Blog


Ocean training (5. szint) - Ápr. 6. - 16.
Induló kikötő: Las Palmas, Gran Canaria
Útvonal: Las Palmas, Gran Canaria - Safi, Marokkó - La Linea (Marina Alcaidesa, Gibraltár spanyol oldal) - Puerto de Benalmadena / 1,160 tmf 10 nap
Hajó: Monica, Beneteau 51.1 (2023, 5 kabinos)
Szombaton este bevásárlás, safety britfing / check list (Marci felmászott az árbocra), passage plan készítése és készülünk a holnapi kifutásra.
Időjárás a következő napokban: É majd ÉK szél és 3 nap viharos (hétfő éjjeltől csütörtök reggelig)
Vasárnap indulás 11:00LT-kor, előtte tankolás (plusz 80 liter dízel külön tankban). 16-22 csomós szél, és 18 csomó felett már reffelés… SOG: 6-7 csomó / irány: 045 (Gibarltár) / TWA: 45-50-55, tehát negyedszeles menet. Barométer: 1020 mbar
A hajón van NAVTEX és ezt fogjuk használni az időjárás előrejelzésre, amikor már nem lesz térerő.
Ebéd: Balázs féle bolognai spagetti és olyan nagy adag készült, hogy ez a vacsi is…
Néha a közelben nagyhajók, de ahogy távolodunk a szigetektől egyre kevesebb.
Ügyeleti beosztás 2 óránként és ketten vannak kint mindig. (Én vagyok az állandó beugró, ha szükséges.) Hétfő reggel erősödik a szél 20-26 csomóra, kicsit ismét reffelünk a sebességünk (SOG) 6,5-7 csomó. Ez jónak számít, mert van egy 0,5 csomós ellenáramlat, és a nagy hullámok is lassítanak…
Hétfőn 10:30LT fordulás (ez a harmadik fordulásunk), új irányunk (COG) 320. Az első 24 órában a megtett táv 149 tmf. A hétfői ebéd már egyszerű, mert a nagy hullámokban (3 méteres hullámok) nehéz főzni. A mai ebéd: tegnapi spagetti + leves
Délután tovább erősödik a szél (27 csomó) és tovább reffelünk (nagyvitorla 2. reff), a nagy erősödést éjjelre várjuk. 23LT-kor már 30 csomós a szél, 01LT-kor már 34-35 csomós befújások vannak és emiatt éjjel a nagyvitorlát 3. reffre tesszük. (Én megyek ki a fedélzetre beakasztani. 3. reff-et, ketten Zolival gyorsan be tudunk reffelni, Kristóf pedig kormányoz.) Éjjel egy nagyhajó meghív a VHF rádión (16-os csatorna) és elmondja, hogy hogyan fog keresztezni minket. Természetesen tudomásul vesszük és nyugtázzuk.
Kedden 9LT-kor kicsit gyengül a szél 31 csomóra. 9:30-kor az orrvitorla behúzó (reff) kötele elszakadt. A hajón nincs a tartalék kötelekből elég hosszú, és két kötéllel tudjuk csak megoldani a kötélcserét. (Az eredeti reff kötél olyan rossz állapotban van, hogy azt inkább nem használjuk többet.) Zolival kimegyünk az orrba, és kb. 15 percig tart a manőver…
10:30LT-kor ismét erősödik a szél 32-34 csomóra, a SOG: 7-7,5 csomó és a COG: 340 / tenger állapot: rough Sea vagyis 4 méteres hullámok. Reggeli: padlizsán krém, amit Balázs dobott össze. A második 24 órában a megtett táv 156 tmf.
13:30LT-kor fordulás, új irány 090 / Esteebéd: szendvics
Este a szél erősödik és reffelés (3. reff), éjjel 35-37 csomós már a szél… körülöttünk tankerek, van amelyik kb. 1 tmf-re halad el mellettünk. Szerda reggel kicsit gyengül a szél és már csak 32 csomós befújások vannak. SOG: 6-7 csomó / COG: 085 / A nagyvitorlánk két kocsija kiesett a nut-ból és két kis kötéllel javítjuk. Az orrvitorla reff kötelének a megvezető csigája felszaladt, és egy egy kis sekli + kötél megoldással vezetjük meg jó irányba a kötelet. A napi megtett táv: 145 tmf
Déltől gyengül a szél 27-29 csomóra - vitorla kombináció: 2. reff nagyvitorlán + 66 % az orrvitorla. Tenger állapot: 3-3,5 méteres hosszú hullámok és persze gyakran törik a hullám (breaking wave). Estebéd: pörkölt és főtt krumpli / Balázs és Szabi közös produktuma :-) A nagyhajós forgalom sűrűsödik…
Élet a hajón: erősen dől a hajó / becsapnak a hullámok / a nagy hullámok miatt minden minden irányba mozog a hajón, ezért ilyenkor még fontosabb, hogy egy kéz a hajóé. Az ügyeleti beosztás délután lazább és ilyenkor az kormányoz, akinek kedve van, ilyenkor van, aki rápihen az éjszakai menetre. Éjjel erősödik a szél 28-30 csomóra és kicsit reffelünk ismét. Az éjszakai vágtában élvezetes a kormányzás.
Csütörtök reggel gyengül a szél 22 csomóra, vitorla kombináció: 1. reff nagyvitorlán és teljes orrvitorla 10LT-kor a szél 18 csomós, ezért minden vitorla ki. A napi megtett táv: 130 tmf
11:30LT a szél 10 csomós és ‘motor sailing’ - COG: 040 / SOG: 5,5 csomó / rpm: 1900 / 12 körül fogtunk egy 2 Kg-os tonhalat.
Délután két hatalmas bálna úszott el mellettünk. Ezen az óceáni részen sok a bálna, és rájuk is kéne figyelni. (Olvastam, hogy éjszakai alvó bálnának ütközött egy jacht és utána gyorsan elsüllyedt... van ilyen sajnos) VHF rádión beszéltünk egy vitorlással a várható időjárásról. / Egész nap komoly hajóforgalom és nagyon kell figyelni.
Péntek déltől látjuk már a marokkói partot.
A charter cég azt mondta, hogy 460 literes a tankunk, de menet közben kiderült, hogy csak 230 literes… így fogyóban az üzemanyag, és tervezünk egy marokkói kikötést. A part mellett nagyon sok a marokkói halászhajó, és tényleg nagyon figyelni kell. Ma is látunk delfineket (minden nap) és pilot whale-ket is.
Este naplemente után beakadtunk egy halászbójába, pedig messze vitorláztunk el a bójától. A parttól is kb. 15-20 tmf-re hajóztunk, és nem vártam, hogy itt belefutunk egy ilyenbe. (Később kiderült, hogy a marokkói halászok egy halászbóját és egy kis felúszó flakont használnak és köztük lezárnak pár száz métert…Mi egy ilyenbe akadtunk bele, mivel a kis flakon nem látszik, főleg este).
Motor üresbe / vitorla le / 2-2,5 csomóval sodródtunk a 25 csomós szélben (2,5 méteres hullámok) / Motor ki. A fürdő deck-re lefeküdtem és búvármaszkkal a hajó alá néztem és láttam, hogy az egyik kormánylapát húzza a bóját. Képtelen voltam kiakasztani a kormánylapátból a bója kötelét (túl gyorsan nyomtak a hullámok és hatalmas erő volt) és emiatt vágtam a halász kötelét.… Kiszabadultunk!
Magunk mögé néztünk, és húztunk magunk után egy kötelet. Ismét lefeküdtem a fürdő deck-re és elértem a kötelet, érzetem, hogy csavarodik… tehát a propelleren van. Olyan nagyok voltak a hullámok, hogy meg sem próbáltam a vízalatt a propellerről lecsavarni a kötelzte a teljes sötétségben. Vitorla fel ismét, és egész éjjel cirkálunk 5-6,5 csomós sebességgel a Safi előtti öbölben. Folyamatosan figyelni kellett a kis halászcsónakokra és a bójáikra. Egy ügyeletben 3 fő volt ezen az estén és én is vállaltam ügyeletet.
Szombat reggel napfelkelte után vitorla reffelése és ‘heave-to’, majd bementem a vízbe és letekeredtem a propellerről a kötelet. A hajó sebessége: 1-1,3 csomó / hullámok: 1-1,5 méteresek / szél: 12-14 csomó. Könnyebb, mint tegnap éjjel lett volna a sötétben. A víz hideg, de 5-10 perc alatt végzek a munkával. Motor be és irány Safi kikötője, ami 10 tmf-re van. Érkezés Safi kikötőjébe 9:00-kor helyi idő szerint. Belépünk az országba és tankolás. Kb. 1,5 óra papír munka (Habour Master / Immigration / Custom) és még 1,5 óra a tankolás. Néhány dobos cigivel gyorsítunk a folyamatokon, és a személyi is elég… A be- és kilépési díj 30 EUR (plusz egy napi kikötői díj). 2006-ban Carinával kötöttem ki, és 2013-ban Felicity-vel is kötöttem itt ki. Most kötöttem ki itt harmadszor… Semmi nem változott, nagyon piszkos a kikötő, de kedvesek a helyiek. 12:30LT-kor kifutottunk Safi-ból és motor-sailing, hogy elérjünk kedd reggelre Malagát…
Vasárnap és ünnepi ebéd: Rizottó Balázs féle. Sok a halászbója, a halászhajó és a teherhajó... van feladat!
Hétfőn ünnepi reggeli sonkás tükörtójás és 14:00-kor behajóztunk a Gibraltári-szorosba vagyis akkor hagytuk el Nap Spartel-t. Kb. 5 óra alatt át is értünk a szoroson, az áramlás segített és a szél is velünk volt, félszeleztünk :) La Line-ba 1,5óra technikai szünet, majd irány Malaga!
Kedden 08:30-kor kikötés a Puerto de Benalmadena marinában. Ez egy hatalmas marina, 150,000m2 területű, és könnyen el lehet benne veszni...
Ma délután repült haza a csapat, és ma este érkezik a következő csapat a 2. etapra (5. szint és offshore gyakorló vitorlástúra).
Ma takarítok é

Az idei 4. Kanári-szigeteki vitorlástúra (márc. 2-9.) / a hajó: Beneteau 46.1 (5 kabinos, 2019-es)
Útvonal: San Miguel marina, Tenerife szg. - Santa Cruz, La Palma szigete - Tazacorte, La Palma - Puerto de Estaca, El Hierro szg. - Vueltas, La Gomera - - San Sebastián, La Gomera - San Miguel marina, Tenerife szg. (250tmf)
Indulás előtt mint mindig: safety brifing / passage plan / check list.
Időjárás: egész héten jól szeleink voltak (ÉK), két alkalommal volt 28-29 csomós szelünk (Bf. 7), de alapvetően ez a hét nem volt viharos, az átlag szelünk 22-25 csomós volt (Bf. 6).
Menet közben horgásztunk, mint ahogy itt sokszor, fogtunk is halat (barakuda). Plusz láttunk bálnákat (pilot whale), delfineket, teknősöket és persze repülőhalakat is…
Gyakorlatok: útvonaltervezés papíron kifutás előtt / szextánssal mérési gyakorlat / vitorlabeállítások / genakker fel és le és halzolás / reffelés / nagy hullámokban kormányzás / az északi sark csillag megtalálása (csillag térkép) stb.
Az első nap kb. 80 tmf-et vitorláztunk le a Tenerife szg. - La Palma sziget között, és 23 után érkeztünk be a marinába (13,5 óra vitorlázás után). Az ‘acceleration zone’ szakaszon bejött egy 28-29 csomós szél és persze reffelés, majd sportos menet órákon át. Menet közben egyszer csak beszakadt az orrvitorlánk, pedig 50%-ra bereffeltük (elég régi volt). (Később varrtuk és ragasztottuk is.) Az utolsó órákban kicsit változott a szél: félszél lett és 23-24 csomós… a csapat egy része tengeri beteg volt ezen a szakaszon, ami itt gyakran előfordul. Az első nap kicsit mindig arról is szól, hogy ráhangolódunk az óceánra…
Hétfőn reggel városnézés, piacozás és persze kis vásárlás, majd indulunk tovább 11:30LT után. Tazacorte város csupán 32 tmf-re található, és a jó szél egész nap kitartott (max. szél 27 csomó). Röviden: La Palma szigetet kerültük meg ma, és a sziget keleti és nyugati oldalán is vitorláztunk… Naplementében, amikor a marinába motoroztunk be fogtunk egy barakudát. A halat nekem kellett volna kiemelni, de sajnos a műcsali eltört és a hal visszaesett…
Kedden 65 tmf volt a megtett táv La Palma és El Hierro szigetek között. Max szél 27 csomó ÉK. Eleinte a sziget keleti védett oldalán 5-10 csomós szeleink voltak és genakkert is húztunk. Sajnos kiderült, hogy a genakker nem elég erős - voltak rajta kis lyukak - és emiatt az erősebb szélben inkább leengedtük. Ezen a részen is volt ‘acceleration zone’, ahol 27 csomós szelek voltak és 2,5-4 méteres hullámok. Ideális helyek a gyakorlásra… El Hierro szigetén 20:30 körül kötöttünk ki, ma is jó menet volt. A csapat nem fárad. Puerto de la Estaca a legolcsóbb marina a környéken, 26 euro volt az éjszakánk a 46 lábas hajóval.
Szerda reggel 11-kor indultunk tovább és irány La Gomera. Egész nap cirkáltunk a 20-22 csomós szembeszélben (SOG: 5-6 csomó, ezen a részen van egy kis ellenáramlás)… ami itt igazán érdekes, hogy nagyon kellett figyelni, hogy nehogy a gyengeszeles részbe bevitorlázunk. Kb. 20 fordulásunk lehetett ma… este 20 körül kötöttünk ki Vueltas városában, ahol egy másik magyar csapat is volt már a kikötőben. Igazán jó érzés, amikor egy korábbi tanítványom már oktat, sőt a Kanária is szervez túrát. Amit igazán szeretek, hogy tartjuk a kapcsolatot a legtöbb tanítványaimmal. Csütörtökön 11-kor indulás, 13-kor horgonyzás Playa de Chiriguarime öbölben, ami La Gomera sziget déli vagyis jelenleg a védett oldalán található. Ez a partszakasz a hippiké, ezen a részen laknak főleg barlangban. Gyakran járunk ide, kicsit vegyülni velük. :) Délután 2,5 óra cirkálás után (szél: 25-28 csomó) megérkeztünk La Gomera marinába, ami igazából tele volt. A ‘fel station’-nál töltöttük az estét, majd reggel beállítunk a marinába. Esti program: Kolumbusz háza / templom / főtér...
Péntek reggel 10:45-kor indulás, és jó szélben (22-26 csomó) futatott negyedszélben 'vágtattunk' órákon át. 17-kor kikötés San Miguel Marinában, ahogy a charter cég itt elvárja. Este árbocmászási gyakorlat, utána Csaba születésnapjának ünneplése! :-)
Jövőre is jövünk a Kanárira vitorlázni, szeptembertől lehet jelentkezni a túrákra!

Az idei 3. kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (febr. 24. - márc. 2) / két hajós (Beneteau 46.1 és Jeanneau Sun Odyssey 440) / Szeles hetünk volt, minden nap Bf. 7-8-as szelek és a max szelünk 42 csomós volt.. A legszelesebb hét volt 2024-ben idáig, ezt a helyeik mondták. (Minden nap 34-35 csomós szél, csupán az első nap volt kevesebb... 28-29 csomós).
Útvonal: San Miguel marina, Tenerife - Santa Cruz, La Palma - Puerto de la Estaca, El Hierro szg. - Vueltas, La Gomrera szg. - San Sebastian, La Gomera szg. - San Miguel marina, Tenerife szg. (235 tmf)
Első nap a csapat egy része tengeri beteg lett, ami első nap előfordul… Reggel a szokásos helyen találkoztunk a ‘pilot whale’ csapattal, majd 13-ig nyugis menet... majd amikor kiértünk a ‘acceleration zone’-ba, 28 csomós szelet kaptunk. Reffelés és sportos vitorlázás este 10-ig, a mai megtett táv 77 tmf. Az Oceanis 46.1 egy nagyon sportos vitorlás, futatott negyedszélben 10-11 csomó volt a maximum. 8,7 csomós volt egy tengeri mérföldön az átlagunk... mindenki nagyon élvezte a vitorlázást és kormányzást. :-) A 13 óra vitorlázást ki kellett pihennünk, és hétfőn egész nap a szigetet jártuk be... egy kis mikrobuszt béreltünk és megnéztük a látnivalókat. Este közös vacsora Santa Cruz városában.
Kedd reggel 8:30-kor indulás El Hierro szigetére. Viharos időjárás: 33-37 csomós szél, a max. 42 csomó. A mai gyakorlás: kormányzás nagy hullámokban (hátulról 4-5 méteresek, rough sea) és erős szélben (3/4 szélben) kormányzás. A mai megtett táv 68 tmf.
El Hierro volt régen a világvége szigete (1492-ig), és utána a 0 meridián volt ezen a szigeten pár száz évig... egyik kedvenc szigetem.
Szerdán 10:30-kor indulás, és irány La Gomera szigete! 30-35 csomós szél és negyedszeles vitorlázás. La Gomera 60 fokra van és mi 80-90 fokot tudunk tartani (szél irány 30-40 fokra). Egész nap cirkálás és 17 fordulás... közben elszaladt kicsit az orrvitorla (jobban be tekertük, és vitorláztunk tovább). 19LT után kötöttünk ki Vueltas kikötőben, ahol nincs úszóponton és ezért türkös az oldalt kikötés az árapály miatt... este vacsora e kikötői étterembe. A mai megtett táv: 52 tmf
Csütörtökön 10:30-kor indulás, 13 után Playa de Chinguarime öbölben horgonyzás. Ez egy 2-3 órás megálló, mert fürdés / ebéd / dingizés... kimentünk a partra, mert ez az egyik híres hippi strand. Innen 5 tmf San Sebastian és persze végig vitorláztunk (32-34 csomós max szélben). 18LT-kor érkezés, a mai megtett táv 29 tmf. Menetben a Parti Őrség ellenőrzött minket, de csak fotókat készített rólunk.
San Sebastain egy fantasztikus kisváros, innen indult több felfedező, híres kapitány, a leghíresebb persz Kolombusz... séta a közeli kiránduló helyeken / városnézés és vacsora egy helyi étteremben.
Péntek az utolsó nap és 11LT-kor indulás vissza San Miguel marinába, jó szelek voltak ma is, max. befújás 32-34 csomós ÉK... Délután 16:30-ig vitorlázás. Tankolás, majd kikötés 30 csomós szélben, ideális a gyakorlásra... jövő héten ismét Kanári túra, most egy nap pihenő. :-)

Szombaton este Nagyváradon a Bodega nevű romkocsmában tartottam egy előadást. Az előadás után sok jó kérdést kaptam, és végül egy lazább beszélgetés alakult ki. Közben képeket vetítettem a háttérben... Az előadás + beszélgetés 2 órás lett, és erről készült videó is, ami majd megnézhető. :-)

2. Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (jan. 20-27.) / a hajónk: Jeanneau 53 (6 kabinos), neve: Madeleine
Útvonal: San Miguel Marina, Tenerife szg. - Marina Tazacorte, La Palma - Puerto de la Estaca, El Hierro szg. - Puerto de Vueltas, La Gomera sziget - San Miguel Marina (290 tmf)
Időjárás: szeles hetünk volt, minden nap volt 30 csomó feletti szél... sőt az egyik szakaszon pedig stabilan 40-45 csomós szél, max. befújás 46 csomó! Ilyen általában a kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúráinkon jellemző, a nagy szél esetén pedig nagy hullám is van...
Vasárnap reggel 9 körül futottunk ki, és a cél Santa Cruz, La Palma szg. A csapat közösen döntötte el szombat este, figyelembe véve az időjárási körülményeket. Erős szélre számítunk, akár 35-37 csomós szelekre. Eleinte nagyon jó szelünk volt, 28-29 csomós ÉK, majd egy órás kellemes vitorlázás után a sziget teljesen betakarta a szelet, és csak 5 csomó körüli szél maradt… de jöttek a ‘pilot whale’ bálnák csapatostul. :-) A csapat egy része velük úszott és erről vízalatti videó is készült, amit majd kiteszek az Ocean Sailing SE YouTube csatornájára. Ebédre Minestrone levest főzött Karcsi, köszönjük!
Délután fogtunk egy tonhalat (2Kg-ost), egész pontosan János… majd bejött a várt szél az ‘acceleration zone’-ban, először 40-42 csomós befújások jöttek, majd 35-40 csomó körül állandósult a szél. Felhívtuk a Santa Cruz marinát, hogy a foglalásunkat erősítsék meg, de kiderült ma zárva van a marina és nem tudunk bemenni... Tervmódosítás és irány Marina Tazacorte (La Palma), ahova küldtem e-mailt és a weboldalunkon keresztül is foglaltunk (a telefont nem vették fel). Stabil 38-43 csomós szelünk volt este 22:30-ig, amíg el nem értük La Palma sziget déli pontját. A max szelünk amúgy 46 csomó volt, ami új rekord nekem is a Kanárin, mert eddig 44,5 csomó volt a max. szelem ezeken a vizeken. (Félszeleztünk szinte végig, La Palma déli részén a szél kicsit befordult és így 3/4 szelünk volt már.)
Nagy hullámok oldalról, majd később hátulról jöttek. A hullám magasság átlagosan 3-4 méter, ami jó gyakorlásra, és a nagy hold miatt nagyon jó láttunk. 10-11 csomóval szörfőziünk néha késő délután, de este lereffeltünk (egy kis orrvitorla maradt fent csak), amivel szintén 8-8,5 csomós sebességet tudtunk tartani stabilan. La Palma sziget nyugati oldala csendes volt, már az ÉK szél esetén ez a védett oldal. Éjfél után kötöttünk ki Tazacorte marinában, ami amúgy az egyik kedvenc helyem. Hétfőn a csapat kocsit bérlet, és bejárta La Palma szigetét, itt ha tehetjük megszoktunk állni egy napra szétnézni.
Kedd 6:30-kor indulás. Szél: Bf. 7-8. K-i majd DK-i (max. 36 csomós) / SOG: 6-7 csomó... Negyedszeles vitorlázás szinte végig, 3. reffen a nagyvitorla és az orrvitorla 50%-on. 17:30-kor kötöttünk ki Puerto de la Estaca, El Hierro szigetén. Este futás / séta a parton, majd vacsora a hajón (sült hal).
Szerda délelőtt séta a környéken, El Hierro szigetén jókat lehet kirándulni. 12:30 kifutás. Egész délután 26-28-30 csomós befújások 22-24 csomós alapszél (KDK - kalima) és 6-7 csomóval negyedszélben vitorláztunk. Fent a nagyvitorlán lett egy kis szakadás, amit menetben megragasztottunk (a nagy hullámokban 3 személyes munka volt a fedélzeten). 17:00 körül elszakadt a kormányrendszer bowdenje, és az ‘emergency tillert’ tettük be... kb. 4 óra kormányzás volt még a kikötő. Negyedszélben 5-6 csomóval vitorláztunk és a vészkormánnyal jól tudtunk kormányozni. Kellett hozzá 3 ember persze, mert nagyon nagy erő van a T alakú ‘emergency tiller’-en. :-)
Este oldalt kötöttünk ki a Puerto de Vueltas kompkikötőjében. Nem volt egyszerű manőver a vészkormánnyal, de a csapat ismét nagyon jó és megoldottuk! A charter cégnek jeleztem a problémát, majd vacsora a parton.
Csütörtök reggel 9-kor tudtam végre beszélni a charter céggel, és küldenek új bowden-t és szakit, aki beteszi. 11-re meg is érkezett a szaki... A csapat közben kocsit bérelt és elindult felfedezni a szigetet. Innen indult Kolumbusz 1492-ben, hogy elérje Indiát… Délután 4-re a szaki befejezte a munkát és a bowden helyett dyneema kötelet tett be, de azt mondta, hogy ki fogja bírni a holnapi erős menetet. Eközben Zoli megvarrta a nagyvitorlát délután, Köszi! Vacsora a hajóban Nizzai saláta.
Pénteken 00:45-kor indultunk. Erős szélben, szűken kellett kifordítani a hajót, mert előttünk is és mögöttünk is állt vitorlás, de a csapat nagyon ügyesen megoldotta. Délután 15 óráig cirkálás 25-32 csomós szembe szélben (14 óra alatt tettünk meg 80tmf). Eleinte 2. reff a nagyvitorlán, de reggel 7 körül jött az erősödés és 3. reff-re kellett tenni a nagyvitorlát. Emellett az orrvitorlát is 70%-ról 40%-ra kellett csökkenteni. Stabilan 6 csomóval vitorláztunk, ha jött egy erősebb pöff, akkor 6,5-7 csomó volt a sebesség. A marinában Laliék előtt tankoltunk, kicsi a világ… egy másik magyar csapat is indult innen vasárnap. Délután Ambrust felhúztuk az árboccsúcsra, ezt minden hajósnak ki kell próbálnia egyszer legalább az életben…
Tanulságok: vitorla ragasztó szalagot mindig kell hozni, plusz vitorla varró cérnát és tűt is, az utóbbi években már nincs mindig nálam. Februárba jövök vissza két egyhetes túrára, és ebben lesz egy két hajós Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúránk is. Nagy kedvencem a Kanári-szigeteki vitorlázás, mert itt aztán mindig lehet tapasztalni…

Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (jan. 13-20) / a hajónk: Jeanneau 519 (2018), neve: Grappa
Útvonal: Marina de Sur, Tenerife szg. - La Sociedad, La Graciosa szg. - Marina Rubicon, Isla de Lanzarote - Gran Tarajal, Isla de Fuerteventura - Costa Calma, Isla de Fuerteventura - Marina de Sur, Tenerife szg. (Megtett táv: 447 tmf)
Vasárnap 9:30-kor futottunk ki, eleinte gyenge szelünk volt. A hajóval béreltünk genakkert is, és fel is tettük… Mindig van ‘valami’: láttunk delfineket, horgásztunk és fogtunk 2 tonhalat, amit menetben Jani el is készített. :-)
Amikor a Tenerife és a Grand Canaria közötti TSS-en keresztül vitorláztunk, akkor néhány nagyhajóval is találkoztunk, de persze nem volt túl nagy forgalom azért… Egésznap szenzációs láthatóság, és egész nap láttuk a Teide csúcsát, ami nagyon ritka. :-)
Témák a hajón: napmagasság mérés szextánssal, kézi compass segítségével irányszögek mérése és ebből helyzetvonal rajzolás és saját POS meghatározása, SRC rádiózás, AIS rendszer stb.
Délután elkészítettük az éjszakai ügyeleti beosztást (2 óránként 2 csapattag). Naplemente után szélgyengülés, de hajnali 4-kor visszajött a szél. Hajnali 4-kor már 12-14 csomós szelünk volt, ami lassan 14-16 csomóra erősödött és így a sebességünk is 7,5-ről 8,5 csomóra változott… Napfelkelte után a szél legyengült 12 csomóra, de a 6,5-6,8 csomós sebességet tudjuk így is tartani vitorlával… COG: 68 és futatott negyedszél… A csapatban többen kicsit tengeri betegek, de a gyógyszer segít persze. Hullám magasság: 2 méter / ma is a ‘kalima’ fúj 160-ról. (A kalima egy Afrika felől fújó szél, ami természetesen homokot is hoz.) Ahogy Lanzarote szigethez közeledtünk úgy erősödött a szél, eleinte 20-24 csomót majd a max. szél 28,5 csomós volt. Természetesen reffeltünk. La Graciosa szigetnél 15:30-kor kötöttünk ki. Mivel a marinában nem volt foglalásunk, ezért a marina melletti mólóra állhatunk csak. (Az e-mailünket nem vették foglalásnak.) A sziget és a kisváros nagyon szuper hely, olyan, mintha visszamentünk volna az időben. :-) Délután felsétáltunk egy közeli vulkánikus kráterhez.
Kedd reggel 10-kor indulás. Eleinte 20-22 csomós szél, majd gyengül… este amikor a naplementébe vitorláztunk, akkor ismét 16-18 csomós a szél… sok-sok delfint láttunk egész nap, sőt ‘pilot while’-t is. Napközben mérés sextánssal és főzés...
Marina Rubicon-ban este 8 körül kötöttünk ki, ez egy 5 csillagos szuper marina, érdemes néha egy ilyen helyen is kikötni… Közös vacsora a marina egyik éttermében. Másnap reggel séta a közeli kráterhez. :-) Indulás szerda reggel 11-kor, és gyenge szelek…. első megálló Isla del Lobos déli oldalán és horgonyzás és fürcsi :-).
Este 8 után érkezés Gran Tarajal marinába (Isla de Fuerteventura), ahol Szabó Imre fogadott minket. Imre vitorlásoktató és szervez vitorlástúrákat is (weboldala: tengerivitorlastura.hu), Imre októberben zátonyra futott Fuerteventura északi részén, és elmesélte nekünk a balesetet, amiből sokat lehet tanulni szerintem. A YouTube csatornánkon a története téma lesz februárban majd…
Csütörtökön reggel séta a városban és a közeli kráternél, majd indulás. Imrétől elköszöntünk… még jövök! Horgonyzási gyakorlat egy kellemes strandon kb. 10 tmf-re délra, majd dingi gyakorlat a partig. Richárd születésnapjának ünneplése folytatódik. :) Szabó Imre írta, hogy a SAR hajó három menekült gumicsónakot és sok-sok menekültet bevontatott a kikötőbe… ez egy ilyen hely :-(
Du. 4-kor indulás és irány Tenerife! Kb. 130 tmf és változó szelek lesznek, de hajnali 1 körül várható, hogy jön a stabil erős ÉK szél, ami folyamatosan erősödik és elérheti majd a 30-35 csomót is (Wind Acceleration Zone). Este 10-12 körül kereszteztük a TSS-et, ahol most elég sok hajó volt…
Az éjjel és a hajnal kellemes volt, kellemes szélben... majd reggel 7 körül megjött a szélerősödés és elkezdődött a ‘vágta’, 8-9 csomóval vitorláztunk órákon át. Ha erősödött a szél, akkor reffeltünk, ha gyengült akkor vissza a reffelés, ez volt a mai napi gyakorlat. Max. szél 28-29 csomó / min. 19-20 csomó…
Plusz gyakorlat: 3/4 szélben vitorlázás nagy hullámokban... mindenki nagyon élvezte. Kikötés 16:30-kor a marinában.
Holnap folytatás...

A dec. 15-18. közötti horvát C tanfolyam után lévő vizsgán ismét mindenki átment, gratulálok az új szkippereknek! A következő C tanfolyamunk febr. 16-19. között lesz Zadarban, további részletek itt.
A tanfolyamainkon a RYA tankönyveket használunk, például a C tanfolyamon a ‘Sea Survival’ Handbook-ot is szoktam nagyon ajánlani kiegészítő tananyagnak. Emellett szerintem a legszínvonalasabb tananyagok még a ‘Reeds Skipper’s Handbook’ és a ‘Reeds Ocean Handbbok’.

NAU220-as gyakorló vitorlázás november 23-án, ez volt az idei év utolsó balatoni gyakorló vitorlázása. Hőmérséklet: 3-5 fok / szél: 10-15 csomó szél
Vitorlák, amiket felhúztunk: reacher / genakker. Nagyon jól mentünk, max. SOG 10-11 csomó (persze trapézoltunk is)
A NAU220-as egy jól kitalált versenyvitorlás, és sokat segített neki a hosszítás, amit a 'Bali performance'-tól kapott... Jövő tavasszal folytatás. Jelentkezés: mederaron@gmail.com / +36 20 273 8423

Adria átkelő gyakoroló vitorlástúra (2023. okt. 28. - nov. 4.) / két hajós
Útvonal: Milna, Brac szg. - Vieste (120 tmf) - Manfredonia - Vis, Vis szg. - Rogac, Solta szg. - Milna, Brac szg. (megtett táv:300tmf)
Vasárnap reggel 10-kor futottunk ki Bf. 3-4-es szélben, ami naplemente környékén már Bf. 5-re emelkedett. Hajnaltól Bf. 6-7-es szelünk volt és reffeltünk természetesen. Jugó és negyedszeles menet, ami a kedvenc. :-) Reggel 10 körül kötöttünk ki Vieste városában (megtett táv: 95 tmf). A csapat fáradt és a mai nap a feltöltődésről szól. Idén ez a 3. alkalom a városban. (2006-ban Carinával is jártam itt. Szuper hely és nagy kedvenc, nagyon ajánlom!)
Kedd reggel 9-kor futottunk ki és irány Manfredonia, a szél Bf. 6-7 (max. 30 csomó) és egész nap cirkálás… este 8 után érkeztünk meg. Manfredoniában már több, mint 5 éve kötöttünk ki, jó volt ismét eljönni ide… a belváros nagyon pörgős, főleg, mert most van Halloween.
Szerdán 10 után elindultunk vissza Horvátországba, eleinte gyenge szél, majd folyamatosan erősödött. Késő délután spi-t is húztunk. A környéken van egy Kék barlang, de felhős az idő és hűvös, ezért nem dingiztünk be... Vieste és Palagruza között van a dél-adriai TSS (Traffic Separation Schemes), amin két alkalommal is kereszteztük a mostani gyakorló túránkon. A visszaút számokkal: 129 tmf / 24 óra 22 perc / max 7,7 csomó...
Vis szigetnél 2 órán át gyakoroltuk a kikötéseket, majd csütörtökön kora délután beálltunk a kikötőbe és jött nem sokkal később a vihar. Csütörtök estétől a Ciarán szélvihar tombolt az Adrián, fákat csavart ki és villanyoszlopokat több helyen. Megemelkedett a tengervíz is… vörös riasztás! Egész Európában tombol a vihar és tizenöt halálos áldozta van.
Pénteken 25-35 csomós szélben vitorláztunk vissza... késő délután a szél legyengült 20-22 csomóra. Ez volt az idei év utolsó adriai gyakorló vitorlástúrája, jövő tavasszal folytatjuk! Télen horvát C tanfolyamokat tartunk Zadarba, a dec. 15-18. közöttin még vannak szabad helyeink.
Tavasszal folytatjuk az egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkat (egyhajós / kéthajós / háromhajós).
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Az Ocean Sailing SE információi az adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúrákról.
Békét és Szelet! Aron

Háromhajós egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (okt. 14-21.)
Hajók: Sun Odssey 449 (extra: genakker), Elan 45 (extra: genakker), Beneteau 411 Oceani (extra: spi)
Oktató társaim: Aranyosi Zsolt, Higi - a szokásos és bevált csapat :)
Útvonal: Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.- Veli Drvenik - Sibenik - Skradin - Sibenik - Rogoznia - Rogac, Solta szg. - Trogir / Kasetela / Milna, Brac szg.
Időjárás: nyári jellegű, tehát gyenge Misztrál dominál a hét első felében, vasárnap éjjel bóra esővel (amikor mi a kikötőben tanultunk), majd ismét gyenge Misztrál / szerda du. gyenge jugó (DK), ami folyamatosan erősödött és csütörtökön és pénteken átlag szél: 32-36 csomós jugó, max. 40-42 csomós befújásokkal...
Gyakorlatok: kjikötési gyakorlatok / MOB / Spi és genakker gyakorlatok / negyedszeles vitorlázás / éjszakai vitorlázás / horgonyzási gyakorlatok / bójára állási gyakorlatok / dingi gyakorlatok / erős szeles vitorlázás / vihar vitorlázás / motor-sailing / árbocra mászási gyakorlat stb.
Három hajó vagyis 21 tanuló és 3 oktató. Van néha hajóváltás, tehát minden tanuló mindhárom oktatótól tanul és este közös beszélgetések is vannak. Egymás mellett vitorlázunk, és így folyamatosan látjuk a szomszéd hajó gyakorlatait is, amiből szintén lehet tanulni. Plusz extraként még szinergia is kialakul a 3 hajó és 3 oktató közös vitorlázásakor.
Kedd este megünnepeltük Balázst, akinek születésnapja volt és az új kapitányokat is ünnepeltük természetesen. Mindenkinek sikerült a horvát B vizsga (21 főből 5-en vizsgáztak).
Szerdán elindultunk dél felé, mert vártuk a jugót, és mielőtt nagyon erős lesz minél délebbre akartunk jutni...
Csütörtökön hajnalban megjött a viharos jugó és a következő két nap negyedszélben vitorláztunk a viharos jugóban. Mindent megtapasztaltunk... Csütörtökön sprayhood nélküli vihar vitorlázás negyedszélben... (pénteken már fent volt a sprayhood)
Nagyszerűen teljesített minden hajó, és minden csapat, hatalmas gratuláció! Reméljük még jöttök velünk vitorlázni!
Tavasszal folytatjuk az egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráinkat (egyhajós / kéthajós / háromhajós).
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Az Ocean Sailing SE információi az adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúrákról.
Békét és Szelet! Aron
Lapok:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  
Copyright © 2010 meder.hu.