Tonga (Friendly Islands) és az út odáig
2007.10.16 (388 nap)
1Euro - 1,85 NDZ
De:
Elbuszoztam
(buszjegy: 4 NDZ) a vízeséshez és sétáltam az erdőben egy kicsit, majd a
strandon és ismét sznorkereztem. Olyan, mint egy akvárium :))
Ebéd: bagett
Du.
Internet 2,2 óra (20 NDZ) végre találtam egy helyet, ahol a pendrive-ot tudtam használni. Feltöltöttem a naplót és a
képeket is...
Majd elmentem a Harbour Master Irodába, ahol
elmondtam nincs áramom és 2 napja várom a Health Port hivatalnokát...
Egy halászhajó
jött ma vissza a tengerről, így velük is beszélgettem (Fiji
halászok).
16 körül jött a
hivatalnok. 20 NDZ volt és be kellett fújnom a kabinba valami spray-jel... Kaptam egy Certificate of Pratique (Public
Health Dept.)
Majd jött egy
szakember és visszakapcsolta a főkapcsolót. Szerintem én vertem le, úgy, mint
Tahitin is :) Esett az eső, ezért inkább
szüneteltettem a töltést :))
Vacsora: köles (Biopont) füstölt sprotnival.
Megterveztem a
köv. szakaszt az új fénymásolt térképekkel (INT606, INT605) illetve a MaxSea-vel, plusz persze a Pacific
Crossing Guide-ból is
olvastam Tongáról, a kikötőről.
Este is
beszélgettem vagy 10 helyivel, halászokkal helyiekkel,
idős hölgy, fiatal fiú... Egy 66 éves bácsi meghívott magához. Maradjak nála és ne menjek tovább... itt is
lehetne tölteni a hurrikán szezont. Nagyon kedves volt, de mondtam mennem kell tovább :))
Este átmentem Bobby és Peter hajójába. Egy
hatalmas vitorlás, 46láb :)
Majd a
halászokkal moziztam és kávéztam.
2007.10.17 (389 nap)
Egy link: www.facebook.com
Du.
Egy helyivel sokat
beszélgettem, és mondta, hogy jönne az újságtól valaki beszélgetni elem, de nem
tudok tovább várni.
Boby és Pete
átjött beszélgetni és elköszöni, majd elmentünk közösen ebédelni. Chees Burger – 3 NDZ ("Happy Hour" volt éppen).
Ünnepi búcsú ebéd. Majd meggyőztek a fiúk, hogy maradjak a nagy szerdai Banana C. buliba és csak holnap reggel induljak tovább.
Du.
Hajó ellenőrzése,
majd egy utolsó vásárlás. Majd néhány helyivel és turistával beszélgettem
("mese délután")
5 körül átmentem
Pete és Boby hajójára néhány sörrel, sörözés rumozás,
majd jöttek mások is. 9 után átmentünk a Clubba, ahol tánc 1-ig, akkor zár a
hely.
Árak:
Bagett: 1,5 NDZ
Sör (0,33l): 1,6-3 NDZ
1 közepes papya – 1 NDZ
2 kg hagyma – 4
NDZ
1 kígyó uborka –
1 NDZ
2 paprika - 2,5 NDZ
Instant levesek –
1 NDZ
Csoki - 1,5-3 NDZ
Mogyorókrém: 3,5 NDZ
Chili szósz_ 3,5 NDZ
Kókusz - ingyen
2db a strandról
2007.10.18 (390 nap)
1019 ->1017mbar
29 fok
Szél: gyenge (Bf.2-3) K, ÉK
Indulás motorral
07-kor.
Süt a Nap.
1ó motorozás
után, csak vitorla.
Reggel: hagymás
rántotta bagettel
Sajnos az
autopilot stiftjét nem találom, így egy csavart tettem be oda, amit szigetelő
szalaggal rögzítettem néha.
Cél: még októberi
érkezés Tongába.
De. találkoztam egy másik vitorlással a sziget közelében, de ő
nem onnan indult.
Ebéd: kínai
instant leves (2 db), marha konzerv, hagyma, bagett. Nasi: Guavas konzerv és csoki
Du.
1 óra alvás.
Mivel nagyok a
hullámok, így az autopilot nehezen tartja az irányt, így én kormányzok
folyamatosan.
Probléma merül:
az akku, (nincs elég szél a szélgen.-nek, a napelem
egyedül kevés az autopilotnak)
Folyamatos
kormányzás szinte mindig.
Vacsora: spagetti
21:00 14,287 MHz USB rádiózás.
POS(21-09S;
160-47W) 808 tmf a cél.
54 tmf-et tettem
meg indulásom óta.
Peter (VK2VZ) 5-8
Sajnos merülnek
az akkuk mivel nincs szél és a Nap nem sütött ma
eleget.
Éjszaka gyengül a
szél, nyugodt éjszaka, tudok pihenni.
2007.10.19 (391 nap)
1019 mbar
25 fok reggel,
majd 10-kor már 33 fok
5-kor keltem és
kormányoztam egész reggel.
Egy repülőhalat találtam
a fedélzeten, sajnos túl kicsi reggelinek.
Szél: Bf.1-2 keleti
Seb.: 2-3 csomó 270-re, néha csak 1-2csomó
Napfelkelte 6:30-kor,
7:00 POS(21-07S; 160-23W) 774 tmf a táv a céltól.
(88 tmf-et tettem
meg 24 ó alatt)
Egész de. erősen süt a Nap.
Reggeli: a
tegnapi vacsora majd 1 papaya és 1 csoki
Tegnap este
hallucináltam és ma reggel is (néha szoktam, de ritkán írom le).
Főleg akkor van,
amikor fáradt vagyok.
Kormányzás közben
zenét hallgatok (mp3 lejátszó).
Pillangozás 270-re
csáklyával rögzített fockkal és a
bum is előre van kötve.
Szél: Bf.1, seb.: 2 csomó
Ebéd: csípős thai
kókuszos csirke leves (instant 1NDZ:-)
Du.:
Nem tudom miért,
de egész nap feszült vagyok... Remélem otthon minden rendben van. Pihenek és zenét
hallgatok, a könyv most unalmas
Vacsora: rántotta
marhásan, majd nasinak kókusztej zabpehellyel.
Biblia olvasás,
ami megnyugtat.
21:00 Rádiózás 14,287 MHz
POS(21-04S;162-07W)
BK2VZ, Péter
beszélgetek (a jelerőssége: 0)
Emelzett 14285 kHz
valaki spanyolul ad nagy teljesítménnyel és néha elnyomja teljesen Pétert.
HA5APK, Tibi
üdvözöl én is őt, de sajnos még nagy a táv Budapesttől, így nehezen lehet, és
csak néha velük rádiózni.
733 tmf a céltól.
(75 tmf-et tettem
meg az elmúlt 24ó alatt.)
Este a seb.: 1-2csomós 270-re
Éjszaka
kormányzás 3-ig, nyugodt csendes éjszaka, közben zenét hallgatok.
2007.10.20 (392 nap)
07:00 POS (21-00S; 162-43W)
700 tmf a táv a
céltól.
(74 tmf-et tettem
meg 24ó alatt.)
1016 mbar
28 fok
Gyenge Bf.1-es keleti szél.
Seb.:1-2csomó 270-re
Reggeli:
májkrémes bagett (hagymával és uborkával), majd 1
papaya és mostantól vitaminokkal is tömöm magam.
De.:
Bibliát olvasok
és pihenek. Nem tudok aludni, mert túl meleg van (11-kor már 35 fok).
Ebéd:
kínai instant leves
(marha csípős)
kókuszos rizs
marhával és hagyma/uborka
mogyoró krém
Du.
Nagyon elállt a
szél, Bf.0-1 ÉK-ről
1ó motorozok akku töltés miatt is.
(Többet nem tudok
motorozni, mert 50 l üzemanyagom van csak) majd várom a szelet
40 fok van a
kabinban...
Szél: Bf.0-1 ÉÉNy, majd teljesen elállt a
szél...
Seb.: 0,5 csomó rögzített kormánnyal fél szélben.
Várom a szelet.
Vacsora: Ebéd
maradék
Egész nap
horgásztam, de nem fogtam semmit.
21:00 14,287 MHz Rádiózás
POS(21-02S;
163-07W)
A táv 677 tmf a
céltól.
Pétert (VK2VZ)
éppen hallom, de ő sajnos engem nem nagyon...
Éjszaka szélcsend
majd eső. Hajnalban Bf.3-4 DK irányból.
2007.10.21 (393 nap)
7:00 POS(20-56S; 163-39W)
648 tmf a táv a
céltól.
52 tmf-et tettem
meg az elmúlt 24 ó alatt.
1017 mbar
27 fok
De.: Bf.4-5 K szél, seb.: 4-5csomó 270-re
Így 8 órát
kormányzok.
Reggeli és ebéd:
a tegnapi vacsora maradéka curryval.
Sajnos mivel
felhős az ég, így a napelem alig tölt. A szélgen.
termel áramot, de nem eleget...
A cockpitba folyamatosan becsapnak a hullámok, (nagyok és
össze-vissza iránybóljönnek).
Indulásom óta nem
láttam madarakat, ez furcsa. Repülő halak persze vannak.
Du.
1017 mbar
25 fok
16-kor a
nagyvitorlát reffelem (2/3), mivel a szél Bf.5-6 stabilan. Ha kint van a teljes nagyvit., akkor már nehezen irányítható...
- Az iránytű fény
mostanában nem világít, ezért elkezdtem javítani. Akábelel,
foglalatok rozsdásodtak, ezeket megtisztítottam. Eljutottam arra a szintre,
hogy néha jó...
- Biblia olvasás
- nadrág varrás
- Majd ettem egy
kis csokit, körte konzervet és megnyitottam a kókuszdiót.
(Közben a
búvárkésem eltört, de van tartalék, így nem akkora gond.)
21:00 Rádiózás, 14,287 MHz USB
14,285 MHz szokás szerint spanyolul
kiabál valaki és emiatt nem nagyon hallom Péter.
Péter 5-7 (Én 5-5
riportot kaptam)
14,290 MHz magyarok beszélgetnek
20-kor: Feri (HUN), Jóska (AUS) és Péter (AUS), beszóltam, de nem hallottak
meg.
POS (21-03S;
164-48W)
583 tmf a táv a
céltól.
Várható időjárás
20 csomód keleti szelek.
Holnaptól 20:00-kor rádiózunk.
Seb.: 4-5csomó 270-re
Éjszaka nyugodt
volt, kicsit gyengült a szél is.
2007.10.22 (394 nap)
Reggeli: rántotta
bagettel (hagyma, uborka, curry)
7:00 POS (21-05S; 165-34W)
Táv a céltól 539
tmf.
Az elmúlt 24 ó
alatt 109 tmf-et közeledtem, ami szakasz rekord!
De.
Nagyvitorla
reffelés ki és teljes vitorlával 4-5csomóval vitorlázok 270-re.
13-ig kormányzok
és kávézok (csokival).
A szél gyengül Bf.4-re, a szélgen nem tölt, a
napelem igen egy kicsit.
Ebéd: tonhalas
spagetti, kókusz, csoli
Du.
Térkép ellenőrzés
(INT 606), Tongáig tiszta a "terep", 4
ponton azért kell figyelni:
1. Breakers
2. Beveridge Reef
3. Harans Reef
4. Albert Meyer Reef
15:10 Ünnepi pillanat:
POS (21-11S;
166-17W)
tehát megkerültem
a fél Földet (Koper: 13-43E) Félút!
Eddig távolodtam Kopertől, mostantól közeledek...
Extra rum Carinának, majd az óceánnak és a kapitány is kap egy keveset :-)
Du.
Pihenek, olvasok
és kormányzok
20:00 Rádiózás 14,287 MHz
POS (21-13S;
166-40W)
Péter 5-5
Feri (HA3MQ,
Magyarország)
Sajnos nagy a zaj
és a zavaró állomások miatt nem is hallottak engem a végén már. Így nem tudtam elköszöni.
Vacsora 22:30 után Thai csípős vega leves
kétszersülttel
24:00 Fock le, erősödik a szél.
2007.10.23 (395 nap)
7:00 POS (21-08S; 167-22W)
438 tmf a cél.
Az elmúlt 24 ó
alatt 102 tmf-et tettem meg jó irányba, ez is egy jó eredmény.
1018 mbar
28f ok
De.
5 órát
kormányzok.
Süt a Nap, végre
tölt a napelem. (Több akku kéne a jövőben a hajóra.)
Vitorlázat: reffelt nagyvit. (2/3)
Seb: 3-4 csomó
300-ra
Nincs túl jó kedvem,
éjszaka nehezen aludtam, mert a hullámok folyamatosan ide-oda dobálták a hajót.
Nehéz ezt megszokni.
Reggeli: japán
instant leves (zöldséges), mogyoró krém kókuszdió (a maradék, felbontása után
is eláll napokig), és megettem az utolsó papayát is.
Ebéd: tonhalas
csípős hagymás spagetti
Du.
Folyamatosan esik
az eső.
A szél max. Bf.5, de változékony...
Vitorlázat:
2/3nagyvit. és fock
Este is esik az
eső, persze minden vizes.
Sajnos ma nem
rádióztam, mert elaludtam. A csengőre nem ébredtem fel, csak 21:30-kor.
Éjszaka rossz
álmok.
2007.10.24 (396 nap)
1014 mbar
29 fok
07:00 POS (21-26S; 168-43W)
A táv: 363 tmf
Az elmúlt 24 ó
alatt 75 tmf-et tettem meg.
Szél: északi Bf.5-6
Negyed szélben
vitorlázok 270-re, a seb.: 1-2 csomó (a nagy hullámok
folyamatosan blokkolnak)
Vitorlázta: 2/3 nagyvit és fock
Reggeli: tonhalas
rántotta bagettel hagyma és paprika, majd csoki és
körte konzerv.
Süt a nap, így
tölt a napelem és a szélgen. is tölt. Az akku most
oké.
Nagyvit. teljesen ki.
Az árboc görbül, 30 perc és a jobb első kicsi oldalmerevítő elszakadt!
(Ezt Nuku Hiván javítottam.)
Kötelekkel
gyorsan ideiglenes megoldást kreálok.
1. a pót babystag oldalra húzása
2. a baloldali szálingveret köré húztam egy kötelet, majd úgy húztam meg
Majd ezeket a
köteleket az első bikához húztam (2-szeres feszítés).
Így az eredeti
oldalmerevítők szerepét az ez néhány kötél vette át...
A GPS-t, ami teljesen rossz koordinátát mutatott. Kikacsoltam
és újra be, most oké...
Ebéd: instant
kínai leves bagettel (utolsó bagett)
Du.:
esik az eső és a
szél változékony, de főleg nyugati Bf.0-1.
15:00 Motor be
(nincs szél és az akkut is töltöm)
Seb.: 3-4 csomó 270-re
17:00 Motor ki.
Vacsora: rizses
makréla hagymával és chili szósszal. Ma sem fogtam halat...
19:30 Helyi zivatar, eső szélerősödéssel, minden vitorlát le
kellett vennem, annyira erős volt a szél.
20:00 Rádiózás 14,287 MHz
Péter 5-5
POS (21-30S;
169-14W)
335 tmf a táv.
Időjárás infok: okt. 30-31 erősebb szél 25-28csomós 110-ről, addig 10-17csomós
A szél teljesen
elállt, az eső nagyon erős, nem látni semmit az esőtől. Órákig esik és abszolút
nincs szél...
Hajnali 2-kor
nyugati Bf.2. 5 után ÉK Bf.3
2007.10.25 (397 nap)
Ma van telihold.
7:00 POS (21-21S; 169-16W)
333 tmf a cél, az
elmúlt 24 ó alatt 30 tmf-et tettem meg.
Reggeli:
lekváros-mézes tejes rizs
De.
Gyenge szél, Bf.2 a seb. 2-3 csomó 270-re.
Néha az irányom
300 vagy 240 vagy 270 és pillangózok.
Rendcsinálás
Sajnos az utolsó
kókuszdiót a bogaraim megették (a belsejét persze)
Ebéd: instant
zöldség leves
Du.
Süt a nap, gyenge a szél,
2csomóval haladok.
19:30 körül ment le a Nap nyugaton, és ekkor jött fel keleten
a telihold...
20:00 Rádiózás 14,287 MHz
Peter (AUS) 5-9
Jóska (AUS)
gyengébb volt
Hallottam Árpit
(USA) is,
Ferenc, HA3MQ,
HUN 3-4 hallott engem és én is őt.
HA5APK, Tibi nem
hal engem, de HA5CAR, Karesz hal engem, én is hallom, de nem értem.
Holnap és
holnapután rádióamatőr verseny lesz, így valószínű nehezebb lesz majd
beszélnünk.
POS (21-15S;
170-07W)
285 tmf a cél.
40 tm-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt.
Éjfélig
kormányzok, majd megyek aludni, de előtte reffelem
(2/3) a nagyvit. (erősödött a szél).
Hajnali 2-kor
nagyon esik az eső.
2007.10.26 (398 nap)
7-kor fock le és a nagyvit. reffelést is igazgatom.
Sajnos a kormány
tartó fölső csavar gyarkan kilazul, így ezt
folyamatosan ellenőriznem kell és meghúzni elég gyakran, megpróbáltam oda
ragasztani, ami bevált.
7:00 POS (21-00S; 170-42W)
A táv 252 tmf.
Az elmúlt 24 ó
alatt 80 tmf-et tettem meg.
1012 mbar
28f ok
Szél: Bf.5-6 keletről.
Esik az eső és
rossz láthatóság. A napelem alig tölt.
A nagy hullámok
hátulról be-becsapnak a cockpitbe. (Természetesen a
kabin zárva van.)
Reggeli: tejes
zabpehely, zöldség leves
Minden vizes, a
hálózsák, a pokróc, az ágy...
Néha gyengül a
szél, néha erősödik. Folyamatosan figyelni kell. Folyamatosan kormányzok.
Ebéd: rántotta -
omlett (lisztet is teszek bele), utolsó paprika, kétszersült, hagyma.
Du.
Eláll az eső,
majd csöpörög. Teljes vitorlázattal 3 csomós a sebességem.
Szél: Bf.3
Már két damillal
is horgászok, de nincs eredmény :(
Mindennap hajó
ellenőrzés. Néha 1-2 csavar lazul ki, ma pl. a fock felhúzó kopott ki teljesen és módosítanom kellett.
Este:
Seb.: 2-3 cs 270-re
Akku ismét merül
le, ma gyengén sütött a nap, és nem volt elég szél sem.
20:00 Rádiózás
Pter 5-9
POS (21-07S;
171-23W)
213 tmf a táv.
Időjárás infok: a hó végéig gyenge keleti szél várható, aztán
erősödés.
Hajnal:
3-kor szél iránya
változik, É szél van. 5-kor eláll a szél. Vit. le és
motor be. (Előtte üzemanyag áttöltés.)
6-kor motor ki,
megjött a szél. Iránya: DNY
2007.10. 27 (399 nap)
1011 mbar
26 fok
7:00 POS (21-08S;171-41W)
196 tmf a táv.
56 tmf-et tettem
meg az elmúlt 24 ó alatt.
Szél: Bf.3
Seb.: 2-3 csomó 270-re
Reggeli:
zabpehely
Útvonal
pontosítás, 'Euaiki szigetet északról kerülöm.
Süt a nap és
gyenge a szél. Már csak Bf.1-2, így a seb. 2 csomó
270-re.
Konzerv leltár:
1 db káposzta
1 db babgulyás
1 db pörkölt
2 db darált hús
5 db húsgombóc
paradicsommártással
15 db májkrém
8 db kókusztej
5 db nagy
halkonzerv
10 db kis
halkonzerv
2 db borsó (0,5 kg)
1 db répa (0,5 kg)
A lejárati idők:
2008-2010, van még időm :)
Ebéd: kuszkusz, szardínia, hagyma
(Horgászok, de
nem fogok semmit.)
Seb.:1-2 csomó 270-re, lassan haladok
Sajnos a középső
rekeszben sok a víz. Nem értem, hogy került oda, az eső ehhez kevés.
Lazításképpen
Topázt újra olvasom (Leon Uris).
Du.
Üzemanyag
ellenőrzés: 18 l (főtank) és 10 l (2. tank)
Az utolsó 15 tmf-en kell a motor, mert a bejárat elég keskeny. Motor
ellenőrzés (a 2.gyertya nagyon kormos lett, lásd
képtár). Nem értem miért?
A hátsóm kabinban
is van egy kevés víz, sajnos nem zártam le tökéletese 1-2 napig. A fő problémám
a kormány rögzítő csavarja és alátéte mozog, aminek nagyon nem kéne. Meghúztam
és beragasztottam, minden nap ellenőrzöm.
20:00 Rádiózás 14,287 MHz
Peter 5-9
Várható időjárás:
13-21 majd 23 csomós szél.
Peter és Karesz
(HA5CAR) beszélget, de nem hallom Kareszt.
POS (21-10S;
172-20W)
148 tmf a táv.
Sajnos az akku
gyenge, így röviden rádiózok.
Este a szél
erősödik, mellettem eső felhők és csúnya felhők. Nőnek a hullámok is. Ismét
nehéz éjszaka várható...
Éjszaka
szélerősödés Bf.6. Nagyvit.
reffelés. Kormányzok.
2007.10. 28 (400 nap)
Elveszett, dátum
vonal átlépése miatt :)
Szerencsére nem az nap volt a szülinapom :))
2007.10. 29 (401 nap)
Nem aludtam
valami jól folyamatosan figyelni kellett a hajóra.
7:00 POS (21-22S; 173-08W)
Táv 104 tmf
84 tmf-et tettem
meg 24 ó alatt.
1019 mbar
26 fok
Reggeli:
zabpehely
Sajnos becsapott
egy hullám a kabinba, amikor szellőztettem.
Egy puffert
elvesztettem éjszaka, nem értem hogyan, mivel 2 kötéllel ki volt kötve.
Ezzel volt a jobb
oldali törött korlát kitámasztva.
A horgonyt is
folyamatosan ellenőriznem kell, a rögzítése sajnos nem oké, mivel a rögzítő
veretből letört egy darab.
De.:
Kormányoztam.
11-kor fock le. 12-kor vihar fock
fel
1020 mbar
28 fok
Vizes
vízhatlanban vagyok egész nap, a nagy hullámok folyamatosan dobálják a hajót. A
szél stabilan Bf.6 120-ról.
Irányom: 260
Seb.: 4 csomó
Az autopilot
csatlakozó nem ok, javítani kéne, de nem lehet, mert minden vizes, ezért csak
ragasztóval/szilikonnal mentem a helyzetet.
Egész nap felhős
az ég, csak néha süt ki a nap. 12:30-14:00 pihenek és
alszok egy keveset.
Ebéd: vagdalt
hús, kétszersült, hagyma,
Du. folyamatosan
kormányzok. A szél folyamatosan erős Bf.6, így a
hullámok be-becsapnak oldalról/hátulról.
Az autopilot
védelmébe szilikonzsírt használok, a kritikus helyen
alaposan bekenem, ettől jobban cseppálló az autopilot.
Vacsora: csicseri
borsó, vagdalt hús, hagyma.
19:00: Nagyvitorla teljesen le, csak vihar fock,
mivel erősödik a szél.
20:00 Rádiózás (06 UTC)
14,287 MHz USB
POS (21-14S;
174-06W) Táv a céltól 50,3 tmf.
Sajnos most Péter
nem hal engem, 9-es zaj van nála (én jól hallom őt).
Jóska gyengén hal
és ő közvetít, de sajnos ő sem érti a pozíciómat.
Seb.: 3 csomós
Irány: 300 fok
Éjszaka 2-kor
nagy zajra ébredek. A szélgen. egyik tartó kötele
elszakadt, így a szélgen. és a saválló tartórúdja
össze-vissza lengedez. Gyorsan kimegyek és rögzítem egy másik kötéllel. A szélgen. rúdnak a talpverete több helyen eltört és víz is
ment a hátsó kabinba, mivel nem zárt jól
a törött talp...
Túl északon
vagyok, irányt változtatok.
2007.10. 30 (402 nap)
7:00 POS (21-01S; 174-35W) 23,4 tmf-re
vagyok a céltól.
Reggeli: keksz és
kávé,
Folyamatos Bf.6 szél lehet, de nem tudom megmérni, mert rossz a műszer.
Egész éjjel egy
vihar fock (1 m2) volt csak fent és így is szinte
repült Carina. Igaz hihetetlen instabil teljes hátszélben, így minimum 20
fokkal kell módosítani az irányt, és ekkor talán képes iránytartásra az
autopilot (persze folyamatosan korrigál így is). Ilyenkor az erősítését 5-re
állítom, gyenge szélben elég 2-3, ami azt jelenti kevesebb korrigálás, kisebb a
fogyasztás...
De. gyengül a szél, először 1/3 nagyvit,
majd 2/3 nagyvit is fent van. Végül a normál fockkal is próbálkozok, de az
hosszú távon sok, nagyon erőlteti a hajót és az árbocot ez... Szóval fock nélkül, csak 2/3 nagyvit.
használok. (1/3 nagyvit, igazából területileg 1/9-e a
teljes nagyvit.-nek, de mivel a harmad a magassága
ezért hívom így, 2/3 nagyvit. pedig 4/9 területileg a
teljes nagyvit.-nek...)
Nuku'Alofa a
főváros, Tongatopu sziget, Tonga
Királyság (Friendly Islands)
Én a Piha Passage-t választottam. 'Euaiki szigetet északról kerültem, majd a 21-06,5S-t tartottam... Monu afe mellett vitorláztam (irány kb. 270), majd Makaha'a mellett fel (irány 342).
Előtte megnéztem
ezt a területet MaxSea-n illetve a Peacific Guide-ban, továbbá van
egy térképem is erről a részről (1385, 1962-es térkép, utolsó javítás
1992-ben). A lényege tele van zátonnyal ez a hely és nagyon keskeny a bejárat
(a neve: narrow), én bíztam a bójákban, persze nem
volt kitéve!! Nem is találtam meg elsőre a bejáratot,
csak azt vettem észre, hogy a GPS szerint elhagytam, de nem volt ott semmi!!
Nyugalom,
gondoltam (ez egy kulcs szó nálam)... előtte már a
motor beindítottam, így tudtam széllel szembe vissza fele menni, igaz lassan.
Bóják nélkül, a víz színét nézve és követve a sötét zöldet jutottam át a
szoroson. Innen már nem volt nehéz a manőver, megtaláltam a kikötőt is :)
17:00 Kikötés. A halászok megengedik, hogy melléjük álljak.
Így persze megy a haverkodás :))
Friendly Islands: itt mindenki mosolyog és köszön.
Árfolyam: 1 USD -
1,86 pa'anga (semiti az apró 100 semiti – 1 pa'anga)
Tonga 3 részből
áll:
Vava'u Group
Ha'apai Group
Tongatapu Group (itt vagyok én)
Vacsora: kínai
(disznó, zöldség, rizs) – 6 pa'anga
(a szakács-pincér
"büfés" nő nagyon rám akart mászni, gazdag turistának nézett, pedig
annak nehezen látszok)
Véleményem:
1. Mivel itt
szegények az emberek, így szeretik a nők a turistákat.
2. Itt mindenki
nagyon kedves, és a nők itt szeretik a pasikat, ez egy
ilyen ország :)
Majd interneteztem,
üzentem, hogy itt vagyok.
Hideg sör 3 pa'angaért, kínai instant levesek vásárlása természetesen:)
Nagy darab mosolygós emberek... Captain
James Cook 1773- és
1777-ben járt itt, és ő adta a Friendly Is. nevet a szigeteknek.
2007.10. 31 (403 nap)
Boldog szülinapot!!!!!! "Ofá kiá koj!"
Hajnali 3-tól nem
tudtam aludni, ennek is sok oka lehet.
Pl. a
rendszertelen alvási ritmusok és a túl nyugodt kikötői víz :)
Elkezdtem
dolgozni. Gyertyafénynél tisztítottam meg a rossz gyertyákat, majd az autopilot
csatlakozóját ellenőriztem le és tisztítottam meg. Utána rendcsinálás
(konyha és az ételek), aminek soha nem lesz vége. (INT 605-4605 térképet elől hagytam: Tonga-Fiji
átnézeti)
Amikor az ezek
után az üzemanyagot töltöttem át a tankból a
főtankból, megismerkedtem Feszivel (19 éves helyi), aki a haverjával horgászott
a parton. Folyamatosan fogták ki a halakat, igaz hivatásos halászok.
Beszélgettünk az életről és a kaváról, (helyi
tradicionális drog :)
Meghívtam egy
kávéra a hajóra, majd megmutatta a családi halász bárkát,
ahol 6 ember dolgozik, de van elég hely rajta (nincs mentőtutajuk, ami itt nem
túl gyakori:-)
Sokan szívnak
marihuánát itt (6 USD 1,5 g), de mindenki imádja a
kávát :))
Majd átáltam egy másik halászhajóhoz, mivel ma de. jön egy hajó a helyemre.
Nyelv lecke:
ikáp - nem
io - igen
hivá - énekelni
ápini - otthon
áá káu - az én otthonom
loá - nap
uhá - eső
há hingoá? - Mi a neved?
Egy nagyon
extrém: Ofá kiá koj! - Szeretlek!
Féfé háké táhá hiné
- Boldog vagy?
De.
Elmentem a Customhoz, Quarantine (23 pa' anga illeték költség) és a
Kikötői kapitányságra is benéztem...
Találkoztam Grehemmel és Judittal (Nomadlife,
akikkel Colonban voltam néhány hetet), beszélgettünk
napokon belül indulnak Új-Zélandra. Meghívtak vacsizni és inni csütörtök este a hajójukra, mivel ők kint
vannak horgonyon messze innen.
Majd szokás
szerint megnéztem a halpiacot is.
A városban
bementem az Immigration irodába, ahol 30 perc várakozás után sem tudtak mit kezdeni, azzal, hogy
Hungary. Elmagyaráztam hol is van kb., és hogy EU
tagok vagyunk, de nem tudták mi az. Engedély nélkül érkeztem, hol a vízumom...
Elmagyaráztam,
hogy 31 napig tartózkodhatok Tongában vízum nélkül... Majd 10 perc után visszajött és mondta ok, kaptam egy
pecsétet. (Igazából a hosszú szakállal és a hosszú hajjal nem igen hasonlítok
az útlevél képre - ezt sem tudta feldolgozni.)
Elsétáltam a
Turista irodába ahol kaptam infokat
és térképet is. Mivel itt általában kevés a turista, az iroda is nagyon új és
nagyon üres...
Du.:
Megnéztem a
piacot, majd elvitt egy helyi kocsival a Tonga National Centre-hez (A Nemzeti Múzeumokhoz), 3 pa'anga volt a belépőjegy, vissza
buszoztam (jegy ára: 0,5 pa'anga). Vettem egy
adaptert 2,5 pa'anga-ért a
220V csatlakozóhoz, (a világ összes adaptere készlet ide nem jó...), és 0,3 kg kává-t 4 pa'angaért. Ezt viszem
majd a holnapi vacsorára. Tudom a receptet is: hideg vízbe kell kifacsarni
szöveten keresztül. Személyenként: 0,5 l-1 l-t szokás
inni és az ember utána relaxál... nincs stressz :)
Találkoztam a
városban Feszi mamájával (Szijú), aki elvitt a mikrobusszal a király palotájához, kicsi palota, kb. 30 szobás lehet :) Majd megnéztem a királyi sírt ill. a
parkokat és templomokat :)
Késő délután
Internet, de sajnos lassú...
2,2 óra (9 pa'anga)
20 l friss vizet
töltöttem a palackiamba, elég sok maradt még, és ennyi elég is lehetne.
Pakolászás a hajóban.
Vásárlás:
8 db kínai
instant leves (0,5-1 pa'anga
darabja)
5 db marha
konzerv (2,5 4pa'anga darabja)
3 l tej (3 pa'anga darabja)
csípős chili szósz
(3 pa'anga)
egyéb spéci szósz
(4 pa'angaért)
gyümölcs konzerv
(3 pa'anga)
Majd este 6 után
meghívott kávéra Han, az itteni cég (hal export
Hawaiira, USA érdekeltségű) egy alkalmazottja. Érdekes, hogy koreai, mint ahogy
a nagy főnök itt. Szóval bevetettem a koreai nyelvtudásomat (kb.10 szó maradt a
Samsung után, ahol elég könnyen ragadt az emberre a nyelv :-).
Panaszkodott,
hogy ebben a hónapban nincs sok hal. Javasolta, hogy maradjak itt a Carinának lenne hely :)
De túl veszélyes
ez a környék, nagy hullámok és nagy szél... Néhány éve
kimentettek egy vitorlást Tahiti mellett...
(Valaki azt írta
nekem, hogy szerinte igazából nyaralok :-), ami igaz
is, de azért mégse teljesen.)
Este 8-ra mentem
az International Dateline
Hotelba. (Tiszta pólót találtam, de sajnos nadrágom nem volt tiszta...
de nem dobtak k
i:-)
9-ig helyi zenék
és helyi ételek, majd 10-ig tradicionális tánc volt. Eddig ez volt a
legeredetibb (lásd videok később). Ára 25 pa'anga.
Majd jött Frederick és elmentünk egy kává partyba, ahol kb. 20-25 férfi ücsörgött együtt a földön és
itták folyamatosan a kávát. Néha énekeltek és gitár és hegedű is kísérte. Volt amikor TV-t néztünk, pl. pankrációt :) Megtanítottak
káva italt készíteni. Hideg vízbe kell tenni a port 5-10 percig, aztán át kell
szűrni egy szűrő vagy ruha darab segítségével. Aztán
ismét át kell szűrni.
Hatása: relaxálás és nyugalom, olyan, mint egy erős nyugtató. Én
3,5 órán keresztül ittam (22:30-02:00), összesen több, mint
egy litert és ez volt a hatása.
Jelentése: a férfiak akik együtt isszák, több, mint barátok, ők már
testvérek. Kává összehozza az embereket. Volt pl. egy miniszter is (régebben Parlamant
elnöke volt) és voltak 18/19 éves fiúk is, sőt volt egy 82 éves apó is, aki
biciklivel jött-ment és itta a kávát :)
Ez egy speciális
királyi-ünnepi ital, ezt megtisztelik, akik isszák. Szóval nem egy sörözés,
annál komolyabb. Hagyományos kává tálból ittuk és
kókusz héjból persze. Én pl. egy széken ültem, de igen
alacsony széken, amit itt a helyiek használnak... Kicsit kellett mesélnem a
hajóról és az útról, és, hogy miért is csinálom ezt az
egészet. Volt aki velem akart jönni, volt aki kérte
vigyem el valami szigetre :))
Köszönöm - máló
2007.11. 01 (404 nap)
Reggel 6 helyett
8:30 körül keltem fel, éppen jött Frederick
megnézni a hajót. Kicsit dumáltunk aztán elment dolgozni.
De.
Homua város, a
sziget délkeleti része. Itt vannak a Blow Holes. A sziklák között feltör a hullám, mint egy gejzír.
Majd a sziget
észak nyugati részét jártam be busszal (buszjegy: 0,5-1,525pa'anga).
Captain Cook's Tree (Fa), Terraced Tombs, Hoi város
Ebéd: kale (3,5-5 pa'anga),
a helyi tipikus ebéd (bárány helyi spéci zöldség és öntettel)
Du.
Ha amonga Trilithon. Majd kicsit
strand. Internet :))
Vidéken minden
olcsóbb és a helyiek folyamatosan jönnek és haverkodnak, ilyet én még soha
sehol nem láttam - Friendly Is.
Átmentem egy kis
hely komppal (motor csónakkal) a szembe lévő kis
szigetre, mert Grehem és Judit (Nomadlif,
www.nomadlife.uk) meghívott magukhoz.
A kis szigeten, a
Big Mama kocsmájában összegyűltek a hajósok estefelé.
Iszogatás és beszélgetés. A legtöbben persze USA-ból jöttek. Van 1 lengyel, 1
chilei, 2 dél-afrikai közt., 3 némat,
2 angol... de itt szinte mindenki amerikai, és
mindenki Új-Zélandra megy. Én vagyok egyedül, aki nem oda megy, hanem Fijire.
Majd Juditékkal vacsoráztam a hajón zöldséges rákot.
2007.11. 02 (405 nap)
Boldog szülinapot
Csiga!
Reggel a Nomadlife-fal jöttem vissza Nuku'Alofa-ba.
Ők holnap indulnak Új-Zélandra és az utolsó estét a kikötőben
töltik.
De.
Üzemanyagot
vettem: 22 l – 57 pa'anga
Rig javítás (a
helyi műhelybe néhány helyi segített)
Motor ellenőrzés
(gyertya csere és tisztítás)
Szélgen. talpazat
rögzítés plusz kötelekkel és szilikonnal leszigeteltem a környékét.
Ebéb: Fish&Chpis - maliból (7 pa'anga),
a halpiac mellett
Du.
Immigration Office
(azt mondtam, holnap indulok)
Customs, Port Autority (azt mondtam, ma indulok, mert hétvégén nem
dolgozik senki)
Internet 1,5 ó (6 pa'anga)
Akku töltést
szerveztem a műhelyben.
2007.11. 03 (406 nap)
Reggel
elbuszoztam Kolovaiba, ahol megcsodáltam a repülő
rókákat (flying foxes), ez
egy különleges állat itt Tongán, de igazából denevér.
De. pihen a fákon, du. és este aktívabb. A helyi
srácok dobálták a fát kövekkel, így tudtam csinálni
1-2 jó képet, miközben kétségbeesetten repülnek :))
Majd Internet.
Holnap indulok
tovább!!