A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2006.09.24-30

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

2006 szeptembet 29-én, este kikötött Pta della Penna-ban, onnan küldte ezt a beszámolót

Az elso képek az útról!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ma 2006 szept. 24-én reggel 9-kor kezdem írni ezt a történetet.

Egy órával ezelőtt indultam el Koperből, és eddig 2 mérföldet tettem meg, előttem még 30,000 mérföld!

Sokan nem értik miért indultam el erre a hosszú és veszélyes útra. Néha én sem értem magamat. Nincs konkrét válaszom erre a kérdésre, talán válasz ad majd ez a Napló.

Nagyon köszönöm Édesapámnak és Boginak, hogy ennyit és folyamatosan segítenek.

Nekik köszönhetek sok mindent és rajtuk kívül még kb. 30 ismerősnek, barátnak és rokonak...

09.24. (1.nap)

Nincs órám, illetve van a GPS-ben és a számítógépben, de ezeket csak ritkán használom. Ebben részben szándékosság is van, mivel itt nem számit az idő. Nem sietek sehova, nem is lenne értelme sietni. A tengertől és a szelektől függ az utam. Ma délelőtt szélcsend van, ezért jutott eszembe ez a gondolat. A trieszti öbölben gyenge szélben lassan cirkálok. Néha azért elérem az 1 csomós sebességet is. A vitorlázásban nem ritka a gyenge szél, ezt is meg kell szokni. Az üzemanyagot nem használom, mivel nincs annyi üzemanyagom, hogy lenne értelme. 42 liter benzin kb. 40 órára lenne elég (140 mérföld). A motor a kikötői manőverekre és a tengerre való gyors kitérésekre (Pl. Más hajóval az összeütközés elkerülésére). Esetlegesen a motorral tudom tölteni az akkumulátorokat is egy generátor segítségével.

Mivel egész délelőtt nincs szél, ezért fürdéssel töltöm az időmet. Nem öncélúan persze, hanem tolom a hajót közben. Ilyen esetekben kiengedek egy hosszú kötelet a hajó mögé, hogy ha hirtelen beindul a szél, akkor ne maradjak a tenger közepén. Amikor csak lehet fürdök, mert nagyon frissít, és ha nem teszem, akkor könnyen napszúrást is kaphatok. Dél körül egy nagyon szép medúza lebegett el mellettem, sajna mire elővettem a fényképezőgépet, már nagyon elhagytuk. (Többes számban írok: Carina és én.)

Délután 1 órát aludtam, ekkor Carina egyedül vitorlázott. Egészen jól csinálta. (1/4 szélben a kormányt tudom úgy rögzíteni, hogy Carina egyedül is tudjon vitorlázni.)

A szél kezd fújni, délután 2 körül elhagyom Izolát. A trieszti öbölben akkora a forgalom, hogy az alvás igazából csak bóbiskolást jelent.

Délután 3 körül Carina már 2,7 csomós sebességgel szeli a habogat. Nagyon stabilan megy, én közben videózok és fényképezek is. A kapcsolattartás a parttal (Magyarország, rokonok, barátok) HF rádión történik majd. A part közelben SMS-ekkel is tartom a kapcsolatot, persze 160 karakter nem túl sok...

Első éjszaka:

Nyugodtan telt. 3-as szélben, 3 csomós sebességgel vitorláztunk Isztria partjainál. Hajnalban volt egy kis hajóforgalom, de szerencsére a másik hajó mindig időben észrevett, a radarreflektoromnak és a pozíció fényemnek köszönhetően. A piros oldalfény valamiért nem mindig ég, vagy inkább nehezebben kapcsolódik be (gondolom kontakt hiba lehet, majd szétszedem).

Első nap Carina 23 órát vezette a hajót és én 1 órát. Nagyon jó arány.

(Nincs szélkormányom, mivel ilyen kicsi hajóhoz nem is terveztek még szélkormányt. Az elektromos auto pilot sokat fogyaszt, ezért kerülöm a használatát.)

09.25 (2.nap)

Az időjárási információkat a 68 csatornán hallgatom (VHF DSC Cobra Rádio) általában napi 2 alkalommal reggel és este. Angolul és olaszul mondják el a Földközi tengeri jelen helyzetet és adnak egy napos előrejelzést Körzetenként felsorolják a szél erejét, irányát és a tenger állapotát. (Én mostanában ezeket a körzeteket figyelem: Észak Adria, Közép Adria, Dél Adria)

Mára vihart mondanak, ami este meg is érkezik. 7-es szelet mondanak, ami 27-32 csomó szelet jelent. Ráadásul az eső is esik egész éjjel, emiatt rossz a láthatóság!

A vihar fockot (1m2) húztam fel és nagyon kicsire (2-3 m2) reffeltem a nagyvitorlát. Így stabilan tudtunk menni, és a hullámokat is tudtam még kezelni. Nem aludtam sokat, csak szokás szerint bóbiskoltam.

Az alvásról röviden:

A hajón vannak szabályok, amiket én mindig betartok. Mindig kint a kokpitben alszom kikötve és mentőmellényben. Ez azért fontos, hogy ha bármi van, akkor egyből tudok reagálni. Persze nem túl kényelmes hely, de legalább vizes :-)

(Hajnalban mindig minden vizes, én persze vízhatlanban alszok, de alatta a pulcsi, nadrág, ettől függetlenül mindig nedves lesz. Ez segít a korai ébredésben és a nem-alvásban is.)

Reggel mindig egy vitamin dózissal kezdek, ami után sokkal jobb a kedvem is.

A tengeren mindenki filozofál, én is ezt teszem, de csak óvatosan! Ennek a tenger az oka, nagyon nagy hatással van az emberre! Itt is nagyon különleges a hangulat: a tenger, Carina és én...

A tengeren általában mindig minden beesik a vízbe, esetemben eddig 2 "bili" a legnagyobb és legfájdalmasabb veszteség. Amikor a hajó 5 csomóval vágtat és 4-5 méteres normál hullámok mindenhol, akkor mire megfordulunk, már el is tűnnek a bilik.


Technikai nehézségeim:

1. A szélgenerátor biztosító csavarja kiesett, ez már a második.
Az első csavar még a Hárosi Yacht Klubban esett ki.
Szerencsére nem a tengerbe esett, csak vissza kell csavarnom.
(09.30-án Pennában vissza csavartam, mivel a hullámzó tengeren nem sikerült).

2. A bum (alsó árboc) tartó kicsit szétesett, leesett a bum.
Nem nagy baj, mivel a vitorla úgy is általában tartja.

3. A kormányrögzítő szerelvény lelazult és le is esett a kormányrúdról.
(Többször javítottam ragasztással, végül
Pennában az egészet jobban megerősítettem.)

09.26 (3.nap)

Találtam egy hernyót a hajón, nem nagyon értem hogy került ide, de örülök neki. Sajna kimászott a dobozából és most bolyong valahol a hajón... Az eredeti kis-kedvencek, a pókok eltűntek a hajóról, de lehet, hogy csak elbújtak, és ha jobb idő lesz, akkor ismét előjönnek...


Technikai nehézségeim:

4. Az orrnyílásnál beázok, minden vizes lett sajnos.
Igaz legalább az aksik megmenekültek.
A tömítést a nyílt vízen megjavítottam, de Pennában újra szigeteltem az egészet,
mert azóta folyamatos volt a beázás.

5. A radarreflektor egyik rögzítési pontja szétesett.
Sajnos ez a nagyvitorlát sérti bő szélben.
A javítás a nyílt vízen nem sikerült, de Pennában igen.
Annyira hullámzik a víz, hogy nem lehetet a fedélzeten megmaradni...

09.27 (4.nap)

A 4. nap nem történik semmi különös, ami a tengeren jó napot jelent! Este nagyon nagy a halászhajó forgalom. 2 esetben nagyon kritikus a helyzet. Nem figyeltek és későn vettek észre, mivel a hálókat kezelték (részben manőverképtelenek voltak). A motoromra is szükség volt, hogy az összeütközést elkerüljük. Volt is kiabálás bőven.

A másik esetben a halászhajó észre sem vett, csak elment nagyon-nagyon közel. Én minden fényemet bekapcsoltam és dudálni is akartam, de olyan motorzaj volt, hogy nem lett volna értelme. Már a hevedert is kikapcsoltam, hogy a süllyedő hajót majd könnyebben el tudjam hagyni... de végül szerencsémre nem ütköztünk.

09.28 (5.nap)

Egyedül a tengeren. Még mindig kapok néha SMS-eket ismerősöktől és ismeretlenektől is. Köszönöm, ez sokat segít:) Egy régi kollégám unokahúgát is Karinának hívják, aki most született remélem jól vannak! (Ez is SMS-en kaptam.) Erősen érzem, hogy nagyon sokan szorítanak és drukkolnak nekem!

Nehézségem, hogy bő-szélben Carinát nem tudom magára hagyni, nincs olyan kormányállás, amiben stabil menetet tudok elérni: egy-két nagy hullám mindig ki tudja téríteni. Ezért néhány napja már keveset és ritkán alszok.

Reggel van a holtpont, este általában jó kedvem. Éjszaka általában nagyon tompa vagyok. Lassan reagálok és lassan gondolkozok..

Rend: Próbálok rendet tartani, de néha nem lehet. És akkor káosz van, abszolút káosz. Minden mindenen... ami persze vizes vagy legalább nyirkos.

Becsapó hullámok: Néha vannak, ami normális egy kisebb hajónál. Van, amikor a semmiből jön és becsap, és persze ekkor elázik minden. Általában az ajtót becsukva tartom, ezért a kabinban még nem történt nagy elázás.

Hallucinálásaim: Néha az az érzésem, hogy van még valaki a hajón. Néha Bogit érzem, néha Édesapámat. Éjszakánként vagy kora hajnalban, több rokonom hangját is hallom. Ez eleinte jó volt, de lassan már zavar. A pufferekben, kötelekben és a mentőmellényben is embereket vélek látni.

Éjszaka: Minden oké volt. Nincs túl részletes térképem, ezért inkább lassabban mentem, majd hajnalban, egy szorosban egy nagy hajót követtem.

09.29 (6. nap)

Ma reggel HF rádióztam Magyarországgal (14,290MHz). A minőség nem volt jó, de hallottam őket. 6 nap után végre beszéltem valakivel...

Hajnalban nagyon tompa voltam, és lassabban és rosszul ment a navigáció. A jövőben a navigálással komolyabban foglalkozok. Eddig azt tűztem ki, hogy 360 mérföldet menjek 139 fokra (de azért a dolog nem ilyen egyszerű!).

Este 9:30-kor kikötöttem Pennában (42-10.4N;014-42.5E), közel 350 mérföld és 6 nap vitorlázás után.

09.30 (7. nap)

Egész nap a hajót javítottam, no meg rendet is csináltam. Pl. a kormánynak van egy kotyogása, folyamatosan kilazul egy csavar. A beázás ellenőrzése: még mindig beázok, de már kevesebb helyen és kevésbé, javul a helyzet! Akkumulátor töltése, kb. 12.1V-ról 13.2V-ra töltöttem fel 20 órás töltéssel. és persze vitorlák és kötelek javítása.

Este főzök magamnak valami bio-ételt, és holnap hajnalban indulok tovább dél felé.

Mivel a kisvárosban (faluban) nincs Internet, ezért bebuszoztam Vastoba. Vastoban jelenleg nagy buli van, ezért maradok estig...