Carina mentésének
története - Carina behúzásának története
(Navula Passage és környéke)
Nov. 10.
12:30 a propeller nem forog!
- Feltételezésem
szerint a propellerben a stift eltört. Mivel itt a vízben elég sok fa/növények/mindenféle úszik a sziget közelében, így
könnyen blokkolhatták a propellert és emiatt
eltörhetett a stift. Ilyen már volt Cape Verd (Mindenlo) kikötésekor.
-- Ezt a vízen
ebben a hullámzásban nem tudom kicserélni. Javítás kizárva.
--- Motor nélkül
a bejáraton (Navula Passage)
nem tudok átmenni. Mindkét oldalt zátonyok, erős össze-vissza
áramlás, és változó gyenge szelek. A bejárat 77 fok irányú,
jellemzően keleti szembe szél van.
---- Közelben és
távolban sincs biztonságos horgonyzóhely, a bejárat előtt folyamatos
zátony végig a sziget mellett. Ha lenhetne, akkor lehorgonyznék
és kijavítanám a hibát. Nincs erről a részről térképem, csak a MaxSea (digitális térkép a laptopon, laptop aksija 1órát bír.), figyelmesen megnéztem az egész
környéket és rajzokat készítettem. Találtam egy kis Harbourt
a közelben, igaz kisebb a bejárata (POS: 18-03.6S;
177-15.9E), de hátha valaki válaszol a VHF rádiós hívásomra.
VHF rádiós
hívások:
13:00 I. általános hívás:
Hajónév, Pos, Probléma
13:30 II. általános hívás: Hajónév, Pos,
Probléma
POS (17-59S;
177-11E)
14:30 Harbour hívása: Hajónév, Pos,
Probléma
Senki nem
válaszolt.
Taktikát
változtattam, megpróbálok bevitorlázni, ha a jó szél kitart
sikerülhet:
1.
Kiszerkesztettem (szélirány, bejárat iránya, Carina széllel szembe 60 fokot tud
menni, nagy a csúszása), elvileg sikerülhet, ha nincs áramlás és kitart a szél.
2. A kritikus
szakasz 0,8 tmf, a csat. szélessége
0,3 tmf
A szél teljesen
elállt és esik és esik és esik. Lassan sodródok a zátonyok felé. 0,82 tmf a táv. Nem tudom megállítani nincs szél, csak az
áramlás. Az evezés sem segít.
15:30 Coast Guard
hívása: Hajónév.Pos.Probléma. Közeledek a
zátonyokhoz. Segítséget kértem. Nincs válasz. Illetve egyszer hallottam valakit,
aki nem azonosította magát és csak beleszólt éppen.
18:30 Szerencsére nagyon gyenge szél jött, így 0,5 cs nagyon lassan, de távolodok a zátonyoktól. Esik
folyamatosan. Rossz láthatóság.
Ok. Nem jó ez a
taktika.
19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB)
VK2VZ, Péter,
Sydney, 5-9 Informálom Pétert a helyzetemről. Kérem
informálja Aput erről. Mivel itt szinte abszolút nincs hajó forgalom, így
nem tudok senkit megkérni, hogy húzzon be. Hajónév.Pos.Probléma. VHF rádiót úgy néz
ki itt nem figyelik.
Talán Apu talál
valakit Budapestről, aki be tud húzni a bejáraton, utána van egy
biztonságos horgonyzóhely és ott tudok motort
javítani. Péter msn-en hívta Ferit, aki felhívta Apu
(Budapesten reggel 7 van.). Péterrel 23:00-ig
folyamatos kapcsolattartás 30 percenként info csere.
22:00 POS (17-59S; 177-10E)
Én próbáltam a
pozíciómat tartani, és a bejárathoz nem közel menni.
Péter informált,
arról, hogy Apu milyen ígéreteket kapott a Navytól/Rendőrségtől/Mentési
Központtól.
Azt ígérték kiküldenek valakit este, így egész éjjel fent voltam
és tartottam a pozíciómat és figyeltem/vártam a hajót. Felkészültem egy rakéta kilövésére
és a poz. fények is égtek természetesen.
Senki nem jött
5-ig (POS:18-00S; 177-10E), így 5-7 között aludtam egy
kicsit.
(Mostantól Tonga idő helyett Fiji
időt írok, mínusz 1óra.)
Nov.11.
VHF rádió:
7:45 Rádió operator hív.
POS. megadása,
helyzet leírás.
8:05 Ismét rádió op. hív
POS megadása
ismét.
(17-56S; 177-07E)
8:00 14,287Hz (USB)
VK2KV, Péter,
Sydney, 5-9
A POS.-omat ismét megadtam. Pétert azt az üzenetet kapta
Aputól, hogy de. valaki kijön és behúz. Ő most
lement vásárolni, de majd inetrenet közelben lesz
később friss hírekkel.
8:55 A kereső hajó kapitánya hív. Ismét megadom az egzakt POS-omat, illetve az átjárótól 4 tmf-re
220-ra vagyok. Kilövök egy rakétát, és egy kézi fáklyát is begyújtok. (Így
talán lát...)
9:00 14,287Hz (USB)
VK2KV, Péter,
Sydney, 5-9
A POS.-omat ismét megadtam. Sajnos egyenlőre
nincs hajó, próbáljak bevitorlázni ez az üzenet.Nem
lettem boldogabb.
9:15 A mentési központ rádiósa hív, elmondja, hogy nincs hajó. Keres,
de egyenlőre nem talált. Próbáljak bevitorlázni
és próbáljak a vízen megállítani valakit. Válsz: itt nagyon ritka a hajó
forgalom. Megpróbálok bevitorlázni, de egy kis motorcsónak legyen készenlétben vész
esetén (1 t, 19 lábas hajóhoz elég egy kicsi motoros.) Változó gyenge szélben
kockázatos manőver motor nélkül. Nem ígért semmit. Irány a bejárat! Gyenge
széllel 1-1,5 csomóval haladok.
9:45 A mentési központ rádiósa ismét hív, semmi lényeges új
információ.
10:30 Meglátok
egy kis motor csónakot néhány száz méterre tőlem.
Nem mentési csónak, csak 3 horgász menne ki horgászni. Fáklyát gyújtok rutin szerűen. Észreveszi. Felém
jön. VHF rádión meghívom. Válaszol. Majd elkezd franciául beszélni. Ezen a
szinten már mindegy, elmondom franciául mi a probléma (nyelvtani hibákkal
megfűszerezve) és kérem a segítségét. OK. Behúz a biztonságos
horgonyzóhelyre. 2 tmf az átjáró, összesen 4 tmf-et húz, az átjáró után horgonyt
dobok. Megadom az elérhetőséget és elköszönök. MERCI!
Itt kb. 20 percet állok és jön egy motoros. Felajánlja, hogy a szálloda
(SeaShell) bójájáig 2 tmf a táv elhúz, mert az biztonságosabb. OK.
13:00 már a bóján állok.
Ben és Pat átjön a hajómra és nagyon
tetszik nekik Carina. Ők a szállodában dolgoznak. A munkájuk, hogy
motorossal viszik ki a turistákat szörfözni.
Egy napja nem
ettem szinte semmit. Csak kekszet és kávét rummal. Ami elég, de nem túl fincsi.
Nagy ebédet
készítettem:
Rántotta
Kukorica konzerv
Leves
Hinano (Tahiti
sör)
14:00 után motor ellenőrzése. A stift ok, nem tört el.
Sajnos a sebváltó nem ok, ami a motor alatt van a
áttétel után. Szerelés csak a parton lehetséges.
Kiúsztam a partra
a szállodához (100 m úszás, 100 séta - megvágtam a lábamat egy korallban).
Azt hittem
hétfő van, de vasárnap van :)
Pedig minden nap
írok Jacht Naplót, hogy kb. képbe legyek a napokkal. Api
a helyi búvár világosított fel erről. Több helyivel összehaverkodtam,
tetszik a fiji nyelv. Egy riporter hívott a Fiji Times-tól a mentés kapcsán telefonon beszélgettem vele, nagyon tetszet neki a
weboldalam :) Főleg a nyitókép.
Majd kimentem a strandra
sétálni egy kicsit. Sokan halásztak, általában ketten közösen egy nagy hálóval
sétálva a vízben. Illetve van aki dobóhálóval
próbálkozik.
Fiji indiaiakkal
találkoztam a parton, akik sörrel kínáltak. Beszélgettünk, majd adtak néhány
halat vacsorára. 1 kg hal ára itt 6 fiji dollár,
ajánlották ezt a munkát nekem. Jobban meg kéne tanulnom horgászni.
19:00 14,287Hz (USB) Rádiózás
Péter, VK2VZ,
5-9,
Motor probléma
vázolása. Vontatási téma vázolása. Olcsó megoldást keresek, ez idő
igényes. Ha az embernek pénze van, akkor gyorsan el lehet ezt intézni. Nekem
inkább időm van, mint pénzem.
Este a gyertya
fényénél Hemingwayt olvasok (The Nick Adams Stories)
Tanulságok az
eset kapcsán:
---------------------------
A motor probléma
nem PAN PAN hívás, de okozhat nagy problémát is néha.
Később lehet
PAN PAN vagy akár MAYDAY is (pl. neki sodródva a
zátonynak a héj sérül, és süllyedni kezdek, ebben az esetben az én életem is
veszélyben van: MAYDAY hívás)
Először is mindenkinek
mindent köszönök.
Részletesebben:
1. Péter, VK2VZ,
Sydney volt a kommunikáció csatornánk, nélküle nem tudtam volna informálni Aput
a helyzetről.
Nov. 10. 19:00-23:00 és Nov. 11. 8:00 - 10:00
hihetetlenül sokat rádióztunk és ez sokat segített. Köszönöm.
2. Apu, hihetetlen
módon, Budapestről szervezte a szombat esti mentést Fijin.
Sok szervezettel és emberrel beszélt. Az egész sziget tudott már rólam, hogy
várok egy hajóra aki behúzna. Ennek kapcsán keresett
meg ez újságírónő. Apu volt a kapcsolat a Fiji
szervekkel, főleg a Mentési Központtal. (Lásd. Fiji
Times) Ő adta át a pozíciómat, mert VHF rádión nem hallottak. Később
kiderült, hogy itt a VHF rádión a 16-os csatorna helyett a 86-os csatornát
használják. Ezért nem kaptam választ.
3.Mentési Központnak nem hatásköre a motor probléma miatti
helyzet kezelése. Nem PAN PAN nem MAYDAY
hívás/helyzet. A feladata ilyen esetben a folyamatos kapcsolattartás, hogy vész
esetén tudjon lépni. Tehát ígérgetek és vártak.
Mivel ezen az
átjárón kicsi a forgalom, így nehéz volt hajót találnom. Néhány hónapja ezen a
környéken sok-sok jacht vitorlázott, de most van a szezon vége. Ilyenkor már
senki nem vitorlázik.
Jobb lett volna a
motort korábban ellenőrizni, és az első vitorlást megállítani
vészjelzővel, vagy kora du. az erősebb szélben megpróbálni az
átjárót. Sajnos ezeket az ember nem tudhatja előre.
A legfontosabb irányelvem
az volt, hogy a hajót ne kockáztassam. Általában ez a legfontosabb!