Tonga - Fiji

 

Ajánlom ezt a fejezetet a családomnak

(Jó lenne ha jobban tudnék írni!)

 

(2007. November 15.-én kezdem írni a jegyzeteim és emlékeim alapján.)

 

2007.11. 03 (406 nap)

Du. Ebéd a városban 1,8 pa'nagáért 2 sütemény a helyi pékségben.

 

A hajó alját letisztítottam, ha nem tisztítom, akkor lassabb vagyok 1 csomóval.

(Algaátló már csak alig van a hajó alján.)

Majd az oldalmerevítőt visszaraktam ebben a műveletben egy helyi kis srác (12 éves) segített, majd kicsit beszélgettünk, adtam neki spanyol kekszet :) Nagyon tetszett neki Carina. (Itt mindenki beszél angolul.)

 

Kikötöttem a 3 db 25 l víztartályt az orrban.

A kormányt teljesen szétszedtem és ellenőriztem. Sajnos a réztuskó ismét kopott egy kicsit.

A hézagot szokás szerint betömtem kis lemez darabokkal (borotva penge).

Mentőtutaj fixálás-

Pakolás.

Útvonaltervezés.

 

Vásárlás:

5 db kenyér - 7 pa'anga

12 db tojás - 6 pa'anga

3 kg banán - 2 pa'anga

1 ananász - 2 pa'anga

3 papaya - 3 pa'anga

1 kg uborka - 2 pa'anga

 

Búcsú kaja 2 pa'angáért helyi süti.

 

Egy helyi lány (Lilly) odajött a hajóhoz és beszélgettünk. Nagyon vidám volt és 100 kg persze - folyamatosan evett :)

 

Ünnepi vacsora a városban:

fagyi - 2 pa'anga

csirke/kolbász/zöldség (helyi kaja) - 6 pa'anga

 

1 sör a helyi buli helyen 4 pa'anga. Garden Bar a neve és fergeteges bulik voltak. Tánc!!

Megismerkedtem Bennel 33 éves Fiji rögbi játékos, aki itt lakik már 8 éve Tongán a feleségével. A reptéren van boltja, és ebből elég jól él. A buli éjfélkor zárt, de még utána meghívtam Carinára őt és a haverját egy rumra.

 

Ez is egy hosszú nap volt.

 

2007.11. 04 (407 nap)

Tonga:

Kb. 100 e ember él itt. Kisebb, mint Samoa, Fiji, de nagyobb, mint a Cook- szigetek.

A többség szegény, kb. 30 milliomos van. Az átlag keresett 1 (szállodai pincér)-3,5 (állami szektor) pa'anga/óra.

Ez az egyetlen királyság a környéken, igaz mostanában a többség király ellenes.

Ennek az oka, hogy a király meghalt tavaly és a fia lett az új király, akit általában az emberek nem szeretnek.

A másik oka, hogy néhány nagyra vágyó politikus el szeretné törölni a királyságot, hogy nagyobb hatalmuk legyen. A felheccelt tömeg tavaly a fél várost felgyújtotta. A városban erős a kínai - helyi konfliktus. A kínaiak uralják a piacot (minden bolt kínai), ami nem tetszik a helyieknek.

 

Érdekes, hogy itt is mindig megkérdezik, hogy mikor jövök vissza.

 

Megszokott dolog, hogy az utcán egymás kezéből kiveszik a cigit az emberek, ha nem ismeri, akkor is:)

A buli helyen egymást sörét isszák :)) Ha valakinek nincs pénze, akkor a buszon nem fizet. Az emberek itt sokkal közvetlenebbek, ez nem Európa. Lehet beszélgetni, bármit lehet kérdezni :)

 

Még Nov.2-án láttam a királyt, mivel ekkor zár be a parlament ülésezése, ez egy kis ünnep itt. Ilyenkor a király nyitott kocsin motoros és 2 kocsi kíséretében a városból a rezidenciájára megy, az úton gyerekek állnak és integetnek. Korábban marihuánás ügybe keveredett, talán ezért sem szeretik.

 

7-kor keltem, Hai visszaadta a feltöltött akkukat, amit gyorsan be is szereltem.

Indulás 8-kor motorral.

 

1011mbar

35fok

 

Süt a Nap, de felhős az ég, persze nincs szél.

 

Az átjárón (passage) 9 WP (pont) vezet át engem, eléggé kacskaringós. Sok a zátony és elég keskeny.

Árapálytól függően 2 csomós ellenáramlat is lehet itt, ezért fontos jó időben indulni (Apály: 9:00).

10 előtt beértem az átjáróba, 10-kor már el is hagytam Atatát (egy sziget itt), 10:30-kor kiértem az átjáróból.

Irány Matuka déli csücske (táv: 298tmf 290 irányra).

 

10:30 POS (21-01S; 175-17W)

 

Reggeli: lekváros kenyér és banán.

A margarin még Galapagosról van és a lekvár Tahitiről.

 

Ebéd: kínai instant leves, banán, papaya,

 

Szél: keleti Bf.2 majd Bf.2-3

 

Seb.: 3-4 csomó 290-re

Vatoa-át délről szeretném kerülni.

 

A horgonyt ismét rögzítettem plusz egy kötéllel, remélem így a helyén marad.

Sajnos az iránytű fény abszolút rossz, kell vennem egy új izzót (és az elvet is meg kell változtatni kicsit).

 

vacsora: kenyér, marha konzerv, uborka

 

Sajnos az mp3 lejátszó nem működik. A hiba üzenetet kínai nyelven írja ki, mert az a nyelv volt beállítva. Szóval nem értem mi a baja.

Este kormányzok néhány órát, majd autopilot.

Éjszaka: nyugodt és csendes, a keleti szél gyengült Bf.2-re.

 

2007.11. 05 (408 nap)

1017 mbar reggel, 1010 mbar du.

27 fok reggel, du. már 33 fok

 

5-kor keltem, a Nap 5:30-kor kelt fel.

Szél: Bf.2 keleti

Seb.: 2-3 csomó 280-ra

 

Reggeli: marha konzerv (tegnapi maradék), kenyér, uborka, banán

Esik az eső 1 órát, majd ismét süt a Nap.

9-kor elállt a szél, motor be.

10:30 motor ki. Akku ismét max-on van.

 

Szél lassan gyengén fúj, 2-2,5 csomóval 280-ra vitorlázok, pillangózok főleg.

 

10:30 POS(20-38S; 176-51w) 206 tmf a táv.

24 ó alatt 92 tmf-et tettem meg.

 

De. Pihenek és olvasok.

 

Ebéd: Kínai instant tészta

 

Du. 2 körül erősödik a szél, Bf.2-3 sebességem így 3-4 csomó 300-ra.

Vacsora: marhahúsos rántotta, uborka, kenyér, banán

 

19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB) – 06 UTC

6-os zaj van sajnos, de hallom Pétert.

Péter (VK2VZ, Sydney) 5-9

Ő is jól hal engem (5-6 riportot kaptam).

Feri (HA3MQ) ma nincs itt.

POS (20-28S; 177-18W) 179 tmf az első célig.

Várható szél 17 cs keleti.

 

Ez a néhány perces beszélgetés jelenti nekem a KÜLVILÁGOT a VALÓSAGOT, sokat jelent ez, köszönöm!

 

Éjszaka nyugodtan telt. Az autopliot, ha jó és az akku is jó, akkor vezeti a hajót éjszaka. Ilyenkor 2 óránként ellenőrzöm a az irányt és a szelet főleg.

 

2007.11. 06 (409 nap)

Süt a Nap.

 

1017 mbar

30 majd 32 fok

 

Reggel a szerszámos ládát takarítottam, sajnos a szerszámaim folyamatosan rozsdásodnak.

 

Reggeli: rántotta red chilivel, uborka, hagyma, kenyér

 

10:30 POS (20-19S; 178-16W) 126 tmf az első cél.

80tmf 24ó alatt.

Szél: Bf.2-3 K

Seb.: 2-3cs 280-ra

 

De. Térkép rendezés. Előszedtem a 83580-ast

(1:350000, Fiji délkeleti része, 1987-es).

 

Délben irány módosítás 310-re, seb.3-3,5csomó. (Túl délen vagyok.)

 

Ebéd: banán, papaya

 

14 után a szél Bf.1 K

14:30 motor be, előtte persze gyertya csere (ismét fekete az egyik). Gyertya kód: 5110  B7HS, ezt használom indulás óta, le fogom ellenőrizni, hogy tényleg ezt javasolja a gyár (YAMAHA 8B, széria szám: 028973). 15:30 motor ki, akku feltöltve. Várom a szelet.

 

Lassan jön, 2-3 csomó 310-re.

 

Vacsora: kínai instant leves

 

18:00 Cél módosítás (út korrekció), Matuka sziget déli pontja helyett, Kandavu déli pontja az új cél.

Így a táv 199 tmf (102 tmf helyett). Irány 285.

 

19:00 Rádiózás (6UTC)

14,287Hz (USB)

5-ös zaj,

Péter 5-7, igaz néha a zaj teljesen elnyomta, de értettem mindent.

 

POS (20-04S; 178-41w)

80 tmf az elmúlt 24 ó alatt.

Időjárási infok: könnyű szelek várhatók.

 

Enyhe gyomorrontásom van Tongában kezdődött. A helyi ételek vagy a víz lehet az oka.

Mostantól palackos víz és egyszerű ételek.

 

20:40 egy motoros hajóval találkoztam (3000 t, 40 m körüli). Teljesen az irányomba jött és a sötétben a poz. fényemet nem látta. Folyamatosan láttam a piros és a zöld fényét is, teljesen az én irányomba jött!! Az én sebességem 3 csomó volt, az övé 15-20 körül lehetet. Elkezdtem a vitorlába világítani, de semmi reakció. 1 tmf-re volt már ekkor és meghívtam VHF rádión, de semmi válasz, ismét meghívtam!

"This is CARINA sailing boat, CARINA sailing boat. Do you read me? Do you see my position?"

Válaszolt. Azonosította magát.

Elmondtam az irányomat és a sebességemet: "My direction is west with 4 knots..." 

Majd lassított és végre észre is vett és kitért. Előzékenyen megköszöntem és jó éjt kívántam. Ő is elköszönt, a végén azt mondta "viszont látásra". Ehhez én nem ragaszkodok :-)

--

1. Kéne árboc fény,

2. a világítást LED-ekkel kéne megoldanom

3. több akkumulátor

4. a radarreflektort magasabbra kéne tenni, 1m-mel talán lehetséges

Áron, ébredj fel!

Ok, egyszer majd :)))

---

 

Hallottam arról, hogy itt sűrűbb a hajóforgalom. Mostantól éjszaka kevesebb alvás és több ellenőrzés (20-30 percentként legalább).

 

2007.11. 07 (410 nap)

Éjszaka keveset aludtam figyeltem az óceánt. 4-kor házi túrót készítettem a tejemből. Igen jó szórakozás, értelme nincs sok, de jó poén.

 

Szél: Bf.2-3 K

Seb.: 3-4 csomó 270-re

 

Nem láttam hajót azóta az emlékezetes incidens óta, de folyamatos ügyelet van a hajón: 24 órás.

 

Reggeli: kávé, lekváros kenyér (a lekvár elfogyott), mézes kenyér, banán,

 

9:00

Szél.: Bf.2

Seb.: 3 csomó 280-ra

 

A kevés alvás miatt fáradt és rosszkedvű vagyok, amit elvileg meg lehet szokni, mert ez csinálom már több mint 1 éve, de igazából, ha őszinte akarok lenni, akkor nem lehet ezt megszokni. Persze az érzés ami ilyenkor jön, néha jól esik :)

 

10:30 POS (20-04S; 179-32W) 150 tmf a cél.

73 tmf az elmúlt 24 ó alatt.

 

Amikor kormányzok, akkor főleg pillangózok. Néha kicsit esik az eső, de alapvetően jó idő van.

32 fok

1010 mbar

 

Ebéd: utolsó banán és egy ananász (ami az első és az utolsó is)

Sajnos a bogaraim szeretik a friss gyümölcsöt, zöldséget, kenyeret, ennek a tárolása nehéz, főleg kint vannak egy zacskóban az achterstagra akasztva. Folyamatosan áznak, az esőben. A feladat okosabbnak kell lenni, mint egy csótányt! Ez a kulcs és a megoldás.

 

vacsora: lencse főzelék, marha konzerv, hagyma, uborka,

 

Szél: Bf.2

Seb.: 3 cs, 300-ra

 

19:00 (6 UTC) Rádiózás

14,287 MHz (USB)

5-ös zaj

Magyarok beszélnek, de a zajtól nem értem.

Péter 5-9

Jóskát alig hallottam

Árpit is hallottam gyengén.

Időjárási infok: nov.11-ig 16-19 cs keleti.

 

POS(19-47S; 179-58W) 122 tmf a cél.

74 tmf tettem meg az elmúlt 24 ó alatt.

A Nap 19:00 után ment le.

 

Helyi idő szerint 19:37

Átléptem a 180 fokot. 180W => 180E.

Ünnepi pillanat. Ünnepi rum természetesen az óceánnak, Carinának és nekem.

 

Az Algír partoknál léptem át 0 fokot (0E=>0W) több, mint 1 éve. Igen nehéz körülmények között.

 

"1522. júl. 9. az a nap, amely egyszer eltűnt a történelemben. A Magellán-expedició írnoka és titkára, Pigafeta három évet töltött a Viktória nevű hajón, amely körülhajózta a Földet, egyszer bortól mámorosan mindenféle történeteket mesélt, amelyek a hajóút során megestek, s többek között eszébe jutott: "Ma csütörtök van". "Nem, ma szerda" mondták a hallgatói "Hogyhogy ma szerda van! Amikor ma csütörtök van." Pigafeta fölöttébb csodálkozott, kilopakodott a hajóra, átnézte az összes hajónaplót, de a szerdát sehol sem találta. Így hát egyszerűen a hiányba sorolta be." (Varsányi József: Zsuzsannával a Föld körül)

 

Napok óta gyertyával világítok, találtam egy jó kitámasztási módot (törülköző és könyv kombináció). A gyertyát az üres chilis üvegre tettem, kicsit talán esztétikus, de csak mérsékelten. 500 éve is működött, most is oké teljesen. Régi idők tengerészei használták, 2007-ben már nem sokan.

 

Az éjszaka nyugodtan telt, de persze folyamatosan felkeltem ellenőrizni a hajót és a forgalmat.

 

2007.11. 08 (411 nap)

1016 mbar (du. 1012)

29 fok (du. 35fok)

 

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, utolsó papaya plusz szokás szerint multivitamin.

 

Szél: Bf.2-3 K

Seb.: 3 csomó 280-ra

 

Kiolvastam Robert Louis Stevenson: Treasure Island (Kincses sziget, magyarul olvastam gyerekkoromba, de angolul még nem.) Robert Louis Stevenson Samo-án lakott néhány évet és ott is halt meg. Viti Levu kincses sziget lesz nekem?

 

Du.

Üzemanyag áttöltés: 2. tank => főtank 18 l, 1 tank 22 l (Összesen: 40 l)

Az utolsó szakaszon a bejárat után motorozni kell, erre kell egy tank (kb. 20 l). Hajó ellenőrzése, mindennap megteszem, de nem a kedvenc tevékenységem, de muszáj. Ma pl. egy sekli volt kicsavarodva, ami az oldalmerevítőt tartja (portside), néha a spanner biztosító drótja is elszakad, amit ilyenkor gyorsan ki kell cserélni. Van munka bőven.

 

10:30 POS (19.48S; 179-14E) 80 tmf a céltól.

70 tmf 24ó alatt jó irányba természetesen.

 

De. és Du. is kormányzok, főleg pillangó.

A Nap erősen süt! Nagyon meleg van!

 

Ebéd: paradicsomleves

 

Rekord: egy csapásra 4 csótányt öltem meg :-)

 

Vacsora: fasírt, kenyér, hagyma, uborka,

Sajnos ma sem fogtam halat, lehet, hogy rossz a módszerem?

 

19:00 (6 UTC) Rádiózás

14,287 MHz (USB)

Péter, VK2VZ Sydney 5-7

Hallottam Ferit Siklósról.

Időjárási infok: nov. 10-ig 13/17 cs keleti

POS(19-36S; 178-49E)

 

A bum állító csavarja letört még néhány hete, és most kiesett a bum a sínből. Ideiglenesen kötéllel rögzítem.

Delfinek kísérik Carinát a naplementében, lehetnek talán százan is.

Éjszaka folyamatos ügyelet. Nyugodtan telt. 2-kor szélerősödés Bf.4-re és esett is, de 1 óra múlva ismét Bf.2

 

2007.11. 09 (412 nap)

Hajnalban a naplementében megpillantottam Kandavát (déli részét), 22 tmf a táv. Onnantól az irányom északi jellegű,

 

1014 mbar

31 fok (du. 33 fok)

Szél: Bf.3 K

Seb.: 3cs 290-re

10:30 POS (19-19S; 178-03E)

72 tmf 24ó alatt.

 

Reggeli: tegnapi maradék és kukorica konzerv,

 

Ebéd: Indonéz instant leves (csirke), gyümölcs konzerv

 

14:00: elvitorlázok a sziget mellett.

Du. Kormányzok folyamatosan, gyorsítani próbálom a hajót. Jó lenne holnap este megérkezni. Sajnos a szél nagyon legyengült.

 

17:00 Motor be. (Előtte gyertya csere)

Seb.: 4,5 csomó

Esik. Esik. Esik.

Vacsora: tej, zabpehely kevés cukorral, nincs türelmem a rántottához.

 

19:00 Rádiózás

14,287 MHz (USB)

POS(18-52S; 177-45E)

6-os zaj,

VK2VZ, Péter, 5-9,

Várható szél: 13-15cs 110-95-ről

Hallok más magyarokat is beszélni, de sajnos nagyon gyengén nem értem mit mondanak.

Várhatóan holnap este vagy holnapután reggel érkezek, rádiózás holnap bizonytalan.

 

Éjszaka félóránként felkeltem ellenőrizni az irányt és a hajót. Elég közel mentem el Vatulele sziget mellett ez volt a fő ok. Hajnali 2-kor a szigetet elhagytam. 3 után persze már nem tudok aludni. Ilyenkor gyertyát gyújtok és olvasok.

 

2007.11. 10 (413 nap)

Hajnali 5-kor készítettem egy finom rántottát. Uborkával és kenyérrel meg is ettem. Majd utána ittam egy kakaót is.

 

7-kor, napfelkelte után már látom a szigetet.

7:30 motor be (előtte gyertya csere). 22 tmf a bejárat, de nincs szél.

Szél: Bf.1 (Tenger állapota 1, ilyen is régen volt. Kicsik a hullámok.)

 

1012 mbar

32 fok

 

Jó lenne megérkezni világosban.

9:30 motor ki.

12 tmf a bejárat, de a szél Bf.0-1

Valamiért a motor gyenge volt a végén. Talán a gyertya miatt.

Üzemanyag áttöltés: 22 l van, ez kell a bejárattól (Onnan 22 tmf a kikötő).

 

Szóval 1-2 cs vitorlázok és várom a szelet.

Kormányzok és maximalizálom a sebességet.

 

10:30 POS (18-06S; 177-15E) 11 tmf a bejárat

80 tmf jó irányba 24 ó alatt.

 

Ebéd: indonéz instant leves (marha csípős)

 

A bejárat nem egyszerű, erős áramlat is lehet, igaz nem túl keskeny.

Láttam egy vitorlást meghívtam VHF rádión (16 csat.), de sajnos nem válaszolt.

 

Kalkulációm szerint este 6 után lenne a legjobb bemenni az áramlás ilyenkor jó irányú.

A motor nem ok.

------------------------------------

Carina mentésének története - Carina behúzásának története

(Navula Passage és környéke)

 

 

Nov. 10.

12:30 a propeller nem forog!

 

- Feltételezésem szerint a propellerben a stift eltört. Mivel itt a vízben elég sok fa/növények/mindenféle úszik a sziget közelében, így könnyen blokkolhatták a propellert és emiatt eltörhetett a stift. Ilyen már volt Cape Verd (Mindenlo) kikötésekor.

 

-- Ezt a vízen ebben a hullámzásban nem tudom kicserélni. Javítás kizárva.

--- Motor nélkül a bejáraton (Navula Passage) nem tudok átmenni. Mindkét oldalt zátonyok, erős össze-vissza áramlás, és változó gyenge szelek. A bejárat 77 fok irányú, jellemzően keleti szembe szél van.

---- Közelben és távolban sincs biztonságos horgonyzóhely, a bejárat előtt folyamatos zátony végig a sziget mellett. Ha lenhetne, akkor lehorgonyznék és kijavítanám a hibát. Nincs erről a részről térképem, csak a MaxSea (digitális térkép a laptopon, laptop aksija 1órát bír.), figyelmesen megnéztem az egész környéket és rajzokat készítettem. Találtam egy kis Harbourt a közelben, igaz kisebb a bejárata (POS: 18-03.6S; 177-15.9E), de hátha valaki válaszol a VHF rádiós hívásomra.

 

VHF rádiós hívások:

13:00 I. általános hívás:  Hajónév, Pos, Probléma 

13:30 II. általános hívás: Hajónév, Pos, Probléma 

POS (17-59S; 177-11E)

14:30 Harbour hívása:  Hajónév, Pos, Probléma

Senki nem válaszolt.

 

Taktikát változtattam, megpróbálok bevitorlázni, ha a jó szél kitart sikerülhet:

1. Kiszerkesztettem (szélirány, bejárat iránya, Carina széllel szembe 60 fokot tud menni, nagy a csúszása), elvileg sikerülhet, ha nincs áramlás és kitart a szél.

2. A kritikus szakasz 0,8 tmf, a csat. szélessége 0,3 tmf

 

A szél teljesen elállt és esik és esik és esik. Lassan sodródok a zátonyok felé. 0,82 tmf a táv. Nem tudom megállítani nincs szél, csak az áramlás. Az evezés sem segít.

 

15:30 Coast Guard hívása: Hajónév.Pos.Probléma. Közeledek a zátonyokhoz. Segítséget kértem. Nincs válasz. Illetve egyszer hallottam valakit, aki nem azonosította magát és csak beleszólt éppen.

 

18:30 Szerencsére nagyon gyenge szél jött, így 0,5 cs nagyon lassan, de távolodok a zátonyoktól. Esik folyamatosan. Rossz láthatóság.

 

Ok. Nem jó ez a taktika.

 

19:00 Rádiózás 14,287 MHz (USB)

VK2VZ, Péter, Sydney, 5-9 Informálom Pétert a helyzetemről. Kérem informálja Aput erről. Mivel itt szinte abszolút nincs hajó forgalom, így nem tudok senkit megkérni, hogy húzzon be. Hajónév.Pos.Probléma. VHF rádiót úgy néz ki itt nem figyelik.

Talán Apu talál valakit Budapestről, aki be tud húzni a bejáraton, utána van egy biztonságos horgonyzóhely és ott tudok motort javítani. Péter msn-en hívta Ferit, aki felhívta Apu (Budapesten reggel 7 van.). Péterrel 23:00-ig folyamatos kapcsolattartás 30 percenként info csere.

22:00 POS (17-59S; 177-10E)

Én próbáltam a pozíciómat tartani, és a bejárathoz nem közel menni.

Péter informált, arról, hogy Apu milyen ígéreteket kapott a Navytól/Rendőrségtől/Mentési Központtól.

 

Azt ígérték kiküldenek valakit este, így egész éjjel fent voltam és tartottam a pozíciómat és figyeltem/vártam a hajót. Felkészültem egy rakéta kilövésére és a poz. fények is égtek természetesen.

Senki nem jött 5-ig (POS:18-00S; 177-10E), így 5-7 között aludtam egy kicsit.

 

(Mostantól Tonga idő helyett Fiji időt írok, mínusz 1óra.)

 

2007.11. 11 (414 nap)

VHF rádió:

7:45 Rádió operator hív.

POS. megadása, helyzet leírás.

8:05 Ismét rádió op. hív

POS megadása ismét.

(17-56S; 177-07E)

 

8:00 14,287Hz (USB)

VK2KV, Péter, Sydney, 5-9

A POS.-omat ismét megadtam. Pétert azt az üzenetet kapta Aputól, hogy de. valaki kijön és behúz. Ő most lement vásárolni, de majd inetrenet közelben lesz később friss hírekkel.

 

8:55 A kereső hajó kapitánya hív. Ismét megadom az egzakt POS-omat, illetve az átjárótól 4 tmf-re 220-ra vagyok. Kilövök egy rakétát, és egy kézi fáklyát is begyújtok. (Így talán lát...)

 

9:00 14,287Hz (USB)

VK2KV, Péter, Sydney, 5-9

A POS.-omat ismét megadtam. Sajnos egyenlőre nincs hajó, próbáljak bevitorlázni ez az üzenet.Nem lettem boldogabb.

 

9:15 A mentési központ rádiósa hív, elmondja, hogy nincs hajó. Keres, de egyenlőre nem talált. Próbáljak bevitorlázni és próbáljak a vízen megállítani valakit. Válsz: itt nagyon ritka a hajó forgalom. Megpróbálok bevitorlázni, de egy kis motorcsónak legyen készenlétben vész esetén (1 t, 19 lábas hajóhoz elég egy kicsi motoros.) Változó gyenge szélben kockázatos manőver motor nélkül. Nem ígért semmit. Irány a bejárat! Gyenge széllel 1-1,5 csomóval haladok.

 

9:45 A mentési központ rádiósa ismét hív, semmi lényeges új információ.

 

10:30 Meglátok egy kis motor csónakot néhány száz méterre tőlem. Nem mentési csónak, csak 3 horgász menne ki horgászni. Fáklyát gyújtok rutin szerűen. Észreveszi. Felém jön. VHF rádión meghívom. Válaszol. Majd elkezd franciául beszélni. Ezen a szinten már mindegy, elmondom franciául mi a probléma (nyelvtani hibákkal megfűszerezve) és kérem a segítségét. OK. Behúz a biztonságos horgonyzóhelyre. 2 tmf az átjáró, összesen 4 tmf-et húz, az átjáró után horgonyt dobok. Megadom az elérhetőséget és elköszönök. MERCI!

 

Itt kb. 20 percet állok és jön egy motoros. Felajánlja, hogy a szálloda (SeaShell) bójájáig 2 tmf a táv elhúz, mert az biztonságosabb. OK.

13:00 már a bóján állok.

Ben és Pat átjön a hajómra és nagyon tetszik nekik Carina. Ők a szállodában dolgoznak. A munkájuk, hogy motorossal viszik ki a turistákat szörfözni.

Egy napja nem ettem szinte semmit. Csak kekszet és kávét rummal. Ami elég, de nem túl fincsi.

Nagy ebédet készítettem:

Rántotta

Kukorica konzerv

Leves

Hinano (Tahiti sör)

 

14:00 után motor ellenőrzése. A stift ok, nem tört el. Sajnos a sebváltó nem ok, ami a motor alatt van a áttétel után. Szerelés csak a parton lehetséges.

 

Kiúsztam a partra a szállodához (100 m úszás, 100 séta - megvágtam a lábamat egy korallban).

Azt hittem hétfő van, de vasárnap van :)

Pedig minden nap írok Jacht Naplót, hogy kb. képbe legyek a napokkal. Api a helyi búvár világosított fel erről. Több helyivel összehaverkodtam, tetszik a fiji nyelv. Egy riporter hívott a Fiji Times-tól a mentés kapcsán telefonon beszélgettem vele, nagyon tetszet neki a weboldalam :) Főleg a nyitókép.

 

Majd kimentem a strandra sétálni egy kicsit. Sokan halásztak, általában ketten közösen egy nagy hálóval sétálva a vízben. Illetve van aki dobóhálóval próbálkozik.

 

Fiji indiaiakkal találkoztam a parton, akik sörrel kínáltak. Beszélgettünk, majd adtak néhány halat vacsorára. 1 kg hal ára itt 6 fiji dollár, ajánlották ezt a munkát nekem. Jobban meg kéne tanulnom horgászni.

 

19:00 14,287Hz (USB) Rádiózás

Péter, VK2VZ, 5-9,

Motor probléma vázolása. Vontatási téma vázolása. Olcsó megoldást keresek, ez idő igényes. Ha az embernek pénze van, akkor gyorsan el lehet ezt intézni. Nekem inkább időm van, mint pénzem.

Este a gyertya fényénél Hemingwayt olvasok (The Nick Adams Stories)

 

Tanulságok az eset kapcsán:

---------------------------

A motor probléma nem PAN PAN hívás, de okozhat nagy problémát is néha.

Később lehet PAN PAN vagy akár MAYDAY is (pl. neki sodródva a zátonynak a héj sérül, és süllyedni kezdek, ebben az esetben az én életem is veszélyben van: MAYDAY hívás)

 

Először is mindenkinek mindent köszönök.

Részletesebben:

1. Péter, VK2VZ, Sydney volt a kommunikáció csatornánk, nélküle nem tudtam volna informálni Aput a helyzetről.

Nov. 10. 19:00-23:00 és Nov. 11. 8:00 - 10:00 hihetetlenül sokat rádióztunk és ez sokat segített. Köszönöm.

2. Apu, hihetetlen módon, Budapestről szervezte a szombat esti mentést Fijin. Sok szervezettel és emberrel beszélt. Az egész sziget tudott már rólam, hogy várok egy hajóra aki behúzna. Ennek kapcsán keresett meg ez újságírónő. Apu volt a kapcsolat a Fiji szervekkel, főleg a Mentési Központtal. (Lásd. Fiji Times) Ő adta át a pozíciómat, mert VHF rádión nem hallottak. Később kiderült, hogy itt a VHF rádión a 16-os csatorna helyett a 86-os csatornát használják. Ezért nem kaptam választ.

3.Mentési Központnak nem hatásköre a motor probléma miatti helyzet kezelése. Nem PAN PAN nem MAYDAY hívás/helyzet. A feladata ilyen esetben a folyamatos kapcsolattartás, hogy vész esetén tudjon lépni. Tehát ígérgetek és vártak.

 

Mivel ezen az átjárón kicsi a forgalom, így nehéz volt hajót találnom. Néhány hónapja ezen a környéken sok-sok jacht vitorlázott, de most van a szezon vége. Ilyenkor már senki nem vitorlázik.

 

Jobb lett volna a motort korábban ellenőrizni, és az első vitorlást megállítani vészjelzővel, vagy kora du. az erősebb szélben megpróbálni az átjárót. Sajnos ezeket az ember nem tudhatja előre.

 

A legfontosabb irányelvem az volt, hogy a hajót ne kockáztassam. Általában ez a legfontosabb!

 

-------------------------------------

Carina átvontatásának története

 

2007.11. 12 (415 nap)

BULÁ FIJI!

 

Egy hosszú út ért ezzel véget, 2006. szept. 24.-én indultam Koperből és most itt vagyok Fijin. Néhány perc boldogság után a vontatás szervezésére gondoltam ismét. Jó lenne majd egyszer tényleg pihenni. Kicsit horgászok, nincs siker most sem.

 

Láttam egy vitorlást átjönni a bejáraton, meghívtam VHF-en (16-os csat.) nem válaszolt. Vuda Marinába mehet. Vészjelzést most itt tényleg nem lenne jogos alkalmazni :) Egy nagy 10-20 tonnás vitorlásnak az 1 tonnás Carina semmi, könnyen el tudnák húzni.

 

Arra gondoltam, ha a Coast Guard tudná, hogy itt vagyok check-in nélkül, akkor ideges lenne. Fel kéne magam jelenteni, akkor ők biztos elhúznánk a kikötőig :-)

 

Megjelentem a Fiji Timesba. Jó belépő egy országba, szeretem a hatásos érkezéseket! :)

Igaz az Immigration Office még nem is látott.

 

reggeli: kávé

De. összepakoltam a hajóban. 

Csak vitorlával elindulni kockázatos lenne. Foly. változó szelek és erős áramlások vannak itt és persze mindenhol reef reef (zátony).

 

Ebéd: babfőzelék, marha, hagyma, uborka,

 

A szállodában töltöttem a kora délutánt. Pingpongoztam egy ausztrállal, aki persze megvert. Turistákkal dumáltam, majd fociztuk is. Ahhoz képest, hogy nem vagyok vendég és egy centet nem fizettem semmiért, nagyon kedvesek. Nem kértek pénzt a vontatásért és a bója helyért.

 

LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK:

1. Mióta vagy úton?

2. Mikor és honnan indultál?

3. Mikor érsz haza?

5. Köv. cél?

6. Hány országban jártál?

7. Eddig hol kötöttél ki?

8. Mikor borotválkoztál utoljára?

9. Mekkora volt a legnagyobb vihar?

 

Leltár:

1. Vitaminok elég sok maradt, a köv. szakaszokra. Talán kitart Koperig.

2. Mivel megállok Ausztráliában, és ott minden ételt elkoboznak, ezért elég néhány hónapos kisebb élelmiszer készlettel innen indulni. Sok élelmiszer maradt, szóval 6 hónapom van csökkenteni.

 

Sajnos a csíráztatások eddig nem sikerültek, most ismét próbálkozok retek maggal. Kimostam a nadrágomat, hogy legalább egy tiszta legyen, persze nem lett tisztább. (A poén kedvéért elővettem az utolsó 25 l vizes tartályt, amiben még panamai víz volt tartósítva és abban mostam ki.)

 

18:00 14,287 MHz (USB)

Péter, VK2VZ, Sydney 5-9

WA6DD, Árpi, 2-5 (CQR, leadó Ausztráliában van, 50W-tal)

Fel is veszi a beszélgetést Apu Árpin keresztül. 5-4 riportot kapok.

HA3MQ, Ferit ma nem hallom.

 

Terv:

Holnap elmegyek mindkét marinába busszal és beszélek velük és megnézem milyenek is. Holnapután vagy később elvontatnak 100-175 0USD attól függően, hogy Nadi vagy Lautoka a cél. (Próbálom a legolcsóbb megoldást megtalálni.) Internet a hotelben 5 USD/óra - drága!! - a városban biztos olcsóbb.

 

Vacsora: ebéd maradék.

 

2007.11. 13 (416 nap)

Egyre több a csótány. Vannak megölhetetlenek, vannak mutánsok és vannak már óriás csótányok is.

 

Reggel felvettem 25 fiji dollárt (a recepció max. ennyit ad ki, 4 %-os kezelési díjért), majd a 6:15-os busszal bementem Nadiba (buszjegy: 1,9 fiji dollár). Kicsit megnéztem a várost.

 

Ellátogattam a Swami Temple (Nadi's Main Street végén)-be, 3,5 fiji dollár volt a belépőjegy.

Nadiban 30 e ember él, és sok a turista (itt a reptér). Van a fő utca másik végén egy szép híd és egy folyó. A főutcán sokszor megállítottak, üzletet csinálni. Mondtam nincs pénzem, nem veszek semmit. Ettől függetlenül meghívtak egy reggeli kávéra.

 

Elbuszoztam a Nadi Marinába (buszjegy: 60cent), Denarauba. Beszéltem a marina irodában az iroda vezetővel, majd kicsit bejártam a telepet. Kicsi és nem ciklon védett. Vuda Marinát javasolta (The Marina at Vuda Point).

 

Visszabuszoztam a Nadi buszállomására.

 

Ebéd: helyi péksütemény (1,5 fiji dollár), indiai édességgel (60 cent)

 

Elmentem busszal (buszjegy:1,5 fiji dollár) majd sétálva a Vuda Marinába (www.vudamarinafiji.com), ahol először az Irodában azt mondták nincs már több hely. Majd a telepen Morua azt mondta oké, van hely jöhettek. Holnap a manager dönt, de. vissza kell hívnom telefonon a marinát. (6 hónap tárolás, 2 daruzás kb. 1500 fiji dollár, ami kb. 1000 USD)

 

Visszabuszoztam Nadiba, előtte stoppoltam a főútig.

 

1 órát neteztem 3 fiji dollárért (a legolcsóbb 1 fiji dollár/óra).

 

Késő du. a buszpályaudvaron beszélgettem egy Fiji indiai farmerrel, itt ők nem lehetnek földtulajdonosok. Vagy az államtól vagy valakitől bérlik. A legtöbb esetben ingyen vagy egy jelképes összegért. 1 mázsa cukornád 50-100 dollár, persze mindenféle állat van a farmon: csirkék, tehenek, lovak.

 

A buszállomáson főleg indiaiak vannak, olyan, mintha Indiába lennék. Néznek és mosolyognak. Az eső persze esik, ez itt már az esős évszak. Az indiaiak próbálnak folyamatosan üzletelni, eladni valamit. Én soha nem veszek semmit, a szakadt és koszos ruháim miatt mostanában nem szoktak próbálkozni velem :) A turisták a turista részeken vannak, a városokban nem. Főleg szállodákban, strandokon, szigeteken, de nem a helyi városban és falukban.

 

Du. 5-re értem vissza a SeaShell hotelbe. Beszélgettem még egy keveset Árpival, Bennel, Palival. A barman-nel, Sokával pingpongoztam. Majd a szinte sötétbe visszaúsztam Carinára. Sötétben nehéz megtalálni a hajót. Sajnos le is késtem a rádiózást.

 

2007.11. 14 (417 nap)

Reggelire a maradék babot ettem meg, most legalább elfogyott.

Kiúsztam a partra, illetve félúton a motoros csónakuk felvett.

A búvárokkal egy reggeli finom meleg tea, majd felhívtam a marinát. Gretel válasza: - ok. Várjuk szeretettel Carinát. Hú. Ez megvan!

 

Majd átsétáltam a hajó tulajhoz, az egész család ott volt csak Mike nem, így várni kellett. Meghívtak teára és palacsintára. Megismertem az egész családot: John (nagypapa), Dix, Max, Geru, Marry... Majd megjött Mike és kimentünk az udvarra alkudozni és megbeszélni a részleteket.

 

Valami ilyesmi volt a párbeszéd lényegi része angolul, a párbeszéd közben ők beszéltek fiji nyelven:

- 200 fiji dollár.

- Annyi csak az üzemanyag.

- 240 fiji dollár.

- 400 fiji dollár. Hajó bérlési díj, 1 nap kapitányi díj...

- Ez sok. Beszéltem több emberrel ez túl sok, ennyit senki nem kért. (Ez nem volt igaz.) Meg tudok kérni a marinából is valakit, aki elhúz olcsóbban. (Elmondtam nem vagyok gazdag, kicsi hajó és sok probléma.)

- Mondj egy árat.

- Max. 300 fiji dollár, többet nem tudok fizetni. (a reális 350 fiji dollár lett volna.)

- OK. Mi segíteni akarunk neked. - mondta a kapitány Mike, aki eddig hallgatott.

 

Vontatás elintézve. Hú, ez is megvan!

 

A parton olvasgattam a Lonely Planetet, a búvárbázistól kölcsönkaptam.

 

Pingpong meccsek:

John (svéd, most végzett közgazdász)

Charles (ausztrál, végzett vegyész Phd.-es)

Persze én voltam a legrosszabb, de legalább jól szórakoztam.

 

Ebben a szállodában mindenki csak 1-2 napot van és utána elmennek 1-2 kisebb szigetre. Így én vagyok a "legrégebbi" vendég, de nem jó üzlet persze a szállónak ez :))

 

18:00 14,290 MHz (USB)

VK2VZ, Péter, 5-9,

HA3MQ, Feri, 5-9,

 

Vacsora: kocka leves sok tésztával. Valamiért ettől megfájdult a hasam.

 

2007.11. 15 (418 nap)

Elméletileg ez a születésnapom, de számomra ez már nem fontos.

Ha jó nap jó nap, ha nem jó nap, akkor nem jó nap.

 

Akkor jó a nap, ha tudok aludni, enni (és jó szél van :-).

Az előző születésnapom a gibraltári szorosban ünnepeltem, és nem túl jól. Nem aludtam egész éjjel és sok problémám volt (lásd korábbi napló).

 

Többen mondták, hogy Fijians vagyok, mert itt leszek 6 hónapot.

Azt válaszoltam, hogy a bőröm fehér, szemem kék, hajam szőke, én nagyon európai vagyok. "Az nem számít!" Kaptam nevet is: Ároni :-)

 

A húzás kb. rendbe ment. A marina előtt 3 tmf-re elfogyott az üzemanyaguk. Így dobtam egy horgonyt, amíg elmotoroztak benzint venni. Ezután Mejl átjött Carinára, adtam kekszet neki és természetesen egy kis Whiskyt is, sajnos nem nagyon bírta a piát, mire a marinába értünk egy kicsit berúgott :)

11 után megérkeztünk a Voda Marinába (www.vudamarinafiji.com). Beálltam a 20.as helyre megköszöntem a húzást  Májkéli Vukuwale kapitánynak, Devenek, Serunak és Mejlnek. Többször meghívtak Karácsonyra a szigetükre. Mondtam, hogy OK. Nincs nagyon más programom akkorra...

 

Millie, a főnöknő, kedvesen fogad. Segít mindenben a gyors ügyintézés és a hajóhellyel kapcsolatban. Mivel nem tudok a vám mólóhoz állni, így kijött 5 hivatalnok és gyorsan az asztalnál kitöltöttük a papírokat. Előtte az egyik bejött és benézett a hajóba, persze észrevette a csótányokat. Nagyon ki volt akadva, hogy ez a helyzet. Ki kell irtanom a csótányokat és csak utána daruzhatom ki Carinát. 304 fiji dollárt kellett fizetnem a hivatalnokoknak:

Health, Customs, Agriculture, Port Authority, Immigration, Ebből kb. 200 fiji dollár volt a kiszállási díjuk.

 

Pakolásztam a hajóban.

Vacsora: keksz

 

19:00 14,287 MHz (USB)

VK2VZ, Péter, 5-5 informáltam a marináról

HA5CAR, Karesz, 5-1

HA5APK, Tibi, 5-1,

HA3MQ, Feri, 5-5, átadta az üzeneteket

Mivel leszedem az árbocot, így az antennát is. A köv. rádiózás dátuma bizonytalan.

 

Este gépeltem és gépeltem a naplót. A nagy célom az, hogy jobban megfogjam a témát, hogy mindenki megértse és kicsit megszeresse a vitorlázást.

Egész este esett az eső.

 

A kikötőben a WLAN Internet ingyenes, igaz lassú. Éjjel 1 után, mikor mindenki lefekszik aludni, azért gyorsul. A képek és a videók feltöltése így is lassú folyamat.

 

Este 9-től reggel 7-ig neteztem, próbálom a képeket/videókat feltölteni az oldalamra. Lassú a net, a mosoda részén ülök a földön, mert azt hallottam ott a leggyorsabb.

 

Nov.16.

 

Reggel 10-ig aludtam aztán bementem a városba Lautokába stoppolva és busszal.

Lautoka a cukornád főváros itt, itt minden a cukornádról szól. Nem nagyon szép város, nagyon kicsi: piac, buszállomás és főút.

 

Vettem egy új mobilt (Motorola, Motomanual) 49 fiji dollárért, a kártyával ingyen lebeszélhetem ezt az összeget, 49 fiji dollár. Ez új cég alakult Ink (1 mp - 1cent), Fiji vodafone drágább.

 

Vettem 2 kis izzót az iránytűbe (60 cent).

Csótány irtót (6,5 fiji dollár) és erős tisztító szert (2,4 fiji dollár), hétvégén hajó takarítást tartok.

Vettem szúnyogriasztó kenőcsöt 2,2 fiji dollár, itt néha dangó láz van és a sok-sok szúnyog.

 

Reggeli, Ebéd egy indiai étkezdébe 3,4 fiji dollár (currys csirke palacsintával és curry szósszal). A város tele van indiai étkezdékkel.

 

3 Rádió adó van itt:

1. Fiji nyelvű

2. Hindu nyelvű

3. Angol nyelvű

 

Du.

A marinánank a hajós boltjába mentem. Lehet, hogy felteszek egy árboc fényt:

a 15 W-os 3 színű menetfény 131 fiji dollár

a 10 W-os fehér, árboc fény 21 fiji dollár - ezt fogom megvenni

A farfényt is ki fogom cserélni: a 10 W farfény 23,3 fiji dollár

 

Megismerkedtem Hanssal, egy német 60 év körüli kapitánnyal, aki 31 éve indult el vitorlázni otthonról a feleségével. Ez a 40 lábas öreg vashajó már a 3. hajójuk.

 

Majd beszélgettem Briannel, aki a BaoBab (www.baobabmarine.com) egyik vezetője és hétfőn megnézi a hajó alját. Ozmózis-gyanús néhány helyen a vízvonal alatti rész.

 

A biztonsági őrrel, és a kertésszel elkezdtünk iszogatni, csatlakozott hozzánk Morua is a telep mindenese/kisfőnöke. 15 éve dolgozik itt, kezdetektől előtte a Suva Royal Yacht Club-ban dolgozott. Szóval eléggé ért a hajókhoz.

 

Mászá meghívott magához a házába, így este 7 után elindultunk hozzá busszal és gyalog, egy kis faluban lakik a tenger parton a családjával. A szülei és testvére meghaltak egy kőomlásban a szigetükön, amikor ő 8 hónapos volt. Így lassan 30 éve nagynénjével lakik, a nagybácsi is meghalt néhány éve. Sok unokatevére van és kb.6-8 házuk van a kis faluban.

 

Vacsoráztunk nála, majd kává ceremónia.

Közben egy helyi szerencsejátékot játszottak francia kártyával és nagyon egyszerű. A nyertes élelmiszer zacskókat nyert. Beszéltem nekik Magyarországról, mert mindenkit érdekelt.

 

Majd egy óra múlva már csak a fiatalok maradtak. Bon, Frankó, Mászá, Dave... ekkor el kezdtük a kávát és a sört keverni, el is aludtam a netball nézése közben (olyan mint a kosárlabda, de egy másik sport Magyarországon ilyen nincs.).

 

Reggel Mászával reggeliztem és a parton elsétáltunk a köv. kisfalúba a haverjához.

Majd késő de. lassan visszabuszoztam a marinához.

 

Egész nap takarítottam és csótányt irtottam. Az egyik szomszéd vitorlástól (Ausztrál házaspár). kaptam Boric Acidot. Így már biztos vagyok benne, hogy néhány hét és egyetlen csótányom sem lesz!!

 

Néhány hajóssal beszélgettem sok minden szóba került. Alapvetően nehéz indonéz vitorlás engedélyt kapni, az okát nem tudom. Így sokan a Darwin Rally vitorlás versenyen indulnak, mert minden versenyző megkapja, az útvonal miatt. Persze gyakorlatilag a benevezők kis százaléka vesz igazából ezen a versenyen, a többség csak az engedélyért megy be a verseny irodába. www.sailindonesia.net (Emelia vitorlás kapitányától, Gene)

 

Ebéd és vacsora keksz és kávé. Nagyon átálltam a kekszre. Elég sok van, és mostanában lejárnak.

 

A szokásos esti program ingyen net a mosókonyhában.