A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW 2006 szeptembet 29-én, este kikötött Pta della Penna-ban, onnan küldte ezt a beszámolót Az elso képek az útról! ----------------------------------------------------------------------------------------- Ma 2006 szept. 24-én reggel 9-kor kezdem írni ezt a történetet. Egy órával ezelőtt indultam el Koperből, és eddig 2 mérföldet tettem meg, előttem még 30,000 mérföld! Sokan nem értik miért indultam el erre a hosszú és veszélyes útra. Néha én sem értem magamat. Nincs konkrét válaszom erre a kérdésre, talán válasz ad majd ez a Napló. Nagyon köszönöm Édesapámnak és Boginak, hogy ennyit és folyamatosan segítenek. Nekik köszönhetek sok mindent és rajtuk kívül még kb. 30 ismerősnek, barátnak és rokonak... 09.24. (1.nap) Nincs órám, illetve van a GPS-ben és a számítógépben, de ezeket csak ritkán használom. Ebben részben szándékosság is van, mivel itt nem számit az idő. Nem sietek sehova, nem is lenne értelme sietni. A tengertől és a szelektől függ az utam. Ma délelőtt szélcsend van, ezért jutott eszembe ez a gondolat. A trieszti öbölben gyenge szélben lassan cirkálok. Néha azért elérem az 1 csomós sebességet is. A vitorlázásban nem ritka a gyenge szél, ezt is meg kell szokni. Az üzemanyagot nem használom, mivel nincs annyi üzemanyagom, hogy lenne értelme. 42 liter benzin kb. 40 órára lenne elég (140 mérföld). A motor a kikötői manőverekre és a tengerre való gyors kitérésekre (Pl. Más hajóval az összeütközés elkerülésére). Esetlegesen a motorral tudom tölteni az akkumulátorokat is egy generátor segítségével. Mivel egész délelőtt nincs szél, ezért fürdéssel töltöm az időmet. Nem öncélúan persze, hanem tolom a hajót közben. Ilyen esetekben kiengedek egy hosszú kötelet a hajó mögé, hogy ha hirtelen beindul a szél, akkor ne maradjak a tenger közepén. Amikor csak lehet fürdök, mert nagyon frissít, és ha nem teszem, akkor könnyen napszúrást is kaphatok. Dél körül egy nagyon szép medúza lebegett el mellettem, sajna mire elővettem a fényképezőgépet, már nagyon elhagytuk. (Többes számban írok: Carina és én.) Délután 1 órát aludtam, ekkor Carina egyedül vitorlázott. Egészen jól csinálta. (1/4 szélben a kormányt tudom úgy rögzíteni, hogy Carina egyedül is tudjon vitorlázni.) A szél kezd fújni, délután 2 körül elhagyom Izolát. A trieszti öbölben akkora a forgalom, hogy az alvás igazából csak bóbiskolást jelent. Délután 3 körül Carina már 2,7 csomós sebességgel szeli a habogat. Nagyon stabilan megy, én közben videózok és fényképezek is. A kapcsolattartás a parttal (Magyarország, rokonok, barátok) HF rádión történik majd. A part közelben SMS-ekkel is tartom a kapcsolatot, persze 160 karakter nem túl sok... Első éjszaka: Nyugodtan telt. 3-as szélben, 3 csomós sebességgel vitorláztunk Isztria partjainál. Hajnalban volt egy kis hajóforgalom, de szerencsére a másik hajó mindig időben észrevett, a radarreflektoromnak és a pozíció fényemnek köszönhetően. A piros oldalfény valamiért nem mindig ég, vagy inkább nehezebben kapcsolódik be (gondolom kontakt hiba lehet, majd szétszedem). Első nap Carina 23 órát vezette a hajót és én 1 órát. Nagyon jó arány. (Nincs szélkormányom, mivel ilyen kicsi hajóhoz nem is terveztek még szélkormányt. Az elektromos auto pilot sokat fogyaszt, ezért kerülöm a használatát.) 09.25 (2.nap) Az időjárási információkat a 68 csatornán hallgatom (VHF DSC Cobra Rádio) általában napi 2 alkalommal reggel és este. Angolul és olaszul mondják el a Földközi tengeri jelen helyzetet és adnak egy napos előrejelzést Körzetenként felsorolják a szél erejét, irányát és a tenger állapotát. (Én mostanában ezeket a körzeteket figyelem: Észak Adria, Közép Adria, Dél Adria) Mára vihart mondanak, ami este meg is érkezik. 7-es szelet mondanak, ami 27-32 csomó szelet jelent. Ráadásul az eső is esik egész éjjel, emiatt rossz a láthatóság! A vihar fockot (1m2) húztam fel és nagyon kicsire (2-3 m2) reffeltem a nagyvitorlát. Így stabilan tudtunk menni, és a hullámokat is tudtam még kezelni. Nem aludtam sokat, csak szokás szerint bóbiskoltam. Az alvásról röviden: A hajón vannak szabályok, amiket én mindig betartok. Mindig kint a kokpitben alszom kikötve és mentőmellényben. Ez azért fontos, hogy ha bármi van, akkor egyből tudok reagálni. Persze nem túl kényelmes hely, de legalább vizes :-) (Hajnalban mindig minden vizes, én persze vízhatlanban alszok, de alatta a pulcsi, nadrág, ettől függetlenül mindig nedves lesz. Ez segít a korai ébredésben és a nem-alvásban is.) Reggel mindig egy vitamin dózissal kezdek, ami után sokkal jobb a kedvem is. A tengeren mindenki filozofál, én is ezt teszem, de csak óvatosan! Ennek a tenger az oka, nagyon nagy hatással van az emberre! Itt is nagyon különleges a hangulat: a tenger, Carina és én... A tengeren általában mindig minden beesik a vízbe, esetemben eddig 2 "bili" a legnagyobb és legfájdalmasabb veszteség. Amikor a hajó 5 csomóval vágtat és 4-5 méteres normál hullámok mindenhol, akkor mire megfordulunk, már el is tűnnek a bilik.Jachtnaplóm 2006.09.24-30