Balti-tengeri gyakorló vitorlástúra (júl. 26- aug. 2.) / 4. szint
Hajó: Atlas, Bavaria 51 (5 kabinos) Időjárás: Ny / DNy (ami itt az uralkodó), max. 24 csomó / Barométer: 1019-1010 között ingadozott (egy front volt a közelünkben) Útvonal: Flensburg, Németo. - Svendborg, Fyn szg. - Great Belt (északi áramlottal) - Sejerø sziget - Ballen, Samso szg. - Aeroskobing, Aero szg. - Sonderborg - Flensburg, Németo. (312,5 tmf)
9:45 indulás motorral Flensburg Marinából. Gyenge szél és ‘motor sailing’ délelőtt. Áthajózás Dániába dél körül. Nagyon sok a vitorlás és vitorlás kikötő ezen a tenger részen, itt olyan érzése van az embernek, hogy mindenki vitorlázik a környéken. :-) Okkluzióos front a közelben. Röviden és tömören összefoglalva az okklúziós front azt jelenti, hogy a hidegfront utoléri a melegfrontot. Hidegfront jellegű hatások alakulnak ki, csapadék és hideg beáramlás kíséri. A magasban összetorlódó légtömegeknek köszönhetően alakul ki ez a front fajta. Gyakran csökken a hőmérséklet jelentősen hatására. A front csapadékkal jár, néhol jelentős mennyiség is hullhat. A front mögött több fokkal hűvösebb levegő áramlik be. Kettős front hatás alakulhat ki. Nekünk alig volt esőnk, de lehűlés volt... 13:30-kor horgonyzás Gammel Pol fok előtt a hosszú strandon. Mélység 4 méter / fenék homokos. Horgonyzási gyakorlat és fürdés!. :-) / Ebéd: Currys csirke Délután: Navtex (I) olvasása a neten és a VHF rádión ‘safety call’ ‘navigation warning’ meghallgatása (Flensburg - 21-es csatorna a VHF rádión ). https://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Baltic-Marine-Weather-Forecasts#navtex Időjárás ma: ÉNy-i 9–12 csomós, később ÉK-i 5 csomós a szél. Sok a laterális és kardinális bója, folyamatos navigáció és folyamatos figyelem szükséges itt szinte egész nap. Kieler Bucht-on áthajózás, itt kb. 1 csomós áramlat van, majd 15-től Kleiner-Belt áthajózása. 16-kor az AEO sziget elhagyása. Horgászás, de nincs siker. 19:15 kikötés Svendborg városnál, Fyn szg. / a marina tele és a mellette található mólón kötöttünk ki. Ingyenes a kikötés, mert ez már nem a marina. :-) A város szenzációs, régi házak (Anne Hvide’s House) és nagyon sok a 'tall ship' és 'old timer' fa vitorlás.
Hétfőn 6:00-kor indulás. Szűk kibójázott hajózás útvonalak, sok a lateralis bója, sok a kardinális bója, leading line… folyamatos navigáció. Bf 4 szél / SOG: 6,5-7 csomó / Dél körül a Storebaelt híd (9 tmf hosszú) alatt áthajózás és TSS-ek keresztezése. 17:30 körül már Sejerø szigetnél vitorlázunk, ahol meg szeretnénk állni egy pár órás pihenőt terveztünk… Motor be! - adtam ki az utasítást. A kormányos bekapcsolta a motort, de a motor nem hajtja meg a hajót. Valószínűleg a propeller leesett… Ez egy ‘urgency’ helyzet, és meg kell oldani a kikötőbe behajózást valahogy. Bevitorlázás a kikötőbe motor nélkül az alapterv, de nagyon szűk volt a belső kikötő, és pont szemből fújt a szél, tehát ezt nem tudjuk megcsinálni csak vitorlával. 23 csomós szél és ‘chopy sea’. A kikötő külső részébe bevitorláztunk, ahol a vízbe tettük a dingiit. Zoli kiment dingivel hátha talál valakit, aki behúz minket. Egy másik csapattagunk pedig hívta a matinát telefonon. Sajnos a marina itt nagyon kicsi, és nincs a marinának motorosa. Egy másik vitorlás vízre tett egy nagyobb dingit, hogy majd azzal behúz a belső kikötői rész elő részébe (üzemanyag móló). Sajnos a 10LE-s külmotor kevés egy 15 méteres Bavaria 51-nek, ha szembe szélbe kell húzni 150 métert. Szerencsénkre egy nagyobb motoros kijött, és behúzta a hajónkat az utolsó 150 méteren (mi közben betekertük a vitorlákat nagyon gyorsan). 20:15-kor kötöttünk ki a marinába. Vacsora a kikötői étterembe. A srác, aki behúzott az étterembe kiderült, hogy az étterem tulaja... közös ünneplés. :-)
Kedd: Séta a szigeten, a közeli városkában és várjuk az új propellert, ami 17:45-ös komppal érkezik. Este kölcsön búvárpalackkal András feltette a propellert. A Hygge életérzést kezdjük érezni. :-)
Szerda 9:00-kor indulás, és jó szélben vitorlázás. A max szél 22 csomós, ezért reffelés (nagyvitorla 80%).TSS keresztezése délelőtt még, és erre ismét nagy a hajóforgalom. Délelőtt szextans mérési gyakorlat (nem kötelező). Kikötés 12:30-kor Ballen városnál (Samso szg.), ez egy 2-3 órás kis megálló. Ebédeltünk és iittunk egy sört. Szuper ez a marina és a környék. 15:15 indulás szűk helyéről, de Zoli ügyesen megoldja. Negyedszeles vitorlázás egész délután (Szél: 12-15 csomó / SOG: 6,5-7 csomó) és a szélfarmok kerülése a főfeladat. 18LT-kor gyengül a szél (10 csomós - SOG: 6,5 csomó) és este 21 körül elállt a szél, és motorozás a hidak alatt... Egész éjjel a szigeteket és zátonyokat kerülgetjük.
Csütörtökön 07:45-kor kikötés Aeroskobing (Aero szg.) marinába, ahova a ‘leading line’ vezet be. Egész nap a szigetet és a várost jártuk be. Este pedig jazz koncert. Délután dingi gyakorlat és horgászás (egy halat sikerült fogni).
Péntek 9:40 indulás. Gyakorlatok: Heave-to / Vitorla beállítások / Sextans mérési gyakorlat / Lat számolás - delelésből stb. Egész nap horgászás, de sajnos nem fogtunk halat. Főzés a hajón :), nagyon jó szakácsok vannak szerencsére most is a csapatban. 17:30-kor Sonderborg-ba kikötés (a városfalra). Itt megnéztük a dán király hajóját (szinte szomszéd). Séta a városban, és a nyitható hídon. Plusz szélmalom, óváros és sörözés a rakparton.20:15 indulás tovább. Gyenge szélcsendben motorozás Flensburgba. Folyamatosan figyelni kellett a laterális és kardinális bójákat. 00:30-kor tankolás (118 liter) + kikötés. 2 nap voltak gyenge szelek, és kellett motorozni. (A dízel tank itt önkiszolgáló.)
Szombat reggel a hajó átadás német precizitással történt. :-) Jövőre is lesz Balti-tengeri gyakorló vitorlástúránk, és decemberben kezdem majd hirdetni.
4. Ocean Sailing SE gyerek vitorlástábor (júl. 3-6.)
Az első két évben Arácson tartottuk a gyerek vitorlástáborunkat, tavaly költöztettük Balatonakakarattyára a Bercsényi strandra, és ez egy szuper hely.
Hajóink: 2 kalóz + egy 20 lábas kabinos vitorlás (Grado) / A csapat egy része egy sportos Avar costa 23-assal is ment egy kört, és a Fehér Szalagot megnézték szombaton…
A csapat: három gyermekünk Örs (4), Ella (7) és Regő (8) és a barátok, unoktesók... A koncepció röviden: szülők is jönnek, akik segítenek, tehát ez igazából egy családi tábor. :-) Idén négy család jött és 9 gyerek
Már szerda este átvittük a kalózokat Almádiból. Eleinte szélcsend és 2 óra evezés, majd jó szelek (néha sok is)… Gyönyörű éjszakai vitorlázásban volt részünk (félhold! és csillagos éjszaka), és a két vitorlás versenyzett folyamatosan :-) Érkezés a Bercsényi strandra 00:00-kor (döntetlen lett az eredményt, a házastársaknál ez a normális). Ez a strand éjjel-nappal nyitva van, és nagyon ajánlom a kalózosnak, a kis kikötőbe Krisztián barátom várt, és segített kikötni.
Csütörtökön késő délután, este és pénteken délelőtt erős szelek voltak (elsőfokú viharjelzés), ezért csak a felnőttek mentek ki ekkor vitorlázni, és csak nagyvitorlát húztunk a kalózokra. :) így is siklott a hajó :) Amúgy csütörtökön egész nap ismerkedős vitorlázás a gyerekekkel, amikor még gyenge szelek voltak. :) Péntek délután pedig a gyerekeknek is megmutattuk, hogy milyen amikor jó a szél (már nem volt viharjelzés). Hétvégén gyenge szeles vitorlázások, ez az idális a gyerekeknek és a feleségeknek.
Vasárnap 16:30-kor indulás vissza Almádiba… nincs szél, ezért evezés Keneséig (1,5 óra), ahol találkozás véletlenül a Mákvirággal...Kata és Preston felajánlotta a vontatást, amit mi el is fogadtunk. Köszönjük a vontatást! :) Igazi MAFC spirit :)
Egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (jún. 21-28.)
Útvonal: Milna, Brac szg. - V. Drvenik - Rogoznica - Mandalena Marina, Sibenik - Tjat szg. - Zlarin szg. - Sibenik - Zirje szg. - Kornati szigetek - Gangaro szg. - Vodice - Milna, Brac szg. (megtett táv: 246,5 tmf)
Időjárás: főleg Misztrál és 24-25 csomó volt a max. a hét során.
1. nap / 8:45 LT indulás / Gyakorlatok: hátrafele nyolcas / egyhelyben megfordulás / negyedszeles vitorlázás / fordulások / kikötési gyakorlatok Drvenik szigetnél / halzolási gyakorlatok / pillangó / heave-to / MOB gyakorlatiok / 21:00 LT Érkezés Rogoznica városi kikötőbe. A mai számok: 49 tmf / átlag 5,6 csomó / 12 óra / max SOG: 8,6 csomó / Vacsora: csevapcsiusa
2. Nap / 10:30LT indulás / Gyakorlatok: oldalt állási gyakorlat az üzemanyagkútnál / negyedszeles vitorlázás / futatott negyedszeles vitorlázás / MOB gyakorlatok / haltolási gyakorlatok / Elméletezés volt ma elég sokat, mert holnap vizsga. / 18:40 LT kikötés / Este házi vizsga a hajón. / A mai nap megtett táv: 23,5 tmf (gyenge szeles nap volt)
3. nap gyakorlatok a hajón: gyenge szeles vitorlázás / fordulások / halzolások / MOB gyakorlatok / Heave-to gyakorlatok / MOB gyakorlatok Heave-to-val kombinálva / oldalt kikötési gyakorlatok / Kikötés 20:00LT / Mindenkinek sikerült a vizsga!
4. nap indulás 11:45 / Gyakorlatok: kikötési gyakorlatok farral (ráfújó szél / oldalt szél / áramlásban) / hajózás szűk hajózási csatornában / horgonyzási gyakorlat / bójára állási gyakorlat (orral és farral) / fordulások / gyenge szeles vitorlázás / negyedszeles vitorlázás / spi gyakorlat / egész éjszaka vitorlázás gyenge szélben sok halászhajóval a közelünkben...
5. nap reggel 7:45 motor be, mert elállt a szél. Motorozás a Kornati-szigetvilágban. 10:45-kor horgony dobás Gangaro szigeténél. Gyakorlatok: horgonyzási gyakorlat, árbocra mászási gyakorlat / 12:00 indulás / negyedszeles vitorlázás / fordulások / spi gyakorlat egész nap. / 20:30 LT kikötés Vodice ACI Marina /
A két nap alatt megtett táv: 106 tmf / Este városnézés / beszélgetés az óceáni vitorlázásról…
6. nap 10:00LT indulás / 20-22 csomós elfújó szélben tankolás (oldalt állás) és ügyes a csapat.
Egész nap 3/4 szeles vitorlázás / pillangó / halzi / Q forduló / erős szeles vitorlázás (max 24-25 csomó) nagy hullámokban. A mai nap megtett táv: 48 tmf
Irány haza, és 3,5 hét pihenés, majd irány a Balti-tengeri gyakorló vitorlástúra (4. szint). Őszi adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráink: szept. 12-19. / okt. 11-18. / nov. 1-8.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Adria átkelő gyakorló vitorlástúra, 2. szint (jún. 7-14.) / Hajó: Beneteau 411 Oceanis (extrák: spi, radar, AIS)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Ancona - Santa Mária a Mare - Palmizana - Milna, Brac szg. (295 tmf)
Időjárás: vasárnap még DK (jugó), majd hétfőtől misztrál végig (max szél 16-18 csomó)
Szombat: safety briefing / passage plan / check list - minden vitorlástúrának így kell kezdődnie. Majd ismerkedős beszélgetés és közös vacsora. :-)
Vasárnap: kávé, hajó bemutató, 9:15 indulás
Gyenge szelek, de vitorlázunk. :) 10 LT után bejött a 10-13 csomós szél, és a reggeli után Spi gyakorlat. 11:00 - 17:00 között vitorlázás spi-vel és sok sdi gyakorlat.
A spi felhúzó kötelének a felső fordító csigájának a seklije eltört, a spi leesett. Az új vitorla kombinációnk: teljes nagyvitorla + teljes orrvitorla. Vacsora: tejszínes csirke rizzsel + húsleves
Éjszaka: ügyeleti beosztás 2 órás váltásokkal / hajók egész éjjel a közelükbe jöttek mentek, a sebességünk 2-3 csomó, de vitorlával :-)
Reggeli rántotta, és utána árbocra mászás, mert feltettem egy új seklit (Spi felső fordítócsiga rögzítésére). Az egyik csapattársunk hozott egy Starlink-et, és használatuk a hajón. A Starlink készülék: 160eFt+90euro havi díj (+ 800Ft/G) és elég gyors volt a net a tenger közepén :)
16:45-kor érkezés Anconába. Az átkelés számokkal: megtett táv: 136 tmf / az átkelés ideje: 31 óra / átlag sebesség: 4,3 csomó. Este séta az óvárosban, és vacsora egy szuper helyen. :)
Kedd-en 11:00LT indulás. Egész nap spi gyakorlat gyenge és közepes szélben (max. szél 16 csomó) és a halász bóják és olaj platformok kerülgetése. 37 tmf-et tettünk meg 7 óra alatt, szuper nap volt.
Santa Mária a Mare marinájában (Porto San Giorgio) még nem jártam. Ez egy nagy marina, és van itt egy nagy halász kikötő is. Vacsora a marina éttermében, majd a templomig séta (itt is sok csoda történt már, hátha...)
Szerda 12:30 LT - indulás vissza Horvátországba. Gyenge szeles vitorlázás, de tudtuk ezt előre!
Témák a hajón: Predicrwind applikáció - ‘route’ / meteo taktika átbeszélése / departure planing /
Gyakorlatok: Heave-to / MOB gyakorlat / vitorla beállítások / rolling Hitch csomó és a többi fontos csomó.
Vacsora: burgundi husi. Éjszakai ügyelet most 3 órás váltásokkal, hogy a csapat ezt is kipróbálja. Éjszaka gyenge szelek és nyugi menet. Csütörtök egész nap gyenge szelek, és emiatt lassú átkelés. 15LT-kor horgonyzás egy lakatlan szigetnél. A horgonyt és a hajó alját megnézte a csapat, ez is gyakorlat. Délutáni levezető gyakorlatok: halzolások / motorral kikötési gyakorlatok stb.
17:30LT kikötés a Palmizana ACI marinában. Koccintás a parton. Az átkelés röviden: 117tmf / 29 óra 30 perc :-)
A pénteki útvonal: Palmizana - Hvar - Milna, Brac szg. Egész nap gyenge szeles vitorlázás.
Témák: Radar bemutató / Partközeli navigáció papír térképpel / Kahoot! - játékos kérdések / Gyenge szeles vitorla beállítások stb. Gyorsan elszaladt az egy hét, ismét. ;)
Irány haza, és egy hét pihenés, majd jövők vissza egy adriai tanfolyamra.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (2 hajós) / máj. 22-29.
Hajók: Beneteau 411 Oceanis, extrák: spi, radar, AIS (4 kabinos) / Jeanneau 449 (4 kabinos) - Candor hajó / Oktatók: Áron, Higi
Útvonal: Kastela, Milna, Brac szg. - falusi kikötő, Veli Drvenik - Tijat szg. - Vodice - Privic, Privic szg. - Sali, Dugi - Gangero lakatlan sziget - Sibenik - Rogoznica - Milna, Kastela (215 tmf)
Csütörtök este: safety briefing, check list, passage plan, kikötési gyakorlatok, vitorlacsere…
Az első napi nagy kérdés: ki miért jött a tanfolyamra? Ki mit szeretne tanulni?
Péntek: 9:15-kor indulás. Gyakorlatok: vitorlakihúzás, negyedszeles vitorlázás, bőszeles vitorlázás, házi, fordulás, MOB, reffelés, viharvitorlázás, vitorlázás esőben és rossz láthatóságban… Este kikötési gyakorlatok 3 órán át egy falusi kikötőben (Véli Drvenik). Mai témák a hajón: VHF rádió kezelés, Distress hívás, Urgancy hívás, Safety hívás / Szabályok a hajón / Kötelező felszerelés a hajón / Késő este térkép gyakorlatok a hajón…
Szombat: Délelőtt kikötések gyakorlása (hajócsere / oktató csere) 12:45-ig / délután 13:00-18:45 cirkálás a 20-25 csomós tramontánában (bóra jellegű hideg pöffös északi szél) - gyakorlatok: reffelések, fordulások, VMG maximalizálása / meteo taktika / erős szeles vitorlázás egész délután / partközeli navigáció, bójára állási gyakorlatok erős szélben. Közben elméleti oktatás: nappali jelzések, felhők, meteó stb. / 18:45 - 20:15 vacsora szünet Tijat lakatlan szigeten bóján, és spagetti vacsora, utána sötétben a bórában cirkálás, izgalmas feladat…. / 22:20 - éjszakai kikötési gyakorlatok a móló végén. / Nekünk már nem maradt mooring kötél, de beálltunk két hajó közé és a szomszédokra kötöttünk rá és ez is működik. Egy tanfolyamon az is fontos, hogy a váratlan helyzeteket kezeljünk, és oldjunk meg. (A motor alternátora nem jó sajnos, ezért kellett nekünk a parti áram.)
Vasárnap: Reggel pár óra kikötési gyakorlat Privic kikötőben, és bójára állás. 12:15-kor indulás 20-26 csomós Misztrálban, és egész nap cirkáltunk. Gyakorlatok: fordulások, VMG maximalizálás, reffelések, folyamatos partközeli navigáció (a sok zátony és kis sziget között komoly feladat), játékos verseny naplementéig. 20:20-kor kikötés Sali-ban, Régen nagyon sokat kötöttem ki itt, és a kikötőmester kedvesen fogadott. :-) A mai megtett táv: 45 tmf
Hétfő: Reggel kis elméletezés (navigáció, útvonalterezés, készülés a vizsgára) / Délelőtt: Spi gyakorlat / horgonyzási gyakorlat / 2 hajó összekötése (egymásra kötés) / kikötés és indulás vitorlával gyakorlat / Délután: Spi gyakorlat / sextáns mérési gyakorlat / partközeli navigáció stb. / este: közös tanulás és házi vizsga Sibenikben.
Kedd: reggel halpiac, 11-kor kifutása. Gyakorlatok: kikötési gyakorlatok órákon át (ez az egyik legfontosabb a hét során), vitorlázás gyenge szélben, játékos verseny a két hajó között / spi gyakorlat / halzi spi-vel / éjszakai vitorlázás / éjszakai spi gyakorlat / éjszakai partközeli navigáció / 23:55-kor kikötés Rogoznicában. Mai megtett táv: 35 tomf
Szerda: délelőtt kikötési gyakorlatok, majd indulás ás irány Milna. Napközben Drvenik egyik öbláben horgonyzás erős szélben, és összekötöttük a hajókat. Max szél: 25-26 csomós mistral / Gyakorlatok: bőszeles menet /negyedszeles vitorlázás / heave-to gyakorlatok / reffelési gyakorlatok / fordulások / Q fordulások / sortolási gyakorlat stb. Este 19:50-kor kikötés Milnán..
Elszaladt ismét a két hajós adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránk. A következő adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúánk, ahol még vannak szabad helyeink: szept. 12-29
Adria átkelő gyakorló vitorlástúra 2 hajóval (2. szint) / máj. 10-17.
Hajók: Dufour 460 (Private Dancer, extra: genakker) / Beneteau Oceanis 411 (extrák: spi, radar, AIS)
Oktatók: Higi, Áron
Útvonal: Sibenik / Milna, Brac szg. - Viesta - Bari - Trani - Kut, Vis szg. - Milna, Brac szg. / Sibenik (348 tmf, 4,9 csomó átlag, 70 óra 16 perc)
Szombat este: safety briefing / hajó ellenőrzés / útvonaltervezés / az Adriai átkelés meteo taktikájának az átbeszélése / motor ellenőrzés / árbocra mászási gyakorlat / vitorla felhúzás (javították szombat reggel)…
Vasárnap 9-kor indulás gyenge szélben. Alapvetően mindig próbáljuk kihozni a maximumot a lehetőségekből, de persze egy jó útvonalterv mindennek az alapja. Gyakorlatok: gyenge szeles vitorlázási gyakorlat (kocsik beállítások + egyéb beállítások) / 12:15 spi fel és spi gyakorlat (órákon át és a SOG: 6-7 csomó) / Susac szigetet nyugatról kerüljük, és ezért spi le / 3,5 óra félszeles menet Palagruza-ig...
Találkozás Higiékkel Palagruza sziget közelében és spi fel és verseny a naplemetéban… :-)
2-kor elállt a szél, és 4 óra motorozás után megérkeztünk Viestébe.
Hétfőn: délelőtt Spi mosás és szárítás / városnézés és halpiac / a Private Dancer hajón halsütés
18:15-kor indulás / Gyenge szél eleinte, majd jön a szél... éjjel max. szél: 9-12-14 csomó / max. SOG: 6,6 / 1/4 szél, 1/2 szél és 3/4 szél / Megtett táv: 64,3 tmf / 14,5 óra (18%-kal több utat tettünk meg, hogy kikerüljük a szélcsendet. ) Szinte telihold és csodálatos éjszakai vitorlázás. A két vitorlás egész éjjel komoly versenyben. :-)
Kedd 8:15-kor érkezés Bariba. Két volt tanítványom is átkelt önállóan két hajóval az Adrián a héten, és Bariban találkoztunk. Az oktatásunk sikere ez igazából :) és Barik vagyunk :-) Bebuszoztunk a városba, majd városnézés, olasz pizza és egy jó olasz kávé ;) A mai nap fő eseménye: Szent Miklós katedrális meglátogatása, Szt. Miklós sírjának meglátogatása. Este a két hajó egymás mellett a kikötőben, és bandázás...
Szerda: 10:15-kor indulás / Szél: Bf. 3 ÉNy, majd K / SOG: 3-4 csomó / Gyakorlatok: vitorla beállítások gyenge szélben, fordulások, spi fel orrvitorlával stb. 18:00 érkezés Trani-ba.
Este: Rádiós oktatás / mini városnézés :) / A halpiacon vettünk rákokat holnap reggelire, majd étterem és közös vacsora.
Csütörtök: 05:00-kor indulás, és irány Vis szigete (Komiza), ami innen 107 tmf. Érdemes lenne megérkezni éjfélig, mert utána jön az erősödés és a bóra sok esővel. Reggeli 7-kor reggeli a nyílt vízen: vajban sült rákocskák borral és citrommal. Spinakkeres menet délelőtt a folyamatosan erősödő szélben (10-15-17 csomó). Közben elméleti oktatás és rádiózás a 69-esen a ‘Private Dancer’-rel.
Alice 2. és a Private Dancer egész nap nagyon közel vitorlázott egymáshoz, komoly verseny van a két hajó között… 14:00 spi le / orrvitorla fel / 16:00 Nagyvitorla reffelés (-20%) - 80 % / 17:30 Nagyvitorla reffelés (-40%) - 60% / SOG: 7,5 csomó / COG: 357 / Szél: DK 20-25 csomós / 1,5-2 méteres hullámok, folyamatosan nőnek… / Gyakorlatok: erős szeles vitorlázás / kormányzás nagy hullámokban / reffelési gyakorlat
23:15-kor kikötöttünk Kut-on (Vis sziget), éppen amikor elkezdett esni az eső…
Megtett táv: 115 tmf / Trani - Kut, Vis táv: 107 tmf / extra distance: 7,6% / 18 óra alatt / Max SOG: 10,3 csomó / Best speed (1 tmf): 8,5 csomó (7min, 31s) / átlag sebesség: 6,4 csomó
Gyors vacsi, majd pihenés.
Péntek 10:00 indulás / Higi és csapata Sibenik felé tart, mi pedig Milna, ezért elbúcsúztunk.
Gyakorlatok: Bójára állási gyakorlat (orral / farral) / Vitorlacsere bóján (Genoa - fock) / Cirkálás - folyamatos erősödő szélben - Bf 6-7-es ÉK szél (bórácska) és 65% Nagyvitorla + a kisebb orrvitorla / Tenger állapot: 4 / Váltva kormányzás egész nap…
Mindenki elfáradt, hosszú volt a hét... viszont sokat tanult mindenki :-)
2 hajós egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (máj. 3-10.)
Aranyosi Zsolt és csapata egy Dufour 430-assal van, mi pedig szokás szerint egy Beneteau Oceanis 411
Útvonal: Milna, Brac szg. - Rogoznica - Sibenik - Skradin - Privic szg. - Zirje szg. - Primosten - V. Drevnik - Rogac, Solta szg. - Milna, Brac szg. (200 tmf)
Szombaton a hajón: Safety briefing / Hajó ellenőrzés / útvonaltervezés - a hét során lesznek gyenge szelek és néha majd keresni kell a szelet...
Vasárnapi gyakorlatok: motorozási gyakorlatok / halzi gyakorlat / fordulás gyakorlat / vitorla beállítások / MOB gyakorlatok / szűk helyen manőverek stb. este 20:20-kor kötöttünk ki Rogoznicában.
Hétfő: erős szeles vitorlázás / reffelések / horgonyzás / vitorla csere horgonyon
19:30-kor kikötés Sibenikben a kikötőben. Este házi vizsga - mindenki ügyes volt, de azért még kell tanulni a holnapi vizsgára.
Kedd: reggel eső és utána kikötési gyakorlatok órákon át. Este a Skradin előtti tónál horgonyzás, és halvacsora. Mindenki átment a vizsgán és ünneplés!
Szerda: kikötési gyakorlatok / délután vitorlázás gyenge szélben sok manőverrel / kikötés a marinában Privic szigeten / este vitorla ragasztás közösen.
Csütörtök: VHF rádiózás elmèlet és gyakorlat / kikötési gyakorlatok / bójára állási gyakorlat / vitorlázás Bf 4-5-ös szélben sok fordulással / halzolással... Délután Zirje sziget déli öblében pár óra pihi bóján (hal sütés, majd vacsora). Éjszakai vitorlázás 00:30-ig, Primosten előtt bójára állás.
Pénteken: reggel 2 órára bekötöttünk a marinába (kikötési gyakorlat), majd gyenge szeles vitorlázás egész nap / halzi gyakorlatok és fordulási gyakorlatok / horgonyzási gyakorlat Drvenik szigetnél (Blue lagoon) / oldalt kikötési gyakorlat Rogac falunál (Solta sziget) / délután Bf. 3-4-es szélben bőszeles vitorlázás és persze Naplemente a vízen…Érkezés 20:00-kor Milnára. Este értékeltük a hetet, ki mit tanult és mik a tervek… szerencsére terve mindenkinek van.
A május 22-29 közötti 2 hajós adriai tanfolyamunkon van még 2 szabad helyünk, jelentkezés: mederaron@gmail.com
A Balatonföldvári Hajózástörténeti Látogatóközpont és Kilátó (https://balatonfoldvarikilato.hu) bejárata mellett található Carina vitorlásom, itt van kiállítva, és bárki megnézheti… Minden évben tavasszal lemegyek, és leszedem a ponyvát, lemosom és kitakarítom. Idén nyáron is jövök még, mert a kabinban sok mindent kell ragasztanom… Készül Carina elé egy tábla is majd, egy rövid leírással, van feladat bőven. :-)
Kérlek támogasd az Ocean Sailing SE-t az adód 1%-ával.
Adószámunk: 18518296-1-41
(Legkésőbb május 20-ig teheted meg a felajánlást. Március 15-től az eszja.hu felületen elérhetőek az adóbevallás-tervezetek, s már akkor tudsz rendelkezni az adód 1%-ról! Legegyszerűbb az ügyfélkapun keresztül tudod felajánlani az adód 1%-át.)
Előre is köszönjük, és jó szelet!
2 hajós Égei-tengeri gyakorlós vitorlástúra (márc. 29. - ápr. 5.)
Hajók: Oceanis 46.1, Oceanis 51.1
Oktatók: Méder Áron, Higi ( Bukta Tibor)
Útvonal: Athén – Loutra, Kythnos szg. – Livadhi, Serifos szg. – Adhamas, Milos szg. – Finikia (majd a Thirai nagy kikötő) Santorini szg.- Naxos, Naxos szg. – Mykonos fő kikötő, Mykonos szg. – Korissia, Kea szg.- Athén (345 tmf)
Időjárás, izgalmas röviden, hosszabban: jégeső és vihar (max. 36 csomó) egyszer, általában 18-23 csomós É-i szél és egy nap szélcsend…
Szombat délután: safety briefing / check list / passage plan / bevásárlás / meteo briefing
Vasárnap délelőtt: árbocra mászás (ellenőrzés) és eligazítás, majd indulás 10:30LT-kor. Gyenge szelek eleinte, ekkor motor gyakorlat egy órán át. (Mindenki érezzen rá a hajóra kicsit.)
Kea és Kythnos sziget között nagy hajóforgalom. Ezek a hajók jönnek vagy mennek a Boszporusz felé. Itt már szuper a szél és negyedszeles vitorlázás egész délután. Gyakorlatok: TSS mellett vitorlázunk és az AIS figyelése folyamatosan / vitorla beállítások / műszer és plotter beállítások (B&G műszer applikációval lehet vezérelni a plottert, és lehet képernyőt tükrözni - lásd YouTube videónk). Érkezés 19:30-kor Kythnos sziget nagy kikötőjébe, oldalt állási gyakorlat.
Ezt a szigetet a rómaiak is szerették, mert van a kikötő közelében egy forró vizes forrás / fürdő. :) Ide este mi is elmentünk fürdőzni, és szuper volt! A szigeten utoljára több, mint 10 éve voltam, ez egy nagyon kedves hely, mint a többi Kükládoki kis sziget. :-) Csak egy étterem volt nyitva, és az egész csapat beült oda, 2 asztalnál el is fértünk (a teljes létszám 18 fő!).
Hétfő: Reggel 10-kor indulás, és 45 percet kikötéseket gyakoroltunk a külső mólón, majd irány Serifos, a következő sziget. A két hajó játékos versenyben ismét… negyedszeles vitorlázás, majd félszeles és 3/4 szeles menetek, egész nap vitorlakezelés a tananyag. Serifos szigeten egy 30 perces gyors megállónk volt csupán. Szétnéztünk a szigeten plusz a csapat röviden sörözött a helyi kocsmában :)
15:15-kor indulás tovább. Ebéd a hajón és tészta. Délután folyamatosan erősödött a szél, majd a sötét felhők utolértek és megérkezett a vihar. A vihar elején nagyon esett, majd jégeső következett. A max. szél 36 csomós volt, és a durva rész 1-2 óráig tartott csupán (az időjárás app radar képén jól látszott ahogy érkezett). A vihar végén ismét megláttuk a másik vitorlást (Higit és a csapatát). A viharban a láthatóság 1 tmf alá esett és nem láttunk semmit... 19LT körül Milos sziget előtt vitorláztunk 18 csomós szélben, és a hajónk szuperük ment. Élvezetes vitorlázás volt és a naplemente 19:40 körül volt a hátunk mögött.
Ez a nap is nagyon kerek volt.
Érkezés a marinába: 20:20 LT-kor. Kikötési mód: Med mooring / a kikötőmester nem jött ki, nem ért rá :)
Este: napértékelés, vacsora a városban, majd a beszélgetés témája a vihar vitorlázás volt.
Minden nap tanulunk valamit, és ez a cél. A szomszédunk egy magyar katamarán, kicsi a világ. :-)
Kedd reggel séta a városban, kávézás a 'kávézóban' és 9:40-kor indulás. Kellemes szél majd, kis eső (zivatar) és szélerősödés, délután legyengült a szél és motorozni is kellett…
Satorinihez 19:15-re értünk és Finikia helységnél kötöttünk ki a parthoz. Higi bójára állt, mi pedig az orrunkat egy bójához és a farunkat a parthoz kötöttük, ahogy itt szokás... 30 éve kötöttem ki itt először így, és ez a módszer maradt, igaz a helyszín már kicsit más. Thira város fő kikötőjében akkor még így ki lehetett kötni, de most már sajnos nem.
Este séta Finikia városnál, és közös naplemente nézés és közös vacsora.
Szerda reggel átmotoroztunk Thira öreg kikötőjében, ahol a csapat nagyrészt kiszállt és felment a fővárosba (de nem szamárral). Ketten maradtak, akikkel a szembe lévő kis szigeten bójára állást gyakoroltunk, majd a ‘hot spring’ öbölben bójára álltunk, dingiztünk és kicsit fürödtünk is a 'hot spring'-nél. A csapattal 12:30-kor indultunk Naxos sziget felé. Pár óra szélcsend után végre megjött a szél és ‘játékos verseny’ 18-22 csomós szembeszélben (É-i szél). A két hajó folyamatosan közel vitorlázott egymáshoz, és ki volt élezve a menet. Ilyenkor mindenki jobban figyel a vitorla beállításra, a kormányzásra és a taktikára, tehát a sokkal intenzívebb a tanulás. Plusz ‘szinergia’ is kialakul, ami segíti szintén a folyamatokat. Szerda 21:00 LT körül kötöttünk ki a Naxos város marimájában. Nagyon kedvesek a kikötő munkatársai, de a marinák nagyon egyszerűek (2 db WC van csupán), de persze olcsók is a horvát árakhoz képest (7-15 euro között van egy éjszaka, de nem mindenhol kérnek pénzt). Este vacsora a városban, majd egy bárban a csapat egy része még italozott és lazulás.
Csütörtök reggel 9:30-kor indulás és egész nap cirkálunk a 18-22 csomós É-i szélben, mint ahogy tegnap is… A mai cél: Mykonos, ahova 16:30-kor érkeztünk. A két hajó folyamatosan előzgette egymást, és ez így volt izgalmas. Ma is jöttek a delfinek, és velünk tartottak jó hosszan. :-) A mai téma a VMG volt és persze sok minden (előzés, gyorsítás), plusz Q&A-t is tartottunk...
Délután és este Mykonos városnézés és vacsora. 23:15-kor indulás Kea szigetre, éjszakai vitorlázási gyakorlat. Nagyon szuper széllel kezdtünk (12-14 csomós É-i és az AWA: 50-55), majd legyengült a szél és hajnalban már motorozás...
Pénteken 7:30-kor kötött ki a két hajó Kea sziget fő kikötőjében. Reggeli kávé a helyi kávézóban, séta a faluban és kirándulás a dombon lévő kis kápolnáig... 10-kor indulás vitorlával, gyenge szeles vitorlázás délelőtt, és MOB gyakorlatok. Du. 17-re ki kellett kötni, mert jön a búvár. A péntek este a lezárásról szólt, jó volt a hét, és ide jövőre is kell jönni, mert szuper hely gyakorolni.
1994-ben itt kezdtem a tengeri vitorlázást, és 1995-2001 között nagyon sok túrán vitorláztam a Kükládok ezen a részén. Akkor számomra 'unalmas' lett már ez a hely, de most ismét 'felfedeztem' magamnak, és jövőre is jövünk! Itt kezdődött minden... jó ismét visszajönni ide és újra kezdeni!
Röviden a Kükládoki tapasztalat:
1. A marinákban nagyon ritka a WC, és zuhanyzó nem is volt egy hétig.
2. Kikötési módok a szigeteken: 3 marinában volt mooring kötél, 1 marinában ‘med mooring’ volt, 3 kikötőben oldalt kikötés, 2 bójára kötés (egy alkalommal a hajó farrát is rá kellett kötni egy 2. bójára, mert szűk volt a hely) és 1 alkalommal pedig orral bójára és farrkötél a partra (Santorini).
3. Kedvesek az emberek!
4. Fantasztikusak a szigetek!
Erősen ajánlom a vitorlázóknak!
Jó szelet! AA