A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)
Jachtnaplóm 2007.04.25-06.06 Panamától Galapagosig
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW
--------------------------------------------------------------
Ezt a
Jachtnaplót Freddynek (AA7UY), Gyurinak (PU2KER), Lacinak (KB7MOV),
Robinak (NV9R), Károlynak (PY2KSZ), Palinak (N6DMV),
Lalinak (WA6YPP) és a többi rádióamatőrnek
ajánlom, akikkel a 21,373 MHz-en 23:00 UTC-kor 40 napon keresztül tartottam a kapcsolatot.
(Továbbá a sirályoknak, akikkel olyan jól
e tudtam beszélgetni a hajnali kávézások közben. :-)
Talán elmondhatom magamról,
hogy a Panama-Galapagos távot legjobban ismerem a
vitorlás társadalomban. Ilyen hosszan itt még nem sok hajó vitorlázott.
Általában 7-10 nap az út, ha nagyon lassú, akkor plusz néhány nap. Hallottam 18
napról mostanában. Szóval ez is lehet, akár rekord :-)
Egy utolsó jó tanács a kedves
olvasónak: "NE ESS PÁNIKBA!"
(Galaxis útikalauz
stopposoknak - Douglas Adams)
Köszönet a Rotor
legénységének, Gézának és Évának a segítségért!
--------------------------------------------------------------
2007.04.25. (214/1. nap)
Reggel korán keltem 8 után... 5,5 óra alvás után fáradtan.
A watermakert
végre össze tudtam szerelni mindkét módjában, még a kézi változatot is
kipróbáltam.
Majd beállítottam az árbocot,
de nem lett sokkal jobb. Remélem kibírja a szeleket...
Rádiózás:
16:00UTC
21,373MHz sajnos nem hallottam HA5CAR és HA8RD, és mint kiderült ők sem
engem.
Majd bementem vásárolni 4
hétre:
3 kg hagyma (1 hónapig jó)
3 kg krumpli (1 hónapig jó)
2 kg répa (1 hónapig jó)
2 kg alma (1 hónapig jó)
1 kg körte (2 hétig jó)
1 kg citrom (3-4 hétig jó)
3 kg banán (zöld, így 1 hétig
jó lehet)
1 kg paprika (1 hétig jó)
2 kg paradicsom (1 hétig jó)
2 db gyümölcs konzervet
36 tojás (4hétig jó)
24 virsli (4napig jó)
Majd a városban ebédeltem 1,5 USD-ért marha rizzsel.
A busz nem tudom miért, de kb.
1 óra várakozás után jött.
Így egy kicsit megkésve értem
vissza Balboaba.
Még egy kis internetezés (laptop-akku töltés).
16:30-kor
(panamai idő szerint) elindultam Galapagos felé
a Balboa Marinából (08-56,5N; 079-33,5W).
Cél: Isla
San Cristobal
WP1: 00-37,4S;
089-14W
WP2: 00-53,3S;
089-37W - itt figyelni kell a bójákra, mivel a bejárat közepén zátony van
(tehát behajózni csak a két széle mellet lehet)
WP3: 00-53,8S;
089-36,9W - az öböl belseje
(Hajótöröttek öble, Puerto Baquerizo
Moreno)
Cristobal Ecuador Galapagos
tartomány közigazgatási székhelye. Moreno város egy
Ecuadori elnökről kapta a nevét.
Ő volt az első elnök aki a szigetre látogatott és szívén viselte a szigetek
sorsát.
16:40 A
motor hirtelen leállt a csatorna kijáratánál, ahol igen nagy a hajóforgalom és
igen keskeny a kibójázott csatorna. Szerencsére legalább nem a közepén hanem a zöld bójához közel vagyok, egyenlőre
nincs veszély. A hiba oka az üzemanyag ellátás volt, kis pumpálással és
ráindításokkal újra elindult, ehhez csak néhány perc kellett.
Nyitva hagytam a motor
lezárót, hogy a motorozás közben tudjam folyamatosan ellenőrizni a
működését. Nem volt jó ötlet: egy nagyobb hajó hullámai miatt egy vödör
kötél beesett a motorba. A motor természetesen leállt, most a csatorna közepén
voltam már 500m-re a csatorna végétől... A
nagyhajó forgalom itt igen sűrű. Kiszedtem a köteleket a motorból,
majd az ékszíjat is levettem.
A motor természetesen nem
indult. Ilyen esetben nagyobb kár is keletkezhet a motorban.
Másod percek alatt felhúztam a
vitorlákat, de ilyenkor természetesen a szél sem fúj...
Valahogy 15 perc
alatt kikeveredtem a csatorna közepéből evezéssel is rásegítettem.
Szerencsére nem zavartam meg a nagy hajók mozgását. A pilot
hajók nem értették mit is akarok itt csinálni.
Előttem volt Islas Flamenco, ha nem tudom megcsinálni
a motort, akkor vitorlával talán el tudok menni odáig 1,5 tmf-re,
horgonyt dobok. 20 perc erőlködés után ismét megy
a motor.
10 perc
motorozás után elhagytam a csatornát. Hát ez kissé nehezen ment.
Este 8-ig motorozok (3,5 csomós sebesség 120 majd 180 irányra)
Utána északi Bf.2-es szélben vitorlázok. A sebességem 3 csomó.
Hőmérséklet: 29 fok
Barométer: 1011
Víz készlet: 200 l
Üzemanyag készlet: 6 2l
00:00UTC
21,373MHz
Rádiózás Freddyvel
(AA7UY, Nevada, 4-1)
Vacsora: virsli
Mivel a Panama öbölben nagy a
hajóforgalom így keveset és megszakításokkal alszom, használom a pozíció
fényeket is. 21:30-22:30 után ismét ügyelet.
Szerencsére nincsenek hajók a közelemben, néhány mérföldre elkerülnek (a
láthatóság jó: 6, tenger állapota: 1).
Éjfél után inkább a cockpitben bóbiskolok (01:00 - 04:30), hogy jobban érezem a
hajót illetve a forgalmat. Folyamatosan látok hajókat,
van hogy 4-5 nagyhajó is van látótávolságban.
2007.04.26.
(215/2. nap)
Sajnos itt igen szemetes az
óceán, közel a part és sajnos ez meg is látszik. A watermakert
ilyen helyen nem is tudnám
tesztelni (édesvíz
készítő).
Reggeli 6-kor virsli.
9-re teljesen leállt a víz,
egy rövidet fürdök.
0,5
csomóval haladok 200-ra.
Süt a nap, így a napelem jól
tölt.
12:00
(08-05N; 079-48W)
Délben már 40 a
hőmérséklet.
Ebéd: Zabpehely.
Du. delfinek kisének. Nem
vagyok egyedül:)
Kora délután 2 órát motorozok,
hogy jobban távolodjak ettől a nagyforgalmú
résztől.
Szél: északi változékony
erősségű (Bf. 0-1-2)
Rádiózás:
18:00
(23:00UTC) 21,373MHz
Freddy (AA7UY), Gyuri
Vacsora: virsli, kenyér,
ketchup
2007.04.27.
(216/3. nap)
Kishajóval sokan szeltek már
át óceánokat. Ilyenkor ezeken a hajókon a súlyokat minimalizáltak. Pl.
különleges szuper könnyű energiadús ételeket
vittek magukkal, vízkészítőt és mindent minimalizáltak. Az én esetem más:
1. Én ezen a hajón élek ez az
én "házam". Nekem ez nem csak egy út...
Ezért nekem sok mindent vinnem
kell magammal javítókészleteket (festék, lakk, poliészter, epoxi,
szilikon, stb.)
szerszámokat, sokkal több ruhát.
2. Hónapokon keresztül nem
lehet ilyen speciális szuper könnyű ételeket enni. Így nekem normális
ételeim vannak.
Mivel nem biztos a
következő megálló (sok minden történhet), így akár 4 hónapra is van étel a
hajón, ami igen nagy plusz súly (több, mint 100 kg).
3. Vízkészítőm van Panama
óta, de 200 l víz van a hajón.
Szóval ezek miatt túl súlyos a
hajóm, és lassabb a normális esetnél. (Célom a jövőben csökkenteni a
súlyokat.)
David Blagden
egy 19 lábas hajóval (Griffin) 1972-ben az egykezes
Atlanti-óceán átkelés versenyen indult. 52 nap alatt sikerült (Anglia-USA), ami
nagyon jó eredmény. Napi 90 tmf-et tudott megtenni átlagban az Észak
Atlanti-óceánon, ami elég szeles... Persze a hajója
könnyű, erős és új építésű volt (1971) a versenyre. (Carina egy
1970-es építésű tavi hajó.) Sokféle új vitorlája és szélkormánya is volt
neki. Nekem nincs szélkormányom, ami egy igen speciális gondolkozás
módot igényel.
Reggeli: ketchupos
virsli, majd fürdök az óceánban.
9:00
Erősödik a szél és esik az eső.
10:00 Elállt az eső, kb.
15 l vizet gyűjthettem volna, de egyenlőre
van elég vizem
Egész nap delfinek és nagy
halak ugrálnak ki a vízből.
Ebéd: ketchupos
virsli
Délben a hőmérséklet 40
fok (a barométer 1010 egész nap)
Délután bálnák a távolban,
sajnos nem tudom őket lefényképezni, ahhoz messze vannak.
Egésznap 1-2 csomóval haladok
230-ra Kb.1Bf-es északi szélben.
18:00
(23:00UTC) Rádiózás Gyurival (Brazília, 5-5)
(07-16N; 080-02W)
vacsora: ketchupos
virsli
Átlagban napi 2 liter vizet
iszok.
Mostantól éjszakai világítást
nem használok egyáltalán, mert túl nagy a fogyasztása (20 W).
Éjszaka bálnák úsznak a
közelben, kicsit aggódtam, hogy Carinának jönnek.
Mostanában volt 2 ilyen
baleset is Galapagos környékén.
2007.04.28.
(217/4. nap)
Áramlás és szél viszonyok
Panamától Galapagosig:
Panama partjainál van egy kb. 1
csomós D-DNy áramlás (nekem ellenáramlat.)
Távolabb Panama partjaitól van
egy É áramlás (nekem jó áramlat.)
Ezért eleinte Ny felé
tartottam, hogy elérjem a nekem megfelelő áramlatot.
Ezen a helyen gyenge DNy szél
van, és 10%-ban teljes szélcsend!!
Dél felé kell tartani a
kedvező áramlattal. Igaz a D-DNy szél miatt a DK irány tartható.
02-03 körül az északi áramlat
nyugati lesz. Ezen a részen D-DNy 5-10 csomós szél van, és
kevés a teljes szélcsend. Ezen a
részen kell befordulni Ny felé.
A kedvező, ami nyugat
felé vinne csak rövid ideig segít, mert északra
fordul,
és emellett van egy ellenáramlat ami nyomna vissza Kolumbia felé.
84 W-86 W körül érkezik meg a
kedvező ÉNy áramlat, ami Galapagosig tart és
sebessége 1 csomó körüli.
Itt gyakran gyenge a szél: 5-10
csomós D-DNy.
87 W-től D-DK kezd fújni.
A Galapagos
szigetek között sokszor kiszámíthatatlan az áramlás. Alapvetően
erősebb, mint előtte: 2-3 csomós ÉNy. A szél ezen a helyen is déli
gyenge.
Nagy hajóforgalom hajnalban,
ezért 15 perces alvások.
Reggeli és ebéd: sült virsli ketchuppal. Ez volt az utolsó virslim, már kezdett szaga
lenni, ezért is sütöttem ki.
Megnéztem és meghallgattam a
barátaimtól kapott MP3 lejátszón küldött képeket, videókat, zenéket.
Ezért egész nap jó kedvem
lett. Köszi.
11 körül jött egy kis szél
(D-DK Bf.0-1), ami estefelé teljesen elállt.
Du. Olvasok: Galaxis Útikalauz
stopposoknak
Egyetemi éveim alatt ennek
nálunk nagy kultusza volt. Én akkor csak az 1. részt olvastam. Most pótlom.
Rádiózás:
18:00
21,373Hz
Gyuri, Károly (PY2KSZ)
POS. (06-51N; 080-56W)
Éjszaka Hofit
hallgattam az MP3 lejátszón. Gyorsan teltek az órák...
2007.04.29.
(218/5. nap)
Hajnalban néhány hajó a
távolban (5 tmf-re).
Reggeli: lecsó (sajnos a
paradicsomok nem bírják ezt a klímát)
Mostantól minden reggeli után
C vitamint is szedek, amivel kompenzálom a vitamin szegény étkezésemet.
Napok óta egy kis hal követi a
hajómat.
Jó hír: Carina 24 órája
beállított kormánnyal halad. Nem kell használnom az autopilotot.
Barométer: 1017
Hőmérséklet: 30-35 fok
Láthatóság:6
Tenger állapot: 1
Szél: Déli Bf.0-1
Sebesség: 1-1,5 csomó
Irányom: 230-250
Néhány konténerszállító haladt
el mögöttem. Majd repülőhalak raja repül körülöttünk.
Az új vitorláknak varázs ereje
van, gyorsabban haladok, mint a régiekkel!!!
Rádiózás:
18:00
21,373 MHz (06-50N;081-37W)
Gyuri, Károly (PY2KSZ)
Ma van Freddy
szülinapja, de sajnos nem tudtam Vele rádiózni és emiatt nem tudtam felköszönteni...
Ma rossz volt a terjedés
Vacsora: tükörtojás
Éjszaka: szokásos villámlik és
felhős az ég.
2007.04.30.
(219/6. nap)
Hajnalban egy kis madár szállt
le a hajómra, és néhány órát pihent, majd tovább repült.
Reggeli: tükörtojás
Délelőtt olvasok
Hőmérséklet: 30-36 fok
Barométer: 1016
Tengerállapot: 1
Láthatóság: 6
Szél: keleti Bf.0-1
Seb: 1-1,5
csomó
Irány: 180-210
Délután a Minimál Rádió régi adásait hallgatom. Ez egy internetes rádió volt 2004-2005
között, amit a barátaimmal készítettünk. Kreatívak voltunk :))
Eléggé lassan haladok, ezért a türelem
szó értelmén elmélkedek. Egyre jobban értem. Az idő fogalmához vezetett,
utána ezen kezdtem gondolkozni...
Rádiózás:
18:00
21,373Hz
Gyuri (Brazília, 5-5)
POS (06-30; 081-53W)
Nagyon felhős az ég,
egész éjjel villámlik.
2007.05.01.
(220/7. nap)
6:30
Rádiózás Gézával nem sikerült (7080Hz LSB)
Reggeli: tükörtojás
Délelőtt kavarog a szél
és esik az eső. A delfinek és a repülőhalak ugrálnak körülöttem,
ők szeretik az esőt. Sőt a madarak is láthatóan boldogok. Én
kevésbé.
Kiolvastam a Galaxis Útikalauz
stopposoknak c. könyvet. Jó volt!
Ennek köszönhetően kicsit
más aspektusból látom a helyzetemet.
Délben egy repülő köröz
felettem, de nem szól be a 16. csatornán.
Megettem az utolsó banánt.
Barométer: 1010-1016
Hőmérséklet: 30-36 fok
Láthatóság: 4
Tenger állapot: 1
Szél: DK Bf.1-2
Seb.:
2 csomó
Irányom: 230
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(05-49N; 081-58W)
Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV),
Pali (N6DMV), Freddy (AA7UY)
A 14 MHz
kipróbálása 02:00UTC-kor, sajnos elaludtam és nem
rádióztam ekkor...
2007.05.02.
(221/8. nap)
Egész nap esik az eső és nem fúj a szél. Minden vizes, kicsit meg is
fáztam.
Reggeli: tükörtojás
Ebéd: instant leves
(Még egy lengyel hajótól
kaptam Martiniquen még néhány fincsi levest)
Barométer: 1012-1017
Hőmérséklet: 25-28 fok
Láthatóság: 3
Tenger állapot: 1
Szél: Ny-D, Bf.0-1
Seb.:
1-1,5 csomó
Irány: 180
Du. delfinek szórakoztatnak
ismét. Jó társaság...
Rádiózás: 21,373
MHz
18:00
(05-10N; 82-05W)
Gyuri, Freddy
(AA7UY), Károly (PY2KSZ), Laci (KB7MOV), Béla
Vacsora: tészta Carina módra
Tészta hallal, tojással,
répával és fokhagymával. Ebben az összeállításban az összhangra koncentráltam :))
Egész éjjel is esik az
eső. Nehéz szeretni az esőt.
2007.05.03.
(222/9. nap)
Reggeli: tegnapi vacsora
Délelőtt egy nagyobb
bálna úszott el közel Carinához, le is tudtam
videózni.
Persze ma is esik az eső.
Vízhatlanban ülök a cockpitban és mondogatom, hogy
szeretem az esőt. Minden vizes és kicsit megfáztam.
Az akkukat töltöm a
főakkuról. (Lámpa, fényképezőgép és GPS akku).
Még Colonban
eltört a búváruszonyom, azt is megjavítottam.
9 nap előnyt adtam a
halaknak, csak ma délután kezdtem el horgászni (műhallal).
Barométer: 1012
Hőmérséklet: 30-31
Láthatóság: 4
Tenger állapot: 1
Szél: Ny Bf.1
Seb.:1-1,5
csomó
Irány: 180
Délután erősödik a szél,
nem tudom most mi van, inkább leszedem a nagyvitorlát
néhány órára.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(5-03N; 82-24W)
Gyurival nagyon röviden az
eső és a szélerősödés miatt.
2007.05.04.
(223/10. nap)
6:30
Gézával ma sem jött össze a beszélgetés (7080Hz LSB)
Reggeli: tőkehalmáj,
kenyér, hagyma
Majd a szélgenerátor állvány
és a szárny rögzítését javítottam.
Rendcsinálás.
11:00
Egy repülő köröz felettem ismét.
Majd igen közel egy vitorlás
megy el mellettem.
Egész nap delfinek és
repülőhalak ugrálnak körülöttem.
Horgászás: tegnap egy hal
leszakította a csalimat, ma újra szerelem. Hátha ma sikerül...
Ebéd: köles, makrélafilé,
hagyma erős Pistával
Barométer: 1017-1018
Hőmérséklet: 29-31 fok
Láthatóság: 5
Tenger állapot: 1
Szél: DNy Bf.1
Seb.:
1-1,5 csomó
Irány: 180 (néha 270)
Sajnos nagyon lassan közeledek
a célhoz...
Du. Elkezdtem a kabin rajzokat
készíteni. Kicsit olyan
stílusban, mint a barlangi rajzok :-)
Unalmamba ezzel szórakozok, ma
főleg nonfiguratív díszítéseket rajzoltam.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(04-51N; 082-23W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV) 5-9 (6 elemes yagi, 2-3 kW ad), Misi
(VE6ABD, Kanada), Gyula (N0FHP)
20:00
Rádió próba Freddyvel.
Vacsora: a mai ebéd maradéka
2007.05.05.
(224/11. nap)
Reggeli: kávé. Miközben iszogattam láttam a távolban egy vitorlás hajót.
A tervet kell követnem: dél
felé haladok, majd 03N után Ny-ra fordulok.
De. Pakolászás, rendcsinálás, takarítás. (Sajnos sok a csótány a hajón.) Elemek,
akkuk szortírozása és töltése. Videotáska ragasztása
(3 hetet bírt ez a ragasztás). Kötélrendezés
Ebéd: a tegnapi ebéd maradéka
zöldséggel, majonézzel feldobva.
Sajnos egy hal ismét megette a
csalimat, így új csalit szerelek fel a damilra.
Du.Motor ellenőrzése (pl.
gyertyák tisztítása, cseréje) üzemanyag áttöltés a főtankba (52 l
üzemanyagom van összesen)
Barométer: 1015-1017
Hőmérséklet: 28-32 fok
Láthatóság:4
Tenger állapot:1
Szél: 230 Bf.1
(este 3-4)
Seb.:
1-1 csomó (este 3)
Irány: 150-160 (egy rövid
ideig a 300-al is próbálkoztam)
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(04-03N;082-01W)
Freddy, Gyula
Gézával (www.rotorman.hu)
értekezés a javasolt útvonalakról. A fő kérdés meddig menjek délre?
Kérdés a rádióamatőrök
felé, majd informálják Aput erről, aki ír egy e-mailt Gézának. Gézának van
1-2 jó könyve mindig és sok-sok hasznos infoja. Hátha
tud valamit mondani nekem.
Egy ilyen kérdésnek több nap
átfutása van és sok emberen átmegy a kérdés és a
válasz is.
vacsora: tükörtojás
Este erősödik a szél Bf.4-re esik az eső és természetesen felhős az ég.
Éjszaka: Óránként felkelek
ellenőrizni az irányt , a sebességet, vitorlákat,
hajót, hajókat
Erősödő szélben a
hullámok 1-2m magasak már. Nem reffeltem
természetesen, de figyelek.
A pihenés sem egyszerű
(bóbiskolás) és elszoktam ettől kicsit dobálják a
hullámok Carinát.
Sajnos a nagy hullámok negyedszélben elfogatják a hajót, és nem tudok olyan élesen
menni.
2007.05.06.
(225/12. nap)
Hajnalban ismét esik.
Reggeli: sült repülőhal
(reggel a cockpitban találtam), rántotta.
Még ma is jó szél van: 220-230
Bf.3-4-5. A hullámok becsapnak természetesen.
Délelőtt fogtam egy 1
kg-os tonhalat. Így az ebédem halászlé.
10:00
Takkváltás (160 - 280/290) <---- VÉLEMÉNYEM
szerint itt érdemesebb lett volna még délebbre, menni. (Utólag könnyű
okosnak lenni, akkor a part menti északi áramlatot akartam elkerülni...)
12:00
(03-17N; 081-33W)
Barométer:1017
Hőmérséklet: 29 fok
Délután még 2 db tonhalat
fogtam, igaz ezek kisebbek voltak.
Majd ismét esik az eső.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(03-18N; 81-40W)
Gyuri, Freddy,
Pali, Robi,
vacsora: sült hal
2007.05.07.
(226/13. nap)
Hajnalban 2 nagyhajó is volt a
közelemben.
Reggeli: sült hal majonézzel
De.
elemlámpa akku
töltés
mp3 hallgatás, Very Willing Griffin
(David Blagden) olvasása,
mivel angolul van, így lassabban megy és majd tovább tart :) Majd folytatom a kabin rajzok kreálását...
Ebéd: Zabpehely tejjel
Du. ismét elkezdtem horgászni.
Az elmúlt 4 napban 8 tmf-et
közeledtem Galapagoshoz, nem tudok nagyon élesen
menni a nagy hullámok lassítanak és elforgatnak.
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 29-30 fok
Láthatóság: 5
Tenger állapota: 3
Szél: 220 Bf.3-4
Seb.:
3
Irány: 160
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(12-42N; 81-22w)
Laci (KB7MOV) 5-5,Én hallottam Lalit, de Ő nem hallott engem sajnos.
Vacsora: tükörtojás kenyérrel (utolsó kenyér)
Egész éjjel nyugat felé tartottam,
nem találkoztam más hajóval.
2007.05.08
(227/14. nap)
6:30
Gézával ma sem sikerült a 7080Hz LSB.
Reggeli: gyümölcsös rizs
(barack, szilva, körte, méz...)
De. Horgászás, sajnos nem
sikerült. MP3 hallgatás (Minimál Rádió régi adásait)
Olvasás (Biblia, Very Willing Griffin)
Majd folytatom a kabin rajzokat.
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 29-30
Láthatóság: 5
Tenger állapot: 2
Szél: 220 Bf.2
Seb.:1,5-2
csomó
Irány: 270/280
Ebéd: gyümölcsös rizs (barack,
szilva, körte, méz...)
DU. felhős
az ég és sok-sok sirály repked körülöttem. Szokás szerint kis halak követik
Carinát.
Rádiózás 21,373MHz
18:00
(02-05N, 81-50W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV), Lali (WA6YPP), Gyula (N0FHP), Károly (PY2KSZ)
Vacsora: Rizs, hal, hagyma,
majonéz
2007.05.09
(228/15. nap)
Reggeli: a tegnapi vacsora
Délelőtt kicsit aludtam,
majd zenét hallgattam és a Bibliát olvastam. Majd
unalmamban elkezdtem rajzolgatni is.
A hajó állapotának
ellenőrzése, ez a Carinán 2 naponta történik. Hálózsákom varrása.
Ebéd: zabpehely,
napraforgómag, aszalt szilva, citromos víz,
Barométer: 1017
Hőmérséklet: 30 fok
Láthatóság: 4-5
Tenger állapot:2-3
Szél: 220 Bf.3-4
Seb.:
1,5-5
Irány: 210/220
Napok óta benne vagyok egy
ellenáramlatban, ami 1 csomóval tol vissza kelet felé.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(03-08N;082-31W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Pali (N6DMV), Laci (KB7MOV)
Vacsora: Kuszkusz,
főtt tojás , hal, hagyma
Egy hosszú vitorlázásra
rendezkedek be, fontos az evés, ivás, pihenés. Carinán ezek szervezése nem túl
egyszerű. 1 hétig lehet nélkülözni, de sok-sok hétig már nem.
2007.05.10
(229/16. nap)
Nagy nap van a hajón. Qspi szülinapját ünnepeljük.
Extra rum adag.
Hajnalban reggeli a tegnapi
vacsora maradéka.
Térképpakolás: BA1929 eltettem
és a USA21036 elővettem.
De. Horgászfelszerelés
átszerelése. 20-as faktorral kenem az arcom, a szél az
hideg, de a nap erősen süt. Csalóka.
Carina magát vezeti
folyamatosan...
Ebéd: tegnapi vacsora maradék
Du. Bementem a hajóalját ellenőrizni, sok
kishal követi Carinát, nagyhal sajnos nem. Nagyon benőtte az alga, az is
lassítja a hajót, el fogom kezdeni tisztítani az alját. (Leborotválni a
szakállát:-)
Barométer: 1017
Hőmérséklet: 29-31 fok (a
hideg áramlat lehűti a levegőt is)
Szél: 210 Bf.2-3
Seb.:1,5-2
csomó
Irány: 260
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(03-09N; 83-07W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV), Dávid
Vacsora: Erőleves sok
tésztával
2007.05.11
(230/17. nap)
Ennyi vektor
számítást életemben nem végeztem. Áramlat és szél
esetek vizsgálata a hajó iránya és sebessége szempontjából. Sajnos nem
lettem okosabb.
A mai nap is a TÜRELEM-ről szól.
Hajnali 4:15-kor
egy nagyhajó ment el előttem. Iránya ÉK, szóval Panama felé...
6:30
Ma is próbáltam Gézával 7080Hz LSB rádiózni, de nem jött össze.
Reggeli: Vitaminok, algopirin
Forró tojásos spárgaleves
zsemlekockával
Kint aludtam szokás szerint a cockpitban és kicsit megfáztam
Depressziós idő, nem süt
a nap, mindenhol felhő és esik az apró szemű eső.
Ebéd: Csicseri Borsó (Köszönet
a Biopontnak!) pástétommal
hagymával, majonézzel
Barométer: 1015
Hőmérséklet: 29-30
Szél: 220 Bf.2
Seb.:1,5-2
csomó
Irány: 280-300
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(03-09N; 83-35W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV), Pali (N6DMV), Misi (VE6AGB), Gyula (N0FHP)
Merülnek az akkuk, rövid
rádiózás.
vacsora: az ebédből a maradék
Éjszaka sok furcsa és
kellmetlen álmom volt. Egész éjjel, hajnalban és reggel esett az eső.
2007.05.12
(231/18. nap)
Reggeli: tegnapi ebéd maradéka
Szél: 200, Bf.
4-5
Minden vizes felhős ég és
rossz láthatóság.
Becsapnak a hullámok.
Nem vidám a hangulat a hajón.
Seb.:2
csomó
Irány: 260
Délben erősödik
felmegy Bf.5-re a szél. Ezért a hullámok is megnőnek...
Nem reffelek, mert nem kell csak figyelem a hajót,
hogyan is viselkedik.
Ebéd: Kúnsági
Töltött Káposzta
Du. első komolyabb havária: a baloldali egyik kisebb oldalmerevítő
fedélzeti veretén átszakadt a lyuk. Így az a vantni (babystag) nem
tart.
Ideiglenes megoldás: másik veretet használok és kötelekkel is
rögzítem. Később fúrok egy új lyukat a veretre a spannernek
15:00
egy kicsit gyengül a szél.
Barométer: 1018
Hőmérséklet:28-29
Tenger állapota: 3
Láthatóság: 3
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(03-04N; 084-08W)
Freddy, Gyuri, Károly (PY2KSZ),
Éjjel új kormányrögzítési
módot találtam ki, így most jobban megy a dolog.
Ma sem láttam hajót.
2007.05.13
(232/19. nap)
Ma van Anyák napja.
Reggeli: majonézes kétszersült
és kávé
Ma volt motorpróba. Nem indult.
Valamikor meg kell néznem mi is a baj.
A bal első veretet
kifúrtam és tettem bele egy seklit és újra beletettem
a spannert.
A reggeli zuhany az orrban
van, nem is kell vödör...
Ebéd: rizs, fasírt, hagyma
Ma du. vettem észre, hogy az
árboc talpban az árbocot tartó csavar kilazult és emiatt az árboc jobban
hátradől... Délben kicsit gyengült a szél és
próbáltam javítani. Minden vitorlát levettem és a riggeket
meglazítottam, hogy az árbocot vissza tudjam nyomni a rendes helyére. Sajnos a
hullámok miatt nem nagyon sikerült.
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 29-30
Szél: 210, Bf.3-4
Seb.:
2 csomó
Irány: 260
Du. fogtam egy dorádót és egy
kisebb tonhalat.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-56N; 84-48W)
Freddy, Gyuri, Károly (PY2KSZ),
WA6YPP,
00
Freddy beszámolt egy
hajóbalesetről Galapagos után. Egy norvég pár
hajója majdnem elsüllyedt, mivel a forestag
felszakította hajó orrát, így folyamatosan ment be a víz. Másnap reggel az
amerikai parti őrség mentette ki őket.
Vacsora: sült hal, rizs,
hagyma
Ma jó irányba 38 tmf-et tettem
meg, ami az elmúlt 2 hétben a legjobb eredmények.
2007.05.14
(233/20. nap)
Süt a nap, kevés felhő,
hideg szél fúj.
Reggeli: sült dorádó, rizs,
hagyma
Délelőtt a Bibliát
olvasom, József történetet.
Horgászok: kora délután fogtam
egy 0,5 kg-os tonhalat. Bevált az új csali, a horog és
a toll.
Az orr-rekeszből 3dl
vizet mertem ki, ami nem is olyan sok, azt hittem több lesz, mivel a negyedszélben a nagyobb hullámokba beleesik Carina.
Sajnos oldalt is beázok, eddig
ezzel nem volt gond. Új szigetelést kell majd rátennem a köv. szigeten.
Érdekes: egy kis tintahalat
találtam a fedélzeten, ezt beletettem a vacsorába.
Ebéd: sült tonhal, rizs,
hagyma
Barométer: 1018-1019
Hőmérséklet: 29-30
Szél: 210, Bf.3
seb.: 1,5-2 csomó
Irány: 250-260
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-30N; 085-34W)
Freddy (AA7UY), Laci (KB7MOV),
Károly (PY2KSZ)
A kapott időjárási
előrejelzés szerint déliesedik a szél (8-12 csomós lesz a köv. napokban).
Mindennap kapok
előrejelzést és értékelést és tendenciákat.
Továbbá javasolt irányokat.
Amit általában betartottam, de nem mindig szoktam, mert néha nekem jobb ötletem
van :)
vacsora: Halászlé
Estefelé sok felhő és
szemerkél az eső. A szokásos hideg szél!!
2007.05.15
(234/21. nap)
3 hete a Csendes-óceánon.
Hajnalban gyenge változékony
szél, emiatt 20 percenként állítom a kormány rögzítésének szögét. 4 fele
erősödik a szél. Eléri a Bf.4-5. A hullámok is
nőnek 1-2m-re. A cockpit a reggeli zuhanyozóm:
eső és becsapó hullámok.
Reggel egy repülőhalat
találtam a fedélzeten. Ismét kis halak kísérik Carinát.
Reggeli: sült repülőhal,
kétszersülttel, hagymával
Gyengül a szél.
Ebéd: Tönköly búza, sült dorádóval, hagymával
Barométer: 1017
Hőmérséklet: 28-29 fok
Szél: 210/230 Bf. 3 majd lassan gyengül tovább 1-re
Seb.:
2-ről lecsökken 1-re
Irány: 260-280
Du. fogtam egy kisebb dorádót
és egy repülőhalat (ilyet nem nagyon szokás:-).
Előtte egy tonhal
leszakadt miközben húztam volna ki a vízből. Sajnos ez gyakorta megesik.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-24N; 086-19W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV), Károly (PY2KSZ)
Freddy nem hallott engem, a terjedés
ma nem volt jó.
Az volt a kérés, hogy hogyan
ünneplem az egyenlítő átkelését.
Először el kell odáig
jutni... Nem tudok délre menni az a bajom!!
vacsora: az ebéd maradéka
2007.05.16
(235/22. nap)
Hajnal
eső.
Reggeli: a tegnapi vacsora.
Ezek az ételek nem romlanak
meg. A titka: szárazra kell készíteni a kásákat és nem szabad lefedni.
De. gyenge
szél és felhős ég. Lehet, hogy esni fog. Igen máris esik. Olvasok.
Ebéd: napraforgómag és müzliszelet
Gyakran eszek magvakat, mivel
nagy a tápértékük és fontos ásványi anyagokat tartalmaznak.
Egész nap sikertelenül
horgászok...
Du. erősödik a szél Bf.3-4. Majd persze 8körül ismét Bf.1-2,
az iránya mindig 210/230.
Néha süt a nap, de gyakrabban
felhős az ég, és persze néha esik az eső.
A motort ma be tudtam
indítani, de persze nem elsőre.
Barométer: 1018-1021
Hőmérséklet: 25-29 fok
Láthatóság: 4
Tenger állapot: 1-2-3
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-30N; 087-07W)de lassú.
Freddy (AA7UY) 5-5, Laci (KB7MOV)
5-7
Galapagos 227 tmf! Nem tudok délre
menni, egyre nagyobb emiatt a probléma.
Vacsora: tejberizs
Este takkváltások
és próbálkozok mindennel, de nem lett jobb.
2007.05.17
(236/23. nap)
Reggel takkváltás,
talán ez jobb: 150 ->260/270
Reggeli: Rántotta (elfogyott a
tojásom)
A sirályok köröznek fölöttem
folyamatosan. Talán halak a közelben.
Elkezdek horgászni. Persze nem
fogok halat!
De. süt
a nap, persze vannak felhők is, de. legalább
kicsit melegebb van (30 fok)
Ebéd: Húsgombóc
paradicsommártással
Barométer: 1018-1021
Hőmérséklet: 27-30 fok
Láthatóság: 5
Tenger állapot: 1-2
Szél: Bf.1-2,
200/220
Du. Olvasok, zenét hallgatok,
a kormány tökéletes beállításával foglalkozok, kísérletezek és én is vezetem.
Rádiózás 21,373
MHz
18:00
(02-21N; 087-23W)
Freddy (AA7UY), Laci (KB7MOV) (rosszul
hal)
Ma nagyon rossz volt a
terjedés.
Vacsora: a tegnapi,
tönkölybúza, hal, hagyma, fokhagyma. A fokhagyma Magyarországról van, és 8
hónap után még jó!!! Folyamatosan eszek fokhagymát az
utam során.
Komolyan foglalkoztat, hogyan lehetne
délre menni. Szélirányok: DNy-D-DK. Az
előrejelzések alapján azon gondolkozok, hogy melyik takkot
válasszam, és hol forduljak. Nem könnyű.
2007.05.18
(237/24. nap)
06:00
takkváltás: 270 ->150/120
Reggel találtam két
repülőhalat a cockpitben.
Reggeli 2 repülőhal sütve
és a tegnapi ebéd.
Egésznap lassan haladok ÉNy áramlás lassít. Seb.: 0,5-1,5
csomó. Nagyon nehezen alig vagy talán nem is haladok délre. BORZALOM. ÁLLOK.
KILÁTÁSTALAN.
A motor nem hajt.
Ellenőrzés, gyertyacsere. Nem 100%-os, de hajt. Kikötési manőver
megoldható lesz vele.
Ebéd: alma, aszalt szilva,
citromból citromlé
Du. fogtam halat. Egymás után
kettő. A Carinát követő halrajból könnyen tudok fogni halat. Meg van
a módszer!!!
Majd az autopilot
csatlakozóját nézem: nem OK. Ki is mértem nincs 12V.
Majd megtisztítom a köv.
napokban. A 2. naptól nem is használtam.
Probléma nem tudok délre
menni. Nem enged a szél és az áramlat.
Barométer: 1017-1022
Hőmérséklet: 28-30
Láthatóság: 5
Tengerállapot: 1-2
Szél: 180/200 Bf. 0-1
Kora délután néhány óra Bf. 2-3 majd ismét Bf.1.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-25N; 87-58W)
Freddy 5-3,
Árpád (WA6HDD)
Pali 5-5
Kérdés: mikor lépem át az
Egyenlítőt?
Válasz: nem tudom
Az egyenlítő átlépésekor,
a tengerész hagyomány alapján, szurokkal be kell kenni majd tollal beszórni
a matrózt:) Freddy
ismertette ezt.
Várható szél: DK 9-10
Vacsora: Hal főtt
krumplival
2007.05.19
(238/25. nap)
Galaxis Útikalaúz
stopposoknak:
"legjobb létező ital
a Pángalaktikus Gégepukasztó
hatása: szétverik az ember agyát egy
lédús citromszelettel, amelyet vaskos aranytáblára erősitenek
Ó-Janx-szesz az alapja persze"
Távolodok, és nem tudok délre
menni. Kilátástalanság türelem!
ÉNy áramlás ellen vitorlázok
gyenge déli szélben. Északra ill. keletre távolodtam 16 tmf-et...
Valahogy ki kéne mennem
ebből az áramlatból. Ez a feladat! Már túl jól ismerem ezt a körzetet.
Reggeli: tegnapi vacsora,
barack konzerv
De. Egy sirály szállt le a
hajóm orrára néhány órát pihenni. Majd 3 óra múlva a haverja is megérkezett,
eleinte volt veszekedés, majd
megbékéltek.
Ebéd: tegnapi vacsora, müzliszelet, mogyoró (Biopont)
Du. motorral akartam
rásegíteni (élesebben és gyorsabban tudtam volna menni), sajnos ismét nem jó a
hűtés. A műanyag kipufogó szépen el is olvadt...
Barométer: 1018
Hőmérséklet: 28-29 fok
Láthatóság: 5
Szél: 160/190 Bf.1
Seb.:
1 csomó
irány: 100-120
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-32N;87-40W)
Freddy, 5-5
Szél előreljzés:
10-12 D-DK
Üzenet: Rotorman
7M reggel
Vacsora: sör és mogyoró, végülis szombat este van
Majd paradicsomos húsgombóc
2007.05.20
(239/26. nap)
01:00-ig
kint aludtam a cockpitbe, majd megjött a szél. Vizes
lett a cockpit, bementem aludni a kabinba.
Később 3-4 l tenger vizet
kimertem a motortérből. Az eltört kipufogó
csőből jöhetett ez a víz.
Hajnal: esik az eső.
Ismét a hajó orrában van sirályom.
Reggeli: mogyoró
7:00
Jó hír 150-re tudok menni,
De. rekeszek
ellenőrzése, vízszint ellenőrzése. Észrevettem, hogy az árboc jobban
hátradől. Elkezdtem nézegetni, kiderült hogy az árboctalpon átmenő
csavar meglazult ki és emiatt dőlt jobban meg, kiesett az árboc a
helyéről. Ideiglenesen meghúztam újra a csavart, ne dőljön meg
jobban.
Majd egy kötéllel jó hosszan
átkötöttem, hogy az is tartsa.
Ebéd: mogyorókrém kétszersült,
zabhely
Du. Olvastam
Barométer: 1019-1023
Hőmérséklet: 28-29 fok
Láthatóság: 5
Tengeri állapot: 2
Szél: 200 Bf.1-2-3
Seb.:
1,5-2 csomó
Irány: 120-150
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(02-04N; 87-27W)
Freddy, 5-7
Laci (KB7MOV), Gyuri (PU2KER),
Károly (PY2KSZ), Árpád (WA6HDD), Pali (N6DMV)
Vacsora: Rizs hal (makréla) A hal ital nélkül méreg!
2007.05.21
(240/27. nap)
Hajnal: erősödött a szél,
hullámok nőnek. Esik az eső és felhős az ég.
Nem tudom meghaladni a 2,5 csomós sebességet, mivel megállítanak a hullámok.
Sok minden rozsdásodik a
hajón. Pl. a gázfőzöm is.
Ma a szigonyomat
rozsdátlanítottam majd zsíroztam. Számomra ez fontos felszerelés.
Reggeli: tegnapi vacsora +
mogyorókrém
De. hullámos
tenger, szeles idő
Árboc folyamatos figyelése és
részletes vizsgálata. Kiteszek még két kötelet pluszba feszíteni.
Ebéd: tegnapi vacsora
Du. a hajó aljának
ellenőrzése, és a motor hűtővíz bemenetének vizsgálata. Majd
tisztogatása dróttal. Ezután a motor felől szívtam, fújtam, de nem
segített (azaz szívtam :-).
A hűtőrendszer
eltömődött, és nagy nyomású levegő segíthet a dolgon, mint Panamában.
De nincs búvárpalackom, (10 bar). Pumpám sincs, csak egy kéziszivattyú. amit sok munkával átalakítottam, de nem segített.
Autopilot belsejének cseréje.
Bementem a vízbe, nem vettem le
a vitorlákat, mivel a seb, 1 csomó körüli. A hajóalját teljesen benőtte a
növény, ezért is vagyok lassabb. 1hónapja mostam le az alját.
Rádiózás 21,373
MHz
18:00
(01-46N; 87-11W)
Freddy (AA7UY), 5-5,
Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV)
5-5,
Pali (N6DMV) 5-8
Vacsora: Bulgur
(közkedvelt keleti étel), fasírt, hagyma
2007.05.22
(241/28. nap)
Ford Prefect
szavaival élve egy erős italra és egy jó kis társaságra vágyok.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(01-32N; 87-58W)
Freddy (AA7UY) 5-5,
Károly (PY2KSZ)
Laci (KB7MOV) 5-5,
Lali (WA6YPP),
Szélelőrejelzés: 9-17D
Vacsora: tegnapi vacsora
2007.05.23
(242/29. nap)
8 hónapja (2/3
év) indultam Koperből!!
Reggeli: kávé,
aszalt szilva, bio-müzli szelet
Szél: 170, Bf. 0-1
De. az elektromos javítások (12V a koporsóágy végénél nem mindig
12V)
Vízfújás a
hűtőrendszer kimenetébe, hátha tisztább lesz a rendszer.
Fogtam egy
halat, most annak a májával próbálok nagyobb halat fogni, Laci ötlete alapján.
Persze nem olyan
egyszerű, a hal leszakította, újra szerelem a damilt...
Ebéd: lengyel
leves, még Martiniquen kaptam egy lengyel
társaságtól.
Du. Fogtam egy
nagyobb és érdekes halat. Nem tudom mi lehet.
Cápára hasonlít
leginkább a bőre és az uszonya alapján, de túl kicsi.
A cápa a
bőrét le kell szedni, különben keserű lesz az étel. Kókusztejben
szokás megfőzni.
Olvastam, mp3
hallgatás és várom a szelet.
Egyre több a
csótány a hajón. Már elfogyott a bio-csótányirtóm,
mechanikusan és az OFF-fal próbálkozok.
(a csótány a
természeti népeknél csemege, nagy a tápértéke, protein...
mi)
Majd a hajóalját
tisztítom, ettől gyorsabb leszek.
Du. Bf.3-ra erősödik a szél néhány órára, még a szélgen. is dolgozik.
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-39N; 87-48W)
Freddy (AA7UY), gyenge
Gyuri (PU2KER),
Laci (KB7MOV) 5-9,
Szélelőrejelzés:
8-16D-DK
Egy átlagos
információ áramlat: Apu - Gyuri - Laci - Én
Könnyű az információ torzulás, de azért az ismétlések miatt viszonylag
kevés.
Mindennap
beszélgetek az amatőrökkel, Laci elmondott nekem egy amerikai mondást:
ha elsőre
nem megy meg kell próbálni másodszorra.
Én már a 10.-nél
tartok...
Vacsora: rizs,
sült hal
2007.05.24
(243/30. nap)
1 hónapja
indultam Panamából.
Ezt az utat 4
hetesre terveztem, hát nem úgy jött össze.
Reggeli: tegnapi
vacsora, mazsola, halmáj olaj
1 órás ébredezés
után, ami olvasgatás és kávézás volt, elkezdtem evezni.
9:00-12:00 Evezés
Talán az
áramlást ki tudom kompenzálni az evezéssel. Fárasztó. Fáj mindenem a végére.
Pozitív, hogy
tudok gondolkozni közben és meditálni. Mentálisan jót tesz a cselekvés.
12 után a
hűtőrendszerbe vizet fújtam. Nem lett jobb. Majd a hajóaljának
tisztítása.
Autopilot
javítás holnap, már elővettem a specifikációját.
A több napos
probléma:
Nem tudok délre
menni. Apu tegnap javasolt egy Ny irányt, de nem hallgattam Rá.
Inkább keletre
megyek, legalább lassabban tol el az áramlat (ÉNY 1csomós).
Ebéd: leves,
tegnapi vacsora fokhagymásan, és barack konzerv
Sajnos ki
kellett dobnom a mustárt, megromlott.
Du. Motor
hűtőrendszer javítás. Fújás ma sem sikerült. Majd szigetelések
javítása.
Horgászás.
2-3óra evezés. Gyümölcs koktél és a megoldáson gondolkozok. Hogyan tudok délre
menni.
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-32N; 87-27W)
Freddy (AA7UY), gyenge
Gyuri (PU2KER),
Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R),
Gyula (N0FHP)
5-7
Szélelőrejelzés:
8-13D-DK
Sajnos a
mikrofonom kicsit kontakthibás talán (később rájöttem, hogy az akku merült
le annyira, hogy nem mindig ment ki a 100W).
Vacsora: tegnapi
vacsora füstölt sprotnival feljavítva.
Éjszakák:
általában óránként felkelek (időzítő ébreszt) és ellenőrzöm a
hajót. Kb. 2-3 perc mindenre elég. Irány, sebesség, vitorlák, kormány, más
hajók. stb. Persze minden neszre felébredek, ha
tehetem, akkor kint alszom a cockpitben.
Mostantól
éjszaka gyertyával világítok, mivel nincs elég áramom.
2007.05.25
(244/31. nap)
Éjszaka nem
aludtam jól, de nem baj. Jól látszanak a csillagok az ágyamból. Ilyenkor jobban
megy az éjszakai szolgálat.
07:00 felkelt a nap.
07:30 takkváltás (80->240)
Szél: 150, Bf.1-2
Süt a nap és
gyenge a szél.
Reggeli:
zabpehely, C-vitamin szokás szerint, halmáj olaj
De. az autopilottal foglalkoztam.
Majd a Galaxis
útikalauzt 2.-szorra is kiolvastam. Ez már nem volt szórakoztató. Majd Hofi jön, amit már nagyon unok. Ez után horgászok, nem jön
össze ma sem hal. Beakad a hajó aljába a horog és csak
nehezen jön ki. Gyümölcs koktél almából.
Dél körül
gyengül a szél.
Barométer:
1020-1023
Hőmérséklet:
25-26
Ebéd: füstölt sprotni és
kétszersült, erőleves erős Pistával
"Az igaz a
hitből él." (HAB 2,4)
Du. kicsit fáj a
fejem. Talán a nap miatt. Egy algopirin segít.
Változik a szél
erősége és iránya, így sokat kell a kormányt állítgatnom.
Elfogyott a gáz,
4 hónap után.
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-18N; 87-34W)
Freddy (AA7UY), Károly (PY2KSZ),
Pali (N6DMV), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV),
Talán Gézát is
hallottam a távolban (HA5RTR/MM, Rotor nevű hajóval vitorlázik ezen a
környéken).
Este egy
vitorlás a távolban.
21:00-01:00 Elbóbiskoltam. Nem ébredtem fel az órára és
eközben a hajóelfordult és lassan sodródott
visszafelé. Sokat vesztettem!!
01-15N-ről 01-18N-ra...
2007.05.26
(245/32. nap)
Hajnalban nincs
szél és az ÉNy áramlás visz ÉNy felé. Ilyenkor szoktam
elveszteni a 2 napig gyűjtögetett magasságot. Rossz lett a kedvem. Cristobal helyett Genovesan
gondolkozok. Talán azt még el tudom csípni.
Reggeli:
zabpehely, csoki krém (én csináltam)
Elővettem a
meleg ruhákat. Hideg van este és hideg a szél is a hideg áramlatok miatt. Ma
kezdtem el a palackos vizek fogyasztását. Gázcsere.
Folyamatosan
állítgatom a hajót, hogy maximalizálja a sebességet. Nehéz ügy, túl terhelt
hajó, ami amúgy is lassú túrahajó. Szóval mostanában ez egy 24órás feladat...
11:00 - 12:00: Evezés
Ebéd: mazsola
12:00 - 15:00: Evezés, kompenzálom az ÉNy áramlatot.
Majd a hajóalját
tisztítom, hogy gyorsabb legyen. Nem tudok délre menni. Vagy 270 vagy 050.
Szél: 150-160, Bf. 0-1 (rövid ideig Bf.2)
Ma is
tisztítottam a hajóalját és a motor vízbemeneti nyílását. Van benne egy állatka
(hernyóféle), nem tudom kipiszkálni.
Evezek.
Túlsúlyos a hajó, így sajnos nem is kimutatható az evezés a sebességben.
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-13N; 88-11W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Károly (PY2KSZ),
Pali (N6DMV), Laci (KB7MOV)
Robi közvetített
Géza, HA5RTR/MM és köztem.
Majd a 7074Hz
LSB beszélgetünk utána egy kicsit.
Vacsora:
spagetti paradicsommártással és grog
20:00-22:00: Evezés (extra grog) Óránként állítom a hajót, de
gyengül a szél.
Éjszaka delfin ugrált
mellettem. Mostantól az éjszakai gyertyát is beosztom.
2007.05.27
(246/33. nap)
Már több napja
gondolkozok, hogy ha nem tudom elérni Cristobalt,
akkor talán az északi szigeteket: Genovesa, Machena, Pinta.
Elméletileg a
vitorlásoknak ott nem szabad megállni, csak Cristobalon
és Santa Cruzon. Mivel nem
oké a motorom talán megengedik. Vészhelyzet...
Pünkösd vasárnap. Itt egyedül jobban átérzem az ünnepet.
06:00 Takkváltások
(90->220->90)
Erős
áramlat, 1csomóval haladok 280-ra.
Reggeli: kávé,
zabpehely
Egész nap
horgászok.
De. Jobb
első rekesz ellenőrzése. Kevés vizet találtam benne. Videó töltése
(nem egyszerű 3 vezetékkel kell megoldani a 11V, plusz különleges
csatlakozó...) A hajó aljának tisztítása, majd
leszigonyoztam egy halat a hajó körül, miközben a vízben voltam.
Egésznap süt a
nap, a napelem jól tölt.
Délben bálna a
távolban.
Ebéd: Vörös
lencse és pástétom
Du. kicsit
erősödik a szél, majd gyengül és elkezdek evezni.
Egésznap a hajó
gyorsításával foglalkozok. Sajnos a fock és a génua
együtt nem ok. Orrsudár szerkesztéssel is
foglalkozok, de a csáklya eltörik.
Faragasztóval
megragasztom. Szóval csak egy génua marad fent.
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-10N; 88-39W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R), Árpád (WA6HDD, 5-1), Géza (HA5RTR)
Vacsora: vörös lencse
sült hallal. A legutálatosabb kérdés: Mikor érsz oda? Nem tudom!!!
Ma elkezdtem
gondolkozni lles Marquises,
Hiva Oa szigeten (09-50S;
139-05W). Mi van ha nem kötök ki
Galapagoson. Innen 3088 tmf 255 irányra. Jó esetben 2-3hónap az
út.
Vízkorlátozás max. napi 1,5 l. Bármiféle kikötés
ideje bizonytalan az elmúlt hetek tendenciáját vizsgálva.
Hajnal:
állítgatom a vitorlákat, de reménytelen az áramlás visz ÉNy-ra.
LE FOGOK CSÚSZNI
GALAPAGOSRÓL. SZINTE BIZTOS.
Éjszaka láttam a
gyertya auráját, ez az első alkalom.
2007.05.28
(247/34. nap)
Álmom:
Ebéd: egy jó kis
magyaros étel: pirítós kenyér forró velővel,
Húsleves/Babaleves, Pacal,
Rántott karfiol,
Somlói Galuska, Természetesen: sör, bor, pálinka
Program:
De. Pesten
valami jó kis képkiállítás,
Du. Margit
sziget
Este: egy kis
Pesti kocsmában sörözés a barátokkal
Éjszaka: zenés
minél hangosabb szórakozóhely
Valóság:
- A kabinrajzok
megtöltik a kabinom. Ami azért jó, mert legalább addig is nem a VITOLÁZÁS-HAJÓJAVITÁS-HORGÁSZÁS-ÉTKEZÉS-RÁDIÓZÁS-ban mozgok.
kicsit más!! Ez jobb a zenénél és a könyveknél. Az
ősember is így szórakozott :)
-A hajóalja tele
van kis kagylókkal, amik a kezemet, lábamat és testemet a tisztítás során
mindig megsértik. Vérzek.
-Lassan a
Jachtnapló átalakul receptkönyvé :) Igazából a hajón
az étkezés harmadlagos dolog.
1. A hajó
(árboc, motor, autopilot, beázás...)
2. Az út
(áramlás, gyenge szél)
3. A kényelem
(étkezés, alvás)
Hajnal esik az
eső. Óránként felkelek ellenőrizni a hajót.
Reggel gyenge
szél felhős ég.
Reggeli: zabpehely,
kávé
De. Utolsó
citrom utolsó limonádé. Olvasok. Egy nagyobb dorádó úszott el mellettem, nem
tudtam megszigonyozni.
Délben kisütött
a nap.
Ebéd:
tönkölybúza sült hal
A mai sláger a
pattogatott amaránt.
Du. A hajóaljának tisztítása,
a motor vízbemenetének tisztítása - nem lett jobb
Rádiózás 21,373Hz
18:00 (01-09N; 88-44W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci (KB7MOV) 5-9, Robi (NV9R), Árpád (WA6HDD)
5-1, Géza (HA5RTR)
Gyenge déli szél
várható.
Kidolgoztak
nekem egy másik hűtőrendszer elvet. Tartályból a sósvizet az impeller megkerülésével be a motorba.
Vacsora:
ebédről a maradék, plusz lepény kisütve (sok petrezselyem levéllel)
Éjszaka: keleten
egy hajó.
Géza
felajánlotta, hogy elhúz délre és be Galapagosra.
Gondolkoztam kb. 1-2 percet és elfogadtam. Géza és Éva a Rotorral értem jön.
Nincs vészhelyzet, de segítség ami a kilátástalan
helyzetemet megoldja. Nélkülük hetekig küzdhetek az áramlatokkal.
Valószínűleg korábban le kellett volna mennem délre. ÉNy áramlással gyenge
déli szélben nem könnyű. A szigetek között az 1,5
csomós áramlat 2,5-3 csomóra is erősödhet, így gyenge szélben nincs sok
esélyem motor nélkül. Ha leáll a szél, akkor az áramlás visz.
Manőverképtelen vagyok... könnyen
kivihet a szigetet közül. Nagyon köszönöm Nekik!
Hajózási
vészhelyzetek:
- Ember a vízben
- Lékesedés
- Tűz vagy
süllyedés
Hajózási
baleset:
- felborulás
- zátonyrafutás
- tűz
(robbanás)
- összeütközés
Jelzések (COLREG
37.szab):
1. VICTOR (..._): segítségre van szükségem
2. Ágyúlövések,
robbanásszerű hang percenként
3. Ködjelző
folyamatosan
4. Vörös
csillagokat szóró rakéták
5. SOS (... --- ...)
6. MAYDAY rádión
7.
"NC"
8. Lángjelek
9. Vörös
kézfáklya
10.
Narancssárgafüst
Rádiózás után az
akkuk tartósan 12V alá estek. Nem használom semmire csak a rövid rádiózásokra.
2007.05.29
(248/35. nap)
Két magyar vitorlás ezen a
részen még nem hajózott együtt. Magyar vitorlások találkozása a
Csendes-óceánon. sem túl gyakoriak. Ha a
valószínűségét vizsgálnánk ennek az eseménynek, akkor nem lenne túl magas...
Rotor jön segíteni Carinán.
Igen érdekes találkozás lesz.
A magyar tengeri vitorlázás
egy emlékezetes momentuma ez!!!
Rotor vontatni fogja Carinát.
Ez nem mentési, hanem segítő manőver.
Két vitorlás találkozása a
nyílt óceánon nagyon érdekes.
Nagyon ritkán találkozik két
hajó az óceánon, mivel nagyok a távolságok.
Két ismerős magyar hajó
találkozása még ritkább és érdekesebb.
2007.05.31
(250/37. nap)
Furcsa Izgalom vett erőt
rajtam. 37napja nem láttam senkit, és most magyar barátok
a közelben.
Sajnos még nem látom őket.
Legszívesebben folyamatosan beszélgetnék velük VHF rádión, de nem akarom
őket zavarni.
Rádiózás 21,373Hz
18:00
(01-32N; 87-58W)
Freddy (AA7UY) 5-5,
Károly (PY2KSZ)
Laci (KB7MOV) 5-5,
Lali (WA6YPP)
Szélelőrejelzés: 9-17D
Vacsora: tegnapi vacsora
2007.06.01
(251/38. nap)
Hajnal óta gyengül a szél,
csak a Ny áramlás visz.
5:45
elbóbiskoltam Edit Piafra, ezért a 06:00 szokásos
beszélgetés 6:40-kor történt.
6:40
(00-03S; 88-49W) VHF beszélgetés Gézával. A szokásos poz.
irány, seb. ismertetése. Egy kis csevegési is...
07:00
Napfelkelte.
Reggeli: Rumos kávé, CARINA
egyszerű sütemény
Recept: Mézes liszt vízzel
összekeverve majd olajban kisütve.
Konyharuhák mosása, szerszámok
tisztítása (rozsdásodik minden)
Hálózsákot és néhány egyéb
ruhát kitettem száradni, mert hajnalban szokás szerint nedves lett a párától.
Dél körül a Rotor átküldött
egy mentő csomagot nekem, volt benne: kenyér, tojás, virsli, narancs,
dinnye, paprika, paradicsom, uborka és egy magyar újság! HURRÁ!!
Ebéd: sült virsli, tükörtojás , zöldség, gyümölcs, kenyér. Majd újság olvasás :)
Fekete-fehér-igen-nem-et játszottunk Gézával a VHF
rádión.
Majd miután mindig vesztettem
elkezdtünk sakkozni.
Igaz nem vagyok sakk mágus, de
én fejben (papír segített) ő táblával.
Géza, Áron
D7D5 B2B3
E7E5 G2G3
G8F6 F1G2
E4E5 G1H3
C7C5 B1A3
D5D4 C1B2
G7G6 C2C3
F8H6 Rosálás
D4E3 B2B4
Rosálás
E2E3
B8C6 D2E3
A3C4
...
Du. összemértük a két hajót.
Rotor 4.2 csomóval megy teljes vitorlával, Carina 2.5
csomóval...
17-től esik, 18-tól jobban
esik az eső.
Barométer: 1024
Hőmérséklet: 23-26
Szél: 180 Bf.
0-1-2
Seb.:
2 csomó
Irány: 240-250
Rádiózás 21,373HZ
18:15
(00-13S; 089-11W)
Freddy (AA7UY), Gyuri (PU2KER), Laci
(KB7MOV), Árpi (WA6HDD), János
Pista, KE8J, Ohio, 5-5
Lajos, N6HH, Huston, 5-5
Lediktálták a Santa Cruz műhely
elérhetőségét:
www.naugala.com
illetve a szokásos időjárási
előrejelzést is.
Ma van telihold. Este elállt a
szél.
vacsora: sült virsli kenyérrel és
zöldséggel
Este Géza küldött e-maileket,
amiket én VHF-en diktáltam le Apunak, Boginak.
2007.06.02
(252/39. nap)
Hajnali 2-kor szokás szerint VHF-en rádiózunk.
POS (00-10N;088-38W)
Jelenleg 230-ra megyünk 2,7 csomóval.
A WP pontunk 39tm-re van 238
fokra.
Kávézok és próbálok ébren
maradni. A sakkot csak kicsit folytatjuk.
Reggeli: lepény és kávé.
Lepény Carina módra (Géza
ötlete alapján): lisztet vízzel összekeverek, majd egy edényben kisütöm olaj
nélkül.
9-kor leállt a szél, az
áramlat visz Ny felé. Szépen kisütött a nap, így legalább jól érzem magam.
11-kor gyenge szélben egyszer
csak a baloldali száling leesik. A szálingot tartó
saválló veret ketté tört. Gyors takkváltás,
ideiglenes javítás. A spannert leszedem a
drótkötélről és miután a szálingot lehúztam a
fedélzetre, amennyire lehet meghúztam 2 kötéllel és
3-4 áttétellel, majd rögzítettem. Még 2 felhúzóval azt az oldalt biztosítottam.
Minél jobban tartsa majd az árbocot. Ha nem tartja jól, akkor nagy szélben el
is törhet az árboc. Árboc nélkül nehéz vitorlázni.
Délelőtt Gézával VHF-en egyeztetjük a WP-okat és a
tervet.
Holnap de. fogunk
érkezni. Minél közelebb jutni főleg dél felé menni, hogy a vontatás és a
motorozás minimális legyen.
Délben változékony szél, majd
erősödik. 180 Bf. 0-1ről Bf.2-3-ra 210 irányúra változik.
Ebéd: Leves galuskával és
narancs
Éva galuska receptje alapján:
tojás, liszt, olaj
Majd délután 1 órát próbálok piheni, mivel éjszaka nem biztos, hogy tudok
aludni.
16 után a génua szélét
megvarrom. 1,5m-es rekord szakadás van rajta. Beakadt
egy kis lyuk még valamelyik éjszaka a száling végébe és végigszakadt.
Barométer: 1024
Hőmérséklet: 23-27 fok
Áramlás ÉNy 1,5 csomó
Seb: 1-2 csomó
Irány: 260 majd 150 (takkváltás délben)
Rádiózás 21,373HZ
18:00
(00-33S; 089-48W)
Freddy (AA7UY), Károly (PY2KSZ),
Pista (VA7IK), Laci (KB7MOV), Robi (NV9R)
sajnos Gyurit nem hallottam.
Ezt az üzenetet kaptam: Gál
Péter és a 25-ös flotta üdvözöl
Kedvesek, hogy gondolnak rám.
vacsora: krumpli leves
Este gyengül a hideg szél és
eláll. Felhős az ég. Lötyögnek csapkodnak a
vitorlák, teljes szélcsend.
Később esik az eső,
én a cockpitban alszok és
teljesen elázok.
2007.06.03
(253/40. nap)
Érdekes link: http://www.bluewater.de/english.htm
02:00-kor
VHF-en beszéltem Gézával. Az ÉNy áramlás visz engem,
nincs szél. Ha így megyünk tovább, akkor nem érem el Santa
Cruzt, az áramlás kivisz a sziget fölött. A közelembe
jött, Éva dobókötéllel átküldte egy 50 m-es kötél egyik végét, amire én
rákötöttem egy 20-m-es erős (12 mm-es) kötelet.
Minden vizes esik az eső.
Vizes a hálózsákom, a ruhám. Rumos kávéval vigasztalom magam.
Eleinte középen rögzítem a
kormányomat. Majd kicsit jobbra húzva rögzítem, mivel az áramlás tolna el. Így
viszont Rotor tükrére kormányzok.
180-ra megyünk 3-4 csomóval.
Reggel a Rotor után Carina is felteszi a génuát. Így már 4,5
csomó a sebesség. Sajnos 20 perc és a gyenge délkeleties
szél ismét leáll.
Fókák és teknősök úsznak
mellettünk (Géza VHF-en mondja
merre mit lát :-), én eközben Gézát egy érdekes rejtvénnyel szórakoztatom.
Most látszik, hogy milyen
rossz ezen a környéken a láthatóság. A szigetek csak 10-15 tmf-re
látszanak.
Reggeli: kávé, lepény, kenyér
és tükörtojás sok-sok zöldséggel.
Ismét egy érdekes
manőver, Géza húz be és enged el, én meg ledobom a horgonyt. Ha elrontjuk
a helyet, akkor nehéz korrigálni a hajók között. Az orrhorgony 20 m lánc és 20
m kötél. Majd itt kell használnom egy farhorgonyt is, nincs hely, hogy a hajók forogjanak és a szelet kövessék. Kicsi az öböl és sok a
hajó. Sajnos nyitott D-DK felé így a szél és hullámok
ha vannak, akkor az öbölbe is bejutnak.
Horgonyzása 10:30 (00-44,8S; 090-18,5W)
Jó hír: Azt a hírt kaptam,
hogy a csatorna átkelésért 600 USD vontak le, a 840 USD pluszt visszautalták.
Igazából, az illetékesek kétféle módot mondtak el. Volt egy ilyen eset is, ha
nem kell vontatni, akkor nem fogják használni az extra 840 USD-ét
és visszautalják. De volt aki azt mondta, hogy ezt nem
fogják visszautalni...
Délután Évával és Gézával
elmentünk a kikötői kapitányságra. Én 78 USD illetéket fizettem.
Egy rövid séta a városban és
egy közeli nemzeti parkban, majd 3 után már nyitott az Immigration
Office. 30 USD illeték fizetése után kaptam egy 20 napos tartózkodási engedélyt
Galapagosra. Santa Cruz szigetet nem hagyhatom el Carinával, csak itt
mozoghatok 20 napig. Persze turista hajóval bármerre mehetek...
Elvileg 100 USD kellett volna még fizetnem a nemzeti parki díj/illeték.
Elég komolyan vigyáznak erre a
szigetre, ami igazán nagy kincs. Ezért nagyon komolyan ellenőrzik és
szabályozzák az ide utazást. Persze vitorlással általában mindenki megkapja a
20 napi engedélyt.
Délután interneteztem. Elég
drága 2 USD az óránkénti díj. Szerencsére este találtam egy helyet, ahol 6 óra
5 USD. A másik gond, hogy lassú... Igaz este 8-tól
hajnali 4-ig töltöttem fel a képeket, és írtam a naplót. A rendszergazda egy harmadéves
egyetemista (rendszer mérnök lesz), akinek ez a nyári munkája este...és Ő is hajnali 4-ig gépezett. Aztán még
beszélgettünk közel egy órát :)) Reggel 8-kor
kezdődik a másik munkája. Napközben recepciós egy közeli hotelben. Este az
Internet kávézóban melózik. Aludni nem szokott :))
8 előtt beugrottam még
enni valamit egy helyi kifőzdébe, ahol egy idősebb
motorszerelővel hozott össze a sors. Ő is halat evett rizzsel.
Régebben sokat dolgozott az európai motorokkal (pl. Csehszlovák motorok). Volt véleménye
az 1989-es rendszerváltozásról, és annak gazdasági megoldásairól. Érdekes volt
ezt hallani egy ecuadori ember szájából...
A vízitaxi ára 0,5 dollár. Éjszaka 1dollár. Dingivel nem lehet kikötni a
mólónál. A vízitaxi kötelező...
Reggel 6-kor feküdtem le.
2007.06.04
(254/41. nap)
Az ébredés 7:30-kor
történt. Először az ébresztőre, aztán Géza a VHF-en
szólt át.
Majd a szomszéd hajó kapitánya
átúszott hozzám beszélgetni. Egy 34 éves ausztrál figura, aki a barátnőjével
és a mostoha fiúkkal utazik vissza Ausztráliába.
Sajnos észrevettem, hogy a
farhorgonyt "elvesztettem". A horgonylánc és a kötél seklivel volt rögzítve. A seklit meghúztam, de nem
biztosítottam pluszba egy dróttal, és kiesett a sekli. Szóval majd horgonyt is
kell keresnem valamikor...
Együtt kávéztunk, majd a marihuana termesztésének módjairól mesét nekem. Sokan a
hajójukon termesztenek marihuánát. Ez egy szokás a hajósok körében, persze nem
minden hajós...
Egyébként hajójavító és
állókötélzet/árboc javító mester 20 éves
tapasztalattal :))
Nincsenek véletlenek.
Elmondott néhány ötletet nekem, holnap talán segít!!
Reggel Évával és Gézával
elsétáltunk egy közeli nemzeti parkba. Ma reggel van a teknős etetés.
Ilyenkor "nagyon" aktívak!!:) Iguána és teknős mindenhol, nagyon érdekes. A
tengerparti sétán találtam egy jó kis vulkánikus követ Lacinak (HA8RD), van 1-2
szép kő, de sok nem fér a hajóba.
Majd beültem egy gyors
étteremben és irogattam az elmúlt 40 nap eseményeit - soha nem lehet ezt
befejezni. Amitől jobban tartok, hogy nem tudom kellő képpen átadni
mi is történt. Van akik mindig a miérteket keresik és ezen
keresztül próbálják megérteni az életet. Eddig én is. Most már rájöttem, hogy
nem így kell. Az életet nem érteni kell, hanem minél jobban érezni.
Az első élmény beszámolót itt a Gyors étteremben egy 7-8 éves galapagosi
gyereknek tartom, akit nagyon érdekel a laptop és nézi a képeket. Érdekesebb
ez, mint az autók...
Vettem néhány horgot és egy
műhalat is. Találkoztam a boltban egy amerikai diákkal, aki itt önkéntes
és itt van egész nyáron a Nemzeti Parkban. Régebben halász is volt, és adott
néhány jó tanácsot a horgászásban, továbbá segített választani horgokat.
Elkezdtem szilikont is keresni
néhány boltban voltam. Drágább, mint Panama. Így csak egy kisebb tubust vettem,
de még úgyis van...
Elküldtem hat képeslapot.
Igazából több helyre kéne küldenem, de sajnos mindenre nincs időm. Remélem
előbb utóbb mindenkinek tudok majd küldeni.
Délután megállított valaki az
utcán és gratulált, hogy egy ilyen kis hajóval itt vagyok. Mesét egy emberről aki egy 4 m-es vitorlással jött át Panamából
ide vagy 20 éve.
Majd véletlenül összefutottam Cameronnal, akivel dumáltam és bemutatott Marcelonak, aki itt mindent be tud szerezni. Továbbá
mindenkit ismer. Daemonnal elmentem egy sörre a hajójukra, megismerkedtem a feleségével Sharonnal és a gyerekükkel. Majd ezután vissza a városban.
Vásárolni: fogkefe, fogkrém,
cukor, levespor, keksz, narancslé por... mindenféle apróság.
2,5 USD-ért ettem a város leglepattantabb helyén: leves, csirke
rizzsel és narancslé.
Majd a maratoni Internet
következett. Lassú a net, lassú a képfeltöltés.
Sajnos Szomáliában a kalózok
ismét támadtak:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/6719091.stm
2007.06.05
(255/42. nap)
Az Internet Kávézó este 10-kor
zár. Az csávó lelépett 11-kor, a tulaj lejött 1-kor, hogy meddig maradok.
Mondtam 4-ig, ő mondta 2-ig, én azt mondtam 3-ig, elfogadta. Reggel 6-kor
mentem el, mert nem jött vissza. Nagyon becsületes itt mindenki. Nincs
bűnözés és lopás sem. Így nem is kellett bezárnom az Internet Kávézót.
Reggel átjött Géza a Rotorkával horgonyt keresni. A módszer, hogy egy kis 4
kapású 1-2 kg-os horgonnyal átfésültük a zónát 2 m-ként, ahol lehet a horgony.
Jött egy helyi egy csónakkal és azt mondta segít.
Beugrott a vízbe, azonnal meg is találta. Nagyon kedves volt, meghívtam a
hajóra du.-ra egy sörre.
Majd közösen levettük az
árbocot. Cameron átjött a szerszámaival. A vereteket
leszedtük, ami eltört ill. a túloldalit is, mert az is gyengült.
2007.06.06
(256/43. nap)
Reggel csónakkal megjött Romero (Naugala főnöke),
hogy mit is kell segíteni. Oda adtam hegesztésre a két veretet.
Utána elmentem Évával és
Gézával egy kis sziget nézésre. Megnéztük a
krátereket, egy teknős parkot és egy láva barlangot. Majd vissza a városba... Szereztem nagy nehezen 2 angol nyelvű könyvet a
következő szakaszra: Harry Potter
and The Prisoner of Azkaban, The Hero Charles A. Lindbergh, The Man and the
Legend
Majd megnéztem
hol lehet gázpalackot tölteni és akkukat tölteni. Talán holnap.
Elkezdtem a bevásárlást is (1
kg zabpehely, 2 kg rizs, 2 kg keksz, tészták, csokoládék).
Sajnos kicsit drágább, mint
Panama.
Rádiózás:
A következő szakaszon
talán már az Ausztrál rádióamatőrökkel is fogok beszélni 14M-án.
Majd leszedtük közösen az
árbocot. Cameron átjött a szerszámaival. Leszedtük az
eltört vereteket, ill. a túloldaliakat is, mert azok
is gyengültek. Majd meg kell hegeszteni. Az árbocról letört bikát szegecs
helyett csavarral oldottuk meg (menetet vágtunk az árbocba). Majd az árboc
tartó csavart kicseréltük egy nagyobbra. Az új csavart Géza adta, és közösen
tágítottuk néhány óráin keresztül az eredeti lyukat. Évi meghívott minket
ebédre, ami egy szenzációs tészta volt.
Majd megnéztem
hol lehet gázpalackot tölteni és akukat tölteni.
Talán holnap. Elkezdtem a bevásárlást is (1 kg zabpehely, 2 kg rizs, 2 kg
keksz, tészták, csokoládék). Sajnos kicsit drágább, mint Panama. Majd egy rövid
néhány órás internetezés.
Délután is a hajóval
foglalkoztuk egészen sötétedésig. Ürültek közben a rumos üvegek
:) Este átmentem Gézához képeket, videókat cserélni. Éva finom vacsorát
szervírozott nekünk. Egészen 11-ig a Rotoron voltam.
2007.06.07
(257/44. nap)
Reggel leadtam a gázpalackot
és az akkumulátorokat (3 db kb. 50 Ah) tölteni a
műhelybe.
Délelőtt a Teknős
öbölben voltam Évával és Gézával. Iguánát,
teknősöket és cápákat látunk. Mikor Gézával búvárkodtunk, akkor elég
közeljött egy cápa is...
A városban szokás szerint
vásároltam (2 kg lencse, 2 kg bab, 1 kg zabpehely, csoki, keksz, rum Cameronnak...)
majd du. 3 körül visszamentem
Carinára hajót javítani. Átjött segíteni Cameron is.
Vacsorára megivott Cameron és Sharon, Sharon halat sütött. Majd jó sokáig beszélgettünk,
iszogattunk.
Kaptam tőlük 4 könyvet,
mondtam, hogy ez már nem fér el a hajón. Cameron
szerint híres vagyok, de szerintem nem. Plusz a hajóval foglalkozok, nem az
érdeklődőkkel. (Gyakran jönnek más hajósok, pl. nagyhajó kapitány is
volt már a hajómon...) Mivel nincs dingim és nekik
sincs így 11 körül visszaúsztam Carinára. Cameron és
én gyakran úszunk át egymáshoz. Igaz nagyon sokszor odaadja Géza Rotorkát nekünk.
2007.06.08
(258/45. nap)
De. elmentem
a gázpalackért és az akkumulátorokért. Majd egész nap Cameronnal
szereltem a hajót. Közben folyamatosan ittuk a rumos kávét :)
Egész nap sütött a nap és persze szokás szerint elfelejtettem a reggelit és az
ebédet. Az árboc most már oké.
Sajnos a motor nem lett jobb,
most nem segített a Gézától kölcsönkapott búvárpalack. A nagy nyomású
levegő nem tisztította ki a rendszert. Holnap megszerkesztem a külső
hűtőrendszert.
Este Éva és Géza megivott
vacsorázni (nagyon jól elkészített sült hal volt) egy fiatal holland párt és
engem. A fiatal 28 éves holland pár Hollandiából indult 2006 aug. és a terv a
Földkerülés. A hajójuk egy 32 lábas 26 éves vashajó, ami véleményem szerint jó
állapotban van.
Este 9 körül elmentem a
városba internetezni és tölteni a képeket fel. Hajnali 3-ig voltam.
Néha a városban is ebédelek.
Árak: 3 dl narancslé, leves, rizs és hal/csirke/marha
2,5 dollártól van már. Vannak olcsó helyi
kifőzdék, amit nekem mindig Marcelo (egy
alkoholista üzletember) mutat meg. Egy elegánsabb turistás helyen ez 4 dollár
(persze tisztább a kiszolgálás).
Arra jöttem rá, hogy a legtöbb
turista azt a helyet keresi, amit az útikönyv ír. És mindent megnéznek, amit
"kell". Számomra az emberek fontosabbak és engem a helyiek illetve
más hajósok/utazók akárki jobban érdekel, mint egy szép hegy...
Persze minden ember más, pl. én Marokkóban is a helyiekkel vegyültem és nem
mentem el a normál turisták által járt szokásos utakra. Számomra ezek
"unalmasak". Inkább kétes emberekkel kétes üzletek zavaros helyek és
kis izgalom. Vagy teljes lazulás pipázgatás velük.
Utazó, az
aki már hónapokat és éveket utazott és utazni fog. A profi utazó legalább 1-2
éve utazik. Általában max. 20-40-es férfi. Persze van
egy kevés női utazó és egy kevés idősebb is. Max.
2 táskája van. Több kategória van, ezek a főkategóriák:
1. Gazdag szülök gyereke,
akinek a pénz nem probléma és csak utazgat világot
lát. Általában Ny-Európából vagy USÁ-ból érkezik.
Néhány évet eltölt így egyetem előtt után vagy közben. Rettentően
unalmasok vagy néha veszélyesek, mert mindenben benne vannak. Sokat drogoznak
és buliznak.
2. 30-40-es, aki kb. 10 év
munka után lazít néhány évet. Izgalmat keresi, de már
tud mértéket tartani. Velük elég jól el lehet beszélgetni. Csak számukra nincs
jövő. Nem tudják mi legyen.
3. Az örökifjak, akik 20-60
között vannak. Nincs pénzük, és dolgoznak, majd néhány hónap és indulnak
tovább. Érdekes személyiségek. Sok helyen megfordulnak, és minden munkát
elvállalnak: halászattól a drogcsempészésig. Nagyon jól és nagyon gyorsan
alkalmazkodnak. Ők az abszolút túlélők! Személy szerint én a 3.csoporttal tudok a legjobban kijönni.
2007.06.09
(259/46. nap)
Számomra az a legnagyobb
elismerés, ha egy tengerésztől kapok egy kedves e-mailt. Ennél csak az nagyobb dolog, amikor tengerészesen akarnak
megkeresztelni. Igaz ma Magyarországon nincs tengeri hajónk, de van néhány
tengerészünk. Én is tengerész akartam lenni, de 1998-ba már nem volt tengeri
hajónk és képzésünk sem...
Reggel kicsit elaludtam 7:40-kor tudtam felkelni. Átúsztam Timella-ra,
hogy délelőtt Cameronnak segítsek. A dízel
motorjával vannak problémák. Ma van Sharon szülinapja, így nagy az ünneplés:))
Délben bementem a városban.
Nagyon meleg van, nem tudok dolgozni. Pihennem kell! 2 ollárért
ebédeltem. Húsleves, rizs csirkével és narancslé.
Miközben várok a búvárbázisba
a főnökre, körülvesznek fiatal kislányok (5évesek) és húzogatják a
szakállam. Én vagyok a Mikulás mondom. Vicces.
Iguana Búvárbázissal fogok merülni
holnap (2 éve nem merültem). Reggel 7-re jönnek értem az öbölbe Carinához. 2 merülés a Golden
Rockban, ami itt a legjobb hely. Du. 3-ra érünk vissza.
Ott bemutattak egy japán
Yamaha motorszerelőnek, akinek elmondtam a problémát, majd el is mentünk Crinához, ahol meg is mutattam a motort. Sajna ő megy
vissza Ecuadorba holnap reggel, de egy másik motorszerelőnek bemutatott,
aki talán hétfőn reggel megszereli a motort. Ki fogom emelni a hajót. Még
nem látom át hogy, de az árapály talán segít benne :)) A
hajó kiemeléshez külön engedély kell a kikötői kapitányságon. Esetemben a Iguana Búvárbázisban lesz
kiemelve, egy privát helyen, nekem nem kell engedély.
Ma
keresztapa lettem. No ne valami alvilági szerepre gondoljatok. Két aranyos kislány, Flóra és Sára, Bogi
barátnőjének, Ildinek a lányai születtek újjá a keresztségben. Flórát én
is ismertem, ott volt Carina megáldásánál is, Sára már utam közben született.
Bogi volt a keresztanya, távollétemben engem Apu helyettesített. Tata is ott
volt. János Atya úgy tartotta a szertartást, hogy Flóra láthatóan értette, mi
történik velük. Sára is csendben, nagy érdeklődéssel figyelte az eseményt.
Megfogadom, lelkiismeretes keresztapa leszek, mindent megteszek keresztlányaim
jó kereszténnyé nevelésükért.