A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)
Jachtnaplóm 2007.06.10-17 Galapagos, felkészülés Maquises-re
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW
--------------------------------------------------------------
2007.06.10 (260.
nap)
Tegnap este megnéztem a bulizós helyeket,
egy divemaster (Erico)
haverom mutatta meg. Pl. Bongo. Igaz volt egy olyan
bulizós hely, ahol nem volt turista, de a legtöbb helyen sok-sok turista van
(főleg amerikaiak és angolok). Mivel holnap merülök, így este 11 után visszamentem
a hajóra.
7:20-kor értem
jött a búvárhajó Carinához. 10 körül volt az első
merülés a Golden Rocknál majd 1,5
órával később egy másik helyen. Hát nagyon érdekes volt ez a merülés. Fókákkal
úsztam, cápákat (pl. pöröly) és teknőst láttam. Néha egy-egy halraj a csoportot
teljesen körülvette. Itt még a halak is nagyon különlegesek, pl. lábuk vagy
egyéb extrém kifejlődött részük. Mi nem láttunk iguánát
a víz alatt...
Délután 3-ra értünk vissza.
Egyből visszamentem a hajóra. Végre
sikerült a kabin káoszból rendet csinálni. A gáz palackot eltettem, akkukat is véglegesre beszereltem.
Mivel az árboctartó csavart kicseréltem egy nagyobb és erősebb csavarra, ezért
ki kellett szélesítenem a csavar lyukát az árbocban és az árboctalpban. Ezt már
több napja csinálom/csináljuk. Géza és Cameron is átjött segíteni 5 fele. A szálingot
tették be (a veretbe kellett fúrni még egy lyukat, mert nem pont a helyére
hegesztették vissza a veretet) illetve a vereteket ellenőrizték.
Fáradtan és nem pozitívan feküdtem le már
este 8-kor.
2007.06.11 (261.
nap)
6-kor keltem.
Fáradtan és rossz kedvűen. Valahogyan
pozitív gondolatokat kéne találnom magamban, de nincs
bárhogy keresem.
7:00 - 9:00
Árbocszerelés. Mivel nagy dülöngélt a hajó, így nem tettük fel az árbocot,
illetve sajnos időm sem volt rá. 9-re beszéltem meg a motorszerelővel
találkozót, 9:30-ra mire ideértem, már nem is volt
ott. 30 percet kell rá várnom. A szakival megnéztük a mólót és elkészítettük a
tervet.
Miért van rossz kedvem:
1. Motor probléma - be kell húzatnom valakivel
a hajót az Iguána Búvárbázis mólójához dagálykor,
majd amikor elfogy a hajó alól a víz ki venni a motort betömni valamivel a
motor helyét. Utána motorszerelés a szakival. Pénz és időveszteség. (Géza és Cameron egy kisebb külmotort
javasoltak. Azt gondolom, hogy majd talán később beszerzek egy olyat...)
2. Árbocot se tudtam visszatenni még
(plusz letört még 2 bika az árbocról).
3. Vereteket is kéne cserélnem a hajón (a
4 alumínium veretet savállóra cserélni).
Sok a javítani való, de nincs időm rá és energiám...
A főprobléma, hogy nem is tudom, hogyan
tudnám ezeket megoldani. Talán az általános fáradtság és fásultság miatt ... és az idő ketyeg...
Reggelire banánt ettem, az egészséges utazás
része a vitamindús táplálkozás. Ebéd 2 dolláros menü, ami egy finom
"minden benne van leves" rizs és krumpli hallal és mellette
gyümölcslé persze egy lokál helyen. A turista helyek megfizethetetlenek
:) Egy ilyen fincsi és nagy ebéddel az ember egy napig is el van... 10
centért lehet kapni egyszerűbb péksüteményt, amiből néhány darab akár
helyettesítheti is az ebédet.
Interneteztem, kicsit beszélgettem a
családdal, de ettől sem lett sokkal jobb a kedvem.
Délután visszajöttem a hajóra szerelni és
készülni a holnapi 'NAGY NAPRA', mert ilyen műveletet soha nem csináltam még és nem is nagyon szoktak a hajósok. Legjobban
a lyuk zavar!!
2007.06.12 (262.
nap)
Reggel Cameron
és Géza átjött kicsit szerelni 7 után 1-2 órára. 2 bikát tettünk fel és a motor
leszerelésében is segítettek.
Reggelim és az ebédem az itteni zsömle
volt. 10 db 1,2 USD és ez elég 3 étkezésre is. 11
körül átjött Márk a német hajóról és szokás szerint Géza is.
Az első kényes manőver a hajót bevonatatni
a Iguana Búvárbázisra. A fő
probléma a keskeny bejárat. 3 m-es a bejárat és mindkét oldalon sziklák vannak,
erős sodrás is van az árapály miatt és a szél és hullámok sem kedvezőek.
Eleinte előttem volt a dingi és húzott. Majd a bejáratnál inkább mellém kötött
Mark. Szinte manőverképtelen voltam, egy kis lendülettel valahogy átcsúsztam a
3-5 m-es kritikus szakaszon. Ha mégsem sikerült volna, akkor Géza csáklyával
eltartotta volna a sziklákat, nem túl szívderítő terv...
12-re beértünk és átcsúsztunk szerencsére
a sziklák között. Rögzítettük a hajót a mólóhoz 3 kötéllel és 1 plusz kötéllel
a másik oldalát a hajónak egy fa törzséhez. Következő probléma: amikor a víz
húzódik vissza ne dőljön el a hajó, ezt kéne
megoldanom. Persze ebben sincsen tapasztalatom.
A motorszerelő a hajó orrához lerakott egy
fatörzset, amire Carina orra ráfeküdt (hosszas próbálkozás után persze), a
tőkesúly a homokba beássa magát, a kormányt alatt
kézzel ástam egy gödröt. Itt persze sok igen különleges szúnyog és légy van,
ami nagyon csíp, emellett láttam egy skorpió halat, ami úgyszintén kellemetlen.
Ha belelépek, akkor megszúr a tüskéjével (kicsit mérgező). A hajó hátulját egy
dupla fatönkkel (egymáshoz kötve erősen) támasztottam ki, Cameron
segített lenyomni a víz alá.
Folyamatosan ellenőriztem a hajót, 14:30-kor ült le a hajó alja. 15:30-kor
fogyott el a víz a motor alól, ekkor kicsavartam a 8 db 13-as csavart, ami
rögzítette a motort a hajótesthez, ekkor megjött a szaki és ketten kiemeltük a
motort. Előtte még le kellett szerelnem a propellert is
mert felülről a lyukon nem fért ki.
30 perc alatt egy deszkát csavaroztunk rá
a lyukra, majd a szakival szétszedtük a motort.
Az állatvilág a hűtőrendszerben nem
okozott nagy gondot, a fő eltömítést alumínium oxid okozta, ez blokkolta a
rendszert. Mindent kitisztítottunk és ellenőriztük a vízpumpát is, ami persze
tökéletes volt.
Este a szaki elment aludni, reggel tesszük
vissza a motort.
Én bementem a városba egy lepusztult helyi
kifőzdében 2,5 USD vacsoráztam levest és rizst hallal.
Néha 2 USD néha 2,5
USD. Majd vettem holnapra cipókat. Itt nem lehet normál kenyeret kapni, csak
kisebb cipókat. Éjszaka a mólón alszok. 24:00-kor lesz
dagály, tehát este 10-től hajnal 3-ig gyakran kell ellenőriznem a hajót.
Nehezebb, mint a tengeren egyedül, itt a
fatönkökkel éjszaka a vízben a helyzetet stabilizálni, egy gyenge lámpa
fényénél 2-3 személy munkáját egyedül kreatívan megoldani. 8,5
hónap után úgy érzem egyre kevesebb bennem a kreativitás...
2007.06.13 (263.
nap)
Végül is nem lett nagyobb baj. Hajnali
2-kor már nem találtam a hajó farát tartó farönköt
(hajnalban a móló másik oldalán, elég messze találtam meg). Továbbá rá fél
órára a hajó kezdett egy kisé megdőlni, megijedtem, de 25-30 fokos dőlést
tudtam stabilizálni reggelig. Persze hajnalban esett az eső, így a hálózsákkal
együtt alaposan eláztam. Továbbá nem tudom miért, de 5 után a búvárbázis
hajóját elkezdték pakolni, így összességében nem sokat aludtam.
Reggel 7-kor jött a mester és 8-ig
összeraktuk a motort. 9-kor már bent is volt a helyén. Én 2 óra alatt
visszakötöttem a generátort (néhány vezetéket javítanom kellett, lehet, hogy
ezért nem töltött mostanában), a 12V és egyéb kábeleket, az üzemanyag- és vízcsőveket és persze a kipufogót. Az ékszíj meghúzásában
kértem a mester segítségét hátha mutat egy figurát, de csak eltörte a csavar
tartó réz veretet...klemppel
javítottam (mégiscsak maradt bennem egy kis kreativitás :-).
Reggeli és ebéd üres zsömle.
Ellenőriztük közösen a motort minden ok,
jön a víz, működik a hűtőrendszer. A szerelő díja 70 USD volt, ez kb. 6-7 óra segítség lehetet összesen.
12-kor egy helyi melóssal felállítottuk az
árbocot a móló mellett aztán 13-kor, amikor újra dagály volt, kimentem a
horgonyzóhelyre.
Egész délután pakolásztam. Átúsztam még a Rotrohoz a hajó aljának tisztításában segítettem egy
kicsit, majd átúsztam a Timellára, ahol Camerontól vettem 10 kg hagymát, 12 kg krumplit és 4 kg
citromot 23 USD-ért. Ez lesz a fő táplálékom az úton.
Attól tartok ismét túlterhelt leszek, és lassú. Gondolkodom nagyobb mennyiségű
üzemanyag vételén, hogy ha 2-3 napig nincs szél akkor
motorozzak.
Vacsora: panamai alma zsömlével. Átjött
Gáspár este a dingijével. Gáspár egy igen érdekes személyiség. Spanyol
szólóvitorlázó, aki talált egy szponzort és már 4,5
éve egy 35 lábas hajóval vitorlázik. A szponzor fel van háborodva, mivel az
eredeti terv az volt, hogy 2 éve alatt megkerüli a 3 fokot és természetesen a
Földet... A Csendesen változott a terv, rájött, hogy
nem akar visszamenni, mert ez az élet kicsit jobb. Úgy fogalmazott, hogy ez a 4,5 év volt eddig a legjobb az életében. Most a terve pl. vitorlázás a szörfözésért. A Húsvéti szigetekről
jött és Galapagos után a Kókusz szigeteken áll meg,
majd Costa Rica - Kalifornia - Hawaii. Úgy időzít, hogy szörfözésre a legjobb
legyen a szél...
Amikor mondtam, hogy Magyarország, de
senki nem tudja hol van. Az volt a válasza, hogy
1988-ban Balatonon Optimist világbajnok volt.
Szerény, de talán, az egyik legjobb vitorlás versenyző manapság.
2007.06.14 (264.
nap)
Reggel korán keltem.
Reggeli: kaptam kb. 1 kg tonhalat egy
Dél-Afrikai hajótól, akik tegnap éjszaka jöttek meg és mellém álltak a
horgonyzóhelyen. Kicsit beszélgettünk. Két hajó vitorlázik együtt. Céljuk:
Új-Zéland, Ausztrália. Így a reggeli sült tonhal volt.
Feladatok: Árboc beállítás (jelenleg
sokkal jobb, mint volt, nem dől annyira hátra...)
Napelem lakkozás
Kaptam 120 l vizet ingyen (az ára 6 USD a
városban, de a közlekedés és taxi miatt egy csomó idő) Egy nagy hajó kapitánya
adta nekem, mert nagyon érdekelte az utam...
Rendcsinálás (már nincs káosz)
Korlát javítás
Akkuk töltése (ceruzaelemek, lámpa akkuk)
Vásárlás: 2 kg cukor, csokik, keksz, bor,
1l rum, gyümölcs konzervek... sajnos
kicsit drága itt a konzerv.
de muszáj vásárolnom.
Gáspár délután átjött lazítani, mivel
indulás előtt mindig szokott. Söröztünk dumáltunk. Írt a Hajó emlék könyvébe.
Bogitól kaptam még Panamába egy kis könyvet emlékkönyvnek. Minden hajón szokott
lenni ilyen emlékkönyv, és a hajósok, akik néhány napot együtt töltenek és megismerkednek összebarátkoznak írnak egymásnak.
Néha sajnos elfelejtjük elővenni az emlékkönyvet. Nekem az első bejegyzést Éva
és Géza (Rotor) írta Galapagoson.
Gáspár kedvenc története. Gibraltár és
Kanári szigetek között találkozott egy nagyobb hajóval (55lábas luxus vitorlás
két 70-es kapitánnyal és egy 20-as brazil lánnyal a fedélzeten). A kapitányok
áthívták ebédre. Bezárta a hajót és leszedte a vitorlákat sodrásba
állította a hajót és átszállt a nagy luxus hajóra. Ebédeltek söröztek (persze
marihuánát is szívtak) majd néhány óra múlva visszaszállt a hajójára. Szokás
egymást meghívni VHF rádión és kicsit beszélgetni, ha találkozunk az óceánon
vagy tengeren. Ilyenkor a nagyobb hajó felajánl ételt/italt/friss
zöldséget a kisebb hajónak.
Este 7-kor (hajnali 3 magyar idő szerint) még
beszéltem Apuval, ami lassan olyan mintha magammal beszélnék...
Este 8-ra ígérték nekem a 15 gallon
benzint 2 USD/gallon (3,8liter)
áron, de nem jött az ürge..
Persze ez nem egy legális üzlet, de ez egy
másik kultúr környezet.
Este 10-kor már aludtam.
A vitorlások egy egészen érdekes
szubkultúra, amit nehezen értenek a normál életet élő emberek.
2007.06.15 (265.
nap)
Reggeli: kávé
Reggel átmentem az Iguana
Búvárbázisra, vártam a Rádió hívását, de nem jött. Sajnos ezt az időpontot
tegnap este javasoltam, lehet, hogy túl későn. Egyre nehezebb a különböző
időzónák miatt az egyeztetés.
Feladatok:
VHF rádió kábelen a csatlakozó kicserélése
(nincs 12V-os forrasztom)
Korlát javítás
Autopilot javítás
HF rádiópróba Freddyvel
és a többiekkel.
Vásárlás (pl. 60 db tojás)
4 db saválló veret csináltatása
Tojás tartósítás, ötlet Gézától: 3másodpercre betenni
forró (100 fokos) vízbe, ettől egy vékony réteg nő a héjához, amitől tovább
eláll.
Érdekes, hogy a Rotorral való találkozást
többen hasonlították az 1991-es Kopár István Fa Nándor találkozásához a dél
Csendes-óceánon. Én ezt nem mertem megtenni, mivel Carina egy másik kategória
(nem egy B31-es vagy Open 60-as). Géza és én is túravitorlázok vagyunk, igaz sokan azt mondják örült
vagyok... de akkor is csak túravitorlázó vagyok.
A 80-as és 90-es években Galapagoson egy érdekes vitorlás posta működött, egymásnak
küldött postát egy hordóba tették. Sajnos ez már 2007-ben nincs Santa Cruzon.
Ha sikerül mindent ma elintéznem mindent, akkor
holnap indulok. 3088 tmf gyenge szelek, amíg le nem érek a 05S-ig. Remélem
90-100 nap alatt elérem Marquisest.
A probléma, hogy a hajóm túlterhelt és emiatt lassú. Az akkukat sem tudom
rendesen tölteni, mivel gyenge szél van/lesz (szélgen.
nem fog tölteni). Ez lesz a leghosszabb szakasz, és ez fog a legtovább tartani.
Itt ma nem is tudok semmilyen idézetet találni ami ide
passzolna. Várom az indulást!!!
Délelőtti programom:
Koax csatlakozó keresése 28 USD-ért találtam, és kártyával fizettem 30precig tartott a művelet :)
Egy svéd fickó segített, aki utazó volt és
nem is akart Galapagosra jönni, aztán itt
megismerkedett egy helyi nővel, aki most már felesége. 3,5éve
ennek és már van 2 gyerekük. Most itt van utazási irodája.
Csináltatok holnapra 4db veretet az
oldalmerevítőkhöz, mivel az alumínium veretek már gyengültek és törtek. 20 USD-ért.
Internetezés. Családdal barátokkal
beszélgetés. MP3 zenék/hangfelvételek átjátszása.
Vicces dolog:
Bay Tour része
vagyok, tehát minden turista csónak megáll és kérdez az öbölben...
Híres vagyok itt, mindenki kérdez. Úgy
ismernek, mint "loko"
,ami őrültet jelent :-).
Este megjött 11gallon benzin (20 USD-ért), majd a kapitány ki is vitt a partra, ahol vacsora
és pénteki buli volt (pl. Bongo).
Megismertem egy két
unalmas turistát, ezért nem szeretem a turistákat, hihetetlenül unalmasak!!!
2007.06.16 (266.
nap)
Reggel korán keltem és kimentem a városba.
Cameront elkísértem a műhelybe a szélkormánya
deformálódott tegnap, mivel a hátsó horgonykötele rácsavarodott és egy nagyobb
hullámzás ekkor elgörbítette. Én a műhelyben átvettem az új vereteket, amik nem
savállóból készültek, de még így is jobb, mint a törött alumínium.
Majd elkezdtem a koax
csatlakozó rányomatásához keresni valakit, sok kört futottam: Audio Visual, telekommunikációs
szolgáltató központ...Végül AYORA RADIO-ba
mentem. Ez a kikötői rádió központ (és persze a GMDSS helyi központ). Ahol 10:30 - 14:00-ig Senior Paramora vártam, aki a bankban intézett valamit. Szombaton
nem dolgozik, de miattam bejött. Sr. Paramo a rádió központ szervizese. Igaz közben már
beszerveztem egy másik technikust is, de Paramo azért
hamarabb jött. Érdekes ma van Apák napja a szigeten és emiatt a Rádió
Központban is szerveztek 3 tól
egy kis bulit :)))
Sr. Paramo feljött
Carinára, egy életre szóló élményt jelentett neki :)
A VHF rádió antenna bemenetében talált egy
kis sót, amit kitisztítottam, majd csatlakozó nélkül csak a 2 drótot
összekötötte. Végül kimérte a reflexiót és a kimenő teljesítményt a műszerével,
és 1-2 próbaivást is végeztünk. Nem akart elfogadni pénzt tőlem. Nagyon kedves
embert ismertem meg személyében.
Majd 72 tojást megmártottam lobogó vízben
3 másodpercre, amitől a holland pár szerint 3 hónapig jó lesz. Most tesztelem.
A krumplinak és a hagymának vágtam egy
dobozt 2 kannából.
Sajnos nem jött a benzines ember az 5
gallon benzinnel. Így 21 után kimentem a városba enni és lazítani.
2007.06.17 (267.
nap)
Reggel még olvastam, mikor Cameron átkiabált: Good morning Aron! How
are you? Majd egy rövid csevegés
után átjött az árboc problémában segíteni. Idáig úgy hívták az árbocomat, hogy
banán árboc, mivel mostanában nem volt egyenes... Most
szerintem jobb lett.
Minden spannert
megpróbáltam tökéletesre állítani, majd a törött oldalmerevítőt tartó veretet
kicseréltem az újra.
Nem reggeliztem és ebédeltem nem volt időm
rá. Néha egy híg kávé és cukorka ebédre...
El kéne ma mindent végezni, hogy tudjak
holnap indulni. Néha a kapkodás határán vagyok már, de azért visszafogom magam.
Könnyen keletkezhet
belőle kár, de javítani már nehezebb...
Délután:
A korlátot visszatettem majd a mentőkarikát/lámpát/köteleket/puffereket...
Motor zsírozás, gyertya ellenőrzés, próbaindítások
Mentőtutaj, tartályok, vödrök helyének
véglegesítése és minden rögzítése,
Kabin rend - mindenek a véglegesítése és
rögzítése
Az új autopilotot üzemeltem be, ellenőrzés
csatlakozó cserék, vezetékek tisztogatása.
HF rádió antennáját ismét kihúztam és
rögzítettem több helyen.
Mostanában úgy érzem, hogy a szakmámat
elfelejtettem (villamos mérnök vagyok) és sok mindet a múltból. Egyre jobban
beszűkülök az én kisvilágomba. Az ÉN VILÁGOM: vitorlázás - hajójavítás - evés -
alvás – kommunikálás a kikötőkben emberekkel Nincs munkahely és főnök, nincs benne
város és tömeg, nincs benne semmi realitás.
Majd kifújtam magam hosszú és fárasztó nap
volt.
Egyedül vagyok. Segítenek néha, de azért
mindent én kell megoldjak, a felelősség (meg a munka
dandárja) az enyém. Néha úgy érzem kicsit belefáradtam:
1. Folyamatos hajójavítás, hogy valahogy
még működőképes legyen Carinám
(Általában az emberek nem értik, hogy ez
egy 19 lábas nagyon öreg tavihajó, aminek
folyamatosan valami hibája van, amit a világ végén, most pl. Galapagoson nem könnyű javítani.)
2. Az anyagi oldalát is kezelni kell ennek
a vállalkozásnak.
- Szponzorok vannak és remélhetőleg majd
idővel többen lesznek, de azért szűkös a keretem
- Gondolkodom egy könyvben - igaz ennek az
átfutási ideje több év is lehet...
Szóval még ezen is folyamatosan agyalok,
amikor olyan sok időm van pihenni :))
Jó humorérzékkel és pozitív hozzáállással,
könnyebb.
Pl. ma este mellém jött egy búvárhajó és
átdobott egy kis kaját és italt. Megkértem, hogy vigyenek ki a partra.
Természetesen kivittek, és meg is etettek. A vacsora: languszta, csirke, sült platano, rizs, krumpli, kóla, sör...
Ez is egy alternatívája a szponzorálásnak.
A 2 USD-os helyi
kifőzde nagyon jó és nagyon laktató, de azért 1 hét után már uncsi.!!!
Nagyon kedvesek voltak a búvárok, két búvár oktató (vagy merülés vezető?) elbeszélgettünk a
hajókról/tengerekről.
Jó érxés, amikor
megértenek, akár itt, akár otthon, Magyarországon. Persze tudom, abban is van
némi igazság, hogy "vakmerő őrült idióta" vagyok, és inkább nem is
foglalkoznak velem és nehezen besorolható vitorlás stílusommal
:)))
Este elmentem üzemanyagot venni és
internetezni a városba.
Terv: holnap bevásárlás (10 kenyér, 3
csomag virsli, 3-4 kg zöld banán, 1-2 kg marhahús - amit majd kiszárítok,
kaptam erre egy nagyon jó receptet) Majd check-out a
kapitányságon. Jó lenne minél hamarabb indulni!!!!!
Svenja and Marc német hajósok oldala: www.Yagoona.de
Marc segített behúzni Carinát az Iguána Búvárbázis mólójához a sziklák között igen érdekes
módon.