Készülődés Omanban

2009.03.15. (904. nap)

Omanban az arabok hivatalosan nem ihatnak alkoholt. Sokan ’csalnak’, titokban a barátok munka után együtt isznak egy szobában…

Reggelig interneteztem, de a net sajnos lassú volt. Az ománi kormány letiltotta a Skype-ot az országban. Érdekes.

Vásárlás: szilikon spray, damil, horgok, élelmiszerek, fűszerek, angol nyelvű helyi újság.

Vettem USD-t, mivel Jemenben, Eritreában, Szudánban nincs ATM.

Klasszikus ománi arab ebéd a városban. A curry kicsit más ízű.

Visszataxiztam a kikötőbe2,5 riálért. A taxis angolul nem tudott, szóval az arabommal kellett boldogulni, de sikerült! A ’port’ szót nem értette, a kikötő arabul mina.

Adi adott két könyvet és egy termoszt ajándékba. Köszönöm!

Erick, egy kedves francia jachtos adott egy búvármaszkot, mivel az enyém eltört (15 éves volt már!), és neki sok van.

A kikötő üzletében vettem gyümölcsöt és zöldséget: alma, narancs, paradicsom, uborka és chili. Majd zuhany a kikötőben, itt elég tiszta a WC és a zuhanyzó.

Este a szomáliai hajón voltam szokás szerint és filmet néztünk, teáztunk és beszélgettünk. Majd később az ismerős tengerészekkel címet cseréltünk.. 3 jacht egyszerre indult Aden felé. Én holnap indulok.

Szomália - Omán kereskedelem: állatokat hoznak és üzemanyagot visznek. Ez a két fő kereskedelmi cikk a két ország között. Van olyan hajó, aminek a max. sebessége 3 csomó, ez mutatja a hajók állapotát. Persze igen olcsók. Az ománi fizetések: 100-120 riál a vendégmunkásoké (pl. Indiából), 200 riál az omániaké.

Napi imák:

Fajr napkelte előtt, 5-kor

Napfelkeltekor, 6-kor

Dhohr, 12után

Asar, 4körül

Maghrib, 6után

I’sha, 7után

Link: www.omanet.com; www.oman_radio.gov.om;

Oman Cantre for Traditional Music: www.octm_folk.gov.om

Oman, Salalah – Jemen, Aden

630tmf, 10nap

Áramlat: 0,7csomós Ny-i irányú márciusban.

Szél: 50% 10-15cs K, 40% 10-15cs ÉK

Alapvetően 4nap szélcsend Aden előtt és körül havonta, de előtte 200tmf-vel havonta 19nap szélcsend, ami 60%-os szélcsendet jelent ahol ellenáramlat is van már márciusban!

A fő nehézség a szakaszon a kalóztámadások. A kalózok fő cél pontja a nagyhajók és nem a jachtok, de évente azért 2-3 jachtot is megtámadnak… A védett keskeny folyosót (CTF-150) összevont haditengerészet figyeli és védi a szomáliai kalózokkal szemben. Ezen haladnak a nagyhajók. A jachtosok legtöbb esetben a part közelében (10-15tmf) próbálnak a legveszélyesebb szakaszokon átjutni.

Útvonal terv:

WP1(015-28,5N; 052-31,6E); WP2(14-50,3N; 050-40,1E); WP3(14-30.5N; 049-36,1E) WP4(013-52,6N; 048-33,1E); WP5(012-45N; 045-05,2E);

2009.03.16. (905. nap)

Powerisers (új népszerű kínai sporteszköz):

http://www.youtube.com/watch?v=R1O1YaD-Gpw

Tegnap este beáztattam és ma reggel kimostam. Majd vizes palackokat töltöttem.

Ezután hivatalosan kijelentkeztem: Harbour Master, Port Control, Custom, Immigartion, ez az egész 1,5 óra gyaloglás volt, nagy a kikötő.

Letisztítottam a hajó alját, mert itt az alga 3 nap alatt is kinő.

Vitorlaragasztás, vásárlás a boltban, elköltöttem az utolsó ománi riálomat is.

11:30LT Indulás. Motor be. Elköszöntem a jachtosoktól.

Szél nincs sok Bf.1-2 DNy-i, ami az irányom lenne.

Vettem chili-t és ecetben tartósítom ismét.

Du: kötélmunka, hajórendezés, hajómosás

Uzsonna: arab édességek

Part közelben cirkálok, az áramlatok iránya itt össze-vissza, de nem segítenek. 

Vacsora: arab édességek

Este delfinek követnek. Gyorsak, ugrálnak, de nem jönnek közel.

Éjjel gyengül a szél, majd eláll. Motorozok, mivel az ellenáramlat visszanyomna.

2009.03.17. (906. nap)

Ms Quemere egy 5,5m-es kite-surf meghajtású csónakkal próbálta átszelni a Csendes-óceánt (7000km), a szélcsendes doldrums szakaszon feladta. Oldala: http://www.anne-quemere.com

1010mbar, 28-36fok, Bf.0 (reggel szélcsend)

C-vitamin, reggeli: rántotta és kenyér

Reggel olvasom: Oman Daily Observer: www.omanobserver.com

Oman Tribune: www.omantribune.com

AKKU=13,02V

Haji, egy Zanzibari kedves ismerősöm sokat mesélt az afrikai menekültek/szerencsevadászok életéről. Utazás útlevél nélkül, néha kockázatos utazások, gyakran börtönben kötnek ki, ahol verések és verekedések mindennaposak. Szomáliában megházasodott, a felesége 9 éves volt. Ez ott elfogadott, más a kultúra és szokások, mások az emberek. (Afrikában a nők hamarabb érnek.)

1330UTC 14,292MHz POS(16-04N; 053-13E); 1 csomóval 260-ra vitorlázok.

A szél a köv. napokban: 6-8-12cs DK/K/ÉK

Összekötetések: HA5CAR(5,5); HA5HS(5,8); Yo2AAG(4,5); HA5APK(5,5); YO5ALI(5,5), Miklós, nagyvárad; YO5PCY(5,5), Gréti, Nagyvárad;

Vacsora: noodles és szárított hal

Az éjszaka nyugodtan telt. Szélcsend és néhány óra motorozás.

2009.03.18. (907. nap)

Mohsin al Busaidy (Oman Sail team), az első non-stop földkerülés csapattal, célja 80 napnál gyorsabban és a fokok kerülésével. A hajó: Musandam trimarán, amivel 2005-ben Ellen MacArthur 71 nap 14 óra 18 perc 33 másodperc kerülte meg egyedül a Földet. Néhány nap és visszaérkezik Ománba.

1012mbar, 32-40fok, Bf.1-2DK, 1-2cs 230-ra vitorlázok.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka

Kiértem az ellenáramlatból, ami néha 1,5 csomós is volt. Mostantól nem kell motoroznom, várhatok a szélre. Egy nagyhajó ment el mellettem.

Alapvetően a part közelében 10-15 tmf-re vitorlázok, hogy minél messzebb legyek a veszélyes szomáliai partoktól, ahol sok a kalóz!

Ma kiolvastam: Jude Deveraux: CarolinaIsle (amerikai ponyva, de ingyen kaptam és nincs már sok könyvem, amit nem olvastam).

Ebéd: arab édesség

Du: egy nagy tanker ment el mellettem és sok kis halászhajó körülöttem.

1330UTC 14,292MHZ POS(15-33N; 52-38E); 46tmf/24ó; 2cs 240-re 3/4-es szélben

Várható szelek: 6-8-9cs K/ÉK

Összekötetések: HA5HS(5,5), HA6JZ; Yo2AAG(5,5)

Térkép: INT71, Omán és Mukalla között nincs részletes térképem.

2009.03.19. (908. nap)

Az arabok és indiaiak használják a (Sewak) Arak (Al-Madinah), ami egy speciális fa a fogtisztítására, nekem is van a hajón ilyen. Nem használnak fogkefét, mert ez jobb.

1011mbar, 32-40fok, Bf.0-1K (reggel); motorozás néhány óra

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, csoki, C-vitamin

Halászhajók körülöttem, egy közel jön és kicsit beszélgettünk. Ez még nem a kalóz zóna, de kicsit tartok eleinte a halászoktól, de nem mutatom.

Mai könyv: Nora Roberts, Grooms

1330UTC 14,292MHZ POS(15-12N; 51-59E); 48tmf/24ó. A köv. napok szelei: 7-10cs K/ÉK

Összekötetések: HA5CAR; HA5HS(5,7); YO2AAG(5,8); YU7CK(5,8), Géza;

21,373MHz teszt adás csak HA3MQ, Ferit hallom.

Vacsora: kisütöttem lepényt és lekvárral kentem meg, majd csoki

Éjszaka három hajóhaladt el a közelemben.

2009.03.20. (909. nap)

1014mbar, 28-38fok, Bf1 ÉK, 1-2cs 250-re;

Reggeli: arab édesség, majd úsztam a hajó mellett.

Motorozás Bf.0, ÉK gyenge áramlás van itt még, korábban gyertya csere

Ebéd: leves

Megjött a Bf.1 DK gyenge szél

Du. nagyhajók a távolban. A partot folyamatosan látom. Majd feltűnt mögöttem 3 jacht. Ez egy konvoj. Itt a jachtok konvojban hajóznak a kalóz veszély miatt. Én sokkal lassabb vagyok, így nem tudok konvojhoz csatlakozni.

Üdvözöljük egymást, ismerősök, találkoztunk Ománban is. Adnak hideg sört, üdítőt és kekszet. Fényképezések és rövid beszélgetés.

1330UTC 14,292MHz POS(15-03N; 051-33E ), 26tmf/24ó;

Várható szél: holnap szélcsend és utána 8cs DK

Vacsora: köles, szárított hal, paradicsom, uborka, hagyma

Összekötetések: HA5CAR, HA5HS(5,7), YO2AAG(5,8), YO5ALI(5,9)

Bobby bemondta, hogy a közelben 3román tengerészt elfogtak a Szomália-i kalózok tegnap!

2009.03.21 (910nap)

1010mbar, 30-36fok, Bf0 – motorozás és egy gyenge 0,5cs áramlás is nyom, már Ny felé.

Reggeli: tegnapi vacsora maradék és C-vitamin

De.

Ceruza akku töltés (lásd a kapcsolás a fényképen)

Olvasás

Vitorla ragasztás

Ebéd: Hathawariya (Sri Lanka-i hagyományos gyógynövény készítmény)

Du.

Bf.1-2 D, és az áramlat továbbra is már Ny-i; Ismét jönnek halászok és röviden beszélgettünk.

Majd egy kis cápa követi CARINA-t, de nem tudom kifogni, semmilyen csali nem érdekli.

Rádióhallgatás: BBC 15,575MHz

1330UTC 14,292MHZ POS(14-48N; 50-32E), a frekik tele voltak átmentünk a 14293-ra és a 14,235,5-re is.  Több mint 60tmf/24ó. Összekötetések: HA5CAR, HA5HS;

2-2,5cs 250-re; várható szél_ 4-6-11-12-17cs KÉK

Vacsora: kisütöttem lepényt; éjszaka gyenge szél, majd 24LT után szélcsend.

2009.03.22  (911nap)

0630LT-kor kelt fel a Nap.

1010mbar, 30-36fok, Bf0reggel, felhős az ég.

Reggeli: frissen sült lepény, lehet ennél jobb?

De. gyenge szél, Bf.0-1; Motor ki (eddig is alapon volt), 2-2,5cs 250-re.

Ma vasárnap van: alszok, zenét hallgatok (17,816; 15470) és pihenek. Szóval lazulás.

Ebéd: leves, noodle, sült kolbász, paradicsom

Du. olvasok, nagyhajók és halászhajók a közelben, 1cs áramlás Ny felé.

1330UTC POS(14-23N; 49-33E); 66tmf a táv a céltól, az elmúlt 24ó alatt több, mint 60tmf-et tettem meg. 2-3cs 250-re; a szél a köv. napokban: 9-12-16-18cs ÉK/K;

Összekötetések: HA5CAR; HA5HS(5,7); YO2AGG(5,7), YO5ALI, YO5PVY

AKKU712,5V

Vacsora: ebéd maradék, olvasok és óránként ellenőrzöm a hajót, erősödik a szél éjjel és ÉK lesz.

Start the day with Love

Fill the day with Love

End the day with Love

This is the way to God

Sai Baba

2009.03.23 (912nap)

1010mbar, 28-34fok, Bf.3-4ÉK; 3-3,5cs (néha 4-4,5cs) 250-re,

Reggeli: C-vitamin, Magnézium pezsgőtabletta, lebanini (ománi kenyér)

De. kormányzás és pillangózás; halászok jönnek és kérdezgetnek, beszélgettünk.

Mellettem motoroznak 4 csomóval és én kormányzok és tartjuk a sebességet és a távolságot (a két hajó között 5-8 m, nagyon közel) arabul és angolul próbálunk beszélni, de nem mindig értjük egymást, de vicces és jól érezzük egymás és előttünk az óceán és minden szabad és mosolygunk. Fényképeznek is, én kicsit tartok, hogy a fényképemet elküldik a kalózoknak… de nem :-)

Ebéd: leves, Blinjo Tawar olajban kisütve

Du. Bf.4 pillangó, kormányzás.

Tartom a távot a parttól és próbálom gyorsítani a hajót: 4-5csomó.

Vacsora: rizs, kolbász, paradicsom, uborka, hagyma

1330UTC POS(13-49N; 48-33E); 213tmf a táv a céltól; 68tmf/24ó, 4cs 250-re;

Szél várhatóan: -13-16-17cs DK/ÉK

Összekötetések: HA5CAR, HA5HS(5,7), YO2AAG, YU7CQ(5,7) Nem YU7GL a hívójele, mint korábban írtam.  Géza Muzslya-ról,; HA7MO, Laci, Karcag; YO5ALI; YO6GUO, Zoli,

Éjjel: (13-45N; 48-09E); (13-39N; 47-58E); (13-36N; 47-48E)

Teljes vitorlázattal ’nyomom’, pillangózok és kormányzok folyamatosan, és kalózok úsznak mellettem. Ez a kalóz zóna és minél gyorsabban túl akarok lenni rajta. Vágta a totális sötétbe. Ezen a részen senki nem használja a fényeit a kalóztámadások miatt, ez egy ajánlás. Hajnalban feljött a hold, már majdnem elfogyott...

2009.03.24 (913nap)

2,5 éve indultam el és ma van CARINA névnapja!

1010mbar, 30-32fpok, Bf.4 DK, 3csomóval vitorlázok. Nagyvitorla le, ragasztom. Autopliot, rövid alvás, tegnap éjjel csak kétszer 15 percet aludtam.

Reggeli: tegnapi vacsora

Látszik a part és követem. Később egy nagy konténerszállító ment el mellettem.

Ebéd: tojásleves

Mai könyvem: Sai Baba, the Holy man and the Psychiatrist, Samuel H. Sandweisse

Du. horgászfelszerelés átkötés, új damil és új csali; polcok rendezése;

1330UTC 14,292MHz Rádiózás POS(13-25N; 47-12E), 131tmf a céltól; 84tmf/24ó

A szél a köv. napokban: 13-14-16cs K/KÉK

Összekötetések: HA5CAR(5,9); HA5HS(5,8); YO2AAG; YO5ALI, YO6GUO,

1430UTC 14,292MHZ teszteljük, ekkor jobb a terjedés.

Összekötetések: HA5CAR(5,6), YO2AAG; HA5AL, Barna, Szada; YO2BF, Oszkár, Temesvár (5,7);

Vacsora: sült paprika, paradicsom, noodles, szárított hal,

A nyugat felé nyomó áramlás itt erősebb: 1,5-2 csomó!

Nagyvitorla éjszakára leveszem, mert van bőven szellem.

00LT-kor a Jemeni parti őrség ébresztett dudával, majd VHF-en megkérdezték kedvesen és udvariasan, hogy minden rendben-e? Igen,

3-4 cs 240-re, az autopilot leállt 04:30LT-kor. Nem tudom mi a baj, talán a Control Panel, levettem az akkuról, reggel ellenőrzöm a világosban, addig kormányzok.

2009.03.25 (914nap)

1012mbar, Bf.4K, 3-4cs 250-re, 28-35fok; nagy hullámok

Reggeli: tegnapi vacsora, C-vitamin

06LT POS(13-08N; 46-27E); 18LT POS(13-05N; 46-3E)

Térképeim Adenről: 3660 és egy átnézeti 7-es (BA)

De.

Az autopilot control-paneljének a gombjait letisztítottam, beragadt 1-2 gomb, ez volt a hiba’ 

Zöldség és gyümölcs ellenőrzés

Majd fogtam egy 5 kg-os mahimahit

Ebéd: frissen sült lepény és kókusz lében áztatott nyers mahimahi (hiányzik a citrom ehhez)

1330UTC 14,292MHz PS(13-02N; 45-58E); 77tmf/24ó;

Várható szelek: 13-15-16cs K; Összekötetések: HA5CAR(5,5); HA5HS(5,7) QsB van; HA8VA(5,8), Lajos, Tompa; YO2AAG; YO6GUO;

Vacsora: sült hal és sült lepény

Este rádiózok: 12,150MHz, VCA kívánság műsor 15-16UTC

Egész este jó szél van, csak egy fok van fent, az is elég.

16UTC POS(12-58N; 45-52E); 23UTC POS(12-24N; 45-39E)

2009.03.26 (915nap)

1010mbar, hajnal 26fok, napközben 36fok, Bf.4K

06LT POS(12-47; 45-27E)

Reggeli: C-vitamin, sült hal, kétszersülttel

De. Hajómosás, takarítás, érkezés előtt ezt mindig megejtem,

Ma is találtam egy kis tintahalat a fedélzeten, ez gyakran megesik, a tintahalak a hullámok tetején lebegnek és úsznak és a hullám néha a fedélzetemre csapódik

Néhány nagyhajó a távolban.

Ebéd: sült hal

Egész nap Bf.4-5 >> 4-5csomóval vitorlázok: hátszél és pillangó

14:00LT Motor be. VHF 16 csatornán beszéltem a Aden Port-tal érkezés előtt, ez szinte mindenhol előírás.

14:30LT Horgonyzás POS(12-47,52N; 44-50,04E)

A horgonyzó helyen több ismerős hajóval találkoztam. Rövid beszélgetések.

Majd kimentem a partra (Köszi Phil a fuvart) és elintéztem a ’check-in’. Immigration és Customs intézés. Ma ünnep nap van így a Harbour Master nincs itt. Nála is be kell jelentkezni, és nekem mint mindig lenne kérésem felé.

Internet és vacsora a városban, majd Internet reggelig ….

Két helyi könnyű drog van itt: a Kat, ami egy növény levele, amit az emberek rágnak órákon át és lelassulnak és mosolyognak., az íze elviselhető. Sema, ami egy tobacco fajta, az íze elviselhetetlenség határán van és az agy teljesen lelassul 10-15percre.

Arab magyar alap szótár:

Jó reggelt!  - Sabah al khayr

Erre válasz – Sabah an nur

Viszlát – Ma salaama

Hello – Salaam al haykum

Válasz – Al haykura salaama

Nincs probléma – Mish mushkallah

Kérem – Min fadlak (férfi), Min fadlik

Köszsönöm – Shukran

Nagyon köszönöm – Shukran jazeelan

Üdvözlöm – Marhaban

Mi a neve? – Maa ismak

A nevem… - Ismee Aron

Igen – Aywa

Nem –La

Bocsánat – Aasif

Stop – Yuaf

Hol van? – Ain al…

Bank –El-Bank

Üzlet – Bazaar

Benzin – Banzeen

Víz – Maa, Mayya

Bal – Yasaar

Jobb – Yameen

Egyenesen – Alatool

Holnap – Bukra, ghadan

Mennyi? – Bekam?

Élelmiszer – Taham/ochel

Kenyér – Kubz

Csirke – dajaj

Kávé – gahwa

Tojás – bayd

Hal – samak

Olaj – zayt

Hagyma – basal

Rizs – roz

Tea – Shaay

0 – sifir

1 - wahid

2 – ithneen

3 - thalatha

4 – arbaa

5 – khamsa

6 – sitta

7 – saba

8 – thimania

9 – risa

10 – ashra

11 – ishreen

50 – khamseen

100 – imia

1000 – alf

Isten áldjon! – Insallah!

Útlevél – waraka

EU – Irop

Fényképezhetek? – Mumkin sura?

Gyufa – kibreet

Krumpli – Batatas

Külügy oldaláról:

Jemen: A Külügyminisztérium javasolja, hogy a jelentős muzulmán lakossággal bíró országokba, illetve térségekbe utazó magyar állampolgárok különös körültekintéssel készüljenek fel utazásukra, tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot az utazás idején, kerüljék a tömegdemonstrációk helyszíneit. Viselkedésükkel és öltözködésükkel pedig tartsák tiszteletbe a helyi szokásokat és hagyományokat. Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban semmilyen magyar képviselet nincs. Az akkreditált magyar nagykövetség Rijádban (Szaúd-Arábia)található, ezért az oda utazóknak a konzuli segítség nyújtása nem megoldott, illetve rendkívüli nehézségekbe ütközik, és hosszabb időt vesz/vehet igénybe. Ezért javasoljuk, hogy vegyék föl a kapcsolatot az Európai Unió valamely tagállamának helyi képviseletével.

 

Jemen, Adan

Főváros: Szanaa
Terület: 527 970 km2
Népesség: 21,456,188 fő
Hivatalos nyelv: arab
Egyéb beszélt nyelv: angol
Vallás: iszlám, elenyésző számban zsidó, keresztény és hindu
Pénznem: jemeni rial (YER)
Időeltolódás: + 2 óra
Turizmus: Turisztikai szempontból fejlődő ország.
Amiért érdemes utazni: Az érintetlen, gazdag ősi kultúra, a változatos táj (hegyvidékek, termékeny területek és sivatagok), a gyönyörű szép tengerpartok, az egyedi építészet és az UNESCO Világörökségek (Shibam városfallal körülvett óvárosa, Szanaa óvárosa, Zabid történelmi városrésze) miatt.
Amivel érdemes utazni: Budapestről menetrendszerinti repülőjárattal európai (Németország) és ázsiai átszállással (Törökország, Jordánia vagy Egyiptom).
Amikor érdemes utazni: Szeptembertől áprilisig.
Éghajlat: A tengerparton forró, száraz trópusi, a belső területeken száraz kontinentális.
Vízum: Szükséges. A vízumkiadás feltételei: oda-visszaútról szóló érvényes repülőjegy megléte, munkahelyi igazolás a szabadság időtartamáról, vagy valamelyik utazási iroda igazolása. Beszerezhető a Jemen budapesti Nagykövetségének Konzuli Osztályán. A vízum maximum 3 hónapos tartózkodásra jogosít, ára: 18 000 Ft.
Helyi viszonyok: A helyi szokásokat, hagyományokat tartsuk tiszteletben, különösen a szent helyek látogatásakor! A vallásosság miatt szolid öltözet ajánlott, hölgyek lehetőleg egész testet (karokat, lábakat is) elfedő ruházatot viseljenek.
Helyi közlekedés: Rövidebb távolságokra utazhatunk taxival vagy ’dabab’-bal (rögzített útvonalon járó kisbuszok), nagyobb távolságokra iránytaxival vagy belföldi repülőjáratokkal. Vasúthálózat nincs.
Helyi ételek, italok: A ’shurba’ (levesszerű étel bárányból), a ’salta’ (csípős ragu babbal csirkéből vagy bárányból készítve, fűszerekkel ízesített rizzsel). A mentával ízesített tea, a ’kardamommal’ (ízesített kávé).
Érdemes vásárolni: Helyiek által készített ezüstékszereket, szőnyegeket, szőtteseket, fonott árut, fazekas termékeket.
Valóban szükséges: Szellős, pamut ruházat, kalap, fényvédő krém. Túrázáshoz és városnézéshez kényelmes cipő. Biztosítás. Javasolt védőoltások: hepatitis A, hepatitis B, hastífusz, diftéria-tetanusz, veszettség, meningococcus meningitis.

Története több, mint 3000éves, Kr.e. 1000-től királyságok voltak itt, akik a kereskedelemből gazdagodtak meg. Kr.e.1 sz. Római Császár elfoglalta és később a katolikus vallás terjedt itt el. Kr.u. 630 iszlám kezd terjedni, és 901-ben a kalifák megalapították a Jemeni államot. 1517-1636 Ottomán Birodalom elfoglalja. 1839-ben Nagy-Britannia foglalja el. 1948-1970 Polgárháború, Dél-Jemen kommunista lett és Észak-Jemen köztársaság, a törzsi vezetők vezetésével. 1990-ben egyesült a két ország.

Jemen fővárosa a tengerszint felett 2150 m magasságon elhelyezkedő, 2 milliós lélekszámú Szána a világ egyik legősibb városa. A város elnevezése Noé fiára az ott letelepedő Sémre utal, de a település ősi elnevezése Azal volt. Az ősi Jement "Arabia Felix" azaz: "Boldog Arábia"-nak hívták, a régi jemeni civilizáció korszakában Jemen egy virágzó ország volt. Történelmi elbeszélések, az Ószövetség és a Szent Korán is említést tesz Belqes királynő és Salamon király (béke vele) történetéről. Az I.e X. században (I.e. 970-935) apját a trónon követő Belqes királynő (Sába királynője) volt az első női uralkodó. A királynőt az államigazgatásban is résztvevő tanácsadói testület vette körül, így egy korabeli demokratikus uralkodói testület jött létre. Az Iszlám korszakában más női uralkodó is volt. Arwa királynő (Arwa bint Ahmed Al-Suleihi) férjét a trónón követve 1099-1138 között 40 évig uralkodott Jemenben, 1049-1138-ig élt. Jemen régóta nevezetes a kávé termesztéséről. A jemenieknek köszönhető a kávé és fogyasztási kultúrájának megismertetése a világgal. Ők voltak az első kávéexportőrök is. A kávét már i.sz. 575-től jemeniek szállították a vörös-tengeri Mokka kikötőjéből a világ összes területére. Az európaiak innen ismerik a mokka kávé elnevezést. Csak a XVII. századtól terjedt el a kávétermesztés a világ többi részén. A jemeni kávé az egyik legjobb minőségű kávé a világon. A jemeniek a kávét különböző módon használják fel. A kávé héjából készült ital nem károsítja a szívet és a gyomrot, mivel igen kevés koffeint tartalmaz. Ezt a kávé italt vidéken naponta többször víz helyett is isszák. Jemen gazdag örökölt, a társadalmi élet számos területét érintő hagyományokkal és szokásokkal rendelkező ország. Ilyen hagyomány pl., a Dzsambia is, ami a hagyományos férfi viseletet egészíti ki. A Dzsambia viselését az állami törvényeknél sokkal szigorúbb törzsi szokásjogok szabályozzák. A Dzsambia fenyegetésre és támadásra való használata súlyos büntetést von maga után. Ugyanez a helyzet a fegyverviseléssel is. Annak ellenére, hogy egyes megyékben a fegyverviselés hagyomány, a bűncselekmények száma összehasonlítva más, hasonló lélekszámmal bíró fejlett országgal elenyészően csekély. Nem lehet összekötni ezt a hagyományt az újabb időkben - a XX. sz. utolsó két évtizedében - felbukkanó nemzetközi terrorizmussal. A szélsőségesek és a terrorizmus jelensége idegen a jemeni és az arab-iszlám társadalmaktól, mert ellentmond az Iszlám toleráns értékeivel és elveivel. Jemen maga is szenvedett a terrorizmustól és most aktív részese a nemzetközi közösséggel és az Egyesült Államokkal összefogva a terrorizmus elleni harcnak, főleg a 2001. szeptember 11-i New York-i és washingtoni, a Jemen elleni, spanyolországi, szaúd-arábiai, nagy-britanniai stb. terrortámadások után. A terrorizmus nincs valláshoz vagy nemzethez kötve. Nem elég a jelenséget biztonsági és büntetőjogi intézkedésekkel felszámolni, habár ezek is fontosak. Inkább az okokat és a motivációkat kell megismerni, hogy találjunk megfelelő megoldásokat a világot fenyegető, e veszélyes jelenség felszámolására. A térség problémáit igazságosan kell megoldani, mindenekelőtt a palesztin-izraeli konfliktust megoldása elodázhatatlan. Valamint a terrorizmus elleni küzdelem döntő elemei a térség helyzetének stabilizálása és felvirágoztatása, a demokrácia értékeinek elterjesztése, továbbá a népek tisztességes és szabad élethez való jogának tiszteletben tartása. Jemen a térség többi országával együtt azon fáradozik, hogy az Öböl-országok és az Afrika Szarva országaiban erősítse a biztonságot és a stabilitást. Egy társdalom fejlettségi szintjét nem a nők által viselt ruhákról, hanem inkább a társadalomban elfoglalt helyük és szerepük alapján lehet megítélni. Mint már említettük, a jemeni nőknek régen is aktív szerepük volt a társadalomban, (pl. Belqes és Arwa királynők) és ma Belqes és Arwa királynő unokái - a jemeni nők - részt vesznek a jemeni társadalmi élet minden területén, az intézményekben is jelentős pozíciókat foglalnak el, mint pl. miniszter, nagykövet, kutató, bíró, újságíró, ügyvéd, parlamenti képviselő, párttag stb. Továbbá ugyanolyan választási és jelölési joggal rendelkeznek, mint a férfiak.  Az 1990. május 22-i Egyesülés óta kialakult modern Jemen többpártrendszeren és szabad piaci versenyen alapuló demokrácia. A hatalom gyakorlása szabad választásokon (elnök, parlamenti, önkormányzati) dől el. A demokrácia a régi nagy rendszerekkel azonos alapokon működik. De ezt nem kell túlhangsúlyozni, mert jelenleg Jemen fejlődő demokráciának tekinthető. Annak ellenére, hogy a fejlődés tekintetében az országnak csekély forrásai és lehetőségei vannak, Jemen jelentős lépéseket tett az infrastrukturális beruházások több területén. Városokat falvakkal összekötő úthálózat épült, kórházak, állami és magánegyetemek, iskolák létesültek. Jelenleg több mint 4,5 millió diák tanul az általános iskolákban és gimnáziumokban, több tízezren vesznek részt technikusi és felsőoktatási képzésben, az országban és külföldön.  Jemen az ősi és a jelen időkben is ismert ország volt, gazdag civilizációs, történelmi és kulturális értékekkel rendelkezik. Már az ősidőktől fogva a jemeniek mesterei voltak a gátépítésnek és az építészetnek, pl. Mareb-i gát. A mai napig is létező csodálatos városokat építettek. Az országba érkező turista csodálatát elnyeri Szána óvárosa és a Hadramaut megyében lévő, a mai napig is emberek által lakott 500 éves, vályogból épített "felhőkarcolókkal" büszkélkedő Shiban városa. Ez a két város a világörökség része.. Jemen egyre növekvő számú turistát vonz, kiknek többsége újra szeretne az országba visszatérni, hiszen Jemen rendkívüli turisztikai, civilizációs, kulturális értékekkel rendelkezik. Csak az elmúlt hetekben az amerikai régészeti szakértő Madlaine Phillips nyilvánosságra hozta, hogy az amerikai antropológiai társasághoz tartozó régészeti kutatócsoport egy nagy műemlék együttest fedezett fel Mareb-ben, Belqes királynő uralkodói szélhelyén, hozzátéve, hogy a freskókat és kőfaragásokat tartalmazó felfedezés a világ nyolcadik csodája lesz. A régészeti kutatások jelenleg is folynak.

Linkek:

http://jemen.lap.hu/

http://www.portofaden.com

 

Szomália (Nem tervezek megállni.)

Külügy oldalról:

Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban sem magyar, sem más EU-képviselet nincs, ezért az oda utazóknak a konzuli segítség nyújtása nem megoldott. Szomália területei vizein, valamint a Szomáliával határos nemzetközi vizeken gyakoriak és folyamatosak a hajók elleni kalóztámadások és fegyveres rablások. A kalózok modern motorcsónakjaikkal akár a szárazföldtől 200 tengeri mérföldön túl is megtámadják a tengerjárókat. Erre tekintettel a Külügyminisztérium nem javasolja az utazást olyan útvonalon, amely Szomália tengerparti szakaszán (Ádeni-öböl, valamint Szomália keleti partszakasza) keresztül vezet. Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy a jelenlegi polgárháborús viszonyok és állapotok között az Európai Unió tagállamai sem tudnak konzuli segítséget nyújtani az országban tartózkodó uniós polgároknak!

Combined Task Force 150 (CTF-150) is a multinational coalition naval task force with logistics facilities at Djibouti established to monitor, inspect, board, and stop suspect shipping to pursue the War on Terrorism and in the Horn of Africa region (HOA) (includes operations in the North Arabia Sea to support Operation Iraqi Freedom (OIF), and operations in the Indian Ocean) to support Operation Enduring Freedom - Horn of Africa (OEF-HOA). These activities are referred to as Maritime Security Operations (MSO). Countries presently contributing to CTF-150 include Canada, Denmark, France, Germany, Pakistan, the United Kingdom and the United States. Other nations who have participated include Australia, Italy, Netherlands, New Zealand, Portugal, Spain, and Turkey. The command of the task force rotates among the different participating navies, with commands usually lasting between four to six months. The task force usually comprises 14 or 15 vessels.. CTF-150 is coordinated with, and incorporates vessels of, the US Navy's Fifth Fleet, under the Combined Forces Maritime Component Commander/Commander US Naval Forces Central Command in Bahrain.

Piracy off the Somali coast has been a threat to international shipping since the beginning of Somalia's civil war in the early 1990s. Since 2005, many international organizations, including the International Maritime Organization and the World Food Programme, have expressed concern over the rise in acts of piracy. Piracy has contributed to a rise in shipping costs and impeded the delivery of food aid shipments. Ninety percent of the World Food Programme's shipments arrive by sea, and ships have required a military escort. According to the Kenyan foreign minister, Somali pirates have received over $150 million (US dollars) in ransom money during the 12 months prior to November 2008. Clashes have been reported between Somalia's Islamist fighters, who are opposed to the Transitional Federal Government, and the pirates. In August 2008, Combined Task Force 150, a multinational coalition task force, took on the role of fighting Somali piracy by establishing a Maritime Security Patrol Area (MSPA) within the Gulf of Aden. The increasing threat posed by piracy also caused significant concerns in India since most of its shipping trade routes pass through the Gulf of Aden. The Indian Navy responded to these concerns by deploying a warship in the region on October 23, 2008. In September 2008, Russia announced that it too will soon join international efforts to combat piracy. On October 7, 2008, the United Nations Security Council adopted resolution 1838 calling on nations with vessels in the area to apply military force to repress the acts of piracy. At the 101st council of the International Maritime Organization, India called for a United Nations peacekeeping force under unified command to tackle piracy off Somalia. (There has been a general and complete arms embargo against Somalia since 1992.) In November 2008, Somali pirates began hijacking ships well outside the Gulf of Aden, perhaps targeting ships headed for the port of Mombasa, Kenya.

Vörös-tenger:

Special Area International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (1973)

Jelenleg  atérségben nincs háború és terrorizmus veszély. Szudánban előfordultak emberrablások néhány hónapja.

Kalóz veszély a Szomáliai és Jemeni partok mellett, 1-2% előfordulás jachtosok között, vagyis évente 5-6jachtot támadnak meg átlagban. Kalóz támadás esetén nem várható segítség sehonnan; veszélyes zónák: Szomália partjai 100tmf-es távolságban; Jemen part közelében 49E és a 46-50E között; Oman partjainál nincs probléma, jól felszerelt parti őrségük van; Szomáliában nincs kormány és nincs hatóság és Jemenbe csak néhány éve van parti őrség (nem sok hajó);

A veszélyes zónákon ajánlott éjjel áthajózni, illetve damilt ajánlott húzni hosszan, hogy a kalóz csónakjának motorjának biztosító szegecse eltörjön;

A cápák ezen a tengeren nem veszélyesek; veszélyes? Stonefish; stingfish; lionfish; scorpiofish; rabbitfish; turkeyfish, ezek mérgező halak, ha hozzá ér az meber;

Malária: Jemen Ny part; Eritrea; Szudán; Egyiptom kevésbé veszélyes; néhány helyen a sárga láz is előfordulhat;

Ajánlott link, Travel Health Advice: http://www.masta-travel-health.com/

Vörös-tengeri vitorlázás:

Szept. – Máj. a vitorlás szezon itt; mivel Foul Bay-től délre extrém magas a hőmérséklet és sok a szélcsend és a homokvihar; de ilyenkor a legjobb a láthatóság a víz alatt;

Érdemes márciusban legkésőbb Adenben lenni indulásra készen a Vörös-tenger felé;

Nov. és Dec. a ciklon hónap az É- Indiai-óceánon;

Márciustól ellenáramlatok kezdődnek Suqutra környékén már

Jan.- Febr.: É-i szél erősebb a Port Szudán-Szuez szakaszon

Ápr.- Máj.: É szél gyengébb a dél Vörös-tengeren Szuezig;

Jún. -Szept.: Szuezi öbölben erős É-i szél

A Vörös-tenger a legsósabb tenger a világon (38ppt), az óceán átlag 35ppt. Délen 36ppt és északon Szuez öbölben 40ppt.

Ok: nem folyik bele folyó és kevés az eső.

A világ legmelegebb tengere: májusban Aden 28fok; Bab el Mandeb 30fok; Hanish sziget 31fok; Aug.: a legforróbb hónap a déli részen.

Időszakok:

Nov.- Márc.: ÉK monszun

Ápr.- Máj.: Trnastion

Jún.- Aug. Nyári monszun

Szept.- Okt.: Transition

Szelek:

Tél Szuez-öböl és É-Vörös-t.: Khamsin, ami D/DNy irányú; Belat: Adeni-öböl É/ÉNy irányú Bf.7 max. 2napos.

Nyár: Haboob, dél-Szudáni part DK/Ny Bf.8 és homok vihar; Kharif: Aden öböl D/DNy Bf7 homok viharral

Áramlat:

télen É felé (26N-ig), Szuez-öbölben dél felé;

Május gyenge változékony áramlat, árapály áramlás dominál;

Nyár: É->D gyenge áramlat, 0,6csomónál kevesebb

A zátonyok között, az csatornákban az áramlás lehet erősebb is 2-3csomó, ahol az iránya és sebessége is gyorsan változhat;

A Vörös-tenger partját hegyek kísérik: Szaud-Arábia  2600m-es hegyek; Massawa 3000m-es; Sinai 2500km,

A tenger szélessége: 90-190tmf (Babel Mandeb 17tmf), mélysége: 50m-300m-2000m (3030m Ras Baniyas)

Láthatóság: általában jó, ritkán van köd, a part mellett rosszabb a homok miatt

A vitorlázási stratégia:

Ha a hajó nem tud a valós szél írányra 55fokkal vitorlázni legalább 4csomóval Bf.4-5 ellenszélben rövid hullámos tengeren, akkor

1.      ’cost-hop’, part menti vitorlázás és erős szembeszél esetén éjszakai megállókkal (horgonyzás)

2.      motorozás, megbízható erős motor nagy tankkal.

A vitorlázás előtt ezen a szakaszon érdemesebb egy nagyobb ellenőrzést tartani:

Szerelvények, csörlők, állókötélzet, vitorlák, motor,

A horgonyzás a iszapos homokos korallos talajon a tandem módszer az ajánlott, vagyis egy Danfort elől és egy fisherman horgonnyal.