Moorea (Társaság szgk, Society Islands) - Rarotonga, Cook szgk
Ajánlom ezt a Napló
részletet a barátaimnak, a KE-nek
Köszönet
a rádióamatőröknek: Freddynek, Palinak,
Péternek (VK2VZ) és Sanyinak (VK1TX).
Továbbá
köszönet a vitorlás barátaimnak, akik Tahitin segítettek Carinát ismét
hajózhatóvá tenni!
2007.10.06 (378 nap)
du.
:Rövid internetezés és vásárlás után indulásra kész voltam.
A
hajó alját 30 percig tisztítottam. Nem volt jó betegen bemenni a vízbe, de nem
volt választásom. Sietnem kellett, mert 4-kor kezdtem és 5 előtt el akartam
indulni. Nehezen, de sikerült. Azért volt fontos 5 előtt elindulni, hogy
sötétedéskor, 6 után már biztosan nyílt vízen legyek.
Mivel
nincs sok időm a hurrikán szezonig, sietnem kell és a hajózásra koncentrálnom.
Indulás
motorral 17:00 (a táv: 607 tmf), gyenge és váltakozó
szél 20:00ig. Eddig motorozok és az orrvitorlával
rásegítek.
vacsora: disznósajt, hagyma és bagett
Folyamatosan
erősödik a szél, ezért a motort leállítom és hajnali 1-ig csak egy orrvitorlával haladok 5-6 Bf.
szélben. Körülöttem mindenhol lokális zivatarok: villámok, gerendák, kicsit
ideges vagyok...
1
után leszedem a vitorlát és bemegyek aludni a kabinba. 5-ig szinte folyamatos
eső, majd hajnalban eláll.
Jó
régen vitorláztam már, ismét bele kell jönnöm.
2007.10.07 (379 nap)
Hajnali
5-től kormányzok.
1017
mbar
30
fok
Szél:
Bf.4-5 90-ről
Reggeli:
a vacsora maradéka, papaya, kávé
Eleinte
csak fockkal vitorlázok, majd 9-től fent van a
nagyvitorla is.
De.
elvitorlázok Maiao mellett.
Du.
ismét Bf.5, de most fent van minden vitorla, így
4-5csomóval vitorlázok 245-re.
Du.
17:00 POS (17-54S; 151-12W)
83 tmf-et tettem meg 24 óra alatt autopilot nélkül!!
Abszolút
Carina rekord!!
Erősödő
szél, nagyvitorla le, de így is tartom a jó sebességet.
19:00-kor fock le, vihar fok fel.
20
körül az autopilotot újra beállítom, és most oké.
(A
szervizes az alapbeállításait állította el, ezért nem volt jó induláskor.)
Éjszaka
pihenés, hajnali 1-kor japán instant leves, majd alvás.
2007.10.08 (380 nap)
Reggel
Bf.6 néha Bf.7, így marad a kis vihar fock fent. A seb. 3 csomó folyamatosan.
Reggeli:
kókuszlé, lychee (konzerv,
különleges gyümölcs), kínai instant leves
De.
stabil Bf.6, így marad a vihar fock.
Kockázatos lenne a normál fock, így is 3-4csomóval
haladok.
A
nagy hullámok (néha 5 m) be-becsapnak hátulról.
Irányom:
240
1019
mbar
31
fok (sajnos már nincs annyira meleg :-)
A
napelem folyamatosan jól tölt, most elégedett vagyok vele. Jó, hogy a csatlakozót
kiiktattam.
2
tojás megrepedt, tehát ez lesz a vacsorám. A kabinban káosz, szokás szerint.
Rádiózás
Freddyvel a 21,373 MHz (USB), a jelerőssége 0 volt, de értettem.
13:00 (18-11S; 152-05W)
Táv
a céltól: 427 tmf
Figyelmembe
ajánlotta a Seafarer Netet
ismét: 14,300 MHz 02-04 UTC
Ebéd:
lecsó gazdagon (tojás, paprika, paradicsom, hagyma) curryvel
és kenyérrel.
Du.
mp3 hallgatás és pihenés - néha ez is kell
Olvasás:
Ernest Hemingway, The Nick Adams stories
(Még
Tahitin cseréltem ezt a könyvet Larsennel.)
Emlékszem
egy párra, akikkel Mooreaában beszélgettem az 1995-ös
francia nukleáris tesztrobbantásokról. Azt mondták, hogy a nagypapájuk attól
lett rákos és azért halt meg. Továbbá még a mai napig bizonyos halak,
tartalmaznak méreganyagokat.
17:00 (18-14S; 152-18W) 66 tmf a mai
eredményem, túl biztonságosan vitorlázok. Gyorsítom a hajót :)
Rádiózás
14,287 MHz (USB)
20:00 (18-16S; 152-25W)
Árpáddal
(USA) beszéltem röviden.
Próbáltam
az Ausztrálokat is, de nem hallottam őket.
Kicsit
rosszul érzem magam, beszedtem 2 algopirint.
Egész
éjjel Bf.6-7 a szél, az 5-m-es hullámok csapkodnak
folyamatosan oldalról és hátulról. Persze be-becsapnak a cockpitbe
is. De eső legalább nem volt.
2007.10.09 (381 nap)
Reggel
5 után kezd világosodni, ellenőrzöm a hajót.
A
szélmérőm eleme lemerült, pedig igen hasznos lenne ilyenkor.
Szokás
szerint vitaminokat szedek be (C ill. Multivit.).
9
után kicsit gyengül a szél, felhúzom nagyvitorla harmadát (eleinte csak
ideiglenes a rögzítése).
A
probléma nincs kis fockom, csak vihar fock és normális fock. Ezért Bf 6-7 körül, már a vih. fockot használom, de így lassabb vagyok. Nem akarok most
kockáztatni, mivel nincs sok időm elérni Fijit (nem
lenne időm nagyobb
javításokra). Így inkább lassabb vagyok!
10-től
teljes nagyvit. fel, mivel gyengül a szél. Seb.: 4csomó, írányom inkább déli.
Reggeli
és ebéd: spagetti (mivel a paradicsomot meg kellett enem)
13:00 Rádiózás 21,373Hz
POS(18-35S; 153-17W)
Táv:
399tmf a céltól
Leadtam
Freddynek a "Minden ok" üzenetet.
Du:
Longan, spéci gyümölcs nasi.
Sajnos konzerv, de finom!
3
után eszek egy kínai instant levest (csípős marha) kétszersülttel.
Alvás,
majd megettem az utolsó papayát, amit még Mooreában
zölden szedtem.
17:00 POS(18-42S; 153-31W), a cél 383 tmf,
24 ó alatt 75 tmf-et tettem meg.
Bar.: 1019
Hőm.: 29-32fok
19:30 körül erősödik a szél, előbb utóbb reffelni
kell.
20:00 Rádiózás 14,287 MHZ, de sikertelen!
POS
(18-48S; 153-41W)
20:10 Nagyvit. reffelése,
1/3 most elég.
21-től
erősödik a szél és elkezd esni is, sötét felhők :-(
Igen
fárasztó, a vízhatlan is átnedvesedik...
Majd
eláll, 10 p után ismét esik, de erősebben!!
A
fejlámpa elemen lemerült, így ismét az iránytű lámpával világítok...
Vacsora:
Kukorica konzerv majonézzel, kínai instant leves (kifogyott a gáz a palackból)
2007.10.10
(382 nap)
Bar:
1020
Hőm.: 30 fok
Reggel
kisütött a Nap.
Nagyvit. és vih. fockkal
vitorlázok.
Reggeli:
zabpehely tejjel, majd tejes kávé
A
ruháimat kiteszem száradni (még a csizmámat is).
9
után a vih. fockot
kicserélem norm. fockra, így
a seb: 4-5csomó.
13:00 Rádiózás 21,373 MHz (USB)
POS(19-18S;154-27W)
Freddy 5-1
Pali 5-9 (Palitól 5-7-es riportot kaptam!)
24
óra alatt 77 tmf-et tettem meg.
Ebéd:
hideg Kőrösi rakottkáposzta
kétszersülttel
Du.
Hátsó
kabin rendezése. Üzemanyag áttöltés, majd a gázcsere.
Sajnos
nem sikerült, mivel ez a palack nem zár jól.
(Később
majd javítani kell!)
17:00 POS (19-25S; 154-47W), az elmúlt 24 ó alatt 83 tmf-et tettem meg. 4-5 csomóval megyek 250-re.
Napok
óta sirályok követnek, és körülöttem rephalak.
Nem
horgászok, a hajóra és a vitorlázásra koncentrálok.
Folyamatosan
váltakozik a szél, Bf.4-5.
Este
sok-sok sötét felhő,
19:30 fock le, seb.4-5 cs 25-re
20:00 (14,287 MHz) Rádiózás
POS(19-30S;155-01w)
Sajnos
senki nem válaszolt.
Mindig,
akkor van a rádiózás, amikor sok a probléma.
Erősödik
a szél, az autopilot szegecse folyamatosan kiesik,
nincs lámpám, még az iránytű fénye sem oké...
20:30 Vihar fock fel, nagyvitorla reff (1/3)
Folyamatos
erős szél néha esővel hajnalig.
2007.10.11 (383 nap)
Hajnalban
gyengül a szél.
6-kor
a nagyvitorlát felteszem teljesen.
Reggeli:
szardínia, kétszersült, hagyma és vitaminok
Reggel
kormányzok néhány órát, néha kell pihentetni az autopilotot,
illetve az akku sem bírja a folyamatos használatot.
Jelenleg
az autopilotot szilikon zsírral kentem be az érzékeny
helyeken, így egyenlőre nem ázik be.
Nem
erőltetem túl a hajót, 3-4 csomó elég nekem. Többet használom a nagyvitorlát,
mint az orrvitorlát. Szerintem jelenleg a nem túl jó árbocnak kedvezőbb a
nagyvitorla erővektor iránya mint a focké. A fock folyamatosan
rángatja az árboc csúcsát előre, amerre már eldeformálódott az árboc...
13:00 21,373 MHz
POS(19-45S; 156-06W)
98 tmf-et tettem meg 24ó alatt.
Beszéltem
Freddyvel, akinek a jele erőség (S): 0, érthetőség
(R):4
Informált
az időjárás alakulásáról is:
15-18
cs 100-120 irányból mostnában,
majd erősödik 21-22 cs-ra.
Persze
ebben nincsenek benne a helyi zivatarok...
Beszéltem
Palival is röviden, illetve hallottam más magyarokat
is gyengén (USA-ból).
Ebéd:
Babgulyás, curryvel és hagymával, kenyér (utolsó),
kétszersült
Bar:
1017
Hőm:
32 fok
Seb.: 4 csomó
Szél:
Bf.4-5 keletről
Jelenleg
a INT606-os térképet használom, még Tahitin
fénymásoltam 3 térképet (10 USD összesen) erről a térségről Fijiig.
Du.
Alszok,
majd szokás szerint olvasom a Pacific Crossing Guide-ot, 3-4ó
kormányzás
17:00 POS (19-54S; 156-20W)
A
céltól 208 tmf-re vagyok,
92 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.
Kis
pihenés majd vacsora: tej és zabpehely
20:00 Rádiózás 21,373 MHz
POS(19-56S; 156-31W)
Péterrel
(VK2VZ) beszélek Ausztráliából, alig haljuk egymást 1-4 riportok.
Gyenge
az akkum, de rádiózok
21:00-kor (07UTC) ismét a 21,373 MHz-en.
Beszélek
ismét Péterrel (VK2VZ), és most Sanyival(VK1TX) is
(angolul-magyarul :-).
Most
jobb a terjedés 5-5 ill. 5-7 riportok vannak.
Az
éjszaka nyugis volt, néha szélerősödés, de eső nélkül.
2007.10.12 (384 nap)
Bar:
1020
Hőm.: 28 fok (folyamatosan megyek délre, egyre hidegebb van)
Szél:
erős Bf.5 100-ról
Seb.: 4-5 csomó 250-re
Vitorlázat:
vihar fock és 2/3 nagyvitorla
Minden
vizes, a kabin beázik ismét több helyen (persze pont az ágyam fölött jön be a
víz...).
Reggeli:
vitaminok
magyar lazac konzerv, hagyma, uborka, kétszersült
csoki (utolsó tábla, 2 volt összesen)
alma konzerv (leader price)
De.
Kormányzás majd rövid pihenés
13:00 Rádiózás 21,373 MHz
POS(20-29S; 157-33W)
132
tmf a cél, 92 tmf-et tettem
meg 24 ó alatt.
Beszélek
Freddyvel (5-5).
Időjárás:
22 csomóról 19 csomóra mérséklődik majd ill. a szél iránya: 100-105 fok.
Még
röviden beszélek néhány rádióamatőrrel USA-ból. Velük Panama után beszélgettem
sokat...
Gyula,
Arizóna, 5-5
Robi
(NV9R), Chichago, 5-7,
Du.
Erősödik a szél, már Bf.6 (persze egyre nagyobbak a
hullámok is).
Vitorlázat:
vihar fock és 1/4nagyvitorla.
Felhős
az ég, néha esik az eső is.
Seb:
3 csomó
17:00
POS(20-32S; 157-49W)
116
tmf a cél.
Ha
a nagyvitorlát nem a szabványos módon reffelem, akkor
ívesebb ill. a bum lejjebb kerül, így nem csap át
hátszeles menetben, ha jön 1-1 nagyobb hullám és kifordul/kifarol kicsit Carina.
Az Atlantin preventert
használtam, de nem volt jó megoldás, mert egy átcsapás alkalmával a nagy erők
miatt
törtek a szegecsek (alu) majd deformálódott
a veret...
21:00 14,287 MHz
Beszéltem
Péterrel, de sajnos elvesztettem, mert rossz volt a terjedés.
2007.10.13 (385 nap)
Éjszaka
Bf.5-6 váltakozó szél, eső nem volt, de nagy hullámok
igen.
12
ó alatt 40 tmf-et tettem meg a legkisebb 1 m2-es
vihar fockkal.
Reggeli:
zabpehely és tej, tejes kávé (utolsó tartós tej)
Eldöntöttem,
hogy vasárnap reggel érkezek meg, nem szeretnék szombat este a sötétben kikötni
ebben a kis kikötőben.
10:00
A táv 66 tmf, lassítom a
hajót, de nagyon közeledek Rarotongához. Ezért
leszedem a vihar fockot is, és néhány órát csak
sodródok (0,5-1 csomós seb nyugati irányba). Rögzített
kormánnyal haladok, a hajó befordult természetesen és 1/2-3/4 szélben sodródok...
Bf.5-6 szél, a szélgen tölt, de a
hullámok dobálnak, nem túl kellemes menet. Felhős az ég, ilyenkor a napelem
alig tölt.
Bar.: 1020
Hőm.: 26-27fok
13:00 Rádiózás (21,373 MHz)
POS(20-46S; 158-44W)
Hallom
Freddyt, eleinte nem hall, majd sikerül levennie a
pozíciómat is.
(A
helyi zivatarok miatt ma rosszabb a terjedés.)
Szél
előrejelzés: 20-17 csomós 100-95 irányból
Ebéd:
szardínia konzerv, kétszersült, hagyma, thai chilis szósszal
Du.
Esik
az eső. Pihenek és lassan sodródok Rarotonga
felé.
16:00 Vihar fok és 1/3 nagyvit. fel.
Seb.: 3-4 csomó 250-re
17:00
POS(20-48S; 158-51W)
76 tmf-et tettem meg 24 ó alatt, mivel lassítottam a hajót.
Vacsora:
sör és müzli szelet (Biopont)
21:00 Rádiózás 14,287 MHz
Péter,
5-9
Sanyi,
5-8
Árpád
(USA) hallottam, de elég gyenge volt a jel...
Nyugodt
este, de persze sok esővel.
2007.10.14 (386 nap)
Hajnal:
folyamatos eső.
Reggel
motor próba: oké.
Sajnos
a gyertya ismét kormosodik 10-20 perc motorozás után.
Kikötés
10-kor esőben néha erősödő szélben, de simán. A kikötő bejárata kicsit keskeny,
ill. a kikötőben nem találok helyet, de egy halász int, hogy ott a halászhajó
mólón állhatok ideiglenesen.
Érdekesség:
Egész utam során nem találkoztam más hajóval!!
Megérkezésemkor
sokan jöttek hozzám, volt aki azt mondta, hogy nem
hiszi, hogy Európából jöttem. (Már ez a kérdés is előjön. Lehet-e igaz ez??)
Találkoztam
egy lengyel családdal, akik egy nagyobb katamaránnal vitorláznak/laknak itt a
Csendes-óceánon. Sok-sok emberrel beszélgettem...
Talán 50-60 helyivel legalább, és néhány turistával is.
Mivel
itt vasárnap minden zárva, sokan jönnek a kikötőbe nézelődni és ráérnek
kérdezni...
De.
A városba sétáltam egy kicsit, találtam Internetet, így üzenetem az érkezésről...
Ebéd:
jégkrém
Találkoztam
egy szóló vitorlázóval (USA, Bon Ami), aki ma indul tovább, de talán Tongán ismét találkozunk.
Du.
találkoztam Peterrel és Bobyval
a parton, ők egy hajó-transfert csinálnak
Galapagostól Ausztráliáig. Először velük Galapagoson találkoztam, így vannak közös ismerősök is
bőven.
Az
érdekessége a hajónak, hogy a tulaja és egyben a kapitánya a Tahiti-Galapagos szakaszon meghalt, és az egy darab
legénység vitte be a hajót Santa Crúzba
(Galapagos). A rendőrség nem nagyon hitte el a
történetet a vízbeesett kapitányról, de nem volt bizonyíték...
(Amikor
Galapagoson voltam egy volt a sok érdekes történet
közül...)
A
tulaj nővére, az örökös kérte fel Petert erre a transferre.
Szóba
került egy másik transfer páros is, akik úgy szintén
ausztrálok és Velük Colonban találkoztam. Velük az történt, hogy Tahitin az egyik részegen
"beszólt" egy prostituáltnak, aki férfi volt és persze nem vette a
poént. Így megerőszakolta őt... a
csávó ezek után hazament és a kapitány egy másik legénységgel folytatta az
utat.
Du.
a hajót körül állták és mese délutánt kellett
tartanom. Mindig ugyanazok a kérdések :))
Popoke is jött, hozott sört és ittunk, majd segített a hajót jobban
rögzíteni. Először egy horgonyt vittem ki oldalra-hátra a mentőkarika
segítségével, majd egy oldal kötéllel is elhúztam a mólótól jobban Carinát, így
most 4 ponton van rögzítve a hajó.
Este
jött valaki és adott sült halat és sült krumplit, ami nagyon jól esett!
Megismerkedtem
egy helyivel, aki nagyon sok marihuánát szív, ami nem gond, de együtt
motoroztunk, ami már gond :)
Árfolyam:
10 NZD - 7,5 USD
Internet
1 óra – 9 NZD mindenhol (még nem kezdtem keresni ingyen netet
a városban, de mivel nagyon kicsi, így nem hiszem hogy
találok...)
2007.10.15 (387 nap)
Reggel
korán keltem. David a szomszéd halászhajó kapitánya
jött és beszélgettünk a hajókról és a tengerről. Majd megmutatta a hajóját, ami
engem nagyon érdekelt.
De.
gyertyák tisztítása, rendcsinálás (soha nem lesz vége
:-)
Majd
reggel 8 után elmentem a kikötőmesterhez, nagyon kedves ember.
(A customs és a immigration
ezzel meg is volt.)
Árak:
Monohull 2 NZD/meter/nap esetemben 12 NZD/nap és ehhez még 30 NZD jön (adó)
A
Port Health még nem jött, pedig kint van a Q lobogóm,
illetve a Quarantine Officer
sem jött.
(Elvileg
minden gyümölcsöt és zöldséget lefoglalnak, nekem nincs semmim
:-)
Elmentem
megtölteni a gázt, 8 NZD volt, de gyorsan megtöltötték.
Igaz
nem volt európai szabványú töltő fejük, így ismét jól jött az Európai-Amerikai
adapter.
Kicsit
szétnéztem a városban is, először a Turista Irodába mentem, majd a megnéztem a
Könyvtár-múzeumot, a Teológiai Kollégiumot (itt vannak a legrégebbi épületek)
és a Kulturális Központot.
A
Kulturális Központban van a Kulturális Minisztérium is, ahol lehet venni
könyveket Cook szigetekről. Mivel kicsi a hajóm, így
nem vettem könyveket, de megnéztem a múzeumot, ami
kicsit nagyobb volt az előzőnél.
Vásárlás:
fejlámpa elemek, 2 db AAA Energizer: 5,3 NZD 1 db Bagett: 1,5 NZD
Reggelire
2 db sajtos kifli: 2,8 NZD
Du.
-Várom
a hivatalnokokat, így nem hagyom el a hajót.
-A
motor ellenőrzése: gyertyacsere és AC membrán csere (még vettem egyet Tahitin,
ha esetleg a csinált szétszakadna).
Talán
most majd jobb lesz a motor.
-2.
achterstag rögzítése a dirkkel
-a rig-beállítás ellenőrzése és állítása
Gázpalack
csere és főztem egy 0,5 kg rizst (ebéd/vacsora/reggeli)
szardínia konzervvel
Sivo a halászhajó tengerésze hozott egy főtt maniótát
(topióka, kaszava más
néven), ami egy itteni zöldség, hasonló a gyümölcskenyérhez, de kellemesebb az íze :)
-a
hajó aljának ellenőrzése a nem túl tiszta kikötői vízben, de nincs választásom.
A
kormány szkeghez tartó veretét csak 1 csavar tartja,
ezt meghúztam 10-es kulccsal, azt gondolom ez kibírja Tongáig. Majd elkezdtem a hajóalját tisztítani, ez azért
fontos, hogy Carina a maximális
-A
szélmérőbe megtaláltam a tartalék elemet, és kicseréltem...
-Elmentem
vettem néhány elemet (12,3 NZD), sajnos a Duracell tölthető ceruza akkuk már nem az igaziak...
A GPS-ben még oké, de a fényképezőgéphez már gyengék.
Beszélgettem
sok-sok emberrel!
Ismét
találkoztam Jerry and Jony Reid-del (Lotus s/v, Newport,
Oregon, USA), az előző (első) találkozás Balboában volt (Panama), amikor megcsináltuk a "rekord!" tranzitot, utána este
meghívott egy sörre. Igazán jó ember. A rekordhoz, csak annyit, hogy ehhez
kellett sok éves tapasztalat a KE baráti társassággal, és a velük való
vitorlázás nélkülözhetetlen volt!! Ezt ők jobban
tudják/érzik.
Majd
beszélgettem Dick Adamsonnak
is, egy nyugdíjas ausztrál pilóta, aki imádja a tengert. Itt lakik Rarontongán a helyi feleségével. Érdekes ember!
6-ig
vártam a hivatalt, majd elmentem busszal (jegy: 4 NZD) a Pacific
Resortba (Ngatangiia és Titikaveka között van) megnézni a helyi táncot, ami 8-kor
kezdődött. Előtte megismerkedtem egy német fiatallal, aki nagyon ajánlotta
Új-Zélandot munka szempontjából, majd sétáltam a parton (több,
mint 10 km hosszú!).
A
tánc nagyon jó volt, sok képet is készítettem (jegy: 20 NZD).
Vissza
fele egy rendes és kedves ember visszavitt Avaruába.
Utána
22-23:30 buli a Banana Courtban Peterrel és Bobbyal.
Jó
buli volt!!!!! (Lásd képek :-)
2007.10.16 (388 nap)
Korán
keltem, nincs áram, így nem tudok akkukat tölteni...
Valaki lekapcsolta a főkapcsolót!
Vitorlás
praktikák (Új téma az Üzenőfalon)
Ide
bárki írhat érdekes ötleteket és megoldásokat 1-1 vitorlás problémára vagy akármire :)
Pascal
mesélte nekem még Mooreában a következőt:
Vitorla ragasztásra kiváló a contact cement
(pl. Weldwood). A szakadásra a foltot ő minden
esetben, ezzel ragasztotta fel, és neki ez jól működik már 1 éve.