Vitorlával a Föld körül, egyedül - Egy gyermekkori álom nyomában |
Nem csak a vízisport
szerelmesei számára érdekes Áron története
A
vitorlás társadalom véleménye megoszlik a fiatalember vakmerő
tettéről, egy részük felelőtlenségről beszél, rossz példaként tartja
számon, mások értik, megértik, és tisztelettel adóznak útja előtt.
A
mindennapjai nagy részét a mindössze hat méter hosszú, Carina nevű kishajóján
töltő kapitány a napokban kel át a Szuezi csatornán, immár visszaúton, Európa
partjaihoz közeledve. Számtalan országot és kultúrát ismert meg a lassan
három éve tengereket járó, természeti erőkkel dacoló fiatalember, a sokszor
kemény próbák elé állító út során. Nem csak a vízisport szerelmesei számára
érdekes az ő története, kitartása és küzdelme a lehetetlennel szemben
figyelmet érdemel. Internetes segítséggel szívesen válaszolt
kérdéseinkre. Hogy miért indult el, mi a célja, egyszerű választ
adott: Mert szeret vitorlázni - s hozzátette - nem kell túlmagyarázni, aki érti
a célt, érti, aki nem, annak úgysem lehet elmagyarázni.
Méder Áron mindennapjai
nagy részét a mindössze hat méter hosszú, Carina nevű kishajóján
tölti
Fotó: archív
Néha napokig kell várni a szelet
Mint írta,
a minden luxust nélkülöző út filozófiája roppant egyszerű. Internetes naplóját
olvasva választ kaphatunk a miértekre. Meg lehet mutatni a fiataloknak azt, hogy
sok minden lehetséges, s nem feltétlenül az anyagiakról szólnak a dolgok, mert
az álmokat nem lehet megvenni. A lassan 30 éves fiú életét
Carina, a kishajó inspirálja.
A megpróbáltatásokról is beszélt
Áron. Hogy vitorlázáskor néha minden napokig vizes, nem lehet aludni, sokszor
enni sem, vagy hosszan kell koncentrálni, ami nagyon fárasztó. A legnehezebb a
bizonytalanság, a becsapó hullámok, a megbillenő hajó, amikor időnként jelen van
a félelemérzet is. Néha napokig kell várni a szelet, vagy pont túl nagy, és épp
az a baj. Leghosszabb vízen töltött ideje 52 nap volt, a Galapagos -
Francia Polinézia távon, de átlagban két-három hetes szakaszokban képzelhetjük
el a magányos vándor kalandjait.
Kihívást
fog jelenteni számára a társadalomba történő
visszailleszkedés
Hogy mihez fog kezdeni az egyre
közelibbnek tűnő hazatéréskor, még nem tudja, csak hogy mindenképp munkába
szeretne majd állni. Biztos benne, hogy kihívást fog jelenteni számára a
társadalomba történő visszailleszkedés. Tervezi egy könyv megírását
is, természetesen középpontban a vitorlázással megélt tapasztalataival.
Azokra az emberekre szeretne hatni, akik fontos dolgokban döntenek, hogy új
értékrendet is megismerhessenek, s talán egy kicsit hasson
rájuk.
Hogy miben változtatta meg az út, erre emígyen
válaszolt:
- Maradtam aki voltam, csak kicsit jobban
megismertem magamat, és még mindig optimista vagyok, mint egy
kisgyerek, aki rácsodálkozik a dolgokra. Nem szeretem, amikor azt mondják, hogy
egy hős, bátor vagy legenda vagyok. Azt mondom ilyenkor, hogy én csak
vitorlázok, egyszerű hajós vagyok.
Méder Áron úgy tartja, hogy az ő
kis vitorlása annyit ér, mint egy luxushajó tulajdonosának bármely más,
elhanyagolható használati tárgy. Ennek ellenére ugyanazt meg tudja tenni, mint
amit a másik a méregdrága jachtjával. A különbség csupán annyi, hogy ugyanazt az
utat sokkal impulzívabban, élménydúsabban éli
meg.