A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2007.03.05-03.10

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------
Granada (St.George) - Testigos (Venezuela) - Tortuga (Venezuela)- Bonaire (Holland Antillák)

2007.03.05. (163.nap)
Mostantól nem működik a laptopom, ezért utólag gépelem le egy Internetkávézóban a Jachtnaplót. Ezért sajnos nincs ékezet mostantól kezdve, mivel csak angol billentyűzet van ezekben a kávézókban általában.


Shakespeare, Macbeth (Szabó Lőrinc fordítása):
A félelem izét mar alig érzem:
Valamikor érzékeim vacogtak
Egy éji hangra, és egy szörnyű hírtől
Minden hajam égnek állt s reszketett,
Mintha élne; jóllaktam az iszonnyal
S a borzongás, agyam meghitt lakója
Többé nem izgat...
...
Merek annyit, mit ember mer - ki többet mer, nem ember!
...
Általában a reggelim, ebédem és vacsorám szalámis kenyér, mivel meg mindig van szalámiból, amit Martinique-en kaptam a magyar csapatoktól.
Reggel a mar megragasztott napelemet visszatettem a helyére. Éjszaka a kabinban volt, mivel esett az eső. Így nem túl kellemes illatban aludtam el.
A motorból a beszorult gyertyát Barbados óta nem tudom kivenni, most egy kölcsönkulccsal is próbálkoztam, amit egy nemet a szomszéd hajóból adott. Ezzel sem sikerült, lehet, hogy komolyabb a probléma, és szervizt hívok majd a következő kikötőben.
Reggeli és ebéd: rizses csirke egy piaci kifőzdében, nagyon finom volt! Majd Interneteztem a városban egy kicsit, de nem túl egyszerű, az egész városban nem volt net reggel 10-ig...
Délben a maradék Karib dolláromat elköltöttem, vettem egy cérnát és tűket a vitorlavarráshoz. (Island Water World-ben adómentesen, persze a hajódokumentumokat be kellett mutatnom.) Majd 15 l vizet vételezek meg a köv. kikötőig legyen friss vizem is (150 l vizem van kb., de nem friss)
12:30 Indulás.
Félóra motorozás után csak egy orrvitorlát tettem fel (fock), mivel a keleti Bf.5-ben ez elég. (Meg mindig nem elég feszes az állókötélzetem, a köv. kikötőben megcsinálom majd, kellenek uj spannerek.)
Irány: Venezuela, Testigos szigete (90,7 tmf és 220 irány)
Délután varrtam a rövidnadrágomat és a táskámat (mar 100-szor megvarrtam :-)
Az este nyugisan telt, 15 percenként fel kelek és ellenőrzöm a hajót, a vitorlát és a forgalmat. Nem láttam hajót, néha erősödött a szél, max. 21 csomora. Reggel kicsit fáradt vagyok és rossz kedvű emiatt :)

2007.03.06. (164.nap)
9:30 Horgonyzás Testigos (11-23;063-08W)
A számítógépet nem tudom bekapcsolni.
Ezen vannak a térképeim (Max Sea), erről a környékről csak egy kinyomtatott digitális térképem van,
ami nagyon átnézeti 1:1300000.
Az öbölben van egy francia hajó, integetek Nekik, átjönnek dingivel. Nagyon kedvesek és segítenek, átvisznek a hajójukra és ott tudok rajzolni egy térképet a köv. szigetről (Tortuga-ról) és pozíciókat is felírok. Igaz angolul nem tudnak, így kénytelen vagyok franciául beszelni, ami nem megy könnyen.
Délután búvárkodok, több, mint egy órát vagyok a vízben, Nagyon szép korall erdők vannak, és sok-sok halraj. Szebb, mint Egyiptom! Majd a szigettel is ismerkedek. Nincs mobiltelefon hálózat a szigeten és Internet sem. 1-1 kis házikó és sok-sok pálma, és meg több kaktusz.
Kesőbb, mikor a nagyvitorlát varrom a fedélzeten, jön a Parti Őrség, és meginvitál a következő öbölbe, ahol a falu van és a Parti Orseg hivatala. (Be kell jelentkeznem hivatalosan az országba és a szigetre.)
Este meg világosban átmotorozok a köv. öbölbe.
Egy halász javasolta, hogy kössek ki a famólójukra. Meg is próbáltam. Melle álltam, de nem volt elég hely és egy másik nagyobb hajó is túl közel volt... Sajnos a baloldali korlátom kitört, a gyenge alumínium veret és egy csavar :(
Végül horgonyra álltam és kiúsztam egy zacskóval amiben az irataim voltak és a ruháim. (Nincs hely egy dinginek a hajón.)
Nagyon kicsi a falu, kb. 60-70 ember lakhat itt, a kb. 10 ház végen volt a Parti Őrség épülete. Este 7-kor értem oda, de szerencsére meg ott voltak és józanon :)) A hivatal vezetője 5 perc alatt rájött, hogy a papírjaim nem okék. Mivel a vámdokumentumot Bonaire-re alítottak ki, és nem Venezuelára...
Mondtam, hogy technikai megállás és ma este indulok is tovább (Mindig ez a dumám :-), erre szívélyesen mondta, hogy no problem.
Este a sötétben úsztam vissza, szembe a nagy hullámokkal Carinához egy nehéz zsákkal, amit a fejem fölött tartottam.
Az orám nem működik, amit a Zöldfoki szigeteknél vettem meg decemberben, beázott :(
Kis pihenés után este 11-kor indultam tovább Tortuga felé (126 tmf, 260 irány).
Keleti Bf.5-os szélben ismét csak egy fokot használtam egész éjjel.
Nehéz és fárasztó éjszaka volt, 15 percenként ellenőrizni a hajót és a forgalmat.
(Mindszenty-t így kínozták az 50-es években az Andrássy u.60-ban: nem engedtek elaludni...)
Éjszaka 2 hajóval találkoztam 2-3 tmfre haladtak el mellettem, Venezuela fele tartottak.

2007.03.07. (165.nap)
Reggel 7-kor kicsit gyengült a szel Bf.4-re, így a nagyvitorlát is felhúztam. Margarita-t délelőtt láttam meg, és egész nap mellett vitorláztam, hosszú sziget. Nem kötöttem ki mivel sajnos nincs minden szigetre időm.
Itt volt mobil hálózat és írtam SMS-t Apunak, aki küldött néhány pozíciót Budapestről (navigáláshoz Bonaire-ig)...
A víz színe zöldes, mivel a Venezuelai partoknál a folyok nem túl tiszták...
12:00 (11-10N;063-58W)
Kora délelőtt levettem a nagyvitorlát ismét, mert erős Bf.5-re erősödött a szél.
Hőmérséklet: 31 fok (néhány napja 41 fokot mertem...)
Barométer: 1020
Láthatóság: 3 (max. 5 tmf-re látni el)
Ezen a környéken 1 csomós nyugati áramlás van (a Kanári áramlás folytatása) Este tovább erősödik a szél, Bf.6.
22:00 egy nagyhajó 1 tmf-re közelít meg, ez már durva, de nincs semmi baj szerencsére...
Az éjszaka nyugodtan telt, de mar egyre nehezebb 15 percenként felkelni, egyre fáradtabb vagyok.

2007.03.08. (166.nap)
7:00 már csak 8 tmf Tortuga.
A megközelítés sem egyszerű, nagyon óvatosan kell, zátonyos az egész környék (egy katamaránt látok a partra futva, neki nem sikerült). Lassan haladok és nagy ívben.
9:30 Horgonyzás Tortuga-n (10-57,4N;065-13,6W)
Séta a parton. Egy csendes halászfalu és egy kis reptér is van ebben a nyugati védett öbölben. A reptér mellett van egy étterem is és egy Internetkávézó, igaz mobiltelefon hálózat itt sincs.
Varsányi József meg 1994-ben csak egy kis halászfalut talált itt, 13 év alatt sok minden változott!!
Megismerkedtem egy Belgiumból jött vitorlás legénységével, akik kinyomtattak Nekem a köv. sziget Bonaire térképét és adtak pozíciókat is hozza. Ők is Földkörüli vitorlázáson vannak egy 40 lábas hajóval öten.
13:00 Indulok tovább Bonaire felé (193tmf, 290 irany).
Sok-sok sirály és repülőhal szórakoztat az úton...
Ebéd: Tejberizs
Vacsora: leves
Éjszaka nem nagy a hajóforgalom, 2-kor egy hajó a távolban. Mar nagyon fárasztó a nem-alvás (15 perces alvás nem túl jó hosszú távon), így reggel amikor feljött a Nap el is aludtam. Caracas környéken jobb figyelni, nagy a hajóforgalom és rossz a láthatóság (max. 5 tmf)
Éjszaka a kabinban az ágyam a fejrészéhez repült egy repülőhal. Még szerencse, hogy nem aludtam. Visszadobtam a tengerbe.

2007.03.09. (167.nap)
Délelőtt egy olajfúró torony mellett hajóztam el. Jó, hogy este nem találkoztam ilyennel, mert elég a hajóforgalom nekem.
12:00 (11-30,4N;066-43,4W)
Délután egy motoros jacht ment el mellettem, gondolom megcsodált...
Este 18:00-kor Bf. 6, leveszem a fokot és felteszem a viharfokot. A fok kicsit el is szakadt, azt is varrom meg világosban.
Este 8 után mar Bf.7-es a szel. Egész éjjel Bf.6-7 körüli a szél, néha erősödik, néha gyengül.
Ma éjszaka csak 2 hajót láttam a távolban. Nem nagyon alszok, hanem figyelek, már nagyon fáradt vagyok!
Egy hullám becsapott a kabinba, kb. 80liter sós vizet kaptam!! A hálózsák, a pokróc, minden vizes...

2007.03.10. (168.nap)
Reggel kicsit gyengült a szél Bf. 5-6 körüli.
12:00 korul a forstágom (első árboc merevítő) tartó veret eltört. Ilyenkor szokott bekövetkezni az árboctörés, mivel az árboc hátradol és reccsen...
Szerencsemre Zöldfoki-szigetek óta nekem van egy második, tartalék forstágom. Ez megfogta az árbocot, megakadályozta a zuhanást és a törést.
Előrerohantam és próbáltam leszedni az orrvitorlát. Nagy nehezen sikerült, így mar kisebb volt a nyomás az árbocon.
Majd leszedtem az antennát és a 2. achterstágot, hogy újra be tudjam húzni az árbocot.
Ezek mindig beakadtak a szélgenerátorba, és féltem. hogy leszakítják.
Kihúztam meg egy forstágot előre és megfeszítettem amennyire tudtam, így most ideiglenesen ismét oké a hajó.
10 tmf a kikötő, ezért inkább csak motoroztam végig, nem akartam az árbocot erőltetni, a Bf. 5-6-os szélben,
A motor most oké volt, a teljes fordulatszámot is tudta...
17:00 Kikötés Bonaire-ben.
Pier kocsmájánál (12-09,2N;068-16,7W), ahol 7 USA dollár egy napi tartózkodás.
Egy halászhajó mellé álltam be, akik segítettek nekem. A custom és az immigration csak formalitás itt.
Árapály kb. 2 láb itt.
Vitorlát (fok) varrtam este, majd víztelenítettem a motorteret és a többi rekeszt.
A szerszámosládákat is víztelenítettem és a szerszámokat törölgettem...
Este a halászok sütöttek halat és meghívtak, nagyon finom tonhal volt.
Majd bementem a városba, mivel itt minden péntek és szombat este buli van! A téren volt egy zenekar és helyi zenekkel szórakoztattak a népet és mindenki ivott persze.
Este korán 11-kor elmentem aludni, mivel fáradt voltam, hosszú volt ez a nap is.