Tonga - Fiji
Ajánlom ezt a fejezetet a családomnak
(Jó lenne ha jobban tudnék írni!)
(2007. November
15.-én kezdem írni a jegyzeteim és emlékeim alapján.)
2007.11.
03 (406 nap)
Du. Ebéd a
városban 1,8 pa'nagáért 2
sütemény a helyi pékségben.
A hajó alját
letisztítottam, ha nem tisztítom, akkor lassabb vagyok 1 csomóval.
(Algaátló már
csak alig van a hajó alján.)
Majd az
oldalmerevítőt visszaraktam ebben a műveletben egy helyi kis srác (12 éves)
segített, majd kicsit beszélgettünk, adtam neki spanyol kekszet
:) Nagyon tetszett neki Carina. (Itt mindenki beszél angolul.)
Kikötöttem a 3 db
25 l víztartályt az orrban.
A kormányt
teljesen szétszedtem és ellenőriztem. Sajnos a réztuskó ismét kopott egy
kicsit.
A hézagot szokás
szerint betömtem kis lemez darabokkal (borotva penge).
Mentőtutaj
fixálás-
Pakolás.
Útvonaltervezés.
Vásárlás:
5 db kenyér - 7 pa'anga
12 db tojás - 6 pa'anga
3 kg banán - 2 pa'anga
1 ananász - 2 pa'anga
3 papaya - 3 pa'anga
1 kg uborka - 2 pa'anga
Búcsú kaja 2 pa'angáért helyi süti.
Egy helyi lány (Lilly) odajött a hajóhoz és beszélgettünk. Nagyon vidám
volt és 100 kg persze - folyamatosan evett :)
Ünnepi vacsora a
városban:
fagyi - 2 pa'anga
csirke/kolbász/zöldség (helyi kaja) - 6 pa'anga
1 sör a helyi
buli helyen 4 pa'anga. Garden
Bar a neve és fergeteges bulik voltak. Tánc!!
Megismerkedtem Bennel 33 éves Fiji rögbi
játékos, aki itt lakik már 8 éve Tongán a
feleségével. A reptéren van boltja, és ebből elég jól él. A buli éjfélkor zárt,
de még utána meghívtam Carinára őt és a haverját egy rumra.
Ez is egy hosszú
nap volt.
2007.11.
04 (407 nap)
Tonga:
Kb. 100 e ember él itt. Kisebb, mint Samoa,
Fiji, de nagyobb, mint a Cook-
szigetek.
A többség
szegény, kb. 30 milliomos van. Az átlag keresett 1
(szállodai pincér)-3,5 (állami szektor) pa'anga/óra.
Ez az egyetlen
királyság a környéken, igaz mostanában a többség király ellenes.
Ennek az oka,
hogy a király meghalt tavaly és a fia lett az új király, akit általában az
emberek nem szeretnek.
A másik oka, hogy
néhány nagyra vágyó politikus el szeretné törölni a királyságot, hogy nagyobb
hatalmuk legyen. A felheccelt tömeg tavaly a fél várost felgyújtotta. A
városban erős a kínai - helyi konfliktus. A kínaiak uralják a piacot (minden
bolt kínai), ami nem tetszik a helyieknek.
Érdekes, hogy itt
is mindig megkérdezik, hogy mikor jövök vissza.
Megszokott dolog,
hogy az utcán egymás kezéből kiveszik a cigit az emberek, ha nem ismeri, akkor
is:)
A buli helyen
egymást sörét isszák :)) Ha valakinek nincs pénze,
akkor a buszon nem fizet. Az emberek itt sokkal közvetlenebbek, ez nem Európa.
Lehet beszélgetni, bármit lehet kérdezni :)
Még Nov.2-án
láttam a királyt, mivel ekkor zár be a parlament ülésezése, ez egy kis ünnep
itt. Ilyenkor a király nyitott kocsin motoros és 2 kocsi kíséretében a városból
a rezidenciájára megy, az úton gyerekek állnak és integetnek. Korábban marihuánás
ügybe keveredett, talán ezért sem szeretik.
7-kor keltem, Hai visszaadta a feltöltött akkukat, amit gyorsan be is
szereltem.
Indulás 8-kor
motorral.
1011mbar
35fok
Süt a Nap, de
felhős az ég, persze nincs szél.
Az átjárón (passage) 9 WP (pont) vezet át engem, eléggé kacskaringós.
Sok a zátony és elég keskeny.
Árapálytól
függően 2 csomós ellenáramlat is lehet itt, ezért fontos jó időben indulni
(Apály: 9:00).
10 előtt beértem
az átjáróba, 10-kor már el is hagytam Atatát (egy
sziget itt), 10:30-kor kiértem az átjáróból.
Irány Matuka déli csücske (táv: 298tmf 290 irányra).
10:30 POS (21-01S; 175-17W)
Reggeli: lekváros
kenyér és banán.
A margarin még Galapagosról van és a lekvár Tahitiről.
Ebéd: kínai
instant leves, banán, papaya,
Szél: keleti Bf.2 majd Bf.2-3
Seb.: 3-4 csomó 290-re
Vatoa-át délről
szeretném kerülni.
A horgonyt ismét
rögzítettem plusz egy kötéllel, remélem így a helyén
marad.
Sajnos az iránytű
fény abszolút rossz, kell vennem egy új izzót (és az elvet is meg kell
változtatni kicsit).
vacsora: kenyér,
marha konzerv, uborka
Sajnos az mp3
lejátszó nem működik. A hiba üzenetet kínai nyelven írja ki, mert az a nyelv
volt beállítva. Szóval nem értem mi a baja.
Este kormányzok
néhány órát, majd autopilot.
Éjszaka: nyugodt
és csendes, a keleti szél gyengült Bf.2-re.
2007.11.
05 (408 nap)
1017 mbar reggel,
1010 mbar du.
27 fok reggel,
du. már 33 fok
5-kor keltem, a
Nap 5:30-kor kelt fel.
Szél: Bf.2 keleti
Seb.: 2-3 csomó 280-ra
Reggeli: marha
konzerv (tegnapi maradék), kenyér, uborka, banán
Esik az eső 1
órát, majd ismét süt a Nap.
9-kor elállt a
szél, motor be.
10:30 motor ki. Akku ismét max-on
van.
Szél lassan
gyengén fúj, 2-2,5 csomóval 280-ra vitorlázok,
pillangózok főleg.
10:30 POS(20-38S; 176-51w) 206 tmf a táv.
24 ó alatt 92
tmf-et tettem meg.
De. Pihenek és
olvasok.
Ebéd: Kínai
instant tészta
Du. 2 körül
erősödik a szél, Bf.2-3 sebességem így 3-4 csomó
300-ra.
Vacsora:
marhahúsos rántotta, uborka, kenyér, banán
19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB) – 06
UTC
6-os zaj van
sajnos, de hallom Pétert.
Péter (VK2VZ,
Sydney) 5-9
Ő is jól hal
engem (5-6 riportot kaptam).
Feri (HA3MQ) ma
nincs itt.
POS (20-28S;
177-18W) 179 tmf az első célig.
Várható szél 17 cs keleti.
Ez a néhány
perces beszélgetés jelenti nekem a KÜLVILÁGOT a VALÓSAGOT, sokat jelent ez,
köszönöm!
Éjszaka nyugodtan
telt. Az autopliot, ha jó és az akku is jó, akkor
vezeti a hajót éjszaka. Ilyenkor 2 óránként ellenőrzöm a
az irányt és a szelet főleg.
2007.11.
06 (409 nap)
Süt a Nap.
1017 mbar
30 majd 32 fok
Reggel a
szerszámos ládát takarítottam, sajnos a szerszámaim folyamatosan rozsdásodnak.
Reggeli: rántotta
red chilivel, uborka, hagyma, kenyér
10:30 POS (20-19S; 178-16W) 126 tmf az első cél.
80tmf 24ó alatt.
Szél: Bf.2-3 K
Seb.: 2-3cs 280-ra
De. Térkép rendezés. Előszedtem a 83580-ast
(1:350000, Fiji délkeleti része,
1987-es).
Délben irány módosítás 310-re, seb.3-3,5csomó. (Túl délen vagyok.)
Ebéd: banán,
papaya
14 után a szél Bf.1 K
14:30 motor be, előtte persze gyertya csere (ismét fekete az
egyik). Gyertya kód: 5110
B7HS, ezt használom indulás óta, le fogom ellenőrizni, hogy
tényleg ezt javasolja a gyár (YAMAHA 8B, széria szám: 028973). 15:30 motor ki, akku feltöltve. Várom a szelet.
Lassan jön, 2-3
csomó 310-re.
Vacsora: kínai
instant leves
18:00 Cél módosítás (út korrekció), Matuka
sziget déli pontja helyett, Kandavu déli pontja az új
cél.
Így a táv 199 tmf
(102 tmf helyett). Irány 285.
19:00 Rádiózás (6UTC)
14,287Hz (USB)
5-ös zaj,
Péter 5-7, igaz
néha a zaj teljesen elnyomta, de értettem mindent.
POS (20-04S;
178-41w)
80 tmf az elmúlt
24 ó alatt.
Időjárási infok: könnyű szelek várhatók.
Enyhe
gyomorrontásom van Tongában kezdődött. A helyi ételek
vagy a víz lehet az oka.
Mostantól
palackos víz és egyszerű ételek.
20:40 egy motoros hajóval találkoztam (3000 t, 40 m körüli).
Teljesen az irányomba jött és a sötétben a poz.
fényemet nem látta. Folyamatosan láttam a piros és a zöld fényét is, teljesen
az én irányomba jött!! Az én sebességem 3 csomó volt,
az övé 15-20 körül lehetet. Elkezdtem a vitorlába világítani, de semmi reakció.
1 tmf-re volt már ekkor és meghívtam VHF rádión, de
semmi válasz, ismét meghívtam!
"This is CARINA sailing boat, CARINA sailing boat. Do you
read me? Do you see
my position?"
Válaszolt.
Azonosította magát.
Elmondtam az
irányomat és a sebességemet: "My direction is west with 4 knots..."
Majd lassított és
végre észre is vett és kitért. Előzékenyen megköszöntem és jó éjt kívántam. Ő
is elköszönt, a végén azt mondta "viszont látásra". Ehhez én nem ragaszkodok :-)
--
1. Kéne árboc
fény,
2. a világítást LED-ekkel kéne megoldanom
3. több
akkumulátor
4. a
radarreflektort magasabbra kéne tenni, 1m-mel talán lehetséges
Áron, ébredj fel!
Ok, egyszer majd :)))
---
Hallottam arról,
hogy itt sűrűbb a hajóforgalom. Mostantól éjszaka kevesebb alvás és több
ellenőrzés (20-30 percentként legalább).
2007.11.
07 (410 nap)
Éjszaka keveset
aludtam figyeltem az óceánt. 4-kor házi túrót készítettem a tejemből. Igen jó
szórakozás, értelme nincs sok, de jó poén.
Szél: Bf.2-3 K
Seb.: 3-4 csomó 270-re
Nem láttam hajót azóta az emlékezetes incidens óta, de folyamatos ügyelet van
a hajón: 24 órás.
Reggeli: kávé,
lekváros kenyér (a lekvár elfogyott), mézes kenyér, banán,
9:00
Szél.: Bf.2
Seb.: 3 csomó 280-ra
A kevés alvás
miatt fáradt és rosszkedvű vagyok, amit elvileg meg lehet szokni, mert ez
csinálom már több mint 1 éve, de igazából, ha őszinte
akarok lenni, akkor nem lehet ezt megszokni. Persze az érzés
ami ilyenkor jön, néha jól esik :)
10:30 POS (20-04S; 179-32W) 150 tmf a cél.
73 tmf az elmúlt
24 ó alatt.
Amikor
kormányzok, akkor főleg pillangózok. Néha kicsit esik az eső, de alapvetően jó
idő van.
32 fok
1010 mbar
Ebéd: utolsó
banán és egy ananász (ami az első és az utolsó is)
Sajnos a bogaraim
szeretik a friss gyümölcsöt, zöldséget, kenyeret, ennek a tárolása nehéz, főleg
kint vannak egy zacskóban az achterstagra akasztva.
Folyamatosan áznak, az esőben. A feladat okosabbnak kell lenni, mint egy
csótányt! Ez a kulcs és a megoldás.
vacsora: lencse főzelék, marha konzerv, hagyma, uborka,
Szél: Bf.2
Seb.: 3 cs, 300-ra
19:00 (6 UTC) Rádiózás
14,287 MHz (USB)
5-ös zaj
Magyarok
beszélnek, de a zajtól nem értem.
Péter 5-9
Jóskát alig
hallottam
Árpit is
hallottam gyengén.
Időjárási infok: nov.11-ig 16-19 cs keleti.
POS(19-47S;
179-58W) 122 tmf a cél.
74 tmf tettem meg
az elmúlt 24 ó alatt.
A Nap 19:00 után ment le.
Helyi idő szerint
19:37
Átléptem a 180
fokot. 180W => 180E.
Ünnepi pillanat.
Ünnepi rum természetesen az óceánnak, Carinának és
nekem.
Az Algír
partoknál léptem át 0 fokot (0E=>0W) több, mint 1
éve. Igen nehéz körülmények között.
"1522. júl.
9. az a nap, amely egyszer eltűnt a történelemben. A Magellán-expedició
írnoka és titkára, Pigafeta három évet töltött a
Viktória nevű hajón, amely körülhajózta a Földet, egyszer bortól mámorosan
mindenféle történeteket mesélt, amelyek a hajóút során megestek, s többek
között eszébe jutott: "Ma csütörtök van". "Nem, ma szerda"
mondták a hallgatói "Hogyhogy ma szerda van! Amikor ma csütörtök
van." Pigafeta fölöttébb csodálkozott,
kilopakodott a hajóra, átnézte az összes hajónaplót, de a szerdát sehol sem
találta. Így hát egyszerűen a hiányba sorolta be." (Varsányi József:
Zsuzsannával a Föld körül)
Napok óta
gyertyával világítok, találtam egy jó kitámasztási módot (törülköző és könyv
kombináció). A gyertyát az üres chilis üvegre tettem, kicsit talán esztétikus,
de csak mérsékelten. 500 éve is működött, most is oké teljesen. Régi idők
tengerészei használták, 2007-ben már nem sokan.
Az éjszaka
nyugodtan telt, de persze folyamatosan felkeltem ellenőrizni a hajót és a
forgalmat.
2007.11.
08 (411 nap)
1016 mbar (du.
1012)
29 fok (du.
35fok)
Reggeli: tegnapi
vacsora maradéka, utolsó papaya plusz szokás szerint
multivitamin.
Szél: Bf.2-3 K
Seb.: 3 csomó 280-ra
Kiolvastam Robert Louis Stevenson:
Treasure Island (Kincses
sziget, magyarul olvastam gyerekkoromba, de angolul még nem.) Robert Louis Stevenson
Samo-án lakott néhány évet és ott is halt meg. Viti Levu kincses sziget lesz
nekem?
Du.
Üzemanyag
áttöltés: 2. tank => főtank 18 l, 1 tank 22 l (Összesen: 40 l)
Az utolsó
szakaszon a bejárat után motorozni kell, erre kell egy tank (kb. 20 l). Hajó
ellenőrzése, mindennap megteszem, de nem a kedvenc tevékenységem, de muszáj. Ma pl. egy sekli volt kicsavarodva, ami az oldalmerevítőt
tartja (portside), néha a spanner
biztosító drótja is elszakad, amit ilyenkor gyorsan ki kell cserélni. Van munka
bőven.
10:30 POS (19.48S; 179-14E) 80 tmf a céltól.
70 tmf 24ó alatt
jó irányba természetesen.
De. és Du. is kormányzok, főleg pillangó.
A Nap erősen süt!
Nagyon meleg van!
Ebéd:
paradicsomleves
Rekord: egy
csapásra 4 csótányt öltem meg :-)
Vacsora: fasírt,
kenyér, hagyma, uborka,
Sajnos ma sem
fogtam halat, lehet, hogy rossz a módszerem?
19:00 (6 UTC) Rádiózás
14,287 MHz (USB)
Péter, VK2VZ
Sydney 5-7
Hallottam Ferit
Siklósról.
Időjárási infok: nov. 10-ig 13/17 cs keleti
POS(19-36S;
178-49E)
A bum állító
csavarja letört még néhány hete, és most kiesett a bum a sínből. Ideiglenesen
kötéllel rögzítem.
Delfinek kísérik
Carinát a naplementében, lehetnek talán százan is.
Éjszaka
folyamatos ügyelet. Nyugodtan telt. 2-kor szélerősödés Bf.4-re
és esett is, de 1 óra múlva ismét Bf.2
2007.11.
09 (412 nap)
Hajnalban a
naplementében megpillantottam Kandavát (déli részét),
22 tmf a táv. Onnantól az irányom északi jellegű,
1014 mbar
31 fok (du. 33
fok)
Szél: Bf.3 K
Seb.: 3cs 290-re
10:30 POS (19-19S; 178-03E)
72 tmf 24ó alatt.
Reggeli: tegnapi
maradék és kukorica konzerv,
Ebéd: Indonéz
instant leves (csirke), gyümölcs konzerv
14:00: elvitorlázok a sziget mellett.
Du. Kormányzok
folyamatosan, gyorsítani próbálom a hajót. Jó lenne holnap este megérkezni.
Sajnos a szél nagyon legyengült.
17:00 Motor be. (Előtte gyertya csere)
Seb.: 4,5 csomó
Esik. Esik. Esik.
Vacsora: tej,
zabpehely kevés cukorral, nincs türelmem a rántottához.
19:00 Rádiózás
14,287 MHz (USB)
POS(18-52S;
177-45E)
6-os zaj,
VK2VZ, Péter,
5-9,
Várható szél:
13-15cs 110-95-ről
Hallok más
magyarokat is beszélni, de sajnos nagyon gyengén nem értem mit mondanak.
Várhatóan holnap
este vagy holnapután reggel érkezek, rádiózás holnap bizonytalan.
Éjszaka
félóránként felkeltem ellenőrizni az irányt és a hajót. Elég közel mentem el Vatulele sziget mellett ez volt a fő ok. Hajnali 2-kor a szigetet
elhagytam. 3 után persze már nem tudok aludni. Ilyenkor gyertyát gyújtok és
olvasok.
2007.11.
10 (413 nap)
Hajnali 5-kor
készítettem egy finom rántottát. Uborkával és kenyérrel meg is ettem. Majd
utána ittam egy kakaót is.
7-kor,
napfelkelte után már látom a szigetet.
7:30 motor be (előtte gyertya csere). 22 tmf a bejárat, de
nincs szél.
Szél: Bf.1 (Tenger állapota 1, ilyen is régen volt. Kicsik a
hullámok.)
1012 mbar
32 fok
Jó lenne
megérkezni világosban.
9:30 motor ki.
12 tmf a bejárat,
de a szél Bf.0-1
Valamiért a motor
gyenge volt a végén. Talán a gyertya miatt.
Üzemanyag
áttöltés: 22 l van, ez kell a bejárattól (Onnan 22 tmf a kikötő).
Szóval 1-2 cs vitorlázok és várom a szelet.
Kormányzok és
maximalizálom a sebességet.
10:30 POS (18-06S; 177-15E) 11 tmf a bejárat
80 tmf jó irányba
24 ó alatt.
Ebéd: indonéz
instant leves (marha csípős)
A bejárat nem
egyszerű, erős áramlat is lehet, igaz nem túl keskeny.
Láttam egy vitorlást meghívtam VHF rádión (16 csat.), de sajnos nem
válaszolt.
Kalkulációm
szerint este 6 után lenne a legjobb bemenni az áramlás ilyenkor jó irányú.
A motor nem ok.
------------------------------------
Carina mentésének története - Carina behúzásának
története
(Navula Passage és környéke)
Nov. 10.
12:30 a propeller nem forog!
- Feltételezésem
szerint a propellerben a stift eltört. Mivel itt a vízben elég sok fa/növények/mindenféle úszik a sziget közelében, így
könnyen blokkolhatták a propellert és emiatt
eltörhetett a stift. Ilyen már volt Cape Verd (Mindenlo) kikötésekor.
-- Ezt a vízen
ebben a hullámzásban nem tudom kicserélni. Javítás kizárva.
--- Motor nélkül
a bejáraton (Navula Passage)
nem tudok átmenni. Mindkét oldalt zátonyok, erős össze-vissza
áramlás, és változó gyenge szelek. A bejárat 77 fok irányú, jellemzően
keleti szembe szél van.
---- Közelben és
távolban sincs biztonságos horgonyzóhely, a bejárat előtt folyamatos zátony
végig a sziget mellett. Ha lenhetne, akkor lehorgonyznék
és kijavítanám a hibát. Nincs erről a részről térképem, csak a MaxSea (digitális térkép a laptopon, laptop aksija 1órát bír.), figyelmesen megnéztem az egész
környéket és rajzokat készítettem. Találtam egy kis Harbourt
a közelben, igaz kisebb a bejárata (POS: 18-03.6S;
177-15.9E), de hátha valaki válaszol a VHF rádiós hívásomra.
VHF rádiós
hívások:
13:00 I. általános hívás:
Hajónév, Pos, Probléma
13:30 II. általános hívás: Hajónév, Pos,
Probléma
POS (17-59S;
177-11E)
14:30 Harbour hívása: Hajónév, Pos,
Probléma
Senki nem
válaszolt.
Taktikát
változtattam, megpróbálok bevitorlázni, ha a jó szél kitart
sikerülhet:
1.
Kiszerkesztettem (szélirány, bejárat iránya, Carina széllel szembe 60 fokot tud
menni, nagy a csúszása), elvileg sikerülhet, ha nincs áramlás és kitart a szél.
2. A kritikus
szakasz 0,8 tmf, a csat. szélessége
0,3 tmf
A szél teljesen
elállt és esik és esik és esik. Lassan sodródok a zátonyok felé. 0,82 tmf a táv. Nem tudom megállítani nincs szél, csak az
áramlás. Az evezés sem segít.
15:30 Coast Guard
hívása: Hajónév.Pos.Probléma. Közeledek a
zátonyokhoz. Segítséget kértem. Nincs válasz. Illetve egyszer hallottam
valakit, aki nem azonosította magát és csak beleszólt éppen.
18:30 Szerencsére nagyon gyenge szél jött, így 0,5 cs nagyon lassan, de távolodok a zátonyoktól. Esik folyamatosan.
Rossz láthatóság.
Ok. Nem jó ez a
taktika.
19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB)
VK2VZ, Péter,
Sydney, 5-9 Informálom Pétert a helyzetemről. Kérem
informálja Aput erről. Mivel itt szinte abszolút nincs hajó forgalom, így nem
tudok senkit megkérni, hogy húzzon be. Hajónév.Pos.Probléma. VHF rádiót úgy néz
ki itt nem figyelik.
Talán Apu talál
valakit Budapestről, aki be tud húzni a bejáraton, utána van egy biztonságos horgonyzóhely és ott tudok motort javítani. Péter msn-en hívta Ferit, aki felhívta Apu (Budapesten reggel 7
van.). Péterrel 23:00-ig folyamatos kapcsolattartás 30
percenként info csere.
22:00 POS (17-59S; 177-10E)
Én próbáltam a
pozíciómat tartani, és a bejárathoz nem közel menni.
Péter informált,
arról, hogy Apu milyen ígéreteket kapott a Navytól/Rendőrségtől/Mentési
Központtól.
Azt ígérték kiküldenek valakit este, így egész éjjel fent voltam
és tartottam a pozíciómat és figyeltem/vártam a hajót. Felkészültem egy rakéta
kilövésére és a poz. fények is égtek természetesen.
Senki nem jött
5-ig (POS:18-00S; 177-10E), így 5-7 között aludtam egy
kicsit.
(Mostantól Tonga idő helyett Fiji időt írok,
mínusz 1óra.)
2007.11.
11 (414 nap)
VHF rádió:
7:45 Rádió operator hív.
POS. megadása,
helyzet leírás.
8:05 Ismét rádió op. hív
POS megadása
ismét.
(17-56S; 177-07E)
8:00 14,287Hz (USB)
VK2KV, Péter,
Sydney, 5-9
A POS.-omat ismét megadtam. Pétert azt az üzenetet kapta
Aputól, hogy de. valaki kijön és behúz. Ő most lement
vásárolni, de majd inetrenet közelben lesz később
friss hírekkel.
8:55 A kereső hajó kapitánya hív. Ismét megadom az egzakt POS-omat, illetve az átjárótól 4 tmf-re
220-ra vagyok. Kilövök egy rakétát, és egy kézi fáklyát is begyújtok. (Így
talán lát...)
9:00 14,287Hz (USB)
VK2KV, Péter,
Sydney, 5-9
A POS.-omat ismét megadtam. Sajnos egyenlőre
nincs hajó, próbáljak bevitorlázni ez az üzenet.Nem
lettem boldogabb.
9:15 A mentési központ rádiósa hív, elmondja, hogy nincs hajó.
Keres, de egyenlőre nem talált. Próbáljak bevitorlázni
és próbáljak a vízen megállítani valakit. Válsz: itt nagyon ritka a hajó
forgalom. Megpróbálok bevitorlázni, de egy kis motorcsónak legyen készenlétben
vész esetén (1 t, 19 lábas hajóhoz elég egy kicsi motoros.) Változó gyenge
szélben kockázatos manőver motor nélkül. Nem ígért semmit. Irány a bejárat! Gyenge
széllel 1-1,5 csomóval haladok.
9:45 A mentési központ rádiósa ismét hív, semmi lényeges új
információ.
10:30 Meglátok
egy kis motor csónakot néhány száz méterre tőlem. Nem
mentési csónak, csak 3 horgász menne ki horgászni. Fáklyát gyújtok rutin szerűen. Észreveszi. Felém
jön. VHF rádión meghívom. Válaszol. Majd elkezd franciául beszélni. Ezen a
szinten már mindegy, elmondom franciául mi a probléma (nyelvtani hibákkal
megfűszerezve) és kérem a segítségét. OK. Behúz a biztonságos horgonyzóhelyre.
2 tmf az átjáró, összesen 4 tmf-et húz, az átjáró után horgonyt dobok. Megadom
az elérhetőséget és elköszönök. MERCI!
Itt kb. 20 percet állok és jön egy motoros. Felajánlja, hogy a szálloda
(SeaShell) bójájáig 2 tmf a táv elhúz, mert az biztonságosabb. OK.
13:00 már a bóján állok.
Ben és Pat átjön a hajómra és nagyon
tetszik nekik Carina. Ők a szállodában dolgoznak. A munkájuk, hogy motorossal
viszik ki a turistákat szörfözni.
Egy napja nem
ettem szinte semmit. Csak kekszet és kávét rummal. Ami elég, de nem túl fincsi.
Nagy ebédet
készítettem:
Rántotta
Kukorica konzerv
Leves
Hinano (Tahiti
sör)
14:00 után motor ellenőrzése. A stift ok, nem tört el. Sajnos
a sebváltó nem ok, ami a motor alatt van a áttétel
után. Szerelés csak a parton lehetséges.
Kiúsztam a partra
a szállodához (100 m úszás, 100 séta - megvágtam a lábamat egy korallban).
Azt hittem hétfő
van, de vasárnap van :)
Pedig minden nap
írok Jacht Naplót, hogy kb. képbe legyek a napokkal. Api
a helyi búvár világosított fel erről. Több helyivel összehaverkodtam, tetszik a
fiji nyelv. Egy riporter hívott a Fiji
Times-tól a mentés kapcsán
telefonon beszélgettem vele, nagyon tetszet neki a weboldalam :) Főleg a
nyitókép.
Majd kimentem a
strandra sétálni egy kicsit. Sokan halásztak, általában ketten közösen egy nagy
hálóval sétálva a vízben. Illetve van aki dobóhálóval
próbálkozik.
Fiji indiaiakkal
találkoztam a parton, akik sörrel kínáltak. Beszélgettünk, majd adtak néhány
halat vacsorára. 1 kg hal ára itt 6 fiji dollár,
ajánlották ezt a munkát nekem. Jobban meg kéne tanulnom horgászni.
19:00 14,287Hz (USB) Rádiózás
Péter, VK2VZ,
5-9,
Motor probléma
vázolása. Vontatási téma vázolása. Olcsó megoldást keresek, ez idő igényes. Ha
az embernek pénze van, akkor gyorsan el lehet ezt intézni. Nekem inkább időm
van, mint pénzem.
Este a gyertya
fényénél Hemingwayt olvasok (The Nick Adams Stories)
Tanulságok az
eset kapcsán:
---------------------------
A motor probléma
nem PAN PAN hívás, de okozhat nagy problémát is néha.
Később lehet PAN PAN vagy akár MAYDAY is (pl. neki sodródva a zátonynak a
héj sérül, és süllyedni kezdek, ebben az esetben az én életem is veszélyben
van: MAYDAY hívás)
Először is
mindenkinek mindent köszönök.
Részletesebben:
1. Péter, VK2VZ,
Sydney volt a kommunikáció csatornánk, nélküle nem tudtam volna informálni Aput
a helyzetről.
Nov. 10. 19:00-23:00 és Nov. 11. 8:00 - 10:00
hihetetlenül sokat rádióztunk és ez sokat segített. Köszönöm.
2. Apu,
hihetetlen módon, Budapestről szervezte a szombat esti mentést Fijin. Sok szervezettel és emberrel beszélt. Az egész
sziget tudott már rólam, hogy várok egy hajóra aki
behúzna. Ennek kapcsán keresett meg ez újságírónő. Apu volt a kapcsolat a Fiji szervekkel, főleg a Mentési Központtal. (Lásd. Fiji Times) Ő adta át a pozíciómat, mert VHF rádión nem
hallottak. Később kiderült, hogy itt a VHF rádión a 16-os csatorna helyett a
86-os csatornát használják. Ezért nem kaptam választ.
3.Mentési Központnak nem hatásköre a motor probléma miatti
helyzet kezelése. Nem PAN PAN nem MAYDAY
hívás/helyzet. A feladata ilyen esetben a folyamatos kapcsolattartás, hogy vész
esetén tudjon lépni. Tehát ígérgetek és vártak.
Mivel ezen az
átjárón kicsi a forgalom, így nehéz volt hajót találnom. Néhány hónapja ezen a
környéken sok-sok jacht vitorlázott, de most van a szezon vége. Ilyenkor már
senki nem vitorlázik.
Jobb lett volna a
motort korábban ellenőrizni, és az első vitorlást megállítani vészjelzővel,
vagy kora du. az erősebb szélben megpróbálni az átjárót. Sajnos ezeket az ember
nem tudhatja előre.
A legfontosabb
irányelvem az volt, hogy a hajót ne kockáztassam. Általában ez a legfontosabb!
-------------------------------------
Carina átvontatásának története
2007.11.
12 (415 nap)
BULÁ FIJI!
Egy hosszú út ért
ezzel véget, 2006. szept. 24.-én indultam Koperből és
most itt vagyok Fijin. Néhány perc boldogság után a
vontatás szervezésére gondoltam ismét. Jó lenne majd egyszer tényleg pihenni.
Kicsit horgászok, nincs siker most sem.
Láttam egy vitorlást
átjönni a bejáraton, meghívtam VHF-en (16-os csat.)
nem válaszolt. Vuda Marinába mehet. Vészjelzést most
itt tényleg nem lenne jogos alkalmazni :) Egy nagy
10-20 tonnás vitorlásnak az 1 tonnás Carina semmi, könnyen el tudnák húzni.
Arra gondoltam,
ha a Coast Guard tudná,
hogy itt vagyok check-in nélkül, akkor ideges lenne.
Fel kéne magam jelenteni, akkor ők biztos elhúznánk a kikötőig
:-)
Megjelentem a Fiji Timesba. Jó belépő egy
országba, szeretem a hatásos érkezéseket! :)
Igaz az Immigration Office még nem is látott.
reggeli: kávé
De. összepakoltam a hajóban.
Csak vitorlával
elindulni kockázatos lenne. Foly. változó szelek és
erős áramlások vannak itt és persze mindenhol reef reef (zátony).
Ebéd: babfőzelék,
marha, hagyma, uborka,
A szállodában
töltöttem a kora délutánt. Pingpongoztam egy ausztrállal, aki persze megvert.
Turistákkal dumáltam, majd fociztuk is. Ahhoz képest, hogy nem vagyok vendég és
egy centet nem fizettem semmiért, nagyon kedvesek. Nem
kértek pénzt a vontatásért és a bója helyért.
LEGGYAKORIBB
KÉRDÉSEK:
1. Mióta vagy
úton?
2. Mikor és
honnan indultál?
3. Mikor érsz
haza?
5. Köv. cél?
6. Hány országban
jártál?
7. Eddig hol
kötöttél ki?
8. Mikor
borotválkoztál utoljára?
9. Mekkora volt a
legnagyobb vihar?
Leltár:
1. Vitaminok elég
sok maradt, a köv. szakaszokra. Talán kitart Koperig.
2. Mivel megállok
Ausztráliában, és ott minden ételt elkoboznak, ezért elég néhány hónapos kisebb
élelmiszer készlettel innen indulni. Sok élelmiszer maradt, szóval 6 hónapom
van csökkenteni.
Sajnos a
csíráztatások eddig nem sikerültek, most ismét próbálkozok retek maggal.
Kimostam a nadrágomat, hogy legalább egy tiszta legyen, persze nem lett
tisztább. (A poén kedvéért elővettem az utolsó 25 l vizes tartályt, amiben még
panamai víz volt tartósítva és abban mostam ki.)
18:00 14,287 MHz (USB)
Péter, VK2VZ,
Sydney 5-9
WA6DD, Árpi, 2-5
(CQR, leadó Ausztráliában van, 50W-tal)
Fel is veszi a
beszélgetést Apu Árpin keresztül. 5-4 riportot kapok.
HA3MQ, Ferit ma
nem hallom.
Terv:
Holnap elmegyek
mindkét marinába busszal és beszélek velük és megnézem milyenek is. Holnapután
vagy később elvontatnak 100-175 0USD attól függően, hogy Nadi
vagy Lautoka a cél. (Próbálom a legolcsóbb megoldást
megtalálni.) Internet a hotelben 5 USD/óra - drága!! - a városban biztos olcsóbb.
Vacsora: ebéd
maradék.
2007.11.
13 (416 nap)
Egyre több a
csótány. Vannak megölhetetlenek, vannak mutánsok és vannak már óriás csótányok
is.
Reggel felvettem
25 fiji dollárt (a recepció max.
ennyit ad ki, 4 %-os
kezelési díjért), majd a 6:15-os busszal bementem Nadiba
(buszjegy: 1,9 fiji dollár). Kicsit megnéztem a
várost.
Ellátogattam a Swami Temple (Nadi's
Main Street végén)-be, 3,5 fiji dollár volt a belépőjegy.
Nadiban 30 e ember él, és sok a turista (itt a reptér). Van a fő utca
másik végén egy szép híd és egy folyó. A főutcán sokszor megállítottak, üzletet
csinálni. Mondtam nincs pénzem, nem veszek semmit.
Ettől függetlenül meghívtak egy reggeli kávéra.
Elbuszoztam a Nadi Marinába (buszjegy: 60cent), Denarauba.
Beszéltem a marina irodában az iroda vezetővel, majd
kicsit bejártam a telepet. Kicsi és nem ciklon védett. Vuda
Marinát javasolta (The Marina at Vuda
Point).
Visszabuszoztam a
Nadi buszállomására.
Ebéd: helyi
péksütemény (1,5 fiji
dollár), indiai édességgel (60 cent)
Elmentem busszal
(buszjegy:1,5 fiji dollár)
majd sétálva a Vuda Marinába
(www.vudamarinafiji.com), ahol először az Irodában azt mondták nincs már több
hely. Majd a telepen Morua azt mondta oké, van hely jöhettek. Holnap a manager
dönt, de. vissza kell hívnom telefonon a marinát. (6 hónap tárolás, 2 daruzás kb. 1500 fiji
dollár, ami kb. 1000 USD)
Visszabuszoztam Nadiba, előtte stoppoltam a főútig.
1 órát neteztem 3 fiji dollárért (a
legolcsóbb 1 fiji dollár/óra).
Késő du. a
buszpályaudvaron beszélgettem egy Fiji indiai
farmerrel, itt ők nem lehetnek földtulajdonosok. Vagy az államtól vagy
valakitől bérlik. A legtöbb esetben ingyen vagy egy jelképes összegért. 1 mázsa
cukornád 50-100 dollár, persze mindenféle állat van a farmon: csirkék, tehenek,
lovak.
A buszállomáson
főleg indiaiak vannak, olyan, mintha Indiába lennék. Néznek és mosolyognak. Az
eső persze esik, ez itt már az esős évszak. Az indiaiak próbálnak folyamatosan
üzletelni, eladni valamit. Én soha nem veszek semmit, a szakadt és koszos
ruháim miatt mostanában nem szoktak próbálkozni velem :) A
turisták a turista részeken vannak, a városokban nem. Főleg szállodákban,
strandokon, szigeteken, de nem a helyi városban és falukban.
Du. 5-re értem
vissza a SeaShell hotelbe. Beszélgettem még egy
keveset Árpival, Bennel, Palival.
A barman-nel, Sokával pingpongoztam. Majd a szinte
sötétbe visszaúsztam Carinára. Sötétben nehéz megtalálni a hajót. Sajnos le is
késtem a rádiózást.
2007.11.
14 (417 nap)
Reggelire a
maradék babot ettem meg, most legalább elfogyott.
Kiúsztam a
partra, illetve félúton a motoros csónakuk felvett.
A búvárokkal egy
reggeli finom meleg tea, majd felhívtam a marinát. Gretel
válasza: - ok. Várjuk szeretettel Carinát. Hú. Ez megvan!
Majd átsétáltam a
hajó tulajhoz, az egész család ott volt csak Mike
nem, így várni kellett. Meghívtak teára és palacsintára. Megismertem az egész
családot: John (nagypapa), Dix, Max,
Geru, Marry... Majd megjött Mike és kimentünk
az udvarra alkudozni és megbeszélni a részleteket.
Valami ilyesmi
volt a párbeszéd lényegi része angolul, a párbeszéd közben ők beszéltek fiji nyelven:
- 200 fiji dollár.
- Annyi csak az
üzemanyag.
- 240 fiji dollár.
- 400 fiji dollár. Hajó bérlési díj, 1
nap kapitányi díj...
- Ez sok.
Beszéltem több emberrel ez túl sok, ennyit senki nem kért. (Ez nem volt igaz.)
Meg tudok kérni a marinából is valakit, aki elhúz olcsóbban. (Elmondtam nem vagyok gazdag, kicsi hajó és sok probléma.)
- Mondj egy árat.
- Max. 300 fiji dollár, többet nem
tudok fizetni. (a reális 350 fiji dollár lett volna.)
- OK. Mi segíteni
akarunk neked. - mondta a kapitány Mike, aki eddig
hallgatott.
Vontatás
elintézve. Hú, ez is megvan!
A parton
olvasgattam a Lonely Planetet,
a búvárbázistól kölcsönkaptam.
Pingpong meccsek:
John (svéd, most
végzett közgazdász)
Charles
(ausztrál, végzett vegyész Phd.-es)
Persze én voltam
a legrosszabb, de legalább jól szórakoztam.
Ebben a
szállodában mindenki csak 1-2 napot van és utána
elmennek 1-2 kisebb szigetre. Így én vagyok a "legrégebbi" vendég, de
nem jó üzlet persze a szállónak ez :))
18:00 14,290 MHz (USB)
VK2VZ, Péter,
5-9,
HA3MQ, Feri, 5-9,
Vacsora: kocka
leves sok tésztával. Valamiért ettől megfájdult a hasam.
2007.11.
15 (418 nap)
Elméletileg ez a
születésnapom, de számomra ez már nem fontos.
Ha jó nap jó nap,
ha nem jó nap, akkor nem jó nap.
Akkor jó a nap,
ha tudok aludni, enni (és jó szél van :-).
Az előző
születésnapom a gibraltári szorosban ünnepeltem, és nem túl jól. Nem aludtam
egész éjjel és sok problémám volt (lásd korábbi napló).
Többen mondták,
hogy Fijians vagyok, mert itt leszek 6 hónapot.
Azt válaszoltam,
hogy a bőröm fehér, szemem kék, hajam szőke, én nagyon európai vagyok. "Az
nem számít!" Kaptam nevet is: Ároni :-)
A húzás kb.
rendbe ment. A marina előtt 3 tmf-re elfogyott az
üzemanyaguk. Így dobtam egy horgonyt, amíg elmotoroztak benzint venni. Ezután Mejl átjött Carinára, adtam kekszet neki és természetesen
egy kis Whiskyt is, sajnos nem nagyon bírta a piát, mire a marinába értünk egy
kicsit berúgott :)
11 után megérkeztünk
a Voda Marinába (www.vudamarinafiji.com).
Beálltam a 20.as helyre megköszöntem a húzást Májkéli Vukuwale kapitánynak, Devenek, Serunak és Mejlnek. Többször
meghívtak Karácsonyra a szigetükre. Mondtam, hogy OK.
Nincs nagyon más programom akkorra...
Millie, a főnöknő,
kedvesen fogad. Segít mindenben a gyors ügyintézés és a hajóhellyel
kapcsolatban. Mivel nem tudok a vám mólóhoz állni, így kijött 5 hivatalnok és
gyorsan az asztalnál kitöltöttük a papírokat. Előtte az egyik bejött és
benézett a hajóba, persze észrevette a csótányokat. Nagyon ki volt akadva, hogy
ez a helyzet. Ki kell irtanom a csótányokat és csak
utána daruzhatom ki Carinát. 304 fiji dollárt kellett
fizetnem a hivatalnokoknak:
Health, Customs, Agriculture, Port Authority, Immigration, Ebből kb.
200 fiji dollár volt a kiszállási díjuk.
Pakolásztam a
hajóban.
Vacsora: keksz
19:00 14,287 MHz (USB)
VK2VZ, Péter, 5-5
informáltam a marináról
HA5CAR, Karesz,
5-1
HA5APK, Tibi,
5-1,
HA3MQ, Feri, 5-5,
átadta az üzeneteket
Mivel leszedem az
árbocot, így az antennát is. A köv. rádiózás dátuma bizonytalan.
Este gépeltem és
gépeltem a naplót. A nagy célom az, hogy jobban megfogjam a témát, hogy
mindenki megértse és kicsit megszeresse a vitorlázást.
Egész este esett
az eső.
A kikötőben a
WLAN Internet ingyenes, igaz lassú. Éjjel 1 után, mikor mindenki lefekszik
aludni, azért gyorsul. A képek és a videók feltöltése így is lassú folyamat.
Este 9-től reggel
7-ig neteztem, próbálom a képeket/videókat feltölteni
az oldalamra. Lassú a net, a mosoda részén ülök a
földön, mert azt hallottam ott a leggyorsabb.
Nov.16.
Reggel 10-ig
aludtam aztán bementem a városba Lautokába stoppolva
és busszal.
Lautoka a cukornád
főváros itt, itt minden a cukornádról szól. Nem nagyon szép város, nagyon
kicsi: piac, buszállomás és főút.
Vettem egy új
mobilt (Motorola, Motomanual)
49 fiji dollárért, a kártyával ingyen lebeszélhetem
ezt az összeget, 49 fiji dollár. Ez új cég alakult Ink (1 mp - 1cent), Fiji vodafone drágább.
Vettem 2 kis
izzót az iránytűbe (60 cent).
Csótány irtót (6,5
fiji dollár) és erős tisztító szert (2,4 fiji dollár), hétvégén hajó takarítást tartok.
Vettem
szúnyogriasztó kenőcsöt 2,2 fiji
dollár, itt néha dangó láz van és a sok-sok szúnyog.
Reggeli, Ebéd egy
indiai étkezdébe 3,4 fiji
dollár (currys csirke palacsintával és curry szósszal). A város tele van indiai étkezdékkel.
3 Rádió adó van itt:
1. Fiji nyelvű
2. Hindu nyelvű
3. Angol nyelvű
Du.
A marinánank a hajós boltjába mentem. Lehet, hogy felteszek
egy árboc fényt:
a 15 W-os 3 színű menetfény 131 fiji
dollár
a 10 W-os fehér, árboc fény 21 fiji
dollár - ezt fogom megvenni
A farfényt is ki
fogom cserélni: a 10 W farfény 23,3 fiji dollár
Megismerkedtem Hanssal, egy német 60 év körüli kapitánnyal, aki 31 éve
indult el vitorlázni otthonról a feleségével. Ez a 40 lábas öreg vashajó már a
3. hajójuk.
Majd beszélgettem
Briannel, aki a BaoBab (www.baobabmarine.com) egyik vezetője és hétfőn megnézi a hajó
alját. Ozmózis-gyanús néhány helyen a vízvonal alatti rész.
A biztonsági
őrrel, és a kertésszel elkezdtünk iszogatni, csatlakozott hozzánk Morua is a telep mindenese/kisfőnöke. 15 éve dolgozik itt,
kezdetektől előtte a Suva Royal
Yacht Club-ban dolgozott.
Szóval eléggé ért a hajókhoz.
Mászá meghívott
magához a házába, így este 7 után elindultunk hozzá busszal és gyalog, egy kis
faluban lakik a tenger parton a családjával. A szülei és testvére meghaltak egy
kőomlásban a szigetükön, amikor ő 8 hónapos volt. Így lassan 30 éve
nagynénjével lakik, a nagybácsi is meghalt néhány éve. Sok unokatevére van és
kb.6-8 házuk van a kis faluban.
Vacsoráztunk
nála, majd kává ceremónia.
Közben egy helyi
szerencsejátékot játszottak francia kártyával és nagyon egyszerű. A nyertes élelmiszer
zacskókat nyert. Beszéltem nekik Magyarországról, mert mindenkit érdekelt.
Majd egy óra
múlva már csak a fiatalok maradtak. Bon, Frankó, Mászá,
Dave... ekkor el kezdtük a kávát és a sört keverni,
el is aludtam a netball nézése közben (olyan mint a kosárlabda, de egy másik sport Magyarországon
ilyen nincs.).
Reggel Mászával reggeliztem és a parton elsétáltunk a köv.
kisfalúba a haverjához.
Majd késő de. lassan visszabuszoztam a marinához.
Egész nap
takarítottam és csótányt irtottam. Az egyik szomszéd vitorlástól (Ausztrál
házaspár). kaptam Boric Acidot. Így már biztos vagyok benne, hogy néhány hét és
egyetlen csótányom sem lesz!!
Néhány hajóssal
beszélgettem sok minden szóba került. Alapvetően nehéz indonéz vitorlás
engedélyt kapni, az okát nem tudom. Így sokan a Darwin Rally
vitorlás versenyen indulnak, mert minden versenyző megkapja, az útvonal miatt.
Persze gyakorlatilag a benevezők kis százaléka vesz igazából ezen a versenyen,
a többség csak az engedélyért megy be a verseny irodába.
www.sailindonesia.net (Emelia
vitorlás kapitányától, Gene)
Ebéd és vacsora
keksz és kávé. Nagyon átálltam a kekszre. Elég sok van, és mostanában lejárnak.
A szokásos esti
program ingyen net a mosókonyhában.