Egyiptom

2009.05.26. (976. nap)

Elméletileg minden egyiptomi reef (korall-zátony) a Nemzeti Park része. A 102/1983-as törvény alapján a Vörös-tenger egyiptomi részén TILOS a reef-en horgonyozni (a láncot vagy a horgonyt élő korallra tenni), szigonypuskával vadászni, korallt/kagylót gyűjteni, hálóval vagy damillal halászni, halat etetni, sétálni a korallon, rongálni/törni a koralt, szemetelni.

HEPCA - Hurghada Environmental Protection and Conservation Assoccation és a

USAID – US Government Aid Agency

EEAA – Egyptian Environmental Affairs Agency

A felsorolt szervezetek közösen telepítettek 570 bóját Ras Baniyas és a Sinai félsziget között. Így a korallon horgonyzás helyett, a legtöbb helyen bójára lehet állni. Vannak köztük igen masszívak, melyek hivatalosan is több hajót elbírnak.

Reggel 1002mbar, 32fok, 25csomós a szél, remélem majd gyengül. A hajót kezdtem ellenőrizni. A fok felhúzom a felhúzó pontnál már a szakadás határán volt: kötélrövidítés.

A búvárbázis az időt a www.windfinder.com –on nézik, az alapján is napközben szeles és este gyengülő.

Mhran meghozta az élelmiszert, amit vett nekem El-Quseir-ben. Teáztunk CARINA-án, majd elmentünk a marina irodájába. Megkínáltak török kávéval, nagyon finom volt. Ahmed mutatott egy jó sznorkerező helyet, ahova később elmentem. Teknőssel úsztam együtt stb. Holnap Indulás.

Beszélgettem George-al, aki egy motoros ’game fishing’ hajón kapitány. A hajó 4 millió EUR, pedig  csak egy ’kis’ motoros jacht. A tulajé az egész marina, marina village és a felépített ’városnak’ is a tulaj a befektetője. Emellett persze van neki egy nagy motoros szuper jachtja is.

Később Barat, a szomszéd búvárhajó legénysége áthívott és velük töltöttem az estét. Vacsora, teázás, film nézés stb. Köszönöm.

2009.05.27. (977. nap)

Helba: helyi forró ital, amit cukorral és tejjel ízesítenek

1001mbar, 32fok, reggel 25csomós a szél, várnom kell.

A gáz palack kifogyott, cserélem. Az előző csere még Sri Lankán volt, február elején.

Este ismét a szomszéd búvárhajón teázás és vacsora. Kaptam egy csomó kellemes arab zenét. Késő este a meccs végét is elcsíptem, Barcelona nyert...

2009.05.28. (978. nap)

Szimsziméja – egyiptomi tradicionális gitár

1002mbar, 32fok, Bf.0-1ÉNy hajnalban, reggel, majd erősödik a szél.

Kértem, egy  marinai ébresztést 05:30-ra, de sajnos csak 5:50-kor ébredtem fel, magamtól, nem sokkal a napfelkelte után. 6-kor átálltam az üzemanyag dokkhoz, vettem 80l benzint (kicsit drága volt, 64USD) és 2l olajat.

A marinát is kifizettem (42USD 8 napra, 2USD a víz és elektromosság). Az irodavezető meghívott egy kávéra, közben elmondta, hogy mivel nincs sok vendég, nagy a csend és a nyugalom, aki tud, idemenekül dolgozni... Utána indulás.

0800LT 8,101MHz Red Sea Net, senkit sem hallok.

0900LT érkezés Ras Toronbi-ba. Jó horgonyzóhely (7m, homok). Erősödik az É-i szél. Mellettem halászbárkák. Itt is vannak HEPCA/USAID bóják. A parton lévő katonai bázis katonái néha kijönnek ellenőrizni a jachtokat.

1230UTC 14,292MHz POS(25-39,36N, 34-34,83E), HA5HS (5,9), YO2AAG(5,7), OM5MO(5,9), A köv. napokban ÉNy szél és néha erős.

Ebéd: noodles

Du. pihenés, sznorkerezés, a hajó aljának tisztítása

16LT indulás tovább, ÉK Bf.1-2 szél, vitorlázás

18LT teljesen elállt a szél, vitorlák le, motorozás (csak 2 csomóval).

Vacsora: rántotta.

Éjszaka kellemes menet, a közelemben kicsi a hajóforgalom.

2009.05.29. (979. nap)

Csillagtérkép: http://astrobase.bajaobs.hu/astrobase/starmap/websky.htm

Reggel ÉNy Bf.1-2-es szél

El Qiseir POS(26-06,02N, 34-17,24E), horgonyzás: homok 8m

Kisváros, 3 nagy búvárhajó van a parthoz kötve, a jachtok itt csak horgonyoznak, mert számukra nincs elég hely.

Itt állt Myos Hormos kikötő, amit II. Ptolemaiosz építetett. A 10. században erre haladt el Mekka felé a legtöbb zarándok. Középkori kereskedelmi központ (a Nílus völgye és a Vörös-tenger között), a Szuez csatorna csökkentette szerepét.

Reggeli: konzerv, egyiptomi kenyér és zöldségek.

8,101MHz Red Sea Net, Cool Change, Brianna, Silver Heel II.

A katonák kétszer kijönnek dingivel ellenőrizni a hajót. Később egy búvárhajó mellé állok. Katonák jöttek, elkérték a papírokat és nem léphetek a partra. Talán baksist akarnak? Du. kéne indulnom, de nem jöttek vissza és papírjaim nélkül nem szívesen indulnék.

1230UTC 14,292MHz ÉNy szelek néha erős.

A búvárhajó tulaj felajánlotta, hogy állhatok mellette, a kapitánya teával kínált. A legénység két tagjával, Arafa és Ahmeddel beszélgetve/teázva töltöttem a napot.

Este 8-kor jött vissza a katona, mondtam neki, hogy adja vissza a papírokat, mert holnap reggel korán indulnék. Ma péntek van és nem intézett semmit...

2009.05.30. (980. nap)

Ezt a hír csatornát szoktam olvasni, nézni: http://www.voanews.com

Kora reggel indulás.

8UTC 14,292MHz POS(26-26N, 34-15E), HA5CAR, HA5HS

Reggeli: egyiptomi kenyér, tonhal konzerv, paradicsom és uborka (az ebéd is ez -:)

1230UTC 14,292MHz POA(26-36N, 34-02E) HA5CAR, HA5HS

A köv. napokban erősödő ÉNy szél

Du. erősödik a szél Bf.3-4 -> Bf.5-6

Egész nap motor + vitorla

Estére Safaga-hoz érkeztem. A Navy base mellett a haditengerészet egy kishajója mellém állt és bevontatott a haditengerészeti bázisra (parancsot kaptak). Ez egy tiltott terület. A térképemen nem volt feltűntetve és más jachtos is itt hajózik el általában. Engem viszont megállítottak. Kiálltam a part mellé és főztem vacsorát (egyiptomi kenyér, fasírt, hagyma, paradicsom, csípős szósz). Utána olvastam és BBC-t hallgattam. Korán lefeküdtem, ez egy hosszú nap volt, és fáradt voltam.

23-kor jött egy tiszt: ellenőrzés. Drogot és fegyvereket keresnek. Ez vicc!! Nem hozott elemlámpát sem (az enyémet kérték el!). A fényképezőgépemet is ellenőrizték. 15perc után ’elküldtem őket messzire’, ez hatott, elmentek. Talán ezzel kellett volna kezdenem :-)

2009.05.31. (981. nap)

Bankcsőd és hajózás:

Egy amerikai ismerősöm, Bobby, a házát kellett eladja, hogy tudjon még 7 évet vitorlázni.

Egy dél-afrikai idős házaspár hajóját kellett eladja, hogy legyen miből megélniük...

1001mbar, 33fok, Bf.6ÉNy.

07:30LT indulás. 3tmf motorozás a horgonyzó helyig.

POS(26-47,5N, 33-56,3E)

06UTC 14,292MHZ -> 14290MHz HA5CAR(5,9)

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka

Safaga: a bejáratnál sok a zátony, itt fokozottan kell figyelni! Kr.e. a 3. században ezen a helyen állt Philotera kikötő, amit szintén II. Ptolemaiosz építetett. Szörfős hely.

De:

Vitorlazsák varrás

Motor tisztítás, ellenőrzés, gyertyacsere

Gyertyák tisztítása

Red Sesa Pilot olvasás

Hálózsák szárítás: tegnap vizes menet volt, vizes hálózsákban aludtam..

Autopilot ellenőrzés -tegnap leállt- alaposan meg kellett tisztítani. A control- panel gombjai kiesnek, ez nem jó jel! Remélem bírni fogja!!

Du.

Kiúsztam a partra és a városi benzinkútnál vettem 80l benzint 25USD-ért. Nagyon finom ’ünnepi’ ebéd 2USD.

Séta a hotelek strandján. Az Orca adott kölcsön egy fa dingit és egy törött evezőt. A teli tankokat már a motoros dingivel vittük vissza. 30-35csomós szél! Plusz homokvihar és rossz láthatóság. Beszélgettem néhány német és helyi búvárvezetővel is. Az egyiptomiak nem értik: Nem unalmas egyedül? Ők mindig társaságban vannak, nekik a beszélgetés nagyon fontos...

Este: BBC, olvasás

2009.06.01. (982. nap)

Szerintem az egyiptomi embernél ott kezdődik a barátság, amikor nem ver át. A legtöbb fehér ember észre sem veszi, hogy átverték. Én legalább látom/tudom.

998mbar, 35fok, Bf.6-7 ÉNy, horgonyon várok a gyengülésre.

Reggeli: multivitamin, egyiptomi kenyér (már penészedik), tonhal, hagyma, uborka,

9LT 8,101MHz Red Sea Net

De.

Videózás/ fényképezés

Autopilot-ra fólia

Olvasás Szuezről

A pádli eltört: javítás.

Két tojás eltört: takarítás.

Innen északra 4tmf Ras Abu Soma, ahol szállodák vannak és egy marina (75 férőhely). Ez nekem drága.

Du. bebuszoztam a városba, ahol ebédeltem, röviden Interneteztem majd vacsora.

2009.06.02. (983. nap)

Al-Ahram: angol nyelvű egyiptomi hetilap. Olvastam korábban, nem rossz.

980mbar, Bf.5-6 ÉNy, még Safagaban,

09LT 8,101MHz Red Sea Net nem hallottam senkit.

Reggeli: multivitamin, rózsalekvár

Séta a városban. 0,5USD-ért egy nagyon jó ebéd!

Strandoltam a helyiek nyilvános strandján. Turisták itt nincsenek és főleg fiatalok. Lányok nyakig beöltözve ülnek a tengerben csoportosan, és persze mosolyognak rám és én rájuk.

Vannak akik a parton egyiptomi zenét hallgatnak és van aki táncol rá. Itt fiú fiúval, lány lánnyal táncol.

Du.

1230UTC rádiózást lekéstem. A busz nem jött.

BBC és olvasás

Vacsora: CARINA-án: grízgaluska, marha konzerv, egyiptomi kenyér, hagyma és chili.

2009.06.03. (984. nap)

990mbar, 28-32fok, Bf.2-3

Reggeli indulás. Útvonal: Ras Abu Soma - Ras Umm Hesiwa - Sharm el Arab - Marsa Abu Makhadiq. Érkezés 13LT és horgonyzás egy szállóval szemben. POS(27-02,56N, 33-53,88E). Egy biztonsági őr kiült a közeli móló végre figyelni engem. Parancsot kapott rá...

Ebéd: spagetti

1230UTC 14,292 HA5CAR, HA5HS, YO2AAG,

Szél infok: Holnap szeles, majd a köv. napokban gyengül a szél.

Rádiózáskor kapott infok:

1. Jóska barátom Felvidékről Hurghadaba küldene nagyvitorlát (kicsit kisebb, de alig használt), ha meg tudom várni.

Válaszom: OK. Várok. A régi már folt hátán folt, nem tudom meddig bírja még. Imrével, egy falubelijével, küldi a vitorlát, aki itt búvárként dolgozik. Jó munka!

2. Egy francia újságíró meglátogatna Egyiptomba. Szeuz, júli közepe volt eredetileg a megbeszélt időpont, de most lehet, hogy nem tudom tartani a vitorla várása miatt.

Válaszom korábban Szuez volt, nem akartam eredetileg megállni Hurghadaban.

Infok vissza:

Az autopilot gombjai beragadnak, ezért túlvezérli magát gyorsan és hirtelen, majd kikapcsol. Ezután ki kell piszkálnom csavarhúzóval a gombokat, majd bekapcsolnom és beállítani újból.

Du.

Sznorkerezés. Horgony ellenőrzés és úszkálás. Ez is egy szép hely. Emiatt vagy 6-8 nagy búvárhajó mindig a környéken van. Érthető, Hurghada már közel van…

Egy kis szállodai katamarán elvitorlázott mellettem. Olaszok voltak és barátságosak. Nem volt sok szél, egy kicsit beszélgettünk.

A este a turisták sétálnak a mólón, megállnak végén nem messze a CARINA-tól, és nézik az egyetlen jachtot az öbölben. Egy vitorlás jachtot kellemesebb látvány, mint egy motoros monstrum...

Vacsora: sült virsli, sült krumpli.

Este: olvasás, BBC hallgatás

A Szuezi öböl bejáratánál vagyok. Nehéz lesz. Nagy hajóforgalom. Erősebb áramlatok. (1-2cs). Állandó erős ÉNy-i szél (vagyis pont szemből). Korallok. Olajfúró tornyok. Itt folyamatos figyelem kell. Nem lehet aludni, csak ha horgonyzok valahol.

De már nagyon várom. Európa itt van. Európa, itt vagyok már! 170 mérföld és újra otthon! 2006-ban hagytam el a Földközit...

2009.06.04. (985. nap)

Reggeli: multivitamin, lekváros egyiptomi kenyér (ami már kezd penészedni).

9LT 14,292MHz HA5CAR, megadták Imre telefonszámát, aki  Hurghadába hozza a vitorlát.

Pakolászás, lakkozás, mosás,

A CD/DVD zacskóm teljesen átnedvesedett, ezért szárítom kell a napon a CD/DVD-ket.

Ebéd: spagetti (paradicsomos, sajtos)

Du.

Hallgatom az USA elnök beszédjét a BBC-n, amit Karióban az egyetemen mond.

Egy másik jacht elvitorlázik a távolban. Hónapok óta Szudánban találkoztam jachttal a nyílt vízen. Civilizáció!

1230UTC 14,292MHz Ha5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7JZ (5,9), HA3UX(5,7)

Infok: az árapály áramlásról, az árapály időpontpontokról, a Hurghadai találkozási pozícióról

(Hilton előtt, 27-15,374N, 033-49,892)

Vacsorára kisütöttem kenyeret és zöldéggel vacsorára megettem.

Este: olvasás

2009.06.05. (986. nap)

Szudánban, ha egy rendőr elkap marihuánával (Bango cigi), 20 év börtönt jár érte.

1003mbar, 35fok, ÉNy Bf.4-5,ł

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta, tea fahéjjal, lepény sütés,

De.

0545UTC 14,292MHz HA5CAR, HA3MQ(5,9) Feri. Feri az ausztráliai Péterrel KK2VZ fog  beszélni, nekem az már túl messze van a rádiózáshoz.

0600UTC 8,101MHz nem hallottam ismerős jachtot a Red Sea Net-en.

Ruhák átpakolása, mosása,

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, HA1CP Nagykanizsa, Laci(5,8), YO2AAG

HS0ZIN (Thaiföldi amatőr), YO9APK, Marcell (5,9),

A velem szemben lévő partszakasz hotelének a motorosa kijött és mellém állt. Áthívtam beszélgetni. Eslam-nak hívják, kérdezte, segíthet-e valamiben, majd ajándékba adta a napszemüvegét.

Vacsora: rizs, halkonzerv, hagyma,

Este olvasás/BBC

2009.06.06. (987. nap)

Az egyiptomi nevem: Haron, Haron Rasid egy híres egyiptomi történelmi személy (hős figura) és mindenki erre asszociál a nevem hallatán.

1002mbar, 30-37fok, ÉNy Bf.2

A terv: Ma indulok, Hurghadaig 12tmf a távolság és talán holnap találkozhatok Imrével, aki odahozza a vitorlát Csak egy rövid megállás.

Reggeli: multivitamin és a tegnapi vacsora maradéka

06LT Indulás.

Motorozás, majd vitorlázás, majd ismét motorozás.

0545UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG,

Ismét találkoztam az Elegante nevű fa vitorlás charterhajóval Hurghada előtt, ők is ma érkeztek ide. Velük még Szudánban találkoztam. A legénység egyik tagja fehér (Marko, olasz), mindig nagyon kedves volt, amikor találkoztunk. Talán majd buli együtt a parton?

09:20LT A Hurghada-i marina mellett horgonyzok. POS(27-23,35N, 033-50,58E).

A marina 16,5USD lenne naponta, megkérdeztem VHF rádión. Nem fontos a marina.

1230UTC 14,292MHz Nagyon rossz a terjedés, alig hallom a Magyar Kört.

Du.

A szemben lévő parton strand van, ahol az Aqua Center munkatársát megkértem, töltse meg egy kannámat benzinnel. Kedves ember, nem akar átverni. A kannát és a pénzt is odaadom.

Ami a szomszéd búvárhajóról, felinvitált, miközben mellettük úsztam. Ittunk üdítőt és megmutatta a hajóját. ’Szomszédolás’ :-)

Hurghada-ban sok európai lány és még több orosz dolgozik (a legősibb foglalkozás 20USD) és ezt a strandot használják napközben (nyitott, így a legolcsóbb).

Kicsit sétáltam a parton mosolyogtam a szőke lányokra és beszélgettem néhány arabbal. Fáradt vagyok. Az esti partit kihagyom. Pedig lenne kikkel menni, vannak itt ismerősök bőven. Inkább olvasok: John Updike, Rabbit at Rest

Hajnali 5-ig szól a zene a beach-partin, ami 150m-re van, nem túl kellemes, de azért tudok aludni.

2009.06.07. (988. nap)

Hurghada 2 faluból áll:

Dahar: a belváros. Piac, bank, posta

Sekala: új város (kikötő és környéke, 40 éve itt nem volt még semmi)

Az ókorban Hurghada neve Myos volt, Hormos helyén épült II. Ptolemaiosz idején.

1000mbar, 32fok, ÉNy Bf.4-5 (volt korábban egy kis déli szél, de hajnalban ez visszafordult).

Reggel átmotoroztam a Hilton mellé és találkoztam Imrével. Ő hozta Jóska küldeményét, és megtoldotta egy üveg Beherovkával. (Később ez mentet meg:-)

A csomagban a vitorla mellett volt sok könyv és magyaros ízű fűszerek. Nagyon örültem ezeknek, a gulyáskrémből rögtön főztem is valami gulyásfélét. Köszönöm Jóska, köszönöm Imi. Imi a Lighthouse Dive Center-nek dolgozik (www.dahabdive.com), a munkatársától kaptam egy ajándék pólót :-)

Utána visszavitorláztam az eredeti horgonyzóhelyemre és átvettem a kanna benzint az Aqua Center dolgozójától. Igen kedves volt, Az arabtól a kedves volt, fényképezett is a telefonjával, és kölcsönadott egy vízibiciklit, így nem kellett úsznom a benzineskannával :-)

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, YU7CQ, YU7GL,

Átúsztam Amihoz a szomszéd hajóra (Sea Dream), ma is teáztunk.

Este Mohamedékkel megnéztem Hurghada éjszakai életét. A strandon ismerkedtünk meg, illetve még korábban még kiúszott megcsodálni CARINA-t. Vacsora: helyi és olcsó (bab), majd néztük a Algír-Egyiptomi meccset (3:1). Később elmentünk a strandpartira, ahol persze Marko is ott volt. A hely tele van kelet európai lányokkal, akárcsak a város. Az egyiptomi fiúk nem szoktak helyi lányokkal flörtölni, így nem nagyon ügyesek, de a lányokat ez nem zavarja. Mohamed barátja is Mohamed, szintén Alexandriából, aki védőügyvéd és általában rablókat és gyilkosokat véd. Jó ügyvéddel 20 év helyett akár 5-6 évre csökkenhet a büntetés.

2009.06.08. (989. nap)

Még Marko mesélte tegnap, hogy 2008 januárjában Kréta-Szicília szakaszon egy 40 lábas jachton volt mint legénység. A hajó viharba került. Elvesztették a kontrolt, segítséget kértek (MAYDAY hívás) és helikopterrel menték ki őket. Elmesélte, hogy milyen egy tengeri mentés helikopterrel. Mi a nehéz benne és hogyan is van ez a valóságban.

A Marko hajóján egy nagy kabinban aludtam, és lekéstem a reggeli rádiózást. Fáradt vagyok, holnap indulás.

De. olvasás, pihenés, alvás

Ebéd: noodles

1230UTC 14,292MHz  HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA8BR (5,9), Misi, Nagyszénás, HA9SP (5,9), YO6BDT/P (Pista, Csíkszereda), OW6RLF, Lajos, Bécs mellett,

Szél info: gyengülő szél

Du.

Strandolás. Helyi kisgyerekek jöttek CARINA-hoz kenuval, ügyesen csinálták!

Vacsora: keropok sotony, cuttlefish crackers oljaban kisütve.

Este: olvasás, BBC

2009.06.09. (990. nap)

1004mbar, 28-32fok, ÉNy Bf.2-3 reggel, később Bf.4-5, du.-ra visszagyengül Bf.2-re, 

Térkép: 757BA

Indulás 06LT napfelkeltekor. Motorozás, később vitorlázás.

Reggeli: multivitamin, magnézium tabletta, tegnapi vacsora maradéka

Útvonal: Shab Abu Fanadir - Ashab Abu Nigara - El-Gouna (Abydos Marina, Abu Tig Marina van a közelben, de itt nem álltam meg).

Néhány hónap és talán véget ér a 3 éves kalandom, furcsa lesz.

Ebéd: keksz, marhakonzerv, hagyma, uborka, hagyma,

(Alternatív útvonal: Shab Tawila - Tawila Is - Tawila csatora)

S. Qeisum Is., N. Qeisum Is., Ashrafi Is., Zeit csatorna,

Ez az egész rész tele van jó merülő hellyel, néhány éve voltam errefelé.

Ma kiolvastam: Agatha Cristie Rejtély az Antillákon

Du.

1230UTC 14,292MHz POS(27-42N, 33-44E), HA5US(5,9), Yo2AAG (5,9), HA8BR(5,9), HA3IW, Lajos, GOUEN (5,8), Karcsi, GO0UY, Gyuri

Ebéd: tea, keksz,

Delfinek úsznak mellettem, van köztük bébi delfin is.

1940 Marsa Zeitiya POS(27-49,88N, 33-34,95E)

Itt áll az Esperanza nevű osztrák jacht. A kedves pár néhány órával előttem érkezett. Ők is Szuez felé tartanak, Hurghada volt az előző kikötőjük (és már hallottak rólam).

Üzemanyag ellenőrzés, gyertyatisztítás és csere,

Vacsora: spagetti

2009.06.10. (991. nap)

1004mbar, 35fok, ÉNy Bf.5-6-5

Reggeli: multivitamin, tegnapi vacsora maradék,

06LT Indulás, egy óra próbálkozás után visszafordultam. Az okok:

1. Az autopilot elromlott (valószínűleg a vezérlő panel ázott be), így már mindkét autopilot rossz.

2. A hullámok túl nagyok és bárhogy is próbálkozok túl sokat van kint a motor a vízből, nagyon kaotikus itt a hullámzás.

3. Elszakadt a nagyvitorlám.

4. Folyamatosan erősödik a szél (25cs fölötti), nem tudom meddig erősödik még. (Esperanza is visszafordult)

Később estebéd: főtt krumpli, halkonzerv, szárított hal, uborka, hagyma.

1230UTC 14,292MHz HA5HS, HA5CAR, YO2AAG, HA0BAS, István, (5,8), HA3UX, Pista (5,8), HA5MO(5,9), Bp., Lajos,

Szél infok: három nap múlva gyengül a szél (weather window)

Ebéd: keksz

Este olvasás: Grendel Lajos, Éleslövészet (jó könyv!)

AKU=12,9V

2009.06.11. (992. nap)

A térségben a VHF 16-on Navigational Warning-ot lehet hallgatni 2-3 óránként. 4-5 pontot kell elkerülni a térségben.

999mbar, 35fok, ÉNy Bf.6-7

Tegnap éjjel Helmut és a felesége elindultak az Esperanza-val, de ma hajnalban visszajöttek. 03LT-tól túl erős lett a szél.

09LT 8,101MHz Silver Heel II, Brianna, Cool Change (egy hónappal később jött a hír, hogy a Földközin konténerszállítónak ütközött, a hajója elsüllyedt és helikopterrel mentették ki!) és még más jachtok…

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta, noodles, szárított gombával

De.

A második autopilot ellenőrzése, ezt javítottam meg Balin és nem is használtam azóta, de nem működik. A hibát nem értem.

A hajón 3db Simrad TP-10 típusú autopilot van, jelenleg egy sem működik. Nem túl jó reklám ez a cégnek.

Olvasás: Pór József: Kis Merész

Pakolászás, takarítás

Meditálás

1230UTC 14,292MHz HA5HS, H5CAR, YO2AAG, HA6NM(5,9), Laci, HA4XC (5,9), Sanyi, Székesfehérvár,

Infok: a HAMZA család unokatestvére az Abu Ali hajóval itt van a környéken, esetleg majd meglátogat.

5290MHz Port Said Rádió, meghívhatom őket, és lehet, hogy időjárási tanácsokkal el tudnának látni.

Szél: szeles ÉNy a köv. napokban.

Egész nap erős szél. Átúsztam az Esperanzára. Beszélgettünk az időről, hajókról, tengerekről és a Földkerülésről.

Vacsora: rizs, szárított hal, zöldség,

2009.06.12. (993. nap)

998mbar, 33fok, ÉNy Bf.6

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta, tegnapi vacsora maradék, kávé (Rubentől kapott ajándék, de nem nagyon használom).

De.:

Pakolászás (ruhák, egyre kevesebb ás egyre koszosabb)

Olvasás, Poór József, Ga és Ge meg a leleményes számítógép

Ebéd: kocka leves

Lepény sütés estére.

1230UTC 14,292->86MHz , HA5CAR, HA5HS

Szél info: talán holnap gyengül egy kicsit

BBC, majd korán lefeküdtem aludni.

2009.06.13. (994. nap)

1000mbar, 32fok, Bf.5-6 ÉNy,

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta, tegnapi vacsora maradéka,

Tegnap a VHF rádióm nem működött. Megtisztítottam a koax kábelt és a koax csatlakozót. Ez általában beválik.

09LT 8,101MHz Silver Heel II., Brianna és még sok más jacht.

Fáj a hátam, így ma kevesebbet dolgozok. Az egyik rossz autopilotot elvitte Graham, majd egy óra múlva visszahozta működőképesen (motornál kellett megtisztítani az áttételt). Köszönöm!

Nagyvitorla ragasztás.

VHF rádió: 12V ok - lemértem, biztosító Ok, koax Ok, lehet, hogy a mikrofon nem jó,

Olvasok.

1230UTC 14,292MHz HA5HS, szeles idő a köv. napokban.

Du. Grahamnél teáztam. Könyvcsere. A rádió mikrofonját ellenőrizte az ok.

Vacsora később a CARINA-n: Gombás noodles

BBC és olvasás.

Később az ágyamat átrendeztem, hogy kényelmesen tudjak aludni. 

2009.06.14. (995. nap)

998mbar, 37fok, Bf.6-7ÉNy

Reggeli: multivitamin, müzli fahéjjal, magnézium tabletta.

De.: horgászfelszerelés átpakolása, víz készlet ellenőrzés (fogy a készlet, Port Ghalibban töltöttem fel a tankot), nincs sok víz kevesebb, mint 1 hónapra elég, ha nagyon beosztom, 1kg  rizs, 0,5kg bulgur, 1,5kg spagetti, 1kg noodles, 1kg müzli, 20db konzerv, 2lekvár, 3kg liszt, nagyon kevés bab, lencse és kukoricadara. Ilyen kevés készletem soha nem volt még.

Port Ghalibban vásároltam utoljára és nem sokat. Napi 1-2 alkalommal étkezek és csak keveset. Be kell osztanom!

6UTC 8,101MHz Siver Heel II és sokan mások.

De.

Graham átjött - mérni a rádiót (állóhullám arány), a koax toldásánál a fedélzeten volt a probléma. A koax földje teljesen elkorrodált.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, HA7PR, HA1TN, HA5MG/MM

Szél info: szeles ÉNy,

Helmut, Esperanza kapitánya megjavította a másik autopilotot (kontrol panelnél újra kellett forrasztani 1-2 helyen). Most van két jó autopilotom.

Graham átjött, új antennát és új koaxot hozott (7m). Valahova fel kell szerelnem majd. Például a rossz szélgenerátorra.

Estebéd: spagetti

Az új antennával 3tmf a max. távolság, eredetileg 5,7tmf volt. Nagy jachtok 10tmf-nél távolabbra tudnak adni.

BBC-t hallgattam ma du.:

Yemen: 9 turistát raboltak néhány napja és ma megtalálták a testüket.

Oman: a szomáliai kalózok eltérítettek egy nagyobb konténerszállítót.

Szudán: délen ismét harcok, polgárháború

2009.06.15. (996. nap)

35fok, 1000mbar, ÉNy Bf.6-7, Várok ma is az indulással. Jó idő később…

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta, kávé, keksz, hagyma, utolsó marhakonzerv

Fáj a hátam.

09LT 8,101MHz Silver Heel II., Brianna, Seranity,

Süvít a forró szél, 30cs fölötti ma is! Várom a jó szelet!

De.:

Szigetelés 3M 5200-vel

A javított autopilot bekötése

A kapott új antenna felszerelése és alapos leszigetelése.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7UN,

Hallgattam beszámolót a Csepeli HAM találkozóról.

Szeles idő köv. napokban.

Du. BBC/VOA

Estebéd: sajtos gombás spagetti

2009.06.16. (997. nap)

998mbar, 34fok, Bf.6-7 ÉNy, Túl szeles ma is! Már soha nem lesz jobb??

Reggeli: magnézium pezsgőtabletta, lepénysütés

De.

8,101MHz ismerős jachtok beszélgetnek, három jacht van jelenleg itt (Strait of Gubal)

Levágtam ma a szakállamat!

Antenna rögzítése ismét.

VHF rádió teszt.

1230UTC 14,292->286MHz, HA5HS, YO2AAG, YU7CQ(5,8), Géza,

Szél infok: szeles! ÉNy

Du. átúsztam Esperanzara kicsit beszélgetni.

Este: VOA, BBC, olvasás,

2009.06.17. (998. nap)

1000mbar, 35fok, Bf.6-7 ÉNy, Ma is szeles az idő egész nap!

Két horgonyom van kint, hogy véletlenül se csússzak meg.

Reggeli: multivit, magnézium pezsgőtabletta, müzli

De

9LT 8101MHz beszélgetés jachtosokkal,

Az AKU fesz= 12,5V kicsit kevés nem értem az okot.

Lekapcsolom a főkapcsolót és minden fogyasztót du. már 13,05V.

Tegnap este talán sokat hallgattam a BBC-t.

Az ágy alatti rekesz takarítása

Graham áthozott 20l vizet és egy újságot.

Ebéd: müzli

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7JZ(5,9), Zoli, HA8BR (5,9), HA3UX, Pista, Tamási

Szeles idő a köv. napokban. Minden jacht itt van és vár, senki nem indul.

Vacsora: rizs, halkonzerv,

2009.06.18. (999. nap)

Ha egy hal énekelni akar, egy énekesnek meg kell ennie...

1000mbar, 35fok, Bf.5-6ÉNy (később 7)

Reggeli: multivit, magnézium pezsgőtabletta, tagnapi vacsora maradék,

De.

8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

Rekeszek takarítása

A HF rádió antenna koaxának a csatlakozóját rögzíttetem újra.

Konyha takarítás.

Minden héten takarítás.

Ebéd: a tegnapi vacsora maradéka

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG,

Info: Abu Ali, egy egyiptomi hajó ma idejön meglátogatni. Hoz kaját.

Mohamed Hamza szervezte ezt. Köszönöm.

Du. átúsztam az Esperanzara beszélgetni.

Du. olvasok és teázok (alig van cukrom - keveset használok).

Este: VOA és olvasás

Vacsora: leves, noodles

2009.06.19. (1000. nap)

Med Sea Net: 08:30LZ 8,122MHz

998mbar, 35fok, Bf.6ÉNy,

Reggeli: multivit, magnézium pezsgőtabletta, tagnapi vacsora maradék

8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

Reggel Silver Heel II. elindult, de 30p múlva visszafordult. Erős szembeszél és nagy hullámok.

De. Rekesz takarítás, ruhák rendezése

Ebéd: lepény

Szeles idő a köv. napokban.

Átúsztam Esperanzara, vodkázás.

Vacsora: leves, lepény, hagyma, fél halkonzerv

BBC és olvasás

Gyengül a szél néha 1-2 órára majd ismét erősödik!!

Mikor lesz innen indulás???

2009.06.20. (1001. nap)

1000mbar, 35fok, Bf.7-8 ÉÉNy (erős szél!),

Reggeli: multivit, magnézium pezsgőtabletta, tagnapi vacsora maradék,

De.

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

Abu Ali megjött, VHF rádión is beszólt és keresett, de ki voltam kapcsolva. Takarítás közben kinéztem és láttam, hogy Esperanza mellett áll. Kiabáltam integettem: CARINA, CARINA. Ők is integettek. Hoztak kaját. Átadták Esperanzára, majd elmentek. Köszönöm Hamza család!!! Ilyen jókedvem régen volt. Később átúsztam az Esperanzara. Sok-sok kaját kaptam. Graham is átjött. Szóval nekik is adtam kenyeret és sajtot. Este csirkét sütünk!! Hurrá KAJA!!

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, nincs zaj. (Rudi szóba hozza, hogy már 1001 éjszakát töltöttem Carinán :-)

Szél info: a köv. napok szelesek. 30cs körüli szelek ÉNy-ról.

Du. kávéztam a Silver Heel-en, majd összegyűltünk az Esperanzán közös vacsorára. Borozás, sült csirke stb. Kellemes este volt.

2009.06.21. (1002. nap)

1000mbar, 35fok, Bf.7-8ÉNy,

Reggeli: sajt (egyiptomi, olyan, mint a görög feta), egyiptomi kenyér.

Trükkök:

Ez a fajta sajt sós vízben napokig tárolható hűtő nélkül.

A hamburger hús alaposan kisütve 4-5 napig tárolható hűtő nélkül. (Oskar, török szóló vitorlázó szerint)

Marhahús: tiszta befőttes üvegbe tároltam, előtte sós vízben alaposan kifőztem. Légmentesen lezárni amikor még nagyon forró. Lehűl és vákuum lesz így benne. Ez a házilag gyártható konzerv receptje.

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

Három nap és esetleg jön egy kis weather window!

Helmut mesélte, hogy 6 hetet várt NZ-on Fidzsi felé jó weather window-ra, de nem jött, végül elindult anélkül.

Kiolvastam: Garrison Keillor, Lake Wobegon Summer 1956

Vasárnapi ebéd: marhahús leves, főtt marha porc, kevés tészta, sült krumpli.

Desszert csoki torta (Valéria készítette tegnap.), pepsi!!

1230UTC 14,292MHz Ha5CAR, YO2AAG, HA5HS, HA5RK, HA8BR, HA3UX

Info: szeles idő! Mikor lesz jobb? Remény? Nem gondolkozni, nem számolni a napokat!

Du.

A hajó alját tisztítottam. Horgony ellenőrzés. Elektromos doboz rendezése. Pakolászás. Horgászás, de halat nem fogtam.

Vacsora: sült marha, egyiptomi kenyér.

Este: BBC, olvasás

2009.06.22. (1003. nap)

Az Esperanzán kőrisfából van a kormányrúd. Ezt a fafajtát is gyakran használják a hajókra.

1000mmar, 36fok, Bf.7-8ÉNy,

Reggeli: egyiptomi sajt, egyiptomi kenyér. Hamburger hús

Éjjel a Silver Heel II. megcsúszott, 100m-t biztos csúszott a horgonya.

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

De.

Poliészter és üvegszál csavar helyek betömésére.

Ebéd: marha leves

Du.

Olvasás

AKU=13,3V

1230UTC 14,292MHzHA5HS, HA5CAR, YO2AAG, HA8VA(5,9)Tompa, Lajos

Szerszámosláda átpakolás.

A közös vacsi jól sikerült.

Éjjel erős szél.

2009.06.23. (1004. nap)

995mbar, 36fok, Bf.7-8 ÉNy (szelek nagyon forrók itt!) Mikor indulhatok tovább?

Tavaly egy jacht 29 nap alatt tette meg ezt a szakaszt. Nem szeretném ezt a rekordot megdönteni.

Reggeli: egyiptomi sajt, egyiptomi kenyér. Hamburger hús

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

De.

Olvasás, BBC

Alig van gyufám (2,5 doboz), így csak napi egyszer gyújtok be főzni.

40cs a szél sebessége 30-ra gyengült, így ki tudtam menni a fedélzetre dolgozni.

A fedélzeti lekötések ellenőrzése és újra kötések.

Silver Heel és Esperanza adott 55l vizet és visszavitorláztak Qeisum szigethez. Holnap Abu Tig Marina acéljuk.

A horgonykötél meghosszabbítása 20m-rel.

A kulcscsomón van 4 különböző kulcs, de már nem tudom egyiket sem használni.

Ebéd: marha leves

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7RW, HA5AFB (5,6) Gyuri, HA5AL, HA7VY Józsi, Budakalász, (5,3)

Okok, amiért nem fordulok vissza:

Plusz költség (sailing permit 70USD, Hughada drága)

Van víz, étel és ez egy jó hely indulásra.

Este: olvasás, BBC/VOA

Vacsora: tea, egyiptomi kenyér, hamburgerhús

2009.06.24. (1005. nap)

995mbar, 35fok, Bf.7-8 ÉNy (30-35cs az öbölben)

Reggeli: egyiptomi sajt, egyiptomi kenyér. Hamburger hús

De.:

A külmotor-ra varrtam egy ponyvát. Nem szép, de hasznos,

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

hátsó rekesz takarítás, motortér takarítás, szemét átpakolás, üzemanyag ellenőrzés.

Nagyon meleg van és nagyon száraz a levegő. Du.

Horgonyellenőrzés és hajóaljának tisztítása,

Ebéd: egyiptomi sajt, egyiptomi kenyér. Hamburger hús

AKU=13,2V

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, YO2AAG, HA5HS, HA2NP

Jövő héten talán gyengül a szél, de mostanában remény sincs jó időre. Várnom kell.

Du.

HF antenna ellenőrzése leszerelt állapotban,

Úszás és sznorkerezés

Vacsora: marha leves

Este: BBC/VOA és olvasás

2009.06.25. (1006. nap)

Hajnalban a magyar adót hallgattam 6150 éjjel és hajnal 1-2 ó csak.

995mbar, 36fok, Bf.7-8ÉNy, Gyengül kicsit később.

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

Reggeli: tea, egyiptomi sajt, egyiptomi kenyér. Hamburger hús

De: a vastálamat rozsdátlanítottam és befestettem rozsdagátlóval.

1230UTC 14,292MHZ HA5CAR, YO2AAG, HA7JZ

Úszás és horgonyellenőrzés

Horgony vödör ismételt lekötése.

Vacsora: rizs, mangóbab, hamburger hús

Lepénysütés holnapra.

Este erős szél. Ilyenkor minden kattog, süvit a szél,

Éjjel: BBC/VOA és olvasás

2009.06.26. (1007. nap)

Nekem három csáklyám van:

1. Rövid fa (40cm) műanyag kampóval a végén,

2. Bambuszból 2m hosszú műanyag kampóval a végén (ma készítettem)

3. Vaskampó közepes csáklya, pl. nagyhal kiemelésre a vízből

998mbar, 35fok, Bf.7-8 ÉNy,

Reggeli: magnézium pezsgőtabletta, vacsora maradék

9LT 8,101MHz beszélgetés jachtosokkal

De.

Varrtam egy védő ponyvát az üzemanyag tankjának.

Vascsáklya tisztítása, rozsdásodik, figyelni kell rá.

Horgony ellenőrzés a vízben, tegnap erős szél volt, de jól tart a homokban.

Ebéd: lekváros rizs

1230UTC 14,292MHz HA5HS, YO2AAG, HA5MG/MM (Balatoni hajó Tihanyban, Bf.6-7 van), YU7CQ

Javítás: szigetelés néhány helyen

Rézveretek fényesítése - sok időm van

A hajó aljának tisztítása

Vacsora: lekváros rizs

2009.06.27. (1008. nap)

997mbar (újra kéne majd kalibrálnom egyszer!), 38fok, Bf.8ÉNy, 

Reggeli: sült lepény (tegnapelőtti), feta sajt, tea

De.

8,101MHz Silver Heel II, Esperanza

Varrtam a kokpitben lévő 2db 25l tankra védő ponyvát (nem lett nagyon szép, de hasznos). Vitorla varró tűkkel varrok, mert a normál tűim már eltörtek. Ezeket a tűket is évente tisztítanom kell, rozsdásodnak, pedig egy jól zárható dobozban tartom őket. Majd varrtam egy ponyvát az autopilotra is (nap és por védelem), eddig csak egy régi szakadt pólóm volt rajta (amit mások rongynak már neveznének). A ponyvák varrásához az anyagot egy kiwi jachttól kaptam még Fidzsin. Köszönöm! Az anyag elfogyott, több varrás nincs. Jó lett volna a mentőtutajra is varrni valamit.

Du.

A tájat rajzolom - grafit és papír - már jól ismerem ezt a helyet, így kellemesen szórakozok :-)

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, Nagyon erős zaj, alig hallom őket.

Citromok: több mint egy hónapja vettem Port Ghalibban és még jók, igaz a héjuk már száraz, de nem penészednek (száraz levegő). A narancsok hasonlóak.

Ebéd: tegnapi sült lepény, feta sajt

Egy hosszú bambuszra (Fidzsiről) rácsavaroztam egy tartalék csáklyavéget (műanyag kampó). Majd lakkoztam a bambuszt 2 réteggel - holnap még lakkozom.

Este: BBC/VOA/olvasás

2009.06.28. (1009. nap)

Ha nincs hűtőd, akkor a paradicsomszószra ráöntesz egy kis olajat, lezárod az üveget és így nem romlik meg. Nyitás után egyébként hűtő kéne.

Talán vasárnap van és 20 napja egyhelyben ezen a horgonyzóhelyen!

998mbar, 35fok, ÉNy Bf.7-8 (éjjel nagyon erős volt a szél, alig tudtam aludni)

0545UTC 14,292MHz HA5HS, YO2AAG alig hallom őket, nagy a zaj.

0600UTC 8,101MHz Brianna, Silver Heel II.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, puliszka és a CARINA-n készített marhakonzerv.

De.

Csáklya lakkozás,

Lakkozás a kabinban (évente feladat, ha nem is mindenhol, de kopik le 1-2helyen)

Rézveretek fényesítése - ha már nincs mit csinálni, akkor ezt mindig lehet :-)

Pihenés (BBC, olvasás)

Ingerszegény környezetben vagyok, semmi nem történik, mindennap ugyanolyan, több dolog történik bennem :-)

Ebéd: tea, ha sok teát iszok, akkor kevesebbet kell ennem (nem leszek éhes)

Du.

1230UTC 14,292MHz  -> 14,325MHz zajos a freki azért itt is. HA5CAR, HA5HS, YO2AAG Talán szélgyengülés 06.30-07.01 között.

Volt egy kis tűz a parton, de gyorsan eloltották.

Olvasás, BBC

Vacsora: marha leves (az általam készített marha konzervből)

Éjjel erősödik a szél.

2009.06.29. (1010. nap)

36-38fok (de reggel hideg van), 998mbar, szeles idő

Reggeli: tea, tegnapi vacsora maradék,

De.

8101MHz Silver Heel II, Esperanza,

Graham holnap megpróbál elindulni és a K part mentén (Sinai) ameddig el tud jutni.

A középső rekesz javítása: fúrás, csavarozás, lakkozás.

Watermaker tisztítás

Pakolászás és szépítgettem CARINA-t. Pl. rézveretek tisztítása.

Ebéd: lencsefőzelék (tegnap este áztattam be, a lencsét még 2 éve vettem Galapagoson és most ez az utolsó része) és szardínia

Du.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG

Talán holnap/holnapután gyengül a szél (21cs a inetreneten, 30 fölötti itt általában), optimista vagyok, talán majd holnap vagy holnapután el tudok végre indulni!

Árboc beállítás, a hajó alját is megtisztítottam.

18LT 8101MHz beszélgetés a többi jachttal, holnap/holnapután szélgyengülés várható. Graham indul holnap!

Este: BBC/VOA és olvasás

2009.06.30. (1011. nap)

997mbar, 37fok, ÉNy Bf.6 (kint erősebb),

Készülés az indulásra:

2 palack víz a kokpitban

A kabinajtó mellett: ’gyors’ ételek (pl. energia tabletták), térképek, GPS

Autopilot zsírozása

a 2. horgony is elől legyen

viharvitorlákat kell majd feltenni

Stratégia:

K oldal (eddig a Ny oldalon akartam felhajózni, de tegnap Graham és Kathy a rádión meggyőztek, hogy a K oldal jobb) és közel a parthoz (kisebb hullámok)

Reggeli: tea, tegnapi vacsora maradék

Erős a szél! Ez nem ’weather window’. Várok, hátha gyengül.

9LT 8101 Silver Heel S. Qesium Merset felé motorozik. 25cs feletti szele van.

Ha tovább várok túl sok időt vesztek estig még világosba kéne megérkeznem a következő horgonyzóhelyre! De itt a szél túl erős. Szóval holnap indulás!

Elkezdem csiszolni a rozsdás gázfőzőt, később majd lefestem rozsdagátlóval.

Ebéd: tea, narancs. A utolsó előtti. Még Port Ghalibban vettem, több mint egy hónapos, de még jó. Ki van száradva a héja, itt száraz a levegő, ezért hosszabb ideig eláll. Spagetti

1230UT 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, zajos nagyon

Holnap talán kicsit kedvező lesz a szél, utána nagyon rossz! .

Mindenhol csótányok, bogarak, nem tudom irtani, nincs vegyszerem. Takarítok, és kézzel próbálok elkapni őket :-)

Egy szélcsapdába esett hajós töprengése:

Több mint 3 hete egyhelyben állok, és lehetetlennek tűnik innen továbbhajózni észak felé. Dél felé persze könnyű lenne. Július és szeptember között ilyen az idő, aztán (októbertől) kicsit gyengül a szél. A legkönnyebb hónapok (gyengébb szembeszelek): Április-május, amit sajnos lekéstem. Mi a kiút? Mit csináljak? Hány hetet kell még várnom itt?

Du.

Lakkozás a kabinban, kormányrúd, ajtókeret. Évente vagy félévente lakkozni kell.

Úsztam egy nagyot, fontos a mozgás.

Holnapi indulok.

Cél: Sha’b Ali északi pontja POS(33-50,5E, 27-55,5N) 14,8tmf a táv, az irány:068

Ez a keleti part első zátony sora, majd Ras Garra, Ras el-Sebil, talán holnap du. gyengül a szél.

Ma késő du, a szél legyengült 10cs alá!!!

18LT 8101MHz rádiózás jachtosokkal. Silver Heel II. El Tor-nál van. Megcsinálta!

2009.07.01. (1012. nap)

32fok, 1000mbar, Bf.5-6 ÉNy (reggel Bf.7)

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka

0730LT Indulás, viharfok, nagyvitorla 2. reff-sor, motor közepes fordulaton (azért haladjak is jobban - negyedezés) Vízhatlanban, csizmában - minden vizes.

A Ny part közelében, az első 4tmf - olyan mint a turmix gép, 2-3csomóval haladok, minden vizes, ömlik be a víz, rodeózik Carina a hullámokon. Majd következik a kb. 2tmf széles hajózási útvonal (shipping channel). Nincs nagy hajóforgalom, sok a félig pakolt konténerszállító, itt is érződik a gazdasági válság. A következő 8tmf még hullámos, de közeledek a keleti parthoz, ahol várhatósan kisebbek lesznek, és délutánra a szél is gyengül. Sha’b Garra mellett motorozok - sok a zátony, figyelni kell és kerülgetni.

Ebéd: datolya, energia tabletta, szőlőcukor, noodles (csak vízbe beáztatva),

Du. gyengülő szél 15csomóra.

1230UTC 14,292MHz POS(28-08N, 33-39E), 6tmf el TOR város a célom. HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5TY (Kőszeg, Gyuri, én nem hallottam, de ő nagyon jól hallott), HA5MG/MM (Gyuri, Balatonon egy vitorláshajó, 29fok), HA5PTN (Jutka, Bp., Csepel, 5,3), HA7UN (Feri, 5,7), HA1ZV (Miklós, Nagykanizsa, 5,5), HA7JZ(Zoli, 5,8), HA1TI(János, Sopron, 5,7), OE6RLF(Lajos, 5,9), HA5ALF(5,5), HA2TX(5,7)

Holnaptól néhány napig ismét szeles idő.

18LT Megérkeztem El-Tor-ba! SIKERÜLT!!!! Hány hét kellett ehhez a 19tmf-hez?A Silver Heel II. mellett horgonyoztam. Meghívtak vacsorára és adtak gyümölcsöket! Köszönöm!!! Kiderült, hogy a Vantana nem indult el, ma mégse volt ’weather window’, igaz délután kicsit gyengült a szél.

2009.07.02. (1013. nap)

995mbar, 35fok, ÉNy 30cs szél, erős szél a jachtok ma nem indultak el.

Reggeli: tea

De.

09LT 8,101MHz és VHF 18A (az én antennám alacsonyan van, de hallom Briannát és Vantanat is 40-50tmf távról)

elhasználtam a maradék lakkot (evező, fedélzeti mahagóni kapaszkodók stb.)

Lepény sütés

A gázfőző csiszolása, rozsdásodik és később rozsdagátlóval lefestem majd.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG

A köv. napok szelesek és várni kell, hogy gyengüljön a szél.

Du.

Gázfőző festés

Átúsztam kávézni a Silver Heel-re, ahol kaptam ajándékba frissen sült cipót.

Graham barátnője, Valeri nagyon szépen rajzol (festőművész), Ausztráliában kiállítása is volt.

Este: BBC/VOA és olvasás

2009.07.03. (1013. nap)

Könyvajánló: Sailor Secrets

998mbar, 35fok, ÉNy 30cs szél,

Reggeli: lekváros rizs,

De.

09LT 8,101MHz és VHF 18A (USA szabvány, senki nem használja mindig szabad)

Esperanza, Vantana, Silver Heel II.

Gázfőző festés

Wetermaker tisztítás (néhány helyen rozsdásodik már)

A dörzsléc csiszolás majd le fogom festeni, ha lesz időm (Szeuzban vettem ehhez festéket.).

Ebéd: Silver Heel-en sütött cipó (hihetetlen jó mínőségű!) és Abu Ali által adott sajt.

1230UTC 14,292MHz 5-ös zaj, HA%CAR, YO2AAG (Rudinál vihar van és nem tudott rádiózni)

talán Júl.5-től gyengül a szél.

Du.

A VHF rádió tápvezeték tisztítás – adás nem volt jó – de ezután hibátlan ismét!

Este: BBC és olvasok

2009.07.04. (1015. nap)

1000mbar, 35fok, ÉNy 25cs fölötti szél – várakozás ma a gyengébb szélre.

Reggeli: lekváros cipó (Silver Heel II. cipóból)

9LT 8,101MHz Silver Heel II, Esperanza (holnap indulnak),

De. gázfőző festés, dörzsléc csiszolás, orr-rekesz ellenőrzés - kevés víz volt benne, VHF-en beszélgettem Grahammel és 2perc folyamatos beszélgetés után a 10A-es biztosíték kiégett. Ismét VHF rádió/antenna problémám van!

1230UTC 14,292MHz POS(28-14,15N, 33-36,49E), HA5CAR, YO2AAg, HA5HS, GOUEN, időjárás holnaptól OK. Holnap indulás. 2-3nap gyengébb szél.

Du.: dörzsléc csiszolás, hajómosás, úszás, a VHF rádió bizti helyére egy vékony drótot tettem csak, ideiglenes megoldás, természetesen így nem adok vele, csak veszek.

18LT 8101MHz néhány jachtossal beszélgetés

Vacsora: babfőzelék, szardínia konzerv, gingeresen (szárított ginger Sri Lankából még)

Este: BBC/olvasás

Ha sok időm van, akkor mindig elkezdem olvasni a francia nyelvkönyvemet :-)

2009.07.05. (1016. nap)

1002mbar, 32fok. Szokás szerint egész nap erősen süt a nap. Napkrémmel kenem magam, sapka, póló.

05:40LT Indulás.

A Silver Heel II kicsivel előttem indult.

Reggeli: multivitamin, energia tabletta, tegnapi vacsora maradéka

ÉNy szél Bf.4 és magas hullámok - nem kényelmes menet

Sok medúza körülöttem: sok kicsi rózsaszín és nagy fehér

Ebéd: noodles instanat, melegítés nélkül, keksz, datolya, szőlőcukor

1230UTC 14,292MHz POS(28-33N, 33-13E) HA5CAR, HA5HS, YO2AAG nem jött ma át

Csak röviden rádióztam, mert éppen közel voltam Sha’b el Hasa zátonyokhoz.

Motorozás néha nagyvitorla is fent van, útvonal: Ras-el Ghub, Ras Gihan, Sa’b el Hasa

19LT Wadi Ferian horgonyzás, 3m homok, nem túl védett a hely

Vacsora: puliszka, tonhal konzerv

Este: BBC

2009.07.06. (1017. nap)

National Hurricane Center: http://www.nhc.noaa.gov

1005mbar, 32fok, Bf2 ÉNy reggel

Indulás 05:30LT, nem sokkal napfelkelte előtt, a környéken sok a zátony, ezért fontos a reggeli napfény.

Reggeli: multivitamin, a tegnapi vacsora maradéka,

Motorozás és néha a nagyvitorlát is felhúzom, hogy segítsen. Leginkább szembe szél van.

Ebéd: noodles, csoki, narancs, szőlőcukor

Útvonal: Ras Budran - Ras Abu Zenima - Ras Mal’ab - Ras Matarma

1230UTC 14,292MHz POS(29-14N, 32-52E) 14tmf az esti horgonyzóhelytől.

HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, gyenge szél holnapra is a környéken

Kis hajóforgalom.

Benzintankok ellenőrzése, kb. 80l benzinem van még.

1800LT 8101MHz Silver Heel II, Vantana

18:40LT horgonyzás Damaran Abu Mieish POS(29-26N, 32-45,6E)

Vacsora: spagetti

Este BBC-t hallgattam.

2009.07.07. (1018. nap)

Ajánlott zene: Desert Rose

Kezdem érteni, mert itt lassan fél éve csak sivatagot látok…

996mbar, 32fok, Bf.3 ÉNy,

04:30LT Indulás, napfelkelte előtt. Egész nap motorozás, néha felhúzom a nagyvitorlát, de nem sokkal jobb. Tartom folyamatosan a 3,5csomós sebességet. Amikor az áramlás nyom, akkor gyorsabb is vagyok.

Térkép: BS757, BA2133

Szuez felé közeledek, sok-sok horgonyzó nagyhajó és még több kis révkalauz hajó köröz a környéken, a part közelben halászhajók. 1400LT ig meg kell érkeznem, mert a Suez Yacht Club bejárata a csatorna felől van 1,5tmf-et a csatornában kell megtennem, és 14LT után 17LT-ig jön dél felöl a konvoj. Ilyenkor nem illik ott kavarni.

Délelőtt eseménytelen, a közelemben egy nagy kétárbocos vitorlás motorozik dél felé, de észre sem vessz.

13:40LT kikötöttem. Szuez Yacht Club. Vége a Vörös-tengernek!

POS(29-56,85N, 32-34,37E)

Du.:

Félix intézi az ügyeimet kb. féláron (80USD helyett 50USD), mert kicsi a hajóm. Az ügynök meg akarja venni CARINA-t :-)

1230UTC 14,292MHz HA5HS, YO2AAG - zajos a frekvencia, de átjöttek azért.

Takarítás/szemét kidobás/pakolászás, internetezés (ingyen wifi, de a marina 16USD/nap)

Este pezsgőzés a Silver Heel II. és a Vantana is átjött természetesen, közös ünnepeltük megérkezésünket a Szuezi-csatornához, és Greham születésnapját.

Később átmentem egy nagy 2árbócos fajachtra. Francia kapitány és spanyol búvármester Törökországba viszik a hajót nagyfelújításra!

Este egy kis vásárlás, majd egész éjjel Internet (próbálok a levelekre/üzenetekre válaszolni.).

Szuez öböl (175tmf, nagy forgalom és sok olajfúró torony)

Térkép: 5501

Mariner’s Routing Guide, Gulf of Suez

Ajánlott egyéb könyvek:

Admirality Notices to Mariners

The Mariner’s Handbook(NP100)

Admirality Sailing Directions(NP64: Red Sea and Gulf og AdenPilot)

Admirality List of Lights and Fog Signals

(NP78: VolumeE, Med, Black and Red Sea )

Admirality Tide Tables (NP202: Vol.2 Atlantic&Indian ocean incl. Tide Stream Tables)

Internal Code Signal

Admirality List of Radio Signals

Áramlás:

0,5-1,5cs közötti, néhány helyen erősebb (Ras Abu el Darag)

Martime Radio Service:

Serapeum (SUZ) 515,5KHz, 4255KHz, 8450KHz, 12,670KHz (0648,1048,1448,1848 Navigational Warning) – a VHF 16 kb. 1-2 óránként adják.

Weather F/cast: 1218UTC 435,5KHz - Quseir (SUK)

Navtex(518KHz) 0350, 0750, 1150, 1550, 1950, 2350,

Navarea IX Navigational Warnings:

0400,12000 radio warning

0200,0600,1000,1400,1800,2200 urgent radio warnings

1978-85 között 18 hajó süllyedt itt el és 20 komolyan megsérült. Ok: sok zátony

Traffic line keskeny 0,5tmf (separation zone is van persze közte)

Szuez csatorna

87,5tmf hosszú, néhány tó, de nincs zsilip!

23m mély, 130-200m széles 2 bójasor van a parttól 10-15m-re piros/zöld

1869-ban nyílt meg,

1956-ban egy évig zárva volt

1967-től 7 évig zárva volt

Max kapacitás: 100hajó/nap és max. 200,000tonna

A jachtosok egy éjszakát Ismailia-nál (Lake Tim Sah) töltenek, ha eléred a 8csomós sebességet, akkor egy nap alatt is megteheted a teljes távot.

Minimum sebesség: 5csomó és nem szabad vitorlázni.

2009.07.08. (1019. nap)

De.

Internetezés, minden e-mailre próbálok válaszolni. Az ügynököt várom, hogy meghosszabbítsa a vízumomat. Nem jön! Telefonon beszélünk, nem lesz meghosszabbítva nem probléma. (Nem hiszem el, de nem is érdekel!)

Pólók mosása.

Du.

Vásárlás: kenyér, szigetelőszalag, festék (primer, az alu dörzslécre)

Vacsora a városban 7LE: birka agy-máj…stb, forró zsíros marhaleves és egyiptomi kenyerek!

Éjjel: Inernetezés és DVD (régi) nézés a CARINA-ban.

2009.07.09. (1020. nap)

Néha megnézem a meder.hu oldal statisztikáját (statcount). Az idei rekord 2009. márc. 24.:

Page Loads: 5,246 Unique Visitors: 2,105 First Time Visitor: 1,872 Returning Visitors: 233. Akkor jelent meg rólam egy cikk origo.hu oldalon...

De.

A dock mester jött és hozott reggelit (természetesen ingyen): egyiptomi kenyér, benne bab (klasszikus, és reggelinek tökéletes!)

Jött a felmérő és mérőszalaggal lemérte a hajó különböző méreteit.

Mostam pólókat

Vásárlás a városban (csótányirtó, egyiptomi zászló, kenyér)

Séta a városban

Du.

2db 25l-es víztank feltöltése, üzemanyagok áttöltése és lemérése

Internetezés a marinában (képek feltöltése). WIFI. ingyen van, de lassú!

A súlyosabb dogokat hátrapakoltam (fekete hordók koporsó ágy) a tranzitra. Motorozáskor jobb hátra terhelni CARINA-t.

Este jött a Felix ügynökség: minden ok, holnap tranzit.

Költségek: 90USD tranzit díj, 50USD ügynöki díj, 40USD port clearence, marina 3éjjel: 48USD (drága, de ingyen wifi/víz/áram).

Éjjel vettem benzint (24l 42LE) és kaját a tranzitra.

Utána pakolászás a hajóban és takarítás. Holnap nagy nap lesz! Fogja bírni a motor?

Külmotorral nem ment még át itt jacht. A kis halászcsónakokat kocsi trélerrel húzzák át a Földközire, de esetemben az drágább lenne, és a Szuezi csatorna átkelést semmiképpen sem szeretném kihagyni.

2009.07.10. (1021. nap)

06:30-kor jött a pilot és indulás. A csatornában erős 1,5-2csomós ellenáramlat. A sebességünk leesik néha 3csomóra is. (5 az előírás!).

09Lt-kor a pilot ismerőseinél megálltunk. WC, majd teáztunk velük röviden.

1030LT-kor elhagyott az észak felé tartó konvoj.

1130LT-kor elkezdett szembe jönni velünk a dél felé tartó konvoj.

1230LT kiértünk a tóra, ahol már nincs áramlás, így 4csomó feletti sebességet tudok tartani. A tónál nem a bójákkal jelült útvonalon hajózunk, hanem toronyiránt.

A motor elég forró, sajnos eléggé kell nyomatni. Du. a szembeszél Bf.4-ről Bf.2-re gyengül. Vitorlázni nem szabad, a pilot nem engedte.

Nincs bimini a hajón (ponyva árnyéknak), így nagy a hőség és tűz a nap. A pilot alig bírja. Nem eszik szinte semmit, szenved a melegtől.

A pilotom fiatal (39éves) kicsit beszél angolul és beszélgettünk Egyiptomról és a családjáról (a felesége az első unokatestvére…). Alapvetően kedves ember. A VHF rádió rossz és erre gyorsan rájött és ettől nagyon ideges lett. A hajón kóla volt dögivel, az arabok általában imádják a kólát! A pilotom is szerette. Számomra túl édes és nem a kedvencem. Az ételek főleg egyiptomi péksütemény, halva és más könnyű étel volt, de mondta, hogy kösz, nem éhes.

Még az elejém mondtam neki, hogy nyugodtan imádkozhat a hajó orrában. Így két alkalommal rituálisan megmosakodott és imádkozott. Mikor egy-egy nagyhajó elment mellettünk, a hullámától majd’ ki esett.

18:30LT-kor kötöttünk ki Ismáliaban, a jacht klubban. 12 órás volt 80 km (43tmf) a tranzit első napja. A marinában találkoztam Silver Heel II.-vel és Vantanaval is. Ők talán egy hetet töltenek itt, de én holnap indulok tovább, ha a hatóság visszaigazolja és a Navy is. Vettem 25l benzint tartaléknak. Könnyen ment, a port police kedves és nem kötözködik (vámterület, stb.)

Beszédbe elegyedtem a mellettem lévő 1500tonna körüli hajó ukrán kapitányával. Már 4 éve itt lakik. Később bementünk a városba, jól ismeri a várost. Tudja, hol lehet olcsó vodkát venni. 1l 25LE :-)

3-ig ittunk a CARINA-ban, és önvédelmi technikákat tanított. A szovjet Navy-ban sok érdekes dolgot tanult! A téma emellett az óceán és a hajók. 50körüli, hihetetlenül erős fickó.

Egy napra 16USD a marina, ma ez a fő költségem.

2009.07.11. (1022. nap)

Egyiptomi/arab módszer gyomorrontás gyógyításra: lenyelni egy kiskanál feketetea fűvet,

vagy cukor nélküli feketekávéba citromot tesznek.

Mohamed 5:30-kor zörget, felébredek és 5:31-kor már jár a motor és szedem be a köteleket.

5:33 elindultunk. Még fel sem ébredtem, de már úton vagyunk! Hosszú az út és lassú vagyok, ezért fontos a korai indulás.

Az út 80%-ban autopilotot használtam. Nagyrészt gyenge szembeszél, a pilot itt sem engedte a vitorlázást. Ezen a szakaszon csak keskeny csatorna van, nincsenek már kiszélesedések, tavak.

Mohamed persze azzal kezdi, hogy van dollárom/LE ugye? Néha úgy .érzem, hogy pénzzel itt mindent el lehet érni. Mindenki mindig kér! Nem értik, hogy azért nem adok, mert nekem is kevés van.

Mohamed idős és jól megtermett. Nehezen mozog, alig fér be a kabinajtón. A VHF rádiót próbálja ő is használni. Hamar rájön, hogy nem jó, de hamar túl is teszi magát. Nem probléma.

10-15km-enként az ellenőrző pontokon felkiabál és mutogat a rádiósnak. Ez elég, de legtöbbször csak a kabinban alszik.

Ezt leszámítva a szuezi tranzit eseménytelen. Átlag 5 csomóval haladunk, itt már nincs szembe áramlás. Halászok mindenhol. Hálóval a csatornában sok nagy halat lehet fogni. Azt villantós technikával is jól lehet itt horgászni. Én a motorra koncentrálok, nem próbálok halat fogni. Gyakori ellenőrzés (ma nem forrósodik).

13:30LT Érkezés. Port Said, jachtos marina móló. Mohamed kiabál, veszekszik, hogy miért csak 50LE adtam, (9USD). A sapkámat is akarja! Nem adok többet, és nem is érdekel, mert CARINA-val kell foglalkoznom. Lassan rájön, hogy kiabálással, az udvariatlan stílussal nálam semmit nem ér el, végül elmegy, végre nyugi van!

Ez a marina is drága 16USD/nap. A kormány üzemelteti és nagyon egyszerű. Semmi nincs csak egy koszos WC/mosdó és víz/áram a parton. A szokásos marina papírokat kitöltöm, majd takarítás.

Megérkeztem! Túl vagyok a csatornán! Sikerült, bírta a motor! A manager telefonján hívom Hamzaékat. A Hamza család (Magdi, Mohamed és gyermekeik) Post Saidban lakik. Magdi kolozsvári, keresztapám jóbarátjának sógornője...

Elmentem egy Ineternet Kávézóba is, hogy informáljam a családot, hogy már „túl vagyok” :-)

A csatornában csak a hatóság vontató hajója (tug) vontathat. Ha valakinek problémája van a motorral, a vontatás 1500USD plusz költséget jelent.

Később a marinában találkoztam Mohamed Hamzával és az unokatestvérével. Meghívtak egy pizzára és beszélgettünk egy kicsit az utamról és Egyiptomról. Este Magdival és a fiával is találkoztam. Kicsit fáradt voltam. Hosszú napokon vagyok túl. Egy film közben kellemesen elaludtam. Majd visszasétáltam CARINA-hoz.

2009.07.12. (1023. nap)

A Földközi-tenger vitorlás net:

0530 UTC SSB 8122 kHz, ha foglalt, akkor 8131 kHz a tartalék,

De.

Vízvételezés a hajóba (200l körüli készlet)

A motor tisztítás, ellenőrzés, gyertyacsere

Ruhamosás (kézzel)

Elmentem a Felix ügynökség (ez az enyém) egyik munkatársával a vízumot meghosszabbítani. 2hónapos vízum 165LE (30USD). Alapvetően 15USD a vízum itt, de néha többet fizetni. Logika nincs benne :-)

Rövid Internet a közeli Internet Kávézóban van (1óra 2LE, ez az ár mindenhol).

Du.

A régről maradt jemeni riált beváltottam egyiptomi LE-re. 4100riál=85LE (persze, hogy nem korrekt, de ennél jobbat pénzváltóktól nem lehet várni)

Elmentem a Hamzákhoz ebédre. Nagyon jól érzetem magam! Magyaros ízek :-)

Találkoztam Bicskei Bertalannal, aki a Port Said-i focicsapat edzője és a kedves feleségével is. Késő estig ott maradtam.

Videók és képek feltöltése. Késő este visszasétáltam CARINA-hoz, ahol még sokáig a naplót írtam.

A marina mólója nem túl védett, bejönnek a hullámok, majd kiesek a hajóból.

2009.07.13. (1024. nap)

De:

Saiddal teázás

Benzin vásárlás (25l – 52LE, 10LE baksis, hogy ne legyen probléma)

VHF rádió vészantennát/koax kábelt leszereltem ellenőriztem szemmel és műszerrel kimértem. Ok.. Visszakötöttem Ok.

A rádió nem tökéletes, néha ütögetni kell...

Du.:

Bevásárlás a közeli Metroban, élelem l-2 hónapra (5kg  rizs, 5kg  tészta, 2kg  cukor, 2kg  liszt, 2kg  citrom, 2kg  narancs, 4kg  hagyma, konzervek, kekszek, csokik, üdítőporok... 45USD).

Internet röviden.

Abdullal és a barátaival bejártuk a várost, megmutatták az itteni fiatalok helyeit. Érdekes! Strand, uszoda, 23. utca, 30. utca, stb…

Utána megint Hamzáékhoz mentem, ahol finom vacsorával kényeztettek.

2009.07.14. (1025. nap)

Reggel 9 előtt indultunk Kairóba a Hamza családdal. Ismailiától fordultunk el Kairó felé (Ny). Kairó hatalmas. Városnézés kocsiból. Nílus part, belváros, majd elmentünk a Magyar Nagykövetséghez is. Hivatalos ügyintézés mellett a konzul-helyettesnek röviden elmeséltem, hogy mijáratban vagyok. Elmentünk ezután a Szfinx-hez és a piramisokhoz is!! Nagyon érdekes volt. Hihetetlen miket építettek itt néhány ezer éve, és az ok még hihetetlenebb.

Forróság persze, itt is nyár van!

Este vissza Port Saidba, netezés Hamzáéknál hajnalig.

2009.07.15. (1026. nap)

Tegnap mellém állt egy 36 lábas katamarán és ma együtt kávéztunk. A kapitány francia. Franciaországból Madagaszkár fele tart egy öreg amerikai üzletemberrel, aki fizet az útért.

Egész nap a naplót gépelem kint a Yacht Club előtti teraszokon.

Ebéd a francia kapitánnyal (Gill): dinnye, sajt, pisztácia, datolya, egyiptomi bor. Nem rossz.

Az estét Abdullal és a Hamza családdal töltöm.