Új-Zéland turista szemmel

2008.05.08. (581 nap)

(World Red Cross Day)

Maori szavak:

Tangaroa – tenger Isten; Papatuanuku – Föld anya; Ranginui – Ég anya;
Tawhirimatea – szél Isten; Tamanui – nap Isten;
Toroa – albatrosz (jó szerencse jele a hajósok körében)
Wheke – polip; Kupe – Hawaikii hajózott ide, ő fedezte fel először a szigetet
Pakeha – európai; Kai – étel; Takurua – tél; Koanga – tavasz; Raumati – nyár;
Ngahum – ősz, Mahutonga – Dél-keresztje

Furcsa volt tegnap TV-t nézni, nem szoktam egyáltalán, így 20 perc után zúgott a fejem. El is felejtettem, hogy milyen a TV. Szerintem a TV által mutatott világ egy teljesen hamis kép…

6-kor keltem elbúcsúztam Charles-tól, majd Geoffrey kivitt kocsival a Nelson-i buszállomásra. A visszautam fedezésére adott 500 NDZ-t, ahogy ezt Lautokában megígérte. Nelson igazi kisváros, van egy szép kis parkja és néhány művészeti galériája, ez minden (a Gépkocsi Múzeum engem nem hoz lázba). Nelson főleg a halászatról híres, itt fogják az új-zélandi halak 30%-át. A halászkikötő a marina mellett van (Tasman Bay Cruising Club).

A busz 7-kor indult Pictonba (a jegy ára: 26 NDZ). Az út egy csodálatos fenyőerdőn vezet keresztül, Mount Richmond Forest Park. A park után szőlőtőkés dombok következtek. Itt nagyon híres a Sauvignon Blanc és ezenkívül még 110 féle boruk van. A busz megállt Havelockban és Blenheimben is hosszabban. Ez a környék a legnapsütöttebb része Új-Zélandnak és itt vannak a legszebb homokos strandok is, tehát ez itt a turista paradicsom. Majd 9 után értem Pictonban, ahonnan a komp indul az északi szigetre, Wellingtonba 10-kor.

A jegyára 39 NDZ volt, ezt a drága jegyet kompenzálta a több órás gyönyörű hajóút. Először áthajóztunk a Queen Charlotte Soundon, ami tele van kis öblökkel és szigetekkel. Az itteni kagylófarmokon igen jelentős a kagylótenyésztés, aminek nagy részét exportálják. Az átjáró híresebb részei:

1.      Először Dieffenbach Point-ot hagytuk el, ami egy híres új-zélandi tudósról kapta a nevét.

2.      Cook’s lookut következett az Arapawa szigetnél, Cook kapitány itt látta meg először Új-Zélandot.

3.      Ship Cove, Cook kapitány öt alkalommal látogatta meg ezt az öblöt 1769-77 között, Új-Zélandon ez volt a kedvence öble.

4.      Whekenni Bay, a maori legenda szerint Kupe itt győzött le egy óriás polipot.

Ez az egész ’nagy öböl’ bálnavadász kikötő volt az 1900-as évek közepéig. A déli szigetet elhagyva 1,5 óra hajózás után következett az északi sziget:

1.      Oterang Bay

2.      Kavon rip, itt a legerősebb az áramlás és emiatt mindig hullámos a tenger. Ezen a részen a partot kísérő vulkánikus vörös sziklák látványa kápráztatott el.

3.      Barrett Reer

4.      Pencarrow Head, Új-Zéland legöregebb világítótornya (1859)

... és már meg is érkeztünk Port Nicholsonba, Wellington kikötőbe. Az öbölben van két kis sziget: Matiu, Makaro. Érkezés után kicsit megnéztem a várost.

Wellingtonról: Itt a múzeumok igen érdekesek és ingyenesek. Meg is néztem őket: Museum of Wellington City & Sea

Ennek nagyon örültem, egy egész emelet csak hajókról szólt (Maritime History).

1968. ápr.10.-én a Wahine nevű komp a nagy szél és hullámok miatt a Barrett Reefnek ütközött és elsüllyedt a Wellington öbölben, ekkor 51 ember halt meg. Ez volt Új-Zélandon a legnagyobb hajóbaleset és a múzeumban sokat lehet erről olvasni.

Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa.Ez a legnagyobb és a legszínvonalasabb múzeum a dél Csendes-óceánon. Órákig tartott itt a sétám. Majd elmentem a kikötőbe és a marinába is.

Esti szállásom a Downtown Backpackers, egy 8 ágyas szobában 23 NDZ-ért. Néhány lakótárssal beszélgettem, a többségnek hasonló a terve 4-5 hónap munka déli vagy az északi szigeten, igazán néhányan csak utazgatnak 4-5 hetet.

A szobában van itt japán, kínai, svájci, sőt még kiwi is (új-zélandi), de a többség persze észak amerikai. A japán igazán kedves figura volt, este egy órán át jogázott a szobában. Budget Backpacker Hostels NZ. Vacsora egy olcsó kínaiban hal és sült krumpli (5,3 NDZ), annyira rossz volt hogy ’ettől’ jól laktam.

2008.05.09. (582 nap)

”He taonga no te whenna me hoki ano ki te whenna.” Amit a föld ad nekünk, azt vissza kell adni a földnek.”

A déli sziget: 1846-ban 98%-a maori tulajdonban volt. 1866-ban már csak 2% volt az övék.

Az északi sziget: 1860-ban 90%-ban maori tulajdon volt. 1939-ben már csak 2% volt az övék.

Ez úgy hívják rablás, a fehér ember erővel, fegyverekkel és háborúval elvette tőlük.

Ezek tények. A kiwik ezt nem így látják a jelenben, ők abban a hitben élnek, hogy elhozták ide a fejlősét. A másik alapgondolatuk, hogy itt alig laktak maorik és volt hely számukra is.

Ez a fejlődés az erdőirtás volt, az erdők helyett létrehoztak farmokat... Ez a múlt. A jelen: extra nagyon barátságos emberek, sok-sok park és fa mindenhol, és csodálatos tengerpartok, strandok. A mauriknak fix helyeik vannak a Parlamentben, kompenzálták, kártérítést kaptak a a földjük miatt. Nagy támogatásban részesülnek a kultúrájuk megőrzéséért… Ami nekem tetszik, hogy ez egy vitorlás paradicsom: Auckland környékén 750 sziget van és mindig szeles az idő. (Szerintem a fejlődés nem mindig hasznos számunka, többet árt, mint használ.)

Reggel a csomagjaimat a csomagmegőrzőbe tettem 4 NDZ-ért 12 órára. Majd megvettem a jegyet az esti buszra Aucklandba 70 NDZ-ért. Meglátogattam az új és a régi katedrálist is. A régit Old St. Paul’s-nak hívják és 1866-ban alapították. Majd az ingyenes egyórás parlamenti körsétán vettem részt.

A 100-éves Wellington Cable Car-ral mentem fel a Botanikus kertbe 2,5 NDZ-ért.

A Wellingtoni Cable Car Múzeum nem hozott lázba, de utána több órát sétáltam a botanikus kertben (Begonia House, Lady Norwood Rose Garden). Majd lesétáltam a városi strandra (Oriental Bay) is és a városi kilátóhoz is. Vacsora két darab hurka kenyérrel 5 NDZ-ért.

Az esti busz 8-kor indult (InterCity) útvonala: Wellington - Palmerston North - Bulls - Taupo - Hamilton - Auckland (658 km).

2008.05.10. (583 nap)

A hajó és a hajózás igazi értéséhez a polinéz hajósok szerint hajóépítési tudás kell és teljesen szabad szellem szükséges.

A busz reggel 8-kor érkezett meg Aucklandba. Lesétáltam a kikötőbe, ahol találkoztam Gézával és Évával. Nem egy megbeszélt találkozó volt - nem is tudtam hol vannak - hanem egy teljesen véletlen, ami egy 1milliós nagyvárosban inkább nagy véletlen.

A kikötőben megnéztem a KZ1-et (the ’Big Boat’), amivel az új-zélandi csapat indult az Amerika Kupán 1988-ban. LOA=116 ft; szélessége=26 ft; 38 tonna, merülés=21 ft; árboc=153 ft; Tervező Bruce Farr. Lásd a hajót a galériában.

Utána elmentem Lantana Lodgeba (60 St. George Bay Rd, Parnell), ingyen Internet és az ár 24 NDZ/nap egy hétágyas szobában. Ez a hostel nagyon kicsi, olyan mint egy nagy családi ház, nagyon családias és baráti.

Ezután a városba mentem sétálni. Hosszan sétáltam a Parnell Rose Parkban és az Albert Parkban. A Művészeti Galéria zárva van felújítás miatt, így csak az Új Galériának egy kiállítását néztem meg, ami nekem most valahogy nem esett jól. Nem tudtam ráhangolódni a témára. Ezután Auckland Domainban sétáltam, ahol megnéztem a War Memorial Múzeumot, majd ettem egy finom estebédet: fish&chips 6,3 NDZ-ért.

Visszasétáltam a hostelbe, ahol a fiatalok jó kis buli hangulatot csináltak szombat estére.

Gézával és Évával egész nap a Waitakere Ranges Regional Parkban voltunk. Piha strand, Karekare strand majd elsétáltunk őserődbe egy vízeséshez az.

A napot Gézáék egy igen finom magyaros vacsorával koronázták J!

Eleinte arra gondoltam, hogy Új-Zélandról majd repülővel megyek vissza Fijire, de találtam két hajót is, aki visszavinne: Nomadlife és Shambhala (Beneteau 510), így a terv változott.

Az új terv visszavitorlázni Fijire. Mostantól ennek részleteit egyeztetem és tervezem.

A szervezetem megszokta (’átállt’) a hideget, és mostanában már nem is fázok.

Érdekes adatok:

United Nations Children's Fund Report:

250 millió gyerek dolgozik a mi ’csodálatos’ világunkban. Ebből 50 millió 5-11éves.

Global Report on Child Soliders:

300,000 gyermek katona 30 országban világszerte (a legfiatalabb katona 7 éves!)

A leggazdagabb 225 ember vagyona megegyezik 3 milliárd legszegényebb vagyonával, ami több mint a fele a Föld népességének.

2008.05.12. (585 nap)

Reggel átmentem az Auckland International Backpackersbe, mivel későn foglaltam le a helyet és ma estére tele lett ez a szállás. 2 utcára van Churton St.-en (Parnell). A városban felmentem a Sky Towerbe, ami 328 m magas. 190 m magasan körbesétáltam majd 220 m-en is (Skydeck viewing platform). 28 NDZ volt a jegy ára, de megérte a csodálatos kilátás, az egész várost beláttam. Elsétáltam az Ovlov Marinba a megrendelt és kifizetett impellerért (31 NDZ), majd a Viaduct Harbour-ban sétáltam és a halpiacon. Utána a Tengerészeti Múzeum következett (16 NDZ). A kiállítás bemutatta a polinéz, melanéz és mikronéz kenukat, utazásaikat. Ki volt állítva például Taratai, egy 76 lábas kenu is a Kiribati Atollból. Az európai felfedező hajók ezután jöttek, érdekes volt ezeket összehasonlítani a polinéz hajós technikával. Új-Zélandon a hajók és a hajózás fontos szerepet tölt be a mindennapi életbe: kereskedő hajók, bálnavadász hajók, bevándorlók útjai, kompok és a vitorlás csónakok kiállítása volt az alsó szinten.

A második szinten:

1.      New Zealand Endeavour modell, Whitbread Maxi Yacht 1993-94: LOA=25,9 m; B=6 m; 27,7 tonna. Tervezője: Bruce Farr (a legnagyobb név);A hajó: kevlar, carbon fibre; Nomex&foam. Ez a hajó nyerte meg a versenyt.

2.      NZL 32 (Black Magic) modell, 1995-ben ez a hajó volt az Amerika Kupa győztes. Az amerikai csapatot ’lemosta’, 5:0-ra verte meg. LOA=78,9 ft; B=14 ft; D=13 ft;

3.      NZL 60 modell, a 2000-es Amerika Kupa védője Olasz (Luna Rossa) vitorlással szemben. LOA=25,75 m; B=4,41 m; D=3,96 m; Skipper: Russel Coutts.

Az Amerika kupának a másolata és rövid története volt kiállítva (lásd. képtár). A Black Magic héjának egy darabja ki volt állítva és a szerkezetéből mintákat lehetet megvizsgálni.

Az Amerika kupa a legnagyobb vitorlás verseny. Itt jelennek meg mindig a legújabb vitorlás technológiák. A vitorlák esetén 1992-ben volt az egyik nagy áttörés, a North Sails 3 DL, vagyis 3 D laminálással kezdte a vitorlák gyártását. Mostanában 3 DL Carbon az alap elképzelés, ami szuper könnyű és szuper erős. A formájukat milliméter és gramm pontosan tervezik és gyártják. Minden évben fejlesztik a vitorlákat, ami magában millió dolláros kiadás az Amerika Kupa csapatoknak. Az alap fajták: Final Sail, Kevlar, Carbon Fibre és Mylar.

A következő terembe a híres HMS Bounty hajó horgonya volt kiállítva. Az ez utáni terem a HMS Orpheus hajóbalesetről szól. Ha valaki Auckland-ba jár nézze meg a Tengerészeti Múzeumot, szerintem nagyon inspiráló.

Amik igazán lenyűgöztek:

1.      Tasman Trespasser evező csónak volt, amivel Colin Quincey 1977-ben átevezett Új-Zélandról Ausztráliába 63 nap és 7 óra alatt, azóta se tudta ezt senki utána csinálni. L=6,2 m; B=1,92 m; D=0,78 m; evező=2,89 m. (A fényképe a galériámban.)

2.      Isadora (Nordkapp sea kayak) nevű kajak: L=5,5 m; B=0,535 m; D=0,355 m; 30 kg. Paul Caffyn útjai: Nagy Británia megkerülése - 85nap, 2200tmf; Ausztrália megkerülése – 360 nap, 9420 tmf; Japán megkerülése – 112 nap, 4021 tmf; majd Alaszka partjai, Greenland Nyugati partja, Malaysia, Thailand… (A fényképe a galériámban.)

Megnéztem a Kiwi Challenge-t is. 1997 Okt. 12.-től Rob Hamill és Phil Stubbs ezzel evezte át az Atlanti-óceánt a versenyen, amin elsők lettek. A Tenerif-Barbados távot (2757 tmf) 41 nap alatt tették meg. 2001-ben Stephanie Brown és Jude Ellis ismét átevezte ezzel az Atlanti-óceánt. L=7,1 m; B=1,9 m; evezők=3,3 m és 350 kg volt üresen. (A fényképe a galériámban.)

Est-ebéd: 3,5NDZ-ért kínai setés szendvics, amihez kaptam finom ingyen jázmin teát is.

Este Dominikkal és a barátaival söröztem egy közeli kocsmában. Dominik, a Hella Marine Marketing Osztályán dolgozik és ő támogatott a Hella termékekkel korábban. Most személyesen is találkoztunk és megismerkedtünk. Mostanában nagyon elfoglalt, mert máj. 15-18 között Boat Show (Hutchwilo) lesz, amin természetesen a Hella és Dominik is kint lesz.

Este a Backpackers-ben ”mesedélutánt” tartottam az utamról. Néhány német fiatalt nagyon érdekelt az utam, jobban, mint az esti film. Itt a 8 személyes szoba félig van és főleg lányokkal, szóval nem olyan rossz ez a hely. Ami nem tetszett a helyben, hogy a szobában nem volt takaró (fűtés soha nincs) és az én takarom kevés volt, így minden ruhámat felvettem. Szóval 2 pulcsiban és kabátban is fáztam, és alig aludtam.

2008.05.13. (586 nap)

Sok más hasonló cég van, akik gyártanak vízmeghajtású generátort, de ezeket általában senki nem használja, mivel ehhez sebesség és emiatt vitorlázás is szükséges. A legtöbb hajó többet van kikötőben, mint a nyílt vízen.

Reggel visszamentem Lantana Lodgeba, mert itt ingyenes a net. Lakik itt francia, német, angol, skót, japán, észak-amerikai, kínai, kiwi… de mindennap jönnek és mennek az új arcok, a többség csak 1-2napot van itt.

Majd a városban sétálgattam: Westhaven Boat Marina, Harbour Bridge, Auckland Domain (botanikus kert, kacsás tó) és Eden Park. Az Eden Park Pukekawa nagy vulkánikus kráteren van, ez a legrégebbi és az egyik legnagyobb parkja a városnak 75 hektár.

03:30-ig inerteztem és így én voltam az éjszakai recepciós J. Hajnali 2-kor egy érdekes barbadosi fiatalt jött és kért szállást, beengedtem és megengedtem, hogy a szalonba aludjonJ. Beszélgettünk Barbadosról, megtárgyaltuk a Bridgetown-i szórakozóhelyeketJ.

2008.05.14. (587 nap)

Időjárási modellek:

1.      MRF (Medium Range Forecast),

2.      ECMWP (European Global Model),

3.      GASP (Australian),

Ettől függően más-más a többnapos időjárás előrejelzés, ezért fontos tudni, hogy az adott előrejelzés melyik modell alapján lett kalkulálva.

Délelőtt elkompoztam 20 NDZ-ért Rangitoto szigetre majd délután vissza, előtte volt egy kis kikötői körbehajózás is. Az út 25 perc volt a nagyon gyors és modern komppal. Bejártam a szigetet: McKenzie Bay &Beacon Lighthouse, a krátert, a láva barlangot, a kilátót és a tengerpartot. Az ismételt gyaloglástól fáj a lábam ismét (még a hajóúton szereztem egy kisebb sérülést a kisujjamon). A kráter nagyon fiatal csupán 600 éves, 260 m magas, 60 m mély, 200 m átmérőjű maga a sziget 2311 hektáros.

Este átmentem Dominikhez (a Hella Marine munkatársa) mosni majd ott ragadtam vacsorára és egy kis sörözésre is. Meghívtam a Balatonra vitorlázni J. Éjféltől a Keszthelyi TV-nek adtam riportot szuper fáradtan. A válaszaim mindig túl hosszúra és szerteágazóra sikerültek.

2008.05.15. (588 nap)

A szobatársam nem ébresztett 7-kor vagy csak visszaaludtam (?) J, így 9-kor keltem fel. Az első tervezett buszt teljesen lekéstem, mivel 8:30-kor indult Opuába. (Sophie-nek azt írtam ezzel megyek.) A következő buszt is lekéstem, mert rosszul emlékeztem és 10:30 helyett 10:15-kor indult. Felhívtam a buszállomásról Nick-et, hogy csak a 13:30-assal megyek, tehát 18 után leszek a marinában.  

A buszon megismerkedtem egy középkorú francia hölggyel (Marie), aki alapvetően világutazó és kalandor. A legkedvesebb élménye az volt, amikor Francia Guyana-ban élt 5 évet egy harminc lakosú őserdei faluban (például aranyat keresett). Jaguára és majmokra vadásztak, és azt ették az őslakosokkal. Hogy kezdődött minden? Tanár volt Párizsban, de nem szerette… Most a hétvégén felvitorlázik Vanuatura egy idős kapitány idős hajójával Whangarei marinából.

22 NDZ van a zsebembe, a hitelkártyám Fijin, a vízumom hétfőn lejár, és nem tudok semmit a hajóról a kapitányról és a feleségéről (három e-mailt váltottunk). Ilyenkor kicsit bizonytalan az ember, de én tudtam ebből csak jól jöhet ki!

Este 6 körül sétáltam a marina felé, amikor Nick kocsival megállt és felvett. Egy nagyon kedves angol (lélekben 20-as) párt ismertem meg. A vacsora utáni sörözéskor már teljesen ellazultunk J, ismét jó helyre kerültem. Az Opua marina helyünk F13 - mi lehetne ennél jobb? J

2008.05.16. (589 nap)

Ebben a marinában 235 hajóhely van, és elfér akár egy 27 méteres jacht is itt. (Nekem az nem tetszik itt, hogy a melegvizes zuhanyozásért be kell dobni 1 NDZ-t, ami csak 10 perc melegvizet jelent...) Itt van továbbá a Opua Cruising Club is.

Reggel nem keltünk korán J. Nick és Sophie elment vásárolni és én a környéket jártam be: Opua, Paihia, Waitangi vagyis a Bay of Islands egy kis részét. A 4 órás séta a tengerparton nagyon gyorsan elrepült, persze nem voltam egyedül egy kedves kutya kísért el. Szemben van Russell város, ami az első település volt Új-Zélandon. Délután átmentünk a Chiquita nevű angol hajóra, ahol több hajós is összegyűlt. Volt francia, finn, angol és persze amerikai is a közös sörözés és vacsora érdekesen telt. Rájöttem, hogy Nick a legérdekesebb köztük. Este a hajón beszélgettünk és söröztünk. Nick transzcendentális meditáció mester (TM), így megkérdeztem:

- Meg tudnád nekem tanítani ezt a meditációt?

A válasz gondolkozás nélkül jött:

- Igen, persze. Holnap kezdünk.

- Én azt hittem, hogy most J.

Mostanában ezt olvasom:

Louise L. Hay: You can heal your life

A bennünk lévő erő és lehetőségről szól ez a könyv. Mindenre képesek vagyunk, ez az üzenete! A jelen, a szavaink és a gondolataink ereje sokkal nagyobb, mint azt sokan gondolják.

 

Transzcendentális meditáció

2008.05.17. (590 nap)

Nick reggel 10-kor azzal keltett, hogy ma szombat van, így nincs munka. Én még az ágyban voltam és onnan válaszoltam, hogy holnap sem, ugye?J

Elkezdődött a transzcendentális meditáció oktatásom. Egy ilyen oktatás Amerikában több, mint 2000 USD-be kerül, esetemben ingyenes. A meditációról korábban sokat olvastam és még írtam is az oldalamra erről. Eddig nem volt tanárom/mesterem, aki a technikát pontosan tanítja és tanácsokat ad az utamon. Mostantól Nick a tanárom/mesterem. A meditációs ceremónia és a mantrám titkos, de az érzés tökéletes, amiről majd szeretnék később írni.

Mindennap reggel és este étkezés előtt (és joga után) meditálunk 20 percet. Ennyi az ajánlott időt. A meditáció lényege, hogy ”nem gondolunk semmire” (a mantrára gondolunk) vagyis próbálunk leválni a testünkről és az agyunkról, hogy a valódi lényünket lássuk meg és tapasztaljuk meg. Mindenkit érdekel ez a kérdés ”ki is vagyok én”, talán a meditáció segít a választ megtalálni (spirituális választ ad). A transzcendentális meditáció egy a meditációs technikák közül, ez a legismertebb és legnépszerűbb, szerintem nem véletlenül. Univerzum megértése és a kozmikus látás segít megérteni saját magunkat, ez az, amiért én csinálom.

Maharishi Mahesh Yogi az alapítója ennek a meditációs technikának. Az ő mestere Guru Dév volt, egy igazi szent, aki a legmagasabb rend bölcse volt. Maharishi leghíresebb tanítványa John Lenon volt, aki a mesternek két számot is írt: Accross the Universe és a nagyon híres Let it be-t.

2008.05.18. (591 nap)

Étkezés előtt 10-kor közösen meditáltunk a hajón. Reggelire mostanában Manuka mézet eszek, ami egy speciális új-zélandi fa méze. Majd elmentünk közösen megnézni Waitang-ot.

1840-ben Hobson kapitány itt szállt partra, mint az új föld kormányzója, és itt írta alá a Waitangi szerződést, a szerződésben Anglia biztosította a bennszülötteket a védelemről, cserébe viszont kötelezte őket földjeik egy részének eladására. A szerződést kétnapi vita után elfogadták, ám a maorik, úgy tűnik, máig nem egységesek a szerződést illetően. Érdekesség, hogy a maoriknak nem volt írott nyelvük, ebből kifolyólag az angolok írták le úgy, ahogy azt hallották. Az európaiak bevándorlása 1839-ben, a Brit Új-Zéland Társaság megalakítása után indult meg.

Ez egy nagy park volt, ahol ki volt állítva néhány harci maori kenu is.

Majd elmentünk a Puketi erdőbe és a Waipapa-i szivárvány vízeséshez is, ezen a részen a fő érdekesség a Kauri fa, ami egy tipikus új-zélandi fa. Egy francia fiatal stopost is felvettünk a kocsiba, így közösen jártuk be ezeket a szép helyeket, ami sok-sok séta volt persze. Florean egy világutazó volt, aki mindenhol dolgozik és mindent, amit tud. Itt most egy farmon dolgozik napi 100 NDZ-ért és emellett teljes ellátást és szállást is kap, ez itt egy átlagos fizetés. Megálltunk a Kerikeri városban is kicsit szétnézni ezen folyik keresztül a Kerikeri folyóJ.

Este Pink Floyd videot néztünk a hajóban és söröztünk.

2008.05.19. (592 nap)

Délelőtt átálltunk az F13-ról az A06-ra, mert az egy foglalt hely volt. Szerintem az F13 nem egy szerencsés hajóhely J.

Nicknek adtam néhány digitális hajós kézikönyvet (Pilot/Guide) Ausztráliáról/Indonéziról/ Óceániáról. Majd az ő MaxSea-jének (hajós világtérkép) a térképeit kicseréltük az én pontosabb és jobb térképeimre.

Egész délután meditációt tanultam, ez egy négy napos tanfolyam, ahol a helyes technikát tanuljuk meg és persze sok-sok háttéranyagot. Holnap lesz az utolsó tanfolyam nap. Este sörözés természetesen.

A TM meditáció során a testünk elnehezedik, a légzés ritkul, ahogy Maharishi fogalmaz, lemerülünk az óceánba a felszínünk alá. A cél minél mélyebbre merülni és minél hosszabban. A totális gondolat-nélküliség a cél, ahol képesek vagyunk érezni az univerzális kozmikus energiát. Ha egyszer ezt egy ”kicsit” megtapasztaltad, akkor soha nem tudsz ettől elszabadulni. Ettől kezdve a világot másképpen látod, és most csak egy technikáról írok, ami nem filozófia, nem vallás, csak ”meditáció”. Persze a meditáció ennél többJ.

Nick-kel sokat beszélünk a Védákról is (Vedas). Az interneten sok anyag van ebben a témában, ami engem nagyon megfogott...

2008.05.20. (593 nap)

Bobby, egy amerikai vitorlázó barát írt egy e-mailt, hogy CARINA jól van. Hetente ellenőrzi a hajót a marinában. Általában szokás valakit (egy vitorlázó barátot) megkérni a kikötőben, ha magára hagyjuk a hajót. Természetesen a marina fizetett szolgáltatása a hajó őrzése, de ez néha nem elég.

Délelőtt a mentőtutajt tettük el, majd vizet töltöttem a pót tartályokba, ezután Nick megmutatta a hajót nekem. Mi hol van és hogy működik a hajón.

Majd délután meditáció-oktatás volt, ilyenkor filmeket is nézünk Maharishi-ról (TM alapító mester), ahogy tanítja a helyes technikát.

Este átjött Johanna, Patrick és a Chiquita kapitánya vacsorázni és iszogatni. Természetesen vegetáriánus vacsora volt: saláták, szószok és sült krumpli. A téma mint mindig spirituális volt alapvetően.

Sokan hisznek abban (én is), hogy meditációval meg tudjuk változtatni a világot. Ha tízezer ember közösen meditál helyes technikával, az már kihathat a világra. Néhány hét után érezhető lenne a változás: kevesebb háború, kevesebb bűntény, vagyis kevesebb negatívum és több pozitívum. Az USA-ban (Washington D.C.) volt egy hasonló kísérlet: 2500 ember közösen meditált 2 hetet, ami után kimutatták, hogy 35%-kal kevesebb volt ebben a periódusban a bűnözés. Véleményem szerint már az általános iskolában kéne kezdeni oktatni a helyes meditációs technikát, ami egy életen áttartó tanulás kezdette lenne csak. A helyes meditációs technika után az emberek sokkal nyitottabbak lesznek a spirituális világra, ami mindenképpen hasznos lenne. Például a politikusainknak kötelezővé tenném a TM tanulást és alkalmazást, így kevesebb csalás és korrupció lenne!

2008.05.21. (594 nap)

Yoga is not an ancient myth buried in oblivion. It is the most valuable inheritance of the present. It is the essential need of today and the culture of tomorrow.” 

Swami Satyananda Saraswati

Mostanában ezt olvasom, egy nagyon jó alapkönyv a jógáról:

Swami Satyananda Saraswati: Asana Pranayama Mudra Bandha

A meditációoktatásnak tegnap lett vége, így mostantól joga oktatás következikJ. A jóga technika folyamatos gyakorlásával sokkal jobb eredményeket el lehet érni a meditációban, illetve számomra a vitorlázás során a folyamatos testgyakorlás is fontos, így jógázok (eddig főleg csak a jóga légzést végeztem reggelente és este, de most tanultam gyakorlatokat, ami a hátfájásomat is csökkentheti: vaira, janusir, sarvanga halasana, bhujanga, vara vakra, pada hasta…).  Eddig is meditáltam és jógáztam, de tanár/mester tanítása nélkül, így nem helyes technikával.

A TM teljességet ad és megtölt, ezért nem csak a politikusainknak lenne jó a ”korrupció betegség” kezelésére, hanem a drogfüggők, alkoholisták és dohányfüggők segítésére is. Tény: TM stressz mentesít, az elménket kitisztítja, másképpen fogalmazva ”tökéletes állapotba” kerülünk. Jobb, mint bármilyen szer, amit az emberek beszednek vagy jobb, mint a pénz, amit apolitikusaink ellopnánk.

Délután elsétáltunk a Whangae folyóhoz és a Kawakawa folyóhoz, majd a Waikare Inlet-hez. Ez a Bay of Islands déli vége.

Estea szokásos sörözés közben a Blue Planet-et (BBC dokumentum film a tenger élővilágáról) néztük a hajóban.

Opua Marina és Opua Cruising Club igen híres itt Új-Zélandon, ide érkezik szinte minden vitorláshajó a Csendes-óceán trópusi övezetéből november környékén és innen indul vissza a trópusi övezetben szinte mindenki április végétől. (Whangarei kikötő/marina délebbre van és kevésbé népszerű, igaz oda is rengeteg vitorlás érkezik és indul.)

2008.05.22. (595 nap)

Minden reggel 8-kor a VHF rádió 77csatornája a vitorlázók közös reggeli beszélgetős csatornája a Bay of Islands területen. Van egy időjárás blokk, ahol Russell Rádió operátora elmondja az időjárási előrejelzést és az árapály időpontokat. Majd az elveszett tárgyak és a általános közlemények következnek, ahol például elmondják hol lesz mostanában parti. Itt bárki bármit bemondhat J. Ma kb. 15 hajó jelentkezett be, és gondolom legalább ennyi csak hallgatta bejelentkezés nélkül. 2-3 hete még tele volt az öböl és a marina, ekkor gondolom nagyobb lehetet a forgalom a reggeli közös csatornán.

Délelőtt el kezdtem írni a cikket a következő Vitorlás számba.

Délután átmentem komppal (1 NDZ) Tapu Pointba, Okiatoba, ez volt Új-Zéland első fővárosa 1840-41-ben. Itt főleg a strandon sétáltam, mert itt nem volt mit nézni J.

Innen elstoppoltam Russelba. Egy kiwi vett fel, aki itt lakik, de nem látott még kiwit J, elméletileg ezen a részen sok kiwi él.

Amikor 1769-ben Cook kapitány megérkezett ide, akkor már itt település volt, Kororareka volt az eredeti neve a városnak. A legenda szerint egy maori nagyfőnök, aki megsérült egy csatában, megkért néhány kék pingvint, hogy vigyék. ”Ka reka te korora” jelentése milyen édes a pingvin. 1844-ben nevezte el Russelnak Hobson kormányzó.

Russellban megnéztem a Múzeumot (5 NDZ), Christ Church (1836-ban épült és Új-Zélandon ez a legrégebbi templom), Dept. Conservation Visitor Center, a régi rendőrség épületét, a belvárost, a strandot, Maiki hegy kilátóját, a Long Beach-et és az Oneroa-i öblöt.

Stoppolás ismét… Visszafelé a komphoz egy kiwi vett fel, aki tavaly Horvátországban egy hetet vitorlázott charter hajóval. Szóval volt közös témánk. A konklúziója az volt, hogy Új-Zéland az igazi vitorlás paradicsom a sok-sok lakatlan szigetével és lagúnájával. 

Este már rutinszerűen meditáltunk közösen, majd söröztünk és neteztünk. Derek and Clive filmek és a Google Earth-el :-).

2008.05.23. (596 nap)

A reggeli időjárás ellenőrzéskor, Nick úgy döntött, hogy holnap délelőtt biztosan indulunk. Sajnos az időjárás nem volt jó a hét elejei induláshoz. Néhány gyanús alacsonynyomású terület volt tőlünk északra és nyugatra, ezért vártunk. (Én már mentem volna, mert Carina már nagyon hiányzik!)

Ma Hamvas Béla, A bor filozófiáját olvasom, jó néha magyarul olvasni, és ez egy jó könyv.

Egész nap beszélgettünk, meditáltunk és söröztünk. Este megjött Rick, a másik crew és együtt vacsoráztunk. Rick egy angol, aki már 3 éve lakik itt, mint villamosmérnök dolgozik egy hajózási technikát gyártó cégnél.

Az új-zélandi vízumom már lejárt öt napja, így ideje indulniJ. Fidzsin volt kicsit hasonló a helyzet, ott öt nap tartózkodás után léptem be hivatalosan az országbaJ.

 

Új-Zéland, Opua - Fidzsi, Lautoka hajóút

Shambhala Beneteau 510 fedélzetén

 

Ezen a vitorlásúton 400 NDZ-t fizettem (élelmiszer- és üzemanyagköltség elosztás alapján), ami egy átlagos repülőjegy ára Fidzsire. Igaz repülővel gyorsabb lett volna, de így érdekesebb! (Szeretek vitorlázni.)

SV Shambhala (Beneteau 510)

Net Tonnage: 12 t; Építés éve: 1994; LOA=50’5”; Beam=15’7”; Draft=5’11”;

Víztank=300 gallon (plusz van egy elektromos vízkészítő is); Üzemanyagtank: 125 gallon; Motor=95 HP; Shambhala jelentése (sanskrit szó): a béke, a boldogság, a nyugalom és csendesség helye. A tibeti buddhista tradíció szerint Shambhala egy rejtett mitikus királyság valahol a Himalája hófödte csúcsain. (Többet erről lehet olvasni a Wikipedia-ban.)  

2008.05.24. (597 nap)

A víztankokat megtöltöttük, majd hivatalosan kiléptünk az országból. Ezután vettünk 380 l dízelt kb. 600 NDZ-ért. Még este mostunk egyet a kikötőben, így készen állunk az indulásra.

Indulás 11:00-kor. POS (35-18,7S; 174-07,3E). Fidzsi, Navula passage 1052 tmf-re van.

11:30 motor ki. ¾ szélben 6 csomóval vágtatunk 015 irányba. Mellettünk kék pingvinek úszkálnak, de túl gyorsak vagyunk a lefényképezésükhöz. (Igen gyakran lehet látni kék pingvinek errefelé.)

3 órás ügyeleti idők vannak, én 15:00-18:00 és 03:00 – 06:00 között vagyok. Mivel négyen vagyunk ez a leglogikusabb szisztéma.

Indulás után 2 órával fogtunk egy 2 kg-os halat, amit én gyorsan fel is dolgoztam. Mivel van elég hal mára így kivesszük a horgot és betesszük a vízgenerátort (100 W-os Water Power, ami szélgenerátorként is működik, nagyon okos megoldás!) a vízbe.

Ebédre és vacsorára sült halat ettünk rizzsel és zöldséggel (recept: olíva olajban és foghagymásan majd a köv. sütéskor a halat lisztesen és olíva olajban sütöttük ki).

15-kor már Bf.6 volt a szél, így reffeltünk: ¾ génoa és ¾ nagyvitorla. Albatroszok repkednek mellettünk, ami a hajósok szerint jó szerencsét jelent.

Négy vitorlás indult ma el Opuából Fidzsire. Estig látjuk a hajókat, majd lassan eltűnnek. Ma volt egy hét után ismét ”wheather window”, ami azt jelenti, hogy nincs a térségben gyanús alacsonynyomású terület, és a 4-5 napos előrejelzések szerint nem várható 35 csomónál erősebb szél sem.

18 után a VHF rádión (először a 16-os csatornán, majd a 6-os csatornán) beszélgettünk két szomszédos vitorláshajóval, ők gyorsabbak, mint mi.

18:30 Génoa ismét ki, mivel gyengült a szél. Alapvetően 6-7 csomós sebességet tudjuk tartani egész este, de hajnalban nagyon legyengült a szél…

Indulás után Rick és Sophie is kicsit tengeri betegek, de a gyógyszerek és a speciális tengeribetegségre használatos karkötő használatával ez szinte fel sem tűnik (igaz többet alszanak és kevesebbet esznek).

2008.05.25. (598 nap)

A hajón nincs HF rádió és Wheatherfax, így nem tudjuk az időjárási előrejelzéseket (van egy Iridium telefon vész esetre). Nincs papír térkép a hajón, csak MaxSea a laptopokon J.

Nincs szélsebesség mérőnk sem, ami nekem nagyon hiányzik, igaz Carinán sincs L.

Hidraulikus gear van a hajón, így egy kis kötéllel kell rögzíteni a shaftot, hogy ne forogjon folyamatosan, amikor vitorlázunk.

Reggel 6-kor bekapcsoltuk a motort, mivel 5-től már csak 2-2,5 csomóval vitorláztunk. Néha esik az eső és szinte egyáltalán nincs szél, mert most megy el előttünk egy alacsonynyomású terület…

11-kor: 121 tmf-et hajóztunk le jó irányba, ennek oka, hogy hajnalban gyengült a szél és motorral csak 5,5 csomóval haladunk.

12:00 POS (33-14,2S; 174-31,6E)

14:30 motor ki.

Délután fogtam egy 2-3 kg-os tonhalat, amit vacsorára kisütve készítettünk el.

Délutántól 20-25 csomóra erősödik a szél, így reffelni kell a vitorlákat, majd legyengül 10-15 csomóra, ekkor ki kell engedni a reffelést. Ezzel játszunk egészen estig.

Sophie elég rosszul van, de nem mutatja ki.

Kis túlzással nagyobb a kabinom Carinánál.

2008.05.26. (599 nap)

A mostani könyvem: Neale DonaldWalsch, What God Wants (ezzel a könyvvel nem mindenben értek egyet)

11:00-kor a távolság Fijitől 809 tmf, ez azt jelenti, hogy 123 tmf-et tettünk meg az elmúlt 24 órában. Kicsit lassúak vagyunk, mivel Nick nem akarja nagyon terhelni a hajót és kerüli a sok motorozást is.

12:00 POS (31-14,2S; 174-52,9E)

Egyre melegebb van, napközben csak egy pulóver van rajtam és éjszaka három takaró már elég már. Sajnos ma nem fogtunk halat, mivel kicsik a hullámok és a gyengülő szélben lassabbak vagyunk. 

Egész éjjel ki- és bereffeltük a hajót, mivel folyamatosan jöttek-mentek a squall-ok (szélerősödés esővel, napközben jól látható felhők mutatják ezt, de a erősödés mértéke kiszámíthatatlan legtöbbször).

A squallról lehet olvasni a Wikipediában, ha valakit érdekel mi is ez pontosan.

2008.05.27. (600 nap)

Délelőtt is elég szeles az idő Bf.6 és sok a squall is.

687 tmf a távolság Fidzsitől 11-kor, az elmúlt 24órában 122 tmf-et tettünk meg.

12:00 POS (29-16,5; 175-25,4E)

Alapvetően a charter hajók nem alkalmasak (szerintem) óceáni vitorlázásra. Ezeket a típusokat partmenti néhány napos vitorlázásra találták ki. A reffelési megoldások nagyon kényelmesek, de messze nem tökéletesek. Az állókötélzeti megoldásokról is hasonló a véleményem. A ’mi az ideális óceáni vitorlás típus’ témában a véleményemet nem itt szeretném leírni, de azt igen, hogy szerintem és a legtöbb tapasztaltabb vitorlázó szerint nem a charter hajók…(Shambhala bumja eltört Galapagos után egy spontán halzoláskor, nem ritka ez ezeken a hajókon.)

Ma sem fogtunk halat, így a vacsora vegetable stew (vegetáriánus vacsora természetesen).

2008.05.28. (601 nap)

Naponta átlagban 120-130 tmf-et teszünk meg jó irányba.

Délelőtt Sophie sütött egy nagyon finom kenyeret.

Kenyér recept: 5 pohár víz (7,5 dl) + egy teáskanál cukor + 5teáskanál élesztő ezt jól össze kell keverni és várni 10 percet, amikor el kezd erjedni, akkor bele kell tenni 6 csupor lisztet (kb.8 dkg) és 2 teáskanál olíva olajat, és jól össze kell keverni ismét. 30 perc kelés után (melegben) lehet sütni is, ami 30-40 perc. Carinában nincs sütő, így én ezt a finom és nagyszerű kenyér receptet én nem tudom használni.

12:00 POS (27-01,8S; 175-40,3E)

Hogyan telik egy nap? Nyugisan és kényelmesen. Meditálunk és jógázunk, amikor engedi az idő. Sokat olvasok és horgászok. Alapvetően naponta elég sokszor kell a vitorlákat állítani, ami állandó figyelmet és munkát jelent (nem csak az ügyeletesnek).

Ma este teljes hátszelünk volt, így a nagyvitorlát teljesen levettük és a génoát a spinaker bummal rögzítettük. A sebességünk átlagban 6 csomó és nem kell félnünk a spontán perdüléstől. Eddig ¾ szélben reffelt génoát (1/3–2/3) és reffelt nagyvitorlát (2/3) használtunk főleg.

Ma már kevesebbet esik az eső és még melegebb van, így mindenki mosolyogJ.

Charter hajók: A hajónak az iránytűje letört, majd a burája is széttört. Egy 10-15 éves agyonhasznált hajón, már ’minden esik szét’… A burát ACE-vel, quick set epoxy-val ragasztottuk. A hajón van egy másik compass is, aminek viszont a fénye nem működik.

Ma olvastam ki John Gsiham: The Broket könyvet. Nem tartalmas, de szórakoztató.

2008.05.29. (602 nap)

Mai olvasmányom: Michael Newton, Destiny os Souls (természetesen spirituális) Newton korábbi könyvét a Journey of Souls még sajnos egyenlőre nem olvastam.  

Én mindig is hittem a szellem világban, ezért nekem ez alapkönyv. A szellem egy kimeríthetetlen energiaforrás és minden emberi kapcsolat és találkozás alapja.

12:00 POS (25-18,4S; 176-00,E)

Délben én sütöttem a kenyeret, és belül kicsit nyers maradt.

Délután kártyáztunk és ma csak vesztettem, de szerencsére nem pénzbe játszottunk J.

Rick néha az Iridium telefonon hívja a családját és a barátnőjét, én nem hívok senkit. Nincs kit hívni és minek?

Vacsora: Tortilla (Mexikói étel)

2008.05.30. (603 nap)

A horgászás a vízgenerátor miatt nem lehet, mivel a damil és a vízgenerátor propellere túl közel lenne egymáshoz. Ezért a spinaker bumot hátra szereltük, és azon keresztül 3-4 m-re a hajófartól engedtük vízbe a damilt, így kicsit jobb a helyzet és a távolság a propellertől nagyobb (lásd kép a galériában).

12:00 POS (23-06,0S; 176-30,2E) - Ismét a passzát övezetben vagyunk.

Seb.: 5-6 csomó, Irány: 007; Szél: ES Bf.6-7

Sötétedés előtt általában jobban bereffelünk, mivel egy 5 csomós átlag sebesség elég nekünk. Éjszakánként jönnek-mennek a squall-ek, amik miatt folyamatosan a reffel kéne játszani, de minek, így min. 5 csomó, max. 7,8 csomó a sebesség és biztonságos.

Esténként általában egy órát motorozunk az akkuk töltése miatt.

Vacsora szokás szerint vegetáriánus, majd kártyázás és olvasás.

Mai könyv: Michael Newton, Life between Lives (Hypnotherapy for Spiritual Regression)

2008.05.31. (604 nap)

Ma könyvem: Kristyna Arcarti, I Ching for beginners.

Délelőtt kint zuhanyoztam a cockpitben, általában szeretek a fedélzeten a napsütésben zuhanyozni J.

Sophie süteményt sütött reggelire.

12:00 POS (21-07,7S; 176-42,1S)

Seb.: 5-6-7 csomó; irány: 007; Szél: ESE Bf.6-7; Hullámok: 4-5 m;

Napközben: ügyelet, horgászás, olvasás és persze meditáció, így telik egy napom az óceánon. Ez itt egy átlagos napi rutin. Vacsora (én főztem: stir fry&nuddles) után kártyáztunk néhány órát, ma nyerő napom volt, de a hajót Nick még nem tette fel kártyára J. Éjszaka egy hét után ismét láttunk hajókat (fényeiket) a közelünkben. A szigetek környékén ez várható volt.

2008.06.01. (605 nap)

Capsize Formula Calculator: http://www.sailingusa.info/cal__capsize.htm

Capsize Screening Formula = Beam / (Displacement / 64)1/3

The Stability of CARINA: 1.83 (Stability is predicted)

Emellett itt lehet számolni: Stablilty Angle, SA/D ratio, D/L ratio és egyéb hajómutatókat.

Egész nap Bf. 6-7 keleties szél (4-5 m-es hullámok), így fél-széllel 007-re 6-7 csomóval vágtat a hajó. (A hajón nincs szélkormány csak autopilot.)

12:00 POS (18-53,9S; 177-01,4E)

Délután fogtunk egy 5-6 kg-os mahi mahit, amit vacsorára kisütöttünk. Ez egy angol hajó angol legénységgel (rajtam kívül), így egész pontosan fish&chips volt a vacsora. Sok jó olcsó és könnyű receptet tanultam meg ezen az úton, ami szintén fontos J.

21 után értünk a keskeny általam igen jól ismert Navula passage-hoz, és a jelzőfények segítségével gyorsan és biztonságosan átmotoroztunk a reefek között.

22:00 Horgonyzás a Momi Bay nyugati kis öblében.

2008.06.02. (606 nap)

Reggel 9 től átmotoroztunk Lautokába, ahol beléptünk hivatalosan az országba. 1100 tmf-et vitorláztunk le, a sebesség rekordunk 9 csomó volt, mivel Nick kímélte a hajóját J.

Sajnos a dingi motorjának (15 Hp Yamaha Enduro) a üzemanyagcsövének szelep eltört, így Nicknek és Sophinek evezni kellett a partra a Custom/Imigration/Healt Port/Post Authority irodákhoz. Minden lassabban ment a vártnál… Eközben én átúsztam Hanshez-hez, mivel a hajójuk mellettünk horgonyoznak. Megmutatta, hogy hol az újonnan vett földjük a szemben lévő hegyen, szép környéken. Talán jövő héten ismét találkozunk.

Mire kiértem a partra már a motorszerelő Dan műhelye zárva volt, ma egyébként is nemzeti ünnep és így szünnap van Fidzsin. Holnap Dan temetésre megy, így legkorábban csak szerdán tud ide jönni motort szerelni a marinába.

Este átmentem Rubenhez, majd vissza a marinába Carinához. Ma már végre Carinában alszok.

Ismét kaptam egy ajánlatot. 34 lábas angol trimaránt kellett volna felkészíteni egy Új-Zéland - Tonga vitorlás útra, majd utána a tulajdonos-kapitány mellett részt venni az úton, mint legénység csekély fizetésért. Természetesen erre már nem érek rá J.

Peace and Wind

Tsunamis (tridal wave, harbour wave): japán szó, jelentése kikötői hullám. Mivel a kikötőben és az öblökben nagyobb a hatása, mint a nyílt vízen. A víz alatti földrengés (vagy a szárazföldi) hatalmas hullámokat okoznak. Esetenként a víz alatti vulkánikus mozgások is okozzák ezt. Hatalmas tömegű víz és emiatt hatalmas energia pusztít a szárazföldön. Kb. 4000 tmf a hatósugárban.

Overview of the Tsunami Warning System: The Tsunami Warning System (TWS) in the

Pacific, comprised of 26 participating international Member States, has the functions of monitoring seismological and tidal stations throughout the Pacific Basin to evaluate potentially tsunamigenic earthquakes and disseminating tsunami warning information. The Pacific Tsunami Warning Center (PTWC) is the operational center of the Pacific TWS. Located near Honolulu, Hawaii, PTWC provides tsunami warning information to national authorities in the Pacific Basin. Tsunami Warning Centers: As part of an international cooperative effort to save lives and protect property, the National Oceanic and Atmospheric Administration's (NOAA) National Weather Service operates two tsunami warning centers. The Alaska Tsunami Warning Center ATWC) in Palmer, Alaska, serves as the regional Tsunami Warning Center for Alaska, British Columbia, Washington, Oregon, and California. The Pacific Tsunami Warning Center in Ewa Beach, Hawaii, serves as the regional Tsunami Warning Center for Hawaii and as a national/international warning center for tsunamis that pose a Pacific-wide threat. This international warning effort became a formal arrangement in 1965 when PTWC assumed the international warning responsibilities of the Pacific Tsunami Warning System (PTWS). The PTWS is composed of 26 international Member States that are organized as the International Coordination Group for the Tsunami Warning System in the Pacific. Tsunami Watch and Warning Determination: The objective of the PTWS is to detect, locate, and determine the magnitude of potentially tsunamigenic earthquakes occurring in the Pacific Basin or its immediate margins. Earthquake information is provided by seismic stations operated by PTWC, ATWC, the U.S. Geological Survey's National Earthquake Information Center and international sources. If the location and magnitude of an earthquake meet the known criteria for generation of a tsunami, a tsunami warning is issued to warn of an imminent tsunami hazard. The warning includes predicted tsunami arrival times at selected coastal communities within the geographic area defined by the maximum distance the tsunami could travel in a few hours. A tsunami watch with additional predicted tsunami arrival times is issued for a geographic area defined by the distance the tsunami could travel in a subsequent time period. If a significant tsunami is detected by sea-level monitoring instrumentation, the tsunami warning is extended to the entire Pacific Basin. Sea-level (or tidal) information is provided by NOAA's National Ocean Service, PTWC, ATWC, university monitoring networks and other participating nations of the PTWS. The International Tsunami Information Center, part of the Intergovernmental Oceanographic Commission, monitors and evaluates the performance and effectiveness of the Pacific Tsunami Warning System. This effort encourages the most effective data collection, data analysis, tsunami impact assessment and warning dissemination to all TWS participants. Tsunami Warning Dissemination: Tsunami watch, warning, and information bulletins are disseminated to appropriate emergency officials and the general public by a variety of communication methods. Tsunami watch, warning and information bulletins issued by PTWC and ATWC are disseminated to local, state, national and international users as well as the media. These users, in turn, disseminate the tsunami information to the public, generally over commercial radio and television channels. The NOAA Weather Radio System, based on a large number of VHF transmitter sites, provides direct broadcast of tsunami information to the public. The US Coast Guard also broadcasts urgent marine warnings and related tsunami information to coastal users equipped with medium frequency (MF) and very high frequency (VHF) marine radios. Local authorities and emergency managers are responsible for formulating and executing evacuation plans for areas under a tsunami warning. The public should stay-tuned to the local media for evacuation orders should a tsunami warning be issued. And, the public should NOT RETURN to low-lying areas until the tsunami threat has passed and the "all clear" is announced by the local authorities.