A kicsik is útra kelhetnek
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=4369019
Póló vagy
motorrongy
A Carina
vitorlás Indonézia szigetei közt régmúltunk tengerésztörténeti nyomdokain
haladt
Több
magyar fiatal hajózott erre a Novara fregatt föld körüli kutatóútja során
(1857–59). A gyönyörű vitorlás első tisztje és navigátora Gaál Béla, hajóorvosa
Schwarz Ede volt, s a tisztikarból Semsey Gusztáv, Kalmár Sándor meg Máriássy
Mihály alkották a magyar közösséget.
De ezek a tájak hozták meg Dékány András sikerét is, aki a hírhedt
tea-klipperek Fou-csou (Kína) és a London-dokk (Temze) közti „rali”-járól írt:
A fekete herceg című regényében végigvezette olvasóit az óceánokon.
A felsorolást még folytathatnánk, de helyette inkább olvassunk bele Áron
rövidített hajónaplójába:
***
2008. 11. 03. (772. nap): Bali
szigete után. Durva, amikor már nem tudod eldönteni, hogy ez a pólód-e vagy a
motorrongy.
2008. 11. 13. (782. nap): Alapvetően
szinte mindig szélcsend van, keresni kell a sötét felhőket meg a helyi
zivatarokat, és belevitorlázni. Csak ilyenkor lehet haladni!
2008. 11. 15. (784. nap):
29 éves lettem. Utam során a harmadik születésnapom. Fogtam egy szokásos halat
a „halfarmomból”: rátapadnak a Carina aljára, és mindenhova követnek.
2008. 11. 27. (796. nap):
Egy halászhajót látok; a VHF-rádióra nem válaszolnak, pedig az angol mellett
indonézül is felteszem a kérdést: „Hol a falu a szigeten, hol a benzin?” Nincs
távcsövem, szóval a Carina legmagasabb pontján állok, és keresem a település
házait. Nem találom, 1,5 m-en horgonyt dobtam, és elkezdtem kiúszni a partra.
Nincs dingim, és általában úszok. Van ennek egyfajta különleges hangulata.
2008. 12. 01. (800. nap):
Rádiózás – ötödik napja nincs kapcsolat! Egyenlítő átlépése – másodszor –,
rummal ünnepeljük. Kap az óceán és a Carina is.
2008. 12. 02. (801. nap):
Állandó eső – a vitorlázás tökéletes művészete annak, hogyan lehet bőrig ázni
és megbetegedni, miközben nagyon drágán haladunk, lassan sehova. De végre
Szingapúr. Ünnepi vacsorám hideg noodles és hagymás marhakonzerv. Nem tudom,
hány napja nem aludtam normálisan.
2008. 12. 07. (806. nap):
Megérkezett Péter (Szingapúrban dolgozó pilóta) és Virág magyar zászlóval.
Bemutattam a Carinát, majd meghívtak magukhoz. Virág sütött egy csokitortát.
2008. 12. 10. (809. nap):
Sajtótájékoztatót tartottam a Marina elegáns előadójában. Egy óra a
vitorlázásról, a világról…
2008. 12. 16. (815. nap):
Indulás 05-kor motorral. Reggeli: két ajándék banán és müzli. A szembeszél a
jellemző, néha oldalról is fúj, ekkor a nagyvitorlával is rá tudok segíteni a
motorra.
2008. 12. 21. (820. nap)
Peter Pan, S/V, egy 21 lábas vitorlás kenu, Bennich Björkman tervezte és
építette három éven keresztül. Tizenöt esztendeje vitorlázik ezzel a hajóval a
világban, és most 74 éves. 57 halászhajót számoltam a csatorna bejárata előtt,
kerülgetni a szembeszélben nem semmi.
2008. 12. 27. (826. nap):
A rövid, magas hullámokban a Carina ugrált, az erős szélben megdőlt.
Elcsúsztam. Nem voltam kikötve, és éppen nem kapaszkodtam. A korlát fogott meg,
a lábam már a vízbe ért. A bal térdemet erősen beütöttem, nem bírok ráterhelni.
2008. 12. 31. (830. nap):
Thaiföld, szilveszer, buli a parton hajnalig. Éjfélkor egy kis tűzijáték.
Szinte minden idős jachtosnak van helyi, nagyon fiatal barátnője. A szakállam
és a szakadt ruhák miatt én nem vagyok célpont.
2009. 01. 05. (835. nap):
Alapvetően ma nem tudok dolgozni a hajó körül, csak fekszem, és próbálok
pihenni. Nagyon beteg vagyok, magas lázam van. Vacsora a helyi kifőzdében – egy
forró leves. Az indulási időpont bizonytalan.
***
A Carinától nyugatra most érkezett az Indiai-óceánra kilépő kapuba egy világ
körüli úton lévő másik magyar vitorlás (bár latin névvel: Melamphyrum –
virágnév: kéküstű csormolya), rajta a harmincas évei előtt járó Szabó Dénessel,
Szlatki Katalinnal (olyan egyetemisták, akik a budapesti ELTE után Japán, Svájc
munkahelyein edződtek). Továbbá fedélzetén négyéves kisfiukkal, Álmossal. Nem ő
a legfiatalabb magyar tengeri vitorlázó: ifj. Gál József a pelenka elhagyása
után indult el az öt évig tartó, földet kerülő útjára szüleivel az Equator
vitorláson. Áron csak pihenjen, az utánpótlás kirajzása immár biztosítva van.
Poór
József
[2009. 03. 27.]