A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2007.04.25-06.06 Panamától Galapagosig 
 

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

 

Ezt a Jachtnaplót Freddynek (AA7UY), Gyurinak (PU2KER), Lacinak (KB7MOV), Robinak (NV9R), Károlynak (PY2KSZ), Palinak (N6DMV), Lalinak (WA6YPP) és a többi rádióamatőrnek ajánlom, akikkel a 21,373 MHz-en 23:00 UTC-kor 40 napon keresztül tartottam a kapcsolatot.

(Továbbá a sirályoknak, akikkel olyan jól e tudtam beszélgetni a hajnali kávézások közben. :-)

 

Talán elmondhatom magamról, hogy a Panama-Galapagos távot legjobban ismerem a vitorlás társadalomban. Ilyen hosszan itt még nem sok hajó vitorlázott. Általában 7-10 nap az út, ha nagyon lassú, akkor plusz néhány nap. Hallottam 18 napról mostanában. Szóval ez is lehet, akár rekord :-)

 

Egy utolsó jó tanács a kedves olvasónak: "NE ESS PÁNIKBA!"

(Galaxis útikalauz stopposoknak - Douglas Adams)

 

Köszönet a Rotor legénységének, Gézának és Évának a segítségért!

--------------------------------------------------------------

 

2007.04.25. (214/1. nap)

Reggel korán keltem 8 után... 5,5 óra alvás után fáradtan.

A watermakert végre össze tudtam szerelni mindkét módjában, még a kézi változatot is kipróbáltam.

Majd beállítottam az árbocot, de nem lett sokkal jobb. Remélem kibírja a szeleket...

Rádiózás:

16:00UTC 21,373MHz sajnos nem hallottam HA5CAR és HA8RD, és mint kiderült ők sem engem.

 

Majd bementem vásárolni 4 hétre:

3 kg hagyma (1 hónapig jó)

3 kg krumpli (1 hónapig jó)

2 kg répa (1 hónapig jó)

2 kg alma (1 hónapig jó)

1 kg körte (2 hétig jó)

1 kg citrom (3-4 hétig jó)

3 kg banán (zöld, így 1 hétig jó lehet)

1 kg paprika (1 hétig jó)

2 kg paradicsom (1 hétig jó)

2 db gyümölcs konzervet

36 tojás (4hétig jó)

24 virsli (4napig jó)

 

Majd a városban ebédeltem 1,5 USD-ért marha rizzsel.

A busz nem tudom miért, de kb. 1 óra várakozás után jött.

Így egy kicsit megkésve értem vissza Balboaba.

Még egy kis internetezés (laptop-akku töltés).

 

16:30-kor (panamai idő szerint) elindultam Galapagos felé a Balboa Marinából (08-56,5N; 079-33,5W).

 

Cél: Isla San Cristobal

WP1: 00-37,4S; 089-14W

WP2: 00-53,3S; 089-37W - itt figyelni kell a bójákra, mivel a bejárat közepén zátony van (tehát behajózni csak a két széle mellet lehet)

WP3: 00-53,8S; 089-36,9W -  az öböl belseje (Hajótöröttek öble, Puerto Baquerizo Moreno)

 

Cristobal Ecuador Galapagos tartomány közigazgatási székhelye. Moreno város egy Ecuadori elnökről kapta a nevét.

Ő volt az első elnök aki a szigetre látogatott és szívén viselte a szigetek sorsát.

 

16:40 A motor hirtelen leállt a csatorna kijáratánál, ahol igen nagy a hajóforgalom és igen keskeny a kibójázott csatorna. Szerencsére legalább nem a közepén hanem a zöld bójához közel vagyok, egyenlőre nincs veszély. A hiba oka az üzemanyag ellátás volt, kis pumpálással és ráindításokkal újra elindult, ehhez csak néhány  perc kellett.

 

Nyitva hagytam a motor lezárót, hogy a motorozás közben tudjam folyamatosan ellenőrizni a működését. Nem volt jó ötlet: egy nagyobb hajó hullámai miatt egy vödör kötél beesett a motorba. A motor természetesen leállt, most a csatorna közepén voltam már 500m-re a csatorna végétől... A nagyhajó forgalom itt igen sűrű. Kiszedtem a köteleket a motorból, majd az ékszíjat is levettem.

A motor természetesen nem indult. Ilyen esetben nagyobb kár is keletkezhet a motorban.

Másod percek alatt felhúztam a vitorlákat, de ilyenkor természetesen a szél sem fúj... Valahogy 15  perc alatt kikeveredtem a csatorna közepéből evezéssel is rásegítettem. Szerencsére nem zavartam meg a nagy hajók mozgását. A pilot hajók nem értették mit is akarok itt csinálni.

Előttem volt Islas Flamenco, ha nem tudom megcsinálni a motort, akkor vitorlával talán el tudok menni odáig 1,5 tmf-re, horgonyt dobok. 20 perc erőlködés után ismét megy a motor.

10 perc motorozás után elhagytam a csatornát. Hát ez kissé nehezen ment.

Este 8-ig motorozok (3,5 csomós sebesség 120 majd 180 irányra)

Utána északi Bf.2-es szélben vitorlázok. A sebességem 3 csomó.

 

Hőmérséklet: 29 fok

Barométer: 1011

Víz készlet: 200 l

Üzemanyag készlet: 6 2l

 

00:00UTC 21,373MHz

Rádiózás Freddyvel (AA7UY, Nevada, 4-1)

 

Vacsora: virsli

Mivel a Panama öbölben nagy a hajóforgalom így keveset és megszakításokkal alszom, használom a pozíció fényeket is. 21:30-22:30 után ismét ügyelet. Szerencsére nincsenek hajók a közelemben, néhány mérföldre elkerülnek (a láthatóság jó: 6, tenger állapota: 1).

Éjfél után inkább a cockpitben bóbiskolok (01:00 - 04:30), hogy jobban érezem a hajót illetve a forgalmat. Folyamatosan látok hajókat, van hogy 4-5 nagyhajó is van látótávolságban.

 

2007.04.26. (215/2. nap)

Sajnos itt igen szemetes az óceán, közel a part és sajnos ez meg is látszik. A watermakert ilyen helyen nem is tudnám

tesztelni (édesvíz készítő). 

Reggeli 6-kor virsli.

9-re teljesen leállt a víz, egy rövidet fürdök.

0,5 csomóval haladok 200-ra.

Süt a nap, így a napelem jól tölt.

12:00 (08-05N; 079-48W)

Délben már 40 a hőmérséklet.

Ebéd: Zabpehely.

Du. delfinek kisének. Nem vagyok egyedül:)

Kora délután 2 órát motorozok, hogy jobban távolodjak ettől a nagyforgalmú résztől. 

 

Szél: északi változékony erősségű (Bf. 0-1-2)

 

Rádiózás:

18:00 (23:00UTC) 21,373MHz

Freddy (AA7UY), Gyuri

 

Vacsora: virsli, kenyér, ketchup

 

2007.04.27. (216/3. nap)

Kishajóval sokan szeltek már át óceánokat. Ilyenkor ezeken a hajókon a súlyokat minimalizáltak. Pl. különleges szuper könnyű energiadús ételeket vittek magukkal, vízkészítőt és mindent minimalizáltak. Az én esetem más:

1. Én ezen a hajón élek ez az én "házam". Nekem ez nem csak egy út...

Ezért nekem sok mindent vinnem kell magammal javítókészleteket (festék, lakk, poliészter, epoxi, szilikon, stb.)

szerszámokat, sokkal több ruhát.

2. Hónapokon keresztül nem lehet ilyen speciális szuper könnyű ételeket enni. Így nekem normális ételeim vannak.

Mivel nem biztos a következő megálló (sok minden történhet), így akár 4 hónapra is van étel a hajón, ami igen nagy plusz súly (több, mint 100 kg).

3. Vízkészítőm van Panama óta, de 200 l víz van a hajón.

Szóval ezek miatt túl súlyos a hajóm, és lassabb a normális esetnél. (Célom a jövőben csökkenteni a súlyokat.)

 

David Blagden egy 19 lábas hajóval (Griffin) 1972-ben az egykezes Atlanti-óceán átkelés versenyen indult. 52 nap alatt sikerült (Anglia-USA), ami nagyon jó eredmény. Napi 90 tmf-et tudott megtenni átlagban az Észak Atlanti-óceánon, ami elég szeles... Persze a hajója könnyű, erős és új építésű volt (1971) a versenyre. (Carina egy 1970-es építésű tavi hajó.) Sokféle új vitorlája és szélkormánya is volt neki. Nekem nincs szélkormányom, ami egy igen speciális gondolkozás módot igényel.

 

Reggeli: ketchupos virsli, majd fürdök az óceánban.

 

9:00 Erősödik a szél és esik az eső.

10:00 Elállt az eső, kb. 15 l vizet gyűjthettem volna, de egyenlőre van elég vizem

Egész nap delfinek és nagy halak ugrálnak ki a vízből.

 

Ebéd: ketchupos virsli

Délben a hőmérséklet 40 fok (a barométer 1010 egész nap)

Délután bálnák a távolban, sajnos nem tudom őket lefényképezni, ahhoz messze vannak.

Egésznap 1-2 csomóval haladok 230-ra Kb.1Bf-es északi szélben.

 

18:00 (23:00UTC) Rádiózás Gyurival (Brazília, 5-5)

(07-16N; 080-02W)

 

vacsora: ketchupos virsli

Átlagban napi 2 liter vizet iszok.

 

Mostantól éjszakai világítást nem használok egyáltalán, mert túl nagy a fogyasztása (20 W).

Éjszaka bálnák úsznak a közelben, kicsit aggódtam, hogy Carinának jönnek.

Mostanában volt 2 ilyen baleset is Galapagos környékén.

 

2007.04.28. (217/4. nap)

Áramlás és szél viszonyok Panamától Galapagosig:

Panama partjainál van egy kb. 1 csomós D-DNy áramlás (nekem ellenáramlat.)

Távolabb Panama partjaitól van egy É áramlás (nekem jó áramlat.)

Ezért eleinte Ny felé tartottam, hogy elérjem a nekem megfelelő áramlatot.

Ezen a helyen gyenge DNy szél van, és 10%-ban teljes szélcsend!!

Dél felé kell tartani a kedvező áramlattal. Igaz a D-DNy szél miatt a DK irány tartható.

02-03 körül az északi áramlat nyugati lesz. Ezen a részen D-DNy 5-10 csomós szél van, és

kevés a teljes szélcsend. Ezen a részen kell befordulni Ny felé.

A kedvező, ami nyugat felé vinne csak rövid ideig segít, mert északra fordul,

és emellett van egy ellenáramlat ami nyomna vissza Kolumbia felé.

84 W-86 W körül érkezik meg a kedvező ÉNy áramlat, ami Galapagosig tart és sebessége 1 csomó körüli.

Itt gyakran gyenge a szél: 5-10 csomós D-DNy.

87 W-től D-DK kezd fújni.

A Galapagos szigetek között sokszor kiszámíthatatlan az áramlás. Alapvetően erősebb, mint előtte: 2-3 csomós ÉNy. A szél ezen a helyen is déli gyenge.

 

Nagy hajóforgalom hajnalban, ezért 15 perces alvások.

Reggeli és ebéd: sült virsli ketchuppal. Ez volt az utolsó virslim, már kezdett szaga lenni, ezért is sütöttem ki.

 

Megnéztem és meghallgattam a barátaimtól kapott MP3 lejátszón küldött képeket, videókat, zenéket.

Ezért egész nap jó kedvem lett. Köszi.

 

11 körül jött egy kis szél (D-DK Bf.0-1), ami estefelé teljesen elállt.

 

Du. Olvasok: Galaxis Útikalauz stopposoknak

Egyetemi éveim alatt ennek nálunk nagy kultusza volt. Én akkor csak az 1. részt olvastam. Most pótlom.

 

Rádiózás:

18:00 21,373Hz

Gyuri, Károly (PY2KSZ)

POS. (06-51N; 080-56W)

 

Éjszaka Hofit hallgattam az MP3 lejátszón. Gyorsan teltek az órák... 

 

2007.04.29. (218/5. nap)

Hajnalban néhány hajó a távolban (5 tmf-re).

Reggeli: lecsó (sajnos a paradicsomok nem bírják ezt a klímát)

Mostantól minden reggeli után C vitamint is szedek, amivel kompenzálom a vitamin szegény étkezésemet.

Napok óta egy kis hal követi a hajómat.

Jó hír: Carina 24 órája beállított kormánnyal halad. Nem kell használnom az autopilotot.

 

Barométer: 1017

Hőmérséklet: 30-35 fok

Láthatóság:6

Tenger állapot: 1

Szél: Déli Bf.0-1

Sebesség: 1-1,5 csomó

Irányom: 230-250

 

Néhány konténerszállító haladt el mögöttem. Majd repülőhalak raja repül körülöttünk.

Az új vitorláknak varázs ereje van, gyorsabban haladok, mint a régiekkel!!!

 

Rádiózás:

18:00 21,373 MHz (06-50N;081-37W)

Gyuri, Károly (PY2KSZ)

Ma van Freddy szülinapja, de sajnos nem tudtam Vele rádiózni és emiatt nem tudtam felköszönteni...

Ma rossz volt a terjedés

 

Vacsora: tükörtojás

Éjszaka: szokásos villámlik és felhős az ég.

 

2007.04.30. (219/6. nap)

Hajnalban egy kis madár szállt le a hajómra, és néhány órát pihent, majd tovább repült.

Reggeli: tükörtojás

Délelőtt olvasok

 

Hőmérséklet: 30-36 fok

Barométer: 1016

Tengerállapot: 1

Láthatóság: 6

Szél: keleti Bf.0-1

Seb: 1-1,5 csomó

Irány: 180-210

 

Délután a Minimál Rádió régi adásait hallgatom. Ez egy internetes rádió volt 2004-2005 között, amit a barátaimmal készítettünk. Kreatívak voltunk :))

 

Eléggé lassan haladok, ezért a „türelem” szó értelmén elmélkedek. Egyre jobban értem. Az idő fogalmához vezetett, utána ezen kezdtem gondolkozni...

 

Rádiózás:

18:00 21,373Hz

Gyuri (Brazília, 5-5)

POS (06-30; 081-53W)

 

Nagyon felhős az ég, egész éjjel villámlik.

 

2007.05.01. (220/7. nap)

6:30 Rádiózás Gézával nem sikerült (7080Hz LSB)

 

Reggeli: tükörtojás

Délelőtt kavarog a szél és esik az eső. A delfinek és a repülőhalak ugrálnak körülöttem, ők szeretik az esőt. Sőt a madarak is láthatóan boldogok. Én kevésbé.

Kiolvastam a Galaxis Útikalauz stopposoknak c. könyvet. Jó volt!

Ennek köszönhetően kicsit más aspektusból látom a helyzetemet.

Délben egy repülő köröz felettem, de nem szól be a 16. csatornán.

Megettem az utolsó banánt.

 

Barométer: 1010-1016

Hőmérséklet: 30-36 fok

Láthatóság: 4

Tenger állapot: 1

Szél: DK Bf.1-2

Seb.: 2 csomó

Irányom: 230

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (05-49N; 081-58W)

Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Pali (N6DMV), Freddy (AA7UY)

A 14 MHz kipróbálása 02:00UTC-kor, sajnos elaludtam és nem rádióztam ekkor...

 

2007.05.02. (221/8. nap)

Egész nap esik az eső és nem fúj a szél. Minden vizes, kicsit meg is fáztam.

 

Reggeli: tükörtojás

Ebéd: instant leves

(Még egy lengyel hajótól kaptam Martiniquen még néhány fincsi levest)

 

Barométer: 1012-1017

Hőmérséklet: 25-28 fok

Láthatóság: 3

Tenger állapot: 1

Szél: Ny-D, Bf.0-1

Seb.: 1-1,5 csomó

Irány: 180

 

Du. delfinek szórakoztatnak ismét. Jó társaság...

 

Rádiózás: 21,373 MHz

18:00 (05-10N; 82-05W)

Gyuri, Freddy (AA7UY), Károly (PY2KSZ), Laci (KB7MOV), Béla

 

Vacsora: tészta Carina módra

Tészta hallal, tojással, répával és fokhagymával. Ebben az összeállításban az összhangra koncentráltam :))

 

Egész éjjel is esik az eső. Nehéz szeretni az esőt.

 

2007.05.03. (222/9. nap)

Reggeli: tegnapi vacsora

Délelőtt egy nagyobb bálna úszott el közel Carinához, le is tudtam videózni.

 

Persze ma is esik az eső. Vízhatlanban ülök a cockpitban és mondogatom, hogy szeretem az esőt. Minden vizes és kicsit megfáztam.

 

Az akkukat töltöm a főakkuról. (Lámpa, fényképezőgép és GPS akku).

Még Colonban eltört a búváruszonyom, azt is megjavítottam.

 

9 nap előnyt adtam a halaknak, csak ma délután kezdtem el horgászni (műhallal).

 

Barométer: 1012

Hőmérséklet: 30-31

Láthatóság: 4

Tenger állapot: 1

Szél: Ny Bf.1

Seb.:1-1,5 csomó

Irány: 180

 

Délután erősödik a szél, nem tudom most mi van, inkább leszedem a nagyvitorlát néhány órára.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (5-03N; 82-24W)

Gyurival nagyon röviden az eső és a szélerősödés miatt.

 

2007.05.04. (223/10. nap)

6:30 Gézával ma sem jött össze a beszélgetés (7080Hz LSB)

 

Reggeli: tőkehalmáj, kenyér, hagyma

Majd a szélgenerátor állvány és a szárny rögzítését javítottam.

Rendcsinálás.

 

11:00 Egy repülő köröz felettem ismét.

Majd igen közel egy vitorlás megy el mellettem.

Egész nap delfinek és repülőhalak ugrálnak körülöttem.

Horgászás: tegnap egy hal leszakította a csalimat, ma újra szerelem. Hátha ma sikerül...

Ebéd: köles, makrélafilé, hagyma erős Pistával

 

Barométer: 1017-1018

Hőmérséklet: 29-31 fok

Láthatóság: 5

Tenger állapot: 1

Szél: DNy Bf.1

Seb.: 1-1,5 csomó

Irány: 180 (néha 270)

 

Sajnos nagyon lassan közeledek a célhoz...

Du. Elkezdtem a kabin rajzokat készíteni. Kicsit olyan stílusban, mint a barlangi rajzok :-)

Unalmamba ezzel szórakozok, ma főleg nonfiguratív díszítéseket rajzoltam.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (04-51N; 082-23W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9 (6 elemes yagi, 2-3 kW ad), Misi (VE6ABD, Kanada), Gyula (N0FHP)

20:00 Rádió próba Freddyvel.

Vacsora: a mai ebéd maradéka

 

2007.05.05. (224/11. nap)

Reggeli: kávé. Miközben iszogattam láttam a távolban egy vitorlás hajót.

A tervet kell követnem: dél felé haladok, majd 03N után Ny-ra fordulok.

De. Pakolászás, rendcsinálás, takarítás. (Sajnos sok a csótány a hajón.) Elemek, akkuk szortírozása és töltése. Videotáska ragasztása (3 hetet bírt ez a ragasztás). Kötélrendezés

Ebéd: a tegnapi ebéd maradéka zöldséggel, majonézzel feldobva.

Sajnos egy hal ismét megette a csalimat, így új csalit szerelek fel a damilra.

 

Du.Motor ellenőrzése (pl. gyertyák tisztítása, cseréje) üzemanyag áttöltés a főtankba (52 l üzemanyagom van összesen)

 

Barométer: 1015-1017

Hőmérséklet: 28-32 fok

Láthatóság:4

Tenger állapot:1

Szél: 230 Bf.1 (este 3-4)

Seb.: 1-1 csomó (este 3)

Irány: 150-160 (egy rövid ideig a 300-al is próbálkoztam)

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (04-03N;082-01W)

Freddy, Gyula

 

Gézával (www.rotorman.hu) értekezés a javasolt útvonalakról. A fő kérdés meddig menjek délre?

Kérdés a rádióamatőrök felé, majd informálják Aput erről, aki ír egy e-mailt Gézának. Gézának van 1-2 jó könyve mindig és sok-sok hasznos infoja. Hátha tud valamit mondani nekem.

Egy ilyen kérdésnek több nap átfutása van és sok emberen átmegy a kérdés és a válasz is.

vacsora: tükörtojás

Este erősödik a szél Bf.4-re esik az eső és természetesen felhős az ég.

Éjszaka: Óránként felkelek ellenőrizni az irányt , a sebességet, vitorlákat, hajót, hajókat

Erősödő szélben a hullámok 1-2m magasak már. Nem reffeltem természetesen, de figyelek.

A pihenés sem egyszerű (bóbiskolás) és elszoktam ettől kicsit dobálják a hullámok Carinát.

Sajnos a nagy hullámok negyedszélben elfogatják a hajót, és nem tudok olyan élesen menni.

 

2007.05.06. (225/12. nap)

Hajnalban ismét esik.

Reggeli: sült repülőhal (reggel a cockpitban találtam), rántotta.

Még ma is jó szél van: 220-230 Bf.3-4-5. A hullámok becsapnak természetesen.

Délelőtt fogtam egy 1 kg-os tonhalat. Így az ebédem halászlé.

 

10:00 Takkváltás (160 - 280/290) <---- VÉLEMÉNYEM szerint itt érdemesebb lett volna még délebbre, menni. (Utólag könnyű okosnak lenni, akkor a part menti északi áramlatot akartam elkerülni...)

 

12:00 (03-17N; 081-33W)

Barométer:1017

Hőmérséklet: 29 fok

 

Délután még 2 db tonhalat fogtam, igaz ezek kisebbek voltak.

Majd ismét esik az eső.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (03-18N; 81-40W)

Gyuri, Freddy, Pali, Robi,

 

vacsora: sült hal

 

2007.05.07. (226/13. nap)

Hajnalban 2 nagyhajó is volt a közelemben.

Reggeli: sült hal majonézzel

 

De.

elemlámpa akku töltés

mp3 hallgatás, Very Willing Griffin (David Blagden) olvasása, mivel angolul van, így lassabban megy és majd tovább tart :)  Majd folytatom a kabin rajzok kreálását...

Ebéd: Zabpehely tejjel

Du. ismét elkezdtem horgászni.

Az elmúlt 4 napban 8 tmf-et közeledtem Galapagoshoz, nem tudok nagyon élesen menni a nagy hullámok lassítanak és elforgatnak.

 

Barométer: 1018

Hőmérséklet: 29-30 fok

Láthatóság: 5

Tenger állapota: 3

Szél: 220  Bf.3-4

Seb.: 3

Irány: 160

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (12-42N; 81-22w)

Laci (KB7MOV) 5-5,Én hallottam Lalit, de Ő nem hallott engem sajnos.

 

Vacsora: tükörtojás  kenyérrel (utolsó kenyér)

Egész éjjel nyugat felé tartottam, nem találkoztam más hajóval.

 

2007.05.08 (227/14. nap)

6:30 Gézával ma sem sikerült a 7080Hz LSB.

 

Reggeli: gyümölcsös rizs (barack, szilva, körte, méz...)

 

De. Horgászás, sajnos nem sikerült. MP3 hallgatás (Minimál Rádió régi adásait)

Olvasás (Biblia, Very Willing Griffin) Majd folytatom a kabin rajzokat.

 

Barométer: 1018

Hőmérséklet: 29-30

Láthatóság: 5

Tenger állapot: 2

Szél: 220 Bf.2

Seb.:1,5-2 csomó

Irány: 270/280

 

Ebéd: gyümölcsös rizs (barack, szilva, körte, méz...)

 

DU. felhős az ég és sok-sok sirály repked körülöttem. Szokás szerint kis halak követik Carinát.

 

Rádiózás 21,373MHz

18:00 (02-05N, 81-50W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Lali (WA6YPP), Gyula (N0FHP), Károly (PY2KSZ)

 

Vacsora: Rizs, hal, hagyma, majonéz

 

2007.05.09 (228/15. nap)

Reggeli: a tegnapi vacsora

 

Délelőtt kicsit aludtam, majd zenét hallgattam és a Bibliát olvastam. Majd unalmamban elkezdtem rajzolgatni is.

A hajó állapotának ellenőrzése, ez a Carinán 2 naponta történik. Hálózsákom varrása.

Ebéd: zabpehely, napraforgómag, aszalt szilva, citromos víz,

 

Barométer: 1017

Hőmérséklet: 30      fok

Láthatóság: 4-5

Tenger állapot:2-3

Szél: 220 Bf.3-4

Seb.: 1,5-5

Irány: 210/220

 

Napok óta benne vagyok egy ellenáramlatban, ami 1 csomóval tol vissza kelet felé.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (03-08N;082-31W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Pali (N6DMV), Laci (KB7MOV)

Vacsora: Kuszkusz, főtt tojás , hal, hagyma

Egy hosszú vitorlázásra rendezkedek be, fontos az evés, ivás, pihenés. Carinán ezek szervezése nem túl egyszerű. 1 hétig lehet nélkülözni, de sok-sok hétig már nem.

 

2007.05.10 (229/16. nap)

Nagy nap van a hajón. Qspi szülinapját ünnepeljük. Extra rum adag.

 

Hajnalban reggeli a tegnapi vacsora maradéka.

Térképpakolás: BA1929 eltettem és a USA21036 elővettem.

De. Horgászfelszerelés átszerelése. 20-as faktorral kenem az arcom, a szél az hideg, de a nap erősen süt. Csalóka.

Carina magát vezeti folyamatosan...

Ebéd: tegnapi vacsora maradék

Du.  Bementem a hajóalját ellenőrizni, sok kishal követi Carinát, nagyhal sajnos nem. Nagyon benőtte az alga, az is lassítja a hajót, el fogom kezdeni tisztítani az alját. (Leborotválni a szakállát:-)

 

Barométer: 1017

Hőmérséklet: 29-31 fok (a hideg áramlat lehűti a levegőt is)

Szél: 210 Bf.2-3

Seb.:1,5-2 csomó

Irány: 260

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (03-09N; 83-07W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Dávid

 

Vacsora: Erőleves sok tésztával

 

2007.05.11 (230/17. nap)

Ennyi vektor számítást életemben nem végeztem. Áramlat és szél esetek vizsgálata a hajó iránya és sebessége szempontjából. Sajnos nem lettem okosabb.

A mai nap is a TÜRELEM-ről szól.

Hajnali 4:15-kor egy nagyhajó ment el előttem. Iránya ÉK, szóval Panama felé...

6:30 Ma is próbáltam Gézával 7080Hz LSB rádiózni, de nem jött össze.

 

Reggeli: Vitaminok, algopirin

Forró tojásos spárgaleves zsemlekockával

Kint aludtam szokás szerint a cockpitban és kicsit megfáztam

Depressziós idő, nem süt a nap, mindenhol felhő és esik az apró szemű eső.

Ebéd: Csicseri Borsó (Köszönet a Biopontnak!) pástétommal hagymával, majonézzel

 

Barométer: 1015

Hőmérséklet: 29-30

Szél: 220 Bf.2

Seb.:1,5-2 csomó

Irány: 280-300

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (03-09N; 83-35W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Pali (N6DMV), Misi (VE6AGB), Gyula (N0FHP)

Merülnek az akkuk, rövid rádiózás.

 

vacsora: az ebédből a maradék

Éjszaka sok furcsa és kellmetlen álmom volt. Egész éjjel, hajnalban és reggel esett az eső.

 

2007.05.12 (231/18. nap)

Reggeli: tegnapi ebéd maradéka

 

Szél: 200, Bf. 4-5

Minden vizes felhős ég és rossz láthatóság.

Becsapnak a hullámok.

Nem vidám a hangulat a hajón.

Seb.:2 csomó

Irány: 260

 

Délben erősödik felmegy Bf.5-re a szél. Ezért a hullámok is megnőnek... Nem reffelek, mert nem kell csak figyelem a hajót, hogyan is viselkedik.

Ebéd: Kúnsági Töltött Káposzta

Du. első komolyabb havária: a baloldali egyik kisebb oldalmerevítő fedélzeti veretén átszakadt a lyuk. Így az a vantni (babystag) nem tart. Ideiglenes megoldás: másik veretet használok és kötelekkel is rögzítem. Később fúrok egy új lyukat a veretre a spannernek

15:00 egy kicsit gyengül a szél.

 

Barométer: 1018

Hőmérséklet:28-29

Tenger állapota: 3

Láthatóság: 3

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (03-04N; 084-08W)

Freddy, Gyuri, Károly (PY2KSZ),

 

Éjjel új kormányrögzítési módot találtam ki, így most jobban megy a dolog.

Ma sem láttam hajót.

 

2007.05.13 (232/19. nap)

Ma van Anyák napja.

 

Reggeli: majonézes kétszersült és kávé

 

Ma volt motorpróba. Nem indult. Valamikor meg kell néznem mi is a baj.

A bal első veretet kifúrtam és tettem bele egy seklit és újra beletettem a spannert.

 

A reggeli zuhany az orrban van, nem is kell vödör...

 

Ebéd: rizs, fasírt, hagyma

 

Ma du. vettem észre, hogy az árboc talpban az árbocot tartó csavar kilazult és emiatt az árboc jobban hátradől... Délben kicsit gyengült a szél és próbáltam javítani. Minden vitorlát levettem és a riggeket meglazítottam, hogy az árbocot vissza tudjam nyomni a rendes helyére. Sajnos a hullámok miatt nem nagyon sikerült.

 

Barométer: 1018

Hőmérséklet: 29-30

Szél: 210, Bf.3-4

Seb.: 2 csomó

Irány: 260

 

Du. fogtam egy dorádót és egy kisebb tonhalat.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-56N; 84-48W)

Freddy, Gyuri, Károly (PY2KSZ), WA6YPP,

00

Freddy beszámolt egy hajóbalesetről Galapagos után. Egy norvég pár hajója majdnem elsüllyedt, mivel a forestag felszakította hajó orrát, így folyamatosan ment be a víz. Másnap reggel az amerikai parti őrség mentette ki őket.

Vacsora: sült hal, rizs, hagyma

Ma jó irányba 38 tmf-et tettem meg, ami az elmúlt 2 hétben a legjobb eredmények.

 

2007.05.14 (233/20. nap)

Süt a nap, kevés felhő, hideg szél fúj.

Reggeli: sült dorádó, rizs, hagyma

Délelőtt a Bibliát olvasom, József történetet.

Horgászok: kora délután fogtam egy 0,5 kg-os tonhalat. Bevált az új csali, a horog és a toll.

Az orr-rekeszből 3dl vizet mertem ki, ami nem is olyan sok, azt hittem több lesz, mivel a negyedszélben a nagyobb hullámokba beleesik Carina.

Sajnos oldalt is beázok, eddig ezzel nem volt gond. Új szigetelést kell majd rátennem a köv. szigeten.

Érdekes: egy kis tintahalat találtam a fedélzeten, ezt beletettem a vacsorába.

Ebéd: sült tonhal, rizs, hagyma

 

Barométer: 1018-1019

Hőmérséklet: 29-30

Szél: 210, Bf.3

seb.: 1,5-2 csomó

Irány: 250-260

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-30N; 085-34W)

Freddy (AA7UY), Laci (KB7MOV), Károly (PY2KSZ)

 

A kapott időjárási előrejelzés szerint déliesedik a szél (8-12 csomós lesz a köv. napokban).

Mindennap kapok előrejelzést és értékelést és tendenciákat.

Továbbá javasolt irányokat. Amit általában betartottam, de nem mindig szoktam, mert néha nekem jobb ötletem van :)

vacsora: Halászlé

Estefelé sok felhő és szemerkél az eső. A szokásos hideg szél!!

 

2007.05.15 (234/21. nap)

3 hete a Csendes-óceánon.

Hajnalban gyenge változékony szél, emiatt 20 percenként állítom a kormány rögzítésének szögét. 4 fele erősödik a szél. Eléri a Bf.4-5. A hullámok is nőnek 1-2m-re. A cockpit a reggeli zuhanyozóm: eső és becsapó hullámok.

Reggel egy repülőhalat találtam a fedélzeten. Ismét kis halak kísérik Carinát.

Reggeli: sült repülőhal, kétszersülttel, hagymával

Gyengül a szél.

Ebéd: Tönköly búza, sült dorádóval, hagymával

 

Barométer: 1017

Hőmérséklet: 28-29 fok

Szél: 210/230 Bf. 3 majd lassan gyengül tovább 1-re

Seb.: 2-ről lecsökken 1-re

Irány: 260-280

 

Du. fogtam egy kisebb dorádót és egy repülőhalat (ilyet nem nagyon szokás:-).

Előtte egy tonhal leszakadt miközben húztam volna ki a vízből. Sajnos ez gyakorta megesik.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-24N; 086-19W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Károly (PY2KSZ)

Freddy nem hallott engem, a terjedés ma nem volt jó.

Az volt a kérés, hogy hogyan ünneplem az egyenlítő átkelését.

Először el kell odáig jutni... Nem tudok délre menni az a bajom!!

vacsora: az ebéd maradéka

 

2007.05.16 (235/22. nap)

Hajnal eső.

Reggeli: a tegnapi vacsora.

Ezek az ételek nem romlanak meg. A titka: szárazra kell készíteni a kásákat és nem szabad lefedni.

De. gyenge szél és felhős ég. Lehet, hogy esni fog. Igen máris esik. Olvasok.

Ebéd: napraforgómag és müzliszelet

Gyakran eszek magvakat, mivel nagy a tápértékük és fontos ásványi anyagokat tartalmaznak.

Egész nap sikertelenül horgászok...

Du. erősödik a szél Bf.3-4. Majd persze 8körül ismét Bf.1-2, az iránya mindig 210/230.

Néha süt a nap, de gyakrabban felhős az ég, és persze néha esik az eső.

A motort ma be tudtam indítani, de persze nem elsőre.

 

Barométer: 1018-1021

Hőmérséklet: 25-29 fok

Láthatóság: 4

Tenger állapot: 1-2-3

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-30N; 087-07W)de lassú.

Freddy (AA7UY) 5-5, Laci (KB7MOV) 5-7

Galapagos 227 tmf! Nem tudok délre menni, egyre nagyobb emiatt a probléma.

 

Vacsora: tejberizs

Este takkváltások és próbálkozok mindennel, de nem lett jobb.

 

2007.05.17 (236/23. nap)

Reggel takkváltás, talán ez jobb: 150 ->260/270

Reggeli: Rántotta (elfogyott a tojásom)

A sirályok köröznek fölöttem folyamatosan. Talán halak a közelben.

Elkezdek horgászni. Persze nem fogok halat!

De. süt a nap, persze vannak felhők is, de. legalább kicsit melegebb van (30 fok)

Ebéd: Húsgombóc paradicsommártással

 

Barométer: 1018-1021

Hőmérséklet: 27-30 fok

Láthatóság: 5

Tenger állapot: 1-2

Szél: Bf.1-2, 200/220

 

Du. Olvasok, zenét hallgatok, a kormány tökéletes beállításával foglalkozok, kísérletezek és én is vezetem.

 

Rádiózás 21,373 MHz

18:00 (02-21N; 087-23W)

Freddy (AA7UY), Laci (KB7MOV) (rosszul hal)

Ma nagyon rossz volt a terjedés.

 

Vacsora: a tegnapi, tönkölybúza, hal, hagyma, fokhagyma. A fokhagyma Magyarországról van, és 8 hónap után még jó!!! Folyamatosan eszek fokhagymát az utam során.

Komolyan foglalkoztat, hogyan lehetne délre menni. Szélirányok: DNy-D-DK. Az előrejelzések alapján azon gondolkozok, hogy melyik takkot válasszam, és hol forduljak. Nem könnyű.

 

2007.05.18 (237/24. nap)

06:00 takkváltás: 270 ->150/120

Reggel találtam két repülőhalat a cockpitben.

Reggeli 2 repülőhal sütve és a tegnapi ebéd.

Egésznap lassan haladok ÉNy áramlás lassít. Seb.: 0,5-1,5 csomó. Nagyon nehezen alig vagy talán nem is haladok délre. BORZALOM. ÁLLOK. KILÁTÁSTALAN.

A motor nem hajt. Ellenőrzés, gyertyacsere. Nem 100%-os, de hajt. Kikötési manőver megoldható lesz vele.

Ebéd: alma, aszalt szilva, citromból citromlé

Du. fogtam halat. Egymás után kettő. A Carinát követő halrajból könnyen tudok fogni halat. Meg van a módszer!!!

Majd az autopilot csatlakozóját nézem: nem OK. Ki is mértem nincs 12V.

Majd megtisztítom a köv. napokban. A 2. naptól nem is használtam.

Probléma nem tudok délre menni. Nem enged a szél és az áramlat.

 

Barométer: 1017-1022

Hőmérséklet: 28-30

Láthatóság: 5

Tengerállapot: 1-2

Szél: 180/200 Bf. 0-1

Kora délután néhány óra Bf. 2-3 majd ismét Bf.1.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-25N; 87-58W)

Freddy 5-3,

Árpád (WA6HDD)

Pali 5-5

Kérdés: mikor lépem át az Egyenlítőt?

Válasz: nem tudom

Az egyenlítő átlépésekor, a tengerész hagyomány alapján, szurokkal be kell kenni majd tollal beszórni

a matrózt:) Freddy ismertette ezt.

 

Várható szél: DK 9-10

 

Vacsora: Hal főtt krumplival

 

2007.05.19 (238/25. nap)

Galaxis Útikalaúz stopposoknak:

"legjobb létező ital a Pángalaktikus Gégepukasztó

hatása: szétverik az ember agyát egy lédús citromszelettel, amelyet vaskos aranytáblára erősitenek

Ó-Janx-szesz az alapja persze"

 

Távolodok, és nem tudok délre menni. Kilátástalanság – türelem!

ÉNy áramlás ellen vitorlázok gyenge déli szélben. Északra ill. keletre távolodtam 16 tmf-et...

Valahogy ki kéne mennem ebből az áramlatból. Ez a feladat! Már túl jól ismerem ezt a körzetet.

Reggeli: tegnapi vacsora, barack konzerv

De. Egy sirály szállt le a hajóm orrára néhány órát pihenni. Majd 3 óra múlva a haverja is megérkezett,

eleinte volt veszekedés, majd megbékéltek.

Ebéd: tegnapi vacsora, müzliszelet, mogyoró (Biopont)

Du. motorral akartam rásegíteni (élesebben és gyorsabban tudtam volna menni), sajnos ismét nem jó a hűtés. A műanyag kipufogó szépen el is olvadt...

 

Barométer: 1018

Hőmérséklet: 28-29 fok

Láthatóság: 5

Szél: 160/190 Bf.1

Seb.: 1 csomó

irány: 100-120

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-32N;87-40W)

Freddy, 5-5

Szél előreljzés: 10-12 D-DK

Üzenet: Rotorman 7M reggel

 

Vacsora: sör és mogyoró, végülis szombat este van

Majd paradicsomos húsgombóc

 

2007.05.20 (239/26. nap)

 

01:00-ig kint aludtam a cockpitbe, majd megjött a szél. Vizes lett a cockpit, bementem aludni a kabinba.

Később 3-4 l tenger vizet kimertem a motortérből. Az eltört kipufogó csőből jöhetett ez a víz.

Hajnal: esik az eső. Ismét a hajó orrában van sirályom. 

Reggeli: mogyoró

7:00 Jó hír 150-re tudok menni,

De. rekeszek ellenőrzése, vízszint ellenőrzése. Észrevettem, hogy az árboc jobban hátradől. Elkezdtem nézegetni, kiderült hogy az árboctalpon átmenő csavar meglazult ki és emiatt dőlt jobban meg, kiesett az árboc a helyéről. Ideiglenesen meghúztam újra a csavart, ne dőljön meg jobban.

Majd egy kötéllel jó hosszan átkötöttem, hogy az is tartsa.

Ebéd: mogyorókrém kétszersült, zabhely

Du. Olvastam

 

Barométer: 1019-1023

Hőmérséklet: 28-29 fok

Láthatóság: 5

Tengeri állapot: 2

Szél: 200 Bf.1-2-3

Seb.: 1,5-2 csomó

Irány: 120-150

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (02-04N; 87-27W)

Freddy, 5-7

Laci (KB7MOV), Gyuri (PU2KER), Károly (PY2KSZ), Árpád (WA6HDD), Pali (N6DMV)

Vacsora: Rizs hal (makréla) A hal ital nélkül méreg!

 

2007.05.21 (240/27. nap)

Hajnal: erősödött a szél, hullámok nőnek. Esik az eső és felhős az ég.

Nem tudom meghaladni a 2,5 csomós sebességet, mivel megállítanak a hullámok.

Sok minden rozsdásodik a hajón. Pl. a gázfőzöm is.

Ma a szigonyomat rozsdátlanítottam majd zsíroztam. Számomra ez fontos felszerelés.

Reggeli: tegnapi vacsora + mogyorókrém

De. hullámos tenger, szeles idő

Árboc folyamatos figyelése és részletes vizsgálata. Kiteszek még két kötelet pluszba feszíteni.

Ebéd: tegnapi vacsora

Du. a hajó aljának ellenőrzése, és a motor hűtővíz bemenetének vizsgálata. Majd tisztogatása dróttal. Ezután a motor felől szívtam, fújtam, de nem segített (azaz szívtam :-).

A hűtőrendszer eltömődött, és nagy nyomású levegő segíthet a dolgon, mint Panamában. De nincs búvárpalackom, (10 bar). Pumpám sincs, csak egy kéziszivattyú. amit sok munkával átalakítottam, de nem segített.

Autopilot belsejének cseréje.

Bementem a vízbe, nem vettem le a vitorlákat, mivel a seb, 1 csomó körüli. A hajóalját teljesen benőtte a növény, ezért is vagyok lassabb. 1hónapja mostam le az alját.

 

Rádiózás 21,373 MHz

18:00 (01-46N; 87-11W)

Freddy (AA7UY), 5-5,

Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-5,

Pali (N6DMV) 5-8

 

Vacsora: Bulgur (közkedvelt keleti étel), fasírt, hagyma

 

2007.05.22 (241/28. nap)

Ford Prefect szavaival élve egy erős italra és egy jó kis társaságra vágyok.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-32N; 87-58W)

Freddy (AA7UY) 5-5,

Károly (PY2KSZ)

Laci (KB7MOV) 5-5,

Lali (WA6YPP), 

 

Szélelőrejelzés: 9-17D

 

Vacsora: tegnapi vacsora

 

2007.05.23 (242/29. nap)

8 hónapja (2/3 év) indultam Koperből!!

Reggeli: kávé, aszalt szilva, bio-müzli szelet

Szél: 170, Bf. 0-1

De. az elektromos javítások (12V a koporsóágy végénél nem mindig 12V)

Vízfújás a hűtőrendszer kimenetébe, hátha tisztább lesz a rendszer.

Fogtam egy halat, most annak a májával próbálok nagyobb halat fogni, Laci ötlete alapján.

Persze nem olyan egyszerű, a hal leszakította, újra szerelem a damilt...

Ebéd: lengyel leves, még Martiniquen kaptam egy lengyel társaságtól.

Du. Fogtam egy nagyobb és érdekes halat. Nem tudom mi lehet.

Cápára hasonlít leginkább a bőre és az uszonya alapján, de túl kicsi.

A cápa a bőrét le kell szedni, különben keserű lesz az étel. Kókusztejben szokás megfőzni.

Olvastam, mp3 hallgatás és várom a szelet.

Egyre több a csótány a hajón. Már elfogyott a bio-csótányirtóm, mechanikusan és az OFF-fal próbálkozok.

(a csótány a természeti népeknél csemege, nagy a tápértéke, protein... mi)

Majd a hajóalját tisztítom, ettől gyorsabb leszek.

Du. Bf.3-ra erősödik a szél néhány órára, még a szélgen. is dolgozik.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-39N; 87-48W)

Freddy (AA7UY), gyenge

Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9,

Szélelőrejelzés: 8-16D-DK

Egy átlagos információ áramlat: Apu - Gyuri - Laci - Én 

Könnyű az információ torzulás, de azért az ismétlések miatt viszonylag kevés.

Mindennap beszélgetek az amatőrökkel, Laci elmondott nekem egy amerikai mondást:

ha elsőre nem megy meg kell próbálni másodszorra.

Én már a 10.-nél tartok...

 

Vacsora: rizs, sült hal

 

2007.05.24 (243/30. nap)

1 hónapja indultam Panamából.

Ezt az utat 4 hetesre terveztem, hát nem úgy jött össze.

Reggeli: tegnapi vacsora, mazsola, halmáj olaj

1 órás ébredezés után, ami olvasgatás és kávézás volt, elkezdtem evezni.

9:00-12:00 Evezés

Talán az áramlást ki tudom kompenzálni az evezéssel. Fárasztó. Fáj mindenem a végére.

Pozitív, hogy tudok gondolkozni közben és meditálni. Mentálisan jót tesz a cselekvés.

12 után a hűtőrendszerbe vizet fújtam. Nem lett jobb. Majd a hajóaljának tisztítása.

Autopilot javítás holnap, már elővettem a specifikációját.

A több napos probléma:

Nem tudok délre menni. Apu tegnap javasolt egy Ny irányt, de nem hallgattam Rá.

Inkább keletre megyek, legalább lassabban tol el az áramlat (ÉNY 1csomós).

Ebéd: leves, tegnapi vacsora fokhagymásan, és barack konzerv

Sajnos ki kellett dobnom a mustárt, megromlott.

Du. Motor hűtőrendszer javítás. Fújás ma sem sikerült. Majd szigetelések javítása.

Horgászás. 2-3óra evezés. Gyümölcs koktél és a megoldáson gondolkozok. Hogyan tudok délre menni.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-32N; 87-27W)

Freddy (AA7UY), gyenge

Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R),

Gyula (N0FHP) 5-7

Szélelőrejelzés: 8-13D-DK

Sajnos a mikrofonom kicsit kontakthibás talán (később rájöttem, hogy az akku merült le annyira, hogy nem mindig ment ki a 100W).

Vacsora: tegnapi vacsora füstölt sprotnival feljavítva.

Éjszakák: általában óránként felkelek (időzítő ébreszt) és ellenőrzöm a hajót. Kb. 2-3 perc mindenre elég. Irány, sebesség, vitorlák, kormány, más hajók. stb. Persze minden neszre felébredek, ha tehetem, akkor kint alszom a cockpitben.

Mostantól éjszaka gyertyával világítok, mivel nincs elég áramom.

 

2007.05.25 (244/31. nap)

Éjszaka nem aludtam jól, de nem baj. Jól látszanak a csillagok az ágyamból. Ilyenkor jobban megy az éjszakai szolgálat.

07:00 felkelt a nap.

07:30 takkváltás (80->240)

Szél: 150, Bf.1-2

Süt a nap és gyenge a szél.

Reggeli: zabpehely, C-vitamin szokás szerint, halmáj olaj

De. az autopilottal foglalkoztam.

Majd a Galaxis útikalauzt 2.-szorra is kiolvastam. Ez már nem volt szórakoztató. Majd Hofi jön, amit már nagyon unok. Ez után horgászok, nem jön össze ma sem hal. Beakad a hajó aljába a horog és csak nehezen jön ki. Gyümölcs koktél almából.

Dél körül gyengül a szél.

Barométer: 1020-1023

Hőmérséklet: 25-26

Ebéd: füstölt sprotni  és kétszersült, erőleves erős Pistával

"Az igaz a hitből él." (HAB 2,4)

Du. kicsit fáj a fejem. Talán a nap miatt. Egy algopirin segít.

Változik a szél erősége és iránya, így sokat kell a kormányt állítgatnom.

Elfogyott a gáz, 4 hónap után.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-18N; 87-34W)

Freddy (AA7UY), Károly (PY2KSZ),

Pali (N6DMV), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV),

Talán Gézát is hallottam a távolban (HA5RTR/MM, Rotor nevű hajóval vitorlázik ezen a környéken).

 

Este egy vitorlás a távolban.

21:00-01:00 Elbóbiskoltam. Nem ébredtem fel az órára és eközben a hajóelfordult és lassan sodródott

visszafelé. Sokat vesztettem!! 01-15N-ről 01-18N-ra...

 

2007.05.26 (245/32. nap)

Hajnalban nincs szél és az ÉNy áramlás visz ÉNy felé. Ilyenkor szoktam elveszteni a 2 napig gyűjtögetett magasságot. Rossz lett a kedvem. Cristobal helyett Genovesan gondolkozok. Talán azt még el tudom csípni.

Reggeli: zabpehely, csoki krém (én csináltam)

Elővettem a meleg ruhákat. Hideg van este és hideg a szél is a hideg áramlatok miatt. Ma kezdtem el a palackos vizek fogyasztását. Gázcsere.

Folyamatosan állítgatom a hajót, hogy maximalizálja a sebességet. Nehéz ügy, túl terhelt hajó, ami amúgy is lassú túrahajó. Szóval mostanában ez egy 24órás feladat...

11:00 - 12:00: Evezés

Ebéd: mazsola

12:00 - 15:00: Evezés, kompenzálom az ÉNy áramlatot.

Majd a hajóalját tisztítom, hogy gyorsabb legyen. Nem tudok délre menni. Vagy 270 vagy 050.

Szél: 150-160, Bf. 0-1 (rövid ideig Bf.2)

Ma is tisztítottam a hajóalját és a motor vízbemeneti nyílását. Van benne egy állatka (hernyóféle), nem tudom kipiszkálni.

Evezek. Túlsúlyos a hajó, így sajnos nem is kimutatható az evezés a sebességben.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-13N; 88-11W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Károly (PY2KSZ),

Pali (N6DMV), Laci (KB7MOV)

Robi közvetített Géza, HA5RTR/MM és köztem.

Majd a 7074Hz LSB beszélgetünk utána egy kicsit.

 

Vacsora: spagetti paradicsommártással és grog

20:00-22:00: Evezés (extra grog) Óránként állítom a hajót, de gyengül a szél.

Éjszaka delfin ugrált mellettem. Mostantól az éjszakai gyertyát is beosztom.

 

2007.05.27 (246/33. nap)

Már több napja gondolkozok, hogy ha nem tudom elérni Cristobalt, akkor talán az északi szigeteket: Genovesa, Machena, Pinta.

Elméletileg a vitorlásoknak ott nem szabad megállni, csak Cristobalon és Santa Cruzon. Mivel nem oké a motorom talán megengedik. Vészhelyzet...

Pünkösd vasárnap. Itt egyedül jobban átérzem az ünnepet.

06:00 Takkváltások (90->220->90)

Erős áramlat, 1csomóval haladok 280-ra.

Reggeli: kávé, zabpehely

Egész nap horgászok.

De. Jobb első rekesz ellenőrzése. Kevés vizet találtam benne. Videó töltése (nem egyszerű 3 vezetékkel kell megoldani a 11V, plusz különleges csatlakozó...) A hajó aljának tisztítása, majd leszigonyoztam egy halat a hajó körül, miközben a vízben voltam.

Egésznap süt a nap, a napelem jól tölt.

Délben bálna a távolban.

Ebéd: Vörös lencse és pástétom

Du. kicsit erősödik a szél, majd gyengül és elkezdek evezni.

Egésznap a hajó gyorsításával foglalkozok. Sajnos a fock és a génua együtt nem ok. Orrsudár szerkesztéssel is foglalkozok, de a csáklya eltörik.

Faragasztóval megragasztom. Szóval csak egy génua marad fent.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-10N; 88-39W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R), Árpád (WA6HDD, 5-1), Géza (HA5RTR)

 

Vacsora: vörös lencse sült hallal. A legutálatosabb kérdés: Mikor érsz oda? Nem tudom!!!

Ma elkezdtem gondolkozni lles Marquises, Hiva Oa szigeten (09-50S; 139-05W). Mi van ha nem kötök ki

Galapagoson. Innen 3088 tmf 255 irányra. Jó esetben 2-3hónap az út.

Vízkorlátozás max. napi 1,5 l. Bármiféle kikötés ideje bizonytalan az elmúlt hetek tendenciáját vizsgálva. 

Hajnal: állítgatom a vitorlákat, de reménytelen az áramlás visz ÉNy-ra.

LE FOGOK CSÚSZNI GALAPAGOSRÓL. SZINTE BIZTOS.

Éjszaka láttam a gyertya auráját, ez az első alkalom.

 

2007.05.28 (247/34. nap)

Álmom:

Ebéd: egy jó kis magyaros étel: pirítós kenyér forró velővel, Húsleves/Babaleves, Pacal,

Rántott karfiol, Somlói Galuska, Természetesen: sör, bor, pálinka

Program:

De. Pesten valami jó kis képkiállítás,

Du. Margit sziget

Este: egy kis Pesti kocsmában sörözés a barátokkal

Éjszaka: zenés minél hangosabb szórakozóhely

 

Valóság:

- A kabinrajzok megtöltik a kabinom. Ami azért jó, mert legalább addig is nem a VITOLÁZÁS-HAJÓJAVITÁS-HORGÁSZÁS-ÉTKEZÉS-RÁDIÓZÁS-ban mozgok. kicsit más!! Ez jobb a zenénél és a könyveknél. Az ősember is így szórakozott :)

-A hajóalja tele van kis kagylókkal, amik a kezemet, lábamat és testemet a tisztítás során mindig megsértik. Vérzek.

-Lassan a Jachtnapló átalakul receptkönyvé :) Igazából a hajón az étkezés harmadlagos dolog.

1. A hajó (árboc, motor, autopilot, beázás...)

2. Az út (áramlás, gyenge szél)

3. A kényelem (étkezés, alvás)

 

Hajnal esik az eső. Óránként felkelek ellenőrizni a hajót. 

Reggel gyenge szél felhős ég.

Reggeli: zabpehely, kávé

De. Utolsó citrom utolsó limonádé. Olvasok. Egy nagyobb dorádó úszott el mellettem, nem tudtam megszigonyozni.

Délben kisütött a nap.

Ebéd: tönkölybúza sült hal

A mai sláger a pattogatott amaránt.

Du. A hajóaljának tisztítása,

a motor vízbemenetének tisztítása - nem lett jobb

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-09N; 88-44W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R), Árpád (WA6HDD) 5-1, Géza (HA5RTR)

Gyenge déli szél várható.

Kidolgoztak nekem egy másik hűtőrendszer elvet. Tartályból a sósvizet az impeller megkerülésével be a motorba.

Vacsora: ebédről a maradék, plusz lepény kisütve (sok petrezselyem levéllel)

 

Éjszaka: keleten egy hajó.

Géza felajánlotta, hogy elhúz délre és be Galapagosra. Gondolkoztam kb. 1-2 percet és elfogadtam. Géza és Éva a Rotorral értem jön. Nincs vészhelyzet, de segítség ami a kilátástalan helyzetemet megoldja. Nélkülük hetekig küzdhetek az áramlatokkal. Valószínűleg korábban le kellett volna mennem délre. ÉNy áramlással gyenge déli szélben nem könnyű. A szigetek között az 1,5 csomós áramlat 2,5-3 csomóra is erősödhet, így gyenge szélben nincs sok esélyem motor nélkül. Ha leáll a szél, akkor az áramlás visz. Manőverképtelen vagyok... könnyen kivihet a szigetet közül. Nagyon köszönöm Nekik!

 

Hajózási vészhelyzetek:

- Ember a vízben

- Lékesedés

- Tűz vagy süllyedés

Hajózási baleset:

- felborulás

- zátonyrafutás

- tűz (robbanás)

- összeütközés

 

Jelzések (COLREG 37.szab):

1. VICTOR (..._): segítségre van szükségem

2. Ágyúlövések, robbanásszerű hang percenként

3. Ködjelző folyamatosan

4. Vörös csillagokat szóró rakéták

5. SOS (... --- ...)

6. MAYDAY rádión

7. "NC"

8. Lángjelek

9. Vörös kézfáklya

10. Narancssárgafüst

 

Rádiózás után az akkuk tartósan 12V alá estek. Nem használom semmire csak a rövid rádiózásokra.

 

2007.05.29 (248/35. nap)

Két magyar vitorlás ezen a részen még nem hajózott együtt. Magyar vitorlások találkozása a Csendes-óceánon. sem túl gyakoriak. Ha a valószínűségét vizsgálnánk ennek az eseménynek, akkor nem lenne túl magas...

Rotor jön segíteni Carinán. Igen érdekes találkozás lesz.

A magyar tengeri vitorlázás egy emlékezetes momentuma ez!!!

Rotor vontatni fogja Carinát. Ez nem mentési, hanem segítő manőver.

 

Két vitorlás találkozása a nyílt óceánon nagyon érdekes.

Nagyon ritkán találkozik két hajó az óceánon, mivel nagyok a távolságok.

Két ismerős magyar hajó találkozása még ritkább és érdekesebb.

 

2007.05.31 (250/37. nap)

Furcsa Izgalom vett erőt rajtam. 37napja nem láttam senkit, és most magyar barátok a közelben.

Sajnos még nem látom őket. Legszívesebben folyamatosan beszélgetnék velük VHF rádión, de nem akarom őket zavarni.

 

Rádiózás 21,373Hz

18:00 (01-32N; 87-58W)

Freddy (AA7UY) 5-5,

Károly (PY2KSZ)

Laci (KB7MOV) 5-5,

Lali (WA6YPP)

Szélelőrejelzés: 9-17D

 

Vacsora: tegnapi vacsora

 

2007.06.01 (251/38. nap)

Hajnal óta gyengül a szél, csak a Ny áramlás visz.

5:45 elbóbiskoltam Edit Piafra, ezért a 06:00 szokásos beszélgetés 6:40-kor történt.

6:40 (00-03S; 88-49W) VHF beszélgetés Gézával. A szokásos poz. irány, seb. ismertetése. Egy kis csevegési is...

07:00 Napfelkelte.

 

Reggeli: Rumos kávé, CARINA egyszerű sütemény

Recept: Mézes liszt vízzel összekeverve majd olajban kisütve.

Konyharuhák mosása, szerszámok tisztítása (rozsdásodik minden)

Hálózsákot és néhány egyéb ruhát kitettem száradni, mert hajnalban szokás szerint nedves lett a párától.

Dél körül a Rotor átküldött egy mentő csomagot nekem, volt benne: kenyér, tojás, virsli, narancs, dinnye, paprika, paradicsom, uborka és egy magyar újság! HURRÁ!!

Ebéd: sült virsli, tükörtojás , zöldség, gyümölcs, kenyér. Majd újság olvasás :)

Fekete-fehér-igen-nem-et játszottunk Gézával a VHF rádión.

Majd miután mindig vesztettem elkezdtünk sakkozni.

Igaz nem vagyok sakk mágus, de én fejben (papír segített) ő táblával.

 

Géza,  Áron

D7D5   B2B3

E7E5   G2G3

G8F6   F1G2

E4E5   G1H3

C7C5   B1A3

D5D4   C1B2

G7G6   C2C3

F8H6   Rosálás

D4E3   B2B4

Rosálás E2E3

B8C6   D2E3

A3C4

...

 

Du. összemértük a két hajót. Rotor 4.2 csomóval megy teljes vitorlával, Carina 2.5 csomóval...

17-től esik, 18-tól jobban esik az eső.

 

Barométer: 1024

Hőmérséklet: 23-26

Szél: 180 Bf. 0-1-2

Seb.: 2 csomó

Irány: 240-250       

 

Rádiózás 21,373HZ

18:15 (00-13S; 089-11W)

Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV), Árpi (WA6HDD), János

Pista, KE8J, Ohio, 5-5

Lajos, N6HH, Huston, 5-5

Lediktálták a Santa Cruz műhely elérhetőségét:

www.naugala.com

illetve a szokásos időjárási előrejelzést is.

 

Ma van telihold. Este elállt a szél.

vacsora: sült virsli kenyérrel és zöldséggel

Este Géza küldött e-maileket, amiket én VHF-en diktáltam le Apunak, Boginak.

 

2007.06.02 (252/39. nap)

Hajnali 2-kor szokás szerint VHF-en rádiózunk.

POS (00-10N;088-38W) Jelenleg 230-ra megyünk 2,7 csomóval.

A WP pontunk 39tm-re van 238 fokra.

Kávézok és próbálok ébren maradni. A sakkot csak kicsit folytatjuk.

Reggeli: lepény és kávé.

Lepény Carina módra (Géza ötlete alapján): lisztet vízzel összekeverek, majd egy edényben kisütöm olaj nélkül.

9-kor leállt a szél, az áramlat visz Ny felé. Szépen kisütött a nap, így legalább jól érzem magam.

11-kor gyenge szélben egyszer csak a baloldali száling leesik. A szálingot tartó saválló veret ketté tört. Gyors takkváltás, ideiglenes javítás. A spannert leszedem a drótkötélről és miután a szálingot lehúztam a fedélzetre, amennyire lehet meghúztam 2 kötéllel és 3-4 áttétellel, majd rögzítettem. Még 2 felhúzóval azt az oldalt biztosítottam. Minél jobban tartsa majd az árbocot. Ha nem tartja jól, akkor nagy szélben el is törhet az árboc. Árboc nélkül nehéz vitorlázni.

Délelőtt Gézával VHF-en egyeztetjük a WP-okat és a tervet.

Holnap de. fogunk érkezni. Minél közelebb jutni főleg dél felé menni, hogy a vontatás és a motorozás minimális legyen.

Délben változékony szél, majd erősödik. 180 Bf. 0-1ről Bf.2-3-ra 210 irányúra változik.

Ebéd: Leves galuskával és narancs

Éva galuska receptje alapján: tojás, liszt, olaj

Majd délután 1 órát próbálok piheni, mivel éjszaka nem biztos, hogy tudok aludni.

16 után a génua szélét megvarrom. 1,5m-es rekord szakadás van rajta. Beakadt egy kis lyuk még valamelyik éjszaka a száling végébe és végigszakadt.

 

Barométer: 1024

Hőmérséklet: 23-27 fok

Áramlás ÉNy 1,5 csomó

Seb: 1-2 csomó

Irány: 260 majd 150 (takkváltás délben)

 

Rádiózás 21,373HZ

18:00 (00-33S; 089-48W)

Freddy (AA7UY), Károly (PY2KSZ), Pista (VA7IK), Laci (KB7MOV), Robi (NV9R)

sajnos Gyurit nem hallottam.

Ezt az üzenetet kaptam: Gál Péter és a 25-ös flotta üdvözöl

Kedvesek, hogy gondolnak rám.

 

vacsora: krumpli leves

Este gyengül a hideg szél és eláll. Felhős az ég. Lötyögnek csapkodnak a vitorlák, teljes szélcsend.

Később esik az eső, én a cockpitban alszok és teljesen elázok. 

 

2007.06.03 (253/40. nap)

Érdekes link: http://www.bluewater.de/english.htm

 

02:00-kor VHF-en beszéltem Gézával. Az ÉNy áramlás visz engem, nincs szél. Ha így megyünk tovább, akkor nem érem el Santa Cruzt, az áramlás kivisz a sziget fölött. A közelembe jött, Éva dobókötéllel átküldte egy 50 m-es kötél egyik végét, amire én rákötöttem egy 20-m-es erős (12 mm-es) kötelet.

Minden vizes esik az eső. Vizes a hálózsákom, a ruhám. Rumos kávéval vigasztalom magam.

Eleinte középen rögzítem a kormányomat. Majd kicsit jobbra húzva rögzítem, mivel az áramlás tolna el. Így viszont Rotor tükrére kormányzok.

180-ra megyünk 3-4 csomóval. Reggel a Rotor után Carina is felteszi a génuát. Így már 4,5 csomó a sebesség. Sajnos 20 perc és a gyenge délkeleties szél ismét leáll.

Fókák és teknősök úsznak mellettünk (Géza VHF-en mondja merre mit lát :-), én eközben Gézát egy érdekes rejtvénnyel szórakoztatom.

Most látszik, hogy milyen rossz ezen a környéken a láthatóság. A szigetek csak 10-15 tmf-re látszanak.

Reggeli: kávé, lepény, kenyér és tükörtojás sok-sok zöldséggel.

Ismét egy érdekes manőver, Géza húz be és enged el, én meg ledobom a horgonyt. Ha elrontjuk a helyet, akkor nehéz korrigálni a hajók között. Az orrhorgony 20 m lánc és 20 m kötél. Majd itt kell használnom egy farhorgonyt is, nincs hely, hogy a hajók forogjanak és a szelet kövessék. Kicsi az öböl és sok a hajó. Sajnos nyitott D-DK felé így a szél és hullámok ha vannak, akkor az öbölbe is bejutnak.

Horgonyzása 10:30 (00-44,8S; 090-18,5W)

 

Jó hír: Azt a hírt kaptam, hogy a csatorna átkelésért 600 USD vontak le, a 840 USD pluszt visszautalták. Igazából, az illetékesek kétféle módot mondtak el. Volt egy ilyen eset is, ha nem kell vontatni, akkor nem fogják használni az extra 840 USD-ét és visszautalják. De volt aki azt mondta, hogy ezt nem fogják visszautalni...

 

Délután Évával és Gézával elmentünk a kikötői kapitányságra. Én 78 USD illetéket fizettem.

Egy rövid séta a városban és egy közeli nemzeti parkban, majd 3 után már nyitott az Immigration Office. 30 USD illeték fizetése után kaptam egy 20 napos tartózkodási engedélyt Galapagosra. Santa Cruz szigetet nem hagyhatom el Carinával, csak itt mozoghatok 20 napig. Persze turista hajóval bármerre mehetek... Elvileg 100 USD kellett volna még fizetnem a nemzeti parki díj/illeték.

 

Elég komolyan vigyáznak erre a szigetre, ami igazán nagy kincs. Ezért nagyon komolyan ellenőrzik és szabályozzák az ide utazást. Persze vitorlással általában mindenki megkapja a 20 napi engedélyt.

 

Délután interneteztem. Elég drága 2 USD az óránkénti díj. Szerencsére este találtam egy helyet, ahol 6 óra 5 USD. A másik gond, hogy lassú... Igaz este 8-tól hajnali 4-ig töltöttem fel a képeket, és írtam a naplót. A rendszergazda egy harmadéves egyetemista (rendszer mérnök lesz), akinek ez a nyári munkája este...és Ő is hajnali 4-ig gépezett. Aztán még beszélgettünk közel egy órát :)) Reggel 8-kor kezdődik a másik munkája. Napközben recepciós egy közeli hotelben. Este az Internet kávézóban melózik. Aludni nem szokott :))

 

8 előtt beugrottam még enni valamit egy helyi kifőzdébe, ahol egy idősebb motorszerelővel hozott össze a sors. Ő is halat evett rizzsel. Régebben sokat dolgozott az európai motorokkal (pl. Csehszlovák motorok). Volt véleménye az 1989-es rendszerváltozásról, és annak gazdasági megoldásairól. Érdekes volt ezt hallani egy ecuadori ember szájából...

 

A vízitaxi ára 0,5 dollár. Éjszaka 1dollár. Dingivel nem lehet kikötni a mólónál. A vízitaxi kötelező...

Reggel 6-kor feküdtem le.

 

2007.06.04 (254/41. nap)

Az ébredés 7:30-kor történt. Először az ébresztőre, aztán Géza a VHF-en szólt át.

Majd a szomszéd hajó kapitánya átúszott hozzám beszélgetni. Egy 34 éves ausztrál figura, aki a barátnőjével és a mostoha fiúkkal utazik vissza Ausztráliába.

Sajnos észrevettem, hogy a farhorgonyt "elvesztettem". A horgonylánc és a kötél seklivel volt rögzítve. A seklit meghúztam, de nem biztosítottam pluszba egy dróttal, és kiesett a sekli. Szóval majd horgonyt is kell keresnem valamikor...

 

Együtt kávéztunk, majd a marihuana termesztésének módjairól mesét nekem. Sokan a hajójukon termesztenek marihuánát. Ez egy szokás a hajósok körében, persze nem minden hajós...

 

Egyébként hajójavító és állókötélzet/árboc javító mester 20 éves tapasztalattal :))

Nincsenek véletlenek. Elmondott néhány ötletet nekem, holnap talán segít!!

 

Reggel Évával és Gézával elsétáltunk egy közeli nemzeti parkba. Ma reggel van a teknős etetés. Ilyenkor "nagyon" aktívak!!:) Iguána és teknős mindenhol, nagyon érdekes. A tengerparti sétán találtam egy jó kis vulkánikus követ Lacinak (HA8RD), van 1-2 szép kő, de sok nem fér a hajóba.

 

Majd beültem egy gyors étteremben és irogattam az elmúlt 40 nap eseményeit - soha nem lehet ezt befejezni. Amitől jobban tartok, hogy nem tudom kellő képpen átadni mi is történt. Van akik mindig a miérteket keresik és ezen keresztül próbálják megérteni az életet. Eddig én is. Most már rájöttem, hogy nem így kell. Az életet nem érteni kell, hanem minél jobban érezni.

Az első élmény beszámolót itt a Gyors étteremben egy  7-8 éves galapagosi gyereknek tartom, akit nagyon érdekel a laptop és nézi a képeket. Érdekesebb ez, mint az autók...

 

Vettem néhány horgot és egy műhalat is. Találkoztam a boltban egy amerikai diákkal, aki itt önkéntes és itt van egész nyáron a Nemzeti Parkban. Régebben halász is volt, és adott néhány jó tanácsot a horgászásban, továbbá segített választani horgokat.

 

Elkezdtem szilikont is keresni néhány boltban voltam. Drágább, mint Panama. Így csak egy kisebb tubust vettem, de még úgyis van...

Elküldtem hat képeslapot. Igazából több helyre kéne küldenem, de sajnos mindenre nincs időm. Remélem előbb utóbb mindenkinek tudok majd küldeni.

Délután megállított valaki az utcán és gratulált, hogy egy ilyen kis hajóval itt vagyok. Mesét egy emberről aki egy 4 m-es vitorlással jött át Panamából ide vagy 20 éve.

 

Majd véletlenül összefutottam Cameronnal, akivel dumáltam és bemutatott Marcelonak, aki itt mindent be tud szerezni. Továbbá mindenkit ismer. Daemonnal elmentem egy sörre a hajójukra, megismerkedtem a feleségével Sharonnal és a gyerekükkel. Majd ezután vissza a városban.

 

Vásárolni: fogkefe, fogkrém, cukor, levespor, keksz, narancslé por... mindenféle apróság.

2,5 USD-ért ettem a város leglepattantabb helyén: leves, csirke rizzsel és narancslé.

Majd a maratoni Internet következett. Lassú a net, lassú a képfeltöltés.

 

Sajnos Szomáliában a kalózok ismét támadtak:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/6719091.stm

 

2007.06.05 (255/42. nap)

Az Internet Kávézó este 10-kor zár. Az csávó lelépett 11-kor, a tulaj lejött 1-kor, hogy meddig maradok. Mondtam 4-ig, ő mondta 2-ig, én azt mondtam 3-ig, elfogadta. Reggel 6-kor mentem el, mert nem jött vissza. Nagyon becsületes itt mindenki. Nincs bűnözés és lopás sem. Így nem is kellett bezárnom az Internet Kávézót.

 

Reggel átjött Géza a Rotorkával horgonyt keresni. A módszer, hogy egy kis 4 kapású 1-2 kg-os horgonnyal átfésültük a zónát 2 m-ként, ahol lehet a horgony. Jött egy helyi egy csónakkal és azt mondta segít. Beugrott a vízbe, azonnal meg is találta. Nagyon kedves volt, meghívtam a hajóra du.-ra egy sörre.

 

Majd közösen levettük az árbocot. Cameron átjött a szerszámaival. A vereteket leszedtük, ami eltört ill. a túloldalit is, mert az is gyengült.

 

2007.06.06 (256/43. nap)

Reggel csónakkal megjött Romero (Naugala főnöke), hogy mit is kell segíteni. Oda adtam hegesztésre a két veretet.

Utána elmentem Évával és Gézával egy kis sziget nézésre. Megnéztük a krátereket, egy teknős parkot és egy láva barlangot. Majd vissza a városba... Szereztem nagy nehezen 2 angol nyelvű könyvet a következő szakaszra: Harry Potter and The Prisoner of Azkaban, The Hero  Charles A. Lindbergh, The Man and the Legend

Majd megnéztem hol lehet gázpalackot tölteni és akkukat tölteni. Talán holnap.

Elkezdtem a bevásárlást is (1 kg zabpehely, 2 kg rizs, 2 kg keksz, tészták, csokoládék).

Sajnos kicsit drágább, mint Panama.

 

Rádiózás:

A következő szakaszon talán már az Ausztrál rádióamatőrökkel is fogok beszélni 14M-án.

 

Majd leszedtük közösen az árbocot. Cameron átjött a szerszámaival. Leszedtük az eltört vereteket, ill. a túloldaliakat is, mert azok is gyengültek. Majd meg kell hegeszteni. Az árbocról letört bikát szegecs helyett csavarral oldottuk meg (menetet vágtunk az árbocba). Majd az árboc tartó csavart kicseréltük egy nagyobbra. Az új csavart Géza adta, és közösen tágítottuk néhány óráin keresztül az eredeti lyukat. Évi meghívott minket ebédre, ami egy szenzációs tészta volt.

Majd megnéztem hol lehet gázpalackot tölteni és akukat tölteni. Talán holnap. Elkezdtem a bevásárlást is (1 kg zabpehely, 2 kg rizs, 2 kg keksz, tészták, csokoládék). Sajnos kicsit drágább, mint Panama. Majd egy rövid néhány órás internetezés.

Délután is a hajóval foglalkoztuk egészen sötétedésig. Ürültek közben a rumos üvegek :) Este átmentem Gézához képeket, videókat cserélni. Éva finom vacsorát szervírozott nekünk. Egészen 11-ig a Rotoron voltam.

 

2007.06.07 (257/44. nap)

Reggel leadtam a gázpalackot és az akkumulátorokat (3 db kb. 50 Ah) tölteni a műhelybe.

Délelőtt a Teknős öbölben voltam Évával és Gézával. Iguánát, teknősöket és cápákat látunk. Mikor Gézával búvárkodtunk, akkor elég közeljött egy cápa is...

A városban szokás szerint vásároltam (2 kg lencse, 2 kg bab, 1 kg zabpehely, csoki, keksz, rum Cameronnak...)

majd du. 3 körül visszamentem Carinára hajót javítani. Átjött segíteni Cameron is.

 

Vacsorára megivott Cameron és Sharon, Sharon halat sütött. Majd jó sokáig beszélgettünk, iszogattunk.

Kaptam tőlük 4 könyvet, mondtam, hogy ez már nem fér el a hajón. Cameron szerint híres vagyok, de szerintem nem. Plusz a hajóval foglalkozok, nem az érdeklődőkkel. (Gyakran jönnek más hajósok, pl. nagyhajó kapitány is volt már a hajómon...) Mivel nincs dingim és nekik sincs így 11 körül visszaúsztam Carinára. Cameron és én gyakran úszunk át egymáshoz. Igaz nagyon sokszor odaadja Géza Rotorkát nekünk.

 

2007.06.08 (258/45. nap)

De. elmentem a gázpalackért és az akkumulátorokért. Majd egész nap Cameronnal szereltem a hajót. Közben folyamatosan ittuk a rumos kávét :) Egész nap sütött a nap és persze szokás szerint elfelejtettem a reggelit és az ebédet. Az árboc most már oké.

Sajnos a motor nem lett jobb, most nem segített a Gézától kölcsönkapott búvárpalack. A nagy nyomású levegő nem tisztította ki a rendszert. Holnap megszerkesztem a külső hűtőrendszert.

Este Éva és Géza megivott vacsorázni (nagyon jól elkészített sült hal volt) egy fiatal holland párt és engem. A fiatal 28 éves holland pár Hollandiából indult 2006 aug. és a terv a Földkerülés. A hajójuk egy 32 lábas 26 éves vashajó, ami véleményem szerint jó állapotban van.

Este 9 körül elmentem a városba internetezni és tölteni a képeket fel. Hajnali 3-ig voltam.

 

Néha a városban is ebédelek. Árak: 3 dl narancslé, leves, rizs és hal/csirke/marha 2,5 dollártól van már. Vannak olcsó helyi kifőzdék, amit nekem mindig Marcelo (egy alkoholista üzletember) mutat meg. Egy elegánsabb turistás helyen ez 4 dollár (persze tisztább a kiszolgálás).

 

Arra jöttem rá, hogy a legtöbb turista azt a helyet keresi, amit az útikönyv ír. És mindent megnéznek, amit "kell". Számomra az emberek fontosabbak és engem a helyiek illetve más hajósok/utazók akárki jobban érdekel, mint egy szép hegy... Persze minden ember más, pl. én Marokkóban is a helyiekkel vegyültem és nem mentem el a normál turisták által járt szokásos utakra. Számomra ezek "unalmasak". Inkább kétes emberekkel kétes üzletek zavaros helyek és kis izgalom. Vagy teljes lazulás pipázgatás velük.

 

Utazó, az aki már hónapokat és éveket utazott és utazni fog. A profi utazó legalább 1-2 éve utazik. Általában max. 20-40-es férfi. Persze van egy kevés női utazó és egy kevés idősebb is. Max. 2 táskája van. Több kategória van, ezek a főkategóriák:

1. Gazdag szülök gyereke, akinek a pénz nem probléma és csak utazgat világot lát. Általában Ny-Európából vagy USÁ-ból érkezik. Néhány évet eltölt így egyetem előtt után vagy közben. Rettentően unalmasok vagy néha veszélyesek, mert mindenben benne vannak. Sokat drogoznak és buliznak.

2. 30-40-es, aki kb. 10 év munka után lazít néhány évet. Izgalmat keresi, de már tud mértéket tartani. Velük elég jól el lehet beszélgetni. Csak számukra nincs jövő. Nem tudják mi legyen.

3. Az örökifjak, akik 20-60 között vannak. Nincs pénzük, és dolgoznak, majd néhány hónap és indulnak tovább. Érdekes személyiségek. Sok helyen megfordulnak, és minden munkát elvállalnak: halászattól a drogcsempészésig. Nagyon jól és nagyon gyorsan alkalmazkodnak. Ők az abszolút túlélők! Személy szerint én a 3.csoporttal tudok a legjobban kijönni.

 

2007.06.09 (259/46. nap)

Számomra az a legnagyobb elismerés, ha egy tengerésztől kapok egy kedves e-mailt. Ennél csak az nagyobb dolog, amikor tengerészesen akarnak megkeresztelni. Igaz ma Magyarországon nincs tengeri hajónk, de van néhány tengerészünk. Én is tengerész akartam lenni, de 1998-ba már nem volt tengeri hajónk és képzésünk sem...

 

Reggel kicsit elaludtam 7:40-kor tudtam felkelni. Átúsztam Timella-ra, hogy délelőtt Cameronnak segítsek. A dízel motorjával vannak problémák. Ma van Sharon szülinapja, így nagy az ünneplés:))

Délben bementem a városban. Nagyon meleg van, nem tudok dolgozni. Pihennem kell! 2 ollárért ebédeltem. Húsleves, rizs csirkével és narancslé.

Miközben várok a búvárbázisba a főnökre, körülvesznek fiatal kislányok (5évesek) és húzogatják a

szakállam. Én vagyok a Mikulás mondom. Vicces.

 

Iguana Búvárbázissal fogok merülni holnap (2 éve nem merültem). Reggel 7-re jönnek értem az öbölbe Carinához. 2 merülés a Golden Rockban, ami itt a legjobb hely. Du. 3-ra érünk vissza.

 

Ott bemutattak egy japán Yamaha motorszerelőnek, akinek elmondtam a problémát, majd el is mentünk Crinához, ahol meg is mutattam a motort. Sajna ő megy vissza Ecuadorba holnap reggel, de egy másik motorszerelőnek bemutatott, aki talán hétfőn reggel megszereli a motort. Ki fogom emelni a hajót. Még nem látom át hogy, de az árapály talán segít benne :)) A hajó kiemeléshez külön engedély kell a kikötői kapitányságon. Esetemben a Iguana Búvárbázisban lesz kiemelve, egy privát helyen, nekem nem kell engedély.

 

Ma keresztapa lettem. No ne valami alvilági szerepre gondoljatok. Két aranyos kislány, Flóra és Sára, Bogi barátnőjének, Ildinek a lányai születtek újjá a keresztségben. Flórát én is ismertem, ott volt Carina megáldásánál is, Sára már utam közben született. Bogi volt a keresztanya, távollétemben engem Apu helyettesített. Tata is ott volt. János Atya úgy tartotta a szertartást, hogy Flóra láthatóan értette, mi történik velük. Sára is csendben, nagy érdeklődéssel figyelte az eseményt. Megfogadom, lelkiismeretes keresztapa leszek, mindent megteszek keresztlányaim jó kereszténnyé nevelésükért.