A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)
Yachtnaplóm 2006.12.28-2007.02.09
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that
god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat.
And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old,
all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door
open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier,
'The Long Way' CLOSE WINDOW
--------------------------------------------------------------
2006.12.28. (96.nap)
Reggel Nat-tal kávéztam a városba, ismét jót beszélgettünk.
Délelőtt az Agytur-nál voltam. Az itteni utazási iroda, akik sokat
segítenek. Két rádió-riporter hívott ott fel telefonon, majd az otthoniakkal is tudtam
beszelni. Ez jó volt, mert így Nekem nem került pénzbe,
és persze az utazási irodának se...
Itt az Internet caféékban a bitekért kell sok helyen fizetni,
ahol időre megy a fizetés, ott 18MB/óra korlát van.
Érdekes szisztéma :) Itt luxus az Internet...
Tegnap délután 3 órán át töltöttem fel a képeket :(
A szervizes figura ki tudta javítani a problémát az autopilotban.
(Csökkentet áron Nekem.)
Az autopilot csatlakozóját kicseréltem este, szerencsére volt még egy tartalék.
Kimértem és az is rossz volt sajnos.
Az este jól telt két Gambiai mutatta nekem a várost,
együtt vacsoráztunk a strand éttermében.
(Ők hívtak meg, nagyon kedves volt tőlük.)
Cape Verde, Sao Vicente speciális hely, itt kicsit lazák az erkölcsök.
Itt mindenki azt csinál, amit akar, amihez kedve van.
Mindenki azt gondolja, hogy no problem...
Ádi (a másik Gambiaia) mesélt egy franciáról, aki a jachtján
hozta itt Senegálbol az embereket 300 euroért.
Majd itt 4 embert elvitt utána Brazíliába, itt ez szokás
'embercsempészet kicsiben'...
2006.12.29. (97.nap)
Kicsit másnaposan keltem... de sok a munka még a hajó körül.
A hajó alját megtisztítottam a növények nagyjától.
Majd a kormányt ellenőriztem, szétszedtem és a kotyogását ellenőriztem.
Sajnos kopik a kormánycső vége, ami rámegy a kormányveretre.
A hézagokat kitömtem saválló kis fém darabokkal.
Voltam a kapitányságon kijelentkezni és a bevándorlási irodába is
kaptam még egy pecsétet.
Megtöltöttem a palackokat vízzel, kb. 3-4 hétig ezt a vizet fogom inni,
majd a palackosat.
(110liter víz 10-20literes kannákban abszolút tartalék.)
Az 5V kimenetet megoldottam, de sajnos a második GPS nem működik.
A szivatónál valószínű majd minden alkalommal összeérintem a két drótot,
nem teszek be egyenlőre másik kapcsolót.
Délután dumáltam egy kicsit Itch-el, Nelsonnal és a haverjaival.
(Itt sok a Nelson...)
Majd 4 fele Nattal megmásztuk az itteni hegyet, ami kicsit veszélyes volt,
mert homokos volt a hegy, nem tudtunk mibe kapaszkodni.
Este meghívtam egy kis borozásra, majd kajáltunk is (sült krumplit).
Cata problem, ami azt jelenti nincs probléma.
Itt mindenki azt mondja, Cabo Verde cata problem.
De itt ez egy kicsit börtön mindenkinek, mert kevés a hely,
kevés a lehetőség, mindenki elmenne innen.
De mosolyognak az emberek, van egy spéci itteni kézfogás,
és jól érzik magukat, ahogy lehet.
2006.12.30. (98.nap)
Nat szeretné, ha elvinném Barbadosra, megmondtam Neki is, hogy szóló vitorlázó vagyok!
Már ma indulnék, ha lehetne, de mindenkinek jan.1-ét mondtam.
Hiányzik a tenger, jó lenne már vitorlázni.
Délelőtt Paullal búvárkodtam az öböl másik oldalán. Kb. 15 perc volt az
ő dingijével.
Paul: 33éves amerikai, a szülei Kubából menekültek Amerikába,
de ő már New Yorkban születet. A College után, ahol üzleti
tudományokat tanult, utazik és dolgozik...
Ennek lassan már 9 éve.
Minden munkát elvállal, volt már minden, de legjobban a halászatot
szereti. Mostanában, 3 éve búvár instruktor, de már unja, új dolgot
akar kipróbálni.
Ezért is keresett, majd talált egy Atlanti-óceánon átmenő vitorlást (Hunter 460)
(Szerencsés sok-sok ember keres hajót, de nem mindenki talál.)
Sajnos a hajója bumja és az autopilotja széttört, a kapitány visszament
Las Palmasba újakat venni. Talán 1-2 hét és indulnak.
Szóval vadásztunk a halakra, és összejött egy ebédre való.
Paul elkészítette, majd együtt ebédeltünk.
Leöntöttük néhány sörrel:) A hajón minden van, és hatalmas!!
Kora délután Nattal a strandon sétáltunk, azt hittem többen lesznek kint, de nem
kb. 30-40 ember volt kint.
Délután ismét a Kulturális Központba mentem, Itchel és a többiekkel
találkoztam. Itch segítet vásárolni, vettem zöldséget, gyümölcsöt.
(Érdekes volt, én franciául beszéltem és alkudtam, Itch fordított
kreolra, majd egy idő után már én is mondtam, hogy sok-sok kreol nyelven :-)
Estig a Kulturális Központban voltam, majd közösen vacsoráztunk a központban egy kocsmában.
Késő este Paullal a városban mászkáltunk és az utcán ittuk a helyi alkoholt
a grogot. Nagyon erős!!
Discoba nem mentünk, 3-4euro kicsit sok lett volna...
(Itt mindenki az utcán mászkál, éjfél után beindul az élet!)
2006.12.31. (99.nap)
A Zöldfoki-szigetek kicsit olcsóbb, mint a Spanyolország.
Étteremben (pl. a strand mellett) 5 euro egy étel, ugyanez egy helyi étteremben
2,5 euro egy étel. Itt általában mindenki sült csirkét eszik,
vagy sült halat. A piac mellett 2 euroért ettem egyszer,
a halpiac mellett 1,5 euroért...
Érdekes, itt a helyiek ingyen használják a taxit. Mivel a taxis barát...
BoatCV: www.boatcv.com ez az itteni Marina címe.
Nat azt mondta, hogy egyszerű és érthető vagyok és örül,
hogy ismer.
A kikötőben mindig elfelejtek enni, mert annyi minden program van.
Délelőtt vásároltam még kenyeret, konzervet, majd Internet... Aztán felhívtam Magyarországot. (0.2 euro/perc)
Délben a strand melletti étteremben ettem egy utolsó jót.
Délután elúsztam Paulhoz, egész délután dumáltunk. Paul szeret beszélni,
és egyedül van itt.
Túga, a marina főnöke bemutatta a családját nekem, majd javasolta a közös
éjféli fürdést. (Éjékor mindenki a standra megy, a buli a vízben van:-)
Túga régebben a watchman-ek főnöke volt.
A watchman a strandon várja a szegény dingivel érkező hajósokat.
Pénzt követel a hajó figyeléséért (napi 5-10 euro), ha nem kap akkor pl.
leveszi. a tanksapkát... szóval gengszterek!
Paullal elmentünk megnézni a várost, ittunk néhány grogot az után
(20 cent/deci) és elkezdtük a bulit.
Teherautók jöttek mindenki a platón táncolt, mi is felmentünk
a teherautó platójára.
Majd Nattal és a barátaival is találkoztunk, sok-sok emberrel.
(Norvégokkal, akikkel majd Barbadoson is találkozok!)
2007.01.01. (100.nap)
Sajnos a tegnapi tűzijáték néhány kilőtt darabja a Carina hátsó
rekeszére esett. Kicsit kiégette a hajót...
Szerencsére nem gyúladt ki!!
(A hátsórekeszben 45liter benzin és 2 gázpalack is van.)
UTC 11:30 indultam.
A német vitorlás videózta, fényképezte az indulásomat.
A francia (Sine Die) és a német (Spiva) vitorlással elérhetőséget cseréltünk, néha ez
szokás a hajósok között. Jean-Pierre, Sine Die kapitánya lökte el a Carinát,
lehet, hogy majd ő is segít a Barbadosi kikötésben??
Nat és a haverjai integetnek, Paul még alszik (5 után feküdtünk le).
Sajnos Itch-től nem tudtam elbúcsúzni, mert tegnap éjszaka dolgozott.
(Ő keresett a marinában, de akkor pont vásároltam.)
Van amikor nem tudunk elbúcsúzni...
Még a szuperjacht gazdag tulajdonosa is integetett :)
Az öböl kijáratáig motorozok.
Majd egy génuával vitorlázok, sajnos nagyon rossz a láthatóság,
köd van, ezért jobban kell figyelnem az iránytartásra.
Szemben egy sziget van...
Az autopilot nem jó, rosszul működik. (Túlvezérel.)
Barbados déli csücske 2017 tmf-re van, irány 268 fok.
Folyamatosan a Kanári-áramlás 0,5 csomóval nyom majd arra.
A szél ÉK 5B, kicsit erősödött délután, nehéz az iránytartás,
ezért a vihar fokot teszem fel (16:00).
A sebesség így is megfelelő.
Üzemanyag: 45liter
Víz: 298liter
Hőmérséklet: 25fok
Barométer: 1025
A láthatóság nagyon rossz.
Az éjszaka nyugodtan telt, csak minden zörög és én ide-oda repülök
a kabinban.
Érdekes játékot találtam ki, a távolság Barbadostól évszám jellegű.
Mindig átgondolom, hogy ebben vagy abban az évben mi is történt a világban,
és Magyarországon.
2007.01.02. (101.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Karesszel, Gyurival, Tibivel, Lacival.
Majd:
YU7GL, Lajos, Topoja, 5-9
YU7CQ, Géza, Busla, 5-9
YU7FF, 5-7
HA1TO, Ernő, 5-5,
HA6ICP, 5-5
Kicsit fáradt vagyok ma, remélem nem beteg!
Délelőtt ezért alszom.
Majd dél körül az autopilottal foglalkozok, ellenőrzöm a beállításait.
Még mindig nem jó, persze anélkül is lehet menni, csak lassabban.
Délután vezetem a hajót, körülöttem a repkednek a repülőhalak.
A szél gyengült (Bf.4) és az iránya most keleti.
13:00-kor felteszem a génuát ismét.
Este is sokat pihenek, nem akarok beteg lenni!!!
2007.01.03. (102.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Alexszel.
Majd:
HA6QI, Bandi, Gyöngyöspatak, 5-9
HA7JO, Sanyi, Bp, 5-5
HA6VB, Jenő, Eger, 5-5
HA7TO, Ernő
HA7RW, Laci, 5-3
Elkezdtem enni a banánt, a 3 kg banán sajnos gyorsan romlik.
A Las Palmas-i banán fóliázva volt, ezért bírta 2 hétig.
Mellettem a dorádók és a repülőhalak csatája,
mindennap ez van :)
A radarreflektor kötelét javítanom kellett, mert elszakadt.
Az éjszaka nyugodtan telt.
Szokás szerint poz. fényekkel és bekapcsolt rádióval aludtam.
A hajót sodrásba állítottam, így 2-3 csomóval megyek kb. jó irányba.
Ma volt telihold.
2007.01.04. (103.nap)
Ötlet kalandra vágyó fiataloknak:
November elején utazzanak Las Palmasba és keressenek vitorlást,
amelyik átmegy az óceánon. A vitorlázásért nem kérnek pénzt, de
nem is adnak. Hirdetni kell magadat néhány táblán, és 2-3 hét alatt
sikerülhet. Paul 10 nap alatt 3 hajót is talált.
Angolul kell tudni. Továbbá előny a spanyol nyelv, és ha van
vitorlás tapasztalatod. Persze sok minden előny lehet még
plusz nyelv ismerete, vagy ha jól gitározol :)
8:30 UTC (16-18N; 027-44W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Tibivel, Alexszel.
Továbbá:
HA3UX,
HA7MW, Tóni, 5-5,
HA1TO, Ernő, Győr
HA7PO, Gábor, 5-7,
Sajnos a HA7QX-et nem hallottam.
Gyuri ismét elmondta a várható időjárás előrejelzést:
01.08-ig Bf.4-5 K
01.08-tól Bf.4-5 ÉK
Reggeltől estig vezetem a hajót, körülöttem ugrálnak a halak.
Nem csak repülő halak, hanem sokféle hal.
Mellettem néha 1-2 dorádó úszik... él a tenger.
Rájöttem, hogy a rosszláthatóság oka a por, amit a szél hoz.
(A vitorlázat és a kötélzet is bebarnult.)
2007.01.05. (104.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel és Apuval is (echo-link).
Nem volt tökéletes a hangolás, ezért sajnos néha kikapcsolt a rádió.
Ma egy rövid rádiózás volt részemről.
8:30 (16-21N;28-43W)
Szél Keleti Bf.4-es.
Átlag seb.: 3csomó
A szokásos reggeli mostanában virsli mustárral.
Utána a kokpitben talált repülőhalakat (napi 3-4 db) eszem meg nyersen.
Olyan, mintha ropi lenne. Mivel kicsik és gyorsan kiszáradnak.
(A nagy repülőhalak átrepülnek a Carinán.)
Sajnos a paprika is gyorsan érik, nem lesz jó már sokáig...
Vacsorára mostanában tésztát eszek, ami 10 perc alatt kész,
így több időt tudok aludni.
2007.01.06. (105.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Lacival és Apuval (Echo-link).
Továbbá:
HA5NWI, 5-5,
HA8IH, Tóni, Békéscsaba, 5-7,
HA7JUD, Dénes, 5-7,
HA6QI, Bandi, 5-8,
HA0KA, István, Debrecen, 5-9,
HA3FUL, Lajos, 5-3,
8:30UTC (15-56N; 29-38W)
Keleti Bf.4-es szél, néha legyengül 3-asra.
Vitorlázat: Génua (Napok óta)
Átlag seb.: 3 csomó
Irány: 270
Tenger állapot: 3
Láthatóság: 5 (javult)
Vízkészlet: 292liter
Indulásom óta nem láttam hajót, ami jó,
mert éjszaka nyugodtabban alszok:)
Az ég felhős, de még így is nagyon erős a Napsütés,
állandóan kennem kell magam napkrémmel.
2007.01.07. (106.nap)
Monotonitás. Mindennap ugyanaz minden.
Csak az óceán...
rádiózás, reggeli - vitorlázás - ebéd - vitorlázás -
vacsora, naplóírás - sok alvás
Napi 12 órát vezetem a hajót átlagosan.
Jó ha van egy napi ritmus, amit lehet követni...
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Lacival, Alexszel.
Továbbá:
HA2RI, Laci, 5-6,
HA8FK, Misi, 5-9,
HA3HV, Pali, Kaposvár,
HA5HS, Gyuri, 5-5,
HA7RW, Laci, 5-4,
HA8RM, Peti, Kecskemét, 5-9,
HA0KA, István, Debrecen, 5-3,
Alex bemutatott Karlnak, Ő a 13,313 MHz-en kiéri a német
hajóját az óceánon át.
8:3 0UTC (15-53N, 030.33W)
Időjárás: Keleti Bf.4-5
Átlag seb.: 3-3,5csomó
Vitorlázat: Génua
Ma már penészes kenyeret eszek, még csak kicsit penészes,
de néhány nap múlva már ehetetlen lesz.
(Nem volt tartós kenyér San Vincenten!)
Majonézből és Erős Pistából csak mutatóban van egy nagyon kevés...
Mivel sok a kenyér és én nem szeretek kenyeret kidobni, így
most sok kenyeret eszek.
Koszt a napokban:
csoki-krémes kenyér,
virsli kenyérrel,
fasírt kenyérrel,
Zuhanyozni nem is kell mert óránként kapok egy nagy fröccsöt
az arcomba. Mivel a hátsó hullámok néha be-becsapnak.
Délután a radarreflektor lekötését ismét átkötöttem,
gyenge a kötél és mindig elszakad...
Az éjszaka nyugodtan telt, ma már csak 3:00-kor keltem ellenőrizni
a hajót. Eddig mindig óránként, majd később kétóránként felkeltem.
2007.01.08. (107.nap)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Tibivel és Lacival.
Apuval is az echo-linken keresztül.
Időjárás előrejelzés: Bf.4-5 Keleti szél lesz (01.10-01.11. erősebb, Bf.6)
Lali üzente, hogy a 14,300 MHz-en 16:00 UTC-kor a magyar Észak-Amerikaiak
beszélgetnek. Remélem ezen a héten be tudok majd abba is kapcsolódni.
8:30 UTC (15-51N; 031-34W)
Időjárás: Keleti Bf.4-5
Átlag seb.: 3-3,5csomó
Vitorlázat: Génua
Reggel megvarrtam a Génua szakadását, a varrás mentén elszakadt kb.10cm-es
szakaszon.
A hátsórekesz tetején a festék kezd felpattogzani, én először
azt hittem, hogy a hátsórekesz teteje berepedt...
A kokpit alja nem zár jól, néha bekerül egy kevés víz a hajóba.
A napi jó irányba megtett távjaim:
47-48-67-57-54-59-...
(Remélem egy átlag 50 tmf-et tudok majd tartani!)
A vacsora különleges volt: sült virsli és sült krumpli!
Most sütöttem először itt krumplit és egész jó lett.
2007.01.09. (108.nap)
Bazantik János (Marenostrum) küldött egy érdekes linket:
magyarok az óceánokon
8:30 UTC (15-34N; 032-35W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Alexszel és Lacival.
Időjárás előrejelzés: ÉK Bf.5
17:00 UTC 14,300MHz, az Észak-Amerikai magyarok ilyenkor ezen rádióznak.
Sajnos még nem hallottam őket.
Egész nap vezetem a hajót szokás szerint.
Fogtam egy 1-2 kg-os dorádót.
A felét kitettem szárítani. Messze vagyok a partoktól, erre
már a légy se jár :-). (Ha a légy beleteszi a petéjét /beköpi/ ehetetlen
lesz a szárított hús.)
A másik felét elkezdtem pácolni (holnapi sült hús vacsorám).
A fejéből és néhány kisebb darabból ma este halászlét főzök.
Fogtam később még egyet, de sajnos az leesett a horogról,
mivel a háromágú horog kicsi volt.
Ezért feltettem a villantóra még egy nagyobb háromágú horgot.
Este erősödik a szél, de azért meg tudom főzni a csípős magyaros halászlét:)
2007.01.10. (109.nap)
Reggel rádióztam. Sajnos nagyon zajos volt a frekvencia.
8:30 UTC (15-16N; 033-39W)
Tegnap 61 tmf-et tettem meg jó irányba, ami jónak mondható.
Ma is fogtam egy dorádót, sajnos a fele beesett a vízbe,
miközben mostam, kicsúszott a kezemből.
Az egész hajó össze-vissza dülöngél, nem egyszerű!!
Mindennap sült hal a menü!!
2007.01.11. (110.nap)
Ma reggel is rádióztam, beszéltem Karesszel, Gyurival, Tibivel és
Lacival.
8:3 0UTC (15-10N; 034-46W)
66 tmf-et tettem meg tegnap jó irányba.
Nincs szélkormányom és az autopilotom nem jó.
Továbbá hátszélben nem egyszerű a hajót beállítani,
minden hullám nyomja az orrát a farát ide-oda...
(A szél ereje és iránya is néha változik kicsit.)
Délelőtt elmentem egy nagy hajó mellett.
A távolság köztünk kevesebb volt, mint 1 tmf, ami
az óceán közepén igen érdekes.
Mostantól éjszaka poz. fényeket használok és
a VHF rádiót is bekapcsolom. Továbbá éjszaka
tovább fennmaradok, éberen alszok sok szünettel :)
Ma is fogtam egy dorádót, igaz nem túl nagyot kb. 1 kg-os,
de nekem elég.
Délután egy órát aludtam, nagyon elfáradtam.
Plusz erősen süt a Nap!!
Este csináltam egy motor próbát, és beindult.
Vacsora: sült hal!
2007.01.12. (111.nap)
Utólag is: boldog szülinapot Nagyi!!
Ma is rádióztam, beszéltem Gyurival és Lacival.
8:30 UTC (14-55N; 035-42W)
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 29fok
Szél: Bf.4 Keleti
Vitorlázat: Génua (több mint egy hete nem változtattam)
Az a baj, hogy kevés vizet iszok, jobban kell figyelnem erre is.
Nem tudom miért, de délelőtt nagyon fáradt voltam, aludtam 1 órát :)
Ebéd: sült hal.
Ma nem fogtam halat, ezért a vacsora
paradicsomos tészta (hagymával és oregánóval)
Mostanában az éjszakai kormányzáskor zenét hallgatok,
így jobban tudok koncentrálni és gyorsabban telik az idő.
2007.01.13. (112.nap)
8:30 UTC (14-48N; 036-41W)
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival, Karesszel és Alexszel továbbá
HA5FQ, Márta, Budapest, 5-5,
HG5AVY, Klára, Budapest, 5-5, Klára egy 12 éves rádióamatőr!!
Délelőtt egy nagy olajtanker ment el mellettem kb. 800 méterre.
A nevét nem tudtam kiolvasni, de a NO SMOKING-ot jól láttam.
Időjárás: néha csepereg az eső, de csak rövid ideig.
A felhők jönnek-mennek, folyamatosan változik az ég...
Délután ellenőriztem a hajót, a forstágot tartó veret elgörbült
és 2 csavar kilazult.
Miközben meghúztam, sajnos az egyik 13-as kulcsom beesett a vízbe .
Szerencsére van több 13-as kulcsom.
Vacsora: leves.
2007.01.14. (113.nap)
8:30 UTC (14-40N; 037-36W)
Reggel rádióztam, beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel.
Időjárási előrejelzési infok: K-ÉK 5Bf.
jan. 17 Bf.6, utána gyengül
Horgászás: Mostanában nem sikerül fognom halat,
abba is hagyom egy időre a próbálkozást.
A módszerem 20 m kötél (a végén karabiner súlynak), majd 5 m damil és a végén villantó.
Reggeli és ebéd mézes kenyér.
Ma is 12-13 órát vezettem a hajót, ilyenkor mire is gondolok
a jövőre és a múltra.
Sajnos délután elfelejtettem bezárni a kajüt ajtót és
egy hullám becsapott a kabinba. Szerencsére a rádió nem
lett vizes!
Vacsora rizs tonhallal és uborkával.
Este főzés közben is becsapott a hullám a kabinban, és persze minden vizes!
Ez ma egy ilyen nap :(
2007.01.15. (114.nap)
Boldog szülinapot Anyu!
9:00 UTC (14-29N; 038-36W)
Ma reggel is rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Tibivel, Karesszel, Lacival.
ÉS BOGIval is tudtam beszélni Laci a telefont átjátszotta.
Info:
12,359 MHz 19:40-20:00 UTC Barbadosi (VAE498) hajókövető állomás
Reggeli és ebéd a tegnapi vacsora:
rizs tonhallal és uborkával.
Barométer: 1017
Hőmérséklet: 35 fok (délben)
Láthatóság: 4 (párás a levegő)
Tengerállapot: 3
Szél: ÉK Bf.4-5
Átlag sebesség: 3,5csomó
Irány: 268
(Tegnap jó iránya 59tmf-et mentem.)
02:30 UTC-kor egy nagy hajó közeljött,
arra ébredtem, hogy recseg a rádió.
Kinéztem és láttam egy sötét árnyat közel hozzám,
a problémám az volt, hogy nem láttam a hajó poz. fényeit.
Felkapcsoltam minden fényemet, a poz. fényeim természetesen
égtek korábban is már.
Tovább recseget a rádióm.
Bejelentkeztem:
"This is CARINA sailing boat, CARINA sailing boat, CARINA sailing boat.
Do you read me?"
Nem sokat csevegtünk, hanem a hajó gyorsan továbbállt.
Valószínűleg azért jött közel, mert azt hitte bajban vagyok.
Mivel éjszaka körülbelüli irányba 2-3 csomóval tudok menni,
néha Carina +/-20 fokot is kitér, lehet, hogy látták ezt a radaron
és nem értették mi lehet velem.
2007.01.16. (115.nap)
9:00 UTC (14-16N; 39-34W)
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel,
Alexszel, Lacival.
HA2RI, Laci, 5-3,
YU7FF, Gyurka, Újvidék, 5-2,
HA0LG-et sajnos nem hallottam.
2001-ben nekem 5 óráig tartott lefutni a Maratont, mivel 2 héttel előtte meghúzódott a lábam,
és nem tudtam normálisan futni. Akkor az t hittem, hogy az a hosszú :)
Néhány évvel később átúsztam a Balatont, Révfülöptől indultunk.
A nagy hullámzás miatt le is akarták fújni az úszást,
de a nagy tömeg lázadozott...
2,5 órát úsztam, kellemes volt :)
De ez a 40-50 nap a hosszú!!
Sokat hallgatok zenét és gondolkozok,
néha kicsit a jövőmön is.
Vacsora: Bulgur chilis tonhallal és természetesen hagymával.
2007.01.17. (116.nap)
9:00 UTC (14-00N; 040-26W)
Reggel rádióztam.
HA8AL, Pista, 5-3,
HA6ZJ, Laci, 5-6,
HA7RW,
Mostanában Bf.5-ös keleti szél van.
A hullámok felemelnek, nyomnak majd eleresztenek és ekkor kicsit
lelassulok. Ez megy folyamatosan. Néha egy nagyobb hullám esetén a nyomáskor
pezseg körülöttem a víz.
A rossz az egészben, hogy néha egy-egy hullám becsap hátulról,
ilyenkor vizes leszek, néha a keksz is, vagy ami éppen elől van.
Délután aludtam egy órát, nagyon fáradt voltam. Mostanában
délután elálmosodok.
Vacsora: kétszersült tonhalmájjal és hagymával.
Körülöttem úsznak folyamatosan a halak, de nem sikerült ma halat
fognom. (A jó levegő miatt jó az étvágyam, folyamatosan éhes vagyok!)
2007.01.18. (117.nap)
9:00 UTC(14-03N, 41-20W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Lacival és Alexszel.
HA7RW, Laci, 5-1,
HA3UX, Pista, Tamási, 5-3,
HA3FJ, 5-4,
Reggeli sült repülőhal.
4 darab nagyobb repülőhalat találtam ma a fedélzeten.
Mostanában a GPS nehezen kapcsolódik be,
csak 1 GPS van ami egyáltalán jó...
(Az elemek nem passzolnak mindig jól.)
Az antenna koax kábele sajnos egy helyen nagyon
forrósódik, csak remélni tudom, hogy kibírja Barbadosig.
Egésznap felhős az ég, csak délben süt ki a Nap 1-2 órára.
Délután gyengül a szél.
Vacsora: Tönkölybúza tonhallal és rizses krumplival (persze mellé hagyma)
2007.01.19. (118.nap)
9:00 UTC (13-55N; 042-08W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Lacival.
HA8DN, 5-3,
Hallottam Andiról és Gáborról
akik a Tűzhangyával (8,5m-es kajak) jönnek utánam.
Csak utol ne érjenek :)
Reggelim és az ebédem a tegnapi vacsora volt.
Kicsit fáj is a hasam...
Kb. az út felénél járok, ezért eltettem egy palack
Atlanti-óceán vizet erről a helyről.
Körülöttem repkednek a repülőhalak, néha a dorádók is repkednek,
sőt, néha 1-2 cápa támadását is nézhetem közelről!!
Ma vitorlát varrtam. A nagyvitorlát és a Génuát is kellett egy kicsit,
ezek még az eredeti svájci vitorlák, legalább 10 évesek, de
lehetnek akár 20 évesek is...
Este 20:00 UTC-kor 12,359 MHz-en már jól hallottam a Barbadosi
hajókövető állomást.
Itt vagyok az óceán közepén Carinával, de a gondolat szabad és
esténként szárnyal...
Ma esti témám kicsit alantas volt: mikor ettem életemben a legfinomabbat
2-3 óra emlékezés után sem tudtam erre válaszolni.
Ez jobb volt, mint a zenehallgatás.
Vacsora: kétszersült májkrémmel és hagymával.
2007.01.20. (119.nap)
9:00 UTC (13-58N; 042-53W)
Távolság Barbadostól 974tmf
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Lacival, Alexszel.
Tibi (HA5APK) és HA8RM nem hallott engem.
Laci elmondta a várható időjárás a köv. napokban.
Lassan visszaáll az ÉK Bf.4-5
Mostanában zabpelyhet reggelizek, amióta nincs kenyér.
Sőt az ebédem is néha ez:)
Sajnos egy szegecs letört a bumról, ezt még Viessában
tette rá Franko. A következő kikötőben ezt javítatnom kell.
A nagyvitorlát nagy szélben úgysem használom, ezért nem akkora
probléma. Gyakrabban ellenőrzöm, hogy a maradék csavarok bírják-e a terhelést.
Időjárás:
Hőmérséklet: 32-33fok
Barométer: 1019
Szél: DK Bf.2-3
Vitorlázat: Génua és nagyvitorla
Egésznap Bf.2-es szélben lötyögök. Süt a Nap, és én lassan
sülök:) Az orrban zuhanyoztam délben, de ez is csak 10-20 percig
segít.
Körülöttem rajokban úsznak a dorádók, egész nap próbálok halat fogni.
Elkezdem a szigonnyal is, de nem megy.
Kicserélem a hegyét egy háromágú hegyre, majd növelem a szigonyban
a nyomást is. Végül sok-sok próbálkozás után délután kilövök egy
6-8 kg-os hatalmas dorádót!!
A hajó csupa vér, de rengeteg húsom van!!
Vacsora egy fenséges halászlé!
2007.01.21. (120.nap)
Mostanában már reggel 10:00 UTC-kor rádiózok,
mivel ahogy megyek Nyugatra egyre később kell fel a Nap,
és később lesz jobb az összekötetés.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Alexszel és Lacival is.
Tudtam továbbá beszélni Bogival is echo-linken keresztül.
Váratlan és kedves meglepetés volt, nagyon örültem!!!
HA0KA, 5-5,
Már régóta érdekelt a madár neve, ami itt mindentől távol
repked és vadászik a halakra. Karesz elmondta: sula
(Egy rejtéllyel kevesebb :-)
10:00UTC (14-04N; 043-33W)
(Kicsit észak felé tartottam, mivel éjszaka ÉNY-ra tudtam beállítani a hajót.)
Negatív rekord volt a tegnapi megtett távolság: 40 tmf jó irányba!
Oka: nagyon gyenge volt a szél...
Délelőtt a Génuát (varrás mentén ismét elszakadt) és a nagyvitorlát
is kellett varrnom (az előző varrás nem volt jó).
Reggeli: tegnapi halból sütöttem ki
Annyira sokat ettem, hogy nem is ebédeltem.
A fél halhúst kitettem száradni, kb. lesz 1 kg szárított húsom.
Tudnék ma is halat lőni, mert körülöttem úsznak szokás szerint,
de annyi hús van, hogy felesleges.
Egésznap Bf.2-3 K-DK szél és erősen süt a Nap!!!
Amikor a Nap lemegy még 31 fok van!
Végre tudtam csinálni egy naplementés képet, eddig mindig nagyon
felhős volt az ég. Illetve mostanában a fényképezőgépem sem mindig jó.
Az elemtartó rész kilazult és nyomni kell mindig alul, ha nem akkor
kikapcsol...
Vacsora: sült hal, főtt krumplival és hagymával.
2007.01.22. (121.nap)
10:00 UTC (13-48N; 044-06W)
Reggel rádióztam, beszéltem Gyurival, Karesszel, Lacival.
Továbbá: HA3FJ, Gyuri
Időjárás infok: Bf.4-es K-ÉK
Maritime Service: 14,300 MHz 12:00 - 02:00 UTC
Mostanában Szabó Lőrinc verses kötetét olvasom.
"édes neved betölti szívemet,
s csak titka, te, vagy nála édesebb"
Délben kicserélem a gázpalackot.
4 hónap alatt fogyott ki az 5 kg-os.
Nem könnyű művelet, mivel vannak hullámok is,
és a hátsó rekeszbe kell bemásznom.
Először a hátsórekeszt kiürítem, hogy egyáltalán beférjek.
Egy kis helyen kicsavarnom, majd becsavarnom a palackokat,
de azért sikerült.
Délután ismét lőttem egy 5-6 kg-os dorádót, lassan fogy a húsom,
kell már a friss hús :-)
Nem volt könnyű, mert a víz felszíne alatt úszott 1 méterrel,
de sikerült. A hasa tele volt kis halakkal, tehát éppen
emésztett és azért volt kicsit lassúbb.
Része vagyok a táplálkozási láncnak. Itt a dorádókat csak néhány
cápa veszélyezteti, de az emberek nem. Elég kellemes életük lehet,
szabadon úszkálnak a végtelen óceánban.
Vacsora: halászlé
A fejét is bele szoktam tenni, és még az agyát is megeszem.
Így a hal szelleme rám szál :)
Olyan jó itt, hogy nem is akarok megérkezni :))
Éjszaka is vezetem a hajót, mivel az aksik lemerültek,
és a pozíció fényeket, már nem tudom felkapcsolni.
Ezért inkább sokáig fent vagyok.
(Természetesen a VHF rádiót bekapcsolom, amikor alszok.)
2007.01.23. (122.nap)
10:00 UTC (13-12N; 44-41W)
Tegnap este végre egy jót aludtam, ritka ez, mert a hajó folyamatosan
dülöngél és néha fel is kell kelnem igazítani a vitorlát és a kormányszöget...
Reggel rádióztam, ma csak Gyurival beszélgettem.
(Időjárás info: 01.25-ig gyenge szél)
Reggeli: a tegnapi halászlé hidegen
Mostanában sok-sok vizet iszok, többet 2 liternél.
Igaz ez még nem probléma, mert bőven van készletem (még 250 liter vizem van).
Eső eddig csak ritkán és keveset esett, tehát esővíz gyűjtés is nem
túl könnyű:)
A hajómat több napja már folyamatosan dorádók raja követi.
Közel úsznak a vízfelszínhez, mert repülőhalra vadásznak.
Nagyon gyakran látom, hogyan is vadásznak. Vannak a kék és a zöld dorádók,
nem vegyülnek külön úsznak. A kékek közelebb jönnek a hajómhoz,
barátságosabbak. A zöldek kicsit félénkebbek és általában
messzebb úsznak a hajótól.
Méterük általában 6-8 kg, de gyakoriak a 15-18 kg-os is...
Ahogy megfigyeltem minden rajnak van vezetője, egy nagyobb dorádó.
Amikor vadásznak illetve amikor egy cápa elől menekülnek, akkor fejjel előre
ugranak ki a vízből. Amikor örülnek, kommunikálnak vagy udvarolnak,
akkor hasast ugranak, pontosabban az oldalukra esnek és nagyot toccsannak :)
Este 21:00 UTC-kor a bumon a maradék szegecs is letört,
és a veret elgörbült. Ezt még Viessában csináltattam meg, mert
Viessa előtt is hasonló problémám volt. Eddig bírta...
Az oka: a preventer (bum-átcsapást gátló kötél) megfogta a bumot,
és kicsit fel is emelte, rossz szögben kapta a feszítő erőt,
és nem bírta az alu szegecs. A hajót egy kis hullám oldalra nyomta és
pördültem.
A bumot leszereltem és betettem a kajütbe, alig fért be.
Most bum nélkül vitorlázok, ami egyenlőre nem nagy probléma.
Nem-vitorlázóknak magyarázat: ez olyan, mintha a kocsiban a 3-as sebesség
nem működne: bizonyos esetben nagyon fontos, de lehet anélkül is menni.
Vacsora: Halpörkölt rizzsel és hagymával.
Miközben a barna rizst főztem egy része kiömlött, amikor a hajó jobban
megdőlt, még ilyen kis hullámoknál is figyelni kell!!
Az ágyam most csupa rizs :)
Amikor éjfél után kormányoztam a hajót, belevilágítottam a vízbe,
a víz tele volt kék és zöld dóradókkal. Kb. 40-50 egy rajban.
(búvárlámpa)
2007.01.24. (123.nap)
10:00 UTC (12-48N; 45-27W) - Kicsit délre tartok, hogy a szélcsendet elkerüljem.
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival és Lacival is.
Továbbá:
DL1MDU, Ernő, Dillingen, 5-8,
Időjárás:
Szél: Bf.2 K
Barométer: 1021 reggel, du. 1018
Hőmérséklet: 32fok
Láthatóság: 5 (igen jó)
Tengerállapota: 2
Egésznap kormányzok. A kormánynak egyre nagyobb a lötyögése (játéka),
és néha furcsa hangokat ad ki. Nagyon kíméletesen próbálok kormányozni.
Nem lenne jó kormány nélkül maradni...
Reggeli: a tegnapi halpörkölt rizzsel és hagymával.
Késői ebéd: Rizses hús hagymával (ez nem pörkölt, hanem a szárított húsból készítettem)
Több, mint 1 hete nem láttam hajót, aminek örülök, eddig csak rossz
tapasztalataim vannak a nagy hajókkal.
Este kicsit rosszul lettem, vagy a Nap ártott meg (pedig már hordok sapkát) vagy a sok-sok hal.
Lázam is volt, de két algopirin és egy nagy alvás után már jobban lettem.
2007.01.25. (124.nap)
Mostanában gyakran dudorászom, Nagypapám kedvenc dalát:
...Ó mily drága e lakocska nékem...
10:00 UTC (12-41N;046-11W)
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival, Alexszel.
Továbbá:
PY2KSZ, Károly, Brazília,
Reggeli és az ebédem zabpehely mazsolával. (természetesen tejporból keverek egy kis tejet mindig hozzá)
Nagyon lötyög a kormány. Komolyan aggódok.
Kíméletesen kormányzok, és inkább rögzített kormánnyal haladok,
kevésbé kopik, ha folyamatosan egy szögben van.
Be kell majd mennem a vízbe, mert valószínűleg az alsó rögzítése
ment szét. Majd miután rájövök a problémára, kell találnom egy
ideiglenes megoldást, mivel 2-3 hét még az előttem lévő út.
PU-HAB nem bírta a meleget és kifolyt, amikor ellenőriztem a rekeszeket, akkor vettem észre.
Minden PU-HAbos a vegyi anyagok rekeszben. Nem értem, pedig direkt a hűvös rekeszben
tároltam.
Estefele lőttem egy 5 kg-os dorádót, ezek után a korai vacsorám sült hal volt kétszersülttel és hagymával.
A hús nagyrészét kitettem száradni.
2007.01.26. (125.nap)
10:00 UTC (12-48N;47-00W)
24 óra alatt 48 mérföldet tettem meg, ami a mostani helyzetemben jónak
számít.
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival, Karesszel, Tibivel, Lacival,
Alexszel és Károlyt (PY2KSZ) is jól hallottam.
Sajnos Lacit, PY2LG-t nem hallottam, mivel 11:00 UTC-kor már romlott
a terjedés.
Az időjárás várhatóan nem fog változni. K-ÉK Bf.4-es szél.
Reggeli: sült hal
Nem tudtam bemenni a vízbe ma, mert egy cápa a hajó előtt zabált meg
egy dorádót, amit én persze végig néztem. Ezek után nem volt kedvem
bemenni a vízbe kormányt javítani. Talán majd holnap.
Ebéd: zabpehely majd utána aszalt szilva (bio)
Késő délután vadásztam a dorádókra szigonypuskával.
Sikertelenül. Kinéztem magamnak egy jó nagy legalább 15 kg-os
példányt, de sajnos mikor meglőttem leszakadt a szigonyhegyéről.
Túl súlyos volt!
Nem vacsoráztam, nem voltam éhes.
Este sokáig a Bibliát olvastam, mindig találok benne új részeket,
amiket nem olvastam, vagy nem elég átgondolva olvastam.
2007.01.27. (126.nap)
Boldog 60. szülinapot Imre!
10:00 UTC (12-55N;47-41W)
Ma is rádióztam, beszéltem Gyurival, Karesszel, Lacival.
Továbbá:
HA1DEU, 5-3,
Sajnos nem nagyon hallottam HA1ZH-t (Zoli, Nagykanizsa)
11:00 fele már romlik a terjedés.
A megnyugtató, hogy Gyurit mindig jól hallom (minimum: 5-5).
Remélem Barbadosig tudunk majd reggelente beszélgetni egy kicsit.
Várható szél: K-ÉK Bf.4 (ami nekem tökéletes)
Reggeli: szárított hal majd zabpehely mazsolával (tejporból készített tejjel persze)
Délelőtt vezetem a hajót, kb. 4 órát, de csak óvatosan, hogy
minél kevesebb erő és nyomás érje. Jó lenne, ha kitartana a kormány
Barbadosig. De legalább minél tovább.
Egyre kevesebb a dorádó körülöttem. Lehet, hogy vissza kell
állnom a horgászásra.
Folyamatosan figyelem a hajózási útvonalakat, és lehetőség szerint
kicsit elkerülöm. De van amiket nem nagyon lehet.
Vacsora: leves
Már jó ideje látszik a Dél-keresztje!!
Hajnalban egy nagyobb repülőhal repült be az orrba, és nagyon zajos volt!
Felébresztett, mire kimentem volna, visszaesett a vízbe.
2007.01.28. (127.nap)
10:00 UTC (12-45N; 048-42W), tegnap 24 óra alatt 60tmfet tettem meg
jó irányba. 7 órát én vezettem a hajót, 17órát Carina vezette magát:)
Reggel még rádiózás előtt 10 perccel lőttem egy 6 kg-os
dorádót. Ismét sült hal a reggeli!
Reggel rádióztam.
Beszélgettem Gyurival, Lacival (HA8RD), Alexszel (OE4BAB),
Károllyal (PY2KSZ), Lacival (PY2LG).
Továbbá: HA3FIN, 5-7,
Reggeli után a kormány alá betettem egy kötelet,
mert azt hittem, hogy a kormány alsó pontja nem tart jól.
Le kellett vennem a vitorlákat, hogy lelassuljak.
Majd csáklyával nagy nehezen sikerült beállítanom a kötelet.
Benéztem a víz alá a búvármaszkommal, és láttam, hogy
a kötél jól áll, de nem ott van a probléma.
Tehát a kormány zörgése és lötyögésének okát még nem tudom!
Egyre hangosabban zörög, szerintem ez komoly probléma.
Nem tudom kibírja-e Barbadosig. Kormány nélkül nehéz lenne elérni
Barbadost. Ideiglenes kormány ötletek vannak, de igazán jó ötlet még
nincs.
Ha gyorsabban vitorlázok jobban terhelem a hajót,
ha viszont lassan vitorlázok, akkor tovább tart az utam, és emiatt
hosszabban terhelem a kormányt. Megoldás talán az aranyközépút.
Kicsit kezdek elvadulni. Messze a civilizációtól itt kicsit
mások a játékszabályok, és ezekhez kell alkalmazkodni.
Ritkán fésülködök, és ritkán mosakszom (nem hordok ruhát). A lábamon néhol még
mindig halvér szárad. A szárított halhúst jobban szeretem, mint a
konzerv ételeket, vagy a bioételeket. Szóval ez az a hely, amit még
az ember nem tudott vagy nem akart megváltoztatni. Ide még az ember
nem épített semmit :)
Délután kétszer is esik az eső, de nem zavar mert 10 perc alatt eláll.
Késő délután zuhanyozok az orrban, nagyon jól esik, teljesen felfrissültem.
Persze 5 perc és már száraz is vagyok :(
Már két hete elkezdtem szedni a Centrum A-tól Z-ig Luteinnel,
mivel hiányos és egyoldalú a táplálkozásom.
Hoztam krémeket is, de nem nagyon használom még őket.
Vacsora: a reggeli sült hal hagymával, kétszersülttel és tea!!
Este ismét beindítottam a motort, csak ellenőrzés miatt.
Felhős az éjszaka, a csillagokat sem látom.
2007.01.29. (128.nap)
10:00 UTC (12-58N;049-39W)
Reggel rádióztam. Gyuri bejátszotta a Big Ben-t:)
Beszéltem Gyurival, Apuval (echo-linken) és Károllyal(PY2KSZ) is.
Sajnos a frekvencián (14288) mások is voltak, akik miatt nehezen
ment a kommunikáció...
Várható időjárás: K Bf.4
Reggel egy nagy repülőhalat (25 cm!) találtam a kokpitban.
Reggeli: a szokásos zabpehely
Reggel a radarreflektor alsó tartó kötelét ismét toldanom kellett,
mert elszakadt.
Délelőtt kétszer is esett az eső. A szél is erősödött Bf.5-re.
A nagyvitorlát le is szedtem, kicsit elszakadt.
13 nap után ismét láttam nagyhajót. Sőt kettőt is!!!
Kitértek és tartottak egy 4-5 tmf-es távolságot.
Alapvetően mindketten északra tartottak.
Körülöttem szokás szerint dorádók úsznak,
figyelem, hogy mennyire tökéletesen úsznak.
A néhány napja meglőtt dorádó is követ engem, jól látszik
a szigonyom nyoma a fején. Nem tudom miért követ már napok óta,
remélem nem akar bosszút állni!
Szerintem meg fog gyógyulni, már annyi dorádót boncoltam szét,
hogy tudom, hogy a fején, csak a húst érte a szigonyom.
Ha tovább is fog követni, akkor nevet kell majd adnom neki.
Este három repülőhal is beesett a hajóba.
Az egyik majdnem fejen talált, a másik az oldalamat találta el.
Veszélyes így éjszaka kormányozni, mi van, ha a szememet kiveri?
Vacsora: sült repülőhal főtt krumplival és hagymával.
Este mindig kicsit erősödik a szél, Bf.5-re.
Érdekes jelenség van itt már napok óta:
a Nap Nyugaton nyugszik 21:30 UTC-kor
a Hold pont Keleten kell fel 19:00 UTC-kor és egészen reggelig világit!
A hajó orrában a Nap van, a farában a Hold :))
Lassan telihold lesz!
2007.01.30. (129.nap)
10:00 UTC (12-42N; 050-40W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel, Alexszel, DL1MDU.
Sajnos Vilmost (JO6FCW) Csíkszeredából nem hallottam.
Kaptam szokás szerint időjárás előrejelzést:
Bf.4-5 K-ÉK, majd 02.02-től K-ÉK Bf.5 (kicsit erősödik)
Reggeli: sült repülőhal főtt krumplival és hagymával.
Még hajnalban repült be a kokpitbe ez a repülőhal.
Majd egy kis zabpelyhet is ettem ráadásnak.
Elég jó az étvágyam itt az óceán közepén.
Egésznap kormányzom a hajót (12 órát).
Délben a nagyvitorlát megvarrom.
Elfogyott a 0,5 mm-es vitorlavarró cérnám, 50 m-t használtam el
5 hónap alatt. Elkezdem használni a 0,8 mm-eset, ami nem olyan jó.
A következő kikötőben cérnát is kell vennem!
Este a táskámat varrom meg, ma egy ilyen varrónap van :)
Vacsora: sült hal főtt krumplival és hagymával.
(Mostanában mindig ezt eszem :-)
2007.01.31. (130.nap)
10:00 UTC (12-34N;051-29W), 470 tmf-re vagyok Barbadostól.
Reggel szokás szerint rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Karesszel(HA5CAR), Lacival(HA8RD), Alexszel (OE4BAB)
Sajnos Károlyt (PY2KSZ) nem hallottam, a terjedés arra nem volt jó.
Továbbá:
HA7TM, Tibor, 5-6,
Reggeli: a tegnapi főtt krumpli hagymával.
Egész nap vezetem a hajót.
A dorádók körülöttem balhéznak.
Néha egy-egy cápa megtámadja őket, ma már négy cápatámadást
láttam...
A dorádók szeretik a hajóhoz és a kormánylapáthoz
dörgölni magukat. Szegény kormányomnak nem "csak" a hullámokat kell
bírnia, hanem a dorádók szórakozását is.
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 32 fok
Szél: Bf.4-5 K-ÉK
Irány: 270
Sebesség: 3csomó
Vitorlázat: Génua
Vízkészlet: 240 liter
Zöldség és gyümölcs leltár:
6db alma
7db hagyma
fél kiló krumpli
Jól kalkuláltam, de hagymából soha nem lehet eleget vásárolni.
Mivel süt a Nap, ezért az akkumulátorok jól fel vannak töltve
a napelem által. A kézi búvárlámpa akkumulátorait is fel-fel töltöm néha
a főakkumulátorról..
Éjszaka szinte telihold volt, és a Hold annyira világított,
hogy nem is használtam lámpát. Késő éjszaka kilőttem egy nagy
kb. 10 kg-os dorádót.
Vacsora: sült hal főtt krumplival, hagymával
Előtelnek véres hagymát csináltam, mivel sok vére volt
és összegyűjtöttem.
2007.02.01. (131.nap)
10:00 UTC (12-53N; 052-15W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem Gyurival, Lacival (HA8RD), Alexszel, Károllyal (PY2KSZ).
Továbbá HA2RI, sajnos nagyon rosszul hallottam.
Időjárás előrejelzés alapján, holnaptól erősödik a szél,
majd néhány nap múlva eléri a Bf.6 közepét.
Reggeli sült hal főtt krumplival és hagymával,
nagyon bevált ez a menü!
Kora délután jött egy igen nagy fekete felhő és
egy hosszabb esőt hozott egy kis szélerősödéssel.
Máté Evangélium,
A Hegyi Beszéd: Tanítás Isten Országáról
Az ellenségszeretet
Hallottátok, hogy azt mondták: 'Szeresd felebarátodat (Lev, 19,18),
és gyűlöld ellenségedet' Én viszont azt mondom nektek: Szeressétek
ellenségeitek, és imádkozzatok üldözőitekért, hogy fiai legyetek
mennyei Atyátoknak, mert ő fölkelti napját a gonoszokra és a jókra,
s esőt ad az igaznak és a gonosznak. Ha ugyanis csak azokat szeretitek,
akik titeket is szeretnek, mi lesz a jutalmatok? Nemde a vámosok is
ugyanezt teszik.? És ha csak a testvérieteket köszöntitek, mi
rendkívülit tesztek? Nemde a pogányok is ugyanezt teszik? Ti tehát
legyetek tökéletesek, mint ahogy a ti mennyei Atyátok tökéletes.
2007.02.02. (132.nap)
10:00 UTC (12-44N; 053-05W)
Ma van Telihold.
Reggel rádióztam. Ma is nehezen ment a hangolás, de persze sikerült.
A szokásos módszer: türelmesen és kitartóan próbálkozok, néha egy kis
csoki-krémmel erősítem magamat közben :-)
A műholdas telefon egyszerűbb, nem kell várni az optimális terjedésre,
tehát bármikor lehet használni, én csak napfelkelte után tudok beszélni
Magyarországgal (mivel már nagy a távolság), és nem sokáig max. 20-30 perc,
aztán romlik a terjedés.
Sokszor van rossz terjedés, ilyenkor könnyen félreértem az infokat.
Valószínű a koax-kábelem sérült meg és emiatt nehéz a hangolás, gyakran
már a koax-kábel mozgatásával hangolok, ami nem annyira megnyugtató.
Ma beszéltem:
Gyurival, Karesszel, Alex-el, Károllyal (PY2KSZ)
Továbbá:
HA5IQ,
HA8KW,5-5,
HA7ZJ, 5-5, János,
Reggeli zabpehely.
Az infok alapján, ma és holnap erős Bf.5,
majd holnapután 25 csomós szél is lehet.
Továbbá megkaptam a Barbadosi ismerősök elérhetőségét is.
2007.02.03. (133.nap)
Érdekes jelenség volt ma reggel:
a Hold Nyugaton ment le reggel
és ugye a Nap Keleten kelt fel,
szóval előttem a Hold volt mögöttem a Nap :)
10:00 UTC (12-35N; 54-05W)
Reggel rádióztam. Beszéltem Gyurival, Karesszel, Alexszel,
Károllyal (PY2KSz, Brazília).
Továbbá:
HA5KA,
HA2RI,
Reggeli: zabpehely majd csoki-krém
Ma négy esőt számoltam össze, ezek rövid 10 perces, max. 1 órás kis esők,
amiket sokszor kísér szélerősödés is.
Kicsit fáj a fejem, lehet, hogy napszúrás? A sapkámat elvesztettem 1 hete,
ezért egy koszos pólót teszek a fejemre. Rádión azt mondták,
hogy a front miatt a légnyomás változás miatt fáj a fejem, lehet.
Ebéd és a vacsora szokás szerint sült hal, amit nem lehet megunni,
és nagyon szeretek!!
Vannak azért böjtös vacsik is néha: keksz pl. kevés csoki-krémmel.
Érdekes jelenség:
Sok-sok szivárvány még éjszaka is az erős Hold miatt,
teljes szivárvány és én Nyugatra tartva pont a közepén vitorlázok át.
Ez kora este 22:30 UTC-kor történt.
Ha valaki azt kérdezné félek-e, akkor ezt a történetet mesélném el,
ilyenkor nem lehet félni :)
Tapasztalat: este mindig beerősödik a szél.
2007.02.04. (134.nap)
10:00 UTC (12-27N; 055-08W)
Reggel rádióztam.
Beszéltem: Gyurival, Karesszel (HA5CAR), Károllyal (PY2KSZ),
Továbbá:
HA5HS, Rudi, 5-5
HA1DEU, Tomi, 5-5
HA8RJ,
HA1TO,
Kaptam egy olyan infot, hogy vízumot kell venni Barbadoson
100 USA dollárért.
Úgy látom napi 2 liter vizet iszok, és ez elég nekem bőven.
(Kicsi a fogyasztásom :-)
2007.02.05. (135.nap)
Hajnalban vezetem a hajót szokás szerint, sok-sok repülőhal van.
Néha a lábamra is repülnek...
10:00 UTC (12-16N; 056-25W)
Rekord a tegnapi napon: 72 tmf jó irányba!
nagyon örülök, mert ezekkel a feltételekkel ez egy hihetetlen jó teljesítmény.
Reggel rádióztam.
Beszéltem: Gyurival, Alexszel, Lacival, Károllyal (PY2KSZ)
Kaptam szokás szerint időjárási infokat:
a napokban K-ÉK Bf.5-6
Reggel egy kis tintahalat találtam az orrban.
Valószínű egy hullám sodorta ki.
Végre látok delfineket, most először az átkelés során.
Négyen vannak, távolabb úsznak és nem ugrálnak, de viszont jó nagyok!
A magányos sok-sok órát mivel is töltöm, kormányzok és a gondolataim
szárnyalnak (kicsit a jövőről).
Vagy például a felhőket nézem, és asszociálok :)
Egy Génuával vitorlázok mostanában is. Reggel kicsit erős a szél (Bf.6 alja), majd
napközben gyengül (közepes Bf.5), majd este néha egy kicsit ismét erősödik
néhány órára naplemenete után.
Éjszaka láttam a távolban egy hajót, kb. 8 tmf-re lehetet.
2007.02.06. (136.nap)
10:00 UTC (12-27N; 57-28W)
Távolság: 124 tmf, irány: 286
Ma nem rádióztam. Nagy hullámok és az eső miatt.
Az élővilág: sirályok (már 4napja látom őket), követő dorádók,
repkedő repülőhalak és cápák.
A cápák kb. 1 méteresek lehetnek 1-2 napja követik Carinát.
Ma láttam egy 2 métereset a hajó farától 1-2 méterre úszott.
Már napok óta nem lövök halat, mert inkább a vezetésre és a plusz
mérföldekre hajtok. 02.08-ra szeretnék megérkezni, mert másnap 02.09-én a magyar
csoport megy haza.
Ezért a cápákat sem bántom, pedig a cápahús csemege!!
A bőrét le kell szedni, mert különben keserű lenne az étel.
Igaz a cápa nem úszik annyira a közel felszínhez és nem is lenne
könnyű kilőni.
Étkezés mostanában:
reggeli: mézes zabpehely vagy lekváros és csokikrémes kétszersült
néha májkrém kétszersülttel és természetesen hagymával
vacsora: paradicsomos tészta, konzervek (káposzta, húsgombóc...)
2007.02.07. (137.nap)
10:00 UTC (12-36N; 58-22W)
Rádióztam, beszéltem: Gyurival, Karesszel, Károllyal és természetesen
Alexszel is.
Továbbá:
HA1TO, Ernő, Győr, 5-3,
HA3UX, Tamás,
HA6ZJ - nem hallottam sajnos
A hangolás nehezen ment ma is, és közben még a szemembe is esett
egy festék-darab a kabinban, csak nehezen ki tudtam szedni.
Egész nap kormányzok, 2-3 zuhé.
Egyre közelebb vagyok a parthoz, 3 motoros hajóval is találkoztam
délután.
Éjszaka 3 hajót is láttam!!
Ettől függetlenül aludtam 5-6 órát, mert fáradt voltam.
2007.02.08. (138.nap)
Hajnali 4:30-kor (UTC), mikor felkeltem megláttam Barbados fényeit.
Már csak 19 tmf Barbados legdélibb pontja.
(5 óra alatt 10 tmf-et haladtam jó irányba beállított vitorlákkal, ami most
jó teljesítmény!)
Onnan Bridgetown kicsit északra és kb.7 tmf-re van.
Napfelkelte után 4-5 órával ígértem az érkezést,
remélhetőleg tudom tartani.
Friss (Bf.5) keleti-északkeleti széllel minden vitorlával,
nagyvitorla természetesen bum nélkül vágtatok Barbadosra.
A dorádók és a cápák követnek, nem tudom még meddig...
Azon gondolkozok, hogy lőjek-e halat a kedves magyaroknak,
akik várnak, végül is nem lőttem.
Reggeli: üres kétszersült majd az utolsó alma.
Majd zuhany az orrba, és készülök az utolsó manőverre...
Néha kicsit megerősödik a szél (és esik az eső is), néha gyengül, itt a partközelben
már nem olyan kellemes állandó, hanem változó.
A kikötő előtt néhány hajó vitorlázik, de persze gyorsabban mint
én, de talán ez már nem is fontos.
A kikötő előtt leveszem a vitorlát, és motort indítok.
Sajnos alig húz a motor lassan haladok 1-2 csomóval,
ami a pöffös gyakran szembe szélben nem túl gyors.
Talán csak 1 henger megy??
(Majd a kikötőben megnézem.)
Nehezen, de megtalálom a marinát és be is megyek, itt várnak a kedves
magyarok, akik ismeretlenül is sokat segítettek.
Csomagokat hoztak, az új autopilotot rendelték és ami a legfontosabb,
hogy itt voltak, és már nem voltam teljesen egyedül.
Persze a nagyon rövid üdvözlés után, bemegyek a vámolóhoz és
intézem a hivatalos ügyeket, ami itt igen lassan megy 1-2 óra,
és a bevándorlási (vám), az egészségügyi... de mindig ugyanazt a
formanyomtatványt töltöm ki :)
Ezután délután Csaba Péterrel a fedélzeten átkötök a marinába,
ahol majd a javításokban segítenek.
Késő délután elmegyek a magyarokkal (Csaba Péter, Kerti Géza, Tibi...)
az ő apartmanjukba és velük iszogatok egész este.
Majd Ákosékkal bemegyünk kicsit Barbadoson megnézni az éjszakai életet,
ami nem túl izgalmas.
Érdekes, hogy főleg az idősebb korosztály nyaral itt és bulizik,
de nagyon tudnak bulizni :)
Néhány óra alvás már elég is lenne, valahogy ismét át kell állnom
a városi létre. Már helyi idő szerint 4-kor fent vagyok, ilyenkor
szoktam Carinát vezetni és nézni a csillagokat.
De itt már nem kell!
Carina 37 éves és én 27 éves vagyok.
Az út 39 napig tartott.
Azért volt ilyen hosszú, mert:
- a hajóhossza miatt kb. 3-4 csomó az átlag sebessége,
- a hajó túl volt terhelve (300l víz, 300kg étel és még sok-sok felszerelés)
- a hajónak gyorsan kinőtt a szakálla, ami tovább lassította,
- a hajót szándékosan nem terheltem túl (alul vitorláztam, gyakran csak egy Génuával)
- nincs szélkormányom és az autoplilotom az első perctől nem volt jó,
így napi 12-13 órát kormányoztam a hajót, majd a Carina saját magát
vezette, ezért napi max. 50-60 tmf-et tudtam megtenni.
- továbbá az utolsó 800 tmf-en nem tudtam használni a bumot (alsóárboc),
mivel letört róla egy veret.
- az utolsó 600 tmf-en a kormányom zörgött, tehát óvatosan kellett
kormányoznom. Kiderült, hogy a halak, a dorádók lökdösik a kormányt...
- egy GPS volt jó a hajóban, ami néha nehezen kapcsolódott be, ezért
napi 1-2 alkalommal kapcsoltam csak be. Főleg az ideális irányzék
ellenőrzése miatt.
Egyéb:
Az alvás itt könnyebben, ment, mint eddig, mivel nem volt nagy hajóforgalom.
Persze egy polifoamon nem lehet kényelmesen aludni :)
Az étkezésemben nagyon kedvező volt a sok-sok hal, fehérje!
Minimalizáltam a konzerv ételeket és sok-sok bioételt ettem.
Magány: én élveztem, mert az ember tökéletesen a saját maga
gondolataiban csak itt kint tud lenni. Nincs semmi külső inger, a vitorlázás
lassan rutinszerű műveletei nem zökkentik ki az embert ebből a világból.
Varsányi József Zsuzsannával a Föld körül című könyvében ezeket találtam:
Kolumbusz Gomera-szigetről indult (Kanári szigetek) 1492 aug. 2-án
A Santa Maria annak a tengerésznek, aki elsőként pillantja meg a szárazföldet,
egy selyeming és Izabella királynő 10000 aranydukátját ígérték.
A szárazföldet elsőként Rodriguez de Triana látta meg, akinek elhíresült (amúgy mindennapos) szavai:
"Szárazföld a láthatáron!" új korszakot nyitottak a civilizáció fejlődésében.
Ez 1492. okt. 12-én történt.
A tengerész a jutalmat soha nem kapta meg, mert az visszatérte után Kolumbusz
megtartotta magának. A megsértődött és felbőszült R. de Triana
áthajózott Algírba, s ott elszegődött a kalózokhoz, hogy velük
együtt behajtsa a jutalmat, amelyet a spanyolok ígértek neki.
A Carina fedélzetén a kapitány nem ígért semmit, annak aki meglátja a
szárazföldet :-)
2007.02.09. (139.nap)
Itt aludtam a magyaroknál az apartmanban, nagyon érdekes volt ágyban aludni,
de túl puha volt nekem.
Reggel egy telefonos riport után, Kerti Gézával bementünk a városba.
Az új autopilot jövő csütörtökön érkezik, de mára ígérték...
(Apu rendelte meg.)
A bum javítása, nem lenne nagy munka, hétfő mondtak...
Hoznak egy szegecselőt, és akkor megcsinálom.
Majd bevásároltam a következő napokra.
Barbados drága hely :(
Tegnap délután egy úszó munkagépre kötöttem ki.
Megengedte a tulaj, azt mondta, hogy örült vagyok!
Ma elhúzták a munkagépet és a marinában nincs hely, ezért
ismét a halászok fogadtak be nagyon kedvesen.
Itt lehetek "ideiglenesen" néhány napot.
Érdekes hely, kicsit távolságtartók, de kedvesek.
Mivel ez egy angol gyarmat volt, ezért itt mindenki angolul
beszél. Ez a hivatalos nyelv, de hadarják, elharapják a végét,
nehéz néha érteni :)
Barbadosi információk:
- Bridgetown (13-06N;059-38W)
- Harbour Master: VHF 13ch
Port St. Charles (Six Mens Bay, Bridgetown-ról északra)
www.portstcharles.com
VHF: 16,77
psc.dockmaster@caribsurf.com
Ahol van Yacht Service is: Dacosta Mannings Inc.
Közel a város, Speightstown