Blog


Nau 220-as versenyvitorlással gyakorló vitorlázás a Balatonon / induló kikötő: Hajógyári kikötő, Balatonfüred.
Reggel a havat kellett lelapátolni a fedélzetről, mert éjjel havazott... és persze hideg volt (1-2 fok), de legalább sütött a nap! A szél: Bf. 3-4 volt a marinában, kint mondtak esetlegesen erősebbet (Bf. 4-5-6), de nem látszott tarajosnak a Balaton.
A gyakorlás miatt a nagyvitorlát reffeltük (1. reff), és a normál orrvitorlával kezdtünk vitorlázni Csopak felé negyedszélben, a csapat így ismerkedett a hajóval. Néha futatott negyedszélben vittük a hajót, a főfeladat ismerkedés volt a hajóval.
Nem volt erős szél, de püffös. A pöff elérte néha a 18-20 csomót. Én emiatt kint trapézoltam, így a hajó stabilan és szépen ment. (Négyen voltunk és ki tudtuk ülni a hajót.)
Arács környékén úgy döntöttünk, hogy mehet fel a Code 0. Én a GoPro-val voltam elfoglalva kint a trapézon, amikor a Code 0 kilett tekerve. A Code 0 shottját elkezdte a csapat húzni és 3/4 szélben vitorláztunk szépen. Ahogy beállította a csapat a Code 0-t, a hajó elindult kb. 9-10 csomóval, rá pár másodpercre eltört az árboc...
Én a trapézról beestem a vízbe, de persze volt rajtam mentőmellény. A csapat segített gyorsan kimászni, a telefonom vizes lett (és tönkre is ment).
Elkeztük a hajót rendezni, hogy a motort be tudjuk indítani... először horgonyt dobtunk, majd a köteleket a vízből bevettük. Motor be és indulás az északi part felé... a hullámok lassítottak és az árboc, amit magunk után húztunk. A motor leállt, mert egy kötél rátekeredett a propellerre. Horgony le ismét. A propellerről letekertük a kötelet. Közben még több kötelet és a vitorlákat bevettük a hajóba. Motor be ismét. Motorozás közben a törött árbocot a hajóhoz rögzítettük... 2,5-2,8 csomóval motoroztunk vissza a kikötőbe. Mindenki vizes és mindenki fázott. 15 után értünk a kikötőbe, ahol 3 órát szereltünk még... nagyon fáztam és jó hosszú nap volt.
Sokat tanultam ma én is...

Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (nov. 2-9.) / két hajós (Elan 45.1 (2023) / Beneteau 411 Oceanis, extrák: Spi, radar, ASI)
Útvonal: Milna, Brac - Veli Drvenik - Sibenik - Zlarin szg. - Skradin - Sibenik - Zlarin szg. - Primosten - Rogoznica - Solta - Milna, Brac szg. / megtett táv: 154 tmf. A hét során a napi negatív rekordunk: 9,16 tmf - ennyire nem volt szelünk... viszont a kikötési gyakorlatokat jó sokat tudtuk gyakorolni.
Vasárnap gyakorlatok: délelőtti gyakorlatok: hátrafele nyolcasok / egyhelyben megfordulás / negyedszeles vitorlázás / fordulási gyakorlat / haltolási gyakorlat / MOB gyakorlat / kikötési gyakorlat. 17:30LT kikötés Véli Drvenik faluban, a két hajó egymás mellett és este közös oktatás, készülés a keddi vizsgára. Közös vacsora a két hajón!
Hétfő gyakorlatok: délelőtt a gyenge szélben kikötési gyakorlatok Veli Drevnik kikötőben. 13:30LT-kor indulás és egész délután és este negyedszeles vitorlázás és fordulási gyakorlatok 22:30LT érkezés a Sibeniki városi kikötőben Este házi vizsga.
Keddi gyakorlatok: gyenge szél miatt kikötési gyakorlatok és bójára állás gyakorlatok voltak egész nap. Este felmotoroztunk sötétbe Skradinba. 20:00LT-kor kikötés az ACI marinában. Az új kapitányokkal koccintás! :-)
Szerdai gyakorlatok: kikötési gyakorlatok / MOB gyakorlat / horgonyzási gyakorlat / Spi gyakorlat / éjszakai vitorlázás gyenge szélben...
Csütörtöki gyakorlatok: reggel árbocra mászási gyakorlat (a fél csapat felment) majd délelőtt kikötési gyakorlat és mooring kötéllel gyakorlás (erős oldal szelet szimuláltunk) / majd kint a nyílt vízen MOB gyakorlatok és dingi gyakorlatok / hajók összekötése menetben, késő délután vitorlázás gyenge szélben. Sötétben 18:00LT kikötés
Péntek: reggeli parti gyakorlatok, mint a ‘kötéldobás’ és a ‘lasszózás’. A reggeli téma utána az időjárás volt: weather fax / Buys Ballot’s law / frontok és felhők… Napközben gyenge szeles vitorlázás, kikötési gyakorlatok. Esti témák: hajó karbantartás / hajó téliesítés.
Vége az idei utolsó adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránknak (I. szint), jövőre folytatjuk! December elejétől lehet jelentkezni.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA

Adria átkelő gyakoroló vitorlástúra (okt. 19-26.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis (extrák: spi, radar, AIS)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Pescara, Olaszo. - Ortana - Tremiti szigetek (San Nicola és San Dominio) - Komiza, Vis szg. - Vis, Vis szg. - Milna, Brac szg. (301 tmf)
Vasárnap 9:20LT-kor indulás.
Gyakorlatok: alapok / csomók / vitorla beállítások és manőverek / MOB
Témák a hajón: meteo / routing / útvonal / tengeri jog / ügyeleti beosztás
Kellemes szélben vitorlázás nyugat felé (12-16 csomós félszél). 17 után Svetac szigettől kezdve nagy döghullámok, ketten teljese tengeri betegek lettek és ketten csak kicsit lettek tengeri betegek...
Vacsora a helyzetre való tekintettel saláta és felvágott.
Esti témák: ügyeleti beosztás / grab tag / túlélés / szél kormány
Éjszaka az Adria közepén nagy hajóforgalom (kb. a szokásos). Reggel 7:30-kor elállt a szél és 1,5 óra motorozás.
Hétfőm 9:00LT után kikötés Pescara városi marinájában. Ez egy hatalmas marina és 8 éve kötöttünk ki itt utoljára (az akkori Adria átkelésen). A város is szép, van benne látnivaló bőven.
Kedden és szerdán az olasz partok közelében vitorlázás gyenge szélben, főleg spi gyakorlat és gyenge szeles vitorlázási gyakorlat. Nagyhajó forgalom, olaj platformok, halászok, itt végig figyelni kel. Ortana városa és kikötője nekem is új volt. A kikötő előtt egy ‘manőverképességében korlátozott’ hajó dolgozott (jó gyakorlat), ritkán látni ilyet. A kikötőt meghívtuk, de nem válaszolt és 18:30 körül kikötöttünk a helyi klubban. A szomszéd hajó elmondta, hogy hova állhatunk. Este jött s Parti Őrség és egy ellenőrzésen túlestünk. Szerdán 6-kor indultunk, és úgy döntöttünk, hogy meglátogatjuk a Tremiti szigeteket. 1998-ban kötöttünk ki a szigeteken utoljára, és nem sokat változott. A csapat azt mondta, hogy ez volt a csúcspontja. a hétnek, és mindenkinek ajánlom! (Do barátomnak is kedvenc helye.)
Csütörtök 8:00LT-kor indulás és vissza Horvátországba. Este 20:30 kikötés Komiza kikötőbe, Vis sziget. Péntek: bójára állási gyakorlat / Stiniva öböl úszás / horgonyzási gyakorlatok (Budikovac szigetnél kék lagoon) / Vis városnál kikötés / tengeralattjáró bázisnnál kikötési gyakorlatok… gyenge szelek voltak, de ennek ellenére próbáltunk minél többet gyakorolni. Este 20:40-kor kötöttünk ki Milnán. A következő Adria átkelésünk jövő májusban lesz majd.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA

Adria átkelő gyakorló vitorlástúra (okt. 12-19.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Útvonal: Milna, Brac szg. - Ubli, Lastovo szg. - Brindisi, Olaszo. - Monopoli, Olaszo. - Milna, Brac szg. (414,4tmf - 1 HÉT ALATT MEGTETT TÁV REKORD)
Reggel 9 után kifutás. A légnyomás 1018mbar és anticiklon van (süt a nap / nincs felhő / meleg van stb.) és gyenge szél...
Ma először lebics, majd misztrál, ami délelőtt gyenge, de délutáni beerősödött (10 csomó)…
Gyakorlatok: hátrafele nyolcas motorral / egy helyben megfordulás motorral / mediterrán motring kikötés / árbócra mászás / fordulások / halzolások...
Ebéd: sült csirke és rizs…
Délutáni, esti és éjszakai program: spi gyakorlat egészen 01:00-ig. Mindenki nagyon ügyes!
01:30-kor kikötés a hotel marimájában. 20 eurot kértek a kikötésért! :-)
Az első napi megtett táv: 54 tmf / max. SOG: 6,1 csomó
Hétfő reggel 10-kor indulás és irány Olaszország! Kifutás a kikötőből teljesen vitorlával történt, ez is jó gyakorlat. Szenzációs 15-16 csomós Mistrael és Spi gyakorlat egész nap, SOG: 7,5-8,4 csomó. Délután halzolás és spinakkerezés egész délután, este. 23:00-kor ismét halzolás, majd 2:00-kor Spi le és félszelesés, mert változott a szél. Egész hajnalban és reggel 6 csomó feletti sebesség 12-13 csomós szélben.Hajók jönnek és mennek, de nem vészes, de persze figyelni kell. Reggel 8:30-kor változott a szél és Spi fel! Érkezés 15:30-kor Brindisibe (Approdo delle Indie).
Megtett táv: 145,5 tmf (29,5 óra alatt / max. SOG: 8,3 csomó)
Brindisi fantasztikus és ide akartam eljutni 10 éve már! 2015-ben amikor először szerveztem Adria átkelést, ez volt a cél és azóta is, és ez most sikerült! :-) Évi 3-4 Adria átkelést csinálok és eddig több, mint 30 Adria átkelésen túl vagyunk, és ez volt a legjobb, mivel szinte végig Spiztünk. Ideális 6-7-8,5 csomós sebességgel vitorláztun, és elértük Brindisit. :-) Este vacsora, séta és városnézés. Szuper hely! Szerda 9:30-kor indulás és irány Monopoli.
10-12 csomós Mistrael és cirkálunk egész nap, délután gyengül a szél, de mi vitorlázunk. A mai témák a hajón: tengeri horgászás / karbantartás / gyenge szeles vitorlázás beállításai stb…
18:30-kor motor be, mert elállt a szél. 21LT-kor érkeztünk meg Monopoliba. Találkoztunk Do-val és Judyval és egy baráttal a marinába, a hajójuk mellett álltunk hárommal (Suha / Oyster 53). Végre van lehetőségem egy Oyster vitorlást kívül és belül is megnézni alaposan, majd borozás. :-) Monopoli egy történelmi város, kicsit a városban is szétnéztünk.
Csütörtök reggel vásárlás / víztöltés / hajó mosás / stb.
11:30LT indulás, egész nap vitorlázás 5-6 csomóval délszélben, lassan erősödik a szél. A vihar érkezése hajnalban várható... 04:00LT-kor reffelés (a szél 25 csomós), 06:00 LT-kor reffelés ismét, a max szél 32 csomó...
12LT-kor gyengül a szél 22-24 csomóra.
15:00LT kikötés Milnán
MIndenki szuper fáradt! A mai napi gyakorlatok: kormányzás a 'rough sea'-ben / reffelés ki és be / hogyan lehet főzni / aludni és élni ilyen körülmények között. Az 'offshore' vitorlázás eleinte mindenkinek nagyon fárasztó, mert a szervezet próbál adaptálódni a körülményekhez, de ez nagyon új élmény...

VMG flottavitorlázás 2024. szept. 28. - okt. 1. / okt. 1-4.
Hajók: 4 db Dufour 460
2015 óta szervezzük a VMG flottavitorlázást, ahol a fókuszban a rekreáció és játékos versenyek vannak…
1. etap útvonal: Sibenik - Kakan - Vodice - Sibenik
Vasárnap: egynapos bóra (max. szél 38 csomó) és izgalmas 1. futam, de utána minden hajónak műszaki problémája volt… Cirkálás 35-38 csomós bórában szétszedi a charter hajókat általában, de ebből is sokat tanul a csapat. A VMG flottavitorlázás közben a helyes vitorlabeálltást tanuljuk és kormányzási technikát, és a többi hajó körülöttünk és a játékos verseny segíti ezt a folyamatot.
A délutáni 2. futam ‘match race’ és izgi verseny, de már csak 25-27 csomós szélben. Este kicsit gyengült a szél és bójára állás Kakan szigetnél (Kaprije kikötő megtelt). Már sötétben kerestük a bóját, és persze azért volt egy 18-20 csomós szelünk (egy kis sziget takarás miatt lévő védett részen), szóval nem volt egyszerű manőver.
Hétfőn csak egy hosszabb pályaversenyt rendeztünk a gyengülő bórában (a max. szelünk 22-24 csomós). A játékos futam útvonala a Kornati szigetcsoport déli részén volt kitűzve. Este már sötétben beálltunk a Vodice marinába. Vacsora csevapcsicsa, ami a cockpoit grill-ben sütöttünk. Ennek a hajónk ez az egyik legjobb része. :-)
Kedd: gyenge szeles futam és Zlarin szigetnél délután horgonyzás (horgonyzási gyakorlat). Dingizés / árbocra mászásra, majd később néhány kikötési gyakorlat (erre volt igény). Délután a kikötőben tonhal steak sütés a külső grill-en. :-)
Az 1. etap röviden: izgalmas futamok voltak és mint mindig mindenki nyert, ahogy nálunk szokott lenni. :-)
Kedd késő délután érkeztek a 2. etap csapatai…
2. etap útvonal: Sibenik - Telasisca öböl, Dugi otok. - Biograd - Murter - Sibenik
Szerda: folyamatosan erősödő jugó…. 12:00LT-től már 25-29 csomós
1. futam - egy feladó technikai okok miatt.
2. Futam - két nyertes is, mert az erős szélben és a nagy hullámokban, így döntött a rendezőség. :-)
Fantasztikus szél és nagy hullámok és mindenki nagyon élvezte, ez a ‘VMG spirit’. Este 18LT-kor bójára állás Telasiscica öbölben. A mai nap az erős szeles vitorlázásról szólt, a hajó sebessége elérte néha a 9-10 csomót is és a hajó néha siklott alattunk… Minden csapatnak gratula! Vacsora: tintahal sütés a külső grillen. Késő este megérkezett az eső, ami tartott reggelig…
Csütörtök: jugó és egy futam. Szél: 25-28 csomó és eső-eső.
Indulás 10LT-kor. 14 körül érkeztünk meg Biogradba. Károk: az egyik fock shott elszakadt / Bimini szakadás az eső miatt még éjszaka. Ebédre egy tárkonyos csirke leves készített András. Köszönjük!
Délután megjött a vihar és a csapat inkább maradt a kikötőbe.
Péntek: gyenge misztrál és süt a Nap! Hurrá! Biogardból indultunk 10:00LT-kor. Szeitz Gábor a kikötő előtt volt horgonyon, mellé kötöttünk és átmentünk megnézni a ‘jurry rig’ megoldását. Készítettem egy kis videót is erről, és majd meg lehet nézni a ‘’jurry rig’ témában a YouTube-on. 1. futam - ‘Match race’ a Petra és a Private Dancer csapata között, izgi verseny. 2. futam - minden hajóval és delfinekkel. Este 20:30LT-kor kötöttünk ki, ez a nap is hosszú volt. Minden csapatnak és mindenkinek gratulálunk, mert szeles hét volt és mindenki ügyesen helytállt!
Jövőre találkozunk ismét! :-)

Két hajós adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (szept. 15-22.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis / Jeanneau 45.2
Időjárás: ÉNy-i Misztrál hétfőn, majd jugó esővel és zivatarokkal / viharokkal napokon át és a végén ismét Misztrál. Szerencsénkre végig volt jó szelünk!
Útvonal: Milna, Brac szg. - Sibenik - Zlarin falu - Kremik - Komiza, Vis szg. - Tiha öböl, Hvar - Milna, Brac szg.
Hétfőn 8:30LT indulás Milna-ról. Egész nap vitorlázás gyenge szélben, néha erősödő szélben. Gyakorlatok: negyedszeles vitorlázás / fordulások / VMG maximalizálás és játékos verseny Szerénkével. Szerénke (Jeannueau 45.2) menetben elkezdett süllyedni és kiderült, hogy elfelejtette a szerviz ledugózni a légkondicionáló kiszerelése utána a csővéget. Zsolt gyorsan megoldotta, és mindkét csapat sokat tanult ebből.
Kedd: Kikötési gyakorlatok (farral és oldallal) / Bójára állási gyakorlatok és egyhelyben megfordulási gyakorlatok. Keveset vitorláztunk, mert gyenge szelek voltak. A mai vizsgán mindenki átment és gratulálunk az új szkippereknek!
Szerdán Zlarin kikötőből 10:00LT-kor indulás. Gyakorlatok: bójára állás farral / vitorla kezelési gyakorlat / fordulás és halzolás gyakorlása... A két hajó játékosan versenyez egymással egész nap. :) Délután: horgonyzási gyakorlat / árbocra mászási gyakorlat / dingizési gyakorlat / a vízből megnézni a hajó alját és horgony ellenőrzési gyakorlat. Amikor a két hajó horgonyon volt összekötöttük őket egy lakatlan szigetnél Primosten előtt, ezeket a gyakorlatokat is érdemes tanulni és gyakorolni. 20:00LT-kor kikötés Kremikben és vitorlacsere. Holnapra várjuk az erős szelet (25-30 csomó), és ilyenkor az oktató hajónkon feltesszük a kisebb erős szeles fock-kot. Esti témák a hajókon: vihar vitorlázási technikák, heave-to, reffelés...
Csütörtök hajnalban bejött az eső és egész nap eső eső eső… helyi záporok sok villámlással. Reggeli program: csomók gyakorlása és közös időjárás előrejelzés elemzés. Nagyon instabil az időjárás, és emiatt a 3 időjárási modell mást mutat. 10:00LT-kor indulás és egész nap negyedszeles vitorlázás és fordulások… Plusz gyakorlatok: erős szeles vitorlázás / reffelési gyakorlat / heave-to gyakorlat / vitorlázás esőben és rossz látási viszonyokban /főzés dőlő hajóban :-) / safety harness használata a fedélzeten stb. Kikötés 19:30LT-kor a Komiza-i kikötőben (Vis szg.) a zuhogó esőben (heavy ralin) és a mai napon megtett táv: 42 tmf. (Max. SOG: 7,6 csomó / max szél 23 csomó és jugó). Esti beszélgetés témái: rádiózás / MAYDAY és PAN PAN esetek és bizonyos habáriák kezelése...
Péntek reggel vitorlacsere, és vitorlaragasztás. 10-kor indulás és egész nap sok vitorlázás. További gyakorlatok: kikötési gyakorlat / éjszakai hajózás / horgonyzás éjszaka sötétben...
Szombati gyakorlatok: sok-sok kikötési gyakorlat és sok-sok MOB gyakorlat, mert ezek a legfontosabbak. Este 18:30-kor kikötés Milnán, ez a hét is elszaladt...
A három hajós nov. 2-9. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkon még vannak szabad helyeink. Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com

Szept. 13-án pénteken Lajosmizsén a tanyavilágba, egész pontosan a Mizse Art Cottages-ban szervezett Gege barátom 'A Békét és Szelet, Három év a Föld körül' című filmünk vetítését. A filmvetítést utána kötetlen beszélgetés... a filmvetítés közben is persze néha voltak kérdések és persze próbáltam válaszolni. A közös filmnézés egy újdonság volt számomra is, mert ilyen még nem volt és mindenkinek (nekem is) ilyen formában élmény volt! Eredetileg Piknikre gondoltunk, de az eső miatt egy nagy és hangulatos házban gyűjtünk össze.

Korfu - Albánia - Montenegro - Horvátország nyaralós és gyakorló vitorlástúra (aug. 25. - szept. 5.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Időjárás: jellemzően gyenge szelek, főleg misztrál és cirkálás, de 3 napig volt déli szél is (és tudtunk spi-zni is), 2 kisebb viharunk is volt (max. Szél 22 csomó)
Útvonal: Gouvia marina, Korfu - Kék barlang, Korfu - Sarande, Albánia - Durres, Albánia - Kotor, Montenegro - Dubrovnik, Horváto. - Odüsszeusz barlangja, Miljet szg. - Polače melletti kis sziget (Otok Moracnik), Miljet szg. - Korcula, Korcula szg. - Racisce, Korcula szg. - Plocica lakatlan sziget - Hvar, Hvar szg. - Milna, Brac szg. (Megtett táv: 450 tmf) 2 tenger 4 ország vitorlástúra kicsit megmutatja, hogy milyen is az igazi túravitorlázás… Ezen az útvonalon 2010 óta vitorlázunk és főleg nyáron, ezért ez inkább nyaralós jellegű tóra.
A globális felmelegedés jelei jól láthatóak augusztus végén az Adrián: Dubrovniknál a tenger hőmérséklete döntött rekordot és elérte a 30 Celsius-fokot! Augusztusban 16 horvát városban, közöttük Eszéken, Zágrábban, Dubrovnikban és Fiuméban (Rijeka) is hat évtizedes melegrekordok dőltek meg!
Gouvia marina előtti nagy boltban egy nagy bevásárlás, addig Lajossal a sütőt szereltük. Egy hajón mindig van mit szerelni… Múlt héten a sütő tengelye, ami körül leng eltört. Ezt kellett cserélni, és ezt Lajos előre legyártotta és a cserében is sokat segített!
11:30 indulás! Rövid megálló a Kék barlang-nál, ahol a csapat sznorkerezik… szinte minden szigeten van Kék barlang és Korfunál is van… :-)
15 után egy kis vihar kapott el minket esővel (max. Szél 22-23 csomó) és kb. 30 percig tartott. Nagyon szépen ment a hajó, élvezetes vitorlázás volt…
16:30 horgonyzás Sarande (Albánia) előtt, sajnos a kikötőben nincs már hely. Albániában ügynököt kell fogadni és 2013 óta ugyanaz az ügynökünk. Mindent elintéz nekünk (ki- és belépés), az ügynöki díj: 70 euro... Délután séta Sarande városban, és este pedig vacsora egy tengerre néző étterembe.
Kedd reggel 9-kor indulás és irány Durres! Gyenge szelek és főleg szemből (misztrál)… érkezés Durresbe szerda reggel. Éjjel sok a halászhajó és a nagyhajó, figyelni kell.
2019-ben voltam utoljára itt, azóta csináltak egy marimát, ahol van mosdó, víz és áram, sőt még wifi is. :) Ez a marina egy nagykikötő egyik szélén van, és igazából nagyon egyszerű, olyan ‘albános’… :-) Durrest bejártuk a csapattal. Minden, ami kicsit is érdekes megnéztük. Ez a város max egy nap… itt a szegénységet lehet megnézni főleg...
Csütörtök reggel indulás tovább. Gyenge szelek és szemből (misztrál) és irány Montenegró! Kotor nem változik… persze kicsit azért igen :) a marinában megszűnt pár éve a zuhany, a WC és a klub helység… Egész nap Kotorban és városnézés... szeretem ezt a várost és évente legalább egyszer kikötünk itt. Mindenkinek nagyon tudom ajánlani!
Péntek reggel kijelentkezés az országból és irány Dubrovnik! Napközben egy kis vihar elkapott minket, ami kb. 30 percig tartott és 17-19 csomós széllel és sok esővel. Szóval egy jót tudtunk vitorlázni. :-) Este 22:30-kor Dubrovnikban a Frappa marinában kötöttünk ki (előtte bejelentkezés a kikötőbe). Ezt a kikötőt kb. 5 éve nyitották meg, és nagyon új és modern. A felső szinten van medence is és bár. Nagyon szuper hely, már korábban is kötöttünk ki itt...
Következő cél: Mljet szigete! Miljet sziget Ogügié sziget néven volt ismert az ókori Görögországban. Kalüpszó nimfa hét évig tartotta Odüsszeuszt szeretőjeként foglyul ezen a szigeten. A híres Odüsszeusz barlang volt az a hely, ahova Odüsszeusz a hajótörést követően kiúszott a viharban. Szerintem jól választott. Amikor eltávozott Odüsszeusz a szeretője, Kalüpszó feltehetőleg nagy bánatába belehalt. Ilyen a szeretők sorsa… :-( Ez a barlang a földközi-tengeri medvének volt természetes lakhelye korábban amúgy. A csapat úgy, mint Odisszeusz beúszott a barlangba. :-) Itt is sok sznorkerezés... Este horgonyzás Mljet sziget melletti lakatlan szigetnél. Itt nagyon tiszta a tenger és reggel úszással kezdünk :)
A következő napok a horvát szigetek és kisvárosok egymásutánjában telt, sok sznorkerezés és városnézés... este kis éttermek. Olyan helyre mentünk, ahol kevesebb a turista és nyugalom volt.
A nov. 2-9. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkon még vannak szabad helyeink.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA

Családi Jón-tengeri vitorlástúra (aug. 17-25.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Csapat: család és barátok gyerekekkel :)
Útvonal: Gouvia marina, Korfu - Nisaki strand, Korfu - Messonghi, Korfu - Lakka, Paxos szg. - Voutoumi öböl, Antipaxos szg. - Roda öböl, Antipaxos szg. - Gaios, Paxos szg. - Paxos szg. ÉNy-i oldalán a barlangok - Mesa Bela Vraka - majd séta a Syvota városban - Blue Lagoon Beach/ Nisida Syvota North - Lefkimmis Salt Flat mellett horgonyzás - Korfu város - Nisida Vido sziget nyugati öble - Korfu város - Chouchoulio öböl - Kogevina öböl (majd séta Kassiopi városkában) - Akoli strand - Lazareto sziget - Gouvia marina, Korfu
Szombat pihenés ebben a szuper marinában és készülődés. 2010 óta járok ide elég gyakran, és a medence és úgy minden nagyon egyben van. Vasárnap utolsó bevásárlás, és 10:30-kor kifutás gyenge szélben. Ma két strandnál is megálltunk, és sok pancsolás (5 kicsi gyerek van a hajón!). Este Messonghi üdülővárost fedeztük fel, mert előtte horgonyoztunk. Kötelező körök: fagyi és vacsi… :-)
Hétfőn 6-kor indulás még a nagy vihar előtt és a szélcsendben motorozás egy órát, majd vitorlázás, mert megjött a szél. Eleinte 10-15 csomós és negyedszelezünk, majd hirtelen szélváltozás és eső, amilyen szokott lenni… és a max. szelünk 26 csomós volt. Egy kb. 30%-nyi nagyvitorlával (és orrvitorla nélkül) 5,5 csomóval vitorlázunk 3/4 szélben… Az eső miatt a gyerekek bementek a lányokkal és csak NemTom barátommal maradtunk kint a durva esőben. 11:30 körül kötöttünk ki Paxos sziget északi kisvárosánál Lakkában a városi kikötőben.
Az öböl elején egy elsüllyedt vitorlás… Később megtudtuk, hogy 10:00-10:30 között volt itt a vihar szeme, és ekkor csúszott meg a horgonya ennek a hajónak és kisodródott a parti sziklákig hihetetlen és gyorsan... Miután kikötöttünk a szomszédom elmesélte a kikötői balesetet… szinte minden hajó minden horgonya megcsúszott az oldalszélben és mivel Ő volt a szélen a hajó oldalát alul nekiverte a szél a partnak. A városi kikötő partfala nagyon alacsonyan van és dagálykor a víz alatt van… szóval puffereket nem tudta letenni az ütközési ponthoz. 2 hajó sérült a kikötőben. A szigeten 6 hajó süllyedt el ebben a viharban. Volt aki 45 csomós szelet mért és volt aki 60 csomós szelet mért ebben az öbölben. Ahogy a tanfolyamokon is oktatjuk érdemes nyílt vízen maradni, ha extrém vihar jön.
Hétfő délután bejártuk a várost, strandoltunk, horgásztunk a gyerekekkel és persze feltöltődtünk. Kedden reggel indulás délnek Antipaxos szigethez és a téma a legszebb strandok és strandolás egész nap. Napközben jött kétszer kis vihar esővel és víztölcsérrel, általános riasztás van kiadva a térségre, és emiatt extra figyelem szükséges. Ma is két szép strandot jártunk be… Este séta Gaios városában. 6 éve is pont erre vitorláztunk a családdal és gyerekekkel, de akkor még csak Regő és Ella volt meg…
Szerda reggel séta, fagyi, vásárlás Gaios városában, utána irány a tenger! Itt is láttunk egy elsüllyedt hajót, a hétfő vihar eredménye ez is… Jó szélben egész nap vitorlázás, délután egy kis sziget kis öblében horgonyzás. Kidingizés a partra és pár óra strandolás… Syvota város séta távolságra van, és este séta a városban és vacsora. Csütörtökön reggel a közeli ‘blue lagoon’-hoz hajózás és strandolás és sznorkerezés. Majd Syvota városba behajózunk és vizet veszünk, fagyizunk. :) Irány Lefkimmis Salt Flat Korfu, itt horgonyzás délután és madár megfigyelés. :-)
Regő fiam 8. születésnapját itt ünnepeljük. A lányok készítettek tortát is!
Pénteken irány Korfu, NemTom-ék repülnek haza. Majd miután kiszálltak, egy közeli lakatlan szigetnél horgonyzás és strandolás a parton. Este ismét Korfu városánál horgonyzás és városnézés, vacsora, fagyi… kötelező körök :)
Szombat reggel indulás tovább és irány észak. 2 napot észak Korfun töltöttünk sok-sok horgonyzással és starndoláásal és a Kassiopi város is fel tudtunk fedezni. Vasárnap délután kikötés a marinában és a család este haza is repült… Szerintem a 3,6,7,8 éves gyerekeknek ez a legjobb nyaralás… és a vitorlázást nem lehet elég korán kezdeni. Mi minden évben családilag több alkalommal is vitorlázunk a Balcsin is, és így a hajón otthonosan mozognak a tengeren is.

Hollandia - Anglia - Hollandia gyakorló vitorlástúra (aug. 10-17.)
Időjárás: ÉK szél, majd É, majd D és DK… max. 24 csomós
Hajó: Bavaria 46 (2020)
Útvonal: Lelystad marinából (Markermeer) - IJmuiden - London - IJmuiden - Amsterdam - Lelystad marinából (Markermeer)
Vasárnap 6:20LT-kor indulás a Lelystad marinából (Markermeer) és szélcsendben motorozás át a belső tón… itt ritka a szélcsend.
Kardinális bóják, ‘special sign' bóják, ’safety' bójáj és laterális bójasorok, több csatorna találkozik Amsterdam előtt és itt már nagyon kell figyelni, sok-sok hajó jön-megy. Vasárnap különösen sok kishajó mozog a belső tónál és a zsilipeknél. A hídhoz reggel 9-re értünk. Rövid drónozás (itt még lehet) majd átmegyünk a hídnál… Az északi csatorna (North Sea Canal) egy híddal kezdődik, amit kb. 20 percentként kinyitnak. Viszont 22:00 - 06 között zárva van, és 7-9 között is zárva van. A hídnál a 18-as csatornát kell használni, ha a nyitható híddal valamiért kéne beszélni… A híd után pár száz méterre van az első zsilip (lock) és itt a 60-as csatornát használják. 10:30LT-kor értünk át az 1. zsilipen. (A hollandiai csatornáknak van weboldala és még applikációja is, ami tele van hasznos információkkal.) Ezután sok óra motorozás (néha ‘motor-sailing’) egészen a 2. zsilipig (lock). Oldalt is kell figyelni, mert elég sok a tábla. Plusz sok a mellék ág, ami miatt extra figyelem is szükséges! Komoly a komp közlekedés, nagyhajós forgalom, kishajós forgalom... Ezen a hosszú meneten Márk felmászott az árbocra és ellenőrizte (minden offshore tréning előtt szoktuk). A 2. zsilipnél a 22-es csatornát kellett figyelni (és engedélyt kérni a behajózáshoz a zsilipbe). 1400-kor kikötés a zsilip mellett és kijelentkezés személyesen az irodából IJmuiden kisvárosból (‘face control’).
1500LT-kor indulás Angliába, a kikötő előtt egy foka úszott el mellettünk. Tavaly nem láttunk fókát, de delfint sokat. :) Indulás után egyből jó szélben (11-14 csomós) 265-re vitorlázunk 6-7-8 csomós sebességgel. Negyedszél eleinte / majd félszél / majd háromnegyed szél / majd totális hátszél … Az Északi-tenger: Windfarmok, olaj platformok, TSS-ek, sok hajó, szóval van feladat és észnél kell lenni… 21:15-kor lement a nap... Egész éjjel jó szélben 3/4 szélben vitorlázás 6-7 csomós sebességgel… néha halzolunk, ha kerülni kell hajót vagy platformot vagy szélfarmot. Éjszaka során csak egy nagyhajóval rádióztunk, akik úgy érezték, hogy közel vagyunk, de nem voltunk (AIS alapján a legközelebbi táv: 2.1 tmf volt). A napfelkelte szenzációs... Magas légnyomás és jó idő: süt a Nap, nincsenek felhők az égen és jó szél persze. :-) 12 körül fürdés a tengerben!! Fantasztikus a viz :)
12:30 LT bejelentkezés VHF 69-en VTS London-nak, itt olyan nagy a forgalom, hogy a kis vitorlásoknak is kötelező a bejelentkezés. Ahogy közeledünk Londonhoz, egyre nő a nagyhajós forgalom.
13:00LT gyengülő szél / motor vitorlázás (rpm 1600) / SOG; 7 csomó
15:00 LT csak motor
18:30 VTS London-nak bejelentkezés ismét, de most a 68-as csatornán. Már a Temze előtt vagyunk pár mérföldre… Később este a VTS London-nak ismét bejelentkezés a 14-es csatornán.
23:30 körül megyünk át a Thames Barrier-nél, és előtte rádiózás és engedélykérés persze.
00:25-kor kereszteztük a 0 Meridiánt. 01:30-kor a marina előtti bójákra ráálltunk (LW van). A csapat nagy koccintása, mellettünk a Tower Bridge!
Kedden 7-kor bezsilipelés, mert HW +/- 2 óra, amikor a marina zsilipje működik. Ez a marina 200 éves és a neve St. Katherina Dock (foglaltunk előre helyet). Kedden a csapat közösen sétált a városban, végül az egész várost bejártuk… a téma eközben 400-500 éves hajós kocsmák meglátogatása volt (Ship and Shovell lett a nagy kedvencem) :)
Kedden este a fiatalok maradtak a Soho-ba, én egy régi tanítvánnyal találkoztam a Dickenson Pub-ban és az angol söröket kóstolgattuk...
Szerda 8:00LT zsilipelés ki a kikötőből, és 8:15-kor irány Hollandia!
Először a 14-es csatornán (VHF rádió) ‘VTS London’-nál bejelentkezés. A Thames folyónál a max. megengedett sebesség 12 csomó… Az áramlat segít most és így a SOG-unk 7,5-8 csomó! 12 LT után elértük a Temze torkolatát. 14LT bejött a szél és vitorlázás! 15LT néha gyengül a szél és akkor ‘motor sailing’. A TSS mellett / szélén hajózunk sok-sok órát és itt is rádiózunk több alkalommal hajókkal és a VTS Londnnal is. Ez a terep nagyon jó a rádiózás gyakorlására!
22LT-kor keresztezzük a London előtti nagy TSS-t és az északi TSS mellett hajózunk északnak. A TSS szélén windfarm-ok és persze sok hajó… Egész éjjel vitorlázás amikor gyengül a szél motor is.
7LT erősödik a szél 14 csomóra, majd 10LT-kor 19-20 csomóra… 3/4 szélben 9-10 csomós max SOG és még a hullámok is tolnak, órákon át vágta a TSS-ek mellett és a windfarmok és olaj platformok mellett, szép és élvezetes vitorlázás.
13:30 LT - erősödik a szél 22-24 csomósra, ezért reffelés. Reffelési gyakorlat: 1. reff nagyvitorla és orrvitorla reffelés (1 méterrel betekerjük). Visszafele gyorsabbak voltunk! IJmuiden-i zsilipnél kikötés és koccintás, a megtett táv Londontól: 211 tmf és 33 óra 16 perc alatt (átlag seb: 6,4 csomó / max. seb: 10,6 csomó). A 20-22 csomós szélben 3/4 szélben vitorláztunk és a hullámok is toltak és volt egy 1,2 csomós segítő áramlatunk, ezért sikerült ez a rekord.
A zsilip után kora délután bejelentkeztünk az ‘Immigration’ irodába és a szokásos ‘check-in’ lépéseken átmentünk. Ez az EU határa és az útlevél vizsgálatot komolyan veszik.Irány: a Sixhaven marina, Amsterdam belvárosában. Tavaly is itt kötöttünk ki utolsó nap és itt vezettünk le. Este városnézés, és közös vacsora a városban. Pénteken nem siettünk az indulással, mert esett az eső. Ez az első komolyabb esőnk a héten, eddig szuper időnk volt.
11:45-kor indulás ebből a nagyon szűk marinából. A héten több árapályos elméleti oktatás is volt, ma kora délután a ‘Tízenkettedes szabály’-t magyaráztam el. Ezekről készültek oktató videók is, ami a YouTube csatornánkon megtekinthetők lesznek majd. Ismét zsilipepés, majd a híd köveztetett és a belső tó, aminek az elején sok-sok bója… nagy hajó forgalom és végig figyelni kell, itt nem lehet kicsit sem lazítani.
17:30-kor kikötöttünk az induló marimánkból. Szuper csapat jött össze ismét, nagyon gyorsan eltelt ez a hét is… jövőre is jövünk!
Lapok:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  
Copyright © 2010 meder.hu.