Elérkezett a nap, amiért Isztriában, Koper városában a Carina vitorlát bontott: útjának 345.
napján a hajó horgonyt vetett a híres szigeten
Tahitin innen és túl
Tavaly indult földkerülő útra Méder Áron Carina vitorlásával. Fél év elteltével érte el a
Csendes-óceánt, ahol több száz kilométer széles áramlat foglya lett. Csak 40
nap után találkozott az ugyancsak föld körüli úton levő Rotorral.
Az erős motorral is felszerelt, kétárbocos vitorlás
kapitánya, Szabó Géza, felajánlotta, hogy elvontatja a Carinát az
Elátkozott-szigetekre, ahogyan a vitorlázók Galapágos-szigetét
nevezik.
Többször előfordult már, hogy a Csendes-óceánon
magyar vitorlázók találkoztak. A Fa Nándor vezette Alba
Regia (egyedül a föld körül, négy megállóval –
1990–91), s az ugyancsak egyedül vitorlázó Kopár István (az első magyar
vitorlázó, aki egyedül kerülte meg a Földet), Salambó
nevű vitorlása találkozott a Horn-fok előtt (azon túl a vitorlázók
szerint már csak a pokol van).
A Carina rettenetesen nézett ki 9955 tmf-es
vándorlása után (18 475 km, 253 napos úton). Csődöt mondott a motor,
megsérült az árboc, sorra anyagfáradtság jelentkezett a veretekben. Áron 15
napos felkészülés után, június 18-án indult tovább, hogy megtegye a
Csendes-óceán leghosszabb, szigetek nélküli szakaszát. „Stabil menet” – írta
négy nappal később a szolgálati hajónaplóba. Hajnali 3-kor ennek is meg
kellett fizetnie az árát. Anyagfáradtság miatt eltörött az árboc
keresztmerevítő rúdja, ami széllökések idején árboctörést is okozhat. 48
nap után meglátta Hiva Oát,
Gauguin utolsó tartózkodási helyét. Másnap a motor csődje ellenére
kikötött Nuku Hiván. A személyi naplójában ez állt:
„2007. 08. 08. MEGÉRKEZTEM! Rum és alvás. Jól aludtam!”
Csaknem tizenhárom napot töltött a szigeten: apró,
ezernyi részletre kiterjedő javításokkal, s a sziget bódító hangulatában
önfeledt órákat töltött a már ide érkezett vitorlázókkal.
Augusztus 21-én Áron elindult Rangiora
felé, ahova ezelőtt 40 éve érkezett Thor
Heyerdahl a Kon-Tiki nevű balsafa tutajával.
Tavaly meg Olaf Heyerdahl, az előbbi legendás
tudós unokája, Amerikából érkezett ide vitorlás tutajjal.
Rangiorához
fűződik a Gipsy Moth
IV vitorlás neve is, amelyen Sir Francis Chichester, minden idők legeredményesebb senior vitorlázója, hatvanhat éves korában egy kikötéssel
megkerülte a földet (1966–67, 274 nap), s közben csúcsokat döntött – de nem senior kategóriában. 2006-ban a vitorlást föld körüli
nosztalgiaútra vivő legénység itt szenvedett hajótörést (Sir Francis Chichester 1972-ben 70
évesen elhunyt: egy óceánt átszelő, egykezes versenyen vitorlását
elgázolta egy motoros).
Hogy a vitorlázás mennyire nem (csak) korhoz kötött,
tanúsítja az idei, a 39. balatoni, nonstop tókerülő Kékszalag verseny is
(1934-től létezik). Az 511 benevezett hajó legénysége közt ott volt a 94
éves Lettner Ferenc, aki még 1955-ben a Nemere II-vel olyan időt futott a Kékszalagon, hogy még ma is
az a csúcs (10 ó., 40 m, az idei győztes, a Litkey Farkas vezette csapat, már 7-szer mondhatja magáénak
a szalagot, 12 ó., 26 m. eredménnyel).
Méder
Áron, azt is tudta, hogy Rangiorától 4 napnyi
vitorlázásra van az óceáni vitorlázók Mekkája, Tahiti. És elérkezett a nap,
amiért a Carina Isztriában, Koper városában, vitorlát
bontott. 2007. szeptember 3-án utazásának 345. napján, a Carina horgonyt vetett
a híres Tahitin, ahol kezdetét vehette a vendégeskedés…
Ausztrália innen mintegy 3500 tmf-re
van. Közeledett a hurrikán évadja. Rejtekhelynek megfelelt a kontinens és
Tahiti között levő megannyi sziget. A hajón végzett különféle javításokkal
eltöltött két hónap után a Carina a Cook-szigeteket
érintve (2007. október 15.) a Fidzsi-szigetek felé vette az irányt.
Földkerülő útjának feléhez érve elmondható: ha Méder Áron letelepedne valamelyik szigeten egy mosolygós vahine társaságában, s nem menne tovább, immár akkor is egy
klasszissal bővült a magyar tengeri vitorlázók közössége.
POÓR JÓZSEF
http://www.ujszo.com/clanok.asp?cl=201995
[2007. 11. 08.]