Magamról

Hiszek a szeretet és a béke erejében.

Számomra ez a tenger és a vitorlázás.

Ez a természet közeli sport és kaland számomra életforma…

 

Minden 1990-ben, 10 évesen kezdődött, amikor elkezdtem vitorlázni Édesapámmal, a Balatonon. Ő tanította meg nekem a vitorlázás és tengeri hajózás alapjait.

Hosszú út vezetett addig a pillanatig, amikor elkezdődött a Földkerülésem, pontosan 2006. szeptember 24-én, reggel 9:00-kor.

3 év után, 2009. szeptember 19-én 14:00 órakor érkeztem vissza az indulási kikötőbe, a szlovéniai Koperba, 40 ország érintése és 55 000 km (30 000 tmf) megtétele után.

Miért sikerült? Hogyan lehetséges a lehetetlen? Én sem tudom, csak próbálok ráérezni. Talán mert elhittem Nagypapám mondását: „Mindent lehet, csak akarni kell”...

A földkerülést követően, 2010. szeptember 7. és 2012. február 15. között a LULLABY nevű 13 méteres vitorlással (Oceanis 423 Clipper, Beneteau, 2004) 1,5 évig vitorláztunk az Adriáról (Ugljan sziget, Sutomiscica) Sydney-ig (Ausztrália). 34 országot látogattunk meg és több mint 24 000 tengeri mérföldet (44 500 km) tettünk meg ezalatt.

Közel ötven személy (crew) fordult meg a hajón. A legfiatalabb 10, a legidősebb 70 éves volt. Néhányan hónapokig, a többség 10-12 napig hajózott velünk. Voltak, akik itt szerezték meg életük első vitorlás tapasztalatát, emellett több tapasztalt tengeri vitorlázó, Balatoni vitorlás versenyző (bajnokok is!), és tengeri vitorlás versenyző is megfordult nálunk. A legtöbb egykori „kezdő” azóta is vitorlázik, néhányuk már hajóvezetői papírral...

A tapasztalt vitorlázók közül többen az itt igazolt mérföldekkel szerezték meg az „Ocean” vagy a magyar rendszerben I. osztályú képesítést.

Ami talán a legfontosabb, hogy a legénység bepillantást kaphatott a tengeri „cruising” vagyis túravitorlázók életébe. Kipróbálhatták, milyen az óceáni vitorlázás, vagy akár azt, hogyan lehetne élni egy kis lakatlan Csendes-óceáni szigeten…

2012. február 27-én megvásároltam Felicity-t, egy Mini 650-es óceáni versenyvitorlást. A hossza csupán 6,5 méter, vagyis fél méterrel hosszabb, mint Carina... 2012-ben négy versenyen is indultam, valamint a kvalifikáció érdekében levitorláztam non-stop 1000 tengeri mérföldet. A helyszín az Atlanti-óceán, főleg Franciaország, de néha Anglia és Írország is.

2013-ban is négy Mini 650-es versenyen indultam az Atlanti-óceánon. A legjobb eredményem a 2. hely volt a UK Fasnet 6.50 nevű versenyen (600tmf non-stop vitorlázás 5nap alatt). 2013. okt. 29-én elindult a MiniTransat nevű Atlanti átkelő vitorlás verseny (a Mini 650-es osztály világbajnoksága). A viharos időjárás miatt 16 napot kellett várnunk az indulással, az eredeti rajt okt. 13.-án lett volna. A versenyt egy másik vihar miatt leállították a spanyol partoknál november elején és ott volt a második rajtunk. Nov. 16-án Marokkótól 210 tmf-re eltört az árbocom. Nem volt fent a hátszél vitorlám (spi), nem volt a hajó túlterhelve a töréskor. Az árboc már 7. éve kapta a nagy terhelést és anyagfáradás volt az oka a törésnek. Az alsó szálingnál tört az árboc és a maradék 2,8 méteres árbocra feltettem a vihar orrvitorlát és a nagyvitorlának egy része is segítette a vitorlázást. Egy hetet vitorláztam így amíg elértem Safit, Marokkó egy halászkikötőjét.

2014-ben nem indultam Mini 650-es versenyeken, de 2 hetet Miniztem a Földközi tengeren. 2015-ben lesz ismét MiniTransat, de sajnos nincs szponzorom... További részletek az Óceáni versenyvitorlázás menüben olvashatók.

A földkerülés előtt

1979. november 15-én születtem Budapesten. A családom nagyrészt Erdélyből származik, kisebb része Kárpátaljáról. Ami talán a legfontosabb, hogy félig székely vagyok, és talán ezért is vagyok ennyire makacs.

2004-ben diplomáztam le (MSc.) a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki karán. Negyedik generációs mérnök vagyok, nem is mehettem volna máshova… Mikroelektronika és Mobil Hírközlés voltak a szakirányaim.

Diplomamunkám: Játékelmélet alkalmazásai ad-hoc hálózatokban.

Mérő László: „A játékelmélet felfedezésének […] következménye volt a véletlen szerepének átértékelése – annak felismerése, hogy a véletlen a tiszta racionalitás eszköze lehet.”

A játékelmélet érdekes tudományág, mindenkinek ajánlom. Nincs véletlen és nincs szerencse, de akkor mi van? Új szavak és új fogalmak kellenek.

Indulásom előtt 2,5 évig (2004-2006) egy multinacionális cégnél dolgoztam logisztikai területen. Nagyon érdekelt a munka és szeretem is, de miután a hajót felszereltem és felkészítettem és készen állt a Földkerülésre, felmondtam, hogy 3 évig az álmaimnak tudjak élni.

20 éve vitorlázok különböző hajókkal, emberekkel a Balaton, a Velencei tavon és Európa tengerein; Vízimentők SE; Balatonalmádi; SZTAKI SC; TVSK; MAFC…1998-tól néhány évet versenyeztem a 25-ös túra jollé osztályban Gaál Péterrel a Lázadó (C22, Fonyód, Port Lacaj) nevű hajóval. Belekóstoltam, majd egyre jobban kezdett érdekelni a vitorlás oktatás. Megmutatni és megszerettetni a vitorlázást, és ahogy azt én látom. Ez nem csak sport és nem csak technika...

1998-2003 között oktattam vitorlázást a VMSE-ben közben egy egyéves képzés során vitorlás sportoktató (OKJ) képesítést is szereztem. Sok embert tanítottam vitorlázni, és az egyik kedvenc mondásom, hogy a tanítvány elhagyhatja a tanárát, de a tanár a tanítványát soha.

1994 óta minden évben tengereken is vitorláztam: Horvátországban, Görögországban, Krétán, Cipruson, Olaszországban és Franciaországban. Kiemelném Korzikát, Szardíniát és Elbát, mindenkinek ajánlom. Kb.10 000 tmf-et vitorláztam le különböző tengereken e 12 év alatt. Indulásomkor, 2006-ban I. osztályú magyar tengeri hajóvezetői, GOC rádiókezelői és rádióamatőr képesítéssel is rendelkeztem. Nagyon fontosnak tartom minden alkalommal leírni és elmondani, hogy a tengeri és az óceáni vitorlázásra komolyan fel kell készülni. Sok tanulás és sok-sok tapasztalat szükséges.

Mi a hobbim?

Például a búvárkodás. 1994-ben kezdtem a BHG-ban, Medek Miklós tanított meg a CMAS rendszerben. Utána évekig jártam vele Magyarország tavaihoz, folyóihoz (Kopaszi-gát jég alatti merülés, Őskű, Ócsa, Tata, Bugyi, Hévíz barlangmerülés…) és Horvátországba merülni.

Ezen kívül merültem még Görögországban, Olaszországban és Egyiptomban is. A Földkerülésem során pedig végigmerültem a világ legszebb helyeit, hosszú lenne ezeket mind felsorolni…

Ezen kívül nagyon érdekel a hajóépítés és a hajófelújítás is. 2005-2006 között én újítottam fel Carinát. A vitorlázásnak része egy alapszíntű hajóépítési tudás is.

Elismeréseim

2009. szeptember a Magyar Vitorlás Szövetség képviseletében érkezésemkor Gál József elismeréseként egy kupát adott át

2009. november Újbuda polgármesteri dicséret

2009. december Heti Válasz beválasztott „Az év 30 legkiemelkedőbb teljesítménye” közé.

2010-ben a Figyelő TOP LISTA Emberek, Arcok beválasztottak "A 10 legjobb Extrém Sportoló"-ja közé, méghozzá az első helyre.

Békét és Szelet!

Méder Áron