„A
világ minden kikötőjében hallottak róla, a fiatal magyarról, aki egy
kis lélekvesztőn vitorlázza körbe a világot. Talán már legendák is
terjengnek róla, egy viszont biztos: bárhol is köt ki, a helyiek már
várják. A nagyszakállú, tengerkék szemű fiatalember hajója, a Carina
még a Balatonon is a kis vitorlások közé tartozna” – így kezdi
beszámolóját az egyik magyarországi tévécsatorna. Kevesen tudják
viszont, hogy a bátor hajósnak, Méder Áronnak felsőháromszéki, egészen
pontosan lemhényi gyökerei vannak. Az idősebb lemhényiek által még ma
is „pipás” Sigmond Józsefként emlegetett dédapa aligha gondolta volna,
hogy dédunokája távoli tengereken, óceánokon hajózik majd színegyedül,
egy hatméteres vitorláson, mi több: világkörüli útra vállalkozik.
A
közel 40 éves hajót, a Carinát nagyapja, Méder Ákos kertjében,
Budapesten újította fel 2004-2006 között, nagyapja és édesapja, Méder
István segítségével. Áron 10 éves kora óta vitorlázik a Balatonon és a
Velencei-tavon, de a nagy utat megelőzően Horvátországba és
Görögországba is elhajózott. Egy ideig versenyzett is, de inkább amatőr
szinten. Vitorlás sportoktatói képesítést szerzett, felkészülése során
sok nagynevű hajóssal konzultált, így Kopár Istvánnal, az első magyar
földkerülővel, Fa Nándorral és Gál Józseffel, akik értékes tanácsokkal,
ötletekkel szolgáltak. A legtöbbre azonban édesapja segítségét
értékeli, aki maga is vitorlázik.
A nagy útra 2006 szeptemberében
indult a szlovéniai Koper kikötőjéből. Azóta mintegy 22 ezer tengeri
mérföldet vitorlázott, átkelt a Földközi-tengeren, az Atlanti-óceánon,
a Panama-csatornán, a Csendes-óceánon, Ausztráliát érintve a
Jáva-tenger és a Bengáli-öböl következett, majd az Indiai-óceánt is
áthajózta. Útközben kisebb-nagyobb szüneteket tartott, például a
Fidzsi-szigeteken félévet töltött, de kikötött Pápua Új-Guineán is.
Hajóját, a Carinát szinte emberszámba veszi, naplójában mindig többes
számban ír vagy beszél, „Carina és Áron jól vannak” – közli az itthon
maradottakkal a megnyugtató hírt.
Interneten könnyedén követhető az
útja, ő maga ritkán, kikötőkben fér hozzá a világhálóhoz. Barátaival
rádión tartja a kapcsolatot, és rendszeresen „szót vált”
rádióamatőrökkel, akiknek mindig jelzi a hajó helyzetét (a honlapjáról
letölthetők a rádióbeszélgetések).
A kalózok földjén
Cikkünk
írásakor hajósunk az Adeni-öbölben haladt a Vörös-tenger bejárata felé,
mire ezek a sorok nyomtatásra kerülnek, talán oda is ér. Ez a szakasz
azért veszélyes, mert az utóbbi időben rengeteg kalóztámadást
jelentettek a térségből, a szomáliai kalózok számos hajót kifosztottak,
ezért Áronnak azt a tanácsot adták a vele kapcsolatot tartó
rádióamatőrök, hogy hajója helyzetét lehetőleg csak magyarul közölje
velük, nehogy illetéktelenek fülébe jusson. Ő maga azt mondja, hogy
azon a részen, ahol végighalad, nem szoktak kalózok ólálkodni, legalább
ötven tengeri mérfölddel délebbre fordulnak elő. Mindenesetre a jemeni
partoktól nem távolodott el túlságosan, ahol inkább helyi
halászhajókkal találkozott.
Március 24-i rádiós híradása szerint
„Carinával és Áronnal minden rendben. Túljutott a „kalózok földjén”,
azon a részen, ahol leggyakoribbak a támadások. Egész éjjel
„pillangózott”, nem használt fényeket, pedig újhold közeleg, tehát
„sötét éjszaka volt”.
Rádióamatőr hívójele: HG5MAR/MM (13:30 UTC, 14 292 kHz). Honlapján (www.meder.hu)
olvasható a jachtnaplója, több ezer fotó illusztrálja útját, üzenőfal
működik, ahol rengeteg látogató drukkol neki, és háromszáznál több,
néhány perces videó is található rajta, amelyek egyébként a YouTube
portálon is elérhetők, mederaron címszó alatt.
Előreláthatólag
április közepére-végére éri el a Szuezi-csatornát, a Földközi tengeren
pedig már szinte otthon érezheti magát, hiszen többször vitorlázott
rajta. Koperbe május végére, június elejére várható, érkezésére
biztosan összegyűlnek majd a barátok, újságírók, kíváncsiskodók. Mi
ugyan az érkezésnél nem lehetünk ott, de reméljük, hogy sort kerít majd
a velünk való találkozásra is, talán épp Háromszéken. Addig is: békét
és jó szelet, Áron!
A Carina 1970-ben épült
Svájcban, hosszított tőkesúlyú, Slup vitorlázattal ellátott, 6 méter
hosszú vitorlás. Merülése 1 méter, szélessége 2,2 méter. Az árboc
magassága 6,42 méter, a hajó tömege 1,1 tonna. A beépített kétütemű
benzinmotor teljesítménye 8,8 lóerő (a motort csak ritkán, inkább a
kikötőkben való manőverezésre használja, és olyan helyeken, ahol a nagy
hajóforgalom ezt megköveteli). Maximális sebessége: 5,8 csomó.
Méder
Áron útjáról tavaly szeptemberben értesültünk, amikor nagyapja, Méder
Ákos arra a könyvbemutatóra utazott haza, amelynek során Sigmond Elíz
Szépapáktól unokákig című családregényét mutatta be az alsólemhényi
iskolában. Akkor Áron még az ausztráliai Darwin kikötőjében
állomásozott, attól a perctől kezdve napról napra követtük útját.
Karácsonykor (akkor már Malajziában járt) rövid levélváltásban sikerült
ígéretét vennünk, hogy mihelyt lehetséges, elbeszélgetünk vele útjáról,
családfáról, a lemhényi rokonságról, amelytől ő, mivel Budapesten nőtt
fel, egy picit elszakadt.
Kratochwil Zsolt