6 méteres vitorlással a Föld körül. Méder Áron
elindult Kockázatos
vállakozás ilyen kis hajóval
Minimális kikötéssel Földkerülő szóló
vitorlázásra indult Méder Áron, aki a legkisebb magyar hajóval
megtett utat 2 év alatt szeretné teljesíteni
Áron vasárnap indult útnak
Koperben.
Ilyen kisméretű vitorlással még magyar
sportoló nem vállalkozott ilyen nagy távra (Fa
Áron
elérhető lesz a rádióamatőröknek: adásidő: UTC 07:00
(heti 1-2 alk.), f: 14.290 MHz (USB), hívójel: HG5MAR/MM
Nándor
31 lábassal ment), de Áron
(27 év) bízik
hajójában és főként magában.
Azt vallja, hiába
nehezebb és kockázatosabb vállalkozás a szólóvitorlázás,
mégis, magányosan gyönyörű igazán a hatalmas
víztömeg.
Egyedül, de nem
magányosan
"A legtöbb ember nem érti meg,
miért jó egyedül lenni a hajón, és ezt nem is igazán lehet
megmagyarázni.
Én 10 évesen korom óta vitorlázom
édesapámmal, és a mostani út előtt próbaúton is voltam" -
nyilatkozta Áron.
Ebül veszett
gondolat
Aki szíve szerint azért mégiscsak
vitt volna magával valakit. Vagyis, egy háziállaton
gondolkozott, mégpedig a négylábú társon.
Kutya baja
se lett volna a vízen az ebnek. Áron tesztelte
házikedvencét
De, aztán mégiscsak
letett a kutyás kísérletről, hiszen, a vízen mégsem lehet ebet
sétáltatni.
Maga készítette fel a
hajót
Áron maga újította fel az
1970-ben készült, 19 lábas hajót, amin több mint egy évet
dolgozott.
A vízi jármű felkészítésére
szükség is volt, hiszen a nyílt vízen méteres hullámokra is
készülnie kell, amely jócskán megmozgat egy ilyen, relatíve
kis hajót.
Éppen ezért
veszélyes vállalkozás nekivágni, ilyen méretű vitorlással a
nagy víznek.
Ami szép, az jól is
megy?
De, Áron kedvenc mondása: A víz utálja a
csúnyaságot, ha egy hajó jól néz ki, akkor jól is fog menni
(Nathaniel Herreshoff)
Kockázatos
a szóló vitorlázás
"Több a hátránya is van
a kis hajónak. Elsőként, lassabb, így nem lehet a viharokat
elmenekülni, mert ahhoz nem elég gyors, hogy a vihar elé
menjek vele. Másodsorban pedig kevesebb élelmiszert, csomagot
tudok szállítani vele."
Munka
közben. 2004-ben került a hajó Áronhoz
A legkockázatosabb
azonban a szólóvitorlázásban, ha a hajó borulni kezd.
Igaz, erre az esetre Áron ki lesz kötve a
hajóhoz, hogy egy esetleges vízbeeséskor ne hagyja ott a
vitorlás.
Az
útvonalválasztás
"Pont a viharok
elkerülése véget a folyamatos tavasz útvonalát választottam.
Passzát szeles övezetben megyek majd. Kihagyom a Horn-fok és
Jóreménység-fokot.
A hajó
erőforrása: beépített 2 ütemű benzines motor
(1981)
A
Panama és Szuezi-csatornán szeretnék átmenni.
Igaz, ez
sem a legbiztonságosabb víz, de mégiscsak barátságosabb, mint
a Déli-tengerek."
Dél-tengereken 50 m magas
hullámok is kifejlődhetnek, 150 km/órás jégesővel kísért
széllel.
Előzetes terve szerint a Gibraltári
szoroson megy a Kanári-szigetekre. Idáig azonban 700 tengeri
mérföldet kell vitorláznia, Majd Barbados és Panama, ahol
bevárja a jó időt. Így, innen csak 2-3 hónap után megy
tovább.
Állandó
kialvatlanság
Áronnak, ami még nehézséget
okozhat, azaz alvás. Hiszen, a szólóvitorlázásban a
Vitorla
próba a Háros-öbölben
kapitány legnagyobb
problémája mindig az, hogy csak 30- 40 perceket tud
egyhuzamban aludni, hiszen haladni kell.
Ez pedig
nagyon megviseli az emberi szervezetet, könnyen lelki
kimerültséghez vezethet.