A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2007.06.17-08.16. Galapagostól Marquesasig

52 nap története

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude."

Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

Ajánlom ezt a naplót Édesapámnak, Méder Istvánnak, aki a kreatív ötleteivel egész utam során segít (a hajó javítással kapcsolatban), továbbá folyamatosan ellenőrzi az időjárási előrejelzéseket és a rádióamatőrökön keresztül küldi nekem ezeket az információkat.

Köszönet Freddynek (AA7UY), akivel minden este rádióztam, igaz a végén már nagyon röviden az akkumulátor korlátom miatt. Szinte minden alkalommal levette a pozíciómat. Ha neki nem teljesen sikerült, akkor ott voltak a többiek is: Robi, Pali, és még sokan. Köszönet az egész csapatnak!

 

2007.06.17 (267. nap)

Este internetezés után elbeszélgettem a rendszergazdával. Majd a Limon Caféban összefutottam a többi hajóssal.

Itt van pl. egy bulgár hajó, Magnolia a neve, Várnából indultak több, mint 2 éve. A (harmincas körüli) kapitány 6 évig építette a hajót barátnőjével és barátjával.

26 éves svéd pár egy 28 lábas hajóval vitorláznak. 2006 nyarán indultak el, a Kiel csatornán rövidítettek. www.sy-donquijote.com az oldaluk, mivel a hajó neve Don Quijote. Ugyanaz az advisoruk volt a panama csatornán mint nekem, ezért már hallottak rólam :)

Megismerkedtem egy hosszabb szakállú kapitánnyal, aki Ausztráliáig egy boat transfert végez. A tulajjal 2 napja beszélgettem e-buy-en vette a hajóját .

11 után visszamentem Carinára, holnap lesz a nagy nap: INDULOK!

20 USD-ért vettem 10 gallon benzint még este egy helyitől, a dive master haverom ismerősétől.

Mindenkitől sikerült elbúcsúznom.

 

2007.06.18 (268/1 nap)

(268 napja indultam, e szakasznak pedig az első napja)

Reggel a kormányrögzítőt javítottam, mert eltört a csavarja, majd Cameronnal bementem a városba. Vettem szilikont és pisztolyt is hozzá (a Gibraltári elrozsdásodott és el is tört már).Majd Cameronnal elmentem a szélkormánya rúdjáért (elgörbült és megjavítatta). Kijelentkeztünk (Imigration Office) majd közös reggeli péksütemény (a magyar áraknál kicsit olcsóbb).

Vásároltam:

10 db kenyér

2 kg virsli

zöldség

banán fürt 5 USD-ért

Utolsó ebéd: egy spéci leves sült platanoval. Irány a kikötő.

Számomra ez volt Galapagos.

13:00 Indulás motorral (Bahia Academy).

Indulás után rendezem az irataimat/pénzemet és mindent...

2 kg marhahúst vettem, ma beáztattam ecetbe. Holnap kirakom száradni. Sharontól kaptam az ötletet és a receptet. (Sharon Cameron felesége).

Uzsonna: Baget nyers virslivel és mustárral. majd rum kólával ünneplem az indulást.

Du. sirályok, pelikánok, repülőhalak és cápák szórakoztatnak. Majd szokás szerint esik az eső és én ázok.

Terv: I. Santa Maria szigetet nyugatról kerülni, minél kisebb áramlásban hajózni. Továbbá I. Isabeltől minnél távolabb maradni és a körülötte lévő zátonyoktól. Szóval itt figyelni kell a navigálásra.

Este szélcsend.

17:00 14,287 MHz Freddyt rosszul hallottam, majd 21,373 MHz Freddy 5-5. Gyurit nem hallottam, Lacit, Robit, Árpit hallottam és röviden beszéltem is velük.

(00-58S; 090-22W)

Időjárás info: 2 napig 5 csomós D-DK, utána D-DK 10 csomós szél.

Hőm.: 29-27 fok

Bar.: 1017-1018

Láthatóság: 4-5

Tenger állapota: 0-1

Irányom: 190 - 240 - 210

Seb: 2,5-4 csomó

Szél: Bf.1 iránya 150-160

Áramlás: ÉNY 1,5 csomó

 

Elég sokat motoroztam 1tank (20liter) 9 óra alatt.

19:30-21:30 kicsit pihenek, bóbiskolok.

21:30 motor ki.

2007.06.19 (269/2 nap)

Horgászás a Csendes-óceánon. A módszer: a damilt húzom néhány horoggal a végén. Ami itt előfordul: tonhal, wahoo, makréla, mahi mahi, repülőhal.

Trópusi időjárásnál: besózva vagy ecetes pácolás (pl. hagymával) után szárítva, néhány hétig tartóssá tehető (tehát ehető :-). A hajósok befőttes üvegben tárolják, én nem mivel könnyen eltörne. Több hónapra is tartóssá tehető, ha hosszú ideig kuktában főzzük, majd egy jól zárható üvegbe tároljuk. (Pontosabb receptet nem tudok)

Szárítás: vagy felfüggesztve vagy a decken (ha tiszta a sótól). Szárítás előtt lehet sózni vagy szójaszósszal bekenni.

Ha a part közel van, akkor a legyek miatt nem tanácsos (keserű lesz a hal, mivel beteszik a petéjüket...)

Lehet továbbá citromlébe áztatni 8 órát (vagy hosszabban) Olyan íze lesz, mint a hideg főzött citromos halnak. Én ezt kipróbáltam és ízlett.

Repülőhal (Flying fish) kicsit szálkás, de nagy finom. Tipikus reggeli a vitorlásokon. Nehezen kivitelezhető, de a városban messze a tengertől is ki lehet ezeket a recepteket próbálni, igaz nehéz friss repülőhalat beszerezni :)

Még Timellától kaptam egy könyvet Galapagoson: STAG (Tim Relf). Általában a hajósok könyvet adnak egymásnak, főleg a szóló vitorlázok. Néha a hajósok tartanak könyvbörzéket is. Néhány városban/kikötőben van könyvcsere lehetőség is. A könyvbe gyakran beleteszik a hajó pecsétjét, ebben benne van Timella pecsétje és az előző tulaj pecsétje (Nadezhda). Sőt a hajónak nemcsak pecsétjük van, hanem gyakran névjegykártyája is (nekem persze nincsenek  :-)

 

06:00 (01-42S; 090-51W) Tank áttöltés 20 liter a főtankba (8-9 órára elég üzemanyag)

Kis széllel tudok néha 200-ra vitorlázni 2 csomóval. Reggel 7-kor találkozok egy kis halász csónakkal, ki kell kerülnöm a bójáikat, de legalább világosban könnyebb. Motorozok újból a manőver miatt.

Reggeli: virsli, mustár, baget, keksz, kóla,

Majd olvasom a The Pacific Crossing Guide-ot, Camerontól kaptam még Galapagoson egy fénymásolt példányt.

 

08:00 Motor ki.

Fogtam egy 2 kg-os tonhalat. Egy részét kiszárítottam.

De. mp3 hallgatás, relaxálás, mivel éjszaka nem sokat aludtam. Majd a marha húst kitettem száradni, miután 24 órát ázott ecetben. Halhússal és kolbásszal is hasonlót csinálok...

Ebéd: Virsli, mustár és kenyér.

12:00-13:00 Vitorlázok.

Du. Már nem látszanak a szigetek. Pakolok, olvasok. Egy hajó a távolban. Majd egy bálna a közelben.

16:30 Motor ki.

Rádiózás

17:00 21,373 MHz

POS (02-14S; 091-09W)

Freddy 5-5, Robi 5-9, Pali 3-5, Laci 5-5

Időjárás info: 20-23 között DK erősödik 8-15 csomós szél iránya 135-157

 

Hőm.: 28-29 fok

Bar.: 1018-1020

Láthatóság: 4

Tenger állapota: 0-1

Seb.: 2-3-4csomó irányom 180-210

Áramlás: ÉNY 1,5 csomós

Szél: Bf.0-1 iránya 140-150

 

Víz: 300 l

Üzemanyag: 110 l (induláskor)

ebből 20 l-t olajjal bekeverte akitől vettem (nem tudom milyen olaj lehetet...)

 

2007.06.20 (270/3 nap)

Coconut (kókuszdió): Itt mindenhol van, általában érdemes megkérdezni szabad-e szedni, de eddig mindenhol lehetett ingyen. Mivel szelesebb időben potyog a fáról a kókusz, így a fa környéke veszélyes hely :) A zöld kókuszdió lé egy nagyon édes népszerű ital. Az érettebb kókuszdió fehér húsa is nagyon finom, általában reszelik. Kókuszdió tej a reszelt dióból készül, ha egész éjjel állni hagyjuk, akkor a krém felszáll belőle.

Ebben a térségben elég sok a lakatlan sziget, ahol néhány pálmafa elképesztően szép.

Kellemes szél volt egész este és éjjel. Negyed szélben vitorláztam 200-ra.

Éjfélkor láttam egy hajót a távolban.

Reggeli: rumos kóla, virsli, mustár és kenyér

Sajnos néhány citrom elkezdett rohadni, a rossz csomagolás miatt. A tegnap fogott halat citromba áztatom.

De. horgászok, olvasok: The Hero, (Charles A. Lindberg életéről), majd relaxálok és alszok, mivel éjjel nem sokat aludtam.

Ebéd: virsli, mustár, hagyma, kenyér (meg kell enni a virslit, mert nincs hűtöm, így csak néhány napot bír ki).

Du. Olvasok és tervezem a köv. napokat és éjszakákat. Pihenek.

Hőm: 25 fok

Bar: 1019-1021

Láthatóság: 5

Szél: iránya 140-150, reggel Bf.2-3 majd du. Bf.3-4

Tenger állapot: 1-2-3-4

Áramlás: ÉNY 1,5 csomós

Seb.: 2-3,5 csomós irányom 200-210

 

Rádiózok:

17:00 21,373 MHz

Feddy 5-5, Robi, 5-9, Károly (PY2KSZ)

POS (03-14S;91-44W)

Időjárás infok: 23-ig 12-16 D-DK

 

21:00 21,373 MHz nem volt jó, majd a 14,287 MHz 7-es zaj volt nálam, de ő jól hallott engem.

Vacsi: 21 után a szokásos, ugyanaz ami az ebéd volt.

 

2007.06.21 (271/4 nap)

Édesvíz: fontos a megbízható édes víz. Pl. a Galapagosi csapvíz sós (25%-a sósviz), így ihatatlan.

Hiva Oa-án és Nuku Hiva-n) iható a víz (Daniel Bay híres a jó vizéről, igaz nem minden öbölben van. Tonga, Fiji, Salamon nincs vízprobléma (nagy esők után nem tanácsos vizet inni).

Nyugodt éjszaka. Stabil és gyors menet. Sajnos hajnali 3-kor a baloldali szálingom eltörött, az árboc felőli részénél (a tövénél). A szél Bf.5 volt. Alumíniumból van, már a Karib tengeren is elgörbült, visszaegyenesítettem, de gyengült az anyag... Ez probléma, mert fontos szerepe van az árboc merevítésében.

Levettem a génuát, majd oldalmerevítőnek kihúztam egy tartalék felhúzót. Elkezdtem gondolkozni a javításon, nehéz téma...

Döntés: NEM FORDULOK VISSZA

Ok: Valószínűleg Bf. 4-5 szélben még kezelhető így is a hajó, és nem valószínű ezen a részen tartósan nagyobb szél.

Szóval mostantól nehezebb lesz minden, de folytatom az utat. Több figyelem a hajóra...

Reggeli: a szokásos, virsli, mustár, hagyma és kenyér. Igaz nincs sok étvágyam.

7:30-tól 260 irány autopilottal

7:30-8:30 motor, vihar fokk (nem akarom terhelni az árbocot)

Ebéd: sütöttem süteményt.

Folyamatosan csap be a víz a cockpitbe, minden vizes. Az autopilotot lefedem, hogy ne érje víz.

Észrevettem, hogy a baloldali javított korlátnál befolyik a víz. A helyzet még nem vészes.

Hőm.: 25-27fok

Bar.:1022

Láthatóság: 4

Tenger állapot:4

Áramlás: ÉNY 1 csomós

Szél: Bf.4 (néha 5) irány 150-160

Seb: 3-4csomó, irány: 210-260

Ma csak 1 órát motoroztam.

 

Rádiózok:

17:00 21,373MHz

Feddy nem hallott, de én hallottam Robi közvetített

POS (03-39S;92-47W)

Röviden informáltam őket a problémámról.

vacsora: hal, virsli, rizs, hagyma, pikantéria (dél amerikai csípős szósz)

Este 6-tól vezettem a hajót hajnali 4:30-ig. Éjszaka delfinek úsztak mellettem és szórakoztattak. Majd néhány mahi mahi (a világító planktonok mutatták a víz alatti útjukat).

 

2007.06.22 (272/5 nap)

Tegnap éjjel a benzin tank a kabinban felborult és kifolyt egy kevés üzemanyag, mert elég nagyok voltak a hullámok és Carina össze vissza ugrált...

Délben ébredtem, ellenőrzöm a hajót. Gyengült a szél, nincs semmi probléma.

Alvás: vízhatlanban takaróval, fáztam és nem volt erőm levetkőzni.

12:00 Reggeli: tegnapi vacsora és keksz

A motortérből 2-3 l vizet mertem ma ki.

Du. Aludtam, mp3 hallgatás,

Felhős az ég, néha esik az eső...

Hőm.: 25-30 fok

Bar.: 1019-1022

Láthatóság: 5

Tenger állapot: 2-3

Szél: Bf.3-4, irány: 160

Seb.: 3-4 csomó, irányom: 260

104 tmf-et tettem meg 24 óra alatt jó irányba: Csendes-óceáni rekord!!

 

18:00 Ebéd: tegnapi vacsora majonézzel

 

Rádiózok:

17:00 21,373 MHz

Feddy, Robi és Géza (www.rotorman.hu)

POS (04-02S;94-31W)

Időjárás: 27-ig 12-18 csomós D-DK szél

Géza azt javasolta, hogy kb. 4-30S magasságot tartsam 116W-ig, és csak utána kezdjek dél felé menni, mivel itt jobb az áramlás és a hullámok kisebbek.

Apu javasolta, hogy a baloldali merevítőt húzzam hátra és úgy kezeljem, mintha backstég lenne.

18:00-tól reggel 6-ig vezetem a hajót.

23-kor egy hajó ment el mellettem kb. 5 tmf-re.

 

2007.06.23 (273/6 nap)

Hőm: 26-29 fok

Bar.: 1018-1022

Tenger állapota: 3

Szél: Bf.3, irány:140

Seb: 3-4 csomó és 230 az irányom

6 után lefeküdtem aludni, 11-kor keltem.

12:00 Reggeli: Kuszkusz hal, virsli, hagyma, paradicsommal, (Elfogyott a virsli.)

Du.: alvás, pihenés, relaxálás, olvasás

Az autopilot veretét a kormány rúdon újra kellett rögzítenem.

17:00 Rádiózás,

21,373 MHz

POS(04-26S; 96-03W)

Robi 5-5

18:00 Ebéd: reggeli maradék, banánnal

Próbálok beállni az éjszakai ébrenlétre és a nappali alvásra. Nehéz mivel 12 körül már nagyon meleg van a kabinban, és így nehéz aludni.

Magyarázat: Ha napközben alszok, akkor az autopilot napközben használom, amikor süt a Nap és a napelem folyamatosan tölt.

02:00 Vacsora: reggeli maradék.

 

2007.06.24 (274/7 nap)

Hőm.:26-30 fok

Bar.: 1018-1020

Szél: Bf.2-3 irány:150

Seb.: 3-3,5 csomó

Alvás: 06:00-12:00

Reggeli banán

Pihenés, olvasás, mp3 hallgatás: 12:00 - 14:00

Oldalmerevítő feszítés: 16:00

Motor ellenőrzés, töltés: 16:30-17:00

Ebéd: tegnapi ebéd

Fárasztó ritmus, koffein tabletták, kávé kicsit segít.

Mivel korlátozott az akkum, így csak keveset használhatom az autopilotot, igy be kell osztanom minden percemet, lásd fent.

Du. egy cápa követ.

vacsora: kenyér, kolbász, mustár, hagyma

17:00 rádiózás

21,373 MHz

Feddy(AA7UY), Robi (NV9R), Cameron (Timelláról) Robi közvetített, mert én csak gyengén hallottam

POS(04-36S; 97-34W)

91 tmf-et tettem meg jó irányba az előző 24 órában.

Üz. Holnap van Apu szülinapja. Boldog szülinapot!!

Rádió próba Feddyvel: 04UTC 14,287 MHz, gyengén hallottam

Éjszaka halak játszanak a kormányommal, ütögetik. Féltem a kormányom.

2007.06.25 (275/8 nap)

Apunak ma van a szülinapja.

Hőm.: 26-28 fok

Bar.: 1018

Tenger állapota: 3-4

Szél: Bf.3-4 150-ről

Seb: 3-3,5 csomó 260-ra tartok de majd du. 330-ra

Szélgen. nem akar beindulni, nem értem miért. Talán szét kell majd szednem és bezsírozni.

14-kor reggeli banán és leves. Nagyon érik a banán.

Rádiózás:

17:00 21,373 MHz

POS(04-33S; 098-43W)

Feddy, Laci, Károly, Gyuri, Robi,

18-kor ebéd: leves

Vacsora: sült repülőhal és rántotta

A rephalak éjszaka ugrálnak be, egyszer tarkómnak egyszer meg a fejemnek is csapódtak.

Az éjszaka nyugodtan telt. Néha szokás szerint eső és szélerősödés. Sok a felhő az égen...

 

2007.06.26 (276/9 nap)

Hőm.: 26-28 fok

Bar.: 1018

Szél: 3-2Bf. 150-ről

Seb.: 2,5-3 csomó

Irányom: 260-270

 

Reggel 7-kor fekszem le aludni, a bum veret nyikorog, el fog törni.

16 kor ébredek, sokadszorra sok-sok rossz álom után.

Reggeli: banán 16-kor

Rádiózás:

17:00 21,373 MHz

POS(4-42S; 99-49W)

Gyuri 5-5, Cameron (Timella: mögöttem van 2 fokkal)

Ebéd 18-kor sült hal, kenyér, paprika, paradicsom, hagyma

Egész éjjel kormányzok, napközben az autopilot vezeti a hajót (miközben a napelem tölt).

 

2007.06.27 (277/10 nap)

Hőm.:26-30 fok

Bar.: 1018

Szél: Bf.0-1 150-ről

Seb.: 2-2,5 csomó

Irány: 270-280

 

Hajnali 3-kor ettem egy levest nagyon fáradt voltam. 4-kor beállítottam az autopilotot. Nem volt erőm folytatni.

10 kor keltem

11 reggeli: sok banán, már nagyon érik. Képtelen vagyok pihenni, csapkod a vitorla. Kb.1 m-es hullámok a gyenge szélben próbálok pillangózni.

Ebéd: leves, rizs marhával, uborka, paradicsom, hagyma, majonéz

Olvasok és gondolkozok...

Ellenőrzöm az árbocot (a baloldali oldalmerevítőt meghúzom jobban), rendrakás,

A motorteret víztelenítem.

Motorozás: 16-18 (akku töltés miatt, sajnos a napelem nem elég)

Rádiózás:

17:00 21,373 MHz

POS(04-26S; 100-45W)

Robi 5-7,

Időjárás előrejelzés: 12-14 cs K-DK

 

24-kor Vacsora: az ebéd maradéka

 

2007.06.28 (278/11 nap)

Hőm.:26-30 fok

Bar.:1018

Szél: 0-1Bf. 150-ről

Tenger állapota:1

Seb.:2-2,5 csomó

Irány: 280-290

Reggeli 6-kor maradék tegnapról és banán.

6-12 kormányzás

A bumon 3 szegecs kitört, 1 majdnem és most kb, 2 szegecs és 2 csavartja. Kötelekkel és dróttal fixáltam.

1-2 mahi mahi követ, de nem tudom kilőni, mert ahhoz messze vannak.

A HF rádiót rákötöttem a pótakku fixen, sajnos sokat fogyaszt és az akkuk merülnek le.

A pótakkuról kb.40 napig tudom járatni a rádiót, ez a tapasztalat.

Ebéd 12-kor tegnapi maradék és banán.

Folyamatosan változtatom a kormányzási ciklusokat, van, hogy 12-órázok, de általában 6-órázok, majd 6 órát pihenek.

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(04-22S; 102-00W)

73 tmf-et tettem meg az elmúlt 24óra alatt.

Feddy 5-5, Robi 5-9

(03UTC 14,287 MHz a pótfreki)

Vacsora: krumplis tojás zöldséggel.

Éjfélkor kilőttem egy 5-6 kg-os mahi mahit.

 

2007.06.29 (279/12 nap)

Hőm.: 26-30 fok

Bar.: 1018-1019

Tenger állapota: 1-2-3

Szél: 2-3-4Bf.  120-130-ról

Seb.: 2-3 csomó

Irányom: 280-300

6-12 kormányzok. Süt a Nap, jól érzem magam. Erősödő szél Bf.4-re, pillangózok

12-kor reggeli: sült hal és főtt krumpli

A kenyér elfogyott nem akartam többet hozni és tartósítani, nincs hely a hajón.

Tartósítási eljárás: a szeletelt kenyeret kiteszem a napra.

Du.: Motor próba (lassan indult be)

Génua varrás, 2 helyen szakadt el a kis szélben (de az új fok kisebb, és kis szélben számit!)

Rádiózás

17:30 21,373 MHz

Robi 5-9, Lacit is hallottam

POS(04-21S; 103-02W)

Időjárás előrejelzés: 11-15 cs DK

18-kor ebéd: reggeli maradék

Este meglőttem egy mahi mahit, de leszakadt a szigonyomról.

Éjszaka: gyenge szél, nyugodt víz.

 

2007.06.30 (280/13 nap)

Hőm.: 26-34fok

Bar: 1018

Tenger állapot: 3

Szél: hajnalban Bf.1 majd Bf.2-3

Iránya: 130-140

Seb.: 2-3,5csomó

Irányom: 260-270

Csodálom a halak (rephalak és mahi mahik) és a madarak csatáját.

Reggeli 12-kor: Bulgur, rántott hal, hagyma

Du.: Pihenés, Génua varrás

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(04-21S; 104-06W)

18-kor ebéd a reggeli maradéka

24-kor a reggeli maradéka és marha

Fáradt voltam így korábban lefeküdtem ma és 6-ig aludtam.

Telihold van.

 

2007.07.01 (281/14 nap)

Hőm.: 25-35 fok

Bar.: 1017-1020

Láthatóság:4-5

Tenger állapot: 2-3

Szél: Bf.3-4 (este Bf.5-ös befújások) iránya 140-150

Seb.: 3,5-4 csomó

Irányom: 260

Vezetem a hajót 6-12 között.

Süt a Nap, jól érzem magam. Alig van felhő az égen. És a mahi mahik rephalak csatáját nézem, ezzel szórakoztatom magam.

11-kor reggeli a tegnapi reggeli maradék.

De. 4 rephal a fedélzeten, mint általában (igaz most van nagyobb is) - friss hús! Finom ebéd :)

Pakolászok majd főzök.

14:00 Ebéd sült krumpli, sült rephal, banán és sütöttem sütit is (cukor, liszt, tojás, víz)

Du.: Motor próba, MP3 lejátszó töltése, a horgászfelszerelés elpakolása, mert könnyebb kilőni a halakat.

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(04-30S; 105-43W)

97 tmf-et tettem meg az elmúlt 24órában.

Hallottam Feddyt (gyenge volt) és Robit (5-5).

Időjárás: 12-14 DK

Elkezdtem gondolkozni a hurrikán szezonról, hogyan tudnék elvitorlázni minél nyugatabbra...

2007.07.02 (282/15 nap)

Hőm.:25-35 fok

Bar.: 1018

Tenger állapota: 3-4

Szél: Bf.3 este Bf.4. iránya 130

Seb.: 3-4 csomó

Irányom: 260

6-ig alszok, persze néha felkelek ellenőrizni a hajót, főleg amikor erősödik a szél.

Reggeli: fél kiló tésztára öntve egy paradicsomos spárgás öntet, hagyma, marha és mahi mahi

Sajnos ma elfogyott a banán és fogy a kávé sajnos (mivel eddig napi 2 kávét ittam).

12-ig kormányzok teljes vitorlázattal. Néha esik az eső.

Du.: Alszok és pihenek

A helyi zivatarok ezen a környéken nagyon gyakoriak. Néhány percestől az 1-2 órásig is előfordul.

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(4-48S; 107-28W)

Új Csendes-óceáni rekord 106 tmf jó irányba (24óra alatt ennyit tettem meg)!!!

(Ennyit közeledtem a célhoz.)

Időjárás: 12-14 DK

Este erősödik a szél.

24:00 vacsora a reggeli maradéka

 

2007.07.03 (283/16 nap)

Hőm.: 26-35 fok

Bar.: 1017

Tenger állapot: 2-3

Szél: Bf. 4 reggel majd gyengül Bf.2-3 majd Bf.2-re.

Seb.: 2-3 cs

Irányom: 290

Reggel 6-tól pillangózok.

A főzés nehéz a nagy hullámok miatt.

12:00 Reggeli: leves, rizs és mahi mahi, marha, hagyma

Du. motor beindult, de a de. próba során nem indult. Nem értem miért. Mi lehet az oka?

A motortérből kimértem 1-2 l vizet ismét.

Zuhany az orrban egy vödörrel, ez az első indulás óta. Mostantól többször zuhanyozok, mert nagyon jól esett.

Folyamatos zivatarok egész nap, ekkor nőnek a hullámok is.

Rádiózok:

17:30 21,373 MHz

POS(4-44S; 108-41W)

71 tmf-et tettem meg az elmúlt 24órában.

Robi 5-5

Időjárás: 12-14DK (zivatarokkal)

Este gyengül a szél Bf.1-re.

 

2007.07.04 (284/17 nap)

Hőm.: 26-35 fok

Bar.: 1016

tenger állapota: 1-2

Szél: Bf.0-1 iránya: 120-130

Seb.:1-1,5 cs

Irányom: 270 v. 300

Hajnalban esik az eső, rossz láthatóság, egészen 7ig.

De. Gyenge szél majd szélcsend. A hullámok dobálják a hajót, a bum csapkod...

Néhány mahi mahi úszik el a hajó mellett.

Reggeli 11-kor tegnapi maradék csípős szósszal, majd alma.

Megyek aludni, mert fáradt vagyok. Pihenek és kicsit olvasok. Erőt gyűjtök.

Ebéd 17-kor leves.

Problémák:

1. Árboc gyenge (a száling törött vége megsértette a vitorlát)

2. Az akku gyenge (autopilotot nem tudom használni)

Nincs sok üzemanyag nem tudom motorral vagyis a generátorral tölteni,

a szélgen nem tölt (nincs elég szelem általában)

 

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

Feddy 5-5 (Feddyt minden nap hallom.)

Időjárás info: 13-15cs DK

POS(04-35S; 109-26W)

42tmf 24 óra alatt - negatív rekord

Vacsora 24:00-kor Kunsági töltött káposzta húsgombóccal (konzerv) kétszersülttel Egy kis magyar kaja :)

Éjfél után Bf.2-re erősödik a szél...

 

2007.07.05 (285/18 nap)

Hőm.: 26-34 fok

Bar.: 1016

Szél: Bf.4-5 iránya: 120

Seb.: 3,5-4 cs irányom: 270

Tenger állapot: 3-4

Hajnali 1-kor eltört a jobboldali első kis oldalmerevítő alsó alu verete, ideiglenesen kötéllel fixáltam.

Vezetem a hajót 6-12 között.

Süt a Nap kellemes szél van és nincs felhő az égen.

14:00 reggeli csirke leves (Equatori instant leves), 

Du.: az eltört veretre fúrtam még egy lyukat, úgy ahogy ezt a Galapagosig tartó úton is tettem. 1800 tmf-et kell kibírnia ennek!! A hajó oldalát tisztogattam amennyire tudtam, szakállas lett, a hullámok miatt nehéz.

Fúró zsírózása (még decemberben zsíroztam be utoljára a Zöldfoki szigeteken)

A dipól antenna tartó kötélzete elszakadt, a szélgen. vágta el, tehát az legalább működik. A dirkkel húztam fel az antennát. A köv. kikötőben majd megoldom...

Ebéd: kuszkusz, mah mahi, hagyma

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(04-30S; 110-36W)

67 tmf-et tettem meg az elmúlt 24órában

Vacsora: ebéd maradék 23-kor

Este záporok és szélerősödések.

 

2007.07.06 (286/19 nap)

Hőm.: 26-35 fok

Bar.: 1013

Tenger állapot: 3-4

Szél: Bf.4-5 iránya 90-120

Seb.: 3,5-4 cs

Irányom: 250 v. 260

Amikor keleti a szél akkor 270-re nem tudok menni, csak 300 vagy 240

Az áramlat itt általában 1csomós nyugati

Reggeli 11-kor a tegnapi maradék

Ebéd: kávé, csoki

Du. Motor próba 30 perces (3 naponta csinálom)

Motortér víztelenítése. Génua varrás

Nagyon távolnak tűnik a cél, és egyhangú munkavégzés, ez így együtt fárasztó.

Azon gondolkozok, mit szólnának, ha beküldenék egy receptet a Receptklubba :) Valószínűleg a vicceimet nem nagyon értenék :))

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS(04-36S; 112-02W)

Feddy 5-2

86 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 óra alatt.

Időjárás előrejelzés: 15 cs DK-K, majd erősödik

24-kor vacsora zöldséges aprópecsenye (konzerv) hagyma, kétszersült

 

2007.07.07 (287/20 nap)

Hőm.: 26-35 fok

Bar.: 1016

tenger állapot: 3-4

Szél: Bf.3-4-5 iránya: K

Seb.: 2,5-3 cs (a hajónak szakálla van, igy nem tud tartósan 4cs fölé menni már)

Irányom: 240 vagy 300

6:00-12:00 vezetem a hajót, kávé édesség:

Reggeli 13-kor főtt krumpli, tojás, hagyma, marha, mahi mahi. Ezt rakott krumplinak hívom :)

Főzés közben a fazék kiömlik az ágyamra szokás szerint, már megszoktam csak mosolygok rajta már.

Du. Pihenek, olvasok

Ebéd: csoki

Nehéz ügy, az autopilot képtelen tartani az irányt, a hullámok mindig elviszik a farát. A pillangó autopilottal szinte lehetetlen.

A 3/4 azért nehéz mert nincs egyensúlyban a hajó a törött száling miatt.

Rádiózás:

17:30 21,373 MHZ nem hallottak

21: 00 14,287 MHz

Feddy 5-1,

POS(04-388S; 113-03W)

59tmf-et tettem meg az elmúlt 24 órában.

Szürkületkor 2 bálna úszott el előttem 5m-re, ki is tértem. Szóval bálna veszély. NAGYON KÖZEL VOLTAK!!

22:00 vihar fokk és nagyvit. most így jól tarja a hajó az irányt.

24:00 vacsora: reggeli maradék

24:00 - 02:00 nem tudom beállítani a hajót, az autopilot nem tudja tartani az irányt (instabil).

 

2007.07.08 (288/21 nap)

Hőm.:26-34 fok

Bar.: 1016

Szél: Bf.3-4 iránya 90-110

Seb.: 2,5-csomó

Irányom: 250-300

Tenger állapot: 2-3-4

Hajnalban esik az eső, erősödik a szél, az autopilot nem tudja tartani az irányt.

Ok: nagy hullámok és gyenge akku

De. 10 génua fel

Reggeli 11-kor a tegnapi rakott krumpli maradék

Sajnos eltört a kormányrögzítő veret, ezt még Gibraltárban cseréltem novemberben.

A kormányon lévő autopilotnak a verete is kettévált a hegesztés mentén, ezt kötéllel ideiglenesen javítom.

Majd lőttem 2 darab mahi mahit, ez most hetekig elég lesz nekem. Elkezdem szárítani. Kb. 30 perc alatt fel is dolgozom, egyre gyorsabban megy, az orrban csinálom, mert onnan a vért könnyebben letisztítom.

13-17 Alvás, pihenés, éjszaka sajnos nem nagyon tudtam.

Az akku gyenge így az autopilot néha kiakad...

Ebéd: csoki, alma

Rádiózás:

17:30 21,373 MHz

POS (04-37S; 113-54W)

Feddy és Gyuri beolvasta az üzeneteket.

Időjárás: 13-16 DK-K

az idei kékszalag eredményeket is beolvasták

Robit nem hallottam.

Lacit és Károlyt (PY2KSZ) jól hallottam.

A rádiózás egyre később lesz, és előbb utóbb átállunk a 14,287 MHz-re.

24:00 Vacsora: rizs sült hallal

Este záporok és zivatarok és gyakran szél erősödés is...

22:00-24:00 pillangózni is tudok.

2007.07.09 (289/22 nap)

Kb. mostantól a rádiózást bizonytalannak érzem.

Hőm.:28-32 fok

Bar.: 1014-1019

Tenger állapot: 4

Szél: Bf.5 110-ről (gyakran eső és Bf.6-os befújások)

Seb.: 3-3,5 csomó 260 irányra

Reggeli: tegnapi maradék

MP3 lejátszó töltés

Navigálok, tervezem az útvonalat Marquesas-ig

Autopilot borítását ellenőrzöm. telefon töltés

10-től pihenek

11:00 Génua le, mert elszakadt. Fok fel.

Néha olyanok a hullámok, mintha hegyek lennének...

Mostantól mindennap vitaminokat szedek be.

Apunak palackoztam fél liter vizet (04-48S; 115-00W) pos.-ról. Most vagyok félúton. Záporok és rossz láthatóság.

Ebéd: keksz, sütöttem sütit

Rádiózás:

18:30 21,373 MHz

POS(04-48S; 1115-11W)

Feddy 5-9,

77 tmfet tettem meg az elmúlt 24 órában.

Időjárás: 14-16 cs DK

NUKU HIVAt (Taiohae bay) javasolja Apu a javítások miatt.

Én HIVA OA szigetén akartam megállni.

Éjféltől csak génua, mert erősödik a szél. 1-5 között alszok, sajnos egyre gyengébb az akku, de még az autopilot tudja vezetni a hajót. Holnaptól csak 2-4 között pihenek.

2007.07.10 (290/23 nap)

Hőm.: 28-34

Bar.:1016

Tenger állapota:4

Szél: Bf.4-5 110 irány

Seb.: 3-4 csomó, 260

Reggel 6-ig vezetem a hajót. 6-13 alszok. Reggeli keksz és leves

Kicserélem az autopilotot védő fóliát. MP3 lejátszó töltés

Egész nap fáradt vagyok, plusz a nagy hullámok néha bejönnek a cockpitbe.

(és a borom is elfogyott, 1 liter sandria volt összesen)

Ebéd: keksz és lekvár

Rádiózás:

18:30 21,373 MHz

POS(04-57S; 116-22W)

Feddy5-5

Időjárás: 11-17 K-DK

Mostantól rádiózás UTC 01 21,373 MHZ vagy 02:00UTC 14,287 MHZ (ha nem sikerül elsőre)

Vacsora: rántott hal, kétszersült, hagyma

19:00 - 24:00 vezetem a hajót.

Záporok folyamatosan, néha a szél Bf.5-6ra erősödik így csak 1 fok van fent.

 

2007.07.11 (291/24 nap)

Boldog szülinapot Ákos.

Hőm.:26-35fok

Bar.:1012

Szél: 2-3-4Bf. 120

Seb.: 2-3csomó

Irányom: 250-260

Tenger állapota: 2-3-4

24:00-tól 6-ig vezetem a hajót.

Kicsit megfáztam talán a szél és az enyhén vizes hajam miatt. 10-ig alszok, majd felébredek, meleg van a kabinban, mintha egy szauna lenne. Nagyvit ismét fel.

12-kor a reggeli: lekváros keksz

A grószsott rögzítője szétesett, egy csavar kiesett, de gyorsan meg lehetet csinálni.

BUM: jelenleg már a csavarok is esnek ki belőle, félek, hogy nem bírja sokáig.

Ebéd: leves sok tésztával és keksz.

Du. Olvasok egy kis Bibliát és limonádét iszok közben. Jól érzem magam!!

Rádiózás:

19:00 21,373 MHz Feddy nem hallott

21:00 14,287 MHZ

Feddy 5-5

POS(05-20S; 117-24W)

Időjárás előrejelzés: 13 DK-K

Nem értem a lámpa akkuját feltöltöttem, de mégsem oké. Mi lehet az ok 13 DK-K

Vacsora hajnalban sült hal.

 

2007.07.12 (292/25 nap)

Hőm.: 28-35

Bar.:1012

Tenger állapota:2

szél: 0-1-2 Bf. iránya 120

Seb.: 2 csomó

Irányom: 260

Reggeli 6ig kormányzok, majd 10-ig alszok.

Reggeli 12:00-kor tejberizs és keksz

Du.: Génua varrása, a felhúzó kötele kikopott a fenti csigánál, így rövidítem, a hajó aljának tisztítása, mahi mahik köröznek körülöttem, így inkább abbahagyom. Pihenek

Ebéd 17:00-kor müzliszeletek

Lőttem egy mah mahit

Rádiózás:

20:00 21,373 MHz nem hallottam senkit

22:00 14,287 MHz Feddy

POS(05-32S; 118-14W)

Időjárás

11-13cs K-DK

 

2007.07.13 (293/26 nap)

Hőm.: 28-35 fok

Bar.: 1016

Tenger állapota: 1

Láthatóság: 4

Szél: 0-1Bf. iránya: 120

Seb.: 1 csomó

Irány: 300

Hajnali 3-kor tükörtojást ettem.

6:30-kor lefeküdtem aludni, rögzítettem a kormányt.

Az autopilotot csak ritkán használom, mivel gyenge az akkum (12V alatt vagyok).

Reggeli: zabpehely

Nincs szél, napközben nagyon meleg van, ezért normálisan pihenni sem tudok.

Du.: génua varrás, mahi mahit pucoltam

Ebéd: lekváros keksz

Vacsora:  krumpli hallal

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(05-30S; 119-00W)

Feddy 5-7, Pali 5-5

Időjárás: 19-ig 11-13 K-DK

Bogival is beszéltem rádión:

Bogi -telefon- Apu -echolink - Feddy - rádió - Áron kicsit bonyolultan.

Már annyira gyenge az akkum, hogy a kabin lámpát nem használom. A lámpám nem oké, ezért a mobillal világítok este:)

(Néhány nap után a vészlámpa akkuja is lemerült, de néhány nappal később megtaláltam a 2. vészlámpámat :-)

Éjszaka 2-3 delfin raj is jött és játszott körülöttem.

 

2007.07.14 (294/27 nap)

Hőm.: 28-33fok

Bar.: 1018

Tenger állapot: 1

Láthatóság: 4

SZél: 0-1Bf. K

Seb.: 1-2csomó

Irány: 240

10:00 Reggeli: lekváros keksz, sült platano

11:30-15:30 motorozás (akku töltés miatt), előtte üzemanyag áttöltés (már csak 5 gallonom van a póttankban)

A főakku annyira gyenge, hogy nem tudja beindítani a motort. Az autopilotot mától egyáltalán nem használom.

Az elv mostantól: "éjszaka, ha nem fúj a szél alszok elv" Ha fúj, akkor inkább de. alszok (akkor általában gyengébb a szél)

Ebéd: sült platano, kávé

Du.: génua varrás, a dipol antenna szigetelés javítása.

Sajnos nem tudom a hajó alját tisztítani, mert nagyon sok a mahi mahi és lehet, hogy cápa is van itt.

Vacsora: sült platano

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(5-36S; 120-02W)

Időjárás: 18-tól 16 K-DK, majd gyengül

Az elmúlt 24 órában 61 tmfet tettem meg jó irányba.

Rádiózás után rosszul lettem. Hányinger, de nem tudtam hányni. Fáj a hasam. Ok: fáradtság, sok olajos platano, de remélhetőleg nem komoly

23:00-kor lefeküdtem aludni.

 

2007.07.15 (295/28 nap)

Hőm.: 28-35 fok

Bar.: 1014-1018

Tenger állapota: 1-2-3

Szél: Bf.1-2 K

Seb.: 1,5-2 csomó

Irány: 270-300

4 hét a tengeren. 5 után kelek és kormányzom a hajót a kis szélben. Az a baj, hogy már mindent megbeszéltem magammal, így nincs sok érdekes témánk :)

Továbbá a sok üléstől fáj az ülepem :)

8:00 Reggeli: kávé és narancslé porból

De.: génua varrás, a hajó alját tisztítottam 5 percet a vízből, de a mahi mahik közelítettek és félek, hogy cápa is lehet a közelben, így kimegyek a vízből. Próbálom a hajóból tisztitani a hajó alját, amennyit elérek belőle.

Egyre nagyobb CARINA szakálla, így egyre jobban lassulok 0,5-1csomót vesztek a sebességből.

14:  Ebéd: sapegetti

Du. Rendcsinálás, sok a csótány/bogár a hajón, nekem ezek a házi állataim

Mosogatás (2 naponta minimum kell sajnos, ezt nagyon nem szeretem :-)

pólócsere 3 hetente az óceánon, ha ezt Budapesten előadnám, valószínű nem értékelnék, ezért jó hely az óceán kevesebb ember szól bele az életünkbe :)

Süt a Nap, de sajnos ez a napelemnek még nem elég... Néhány zápor és néhány csodálatos szivárvány. Továbbá a mahi mahik és a rephalak szórakoztatnak egész nap.

vacsora: spagetti

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(05-40S; 120-50W)

Feddy 5-5, Robi 5-6,

Időjárás: 15 cs K-DK, majd 11-13 cs K-DK

 

2007.07.16 (296/29 nap)

Hőm.:28-32

Bar.: 1016

Tenger állapota: 1-2-3

Szél: Bf.1-2 K

Seb.: 1,5-2,5csomó

Irányom: 230 v. 300

Reggeli 8-kor a spagetti maradéka, májkrém kétszersülttel. Ezeket a kétszersülteket közel 1 éve csináltam Apuval és Bogikámmal. Így mindig jól esik ebből enni és rájuk gondolni.

6:00 - 13:00 Kormányzom a hajót. Egész nap pillangózok.

Rájöttem, hogy szeretek krumplit hámozni :)

Ebéd: sült krumpli ketchup, majd saját készítésű csoki krém

Du.: egy széljelzőt kitettem az oldalmerevítőre, egy csavar kilazult a korláton, azt is visszacsavartam. A 2. forstagom seklije kicsavarodott, visszacsavartam, el is veszett egy sekli a forstagról, újat kerestem és betettem. MP3 lejátszó töltése (kaptam hangfelvételt otthonról és azt hallgatom ilyenkor hetente). Génua varrása. Veretek ellenőrzése

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(05-55S; 121-38W)

Feddy 5-5

49 tmf-et tettem meg az elöző 24 órában.

Időjárás: 15-14 K-DK, majd erősödik 15-16-ra

Nyugodt éjszaka néha felerősödik a szél Bf.3-ra.

 

2007.07.17 (297/30 nap)

Hőm.: 28-32fok

Bar.: 1018

 

Tenger állapot: 1

Szél: Bf.1-2 K

Seb: 1,5-2,5csomó

Irány: 300

Reggeli: tegnapi sült krumpli maradék, kávé

Nem indult a motor. Kb. 15 l üzemanyagot átöltöttem a főtankba és a pótakkuval próbáltam indítani, persze ez is merül le már... A 2. gyertyát ki kéne cserélnem, de nem tudom kilazítani.

Sajnos az akku miatt mától kezdve nincs motor próba, majd csak a sziget előtt. Ettől az egésztől kicsit rossz kedvem lett.

Főzés közben az ujjamat megvágtam eléggé, így minden véres lett.

Ebéd: Főtt krumpli, marha, hagyma

Napok óta pillangózok, nem figyelek így éjszaka 1-2 fejbevágás is van néha sajnos.

A 3/4 iránya 290-240 így nem teljesen oké.

Du. Génuát varrok, így lassan "nem bírom cérnával". A fok új, és kisebb, így kisebb szélben inkább a régi génuát használom, minden tized csomó számit.

Vacsora: ebéd maradék

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(5-59S; 122-25W)

Kézi hangolom van, így minden alkalommal még hangolnom is kell.

Nagyon röviden, mivel ez is energia

Nagyon takarékoskodok az energiával, így már a hívójelet nem is mondom be, csak ennyit, hogy:

"Feddy halasz itt Aron"

Időjárási infok: 16-15-13-10 kelet

 

22:00-24:00 cockpitben alszok, majd 1-ig a kabinban. Erősödik a szél nagyvit le, hogy normálisan tudjak pihenni néhány órát. 5-kor kelek nagyvit fel.

 

2007.07.18 (298/31 nap)

Hőm.: 27-32 fok

Bar.:1016

Tenger állapota:3

Szél: Bf.2-3-4 keletről

Seb.: 1,5-2,5

Irányom: 260

Reggeli: tegnapi maradék, keksz és koffein tabl. (Alig van már kávém)

De.: vezetem a hajót és jól tudom tartani a 260-at.

13-kor főzök, majd rendcsinálás.

Ebéd: Bulgur, fokhagymás mahi mahi (a fokhagyma még magyarországi)

Du. kormányzok. később 30 percet alszok.

Egésznap záporok, igaz a legtöbbször néhány percesek csak.

vacsora: Ebéd maradék és hagyma

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(06-11S; 123-13W)

Feddy 5-5

Időjárás: 13-15 K-DK

 

2007.07.19 (299/32 nap)

Hőm.: 28-32 fok

Bar.: 1015-1017

Láthatóság: 4

Tenger állapota: 3

Szél: Bf.3-4 irány: 90-100

Seb: 2-3 csomó, irány: 240 v. 300

Hajnal 4-kor nagyvit. le, mivel becsapnak a hullámok és elázok.

5-7: záporok, így pihenek (igaz a szél gyenge)

Ma nyitottam ki Framling "2000 tmf-es buli" küldeményét, néhány fénykép a barátokról (bulis és vitorlázásos képek)

Reggeli: tegnapi maradék majd keksz

Probléma: a jobb első kis oldalmerevítő szála kezd kibomlani a szemnél - javítani kell majd!!!

7:30-13:30 között kormányzok. Záporok és néha széllökések.

Mostantól inkább 7:00-tól 24-ig leszek fent és kormányzok (ez az ügyeleti időm). 2 órával eltoltam.

Ebéd: tegnapi maradék

Du. erősödik a szél és egyre több a zápor.

Este sok delfin követ engem.

Este 8-kor kicsit bementem a kabinba pihenni, rögzítettem a kormányt.

vacsora: tükörtojás, hagyma, kétszersült (2 romlott tojást is találtam ma. A tartósítási módszer mégsem oké, holnaptól több tojást eszek.)

Sajnos amióta elindultam jobban dél felé, az áramlás is gyengébb.

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS (06-08S; 124-13W)

KB. 1000tmf még a cél.

Szél: 16-20 csomós 100-ról

 

2007.07.20 (300/33 nap)

Az út 70%-nál járok.

Hőm.: 30-38 fok

Bar.: 1012-1014

Láthatóság: 4

tenger állapota: 2

Szél: Bf.2 iránya 90

Seb.: 2,5 csomó

Irányom: 240 v. 280

Reggeli: sütöttem sütit. Egész nap erősen süt a Nap. Beállított kormánnyal vitorlázok, így gyorsabb. 2,5 csomó jó irányba!!

Krumpli pucolás közbe vettem észre, hogy ráz a víz. Főzés után, egy anódot (tartalék még Galapagoson vettem) lógattam a vízbe biztosító kötéllel persze. Az anódot dróttal összekötöttem a motorral. Így talán jó lesz. Nem szeretném, ha a motorom elfogyna, mire Marquesasre érek.

Árboc és állókötélzetet ellenőrzése. Rendcsinálás

Ebéd: krumpli, marha, hagyma,

Du. Szerszámos ládát tettem rendbe, minden szerszám rozsdásodik, pedig zsírozom őket.

Majd elkezdett fájni a hátam. Túlerőltettem, illetve volt egy két rossz mozdulatom is.

Vacsora: ebéd maradék

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(06-29S; 125-14W)

Nem hallottam senkit, megpróbáltam 23:00-kor, de akkor sem hallottam senkit.

(5-7 zaj volt, esett az eső körülöttem, továbbá a földelés sem teljesen oké talán)

 

2007.07.21 (301/34 nap)

Hőm.: 28-35

Bar: 1017-1018

Tenger állapota: 2

Szél: Bf.0-1 irány: 80

Seb.: 1-2 csomó irány 240 v. 280

Hajnalban delfinek úsznak mellettünk.

Reggeli: sütemény (cukor, liszt, 2tojás - tészta, amit gőzölök)

De.: Kormányrögzítő csere (eltört néhány hete) bal első rekesz pakolása, majd rendcsinálás a polcokban. Hagyma ellenőrzés, van még kb. 3 kg és nem romlott meg egy sem.

Mosás: 2poló/2alsónadrág/1 rövidnadrág

Mivel gyenge a szél így lakkozok – a baloldali kapaszkodót kenem le 3 rétegben

Ha beállítom a vitorlát: 2 csomó jó irányban, ha kormányzok: 2,1-2,2 csomó

Ebéd: másik süti, amit most sütök az edényben.

Du. Kormányzok a gyenge szélben. Sajnos fáj a hátam de. túl sokat dolgoztam.

Az ételeket azért is írom le, mivel érdekes, hogy 2 lábossal (fedőket elvesztettem már, így falapot használok) 1 villával,1 kanállal, 1 kenőkéssel, 1 törött bicskával és egy búvár késsel mit is lehet csinálni a konyhában :)

Továbbá a gázfőzőmmel takarékoskodnom kell, kevés fűszerem van és kevés ételem. Így talán jobban érthető, miért is érdekesek ezek a receptek.

Vacsora: mahi mahis rizs fokhagymával, hagymával

Rádiózás

22:00 14,287 MHz

Sajnos ma elaludtam, igy nem rádióztam.

Fájt a hátam, ezért pihentettem és feküdtem a kabinban és az órámra sem ébredtem fel.

 

2007.07.22 (302/35 nap)

Hőm.: 28-35 fok

Bar.: 1017

Láthatóság: 4

Tengerv állapota: 2-3

Szél: Bf.1-2-3 irány 80

Seb.: 1,5-2,5 csomó irány 260v300

Reggeli keksz és kávé

Egész nap fáj a hátam, nem birok mozogni sem. Feküdni sem és ülni sem tudok. Ettől függetlenül fekve kormányzok. Nem akar elmúlni a hátfájás. Azon viccelek magamban, hogy legalább van gerincem :)

Ebéd: tegnapi maradék.

Elszakadt a génuám kicsit fent, de nem tudok vitorlát cserélni a hátfájás miatt, megyek tovább szakadt vitorlával. 

Vacsora: keksz, édesség és maradék

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(06-46S; 126-40W)

Feddy 5-5,

Gyulát hallom Arizonából, de az akut be kell osztani, igy már válaszolni sem tudok...

Időjárás: 12-20 csomós szél iránya 80-115

 

2007.07.23 (303/36 nap)

Hőm: 28-35fok

Bar.: 1015-1017

Szél: Bf2. 80-ról

Seb.: 1,5-2,5 csomó irányom: 230 v. 270-300

Reggeli keksz és kávé.

A főakku annyira gyenge, hogy az iránytű (kompasz) fény sem működik.

Reggel 8-tól kormányzok, igen erősen fáj a hátam, ezért fekve minimális mozgással.

Ma 10 tojást kellett kidobnom, szóval a módszer mégsem volt olyan jó.

Ebéd: spagetti paradicsommártással majd sütöttem sütit.

Du. 15:30-17:00 pihentettem a hátam, és testápolóval masszírozom.Többet kell pihentetni, mert fáj, remélem nem komoly a baj!!!

Vacsora a maradék spagetti.

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS (06-43S; 127-20W)

Feddy 5-5, Robi, Pali, Pista, Gyula

Elég sok amatőrt hallottam ma.

40 tmf-et tettem meg jó irányba az elmúlt 24órában, ami eddig a legrosszabb napot jelenti.

 

2007.07.24 (304/37 nap)

Mától a naplót tiszta lapokra írom, a CARINA napló formátum, amit eddig használtam elfogyott.

Bar.: 1014

Hőm.: 28-38

Szél: Bf.1-2 (néha 3), irány K-ÉK

Süt a Nap.

Reggeli: édesség, kávé, keksz

A hátfájás fokozódik, nem tudok semmit csinálni. Pihennem kell. Ilyen helyzetben ha jön a vihar vagy valami problémát kéne kezelni, nem sikerülne. Kiszolgáltatott helyzetben vagyok.

De. Bibliát olvasok

Ebéd: borsó főzelék tojással és virslivel

Tojás: a baloldali koporsóágynál lévők voltak a rosszak (az utolsó 10-15 db), a jobboldali koporsóágynál lévők még jók. Szerintem mivel az a szárazabb oldal a hajóban.

Du. fekve kormányzok 5 órát. A probléma, hogy alvás közben is fáj, nincs jó alvási pozícióm.

A hátfájásom oka:

1. Mozgáshiány (nem jógáztam és tornáztam, elfelejtettem)

2. Helyhiány (vagy fekszem vagy ülök, még rendesen sem tudok kinyújtani magam még alvás közben sem)

Problémák:

Akkuk nagyon gyengék

A génua el van szakadva, de képtelen vagyok kicserélni a hátfájás miatt.

A napi vitaminok mellé most már energia csomagot is beszedek (spéci tabletták, ilyen esetekre).

A rumos borogatás nem segít a testápoló sem (egy kis masszírozással is próbálkoztam)

Vacsora: májkrémes kétszersült hagymával, majd leves

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(07-00S;128-03W)

Feddy, Pali és sokan mások

Időjárás: 14-16cs K-DK

 

2007.07.25 (305/38 nap)

A tegnap éjszakai vit. beálltás jól sikerült, 18 tmf-et tettem meg 9 óra alatt jó irányba.

Hőm.:29-36 fok

Bar.:1015-1016

Szél:1-2-3Bf. (K, Ék, DK)

8-kor keltem

Reggeli: kávé, keksz, csoki

Kormányzás egész de. Sok sirály vadászik körülöttem.

Ebéd: Rizses virsli hagymával

Nagyon fáj a hátam. Mozog folyamatosan a hajó, így nehezen gyógyulok meg. Olyan, mint a föld úton a trabi egy gerincbetegnek (Budapest utcáiról már beszélni sem érdemes... Hofinak külön műsora volt Bp. utcáira)

Du. 1 órát pihenek és kamillás borogatást teszek rá. Egész nap záporok.

Du. leszedtem a szakadt génuát és a fokkot tettem fel, ilyen állapotban varrni nem tudok.

Vacsi: az ebéd maradéka

Rádiózás

22:00 14,287 MHz

Feddy (5-5)

POS (07-13S; 128-47W)

Időjárás: 14-18 cs K-DK (nagy hullámok várhatók)

Üzenetem:

Aku fesz:

Pótakku: 12,3 V

Főakku: 10,3 V (nem közvetlenül az akkun mértem, hanem a vezetéken ezért ilyen kevés, persze jóval 12 V alatt van)

Sok a csótány és nagy a rendetlenség a kishajóban, ami nyomasztó. Mivel nem akarom erőltetni a hátam, így marad, amíg a hátam nem javul.

Sok hal követi napok óta Carinát, nem csak maho mahi. A forró kamilla borogatás jól esett.

 

2007.07.26 (306/39 nap)

Hőm.: 29-39 fok

Bar.: 1017

Szél: Bf.3-4 K-DK

Hajnal zápor és szélerősödés, ezért 2-kor nagyvit le. 9-kor nagyvit. vissza.

Reggeli: keksz, kávé és a tegnapi maradék

Reggel egy igen nagy zápor, amit a sirályok szeretnek, egyre többen vannak.

De. Kormányzom. Nagyon fáj a hátam. El kell mondanom Feddynek, hogy lássák a hajó és az én valós helyzetemet. Nagyon veszélyes, hogy nem tudok mozogni.

Ebéd: krumpli, marha, hagyma, nasi: földimogyoró

Du. szokás szerint fekve kormányzok

Vacsora: ebéd maradék.

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

Feddy (5-5), Pali (5-5)

POS(07-19S; 129-33w)

Időjárás: 13-17cs K-DK

Kaptam NUKU HIVA infokat is

Az én üzenetem igy szólt:

"Fáj a hátam, napok óta nehezen mozgok főleg fekszem gyenge az akkum " rövid és tömör

 

2007.07.27 (307/40 nap)

Az út 80%-nál járok.

Hőm.: 29-38 fok

Bar.: 1014

Szél: Bf.2-3 DK (du. Bf.1 ÉK)

Reggeli: kávé, zabpehely (szokás szerint tejporos vízzel), földi mogyoró-

De. Kormányzok és néha teljesen eláll a szél.

Ebéd: Tükörtojás vajas kétszersülttel

Fáj a hátam, nagyon. Sok a sirály és körülöttem köröznek, biztos sok a hal Carina környékén.

Du. Kormányzok, 30 perces alvás.

Estefelé ellenőrzöm az állókötélzetet és az árbocot.

Este 7-től jönnek a fekete felhők, 9-től esik már az eső, nagyon. Ázok...

Rádiózás

22:00 14,287 MHz

POS(07-06S; 130-17W)

Feddy (5-5)

Időjárási infok: 13-14 K-DK

(délebbre gyengébb, jobb ha tartom ezt a magasságot)

Este 23:00-ig erős szél Bf.5 (sűrű esővel) majd teljes szélcsend!!

Éjszaka: maradnak a nagy hullámok, nagy vit. le és a fokkal próbálom stabilizálni a hajót. Alig tudok aludni minden össze vissza mozog.

Vacsora: Kunsági Töltött Káposzta

2007.07.28 (308/41 nap)

Hőm.: 29-37fok

Bar.: 1017

Szél: Bf.3 K-ÉK (reggel Bf.2)

Reggeli: zabpehely, mazsola, földi mogyoró,

De. kormányzom a hajót. A szokásos a sebesség: 2-2,5-3 csomó

Ebéd: lencse főzelék (rántással), fasírt, a desszertem egy rothadt alma

Du. gyengült a szél Bf.1-re ÉK irányból, így lelassultam 2 csomóra.

Mahi mahik, rephalak és a sirályok harca mindennap az orrom előtt.

Probléma a jobb kis oldalmerevítő kicsit kilazult meg kell húznom majd.

vacsora: az ebéd maradéka

Egyre több vizet iszok, napi 3,5 l is elfogy néha a nagy meleg miatt.

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(07-02S; 131-05W)

Feddy (5-5)

Időjárás: a1-15cs D-DK

Kapok orvosi tanácsokat a hátfájásra. Megpróbálom majd kikezelni.

 

2007.07.29 (309/42 nap)

Minden este naplementekor végig gondolom a napomat és tervezem a holnapot.

Hőm.: 28-35 fok

Bar.: 1016

Szél: Bf.4 DK

Hajnaltól egy madár ült a horgonyomon. Reggel egy hullám lemosta, nem szállt vissza. Erősödő szél. Zápor, zápor. Sok eső!! Ilyenkor persze a hullámok is megnőnek. Minden mozog, zörög és ez a hátamnak sem túl jó. Becsapnak a hullámok a cockpitbe. Hát ez van. A hátam lassan javul.

Vízhatlanban vezetem a hajót. Jó a seb. 3-4 csomó.

reggeli: a tegnapi ebéd maradék

Néha Bf.5-ös befújás is van.

Dél körül 2-3 tmf-re egy hajó keresztezi az utamat, halászhajó féle.

Ebéd: babfőzelék, marhával és hagymával

Du. kormányzok

Gyengül a szél és kisebbek a hullámok. Erősen süt a Nap, mint mindig. Sajnos a napelem csatlakozója nem fix, néha szétesik, és ekkor nem tölti az akkut.

Fáj a hátam, egyelőre nem tudok bemászni a koporsóágy végébe megszerelni, nem is nagyon lehet. Ki kéne cserélni a csatlakozót. Mivel a főakkut töltöm, amit nem is használok egyelőre, nem túl fontos ez a téma.

Du. 5-kor mellettem 1 tmf-re egy hajó megy el, ez ma a 2. Hajóforgalom erre nem túl valószínű. Éjszaka mostantól figyelnem kell!!

vacsi: ebéd maradék

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(06-55S; 132-07W)

489 tmf a cél.

Feddy (5-5)

Időjárás: 12-15 cs K-DK

 

2007.07.30 (310/43 nap)

Hőm.: 30-35 fok

Bar.:1010

Szél: Bf.3 K-DK (kora reggel Bf.4)

reggeli és ebéd: a tegnapi ebéd maradéka

De. záporok

Problémák:

1. a bumból ismét kiesett a csavar - újra rögzítem (ragasztom)

2. az ideiglenes baloldali oldalmerevítő hátrahúzó rendszert újra feszítem

Du. Jobban van a hátam. Varrom a mentőmellényt, majd a génuát (amit el is pakolok). Nem bírom cérnával a szó szoros értelemben, így nem tudom megvarrni teljesen a génuát. Majd egyszer, ha veszek ismét cérnát. Kb. 5 m cérnám maradt, ami kell a jövőre...

vacsora: leves sok tésztával

Víz: holnaptól palackos vizet iszok. 3×25 l tartósított víz a hátsó kabinban (tartalék). 3×5 l víz főzési célokra. 60-70 l palackos vizem van. 43 nap alatt: 100 l galapagosi víz fogyott el eddig. Plusz 45 l liter fogyott el főzésre (ebből 10 l kifolyt)

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(06-58S; 133-05W)

Időjárás: 13-15cs K

 

2007.07.31 (311/44 nap)

Hőm.: 29-33fok

Bar.: 1012

Szél: Bf.4 K

Folyamatos 1 cs áramlat van, mostanában gyengébb volt. Seb: 3,5-4 csomó (stabilan)

Egyre több a csótány. Ki fog törni az 1. csótány háború. (Lehet, hogy csak terror cselekményeket hajtok majd végre először :-)

Reggeli: tegnapi leves maradéka

De. kormányzok, süt a Nap és kellemes az idő

Ebéd: krumpli, marha (utolsó szeletek), fasírt, hagyma, tojás

Hátam már jobban van.

Du. kormányzok. Elindultam lassan dél felé is.

Vacsora: ebéd maradék

Térkép (Illes Marquises): 1976-os, 1: 962050, 83020(USA), itt a variáció 10 fok kelet (elég sok!)

Rádiózás előtt 5perccel:

A hangolóm (CW bemeneten) szétesett, eredetileg forrasztva volt. Gyertya mellett próbálom

javítani forrasztás nélkül 5 percem van rá. Nagy nehezen sikerül.

Rádiózás:

22:00 14,287 MHz

POS(7-19S; 134-03W)

371 tmf a cél.

Időjárás: 14-19 cs 90-110 irányból

 

2007.08.01 (312/45 nap)

Boldog névnapot minden Boginak! (nekem két Bogim van :-)

Hőm.: 34-42fok

Bar.: 1012

Szél: Bf.2-3K

Reggeli: zabpehely, mazsola és sült rephal krumplival

De. Kicsit későn keltem, hülyeségeket álmodtam. Kormányzok

Egyre több a csótány, mindenhol vannak: cockpit, hátsó kabin

Du. kormányzok

Estefelé szeretnék lőni egy mahi mahit, de nem sikerül. Sütni kezdek, de most nem lett jó a sütemény. (6 tojás, vagyis az összes, megromlott). Szóval eléggé rossz kedvem lett ettől a 2 kudarctól.

Anód: eleinte  a mahi mahik próbálták megenni, mostanában egy kis rák költözött bele. Érdekes hely :)

Rádiózás:

22:00 21,373 MHZ

POS(7-37S; 134-46W)

Időjárás: 14-18cs 110 irány

Rádiózás mostantól egy órával később : 23:00 (Galapagosi idő)

Második (tartalék) időpont: 24:00 (illetve 5 perccel hamarabb)

(Ezek az „egész előtt 5 perccel”-i időpontok Freddy találmánya: mindenki egészkor kezd, ezért akkor gyakran „foglalt az éter”...)

 

2007.08.02 (313/46 nap)

Hőm.: 30-38 fok

Bar.: 1016

Szél: Bf.2-3 K

reggeli: keksz és citrom

Tízórai: Húsgombóc paradicsommártással, hagyma és kétszersült

De.: Kormányzok, navigálok és persze vannak záporok

Ebéd: tészta hallal (főzés közben olvasok). Legszívesebben egész nap ennék :-)

Du. kormányzok közben mp3-t hallgatok.

(Főakku kezd magához térni, a biztosítékkal lehet plusz probléma)

vacsi.: keksz, csokis zabpehely,

Rádiózok

23:00 21,373 MHz

POZ(7-40S; 135-39W)

Üz. tőlem: a motor nem indul 16 napja

Feddy (5-5)

Üz. nekem:

Időjárás: aug.6-7 17-19cs K

Robi üdvözöl és vakációra megy.

14,300 MHz Pacific Seafer Net (03UTC)

 

2007.08.03 (314/47 nap)

Hőm.: 30-36fok

Bar.:1014

Szél: Bf.4-5 K-DK

De.: Későn keltem.

A töltő áramkört átkötöttem a pótakkura. Erre az akkura teszek fel most mindent. A napelem tölti és néha a szélgen. is, ha erősen fúj a szél (minimum Bf.4-5). A főakkun már csak a motor van.

Süt a nap, kevés a felhő. Kormányzok. Ez van már napok óta, igaz ma kicsit erősebb a szél a szokottnál, így a hullámok is nagyobbak.

Reggeli: kávé, rég ittam már: kevés van be kell osztani.

Ebéd: rizs, makrélafilé, hagyma

Du. kormányzok

Vacsi: tej (tejporból), rizses borsó és répa, virsli, ásványvíz

Este Harry Pottert olvasok.

Rádiózás:

23:00 21,373 MHz

POS(07-44S;136-29W)

225tmf a cél.

A pos. bemondása speciálisan történik (ez is Freddy javaslata):

Csak a számok, minden kétszer, köztük 10 másodperces szünetek

Időjárás: 16-18 csomós 100-ról

 

Dél felé kell tartanom, mert nagyon északon vagyok!

 

2007.08.04 (315/48 nap)

Ma van Szabinak és Györgyinek az esküvője. Sok boldogságot! :)

Hőm.: 30-39 fok

Bar.: 1012

Szél: Bf.3 K-ÉK

Seb.: 2-3 csomó,

irány: 180-200 (3/4) v. 260-280 (pillangó, persze ezt nehezebb tartani)

Reggeli: tegnapi maradék, rizs, borsó, répa és virsli és 2 bögre kakaó (természetesen tejporból).

De. kormányzok és közben olvasok: Harry Pottert

Ebéd: Bulgur, borsó, répa, virsli

Kicsit monoton a légkör...

Ebéd közben jönnek a csótányok és az egyéb bogarak, kicsit már pofátlanok. A hálózsákom is tele van velük (meg a hócipőm :-), több százan lehetnek, kellemetlen társbérlők....

Rádiózás

23:00 21,373 MHz

POS (8-07S; 137-10W)

Feddyt hallottam, de ő sajnos nem hallott.

24:00-kor is rádióztam, de ekkor sem hallott.

178 tmf NUKU HIVA

Az időjárást Feddy „vakon” mondta be: 15-19 cs szél 90-105 irányból

 

2007.08.05 (316/49 nap)

Hőm.: 30-37 fok

Bar: 1014

Szél: Bf.3-4 K-ÉK (este Bf.2 DK)

Seb.: 2-3 csomó 230 v. 280 irányba (3/4 v. pillangó)

Hullámok: 2 m

Reggeli: tegnapi maradék és csoki krém (én csináltam)

Napkeltekor kimegyek kormányozni, majd egész de. kormányzok. 2 zápor is elmegy felettem. Ázok.

Ebéd: tegnapi ebéd maradéka feldobva kukorica konzervvel

Du. kormányzok és Harry Pottert olvasok. Sajnos ma ki is olvastam. Remélem holnap is kellemes idő lesz és tudok kormányzás közben olvasni.

Este gyengült a szél.

Sajnos a viharfokk felhúzó leesett, az árboc 2/3-tól ment lefele, Galapagos óta rendszeresitettem az árboc merevítésre. A kisverete tört el. Javítása nem fontos, le kell hozzá szedni az árbocot.

Rádiózás

23:00 14,287 MHz

Feddy (5-5)

POS(8-26S; 137-48W)

Időjárás: 15-20 cs 90-110

Infok: SeaDog, Cameron 35 cs szelet mért tőlem délkeletre kb.130 tmf-re.

Ő az én ismerősöm volt, Timella nevű hajója Sed Dog tipusú.

A Seafer Neten mondta be ezeket az infokat, és Feddy röviden összefoglalta nekem.

Hallottam Kareszt (HA5CAR) és Tibit (HA5APK) Budapestről és ők is engem. Persze nagyon gyengén. Ez eddig a legtávolabbi összekötetésem.

 

2007.08.06 (317/50 nap)

Hőm.: 29-35 fok

Bar.: 1018

Szél.. Bf.3-5 K

Seb:2-3 csomó

Ma reggel tudtam volna lőni mahi mahit, de most már a vitorlázásra koncentrálok.

Reggeli: csokis keksz, édesség (már nincs sok)

Mivel később erősödni fog a szél, így reggel főzöm meg a krumplit és a virslit ebédre és vacsorára.

De. Felhős az ég és esik az eső 1 órán át. Mindenhol esik körülöttem. Olvastam a STAG-ot (Tim Relf) főzés közben.

De. kormányzás. Erősödik a szél Bf.5-re és nagyok a hullámok. leveszem a nagyvitorlát, mivel így biztonságosabb a menet.

Ebéd: krumpli, virsli, hagyma

Du. Kicsit gyengül a szél, így tudok kormányzás közben olvasni is. Pillangózok lassan már egész nap. Később ismét erősödik a szél. A hullámok becsapnak a cockpitbe.

Vacsi: ebéd maradék.

Rádiózás

23:00 21,373 MHz

POS (08-22S; 138-41W)

48 tmf-et tettem meg jó irányba ez előző 24órában.

A cél 90 tmfre van.

Feddyt alig hallottam a rádiózás elején, majd javult a terjedés (5-5)

Pali is segített a POS-om megértésében (5-6). Nem egyszerű, egyre gyengébb az akkum is.

A módszer: minden számot kétszer mondok néhány másodperces szünetekkel (mivel adáskor leesik a feszültségem...)

 

2007.08.07 (318/51 nap)

Hőm.: 29-32 fok

Bar.:1018

Szél: erős Bf.5 DK

Seb.: 2-2,5 csomó 210-re (mivel sajnos túl északon vagyok!)

Reggeli kétszersült

De. kormányzok

Nagyok a hullámok és be is csapnak. Inog az árboc. Kemény menet. Mivel negyedszélben vitorlázok, így be tudom állítani a hajót és nem is kell kormányoznom.

Irányom 200, nagy a csúszásom, és az áramlás is visz NY felé. Nehéz menet, le kell jutnom délebbre! cél: 08-45S. Az árboc veszélyesen inog, mivel nincs baloldali szálingom, így nem is egyenes és gyengébb. Folyamatosan ellenőrzöm.

Ebéd és vacsi: rizs és konzerv hal (Igazából nem vagyok nagyon éhes).

Motor: Egy gyertyát ki tudtam cserélni, a 2. gyertya ismét beragadt (szokásos probléma). Nem segít sem a szilikon sem a kalapács. A főakku nem tudja beindítani a motort (túl gyenge), a pótakkuval is próbálkozom majd holnap.

Navigálási kérdés: UA HUKA északról vagy délről kerüljem. Északról kerülöm, mert így biztonságos.

Du. pihenek. STAG-ot olvasom. Majd rendcsinálás, pakolászás. Talán holnap ki tudok kötni. Naplemente után irányt váltok és félszél - 3/4 szélben haladok a szigettől északra.

Rádiózás:

23:00 21,373 MHz

Feddy (AA7UY) nagyon gyenge.

POS(08-45S; 139-19W)

Időjárás: 18cs 100 holnap

Később pillangózok. Elég nehéz a navigálás így sötétben.

Mivel hiányzik a szálingom, a manőverezés sem könnyű. Olyan, mintha balra húzna, bizonyos irányok esetén nem tudok jobbra menni. Alig eszek, folyamatos kemény menet. Koncentrálás.

Hajnali 3-kor leszakad a fokk felhúzom, leesik a fokk az árbocról. Kikopott a kötél, pedig ezt már ellenőriztem és rövidítettem az előző kikopásnál néhány hete. Persze ilyenkor jó széllel haladok pillangóba: "vágtatok". 20 perc munka az orrban. A tartalék felhúzóval húzom fel a fokkot ismét.

 

2007.08.08 (319/52 nap)

Reggel 8-9 között a cockpitben aludtam a vízhatlanban, majd a kabinban 30 percet. Ez volt az alvás, nem túl sok...

Mivel UA HUKA Ny-i partja mellett hajóztam (4 tmf-re), így már jobban kellett figyelnem.

De. gyenge szél és emiatt kormányzok folyamatosan.

BE KELL ÉRNEM NUKU HIVA-ra. 22 tmf!!

Egész nap lassan haladok. Jó hír ellenőriztem a motort, működik, de nagyon lassú! Max.: 1-1,5 csomó. A pótakku még pont be tudta indítani. Süt a nap de. 2-3 zápor persze felébreszt és el is ázok.

Du. is 2 zápor, most már jobban elázok. Csak egy rövidnadrágban ülök és ázok a cockpitben. A szigetek között nem is látok egész nap hajókat, csak egy repülőt látok. Gyenge a szél nagyok a hullámok, a bum ide-oda csapkod. Nagyon erősen fejbevág, vérzik a fejem. Nincs jó kedvem. Be tudok-e ma érni?

Reggeli és ebéd a tegnapi maradék és üres kétszersült.

Izgatott vagyok, egyre közelebb a cél. Motorral gyorsítom a hajót 2-3 órát motorozok. Sajnos a motor többször leállt magától. Nem tudom mi lehet az oka.

CÉL: NUKU HIVA, TAIOHAE BAY

Nagy nehezen elértem. Az öböl bejáratánál befordulok. Ez a több, mint 3000 tmf után 52 nap után már "csak" 2 tmf, de nagyon nehéz. A vitorlát le kell szednem, a szél szemből fúj és gyengén. Csak motorral, ami gyakran leáll nem egyszerű. Még az áramlás is nehezíti a bejáratnál... Lassan haladok, de HALADOK. Öregedtem legalább 5 évet, ha most leáll, akkor nincs mit tennem. Nem szeretek segítséget kérni...

Kezd sötétedni, nem látok semmit, csak lassan haladok. A benzin ellátás nem oké, és emiatt állok gyakran le. Mikor rájöttem erre, akkor elkezdtem pumpálni kézzel, így nem álltam le. Az egyik gyertya nem ok és a hajóalja is nagyon koszos. Szóval lassú vagyok.

Amikor közelebb értem, akkor találtam egy vitorlás hajót, akik használták a top fényt. Megkérdeztem tőlük hol vannak a többi hajó. Aztán horgonyt dobtam.

MEGÉRKEZTEM! Rum majd rum majd rum és alvás. Jól aludtam.

A kikötési manőver túl későn volt, így már nem tudtam rádiózni.

 

2007.08.09 (320/53 nap)

Reggel Larsen (LUNA) jött át hozzám a dingijével, ő volt a linerem a panamai átkelésen. Itt ismét találkozunk. Nagyon örültünk egymásnak, hozott gyümölcsöket is nekem. Majd megjelent Liz, aki egy amerikai 27 éves szólóvitorlázó nő (terve Földkerülés). Hozott Nekem forró kávét és gyümölcsöt is. Larsen kivitt a partra, ahol bejelentkeztem (check-in) majd kivettem pénzt is.

Itt helyi pénz van: francs (1 USD – 100 francs) Az ország drága: 2-3 USD a sör, 6-9 USD a kaja. (Persze lehet 20 USD-ért is enni.)

Majd interneteztem, mivel még nem tudtam senkit informálni a megérkezésemről. A telefonom itt sem működik.

Peter (ausztrál szóló vitorlázó) felajánlotta, hogy segít a hajó javításában. Szegecselni főleg. Liz, aki Gasparnak volt a Galapagosi szerelme (mindketten szörföznek, így volt közös téma), behúzott az öböl belsejébe, ahonnan könnyebben ki tudok menni a partra.

A város igen kicsi, így 1-2 óra alatt meg is lehet nézni. Beszélgettem a helyiekkel is a parton szokás szerint. Tipikusan itt nagyok a családok, akár 10 gyerek is gyakran előfordul. Általában utálják a franciákat és nagyon lazák...

Estefelé a vitorlázok az öbölből összegyűltek egy kocsmában. Ahol iszogattunk és ettünk is. Megismerkedtem néhány érdekesebb emberrel. Dealen: 25 éves amerikai szóló vitorlázó (terve Földkerülés) a szigeten van már 2 hónapja egy angol, aki 6 hónapja van már a szigeten nem, tudja mikor megy tovább... Sok-sok ember általában családok, párok ausztrálok és amerikaiak. (Ilyenkor rájövök, hogy a helyiekkel szívesebben lógok.)

Késő este értem vissza Carinára.

2007.08.10 (321/54 nap)

Reggel korán keltem. Nem aludtam valami jól. Elkezdtem a rendcsinálást a hajóban, nehéz ügy.

Reggel jött egy helyi csónakkal és kicsit dumáltunk. Hozott gyümölcsöt is. Talán a mólónál a halászok közé beállhatok vasárnap. Larsen kivitt a partra, majd próbáltam netezni. A gép sajnos nem volt ok. Vírusvédelmi problémák. Elmentem egy német ürgéhez, aki itt a szigeten az informatikus szakember. Végül én csináltam meg...

Du. interneteztem. Estefelé beszélgettem helyi halászokkal, majd együtt söröztünk. Kedvesek voltak és beszéltek angolul is, így nem kellett a gyenge franciámat erőltetnem.

Érdekes a szigeten 2000 ember lakik, de van néhány transzvesztita is :) Találkoztam egy emberrel, aki népszámlálni jött a szigetre. Illetve ezt szervezni. Aki itt lakik több, mint 6 hónapja azt is bele kell számolni :) Este találkoztam egy fiatal cseh utazóval, aki a szigeteket járja be, ez volt mindig a nagy álma...

Az éjszakát a parton töltöm, a padon alszok. Rövid nadrág és póló nem túl meleg. Fúj a szél és esik az eső (szerencsére azért fedél van felettem). A halászok 22-24 között mennek ki és 01-03 között jönnek vissza. Érdekes 6 halászhajó ment ki, minden hajó egy sport motorcsónak jellegű volt 2 emberrel. Modern halászok :) 

Segítek kikötni egy magányos halásznak az esőben, kicsit elázok... Szóval a többi halásszal alszok a parton, igaz van akinek van takarója...

 

2007.08.11 (322/55 nap)

Hajnali 4-kor nyit a halász kocsma/kávézó és én is bemegyek és iszok egy kávét (a tulaj hív meg rá). Kedves ember, kicsit beszélgetünk az utamról.

5-kor kezdődik a piac, mindent lehet kapni. Halat főleg, zöldség, gyümölcs, pékárú... Tele van a kikötő

7 után találkozok a szomszéd hajóval. Odaülnek hozzám és kicsit beszélgettünk. Nem tudják meddig maradnak még ezen a szigeten, lehet, hogy 1-2 évet.

7 után vége a piacnak és zár a halász kávézó, miközben sétálok a városban találkozok a cseh utazóval. Reggeli és ebéd: baget és francia sajt.

De. egy helyivel beszélgetek érdekes, van egy mozi 40 ember fér be :) Tetkot lehet csináltatni 5000 francs az ára (lehet, hogy kéne egy Tiki rám :-) Lehet, hogy majd elmegyek lovagolni, feltöltődésre kiválló... Itt nincs sok program lehetőség. (Nincs kocsma és buli hely sem...)

Du. a parton beszélgettem a helyi komp kapitányával, a hajóján 9 crew és 150 utas fér el. Nagyon kedvesen felajánlotta a segítségét a hajó javításával kapcsolatban.

Találkoztam Dylennel és Lizzel a parton. Dylen átjött segíteni a baloldali rig alsó pontját kicseréltük és hozott egy spéci gyertyakulcsot, és kivette a beragadt gyertyát. Majd Lars is megjött a hajómra Lizzel, így tartottunk egy „singlehanded sailor” találkozót a hajómon. Lars barátnője itt töltötte a szabadságát és ma ment haza, így nem volt túl jó kedve, így ittunk is egy kis equador rumot...

Este vacsora Dylennél és sörözés, hihetetlen jó buli volt. Téma: legrosszabb főztünk a saját hajónkon, legbonyolultabb étel elkészítése, legnehezebb étkezési körülmények, kb. ilyesmikről beszélgettünk. Liz például, amikor elfogyott a gáz a hajón, beindította a motort és azon melegítette az ételt...

 

2007.08.12 (323/56 nap)

Reggel Peter (szóló 59 éves ausztrál vitorlázó, aki 2003-ban indult a Földkörül és idén fog haza érni, a Karib tengeren egy 26 éves fiatal lánnyal járt 1 évet, és egyéb kalandok miatt lett ilyen hosszú az útja, a foglalkozás a hajójavító mester) átjött a hajómhoz és átvittük a bumot megcsinálni a hajójára. A 2 csavar helyett is szegecs van most a bumon, szóval összesen 8 erős nagy szegecset tettünk bele.

2 órát a vízben voltam és tisztítottam a hajó alját, javult a helyzet, de nem sokkal. Ellenőriztem a kormányt, mert ismét jobban lötyög. A szkeg alján lévő veret lötyög. A tartó két csavar kilazult, a következő hajókivételen ezt meg kell csinálnom.

Liz átjött és hozott egy könyvet nekem az útra és egy DVD-t tele zenékkel. Kicsit beszélgettünk. Gasparba szerelmes, akivel Galapagoson találkoztam. Szóval érdekes kapcsolatok vannak így itt a tengeren.

Estefelé átjött Dylen és ő is hozott zenéket, adtam neki magyar zenéket. Pl. Hobot. Kicsit szereltük a hajót. Az oldalmerevítő veretét a decken kicseréltük, már csak egyet kell kicserélni. Majd vacsora után átmentem hozzá beszélgetni iszogatni. Zenéket cserélni és filmet nézni. Éjfél után értem vissza Carinára.

A Marquesas-sziegtcsoport: 9 sziget és 4 kőszirt, kb. 6000 ember él itt. A 19.században közel százezren laktak itt, de a nyugati civilizáció és a betegségek miatt nagyon lecsökkent a számuk. Addig elszigetelten éltek szabadon a legendáikkal és a természet gazdagságával (itt mindenhol gyümölcsfa van és ingyen van minden gyümölcs, persze azért a boltban is árulják :-) A férfi és nő viszonya szabad...

1595 máj. 9-én avaro Mendana de Veira elindult 5 hajójával és partra szálltak Tuamotoun - Fatu Hiván.

1841-ben Franciaország foglalta el a szigeteket. Dorlillon úr igazgatta a szigeteket, betiltotta a vallásukat, a tetoválást, a pogány énekeket és kötelező lett az iskola. Nem járhattak meztelenül a bennszülöttek és ilyesmik.

Mostanában a gazdag turisták paradicsoma lett ez a hely.

Francia Polinézia (francia department): Marquesas, Gambier, Toumotu, Társoság, Ausztráliai-szigetek.

Mururoa atollon végeztek a franciák atombomba robbantásokat, ezért aTomoutu déli része nem látogatható.

Érdekesség, Hiva Oa-án a helyi temetőben van Paul Gauguin, jaccques Brell sirja.

 

2007.08.13 (324/57 nap)

Dylen az egyenlítő átkelésekor a vizet öntött a lefolyóba, és nézte a lefolyását. Megfigyelte, hogy úgy  folyik le a víz, hogy se jobbra, se ballra nem örvénylik. Érdekes kísérlet :)

Dylen reggel kivitt a partra (8 előtt), így tudtam Suri Szilvivel a Hátszél c. műsorban beszélgetni, majd a Tina Magazinnak adtam riportot msn-en headset nélkül, mert az a hajóban maradt :)

Dylen de. segített az utolsó alumínium veretet kicserélni a decken, az rögzíti az oldalmerevítő alsó pontját. Majd kicsit tisztítottam a hajó alját.

Du. kint a parton próbáltam a képeket feltölteni, de sajnos nagyon lassan ment.

Este átmentem Liz hajójára, ahol iszogattunk: www.swellvoyage.

Egy sportos csaj, aki nagyon kedves. sajnos kicsit megsértettem, mivel kicsit félre értett engem. Számomra nem fontos, hogy bárki elismerjen, de számára ezek szerint fontos...

 

2007.08.14 (325/58 nap)

Könyvajánló: DOVE by Robin Lee Graham (1969-1974 között egy 24 lábas hajóval megkerülte a Földet. 16 évesen indult el az USA-ból.)

Reggel kimentem netezni a partra, majd Liz kihúzta Carinát a dingijével (a gyenge akku nem tudta beindítani reggel a motort). Most kint állok a nagyhajós mólón. Sokan jönnek megcsodálni. Már van aki az esti partyt szervezte a Carinán.

Peter meginvitált egy szokásos esti hajós sörözésre Rosehoz. Happy hour 5-kor kezdődik.

A Yacht Service-ben  elkezdtem tölteni az akkukat egyesével.

Du. képeket töltöttem fel a galériába. Ma hallottam, hogy holnap minden zárva lesz, így nem tudok holnap netezni sem. Elfogyott a 20 órás keretem, tehát emiatt sem tudok netezni. Vennem kéne, de lehet, hogy a német informatikussal egyezkedek...

Este átmentünk Rosehoz iszogatni, Roy (angol, 62 éves zoológus és szóló-vitorlázó), Peter (ausztrál, 59 éves szólóvitorlázó) és Jefferson a feleségével (aki nyugdíjas amerikai orvos). Kellemes beszélgetések zajlottak az érdekes Marquesas-i művészetről (szobrokról, tetoválásról) és hogy honnan is jöttek a Polinézek.

Este mivel alacsony volt a víz (apály), kb. ugranom kellett Carinára. A sötétben nem volt túl jó...

 

2007.08.15 (326/59 nap)

Katolikus ünnep van, de nem tudom mi pontosan :) Körmenetet tartottak a városban. Érdekes volt, hogy kajakokkal és természetesen sok virággal egy szobrot vittek ki a partra dob szó mellett. És innen indult a körmenet.

Minden zárva.

Philip (angol idős úr komoly műhelyt vezet az Ipari park mellett) még tegnap megígérte, hogy segít. Ezért fel is mentem hozzá. Száling megoldás: a régi kis letört darab helyett egy új alu darabot tettünk rá. A cső belsejében egy erős (nem saválló) 10cm hosszú fém darab van, a kritikus szakasz erősítése miatt. Majd egy réz cső összeforrasztva az új alu darabbal, a rézcső  és a fém rúd tartja össze majd a 2 alu darabot, persze majd én is teszek epoxit még oda.

Érdekes beszélgetés (mostanában gyakran ez van), mikor vége a munkának.

- Mennyivel tartozok?

- Miért, van pénzed? - kérdi mosolyogva Philip

- Igazából nincs. - mosolyogva válaszolok

- Gondoltam, szóval nem tartozol semmivel.

- Köszönöm.   

Egy tipikus beszélgetés mostanában... Persze ezek az emberek odajönnek hozzám és azt mondják, hogy szeretnének segíteni nekem és utána természetes, hogy nem kérnek pénzt.

Majd elmentem a városba szétnézni (eddig még meg se néztem) majd a következő öbölbe elsétáltam (1 órás lassú séta után már fáj a lábam). Ezután betértem Rosehoz és megnéztem a Muzeumát. Rose egy éttermet/panziót és múzeumot vezet itt. 1972 óta van a szigeten, előtte a 60-as években a férjével vitorlázott. Szóval ő itt Nuku Hiván az egyik legérdekesebb személy :))

Majd találtam egy 220V tápot a buszpályaudvar mellet, szóval tudok gépelni. Annyi szépséghibája van a dolognak, hogy elég sok a szúnyog és a lábamon a sebemre szeretnek rászállni. Összefutottam a nagy hajó kapitányával, kicsi beszélgettünk. Majd egy helyi aki a buszpályaudvart díszíti kötözködött velem, hogy ne használjam ezt a tápot. Alacsony szintű franciámmal elmagyaráztam a helyzetemet, most egyelőre minden ok.

Amikor visszamentem a hajóhoz megismerkedtem egy helyi fickóval (a neve: Mohi). 29 éves tetkó mester, aki nagyon laza és tele van tetkóval és lehet vele hülyéskedni. Szóval dumáltunk és elkezdtünk komolyan inni. Először rumot, majd csatlakozott hozzánk a tesója (már korábban beszélgettem vele, 33éves, ö volt a 3. a Marquesas-i kajak bajnokságon). Előkerült egy kis bor, majd bementünk a városba sörözni. A helyzet az, hogy én ritkán iszok alkoholt mostanában, így hamar megártott :)

 Holnap jön egy nagy turista hajó ide, lesz egy kis fesztivál nekik a parton.

 

2007.08.16 (327/60 nap)

Mohi egy művész, fa és kőszobrokat csinál főleg. A turisták miatt nagy vásár van, és ő is árulja a alkotásait. Mohi egy tipikus polinéz harcos így ránézésre...

A pótakkut feltöltöttem 13,11V-ra. Nem értem a töltő nem oké, a biztosítékot ellenőriztem és ki is cseréltem, de nem az volt a probléma. Egy öreg halászhoz is elmentem, de ott sem volt oké. Adott gyümölcsöket és az ő töltőjével töltöm az akkukat.

A butik tulajával beszélgettem, mesélte, hogy korábban egy 2-3 m-es hajóval jött valaki Amerikából 3 hónapig... A kaland végén alig bírt menni a hajós :)