Ez volt az első nagyobb szakasza az utamnak. Kicsit értékelem is,
és kicsit tovább gondolom a lehetőségeket ezzel a hajóval. Röviden
összefoglalva, továbbra is azt gondolom, hogy a Föld-kerülés terve
nem örültség ezzel a hajóval ezen az útvonalon, és inkább nehéznek
mondanám, mint veszélyesnek. (Persze az ilyen típusú utak estén
mindig van kockázat.)
Összefoglaló:
Pennában kötöttem ki először 6
nap hajózás után. Ez a 6 nap volt talán a legkritikusabb számomra,
mivel még nem szoktam meg igazán a hajót és a szóló vitorlázást.
(Több, mint 3 hét teszt a tengeren nem elég mindenre.) Ebben a 6
napban volt szélcsend és gyenge szél, de volt viharos tenger és nagy
szél is! Sokszor csak az 1 m2 kis viharfock-kal
vitorláztam!
A viharos idő
(Bf.7) és az eső (rossz láthatóság) jó próba volt Nekem.
Itt
elkövettem néhány apróbb hibát is, például az energiámat nem jól
osztottam be.
Ez pedig a kulcsa ennek a vitorlásútnak.
A
kikötésem fő oka a radarreflektor javítása és
vitorlavarrás.
Pennában a marina kulturált és kicsi. Nekem 10
euro volt (20 lett volna, de adtak kedvezményt!). Mindenkinek tudom
ajánlani. Vasta (a közeli a nagyváros) 25 perc
busszal. Kb. 1
napot voltam itt.
A következő kikötés Viessában volt 4 nap után. Ezen a szakaszon
eleinte gyenge ellenszél, majd erősebb ellenszellem volt (déli
jellegű).
Kikötésem fő oka, hogy a bum egyik veretén 2 csavar kitört. Ezt
kellett javítanom Viessában, Franko megszegecselte. Viessa Marina
okt. végén bezár, így ilyenkor már nincs WC és fürdési lehetőség a
Marinában. Ezt leszámítva egy kicsi, de kulturált Marina (van egy
komoly műhelye is!) Katarina a főnökasszony nagyon kedves és
segítőkész. A kikötési díj nekem 15 euro volt, mert elengedett 10
eurot :-) .
Az Adriai vitorlázásról:
Nagy hajóforgalom. A
partközelben halászhajók. A parttól távol konténerszállító és egyéb
nagyhajók. Emiatt folyamatosan (óránként) hajóforgalmat
figyeltem.
Viszont az Adria közepén nagyon kevés hajó
volt, amikor jobban eltávolodtam a parttól.
Észak-Adria szeles
ilyenkor ősszel már, de ezt persze tudtam ezelőtt is.
Viessa után nagyon kedvező (északi jellegű széllel) 5 nap után
Szicíliában, Siracusában kötöttem ki. Végig kedvező szelem
volt és jól tudtam haladni. A HF rádión a 14,290 MHz frekvencián már
tudtam beszélgetni magyarokkal.
Itt igazából a kikötésem oka a városnézés volt!
Nagyon-nagyon megérte a kikötés! Nem a Marinába kötöttem ki,
hanem egy halászkikötőben a város szívében. A marinát nagynak és jól
felszereltnek láttam. Kb.30 euro lett volna nekem egy éjszaka, de
így ingyen volt :-). Egy kedves olasz invitált meg arra helyre,
akivel utána hosszan el is beszélgettem.
Szicília után Tunéziában, Bizertben kötöttem ki 6nap vitorlázás
után. Eleinte gyenge szél volt, majd az utolsó napokban erősödött és
viharossá vált. A hullámok szerencsére most nem voltak nagyok, ami
azt jelenti, hogy 2-3 méteresek voltak. Tunézia partjainál a
hajóforgalom nagyon nagy volt, itt folyamatosan kellett figyelnem,
hogy ne legyen probléma!
Kikötésem oka városnézés, és nagyon szép a város és kedvesek
az emberek. Igaz ramadán volt, és emiatt a boltok nyitva tartása
kicsit megváltozott, de azért betudtam vásárolni.
Kicsi és
kulturált kikötő. Nekem 10dinár volt a kikötési díj, ami
kb.1700Ft-nak felel meg. (Általában a kikötési díj kevesebb, mint a
Balatonon vagy, mint Horvátországban!)
Algériában nem kötöttem ki, senki sem javasolta! Nincs marinája
az országnak, és több napos a papírmunka, a belépés és a kilépés az
országból hajóval!
17nap után
Spanyolországban, Almerimar-ban kötöttem ki. Ez a 17 nap volt a
leghosszabb út idáig és talán a legérdekesebb. Volt többnapos erős
ellenszél, majd gyenge ellenszél. Erős majd gyenge hátszél, később
szélcsend is. Én jól éreztem magam, sőt! :-) Ekkor elkezdtem
horgászni is, és fogtam is halakat. Sajnos a mobiltelefonom
tönkrement (most már ismét jó!) és a hajó akkumulátora is lemerült,
amit használok a HF rádiózáskor, így nem tudtam hírt adni magamról 5
napig. (A VHF rádió antennája letört, valószínűleg egy madár miatt.)
Kikötésem oka, hogy hírt adjak magamról. Illetve a motorszerelés, a
termosztátot kivette a mester.
A kikötő nagyon nagy és nagyon kultúrált és jól felszerelt. Több
hajósbolt is van és sok a műhely is. A kikötési díjam 6 euro volt.
Másnap indultam tovább Malagába. 2 nap vitorlázás után meg is
érkeztem. A kikötésem oka a VHF rádió DSC módjának szervizelése.
3napot töltöttem itt. Két kikötője van egy kicsi, ami mindig tele
van, és egy magán, ahova nem lehet beállni. Tehát a nagyhajós kikötő
széléhez lehet állni, de nincs víz és áram, de persze kérnek ezért
is pénzt (napi 8 euro volt,). Malaga szép és nagy város, de
vitorlásoknak nem ajánlom. Egy vitorlásbolt van, ami nagyon
kicsi!
Ellenben a város nagyon szép!
Egy napos út volt
Gibraltár, mivel kedvező keleti és dél-keleti Bf.3-4 szelem volt.
Reggel 9 körül érkeztem meg. A motoromat az akkumulátor nem tudta
megforgatni, annyira lemerült.
Jeleztem a kikötő előtt egy másik vitorláshajónak, ők rádión
beszóltak a kikötőbe, majd a kikötő bejáratáig húzott egy motoros,
ott egy mólónál letett és mondta, hogy csak néhány órát maradhatok
itt. Vettem egy új aksit (47Ah), majd bemotoroztam a kikötőbe (210
helyen kötöttem ki). Kikötésem fő okai az árbocon a szálingveret
megjavítása, VHF antenna beszerzése és készülés az óceáni hajózásra.
A kikötő általában tele van, de most mivel kedvező szél volt sokan
indultak a Kanári szigetek felé. A kikötő közepes méretű (kb. 300
férőhelyes), kultúrált és jól felszerelt. Van műhely és hajós bolt
is. A spanyol oldalon is van hajós bolt, ami talán kicsit nagyobb. A
város nagyon szép és kihagyhatatlan! Az Európa pont és a hegyen a
majmok talán a legtipikusabb gibraltári látványosság!
A következő kikötő Las Palmas (Kanári szigetek), lehet, hogy még
közben Marokkóban kikötők ez az időjárástól és a lehetőségektől
függ. Sajnos egyenlőre nincs pontos információm a Marokkói
kikötőkről és főleg Casablancáról.
Carina:
Eddig a hajó 6-7 méteres hullámokban és Bf.8-as
szélben kezelhető volt.
Mivel a hajó kicsi (19 lábas), ezért
kevés a helyem és lassabb, mint a többi hajó.
Iránytartás:
Mivel nincs szélkormányom, és az autopilot
sokat fogyaszt, ezért ez az egyik kritikus pont az utam során. 4
alapeset van: negyed, fél, háromnegyed, hátszél.
Negyedszélben tudom legjobban beállítani a hajót, akár nagy
szél esetén is Bf.6-7.
Félszélben még lehetséges, de ebben az
esetben többet kell ellenőriznem a hajót vitorlázás során.
Háromnegyed, kis szélben lehetséges, de nagy szélben és nagy
hullámokban már nehéz.
Hátszélben, kis szélben lehetséges, de
nagy szélben és nagy hullámokban nem tudom még egyenlőre a
megoldást!
(Ha nem jó az iránytartás, akkor nem optimális irányba
haladok és nem optimális vitorla-beállítással vitorlázok.)
Kapcsolattartás partközelben mobiltelefonnal (SMS), a parttól
távol HF rádióval a rádióamatőrök segítségével történik. Nekik külön
köszönöm, hogy ennyire segítenek! A kikötőkben természetesen
Interneten keresztül.
Az időjárás előrejelzés a 68. csatornán, Weather-faxon és
esetlegesen otthonról kapok.
Persze indulás előtt én is megnézem
az Interneten és a kikötőben.
Étkezés: Főleg
bioélelmiszerek, amivel a Biopont támogatta az utamat, kiegészítve
friss zöldséggel és gyümölccsel a kikötőkben.
Ha
magamat kell értékelnem, akkor követem el néhány apróbb hibát, de
nagyon hibát nem. A navigációm néha nem pontos, amikor az
OziExplorer szoftvert használom, mivel nincsenek pontos
térképek. MaxSea esetén persze nincs probléma. Mivel nincs
szélkormány a hajón, és az elektromos autopilot sokat fogyaszt,
ezért nagy szél esetén sokat vagyok a kormánynál. Ilyenkor néhány
nap alatt nagyon el lehet fáradni, de még szerencsére eddig mindig
beszámítható voltam. Az alvás esetemben központi kérdés. Többször
alszok, de csak 1-2 órát.
Éjszaka a kritikus helyeken, ahol nagy a hajóforgalom, inkább
nem is alszok, ilyenkor persze napközben bepótolom.
A magányt jól tudom kezelni, és talán kicsit élvezem is néha.
Persze nagyon jó néha a rádióamatőrökkel beszélgetni!
Van aki örültnek tart Magyarországon, hogy ilyen hajóval ilyen
nagy terveim vannak. Általában itt eddig pozitívak a tapasztalataim,
inkább kicsit csodabogárnak tartanak, akinek segítenek, hogy
sikerüljön a Föld-kerülése.
Talán otthon kicsit szokatlan, amit csinálok, mivel a
közfelfogásban az elfogadott tengeri vagy óceáni vitorlázás 30 lábas
hajótól indul. Remélem az utam végére, majd megváltozik ez a fajta
közfelfogás.
Mindenkinek jó szelet!
Méder
Áron
További részletes jachtnapló képekkel, hanganyaggal, videóval és
térképpel az oldalamon: http://www.meder.hu/