Carina mentésének története - Carina behúzásának története

(Navula Passage és környéke)

 

 

Nov. 10.

12:30 a propeller nem forog!

 

- Feltételezésem szerint a propellerben a stift eltört. Mivel itt a vízben elég sok fa/növények/mindenféle úszik a sziget közelében, így könnyen blokkolhatták a propellert és emiatt eltörhetett a stift. Ilyen már volt Cape Verd (Mindenlo) kikötésekor.

 

-- Ezt a vízen ebben a hullámzásban nem tudom kicserélni. Javítás kizárva.

--- Motor nélkül a bejáraton (Navula Passage) nem tudok átmenni. Mindkét oldalt zátonyok, erős össze-vissza áramlás, és változó gyenge szelek. A bejárat 77 fok irányú, jellemzően keleti szembe szél van.

---- Közelben és távolban sincs biztonságos horgonyzóhely, a bejárat előtt folyamatos zátony végig a sziget mellett. Ha lenhetne, akkor lehorgonyznék és kijavítanám a hibát. Nincs erről a részről térképem, csak a MaxSea (digitális térkép a laptopon, laptop aksija 1órát bír.), figyelmesen megnéztem az egész környéket és rajzokat készítettem. Találtam egy kis Harbourt a közelben, igaz kisebb a bejárata (POS: 18-03.6S; 177-15.9E), de hátha valaki válaszol a VHF rádiós hívásomra.

 

VHF rádiós hívások:

13:00 I. általános hívás:  Hajónév, Pos, Probléma 

13:30 II. általános hívás: Hajónév, Pos, Probléma 

POS (17-59S; 177-11E)

14:30 Harbour hívása:  Hajónév, Pos, Probléma

Senki nem válaszolt.

 

Taktikát változtattam, megpróbálok bevitorlázni, ha a jó szél kitart sikerülhet:

1. Kiszerkesztettem (szélirány, bejárat iránya, Carina széllel szembe 60 fokot tud menni, nagy a csúszása), elvileg sikerülhet, ha nincs áramlás és kitart a szél.

2. A kritikus szakasz 0,8 tmf, a csat. szélessége 0,3 tmf

 

A szél teljesen elállt és esik és esik és esik. Lassan sodródok a zátonyok felé. 0,82 tmf a táv. Nem tudom megállítani nincs szél, csak az áramlás. Az evezés sem segít.

 

15:30 Coast Guard hívása: Hajónév.Pos.Probléma. Közeledek a zátonyokhoz. Segítséget kértem. Nincs válasz. Illetve egyszer hallottam valakit, aki nem azonosította magát és csak beleszólt éppen.

 

18:30 Szerencsére nagyon gyenge szél jött, így 0,5 cs nagyon lassan, de távolodok a zátonyoktól. Esik folyamatosan. Rossz láthatóság.

 

Ok. Nem jó ez a taktika.

 

19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB)

VK2VZ, Péter, Sydney, 5-9 Informálom Pétert a helyzetemről. Kérem informálja Aput erről. Mivel itt szinte abszolút nincs hajó forgalom, így nem tudok senkit megkérni, hogy húzzon be. Hajónév.Pos.Probléma. VHF rádiót úgy néz ki itt nem figyelik.

Talán Apu talál valakit Budapestről, aki be tud húzni a bejáraton, utána van egy biztonságos horgonyzóhely és ott tudok motort javítani. Péter msn-en hívta Ferit, aki felhívta Apu (Budapesten reggel 7 van.). Péterrel 23:00-ig folyamatos kapcsolattartás 30 percenként info csere.

22:00 POS (17-59S; 177-10E)

Én próbáltam a pozíciómat tartani, és a bejárathoz nem közel menni.

Péter informált, arról, hogy Apu milyen ígéreteket kapott a Navytól/Rendőrségtől/Mentési Központtól.

 

Azt ígérték kiküldenek valakit este, így egész éjjel fent voltam és tartottam a pozíciómat és figyeltem/vártam a hajót. Felkészültem egy rakéta kilövésére és a poz. fények is égtek természetesen.

Senki nem jött 5-ig (POS:18-00S; 177-10E), így 5-7 között aludtam egy kicsit.

 

(Mostantól Tonga idő helyett Fiji időt írok, mínusz 1óra.)

 

Nov.11.

VHF rádió:

7:45 Rádió operator hív.

POS. megadása, helyzet leírás.

8:05 Ismét rádió op. hív

POS megadása ismét.

(17-56S; 177-07E)

 

8:00 14,287Hz (USB)

VK2KV, Péter, Sydney, 5-9

A POS.-omat ismét megadtam. Pétert azt az üzenetet kapta Aputól, hogy de. valaki kijön és behúz. Ő most lement vásárolni, de majd inetrenet közelben lesz később friss hírekkel.

 

8:55 A kereső hajó kapitánya hív. Ismét megadom az egzakt POS-omat, illetve az átjárótól 4 tmf-re 220-ra vagyok. Kilövök egy rakétát, és egy kézi fáklyát is begyújtok. (Így talán lát...)

 

9:00 14,287Hz (USB)

VK2KV, Péter, Sydney, 5-9

A POS.-omat ismét megadtam. Sajnos egyenlőre nincs hajó, próbáljak bevitorlázni ez az üzenet.Nem lettem boldogabb.

 

9:15 A mentési központ rádiósa hív, elmondja, hogy nincs hajó. Keres, de egyenlőre nem talált. Próbáljak bevitorlázni és próbáljak a vízen megállítani valakit. Válsz: itt nagyon ritka a hajó forgalom. Megpróbálok bevitorlázni, de egy kis motorcsónak legyen készenlétben vész esetén (1 t, 19 lábas hajóhoz elég egy kicsi motoros.) Változó gyenge szélben kockázatos manőver motor nélkül. Nem ígért semmit. Irány a bejárat! Gyenge széllel 1-1,5 csomóval haladok.

 

9:45 A mentési központ rádiósa ismét hív, semmi lényeges új információ.

 

10:30 Meglátok egy kis motor csónakot néhány száz méterre tőlem. Nem mentési csónak, csak 3 horgász menne ki horgászni. Fáklyát gyújtok rutin szerűen. Észreveszi. Felém jön. VHF rádión meghívom. Válaszol. Majd elkezd franciául beszélni. Ezen a szinten már mindegy, elmondom franciául mi a probléma (nyelvtani hibákkal megfűszerezve) és kérem a segítségét. OK. Behúz a biztonságos horgonyzóhelyre. 2 tmf az átjáró, összesen 4 tmf-et húz, az átjáró után horgonyt dobok. Megadom az elérhetőséget és elköszönök. MERCI!

 

Itt kb. 20 percet állok és jön egy motoros. Felajánlja, hogy a szálloda (SeaShell) bójájáig 2 tmf a táv elhúz, mert az biztonságosabb. OK.

13:00 már a bóján állok.

Ben és Pat átjön a hajómra és nagyon tetszik nekik Carina. Ők a szállodában dolgoznak. A munkájuk, hogy motorossal viszik ki a turistákat szörfözni.

Egy napja nem ettem szinte semmit. Csak kekszet és kávét rummal. Ami elég, de nem túl fincsi.

Nagy ebédet készítettem:

Rántotta

Kukorica konzerv

Leves

Hinano (Tahiti sör)

 

14:00 után motor ellenőrzése. A stift ok, nem tört el. Sajnos a sebváltó nem ok, ami a motor alatt van a áttétel után. Szerelés csak a parton lehetséges.

 

Kiúsztam a partra a szállodához (100 m úszás, 100 séta - megvágtam a lábamat egy korallban).

Azt hittem hétfő van, de vasárnap van :)

Pedig minden nap írok Jacht Naplót, hogy kb. képbe legyek a napokkal. Api a helyi búvár világosított fel erről. Több helyivel összehaverkodtam, tetszik a fiji nyelv. Egy riporter hívott a Fiji Times-tól a mentés kapcsán telefonon beszélgettem vele, nagyon tetszet neki a weboldalam :) Főleg a nyitókép.

 

Majd kimentem a strandra sétálni egy kicsit. Sokan halásztak, általában ketten közösen egy nagy hálóval sétálva a vízben. Illetve van aki dobóhálóval próbálkozik.

 

Fiji indiaiakkal találkoztam a parton, akik sörrel kínáltak. Beszélgettünk, majd adtak néhány halat vacsorára. 1 kg hal ára itt 6 fiji dollár, ajánlották ezt a munkát nekem. Jobban meg kéne tanulnom horgászni.

 

19:00 14,287Hz (USB) Rádiózás

Péter, VK2VZ, 5-9,

Motor probléma vázolása. Vontatási téma vázolása. Olcsó megoldást keresek, ez idő igényes. Ha az embernek pénze van, akkor gyorsan el lehet ezt intézni. Nekem inkább időm van, mint pénzem.

Este a gyertya fényénél Hemingwayt olvasok (The Nick Adams Stories)

 

Tanulságok az eset kapcsán:

---------------------------

A motor probléma nem PAN PAN hívás, de okozhat nagy problémát is néha.

Később lehet PAN PAN vagy akár MAYDAY is (pl. neki sodródva a zátonynak a héj sérül, és süllyedni kezdek, ebben az esetben az én életem is veszélyben van: MAYDAY hívás)

 

Először is mindenkinek mindent köszönök.

Részletesebben:

1. Péter, VK2VZ, Sydney volt a kommunikáció csatornánk, nélküle nem tudtam volna informálni Aput a helyzetről.

Nov. 10. 19:00-23:00 és Nov. 11. 8:00 - 10:00 hihetetlenül sokat rádióztunk és ez sokat segített. Köszönöm.

2. Apu, hihetetlen módon, Budapestről szervezte a szombat esti mentést Fijin. Sok szervezettel és emberrel beszélt. Az egész sziget tudott már rólam, hogy várok egy hajóra aki behúzna. Ennek kapcsán keresett meg ez újságírónő. Apu volt a kapcsolat a Fiji szervekkel, főleg a Mentési Központtal. (Lásd. Fiji Times) Ő adta át a pozíciómat, mert VHF rádión nem hallottak. Később kiderült, hogy itt a VHF rádión a 16-os csatorna helyett a 86-os csatornát használják. Ezért nem kaptam választ.

3.Mentési Központnak nem hatásköre a motor probléma miatti helyzet kezelése. Nem PAN PAN nem MAYDAY hívás/helyzet. A feladata ilyen esetben a folyamatos kapcsolattartás, hogy vész esetén tudjon lépni. Tehát ígérgetek és vártak.

 

Mivel ezen az átjárón kicsi a forgalom, így nehéz volt hajót találnom. Néhány hónapja ezen a környéken sok-sok jacht vitorlázott, de most van a szezon vége. Ilyenkor már senki nem vitorlázik.

 

Jobb lett volna a motort korábban ellenőrizni, és az első vitorlást megállítani vészjelzővel, vagy kora du. az erősebb szélben megpróbálni az átjárót. Sajnos ezeket az ember nem tudhatja előre.

 

A legfontosabb irányelvem az volt, hogy a hajót ne kockáztassam. Általában ez a legfontosabb!