Ausztrália - Bali

2008.10.6-26

 

A Darwin-Bali szakaszra két fő útvonal javaslat van:

1.      Direkt, vagyis az Indonéz szigeteken kívül, kikerülve néhány zátonyt és olajfúró tornyot. Ez 960tmf sok szélcsenddel. Az első 500 tmf-en még a szél is gyakran szemből fúj.

2.      Az Indonéz szigeteken belül, így hosszabb az út 1100 tmf, de a szigetek közelében este és reggel mindig van néhány óra gyenge szél és itt az DNy áramlat is kicsit erősebb és kiszámíthatóbb.

Időjárási térkép információk: Timorig 25%-os a szélcsend valószínűsége, a Flores sziget mellett 33%-os, Bali előtt 15%-os. Az áramlat ebben a térségben 0,5-0,8-1,1 csomó és Ny-i irányú. Ami igen kellemetlen, hogy Timor és Darwin között 66%-ban Ny 10csomós szél várható, ami miatt Ny felé nehéz haladni, igaz az áramlat vissz arra. Utána a K és DK szél dominál (passzát hatás).

Útvonal tervem: Wpt1(11-53S; 129-51,9E); Wpt2(08-16S; 127-32,3E); Wp3(07-19,1S; 126-59,8E); Wpt4(07-36,6E; 125-54,3E); Wpt5(08-06,3E; 124-17,4E); Wpt6(07-59S; 122-52E); Wpt7(08-10S; 120-46E); Wpt8(08-03S; 119-05E); Wpt9(08-01S; 117-56E); Wpt10(08-04S; 117-23E); Wpt11(08-.10S; 116-17E); Wpt12(08-31S; 115-39E); Wpt13(08-45,7S; 115-14,6E) Ezt a szakaszt 25 napra becsülöm, max. 30 nap.

Kikötés: A kikötés Baliban várhatóan nehéz lesz a nagy hajóforgalom és az igen erős áramlatok miatt. Itt a szél DK-i és az áramlat D-i, pont szemből jön, ezért a Lomok szorosban a hajók igen kellemetlen hullámzást kapnak. Hallottam egy 33 lábas vashajóról, aki itt igencsak megbillent, szóval figyelni kell erre is. Számomra a motor korlátja az igazi nehézség: 4 csomó fölötti szembe áramlatban én már nem haladok előre. A kikötést mindenképen nappalra kell időzítenem, környékbeli zátonyok miatt.

Áramlatok: Az érkezéskor fontos tudni az árapály időket, dagály és apály előtt egy órával nincs árapály áramlat, ami a kikötőben lehet erős is. Félhold után a legkisebb az árapály áramlat. Továbbá a szorosban lévő áramlatok változása az a Holdkelte és nyugta idejéből számolható táblázatok alapján, esetemben ezt is fontos tudni. Erős motor esetén ez nem annyira fontos.

2008.10.06. (742. nap)

http://www.biggestdrawingintheworld.com/drawing.aspx

Délután vettem egy szúnyoghálót kis mini szúnyogokra.

Este Brunoval és a haverjaival söröztem a Klubban. Megnéztem és le is fényképeztem egy legendás 19 lábas orosz hajó (LENA) horgonyát. 1995.04.22-én járt Darwinban. 2000 után ő volt az ki a 3,7 m-es vitorlásával megkerülte a Föld nagy részét, de az elmúlt 5 évben nincs információ arról, hogy hol van és mit csinál...

Utána Montival, Tinnel és Debivel folytattam a sörözést. Egy szemben ülő idegennel is elkezdtem beszélgetni, kiderült, hogy magyar származású (Révész József). Kicsit még tudott magyarul, jó volt ismét magyarul beszélgetni.

2008.10.07. (743. nap)   (Félhold)

Reggel üzemanyag (144 l) és kétütemű olaj vásárlás (3 l). A kukában találtam két jó 25 l-es tankot néhány napja, így a max. kapacitásom 150 l. Indonézia és utána nincs sok szél (és néha szembe áramlat) a következő hónapokban.

11-kor indultam el a kikötőből.

1004 mbar, 41 fok, változékony irányú Bf.0-1-es szél, majd szemből persze. Így kimotorozok a kikötőből (a külmotorral). 3-3,5 csomós sebességgel.

Ebéd: zöldséges saláta kenyérrel, majd mango

Mi a szuvenír Darwinból? Egy pádli (evezőlapát) és egy vaskampós csáklya a szemetesből. Ezzel a csáklyával a nagyobb halat könnyebben ki lehet venni a vízből, ajánlott ezért ez minden vitorláson.

Az első 2 óra alatt 2 l vizet ittam meg. Nagyon meleg van, 40 fok fölötti kánikula! Az egyik autopilot (Simrad TP10) ismét nem működik. A motorja nem jó, szétszedtem és láttam, hogy a motorja kicsit rozsdásodik. A Simrad TP10 autopilot szétszedésben van elég nagy tapasztalatom, 5 perc alatt a motor már a kezemben volt.

Beugle öbölben vitorlázok már délután. Néhány nagyhajó majd mellettem egy francia nagy vitorlás is elhúz, akikkel beszélgettünk egy kicsit. Persze csak átkiabálva.

15:00 Motor ki (A Darwin kikötőt csak 14-kor hagytam el.).1/4-szélben 330-ra tartok. A szél iránya 030 és Bf.2.

A nap éget, alig van felhő az égen. Egész délután a hajóorrban napoztam és ’zuhanyoztam’ tenger vízzel.

Késő du. gyengül a szél és K-i lesz.

Vacsora: zöldséges krém instant leves és spagetti zöldségesen (gomba, saláta, paprika, hagyma, bazsalikom)

Este a szél É-i Bf.1-2.

A Jacht Klub szemetesében találtam egy nagyon jó 8 lábas vitorlás dingit, el akartam hozni, de egyszerűen sehogy sem fért fel a hajóra. Továbbra sincs dingim.

19LT POS(10-10S; 130-33E) 2-2,5cs 280-ra vitorlázok. A szél 340-ről Bf.2.

20LT után kezdődött a ’vihar’. Mindenhol villámlott körülöttem és ez öt órán át tartott. A szél folyamatosan erősödött Bf.2-3-4-5 majd inkább le is szedtem egy órára a nagyvitorlát. Az eső is csak húsz perces volt, de a villámok nagyon félelmetesek voltak. Néha a közelembe is becsapott a villám, ha a hajóba csap, akkor az elektromos felszerelésem egy része tönkre megy. A hajómban nincs Farady kalicka. Egy hónapot töltöttem Darwinban és ezalatt két alkalommal esett az eső egy kicsit. Kezdődik az átmeneti évszak, majd decembertől az esős évszak.

Éjjel 1-kor teljesen elállt a szél, így néhány órát motoroztam. A szél hirtelen elállt, de a hullámok persze nem! El akarom hagyni a hajózási útvonalat, most ezért motorozok.

2008.10.08. (744. nap)

1003 mbar, Reggel 29 fok majd 9 után már kánikula ismét,

Kora hajnaltól Bf.1 DNy ’parti’ hatás, így 1-1,5 cs 280-ra vitorlázok.

Reggeli: tegnapi vacsora maradék és vitamin.

Kicseréltem az orrban lévő horgonylánc vödrömet, tegnap este eltört, mert az anyaga elöregedett. Ezután az orrvitorla alsó pontját átvariáltam sekli és kötél (nem lánc).

9LT POS (11-56S; 130-10E)

Gyengül a szél Bf. 0-1 DNy, így 270-re hajózok 1-2csomóval.

Az új napelemem nagyon jól tölt!

Ebéd: alma, mango, müzli és gingernut keksz

CARINA fedélzetén nincs ’happy hour’. A régi időkben a tengerészeknek mindennap azonos időben volt a rum osztás és a pihenés.

Túl sok vizet iszok, valahogy ezt csökkenteni kéne. Én napi 2,5 l számoltam, eddig ez volt az átlagom, de most 4l/nap fölött vagyok!

Délután Afghan Sh. (zátony) mellett vitorlázok el, majd Bathurst sziget (Tiwi). Jelenleg a 1044-es térképet használom.

Du. 310-re vitorlázok 3 csomóval és delfinek követnek.

Az árbocot állítom be menet közben, erre már nem volt időm Darwinban.

Vacsora: zöldséges mackerel spagetti

Este még mindig nagy a hajóforgalom, közel van Darwin és elég sok még közelemben a hajózási útvonal.

Az éjszakai rádiózást (14,290 kHz 13:30 UTC) elaludtam sajnos, a telefon nem ébresztett.

Éjjel É Bf.0-1-es szél.

Éjfélkor felébredtem, majd utána óránként ellenőrizni a hajóforgalmat, mivel még mindig láttam nagyhajókat a közelemben. Hajnalban ismét motoroztam, hogy elhagyjam a hajózási útvonalat.

Vitorlák az óceáni vitorlázásra:

1.      Yankee: orrvitorla erős szélre, a vitorla alsó éle éles szögben felfele van szabva. Könnyebb kezelni, ki lehet látni alatta és kevesebb vizet kap a vitorla. Olyan mint egy nagyobb orrvitorla, ebből általában 2-3 különböző méretű is van a hajón például 30 cs/40 cs/50 cs szélre.

2.      Staysail: második orrvitola, a nagyvitorla és az első orrvitorla közzé húzzák.

3.      Tri-sail: kicsi vihar vitorla, amit a nagyvitorla helyére húznak.

4.      Spinaker: a legtöbb túrázónak általában nem fontos, az igazán kis szeles menetre , amikor a egyenlítőt szeljük át, akkor ajánlott!

A feltekerős reffelések szerintem az óceánra nem ajánlott, viszont a part menti hajózásra teljesen OK.

Nekem ezek nincsenek, mivel CARINA kicsi és egyszerű. Így is van 8 különböző vitorlám.

2008.10.09. (745. nap)

1012 mbar, 35 fok, Bf.0 reggel.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka, vitamin.

8LT POS(11-27S; 129-23

Jellemzően a Darwin-Bali szakaszt a legtöbben átvitorlázzák szept. és okt. környékén. Most  errefelé nincs szél, máskor sem sok. Nekem erre nincs elég üzemanyagom, szóval én várom a szelet és a szigeteken belül terveztem az útvonalat. Itt S10-ig nincs szél, ez olyan, mint a Doldrums.

Mai könyv, amit elolvastam: Naomi James: At One With The Sea (Alone around the World) Nagyon tetszett. Ajánlom a könyvet minden vitorlázónak. Ő volt az első aki megkerülte a Földet egyedül. 1977. Szept. 9. – 1978. Jún. 8 Darthmouth, Anglia. A hajója egy 53 lábas sloop volt, a neve: Crusader. Két alkalommal állt meg 3 nap Cape Townban szélkormány javítás miatt és 5 nap Folklandban árboc javítás miatt. Ebben az időben a 273 nap rekord lett, mint a leggyorsabb szóló Földkerülés. A könyv tele van humorral és tartalommal. Az írója nagyon nő és nagyon átjön, hogyan is élte meg ezt a kalandot.

Clive Cusser: Atlantis Found, még indulás előtt olvastam ki ezt a bestsellert, de nem az én stílusom.

Egész nap meleg van égett a nap és rengeteg vizet kell innom!

Délelőtt szélcsend. Áll a hajó.

Egy 1 méteres cápa úszik körülöttem, majd egy tengeri kígyó, és halak mindenhol. Az óceán él! A szigonypuskát elővettem, de sajnos nem működik. A levegő yomás ott van, de a rugós áttétele nem ok. Nem ha bonyolult a rendszer, mert nehéz (nem lehet) javítani.

A szélcsend fokozódik. Tükörsima a tenger körülöttem, sehol egy rezdülés. Olyan mintha olaj lenne az egész. Kicsit motorozok, de utána kicsit várok. Általában B.0-1 nagyon gyenge szélben a 0,5 csomót tudom tartani, és legalább nem fogy az üzemanyag. 

Hőség. Izzadok. Félek a napszúrástól és a hőgutától. A hajómon nincs bimini (ponyva a cockpit fölött) és a kabin kicsi és egyáltalán nem szellőzik.

Késői ebéd: Zöldséges saláta (paradicsom, saláta, répa, hagyma, bazsalikom, olívaolaj, só) kenyérrel, mandarin, alma

Az a jó, hogy a napelem jól tölt. Az akkuk 13V fölött vannak. A következő napokban is lesz bőven napfény – szóval ez most legalább Ok.

Alapvetően a 000-330 irányt tartom, mivel az áramlat úgyis nyom Ny-felé 0,5-1 csomóval.

Várom a szelet. Várom a szelet. Várom a szelet. Várom a szelet. Várom a szelet. Várom a szelet.

Este 6 után megjött a K Bf.0-1 így 1-1,5 csomóval haladok Az orrvitorlát kitámasztottam a csáklyával, és a bumot kifeszítettem hátra egy kötéllel (preventer). Ez a szokásos módszer, hogy ne lötyögjön a vitorla.

Ismét ’potyautas’ a hajón. Egy madár szállt a hajóorra, a horgonyra. Ez a madár lehetet a hajó hátuljában tegnap este vagy talán a tesója?

19LT POS(10-52S; 129-17E)

1-2 cs 340-re tartok.

Mai könyvem: Marle Mathebane, Kaffir Boy. A témája a Dél-Afrikai apartheid vagyis hogy a fehérek hogyan nyomták el a feketéket ott a 80-as évek végéig.

13:30UTC (23LT) POS (10-45S; 129-12E)

Feri, HA3MQ, Siklós 5,6 riportot adott; Tibi, HA5APK, Bp.

Egész éjjel gyenge szél Bf.0-1, 1-1,5 cs 340-re hajózok.

2008.10.10. (746. nap)

1012 mbar, 30-45 fok, Bf.1 DK,

07LT POS(10-35S; 129-07E)

2-3 csomóval 350-re hajózok. Jobban észak felé tartok a szelekhez.

Ez a rész nagyon gyenge szeles. Egy ausztrál hajós, Chris szept.-ben 3 hét alatt ért Darwinból Timorba csak vitorlával (nincs motorja). Azok akik szeptemberben indultak végig motorozták az egész szakaszt. Nekem néha azért van egy nagyon kis szelem.

Reggeli: saláta, kenyér, alma, kakaó, csokis keksz, vitamin. A tegnapi vacsorám csak egy csoki volt, így most kompenzáltam.

Ma Bf.0-1 a szél, ennek örülök, tegnap ennyi sem volt! Így legalább haladok, ha lassan is.

Ebéd: noodles

Mai könyvem: Alan Schlefield, King of the Golden Valley

Du. Bf.2 a sebességem 2-3 csomó.

Egy delfin úszott el mellettem majd halak ugrálnak mellettem, aminek az oka, hogy cápa támadhatta meg őket.

Itt inkább a sok medúza miatt nem megyek be a vízbe, a cápák nem zavarnak. Ezek nem nagyok és emberre nem veszélyesek. Általában a szigetlakók mindig azt mondják, hogy a cápa nem veszélyes csak békén kell hagyni, nem kell ingerelni.

Du. Elkezdtem tanulni indonéz szavakat.

Vacsora: tükörtojás, hagyma, kenyér

Lehet ezt úgy kezelni, hogy magány, de lehet ezt úgy is, hogy élvezem a totális békét- csöndet- szóló vitorlázást.

Mindennap ellenőrzöm az akkuk feszültségét, ami 12,8-13 V között van. A napelem tölt csak, de elég jól.

Éjjel az autopilot csatlakozót javítottam/tisztítottam, a föld nem érintkezett jól a pólushoz.

19:30LT POS(10-08S; 128-49E)

3-3,5cs vitorlázok.

Jó hír hogy az árbocfényem most már jó.

Az autopilot kábele most nem jó, így egy új vezetéket tettem rá egyenesen az akkuktól.

1330 UTC 14,290 kHZ POS(09-53S; 128-48E) 3-3,5cs vitorlázok 340-re.

Karesz, Bp.,HA5CAR, 5-5 riportot kaptam, Tibi, Bp., HA5APK

Várhatóan 5-10cs DK szelem lesz a köv. napokban.

2008.10.11. (747. nap)

Könyvek: Chay Blyth: The Impossible Voyage, Francis Chichester: Along the Clipper Way

1010 mbar, 30-45 fok, 5-10 cs DK szél, 2-3cs vitorlázok 340-re 3/4szében

Reggeli: müzli, csokis keksz, vitamin

Az autopilot független kábellel van rákötve egyenesen az akkukra. A fő tápvezetékem valahol hátul nem jó (baloldali koporsóágy vége), ahol a feszültség szabályozok és sok egyéb motorhoz tartó vezeték van. Lehet, hogy csak kontaktus hiba?

Átpakoltam az egész hajót és így hozzáfértem a hátsó részhez, de a hiba okát nem találtam meg.

10LT POS (09-22S; 128-19E) 3 csomóval 32-ra vitorlázok. Ez itt már a Timor-tenger.

Egész nap 40 fok fölött van, nincs árnyék, de egy enyhe szellő legalább van.

Timor, Kupang itt állnak meg a jachtosok, akiknek több idejük van Indonéziára.

Ebéd: noodles, alma, manadrin,

15:30LT (09-09S; 128-09E) 2-2,5 csomóval hajózok 330-ra.

Mai könyvem: Stuart Woods, Deep lie

Vacsora: a szokásos saláta és kenyér

19:30LT (09-00S; 128-09E) 3csomóval vitorlázok.

Este két halászhajó is volt a közelemben, így felkapcsoltam a pozíciófényemet is, az árboc nem mindig elég.

1330 UTC 14,290 kHz POS(08-50S; 127-59E)

Karesz, HA5CAR, Bp. talán rádióamatőr verseny miatt a freki tömve volt, így átmentünk a 14,275 kHz-re.

Az éjszaka nyugodtan telt.

2008.10.12. (748. nap)   (vasárnap)

Vitorlázás a 21. században: http://www.youtube.com/watch?v=1z5YDhT5UOE&NR=1

Knockdown (hullám elnyomja a hajót és az árboc érinti a vizet vagy mélyebbre is megy)

1010 mbar, 30-45 fok, Bf.1 DK, 2,5cs 330-ra

Már reggel erősen égett a Nap.

Reggeli: müzli, alma, vitamin

Ma vasárnap van, így finomabb ebéd/vacsora lesz és több pihenés. Szerintem, hogyha az ember sokat van egyedül, éveket, akkor legyen egy nap egy héten, amikor kicsit lazább hangulat és pihenés van. Nekem ez a vasárnap.

09:40LT POS(08-28S; 127-45E) 2,5-3cs 340-re vitorlázok.

Feltűntek az első Indonéz szigetek. Leti, Moa, Lakor.

Délben egy nagy teherhajó ment el mellettem nagyon közel, 0,5 tmf-re tőlem. Én is változtattam az irányomat. Az itteni szorost sok nagyhajó használja várható, hogy este is több hajó lesz állandóan a közelemben. A szoros után már a Banda tenger következik.

Kora délután is több nagyhajó ment el mellettem.

Az itteni térképek: INT 721, INT 3244

Ebéd: francia instant hagymaleves

15LT POS(08-18S; 127-34E) már látom Timor hegyeit.

Vacsora: curry csirke (konzerv), rizs és egy korty Shiraz Merlot (AUS bor)

Horgászni is próbáltam, de délután egy hal elszakította a damilomat. Így feladtam a folytatást.

Este látom már Kisar szigetet.

A szél erősödik Bf.3-4-re és a hullámok is nőttek így az autopilot nehezen tartja az irányt, ezért a nagyvitorlát reffeltem (2/3) és utána jobb lett. Este néhány hajó a közelben.

Mai könyv: Anne Knowles, Anark ont he flood

1330 UTC (07-56S; 127-27E) Feri, HA3MQ, Siklós én jól hallottam, ő sajnos alig.

Éjjel a Hold fényében feltűnt Romang sziget, a hegycsúcs 747 m-es így könnyű észrevenni.

2008.10.13. (749. nap)

1010 mbar, 28-40 fok, Bf.1-2DK, 2-3csomóval 300-ra tartok hátszéllel.

Reggel Romang és a mellette lévő kis szigetek is láthatóak még.

Reggeli: saláta, kenyér, vitamin

Irányt változtatok és kezdek jobban Ny felé tartani a Wetar sziget felé.

Reggel motor próba. Nem indul. Néhány helyen a feszültséget lemértem és a hiba az indító motor földjében volt. Megigazítottam és a motor beindult. Szeretem a beépített motort beindítani 3 hetente, mert a sós és vizes környezetben ez szinte előírás. Az üzemanyag elkezdett folyni a karburátor alatti részből. A tömítő gyűrű szálhatott el? Javítás Balin, ha találok majd valahol egy jó minőségű tömítő gyűrűt.

Majd leellenőrzöm a zöldség és gyümölcseimet, ezt hetente megteszem. A répák elkezdtek penészedni, mert valamiért nedvesek lettek. Száraz és hűvös helyen hónapig jók.

Kora délelőtt feltűntek Wetar sziget hegyei. Ez a sziget a féldrágaköveiről híres, amit a strandjain lehet találni.

Az akkuk még jók: 12,6-13V mérek reggel és délután általában.

10LT POS(07-41S; 127-01E)

Délelőtt és délután sokat kormányzok és maximalizálom a sebességemet. Gyorsítom a hajót!

Ebéd: noodles, csokis keksz, ananász

Bf.3-ban 3-3,5cs 290-re vitorlázok.

18LT POS(07-30S; 126-27E)

Végre van szél! Bf.4-5. Kormányzok folyamatosan minden mérföld számít!

Az autopilotot erősítem néha 6-7-re, ha erős a hullámzás/szél.

Néha reffelem a nagyvitorlát már Bf.4-5 körül is, ha az autopilot nehezen tartja az irányt.

Mai könyvem: Margaret Craven, I heard the owl call my name

Vacsora: tükörtojás az utolsó kenyeremmel.

Az eddigi fülgyulladásom elmúlt, a vatta és a krém miatt.

Este a szél gyengül.

Egész éjjel Bf.0-1 szél így 270-re 1-2 csomóval vitorlázok.

A csörgőórám nem csörgött, így átaludtam a mai rádiózást is.

A hajnalban a szél teljesen elállt.

2008.10.14. (750. nap)

1010 mbar, 30-40 fok, Bf.0-1 Ny (vagyis szembe szelem van)

08LT POS(7-34S; 125-57E)

Reggeli: csokis keksz, mandarin, vitamin

Délelőtt totális szélcsend. Rövid motorozás. Most először találkoztam indonéz halászhajókkal. Tetszik a hagyományos hajóforma, a stílus és a szemléletük. A köv. 250 tmf-en gyenge szelek és sok szélcsend várható, főleg a Flores szigetnél.

Lassan elhagyom a Wetar és a mellette lévő kis Reong szigetet is. 1-2 cs 270-re vitorlázok délután. Haladok végre!

Fontos, hogy a hajóban minél több eszköz multifunkciónális legyen, ez a parány hajó esetén szinte nélkülözhetetlen. Erre egy szemléltető példám:

1. fazék fedő; 2. vágó deszka; 3.gyertya tartó; 4. asztal/munkapad; 5. a motor nyílás tömítő lemez

Ebéd: keksz, csirke konzerv, hagyma

Du. a szél elállt. Olvasok, meditálok és gondolkozok. A korosztályomról, a civilizációnkról és a sémákról. Van aki azt mondja ’nyaralok’, de én kicsit jobban szeretem az ’adventure’ szót erre. Delfinek követnek ismét.

Kormányzok 1-2 csomóval 270-re. Bf.1-es szélben.

A nap lement nyugaton, de előtte még mögöttem felkelt már a szinte telihold. Olyan volt, mintha két napom lenne.

23LT POS(07-34S; 125-25E) 14,290 kHz-ről átmegyünk a 14,303-ra mert a freki tömve volt ismét. Feri, HA3MQ, Siklós; Karesz, HA5CAR, Bp.; Tibi, HA5APK, Bp.

Éjjel nagy hajóforgalom. Az Ombai Selat-nál vagyok (az a Sewa tengert összekötő szoros) és emitt van itt nagyobb forgalom.

Ma Könyvem: Betty Smith, Joy int he morning.

Éjjel a szél folyamatosan gyengült, majd elállt és maradtak a nagy hullámok. A hajó össze-vissza hánykolódik és a vitorlák ide-oda lötyögnek.

2008.10.15. (751. nap)

Hajó leltár: CARINA-n van, de sajnos nem frissítem. Alapvetően a precíz hajókon van pontos, de szinte minden hajón van valamiféle leltár. Estemben mivel a hajó kicsi kevés rekesszel és a felszerelésem, szerszámaim csak minimálisak, így könnyű észben tartani mi hol van.

1008 mbar, 30-40 fok; Bf.0 Várom a szelet.

07LT POS(07-35S; 125-09E);

Később néhány órát motoroztam 2-3 csomóval 270-re.

Késői reggeli: noodles, kávé (tegnap éjjel nem sokat aludtam), vitamin

Térképrendezés: mostantól INT722

8 után Bf.1 DK-ről. 1-2 csomóval vitorlázok. Pulan Alor hegyeit jól látom a távolban, 25 tmf-re lehet tőlem.

De. sokat kormányzok. Majd később víz áttöltés, 2-3 naponta a 15-es palackból kisebb flakonokra töltöm át a vizet a könnyebb kezelhetőség miatt. A főzésre a régi vizeket használom mindig van a hajón elfelejtett 3-4 hónapos víz is.

Ebéd: csoki keksz, alma, barack konzerv és sok víz!

16 után elállt a gyenge szél. A szigetek mellett itt D-DK irányú az áramlat és 0,8 cs. A valóságban néha kevesebb és néha nincs is és néha csak D-i irányú függ a szigetek közötti áramlatoktól is.

Mai könyv: Robin Cook, Godplayer

Vacsora: gombás spagetti

Este motoroztam néhány órát, hogy a szorost elhagyjam és a hajózási útvonalat.

A rádiózási időpont előtt 25perccel becsuktam a szemem és 2 óra után riadtam fel. Átaludtam az időpontot ismét.

Hajnalban gyenge szél, majd elállt és ismét kicsit motorozok.

2008.10.16. (752. nap)

1008 mbar, 28-38 fok, Bf.0-1 K-ről,

7LT POS(07-33S; 124-28E)

Reggeli a vacsora maradéka és vitamin.

Ellenáramlatba kerültem, így motoroznom kell, különben visszasodródok.

8LT Motor ki, mert megszűnt az ellenáramlat.

Vitorlázok ismét: 0,8-1cs 280-ra. Örülök ennek a kis sebességnek is!!

Tegnap a gyenge szél és az ellenáramlatok miatt nem haladtam ennyit 10óra alatt.

Közelben ismét egy nagy teherhajó ment el mellettem. Olvasok és pihenek, majd kormányzok.

Pantar sziget mellet vitorlázok, a sziget jól látható.

Délben ismét totális szélcsend. Motorozok kicsit.

Ebéd: alma, ananász konzerv, utolsó mandarin, keksz

Du. néhány teherszállító halad el mellettem, elég sok itt a madár és delfin.

Gyenge szél 0,3-0,7csomóval haladok.

Akkuk feszültség: 12,65 V

Mai könyv: Eleanor Craig, If We could hear the grass grow

Vacsora: főtt krumpli, utolsó répa, hagyma, kagyló és lazac

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-34S; 014-01E) 1-1,5cs 270-re vitorlázok.

Feri, HA3MQ, Siklós 5,5 riportot adott. Én általában a jelerősséget 0-nak látom, de az érthetőség maximális: 5.

Időjárási információk alapján Okt.20 után várható gyenge szél, a köv. napokban nagyon gyenge szél és szélcsendek várhatóak.

Éjjel Bf.0-1 és 1 csomóval 270-re vitorlázok. Volt a közelemben néhány nagyhajó is.

2008.10.17. (753. nap)

1005 mbar, 35-40 fok; Bf.1 K szél.

Reggeli mogyorókrém keksz, alma, vitamin

Ismét nagyhajók a közelben.

9LT POS(07-35S; 123-50E) Adunara, Kawula szigetek vannak a közelben, meg a gyönyörű Komba sziget vulkán. Ez itt már a Flores tenger.

Délben két indonéz hagyományos vitorlással is találkoztam. Halászok, akik halásznak, de nincs pénzük és emiatt motoruk sem. Számomra ez fantasztikus szép látvány. Itt a hal ára nem az üzemanyagtól függ, hanem, hogy mennyi szél volt a héten.

Ebéd: Paradicsom leves, dió, keksz

Du. ismét nagy teherszállító hajók a közelben. Nincs szél, a sebességem 0-0,5 cs körüli 270-re.

A Komba sziget egy aktív vulkán és mellette vitorlázok reggel óta. Félóránként ’kitör’ vagyis füstöl. Nem hiszem, hogy komoly, de félelmetesen néz ki.

Mai könyv: Stuart Woods, Run before the Wind

Vacsora: rizs, borsó, hagyma, paradicsom, fasírt (Bipont).

Este Bf.0-1 pillangózni próbálok, nehéz, mert nincs szél.

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-33S; 123-34E) 2 csomóval 270-re vitorlázok.

Feri, HA3MQ, Siklós, 5-9 riportot adott. Azt mondta erős a jelem.

Éjjel nagyhajók a közelben. Bf.0-1 K szél.

Éjjel hallom, ahogy a vulkán morajlik és néha a vörös lávát is látok! Itt Indonéziában gyakoriak a földrengések és vulkánkitörések és emiatt gyakori a tsunami is.

2008.10.18. (754. nap)

1005 mbar, 35-40 fok, Bf.0-1 K, 0,5-1csomóval 280-ra vitorlázok.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, vitamin

Délelőtt: üzemanyag áttöltések, vízáttöltések és pakolászás, a napi rutin. 13 nap alatt 44 l víz fogyott és 50 l üzemanyag.

09:30LT POS(07-29S; 123-18E) 1 csomóval 270-re vitorlázok.

Délelőtt találkoztam egy indonéz teherszállító vitorlással. Mindketten kicsit változtattuk az irányunkat így találkoztunk és átkiabáltunk egymásnak ’Selamat Pagi’.

GPS-t és az új AA akkukat töltök.

Később egy teherszállító is elhaladt mellettem, sőt egy bálna is. A bálnákat könnyű észrevenni, mert hangosan fújják ki a levegőt és ez nagyon jellegzetes hang. Sajnos fényképezni őket annál nehezebb.

Ebéd: alma, müzli

Egész nap gyenge Bf.0-1 szél. Talán csak a gyenge áramlat vissz előre.

Késő délután is látom még a Komba vulkánt, ez mutatja mennyire lassú vagyok.

Vacsora: makaróni paradicsommártással. Este nőnek a hullámok, de a szél csak Bf.0-1.

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-34S; 122-59E) 1csomóval 270-re haladok.

Karesz, HA5CAR; Tibi, HA5APK; Sajnos HA5KID Angélát és Márti alig hallottam.

Éjszaka rövid ideig van egy szélerősödés Bf.3-4-re.

2008.10.19. (755. nap)

1008 mbar, 32-40 fok, Bf.0-1, 1-1,5cs 270-re vitorlázok.

Akku: 12,44 V délben már 12,67 V a napelem jól tölt.

0930LT POS(07-32S; 122-36E)

Zátonyok előttem, amire figyelni kell és kerülni! Majd északra is lesznek szigetek a közelemben a Kanna szigetek.

De. olvasom a 3 hetes The Australian újságot és közben kormányzok.

Bf.2 2-2,5 csomóval 280-ra tartok. Kávézok, mert tegnap későn feküdtem és fádat vagyok. A közelben ismét egy Indonéz halászvitorlás és egy nagy teherszállító is.

Ebéd: müzli szelet, alma, ananász konzerv

Du. aludtam 1 órát a kabinban (’szauna’) majd kormányzok.

Erős áramlat nyom nyugatra 1 csomóval.

Vacsora: rizs, bab, fasírt, hagyma, paradicsom, tojás vasárnapi vacsora egy korty borral.

Este látom a Klaotoa szigetet mellettem. Elég sok a hajó itt, éjszaka figyelni kell.

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-36S; 121-53E)

Karesz, HA5CAR; Laci, HA8RD alig értettem nagyon gyenge volt;

A szél a köv. napokban 5 cs K-DK

2008.10.20. (756. nap)

1008 mbar, 32-40 fok, Bf.1-2K, 2-3cs 270-re

felhős az ég, a távolban eső felhők

Szigetek ismét a hajótól északra.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka és vitamin

Horgászni próbálok ismét.

10:00LT POS(07-34S; 121-17E)

Akku: 12,65 V

Délelőtt néhány óra alatt 10 teherszállító hajót számoltam össze. Nő a hajóforgalom!

Ebéd: noodles, müzli szelet, alma, ananász konzerv,

Du. Bf.3, ami estére 4-re erősödik.

Éjjel sok hajó a távolban, valamelyiken villogó piros és zöld van. Körülöttem órákon át villámlik. Pillangózok 3-4 csomóval 270-re

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-43S; 120-38E) Karesz, HA5CAR; Tibi, HA5APK. Zajos a freki, de jól haljuk egymást.

A köv. napokban 5-10 cs DK szél várható.

Éjjel nem sokat aludtam és nem hosszan a nagyhajós forgalom miatt. Az árbocfényem és a VHF rádióm folyamatosan be volt kapcsolva.

2008.10.21. (757. nap)

1008 mbar, Bf.3-4K; 3-4 csomóval 270-re

Reggeli: ginger keksz, vitamin, kávé (fáradt vagyok, tegnap nem sokat aludtam)

0930LT POS(07-41S; 119-59E)

De. hullámos a tenger kormányzok és közben újságot olvasok.

Délben elhagyom a Flores szigetet és a Sumbawa sziget előtti tengerszorosnál vagyok. (Sealant Sumba). Flores sziget után a Komodo sziget van, amit jól látok, ez a sziget a sárkányairól híres. Itt élnek ezek a ritka és különleges állatok, az emberre is veszélyesek. A tipikus horgonyzóhely itt (08-35S; 119-31E)

Nagyhajók jönnek-mennek a szél Bf.3-4

Ebéd: alma

Élvezetes vitorlázás!

Vacsora: noodles, körte konzerv, müzli szelet

Este Bf.2-re gyengül a szél.

Éjjel órákig villámlik körülöttem az ég. Néhány nagyhajó pozíció fényeit is látom.

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-43S; 119-15E) 1-2 csomóval 270-re.

Laci, HA7RW, Budakalász, jó minőségű összekötetés

2008.10.22. (758. nap)

1008 mbar, Bf.1K, 1-2cs 270-re

Reggeli: ginger keksz, kakaó (tejből), vitamin

A távolban jól látható a Flores sziget legnagyobb hegye, a Pocolikang (2382 m)

De. kormányzok a Sumbawa sziget mellett, 8 LT után a szél Bf.3-4 DDK és én 260-ra tartok félszéllel. A nagy oldalhullámok miatt ez kellemetlen vizes menet, erősen dobálják CARINA-t a hullámok.

Indonéz halászhajók, madarak, cápa körülöttem, néha erősödik a szél.

Látom a sziget hegyeit Maria (1479 m).

Du. eláll a szél Bf.0-1 K-DK, pillangózni próbálok

Este halászhajó a közelben hangos a motorja így könnyű észrevenni.

Vacsora: főtt krumpli (utolsó adag), hagyma, sertés konzerv (utolsó). Nincs sok élelmiszer a hajón kb. 30 napra. Átlagos ideális számomra a 90-120 napos készlet. Nagy bevásárlás lesz Balin!

Mai könyv: Ira Levin, The Boys from Brazil

1330 UTC 14,290 kHz POS(07-50S; 118-19E) Karesz, HA5CAR; Laci, HA5RW a szél várhatóan 10 cs DK majd déliesedik.

Éjjel nagyhajók körülöttem, néhány órán át villámlik és néha a szél is erősödik.

2008.10.23. (759. nap)

1009 mbar, 30-40 fok, Bf1DK,

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka és vitamin

8LT POS(07-47S; 118-00E)

Halászhajók körülöttem. Sumbawa legnagyobb hegye Tambora (2935 m) mellett hajózok el.

Az akkuk 12,3 V körüliek. A feszültség szabályozónál van egy kis probléma, emiatt nem tölt a napelem. Rákötöttem közvetlenül a napelemet az akkukra, így tölt 12,5 V ismét!

9 után elállt a szél, a nap éget!

Délben egy halász jelzőbója és háló mellett haladtam el. Az itteni halászok motoros csónakot használnak.

Ebéd: keksz, kakaó,

Du. Bf.1 K, 1-2cs 270-re

Mai könyv: Maureen O’Donoghue, Jedder’s land

Este delfinek úsznak körülöttem és játszanak CARINA-val.

Vacsora: noodles

20LT POS(07-53S; 117-48E) 1cs 300-ra, az áramlat kissé É-ra nyom.

Éjjel ismét több órán át villámlik, emellett halászhajók vannak körülöttem.

Bf.0-1, de nagyon rossz a láthatóság felhős az ég nem látok semmit. Mindenhol nagy feketeség.

Előttem zátonyok. 1330 UTC 14,290 kHz POS(07-50S; 117-46E), Laci, HA7RW átmegyünk 14,294-re mert a 14290 foglalt. A köv. napokban 10 DK-D szél várható,

Késő éjjel hirtelen Bf.5 szél jön és folyamatosan erősödik. Mi van itt? Mi lesz itt? Fock le és nagyvitorla reffelése. Sötét felhők mögöttem és elkezd esni az eső.

Itt a szigetek mellett gyakran előfordul ez a jelenség a magas hegyek felől erős szél jön, ez olyan mint a ’gerenda’ a Balcsin.

2008.10.24. (760. nap)

1010 mbar, Bf.1DK, 32-45 fok, már kora reggel éget a nap.

8 után Bf2 D.

Reggeli: csokis keksz, müzli, kakaó, vitamin,

9 után elállt a szél és állok egy helyben.

Olvasok és várom a szelet. Itt még áramlat sincs.

Estebéd: rizs, moong, fasírt, paradicsom, hagyma és egy korty a szokásos borból (4 hete nyitottam ki így kicsit már ecetesedik)

Totális szélcsend. Az ég tele van felhőkkel, de semmi sem mozdul. Majd szerintem egy gyenge K-DK áramlat nyom visszafele. Zátonyok a közelben mellettem.

18LT POS (07-55S; 117-12E)

1330UTC POS(07-56S; 117-07E) Karesz, HA5CAR,

Éjjel esik az eső Bf.4 DNy szél, majd D majd DK

2008.10.25. (761. nap)

1011 mbar, 29-36 fok, Bf4DK,

6LT POS(07-55S; 116-39E) kicsit északra kerültem, így elindulok D felé 240-re ’préselek’.

Reggeli: tükörtojás, sült rephal, vitamin

8Lt Teljes szélcsend. A hajó áll, de a hullámok maradtak, a hajót össze-vissza dobálják.

A Lombok sziget mellett hajózok, jól látható a nagy hegye, Rinjan.

Szélcsend egész nap. Az áramlat vissz DNy felé. A távolban esik ismét.

14LT POS(08-05S; 116-28E)

15LT Motor be. 3,5 csomóval 260-ra.

16LT POS (08-07S; 116-24E)

19LT POS(08-12S; 116-13E)

Mai könyvem: Catherine Gavin, The Devil in Harbour

21:30LT POS(08-17S; 116-02E), 14,290 kHz nem hallok senkit a frekvencia nagyon zsúfolt.

21:30 Motor ki. Ismét fúj a szél.

01:30 POS(08-20S; 115-47E) eső és erős szél. Vit. le és motor be. A szél Bali felől (szemből) fúj, vitorlával nem közeledek felé.

2008.10.26. (762. nap)   (Vasárnap)

Csendes-óceáni Cunami Riasztó Központ: Földrengés rázta meg az indonéziai Szulavézi (Celebesz) szigetét ma! A rengés miatt nem kellett szökőár-riadót elrendelni. A Richter-skála 6,4 A földmozgás fészke Gorontalo várostól 91 kilométerre délnyugatra volt, 32 kilométeres mélységben. Az amerikai földtani kutatóintézet 5,5-ös erősségű rengésről adott hírt. A több ezer szigetből álló Indonéziában gyakoriak a földrengések és vulkánkitörések, mivel az ország a Csendes-óceán "tűzvonalában" fekszik, ahol a kontinentális lemezek találkozása erős szeizmikus tevékenységet idéz elő.

04:00 POS(08-29E; 115-43E) 3,5 csomó 260-ra. Körülöttem halászhajók. Nő a forgalom! 05:00POS(08-33S; 115-40E) Motor ki. Vitorlával csak Bali felé.

6LT Bf.1-2 1/4szélben 270-re

A hajnali fényben a horizont tele van kis indonéz vitorlásokkal. Több száz lehet, nagyon szép látvány! Ezek a hajósok igazi vízi emberek, értik a tengert. Mindennap kimennek halászni, ezért igen tapasztaltak. Most láthatóan versenyeznek, én köztük vitorlázok, így egy kicsit én is versenyben vagyok. Jobbak, mert gyenge a szél, az ő hajójuk könnyű, CARINA viszont nehéz. A halászok vitorlásversenye nagyon érdekes és nagyon természetes.

Reggeli: rántotta, keksz, vitamin

9 LT Badung Strait, Mellettem a Nusa Penida sziget. Motorozok, mert teljes szembeszél van.

Gyengül, majd teljesen eláll a szél. Az áramlat segít és nyom D felé néha 2-3 csomóval. Növekszik a hajóforgalom: kishalászhajók, jachtok, motoros rendőr, nagyhajók, Navy.

Fáradt vagyok, mert tegnap éjjel csak igen keveset aludtam, 1 órát.

12:00 LT POS(08-39S; 115-19E) 8 tmf a kikötő.

Ebéd: kakaó

15:30 POS(08-44S; 115-12E) horgonyt dobok a kikötő öblében, a marina kicsit drága lenne 12 USD/nap. Először egy halászkikötőbe álltam be, de végül megtaláltam a nagy kikötőt. ’Check-in’ majd holnap (a hétvégi ’check-in’ mindig plusz pénzbe kerül). A horgonyzóhely tömve van, nehéz jó helyet találni. Erős itt az áramlat, figyelni kell, hogy legyen elég távolság köztünk, nehogy összeütközzünk.

Megismerkedtem Glennel és a barátnőjével a szomszédos katamaránról (szörfösök), majd este velük mentem be a városba (Kuta) ismerkedni az éjszakai élettel. Megismerkedtem néhány ausztrállal, akik itt élnek és dolgoznak, vagy csak pihennek, ez egy társaság.

A Bali Marinaban persze vannak ismerősök még Fijiről, Vanuaturól. Ismerős túrázok mindenhol J.

 

Néhány napom Balin

2008.10.27-10.02

 

2008.10.27. (763. nap)

Két másik magyar vitorlás is elindult:

Epiphany és a Melamphyrum (http://www.melamphyrum.hu).

Bali az egyik legismertebb turista hely, a fővárosa Denpasar és Kuta a közeli turista város tele van turistákkal. Drága és a hangulata kicsit megkopott. Taxi árak: 50,000 rúpia Kuta-Benoa.

A helyi minibuszok (bemo) persze olcsóbbak.

De. egy helyi motorcsónak kivitt a marinába, ahol a belépésem (’check-in’) nem volt egyszerű. Öt hivatalt kellett meglátogatnom: Harbormaster, Navy, Custom, Immigration, Quarantine. Mindenhol kértek fénymásolatokat minden hivatalos papírról, így fénymásolnom is kell. (A fénymásolóban a generátor meghibásodott, így várnom kellett plusz 20 percet a javításra.) Ellenben nem volt korrupció, vagyis nem kértek pénzt 'számla nélkül' Ügynökkel a ’check-in’ 60 USD lett volna.

Azután mindenki kedves volt és elkezdtem kipróbálni a helyi ételeket. Olcsók és finomak!

Majd séta a városban: Taman Puptan Badung Squre. Az 1906-os holland mészárlás emléke, ahol a hollandok több mint ezer helyit lőttek le, akik a függetlenségükért harcoltak. Nekik csak hagyományos bambusz dárdájuk volt a ’fehéreknek’ lőfegyvereik.

Délután elmentem a Múzeumba (Koperasi Pegawai Negeri), ami alapvetően a régi és az újkori történelmet, kultúrát és vallást (Hindu) mutatta be. Lásd képek a galériában.

Egész éjjel Interneteztem a városban 14 óra 34,000 rúpiáért. Képeket és videókat töltöttem fel végre az oldalamra. Ma nem aludtam.

2008.10.28. (764. nap)

Indonéziában az átlag fizetés 30,000-100,000 rúpia/nap ami 900 Ft-2500 Ft-nak felel meg. (Ausztráliában 200 AUD/nap, ami 35,000Ft.)

Kora reggel elsétáltam megnézni a város nevezetes piacait: Badung Market; Kumasari Market; Madár Piac; Kreneng Market.

Ezután délelőtt tízkor egy kis robogó 7000 rúpiáért elvitt megnézni az Indonéz táncokat Catur Eka Budhi (The Barong&Kris Dance). A tánc és a zene a hagyományos Indonéz volt és a zene és a tánc egy történetet mondott el. Barong a jó és Rangda a gonosz szellem harcáról szólt, amiben persze mindkét oldalon ott van az ember. Szereplők: Dewi Kunti, Paith, Sadewa, Majmok, Tigris, Kalika. A jegy ára 50,000rupia volt.

Utána a városban sétáltam jó sokat, majd egy helyi haver visszavitt a kikötőbe a robogóján. Éjjel végre egy jót aludtam!

2008.10.29. (765. nap)

Global Weather Data: www.ugrib.com

Indonéz legismertebb étele a Sate, Lawar (5000-1000 rúpia). Ebben van minden, rizzsel szolgálják fel. A csirke, hal és sertés darabokat fel lehet ismerni, de a legtöbb benne lévő zöldség és fűszer Európában nem ismert.

A többi ismert utcai étek:

Lotong, Bakso (4,000-5,000 rúpia): egy leves, amiben rizstészta, sertésgombóc, spéci gombóc és spéci fűszerek vannak. A ’biciklis konyhában’ lehet ezt megvenni.

Sertés leves (5000 rúpia), amit rizzsel (2000 rúpia) szolgálják fel. Masszívan zsírok és csak sertéshús van benne fűszerekkel.

Biasa (10,000 rúpia): egy széles kör alakú tészta kisütve olajban benne tojás, hagyma, cukor, só és speciális öntett. Nagyon látványosan készítik és finom!

Alapételek: ayam, telor, tahu, skundeng…

Amit én kimondottan szeretek, hogy kézzel teszik az ételt a tányérra (a rizst nem). Minek bonyolítani? Néhány helyi kifőzdében nincs is evőeszköz, de annak kézmosó vizet.

Végtelen sok helyi étel van itt: timus, krupuk, krum, tempi, roti goreng, cakwe

Reggel elkezdtem a hajót átnézni (pl. rekeszek) és kisebb javításokat végezni (motorbak meghúzás, lakkozás; az akkuk kábelek tisztítása majd kezelése szilikonnal). A Tohatsu 9,8 HP külmotorom ellenőrzése: gyertyák cseréje, zsírozás; anód és propeller ellenőrzés és a gear oil cseréje. A szomszéd 32 lábas vashajó kapitánya Jock átjött segíteni a beépített motort javításában. A karburátornál folyt az üzemanyag és Jock adott ehhez egy jó tömítőgyűrűt.

Délután vettem egy 20 m-es kéteres elektromos kábelt (45,000 rúpia) a közeli boltban, majd egy kis motoros bevitt a városba, ahol sétáltam és szuvenír üzleteket jártam. Majd egy ’bemo’-val, egy helyi mini busszal mentem be a város centrumába, ahol interneteztem 3-ig, de az áramszünet miatt abba kellett hagynom. Az internetező helyen már jól ismernek és motorral visszavittek a kikötőbe.

2008.10.30. (766. nap)

Reggel vettem damilt és horgokat.

Ebéd: szokás szerint a helyi kifőzdében.

A rossz autopilotot odaadtam egy szerelőnek, aki talán meg tudja javítani az elektromos motort.

Délután Jockkal kávéztam és beszélgettem. Majd kisebb javítások a hajón és korán lefeküdtem, mert holnap hosszú nap lesz. 3 napos Bali túrára megyek.

2008.10.31. (767. nap)

De. kibéreltem egy robogót négy napra napi 35,000 rupiáért (700 Ft), itt az üzemanyag 6000 rúpia/l (120Ft/l) Kutanban. Itt nincs tömegközlekedés és emiatt ez az egyetlen esélyem.

Denpasar – Gianyar – Semarapura itt mindenhol templom és szuvenír üzlet van, vagy szuvenír műhely. Néhány érdekes piac.

Bukit Jumbul – Rendang – Menanga egyre kisebb települések a hegyekben.

Majd megérkeztem estefelé Besakih templomhoz (Karangasem regency). Ez a legrégebbi és legnagyobb templom Balin. 52 kis templomból áll. Csak szoknyába lehet bemenni, amit itt Bali sarungnak hívnak.

Miután megtekintettem a templomot szinte mindenki megrohant, hogy vegyek ezt-azt. Szokás szerint nemet mondtam. Szóval ez működik. Cap Cay vacsora egy kifőzdében.

Este találtam egy homestay, ami itt a legolcsóbb szállás 40,000 rúpia (800 Ft), igaz nem volt benne törülköző, ágynemű és víz sem volt a közeli mosdóban. Putu a tulaj először ezt 70,000 rúpiáért akarta kiadni!

Este, éjjel és hajnalban hallottam, ahogy a szerzetesek zenélnek, ami igen spirituális volt. Az Agung hegy 3142 m magas, ezen van a templom kb. 3000 m körül. A szállás közvetlenül a templom mellett volt. Így egész éjjel éreztem a templomi hangulatot a hideggel együtt!

2008.11.01. (768. nap)

Hajnalban napkeltekor elmentem a templomba, ilyenkor a hajnali fényben és az első napsugárban más a hangulat mint este vagy éjjel. Sok a kutya, követnek és ugatnak, de ez egész Balin hasonló.

Reggel elindultam a robogóval a Batur tó felé. Reggeli Suterben valami helyi 2000 rúpiáért (40 Ft) az út menti kifőzdében.

Buahan falu után elindultam a tó körül. A Batur vulkán itt 1730 m magas és 2 óra mászás lett volna! Toya bungkah-ban fürödtem a forró vizes forrásban a helyiekkel majd a tóban is.

Majd tovább motoroztam a tó mentén Songanig, ahol 5000 rúpiáért megebédeltem.

Innen a hegyeken keresztül motoroztam igen rossz utakon Penulisanig, majd Sanbiran, ami mellett volt egy kis hagyományos építésű falu, majd Singaraja, Lovina. Lovina is turistahely, van egy szép nagy strandja. Nov. elején erre persze nincs sok turista. Késő délután elmentem még a Banja Buddhist Monastry-ba, ahol fürdőztem két órát (2000 rúpia).

A helynek igen erős buddhista szelleme van, a monostor fürdő esztétikailag is jól néz ki, igaz nem túl tiszta.

Itt megismerkedtem néhány fiatal utazóval Daviddel (USA), Melissa (Anglia),Helen (Franciao.), akikkel elmotoroztam egy közeli Buddhista Templomba, majd Lovinába.

Itt a Sandre nevű szállóban szálltam meg estére 50,000 rupiáért és nagyon színvonalas volt. Este a szálló tulajjal és a barátaival ittunk néhányat és kicsit ismerkedtem az éjszakai élettel itt. Számomra a helyi rulett, amit a helyiek a strandon játszanak unalmas volt.

12 szám, nagy golyó és egy furcsa tábla. Semmi köze a ruletthez J. A másik szórakozásuk a kakasviadal, persze fogadásra.

(Ma 170 km vezettem le, ami ezen a kis szigeten szinte lehetetlennek tűnik :-)

2008.11.02. (769. nap)

Reggel elsétáltam a közeli Singsing vízeséshez, majd Banja-Asah Gobleg faluk mentén motoroztam a tavakhoz. Itt elég sok a kedves majom az utcákon is, a kilátó is tele volt velük! Tambligan tó, Buyan tó, Bratan tó. Ez itt a West Bali National Park.

A Bratan tónál megnéztem a tóparti Ulun Danu Bratan templomot. Az eső miatt egy órát voltam itt, nagyon erős hangulata volt a helynek, szemben a hegyek és erős köd esővel.

Ebéd a tóparton, bakso 5000 rúpia. Itt mindenki horgászik, de a halak igen kicsik!

Elmotoroztam Kebunraya botanikus kertbe kicsit sétálni: Fern gyűjtemény, bambusz gyűjtemény, pálma gyűjtemény, orhidea park, trópusi erdő…

Délután Pacungban megismerkedtem néhány helyivel és ittunk néhány Arakot (helyi rizs pálinka, 15,000 rúpia 0,5l) estig.

Majd éjjel visszamotoroztam Kutaba. Itt mindenki őrült motoros, nem tartja be a szabályokat, de ez itt elég jól működik!

Kutaban csak egy kicsit sétáltam, de aztán Denpasarba motoroztam vacsorázni. Sült rizs tükörtojással 5000 rúpia. Itt megismerkedtem Igo-val, aki egyetemista a helyi egyetemen és angolt tanul. Beszélgettünk az egyetemi életről.

Benoaban éjjel értem vissza, és nem volt a dingim (kölcsön dingi) a helyén. Kerestem, de nem találtam. Navy hajó kapitánya felajánlotta, hogy aludhatok a hajóján. Sok szúnyog, de fedél a fejem fölött! A pokrócom vizes volt, de a fáradtság segített elaludni

Indonézia alap információk

200 millió ember, 300 különböző etnikai csoport, a legnagyobb népességű muszlin ország a világon, 54,370 km hosszú tenger partja van; 1,919,317 km2 az ország területe, 13,677 szigete van, 580 nyelvet használnak, a hivatalos nyelv: Bhasa Indonesian (Malay),

Történelem:

A 16. században érkeztek a portugálok a Spice suigetre, majd a 17. században a Holland Kelet Indiai Társasság Jáva szigetén kereskedelmi központot hozott létre.

A 20. sz –tól erős volt a függetlenségi mozgalom az országban, majd a második világháborúban a politikai és gazdasági káoszban Suaerno elnök vezette az országot független ’Guided Democracy’ országgá, majd 1965-ban a hadsereg puccsal átvette az ország

irányítását.

Könyv: Stephen Davies& Elaine Morgan, Cruising Guide to Southesast Asia Vol. I.

Pénz: Ruphia(Rp), ami 100 sen

Időzóna: Baliban UTC+8ó

Az Iszlám 5 pillére:

Shahada, vagyis ima 5 alkalommal egy nap

’There is no god, but God’

’Mohammad is the Messenger (Prophet) of God’

Salat, mosakodás utáni ima napi öt

Zakat, a szegények segítése

Saum, Ramadan

Haj, meg kell próbálni ellátogatni Mekkába egy alkalommal az életben

Yacht Cruising Permit

Clearance Approval for Indonesian Territory (CAIT) csak ügynökökön keresztül kapható.

Az egyik legolcsóbb ügynökség a Bali Marina: www.balimarina.com

Turista Vízum: 2 hónapra kapható a non-renewable tourist vízum érkezéskor kapható

Police Permit: Irian Jaya, East Timor, Sumatera és Aceh Povince meglátogatáskor ez szükséges.

Bója rendszer: IALA A

HAM rádió: Rowdy’s nez 14320Hz 0000ZTC-kor kezdődik, azt hallottam nagyon segítőkész

Veszélyek:

Csempészés: itt igen jelentős. Főleg drog, arany és fegyver, de persze alkohol, cigaretta, kocsik is. Fő útvonalak: Hong Kong – Kína, Balabac Strait, Sibutu Passage, Alice Channel.

Korrupció: Mostanában hivatalosan kevesebb van. Macau, Hong Kong, Malaysia, Singapore és Thailand – nem jelentettek mostanában korrupciós esetet. Kambodzsából, Vietnamból és Kínából jelentettek. Ez röviden azt jelenti, hogy a jachtosoktól elkérnek extra pénzt is, és nem adnak számlát vagy papírt róla. Ez dél-Amerikában és Afrikában is előfordul, de itt többet kérnek el és többen…

Politikai problémák: ez az egyik világ ’hot spot’ Talán elég arra emlékezni mikor hol robbant a bomba a múlt évben. Az emberek ettől függetlenül kedvesek és barátságok.

Kalóz támadások (Piracy): az elmúlt években növekedett a kalóz támadások száma a térségben. A nagyon veszélyes helyek: Sulu Archipelago, South China Sea (Taiwan, Vietnam, Malaysia, Brunei, Philippines), Balabac Strarit, Thai/Cambodian, Vietnam határterületei, Singapore Strait, Nelacca Strait, Anambas Is, Approaches to Hong Kong and Macau

Az IMO Piracy Counterneasures Centre (Kuala Lumpur) napi 24órát dolgozik és minden nap kiad egy ’Daily Sitaution Report (SITREPS) and Piracy Attack Warning’-ot a SafetyNet rendszerben (GMDSS Maritime Safety Information Service).

Egészség: Igen komoly itt malária (p. falciparum or vivax.) és a dengue láz veszélye. A koszos víz miatt sok egyéb szinte ’ismeretlen’ betegséget is el lehet kapni itt. Azonkívül Hepatitisz A, amit a koszos víz vagy ételből is el lehet kapni. Japanese encephalitis és az AIDS még ami igen jelentős itt. Alapvetően itt el lehet kapni a világ össze betegségét még a nagyon ritkákat is…

A tengeri veszélyek: mérgező korall, jellyfish, stingrays, cone shells, sea snakes. Itt is vigyázni kell e a mérgező reef halakra, amiket nem szabad megenni, mint például a ciguatera, putterfish, boksz-fish. A cápa, krokodil támadások sem ritkák itt, sőt itt a hatalmas catfish is megtámadja néha az embert. Azt olvastam, hogy itt a moray eels és a polip is nagyon agresszív, amit azért nehéz elképzelnem, de ki tudja? Az érintésre erősen mérgező halak a térségben: scorpionfish, stonefish, lionfish.

Monszunok a térségben:

Észak Hemisphere

Dec. közepe- Márc. Közepe: téli NE

Márc. közepe – Jún. közepe: tavasz transition

Jún. közepe – Szept. közepe: nyári SW

Szept. közepe – Dec. közepe: őszi transition

Déli Hemisphere

Dec. közepe- Márc. Közepe: nyári NE

Márc. közepe – Jún. közepe: őszi transition

Jún. közepe – Szept. közepe: téli  SW

Szept. közepe – Dec. közepe: tavaszi transition

Szóval ekkor változik a szél és az áramlatok iránya.

A speciális helyi gyümölcsök: breadfruit, carabola (starfruit), chico, custard apples, durian, guava, kalamansi, litch’, magosteen, pomelo, rambutan, salak, soursop, water apples…

A jachtosok útvonala általában: West Timor, Kupang – Savu – south Flores, Ende – Maumere – Labuan Baju – Sunmbawa – Lombok – Bali – Surabaya – Semarang – Jakarta – Thousand Is. – Singapore (www.one15marina.com, www.rafflesmarina.com.sg, www.rsyc.org.sg, www.csc.org.sg) – Malaysia (Royal Selangor Yacht Club, Roayal Langkawi Yacht Club) - Thailand (www.phuketboatlagoon.com, www.yacht-haven-phuket.com, www.royalphuketmarina.com)

Van aki Balira (Benoa kikötő) egyenesen Darwinból hajózik, ebben az esetben sok szélcsenddel kell számolni, amit a jachtosok nagy része átmotorozik. A másik probléma, hogy Bali előtt (Lombok mellett) elég kellemetlen ellenáramlatokra lehet számolni könnyen 6-7 csomós is lehet. A Benoa kikötő bejárata igen keskeny, így csak a nappali behajózást javasolják a helyismeret nélküli hajósoknak. Banoa kikötőtől a fővárostól, Denpasartól 10 km-re van.

Van aki a Philippines-től (Manila Yacht Club, Subic Bay Yacht Club, Puerto Galera Yacht Club) hajózik Indonézia felől, ők általában nem akarnak kikötni Ausztráliában. Olcsóbb és érdekesebb út talán.

 

Indonéziai nyelvlecke:

Vészhelyzet – Darurat

Menj el! – Perigi

Elég! – habis

Tiltott. – oilirang

Szeretlek – Aku Cinta Kamu

Jó reggelt! – Selamat pagi

Viszlát! – Selamat jalan

Köszönöm! – Terima Khashi (Szukszma)

Kérem. – Sila, Tolong

Nem – tidak

Igen – ya

Nyitva – sila

Zárva – tutup

Benzin - bensin

Víz – air

Hajó – parahu, kapol

Bocsánat – maaf, permisi

Hal – ikan

Gyümölcs – buah

Étel – makan

Nagyon jó. – Enak!

Jó - bagus

Mennyibe kerül? – Bearapa?

Tenger – laut

Ma – hari ini

Város – kata

Falu – kampang

Szakáll – keren

Nő – wanita

Férfi – pria

Főnök – mas, bli

Hol van… ? – Dimana

Szeretem (pl. étel) – Mau

Éhes- Lapor

Jó étvágyat! – Szelamat makan!

Ez – Kemben (Szuper fontos szó!)

Elköszönés összezárt kézzel és közben azt kell mondani, hogy Om szuasztiasztu

1 – satu

2 – dua

3 – tiga

4 – empat

5 – lima

6 – enam

10 – sepuluh

20 – dua puluh

30 – diga puluh

1000 – seribu

100,000 – seratus ribu

tahun - év