Görögország, Kalamata

2009.08.18. (1060. nap)

Jeszu:  szia és viszlát görögül, tegezve

De. A szomszéd francia jachtról átjött Gerald segíteni levenni az árbocot. Volt egy-két kiváló ötlete is, szeretek tanulni és figyelni.

A szélgenerátort is le kellett szerelni, mert hátra engedem le az árbocot és nem fér el tőle. A fedélzetről le kellett mindet venni: napelem, mentőtutaj, gumiabroncs, mentőkarika…

Miután az árboc lent volt, ellenőriztem. Fidzsi óta nem vettem le. Ideje volt!

A VHF antenna csatlakozója és koax kábele teljesen elkorrodálódott és eltört. A szigetelése és a szilikon gumi nem bírta talán a sok napfényt?

Ezt nem javítom meg, továbbiakban is az ideiglenes VHF pótantennát fogom a használni. Kéne vennem koax kábelt csatlakozókat és hát nincs sok pénz már és minden kicsi számít.

A veretek az árboc csúcson jó állapotban voltak és a drótkötelek is. Féltem, hogy törés-határon lesznek, de nem! Az árboc fényt sem javítom, nincs kábelem se időm.

Végül is a piros és a zöld pozíció fények látatják majd Carinát.

A radar-reflektort is újrarögzítettem, ezt már nem tartotta semmi. Eritreában, szinte 5 hónapja csináltam meg legutóbb jó erősre.

Néhányan néha jönnek és kérdezgetnek, főleg jachtosok. Mivel kicsit beljebb vagyok

a többi ember észre se veszi Carinát. Itt még nem találkoztam olyan jachtossal, aki elhagyta Európát, Földközi-tengert. Van aki már 20 éve Görögországban vitorlázik :-) Érdekes. A legtöbben Adria, Görög vizek, Korzika, Szardínia, Szicília, Tunézia esetleg Törökország fele vitorláznak. Vannak charter hajók, de vannak túrázok is, akik szezonban a hajójukban laknak. Itt Európában ez jóval drágább, mint másfele és emellett nagyon tömve vannak a helyek, ez szerencsére nem! A charterhajózás nagy üzlet a Földközin!

Du. A gázpalackot nem akarták feltölteni: Azt mondták ez már túl rozsdás, veszélyes lenne. Szóval azzal kell kihúzni, ami van most.

Egy kis élelmiszer vásárlás.

Pakolászás a hajóban.

Kijött a helyi TV és beszélgettünk, holnap leadják a helyi TV-ben, aztán néhány nap és az országosban is.

Majd Geralddal visszatettük az árbocot a helyére.

Este összegyűltünk Gerald hajóján, 2 házaspár volt, angol és francia, ja’ és egy fiatal magyar 

Uzot ittunk.

Este séta a városban, ismerkedés helyi fiatalokkal, majd éjjel szokás szerint internetezés (wifi) a kávézóban. A pincérnőt imádom, csak az baj van, hogy nem beszél angolul :-)

2009.08.19. (1061. nap)

Helyi turista újság: www.messiniathisweek.gr

De. A külmotor szokásos ellenőrzése, tisztítása és gyertyacseréje. Árbocbeállítás. Napló írás és útvonal tervezés a MaxSea segítségével.

Du. Vásárlás: friss zöldég és gyümölcs, tojás és 2 kis kenyér (drága) és még néhány apróság.

(Mint mindig mindenből a legolcsóbbat vettem és a lehető legkisebb mennyiségben.)

Vettem 2 liter olajat is (2 ütemű marine típusú), jó drága volt.

Ellenőriztem az ideiglenes antennát (VHF) és újrarögzítettem a szélgenerátorra.

Ismét felhúztam a HF rádió antennát.

Egy orrveretet leszigeteltem ismét és betömtem egy lyukat az árboc mellett (régebben ez volt a 12V-os top fény kábel helye). Szóval sok kisebb munka és ellenőrzés készülök az indulásra.

Este nincs internetezés, fáradt vagyok és holnap indulok, ezért korán lefekszek aludni.

Görögország, Kalamata – Görögország, Lefkada (Levkas)

7 nap, 200 tmf

Útvonalterv :

WP1 (36-38N; 21-56E) Venatika Is. déli része;

WP2 (36-42,5N; 21-40,7E) Schrzals Is

WP3 (37-20,5N; 21-22,1E) Strofades Is.

WP4 (38-13,7N; 20-11,3E) Zakynthos Is.

WP5 (38-31,4N; 20-31,5E) Lefkada Is déli része

Vasiliki öböl déli része: 38-37,6N; 20-36,3E

2009.08.20. (1062. nap)

Vettem egy kis benzint és 1030LT-kor elindultam

1,5csomó 270-re Bf.2-3 szél

Ebéd: kenyér, zöldséges saláta; narancs és csoki

Du: Motorgyertya tisztítás, pakolászás

15UTC 14,292MHz rádiózás POS(36-56N; 21-57E) HA5CAR jól hallottam,. HA5HS gyengén hallottam. Holnap 6UTC 7,095MHz. Ma nem hallottak engem.

Bf.2-3-4 változó irányú

Este gyengülő szél, majd szélcsend.

Vacsora: hasonló az ebédhez

Sok a halászhajó a körülöttem, mivel partközelben vagyok.

Bóbiskolok a kokpitban.

Hajnal északi szél Bf. 1, majd változik.

2009.08.21. (1063. nap)

1010mbar, 34fok, Bf.0-1 É;

Reggeli: kenyér, zöldségek,

9LT elértem a WP1-et. Ny-i szél Bf.0-1;

Ebéd: zöldséges saláta, kenyér és két korty bor, majd sajtos spagetti

Gyenge szél és szélcsend. A nagyhajók forgalma itt ismét nagyobb.

15UTC 14,292MHZ POS(36-49N; 21-39E)

HA5HS nem hall engem.

Du. gyenge szél

Vacsora: az ebéd maradéka

Este a közelben és távolban is sok hajó.

Éjjel: Ny szél, szélcsend, majd D-i szél

Kokpitban bóbiskolok.

2009.08.22. (1064. nap)

1010mbar, 32fok, Bf.0 szélcsend reggel;

reggeli: spagetti, narancs, csoki,

6UTC POS(37-04N; 21-28E) WP3-tól 16tmf-re vagyok

Ismét szélcsend!

7095MHZ rádiózás YO2AAG(5,7), HA5TGY

De. gyenge szél, ÉNy-ÉÉNy Bf.0-1, 1csomóval É felé hajózok.

Néhány jacht és nagyhajó a távolban.

Ebéd: zöldséges saláta, kenyér

Du. szélcsendek és a láthatóság is rossz.

Vacsora: sertés konzerv, zöldségek, kenyér,

ÉNy szél gyenge, irány 260

Éjjel déli szél és hátszelezek.

2009.08.23. (1065. nap)

1010mbar, 29-32fok; Bf.0 ÉNy;

Már jól látható a Peloponnészoszi félsziget.

Reggeli: a vacsora maradéka

6UTC 7,045MHz rádiózás; POS(37-25N; 21-11E)

HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, YO2BF(5,8), Károly, Temesvár; YO2MFM; YO2GL;

Szél info: Ny-ÉNy-É szelek Bf.2-3-4

Ma kiolvastam: Dennis Conner: Comeback (My race for the America Cup - 1986/87)

A világ legrégebbi kupája, egy vitorlás kupa a témája. Hogyan nyerte vissza és miért sikerült :-) neki. Jó könyv! 1980-ban megnyerte, 83-ban elvesztette és 87/88-ban visszanyerte.

Ebéd: spagetti és szőlő. Nagyon régen vettem szőlőt, most van és nagyon jó!

Du. ÉNy szél Bf.1-2

A szigetek között inkább nem vitorlázok, nincsenek térképeim. Mindent kívülről kerülők.

Később Bf. 3-4 nőnek a hullámok, de ezek már rövidek és kellemetlenek.

2030LT POS (37-26N; 20-52E)

Néhány nagyhajó a távolban, figyelni kell!

24LT után gyengül a szél és É-i lesz.

2009.08.24. (1066. nap)

1009mbar, 30-32fok, Bf. ÉÉK

Reggel: spagetti maradék

6UTC 7095MHz (37-26N; 20-35E) 51tmf a táv a céltól; 15tmf 24ó alatt, mivel gyenge volt a szél.

A rádió hangolása nem tökéletes, van egy kis reflexió.

HA5HS; HA5APK, YO2AAG, HA7UN, HA7JZ,

Egy nagyon jó barátom nyaral Levkas szigeten, ezért megállok ott néhány nap múlva.

Szél info: változó szél (K, É, Ny) és gyenge (Bf.1-2-3)

Egy nagyhajó közel jött, úgy hogy változtatta az irányát, meg akarta nézni mi is ez a hajó.

Tegnap a HF antenna felső a köteléhez rögzítése elszakadt. Szerencsére az antenna ettől még nem fog leesni.

A banán, amit Kalamatában vettem, kezd érni, ebédre eszek egyet.

Zakynthos közelében vagyok, ahol most erdőtűz van (Boby mondta). Látszik a füst.

Ebéd: zöldséges saláta, kenyér

16LT POS(37-36N; 20-42E) a céltól a táv 45tmf.

A kenyér kezd penészedni.

1830LT Zakynthos szigete mellett horgonyzok egy kis öbölben. Mivel nincs térképem, nem tudom a nevét. Olyan kicsi, hogy bizonyára nincs is neve. Szóval elneveztem CARINA öbölnek. Mélység: 11m és dél felől nyitott..

2 horgonyt használok, a közelben sziklák vannak.

POS(37-43N; 20-44E), 40tmf a táv.

Azért dobtam horgonyt, mert szél az nincs, viszont nagy a halász/nagyhajós forgalom, így haladni nem lehetne, és aludni se tudnék...

Vacsora: hal konzerv, kenyér, zöldség, csoki és egy pohár olcsó bor

A weboldalam egy vitorlás oldal, de több nem-vitorlázó olvassa, mint a vitorlázó!  :-)

2009.08.25. (1067. nap)

1012mbar, 27fok, Bf.0-1ÉNy,

0630LT-kor indultam, napfelkelte előtt.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka és szilva (szilvát évek óta nem ettem).

Zakynthos sziget északi felén egy nagyobb öbölben 7 árbocot számolok össze, nagyon sok a jacht ezen a környéken, ez lehet a legjobb horgonyzóhely a környéken.

Vannak nagyon jó kiadványok (Guide) a jachtosoknak, hogy hol milyen a horgonyzóhely ezeken a szigeteken. Nekem sajna nincs.

A kis Carinával azért könnyebben elférek, mint egy normál, átlagos méretű jachttal.

6UTC 7095MHZ POS(37-50N; 20-36E), 32tmf a céltól a táv és 19tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt. Ok a gyenge szelek és szélcsendek.

HA5HS, YO2AAG, HA5AIL/P Pécs, Jóska;

Szél info: É-ÉNy-ÉK gyenge változó

Három jachtot láttam délelőtt, egyre több a jacht és a turista. Később halászhajók.

Rádiózás után nem sokkal megjött a jó szél. Bf.1-2 K majd Bf.2 DDK

Bőszeles vitorlázás 2,5-3csomóval.

Ebéd: paradicsomos spagetti

13LT után a szél elállt, majd 15LT körül 300-ról Bf.2

17LT POS(38-09N; 20-23E) 10tmf WP4-től

Ma este Kefallinia Is. délnyugati felén horgonyozok le.

Ez egy védett öböl, de rajtam kívül nincs más hajó, nem messze van egy kis halászkikötő. A kis strandját csak a helyiek használják.

5,5m a mélység és 2 horgonyt használok.

Kicsit úsztam és sznorkereztem. A horgonyokat beakasztottam, köves a fenék. Később kiúsztam a partra és sétáltam egy kicsit.

A tenger élővilága itt nagyon halott. Nagyon kevés kis halat láttam és csak nagyon kicsiket.

Vacsora: spagetti és egy pohár bor

Este olvasok és BBC

2009.08.26. (1068. nap)

1015mbar, 27-32fok, Bf.0-1 ÉNy

Hajnali szürkületben indulás.

A horgony kötél beakadt, így be kellett mennem a vízbe kiakasztanom. Hajnali szabadtüdőzés.

Reggeli: vacsora maradék

6UTC 7,095MHz POS(38-16N; 20-20E), WP5-től 17tmf-re vagyok.

7,060MHz jobb, kevesebb a zaj.

HA5HS, YO2AAG, HA5AIL/P, HA8EG (5,9) Hvar szigetről rádiózik 80W-tal

Szél info: K –ÉNy – É-Ny –K -.. Bf.1-2-3 változó szelek

Pali USA-ból az interneten keresztül hallgat, de én nem hallom.

Horgászni próbálok, de túl lassú a hajó, így nehezebb.

Bf.1-2 K szél 2csomóval vitorlázok irányra.

12LT körül a szél ÉK, majd É-i és gyengül. A hullámok lassan kisebbek, de a Nap egyre jobban éget.

Ebéd: penészes kenyér, sertés konzerv, paradicsom, hagyma, paprika, mustárral feldobva.

Nagyon sok a környéken a jacht, meg sem számolom. Tele van a víz!

Delfinek kísérnek a távolban.

Du. ÉNy szél Bf.1-2-3 negyedben döngetek.

A Vasiliki öbölben erősödik a szél, itt mindig erősebb, mint kint. Ezért is szeretik a szörfösök.

Itt kb. Bf.5 és pöffös eléggé, repesztek.

18LT kikötés POS(38-37N; 20-36E), ez egy ingyenes móló, ami tele van éttermekkel.

Itt töltöm a holnapot, mert találkozok egy jó baráttal.

Hátsó horgony – víz mélység 3m, 10m lánc, 5m kötél Guardien horgony.

Erős oldalszél van, de nincsenek hullámok. Jó hely!

Mellettem lévő nagy jachton egy magyar család nyaral. Kicsit beszélgettünk és megmutattam nekik a hajót.

Majd megjöttek a barátok és az ismerőseik. A CARINA megtelt, alig fértünk el! Van a hajón egy 5l-es finom és olcsó zacskós bor! :-) Kellemesen telt az este, majd elmentem az apartmanjukba is. Ágyban aludtam, de Carinában jobb lett volna! :-)

2009.08.27. (1069. nap)

Pihenő nap. Strandolás és ilyesmik.

Nem vásároltam semmit és étterembe sem mentem. A Gyros 1,5 euro egy helyen, ez volt az ünnepi vacsora! :-)

Lefkada - Koper

Útvonalterv Koperig, 600tmf

WP1(39-07,8N; 19-51,5E), Paxoi Is.; Antipaxoi Is. mellett

WP2(39-47,3N; 19-19,5E) Othonoi Is. mellett

WP3(40-23,6N; 19-11E) Canale D’Otranto

WP4(41-53N; 16-21E), Vieste mellett, előtte Otrantó-ban és Barletta-ban kikötök időjárástól függően.

WP5(44-48N; 13-38E) Pula mellett, talán itt is lehorgonyzok, ez még bizonytalan

WP6(45-29N; 13-28E)

WP7(45-33N, 13-43E) A Koperi kikötő bejárata.

Az Észak Adriánál vannak olajfúró tornyok és szeparált hajózási útvonalak is. Emellett nagyon nagy a forgalom.

2009.08.28. (1070. nap)

1018mbar, 25fok reggel!

Napfelkeltekor indulás. Gyenge szél! Bf.0-1É,

Reggeli: banán, penészes kenyér, zöldségek, negyed sertés konzerv mustárral feldobva,

6UTC 7060MHz POS(38-34N; 20-34E) 47tmf WP1

HA5HS, YO2AAG, YO9BRT, Áron; HA2TX, Misi; YO2GL, Károly, Temesvár;

Szél info: Ny-É-K, Bf.1-2-3 változó gyenge szelek

De. totális szélcsend

Dél körül egy kicsit motorozok, majd jön a szél. Ny Bf.1-2, majd ÉÉNy-i lesz 1-2 csomóval negyedezek.

A szigetek közötti komp járatnak itt van az útvonala, így közel jönnek CARINA-hoz. Újságból SUDOKU-t csinálok. Utoljára Nickkel Új-Zélandon csináltam ilyet.

Este gyengül a szél, majd eláll.

A VHF rádióm antenna kábele nem jó Egyiptom óta, Görögország óta a VHF 68-as csatornán gyakran mondanak több nyelvű időjárás előre jelzést, angolul is.

Éjjel nagy hajóforgalom. Kokpitban alszok. Hajnalba bemegyek a kabinba aludni, ott sokkal kényelmesebb. Távolban villámlás.

2009.08.29. (1071. nap)

1005mbar, 38fok max; Bf.0-1 Ny;

Reggeli: spagetti maradéka, csokoládé

6UTC 7060MHz HA5CAR, HA5HS, YO9BRT

Szél info: Ny-D-DK-ÉNy Bf.3-4 szelek várhatóak a köv. napokban.

Szélcsend, motorozok kis fordulatszámon. Sajnos van itt egy gyenge ellenáramlat.

Vannak hajók a távolban, de csak messze.

Nagyon meleg van. Olvasok.

Ebéd: tojásos tészta, kukorica konzerv

15UTC 7060MHZ POS(39-23N; 19-29E); 64tmf Otrantótól

Halak ugrálnak körülöttem (tonhal). Próbálok horgászni, de túl lassú vagyok és nincs jó csalim.

Korfu hegyei jól látszanak.

Nagyhajó forgalom egész nap, éjjel is. Közel van a szoros már. Éjjel a Kokpitben bóbiskoltam és hajnalba bementem aludni a kabinba.

2009.08.30. (1072. nap)

1008mbar, 31fok, Bf.1D szél, nagyon felhős az ég

6UTC 7,060MHz POS(39-49N; 18-53E) 26tmf Otrantó

HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5CTN Árpi,

YO9BRT, HA7UN, HA8AW, YO5PHQ, Attila, Nagyvárad; HA3TGL Laci, Marcali;

Alkalmi állomás: HG8NAVIGA, Orosháza, Józsi

Reggeli: multivitamin; kétszersült; májkrém; hagyma, paprika,

De. Bf.1-2 D-i szél; 2csomó 315-re;

Ebéd: rizs, szójaszósz, szardínia konzerv; sült zöldségek; narancslé

Horgászok, de sajnos lassú vagyok.

Du. DNy Bf.2-3 erősödik a szél, villámlik és gyűlnek a felhők,

Több nagyhajó a távolban és jachtokat is látok.

Ma kiolvastam: Zola, Párizs gyomra (10-15éve olvastam már)

A szél iránya változik, Ny Bf.3, majd ÉNy Bf-3-4 tehát szinte szemből nem túl jó!

Késő du. másodpercek-percek alatt erősödik a szél, Bf-7-8-ra a hullámok porzanak, ez egy vihar. Minden vitorlát leszedtem és várok. 1 óra múlva gyengül a szél, de az időjárás bizonytalan. Az ég felhős és a távolban villámlik. Inkább bemotorozok a közeli Otrantóba, vitorla rásegítéssel.

Sötétedés előtt horgonyt dobtam a város előtt a védett kikötői öbölben. POS(40-09N; 18-29E)

A második horgonyt a farból dobtam, mivel kevés a hely, ne forogjon.

Visszaértem az Adriára! Búcsú a Jón-tengertől. Hivatalosan ma befejeződött a Földkerülés, késő du. kereszteztem a 2006 okt.-i útvonalamat.

2009.08.31. (1073. nap)

1020mbar, 28-32fok,

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka

6UTC 7060MHz HA5HS, YO2AAG, HA7UN, HA3TBL, HA7JZ, HA3MQ, YO2MFM, HA3LP, HA5PIK, YO5PHQ, Attila, Arad;

De. beálltam a halász és kereskedelmi hajók nagy mólójához. A sailing club-ban nem volt hely. Egy First 40.7 mellé álltam be, amin egy kedves olasz pár volt. Kedvesen felajánlották, hogy melléjük állhatok, mert máshol nem nagyon volt hely. A kapitány (George) a charter cége: www.raceandc.com. Velence a céljuk, de várják a jó időt, ahogy én is. Itt a kikötői kapitányságon kérték el talán először a hajóvezetői engedélyemet. Amikor magyaráztam, hogy nincs telefonom (ami használható), akkor nagyon gyanús lettem!

Du. városnézés és elmentem a tengerészek templomába is. Majd strandoltam, séta a főutcán, a Várban, a régi városban.

Több mint 25csomós szembe szél van, ami gyengül néhány napon belül, majd délivé vált. Két hajó elindult dél felé, nekik könnyebb, mert bő széllel haladnak.

A GPS-t a Napon kiszárítottam, most működik, de tegnap nagyon elázott és nem működött. Szerencsére a kikötő jól látszott távolról is.

Az antenna felhúzó kötél szinte elszakadt, így ezt is javítottam.

Beszélgettem egy közeli osztrák jachttal és mesélt nekem erről a helyről. Itt ahol a két tenger találkozik és a szoros keskeny és érezhető áramlatok is vannak, gyakoriak a rövid, de magas hullámok. Ezért nagyon kellemetlen és nehéz a vitorlázás ezen a részen, de kb. 30tmf-del északabbra már nincsenek ezek a hullámok.

Jelenleg az Adria legdélibb kikötőjében vagyok és Koper a cél, ami az egyik legészakibb kikötője az Adriának, az utolsó tengeremnek. Lassan vége a nyárnak, itt van az ősz. Az Adria szelesebb és hidegebb lesz, igaz szeptember még azért általában nyárias.

Otrantó közelében a halászok mostanában 40 napig nem halászhatnak, szinte minden halászhajó a kikötőben van és nem indulnak, így néhány jacht rájuk tud kötni.

Este a szomszéd jacht kapitányával (George) iszok egy sört. Beszélgettünk a horgászásról, a hajókról és a Velence környéki vitorlázásról.

Vacsora: leves a hajón

Ma van az Otrantói Jazz fesztivál utolsó napja. Egy szabadtéri koncert sorozat ez és ma én is kimegyek meghallgatni őket.

Adria:

Albánia vizei nincsenek elzárva többé a külföldi hajókkal szemben. Sok tiltott terület van a térségben persze, Montenegro vizein is sok rész tiltott terült, amiket jó elkerülni!

Horvátország és Szlovénia területén is vannak speciális területek, ahol speciális szabályok vannak, ennek az oka a Nemzeti Parkok itt. Olaszország vizein is vannak tiltott részek, de nem sok.

Helyi szelek: Bora, Sirocco, Jugo, Maestro, Libreccio, Tramontana, Levanat…

IALA A bójarendszer

2009.09.01. (1074. nap)

A marina a mellettünk tömve van, de a főmóló is, sőt a horgonyzó hely is kezd betelni.

Lajka, a halászok kutyája mindenkit megugat éjjel, még a halászokat is.

6UTC 7060MHz HA5HS, YO2AAG, HA8WV, YO2MFM,

Szél info: indulás mostanában, a szél majd gyengül.

De.

Horgok elpakolása

Kötélrendezés

A szélgenerátor saválló talpának leszigetelése (felszakadt kicsit)

Nem tudtam Internetezni zárva volt.

Luka, egy olasz szomszéd jacht kapitánya meghívott kávéra, elbeszélgettünk kicsit. Egy öreg műanyag 10m-es jachtja van, amivel a környéken vitorlázik. A hajón élnek a feleségével és az egy éves lányukkal. A felesége most várja a második babát. Egy éve laknak a hajón, de néhány hét és visszaérnek Pescara-ra, ahol ismét normál szárazföldi életet élnek majd. A jachtot fel kell újítani és kell egy kicsit dolgozniuk is.

A halászok nagyon barátságosak, de nem beszélnek angolul. Nikollal így olasz-szerű nyelven és angol bekeverésével értettük meg egymást. Annyira jól sikerült, hogy meghívott ő is egy kávéra a halásztársával, aki szintén Nikol. Azt gondoltam, hogy kimegyünk a presszóba és ahogy normálisan szokás iszunk egy presszó kávét, de nem. Meg kellett inni 3 rövid italt a kávé mellé a presszóban. Visszautasítani nem szabad, ez egy őszinte kedves barátságos gesztus. Később visszamentünk a kikötőbe, ők a hálót javították tovább én meg visszamentem Lukához, megnézni a hajójukat.

A kikötőbe érkeznek a hajók, pl. egy Comet 42-es érkezett késő délután, akiknek a leparkolásában segítettem. Egy halászhajó mellé állt és ilyenkor főleg idős pár esetén fontos, hogy valaki elkapja a köteleket és rögzítse.

Este Interneteztem: 2 óra 1,5 euro. (Tegnap már ott voltam és beszélgettünk és egy helyi-ismerős, aki DJ-ként dolgozik segített speciális árat kérni.)

Este főztem a hajón, és közben beleléptem egy nyitott konzervbe, ami egy komoly mély sebet ejtett a nagylábujjamon.

2009.09.02. (1075. nap)

Indulás hajnalban. Gyenge ÉNy szél. Kimotorozás a kikötőből majd motorozás alacsony fordulatszámon 1-2 órát.

Napfelkelte a vízen.

Mellettem halak ugrálnak ki a vízből.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka

6UTC 7060MHz POS(40-13N; 18-28E) 119tmf Barletta

Szél info: délutántól gyenge déli szél, ami néhány napig tart és kicsit majd erősödik Bf.3-4-re.

HA5HS, YO2AAG, HG3FIM, Pécs, Zsombor; HA7UN, Feri; HA3UX, Tamás; HA7JZ;

HA8FLE Lajos, Szeged; YO2MFM, Gyuri, Arad; HA2TX, Misi (5.9); YO5PHQ, Attila, Várad mellett,(5,9);

A part közelében a víz tele van motorcsónakokkal. Szép idő van és horgásznak. Ezért kint kell ülnöm és kerülgetni őket.

Ebéd: müzli, mazsola, körte, narancs

Déltől a déli gyenge szél folyamatosan erősödik.

A sebességem nő 1->1,5->2->2,5 csomó.

A parton esik az eső néhány mérföldre, de itt szerencsémre nem esik.

A később Otrantóból indult jachtok utolérnek és lehagynak, motoroznak 5 csomóval.

Este és éjjel nagy forgalom van, Brindisi előtt vagyok, itt sűrű a kompjárat és figyelni kell.

Általában 24LT után kisebb a hajóforgalom és lehet kicsit pihenni is.

2009.09.03. (1076. nap)

Átaludtam a rádiózási időpontot (6UTC, 8LT), éjjel nem sokat aludtam a nagyhajók mozgását figyeltem, ezért hajnalban mélyen elaludtam és csak 10 után ébredtem fel.

Rádióamatőrök, bocsi!

1012mbar, 32fok, Bf.1D; 1-2cs a sebesség;

Reggeli: keksz, csoki

11LT POS (40-50N; 17-38E), 67tmf Barletta

Du. erősödik a szél Bf.4 D

Sebességem 3->3,5->4->4,5 csomó jó irányban!

Ebéd: gombás paradicsomos spagetti

A halászok körülöttem vontató hálóval halásznak és merőlegesen a partra, vagyis kereszteznek! Néha kerülgetni kell őket.

Delfinek követnek!

Vacsora: ebéd maradék

Este a szél gyengül Bf.3-ra, a sebességem 2-3csomó

Éjjel DNy szél Bf.3-> Bf.2

Sok-sok hajó a közelben és távolban, kompok, halászhajók, jachtok és nagy teherhajók.

2009.09.04. (1077. nap)

1012mbar, 32fok, Bf.0-1D;

6UTC 7060MHz POS(41-17N; 16-44E)

HA5HS, YO2AAG, YO9BRT, HA5ALE, YO2MFM; HA7UN; HA8WV; HA7JZ; HA0BAS; HA8DL; HA7BJ

Üzenetek otthonról: van két magyar jacht, akik Horváto. déli részén tartózkodnak és szeretnének találkozni Carinával. Jó lenne, de a legfontosabb, hogy időben Koperbe érjek.

De. 1cs sebesség a Bf.1 D

Nagyon sok a kishajó körülöttem, figyelni kell.

Ebéd: tegnapi spagetti

Du. erősödik a szél, Bf.2-3 marad déli; 3csomós a sebességem és jó irányba

16LT érkezés Barlettába.

A halászok mólójára állok dobok egy kibójázott farhorgonyt és két orrkötéllel rögzítem a hajót. Valerió, egy helyi virtuális barát barátja, jött segíteni a kikötésben. Alessandro később jön, majd dolgozik. Tűzoltó a foglalkozása.

Alessandro néhány hónapja írt e-mailt nekem, mert látta a weboldalamat és tetszett neki CARINA.

Valerio egy robogóval körbevitt a városon, és kicsit megmutatta. Ezután kávéztunk a város legjobb kávézójában! Alessandronak van egy Internet kávézója, ahova este benéztünk. Találkoztam Alessandroval és a családjával. Kedves emberek! Imádom az olaszokat! :-)

A Carinát átvittük horgonyra a kis halászhajók közé, ez biztonságosabb.

Vacsorára meghívtak egy pizzériába, a minőséget és stílust itt le sem írom. GUSTO!!

2009.09.05. (1078. nap)

Reggeli Alessandroval és a családjával a főutcán egy kávézóban, nagyon finom friss helyi péksütemény.

Majd a fiával játszottam a playstation-on :-)

De. rövid Internetezés - képfeltöltés stb.

Az olaszok általában nagyon nyugisak és mivel én is az vagyok, így jól érzem magam.

Ebédre Alessandro felesége Anna főzött finom spagettit csirkével…

Az én spagettim nem olyan jó, nem éri el az olasz minőséget!

Ma egy speciális éjszaka van itt: Balnca nittce – vagyis fehér éjszaka

Barlettában ilyenkor mindenhol szabadtéri koncertek vannak. Valerioval körbe sétáltunk.

2009.09.06. (1079. nap)

Valerio kijött délelőtt és megmutatta a várost: katedrálist, néhány híresebb szobrot és házat. Meghívott ebédre a családjához, nagyon kedvesek voltak.

Az olasz ebédek nagyok és GUSTO! Persze spagetti mindig az első fogás és levest nem esznek. A borok és a gyümölcsök ízét még mindig a számban érzem.

Az öccse holnap megy felvételizni Milanóba az egyetemre. Barletta nem nagy város és a felsőoktatásért el kell utazni.

A család kicsit beszélt angolul, a kommunikációval nem volt probléma.

Egy vasárnapi ebéd után az olaszok sziesztáznak, én elmentem, de még előtte Valerio megmutatta a kertjüket, ahonnan a zöldségeik és gyümölcseik származnak.

Du. séta a városban és a strandokon.

2009.09.07. (1080. nap)

Reggeli kávézás Alessandroval és egy barátjával.

De.

Vásárlás néhány apróság.

Internetezés.

Ebéd Alessandronál - Dolce Vita

Amikor az olaszok kérdeznek az ételekről, én a spagettit említem meg, ekkor fellelkesülnek. Amint azonban kiejtem a ketchup szót, akkor összeszorul a szívük :-(.

Anna szülei átjönnek, és együtt kávézunk.

Később délután Carinát átkötöttük a halász móló végére.

Alessandro, Mauro és Michael is segített.

Sajnos este tovább erősödött a szél és éjjel már veszélyes volt a hely, ahol álltam. Így Alessandro javasolta álljak át szembe a nagyhajók mólójához, ami hullámvédettebb. Ahol álltam nagyok voltak a hullámok, a hajó erősen ugrált és a kötelek kezdtek szakadni. Alessandro hívott egy motorost, aki áthúzott, majd volt egy kellemes nyugodt estém. A fiúk hoztak sört, kijött a parti őrség, a kikötői kapitány és néhányan még. Volt kaja is! Én próbáltam olaszul gagyogni és hülyén vigyorogtam.

A parti őrség megkérdezte, hogy megvan minden kötelező felszerelésem. Mondtam igen és felsoroltam mi is van a hajón. A mentőtutaj a fedélzetre van erősítve, jól látszik, így nem kezdtek komolyabb ellenőrzésbe.

2009.09.08. (1081. nap)

De. kötél és horgony rendezés, benzin vásárlás; élelmiszer átpakolás. Alessandro adott egy csomó mindent ajándékba, és ezeknek kellett helyet találnom.

Francesco hozott nekem ebédet a Carinára. Nagyon jó lett és persze nagyon olasz. Finom bort is hozott. A motorcsónakjának a neve: Fata Morgana.

Majd jött a barlettalive.com riportere és beszélgettünk az utamról. Nem akart elmenni a hajómról :-)

Du. elmentem Francesco szüleihez, a lakásukba. Majd egy helyi bárba iszogatni a helyi haverokkal. Franceso adott egy kaparós sorsjegyet és megkért kaparjam le. Azt hiszik szerencsés vagyok! Vicces :-)

Este összejöttek az ismerősök a kikötőbe és elköszöntek tőlem. Holnap reggel indulok.

2009.09.09. (1082. nap)

1020mbar, 22fok kora reggel, de. 25fok, majd melegszik;

Bf.3-4 NyDNy szél, É-ra tartok 3/4 – fél szélben 3csomóval;

0830LT indulás. A kikötőbe a helyemre jön egy nagyhajó, indulnom kell. Előtte Alessandro-val megittunk még egy utolsó capucinot. (Meeting Cafe).

11LT gyengül a szél majd Ny lesz, később ÉK Bf.2; változékony ma a szél;

21 halászhajó van körülöttem, mivel az elmúlt napokban rossz időben nem nagyon mentek ki, így most tele van a víz.

Ebéd: sült padlizsán hagymásan és kétszersült; ginger; multivitamin

Du. lehűlt a levegő, hosszú nadrág; póló, pulóver;

Este még hidegebb van, kabátot is fel kell vennem.

Gyengül a szél

Vacsora: hagymás rántotta; kétszersült; paprika

12 halászhajót számoltam össze, majd rá egy órára 24, sötét van és a környék tele van halászhajókkal, közel vagyok Vieste-hez.

Éjjel villámlik a távolban.

Éjjel a vízhatlant is fel kell vennem, annyira hideg van!

Kávézok, hogy ne aludjak el, néha fel kell tennem a pozíció fényt, ha hajók közelednek felém. Bf.2 NyDNy szél;

Hajnal rövid szélcsend, majd ÉNy-i szél majd Ny-i. A part közelében változó a szél!

A kokpitban bóbiskolok, hajnalba bemegyek a kabinba aludni.

2009.09.10. (1083. nap)

5UTC 3,618MHz Kakas-kör, magyarok köre

1020mbar; 28-32fok, Bf.0-1 ÉNy szél

6UTC 7060MHz POS(42-20N; 15-52E) 176tmf Pula; 70tmf-et tettem meg 24ó alatt!

HA5HS; YO2AAG;

Szél info: ÉNy-É-ÉÉK szél gyenge, várható eső

Pula-ba vár Zex, ezt az infot hallottam. Megkaptam egy biztonságos horgonyzóhely pozícióját.

Reggeli: májkrém, kétszersült; uborka, hagyma, paprika, energia tabletták, ginger, multivitamin;

6UTC 7060MHz, HA7UN; OE/HA8CT; YO2MFM; HA7RW; HA7JZ; HA8DN; HG7JTO;

Süt a nap. A nagyhajók körülöttem jönnek-mennek, hajózási útvonalban vagyok.

Délben már látom a távolban Vis szigetét.

Ebéd: mandula, görög bor; paradicsomos spagetti;

Du. gyenge Bf.1-2 ÉNy szél; Ny-ra vitorlázok 1-1.5csomóval;

Erősödik a szél Bf.3-4 Ny, így 2,5csomós a sebesség és negyedezés;

Nagyhajók és kompok a közelben;

Vacsora: ebéd maradék;

Éjjel nagy forgalom, nincs sok alvás;

Hajnali 4-kor elaludtam; Szél: ÉK Bf.3

2009.09.11. (1084. nap)

1017mbar; 25fok; ÉK Bf.3 (Du. ÉNy Bf.2-3)

6UTC 7060MHz POS(42-45N; 14-59E), 134tmf Pula távolsága; 38tmf 24ó alatt

HA5HS, YO2AAG; HG4GHJ, Jósak, Dunaújváros; HA7UN; HA7JRD, Tibor, Jászberény; HA7BJ, János, Törökszetmiklós; HG7JTD, Laci, 5-9; YO2MFM

Reggeli: multivitamin, ginger; csoki; tegnapi spagetti

De. alvás, fáradt vagyok.

Szuél info: ÉK-ÉNy Bf.1-2-3-4 majd gyengül és déli lesz.

Ebéd: spagetti maradék

Egész nap fáradt vagyok a tegnapi éjszakától, nem sokat aludtam;

A szél hideg ÉNy- szemből fúj és cirkálok.

Du.: 2 jachtot is láttam, dél felé tartottak. Először azt hittem esetleg ismerősök, de nem. Két magyar jacht is van a közelben és jó lenne találkozni, de a legfontosabb a Szlovéniai Szept.19-ei érkezés. Ezt az időpontot aug. 20 körül tűztem ki. Hivatalos előtte 10 nappal, mostanában lesz.

Vacsora: 2 tojásból tükörtojás, hagyma, kétszersült, paprika, uborka

Éjjel: nem sok alvás, közel kerültem az olasz partokhoz, sok a halászhajó. 20-30 perces alvások.

2009.09.12. (1085. nap)

1016mbar, 24fok, Bf.2 É; felhős az ég

ÉNy-Ra vitorlázok 1-2csomóval

6UTC 7060MHz POS(43-05N; 14-20E), a céltól 107tmf-re vagyok.

HA5CAR(5,7); HA5HS(5,9)

HA7UN(5,9); HA7RW(5,9); YO2BF, Oszkár(5,7); YO2MFM; YO6AEI, Misi; HA8EG, Feri; HA5PTN, Jutka;

Időjárás infok: változó szél

Reggeli: májkrém; kétszersült; zöldségek

De. egy veréb berepült a kokpitba és repkedett egy ideig, a csizmámat leszarta majd kirepült!

Látszik az olasz part, közel kerültem, ami nem jó, mert itt 0,5-1 cs ellenáramlat van/lehet.

Szél: Bf.3-4, nagy hullámok – kellemetlen menet.

Ebéd: főtt krumpli, utolsó paprika, uborka és egy harmad marha konzerv

Du. a kompok jönnek-mennek a part közelében, az olasz part közelében vagyok.

Felhős az ég. Néhány napja a nap leégetett, fáj a hátam.

Éjjel: folyamatosan villámlik, majd néhány órát esik. A nagyhajós forgalomra kell figyelni.

Hajnalban Bf.5-6 már, ’szinte’ reffelni kell. A nagyvitorla és az orr is kisebb a normálnál, ezért még nem probléma. Repesztek!

Megiszom az egyetlen és utolsó energia italomat.

2009.09.13. (1086. nap)

Utolsó vasárnap

1016mbar, 24fok, Bf.1ÉK; 1csomóval ÉNy-ra tartok az olajfúrótornyok mellett.

6UTC 7060MHz POS(44-01N; 13-52E) 49tmf a cél

HA5CAR(5,7); HA5HS, YO2AAG; HG7JT; HA8AT; Batanya, Imre; HA6NH(5,9); Laci, Balassagyarmat; HA5TGY;

Szél info: változó, néha erősebb nem szembe szél :-)

Pulai ismerős (Zejko) javasolt öble: 44-49,6N; 13-50,7E

Közel kerültem az olajfúró tornyokhoz, a szél elállt és elkezdtem sodródni még közelebb hozzájuk. Az őrhajó lassan elindult felém… Na ilyenkor kell néhány mérföldet arrébb motorozni.

Reggeli: multivitamin, magnézium pezsgőtabletta; energia tabletta

De. pihenés

Ebéd: kétszersült, marhapörkölt (marha konzervből); narancs, csoki,

Szélcsend.

Du. néhány komp és nagyhajó a közelembe haladt el.

Olvasok;

Vacsora: kétszersült, lencsefőzelék kolbásszal (utolsó magyar konzerv); hagyma, csoki

Este: szélcsend; hajózási útvonal közelébe állok, ahol sűrű a hajóforgalom;

Villámlik az ég előttem, mögöttem, mellettem (mindenhol!)

Éjjel: gyenge K szél;

Hajnal: erős DK Bf.3->4->5

Felhős az ég (nem látni a csillagokat); villámlik és esik az eső körülöttem

2009.09.14. (1087. nap)

1014mbar; 22fok; Bf.5 DK; leszedem a nagyvitorlát, csak orrvitorla van fent.

6UTC 7060MHz POS(44-44; 13-50E), HA5HS-nem hallott; YO2AAG meghallott; YO5TD

11LT POS(44-49,72W; 13-51,09E)

Ebéd: multivitamin, hagymás rántotta kétszersülttel;

Az öböl tele van hajókkal és kaját kunyeráló sirályokkal;

Átálltam később az öböl elejébe, ahol találtam bóját is.

Du.

Ágy alatti rekesz takarítása; motorgyertyák tisztítása; motor ellenőrzés; víz készlet ellenőrzés;

Vacsora: spagetti;

Később Zeljko, helyi ismerős, aki követi az utamat és ennek az öbölnek megadta a pozícióját megérkezett a zuhogó esőben egy kis dingivel. Megmutattam neki a hajót, ittunk egy sört, majd a kis dingivel a CARINA-t kivontatta egy kis magán mólóhoz, ahol kaptam engedélyt a tartózkodásra.

Este: 1-2 sör a helyi halász kocsmában Zeljkoval és a barátaival.

2009.09.15. (1088. nap)

1021mbar, 18fok; Hideg van! Farmernadrágot veszek fel, hogy ne fagyjak meg.

6UTC 7060MHz; HA5HS, YO2AAG; HA5ALE

De. polcok takarítása; beázok néhány helyen;

Elállt az eső

De. riportot adtam egy helyi lapnak;

Később többen lejöttek: Mario; Marco (lase edző) beszélgettünk

Ebéd: spagetti;

Délután egy nagy országos újságnak adtam riportot.

Este Zejkoval és néhány barátjával sörözés a helyi kocsmában. Majd Márió, Zejko egy másik barátja megmutatta nekem Pula éjszakai életét.

2009.09.16. (1089. nap)

Reggel jött Márió és hozott reggelit. Köszi! Horvát péksütemény.

De. takarítás a rekeszekben.

Jött egy újságíró egy helyi laptól és beszélgettünk egy órát a hajón.

Kora délután felmentem Márióhoz, és Interneteztem tőlük. Nagyon kedves barát és jó ember.

Tegnap adott elektromos hosszabbítót és most is töltöm az akkukat.

Du. esik az eső és nincs munka.

Este Sonjánál és Ivannál vacsoráztunk Marióval és Zejkóval.

Halétel volt, itt közel a tenger és mindenki halászik!

Van a közelben egy zátony és minden évben 2-3 jacht ráfut. Néhány hónapja egy 20m-es motoros jacht futott rá és elsüllyedt azonnal. A kapitány mindent ott hagyott benne. A történet az volt, hogy kártyáztak és az autopilot vezette a hajót 10 csomóval.

2009.09.17. (1090. nap)

Délelőtt nagyon erősen esik az eső.

Sonja és Ivan kijöttek a hajóhoz és meghívtak a városba kávézni.

Hozzánk csatlakoztak Zejko, Mario és Milan. Mindenkinek munkája van, de miattam ellógtak :-)

12-kor az eső elállt és a horvát országos TV lejött Carinához és készült egy riport.

Indulás. 60tmf Koper a következő és egyben utolsó kikötőm.

Du.

Gyenge D-i szél. Az előző napokban yugo volt, ami mostanra legyengült. A part közelében nagyon sok a vitorláshajó, ilyet évek óta nem láttam. Tele van a tenger :-)

Pakolászás és rendcsinálás.

Vacsora: főtt krumpli, hagyma és halkonzerv

Nincs már könyvem, amit nem olvastam.

Mostanában fejeztem be Az utolsó kísértést K.Z.-től.

Éjjel koffein tabletta, fáradt vagyok. Sok a halászhajó a környéken és figyelni kell.

Éjszaka a delfinek úsznak mellettem és követnek, de szinte állok, sima a víz.

2009.09.18. (1091. nap)

Nem követem ami kívülről jön,

Csak azt követem, ami belülről jött és jön

1020mbar, 21fok, DNy szél Bf.0-1; 1csomóval vitorlázok irányra a part közelében.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka, multivitamin

Majd pihenek és aludni próbálok. Nagyon fáradt vagyok, az éjszakai ügyelettől.

6UTC 7060MHz POS(44-58N; 13-32E), 35tmf a táv Kopertől.

HA5HS, Rudi; YO2AAG, Bobz. Nem hallanak, de én jól veszem őket.

Időjárási infok: változó gyenge szelek ma és holnap.

Estebéd: a tegnapi vacsora maradéka (a főtt krumpliból krumpli salátát csináltam), alma, csoki

Du. totális szélcsend és takarítok (pl. konyhát), pakolászás (pl. horgászfelszerelés)

Éjjel sok a halászhajó a környéken gyakran felkelek ellenőrizni a forgalmat. Utolsó éjjel egyedül kint.

2009.09.19. (1092. nap)

Speciális nap, ma érkezek meg. Ez az utolsó nap!

1021mbar, 21fok, Bf.0-1 DK szél;

Utolsó Napfelkelte egyedül a tengeren, ami a szokásosnál szebb. Minden szép és kellemes.

6UTC 7060 POS(45-31N; 13-28E); 10,3tmf a távolság Kopertől.

HA5HS, Rudit hallom, de ő nem hal engem. Rádiózásból is ez volt az utolsó...

Köszönöm a rádióamatőröknek, a ’Magyar Körnek’, hogy 3éven át folyamatosan figyeltek, velem voltak.

Reggeli: kétszersült, halkonzerv, mustár és hagyma

Kis takarítás és borotválkozás, tisztálkodás.

12 körül a távolság a kikötőtől 3 tmf. Nem sokkal később megpillantom Gál Józsi Equator II vitorlását (44láb). Díszlobogókkal van díszítve és sokan vannak rajta. Családtagok, barátok és riporterek (TV2, RTL, X-treme, két külföldi újságíró is: Poór J. és Jean Luc G.).

A sebességem 1 csomó, hátszél, egy ideig együtt hajózunk. Két magyar hajó találkozása mindig nagy élmény. Hát még most!

14:05: érkezés a marinába. Sokan vannak, mindenkivel próbálok beszélni, amennyire lehetséges. Gál József 2-szeres magyar Földkerülő is itt van, kedvesen fogad, egy kupát ad át a Magyar Vitorlás Szövetség nevében (ennek szervezésében Frigyer Attila is részt vett, de ő nem tudott idejönni). Barátaim óriáspezsgővel fogadnak. Carina díszlobogót kap. Három újdonsült barátom Barletta-ból (Olaszország) jött üdvözölni, meglepetésként. 13 órát utaztak ide, csak 1 órát töltöttek itt, holnap munka, 13 órát vonatoznak még vissza. Egy apuka 3 gyermekével jött: azt akarta, hogy gyerekei lássák érkezésemet, talán erre mindig emlékezni fognak... És persze a fogadásomra leutaztak rokonok, barátok, ismerősök és ismeretlenek. Nagyon jól esett ez a szeretetteljes fogadtatás! Mindenkinek mindet köszönök.

Bevallom, mostanában gyakran merengtem, vajon milyen lesz a Pillanat, a megérkezés pillanata, de ezt az érzést elképzelni nem lehet. Ezt meg kell élni. És ehhez körbe kell hajózni a Földet. Megéri, és nemcsak e pillanatért! :-)

A délután és az este gyorsan eltelt, de hosszú lenne leírni. A lényegét nem is tudnám.

Ez a Napló VÉGE. Nincs tovább. Nem folytatom, a szó itt kevés, most inkább korlát...

 

Szeretettel Békét és Szelet!

CARINA és Áron

Budapest, Duna