A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2006.12.04-12.27

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2006.12.04. (72.nap)
Ma reggel is tudtam rádiózni, tehát ismét jó a kommunikációm. Ez a vitorlázás után a 2. legfontosabb!! Gyurival, Tibivel, Karesszel is beszélgettem. Jól hallottak és én is őket. Érdekes, volt egy másik vitorláshajós adás is rajtam kívül, aki Olaszország vizein hajózik. Sajnos én nem hallottam Zolit (HA7WFC/MM). Néhány amatőrrel tudtam beszélgetni.
HA6VB, Jenő, 5-6,
HA1DFN, Atilla, 4-6,
HA6QE, 5-7,
HA6ZJ, János, 5-6,
HA6EV, 5-7,
HA6EV, Jenő, Egerszalok,

Sok mindent csináltam ma is a hajó körül:
- Vitorla varrás (a normál fock kicsit gyengül 1-2 helyen)
- Motor ellenőrzés
- Rekeszek ellenőrzése
(Jó hír, hogy a legelső szekrény az orrban, nagyon-nagyon száraz!!)
- Víztankolás (4-5hétre van csapvizem, utána fogom a palackos vizet használni)
- Árbocbeállítás
- Tömítés javitás (az orrfény kábele mellett a szigetelést javitottam)
- Cockpit takarítás
- Mosogatás
- Rendcsinálás
- A korlátom 2 tartóoszlopa is meglazult, ezek csavarjait poliészterrel ragasztottam vissza, persze egy kis üvegszállal megspékelve.
Sajnos a dobozom nem lett meg, a rendőrségen adtak ma egy papírt a tényállásról. (Este vették fel az adatokat, reggelre lett kész a jelentés.) A kikötői rendőrségen is bejelentettem a dobozom elvesztését, majd később a marina irodájában is bejelentettem.
Holnap kapok otthonról pénzt a Western Union Agenten keresztül.
Sajnos emiatt van egy kis időveszteségem, legjobb esetben holnap este indulok. Tenerifet emiatt ki is hagyom, hanem egyből Cape Verde felé megyek.
Délután netezek a kikötői kocsmában 1,2euro a kávé és ilyenkor ingyen net van néhány órát (Wireless). (A városban kb. 1 euro 1 órára a net.)
Még Balázs küldött egy érdekes linket nekem tegnap: www.sailmike.com, röviden egy 14 éves srác elindul az Atlanti-óceán átkelésre egyedül.
Michael Perham a neve, a hajóját is érdemes megnézni: www.tide28.com
Rotormantől van egy időjárás előrejelzési mód, amit lehet, hogy használok majd. Saildocs a neve és Nekem nagyon tetszik. A probléma, hogy a HF rádión keresztül kéne küldeni egy 8 Kb fájlt Nekem, grb kiterjesztéssel, ami azért kicsit sok psk üzemmódban.

2006.12.05. (73.nap)
Reggel 8:00 UTC-kor rádióztam, beszéltem Karesszel, Gyurival, Tibivel, HA6QI. Sajnos a másik magyar hajót Olaszországból nem hallottam.
Pénz felvétel:
VIAJES NOCHE Y DIA,
C.General Mas de Gaminde 47 Bajo
(Szerencsére a kikötőtől nincs messze, de csak 9-kor nyit.)
10 UTC körül ismét rádióztam (Karesszel beszéltem), de már rosszabb volt a terjedés sajnos.

Reggel a navigációval foglalkozok,
Cél: Cape Verde, Ilha De Sao Vicente, Mindelo, Porto Grande (016-54N; 025-01W) Távolság: 860 tmf
Nehézség, hogy Santo Antao és Vicente között a szél általában felerősödik, akár plusz 15-20 csomós is hozzá adódhat a kinti óceáni szélhez.
(A tervezett horgonyzóhely, kikötő az pont a csatorna felénél van.)
Ismét vásárlok:
9 liter víz (ezzel együtt kb. 100 liter palackos vizem van)
2 kg müzliszerűség
10 tábla csoki
3 kg tartós kenyér
2 rúd kolbász (Pistáék jobbat csinálnak!)
Levesporok
Teszták

Ebéd: Gyümölcsök! (Papaya, Mango, Chirimoya)

Délután pakolászok. Az óceánon minden rögzítve van, mert különben összekeverednének a dolgok. Minden mindennek, ami már nem olyan jó...
Az aksik töltését befejeztem, remélem majd a Zöldfok-szigeteken lesz lehetőség ismét töltésre.
Időjárást ellenőriztem, északkeleti szél várható egész héten. (Erőssége:Bf.4-7)

Este felé: Checkout (15 euro volt 4 éjszaka nekem).
Megadtam több elérhetőségemet a marina irodájába, hátha meg lesz a dobozom.
Majd este 8-ig még interneteztem.
Indulás 9-kor.
A mellettem lévő FANTASY I. kapitánya segítette az indulásomat, egy ausztrál nyugdíjas (fizikus volt aktív korában:-). Ő a feleségével egyből a Karib tengerre vitorláznak néhány napon belül.
Közepes hajóforgalom, de észnél kell lenni a szigetek között még. Itt azért jóval sűrűbb a hajóforgalom.
Egész este Bf. 4-es szél, a partközelében még a hullámokkal is sokat szenvedek. A parttól távolabb a már a hullámok nem rövidek annyira így kellemesebb a vitorlázás.
Az irányom 221, de sajnos nem tudom tartani, mert akkor csapkod a fock. (Totális hátszél esete.) Így 200-ra vagy 240-re megyek. Igaz a nagy hullámok miatt az iránytartás sem pontos.
Az a tervem, hogy mostanában kiegészítem majd a Naplómat napi szintű hajózási információkkal. Tehát láthatóság, hőmérséklet, barométer, szél irány, erősség, áramlás, sebesség, irány, log-állás, déli poz. szóval sok ilyen információ is lesz napi szinten. Így talán jobban beleláttok majd mindennapokba.
A telefonom ismét nem működik, most a töltője nem oké.

2006.12.06. (74.nap)
Mikulás nap van!
A gumicsizmámba csak csoki mikulást találtam, virgács nincs :)
Tehát idén jó voltam!!!
Sajnos ma nem tudtam rádiózni, valamiért kikapcsolódott és nem tudtam bekapcsolni. 12V-ot mértem a csatlakozónál, tehát az ok.
Reggeli: spanyol szalámi, kenyér és tartós kenyér, marokkói hagyma
3 nagy hajóútvonal van erre, elég sűrű a hajóforgalom. Mindig látok 1-2 hajót. Van amikor néhány száz méterre meg is közelítenek.
Ebéd, vacsora: hagymás rántotta paradicsommal
Napi 1-2 banán a fejadag pluszban a hajón (kb. 10 napig elég is lehet)
Az éjszaka nyugodtan telt, néha 1-2 hajó közeljött, de nem volt veszélyes helyzet.

2006.12.07. (75.nap)
Kora reggel vitorlát varrtam. Sajnos a fock 3 helyen is kicsit elszakadt. A varrás alatt a viharfockot húztam fel, azzal csak 2,5 csomóval haladtunk. (Bf. 4-5 esetén még a normál fock az ideális)
Reggel sikerült rádióznom 9:10 UTC-kor.
Beszéltem Gyurival, Tibi elmondta a következő 9 nap várható időjárását.
Vasárnapra Bf.7-es szelet mondott. A többi napra Bf.3-6 közötti ÉK szeleket.
HA7JZ, Jásztelek, Zoltán, 5-8,
HA6QI, 5-8,
HA3UX, Tamási, Pista, 5-8,
És persze a füttyülő kollégát is jól hallottam.
Reggeli szokás szerint szalámis kenyér hagymával.
Ebéd: hagymás rántotta paradicsommal.
Délután felhúztam a normál fockot és ismét átlagban 3,5csomóval tudtam vitorlázni.
Az éjszaka nyugodtan telt. Igaz még mindig van hajóforgalom. Emiatt nyugatabbra tartok, hogy a 3 jelentős hajóútvonat kikerüljem.

2006.12.08. (76.nap)
Már napok óta felhős az ég. 1-2 hullám néha becsap a kabinba, persze jóval több a cockpitbe.
Ma rádióztam.
Tibivel, Karesszel, Gyurival és Alexel is tudtam beszélni.
Továbbá:
HA7WFC/MM, Zoli (Olaszországban egy vitorláshajó),5-5,
HA6Qi, Bandi,5-6
HA0LG, 5-7
HA8JA, Imre, Csepel, 5-7,
HA6Jz, 5-7,
Ha5MG, Gyuri, Bp. (18.ker)
YO6FCW, Vili, Csíkszereda, 5-5,

A szél erősödik, ma már Bf.5-6, iránya ÉK.
Láthatóság: 6 (jó!)
Barométer: 1032
Hőmérsélet: 22-25 fok között változik
Tengerállapota: 5
Délután már a viharfockot húztam fel.
Este nyugodtan telt.

2006.12.09. (77.nap)
Még Las Palmasban olvastam a sailing.hu oldalon a Méder Áron témát. Köszönöm a kedves szavakat és a támogatásokat!
A jachtnaplóm betelt, mostantól az általam kitalált egyszerűsített Naplót használom.
Ma nem rádióztam.
Egész nap viharfockkal vitorláztam.
Bf.6-7 ÉK szélben.
Tengerállapota: 7
Vitorla: vihar fock
A 8 méteres hullámok meglehetősen gyakoriak!!
A hajó egyenlőre stabil ebben a rendszerben.
Étkezés: szalámis és sajtos kenyér hagymával.
Hátszélben, 3/4 szélben próbálok vitorlázni.
Hátulról jönnek a hullámhegyek, amiknek a tetején szörfözök... vagy inkább "hullám-lovaglok". Persze fent a csúcson csak rövid ideig vagyunk, utána vágtatunk (vagy inkább zuhanunk!) le a mélybe!!
Az éjszaka nyugodtan telt.

2006.12.10. (78.nap)
Végre egy kis meleg étel: rántotta és sült virsli
Ma rádióztam.
Gyurival, Karesszel és Tibivel beszéltem. és a többiekkel is röviden, sajnos az aksival spórolok, hogy végig kitartson.
HA8RD, 5-7,
HA1DEU, Tamás, Mosonmagyaróvár, 5-6,
HA5TVI, Pista, 5-6,
YO6BGT, 5-5,
HA6QI, 5-5,
YU7FF, 5-6,
9:00 (25-00N;019-17,6W)
48 tmf-et tettem meg jó irányba.
Ez szép eredmény 1 viharfockkal és rögzített kormánnyal.
Az autopilot ismét nem teljesen oké. Ezért mostantól csak rögzítem a kormányt. Ilyen nagy hullámok esetén amúgy sem jó megoldás az autopilot. Kicsit esik néha az eső, ezért a láthatóság is romlik, már csak 5-ös.
Szél: Bf.5-6 ÉK
Tengerállapota: 7
Már a passzát övezetben vagyok, ez látható a felhőzetből is.
Az éjszaka nyugodtan telt. Igaz kicsit erősödött a szél, igy viharfokkal haladtam éjszaka.
Indulásomkor telihold volt, és azóta is még nagy a hold, ami megkönnyíti az éjszakai hajózást.

2006.12.11. (79.nap)
Ma nem rádióztam.
9:00 (24-20N; 019-49W)
Barométer: 1034, állandó már 2 napja (nem esik)
Hőmérséklet: 24fok (dél körül felmegy általában 26-27fokra, este lemegy 21-22 fokra)
50 tmf-et tettem meg jó irányba, ami ismét szép eredmény, mivel este mikor aludtam csak lassan sodródott a hajó Nyugatra, ami nem teljesen jó irány nekem.
Szél: Bf.5-6 ÉK
Tengerállapota: 7 (6-9 méteres hullámok)
Vitorla: Viharfock, délután normál fock
Reggeli: 1 kg banán (mivel romlásnak indult) és szalámis kenyér
Délelőtt olyan mintha egy cápa úszott volna el mellettem. (Kétszer is láttam az uszonyát.)
Ebéd: szalámis lecsó (3 paradicsom kezdett megromlani!) Amíg készítem az ebédet addig vitorlát varrok...
Mögöttem jönnek a hullámhegyek, folyamatosan nyomnak le délnyugat felé.
Néha be is csapnak hátul a cockpitbe, de még elviselhető az állapot.
Esik az eső délután, de ez már meleg eső!
Este szétszedem az autopilotot, mivel zárlatos.
Ki kell belőle önteni a vizet, tényleg nem vízálló.
A motorja zárlatos, holnap megpróbálom megjavítani.

2006.12.12. (80.nap)
Samsungosoktól és ex-Samsungosoktól régen kaptam levelet! Legalább a ráérő managerek írjanak mik történek mostanság ott Nálatok?
Reggel tudtam rádiózni.
8:30-kor még nem volt tökéletes a terjedés, de 9:00-kor már szinte mindenkit jól hallottam. Gyurival és Karesszel is beszéltem.
Továbbá:
HA3UX,
HA3RG,
QE4BAB, Alex, 5-6
A kapott időjárási adatok alapján:
Csütörtöktől gyengül a szél, de marad ÉK.
(Ebben a körzetben az É-i és az ÉK-i Bf.4-5 a leggyakoribb decemberben.)
9:00 (23-59N; 020-45W)
Jó irányba 44 tmf-et tettem meg az elmúlt napon.
Barométer:1030
Hőmérséklet: 24-26 fok
Szél: Bf.4-5 keleti
Vitorlázat: normál fock
Átlag sebesség: 3 csomó
Délelőtt sütött a Nap.
Délután felhős volt az ég és esett az eső.
Eddig mindig volt szivárvány, de most annyira felhős az ég, hogy nem láttam. Marokkó partjainál éjszaka is láttam szivárványt!
Délután ismét elkezdtem horgászni, előtte kb. 1 órát bogoztam a damilt és a a kötelet, majd új szerelést tettem fel. Most nem villantóval, hanem műcsalival próbálkozok. Még a hétvégén a szerelés a vödörrel együtt beesett a vízbe a nagy hullámok miatt.
Egy nap múlva vettem ki a vízből, de akkor már csak egy nagy csomó volt az egész...
Sikerült beállítani a Carinát és most magától vitorlázik, így most főzök valamit! (8. napja vagyok úton, de normális meleg ételt még nem ettem.)
Végre meleg vacsora. Rizses hagymás répás virslis szalámis chilis... nem is folytatom, mindent beleraktam ami volt, és eddig ez sikerült a legjobban!! Sajna a gulyáskrém elfogyott, kishajónál nem lehet mindenből nagy készlet.
Éjszaka:
Néha esik az eső, a szél ereje folyamatosan változik: Bf.1-5!
(Az eső meleg, ez már a passzát övezet!)
Alvás:
Az óceánon, ahol kisebb a hajóforgalom a kabinban alszok. Ha nagyok a hullámok, akkor a plexi ajtót berakom, hogy a víz ne csapjon be, de viszont jól kilássak! Ilyenkor 1-2 óránként felkelek ellenőrizni a forgalmat és a hajót. (Rögzített kormány, beállított vitorla.)
A hullámok miatt nehéz aludni. Fel-le mozgás: +/-3 méter és persze van még egy oldalirányú mozgás is, ami kb. +/-2méter. A kabinban minden csörög és mozog a hajóval együtt. Ha az ember fáradt, akkor persze könnyen elalszik!

2006.12.13. (81.nap)
Poór József által küldött Varsányi József Zsuzsannával a Föld körül könyve nagyon hasznos olvasmány nekem folyamatosan. Eleinte főleg, mert útvonal tippeket adott. Mostanában inkább a hozzáállása tetszik Józsefnek, és talán ez nekem is példaértékű.
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival és Karesszel is.
A többi összekötetés:
HA1TO, Ernő, Győr, 5-8,
HA6QI, Bandi, Gyöngyöspatak, 5-6,
HA2RI, 5-6,
HA8KW, Feco, Szeged, 5-7,
DH7KU (HA7XQ), Csaba, Köln, 5-9,
HA4ZD, 5-8,
HA3UX, Pista, Tamási, 5-7,
HA8AR, Pali, Békéscsaba, 5-7,
Néhány spanyol amatőr is próbált velem beszélni, de én nem hallottam őket.

POS. 9:00UTC (23-02N;020-55W)
Jó irányba megtett távolságom 54tmf az elmúlt 24órában.
Átlag sebességem: 2-3csomó
Hőmérséklet: 24-26fok
Barométer: 1030
Szél: Bf.4-5 K
Vitorlázat: Normál fock, délután a nagyvitorlát is felhúzom
Tenger állapota:4-5 (max. 4méteresek a hullámok)

Van védőhálóm, de nem szerelem fel, mert a korlát is elég egyelőre.

Reggelire a tegnapi vacsorát ettem, remélem még estig kitart, mert nagyon finom és gyorsan fogy!!

Szt. Kristóf medál a nyakamban, az EPIRB bóját egy mozdulat levennem...
A mentőtutajt egy másik kötéllel is rögzítettem, nehogy elveszítsem! (Néhány napja egy 15 literes palackot veszítettem el, pedig jól ki volt kötve!)
Délben fogtam egy kb. 1kg-os halat, sült hal volt az ebéd!

Estefelé ismét fogtam egy 2-3Kg-os halat. Sült hal volt a vacsora!
(Reggelire is azt ettem még, mustárral emlékeztet a Balatoni Hekkre!!)

Délre próbálok menni, az időjárási adatok alapján minél hamarabb el kéne érnem a 19N, de nekünk ez nem megy olyan gyorsan!

A cockpitba folyamatosan becsapnak a hullámok, pedig gyengült a szél és kisebbek a hullámok is.

23:10-kor áthaladtam a Ráktérítőn (22-30N). Alvással ünnepeltem ezt a nagy eseményt!

2006.12.14. (82.nap)
A Las Palmas-i kikötői kocsmában sokan odajöttek hozzám, hogy ugye én vagyok azzal a kicsi hajóval. Nem a nevem vagy a hajóm neve rögzült bennük, hanem a nemzetiségem: magyar. Az a 'kis magyar hajó', igaz volt aki olasznak gondolt először, de elmagyaráztam a színek elrendezését és a címert is. (Így azt mondták, hogy értik... néha tovább magyaráztam hol is van Magyarország:-)

Afrika partjaitól 100-200-300 mérföldre hajóztam/hajózok ezen a szakaszon. Nyugat Szahara, Mauritania, Szenegál, de hát mindenhol nem lehet kikötni, nincs rá időm és nem is tanácsos mindenhol...

Reggel rádióztam. Gyuri elmondta a várható időjárást az elkövetkező 1 hétre.
Max. Bf.4 Jellemzően Keleti.
Karesszel is beszéltem, átadta az otthonról érkező üzeneteket.
További összekötetések:
OE4BAB, Alex, 5-7,
HA8RD, Laci, 5-8,
HA6QI, Bandi, 5-7,
HA2RI, Laci, 5-7,
HA3RC, Zoli, Zugló, 5-7,
Sajnos HA5PTN-t és HA7JZ-t nem hallottam.
A terjedés teljesen megfelelő volt UTC8:40-től már.
Info: 14.303 MHz a német hajósokat követő amatőr állomás.
9:00UTC
POS.(22-16N; 21-01W)
Az elmúlt 24 óra alatt 40tmf-et tettem meg jó irányba, ennek oka, hogy alvás közben a hajó elfordult...
Barométer: 1025
Hőmérséklet: 26fok
Tenger állapota: 4 (1,25-2,5méteres hullámok)
Szél: Keleti Bf.3-4
Vitorlázat: Génoa
Kanári áramlás: déli 0,5csomós
10. napja vagyok úton, ez alatt 20 liter víz fogyott és 3 liter üzemanyag.
Üzemanyag készlet: 57 liter
Víz készlet: 280 liter
Délelőtt kicsit rádióztam, spanyol és olasz rádiókat hallgattam, persze főleg a zenéket. (Kossuth Rádió gyengén jön...)
Még tegnap éjszaka egy hal elvitte a villantómat, sajnos nincs sok villantóm. Ma reggel feltettem egy másik villantót.
Kb. 1,5 órát varrtam a fockot, sajnos két helyen is elszakadt a varrásmentén. (Előbb utóbb majd kell csináltatnom egy másik fockot.)
Majd tartottam egy nagy mosogatást, mert már minden lábos (2 db.) koszos volt, és rendet is csináltam.
Délben az orrban lezuhanyoztam, mivel nagyon erős a Nap, így jól esett.
Ebéd: 'nyári ebéd' vagyis szalámis kenyér paprikával (néhány csepp ketchup-el)
Délután töltöm a GPS aksit és néhány ceruza aksit a főaksiról.
A hajó magától megy már napok óta, ami jó hír. Sajnos nem túl gyorsan és van egy +/-15 fokos játéka is.
Délután szunditok egyet, mikor van rá lehetőségem, akkor érdemes pihenni. (Ki tudja mikor tudok ismét egy jót aludni?)
Késő délután (még mindig erős a Nap fénye!) és este (az ég tele van csillagokkal) vezetem a hajót, igaz a hajó menne magától, de kellemes az idő és nagyon jó a hangulat.
Még Rob mondta Koperben az indulásom előtti napon, hogy az óceánon csodálatosak lehetnek a csillagok. Jól gondolta! (Minden este megnézek egy csillagot az égen...)
Este 10-kor elkezdek levest főzni. Répa és hagyma az alapja, és ami van azt beleteszem:) Erős Pistával persze feldobom a végén. A hajó dülöngél, tehát nem egyszerű a feladat!

2006.12.15. (83.nap)
Reggel rádióztam.
Gyuri elmondta az időjárási előrejelzést. A következő napokban D, DK 1-2 szél várható. Majd visszajön az ÉK 3-4-5.
OE4BAB, Alex, 5-7,
HA3RC, 5-7,
POS. 9:00UTC (21-31N; 021-12W)
Barométer: 1024
Hőmérséklet: 27-28fok
Szél: Kelet Bf.1-2
Tengerállapota: 3 (0,5-1m hullámok)
Vitorlázat: Génoa (Később nagyvitorla)
Átlag sebesség: 1-2csomó
Irány: 220
Az elmúlt 24 óra alatt 42tmf-et tettem meg jó irányba.

Délkörül úszok egyet az óceánban. Nagyon kellemes a víz.
A hajót egy kisebb hal követi. Sajnos a hajónak már szakálla van. Meg sem próbálom a hajó alját megtisztítani, mivel ahhoz azért nagy a hajónak sebessége.
Fürdés után napozok, olyan nyár érzésem van így decemberben kicsit furcsa.

A kötelek már kemények a sósvíztől, főleg a schottok. Las Palmasban csak a grószschottot mostam át.

A hal, amelyik követ engem, lassan olyan, mintha a kiskedvencem, "házi állatom" lenne.
Itt inkább hajó állatnak kéne nevezni... Amikor a műhalamat közelebb húzom a hajóhoz, akkor azt hiszi, hogy egy másik hal és odaúszik hozzá, és együtt úsznak. Kicsit magányos lehet a halam, egyedül 11 napja.

Vacsora: Fasírt (Halat nem tudtam fogni, de a villantóm ismét oda lett, talán egy nagy hal.)

Estefelé leállt teljesen a szél.

2006.12.16. (84.nap)

Reggel rádióztam. Beszéltem
Gyurival (G0IJG),
Karesszel (HA5CAR),
Alexel (OE4BAB) és
Lacival (HA8RD).
8:40-től már jó volt a terjedés.
POS.
9:00UTC (21-21N;21-17W)
Barométer: 1023
Hőmérséklet: 26-27fok
Szél: Keleti Bf. 0-1 (Néha teljes szélcsend, néha egy enyhe szél)
Tenger állapota: 1
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Átlag seb.: 0-1 csomó
Irány: 200
Az elmúlt 24 óra alatt 11tmfet tettem meg jó irányba! (Az Algir partoknál volt egyszer hasonlóan helyzet.)

Holnaptól talán lesz Bf.3-as szelem is. Aztán javul a helyzet!

Ebben a körzetben decemberben a teljes szélcsend valószínűsége 1%,
47% ÉK
40% K
12% a többi irány
1% szélcsend - MOST EZ VAN!

Hajnal óta ugrálnak körülöttem a halak, de a műhalamat nem szeretik. Előszedtem a szigonypuskámat, hogy kéznél legyen, hátha jön a nagy hal.

Délelőtt a gépre mentettem a képeket, sajnos a gép kikapcsolódott, és elvesztettem kb. 80 db képet, amit az első héten fényképeztem. (Pedig voltak közöttük néhány igen érdekes!!)

A műhalamat egy nagy hal ismét kettéharapta. Fogynak a villantók és a műhalak. Felszereltem az utolsó villantót, hátha ez bejón:) A következő kikötőben jó sok villantót és műhalat kell vennem, mivel itt ez fogyóeszköz. Szerintem a villantó jobb, mint a műhal! (Többet foglalkozok a horgászással, mint a hajózással :-)

Teljesen szélcsend van, ezt felhasználom a hajó javításkora. Főleg 1-2 helyen szigetelek, ahol kicsit beáztam.

Algéria óta nem kellett napkrémet használnom, de most ismét kell. Nagyon erős a Nap! Fürdök és napozok. Ma egy pihenőnap van! Amikor látok 1-2 nagy halat, akkor gyorsan bemegyek a vízbe, hátha meg tudom szigonyozni őket, de ilyenkor mindig eltűnnek. Viszont az én halam, folyamatosan jön ismerkedni, ami kicsit ijesztő, mivel meg akar "szagolni" és közel jön...
Az óceánban a láthatóság 20-25 m, én jobbra számítottam. Vannak medúzák is, tehát arra is figyelni kell, nehogy beleugorjak egy medúzába.
Délután almakoktélt csináltam magamnak, igy még jobban érzem magam!
Sima a víz, semmi szél, lassan sodródok 0,3csomóval össze-vissza...
UTC 19:00
POS. (21-21N; 21-21W) Érdekes poz.!!
Késő vacsora: Pastaria, Carbonara. (Igazából 2 fő adagját ettem meg és így sem laktam jól.)
Egész hajnalban villámlik tőlem délre, és kicsit esik is az eső.

2006.12.17. (85.nap)
Ma reggel nem rádióztam, mert kicsit elaludtam.
12:00 UTC
POS. (21-24N;021-25W)
Megtett táv. 10 tmf, de jó irányba minusz 4 tmf a tegnapi eredményünk. (Emiatt nincs nagyon jó kedvem. Ez a negatív rekordom!)
Barométer: 1026
Hőmérséklet: 27fok
Szél: Bf.0, 11 körül Bf.1 ÉK,K
Felhős az ég, néha esik is az eső.
(Mellettem nagyobb zuhé megy el...)
Tenger állapota: 1
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Irány: 200
Átlag sebesség:1-2 csomó

Próbálok horgászni, mivel mellettem előttem folyamatosan ugrálnak a halak. Sőt a hajót is követi néhány nagy méretű hal. (Ahhoz, hogy megszigonyozzam őket mélyen vannak.) Nem sikerült halat fogni, abba is hagyom...

15:00-kor erősödik a keleti szél, majd félóra múlva gyengül. Pont amikor főzök :)
Estebéd: chilis tönkölybúza hagymával, répával és tonhallal (Plusz sok fokhagymával, mert sajnos kezd romlani a fokhagymám.)
Ma egy esős nap volt. Esik eláll, majd ismét esik, majd ismét eláll. Legalább tizenöt kis esőt számoltam ma...
Estefelé tovább gyengül a szél, a hullámok maradnak. Billeg a hajó, ami kellemesen álomba ringat ma este...
Alvás: az ágyamat nehéz elképzelni. Lábamnál a térképasztal és a szerszámosláda, szigonypuska a fejemnél. Az éjjeli szekrényem az egyik ételes hordó és a pótaksi. (Legalább 90%-ban ki tudom magam nyújtani.)

2006.12.18. (86.nap)
Reggel rádióztam. Karesz elmondta a várható időjárást. (Keleti Bf. 4-5.) Beszéltem Gyurival és Tibivel is.
Továbbá:
HA5BIK, 5-8,
HA5RW, Laci, Budakalász, 5-8,
HA6QI, 5-8,
HA2RI, Laci, 4-6,

POS.
9:00UTC (21-00N;21-35W)
Az elmúlt 24 órában 38tmf-et tettem meg.
Barométer: 1028
Hőmérséklet: 25-26fok
Szél: Keleti Bf. 3-4
Tenger állapota: 2
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Átlag seb.: 3 csomó
Irány: 210
Időjárás: felhős az ég és néha esik az eső.

Az üres flakonokat és a szemetet a hátsó kabinba tettem, mivel már a kabinba nem fértem el tőlük. Majd előszedtem a heti bioétel adagomat, heti szinten vannak csomagolva, többszörösen vízhatlanul.

Délben a térképeket rendezgettem, az Európai és Kanári szigeteki térképeket eltettem, és elővettem a Cape Verde térképeit (366, 367BA). Igaz legtöbbször a laptopot használom és a MaxSea-t, de jó ha elő van készítve.

Délután az ételeimet leltároztam.
Paprika, paradicsom van még néhány napra, összesen 1 banánon és néhány almám van. A kenyér is lassan elfogy. Éljen a kétszersült!! 12 db tojás és 3 rúd szalámi, a sajt is elfogyott sajnos. (Persze vannak konzerveim és bio tartós ételeim is.)
Ma a Carina jól tartotta az irányát.
Este Biblia olvasás...

2006.12.19. (87.nap)
Reggel rádióztam. Tibi elmondta a várható időjárást. (Keleti, Északkeleti Bf. 3-4-5.) Beszéltem Gyurival is.
Továbbá:
HA7JUD, Dénes, 5-7,
HA1DEU, Tomi, Mosómagyaróvár, 5-7,
POS.
12:00UTC (19-59N;21-44W)
Az elmúlt 24 órában 68tmf-et tettem meg.
Barométer: 1026
Hőmérséklet: 26-27fok
Szél: Északkeleti Bf. 3-4
Tenger állapota: 2
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Átlag seb.: 2,7 csomó
Irány: 180-210
Időjárás: Süt a Nap, nincs felhő az égen,
A reggeli kávém sós lett, kaptam egy nagy hullámot telibe, ez volt ma az "ébresztőm".
Egész délelőtt és délután vezettem a hajót, mivel csak így megy tökéletes irányba...
Késő délután láttam egy nagy konténerszállító hajót, tíz nap óta ez az első hajó, amit láttam.
Este megettem az utolsó banánomat.
Vacsora: szalámis rizs (hagymával, répával és természetesen fokhagymával)
A chili elfogyott:(

Amikor főzök, akkor bő félszélbe állítom a hajót, 10-15 fokban megdől a hajó. Ilyenkor a főzött alátámasztom egy 15 fokos ékkel, és így kompenzálom a hajó dőlését. Sok-sok ötletes megoldás van a hajón, javarészt Apu ötletei alapján.

2006.12.20. (88.nap)
Reggel rádióztam. Karesz és Gyuri elmondta a várható időjárást. (Keleti, Északkeleti Bf. 3-4-5.) Beszéltem Tibivel is. Sajnos nagyon rossz volt a terjedés, és Gyurit hallottam a legjobban.
POS.
12:00UTC (19-09N;22-02W)
Az elmúlt 24 órában 72tmf-et tettem meg.
Barométer: 1026
Hőmérséklet: 27-28fok
Szél: Északkeleti Bf. 3-4
Tenger állapota: 2
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Átlag seb.: 3 csomó
Irány: 210-230
Időjárás: Süt a Nap, nincs felhő az égen,
Egész délelőtt vezetem a hajót, hogy a megfelelő irányba menjünk.
Ha magára hagyom Carinát, akkor nem tökéletes az irány: Kb. 170-180
Délután jöttek a delfinek, nem sokan csak hárman voltak. Sokkal gyorsabbak, mint én, de azért kicsit játszottak a hajó körül. Az óceánon most látok először delfineket. (Teknőst és repülőhalat még nem láttam az utam során, remélem az emberek nem irtották ki őket teljesen.)
Este egy nagyhajó közeljött hozzám, ezért is éjfélig a kormánynál voltam, és éjszaka többször kimentem ellenőrizni a hajóforgalmat és a hajót. Sal (Cape Verde központja) szigete 120 tmf-re van, ezért itt már indokolt a hajóforgalom. Fontolgatom, hogy itt kössek-e ki...

2006.12.21. (89.nap)
Reggel rádióztam. Karesz elmondta a várható időjárást. (Keleti, Északkeleti Bf. 4-5.) Beszéltem Gyurival, Tibivel, Alex-vel és Lacival (HA8RD) is. Majd Apuval megtárgyaltuk, hogy Sao Vicent legyen mégis a cél. Ott már várnak, akik segítenek megjavítani az autopilotot.

POS.
12:00UTC (18-24N;22-09W)
Az elmúlt 24 órában 62tmf-et tettem meg.
Barométer: 1025
Hőmérséklet: 28fok
Szél: Északkeleti Bf. 3
Tenger állapota: 2
Vitorlázat: Génoa+Nagyvit.
Átlag seb.: 2,5-3 csomó
Irány: 240
Időjárás: Süt a Nap, nincs felhő az égen,
Egész délelőtt vezetem a hajót, hogy a megfelelő irányba menjünk.
Ha magára hagyom Carinát, akkor nem tökéletes az irány, vagy nagyon lassú.
Délkörül ismét egy nagyhajó a közelemben, Sal szigetre tart.
Ebédre szalámis rántottát eszek hagymával.
Általában pillangó a szokásos menet. Ha jó szél van elég egy génoa, ha gyengébb a szél, akkor a nagyvitorlát is használom.
Ha Bf.5-re erősödik a szél, akkor a hullámok lassan megnőnek, és emiatt nehéz az iránytartás. Amikor egy hullámról lezuhanok, levágtatok, akkor nagyon begyorsulok és egy kishullám is ki tud fordítani. Folyamatos koncentráció szükséges!
Vacsora spanyol instant spárga leves és szalámis kenyér.

2006.12.22. (90.nap)
Reggel rádióztam. Karesszel, Gyurival és Tibivel beszéltem.
Továbbá: HA8JA, 5-8,
Időjárás: ÉK 4-5
Reggeli szokás szerint rántotta.
Sajnos a Csipős Arany elfogyott!!
POS.
12:00UTC (18-11N;22-57W)
Az elmúlt 24 órában 64tmf-et tettem meg.
Barométer: 1025
Hőmérséklet: 26-28fok
Szél: Északkeleti Bf. 4-5
Tenger állapota: 4
Vitorlázat: Génoa (tegnap este óta)
Átlag seb.: 3 csomó
Irány: 240
Időjárás: Süt a Nap, nincs felhő az égen,
Jó hír, hogy a szélgenerátor és a napelem jól tölt, már délben minden fel van töltve. Pedig esténként díszkivilágítással hajózok.

Az éjszakai vitorla beállításon sokat gondolkoztam. Ha simán sodródok vitorlák nélkül, akkor nagyon lassú vagyok (0,5csomó alatti az átlag seb.). Ha gyengén beállított 3/4 esetén igazából nem közeledek a célhoz.
Tegnap este jó irányba óránként 1-2csomóval haladtam, ami nagyon jónak számit. A módszer: Csak génoa és hátszélben begelek folyamatosan, így tol a szél irányba.
Nagyon sok repülőhalat láttam, van hogy csapatokban repkednek mellettem.
Az éjszaka nyugodtan telt, lassan ismét van Holdam, igaz még nagyon kicsi.

2006.12.23. (91.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Tibivel és Lacival.
Továbbá:
HA0KA, István, Debrecen, 5-7,
HA2RI,
Reggeli: rántotta, majd szalámis kenyér.
Egész nap ugrálnak a repülőhalak mellettem, előttem!
POS.
12:00UTC (17-39N;24-00W)
Az elmúlt 24 órában 76tmf-et tettem meg.
Barométer: 1024
Hőmérséklet: 26fok
Szél: Északkeleti Bf. 5
Tenger állapota: 4
Vitorlázat: Génoa
Átlag seb.: 3 csomó
Irány: 240
Időjárás: Süt a Nap, felhős az ég,

Folyamatosan a kormánynál vagyok, karácsony este ki szeretnék kötni. Mivel 19:00UTC 7093 ünnepi rádiózás, talán tudok beszélni Bogival és a családommal is. A másik ok, hogy az ünnepi vacsorát kikötve szeretném elfogyasztani!
Ebéd: csoki, alma és kávé.
Ilyenkor kicsit monoton a vitorlázás.
Vitorlázás, evés, vitorlázás, evés, vitorlázás, alvás, vitorlázás...
Vacsora: tonhalas leves.

2006.12.24. (92.nap)
Ma reggel 8:30UTC-kor nem rádióztam. Mivel több, mint 30 tmf van még a kikötőig, ezért minden percet ki kell használnom, hogy este 6-ig megérkezzek. 9:00-kor a motort is bekapcsolom, de nem sokat segít...
POS.
12:00UTC (17-11N;24-51W)
Az elmúlt 24 órában 60tmf-et tettem meg.
Barométer: 1024
Hőmérséklet: 26fok
Szél: Északkeleti Bf. 4-5
Tenger állapota: 3-4
Vitorlázat: Nagyvit., Génoa
Átlag seb.: 3,5-4 csomó
Irány: 240
Időjárás: Süt a Nap, felhős az ég,
Santo Antao 14-kor hagyom el, még 13 tmf!!
Szerencsémre Santo Antao és Sao Vicente között a szél beerősödik, és 5-6 csomóval vágtatok!
Majd egy kis szigetnél, Pássaros után kapok még egy 2,5csomós áramlást is, szóval szinte repülök! Kikötőtől 2 tmf-re leveszem a nagyvitorlát, majd 1 tmf-re már a génoát is leveszem.
A motor néha szórakozik velem, de nagy nehezen beindul.
Az öbölben még egy zátonyt kell kikerülnöm, majd befordulok a kikötőbe (Persze itt a legpöffösebb a szél!).
Itt nincs marina, így a nagyhajós kikötőbe állok be.
A többi vitorlás kint áll horgonyon, a kikötőben csak egy portugál vitorlás van. Sajnos nincs dingim, így nem akartam horgonyra állni.

A kalandos kikötésről annyit, hogy pont a kikötés előtt állt le a motorom. Egy olajszállítóról átdobtak egy kötelet, így nem sodródtam ki a kikötőből. Először mellé álltam, majd elé.

Kikötés (18:20UTC) után egyből rádiót hangoltam, majd figyeltem.
HA8RD jól hallottam, többször válaszoltam is Neki, de sajnos nem hallott. Mások is voltak a frekin, és lehet, hogy a kikötőben is vannak zavarok...
Így kicsit szomorúan elkészítettem az ünnepi vacsorát, majd lefeküdtem aludni.

Ünnepi vacsora a Carinán:
0. Brandy
1. Előétel: szalámi, főtt tojás, kenyér
2. Húsleves
3. Kuszkusz makréla filével, mellé saláta (paprika, paradicsom, hagyma)
4. Csokis alma, natúr alma és persze spanyol bor!
(20nap a vízen és 1072 tmf.)

2006.12.25. (93.nap)
Cape Verde:
3 szigetet javasolnak az úti könyvek, mint lehetséges kikötő vagy horgonyzó helyek kishajók számára:
1. Sao Vicente (Porto Granda, kikötői hatóságok: 15 ch)
2. Ilha do Sal (Baia da Palmeira, kikötői hatóságok: 13ch, 16ch)
3. Santiago

Ebben a körzetben időjárási infok:
BBC Radio 4. (198KHz) : 00:48, 05:35, 12:01, 17:54 UTC
Radio France international (153KHz): 11:40UTC
Wheater fax: Offenbach 3,855MHZ, 7,880MHz, 13,8825MHZ
(04:30, 05:25, 07:48; 10:50; 16:00; 18:10; 22:00)
Továbbá persze küld még előrejelzést is (24h, 48h, 72h, 96h).

Reggel UTC 4:00-kor keltem, valamiért nem tudtam aludni normálisan.
Az utóbbi napokban a naplóírással kicsit lemaradtam azt pótoltam.
Az autopilotot nézegettem, de sajnos a hajóban nem vagyok felkészülve komolyabb javításokra.
Szokás szerint rendet csináltam, általában ez tart a leghosszabb ideig. (A kishajókban ez is egy komoly nehézség!)
Ez nem egy marina, hanem egy porto.
Nincs WC, nincs zuhany, nincs még egy normális szemetes sem.

UTC8:30 rádióztam Karesszel (HA5CAR) és Lacival (HA8RD), informáltam őket a kalandos kikötésről,
Összebarátkozok ITCH LOPES-sel, mivel itt minden hajóra kell watchman. Sok a kalóz Sao Vicenten, minden útikönyv és hajós beszél erről :) ITCH a portugál vitorlás watchman-je, amíg a városba megyek figyel a hajómra is.

A kikötőben még elintézem a belépésemet, gyors útlevél ás hajópapír vizsgálat. Mivel karácsony van, így senki nem dolgozik. Ilyenkor bármit elintézni nehéz és körülményes. A városban egy szállodában pénzt váltok, majd GILSON-t és ILDO-t hívom az autopilot javítása miatt. A város nagyon csendes és minden zárva, így visszamegyek a kikötőbe kicsit Carinával foglalkozni.

Carina:
- Nagyvitorla és Génoa varrás (kisebb szakadások és megerősítés)
- A horgonytartó egy 17-es csavarja elgörbült (még Tarifában és Salfiban ütődtem néha a parthoz/hajóhoz), ennek cseréje
- Rekeszek ellenőrzése - nincs viz!!
- Az orrablakra plusz tömítés - soha nem elég
- Szélgenerátor rögzítésének meghúzása
- Az egyik korlát (jobboldal hátulról a második) meghúzása
- A racsni mellett (fockschott) kicsit szivárog a víz - ennek tömítése
- Néhány tömítés még...
- A mentőkarika fixálása, nagyhullámok esetén nagy zörög
- A motor propellerének ellenőrzése (nem ok a motor)

ILDO jött reggel 10-re megmutattam neki az autopilotot.
USER MANUAL-omat elvitte, szerviz holnap.
(Ünnepek vannak!)

Problémák:
- Autopilot nem ok (meghajtó motor zárlatos)
- szerviz néhány nap
- A motor nem ok (mindent ellenőriztem, a stif szállt el)
- csere a vízalatt holnap, búvárkodás!!
- Cocpit alja nem zár tökéletesen, plusz leszorítást teszek rá - holnap
- Elektronikai probléma, az 5V-om nem oké - már ellenőriztem, javítás a marinában (forrasztani kell, amivel 220V kell!)

ITCH-vel és Frackoval (olajtanker watchman-je) délben iszogattam, meghivtam őket a spanyol boromra (karácsonyról maradt). Franciául kell beszélnem, nem nagyon örülök, de a bor segít benne :)

Majd délután brandyzünk és borozunk, plusz hozzánk csapódik még egy tengerész. A karácsonyi kuszkuszt felszolgálom nekik. A hangulat a tetőfokon:) Fracko hoz egy kis rizses csirkét, amit persze jobb, mint az én kuszkuszom, mivel chilis...
Mellettem 4-5 kisebb hadihajó, átjön dumálni egy katona is. Persze Ő nem iszik, ez a Cape Verde hadi kikötője is :)
Barabosra nem veszélyes ezzel a hajóval menni? Lehetséges-e? - kérdezi tőlem
Én erre persze azt válaszolom, hogy igen lehetséges.
De nem csak a testi erő számit, hanem a mentálisan is megfelelő szinten kell lenni.
Aztán jön még egy katona...

ITCH eddig életében 3 szigeten volt: Sao Vicent, Santo Antao, Sal. Sajnos drága mulatság lenne nekik az utazás, de vágyik rá.

Lassan visszamegyek a hajóra tovább dolgozni.
16:00-kor megyek be a városba ITCH-vel, 1-2 óra internet után közösen sörözünk (kipróbálom Sao Vicente nemzeti italát), majd elmegyünk a főtérre a FIESTA-ra, itt karácsonykor mindenki a főtéren sétál, beszélget, eszik, iszik, bámészkodik... van zene is :)
Két bohóc szórakoztatja a tömegeket, és egy gyerekkórus énekel karácsonyi dalokat. Furcsák a műkarácsonyfák az utcán, ahol soha nem megy a hőmérséklet 20 fok alá... Decemberben is 28 fok van napközben, egész nap lehet napozni... Nekik ilyen a karácsony.

Az utcán eszünk 1-2 édességet és halat, itt mindenki ezt teszi. Aztán nagyon elálmosodok, és megyek aludni!!

2006.12.26. (94.nap)
A kikötőben népszerű vagyok, mivel érdekes kishajóm van. Azt gondolják bátor vagyok, és a bor a brandy a kuszkusz miatt is. Ezért is mindenki integet nekem, ha meglát :)
Reggel napló írás után (9:00UTC), bementem a vízbe (ami nem nagyon tiszta egy kikötőben), és kicseréltem a stiftet. Érkezésemkor egy damil belegabalyodott a propellerbe ezért tört el az eredeti stift. Maga a művelet nem bonyolult, de mivel a víz alatt kell megcsinálni, így már nehezebb. 5-6 merülése és 2-3 jó ötlet után sikerült megoldanom.

Majd a kormányrudat ragasztottam, mivel a rétegelt fánál 1-2 réteg levált az elején. Volt egy kis kotyogása a kormánynak, kicsit meghúztam 1-2 csavart és szilikonoztam:)

Sajnos a bal első rekeszben volt sok víz, de minden alaposan és jól van csomagolva, tehát nem volt nagy gond.

ILDO reggel 10-kor jött egy szervizessel, aki miután meglátta a hajómat és hallotta a tervemet, csak röhögött, persze a munkát nem vállalta...

Délelőtt sok watchman-nel, halásszal beszélgettem. Volt aki meg is hívott magához. Ki tudja, lehet, hogy el is megyek? Majd egy belga világcsavargó tévedt a hajómhoz, aki fényképezett, tehát még pózolni is kellett :)) Lehet, hogy ezzel a fickóval még sörözök, kicsi a város ki tudja...

12:00-kor átálltam a marinába, a motor oké. Néha a szivató elektronika sajnos nem működik, néha működik - HAZÁRDOs :)
Amikor nem oké, akkor kézzel kell szívatnom, ami nem túl egyszerű...

Délután interneteztem és telefonáltam, sajnos annyi e-mailt kapok, hogy türelmet kérek, de mindenre válaszolok.

Városnézés (templom látogatás!), vásárlás (ételek, halászfelszerelés). Nagyon sok a szegény ember itt, sokan kéregetnek. Azon kívül sok a tolvaj és a vandál (PIRAT), de eddig még nekem szerencsém volt...

Késő délután bementem bejelentkezni a kikötői kapitányságra 3 nap után. A fickó kiakadt a helyzeten, mert a kikötői kapitányságra kell bemenni először. Szóval meghallgattam a hegyi beszédet... Amikor a formanyomtatványt kitöltöttem, látta, hogy a hajóm Svájcban épült. Ez után egy jót beszélgettünk, mivel a szülei 36 évet éltek ott, Ő is ott születtet és járt iskolában...

Estefele ITCH-el (30éves) és a barátaival beszélgettem, a helyzet az, hogy angolul nem nagyon beszélnek, tehát franciául. Az én franciám elég rossz, de itt elég ez is. Az egyik barátja, NILSON festő. Láttam a képeit a galériában, és beszélgettem Vele Picassoról :) NILSON képeit lehet érteni és van bennük valami saját is. Lehet, hogy Európában sikeres festő lenne, de itt csak néhányan látják és veszik a képeit.

A nőkről röviden, itt kicsit lazábban megy minden. A kommunikációban normális, hogy megfogják a kezemet, vállamat, hasamat - már nincs hasam :) (És itt a nők nagyon őszintén megmondják, hogy mi van :-) A nők itt szépek, persze engem nem nagyon érdekelnek... Olyan bozontos a szakállam, a hajam és a ruháim nem tiszták, koszosak és foltosak, szóval nem vagyok a nők bálványa :)

Majd elmentem ITCH házába (Batista településen lakik.), megismertem az anyukáját és a testvérét. Sajnos most ő külön él a feleségétől, gyerekeitől. Itt is van válás... Ittunk bort kicsit ettünk is, majd egy barátja, aki taxis ingyen lehozott a marinába.

Este politizáltunk, itt nagy a korrupció... Magyarországon is :(( Beszélgettünk a CAPE VERDE történelméről és Magyarország történelméről. 1975-ben lett független ország, igaz 1974-ben is voltak függetlenségi harcok.

2006.12.27. (95.nap)
A marinában is csodálkoznak a hajómon, és azt mondják bátor vagyok, én meg azt válaszolom, hogy hülye.

Egy német és egy francia hajó mellett állok, az az érdekes, hogy mindkét idősebb házaspár Barbadosra készül, és hát én is. Igaz ezek a hajók 6-7csomóval mennek átlagban, én meg 2-3csomóval. Nekik 17-18 nap maximum ez a távolság.
A mai munkáim:
- Bejárati ajtót szigeteltem, és a csavarokat meghúztam
- Cockpit alját fixáltam.
(Esetleges átfordulás esetén ne legyen gond!)
- A viharhorgonyt próbáltam
- Sajnos a szivatóm nem oké, kimértem a kapcsoló hazárdos
(Holnapi feladat kitalálni erre egy megoldást, a kézel szivatás körülményes, lehet, hogy a módszer egyszerű lesz, két drót összeérintése minden alkalommal :-)
- A kamera akkumulátorát feltöltöttem 220V-ről, sajna az 5V kimenet nem ok (Holnapi feladat.)
- A fúrom rozsdásodik, szétszedtem és zsíroztam (a kézi 'cigány' fúrót használtam)
- A motor bizonyos részeit, a rekeszeket és az ollómat zsíroztam (Sok minden rozsdásodik)
- Az árbocot beállítottam és fixáltam az oldalmerevítőket, az achterstagot, forstagot (sajnos néha nagy szélben kilazult a spanner, ezért dróttal rögzítettem)
- A pótakkumulátort feltöltettem.
- Pakolásztam (a tapasztalatok alapján új rendezési elvek..)
- Pénzváltás a bankban (a helyi pénz az eszkudó)
- Internetezés (próbálok az e-mailekre lassan válaszolni)
- Vettem horgászfelszerelést, és egy kisebb bevásárlást végeztem

Autopilot: a szervizes ember elvitte késő délután és holnap elmondja majd a lehetőségeimet

Délben Paul, a 460-as Hunterről átjött meglátogatni. Las Palmastől idáig a bumjuk széttört, szélkormányuk széttört. (a kapitánya a hajónak agresszív kicsit, és nagyon hajtja a hajót :-) Paul is búvár, javasolta, hogy vadásszak, mert itt mindenhol hal van!!

Délután bementem a városba és ettem egy kis sült halat rizzsel(1,5 euro volt). Majd pénzváltás a bankban (a helyi pénz az eszkudó). Internetezés (próbálok az e-mailekre lassan válaszolni) Vettem horgászfelszerelést is, később egy kisebb bevásárlást tartottam. Itch-hez is beugrottam, megmutatta a kiállítását (a fő utcán egy nagy házban van). Mivel ő egy szobrász. Adtam Neki egy kis ajándékot Magyarországról...

Este megismerkedtem egy Gambia fickóval, Nal-al, akivel a városban mászkáltunk. Néhány érdekes helyet mutatott. Felmentünk a régi Portugál erődhöz. A kilátás fantasztikus volt. Majd megivott egy sült krumplira, együtt vacsoráztunk. Nal egy hajón (vas 2 árbocos hajó) lakik, a tulajdonosa megengedte Neki. Gambiai helyzetet elemeztük, kicsit politizáltunk. Nagy a munkanélküliség, de a népszaporulatot próbálják csökkenteni. Maximum 3 gyerek lehet egy családban... Meséltem, hogy Magyarország lakossága fogy, nehéz volt Neki elképzelni:)

-----------------------------------------------------------------------
Készülés az átkelésre:
Eddig 95 napot és körülbelül 4,500 mérföldet vitorláztam le Carinával. Ez volt a mi közös felkészülésünk az átkelésre.
Carinát 95 napja tesztelem (és előtte még 20 napot Szlovéniában és Horvátországban). Most még 1-2 kisebb javítást elvégzek. És akkor készen áll a feladatra.
Az Atlanti-óceán átkeléséről:
1. 2017tmf, irány: 268
Cél: Barbados (Bridgetown)
2. 44-50nap az előrelátható menetidő
(Átlag 40-50tmf/nap)

Szeretet-himnusz (1. Korintusi levél, 13) részlet:
"Legyen bár prófétáló tehetségem, ismerjem akár az összes titkot és minden tudományt, és legyen bár olyan teljes a hitem, hogy a hegyeket áthelyezzem: ha szeretet nincs bennem , semmi sem vagyok. Osszam el bár az egész vagyonomat alamizsnaként, és adjam át testemet, hogy dicsekedhessem: ha szeretet nincs bennem, semmit sem használ nekem.
A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, nem féltékeny, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel, nem nagyravágyó, nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem gondol rosszra, nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal; mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. A szeretet soha meg nem szűnik. A prófétálások véget érnek, a nyelvek megszűnnek, a tudomány elenyészik..."