A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2007.08.17-09.04   Nuku Hiva (Marquesas) - Society Islands, Tahiti (Papeete)

Felkészülésem illetve az utam története

 

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude."

Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

 

 

Ajánlom ezt a részt szerelmemnek!

Köszönet Carinának az elmúlt közös egy évért!

 

"Oly távol vagy tőlem és mégis közel" (István a király) - Qspi ez miattad van, ezt hallgatom Panama óta :-)

 

2007.08.17 (328 nap)

Vettem 20l üzemanyagot (148 francs/l, 90 francs – 1 USD), majd bevásároltam a köv. szakaszra.

 

A német informatikus irodájából 8 órán keresztül töltöttem képeket/videókat 1000 francs-ért. Szóval lassan minden fel van töltve a szerverre.

 

Manával (már korábban megismerkedtem vele, 23éves zongoratanár az iskolában) és az együttesével dumáltam és iszogattam du. Minden szombaton koncertet adnak a hotelben.

 

Majd este jött Mohi és iszogattunk, mivel ma egy nagy turista hajó volt itt, és Mohi felszabadult rá :)

Mohi, úgy néz ki mint, egy polinéz harcos: vad, hosszú haja van és sok tetoválása. Művész: fa és kőszobrokat csinál, néha halászik és tetoválásokkal is foglalkozik.

 

2007.08.18 (329 nap)

Reggel nagyon esett az eső. Elmentem Philiphez az akkumért. Majd vettem még 20 l üzemanyagot.

A szálingot próbáltam rögzíteni, több órás szenvedés után sikerült.

Érdekes találtam a hajón egy zacskó kaját (levesport, konzerveket, whisky-t...) és

mellette volt egy papír (a nagy spanyol halászhajó leírása). Szóval a fiatal spanyol kapitány, akivel csak keveset beszélgettem tette a hajómra tegnap...

 

Majd megjelent Mohi. Elmentünk lazítani. Mivel nagyon esett az eső, így csak nehezen találtunk helyett, ahol a birkát megsüthettük. (Ezt még hétfőn lőtte.)

Közben iszogattunk is persze. Mohi a party-figura itt NUKU HIVA-n. Állandóan szól a zene és tele van sörrel :) Utana visszamentünk hajómhoz és ott ettük meg. A lakoma végére kb. 20 fiatal csatlakozott hozzánk :)

 

Segítettek az oldalmerevítőket fixálni, majd ismét esett az eső. Larsen (norvég szóló vitorlázó) is csatlakozott hozzánk és hozott jó sok sört.

 

Estig tartott a buli, majd átmentek a hotelbe a koncertre (Mana, egy kedves figura a billentyűs, 2 napja iszogattam velük), de én a hajón maradtam, mivel meg volt beszélve egy beszélgetés WLAN-on...

 

Utána este 10-kor itt már nincsen semmi, minden bezár :(

 

2007.08.19 (330 nap)

Olyan sok minden történik itt. Reggel 6-kor keltem és az első ember akit megláttam Mohi volt :) A kikötőben iszogatott. Én minddig olyan emberekbe futok, akik szeretnek inni és tudnak is :) Na mindegy, beszélgettem vele és még sok emberrel összegyűlt az egész falu...

 

Elmentem a boltba és közben reggeliztem egy tengerésszel, aki tegnap segített fúrót szerzni.

A boltba vettem sült rákot reggelire, majd elmentem a templomba, igaz nem mentem be, mivel nem voltam úgy öltözve, és lassan nincs olyan ruhám, ami megfelelő lenne.

 

A hajó körüli munkálatok:

1. az öreg halász nagyon kedves volt és visszahozta az akkumat jól feltöltve.

2. akkuk beszerelése

3. oldalmerevítők fixálása

4. Mohi adott egy banánfürtöt, ezt a hátsómerevítőre erősítettem

5. rendcsinálás

 

Majd a nagyhajó kapitányával beszélgettem (ő jól beszél angolul) és az irodájában töltöm az akkuimat. Majd az irodájában ebédeltünk (sült disznó, rizs, főtt banán - egy tipikus ebéd).

 

Du. Mohival és Larsennel dumáltam és iszogattunk (Mohi készített egy finom ebédet: nyers hal citromos kókuszos lében, ez itt egy tipikus étel)

 

A fedélzetet fixáltam. Sajnos a motor nem indult be. Pedig holnap jó lenne már indulni.

 

Egy idősebb holland szólóvitorlázó érkezett az öbölbe, meglátogatott kicsit beszélgettünk: www.sy-gemini.nl

 

Majd egy francia szóló vitorlázó is érkezett később. Lassan ismét megtelik az öböl hajókkal, de én megyek...

 

Sajnos este nem tudtam netezni, mert a WLAN-os jelszómat nem találtam.

 

2007.08.20 (331 nap)

Larsen tegnap adott kölcsön térképet és leirtást Tuamoturól. Nehéz ezen a veszélyes szakaszon egy jó útvonalat találni. Sok az össze-vissza erős áramlat arra, és gyenge a motorom ehhez. Szóval reggel 6-tól ezzel foglalkozok.

 

Reggel elmentem 5-6 bagetet venni, 8 után már nincs :(

Reggeli baget és camamber. Néhány óra internetezés, képfeltöltés.

Majd vissza a hajóra: útvonaltervezés.

 

Délkörül Mohi csinált egy tetkót a lábamra, saját tervezés alapvetően egy Tiki fej. Szuvenír Mohitól. 2 napig nem tudok bemenni a vízbe, így az anódot majd csak az atolloknál tudom fixálni.

 

Du. átmentem a Geminire, Frans írt nekem egy DVD-t többféle Csendes-óceáni útleírással, kikötő/horgonyzóhelyek... ittunk néhány sört, így sajnos hamar sötét lett. Indulás holnap!

 

A kikötőben Larsennel és Mohival még iszogattunk. Csináltam a hajón egy egyszerű vacsit :)

 

Mohi: több mint ezer tetkót csinált eddig: novembertől néhány hónapot Tahitin tölt, ott szinte minden turista akar egy tetkó szuvenírt.

 

2007.08.21 (332 nap)

6-kor keltem, mert esett és kicsit vizes lettem, mivel nyitva volt a kabin ajtó.

 

Reggel: baget és tej

Vitorla ellenőrzés és varrás. mp3 zenék áttöltése a mp3 lejátszóba. Larsen adott néhány érdekes képet, elég jó fényképezőgépe van és azzal csinált képeket.

 

Franc is csináltatott egy tetkót a vállára Mohival, lassan mindenkinek lesz itt tetoválása :)

 

Du. Frank segített a két leszakadt felhúzó kötelet újra befűzni: (Frank hajója mellé álltam és az ő árbocán másztam fel, hogy elérjem az én árboc csúcsomat, majd a 2. esetben Frank felhúzott az árbocra):

1. dipól antenna felhúzó

2. a fock felhúzó (sajnos a topon a kötél akad, szóval ezt nem nagyon fogom használni, majd ki kell    cserélnem ezt a csigát, ha kiveszem az árbocot)  Szóval hasznosan telt a délután.

Olivér sajnos nem jött segíteni, így az anód projekt elhalasztva.

 

Roy szervezett egy közös sörözést a hajósoknak 5-től, ismét összegyűltek a hajósok Rose-nél, persze már teljesen más arcok.

 

Roy a sörözés után meginvitált a hajójára egy kávéra. Roy érdekes ember, kicsit tüskés, de jó ember. 5 évig építette a hajóját, 1977-ben indult el vele és már 3szor megkerülte a Földet.

Általában megáll egy-egy helyen hosszabban és dolgozik. Itt pl. Tiki szobrokat csinál csontból, a 32-34 lábas hajóján van egy kis műhelye az orrban. Érdekes, hogy a turisták ezeket veszik meg :))) Olyan vitorlás legendákat ismer, hogy le sem merem írni ebbe a naplóba :)  pl. Motissier-t (90-es években meghalt.)

 

2007.08.22 (333 nap)

Reggel az árbocot fixáltam. A szálingot egy felhúzóval és egy lefeszítővel rögzítettem, és 2 kötéllel csináltam egy kis forstagot.

Utána letisztítottam a hajó alját, majd visszajöttem a halászkikötőbe, mert még tegnap itt hagytam a laptopot.

 

A terv:

- még egy motor beszerzése (külmotor 5-8LE) és szolárpanel mellé/alá beszerelni.

- árboc komolyabb javítás (riggmeterrel vagy esetleg egy másik beszerzése...)

- esetlegesen egy szélkormányon is gondolkozok

A probléma ezek idő igényesek!!!

 

Lassan indulok, mindenkitől elköszönök. 11 körül indultam motorral.

Mohi engedte el a kötelet és még adott egy kőkarcolatot emlékbe (suvenir).

 

A motor gyenge, néha le is áll, így nehezen és lassan tudok kimenni az öbölből.. Az öböl szájától erősebb szembeszél nyom vissza illetve oldalra enyhén, de nagy nehezen kiérek.

Nagyvitorla és fock fel, negyedszélben vitorlázok.

Irány 210

sebesség 4-4,5 csomó.

Bar:1011

Hőm.: 31fok

Tuamotu 505 tmf.

Ebéd: majonézes baget és gyümölcs

 

Valószínű nem állok meg Tuamotu-nál, mivel a motor gyenge. Sokan megállnak, tipikus útak:

Ahe - Manihi között esetleges megállással

Arutua - Rangiroa között esetleges megállással.

 

Tuamotu 78 kis szigetből áll, ÉNy-DK kiterjedése 1000 tmf, , korallpadon néhány pálma általában egy kis faluval, és kevés turistával...

A hajóról igen nehéz észrevenni, kb. 8 tmf a láthatósága. Rangiroa a 2. legnagyobb atoll a világon kb. 2000 ember él itt. Itt van repülőtér, templom szinte minden... Az atollok bejárta általában keskeny és sekély, az árapálytól függően nagy áramlással, így a bemenettel nem egyszerű feladat...

 

Én az egész atollokat Ny-ról tervezem kerülni, így hosszabb lesz az út...

 

Rádiózás

19:30 14,287 Hz, nem hallottam senkit.

POS(9-25S; 140-30W) Tuamotu 470 tmf

20:30 rádiózás ismét, nem hallok senkit.

 

Szél: Bf.5 (max. 20 csomó)

Vacsora: csokoládé, banán

02-ig vezetem a hajót, majd autopilot.

 

2007.08.23 (334 nap)

Bar:1010

Hőm: 32-35 fok

Reggel 6-kor nagyvitorla le, a szél 20 csomó feletti, 7-kor vissza...

 

A szélmérőm eleme lemerült, így csak saccolom a szeleket.

Új cél: Mataiva atoll, innen 536 tmf (plusz 112 tmf)

Reggeli: szardínia és baget

De. Kormányzok

Du. Pihenek, útvonaltervezek, napelem csatlakozójának tisztítása, hátha jobb lesz :)

Ebéd és vacsora: curry csirke tésztával

 

Szél: bf. 4-5 keleti (néha nagy hullámokkal)

 

Rádiózás

19:30 (Nuku Hiva idő) 14,287 Hz

Nagyon gyengén hallottam talán Freddy-t és Palit. Beszélgettek.

POS(10-30S; 141-34W)

496tmf a cél atoll

20:30 rádiózás ismét, 14285Hz-en egy spanyol kiabál, igy nem hallani semmit.

 

23:00 nagyvit. le Bf.6 esik az eső és sok sötét felhő körülöttem.

00:00 nagyvit. vissza bf.5 ismét

 

03-kor lefekszem aludni.

 

2007.08.24 (335 nap)

Bar:1010

Hőm: 32-35 fok

Reggel 7-kor kelek.

8-kor nagyvit le.

Egyre nagyobbak a hullámok, egy hullám becsap a kabinba is (sajnos nyitva hagytam),

a bagetek vizesek lettek és a jobb és középső rekeszbe elég sok víz került!!

 

Reggeli: a tegnapi vacsora

 

De. kormányzok majd pihenek

Ebéd: ketchupos tészta

Du. nagyvit. le majd fel később

Útvonaltervezés majd az antenna átkötése, messzebb van most az achterstagtól

Du: kávé és keksz és persze kormányzok

 

Szél: Bf.5 keleti (max. 20 csomó)

Se.: 4-4,5 csomó 210-re, az áramlat és a hullámok úgyis nyomnak nyugat felé.

Du. láttam egy bálnát.

 

Rádiózás:

02 UTC (16:30) 14,300 Hz hallgatás. Seafer Net, az operátort hallom, a többieket nem.

Később az operátort sem hallom, 5-ös zaj van.

 

Rádiózás:

18:30 14,287 Hz - nem hallottam senkit

19:30 14,287 Hz - nem hallottam senkit

POS(11-34S; 143-04W) cél 389tmf-re 240 irányra

107 tmf-et tettem meg 24 óra alatt jó irányba.

 

vacsora: ketchupos tészta

 

Este 2 kisebb zivatar majd egy nagyobb szélerősödés, amikor le kellett szednem a nagyvitorlát egy órára. Ez aztán sport :)

 

2007.08.25 (336 nap)

Bar:1014

Hőm:30-34 fok

Hajnali 1-kor egy hajó ment el mellettem.

Hajnali 4-ig kormányzok

8-kor kellek, reggeli lekváros baget.

Seb: 4-4,5 csomó 220-ra

 

De.: pihenek és alszok.

 

Ebéd: édesség

 

Du.: koax és kábel ellenőrzés, majd egy kicsit alszok, fáradt vagyok

Nagyvit. le a szél erősödik Bf.6-os stabilan, néha 7 is és persze nagy hullámok.

vacsora: rizs és szardínia (Nem horgászok, a hajóra koncentrálok maximálisan)

 

Rádiózás

19:30 14,287 Hz

Nem hallok senkit, bemondom a pozíciómat, hátha valaki meghallja.

POS(12-30S; 144-22W) a cél 294 tmf-re van,

93 tmf-et tettem meg az elmúlt 24óra alatt jó irányba!

Erősödik a szél Bf.6 (néha 7) csak fockkal vitorlázok.

2ig kormányzok.

 

2007.08.26 (337 nap)

Bar:1012

Hőm:32 fok

Szél Bf.6

Hajnalban órákon keresztül esik az eső.

 

Reggeli: gyümölcs és csokoládé

Ebéd: rizs és füstölt sprotni

Du: Olvasok, pihenek majd ellenőrzöm az állókötélzetet (nagy az igénybevétel)

Seb.:4-4,5 csomó 220-ra

 

Gyenge az akkum az autopilot használat miatt.

 

Rádiózás

19:30 14,287 Hz

Összekötetés Freddyvel (Riport:5-1)

Várható időjárás: 18-21 cs 85-110 irányból

 

POS(13-31S; 145-51W)

A cél 188 tmf-re van, az elmúlt 24 órában 106 tmf-et tettem meg jó irányba!

Vacsora: babgulyás konzerv

 

2007.08.27 (338 nap)

Hajnali 1-kor leesik a fock, a felhúzó leszakad. A 2. forestaggal húzom fel a fockot. Nem vagyok túl jól beszedek egy algopirint.

Az autopilot verete teljesen széttört (ez van rajta a kormányrúdon és kapcsolat az autopilottal), a hegesztés mentén tört szét és enyhén el is deformálódott. Hajnali 2-kor az autopilot nem működik. Vagy beázott vagy csak az akku túl gyenge vagy a csatlakozó probléma. Izgalmas éjszaka.

 

Reggeli: gyümölcs

Lassított tempóban haladok tovább.

 

A sebem teljesen elfertőződött. Nem találok fertőtlenítőt, a rum után a lábamat sós vízbe áztatom. Nem lett jobb. A hasam is fáj, talán a Nuku Hiva-i víz miatt, 2 db Bolus adverstingers (több napon keresztül) szerintem hőemelkedésem is van.

Energia tabletták és vitaminok... Nehezen kontrolálom a hajót.

 

Szél: Bf.5-6, 90-100-ról nagy hullámok.

Csökkentett seb.: 2,5 csomó 230-ra

 

Du. 3-kor a fock leesett, a 2. forstag elszakadt.

Dirkkel húzom fel a fockot, nyikorog a csiga - gyakran ellenőriznem kell majd.

vacsora leves, ami teljesen kiömlött az ágyamra.

Nincs energiám rádiózni - ma nem rádiózok.

 

2007.08.28 (339 nap)

Hajnali 5-kor eltörik a javított bal száling. Fock le.

Tehermentesítem az árbocot, majd elkezdem valahogy kezelni a helyzetet.

6-7 között az oldalmerevítőt és egy tartalék felhúzót (ami nem túl erős) hátrafelé húzom/feszítem több áttétellel, úgy ahogy ezt a legutóbb csináltam Galapagos után. Majd fock fel

 

De. szélerősödés

 

Nagyon fáj a hasam, így egésznap pihenek.

Carina lassított tempóban halad jó irányba.

 

Rádiózás:

19:30 14,287 Hz

Hallom Freddy-t, de nem értem mit mond.

POS(10-10S; 147-32W) 83 tmf a cél atoll

 

2007.08.29 (340 nap)

Első nyugis éjszaka, igaz esik az eső szinte folyamatosan és vannak szélerősödések. Egy fock egész éjjel.

 

Bar: 1014

Hőm: 32-35 fok

 

Fáj a hasam.

A sebemet Betadinnel kezelem, végre megtaláltam (Köszi Adri!)

Ebéd: lekváros keksz és leves

 

Du.: Motor ellenőrzés - az akku gyenge a beindításhoz, majd a pótakku, vitorlák ellenőrzése

Pihenés és olvasás

 

Ha holnap elérem az atollt, akkor onnan 195-re kell mennem kb. 170 tmf-et, ami 1/4szél. Tehát kemény menet: dől a hajó, nagy erős és szembe hullámok... addigra rendbe kell jönnöm! Figyelnem kell, nehogy nagyon Ny-ra sodródjak az áramlat miatt!!

 

Rádiózás:

19:30 14,287 Hz

Hallom Freddyt, de nem nagyon értem. ő is meghall, és a roger-eket is.

A pozíciómat bemondom, remélem valaki majd érti.

POS (14-34S; 148-14W)

36tmf a cél atoll.

20:00-kor ismét rádiózunk, de nem értjük egymást.

Most rosszabb, mint korábban volt.

 

2007.08.30 (341 nap)

Bar: 1016

Hőm: 28-29

SZél: Bf.5 60-120 ról (gyakran változik az iránya) néha Bf.6

Amikor egy kis zápor elkap, akkor Bf.6-7 is lehet néha. Ma de. kb. 10 záport számoltam.

Reggeli: leves, keksz, vitaminok, energia tabletta

Folyamatosan vízhatlanban vagyok, mivel esik és nem akarok megfázni (nehéz nem megfázni :-)

Ebéd: leves, keksz, kukorica konzerv,

 

Mataiva nyugati oldala mellett vitorlázok el. A keleti oldal mellett nem sikerült, mert az túl éles lett volna.

Mataiva a Tuamotu legnyugatibb atollja, Rangiroa mellett fekszik el. A parttól 100 m-re, így jól látom a falut is, Pahua a neve. Azért terveztem így az útvonalat, mert így nem kell atollokat kerülgetni. Egyedül megbízható motor és autopilot nélkül nem szívesen mentem volna közéjük.

 

Tahiti 164 tmf-re van és 195 irányra.

Félek, hogy az áramlás (NYy nyom) és a nem megfelelő szél irány miatt esetleg "lecsúszok" Tahitiről. Nincs jó kedvem, alternatív terveket próbálok kitalálni. Alternatív terv - egy másik sziget.

 

Nagyvit. reff (2/3) és fockkal vitorlázok éles negyedben, ha erősödik a szél akkor leszedem a fockot (néha).

 

18:00 Fock le, vihar fock fel. Túl lassú lettem, de amíg pihenek jobb, ha nem inog nagyon az árboc...

 

Rádiózás:

19:30 14,287 Hz

Nem hallok senkit, bemondom a pozíciómat.

POS(15-05S; 148-45W)

154 tmf Tahiti.

 

Villámlik és sötét felhők mindenhol, este vihar lesz. Az éjszaka nyugodtan telt, mivel a vihar fock volt fent.

 

2007.08.31 (342 nap)

Bar:1016

Hőm: 29-30

Seb:2-3 csomó 180-ról

Szél: Bf.5-6 100-110ről nagy hullámokkal (néha esik az eső is)

 

Reggeli: keksz, leves és vitaminok

Könnyű ételek a gyomrom kiélése miatt

1/2-1/4 szélben beállított kormánnyal és vitorlával vitorlázok, a hullámok folyamatosan lassítanak

 

Bf.5 esetén teljes nagyvit. és fockot használok, ha túl sok a Bf.6-os befújás, akkor nagyvit. reff (2/3), ha lecsapp rám a szokásos "kisvihar", akkor viharfockot kell feltennem a reffelt nagyvit. mellé. Persze ez sok mindentől függ, ha folyamatos nagy szél van és 3/4 és hátszéllel haladok, akkor 1 fockot használok. Néha vihar fockot (pl. Bf.6-7 között)

 

Rádiózás:

19:30 14,287 Hz

Sajnos nem hallok senkit, de tudom, sokan hallgatnak...

Pozíciómat bemondom, talán meghallják.

POS(15-47S; 148-54W) 111tmf Tahiti

Az elmúlt 24 órában jó irányba 43 tmf-et tettem meg.

Éjjel Bf.5-6 50-60-ról.

 

2007.09.01 (343 nap)

Bar:1017

Hőm:29-33 fok

 

Tegnap éjszaka befejeztem Russell Banks, The Darling (USA bestseller) könyvet.

Dan Brown: Da Vinci code után.

Elég sokat olvasok mostanában, lehet, hogy inkább vitorlázni kéne? :-)

 

Reggeli: tegnapi pörkölt maradéka

Általában a citromból limonádét csinálok (sok citromom van, egy idősebb halásztól kaptam Nuku Hiván akinek egy nagy gyümölcsös kertje is van)

 

De.

Szél: Bf.3 40-ről kicsik a hullámok.

Beállított kormánnyal és vitorlával negyed szélben vitorlázok 150-re 2-2,5 csomóval.

 

Du. Bf.2 majd teljen elállt a szél... Furcsa ez az első alkalom indulásom óta.

Este is gyenge szél- szélcsend! 1 csomóval haladok (kicsit több, mint az áramlás)

Vacsora: Rizses gomba

 

Rádiózás:

19:30 14,287 Hz

Valakit hallottam egyszer és gyengén, de nem Freddy volt.

A pozíciómat bemondtam, hátha ők hallanak.

POS(16-34S; 148-43W)

Tahiti 76 tmf-re van és 220 irányra. 36 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 óra alatt.

 

2007.09.02 (344 nap)

Bar: 1012

Hőm: 32-35

Tegnap estétől a szél Bf.0-1 között van, alig haladok!

Reggeli: tegnapi vacsora és utána zabpehely

 

De. Teljesen megálltam, a víz sima!

 

A pótakkut rákötöttem az egész rendszerre, nem csak a motorra.

A motort beindítottam és egy órát járattam.

 

A motor problémái (jelenleg):

-Néha leáll: talán a benzin ellátás nem ok. Ha pumpálom akkor jobb a helyzet, de az sem

mindig jó, mert ha túl sok a benzin, akkor azért áll le...

Még le fogok ellenőrizni egy szűrőt (ami a benzin csővön van), hátha az a probléma forrása.

-a motor a gyertyát gyakran beköpi és fekete kormos lesz a gyertya - persze ezután nincs szikra...

 

Du.

Bf.1-2 140-ről

Seb. 1-2zcsomó 210-re

Beállított vitorlával és rögzített kormánnyal vitorlázok negyedben

Tim Relf: STAG könyvét is befejeztem, hogy lesz valaki alkoholista ez a témája...

Csak most fejeztem be, mert most találtam meg - ez jelzi a kabin állapotát :)

 

16 után a szél erősödött Bf.3-ra.

Így a sebességem 2-3 csomó 220 irányra.

 

19:30

14,287 Hz sajnos senkit nem hallottam a zaj 3 volt.

Bemondtam a pos.-t kétszer, hátha hallanak.

POS (16-52S; 149-03W)

Tahiti 49 tmf-re es 215 irányra van.

Az elmúlt 24 órában 26 tmf-et tettem meg.

 

Éjszaka nyugodtan telt, hajnal 2-kor egy hajó ment el mellettem kb. 5 tmf-re.

 

2007.09.03 (345 nap)

Hajnalban gyengül a szél. 6-kor keltem, ekkor Bf.0-1 volt a szél.

Így a sebességem 1-1,5 csomó 220-ra.

Bar: 1015

Hőm.: 30-34 fok

 

Napkeltekor már látszik Tahiti (több, mint 30 tmf), igaz éjszaka is látszottak már a fényei (40 tmf-re!). Ha őszinte akarok lenni, akkor már tegnap 50 tmf-ről is láttam Tahiti csúcsait...

 

Reggeli:

kétszersült fasírttal (természetesen Biopont) és hagymával természetesen ketchup-pal (3 USD) és majonézzel (7 USD), de legalább nagy kiszerelésben.

 

De. Nem haladok! 3/4 szélben vitorlázok folyamatosan kormányzok és próbálom gyorsítani a hajót is! Nagyon nehezen megy:( max. 2-2,5csomót tudok elérni, így sötétben lesz a kikötés, amit nem nagyon szeretek egy megbízhatatlan motorral együtt...

 

Délután elkezdtem motorozni. Néha leáll a motor. Így 3-4 csomót is elérhetek. A szél erősödött Bf.2-3-ra.

 

20:00-kor már látom a kikötő fényeit.

21:15 Vitorla le (Szél Bf.0-1, szinte nincs is)

 

A kikötő, ahova tervezek beállni a nagyhajó kikötő is egyben nagy forgalom várható és elég sok fény navigációs és egyéb... nem egyszerű és még a motor is!! 

 

A motor nem állt le, és én folyamatosan imádkoztam. Persze előtte a főtankot teljesen megtöltöttem, illetve gyertyákat cseréltem és teszteltem, mindent megtettem amit csak tudtam :)

22:00-kor kiököttem.

Ittam egy pohár olcsó rossz bort, amit még Nuku Hiván vettem :)

1 liter dobozos bor 7 USD.

 

A kikötés után beszélgettem a biztonsági emberrel, holnap jön valaki aki elvisz a marina irodájába. Elég biztonságos helynek tűnik a város.

 

Majd bementem szétnézni a városba, mivel hétfő van, így 1-2 hely van csak nyitva és csak néhány turista mászkál a kihalt városban.

Ünnepi vacsora: Mao Chao churrysen egy kínai gyors büfében 10 USD.

 

2007.09.04 (346 nap)

Reggel korán keltem és elkezdtem takarítani a jobb oldali polcokat és a konyhát (csótányirtás), vártam a marina alkalmazottját, hogy jöjjön és elmenjünk az irodába kocsival. Messze lenne gyalog. Nem jött.

A középső rekeszből 4 vödör vizet mertem ki.

Fockot elcsomagoltam illetve az orrnál lévő flakonokat és vitorlatartókat újra átkötöttem, jó lenne, ha majd a következő szakaszon nem veszíteném el.

Az akku töltő jó, így elkezdtem tölteni az akkukat. Megismerkedtem Giovanni-val, aki a motorján elvitt (természetesen bukósisak nélkül és úgy vezetett, mint egy olasz :-) egy műhelybe az autopilot veretét meghegeszteni. Ingyen csinálták meg, igaz nem volt nagy munka. Giovanni, egy olasz, akinek van egy polinéz barátnője, így egy évben 3-4 hónapot itt tölt és közben kite-szörfözik.

Majd nagy nehezen sikerült találnom egy Internet kávézót. 1 óra 12 USD! Ez itt a normál ár :(

 

Délután elmentem a tourist irodába térképért :)

14:00-kor nyitott az Immigration iroda, így bejelentkeztem.

Találkoztam egy német házaspárral, akikkel még Colonban és Balboában ismerkedtem meg. Ők a hurrikán szezont Új Zélandon töltik. Honlapjuk: www.sy-muline.de

Egy öbölben horgonyoznak innen 6 tmf-re. Ott van Rotor is. Igaz írtam nekik e-mailt is, de majd talán én is oda megyek a javítások után.

 

Miközben visszaértem a hajómhoz megtaláltam Marc és Sonja üzenetét a hajómon, ők is azon a horgonyzóhelyen vannak, ahol Rotor, és invitáltak engem is oda.

 

Du.

Vettem 8 db gyertyát a motorhoz (darabja 3 USD). Nem volt egyszerű bejártam a fél várost.

Lemostam édesvízzel Carinát. Megtöltöttem vízzel a palackjaim egy részét (40 l)

Mosogatás. Mosás

 

Megismerkedtem néhány helyivel, mivel a belváros sétányán állok, így sokan megállnak és kérdezgetnek. Szokás szerint látványosság vagyok :)

 

Este Giovanni meglátogatott a barátnőjével.

Egész nap nem ettem semmit, vacsora: kétszersült tonhallal.