Ha engem kérdeztek a vitorlázásról…

Méder Áron a Föld körül

 

Be kell vallanom, hogy bár alapvetően szinte minden vizes sport vonzó számomra, amelyek közül volt is szerencsém kipróbálni párat, a vitorlázás mindig egyszerre számított a hőn vágyott és túlmisztifikált dolgok közé az életemben. 2009-ben kerültem közelebbi kapcsolatba ezzel a sporttal (ami inkább egy életérzésnek tűnik így külső szemmel is), amikor egy balatoni magazinba és egy napilapba kellett írnom Méder Áronról, az akkor talán még csak huszonéves fiúról, aki Carina nevű kishajójával hajózta körbe a Földet. 35 országot érintő útját 3 év alatt tette meg, és ez idő alatt olyan kalandokat élt át, ami csak nagyon keveseknek adatik meg. Akkor sokat beszélgettünk, azóta inkább csak a közösségi média oldalain láttam felbukkanni, ahogy a világ különböző pontjairól mindig bejelentkezett. Az utóbbi három hónapban a Spirit of Hungary és Fa Nándor kerültek a hírek középpontjába, ami nem is csoda, hiszen a kapitány immár ötödször kerülte meg a Földet hajóval; ez alkalommal a legendás Vendée Globe, szóló-non-stop földkerülő vitorlázó verseny 94. napján ért célba Les Sables d’ Olonne-ban, a nemzetközi verseny nyolcadik helyezettjeként. Fantasztikus, amit elért, óriási gratuláció jár neki. Története újra felidézte bennem a több mint 7 évvel ezelőtti eseményeket és találkozásokat, amik arra késztettek, hogy megkeressem Áront.

2009 őszén érkeztél meg Koperbe a Föld körüli vitorlázásodból. Mi történt veled azóta?

Sok minden történt velem azóta, de egy dolog változatlan maradt az életemben: a vitorlázás. Nagyon sokat vagyok a tengeren, az óceánon és a Balatonon. 2010-12 között egy 13 méteres hajóval vitorláztam váltott legénységgel az Adriáról Sydneybe. Lehetett csatlakozni hozzám ezen a vitorlástúrán, sokan velünk is tartottak. Aztán fél évig például vitorlástúrákat vezettem a Karib-tengeren, de nagyon sokan jöttek a Csendes óceánra is hozzám. A másik nagyon népszerű szigetcsoport Francia Polinézia volt, ahol szintén több túrát is szerveztem és vezettem. 2012 februárjában vettem meg a Mini 650-es óceáni versenyvitorlásomat (Felicity), amivel 2015 novemberéig vitorláztam. Nagyon sok versenyen is indultam vele, a legjobb eredményem a 2013-as UK Fasnet (6.50)-en egy második hely volt. Viszont komoly szponzorok nélkül, és kevés pénzből nehezen ment a Mini 650-es versenyzés. A hajóm is az egyik legrégebbi és legnehezebb volt a mezőnyben, plusz régi vitorlákkal jó eredményt csak viharban tudtam elérni. A 2013-as MiniTransat-on (szóló Atlanti átkelés) Marokkótól 220 mérföldre (400km) novemberben, a 34. születésnapomon eltört az árbócom, egy hétig tartott, míg egy 2,8 méteres árbóc csonkkal elvitorláztam Marokkóig. Salfi-ban sikerült kikötnöm, pont ott és ugyanazon a napon, ahol 7 évvel korábban Carinával. 2015 novemberében eladtam Felicityt, és azóta inkább a vitorlásoktatásra koncentrálok. Amúgy már 1998 óta oktattam a Balatonon, 2012 óta inkább az Adrián.

Ha már említetted: hol van Carina?

Most Lellén van kiállítva, de tavasszal kikötőt váltok: a BL Yachtclub & Apartments kikötőjében kap helyet (ami szintén Lellén van), ahol ugyanúgy bárki láthatja majd. Tervbe van véve Carina felújítása, hogy a jövőben lehessen vele vitorlázni a Balatonon. Az Ocean Sailing SE (oceansailing.meder.hu) üzemelteti, és ők fogják majd Carinát felújítani. Ez az egyik következő nagy projektünk. Remélem, találunk rá támogatókat.

Amikor nem oktatsz az Adrián, mivel foglalkozol, és hol élsz? Még mindig folyamatosan úton vagy?

Újpesten élek a feleségemmel és a kisfiunkkal, abban a kis kertes házban, ami korábban a Nagypapámé volt. Itt újítottuk fel Carinát is 2004-2006 között, szóval jók itt az energiák. Egy évben 26 hetet vitorlázom (főleg oktatok a tengeren), 26 hetet pedig a családommal vagyok a szárazon.

Mit változtatott meg benned, hogy apa lettél?

Amióta Apa lettem, az idő fontosságát jobban értem és érzem, és ezért is nagyon sok időt töltök a családommal.

Ezek szerint a közeljövőben nem tervezel hasonló kalandot, kihívást, mint amit 2006-2009 között megéltél.

37 éves vagyok, még sok minden előttem áll, szerintem még lesz földkerülésem. Addig viszont az oktatásra és a családomra koncentrálok.

Utólag visszagondolva, hogyan emlékszel az akkori utadra? Eszedbe szokott jutni?

Természetesen gyakran eszembe jut a földkerülésem, és Carina is, nagyon jól éreztem magam akkor, és azóta is. A földkerülésem nagyon erősen megváltoztatott, és ezt érzem mindennap…

Azt gondolnám, hogy most, a Vendée Globe kapcsán többször is eszedbe juthatott a te utad. Azért a kettő – még így laikus szemmel nézve is – teljesen másról szólhat.

A Vendée Globe 3 szóban: hatalmas pénzek – hatalmas hajók – sebesség. Carina 3 szóban: kis pénz – kis hajó – lassúság. Az én utam a megismerésről szólt, hogy 3 év alatt a Földünket kicsit megismerjem. A Vendée Globe egy hatalmas pénz- és médiakoncentráció… Viszont, a VG lényege a szóló földkerülés, tehát a lényeg mégis közös pont.

Meg tudnád fogalmazni a leglényegesebb különbségeket a te Föld körüli utazásod és Fa Nándor versenyszereplése között?

Fa Nándor hajója 60 láb (18,28m), Carina 19 láb (6m) volt… A Spirit of Hungary projekt (2012-2017) költségvetését nem ismerem, de a többi új IMOCA 60-asét valamennyire igen, és azok 1 milliárd forint felett vannak jóval… Carinát én újítottam fel, amit egy TV áráért vettem 2004-ben. A földkerülésem is ‘low budget’ volt. Viszont közös pontok is vannak, hiszen mindketten magyarok vagyunk, és utánam Ő volt a következő, aki szólóban megkerülte a Földet. (Kopár István volt az első magyar szóló földkerülő, majd Fa Nándor kétszer kerülte meg a Földet, azután jöttem én, 15 évvel később…) Természetesen, neki komoly szponzorai vannak az én földkerülésemhez, vagy akár a MiniTransat projektemhez képest.

Láttam, hogy figyelemmel követted a versenyt, szurkoltál Fa Nándornak a Facebook oldaladon.

Persze, mert nem irigykedem, hanem inkább tisztelem Őt, plusz nagyon drukkoltam Neki, napi szinten követtem a versenyt. Mindenkinek más az útja, mindenki máshonnan indult, és máshova ért el…

Megfordult a fejedben, hogy a jövőben te is nevezel a VG-n, vagy ez nem annyira motivál téged?

A Mini 650-es óceáni versenyzés a Vendee Globe belépője, szóval volt szerencsém belekóstolni a szóló óceáni vitorlásversenyzésbe. Persze, a VG is nagyon érdekel, de oda hatalmas pénzek kellenek már… 10 éves versenyvitorlással is kb. 600 millió forint egy ilyen léptékű projekt! Szóval, még gyűjtenem kell hozzá…