Néhány hetem Tahitin majd Moorea-n

2007.09.05 (347 nap)

Hajnali 4ig internetezés. Mivel ingyen volt és minden oké volt, így nagyon örültem. Azért hagytam abba, mert elment az áram.

Rövid alvás 7ig. Rövid gyors reggeli: szardínia és kétszersült

De. a hajó oldalsó rekeszéből kimertem néhány liter vizet. Néhány ételt pl. 1 kg spagettit, 1 kg rizst is ki kellett dobnom, mert tönkrement. A hátsó rekesz pakolásakor (és csótánytalanítás is volt persze) 2 tiszta fehér Gammás pólót találtam (az egyiket fel is vettem már este!!)

Sajnos egész délelőtt eset, így nem tudtam lakkozni, műgyantás javításokat végezni. Majd a régi gyertyákat is tisztogattam.

Egy rövid szünetet tartottam, mert kicsit beszélgettem Daniel-lel, a helyi tévéssel. Ezért a városban jártam...

Találkoztam Gézával is véletlenül, ők mostanában indulnak tovább. Talán ismét összefuthatunk valahol... :)

Elmentem a kórházba a 2. hepatitisz elleni védőoltásért. Egyben megmutattam az elfertőződött sebemet is. Az oltó anyag a patikában 110 USD volt, az antibiotikum 30 USD és a kezelés költsége 30 USD.

Délután:

0. A hajós boltban vettem egy fél liter lakkot 27 USD-ért és 15 m jó kötelet (2. forstágnak) 45 USD-éer.

1. Anód keresése, az itteni hajósboltból elküldtek a Yamaha szervizbe, ahol semmilyen anód sem volt, majd onnan elküldtek a Since Thuno Hing-hez, ahol volt, csak más típus, azért vettem kettőt 20 USD-ért,

2. Cérna keresése, 2 hajósboltban nem találtam, elküldtek a API Yachting-hoz, amiben volt egy vitorla javító részleg is. Kaptam ingyen 20 m vékony és erős cérnát és a főnökkel kellemesen elbeszélgettünk. Látta a hajómat már a parton és a lányának nagyon tetszet...

Vettem továbbá 2 fogkefét 3 USD-ért, az utolsót is eltörtem már...

3. Mosás folyamatosan

Eljött Giovanni is a robogóján, Ő vasárnap megy haza a barátnőjével Olaszországba, de

persze Novemberben majd vissza is jönnek:)

Mellém áll egy katamarán, akivel még Kolumbiában, Cartagénán találkoztunk:))

Este elmentem áramot keresni, kínai kajáldák nyitva vannak reggel 5-ig :)

Szóval itt összehaverkodtunk, iszogattunk majd beültettek egy bodé aljába

és ott volt áram és net is...

Addig vagyok itt ameddig akarok :))

Magán vélemény Tahitiről:

sok a francia és sok a kínai, de kevés a polinéz.

Nagyon franciás hely, és csak nyomokban polinéz.

Sok a turista.

Drága.

És ez minden francia álma, ezt hallottam valakitől...

Este visszamentem a hajómra és egy jót aludtam, elvileg Giovanni-val kellett volna találkoznom, de fáradt voltam.

2007.09.06 (348 nap)

Folyamatosan gondolkozok, hogy a hurrikán szezont (2007.nov.-2008-máj), hol és hogyan töltsem:

1. ötlet az egyenlítő szigetek majd Indonézia

Mivel senki nem ajánlotta, és a nem kedvező vitorlás feltételek (pl. szembe szellek és szembe áramlatok) is ellene szól. Ami miatt elvetettem ezt, az az volt, hogy nem lehet ezen az útvonalon komolyabb műhelyt találni a hajójavításokhoz, néhány hónapot javításokkal kéne foglalkoznom, és nem vitorlázással.

2. Fidzsin megállni és ott tölteni a hurrikán szezont. Ez választottam. Egy jó hurrikán-biztos hajótelepen, ahol lehet, a hajóval foglalkozni. Most kezdek utána járni, hogy hol és miként lehet ezt kivitelezni.

Reggel korán keltem és elkezdtem a bal oldali rekeszeket vízteleníteni és tisztítani. Végre jöttek és az biztosítékot felkapcsolták, Van áramom. Tudok akkut tölteni és számítógépezni is, van itt ingyen Internet!!!

Elkezdtem internetezni és nem lett vége: képek küldése és naplóküldés és... sok sok ismerőssel végre msn/skype :)  így keveset dolgoztam:))

De.

- Napelem lakkozás - védő réteg javítás (még a Karib tengeren tört szét)

- a VHF rádió koax kábele és a hajón lévő lyuk közötti szigetelés javítása

- a horgony alatti polifoam ragasztása

- mp3 lejátszón zene frissítés

Délben csoki-krémet keksszel ebédeltem. Mostában nem tudok enni, csak keveset és könnyűt :)

Du.

Elmentem a Nautic Sport-ba ismét a két darab rossz Simrad TP10-zel, hogy csináljanak belőle legalább egyet :) Ez a hely a Simrad értékesítő itt Polinéziában, a következő Új-Zélandon van. Holnapra a szervizes arc megnézi és eldönti meg lehet-e javítani. A garanciális csere: 3-4 hét várakozást jelentene itt, ami nekem túl sok lenne. (Az új ára: 1000 USD ebben a boltban)

Vettem egy bagettet 67 polinéz frank, kb. 0.8 USD.

A Turista Iroda mellett kicsit gyorsabb a net és videó feltöltéssel is próbálkozok, de persze nem az igazi, mert nincs áram.

A csótányokkal kapcsolatban, Nuku Hiva óta folyamatos irtásban vagyok: vegyszeres és folyamatos takarítás. Igazából nem szeretek takarítani, szóval ez nehezebb néha, mint egy vihar :) de csinálom, igaz nehezen lehet ezeket kiirtani teljesen :(

Majd egy rövid városnézést tartottam, jó volt. A piacon megismerkedtem Bozoval (söröztünk).

Érdekeségek:

1. 1 fia van (az első gyerek 16 éves korábban születet a barátnőjétől)

2. majd 16 lánya lett 8 feleségtől

3. 6-7 fiút örökbe még fogadott

Nem tudom ez igaz-e :)

Bozo láncokat, gyűrűket készít gyöngyből és kókuszfa rostból a piacon és ott is próbálja eladni, ahol egyébként legtöbbször alszik. Úgy néz ki, mint egy jógi: kb.150 cm és 40 kg, hosszú haja és kis szakálla van :)

Majd visszamentem a hajóra netezni!

(Pl. képeket küldeni haza)

2007.09.07 (349 nap)

Itt Papetee kevés most a hajó, mivel szept. van és a legtöbb hajó ilyenkor már nyugatabbra van. Több marina is van, én a fő kikötőben állok, a sétány mellett. De Gaulle rakparton.

Zsuzsannával a Föld körül (Varsányi József):

A 18.század derekán fedezték fel a Társaság-szigeteket (Tahiti, Moorea...) a franciák, angolok és spanyolok. Első térképet J. Cook készítette. Raiatea-szigetén kötött ki, s a sziget lakói két pirogot küldtek a fogadására:

az egyikben egy gyönyörű polinéz nő ült, a másik egy sült malacot vitt. A rossz nyelvek azt mondják, hogy az angol gentleman a másodikat választotta.

Történelem:

Pomera-dinasztia hadihajók védelme alatt kb. 100 évig uralkodtak. Az utolsó 1880-ban mondott le, és a hatalmat átadta a franciáknak. Azóta gyarmat, 1958-tól tengerentúli felségterület. Papetee, a főváros 80 ezer ember lakik itt, ma drágább, mint Las Vegas, Monaco, Honolulu

Reggel 7:30-kor keltem fáradtan. A szomszéd francia mondta tegnap este, hogy holnap reggel 7:30-kor jön Daniel kamerával és riport készít... Szóval tiszta póló, mosakodás :)

Az interjú kb. 1 órás volt és hétvégén lesz leadva a Tahiti TV-ben :)

Nem tudom melyik csatornán, mert itt több is van :-))

Majd a szomszéd franciával dingivel elmentünk a Port Captain-hoz, pont szembe volt így dingivel 10 perc, gyalog 1 óra lett volna... Kiderült, hogy a marina iroda az itt van a parkoló után, a hajótól kb. 5percre. Bementem az irodába és speciális árat kértem :)

Kaptam ingyen 4 napot, de ma el kell mennem. - Nem jó hír, ingyen net és áram... Szóval az a terv, hogy a horgonyzó helyre átállok...

Másik rossz hír, hogy a Nautica Sport-ban:

Sajnos az autopilotokkal (Simrad TP10) komolyabb a probléma. Ismét víz kerül bele, és a motor mindkét autopilotban tönkrement. Tehát nem javítható, várom az új motort Angilából az autopilotokba. Rossz számomra, hogy akár 1 hónap is lehet, szóval lesz időm megismerni Tahitit! Valószínűleg az egyik garanciális csere lesz, a második nem és a motor ára: 80 USD. Ha itt nem tudom megjavítatni, akkor Ausztrália, a köv. állomás ahol lehetne (Új-Zélandon nem állok meg). Egy új itt több, mint 1000 USD lenne. Szóval most itt nincs alternatívám.

Ha elkészül az autopilot, akkor Fidzsire vitorlázok. Nov. elejétől/közepétől hurrikán szezon van a térségben, tehát nincs sok időm!!

Még töltök fel videókat ingyen innen a Turista Iroda mellől, itt elég gyors a WLAN (36-56 Mbps, és jó a jel erősség is).

Du.

Megnéztem a gyöngy múzeumot a városban, Toumatunál termesztik a híres fekete polinéz gyöngyöt :)

Majd Bozot is meglátogattam röviden. A piacon helyi zenészek helyi zenével szórakoztatták a közönséget és magukat. Indulok át a horgonyzóhelyre, elbúcsúztam a mellettem lévő francia katamarántól. (weboldaluk: http://chamm.houtetfort.com)

Átmotoroztam a marinába, közben 7 alkalommal kellett kicserélni az alsó gyertyát.

Mindig leállt a motor, mert fekete lett a gyertya...

Miközben kerestem a horgonyzóhelyet, jeleztek nekem a marinából, hogy álljak oda...

Odaálltam. 1 éjszaka ingyen van (20 USD lenne nekem), majd holnaptól átállhatok egy olyan helyre, ahol addig vagyok ingyen, ameddig akarok... Ezt a marina főnöke mondta.

Este a szomszéd hajón (46 lábas vashajó, 10e USD-ért vette 2 éve) vacsoráztam: barbeque :)

és persze söröztünk késő éjszakáig.

Megismerkedtem Brunoval, aki 7,5 m hajóján vitorlázik a környéken. Továbbá Izmáellel, aki

itt termel és árusit marihuánát. A hegyen van a háza és a kertje. A házigazda Steve, spanyol, tahisien szülők gyermeke, a felesége holland, 3 gyermekükkel laknak a hajón, amivel soha nem is vitorláznak, igaz tervezik, hogy 5 év alatt felújítják és talán Földet is kerülnének...

2007.09.08 (350 nap)

Tahitiről: http://tahiti.lap.hu/

Tahiti webcam: http://www.tahitiplanet.com/webcam.htm (nem látszom:-)

Reggel elmentem venni 23 l üzemanyagot (35 USD), majd reggeliztem péksüteményt.

Rendcsinálás után elkezdtem csiszolni majd, lakkozni a hajó fa részeit.

Megismerkedtem Ludoval (40 éves francia, 10 évig katona volt), aki itt lakik a mólon, 42 lábas fém hajóban. Söröztünk majd elmentünk ebédelni a haverjához, Richardhoz (Francia), aki a köv. kisvárosban lakik a családjával. Felesége Silvia (37 éves medisz vagyis kínai a mamája és polinéz a papája, és Bora Bora melletti kis szigetről származik) tahisien neve Téróró.

4 gyermekük van: Eva, Jenifer, Mari...

Tahisien nyelv lecke:

mánújá - egészségedre

máurú - köszönöm

mimi - macska

oti - vége

maújázs - horgonyzás

támá mété - jó étvágyat

Téróró elmesélte mit is jelent a tetoválásom:

két tiki egy nőnemű és férfi nemű védi a hajót a tengeren, ami én vagyok és a hullámon szörfözök Van még egyéb jelentése is, de az bizalmas, ide nem írhatom :)

Annak is van jelentősége, hogy hol a tetoválás (jobb lábfej) és

persze a polinéz misztikumról nem is beszéltem még... de az már nem fér ide :)

Héké moáná - szörfözök, vizen vagyok és haladok-haladok meg nem állok, bátor és erős vagyok. Tehát új nevet is kaptam ezzel a tetoválással, polinéz nevem:

Héké moáná -a Marquises verzió-, é moáná -a Tahisien verzió

Ennek nagyon örülök!

Szóval el kellett jönnöm ide, és Téróróval beszélnem, hogy meg tudjam mit is jelent a tetoválásom. Mohi, az jelenti, hogy egy fiú, aki védi magát: legyőzhetetlen

Estefelé értem vissza a marinába a hajóhoz, még a horgonyt elpakoltam, és néhány gyertyát megtisztítottam.

Miközben elmentem zuhanyozni találkoztam Markkal és Sonjával, éppen a városba indultak. Szombat este van, ilyenkor nagy a buli Papetee-ében :) Én is bementem kicsit szétnézni és ingyen internetezni. Ismét a securitis-ekkel haverkodtam össze, amúgy ez az este Papeete-én nagyon turistás nekem.

Van egy nagy tér a kikötő mellett, ahol egész éjjel kocsis kínai büfék üzemelnek: este 6-tól reggel 5-ig.

Késő este nem jár busz, így a helyi fiatalok vittek el a Taini Marinához, 10-15 perc kocsival...

2007.09.09 (351 nap)

Reggel korán keltem.

Philip, a marina managere meglátogatott és megmutatta a bóját, amit nekem tett ki tegnap. Szóval oda állhatok... (Ott 1 6m a mélység és a talaj sem tökéletes)

De. lakkoztam az evezőket és a fa mahagoni kapaszkodókat a fedélzeten.

Meglátogattam Brunot a hajóján, 24 lábas hajót 25e USD-ért vette, de nagyon jó állapotban van és jól felszerelt.

Brunoval sétáltunk a kikötőben, és ismerősökkel találkoztam (még Colonból, együtt volt a tranzitünk :-). Meghívott ebédre. Sült birka szív és sült hal sült krumplival, utána sör.

Du. Filmet néztem.

Este 6-kor kiálltam bójára.

2007.09.10 (352 nap)

Reggel megjött Francois, akivel még Nuku Hiván találkoztam. Mellettem dobott horgonyt. Ő is tovább lesz itt, mert alkatrészre vár.

De. Lakkoztam a kormányt és a fa mahagóni kapaszkodókat.

- Vészlámpát ragasztottam meg,

- Csatlakozók tisztítása

- Anód rögzítése a motoron.

Észrevettem, hogy a szkeg és kormány közötti kis veretet tartó egyik csavar kiesett, a másik bent van. (A köv. állomásig ennek bírnia kell.)

Du. A közeli lagoonhoz úsztam, elég nehéz volt az erős áramlás miatt.

Meglátogatott Mark a barátaival, ők is búvárkodtak arra, amerre én voltam.

A szomszéd német házaspár is átjött dingivel beszélgetni, ők már 11 éve hajóznak.

A hurrikán szezont Tahitin akarják átvészelni...

Egész nap a hajón voltam és lazitottam.

Vacsora: Spagetti

2007.09.11 (353 nap)

Ma is korán keltem és ez esti spagettit reggeliztem kávéval.

Reggel 8 körül ismerős fekete vitorláshajó dobott horgonyt a közelemben. Még Nuku Hiván találkoztam velük.

A kapitány egy negyvenes leszbikus nő és a crew egy idősebb ausztrál házaspár.

Majd a szomszéd nagy hajó dingije vitt ki a partra.

De. bementem Papeetebe és érdeklődtem az autopliotról. Válasz: 2-3hét várakozás

Vettem egy lámpát 24 USD-ért, LED-es és vízálló. (A vészlámpa kivételével az összes lámpám rossz, pedig az összes búvárlámpa volt!)

Elvittem a fényképezőgépemet megjavíttatni, mert az is rossz lett: lens error - nem lehet használni, csak a fényképezőgép megnézése 25 USD! Vettem egy eldobható gépet 21 USD-ért. Szétnéztem a város piacán is.

Du.

Elmentem a polinéz múzeumba nagyon izgi volt (a jegy ára 6 USD). Majd egy közeli barlangot és parkot nézem meg (Grotte de Maraa, Paea város). A buszjegy: 1,5-2,5 USD között mozog, függ a távolságtól, plusz este drágább! A marináig stoppoltam, egy kocsi vett fel érdekes helyi fiatalokkal. Este benéztem még Vataohoz majd néhány sör után visszaúsztam Carinához.

2007.09.12 (354 nap)

De. elmentem a közeli akváriumhoz (Punaauia város), majd busszal a Gauguin múzeumhoz és egy botanikus kertbe is (Paeari város). Bejártam a sziget nyugati oldalát.

Beszéltem a motor szervizzel és egyeztettünk időpontot is. Majd este később a Pitanga kapitánya átjött és felajánlotta a segítségét, mivel motorszerelő :) Pénteken átjön megszerelni a motort.

Du. Vataonak beköszöntem és Francois-szel (még Nuku Hiván találkoztam vele.) elmentem kicsit vásárolni. Találkoztam Jeffersonnal és a barátnőjével is, velük is Nuku Hiván találkoztam.

2007.09.13 (355 nap)

Ha a virágot a jobb fül mögé tesszük, akkor keresünk nőt, ha a bal fül mögé tesszük, akkor van barátnőnk/feleségünk... ezt ma tudtam meg.

De. elbuszoztam Papeetebe, sajnos az ingyenes Internet megszűnt, gondolom túl sokan használták :) Majd Pirae, Mahina buszoztam/sétáltam/stoppoltam :)

Megnéztem Pointe Vénust, Tombeau du roi Pomare V. (utolsó király), Musee James Norman Hall (Bounty könyv írója!) és néhány strandot is.

Stoppolás közben megismerkedtem egy fiatal Francia párral, akik repülővel utazzák körbe a világot. Majd helyi fiatalokkal, akik kakasviadalról jöttek egy megtépázott kakassal. Itt és Nuku Hiván is nagyon kedvelt játék ez... csak nálunk nem.

Szóval egy érdekes téma: kábítószer. Itt mindenki szív marihuánát, része az életnek. Már reggel is néhányan szívnak, de este szinte mindenki. Magyarországon kényes téma, de itt még a rendőr is szív... talán ez a válasz mindent elárul. Igazából az elmúlt 1 évben minden városban/országban/szigeten előfordult ez, de talán itt a legjellemzőbb! 50 USD egy gyufás skatulya marihuána, de néha olcsóbb... a Karib-tengeren ingyen volt, mert egyszerűen mindenki termelt :)

Az árak elszálltak nagyon!!! A boltban vannak 500 USD-ért borok, de 10 USD alatt szinte nem is lehet bort kapni. Sör 2 USD, sajt 3 USD, talán az Internet a legdurvább 10 USD egy óra!

Este találkoztam véletlenül Larsennel a marinában, ma érkezett meg. Ittunk egy sört a mólón, pont volt nálam kettő :) Nuku Hiva - Tuamotu szakaszt 5 nap alatt tette meg, majd a onnan Tahitig 2 nap alatt ért el. Még nem tudja mit csinál a hurrikán szezonban, de lehet, hogy ő is Fidzsire jön:)

2007.09.14 (356 nap)

Délelőtt vártam a Pitanga kapitányát motor szerelésre. Vele még Colonban (Panama) találkoztam, és az akkori legénysége Ronald volt az egyik linerem (kötélkezelőm) a kétnapos tranziton. Jelenleg egyedül van egy hatalmas 2 árbocos hajón, szerintem minimum 55-60 láb!

A története:

Egy vállalat igazgatója volt, majd nyugdíj után elindult Franciaországból vitorlázni a világba. Jelenleg 4 éve van úton, és most 67 éves. Párizsban lakott, így van közös témánk: Párizs. Néhány éve meghalt a fia igen fiatalon autóbalesetben, és ezt még nem heverte ki (nem is lehet)...

Du. bementem Papeetebe, rossz hír, hogy a lencse hiba javítása a fényképezőgépen 130 USD! Mivel fizettem már 25 USD, így ma még kifizettem 105 USD :(

Mostanában többen koldusnak néznek, pl. ma valaki 1,5 USD-t akart adni kenyérre. Volt aki egy marha konzervet akart adni néhány napja...szóval ez a dolog sem dob fel. Ezt kicsit ellensúlyozza, hogy sokan nagy hajósnak tartanak itt (nem ott) a kikötőben, ami ha nem is igaz, de jól esik. Téma vagyok itt a Csendes-óceánon. Persze nem csak én:

2 hete egy francia elveszítette a hajóját Tuamotunál. Az atollban horgonyzott, majd egy 30 csomó körül szél jött. Az atollok nem védettek, így erősen fújt a szél és hullámok is voltak. A horgonylánca rácsavarodott egy korallra és eltört néhány óra alatt. A hajó hihetetlen gyorsan a korall padra sodoródott. 18 m-es hajó volt! A biztosító mostanában fizetett ki neki 300 eUSD-t. A felesége idegösszeroppanást kapott, egy enyhébbet most már jobban van...

Mindennap jön valaki a hajómhoz kicsit beszélgetni, néha helyiek kajakokkal.

Du. Kaptam kölcsönbe néhány hétre egy dingit az egyik szomszéd hajóról (Mon atoll Max2). Nem kell esténkén visszaúsznom a hajóhoz :)

Majd átjött a kapitány (Jean) motort szerelni. Este 6-ig szereltünk, a karburátort tisztítottuk meg. A végén már lámpával világítottam. Az elején, a tesztelés során kigyulladt a motor, de szerencsére eloltottuk. Akár robbanás is lehetet volna, a szikra ellenőrzése során történt ez a baleset...

Majd átmentem a Pitangára sakkozni. 1:1 az eredmény. Néhány narancs rum után ettünk egy kis bagetet sonkával egy kis francia borral. Majd Jacques Brellt hallgattunk... Je arrive :) Nagyon híres francia sanzon énekes.

Majd átmentünk a Lunára, Larsenhez és még ittunk 3 sört. Kb. 4-kor feküdtem le.

2007.09.15 (357 nap)

Reggel átjött Jean a motort tesztelni (20 perc motorozás az öbölben), sajnos nem lett jobb.

Ismét motorszerelés: A benzinpumpa gyengélkedett, a membrán volt elszakadva. Jean a hajóján készített nekem egy új membránt, eredeti foglalkozása motor szerelő volt, és nagyon

gyakorlatias ember. Majd betettük az új membránt. A motor teszt tökéletes lett. Szóval a motor ok és nem kellett fizetnem a motorszerelésért! Itt ez több száz USD lett volna...

Ebéd Larsennel a Lunán kókuszos-citromos hal (tipikus polinéz étel) Francois-szel.

Du. átmentem Vátéához beszélgetni, majd este is, mivel ma is tartott egy barbeque partyt.

Közben a marina bárjában kerestem Larsent is, de helyette a Basic Logic legénységével és utasaival találkoztam. Szóval söröztem egy olasz milliomossal, aki Romában él, de egy Swan 65-össel vitorlázgat. Panamában 3 napot vártak a tranzitra: rekord. Szóval van pénze, talán nem annyi, mint a magyar miniszterelnöknek, de azért van :))

2007.09.16 (358 nap)

Reggel 10-kor átmenetem a Pitangára, hogy segítsek az árboc beálltásban, a babystagot lazítottuk meg... Majd sakkoztunk néhány órát. A végén sakkórával 2-3 perces partyk, nehéz volt főleg néhány narancsrum után.

Majd áteveztem Lunára és Larsennel ebédeltem. Néhány könyvet kicseréltünk. Most mondta el Larsen, hogy az egyik kötélkezelőmnek, a holland Natasának, igen komoly áttételes rákja van, és az orvosok csak néhány hónapot mondtak neki. Ezért utazik a világban, és igazából ő volt a legvidámabb az egész úton. Ettől nagyon rossz kedvem lett...

Majd áteveztem Geminire és dumáltam Francois-szel is.

Késő délután próbáltam vadászni halra, de nem nagyon volt hal a Carina körül, csak egyszer láttam egy nagyobbat, ami el is úszott gyorsan. Találtam viszont egy 20 kg horgonyt 12-14 m körül jó állapotban (boltban 500 euro lenne), ki is vettem. Még nem tudom, hogy megtartom-e, sajnos kicsit nehéz, de egy ilyen horgony néha jól jöhetne!

Este beugrottam Vátáé-hez, majd egy szűk órát interneztem a kikötőbe (WLAN: ironet, 5 USD/óra) Az ő egyik barátja a Horn foknál halt meg, egyedül vitorlázott egy nem teljesen jó vitorlással, és túl sok víz ment be a hajóba. Ezek a történetek nagyon lehangolnak.

2007.09.17 (359 nap)

Reggel az új horgonyomat tisztítottam, majd a szálingot javítottam meg. Reggelire szardíniás spagettit főztem.

Reggel Pitanga kapitányával és a szomszéddal is trécseltem egy kicsit.

Bementem Papeetebe, az autopilotról érdeklődni. Mark azt mondta ez a hét vagy a jövő hét...

A kamerámért is elmentem most már jó! Találtam egy ingyenes WLAN hálózatot, de sajnos miután két videót fel ftp-ztem, lehalt az Internet...

Találkoztam Tihivel is, és elmentünk Bozot megkeresni, de nem volt otthon.

Visszabuszoztam Tahiti Marinához Vátéával és a gyerekeivel. Majd elmentem Francois-szel vásárolni...

Beszélgettem kicsit az egyik szomszéd francia hajó kapitányával, és segíteni szeretne az árboc projectben. Szóval az árboc projecthez sok ember és sok jó ötlet kell, de lassan gyűlnek :))

Estefelé az olasz milliomossal tunkoltam a tegnapi marhapörköltöt bagettel. Előtte azért megittunk néhány rum kólát: ) Legénysége: Luis (spanyol), Steave (angol) és egy baszk :)) Jó fej és érdekes ember.

Éjszaka: Net

István barátom blogja: http://jimiarpuju.blog.hu/

Magyar fiatalok. Ecuadorban. A Shuar indiánok földjén.

2007.09.18 (360 nap)

9-kor a szomszéd hajó kapitánya ébresztett, mivel ekkora volt megbeszélve a "meeting", volt 1-2 ötlete az árboccal kapcsolatban, itt persze mindenkinek vannak ötletei :))

Majd reggeli helyett megragasztottam a búváruszonyomat, tegnap ismét eltört...

Reggel elmentem Tiareibe, ahol megnéztem a vízeséseket ( Aurumai: Haamaremare Iti, Haamaremare Rahi, Vaima Huta) és a tenger partot. Sajnos a Trou du Souffleur (Blow hole) nem látszott valami jól.

Odafele busszal mentem, visszafele gyalog mivel nagyon szép a tengerpart végig. Megállt egy kocsi, ahol 2 francia ült és elvittek valameddig. Illetve előtte meghívtak ebédelni magukhoz, mivel búvárkodni voltak, vadásztak, így elég sok haluk volt. A halat mesterien készítették el (főleg Eric, de persze Fred is). Mahinában laknak, és a Moána Pizzában dolgoznak, néha lakásokat festenek ki, szóval próbálnak élni...

Du. Pepeeteben kerestem ingyen netet, de nem jött össze. Majd visszamentem Taina Marinába. Francois-szel egyeztettem, aki holnap segít az árbocjavításban. Az ő árbocáról érem majd el Carina árbocát és onnan teszek veretet az árbocra a babystagnak. Majd a két felhúzót is még befűzöm az árboc végéről.

Este átmentem Vátéához, kaptam Tőle 2 inox szegecset.

Éjszaka Internet, és még a cikkel sehogy sem állok.

A problémám, hogy amit írni szeretnék, azt nem írhatom le: öncenzúra, ahogy Eszterházy Péter fogalmazott. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy túlságosan messze járok a "magyar valóságtól"...

2007.09.19 (361 nap)

Néha kapok olyan üzeneteket, hogy hagyjam abba, mert túl veszélyes, és már eleget bizonyítottam. Én nem bizonyítani akarok, hanem egy jót vitorlázni.

Tahiti nyelvlecke 2.

Maeva - Welcome

Fájtóitó - elköszönéskor, ha spécit akarsz mondani :)

Itt végre van sok kenyérfa gyümölcs, és néhány igen spéci gyümölcs: Mape, Carambole

Továbbá ittam néhány napja corossolt nevű gyümölcsből készült italt. Ez egy alma nagyságú zöld és tűskés kivül, belül fehér gyümölcs. Az ízét nem tudom mihez hasonlítani.

Reggel korán keltem és elkezdtem készülődni a mai napi nagy projekthez. Mai projekt: árboc javítás

1. lépés 1-2 veret feltétele popszegeccsel, majd a 2. forstag feltétele és a fock felhúzó újra befűzése.

A főgond, hogy nincs szegecselőm, így 9-től a szomszéd ismerős hajókhoz áteveztem kérni, Maestro (francia) kapitány adott egyet, amire azt mondta, hogy jó inox veretre is. Továbbá adott krémet, ami a alui és az inoxot elszeparálja egymástól.

Előtte persze a szerszámokat és köteleket és minden apróságot bekészítettem, majd a reggeli kávé után 10-kor átálltam Francois mellé. A hajó neve Gemini. (Ő valami hasonlóban segített Nuku Hiván is.) 2 kötéllel egymáshoz kötöttük a hajót, 6-7 puffert tettünk közéjük. (A víz itt elég nyugodt, és így nem volt nagy gond, igaz ha elment egy motoros mellettem, akkor a Carina eléggé bemozgott.)

A 2 lyuk fúrása után, a szegecselés nem jött össze. A felső sikerült, de az alsó abszolút nem (majd később kiderült, hogy oké). Így elkezdtem keresni egy alkalmasabb szegecselőt. Persze nem találtam. Az egyik hajón, van de nem a legénység kora reggel elment a hajóról...

Kora délután találkoztam Ronalddal, aki a kötélkezelőm volt a panamai tranziton. Vett itt egy hajót 70,000USD-ért és azzal fog majd vitorlázgatni. Mesélte, hogy Herbert a másik kötélkezelőm, is erre járt, de már nem a Nomadlife hajóval, hanem egy nagy katamaránnal. Legénységgel hajózni mindig konfliktusokat jelent, és gyakran ezeket nem is lehet feloldani, megoldani.

Megismerkedtem néhány hajóssal itt a marinában, miközben a szegecselőt kerestem. A keresés sajnos nem volt eredményes... Gyakran találkoztam itt Polinéziában legénységgel, akik Panamában csatlakoztak egy hajóhoz, ott ez könnyen megy mivel, sok hajóban nincs elég legénység.

Délután 1 sör után folytatódott a munka a két kötelet (2. forstag, fock-fel) visszafűztem legalább. Majd az árbocon lévő eltört veretet (eredetileg viharfock felhúzó volt, amit Galapagostól babystagnak használtam) próbáltam kicsavarozni, persze nem ment...

Estefelé visszamentem a bójámra kicsit pihenni is. Vacsora: tészta rakottkáposztával és marha konzervvel.

Este 7:40-től Internet éjszakáig. A képeket nem tudom fel ftp-zni, mert lassú a WLAN itt, így levélben küldöm haza Apunak. Kicsit lassabb így ez is.

2007.09.20 (362 nap)

De. szegecs ellenőrzés, igaz oké, de nem nagyon tetszik Fogok tenni még egy veretet, vész tartaléknak. Egy másik hajó kapitányának van egy nagy és erős szegecselője inoxra. Ez a project vasárnap du. lesz. Ugyanúgy majd beállok Gemini mellé.

Sok apró munka pl. szélgenerátor ellenőrzés és egy kevés szilikon zsírral bekentem.

Du.:

Rádió próba Freddyvel:

1. 13:00 21,373 MHz hallottuk egymást. Riport: 5-4

2. 16:00 18 MHz nem tudtam behangolni, de hallottam 5-4-gyel Freddyt.

3. 20:00 14,287MHz nem halottam Freddyt.

Francois-nak adtam a talált horgonyt, mivel kérte. Meg akarta venni, de mondtam, hogy nem akarok üzletet csinálni, mivel haver. De valamit kérnék, egy holland fordítást és rövid összefoglalót az utamról... Szóval készül a holland verziója az oldalamnak :)))

2007.09.21 (363 nap)

Elmentem Tahitibe. Tahiti két részből áll: Tahiti nui (nagy sziget)és Tahiti iti (kis sziget), és köztük egy átjáró van... Elbuszoztam Taravaoba, majd átsétáltam Afaahitibe onnan a kilátóhoz, Igaz ezek nagy részét stoppolással tettem meg, itt nagyon kedvesek az emberek és megállnak és elvisznek... szóval így sok érdekes emberrel ismerkedtem meg.

Majd lesétáltam a partra és a strandon mászkáltam majd az úton. Később megismerkedtem Brunoval. 44 éves lovász (esténként zenész) és mutatott egy igen kellemes strandot. (Itt mindenhol strand van :-) Majd adott egy kókuszt (ez volt az ebédem). Elmentünk a házába majd a lovardába is. Érdekes helyek és emberek.

Estefele stoppal mentem el Papeetebe, mivel nem volt busz, majd onnan busszal a Marinába. Kellemes nap volt

Este átmentem Vátéához iszogatni és beszélgetni, minden este sok-sok ember van nála/náluk... Finom borokat ittunk, csirke krumplival volt a vacsora.

2007.09.22 (364 nap)

Reggel korán keltem és elkezdtem dolgozni. Epoxival simára kentem a korlát alját, hogy a szigetelést majd jobban meg tudja csinálni. Majd kicsit úszkáltam és több kisebb munkát elvégeztem.

Ebéd: Camamberes tészta.

Du. Jean Cleud jött és együtt megcsináltuk az árbocot, most EGYENES (talán először)!! Kellett a babystag!! 2-3óra munka közösen egy kávé szünettel, de tökéletes lett. Nagyon hálás vagyok Jean-Cleaudnak, egyedül nehezen ment volna, igen jó ötletei voltak, a visszagorbítésre... 2-3 plusz kötéllel feszegettük az árbocot.

Larsen fénymásolt 3 átnézeti térképet nekem is (10 USD) a köv. szakaszról. Át is hozta késő du.

Majd a Pitangán ünnepeltük meg, rum naranccsal, sakkal (folyamatosan vesztettem), majd egy finomat vacsoráztunk. Mivel szereti a politikát, így a francia politikai helyzetről kellett beszélnünk, de a bor finom volt :)) Hajnali 1-kor eveztem vissza Carinára.

2007.09.23 (365 nap)

Reggel 3:50-kor keltem és 4-kor Francois-szel bementünk Papeetebe, mivel 4-kor nyit a piac. 5-re be is értünk. Ilyenkor sokkal érdekesebb a piac, mint délelőtt. Sokkal több hal van például :)

Reggelire ettem egy bagettet és sült kolbász/sült malac féléket (5 USD). Majd bejártuk az egész piacot, utána elmentünk a templomba (katolikus), igen szépen énekelt a kórus. Franciául, Tahitiül és kínaiul is beszélt a pap és énekeltek a hivők...

Majd visszasétáltunk a Marinába, meglátogattam Vátéát és sajnos kiderült, hogy a haverunk Téháo kórházba került, mivel hajnali 2-kor többen megtámadták a Marinába és alaposan megverték...

Mosok Vátéánál. Panama óta csak kézzel mosok, de most néhány dolgot (pl. hálózsák) mosógéppel!

Du. átálltam Gemini mellé és felmásztam ismét az árbocra egy Gemini felhúzó segítségével. Fúrtam 2 lyukat majd egy veretet szegecseltem fel az árboc közepe fölé. Az előző szegecselés nem lett tökéletes, mivel akkor nem volt normális nagy szegecselőm. Nehéz művelet volt, mivel fújt a szél és hullámos volt az öböl. Vasárnap mindenki a motorcsónakkal megy a környékre, így a motorosok is nagy hullámokat, keltettek, de nem estem le :-)

Majd elkezdtük javítani a Gemini generátorát, átjött Larsen is és együtt meg is csináltuk :)

Estefelé iszogattunk, majd Internet, de sajnos nem volt skype/msn Francois gépén.

2007.09.24 (366 nap)

Évforduló: 1éve indultam el Koperből...

Délelőtt bementem Papeetebe busszal beszélni Markkal. Ezen a héten talán már megkaphatom a javított autopilotokat. Majd a Yamaha boltban vettem új membránt a motorba (10 USD).

Találtam egy ingyenes WLAN hálózatot a városban, sajnos nagyon lassú, így az ftp nem is oké rajta.

de amíg az akku jó volt használtam a netet.

Egy kicsit bevásároltam a Leader Pricban, majd visszasétáltam a marinába.

Alig tudtam visszaevezni Carinához olyan erős szél volt.

Du.

Ma rendesen ebédeltem: rizst és fasírtot.

Majd a spannereket rögzítettem rézdróttal.

Elkezdtem a csótányokat írtani a korábban vett erős méreggel...

Beszélgettem Larsennel és Francois-szal is egy kicsit.

Este átmentem Vátéáék-hoz a marinába kicsit beszégetni. Majd írtam a naplómat és töltöttem a laptop akkuját is. Sajnos az Internet itt a marinában mostanában nem OK.

2007.09.25 (367 nap)

Reggel átvittem a pólóimat, nadrágaimat Vátéához, és nála mostam (ill. a felesége). Majd a korlátot rögzítettem Jean Cleaud-dal, kellett hozzá a fúrója, tömítőanyaga (vékony neoprénje). Remélem így tényleg nem fog ott beázni a hajó, több, mint 6 hónapja ez állandó probléma volt... Utána közösen kávéztunk. A múltkor 3 csótány átment Pitangára a ruhájába Carináról, de viccesen fogta fel :)))

Francois ideadta a holland fordítást, tehát lesz egy holland (Dutch) az oldalamon. Mostanában kaptam egy francia fordítást is... Tegnap néhány helyit meghívott a hajójára. Az egyik használta a WC-t, de nem tudta hogyan is kell használni, szóval most szét kell szednie majd az egész WC-t, hogy kivegye a rendszerből a WC papírokat...

Du.

1. A napelem csatlakozóját kiiktattam, mivel a tengervíz kicsit megette és nem zár tökéletesen. Csak összekötöttem a drótokat csatlakozó nélkül és leszigeteltem. Ez az egész a kabin hátsó részében van, és elvileg nem éri tengervíz...

2. A csótány irtás folyamatos történik a tegnap vásárolt porral (6 USD), ez egy erős méreg kevés is elég, (emberre persze nem veszélyes :) Sajnos még nem látom az eredményt...

Majd úsztam egyet

Estefelé

Átmentem Larsenhez (Luna), holnap indul tovább Morrea felé, majd talán ő is megáll Fidzsin. Majd beugrottam Vátéához, Téháoval is találkoztam. Már jobban van, de még látszanak a verés nyomai... Este 9-től sakkoztam Jean-Cleauddal, közben rumozgattunk.

Tahiti és Moore

2007.09.26 (368 nap)

Reggel korán keltem kimentem a partra, de nem volt Internet ill. folyamatosan megszakadt. Bementem a városba, ahol tudok egy ingyenes hálózatot. Miközben netezetem, sok ember megállt és nézte a monitort. - no problem - magyarul e-mail-ezek, nem sokan értik ezt itt :-)

Du.

A hajó körül tettem vettem, pl. bum és korlát visszahelyezés, a három 25 l vizes tartályt rögzítettem. A forstagot is kicsit módosítottam betettem még egy seklit, hogy a spannerbe több menet jusson. Majd főtem egy spagettit (abszolút magyar alapanyagokból!) estebédre.

Este Francois-szal elmentünk az Intercontinentálba megnézni egy polinéz tánc estet. A belépés ingyenes volt (ittunk egy sört 3,6 USD). Igen kellemes este volt, sokféle tánccal (egyórás volt az előadás).

Este a parton próbáltam netezni, de nem sikerült. Majd nagy nehezen összejött, de sajnos csak a fizetős net volt, és azon már csak 40 percem mardt...

2007.09.27 (369 nap)

Tata ma 80 éves. Boldog szülinapot!!

Egy igen hangulatos a lagúnábam vagyok, közel a Taina Marina. Minden reggel, délután és este eveznek a helyi fiatalok, idősek, lányok és fiúk és közben hangosan számolnak... Ez itt nemzeti sport. Vannak néha kisebb versenyek is!

Itt vagyok már 3,5 hete, lassan elegem van ebből a jóból :)

Reggel bebuszoztam Papeetebe, 1,5 óra ingyen netezés után (a városban találtam egy jó, de lassú WLAN-t), majd elmentem a Simrad központba (Nautica Sport), hogy érdeklődjek az autopilotomról. Sajnos a motor még nem jött meg, talán holnap.

Majd a városban egy "turista" rendezvény sorozatba csöppentem, volt evezős verseny, kókusz préselési verseny (tradicionális módon persze, lásd. képtár), elmentem egy polinéz festő képkiállítására. Utána visszabuszoztam a Marinába.

Vásárlás:

szójaszósz(1,5 USD) - a köv. hónapokban a rizst ezzel fogom feldobni

curry (0,5 USD), - már nem volt semmi fűszerem

kókusztej konzerv (0,5 USD) - a nyers halat áztatom citromlében és kókusztejben 1-2 óráig, utána kész az ebéd (gyors, nagyon egyszerű és persze finom is!)

chili szósz - már minden ételt unok, ezzel új íze lesz mindennek:-)

Rádió teszt Freddyvel 21 373 kHz:

12:45 (Tahiti idő)

Riport Freddynek: 5-3

Nehezen hangoltam be.

13:30 (Tahiti idő)

Riport Palinak: 5-7

Nagyon nehezen hangoltam le.

13:40 Freddyt is meghallottam, de a jelerőssége 1 volt.

13:50-kor is jól hallottam, majd egyre rosszabbul...

Munkák:

Hátsó rekesz pakolása és csótány-irtása.

A szélgenerátor rögzítésének fixálása.

Tömítések szilikonnal.

A spanner védő csővek rögzítése.

Korlát ragasztása.

A napelem kábelének dugójának rögzítése, néha kiesett a dugó és egy kevés tengervíz bement a kabinba, és a csatlakozót is ez tehette tönkre. Majd a hajó aljának a tisztítását is elkezdtem (ez egy nagy munka lesz!)..

Du. 5 után átmentem Francois-hoz egy sörre, majd kimentem a partra Vátéá-hoz.

Iszogattunk és beszélgettünk. A könyvembe írt egy oldalt a felesége is, sőt a két gyermeke rajzolt nekem!! Visszakaptam a kimosott ruháimat, Panama óta nem mostam mosógépben (közel fél éve), és Vátéá adott nekem néhány használt pólót is, ami az én pólóimhoz képest újnak tűntek!!

Majd szokás szerint a marinába akkuk töltése és számítógépezés (pl. útvonaltervezés).

2007.09.28 (370 nap)

De. bebuszoztam Papeetebe, ingyen Internetezni. Sajnos annyira lassú a net, hogy szinte e-maileket sem tudok írni/küldeni. Ftp teljesen reménytelen, a képeket e-mailen küldöm el (egy kép percekig tart).

A turista irodában töltöttem a laptop akkuját, a hölgynek nem vagyok szimpatikus, de azért megengedte.

Ebéd: bagett és camamber

Majd ismét neteztem 1,5 órát a lassú WLAN-nal.

Elmentem a Nautic Sportba. Rossz hír: még nem jött meg az alkatrész, jövő hét szerdáig várnom kell!!! Lassan mégy hete vagyok itt, azért ez kicsit már sok :-(

Elhatároztam, hogy elmegyek Mooreába, legalább megnézem azt a szigetet is. A távolság nem nagy 20-25 tmf. Elég gyorsan át lehet kompozni (a jegy 10 USD) Papeetebe, ha megjön a pilot, vagy lehet vitorlázni is persze :)

Beszéltem Francois-szal du. ebben a témában, és ő is jön. Így a két hajó együtt átvitorlázik Mooreába. (Megpróbálunk 1-2 jó képet csinálni egymás hajójáról.)

Majd Vátéához is benéztem egy sörre, de nem maradtam sokáig, mivel este 10-től Jean-Cleauddal sakk partink lesz. (A parti jól sikerült, mert nyertem :-).

Majd 2-ig beszélgettünk mindenféléről, természetesen főleg a vitorlázásról.

2007.09.29 (371 nap)

Reggel áteveztem Francoishoz. Hétvégén nem lehet kijelentkezni. Lehet, hogy egy kicsit csalok majd: a hajót Moorean hagyom és komppal jövök vissza (a papírokkal) kijelentkezni :)

De. a hajó alját tisztogattam.

Du. beálltam a marinába (előtte persze megbeszéltem Philippel, a marina vezetőjével). Majd akkuk töltése/vízvételezés és vásárlás (16 l benzin-28 UDS, 48 USD általános vásárlás). Néhány ismerőstől is elbúcsúztam.

Megismerkedtem Szokóval, akivel söröztem/boroztam. Van egy hajója (motoros yacht), amivel turistákat fuvaroz a kis szigetekre. Azt hajtogatta, hogy nagy navigátor (hajós), és munkát ajánlott nekem. 1200 USD havonta (a kaja/piát melett. A Marquises, Társas szigetek, Tuamotu atollok körül kéne hajózni. Kb. mindig a fesztiválokat követnénk...

Majd kb. felajánlotta a nekem lányát (lánya neve szerelem).Ezen már csak nevettem. A lánynak nem tetszettem, mivel túl nagy a szakállam, mondta, hogy vágjam le. A beszélgetés érdekesebb volt, sajnos nem tudom a hangulatát visszaadni...

Vátéá ezek után délután beállított egy 8 személyes mentőtutajjal. ami túl régi (9 éves), így már nem biztonságos, tesztelhetjük!! Eleinte nem akart a szelep kinyílni, de egy kis rángatás után beindult... Elég jó állapotban volt. Megkóstoltuk a vizet és a kekszet (egy kis darab keksz egy napi felnőtt adag!) Nagyon profi volt felszerelése!!!

Este egy kicsit iszogattam még Vátéával a mentőtutajban, majd a Gyűrűk Ura II. felét néztem meg a számítógépen.

Társaság szigetek - Society Islands:

Maiao,

Tearoa,

2007.09.30 (372 nap)

Érdekes, hogy itt a legtöbb ember alkoholista vagy drogos. Nem értem itt a paradicsomban, mi szükség erre. Az ok talán, ők nem tudják értékelni a csodálatos életüket, nincs mihez viszonyítaniuk. El kéne küldeni őket Budapestre, utána jobban értékelnék Tahitit :-)

Búcsú Vátéától, majd 9-kor indulás.

Reggeli: sajt és bagett

1 WP: Pointe Faaupo (17-29.6S; 149-44,5W), várható szél: 10-15 csomós keleti

Francois előtt indultam 1-2 órával, így kint a vízen találkoztunk. Francois a Gemini fedélzetéről videózott és készített 1-2 jó képet, és . persze én is készítettem videókat és képeket Geminiről...

Kora délutánig együtt vitorlázott a két hajó, majd nagyon elállt a szél. Ekkor Gemini vontatta Carinát. A végén külön motoroztunk.

Ebéd: spagetti

Egész nap esett az eső, de mikor megérkeztünk Mooreába kisütött a nap.

Moorea: exotic paradise, turisták álma...

A második öbölben álltunk meg, Opunohu Bay. (1777-ben itt horgonyzott Cook kapitány.) Rajtunk kívül csak egy másik katamarán volt az öbölben (Robinson's Cove), nagyon csendes és szép hely. Én bójára álltam, Gemini horgonyra és egy kötéllel rögzítette a hajó farát a parthoz. Majd bementem a vízbe és ellenőriztem a bóját és a horgonyt, elég rossza a vízben a láthatóság, mivel iszapos a talaj. Kiúsztam a partra, találtam egy kókuszt rögtön meg is ettem..

Egy kis csendes strand, ami tele van pálmafákkal.

Majd átmentem Geminire rumozás, sörözés egy kis pattogatott kukoricával. (Nei a Villányi úton jobban készítette.)

Vacsora: instant kínai leves (0,5 USD)

2007.10.01 (373 nap)

Reggel korán keltem a vitorlát rendezgettem, majd a kabint, nincs sok hely a hajón mostanában. Reggeli curry-s rántotta bagettel.

Nagyon szép helyen állunk most, készítek néhány fényképet, de ezt nem lehet teljesen visszaadni.

Beáztattam a csicseri borsót vacsorára.

Opunohu Bay látványosságai:

1. Pig Bay (egy öböl szembe)

2. Robinson's Cove (itt horgonyzunk)

és persze a kilátó: Belvedere

Reggel 8 után indulunk Francoist-szal szétnézni a szigeten.

Faluk: Urufaru, Paetoai, Tiahura...

De.: a strandon a búvárkésemmel próbálom szétnyitni a kókuszt, de nehezen megy, jön egy helyi nő és segít. Egy kicsit beszélgettünk is, Nuku Hiváról származik.

(Az itteni vízi-járgányt sokszor kenunak hívom, de helyesen pirogne a neve.)

Miti Fafaru: egy erős mangó pálinka, amit mindenhol a szigeten árulnak, azt mondják nagyon erős(12 USD, 7 dl). Nem vettem.

Már többször írtam a Polinéz történelemről, 4000éve érkeztek DK Ázsiából kis törékeny hajókkal. De miért indultak el?

A sziget érdekes, mindenhol gyöngyöt árulnak (és olajokat). Egy egyszerű nyaklánc ára 15000 USD. Néhányat mi is megnéztünk, majd kimentünk a sziget legjobb strandjára. Rengeteg hal volt, nagy rajokban úsztak a korallok között.

A turista irodában megtudtuk, hogy lekéstük az utolsó buszt, mivel 15:30-kor indult el... (Ritkán járnak 1-2 óránként, a buszjegy ára 3 USD.)

Megnéztünk néhány még strandot majd visszasétáltunk a hajókhoz. Közben néhány kókuszt szedtem vacsorához.

Gemini horgonya megcsúszott, így este a sötétben egy új horgonyzási manővert végeztünk. Majd meghívtam Francois-t vacsorára (a Geminire). Vacsora: csicseri borsó, fasírt, kb. ötféle szósz, kókusz és banán, ja és sör :)

Kicsit fáj a torkom, remélem ebből nem lesz komolyabb betegség.

2007.10.02 (374 nap)

Reggeli: egy forró tea majd a tegnapi maradék. Sajnos nagyon fáj a torkom...

Kora reggel mosogatok, rendet csinálok, pakolászok. Majd a szélgenerátor csatlakozóját kiiktattam, mivel rozsdásodott... A vezetékeket közvetlenül összekötöttem és alaposan leszigeteltem spéci szalaggal. Közben a hátsó kabinban 1-2 rekeszt ellenőriztem, és találtam még magyarországi szilikont!!

Ebéd: kínai instant leves

Néhány fénykép még, majd indulás egy másik öbölbe. (Az indulás kicsit csúszott, mivel esett az eső és a fényképzés miatt vártuk amíg jobbak fényviszonyok :)

Átvitorláztunk a Cook öbölbe, a végén Gemini vontatott. 17:00-kor érkeztünk meg. Néhány hajó az öbölben, és kicsit sem csöndes a falu: Pao Pao...

A szomszéd hajó egy 28 lábas Alu vitorlás, rajta a szóló vitorlázó Pascal. Átevezett hozzám kicsit beszélgetni. 1 éve indult Franciaországból különösebb tapasztalat nélkül. Persze a hajója nagyon jó!!!

A Kanári szigetek előtt 80 tmf-re hajnalban elvesztette a kormányát és rádión segítséget kért egy másik vitorlástól. Ő nem hallotta meg, így a kézi fáklyát használta...

A másik egy 20 méteres verseny vitorlás volt. 8 Bf-es szélben csak egy harmad génuával vontatta Eva-t (Pascal vitorlását), de így is délutánra már beérkeztek a kikötőbe...

Hasonló útvonalon vitorlázott, mint én de persze több helyen megállt (pl. lement a Húsvét szigetekre is). Most egy új nagyvitorlára vár Honkongból (ott féláron dolgoznak...), aztán

indul Marquises felé, ahol a hurrikán szezont tölti majd.

Átmentem Francois-hoz képeket cserélni és vacsorázni (csirke, rizs, zöldség és rum), majd hosszan elbeszélgettünk.

2007.10.03 (375 nap)

Beteg vagyok, 2 algpopirint és sok vitamint szedtem be.

Az elektromos rendszer nem oké: a konyha lámpa vezetékeit jobban leszigeteltem, a lapotop vezetékét abszolút kiiktattam. A fő automata biztosíték nem ok. Rozsdásodik. Kicseréltem egy újra. (Ilyet is kell majd vennem valamikor!) Az akku: 12,87V

Persze ez az öböl is csodaszép, de kicsit nagyobb a forgalom, mint az előzőben.

Pascal meghívott reggelire. Rizses gyümölcs (alma, banán), ami nekem ízlett nagyon.

Mostanában Francois telefonját használom a Nautic Sport (Mark) kapcsolattartásra, ma is hívtam őket. A motor itt van, most van a vám. Tehát holnap vagy pénteken lesz meg.

Du. elsétálunk Francois-szal a kilátóhoz (Belvedere), persze főleg stoppolunk. Innen a kilátás szenzációs mindkét öbölbe.

Előtte megnéztünk Afareaitu Mareat. Ez egy ősi templom (a legrégibb Marea Mooreában, 900 éves), ahol áldozatokat mutattak be, néha ember áldozatok is voltak, de csak férfi áldozatok. Nők nem léphettek be a templomba. Itt összefutottunk Pascallal, aki kerékpárral érkezett. A hajóján van egy kis összecsukható kerékpár (ez elég sok hajón szokás).

Érdekes 3 szóló vitorlázó 3 féle hajó: poliészter, alumínium, vas. Előnyök és hátrányok megvitatása órákon keresztül. Ez a 3 főtípus, igen kevés fahajó van ebben a körzetben, epoxiból csak a versenyhajók készülnek, és pl. cement sincs sok...

Du. megérkezett David is a Friction nevű hajóján (40 lábas sport yacht). Ez az 5. kikötő/öböl, ahol találkozunk és beszélgetünk (az első Kolumbiában volt).

Este a partról hagyományos polinéz zenét hallgattam...

Vacsora: tea, kínai instant leves, vitaminok és algopirin

2007.10.04 (376 nap)

Reggeli: tea, vitaminok és algopirin,

Reggel néhány gyanús vezetéket kiiktattam illetve jobban leszigeteltem. Majd kiszereltem a biztosítékot, mivel már nem funkcionált, állandóan bekapcsolt állapotban volt.

Pascal kivitt a partra, majd elindultam felfedezni a Cook öbölt és környékét. Az egyik oldalon két templom van a másik oldalon hotelek és éttermek...

Ebéd: Kókuszdió (amit a strandon szedtem). Szedtem még papayát is...

Találtam egy múzeumot is (egy szobából állt, de négyen dolgoztak ott :-), ami 1 hónapja nyílt és az idegenvezető nagyon büszke volt rá! Belépő 3,3 USD.

Mindent meg lehetet fogni, pl. több ezer éves tikiket fogdostam :)) Majd kaptam ajándékba egy ananászt :)Jobban megismerkedtem az idegenvezetővel és feleségével, aki nyakláncokat készített és árult. Ajánlottak majd adtak nekem egy polinéz gyógyszert a torokfájásomra (spéci zöld gyümölcs). Majd együtt söröztünk.

Ellátogattam a Bali Hai hotelbe, ahol minden szerda este élő zene és polinéz tánc van. Nem is írok erről többet, lásd. Bali Hai történet...

Majd Francois-szal is sétáltam egy kicsit és el is ment a nap.

Felhívtam Markot (Nautic Sport) Francois telefonján, jó hír: holnap oké lesz, de csak az egyiket javították meg...

Este egyeztettem Pascallal a korai indulás időpontot, majd korán lefeküdtem aludni.

Vacsora: kínai instant leves és gyógyszer/vitamin és "polinéz gyógyszer gyümölcs"

2007.10.05 (377 nap)

Hajnali 4:30-kor keltem, mivel Pascallal kora reggel 5-kor indultunk Mooreából Tahitire a hajójával. Az oldala: http://e-eva.blogs-de-voyage.fr/ Érdekes volt egy másik szóló vitorlázót figyelni vitorlázás közben, teljesen másképpen reagált mindenre, mint én. 5 órán át beszélgettünk, nehéz volt abbahagyni. 42 éves svájci villamos mérnök, 1 éve indult el Franciaországból 28 lábas alu vitorlásával (47000 EUR-ért vette). General Maneger volt (felső vezető) volt egy cégnél néhány évig, ebből gyűjtötte a pénzt erre az útra. Igazából nem szeretne visszamenni Európába, hanem valahol itt vagy Indonéziában szeretne valamit csinálni.

Folyamatosan gyenge szél volt, néha le is állt, ilyenkor motoroztunk, mivel nekem időre kell megérkeznem. Jó volt megfigyelni a szélkormányát munka közben, mivel nekem sajnos nincs. Jó lenne, ha lenne, ez egy alapfelszerelés a szóló vitorlázóknál az óceánon. Nem túl egyszerű ilyet készíteni.

11-kor érkeztünk meg Taina Marinába, innen bebuszoztam Papeetebe. Pont elértem az irodát 12 előtt (12-kor zár) így a check-out-ot gyorsan le is tudtam (nem túl szabályosan: azt mondtam itt a hajó, de csak a papírja voltak itt :)

Du. ingyen net az utcán és ingyen áram a kikötőben...

Láttam egy lengyel katamaránt: Flash a kikötőben, ez a 3. lengyel hajó, akivel találkozok a Csendes-óceánon.

2 után elmentem a Nautic Sportba: az egyik autopilotot nem javították meg, mivel nem csak a motor (Simrad TPPK8), hanem a vezérlő panel (Simrad TPPK 21) is elromlott, és azt persze nem rendeltek... Igaz ha azt is rendelik, akkor már érdemesebb egy új autopilotot venni azért a pénzért. A másikat elkezdtem tesztelni, nem volt oké...

Ha túlságosan kitért (pl. nagy fordulás kell a korrekcióhoz), akkor utána (8mp után) auto-ról standby-ba üzembe állt át. Ez még normális, mivel túl nagy áram és erőlteti folyamatosan... A probléma az volt, hogy utána néha áramtalanítani kellett a pilotot, mivel teljesen "meghülyült", nem tudtam ismét betenni auto-ba. Szóval kb. 40%-os a pilot most. Persze kiakadtam és beszéltem a managerrel is. 2 opció volt:

vagy egy Simrad32 (2. kategóriával. nagyobb) 25% kedvezményt kapok – 625 USD, vagy fizetek 100 USD a motorért összesen (a javításért nem illetve a motorból is kaptam 25%kedvezményt). Szóval a manager megértette a helyzetemet, de nem tudott vagy nem akart többet segíteni.

A 17:20-as komppal visszamentem Mooreaába majd utána busszal PaoPaoba. Francois-szal iszogattam este és a beszélgetés sokat segített. Köszönöm. Holnap indulás.

2007.10.06 (378 nap)

Reggeli: rántotta

- Autopilot csatlakozó bekötés.

- akkuk ellenőrzése, jó hír a napelem töltés oké: 12,7V - 13,2V ment fel néhány óra alatt.

- Anód ellenőrzése

- Térképek ellenőrzése és GPS beállítás

- kötelek elpakolása

- ruhák és ételek elpakolása

10 körül kimentem a partra, Francois-szal elmentünk egy holland festőhöz, aki itt lakik több, mint 40éve. Van Der Heyde (www.aadmoorea.com) a neve és elég nagy kiállítása van. Majd utána Internet...

Egy kis tahiti nyelvlecke:

- maitai

nagyon jó - maitai roa

vége- oti

nem probléma - aita e pe'a pe'a

Üdvözlünk! - Maeva

Varázserő - mana

tetoválás - tatau

Egészségedre - manuia

Mikor a helyiek besokallnak és nem akarnak dolgozni - fiu

Sajnos az autopilot nem 100%-os, ezt a főnök is tudta, ezért jelentős engedményt kaptam,

de ez nem sokat segít a helyzeten. Szóval ismét lassúbb leszek...

RÁDIÓAMATŐRÖK FIGYELEM:

21 373 kHz 23:00 UTC

14 287 kHz 06:00 UTC

(+/- 15perc)

A Seafarer Netet nem biztos, hogy használom... (14 300 kHz 03:00 UTC)