Moorea (Társaság szgk, Society Islands) - Rarotonga, Cook szgk

 

Ajánlom ezt a Napló részletet a barátaimnak, a KE-nek

 

Köszönet a rádióamatőröknek: Freddynek, Palinak, Péternek (VK2VZ) és Sanyinak (VK1TX).

Továbbá köszönet a vitorlás barátaimnak, akik Tahitin segítettek Carinát ismét hajózhatóvá tenni!

 

2007.10.06 (378 nap)

du. :Rövid internetezés és vásárlás után indulásra kész voltam.

A hajó alját 30 percig tisztítottam. Nem volt jó betegen bemenni a vízbe, de nem volt választásom. Sietnem kellett, mert 4-kor kezdtem és 5 előtt el akartam indulni. Nehezen, de sikerült. Azért volt fontos 5 előtt elindulni, hogy sötétedéskor, 6 után már biztosan nyílt vízen legyek.

 

Mivel nincs sok időm a hurrikán szezonig, sietnem kell és a hajózásra koncentrálnom.

 

Indulás motorral 17:00 (a táv: 607 tmf), gyenge és váltakozó szél 20:00ig. Eddig motorozok és az orrvitorlával rásegítek.

vacsora: disznósajt, hagyma és bagett

 

Folyamatosan erősödik a szél, ezért a motort leállítom és hajnali 1-ig csak egy orrvitorlával haladok 5-6 Bf. szélben. Körülöttem mindenhol lokális zivatarok: villámok, gerendák, kicsit ideges vagyok...

1 után leszedem a vitorlát és bemegyek aludni a kabinba. 5-ig szinte folyamatos eső, majd hajnalban eláll.

Jó régen vitorláztam már, ismét bele kell jönnöm.

 

2007.10.07 (379 nap)

Hajnali 5-től kormányzok.

1017 mbar

30 fok

Szél: Bf.4-5 90-ről

Reggeli: a vacsora maradéka, papaya, kávé

Eleinte csak fockkal vitorlázok, majd 9-től fent van a nagyvitorla is.

De. elvitorlázok Maiao mellett.

Du. ismét Bf.5, de most fent van minden vitorla, így 4-5csomóval vitorlázok 245-re.

 

Du. 17:00 POS (17-54S; 151-12W)

83 tmf-et tettem meg 24 óra alatt autopilot nélkül!!

Abszolút Carina rekord!!

 

Erősödő szél, nagyvitorla le, de így is tartom a jó sebességet.

 

19:00-kor fock le, vihar fok fel.

 

20 körül az autopilotot újra beállítom, és most oké.

(A szervizes az alapbeállításait állította el, ezért nem volt jó induláskor.)

 

Éjszaka pihenés, hajnali 1-kor japán instant leves, majd alvás.

 

2007.10.08 (380 nap)

Reggel Bf.6 néha Bf.7, így marad a kis vihar fock fent. A seb. 3 csomó folyamatosan.

 

Reggeli: kókuszlé, lychee (konzerv, különleges gyümölcs), kínai instant leves

 

De. stabil Bf.6, így marad a vihar fock. Kockázatos lenne a normál fock, így is 3-4csomóval haladok.

A nagy hullámok (néha 5 m) be-becsapnak hátulról.

Irányom: 240

1019 mbar

31 fok (sajnos már nincs annyira meleg :-)

A napelem folyamatosan jól tölt, most elégedett vagyok vele. Jó, hogy a csatlakozót kiiktattam.

2 tojás megrepedt, tehát ez lesz a vacsorám. A kabinban káosz, szokás szerint.

 

Rádiózás Freddyvel a 21,373 MHz (USB), a jelerőssége 0 volt, de értettem.

13:00 (18-11S; 152-05W)

Táv a céltól: 427 tmf

Figyelmembe ajánlotta a Seafarer Netet ismét: 14,300 MHz 02-04 UTC

 

Ebéd: lecsó gazdagon (tojás, paprika, paradicsom, hagyma) curryvel és kenyérrel.

 

Du. mp3 hallgatás és pihenés - néha ez is kell

Olvasás: Ernest Hemingway, The Nick Adams stories

(Még Tahitin cseréltem ezt a könyvet Larsennel.)

 

Emlékszem egy párra, akikkel Mooreaában beszélgettem az 1995-ös francia nukleáris tesztrobbantásokról. Azt mondták, hogy a nagypapájuk attól lett rákos és azért halt meg. Továbbá még a mai napig bizonyos halak, tartalmaznak méreganyagokat.

 

17:00 (18-14S; 152-18W) 66 tmf a mai eredményem, túl biztonságosan vitorlázok. Gyorsítom a hajót :)

Rádiózás 14,287 MHz (USB)

20:00 (18-16S; 152-25W)

Árpáddal (USA) beszéltem röviden.

Próbáltam az Ausztrálokat is, de nem hallottam őket.

 

Kicsit rosszul érzem magam, beszedtem 2 algopirint.

 

Egész éjjel Bf.6-7 a szél, az 5-m-es hullámok csapkodnak folyamatosan oldalról és hátulról. Persze be-becsapnak a cockpitbe is. De eső legalább nem volt.

 

2007.10.09 (381 nap)

Reggel 5 után kezd világosodni, ellenőrzöm a hajót.

A szélmérőm eleme lemerült, pedig igen hasznos lenne ilyenkor.

Szokás szerint vitaminokat szedek be (C ill. Multivit.).

9 után kicsit gyengül a szél, felhúzom nagyvitorla harmadát (eleinte csak ideiglenes a rögzítése).

A probléma nincs kis fockom, csak vihar fock és normális fock. Ezért Bf 6-7 körül, már a vih. fockot használom, de így lassabb vagyok. Nem akarok most kockáztatni, mivel nincs sok időm elérni Fijit (nem lenne időm nagyobb

javításokra). Így inkább lassabb vagyok! 

10-től teljes nagyvit. fel, mivel gyengül a szél. Seb.: 4csomó, írányom inkább déli.

Reggeli és ebéd: spagetti (mivel a paradicsomot meg kellett enem)

 

13:00 Rádiózás 21,373Hz

POS(18-35S; 153-17W)

Táv: 399tmf a céltól

Leadtam Freddynek a "Minden ok" üzenetet.

 

Du: Longan, spéci gyümölcs nasi. Sajnos konzerv, de finom!

3 után eszek egy kínai instant levest (csípős marha) kétszersülttel.

Alvás, majd megettem az utolsó papayát, amit még Mooreában zölden szedtem.

 

17:00 POS(18-42S; 153-31W), a cél 383 tmf, 24 ó alatt 75 tmf-et tettem meg.

Bar.: 1019

Hőm.: 29-32fok

19:30 körül erősödik a szél, előbb utóbb reffelni kell.

 

20:00 Rádiózás 14,287 MHZ, de sikertelen!

POS (18-48S; 153-41W)

20:10 Nagyvit. reffelése, 1/3 most elég.

21-től erősödik a szél és elkezd esni is, sötét felhők :-(

Igen fárasztó, a vízhatlan is átnedvesedik...

Majd eláll, 10 p után ismét esik, de erősebben!!

A fejlámpa elemen lemerült, így ismét az iránytű lámpával világítok...

Vacsora: Kukorica konzerv majonézzel, kínai instant leves (kifogyott a gáz a palackból)

 

2007.10.10 (382 nap)

Bar: 1020

Hőm.: 30 fok

Reggel kisütött a Nap.

Nagyvit. és vih. fockkal vitorlázok.

Reggeli: zabpehely tejjel, majd tejes kávé

A ruháimat kiteszem száradni (még a csizmámat is).

9 után a vih. fockot kicserélem norm. fockra, így a seb: 4-5csomó.

 

13:00 Rádiózás 21,373 MHz (USB)

POS(19-18S;154-27W)

Freddy 5-1

Pali 5-9 (Palitól 5-7-es riportot kaptam!)

24 óra alatt 77 tmf-et tettem meg.

 

Ebéd: hideg Kőrösi rakottkáposzta kétszersülttel

 

Du.

Hátsó kabin rendezése. Üzemanyag áttöltés, majd a gázcsere.

Sajnos nem sikerült, mivel ez a palack nem zár jól.

(Később majd javítani kell!)

 

17:00 POS (19-25S; 154-47W), az elmúlt 24 ó alatt 83 tmf-et tettem meg. 4-5 csomóval megyek 250-re.

 

Napok óta sirályok követnek, és körülöttem rephalak.

Nem horgászok, a hajóra és a vitorlázásra koncentrálok.

 

Folyamatosan váltakozik a szél, Bf.4-5.

 

Este sok-sok sötét felhő,

19:30 fock le, seb.4-5 cs 25-re   

 

20:00 (14,287 MHz) Rádiózás

POS(19-30S;155-01w)

Sajnos senki nem válaszolt.

Mindig, akkor van a rádiózás, amikor sok a probléma.

Erősödik a szél, az autopilot szegecse folyamatosan kiesik,

nincs lámpám, még az iránytű fénye sem oké...

 

20:30 Vihar fock fel, nagyvitorla reff (1/3)

Folyamatos erős szél néha esővel hajnalig.

 

2007.10.11 (383 nap)

Hajnalban gyengül a szél.

6-kor a nagyvitorlát felteszem teljesen.

Reggeli: szardínia, kétszersült, hagyma és vitaminok

 

Reggel kormányzok néhány órát, néha kell pihentetni az autopilotot, illetve az akku sem bírja a folyamatos használatot.

Jelenleg az autopilotot szilikon zsírral kentem be az érzékeny helyeken, így egyenlőre nem ázik be.

 

Nem erőltetem túl a hajót, 3-4 csomó elég nekem. Többet használom a nagyvitorlát, mint az orrvitorlát. Szerintem jelenleg a nem túl jó árbocnak kedvezőbb a nagyvitorla erővektor iránya mint a focké. A fock folyamatosan rángatja az árboc csúcsát előre, amerre már eldeformálódott az árboc...

 

13:00 21,373 MHz

POS(19-45S; 156-06W)

98 tmf-et tettem meg 24ó alatt.

Beszéltem Freddyvel, akinek a jele erőség (S): 0, érthetőség (R):4

Informált az időjárás alakulásáról is:

15-18 cs 100-120 irányból mostnában, majd erősödik 21-22 cs-ra.

Persze ebben nincsenek benne a helyi zivatarok...

Beszéltem Palival is röviden, illetve hallottam más magyarokat is gyengén (USA-ból).

 

Ebéd: Babgulyás, curryvel és hagymával, kenyér (utolsó), kétszersült

 

Bar: 1017

Hőm: 32 fok

Seb.: 4 csomó

Szél: Bf.4-5 keletről

 

Jelenleg a INT606-os térképet használom, még Tahitin fénymásoltam 3 térképet (10 USD összesen) erről a térségről Fijiig.

 

Du.

Alszok, majd szokás szerint olvasom a Pacific Crossing Guide-ot, 3-4ó kormányzás

 

17:00 POS (19-54S; 156-20W)

A céltól 208 tmf-re vagyok,

92 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.

Kis pihenés majd vacsora: tej és zabpehely

 

20:00 Rádiózás 21,373 MHz

POS(19-56S; 156-31W)

Péterrel (VK2VZ) beszélek Ausztráliából, alig haljuk egymást 1-4 riportok.

Gyenge az akkum, de rádiózok

21:00-kor (07UTC) ismét a 21,373 MHz-en.

Beszélek ismét Péterrel (VK2VZ), és most Sanyival(VK1TX) is (angolul-magyarul :-).

Most jobb a terjedés 5-5 ill. 5-7 riportok vannak.

 

Az éjszaka nyugis volt, néha szélerősödés, de eső nélkül.

 

2007.10.12 (384 nap)

Bar: 1020

Hőm.: 28 fok (folyamatosan megyek délre, egyre hidegebb van)

Szél: erős Bf.5 100-ról

Seb.: 4-5 csomó 250-re

Vitorlázat: vihar fock és 2/3 nagyvitorla

 

Minden vizes, a kabin beázik ismét több helyen (persze pont az ágyam fölött jön be a víz...).

 

Reggeli:

vitaminok

magyar lazac konzerv, hagyma, uborka, kétszersült

csoki (utolsó tábla, 2 volt összesen)

alma konzerv (leader price)

 

De. Kormányzás majd rövid pihenés

 

13:00 Rádiózás 21,373 MHz

POS(20-29S; 157-33W)

132 tmf a cél, 92 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.

Beszélek Freddyvel (5-5).

Időjárás: 22 csomóról 19 csomóra mérséklődik majd ill. a szél iránya: 100-105 fok.

Még röviden beszélek néhány rádióamatőrrel USA-ból. Velük Panama után beszélgettem sokat...

Gyula, Arizóna, 5-5

Robi (NV9R), Chichago, 5-7,

 

Du. Erősödik a szél, már Bf.6 (persze egyre nagyobbak a hullámok is).

Vitorlázat: vihar fock és 1/4nagyvitorla.

Felhős az ég, néha esik az eső is.

Seb: 3 csomó

 

17:00

POS(20-32S; 157-49W)

116 tmf a cél.

 

Ha a nagyvitorlát nem a szabványos módon reffelem, akkor ívesebb ill. a bum lejjebb kerül, így nem csap át hátszeles menetben, ha jön 1-1 nagyobb hullám és kifordul/kifarol kicsit Carina. Az Atlantin preventert használtam, de nem volt jó megoldás, mert egy átcsapás alkalmával a nagy erők miatt

törtek a szegecsek (alu) majd deformálódott a veret...

 

21:00 14,287 MHz

Beszéltem Péterrel, de sajnos elvesztettem, mert rossz volt a terjedés.

 

2007.10.13 (385 nap)

Éjszaka Bf.5-6 váltakozó szél, eső nem volt, de nagy hullámok igen.

12 ó alatt 40 tmf-et tettem meg a legkisebb 1 m2-es vihar fockkal.

 

Reggeli: zabpehely és tej, tejes kávé (utolsó tartós tej)

 

Eldöntöttem, hogy vasárnap reggel érkezek meg, nem szeretnék szombat este a sötétben kikötni ebben a kis kikötőben.

 

10:00 A táv 66 tmf, lassítom a hajót, de nagyon közeledek Rarotongához. Ezért leszedem a vihar fockot is, és néhány órát csak sodródok (0,5-1 csomós seb nyugati irányba). Rögzített kormánnyal haladok, a hajó befordult természetesen és 1/2-3/4 szélben sodródok...

 

Bf.5-6 szél, a szélgen tölt, de a hullámok dobálnak, nem túl kellemes menet. Felhős az ég, ilyenkor a napelem alig tölt.

 

Bar.: 1020

Hőm.: 26-27fok

 

13:00 Rádiózás (21,373 MHz)

POS(20-46S; 158-44W)

Hallom Freddyt, eleinte nem hall, majd sikerül levennie a pozíciómat is.

(A helyi zivatarok miatt ma rosszabb a terjedés.)

Szél előrejelzés: 20-17 csomós 100-95 irányból

 

Ebéd: szardínia konzerv, kétszersült, hagyma, thai chilis szósszal

 

Du.

Esik az eső. Pihenek és lassan sodródok Rarotonga felé.

 

16:00 Vihar fok és 1/3 nagyvit. fel.

Seb.: 3-4 csomó 250-re

 

17:00

POS(20-48S; 158-51W)

76 tmf-et tettem meg 24 ó alatt, mivel lassítottam a hajót.

 

Vacsora: sör és müzli szelet (Biopont)

 

21:00 Rádiózás 14,287 MHz

Péter, 5-9

Sanyi, 5-8

Árpád (USA) hallottam, de elég gyenge volt a jel...

 

Nyugodt este, de persze sok esővel.

 

2007.10.14 (386 nap)

Hajnal: folyamatos eső.

 

Reggel motor próba: oké.

Sajnos a gyertya ismét kormosodik 10-20 perc motorozás után.

 

Kikötés 10-kor esőben néha erősödő szélben, de simán. A kikötő bejárata kicsit keskeny, ill. a kikötőben nem találok helyet, de egy halász int, hogy ott a halászhajó mólón állhatok ideiglenesen.

 

Érdekesség: Egész utam során nem találkoztam más hajóval!!

 

Megérkezésemkor sokan jöttek hozzám, volt aki azt mondta, hogy nem hiszi, hogy Európából jöttem. (Már ez a kérdés is előjön. Lehet-e igaz ez??)

 

Találkoztam egy lengyel családdal, akik egy nagyobb katamaránnal vitorláznak/laknak itt a Csendes-óceánon. Sok-sok emberrel beszélgettem... Talán 50-60 helyivel legalább, és néhány turistával is.

 

Mivel itt vasárnap minden zárva, sokan jönnek a kikötőbe nézelődni és ráérnek kérdezni...

 

De. A városba sétáltam egy kicsit, találtam Internetet, így üzenetem az érkezésről...

Ebéd: jégkrém

Találkoztam egy szóló vitorlázóval (USA, Bon Ami), aki ma indul tovább, de talán Tongán ismét találkozunk.

 

Du. találkoztam Peterrel és Bobyval a parton, ők egy hajó-transfert csinálnak Galapagostól Ausztráliáig. Először velük Galapagoson találkoztam, így vannak közös ismerősök is bőven.

Az érdekessége a hajónak, hogy a tulaja és egyben a kapitánya a Tahiti-Galapagos szakaszon meghalt, és az egy darab legénység vitte be a hajót Santa Crúzba (Galapagos). A rendőrség nem nagyon hitte el a történetet a vízbeesett kapitányról, de nem volt bizonyíték...

(Amikor Galapagoson voltam egy volt a sok érdekes történet közül...)

A tulaj nővére, az örökös kérte fel Petert erre a transferre.

 

Szóba került egy másik transfer páros is, akik úgy szintén ausztrálok és Velük Colonban találkoztam. Velük az történt, hogy Tahitin az egyik részegen "beszólt" egy prostituáltnak, aki férfi volt és persze nem vette a poént. Így megerőszakolta őt... a csávó ezek után hazament és a kapitány egy másik legénységgel folytatta az utat.

 

Du. a hajót körül állták és mese délutánt kellett tartanom. Mindig ugyanazok a kérdések :))

Popoke is jött, hozott sört és ittunk, majd segített a hajót jobban rögzíteni. Először egy horgonyt vittem ki oldalra-hátra a mentőkarika segítségével, majd egy oldal kötéllel is elhúztam a mólótól jobban Carinát, így most 4 ponton van rögzítve a hajó.

 

Este jött valaki és adott sült halat és sült krumplit, ami nagyon jól esett!

Megismerkedtem egy helyivel, aki nagyon sok marihuánát szív, ami nem gond, de együtt motoroztunk, ami már gond :)

 

Árfolyam: 10 NZD - 7,5 USD

Internet 1 óra – 9 NZD mindenhol (még nem kezdtem keresni ingyen netet a városban, de mivel nagyon kicsi, így nem hiszem hogy találok...)

 

2007.10.15 (387 nap)

Reggel korán keltem. David a szomszéd halászhajó kapitánya jött és beszélgettünk a hajókról és a tengerről. Majd megmutatta a hajóját, ami engem nagyon érdekelt.

 

De. gyertyák tisztítása, rendcsinálás (soha nem lesz vége :-)

Majd reggel 8 után elmentem a kikötőmesterhez, nagyon kedves ember.

(A customs és a immigration ezzel meg is volt.)

Árak:

Monohull 2 NZD/meter/nap esetemben 12 NZD/nap és ehhez még 30 NZD jön (adó)

A Port Health még nem jött, pedig kint van a Q lobogóm, illetve a Quarantine Officer sem jött.

(Elvileg minden gyümölcsöt és zöldséget lefoglalnak, nekem nincs semmim :-)

Elmentem megtölteni a gázt, 8 NZD volt, de gyorsan megtöltötték.

Igaz nem volt európai szabványú töltő fejük, így ismét jól jött az Európai-Amerikai adapter.

Kicsit szétnéztem a városban is, először a Turista Irodába mentem, majd a megnéztem a Könyvtár-múzeumot, a Teológiai Kollégiumot (itt vannak a legrégebbi épületek) és a Kulturális Központot.

A Kulturális Központban van a Kulturális Minisztérium is, ahol lehet venni könyveket Cook szigetekről. Mivel kicsi a hajóm, így nem vettem könyveket, de megnéztem a múzeumot, ami kicsit nagyobb volt az előzőnél.

Vásárlás: fejlámpa elemek, 2 db AAA Energizer: 5,3 NZD 1 db Bagett: 1,5 NZD

Reggelire 2 db sajtos kifli: 2,8 NZD

 

Du.

-Várom a hivatalnokokat, így nem hagyom el a hajót.

-A motor ellenőrzése: gyertyacsere és AC membrán csere (még vettem egyet Tahitin, ha esetleg a csinált szétszakadna).

Talán most majd jobb lesz a motor.

-2. achterstag rögzítése a dirkkel

-a rig-beállítás ellenőrzése és állítása

Gázpalack csere és főztem egy 0,5 kg rizst (ebéd/vacsora/reggeli) szardínia konzervvel

Sivo a halászhajó tengerésze hozott egy főtt maniótát (topióka, kaszava más néven), ami egy itteni zöldség, hasonló a gyümölcskenyérhez, de kellemesebb az íze :)

-a hajó aljának ellenőrzése a nem túl tiszta kikötői vízben, de nincs választásom.

A kormány szkeghez tartó veretét csak 1 csavar tartja, ezt meghúztam 10-es kulccsal, azt gondolom ez kibírja Tongáig. Majd elkezdtem a hajóalját tisztítani, ez azért fontos, hogy Carina a maximális

-A szélmérőbe megtaláltam a tartalék elemet, és kicseréltem...

-Elmentem vettem néhány elemet (12,3 NZD), sajnos a Duracell tölthető ceruza akkuk már nem az igaziak...

A GPS-ben még oké, de a fényképezőgéphez már gyengék.

 

Beszélgettem sok-sok emberrel!

Ismét találkoztam Jerry and Jony Reid-del (Lotus s/v, Newport, Oregon, USA), az előző (első) találkozás Balboában volt (Panama), amikor megcsináltuk a "rekord!" tranzitot, utána este meghívott egy sörre. Igazán jó ember. A rekordhoz, csak annyit, hogy ehhez kellett sok éves tapasztalat a KE baráti társassággal, és a velük való vitorlázás nélkülözhetetlen volt!! Ezt ők jobban tudják/érzik. 

Majd beszélgettem Dick Adamsonnak is, egy nyugdíjas ausztrál pilóta, aki imádja a tengert. Itt lakik Rarontongán a helyi feleségével. Érdekes ember!

6-ig vártam a hivatalt, majd elmentem busszal (jegy: 4 NZD) a Pacific Resortba (Ngatangiia és Titikaveka között van) megnézni a helyi táncot, ami 8-kor kezdődött. Előtte megismerkedtem egy német fiatallal, aki nagyon ajánlotta Új-Zélandot munka szempontjából, majd sétáltam a parton (több, mint 10 km hosszú!).

A tánc nagyon jó volt, sok képet is készítettem (jegy: 20 NZD).

Vissza fele egy rendes és kedves ember visszavitt Avaruába.

Utána 22-23:30 buli a Banana Courtban Peterrel és Bobbyal.

Jó buli volt!!!!! (Lásd képek :-)

 

2007.10.16 (388 nap)

Korán keltem, nincs áram, így nem tudok akkukat tölteni... Valaki lekapcsolta a főkapcsolót!

 

 

 

Vitorlás praktikák (Új téma az Üzenőfalon)

 

Ide bárki írhat érdekes ötleteket és megoldásokat 1-1 vitorlás problémára vagy akármire :)

 

Pascal mesélte nekem még Mooreában a következőt:

Vitorla ragasztásra kiváló a contact cement (pl. Weldwood). A szakadásra a foltot ő minden esetben, ezzel ragasztotta fel, és neki ez jól működik már 1 éve.