A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2007.04.20-24 - Készülődés a Csendes-óceánra

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2007.04.20. (209.nap)

Időjárási oldal, amit mostanában használok: https://www.fnmoc.navy.mil/PUBLIC/index.html

Mostanában a Skype-ot is használom (mederaron), valakik szerint jobb, mint az MSN (aron@meder.hu).
(Természetesen csak a kikötőben van net, a hajón nincs.)

Qpsiéktól
kaptam egy sokfunkciós mp3 lejátszót (pl. videót is tud). Ezzel fogom magam majd az óceánon szórakoztatni:))

Reggel
korán keltem, kicsit a hajó körül tettem-vettem. Sok a munka a hajó körül!!

Délután elmentem a La Playita bárjába (Islas Flamenco), mert Géza www.rotorman.hu) hagyott nekem egy CD-t ott a Csendes-óceáni horgonyzó helyekről. Sajnos a pincérek nem tudtak Róla... :( Majd találkoztam néhány svéddel, akik

Majd utána a Happy Tours Irodába buszoztam, ahova a FedEx csomagot vártam, de még nem érkezett meg. Ellenben holnap az egyik csomagért ki kell mennem a reptérre, a másik talán az irodába érkezik meg.

Estebéd: helyi leves 1 USD-ért

Este
üzemanyag vásárlás (3 gallon) a Fuel Dock-ban, majd vizet is töltöttem pár kannába (20 l).

Vacsora: édesség

Késő
este kimentem a partra, mert netezni szerettem volna. Ma este koncert volt, és a hangtechnikus használta az összes 110V-ot, így csak egy rövid internetezés volt, amíg az aksik bírják (2óra).

A Balboa Marina Yacht Club vezetője szájharmonikázott.
Én Bray-ék asztalához ültem, ő egy 74éves hajós, aki Ausztráliába vitorlázik legénységgel. Az itteni hostelben talált 4 svéd fiatalt, akikkel az étel és üzemanyag költségét megosztják. Gyakori szokás errefelé, a legénység beszáll anyagilag a költségekbe (van amikor nem).
Kicsit együtt söröztünk, majd 23 körül elmentem aludni (de még a hajóban egy kicsit Harry Pottert is olvastam - köszi Hugi!)

2007.04.21. (210.nap)

Reggel 6:10-kor keltem és kibuszoztam a Tocumen Reptér FedEx irodájába a csomagomért, az út 1,5 óra volt (2 busz a városon keresztül). Kiderült, hogy felesleges volt az egész, mert tegnap kiszállították már a Happy Tours Irodába, kicsit össze-vissza beszéltek sajnos :(
A visszaút 2 óra volt. Az iroda már 11:30-kor zárva volt, pedig hivatalosan 12:00-ig vannak nyitva. Még egy felesleges kör :(
Ebéd a városban: sült csirke sült yukával (1,5 USD)

Délután ismét elmentem a La Playita bárjába (Islas Flamenco), mert ma a másik műszak dolgozik ott és hátha ők emlékeznek a CD-re. Sajnos úgy néz ki, hogy a CD-ét elveszítették :(
A bárban összefutottam ismerősökkel Mike-kal és a norvég fiúkkal.
Majd délután vettem szilikont, acetont és epoxit a hajó javításokhoz a közeli boltban.

Késő délután átjött dingivel Márk és átvitt a Nomadlifera. Graham meghívott egy italra (rumos kóla)
Ma
érkeztek meg a csatornából, elég gyorsak voltak (7 csomós sebességet tartották végig, így már 13:00-kor megérkeztek.)
Majd átjött Mark a hajómra és beszélgettünk egy kicsit, volt 1-2 jó ötlete a hajó javításával kapcsolatban.

Rádiózás:
Az antenna felhúzom még Coloban elszakadt, így nem tudom felhúzni a dipól antennát, illetve mégis: ideglenesen a dirket használom az antenna felhúzására.

Este 6-kor (23:00UTC) a 21,373 kHz-en rádióztam.
Én hallottam AA7UY, László (Fredi), Arizona, de ő sajnos nem nagyon.
NV9R, Robi, Chicago, 5-9,
Hallottam továbbá: Gyurit (PU2KER, San Carlos), Gyulát (N0FHPP, Arizona), Palit (N6DMV, Los Angeles)
Károlyt (PY2KSZ, San Paulo) sajnos gyengébben, és ő sem hallottam engem valami jól :(
Az amerikai magyarok által már több évtizede alapított NMARK, a Nemzetközi Magyar Rádióamatőr (éter) Klub közös frekvenciája ez.

Majd este 7-kor rádióztam (00:00UTC) 14,287 kHz-en
(Illetve néhány spanyolul beszélő rádióamatőr után kb. 19:10-től)
AA7UY, László (Fredi), Nevada, 5-8,
NV9R, Robi, Chicago, 5-9,

Az alapvető hiba, hogy néha nagyon recsegek. Szakadozik az adásom, így nehéz érteni.
Feladat, ellenőrizni ismét az egész rádiót. Az érintkezőket meg kell tisztítanom.

Vacsora: kávé a hajóban
Majd
kimentem a partra netezni (ingyenes és gyors net van a Balboa Marina bárjában) hajnali 01:30-ig. Pl. Skype-on beszélgettem ismerősökkel.

2007.04.22. (211.nap)

Rádiózás:
7080 kHz reggel 6:30-or rádióztam Gézával (www.rotorman.hu), HA5RTR, 5-9, Ecuador környékén van a hajójával. Utána már nem is tudtam visszaaludni. Nem baj dolgozgattam a hajó körül.

Hajójavítás terv:
. Kormány rögzítő csavarjának kicserélése egy hosszabb átmenő csavarra, majd ragasztása epoxival. (a poliészter ragasztás már nem elég erős) - később
2. A motor elválszók visszaszerelése (a csatornán nyitva volt minden rekesz a gyors szerelési lehetőség fenntartása miatt) - kész van
. Antenna felhúzó kihúzása - holnap
. Árboc beállítás - később
. Radarreflektor ellenőrzése - ok
. Korlát ragasztás (epoxi) - egy része van

Plusz tevékenység:
1. Víztartósítás (a nagy 25 l tankokba hipót anyagot teszek (0,1%), így hónapokig nem lesz baja) - ok.
2. HF rádió hibaforrásának megkeresése (szakadozok) - antennával volt ismét gond, de kicseréltem a liczéből készült új antennára
. a 2. horgony elpakolás - ok
4. Új vitorla próba - később
. Hajó aljának ellenőrzése - később
. Napelem ragasztásnak ellenőrzése majd a napelem visszaszerelése a hajó farába - ok
. Útvonal tervezés (térképek elővétele, a GPS-be Wp bevitele) - holnap
8. Banán, zöldségek, tojás, virsli és kenyér vásárlás - indulás előtt

Reggeli-ebéd: rántotta

Időjárás:

Akik a Csendes-óceán átkelésére vállalkoznak, általában Panama Cityből indulnak (kevesebben kerülnek Horn-fokot mostanában).
A "szokásos" útvonal első szakasza Galapagosig tart. Ez Panamától kb. 900 tmf-re van, a problémát a szélcsendes időjárás okozza a vitorlásoknak.
Útközben csak Isla De Malpelo (Kolumbia) van, ahol nem is lehet kikötni.
Igaz legtöbben az út nagyrészét dízellel teszik meg, de én ezt nem tehetem meg, a véges üzemanyag kapacitás miatt. Tehát én vitorlázok és várom a szelet. Lehet, hogy hosszú lesz az út.

Panama City után van sok apró kis sziget: Isla Otoque, Isla Bona, Archipielago De Las Perlas. Én ezeket nem látogatom meg.
Vannak akik dél felé indulnak és Galapagos előtt Ecuadorba hajóznak és csak onnan indulnak Galapagos felé. (Ez kicsit hosszabb út.)

Galapagos
fő szigetei: Pinta, Marchena, Isabela, Espanola, San Cristobal, Santa Cruz, Santa Maria, Fernandina, San Salvador.
Én a főszigetre San Cristobalba (Moreno) szeretnék menni.
A sziget mellett 1 csomós ellenáramlat is lehet, tehát erre figyelni kell a pontosabb útvonaltervezés során.

Mostantól mindig rádiózok:
23:00UTC 21,373 MHz Laci, Pali, Gyuri
00:00UTC 14,287 MHz Laci, Pali, Robi
Most, hogy már az új antennát használom, nem szakadozik az adásom!!

Késő estig Interneteztem és ismerősökkel beszélgettem a bárban.

2007.04.23. (212.nap)

Reggel korán keltem és a Nomadlife hajó mellé álltam Carinával, hogy árbocmászás nélkül (nem bírna el engem) be tudjam fűzni az antenna tartó kötelet a csigába a Nomadlife árbocáról. Gyorsan végeztünk, de érdekes manőver volt.
Még Colonban szakadt el az antenna felhúzó kötelem. Köszi Graham, Judit és Herbert.

Majd 9-kor kimentem a partra, mert vártam Petőfi és a Klub Rádió hívását, végül csak Szilvivel tudtam beszélni.

Utána szokás szerint internetezés. Skypeon és MSN-en beszélgettem ismerősökkel és barátokkal.

Később elmentem a hajós boltba venni még epoxit és szilikon sprayt, majd irány a Happy Tours Iroda. Végre megkaptam a Watelogot (Édesvíz készítő: http://www.watermakers.ws) és egy autopilotot is.

A hajónál elkezdtem tanulmányozni a Watermakert, a hajóhoz rögzítése sem túl egyszerű.

Késői ebéd: rántotta

Rádiózás
23:00UTC 21,373 MHz Laci, Gyuri (Lacit, AA7UY nem hallottam) 5-7
00:00UTC 14,278 MHz Laci (AA7UY), 5-5

Majd kimentem a partra a Nomadlife-val beszélgetni.
Herberdt meghívott minket egy Arab étterembe vacsorára a városban, legalább egy kicsit más :)

Majd későig interneztem...

2007.04.24. (213.nap)

Reggel fáradtan keltem, majd 9-re kimentem a marinába, mivel az irodának a számát adtam meg a Petőfi Rádiónak. Majd vissza a hajóhoz.

Akkumulátorok: az elmúlt 10 napban a tartalékot használtam a rádiózásra, majd mostanában elkezdtem tölteni is.
Ma du. a tartalék akkut elraktam és mostantól csak a főakkumulátorokat használom.

Munkálatok:

- fedélzeti rend átgondolása és kivitelezése
- az első fedélzeten rögzítettem a régi vitorlákat és egy újat (becsomagolva) és 2 víztartályt (üresen)
- korlát körül szigetelés
- kormányrögzítő rögzítése (epoxi, majd átmenő csavarral)
- az új vitorlák próba-felhúzása (barátkozás a latnikkal :-)
- a kabin rend kivitelezése
- az autopilot fedélzeti csatlakozójának tisztítása (a réz már oxidálódott, általában 1 hónap után már...) és befújása szilikon spray-jel
- Waterlog összeszerelése (persze nem teljesen)

Ebéd: rántotta

Rádiózás
20:00UTC 21,373 MHz, HA8RD, Laci,
Kiskőrös 5-5; HA5CAR, Karesz, Bp. 1-4,
20:10UTC 14,290 MHz, HA8RD, Laci, Kiskőrös 5-3; HA5CAR, Karesz, Bp. 1-4,
Jó volt újra hallani Kareszt és Lacit, remélem a többiek is vannak (Alex, Tibi...)
23:00UTC 21,373 MHz, Gyuri 5-5. Sajnos Lacit (Fredit, AA7UY) csak gyengén hallottam (jelerőssége 1 alatt volt)
:00UTC 14,287 MHz, Laci, AA7UY, 4-4, (Módosítottuk a frekiket, és így kicsit jobb lett: 14, 14,292 MHz)
14,040 MHz a PSK próba közben a Laptopom lemerült (10p után), így nem tudom megkapta-e az üzenetemet.
Sajnos van valami gond a laptop főaksiról járatással, de megoldható a probléma.

vacsora: omlett

Utána kimentem a partra internetezni, igaz itt olyan erős a jel, hogy a horgonyzó helyemen is van kapcsolat

Indulás holnap!!

Utolsó idézet az indulás előtt (ezt kaptam valakitől):
János
evangéliuma 11:25,26):
Jézus azt mondta neki: Én vagyok a föltámadás és az élet. Aki hisz bennem még ha meg is halt, élni fog, és mindaz aki él és hisz bennem, nem hal meg soha.

Szerinted kedves olvasó, ez mit jelent?