A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2007.02.27-03.04

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2007.02.27. (157.nap)
Ma kicsit feltérképeztem a szigetet. Mivel nincs dingim, ezért a ki- és bemenet igen körülményes. A helyi vízi taxi drága nekem, ezért mindig megkérek valakit, hogy vigyen ki vagy vigyen be. Igaz a parthoz az én hajóm áll legközelebb, tehát nem nagy gond. Ilyenkor mindig el kell mondanom, hogy honnan jöttem és ki vagyok (már kivagyok :-), és a szokásos kérdések. Én örülök, hogy kivisznek, ők örülnek, mert én egy 'érdekes' hajós vagyok. Általában le is fényképeznek, pedig annyira nem is vagyok szép :-)

Az öbölben a víz tiszta és vannak halak is, de persze nem egy búvárparadicsom.
Reggelire és vacsorára általában szalámis kenyeret eszek tojással.
A száling megoldásán gondolkozok, beszéltem több műhellyel már, valamint az árboc leszedését szerveztem, talán lesz segítségem...

2007.02.28. (158.nap)
Délelőtt építettem egy létrát az árboc mellett, és ki tudtam csavarozni a szálingokat. Legalább nem kell az árbocot ismét leszednem. Igaz tegnap megismerkedtem Tomy-val aki jött volna segíteni. (A hajó a horgonyon ide-oda mozog, meg-megrándul, néha megdönti a szél, erre még rátesznek a hullámok: egyedül nem szívesen próbálkozok...)
Kora délután kiúsztam a partra és haverkodtam a rasztákkal :) Majd Tomyval elmentem a házába ebédelni. Ő főzött sült csirkét rizzsel, én hoztam mellé francia bort :) Tomy 43 éves, kb. 25-nek néz ki, van 3 gyereke, de egyedül él. A házából a kilátás felejthetetlen. Igaz a ház nagyon kicsi, (csak 2 szobás, olyan mint egy nyaraló), de nagyon kedves. Ebéd előtt a lépcső alól kivett egy zsák marihuánát, kb. 5 kg lehetet. Ez itt teljesen normális :)))
Ebéd után visszamentem a hajóhoz, és belemerültem Wass Albert: A funtineli boszorkány könyvébe. Annyira, hogy az esti nagy bulira ki sem mentem :)

2007.03.01. (159.nap)
Ma délelőtt elmentem Robinhoz a műhelybe, egy kedves öreg angol, aki itteni vezeti a műhelyt a feleségével, és elmeséltem neki ismét a problémát. Azt mondta, hogy ebéd után (du. 2 körül) kijön a hajóhoz megszerelni. Persze nem jött :-)
Délutánra ígérte egy hajós, hogy átjön és hoz szerszámokat is, remélem ő legalább átjön :-)
Vettem lakkot, a napelemet azzal fogom megoldani. Szilikon és poliészter helyett kültéri lakk talán jobb megoldás.
Mindenki azt mondja ez a paradicsom...

Karib-tengeri valóság:
1. Itt kicsit lazábbak az erkölcsök, mint Európában. (Volt olyan eset, hogy az anyuka árulta a lányát :) Ezért is, amikor behozták ide az AIDS-et a turisták, pillanatok alatt sok-sok ember megfertőződött. Nagyon nagy itt a fertőzöttek aránya!! Az itteni tánc a legerotikusabb, amit valaha láttam, a Budapesti night clubok elbújhatnak :)
2. A rum és a marihuána miatt (Charli) itt az emberek kb. 70% kábultan él, és nagyon lassan. De ettől függetlenül még ez a PARADICSOM!!!
Nekem persze még a buszok is tetszenek:
Üvölt a fekete zene, mindenki énekli, mint egy osztálykiránduláson :) Általában tömve van és nincs légkondi, ami engem nem zavar, mert 'már' kicsit sem vagyok igényes. Együtt izzadok néhány nagydarab feketével, akiknek az izzadság cseppjei rám rém csöppenek, de már ez sem zavar.
Akikkel ismerkedek általában a vízi taxisok a parton és a termesztők, akik a hegyekben termesztik a zöldséget és marihuánát. Itt mindenki fiatalabbnak látszik, mint valójában.
Ma délután megismerkedtem Kiddel, egy öreg Holland hajóssal. Egy nagyon jó ember! 4 éve a 36 lábas hajója zátonyra futott és elsüllyedt (a szélkormány hibájából). Ezek után a testvére és a barátai segítségével vett egy 9 méteres hajót. 1998-2001 körül egyedül kerülte meg a Földet. Szereti a kikötőket is ezért általában nem siet...
Kid révén megismerkedtem az itteni hajósokkal este a bárban. Fel sem lehet sorolni, olyan sokan vannak itt... Legtöbbjük idejár már 20-30 éve vitorlázni 4-5 hónapot. Bequia-n 'laknak', ez egy nagyon híres hely, de én erről nem is tudtam. Este 8 után beindult a helyi élőzene a bárban és a homokos parton kezdődött a tánc. Igaz én csak később próbálkoztam a tánccal, mert hihetetlen béna vagyok :)

Bemutattak az itteni 'híres' embereknek:
Először is a Bequiai miniszterelnök, aki ismerte Antal Imrét, mert az első választásokon Magyarországon ő is egy hivatalos delegált volt, aki a választások tisztaságát ellenőrizte. (Igazából szerintem inkább a sziget kormányzója, mint miniszterelnök...)
Majd egy idősebb urat, aki történész (és tanár), témája a sziget története. Ő üzemelteti a múzeumot is. Elpanaszoltam, hogy 15 iszi a jegy, ami szerintem kicsit drága :)
Megismerkedtem Rodin-nal, aki már a szigeten születet, a szülei az államokból jöttek persze. Rodin járt már Magyarországon 2 éve, kicsi a világ... (Elkérte az e-mail címemet, mert még jön és akkor ismét találkozhatunk :-)
Egy amerikaival is beszélgettem, aki kocsmát nyitott (Salty) és itt él 4-5 éve. 25 évig volt bankár, de utálta :))))

Sok-sok érdekes ember:
2 német, akik unokatestvérek. Az egyik (Elvis) a kompoknál üzletel, a másik az építőiparban dolgozik.
Egy kedves amerikai, aki egy luxus jachton kapitány adott útvonal ötleteket. Talán vele tudtam legjobban elbeszélgetni. Illetve a két öreggel (Kiddel és a haverjával), akik hihetetlenül tudtak táncolni, persze úgy nem, mint Qpsi :-)
Érdekes volt, hogy mindenki idősebb, mint én. Legtöbben 60-70 évesek :)
Sokan jöttek még (nem csak hajósok, hanem turisták is) és sokat kérdeztek, alapvetően mindenkivel jól el tudtam beszélgetni.
Egész este a helyi sört ittam, mindenki hozta így csak ittam és ittam :) Majd egy vízi taxis ingyen a Carinához vitt, nagyon kedves volt! Mondta, hogy bármikor kell egy ingyenes vízi taxi csak intenem kell.

2007.03.02. (160.nap)
Korán keltem. Rendet csináltam, lassan jó lenne indulni.
Délelőtt búvárkodtam, még ebben a zárt öbölben a városnál is hihetetlen élővilág van a víz alatt.
Majd szokás szerint elmentem Robinhoz a műhelybe, ezer dolga van és én vagyok a leglényegtelenebb :) Azt mondta, hogy ki lehet csavarni a szálingot, és hozzam be a műhelybe. Akkor járt Carinánál, amikor búvárkodtam.
Délkörül átúsztam Kidhez, megmutatta a hajóját. Egy 8 tonnás 9 méteres fahajó, erős szerkezetű tengerre tervezett, igaz már 41 éves. Egy hete volt egy kisebb balesete és most javítgatja a hajóját. Sziklának ment a környéken éjszaka, mivel nagy volt a szél és az áramlás is bekavart.
Együtt ebédeltünk curry-s csirkét. Majd Dug is átjött kicsit dumcsiztunk hárman a tegnap estéről... Kid a parton aludt, nem bírt visszameni a hajójához :) Dug átjött és ketten megcsináltuk a szálingot.
Utána átmentünk az ő hajójához (típusa: CARENA 37) és azt javítgattuk. Hétfőn amikor kint vitorlázott a környéken a grósz-sott csigájának verete eltört, és a drótkötél felcsavarodott a szélgenerátorra :( Felmásztam az árbocára kicsit elrendezni a dolgokat, miközben Dug lentről adta az instrukciókat. Nem volt egyszerű: szürkületben 20 csomós szélben...
Este iszogattunk majd elmentünk a pénteki buliba. Egyre több az ismeős arc. Persze sok a turista is. Tánc és a helyi sörök így telt az estém.
Találkoztam még Sao Vincenti ismerősökkel is, akikkel még a szilveszteri buliban találkoztam (és persze előtte is). Fiatal németek, akik áprilisban hazamennek, és jövőre folytatják az utat :-)

2007.03.03. (161.nap)
Korán keltem (7 órakor), és a reggeli kakaó után elmentem búvárkodni. A Karib tenger nagyon meleg 24-26 fok körüli, ezért 1-2 óra búvárkodás után sem fázik az ember. A szokásos sok-sok hal és korall mindenhol! (Búvárszemmel talán jobb hely, mint Egyiptom :-)
Reggel bementem a városba vásárolni egy kis kenyeret az útra és a jövő hétre. Szokásos módon lestoppoltam egy dingit a fuvarra. Ilyenkor az ember ismerkedik és beszélget, lassan már mindenkit ismerek :-)
12-kor átúsztam Dughoz, segíteni. Az első árbocon a szálingot tartó egyik kisebb merevítőn egy sekli leesett, ezt kellett nagy szélben és 10 m magasan megjavítani. Nagy nehezen sikerült, fejlődök :)
Sok-sok érdekes történetet hallottam itt:
hogyan vett meg egy amerikai egy szigetet (Pam) 1 dollárért az 50-es évek elején a kormánytól... együtt iszogattak és alkudozott :)
vagy hogyan csempésznek itt kokaint Venezuelából fél millió dollárért egyesek...
és hogyan lehet szert tenni egy hajóra ingyen :)))
persze voltak a szokásos stoppolásos történetek, egy angol fiatal fiú így próbálja ingyen bejárni a térséget, tavasszal megy vissza Európába persze vitorlással.
..........................................................
Fiatalok: Javaslom, hogy Ti is stoppoljatok és szinte ingyen bejárhatjátok a világot!!

14:30-kor indultam.
Szél: Keleti Bf.5 (néha felerősödött 6-ra, pöffös szelek)
Hőmérséklet: 31fok
Barométer: 1015
Vitorlázat: fok (utoljára még Afrika partjainál használtam), 2/3-ra reffelt nagyvitorla
Tenger: sirályok és repülőhalak Egy repülőhal be is esett hajóba este, de visszadobtam.
A cél: Granada, St. George
Irány: 210
Táv: 65tmf

Természetesen elkapott néhány eső, és néha erősödött a szél is Bf.-6-ra. Ezért este 9-kor teljesen leszedtem a nagyvitorlát, így is 3,5-4 csomóval tudtam jó irányba menni (fél szélben).
Este nem sokat aludtam, igaz nem volt sok hajó a közelemben. Ilyenkor a partközelben max. 10 perceket alszok, majd ellenőrzöm a szelet (itt gyakran változik a szél ereje is iránya) és a forgalmat. Most elég is volt ennyi és ilyen alvás.

2007.03.04. (162.nap)
Reggel 11-kor kikötöttem a Granada Yacht Clubban (Granada, St. George).
Először el akartak küldeni, de egy napot maradhatok :)
A legtöbb hajó itt horgonyoz ebben a védett öbölben, és dingivel jönnek-mennek.
A vám és egyéb papírmunka kb. 15 perc lehetett és 78 iszibe került (kb. 27 euro). Mindenhol kérnek valamennyi illetéket a Karib térségben.

Elkezdtem a napelemet javítgatni. Kültéri lakkot kentem rá néhány rétegben. Talán a repedések közé befolyik, és majd megvédi a tengervíztől.
Vettem 20 liter üzemanyagot. Olcsóbb, mint Európában, 1 USD 1 liter. (Itt gallonban számolnak, nagy nehezen sikerült átszámolnom :) A benzinkút 5 perc séta, tehát nem volt vészes.
Itt sem kérték a speciális vízumot, amit a krikett VB miatt vezettek be áprilisig. 100 USA dollárt spóroltam ismét.
Próbáltam egy kis rendet rakni, de lassan már képtelenség: kevés a hely, és sok a cucc

A város:
Csöndes és nyugis vasárnap van.
Persze egyből próbáltak eladni nekem mindenféle illegális kábítószert, már csak röhögök rajtuk. Nekem nagyon tetszik maga a városkép, igaz nincs sok régi ház (néhány templom, a leégett parlament és az Georg Erőd). A kilátás a tengerre tökéletes!!!!!
Mostanában lett Granada független, úgy gondolom Venezuelától...
Mindenhol zászlók, és rajtuk, hogy Granada független.
Kicsit bevásároltam, vettem 2 kg kenyeret és 2 kg banánt. Kb. 1 hétig nem nagyon kötök ki.
Nagyon szép homokos strandok vannak a város szélén, holnap reggel megyek búvárkodni egy kicsit (1 órát talán),
Vacsorára sült csirkét és sült krumplit ettem egy helyi étteremben, tartalékolom a szalámit.
Este ismét megpróbáltam (kora délután is próbálkoztam) a marina kocsmájában a WLAN-os Internetet, de nem sikerült. Pedig azt mondták tegnap oké volt. Nem baj, legalább feltöltöm a laptop akkuját és iszok még utoljára Carib Lagert, később már nemigen lesz rá alkalmam.
Következő cél: Islas Los Testigos (egy Venezuelai sziget) Egy kicsit búvárkodni akarok és azt hallottam ez az egyik legszebb rész.
Irány: 240
Táv: 90,7 tmf

Árfolyamok a Karib térségben:
iszi: 1 USD = 2,67 ec; 1 euro = 3 ec
Árak:
3-4 ec egy sör (a diszkóban 6 ec is lehet),
5-7 ec sült csirke krumplival (max. 10 ec) egy helyi étteremben.
3 ec 1 kg kenyér,
Persze a turistahelyeken 50-70 ec is lehet egy étkezés.