A hajósok hajósa messzi horizontról
álmodik. (Centkieviez)
Jachtnaplóm
2007.08.17-09.04 Nuku Hiva (Marquesas) - Society Islands,
Tahiti (Papeete)
Felkészülésem illetve az utam története
"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude."
Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW
--------------------------------------------------------------
Ajánlom ezt a
részt szerelmemnek!
Köszönet Carinának az elmúlt közös egy évért!
"Oly távol
vagy tőlem és mégis közel" (István a király) - Qspi
ez miattad van, ezt hallgatom Panama óta :-)
2007.08.17 (328
nap)
Vettem 20l
üzemanyagot (148 francs/l, 90 francs
– 1 USD), majd bevásároltam a köv. szakaszra.
A német
informatikus irodájából 8 órán keresztül töltöttem képeket/videókat 1000 francs-ért. Szóval lassan minden fel van töltve a
szerverre.
Manával (már
korábban megismerkedtem vele, 23éves zongoratanár az iskolában) és az
együttesével dumáltam és iszogattam du. Minden szombaton koncertet
adnak a hotelben.
Majd este jött
Mohi és iszogattunk, mivel ma egy nagy turista hajó volt itt, és Mohi
felszabadult rá :)
Mohi, úgy néz ki mint, egy polinéz harcos: vad, hosszú haja van és sok
tetoválása. Művész: fa és kőszobrokat csinál, néha halászik és tetoválásokkal is foglalkozik.
2007.08.18 (329
nap)
Reggel nagyon
esett az eső. Elmentem Philiphez az akkumért. Majd
vettem még 20 l üzemanyagot.
A szálingot próbáltam rögzíteni, több órás szenvedés után
sikerült.
Érdekes találtam
a hajón egy zacskó kaját (levesport, konzerveket,
whisky-t...) és
mellette volt egy
papír (a nagy spanyol halászhajó leírása). Szóval a fiatal spanyol kapitány,
akivel csak keveset beszélgettem tette a hajómra tegnap...
Majd megjelent
Mohi. Elmentünk lazítani. Mivel nagyon esett az eső, így csak nehezen találtunk
helyett, ahol a birkát megsüthettük. (Ezt még hétfőn lőtte.)
Közben
iszogattunk is persze. Mohi a party-figura itt NUKU HIVA-n. Állandóan szól a zene és
tele van sörrel :) Utana visszamentünk hajómhoz és
ott ettük meg. A lakoma végére kb. 20 fiatal csatlakozott hozzánk
:)
Segítettek az
oldalmerevítőket fixálni, majd ismét esett az eső. Larsen
(norvég szóló vitorlázó) is csatlakozott hozzánk és hozott jó sok sört.
Estig tartott a
buli, majd átmentek a hotelbe a koncertre (Mana, egy
kedves figura a billentyűs, 2 napja iszogattam velük), de én a hajón maradtam,
mivel meg volt beszélve egy beszélgetés WLAN-on...
Utána este 10-kor
itt már nincsen semmi, minden bezár :(
2007.08.19 (330
nap)
Olyan sok minden
történik itt. Reggel 6-kor keltem és az első ember
akit megláttam Mohi volt :) A kikötőben iszogatott. Én minddig
olyan emberekbe futok, akik szeretnek inni és tudnak is :) Na
mindegy, beszélgettem vele és még sok emberrel összegyűlt az egész falu...
Elmentem a boltba
és közben reggeliztem egy tengerésszel, aki tegnap segített fúrót szerzni.
A boltba vettem
sült rákot reggelire, majd elmentem a templomba, igaz nem mentem be, mivel nem
voltam úgy öltözve, és lassan nincs olyan ruhám, ami megfelelő lenne.
A hajó körüli
munkálatok:
1. az öreg halász
nagyon kedves volt és visszahozta az akkumat jól feltöltve.
2. akkuk
beszerelése
3. oldalmerevítők
fixálása
4. Mohi adott egy
banánfürtöt, ezt a hátsómerevítőre erősítettem
5. rendcsinálás
Majd a nagyhajó
kapitányával beszélgettem (ő jól beszél angolul) és az irodájában töltöm az
akkuimat. Majd az irodájában ebédeltünk (sült disznó, rizs, főtt banán - egy
tipikus ebéd).
Du. Mohival és Larsennel dumáltam és iszogattunk (Mohi készített egy finom
ebédet: nyers hal citromos kókuszos lében, ez itt egy tipikus étel)
A fedélzetet
fixáltam. Sajnos a motor nem indult be. Pedig holnap jó lenne már indulni.
Egy idősebb
holland szólóvitorlázó érkezett az öbölbe, meglátogatott kicsit beszélgettünk:
www.sy-gemini.nl
Majd egy francia
szóló vitorlázó is érkezett később. Lassan ismét megtelik az öböl hajókkal, de
én megyek...
Sajnos este nem
tudtam netezni, mert a WLAN-os
jelszómat nem találtam.
2007.08.20 (331
nap)
Larsen tegnap
adott kölcsön térképet és leirtást Tuamoturól. Nehéz
ezen a veszélyes szakaszon egy jó útvonalat találni. Sok az össze-vissza erős
áramlat arra, és gyenge a motorom ehhez. Szóval reggel 6-tól ezzel foglalkozok.
Reggel elmentem
5-6 bagetet venni, 8 után már nincs
:(
Reggeli baget és camamber. Néhány óra
internetezés, képfeltöltés.
Majd vissza a
hajóra: útvonaltervezés.
Délkörül Mohi csinált egy tetkót a lábamra,
saját tervezés alapvetően egy Tiki fej. Szuvenír Mohitól. 2 napig nem tudok
bemenni a vízbe, így az anódot majd csak az atolloknál
tudom fixálni.
Du. átmentem a Geminire, Frans írt nekem egy DVD-t többféle Csendes-óceáni útleírással, kikötő/horgonyzóhelyek... ittunk néhány sört, így sajnos
hamar sötét lett. Indulás holnap!
A kikötőben Larsennel és Mohival még iszogattunk. Csináltam a hajón egy
egyszerű vacsit :)
Mohi: több mint
ezer tetkót csinált eddig:
novembertől néhány hónapot Tahitin tölt, ott szinte minden turista akar egy tetkó szuvenírt.
2007.08.21 (332
nap)
6-kor keltem,
mert esett és kicsit vizes lettem, mivel nyitva volt a kabin ajtó.
Reggel: baget és tej
Vitorla
ellenőrzés és varrás. mp3 zenék áttöltése a mp3 lejátszóba. Larsen
adott néhány érdekes képet, elég jó fényképezőgépe van és azzal csinált képeket.
Franc is csináltatott egy tetkót a vállára
Mohival, lassan mindenkinek lesz itt tetoválása :)
Du. Frank
segített a két leszakadt felhúzó kötelet újra befűzni: (Frank hajója mellé
álltam és az ő árbocán másztam fel, hogy elérjem az én árboc csúcsomat, majd a
2. esetben Frank felhúzott az árbocra):
1. dipól antenna felhúzó
2. a fock felhúzó (sajnos a topon a kötél akad, szóval ezt nem
nagyon fogom használni, majd ki kell cserélnem ezt a csigát, ha kiveszem
az árbocot) Szóval hasznosan telt a
délután.
Olivér sajnos nem
jött segíteni, így az anód projekt elhalasztva.
Roy szervezett egy
közös sörözést a hajósoknak 5-től, ismét összegyűltek a hajósok Rose-nél, persze már teljesen más arcok.
Roy a sörözés után
meginvitált a hajójára egy kávéra. Roy
érdekes ember, kicsit tüskés, de jó ember. 5 évig építette a hajóját, 1977-ben
indult el vele és már 3szor megkerülte a Földet.
Általában megáll
egy-egy helyen hosszabban és dolgozik. Itt pl. Tiki
szobrokat csinál csontból, a 32-34 lábas hajóján van egy kis műhelye az orrban.
Érdekes, hogy a turisták ezeket veszik meg :))) Olyan
vitorlás legendákat ismer, hogy le sem merem írni ebbe a naplóba :) pl. Motissier-t
(90-es években meghalt.)
2007.08.22 (333
nap)
Reggel az árbocot
fixáltam. A szálingot egy felhúzóval és egy
lefeszítővel rögzítettem, és 2 kötéllel csináltam egy
kis forstagot.
Utána
letisztítottam a hajó alját, majd visszajöttem a halászkikötőbe, mert még tegnap
itt hagytam a laptopot.
A terv:
- még egy motor
beszerzése (külmotor 5-8LE) és szolárpanel
mellé/alá beszerelni.
- árboc komolyabb
javítás (riggmeterrel vagy esetleg egy másik
beszerzése...)
- esetlegesen egy
szélkormányon is gondolkozok
A probléma ezek
idő igényesek!!!
Lassan indulok,
mindenkitől elköszönök. 11 körül indultam motorral.
Mohi engedte el a
kötelet és még adott egy kőkarcolatot emlékbe (suvenir).
A motor gyenge,
néha le is áll, így nehezen és lassan tudok kimenni az öbölből.. Az öböl szájától erősebb szembeszél nyom vissza illetve
oldalra enyhén, de nagy nehezen kiérek.
Nagyvitorla és fock fel, negyedszélben
vitorlázok.
Irány 210
sebesség 4-4,5
csomó.
Bar:1011
Hőm.: 31fok
Tuamotu 505 tmf.
Ebéd: majonézes baget és gyümölcs
Valószínű nem
állok meg Tuamotu-nál, mivel a motor gyenge. Sokan
megállnak, tipikus útak:
Ahe - Manihi között esetleges megállással
Arutua - Rangiroa között esetleges megállással.
Tuamotu 78 kis
szigetből áll, ÉNy-DK kiterjedése 1000 tmf, ,
korallpadon néhány pálma általában egy kis faluval, és kevés turistával...
A hajóról igen
nehéz észrevenni, kb. 8 tmf a láthatósága. Rangiroa a
2. legnagyobb atoll a világon kb. 2000 ember él itt. Itt van repülőtér, templom
szinte minden... Az atollok
bejárta általában keskeny és sekély, az árapálytól függően nagy áramlással, így
a bemenettel nem egyszerű feladat...
Én az egész atollokat Ny-ról tervezem kerülni, így hosszabb lesz az út...
Rádiózás
19:30 14,287 Hz, nem hallottam senkit.
POS(9-25S;
140-30W) Tuamotu 470 tmf
20:30 rádiózás ismét, nem hallok senkit.
Szél: Bf.5 (max. 20 csomó)
Vacsora:
csokoládé, banán
02-ig vezetem a
hajót, majd autopilot.
2007.08.23 (334
nap)
Bar:1010
Hőm: 32-35 fok
Reggel 6-kor
nagyvitorla le, a szél 20 csomó feletti, 7-kor vissza...
A szélmérőm eleme
lemerült, így csak saccolom a szeleket.
Új cél: Mataiva atoll, innen 536 tmf (plusz 112 tmf)
Reggeli:
szardínia és baget
De. Kormányzok
Du. Pihenek,
útvonaltervezek, napelem csatlakozójának tisztítása, hátha jobb lesz :)
Ebéd és vacsora: curry csirke tésztával
Szél: bf. 4-5 keleti (néha nagy hullámokkal)
Rádiózás
19:30 (Nuku Hiva idő) 14,287 Hz
Nagyon gyengén
hallottam talán Freddy-t és Palit.
Beszélgettek.
POS(10-30S;
141-34W)
496tmf a cél
atoll
20:30 rádiózás ismét, 14285Hz-en egy spanyol kiabál, igy nem hallani semmit.
23:00 nagyvit. le Bf.6 esik az eső
és sok sötét felhő körülöttem.
00:00 nagyvit. vissza bf.5 ismét
03-kor lefekszem
aludni.
2007.08.24 (335
nap)
Bar:1010
Hőm: 32-35 fok
Reggel 7-kor
kelek.
8-kor nagyvit le.
Egyre nagyobbak a
hullámok, egy hullám becsap a kabinba is (sajnos nyitva hagytam),
a bagetek vizesek lettek és a jobb és középső rekeszbe elég
sok víz került!!
Reggeli: a
tegnapi vacsora
De. kormányzok majd pihenek
Ebéd: ketchupos tészta
Du. nagyvit. le majd fel később
Útvonaltervezés
majd az antenna átkötése, messzebb van most az achterstagtól
Du: kávé és keksz
és persze kormányzok
Szél: Bf.5 keleti (max. 20 csomó)
Se.: 4-4,5 csomó 210-re, az áramlat és a hullámok úgyis
nyomnak nyugat felé.
Du. láttam egy
bálnát.
Rádiózás:
02 UTC (16:30) 14,300 Hz hallgatás. Seafer Net, az operátort hallom, a többieket nem.
Később az
operátort sem hallom, 5-ös zaj van.
Rádiózás:
18:30 14,287 Hz - nem hallottam senkit
19:30 14,287 Hz - nem hallottam senkit
POS(11-34S; 143-04W)
cél 389tmf-re 240 irányra
107 tmf-et tettem
meg 24 óra alatt jó irányba.
vacsora: ketchupos tészta
Este 2 kisebb
zivatar majd egy nagyobb szélerősödés, amikor le kellett szednem a nagyvitorlát
egy órára. Ez aztán sport :)
2007.08.25 (336
nap)
Bar:1014
Hőm:30-34 fok
Hajnali 1-kor egy
hajó ment el mellettem.
Hajnali 4-ig
kormányzok
8-kor kellek,
reggeli lekváros baget.
Seb: 4-4,5 csomó 220-ra
De.: pihenek és alszok.
Ebéd: édesség
Du.: koax és kábel ellenőrzés, majd egy kicsit alszok, fáradt vagyok
Nagyvit. le a szél
erősödik Bf.6-os stabilan, néha 7 is és persze nagy
hullámok.
vacsora: rizs és
szardínia (Nem horgászok, a hajóra koncentrálok maximálisan)
Rádiózás
19:30 14,287 Hz
Nem hallok
senkit, bemondom a pozíciómat, hátha valaki meghallja.
POS(12-30S;
144-22W) a cél 294 tmf-re van,
93 tmf-et tettem
meg az elmúlt 24óra alatt jó irányba!
Erősödik a szél
Bf.6 (néha 7) csak fockkal
vitorlázok.
2ig kormányzok.
2007.08.26 (337
nap)
Bar:1012
Hőm:32 fok
Szél Bf.6
Hajnalban órákon
keresztül esik az eső.
Reggeli: gyümölcs
és csokoládé
Ebéd: rizs és
füstölt sprotni
Du: Olvasok,
pihenek majd ellenőrzöm az állókötélzetet (nagy az igénybevétel)
Seb.:4-4,5 csomó 220-ra
Gyenge az akkum
az autopilot használat miatt.
Rádiózás
19:30 14,287 Hz
Összekötetés Freddyvel (Riport:5-1)
Várható időjárás:
18-21 cs 85-110 irányból
POS(13-31S;
145-51W)
A cél 188 tmf-re van, az elmúlt 24 órában 106 tmf-et tettem meg jó
irányba!
Vacsora:
babgulyás konzerv
2007.08.27 (338
nap)
Hajnali 1-kor
leesik a fock, a felhúzó leszakad. A 2. forestaggal húzom fel a fockot.
Nem vagyok túl jól beszedek egy algopirint.
Az autopilot
verete teljesen széttört (ez van rajta a kormányrúdon és kapcsolat az
autopilottal), a hegesztés mentén tört szét és enyhén el is deformálódott.
Hajnali 2-kor az autopilot nem működik. Vagy beázott vagy
csak az akku túl gyenge vagy a csatlakozó probléma. Izgalmas éjszaka.
Reggeli: gyümölcs
Lassított
tempóban haladok tovább.
A sebem teljesen
elfertőződött. Nem találok fertőtlenítőt, a rum után a lábamat sós vízbe
áztatom. Nem lett jobb. A hasam is fáj, talán a Nuku Hiva-i
víz miatt, 2 db Bolus adverstingers
(több napon keresztül) szerintem hőemelkedésem is van.
Energia tabletták
és vitaminok... Nehezen kontrolálom a hajót.
Szél: Bf.5-6, 90-100-ról nagy hullámok.
Csökkentett seb.: 2,5 csomó 230-ra
Du. 3-kor a fock leesett, a 2. forstag
elszakadt.
Dirkkel húzom fel
a fockot, nyikorog a csiga - gyakran ellenőriznem
kell majd.
vacsora leves, ami
teljesen kiömlött az ágyamra.
Nincs energiám
rádiózni - ma nem rádiózok.
2007.08.28 (339
nap)
Hajnali 5-kor
eltörik a javított bal száling. Fock le.
Tehermentesítem
az árbocot, majd elkezdem valahogy kezelni a helyzetet.
6-7 között az oldalmerevítőt
és egy tartalék felhúzót (ami nem túl erős) hátrafelé húzom/feszítem több
áttétellel, úgy ahogy ezt a legutóbb csináltam Galapagos után. Majd fock fel
De. szélerősödés
Nagyon fáj a
hasam, így egésznap pihenek.
Carina lassított
tempóban halad jó irányba.
Rádiózás:
19:30 14,287 Hz
Hallom Freddy-t, de nem értem mit mond.
POS(10-10S;
147-32W) 83 tmf a cél atoll
2007.08.29 (340
nap)
Első nyugis
éjszaka, igaz esik az eső szinte folyamatosan és vannak szélerősödések. Egy fock egész éjjel.
Bar: 1014
Hőm: 32-35 fok
Fáj a hasam.
A sebemet Betadinnel kezelem, végre megtaláltam (Köszi
Adri!)
Ebéd: lekváros
keksz és leves
Du.: Motor
ellenőrzés - az akku gyenge a beindításhoz, majd a pótakku, vitorlák
ellenőrzése
Pihenés és
olvasás
Ha holnap elérem
az atollt, akkor onnan 195-re kell mennem kb. 170
tmf-et, ami 1/4szél. Tehát kemény menet: dől a hajó, nagy erős és szembe
hullámok... addigra rendbe
kell jönnöm! Figyelnem kell, nehogy nagyon Ny-ra sodródjak az áramlat miatt!!
Rádiózás:
19:30 14,287 Hz
Hallom Freddyt, de nem nagyon értem. ő is
meghall, és a roger-eket is.
A pozíciómat
bemondom, remélem valaki majd érti.
POS (14-34S;
148-14W)
36tmf a cél
atoll.
20:00-kor ismét rádiózunk, de nem értjük egymást.
Most rosszabb,
mint korábban volt.
2007.08.30 (341
nap)
Bar: 1016
Hőm: 28-29
SZél: Bf.5 60-120 ról (gyakran változik az
iránya) néha Bf.6
Amikor egy kis
zápor elkap, akkor Bf.6-7 is lehet néha. Ma de. kb. 10 záport számoltam.
Reggeli: leves,
keksz, vitaminok, energia tabletta
Folyamatosan
vízhatlanban vagyok, mivel esik és nem akarok megfázni
(nehéz nem megfázni :-)
Ebéd: leves,
keksz, kukorica konzerv,
Mataiva nyugati
oldala mellett vitorlázok el. A keleti oldal mellett nem sikerült, mert az túl
éles lett volna.
Mataiva a Tuamotu legnyugatibb atollja, Rangiroa mellett fekszik el. A parttól 100 m-re, így jól
látom a falut is, Pahua a neve. Azért terveztem így
az útvonalat, mert így nem kell atollokat kerülgetni.
Egyedül megbízható motor és autopilot nélkül nem szívesen mentem volna közéjük.
Tahiti 164 tmf-re van és 195 irányra.
Félek, hogy az
áramlás (NYy nyom) és a nem megfelelő szél irány miatt esetleg "lecsúszok" Tahitiről. Nincs jó kedvem, alternatív terveket próbálok
kitalálni. Alternatív terv - egy másik sziget.
Nagyvit. reff (2/3) és fockkal vitorlázok
éles negyedben, ha erősödik a szél akkor leszedem a fockot (néha).
18:00 Fock le, vihar fock fel. Túl lassú lettem, de amíg pihenek jobb, ha nem
inog nagyon az árboc...
Rádiózás:
19:30 14,287 Hz
Nem hallok
senkit, bemondom a pozíciómat.
POS(15-05S;
148-45W)
154 tmf Tahiti.
Villámlik és
sötét felhők mindenhol, este vihar lesz. Az éjszaka nyugodtan telt, mivel a
vihar fock volt fent.
2007.08.31 (342
nap)
Bar:1016
Hőm: 29-30
Seb:2-3 csomó 180-ról
Szél: Bf.5-6 100-110ről nagy hullámokkal (néha esik az eső is)
Reggeli: keksz,
leves és vitaminok
Könnyű ételek a
gyomrom kiélése miatt
1/2-1/4 szélben
beállított kormánnyal és vitorlával vitorlázok, a hullámok folyamatosan
lassítanak
Bf.5 esetén teljes nagyvit. és fockot használok, ha túl sok a Bf.6-os befújás, akkor nagyvit. reff (2/3), ha lecsapp rám a szokásos "kisvihar", akkor viharfockot kell feltennem a reffelt
nagyvit. mellé. Persze ez sok mindentől függ, ha
folyamatos nagy szél van és 3/4 és hátszéllel haladok, akkor 1 fockot használok. Néha vihar fockot
(pl. Bf.6-7 között)
Rádiózás:
19:30 14,287 Hz
Sajnos nem hallok
senkit, de tudom, sokan hallgatnak...
Pozíciómat
bemondom, talán meghallják.
POS(15-47S;
148-54W) 111tmf Tahiti
Az elmúlt 24
órában jó irányba 43 tmf-et tettem meg.
Éjjel Bf.5-6 50-60-ról.
2007.09.01 (343
nap)
Bar:1017
Hőm:29-33 fok
Tegnap éjszaka
befejeztem Russell Banks,
The Darling (USA bestseller) könyvet.
Dan Brown: Da Vinci code után.
Elég sokat
olvasok mostanában, lehet, hogy inkább vitorlázni kéne? :-)
Reggeli: tegnapi
pörkölt maradéka
Általában a
citromból limonádét csinálok (sok citromom van, egy idősebb halásztól kaptam
Nuku Hiván akinek egy nagy gyümölcsös kertje is van)
De.
Szél: Bf.3 40-ről kicsik a hullámok.
Beállított
kormánnyal és vitorlával negyed szélben vitorlázok 150-re 2-2,5
csomóval.
Du. Bf.2 majd teljen elállt a szél... Furcsa ez az első alkalom indulásom óta.
Este is gyenge
szél- szélcsend! 1 csomóval haladok (kicsit több, mint
az áramlás)
Vacsora: Rizses
gomba
Rádiózás:
19:30 14,287 Hz
Valakit hallottam
egyszer és gyengén, de nem Freddy volt.
A pozíciómat
bemondtam, hátha ők hallanak.
POS(16-34S;
148-43W)
Tahiti 76 tmf-re van és 220 irányra. 36 tmf-et tettem meg az elmúlt
24 óra alatt.
2007.09.02 (344
nap)
Bar: 1012
Hőm: 32-35
Tegnap estétől a
szél Bf.0-1 között van, alig haladok!
Reggeli: tegnapi
vacsora és utána zabpehely
De. Teljesen
megálltam, a víz sima!
A pótakkut
rákötöttem az egész rendszerre, nem csak a motorra.
A motort
beindítottam és egy órát járattam.
A motor problémái
(jelenleg):
-Néha leáll:
talán a benzin ellátás nem ok. Ha pumpálom akkor jobb
a helyzet, de az sem
mindig jó, mert ha
túl sok a benzin, akkor azért áll le...
Még le fogok
ellenőrizni egy szűrőt (ami a benzin csővön van),
hátha az a probléma forrása.
-a motor a
gyertyát gyakran beköpi és fekete kormos lesz a gyertya - persze ezután nincs
szikra...
Du.
Bf.1-2 140-ről
Seb. 1-2zcsomó
210-re
Beállított
vitorlával és rögzített kormánnyal vitorlázok negyedben
Tim Relf: STAG könyvét is befejeztem, hogy lesz valaki
alkoholista ez a témája...
Csak most
fejeztem be, mert most találtam meg - ez jelzi a kabin állapotát
:)
16 után a szél
erősödött Bf.3-ra.
Így a sebességem
2-3 csomó 220 irányra.
19:30
14,287 Hz sajnos senkit nem hallottam a zaj 3 volt.
Bemondtam a pos.-t kétszer, hátha hallanak.
POS (16-52S;
149-03W)
Tahiti 49 tmf-re es 215 irányra van.
Az elmúlt 24
órában 26 tmf-et tettem meg.
Éjszaka nyugodtan
telt, hajnal 2-kor egy hajó ment el mellettem kb. 5 tmf-re.
2007.09.03 (345
nap)
Hajnalban gyengül
a szél. 6-kor keltem, ekkor Bf.0-1 volt a szél.
Így a sebességem
1-1,5 csomó 220-ra.
Bar: 1015
Hőm.: 30-34 fok
Napkeltekor már
látszik Tahiti (több, mint 30 tmf), igaz éjszaka is
látszottak már a fényei (40 tmf-re!). Ha őszinte
akarok lenni, akkor már tegnap 50 tmf-ről is láttam
Tahiti csúcsait...
Reggeli:
kétszersült
fasírttal (természetesen Biopont) és hagymával
természetesen ketchup-pal (3 USD) és majonézzel (7
USD), de legalább nagy kiszerelésben.
De. Nem haladok!
3/4 szélben vitorlázok folyamatosan kormányzok és
próbálom gyorsítani a hajót is! Nagyon nehezen megy:( max. 2-2,5csomót tudok
elérni, így sötétben lesz a kikötés, amit nem nagyon szeretek egy
megbízhatatlan motorral együtt...
Délután elkezdtem
motorozni. Néha leáll a motor. Így 3-4 csomót is elérhetek. A szél erősödött Bf.2-3-ra.
20:00-kor már látom a kikötő fényeit.
21:15 Vitorla le (Szél Bf.0-1, szinte nincs is)
A kikötő, ahova
tervezek beállni a nagyhajó kikötő is egyben nagy forgalom várható és elég sok
fény navigációs és egyéb... nem
egyszerű és még a motor is!!
A motor nem állt le, és én folyamatosan imádkoztam. Persze előtte a
főtankot teljesen megtöltöttem, illetve gyertyákat cseréltem és teszteltem,
mindent megtettem amit csak tudtam :)
22:00-kor kiököttem.
Ittam egy pohár
olcsó rossz bort, amit még Nuku Hiván vettem :)
1 liter dobozos
bor 7 USD.
A kikötés után
beszélgettem a biztonsági emberrel, holnap jön valaki
aki elvisz a marina irodájába. Elég biztonságos helynek tűnik a város.
Majd bementem
szétnézni a városba, mivel hétfő van, így 1-2 hely van csak nyitva és csak
néhány turista mászkál a kihalt városban.
Ünnepi vacsora:
Mao Chao churrysen egy
kínai gyors büfében 10 USD.
2007.09.04 (346
nap)
Reggel korán keltem
és elkezdtem takarítani a jobb oldali polcokat és a konyhát (csótányirtás),
vártam a marina alkalmazottját, hogy jöjjön és elmenjünk az irodába kocsival.
Messze lenne gyalog. Nem jött.
A középső
rekeszből 4 vödör vizet mertem ki.
Fockot
elcsomagoltam illetve az orrnál lévő flakonokat és vitorlatartókat újra
átkötöttem, jó lenne, ha majd a következő szakaszon nem veszíteném el.
Az akku töltő jó, így elkezdtem tölteni az akkukat.
Megismerkedtem Giovanni-val, aki a motorján elvitt
(természetesen bukósisak nélkül és úgy vezetett, mint egy olasz
:-) egy műhelybe az autopilot veretét meghegeszteni. Ingyen csinálták meg, igaz nem volt nagy munka. Giovanni,
egy olasz, akinek van egy polinéz barátnője, így egy évben 3-4 hónapot itt tölt
és közben kite-szörfözik.
Majd nagy nehezen
sikerült találnom egy Internet kávézót. 1 óra 12 USD!
Ez itt a normál ár :(
Délután elmentem
a tourist irodába térképért :)
14:00-kor nyitott az Immigration
iroda, így bejelentkeztem.
Találkoztam egy
német házaspárral, akikkel még Colonban és Balboában
ismerkedtem meg. Ők a hurrikán szezont Új Zélandon
töltik. Honlapjuk: www.sy-muline.de
Egy öbölben
horgonyoznak innen 6 tmf-re. Ott van Rotor is. Igaz
írtam nekik e-mailt is, de majd talán én is oda megyek a javítások után.
Miközben visszaértem
a hajómhoz megtaláltam Marc és Sonja
üzenetét a hajómon, ők is azon a horgonyzóhelyen vannak, ahol Rotor, és
invitáltak engem is oda.
Du.
Vettem 8 db
gyertyát a motorhoz (darabja 3 USD). Nem volt egyszerű bejártam a fél várost.
Lemostam édesvízzel
Carinát. Megtöltöttem vízzel a palackjaim egy részét (40 l)
Mosogatás. Mosás
Megismerkedtem
néhány helyivel, mivel a belváros sétányán állok, így sokan megállnak és
kérdezgetnek. Szokás szerint látványosság vagyok :)
Este Giovanni meglátogatott a barátnőjével.
Egész nap nem
ettem semmit, vacsora: kétszersült tonhallal.