Az élet Fijin  (2007.12.24-2008.01.01)

A hatodik hét

2007.12.24 (457 nap)

Reggel bebuszoztam a városba (0,75 FD), interneteztem 3 órát (3 FD), majd megebédeltem (kukorica – 0,5 DF; banán – 1 FD; roti – 1 FD).

Utána elmentem a motoralkatrészt keresni. Először két motorszervizbe (Dan’s Outboard, Off Shore Marine), de sem találtam főtengelyt majd a Yamaha szervizbe is elgyalogoltam, ahol a Yamaha 8B katalógus hiányzott. Szóval talán ezen a héten megrendelem.

Délután elsétáltam Lautokából a Banaras nevű faluba. Max unokatestvére, Ruben egy meghatározó élmény volt számomra és Titus-sal is eléggé jól el tudtunk dumálni, így ismét velük töltöttem a délután egy részét.

Estefelé visszabuszoztam a marinába (0,75 FD). Találkoztam Bobbyval és az öccsével a First Landing teraszán. Bobby két könyvet is ír évek óta, így van közös téma: a könyvek.

Este 9 körül betaxiztunk a városba (3 FD/fő), ahol 3 partiban is voltunk. Lautokában minden parti a Cave-ben kezdődik, majd elmentünk még két indián helyre. Buli és tánc. Ma már 1 előtt minden hely zárt.

2007.12.25 (458 nap)

Reggel korán keltem és délelőtt egy-két helyi haverral beszélgettem. Majd dél körül elmentem a strandra rákot fogni, halat lőni. Sajnos az uszony Carinában maradt, így nem voltam elég gyors a halakhoz. Ellenben kellemesen sznorkereztem 3 órát. Ebéd: tonhal konzerv és kétszersült. Délután 5 után elaludtam olvasás közben, így a hajósok közös BBQ partiját lekéstem. 11-kor a hajómhoz jött Jo, ekkor már ismét ébren voltam. A securitisek meghívtak a vacsorára (sertés pörkölt fiji stílusban rizzsel), a parton egy asztalnál fogyasztottam el az ünnepi ebédet. Köszönöm.

2007.12.26 (459 nap)

Reggel szedtem kb. 2 kg papayát az úton, miközben sétáltam a főútig, Queen Road-ig. Majd elbuszoztam Tavuába, majd Rakiraki előtt egy strandon töltöttem a délelőttöt és a kora délutánt. Megismerkedtem Seru-val egy detektívvel, aki mesélt nekem Tavuáról. Itt lakik Fiji legidősebb embere, egy 105éves indiai férfi. Mivel mai is ünnepnap van, így elég csöndes volt a város és a strand is. Néhány emberrel beszélgettem. Itt az emberek nagyon közvetlenek. Reggelire a szokásos fiji süteményeket ettem: 1,6 FD.

Utazási költség: 10 FD

Étel vásárlás: 4 FD

Délután vissza is értem a marinába. Jerry egy helyi haver adott mangot, sőt három különböző típusúból. Így ma gyümölcs napom lett. A jó hír, hogy Hans adott 30cm 21mm belső átmérőjű alumínium rudat, amit az egész városban nem találtam több nap keresés után sem. Hans vashajójában szinte minden megtalálható. Igen kedves és segítőkész hajós.

Majd beszélgettem Sammel is röviden, igaz néha ő fárasztó számomra, de udvarias vagyok.

Este DVD nézés a Yacht Clubban.

2007.12.27 (460 nap)

Egész délelőtt írtam, majd délután bementem a Lautokába vásárolni és röviden internetezni.

Buszjegy: 0,75 FD, Internet 2 ó: 2 FD; Fish&Chpis: 1 FD; Sült kaszava: 1,6 FD; Roti: 1 FD; Gyümölcslé: 0,2 FD; 2nagy sör: 6,2 FD

Délután Jo-t tanítottam a Mon_ki legénységét a GPS használatára, a hajóját nézegettem és tanácsokat adtam neki. Majd este átjött és együtt vacsoráztunk: rántottát kétszersülttel. Nála a hajóján nincs gázpalack. A Mon_ki története is nagyon érdekes. Drogcsempészek használták Dél-Amerikától, de mivel az Interpol is kereste már ezt a hajót, így a csempészek hajót cseréltek és ezt hagyták sodródni a tengeren. A Fiji Partőrség találta meg, majd később a rendőrség eladta ennek a Új-Zéland-i farmernek. A hajó igen rossz állapotban van, de alapvetően nagy hibák nincsenek a vashajón, se komolyabb rozsdásodások. Holnap folytatom a crew oktatásátJ

Este Michael Crichton: Prey könyvét kezdem olvasni.

2007.12.28 (461 nap)

Délelőtt építettem egy sátrat, hogy Carina a nap ellen védjen. Nem túl stabil, de nekem tetszik.

Majd szerkesztgettem a könyvemhez oldalakat és gyűjtöttem a gondolatokat, amiket jó lenne letisztázni magamban.

Az árbocom elgörbült, eldeformálódott és tervezem a visszagörbítését Hansnak volt néhány jó ötlete ezzel kapcsolatban. Pl. belülre kéne valamit tenni, hogy erősebb legyen, és biztosan ne törjön el. Például PVC csövet PU-habbal megtöltve. Ez egy könnyű és erős konstrukció. Az eddigi utam során az árboccal sok problémám volt. Ha ez a árboc töltés jól sikerül, talán több probléma nem lesz vele. Még korábban Hanstől kaptam egy alumínium rudat, amit a szálingra teszek kívülről, annak megerősítésére.

A kormánylapát sincs jó állapotban, azt is át kell gondolnom, hogy érdemes-e javítani és hogyan. Mintha ismét rozsdásodna a St. Lucián javított rész, a hozzáhegesztett saválló darabbal valami nem ok, szóval gyanús.

Vásárlás:

tonhal konzerv: 0,78 FD

fagyasztott zöldség: 1,56 FD

Leves tészta: 0,4 FD

Sör: 3,5 FD

Vacsorára zöldséges rizs marhakonzervvel és tonhallal. Jo hozta a marha konzervet és én főztem a Carinában. Az eső miatt Mon_ki fedélzetén ettünk, majd söröztünk.

Este Philipe, Marianna, Tonny és a többiekkel bementünk Lautokába bulizni. Természetesen a Cave-be. Ma nem voltak sokan, de hihetetlen buli volt, mint mindig. 1-kor zárt a hely és egy havernál aludtam a rendőrök-lakta házban, szóval biztonságban J.

2007.12.29 (462 nap)

Reggeli currys csirke a városban: 3,5 FD, majd visszabuszoztam a marinába.

A lábam nagyon fáj, ismét elfertőződött egy helyen és a szandál folyamatosan irritálta. Így elkezdetem szedni a Adri által javasolt Dalacint (300mg clinamycin, 4x1) és betadint is tettem rá. Ez nálam állandó probléma, nem tudom, hogyan tudnám a jövőben ezt elkerülni. Szóval ma nincs munka csak tervezése és szervezése, mert jobb pihentetni és tisztán tartani.

Jo jött reggel az én telefonomon hívogatja a főnöke, a Mon_ki tulajdonosa. Szóval itt ül egész délelőtt és beszélgettünk.

A lábam nem javul, lehet, hogy kórházba kell mennem. Persze nincs biztosításom…

Egy szomszéd hajóstól kaptam egy 12V-ról járatható ventillátort, amitől a kabinban a létezés elviselhető lett.

Délután Navi-val és a többiekkel dumáltam a parton, de én ma nem menetem bulizni, iszogatni, mivel a lábam igen rossz állapotban van.

Vacsorára kuszkuszt ettem csirke konzervvel. Eléggé fájt a lábam és ezért egész este a hajóban pihentettem és közben olvastam.

2007.12.30 (463 nap)

Ma lett 30 éves a tesóm. Boldog szülinapot Bogi!

Reggeli a tegnapi maradék. A lábam fáj, és nehezen alig tudok menni. Délelőtt a hajóban voltam és olvastam, majd délután interneteztem a kávézóban és zenéket másoltam. Vannak új zenéim. Edit Piaf, Brell és néhány kevésbé híres francia sanzon a 30-40-es évekből, és végre Elvist is kaptam.

Később gyógynövényes kezelést is kaptam a helyi haveroktól.

Amikor végig mentem a kikötőben, ez túlzás: végig sántikáltam, mindenki adott tanácsot. Szóval tele vagyok gyógymódokkal!

Vásárlás:

Fagyasztott zöldség: 1,5 FD

0,5 kg hagyma: 1,05 FD

12 tojás: 3,95 FD

1 l ananászos üdítő:1,6 FD

Jégkrém: 0,7 FD

Este zöldséges kuszkuszt ettem tojással és hagymával. Új recept, új találmány, de nem jó, nem ajánlom senkinek. Azért én megettem.

Egész éjjel fájt a lábam, olvastam a hajóban, majd próbáltam aludni.

A Dalacint szedését abbahagyom, mert semmit nem ér.

Nathan és Maggie írt e-mailt, hogy jól vannak, már ismét Angliában. A hajójukkal Ausztráliába érkeztek novemberben, most ott árulják 400,000 fontért. Még áprilisban találkoztunk Colonban. Nem ritka, hogy egy elfelejtett találkozás után néhány hónappal e-mailt kapok egy-egy hajóstól. Persze én is írok néha egy-egy e-mailt

2007.12.31 (464 nap)

4-kor keltem, 4:30-kor beszéltem telefonon a családdal. Majd neten is próbáltam, de itt a WLAN szaggat, így szokás szerint nem jött össze.

A lábamat áztatom sós meleg szappanos vízben, Nick javaslata alapján. Elias cseréli ki a vizet, alig tudok mozogni.

Reggel busszal és stoppal bementem Nandi-ba, majd ott elsétáltam a kórházba. Az antibiotikum és a kórházi költség 20 FD volt, kaptam kártyát is, regisztráltak a rendszerbe. Nandiban a magánrendelőkben elkérnek 30 FD, és ebben a gyógyszer ára sincs benne. A helyiek számára ingyenes az egészségügyi ellátás, de a gyógyszert nekik is ki kell fizetni. A kórházakban hatalmas sorok vannak, harmadik világi állapotok...

Utána a városban ebédeltem, a legnagyobb helyi étkezdében: krumpli kolbásszal, 2 FD. Egy rövid séta után elbuszoztam Banaras-ba, ahol Rubenéknél töltöttem 4 órát.

Aztán megettem a még korábban vásárolt indiai édességeket (1,5 FD)

Délután 5 körül megismerkedtem Punam-mal és egy két indiaival este 9-ig káváztam velük, majd visszabuszoztam a marinába. Nem akartam tovább erőltetni a lábamat, így is alig bírtam már menni. Túlságosan bedagadt.

Vacsora Lautokában:

Sült krumpli sült kolbásszal (2 FD)

Sült krumpli és sült csirke (3 FD)

Este 11 körül még benéztem a Yacht Club-ba, de nagyon unalmas volt a parti, így visszamentem a hajóba lábat pihentetni és bekenni (antibiotic cointment).

2008.01.01 (465 nap)

Egész nap olvastam, délután 2 órát áztattam a lábamat sósvízbe, talán jobb lesz.

Ebédre ettem egy levest (0,4 FD).

Az Internet sajnos nem oké a marinába. Így ismét be kell mennem a városba. Az Asco sem hívott a motor főtengellyel kapcsolatban. Elég nehézkes itt ennek a szervezése.

Vacsora: rántotta kétszersülttel.

Este Bobby DVD-it néztem.