|
A kicsik is útra kelhetnek
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=3994583
HAJÓSTOPPAL A SZIGETEK KÖZÖTT
|
Méder Áron, a Carina
kapitánya elunta magát a Fidzsi-szigetek paradicsomi állapotoában.
Vitorlását már felkészítette az ausztráliai átkeléshez, de vízi járműve
méretei miatt nem indulhatott neki a hurrikánszezon vad vizeinek. S ha a
kapitány keresett volna is magának valamilyen alkalmi munkát, hogy emberek
között legyen, s teljen a Carina pénzesládája, a
szigetek nemigen bővelkedtek szabad munkahelyekben. Kínálgatta hajóstudományát
a nagyobb, a viharos óceánra kiszaladó vitorlásokon, mert jó lett volna valahol
körülnézni, ahova majd nem jut el a felezővonalon már túl levő, hazafelé tartó Carinával. Leginkább Új-Zélandra vágyott, sokat hallott és
olvasott már a szigetpárosról, a világhírű Tongariro
Nemzeti Parkról, amelynek a legendája sem mindennapi. A véletlen ezúttal is
segítségére sietett. Megismerkedett Geoffreyhajótulajdonossal, aki Charles kapitánya
mellé éppen olyan matrózra volt szüksége, aki segíti a viharosra gerjedt óceán
átszelésében, a Hosszú Fehér Felhők Földje célponttal akár. A fiatal hajóssal
madarat lehetett volna fogatni: fúrt-faragott, ragasztott, festett, villanyt
javított, vitorlát varrott, s pár napon belül a kapitány és felesége
társaságában nekivágtak a Boobook halászhajóval a mintegy 1500 mérföldes vízi
útnak.
Áron hajónaplója
2008.04.20. (563. nap). A Boobook halászhajó
fedélzetén szállás és étkezés ellenében fogok dolgozni. Még elmentem Lautokába
a pap barátom, Pasta Apate miséjére. Kell az embernek egy lelkiatya vagy/és egy
pszichológus ismerős, akivel elbeszélgethet. A halászhajó büdös, zajos és
billeg. Azért még szeretem, s a Carina után nehezebben leszek tengeribeteg.
2008.04.25. (568. nap). Reggel hétkor keltem,
mindenki alszik; ennek nem örülök. Nem veszik komolyan az ügyeletszolgálatot. A
tengeribetegségre tablettát, tapaszokat vagy a karra erősíthető óraszerű
tárgyat használnak. A tengerész a rumot ajánlja.
2008.04.26. (569. nap). Kigyulladt a motortér –
ezzel ébresztett a kapitány reggel hétkor. Gondolkozás nélkül kiugrottam az
ágyból, és futottunk a hátsó fedélzetre. Az öreg fahajón a fabordázat gyulladt
ki… A mentés és a motor okozta hiba eltávolítása három óra munkába került.
2008.05.04. (577. nap). A fedélzeten mosogattam a
becsapó hullámokban és esőben. Éjjeli egykor érkeztünk meg Port Taranakiba.
Nincs vissza repülőjegyem, de a vámosok megértették a helyzetemet, és nem
kötözködtek. Kia Ora – Üdvözlünk maori nyelven. Délután ismerkedtem a várossal,
vacsorakor egy étteremben érdekes volt hallani, amikor Geoffrey Szinbádról
beszélt, Latinovics Zoltán a kedvenc színésze. Éjszaka nagyon hideg volt, és
fáztam. Ha valaki tud egy meditációs módszert a hideg elviselésére, írjon! Este
hatkor indultunk Nelsonba. A táv 140 tmf.
2008.05.07. (580. nap). Delfinek követnek, de
mivel túl hangosak vagyunk, nem maradnak tovább. 15:30-kor kikötöttünk
Nelsonban (1550 tmf-et hajóztunk le Fidzsitől), majd Geoffrey házába mentünk
pihenni. Másnap Geoffrey kivitt kocsival a nelsoni buszállomásra. A visszautam
fedezésére adott 500 NZD-t, ahogy ezt Lautokában megígérte, s busszal, hajóval
estére megérkeztem Wellingtonba.
2008.05.10. (583. nap). Busszal Aucklandba.
Lesétáltam a kikötőbe, és ott egy véletlen folytán összefutottam a magyar Rotor
vitorlás kapitányával, Gézával meg Évával. Az estét magyaros vacsorával
koronáztuk. Eleinte arra gondoltam, hogy Új-Zélandról majd repülővel megyek
vissza Fidzsire, de találtam módot vitorláson való visszatérésre.
2008.05.15. (588. nap). Nick, akinek a hajóján
térek vissza Fidzsire, transzcendentális meditáció mester (TM), így
megkérdeztem tőle: »Meg tudnád nekem tanítani ezt a meditációt?« »OK«
–válaszolta gondolkozás nélkül. Sokan hisznek abban (én is), hogy meditációval
meg tudjuk változtatni a világot.
2008.05.23. (596. nap). Már nagyon hiányzik a Carina!
Ma Hamvas Béla A bor filozófiáját olvasom, jó néha magyar betűt látni.
2008.05.24. (597. nap). Indulás vissza Fidzsire a
Shambhala (szanszkrit szó: a béke, boldogság, nyugalom és csendesség helye)
vitorlással. Ezen a vitorlásúton az élelmiszer- és üzemanyagköltség-elosztás
alapján 400 NDZ-t fizettem. Mellettünk kék pingvinek úszkálnak, s rajtunk kívül
még négy vitorlás indult ma el Opuából Fidzsire. Naponta átlagban 120–130 tmf-et
teszünk meg jó irányba. Délelőtt Sophie sütött egy nagyon finom kenyeret.
Receptje: 5 pohár víz (7,5 dl), egy teáskanál cukor, 5 teáskanál élesztő, ezt
jól össze kell keverni, és várni 10 percet; amikor elkezd erjedni, bele kell
tenni 6 csupor lisztet (kb. 8 dkg) és 2 teáskanál olívaolajat, aztán jól össze
kell keverni. 30 perc keltetés után (melegben) lehet sütni is, ami 30-40 perc.
2008.06.01. (605. nap). 22.00
– megérkezés és horgonyzás a Momi Bay
nyugati kis öblében. Másnap 9-kor átmotoroztunk Lautokába,
ahol beléptünk hivatalosan az országba. 1100 tmf-et
vitorláztunk le, sebességrekordunk 9 csomó volt, mivel Nick
kímélte a hajóját. Ma már végre a Carinában alszok.
Ismét kaptam egy ajánlatot. 34 lábas angol trimaránt
kellene felkészíteni egy Új-Zéland–Tonga
vitorlásútra, majd utána a tulajdonos-kapitány mellett részt venni az úton mint legénység csekély fi zetésért.
Természetesen erre már nem érek rá. A Carina mégsem emelhette fel horgonyát és nem feszíthette szélnek a vitorláit. Egy utolsó
ellenőrzés során derült ki, hogy a hajómotor egyik fontos alkatrésze végleg
tönkrement.
De nem lett volna a kapitány Méder Áron, ha egy
utolsó nagy nekirugaszkodással ezt az akadályt is ne győzte volna le. 231 napos
szigeteken való tartózkodás után egyszer csak ismét felcsendült benne az óceán
frenetikus muzsikája: „…csendes szép kék magány” – s a
kis magyar vitorlás álmaikban magával ragadta az otthoniakat is.
Poór József
[2008. 07. 25.]
Megpakolva, de még várakozva Ügyeletben a kormánynál a Shambalán Boobook halászhajó