A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2006.11.08-13

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2006.11.08. (46.nap)
Reggel szokás szerint az ütvefúró ébresztett... A rádió (Cobra szervizes) technikus késik, majd kiderül, hogy a kocsija elromlott délután jön egy kollégája. Sajnos a kikötőben 3 napot fizettem, ezért a helyért, ahol nincs víz, elektromosság, WC, mosdó... Már jött a kikötői rendőr, hogy mi van. Remélem nem kell még egy napot fizetnem ezért a "jó" helyért :) Ma is felhős az ég és folyamatosan esik az eső!
A telefonommal kapcsolatban: Természetesen van vízálló tokja (a világ szokásos szabványait tudja, fénykép, video, stb.), de nem mindig van benne. Ennek oka, hogy ébresztésre is használom. (Igaz van egy beépített elektromos duda a hajóban, amit lehet időzíteni, viszont nem szeretek arra ébredni. Inkább valami kellemes arab zenére :-) És amikor éjszaka óránként felkelek ellenőrizni a hajót és a forgalmat (bizonyos helyeken és helyzetekben ez nagyon fontos!), akkor utána néha nem teszem vissza a telefont a tokba. Mostantól mindig visszateszem, sőt ki sem veszem a tokból!
Ékszíj téma: 2,5 hónap után szakadt el. Tudtam, hogy nem bírja sokáig. Ezért is volt tartalék a hajóban. Alapvető elv a hajóban: mindenből van tartalék, viszont a cserét inkább elhúzom...
Szigetelés téma: Nehéz talán megérteni, de itt mások a körülmények, mint egy Balatoni vitorlázás vagy egy charter hajózás esetén (30-40-50 lábas hajóval!). Ennek okai, hogy a hajó hosszabb ideje úton van, több mint 2 hónapja. Továbbá a hajónak alacsony a oldalmagassága, ami miatt több hullám becsap, mint egy nagy hajó esetében. (Kis túlzással bizonyos esetekben a hajó orra folyamatosan vizet kap mindenféle szögből nagy erővel - nagy hullám!) Tehát az igénybevétel nagyobb! A beázások mostanában azt jelentik, hogy nedves a kabin teteje 1-2 helyen. A szigetelést általában szilikongumival javítom. A probléma ezzel, hogy jó minőségű szilikongumival sem lehet minden esetben tökéletes szigetelést elérni mindenhol. Idővel (néhány hónap után) már nem zár tökéletesen. Tehát bizonyos esetekben a szilikongumi helyet műgyantát használok. Ez tartósabb, de merevebb anyag. Nehéz utána leszedni, nem mindenhol és nem minden esetben jó megoldás. A hajóm poliészterből készült és ezért természetesen a felújítás során és a javítások során poliészter műgyantát használok.
A felújításról: Több hajóépítővel, hajótervezővel, hajózási mérnökkel és hajófelmérővel beszéltem a felújítás során. Az ő ötleteik és tanácsaik alapján végeztem a felújítást, Édesapám segítségével. Tehát a felújítást nem "profik" végezték, de alapos és átgondolt volt. Nekem nem a szépség volt a legfontosabb szempont, hanem a tartósság!
Sokan kérdezik, hogy miért van olyan sok-sok hiba a hajóval? Kisebb hibák elfogadhatóak, mivel itt folyamatos üzem van, és amit az ember használ, az idővel el is romlik. Más hajókat is szokás javítani :) Azt kell megérteni, hogy ez volt a TESZT. A teszt szerepe, hogy a hibák ekkor jöjjenek elő, és ne az éles menetben. Az én éles menetem az Atlanti-óceán átkelése lesz. Tehát ami hiba addig előjön, annak örülni kell, mivel azt még lehet addig javítani. Az Atlanti-óceánon inkább alulvitorlázom a hajót. Tehát maximálisan kímélni a hajót, és nem sietni. Addig az alapelvem az volt, hogy terhelni a hajót, hogy a határait megismerjem.
14:30-kor elindultam. 2 órát motoroztam, mivel nem volt szél és az aksikat akartam tölteni. Végre el tudtam mosogatni, a kikötőben még arra sem volt lehetőség. Estefelé jött a szél (keleti jellegű) 4-5 csomóval vitorláztunk, nagyon kellemes volt. Még a hullámok sem voltak nagyok, és nem csaptak be :) Éjszaka lassítottam a hajót, csak egy fockkal mentünk, hogy reggelre és ne éjszaka érkezek meg. Az Európa pontot (Gibraltári világító-torony /mi/) reggel 8-kor hagytam el.

2006.11.09. (47.nap)
11.09. A kikötő előtt nem indult a motor. Az aksi gyenge, nem tudja megforgatni. Horgonyt dobni és a behúzással szenvedni nincs sok kedvem, ezért jelzek egy hajónak. (VHF rádiómnak még nincs antennája). Ők rádión jelzik a Marinának, küldenek egy hivatalos kikötői motorost. Behúz a kikötőbe, de a bejáratnál kitesz egy ideiglenes helyre, ahol persze csak 1-2 órát maradhatok, amíg a motorom OK nem lesz. 1-2 óra múlva nagy nehezen kikötök a helyemen (210) egy új aksival. Kedvesek az angolok, illetve itt több a spanyol... csak lassúak :) Azt mondta nekem valaki, hogy nem angolok és nem spanyolok, hanem gibraltáriak!
Végre tudok mosni! Az árbocot holnap reggel leszedem és átvizsgálom, majd a mester a 2 szálingot helyre rakja.
Van néhány kedvenc SMS-em, ezek általában ismeretlenektől kaptam. Remélem nem sértődik meg, hanem inkább örül, hogy ide beidézem a kedvencemet: "...Nagyon szép, hogy megtiszteled Földanyánkat egy ilyen túrával :) kívánom, hogy megtaláld, amit keresel... Nem ismerlek, de kérlek engedj meg egy picike tanácsot: ne feledd, sose vagy egyedül... Angyalok segítsenek utadon. Isten áldjon..."
Eszembe jutott Mészi tanácsa a kuktával kapcsolatban. Abból biztos nem ömlik ki semmi. Ha látok akkor veszek. Igaz, ha mar minden össze-vissza borul, akkor ritkábban főzök :)
Este Gibraltárral ismerkedtem: nagyon kicsi :) Az angliai "fishandchips" finomabb, mint az itteni. Az volt ma az ünnepi vacsorám! Nagyon olcsó a cigi és az alkohol, tehát a barátaim többsége szeretné ezt a helyet. (Talán nincs rajta adó?)

2006.11.10. (48.nap)
Reggel 8 előtt keltem, hogy az árbocot levegyem, jó lenne még délelőtt megcsinálni. Sajna a mester elhalasztotta a leszedést, mivel váratlan fontosabb munkája van. Majd hétfőn 10-kor. Angol az ürge, de a mentalítása már spanyol :)
Reggel vettem egy új aksitöltőt (max. 10 A-rel tud tölteni), és el is kezdtem tölteni az aksimat (96Ah).
Megejtettem a bevásárlást is, közel 60 liter palackos vizet is vettem. Vettem tejport, olajat, kenyeret, zöldséget, csokikrémet és 4 pint tejet :) Ezek fogynak a Carina fedélzetén.
A hajót kicsit átpakoltam, a Koperi vizet kicseréltem Gibraltárira. A kormányrögzítő veretet kicseréltem egy másikra. Még tegnap vettem réz veretet, ma megfúrtam 4 helyen (Van még egy tartalék!). Este átsétáltam Spanyolországba, ahol kicsit olcsóbb az Internet. Gibraltárban 4,5 font/óra, igaz ma találtam egy olcsóbbat, a telefonközpontban 3 font.
Menet éppen szállt le egy repülőgép, ezért kicsit várnom kellett. A spanyolok nem szeretnek angolul beszélni Spanyolországban. Ezt én el is fogadom, dehát az én spanyolom még semmilyen. Igaz a nyelvkönyvemmel elég jól megértettem magam, de nélküle :(
Késő este még megejtem a nagymosást...

2006.11.11. (49.nap)
Erika köszönöm a képeket, igaz már szeptemberben elküldted nekem.
Délelőtt a spanyol oldalon (La Linea) kerestem a vitorlás boltot (Linamar, Carretera del Cementerio, Zabal). Végül szerencsésen megtaláltam. Termosztátot (ha szükséges beteszem) tudtam venni, mellette, Pedronál pedig ékszíjat (tartalék a hajóra).
Közben az egész várost bejártam és a tengerpartot is. Délután a hajóval foglalkoztam az új kormányrögzítőt tettem be, majd a tömítettem is (egy kis műanyagozás). Délután elmentem a Várba (most újítják fel), majd az Európa pontot és a Minaretet néztem meg. Estefele Interneztem. MSN az ismerősökkel...

2006.11.12. (50.nap)
Radarreflektor: az itteni vitorlás bolt eladója (Sheppard's) azt mondta, hogy a hengeres változatot már nem is engedélyezik. Sőt be is van tiltva, mivel a radarok kevésbé jelzik. Ezért ők sem árulják azt. Pedig már gondolkoztam egy olyan típusban. Délelőtt felmentem a hegyre: megnéztem az ágyúkat, a kilátást és a majmokat :) Majd a hajónál végeztem kisebb javításokat (szilikonozás, műgyantázás). A HF antenna rögzítési pontjait és szigetelését javítottam/fejlesztettem. A rekeszeket ellenőriztem, nem kellett vízteleníteni! - Jó hír!
Kora délután megérkezett József, az RTL Klub riportere. Készített néhány felvételt a hajóról és rólam. Segített a vízvételezésben is! 110 liter vizet vételeztem és tettem be a hátsó rekeszbe. Ezekbe tettem már neomagnolt is.
Majd mostam egy adagot, remélhetőleg ez volt itt az utolsó mosásom.
Este 6-kor a Hátszél című műsorban beszéltem a tervekről és kicsit a mostani helyzetről.
Este Józsival egy Marokkói étteremben vacsoráztunk, finom volt.

2006.11.13. (51.nap)
Reggel korán keltem. Fel sem lehet sorolni mennyi mindent csináltam ma... József (RTL Klub riportere) nagyon sokat segített, köszönet érte!! Közösen vettük le az árbocot, majd jött a mester, levette a veretet és elvitte a műhelyébe. Nem törött el csak elgörbült. (Kicsit kikalapálta és megerősítette.) A riporter több embertől is megkérdezte, hogy mi a véleményük a tervemről. Mindenki azt mondta, hogy nagyszerű, nosza, rajta! (és persze, hogy megtehető...)
Én közben megvettem az antennát és fel is tettem az árboc csúcsára. (Este ki is próbáltam működik.) Majd a radarreflektort is megerősítettem. Kora délután megjött a mester és visszatettük mindkét veretet, fizettem neki egy rakás pénzt...
Majd, szintén Józsival, visszatettük az árbocot. 3 körül kimentünk egy kis vitorlázásra, főleg néhány felvétel miatt. Az árbocot holnap reggel állítom be.
Este fele még az MTI-nek adtam egy riportot, majd próbáltam rendet csinálni...
Vacsora: Főtt virsli mustárral, ez a Carina főszakács specialitása :)
Indulás: Holnap délután vagy szerda reggel. (Árboc beállítás és vásárlás után.)