A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)
Yachtnaplóm 2007.03.25-04.01 A Panamai átkelés szervezése
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that
god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat.
And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old,
all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door
open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier,
'The Long Way' CLOSE WINDOW
--------------------------------------------------------------
Érdekes oldalak:
1. Egy amerikai festő oldala, akivel Colonban találkoztam: SV Pacifico CSY 44 WO (Gary Kanzler and Susan Fox), http://www.kanzlerfox.com/
2. Egy kedves angol pár oldala, akivel Colonban találkoztam: www.maggieandnathan.com, Ők is hasonló útvonalon fognak vitorlázni, mint én. Remélem majd rádiózunk is egymással.
3. Oystein Djonne norvég hajós oldala: http://www.valkyrien.tk/. Aki a barátjával egy 22 lábas hajóval Földkörüli útra indult. Remélem a csatorna túloldalán találkozok vele. Egyelőre csak e-mail-ezünk.
2007.03.25. (183.nap)
Délután megcsúszott a horgonyom, ezért ki tettem egy nagyobb 12 kg-os négykapásút is 20 m lánccal és 35 m kötéllel (melység 12,5 m). A Guardien iszapos talajra nem jó (itt gyakori a horgony megcsúszás). Szóval jelenleg két horgony van kint. A marina 20 dollár lenne, ezért horgonyon vagyok. A csatorna bejáratától balra van a vitorlások horgonyzó zónája, ahol jelenleg 50 vitorlás van horgonyon (a térképem 1984-es BA26066).
Este meghívott a szomszéd francia hajó kapitánya egy italra. A feleség hat alkalommal, a férj kilenc alkalommal (egy alkalommal egy 6 m-es hajóval) ment már keresztül a csatornán, és mindig nagyon élvezték. Valószínű 2 nap múlva indulnak. Jelenleg egy 42 lábas hajóval vannak, és a cél Francia Polinézia, ahol a 14 éves fiuk majd vizsgát tesz.
2007.03.26. (184.nap)
Reggel 3-kor felébredtem, nehéz visszaállni a normális alvásra. Igaz mindig van mit csinálni a hajón. Pakolászás, rendcsinálás (5 ember fog itt aludni) és bezsíroztam a fúrót.
Majd egy nagy reggeli után lestoppoltam egy dingit, aki kivitt a partra. Egy kedves spanyol fiatal pár (11 m-es öreg hajóval vannak), akik nem mennek át a csatornán, mert a barátnője inkább Európába vágyik. Ez lesz a módszerem itt is, lestoppolok majd mindig vitorlázókat, akik szívességből kivisznek a partra, így lassan megismerek mindenkit az öbölben. Itt 250-300 dollárért lehet ügynököt bérelni, illetve 25-50 dollárért taxis is segít a hajósnak a hivatalok labirintusában. Egy agresszív taxis 30 dollárt akart kérni tőlem, de nekem nincs szükségem segítségre. Igaz fáradtságosabb, lassúbb és nehezebb így, de olcsóbb. Mivel eleinte nem ismertem a várost, így a hivatalokba taxival mentem, de később már nem kellett a taxi, mert már megismertem Colont. A taxi 1 dollár a városon belül, függetlenül a távolságtól. Érdekes volt délelőtt négyszer is taxiztam, életemben nem taxiztam ennyit. Igaz a taxis sem mindig tudta, hol is a hivatal...
Először elvittem a gázpalackot megtölteni. Majd három Bevándorlási Hivatalban is jártam, minenféle pecsétért és 10 dolláros vízumot is kaptam (előtte fényképet kell csináltatnom és mindenről sok fénymásolatot). Senki nem mond semmit, nem lehet tudni mit is kell csinálni, elég érdekes. Igaz a hajósok segítenek, de nem mindig pontosak az infoik. Délután vétetlenül megtaláltam a Puerto Cristobal Cap. épületet, ahol kifizettem a Crusing Permit-et (39 dollár) és a check-in-t (10 dollár) is megejtettem. Igaz ismét késtem vele, mert a kikötői kapitányságra mindig az érkezés után be kell jelentkezni. Mindenhol kell útlevél, hajóokmány és crewlist fénymásolat. Sok-sok felesleges utam volt, pl. a Pilot Control-ba, de ezt inkább el sem mesélem. A gáztöltés itt 4.78 USA dollár volt.
Ünnepi ebéd a városban édes krumpli, tészta chilis sertéssel (1,5 dollár).
Alapvetően itt minden 1 dollár, pl. Panama sör a marina kocsmájában és leves a városban, ami az átlag Panamai ebéde (és az enyém is).
A hajómhoz egy kanadai vitt ki, aki Görögországból jött, de nem megy át ő sem a csatornán, hanem inkább a Karib tengeren marad. A rossz hír, hogy van olyan hajó, aki már 10 napja csak vár az átkelésre...
Vacsora: kihagyom, a gyomrom meg mindig nem ok. Kolumbiában az utcán ettem, és nem volt túl higénikus. Ismét Bonus adstringenst szedek.
Tolilet: Szükséges az átkelés során, de nekem nincs. Nagyobb probléma, hogy hatan leszünk a hajóban, ami kicsit sok :-) . Persze emlékszem a Nova (B-18) túrákra, ahol sokszor voltunk hatan, de most a hajóm amúgy is tele van!!
Mindenki azt mondja, hogy Colon veszélyes, eddig nincs rossz tapasztalatom. Persze úgy nézek ki mint egy csöves, hosszú szakáll és piszkos póló, így senki nem akar kirabolni :-).
2007.03.27. (185.nap)
Reggel korán keltem, a horgász felszerelésemet állítottam be. Sajnos valahol elvesztettem vagy elloptak 30 m horgász zsineget (nagyon erős 2-es kötél). Reggel 8 után egy Cartagenai ismerős vitt ki a partra. Együtt mentük el a Control Pilothoz (Csatorna Igazgatóság). Csütörtökön lesz a hajó felmerése. Ekkor derül ki, hogy alkalmas-e a hajó az átkelésre.
Délután 4 órát interneteztem, csak a levelekre válaszoltam!
A bárban találkoztam Patrick-kel (47) és a barátnőjével Maria-val (30) és egy jót dumáltunk. Az államokból jött és 4 éve vitorlázik a Karib tengeren, de ő jobban szereti a nyugis vitorlázást, nem biztos, hogy átmegy a csatornán. Ők is találkoztak Attilával, aki a térségben vitorlázik a barátnőjével már 3 éve egy 31 lábas hajóval. Sajnos én nem találkoztam vele, mert elkerültük egymást, de leveleztünk. Nem sok magyar hajós van itt: Attila, Géza én (meg még egy páran rövidebb időre).
Majd találkoztam néhány amerikai veteránnal és tengerésszel a bárban, velük is beszélgettem. Segíteni fognak állókötélzet javításában, a szakadt drótkötél helyet adnak egy újat.
Később, este fele, egy francia házaspárral találkoztam, akik egy 36 lábas hajóval vitorláznak Dél-Amerika fele, és festők. A hajójuk a műterem is, tehát nagyon szűken vannak.
Este egy szóló vitorlázó vitt vissza a hajómra, aki mar 15 éve vitorlázik egyedül, de már unja és lehet, hogy eladja a hajóját :-). Mesélt a Kolumbiai élményeiről és természetesen a vitorlázás is szóba került. Ilyenkor 60 csomós szelek és 10 m-es hullámok jönnek, ami egy 40 lábas hajóval is félelmetes, de Carinával el sem lehet majd mondani...
Este rádióztam. 14.287MHz lesz az új frekvencia.
19:00 (00:00 UTC) AA7UY, Laci, Nevada, 5-5
20:00 nem hallottam semmit.
Vacsora: bableves Erős Pistával és sok hagymával, ma egy magyaros napot tartottam.
Lassan az öböl 40-50 hajóját megismerem, igaz minden nap jön 4-5 és elmegy 4-5 hajó. A zónában az én hajóm áll az első helyen, így bárkit le tudok stoppolni :-).
2007.03.28. (186.nap)
("Toilet probléma")
Reggel korán keltem. Nagyon nehezen le tudtam szedni a szakadt drótkötelet az árbocról. Építettem egy fix tornyot mentőtutajból, 3 db 25 l kannából és egy vödörből, és így már elértem (az árboc nem bírna el, ha felmásznék). Igaz nem volt egyszerű, mert egy csavar kontrázva volt és ez inkább 2 kezes munka. Szóval a 3. kézzel kapaszkodtam.
Reggeli: ma nincs.
Kistoppoltam a partra, egy francia család vitt ki, már 2 éve indultak el. Céljuk a Francia Polinézia. Érdekes ők májusban szelték át az Atlanti-óceánt (Kanári-szigetek - Martinique) 4 hét alatt, igaz nem volt túl szeles akkor. Az ideális időszak novembertől márciusig, ilyenkor a legegyenletesebb a passzát szel.
Internetezés a városban. Majd ebéd 1 dolláros helyi leves, amit szeretek! Sok zöldség és hús van benne. A legjobb, hogy kukorica is van benne. Elmentem az amerikai tengerész ismerősökhöz az új drótkötelet megcsinálni. Az amerikai halászhajó neve Pathertfind, Puerto Cristobalban áll. Ed, az első tiszt segített és a kapitány is! Sajnos jó klemet (niplit) nem tálaltam az új drótkötélre. Itt Colonban nem is lehet kapni. 2 boltban is voltam, de nem volt. Az amerikaiak meghívtak ebédre, halleves majd egy jó kávé együtt. Lehet, hogy a kapitány és egy technikus eljön linernek (kötélkezelőnek) a Carina tranzitra (csatorna átkelésre). Elég jól körbejártam a hajót, jobban felszerelt, mint egy marokkói, tunéziai vagy algériai halászhajó :-).
Tito, aki a kémiai WC-t ígérte, elmondta, hogy holnapra nem lesz. Így 14:00 es 17:00 között WC-t kerestem a kikötőben és a bárban. Nagyon mulattak rajtam, de számomra komoly probléma volt! Holnap reggel lesz a hajófelmérés. Tito adott 6 puffert és 4 kötelet (50 m 20-as kötelek, a bérles 78 USA dollár volt, a csatorna átkelésen ezek kötelezőek. Egy amerikai hajós segített a hajómhoz vinni.
WC-re nincs megoldás, talán majd lefizettem a pilotot (kb. 20 USA dollár elég lehet).
Vacsora: lekváros kenyér
Teljes rend a fedélzeten a hajófelmérésre.
Rádiózás: 00:00UTC. Beszeltem Lacival (AA7UY) 5-5, Károllyal (PY2KSZ) 5-7, de 10 perc rádiózás után a 12V-os vezeték megolvadt a toldásnál, így kikapcsoltam a rádiót.
2007.03.29. (187.nap)
Reggel már 6-kor felébredtem. Ma reggel 9 után jön a hajófelmérő, kicsit izgultam. Nem is reggelizek. Pl. probléma max. 4 fő lehet a hajón, de hatan kell lennünk, nincs WC, a motor gyenge és a hajó lassú... 8-ig rendet csináltam a hajón, olyan képzetet akarok kelteni, hogy van hely 6 embernek. 8:30-kor átúsztam az olasz kishajóhoz (28 lábas fémhajó), hátha van kémiai WC-je, de nem volt. A kapitány Federico, nagyon kedves és segítőkész hajós. Ő is ismerte Attilát, itt mindenki ismeri Attilát. Még az öbölben megkérdeztünk 2-3 hajót, de senkinek nincs kémiai WC-je (csak egy órára kéne, a hajófelmérésen megmutatni). 9:00-kor átmentünk az én hajómra kávézni. 9:00-kor jött a felmérő. Nem akart felszállni a hajómra, így a marina bárjában 2,5 órával később kitöltöttünk 4 formanyomtatványt, kb. 1 óra volt az egész.
Ebéd: helyi leves 1 USA dollár. Délután 3 óra internetezés a városban.
Este egy angol házaspár vitt vissza a hajómra.
Estefele elkezdtem horgászni, de sajnos nem fogtam halat.
Egy hajó ígért egy WC-et nekem ingyen. Lehet, hogy mégis lesz WC-ém?? :-)
Vacsora: fasírt, köles és persze hagyma
2007.03.30. (188.nap)
Reggeli: a tegnapi vacsora
Minden reggel korán kelek, sajnos nem tudok tovább aludni. Gyakran felébredek éjszaka is, mivel megszoktam az éjszakai ébredéseket. Reggel átjött Federico és együtt kávéztunk. Elmeséltem neki a hajófelmérést és a papírokat. Federico 50 USA dollárért liner egy mai tranziton egy olasz jachton.
Reggel két francia gyerek vitt ki, mentek ki a partra tanulni. Ők is Francia Polinéziában vizsgáznak nyár elején.
10:30-kor a Hátszél c. műsor hívott és mintegy 15percet beszélgettem Szilvivel.
Sajnos az állókötélzetet nem tudom megjavítani, mivel itt nincs klemp (nipli). El kell mennem majd Panam Citybe a klempért.
Egy másik rossz hír: mivel a hajóm lassú, a 600 USA dollár felett még fizetnem kell 840 USA dollárt. Sajnos a max. sebesség a hajó hosszától függ, egy ilyen méretű hajónak 100 LE-s motor kéne, hogy elérje a 8 csomós sebességet. Mindenki tudja, hogy 5-6 csomó a max. sebesség.
Eddel beszélgettem délben (Patherfinder 1. tiszt). Érdekes a kapitány lesz az én legénységem, és hivatásos tengerészek lesznek a linereim :-)
Ebéd: matróz kocsmában leves és rizs (1,5 USA dollár). Szerintem ezen a helyen én voltam az első free :-)
Du. 3 óra internetezés a városban!!
Hajójavítások: a farlámpa beázott. Kiöntöttem belőle a vizet és ismét lámpát csináltam belőle (lásd fotók :-).
Vacsora: egy angol hajó meghívott vacsorára. Indiai vacsi volt sok sörrel, borral és whiskyvel! Maggie a végén megtanított minket a skót whisky ivására: hogyan kell ízlelni :-). Nekik is hasonló az útvonaluk, mint nekem. Remélem majd tudunk rádiózni (HF, 7080LSB) a Csendes-óceánon.
Az én csatorna átkelésem lesz a legextrémebb dolog itt. A legkisebb vitorlás a csatornán, sokkal kisebb nem is mehet át...
2007.03.31. (189.nap)
Reggel 6:30-kor keltem. Persze éjjel kétszer is felébredtem. Reggeli nincs!
A szerszámos ládámban találtam 2 megfelelő klempet és így megtudtam csinálni az új drótkötelet. A kikötői fiatalok segítettek.
De. A hajó aljának tisztítása (hogy gyorsabb legyen a hajó), lámpák szerelése (farlámpák, orrlámpa, konyhalámpa). A orrlámpa és a konyhalámpa oké, de a vezetek vagy a kapcsolótábla nem oké...Rádiókábel javítás, antenna hangolás próba. Délután rádiózok 22:00 UTC, 23:00 UTC, de nem jön létre kapcsolat. Ismét tornyot építek az állókötélzet szereléshez.
Du. Jött egy pilot hajós és elkezdett haverkodni. Mikor kelek át és honnan jöttem. Őket is érdekli a dolog.
Ebéd: Rizses hús (1,05USA dollar)
Egy helyi nem akart leszállni rólam, pénzt kért. Mondtam neki, hogy én nem gazdag amerikai turista vagyok, kiabáltam vele, kicsit túl agresszív lettem. Majdnem verekedés lett, de a csávó inkább csak dumált.
1 óra Internet a városban.
4,5 gallon benzint (91) vettem 12 USA dollárért. Persze gyalog mentem a közeli benzinkúthoz.
Vacsi: rántotta
Esti program: Szigetelés javítás és rozsdás szerszámok kezelése.
2007.04.01. (190.nap)
Reggeli: maradék rántotta
De. Hajó:
- 4 kisebb állókötélzet mellé kötelet is behúzok, ami biztosíték állókötélzet szakadás esetén: legyen időm levenni a vitorlát, ne törjön az árboc...
- kormányrögzítő ragasztás (Gibraltár óta nem javítottam)
- a hajó aljának mosása
Ebéd: Federicoval a városban egy kínaiban (leves, 1,2 5USA dollár)
Du. sörözés Jeffel a hajójában, régebben Forma I. versenyző volt.
Rádiózás:
23:15 UTC a csatorna foglalt volt
00:00 UTC NV9R, Robi, Chicago, 5-9,
Federicoval hajnali 1-ig beszélgettünk és elfogyott az orosz vodkám.
Sok hajó keres itt legénységet. Vállalkozó kedvű fiatalok: a Karib térségben is lehet találni hajót, ahol néhány hetet, hónapot el lehet vitorlázni ingyen. Eközben jó esetben lehet vitorlázni tanulni és világot látni. Többen Interneten keresztül találnak hajót, talán ez az egyszerűbb és biztosabb módszer.
Amerikában illetve a Karib -tengeren olcsóbbak az öreg hajók, Federico 7000 USA dollárért vett magának egy 28 lábas fém hajót, ami működött és jól fel volt szerelve.
Sajnos hallottam egy őrült francia hajósról, aki egy délebbi Panamai kikotoben hajókat gyújtogat, mivel régóta vitorlázik egyedül (túl sok időt töltött egyedül), és bekattant... (A hatóság nem tud mit kezdeni vele...) Nyugalom: velem nincs gond!!! :-)