra van, ő hódította vissza a szigetet a franciáknak
Kis történelem:
Eleinte az arawalis törzshöz tartozó indiánok lakták, őket lemészárolták és kiirtották a karibok, ezeket pedig a fehérek... Kolumbusz 1493-ban fedezte fel a szigetet, de csak a 4. útja során 1502-ben lépett a szigetre.
A mai helyzet:
A Francia Köztársaság egyik tengeren túli département-je. A gazdaság magasabb színvonalú, mint a környező szigeteké. Van itt feldolgozóipar, gépipar és persze kókuszdió-termesztés. A kókuszdióból olajat sajtolnak. Rengeteg itt a banán és cukornád, amiből cukrot és fehér rumot égetnek (ami nagyon finom!!! :-). Továbbá jelentős idegenforgalmi központ természetesen.

2007.02.17. (147.nap)
Reggel 7 után bementem intézni a szokásos belépési ügyeket, itt csak egy vámpapírt kell kitölteni, kb. 5 perc az egész.
Majd a kikötő kapitányságon egyeztettem, hova is tudok átállni, mivel a tegnapi megállás egy charter cég privát kikötőjében volt. És nem nagyon díjazták, hogy ott állok, igaz népszerű voltam a hajóval :)
Majd elmentenem a hajós műhelybe, és kiderült, hogy a daru 1 hétig nem fog működni, várják az új motort! De úgyis karnevál van és senki nem dolgozik :)) (Átmegyek St. Luciára, Rodney Bay Marina és ott csinálom meg kormányt.)
Déri György csapata nagyon kedvesen odaadta a maradék étel és italkészletét, szóval lett egy csomó rumom :) Az egyik 85 %-os :)))))
Ezt látva 2 lengyel csapat is odaadta a 'maradékait', Rafat Kaleta (www.sailmore.pl).
Amikor átálltam (új hely: 101), akkor már hangos magyar kiabálásokat és üdvözléseket hallottam. Ott állt 2 katamarán tele magyarokkal, az Orgia és a Mámor.
Nagyon jól elbeszélgettünk, de Nekik is ez volt az utolsó napjuk, du. már el is mentek. Persze ők odaadták a 'maradékokat'. A hajóm tele van piával (kb. 15 l francia üveges bor :-), ezzel fogok majd fizetni :)))
Azonkívül kaptam magyar újságokat, sőt valakitől még egy Wass Albertet is! Köszönöm!!
Du. megismerkedtem George-al, akinek egy 44lábas hajója van és elég nagy helyismerete. Általában kiadja a hajóját a turistáknak, és itt lakik Martinique-en. Ő is St. Luciát javasolta, Rodney Bay Marinát, a javításra.
Este itt egy kis karnevál volt, néhány nőnek beöltözött fekete hangszerekkel és sok-sok fáklyával csinálta a hangulatot. A kis csoport kb. 80 fő lehetet, kicsit hozzájuk csapódtam... Nagyon jó a zene és ritmus érzékük, nagy buli volt. Végig az utcákon, strandon majd fel a dombra, ahol előkerültek már a rumok is :))

2007.02.18. (148.nap)

Shakespeare: Vihar
"Bűbájom szétszáll, odalőn,
S ha még maradt csekély erőm.
Az már a magamé csak...
...
Ne hagyjátok hát tengenem
Ezen a puszta szigeten:
Sőt, jertek a varázst a ti
Varázstokkal megoldani..."

Reggel kicsit esett az eső.
Délelőtt az étel és italkészlet elpakolásával voltam elfoglalva, ennyit nem lehet hosszú távon tárolni a hajóban...
Ma jönnek Novák Csaba és csapata, továbbá jó lenne majd bemenni Port de Franceba... Csak itt nincs busz...
Délelőtt az index.hu és a sailing.hu oldalak fórumait olvasgattam, és most írtam is. Ritkán szoktam. Majd a wiw.hu oldalra is ellátogattam, néha bejelölnek :)
Annyi sajt van a hajóm, hogy folyamatosan bort iszok és sajtot eszek hozzá... ezt szeretem Franciaországban :-)
Gondolom sok utazó ismeri: http://www.couchsurfing.com Régebben már regisztráltam magam, de most ismét :)
Délután bementem stoppal Fort de Franceba. Nincs hétvégén buszjárat :) Karnevál volt, és hihetetlen nagy buli! Mindenki táncolt :) Több ezer ember együtt táncolt. Kicsit zavart a sok ember... nem is maradtam sokáig. Visszafele is stoppoltam, de itt már 2 fuvarral kellett jönnöm. Könnyen megy itt a stoppolás, tudom javasolni :)
Este találkoztam Novák Csabával, együtt iszogattunk és sztorizgattunk.