Fidzsi – Új-Zéland

egy halászhajó fedélzetén

11. rész, 2008.04.15-05.07.

 

Hajójavítás Fidzsin

2008.04.15. (558 nap)

Ross Macdonald: http://www.ross-macdonald.com/ nekem tetszenek a rajzai.

Reggel 8-kor átjött Bobby egy búvárpalackkal, és elkezdtünk közösen keresni hozzá egy rávaló csövet a hűtővíz kimenő csövének méretében. Végül Tony, a közeli Búvárbázis vezetője és tulajdonosa adott. Átfújtam sűrített levegővel a hűtőrendszert, tehát semmilyen szennyeződés nem zárta el és így sem jött a hűtővíz. Ezután bestoppoltam Lautokába és beszéltem Dan-nel, a motorszerelővel. Csak holnap délelőtt jön ki megnézni a problémákat. Majd el kellett mennem kinyomtatni a hajó és az én biztosítási papírjaimat és egyéb fontos hivatalos papírokat, amiket néha jó felmutatatni J. 

Vásárlás a városban:

-   1 l poliészter 15 FD (hardener van még a hajón)

-   1 db nagy vödör 2 FD

-   1 l ecet és néhány halkonzerv, zöldség 7 FD

A délutáni munkáim a marinában:

-   bementem a vízbe és megvizsgáltam annak a lehetőségét, hogy a motorláb levehető-e a víz alatt. Lehetséges, csak a négy csavar, nem bonyolult.

-   az új és a régi autopilot csatlakozóját tettem fel és cseréltem le

A hajó folyamatosan recseg, ismét vízen van, így kicsit átrendeződnek a feszültségek.

Este Jeffry-vel (fijian) vacsoráztam.

2008.04.16. (559 nap)

Néhány napja egy francia házaspártól kaptam egy régi HF rádiót, nem alkalmas minden HAM frekvenciára, de egyszer még jól jöhet.

Reggelire guava lekváros kenyeret ettem.

A hajó alapvetően kész, most már csak kisebb javítások vannak hátra.

Délelőtti munkák:

-   az elektromos duda kapcsolóját kicseréltem és most ismét működik

-   a kapcsolótáblán az órát kiiktattam, mivel nem pontos csak hangos

-   a szekrény ragasztását befejeztem

-   a fedélzeten tömítettem néhány részt szilikonnal

-   a régi dipólantennát kimértem, jónak tűnik, de azért még tesztelni kéne

 

Délután a Dan és David motorszerelőim megjöttek és megnézték a motort. Impellert kell rendelnem Japánból, mivel az itteni raktárban nincsen ilyen típus. Megpróbálok NZ-ból hozatni, de ez elég bizonytalan. Lehet, hogy heteket kell várnom.

Boobook halászhajó NZ-ra indul a hétvégén, és szükségük lenne egy legénységre. Lehet, hogy velük megyek. Ma beszélgettem a kapitánnyal, tegnap és tegnapelőtt a tulajjal is.

A hajó egy 55 tonnás egy motoros fahalászhajó, körülbelül 30 éves.  

Este filmet néztem a Yacht Clubban.

Könyv ajánló:

Thimothy Ferries: The mind’s sky

Bice Bryson: A short history of nearly every thing

2008.04.17. (560 nap)

Egy jó barátom ajánlotta Jankovich István könyveit. Az Interneten egyenlőre nem találtam letölthető formátumba. Könyvei: Miért élünk a Földön?; Reinkarnáció; Túléltem a halálomat stb.  ”a kozmikus harmónia szeretet törvény, amely ’üzemelteti’ a világmindenséget”

Eldöntöttem, hogy megyek NZ-ra. Van egy kis időm, mivel várom a vízpumpát és érdekel, hogy milyen a menet egy öreg halászhajóval. A vissza-repülést fizeti a kapitány.

Reggel bemenetem a városba fénymásolni térképeket, könyvrészeket Vanuatu-, Solomon- és PNG-ról Larsennek és magamnak. Költség: 32 FD. Még Hans adta a térképeket reggel. Vettem egy táskát 10 FD-ért az útra illetve egy 12 V-os szivargyújtó csatlakozót 5 FD-ért, mivel a ceruzaelem töltőjének a csatlakozója néhány hete széttört.

A motorszerelőnél is voltam, beszélgettünk a hajó motorjának javításáról. A vízben nem egyszerű ez a művelet.

Délután elbuszoztam Banarasra Rubenhez, de most nem maradtam sokáig. Majd este átmentem a marinába a Boobook halászhajóra beszélgetni a kapitánnyal az útról és a hajóról.

Jacques-Yves Cousteau nevét úgy érzem meg kell említenem, ahogy közeleg a Föld napja. “Educating people to understand, to love, to protect the water systems of the planet, marine and fresh water, for well-being of future generations.” Cousteau

“Cousteau consecrated his life to teaching the world about marvels that are at once exotic to us and yet ordinary in the abyss of the ocean. Through his lyrical writings and his films that took your breath away, he placed the underwater world at the door of an audience as extensive as the oceans themselves. I always learned with him. ” AL GORE

Jacques-Yves Cousteau (19101997) tengerész, tudós, fényképész és kutató. A Francia Akadémia tagja, aki a könnyűbúvár légzőkészülék kifejlesztésében is résztvett. Ő készítette az első francia vízalatti filmeket a 40-es évek elején. Könyve ebből az időkből: The Silent World. 1950-ben megalapította a French Oceanographical Campaigns (COF) és elkezdte a Calypso hajó felújítását. Az 50-es években hihetetlen sok expedíciót szervezett és folyamatosan filmezett. A Cannes Filmfesztiválon díjnyertes filmje: Silent World (1956). Jean Mollard-dal kifejlesztzette a "diving saucer" SP-350, vízalatti jármű 350m-ig jó volt. Majd 1965-ban egy fejlesztéssel már  500m mélységet is sikerült elérniük. 1957-ben Oceanographical Museum of Monaco igazgatója lett. Ettől kezdve egyre komolyabb kutatásokon vett részt, pl. vízalatti házak, hosszú idejű vízalatti tartózkodás kutatása. Egyre népszerűbb és egyre ismertebb lett. 1960 októberében megszervezte egy radioaktív hulladék bedobásának bojkottálását, amit előzőleg az Európai Atomenergia Bizottság jóváhagyott. Amerikai TV csatornákkal (ABC, Métromédia, NBC) készített egy sorozatot "The Underwater Odyssey of Commander Cousteau" címmel. 1973-ban megalakította a két fiával és Frederick Hyman a Cousteau Society-t at óceáni élet védelme érdekében (mostanra több, mint 300,000 tagjuk van). Összesen 120 TV dokumentum filmje és több mint 50 könyve jelent meg!! Halála előtt és után sok híres zeneszerző zenéket, dalokat komponált neki. Röviden: legenda lett!

Cousteau Society: http://www.cousteau.org/

Savusavu mellett van a fiának egy szállodája, a neve Cousteau resort. Egy ismerősöm ott dolgozik, mint búvármester. Vitorláztunk arra Paullal és a strandján is sétáltam, szép környék.

2008.04.18. (561 nap)

Tovább ellenőriztem az impeller behozatási lehetőségeit. Két céggel felvettem a kapcsolatot:

http://www.importedmarinefiji.com/; http://www.ovlov.co.nz

A Yamaha kereskedő 3-4 hét alatt tudja behozni Japánból. Ez az NZ cég talán 1 hét alatt is.

Egész délelőtt a Boobook hajón dolgoztam. Egy farekeszt készítettünk, majd festettem a hajót. Délután elmentem a Vám Hivatalhoz kérni egy dokumentumot, ami mutatja, hogy itt vár a hajó és az egy-utas repülőjegy indokolt esetemben.

Vásároltam 6 db használt zoknit 12 FD-ért, hidegebb lesz NZ-on!!

Délután egy pap barátom meglátogatott, vasárnapra meghívott az Istentiszteletére és utána ebédre. Majd Bobby levágta a hajamat teljesen (kopaszra). Így kényelmesebb.

Este a Yacht Clubban összegyűltek a vitorlázok. Iszogatunk egy jó kis élőzene mellett és beszélgettünk.

2008.04.19. (562 nap)

Egy kedves ismerősöm küldött érdekes hajó meghajtási lehetőségeket:

http://www.kiteboatspeed.com/; http://www.skysails.info/index.php?L=1

Egész délelőtt és délután a Boobook halászhajón dolgoztam. Főleg famunkák voltak.

Ebédszünetben ettem egy könnyű salátát sós keksszel. Salátákat mostanában mindenhez eszek. 1 kg hagyma 1 FD és 3 uborka 1FD és ehhez kevés só, ecet és olíva olaj kell csak. Ez a mennyiség 5-6 napig bőven elég nekem.

A kezemen ismét van négy nagy elfertőződött seb, folyamatosan tisztítom és forró vízben áztatom.

Amióta vízen van Carina a VHF rádió oké, a földelés sokkal jobb (nincs háttérzaj már). Famunkákon dolgoztam.

2008.04.20. (563 nap)

http://www.religioustolerance.org/

Ezen belül az Iszlámról lehet olvasni. A Föld népességének 21% muszlin. Fijin is sokan vannak. Az 1800-as évek végén érkeztek a hindikkel. Ők az Iszlám naptárt követik.

Kora reggel mostam kétszer géppel és eközben kézzel is néhány fehér pólót. A fehér érzékeny ruhákat kénytelen vagyok kézzel és mosószappannal mosni. A mosószappan ára 2,5 FD és hónapokig elég.

Reggel átmentem a Boobookra beszélgetni a kapitánnyal. Majd stoppal elmentem Lautokába a pap barátom, Pasta Apate miséjére. Fontos, hogy az embernek legyen egy pap vagy egy pszichológus ismerőse/barátja, akivel lehet néha beszélgetni J. Majd nála ebédeltem: fish lolo (hal kókuszmártásban és dalo levéllel) kaszávával és előtte csirke leves. 12 gyerek lakik nála, akikre folyamatosan figyel és erős vallási nevelést is kapnak tőle. Az egyikük, Josef, jövőre a Suva-i Biblia Kollégiumba megy. Ki tudja mi lesz belőle? Talán pap. Csupa jó ember között voltam.

Kora délután megismerkedtem Ram-mal a szomszéd motoros tulajával, aki meghívott magához. Talán majd egyszer… (Mostanában mindenki az kérdezi, hogy hogyan élem túl.)

Délután a Boobook hajón dolgoztam. Az egyik feladatom volt a tartalék dízel hordóit kötelekkel rögzíteni a fedélzeten. Este a Boobook hajón vacsoráztam bárány flekkent.

2008.04.21. (564 nap)

QRZ Ham Radio: www.qrz.com.

Egy fijian rádióamatőr 3D2II (QTH: Lautoka) lakik a környéken, még nem beszéltem vele, Karesz találta az Interneten.

Egész nap a Boobook-on segítettem. A szokásos asztalos munkákat nyomtam, majd délután 2 órára kimentünk a szigetek közé tesztelni a hajót. Minden okénak néz ki a hajóval és a kapitánnyal is.

A szokásos problémákat próbáltuk megoldani:

1.      Beázás

2.      Polcok készítése, és mindennek helyett találni

3.      Néhány elektromos kapcsoló/csatlakozó/lámpa kicserélése

4.      Gáz palack rögzítése

Este Hansnél vacsoráztam egy finom vegetáriánus vacsorát. Majd később a Yacht Clubban beszélgettem a többi hajóssal.

2008.04.22. (565 nap)

Reggel átmentem a Pelorus Jack vitorláshajóra (kb. 50 lábas cement hajó): www.robinsoncrusoeislandfiji.com/sailing.htm

A név eredete: így hívtak egy híres delfint NZ közelében, 1888-1912 között többször láttak. 4m-es fehér színű szürke csíkkal. A legenda szerint több hajót megmentett.

Nico (fiji) és Merer (fiji indian) dolgozik a hajóhéjon már két hete.

Egésznap Carina körül dolgoztam:

1.      hajót takarítottam (találtam egy hangyabolyt a hajóban, majd megszüntettem)

2.      ruháimat mostam kézzel (vízhatlan, zoknik, sapkák)

3.      kiszivattyúztam a kézi szivattyúval a fenékvizet, a több liter víznek nem értem az okát. Ellenben az orrban most nem volt víz.

Majd délután Hansel söröztem a hajóján, mindig a jó hideg házi (”yacht”) sörét isszuk. Majd elbuszoztam Rubenhez elbúcsúzni, holnap indulunk NZ-ra!

Este a marinában Tye-jal beszélgettem a hajómnál. Ő egy 21 éves amerikai, aki egy 55 lábas katamaránnal hajózik az édesapjával és nagybátyával. Alapvetően búvármesterként dolgozik Közép-Amerikában. Szaltózik és egyéb figurákat is tud…

 

Fidzsi, Lautoka – Új Zéland, Nelson

hajóút a Boobook halászhajó fedélzetén

Hajóátszállításban segítettem, mint ’crew’.
Szinte ingyen dolgoztam, a hajó tulajdonosa fizette a repülőjegyemet vissza Fidzsire.

MV BooBook (Fishing Motorship, Carvel)

Gross Tonnage: 87,61t; Net Tonnage: 55,75 t;

Stem: Straight; Stern: Transom; Rigging: Nil;

Construction: Ballina New South Wales

Engine: Single Screw one, 6 cylinder, Compression ignition, Single Acting 4 cycle

Építés és regisztráció éve: 1970

Anyaga: Fa

Hossza 16,24 m; Szélessége: 5,18 m; Merülése: 2,65 m;

Átlag Seb.: 9 csomó;

Egy fedélzetű, egy árbocú

2008.04.23. (566 nap)

A mai nap elég sűrű volt. Kora reggel lefilmeztem Tye ugrásait, majd Carinát alaposan lemostam kívülről és mindent betettem a kabinba.

9 után átmentem a Boobookra a csomagjaimmal és rövid pakolászás után átálltunk az üzemanyag dokkhoz, ahol 10-12 között 5000 l dízelt tankoltunk fel adómentesen. A normál ára: 1,82 FD/liter, így 1,4 FD volt. A hajó tranzitban van így az a nemzetközi szabály, hogy nem kell adót fizetni. Egy hivatalos személy is volt a Vámtól ellenőrizni a mennyiséget. Ehhez vettünk még 50 liter olajat is. Majd ezután átmotoroztunk Lautokába a Vám mólóhoz, hogy hivatalosan is kilépjünk az országból.

Délután háromkor elindultunk. Kellemes napos idő néha rövid záporok (még esős évszak van). 7,2 csomós sebességgel az irányunk a Navula átjáró. 7 körül értünk az átjáróhoz már sötétben, az átjáró fényei és a térkép, GPS segítségével könnyen áthaladtunk rajta.

A marinát és a Carinát, az otthonomat elhagytam, hogy egy érdekes szigetre, Új-Zélandra hajózzak egy érdekes öreg halászhajóval, de majd visszajövök! Elköszöntem a barátaimtól, fiji-ektől és vitorlázóktól egyaránt. Vannak, akiket többé nem látok.

Éjszaka az ügyelet után vettem észtre, hogy a hitelkártyám a hajóban maradt. Nem számít: pénz nélkül érdekesebb J. Egész éjszaka csak egy hajót láttunk, errefelé nagyon kicsi a hajóforgalom. Brenda rosszul van és folyamatosan hány. Mi lesz itt később? A tenger állapota 2-3, vagyis 2-3 méteres hullámok vannak. A térségben egy 0,5 csomós nyugati áramlás van.

A mai könyvem: Tahiti, the other side (Nem túl érdekes.)

Emlék Fijiről a kezemen egy elfertőződött nehezen gyógyuló seb, ami még fáj is.

2008.04.24. (567 nap)

A halászhajó büdös, zajos és folyamatosan billeg. Ettől függetlenül szeretem.

Éjszaka 4 órás váltásokban tartunk figyelő szolgálatot, de úgy látom, hogy a többség inkább csak bóbiskol a kormányállásban. Szerencsére nem túl kényelmes menet, így gyakran felébrednek.

Süt a nap, gyenge Bf.3-4-es szél van. Kisebb hullámok, mint tegnap éjszaka, de a hajó folyamatosan inog. Brenda és Charles (a kapitány) is tengeri beteg. Én nem, jókat eszek és olvasok egész nap a kormányállásban. Carina után nehezebben leszek tengeri beteg.

Charles mindennap weatherfax-ot néz.

A frekvenciák:

10:00 LT 5807 kHz (minden órában le lehet szedni, 6 óránként frissítik )

09:45 LT 9459 kHz (minden órában le lehet szedni, 6 óránként frissítik )

Ezek légköri nyomás térképek. Jól lehet látni a L és a H területeket és a mozgási irányukat és sebességüket.

11:00 (19-19S; 176-20E)

Folyamatosan 6,5 csomós a sebességünk és 200 az irányunk. Egész nap a kormányállásban vagyok, délután a kapitánnyal a motort ellenőrizzük (pl. olaj szint).

Mai könyvem: Victor Lal, Fiji Coups in Paradise

Ez a könyv nagyon lehangoló. A hatalmon lévő emberek általában ostobábbak az átlagnál.

Éjszaka átadom az ügyeletet és a közös kabinban végre 6 órát alszok egyhuzamban.

A hajózás során szükség van szerszámokra a javításokhoz és karbantartáshoz. Nekem három műanyag szerszámos ládám van. Egy kisebb az alapszerszámokra, egy nagyobb az extra szerszámokra, amiket ritkábban használok és egy az elektronikai hibák javítására. A hajókban általában kevés a hely, ezért csak a fontosabb szerszámokat érdemes tárolni. A gyűjtögetésre általában nincs hely. Fontosnak tartom a jó minőségű szerszámokat, igaz nekem sok olcsó rossz és minőségű szerszámom is van. Néha a használt szerszám olcsóbb és jó is (kipróbált).

2008.04.25. (568 nap)

A tengeri betegségre legtöbben tablettát, tapaszokat vagy a karra erősíthető óraszerűt használnak. Két tanács: egy a kézfejen, a pulzus pont mellett hosszan lassan és mélyen masszírozni vagy a gyomorszáj fölött középen a bordák találkozása alatt masszírozni. Persze a legtöbb tengerész a rumot ajánlja J.

Brenda 5:30-kor keltett, kezdődik az ügyeletem. Minden reggel 7-kor végigsétálok a fedélzeten. Ilyenkor kell fel a nap és ilyenkor szedem össze a repülőhalakat. Ma kettő volt, de mivel rajtam kívül mindenki rosszul van (és alig esznek), így visszadobom őket.

Egész nap napos idő kellemes gyenge széllel. Nagyon normálisak a körülmények.

12:00 (21-51S; 174-58E)

A hajóban van egy jó Robertson autopilot, ami folyamatosan jól működik. Ha a HF rádión adunk, akkor természetesen elkanyarodik a hajó. Az ügyelet a sebesség, az irány, a motor és tenger figyeléséről szól. A hajóban a radar nem jó, ezért az ügyeletesnek a hajóforgalmat is kell néznie.

A hajóban van egy normál hűtő, ami 220V-ról jár, ezért naponta néhány órára bekapcsoljuk a generátort.

Délután fogtunk egy 4 kg-os mahi-mahit műhallal. Így a vacsora sült mahi-mahi rizzsel.

Charles és Brenda még rosszul vannak, egész nap aludtak, így én ültem a kormányállásban és olvastam.

Mindennap rádiózunk (ICOM, M710 NZ) 19:00 LT-kor 4,445 MHz-en Russel Radioval (NZ) és 18:3 0LT-kor 4,417 MHz-en egy ismerős hajóval (NZ térségben tartózkodik).

Éjszaka 1-kor átadtam az ügyeletet a kapitánynak.

2008.04.26. (569 nap)

- Kigyulladt a motortér - ezzel ébresztett a kapitány reggel 7-kor. Mivel még mindig a trópuson vagyunk és kellemes az idő csak egy sortban aludtam. Gondolkozás nélkül kiugrottam az ágyból és futottunk a hátsófedélzetre.

- Motor ki! - Brenda kikapcsolta a motort. Charles megnyitotta a vízcső csapját (tengervíz pumpa) és ketten lementünk oltani a hajót. Charles irányította a slagot…

Ez egy öreg fahajó és a fabordázat egy helyen kigyulladt, amit Brenda vett észre ügyeletben. Ez először 5-kor történt, majd két órával később ismét.

Az ok, hogy a mufla (exchaust, kipufogócső) - ahol a forró levegő kijön a motorból - elrepedt két helyen és közvetlenül melegítette a hajó bordázatát. Az oltás után építettünk egy állványt fa lécekből, ami tartja a muflát. Majd az elrepedte csőre üvegszálat, réz lemezt, bilincset, alumínium (hőálló tape) szalagot tettünk és réz dróttal jól megerősítettük. Ez ’csak’ három óra munka volt.

Ebédre sült csirkét ettünk krumpli pürével és zöldség körettel. Ilyen jókat ritkán eszek, már ezért is érdemes volt jönnöm. J

Egész délután, este, éjjel egyig a kormány állásban ügyeletben voltam és olvastam. A többiek alapvetően aludtak, mivel tengeri betegek.

2008.04.27. (570 nap)

A szélgenerátor elektromos teljesítménye: P=K*E*D2*V3 ,ahol K=0,0653; E a mechanikus hatékonyság, ami a legtöbb esetben 30%; D a lapát átmérő; V a szél sebessége. Természetesen miden termék kézi könyve tartalmazza a teljesítményi mutatókat. 

Reggel 7-kor keltem és átvettem az ügyeletet Brendától. Charles már nem tengeri beteg, de sajnos Brenda nincs jobban.

Délelőtt esett az eső, a láthatóság emiatt 1 tmf alatt volt. A szél Bf.4, és a hullámok 3 m körüliek, a hajó folyamatosan billeg.

12:00 (26-33S; 173-32E)

Délutánra jobb idő lett. Az embereknél általában ez egy unalmas menet, nem történik semmi. Én szeretem ezt, tudok olvasni legalább és van időm gondolkozni is.

Itt a szerepek spontán módon alakulnak ki. Mindenki főz és mosogat. Igaz eleinte én többet, mivel a többiek rosszul voltak. Mostantól már Charles is főz és mosogat. Brenda csak keveset, mert inkább alszik vagy kint ül a fedélzeten.

Minden nap van mit javítani a hajón, de ezek alapvetően rutin feladatok. Érdekes, hogy a hajón 12 V, 24 V és 220 V rendszer is van egymással párhuzamosan. Például a fenék szivattyúból (Bilge Pump) van 12 V-os, 24 V-os és 220 V-os is. A hűtő, a mikrohullámú sütő és néhány lámpa 220 V, de a többség alapvetően 24 és 12 V-os.

A shaft (a főtengely) mellett mindig összegyűlik a víz és egy kapcsoló érzékeli a vízszintet és ekkor automatikusan bekapcsol a szivattyú, a vitorláshajókon is egy hasonló rendszer van a fenékszivattyúzásra.

Hogy válnak a hajón az emberek csapattá? Mi kell ehhez? Igazából nem bonyolult, ez benne a szép. Idő és normál emberek szükségesek ehhez. Nem kell erőltetni a beszélgetéseket... Mostanában mindig egyedül vagyok és egyedül vitorlázok, de szeretek másokkal is hajózni végül is társas lény vagyok én is.

2008.04.28. (571 nap)

Több ok közül, azért is hasznosnak tartom ezt az utat, mivel most közelről láthatóm egy átlagos halászhajó szemszögéből az óceánt. Más világ.

Az első éjszaka óta nem láttunk hajókat. Nagyon gyér errefelé a hajóforgalom.

Reggel 7-kor keltem. Egész nap süt a nap és kellemes gyenge szél van.

Sebességünk 6 csomó. Amióta kigyulladt a hajó csökkentettük 6.5 csomóról 6 csomóra, így nem annyira meleg a motor. Irány 173, a célunk a Three King Island (NZ-hoz tartozó szigetek). A táv 330 tmf. Ez egy természetvédelmi terület, ahol sok ritka állat él, emiatt nem szabad kimenni a partra (horgonyozni lehet).

Délelőtt fogtunk egy 3 kg-os mahi-mahit, amit ebédre meg is ettünk.

Érdekes ez már nem a trópus, itt már elméletileg nincs mahi-mahi, hanem például tonhal.

Meleg van és süt a nap, olyan mintha a trópuson lennénk.

12:00(29-04S; 173-05E)

Elhagytuk Norflok Is., 300 tmf-re volt tőlünk.

Délután takarítunk majd az első orrtankból átszivattyúzunk 800 l dízelt a középső két tankba. Újabb műszaki probléma: a szivattyúra rögzített cső mellett folyni kezdett a dízel, amit a szokásos ellenőrzéskor észrevettünk. Szivattyú ki. Sós vízzel lemostuk a motorteret, majd a kiszivattyúztuk a fenékvizet. A rögzítő bilincs kilazult, szerencsére csak ezt kellett meghúznunk.

Később utántöltöttünk a shafthoz (tengely) a kenőolajból.

19:00-kor szokás szerint bekapcsoltam a pozíció fényeket: Port, Starb., Mast Head, Stern. Nem használjuk természetesen jelenleg a Trawl és a N.V.C fényeket. Néha éjszaka deck fényt bekapcsoljuk, mert erre ugrálnak ki a repülőhalak, szerencsés esetben a fedélzetre, ebből lehet friss és finom sülthal vacsoránk.

A hajó víztankja 2000 literes. A WC édesvizet használ és talán a soka zuhanyozás miatt most már csak néhány száz liter vizünk van. Mostantól jobban kell figyelnünk a fogyasztásra. Charles készített egy ötletes vízgyűjtőt az első fedélzetre, így ha esik az eső, akkor töltjük a tankot. Délután esik az eső, ilyenkor a fedélzetről a kormányállásba és a szalonba megyünk.

A közös kabin túl szűk és kevés a levegő, emiatt ott inkább csak alszunk. Érezhetően nehezen viselik a hosszú utat, nem szoktak hozzá. A hangulat ettől függetlenül jó. A legtöbb ember a semmit-tevést és a kevés mozgás lehetőséget nehezen viseli.  

Este 10-kor egy hajó fényeit láttam az igen rossz láthatóságban, ezért nem lehetet messze. Talán 3-4 tmf-re volt tőlünk, ami ezen a hatalmas vízterületen semminek tűnik.

2008.04.29. (572 nap)

”Fighting for peace is like

screwing for virginity.”

”Make love, not war.

Hell, do both

Get married!”

Térkép rendezés. Most már a INT606 mellett a INT600 is előkerül.

Ahogy délebbre megyünk egyre hidegebb van, így a takarómból zulut (tradicionális férfi fiji szoknya) készítettem magamnak.

Az időjárási faxon gyanús L (alacsony nyomású terület) NZ-ról nyugatra. Igaz tegnaphoz képest elmozdult nyugatra, de könnyen bevárhat minket és NZ másik oldalán is van egy. L. Talán szendvicsbe is kerülhetünk, mindenesetre a kapitány optimista.

Délelőtt felszereltünk egy másik damilt is a horgászásra.

12:00 (31-39S; 172-36E)

Alapvetően egésznap olvasunk és beszélgetünk. HIDEG VAN!

Előszedtük a North Cape térképet (N.Z. 41) a part már közel van.

Éjszaka éjfélig ügyeletben vagyok, majd utána Charles-sel 20 l olajt öntünk a motorba. (1000 tmf után vagyunk és már a kormányállásban levő műszer is mutatta a hiányt.)

2008.04.30. (573 nap)

Az 1993-as Sydney-Hobarton egy versenyző (John Quinn) beesett a vízbe (MOB) és csak 5 óra múlva találták meg. Túlélte. Azt mondta, hogy folyamatosan arra koncentrált, hogy ne essen pánikba. ”Ne ess pánikba!”

Reggel 7-kor keltem. Szokás szerint mindenki alszik, aminek nem örülök. Nem nagyon veszik komolyan az ügyeletet és a figyelő szolgálatot. Olyan, mintha nem éreznék a felelősséget vagy talán nem tudják, hogy ez veszélyes.

Felmentem a kormányállásba, 25 tmf-re vagyunk a szigettől (Three Kings Is.) és már jól látszik a szigetcsoport. Egy hét után ismét partot látunk. A tenger nagyon hullámos és oldalról jönnek nekünk a hullámok, ami miatt a hajó folyamatosan billeg. Néha rövid záporok utolérnek, majd elhagynak, ilyenkor szép szivárvány mindenhol.

A kapitány és a barátnője ismét tengeri beteg plusz alig aludtak éjszaka, mivel este óta nagyok a hullámok (3-4 m) és a kabin mint egy turmixgép. Emiatt nem is reggeliztek.

Ellenben én jól aludtam és egy nagyot reggeliztem is.

9-kor a Weather fax azt mutatta, hogy a L elindult felénk északra. Charles úgy dönt, hogy a Three Kings Is.-nál, a Great Is. déli öblében horgonyzunk és várunk. (A szigeten partra lépni szigorúan tilos, a védett a madarak miatt.)

Később VHF rádión a 68. csatornán is meghallgatjuk az időjárási előrejelzést. 35 csomós délnyugati szél 3-4 m hullámokkal, talán néhány napig is eltarthat.

10 után egy game fishing boat halad el mellettünk, Charles meghívja őket VHF 16-os csatornán (majd átmegyünk 6-ra). Elmesélik, hogy fogtak már halat, kellemes horgászidő van. Ők estére a North Cape horgonyzó helyére mennek vissza és nem ezekre a kis szigetekre.

13:30 Horgonyzás (34-09,4E; 172-08,8E)

Egy finom ebéd után az elromlott pumpákat (fenékvíz szivattyúk) javítjuk.

Délután pihenés, olvasás. Néha egy-egy zápor és szélerősödés megszakítja a teljes csendet, egy hét motorzúgás után furcsa a teljes csend.

Tipikus angol vacsora: sült hagyma, krumplipüré és sült kolbász. Majd a Da Vinci Code-ot néztem meg a gépemen, kb. egy éve olvastam a könyvet, ami szerintem jobb volt. Éjszaka néhány delfin úszott mellénk az öblünkbe. Nem láttuk őket, csak hallottuk.

2008.05.01. (574 nap)

Hajnalban nagyon hideg volt. Pulóver, farmer és sapka is volt rajtam a takaróm alatt és így is fáztam.

Reggel, amikor felkeltünk a delfinek még mindig mellettünk úszkáltak. A delfinek, a sziget és a madarai és persze a forró tea energiát adott. Jó kedvem van! Tökéletes nap!

A szomszédos két halászhajó már hajnalban elindult halászni, az öbölben rajtunk kívül csak két ’game fishing boat’ volt. Az egyik hajó, akivel tegnap VHF rádión beszélgettünk, mögénk állt és adott horgokat, tintahalat és crayfish-t.

Az időjárási térkép alapján ma még szeles szembeszél és nagy hullámok lennének (az alacsonynyomású terület elindult nyugat felé, így valószínűleg elkerül minket), így nem indulunk. A szél déliesedik, ezért dél körül átállunk az északi öbölbe.

Új horgonyzási POS (34-09,0S; 172-07,5E).

Az öbölben egy ’game fishing boat’ horgonyoz mellettünk és horgásznak a hajóról. Mi is elkezdünk horgászni a hajóról.

Ez az egyik legjobb horgász hely Új-Zélandon. Fogtunk 11 halat, ezután abbahagytuk:

-   7 db red snapper

-   4 db trevarily (kis szürke hal, de a legfinomabb hal ebben a térségben)

Vacsora természetesen sült hal és creyfish (homár).

Este Mr. Bean filmeket nézek és vitorlás témájú könyveket olvasok.

2008.05.02. (575 nap)

Hajnalban Brenda fókákat látott a hajó mellett, amint tintahalakat ettek. Sajnos én aludtam és erről lemaradtam. 

Reggel 9-kor indultunk. Még indulás előtt mindent rögzítettünk a fedélzeten (székek, vödrök, lécek…), hullámos menet lesz.

A problémák:

1.      A horgonycsörlő. A távirányító eddig sem működött, így felhúzni a kormányállásban lévő kapcsolóval tudtuk csak, és a leengedés a csörlő kilazításával történt. Most akadozik a csörlő leengedéskor, így folyamatosan kézzel és pajszerrel kell segíteni.

2.      A motor ékszíja lelazult. A hajón nincs tartalék, de talán kibírja Nelsonig.

Rövid záporok, majd egyszerre 2-3 szivárvány. Csodálatos látvány. Folyamatosan 3-4 m-es hullámok, így imbolyog és rázkódik a hajó (”turmix gép”). A szél néha felerősödik Bf.6-ra. Brenda ismét tengeribeteg.

12:00 (34-13S; 172-11E)

Irány: 145; Seb: 5-6csomó (amikor lelassítanak a hullámok, akkor 4-4,5 csomó)

Eleinte szembeszél, majd oldalszél.

A WC lefolyó ereszt, Charles megpróbálta javítani, de eddig nem sikerült. Így inkább kiiktattuk.

Délután fogtunk egy 4 kg-os tonhalat. Szakszerűen mindkét oldalon az oldaluszony mellett be kell vágni és kifolyatni a vért belőle (artéria). Így a legfinomabb a húsa. Ezután a hajó fedélzetét mostam 10 percig, minden véres volt. A filézése hasonló a többi halhoz, de könnyebb. A faroktól a gerinc mellet finoman a késhegyével kell követni a csontokat. Charles kedvenc receptje: fokhagymásan vajban kisütve, így készítettük el a vacsoránkat, ami tökéletes lett.

A Új-Zéland keleti oldala kellemesebb lenne (kisebb hullámok és legtöbbször kisebb szél), de mi a rövidebb utat és a nyugati oldalt választottuk. Új-Zéland nyugati fele a szelesebb és hullámosabb, itt vannak a legjobb szörfös helyek. North Cape-től délre 90 tmf folyamatos csodálatos tengerpart, szörfparadicsom.

Éjszaka 00:30-ig voltam ügyeletben. Charles és Brenda követte az ügyeletemet. Ismét főleg csak aludtak.

2008.05.03. (576 nap)

Reggel 7 után keltem. Nagyok a hullámok folyamatosan 4 m-esek. Imbolyog a hajó.

Amióta a WC rossz, a régi módszert, a vödröt használjuk. A hullámos tenger miatt Charles és Brenda is tengeri beteg, a Scopoderm TTS 1.5 használják. Ettől nem éreznek fáradságot, szerintük ez a legjobb gyógyszer a tengeri betegségre.

12:00 (35-58S; 173-05E

Délután egy után Brenda furcsa szagot érez. Lerohanok a motortérbe, míg Charles üresbe teszi a motort.

- Füstöl a motor!

A kipufogócső eltört egy helyen, mivel túlmelegedett a motor. Az oka, hogy a hűtővíz rendszer eresztett egy helyen és elfolyt a hűtővizünk.

Az eltört hőálló gumicsövet kicseréltük. Majd egy elrepedt részt üvegszállal és alu szalaggal rögzítettük. 100 l édes vizet töltöttünk a hűtővíz tankba, így alig maradt víz a tankunkban. Ez is 3 órás javítás/szerelés volt.

Később a shafthoz (motortengely) töltöttünk olajt. Amikor mindent ellenőriztünk, akkor észleltük, hogy a shaft mellett jön be a víz (1 l/perc), egy ilyen típusú hajónál ez még a normális mérték. Meghúztuk a rögzítő csavarokat, de nem lett jobb.

Késő délután a fedélzeten hideg tengeri vízzel lezuhanyoztam, nincs már édesvizünk ilyen célra.

Mivel a HR rádióval nem tudtunk kapcsolatot létesíteni, így a parthoz közelebb tartunk, hogy mobil telefonnal tudjunk üzenetet küldeni Geoffrey-nek (tulaj).

Irány: 145; sebesség: 5,5 csomó; térkép: NZ 42

2008.05.04. (577 nap)

Új térképet vettünk elő: NZ 43.

Délelőtt mindenki aludt én voltam ügyeletben.

12:00 (37-54S; 174-15E)

Délután a fedélzeten mosogattam sósvízben, a becsapó hullámokban (és esőben). Muszáj néha mosogatni, mert anélkül hamar el lehet érni a gusztustalan szintet, és általában ez kihat az emberekre.  

Egész este és éjjel esett az eső és viharos szél (Bf.6-7) volt. A rossz láthatóság miatt Charles a Port Rádiót (VHR rádió: ch.12) hívta és útmutatást kért a kikötő bejárat megtalálásához. Igaz volt térképünk (NZ 4432), de igen rossz volt a láthatóság és a bejárat mellett elég zátonyos, tehát ha hibázunk, abból nagy baj lehet (apály volt).

A rádió operátor nagyon segítőkészen elmagyarázta, hogy merre kell mennünk. Ő látott minket a radarján.

01-kor érkeztünk meg Port Taranaki-ba (New Plymouth) POS (39-03,3S; 174-02E).

Kikötés egy zöld halászhajó mellé nehezen lassan, de biztonságosan. Majd a kikötés után jöttek a kedves és udvarias hivatalnokok (Customs, Immigration, Port Healt…) és fél óra alatt beléptettek hivatalosan az országba. Bizonyos élelmiszereket lefoglaltak: tojás, zöldség, gyümölcs, csirke…

Nincs repülőjegyem, de elfogadták a helyzetemet és nem kötözködtek. (Sőt még pénzem sincs, mert a hitelkártyám ugye Fidzsin maradt, de ezt nem tudták.) Egy hosszú nadrágom van, ami olajos a motorszerelések miatt és nedves az eső miatt. A vastag fehér pulóverem is olajos persze, így alig van normális ’tiszta’ ruhám.

2008.05.05. (578 nap)

Kia Ora - Üdvözlünk maori nyelven

Reggel Geoffrey hotel szobájába mentünk zuhanyozni. Majd a többiek elmentek ebédelni, és én ehelyett röviden interneteztem. Majd délben kikísértük Brendát a reptérre, ő most Aucklandba repül, holnap már dolgozik.

Délután ismerkedtem a várossal, főleg a belvárossal, utcákkal és néhány érdekes templommal. Majd elmentem a Taranaki Múzeumba. Ahol több kiállítás is volt:

1.      Maori (eredeti őslakosok) kultúra, mítoszok és legendák

2.      Taranaki vulkán (a vulkánikus hegy eredete és spirituális történetei)

3.      Új-Zéland-i állatvilág (pl. kiwi)

4.      New Plymouth története, ahol találtam egy magyarról egy fényképet: Loui Kuthy (a Geneva May halászhajó kapitánya, a Fresha Fisheries alapítója)

Sok magyar él Új-Zélandon. A 2. Világháború után és az 56-os forradalom utáni terror elől menekültek ide. Illetve mostanában is sokan költöznek ki: magasabb életszínvonal, természet közeli élet és sok más ok miatt.

Később sétáltam a 7 km hosszú összefüggő tengerparti sétányon, bár esett az eső.  

Maori Village: www.maoriculture.co.nz; Maori Culture Centre (Te Puia): www.tepuia.com

Este elmentünk egy étterembe vacsorázni. Természetesen halat ettem, és Steinlager-t ittam, ami az egyik legjobb új-zélandi sör. Érdekes volt hallani, amikor Geoffrey a Szinbádról (Krúdy könyve alapján készítette fim) beszélt a vacsora közben. Mellesleg a Latinovics Zoltán a kedvenc színésze. 

Késő este 10 után visszajött a szomszédos halászhajó. Eredetileg 3 napra ment volna halászni, de a tenger viharos volt (Bf.8) és a hullámok nagyok. Be kellett indítani a motort, manőverezni, majd újra kikötni a hajót. Ez a halászhajó áll a dokk mellett, mi ismét mellé kötöttünk.

Éjszaka nagyon hideg volt és fáztam. Ha valaki tud egy jó meditációs módszert a nagyon hideg elviselésére, írjon! Fidzsi után az Új-Zéland-i ősz hideg/szeles/esős, emellett csak egy vékony takarót hoztam magammal, a ruháim nedvesek. Ehhez már valami különleges meditáció kell. A gázfőző mellett szárítottam a ruháimat és melegedtem. Néhány óránként egy forró teát ittam, így elviselhető volt az éjszaka és az alvás.

2008.05.06. (579 nap)

”Ki mai koe ki a au, he aha te mea nui tenei ao: He tangata, he tangata, he tangata.” (Maori)

(Ha megkérdezed, hogy mi a legnagyobb dolog a világon, a válasz: az emberek, az emberek, az emberek.)

Reggel a szomszédos halászokkal beszélgetünk. A tegnapi fogást most szállítják el illetve filézik.

Nem esik az eső és nem felhős az ég így szépen látszik a Tanaraki vulkánikus hegy, amit Cook kapitány Edmond hegynek nevezett el, de mindenki az eredeti maori nevét használja: Tanaraki.

Geoffrey reggel 9 körül megjött és együtt reggeliztünk és átfutottuk a napi lapokat:

www.nzherald.co.nz; www.tanarakidailynews.co.nz

Az időjárás jobb, mint vártunk így ma este elindulunk Nelsonba, valószínűleg holnap délelőtt meg is érkezünk oda.

Délelőtt a hajót tisztítottuk, majd új szivattyúkapcsolót tettünk fel a régi nem működik. Ez egy olyan kapcsoló, hogy a vízszint emelkedést érzékeli és ekkor kapcsol, és indul a szivattyú.

A kormányállásban levő horgony le/fel kapcsoló sem volt jó. Szerencsére a probléma csak egy kicsúszott vezeték volt. Majd sok-sok apróság, például kötélmunkák.

Délután elmentünk estebédelni egy közeli étterembe, majd elindultunk Nelsonba.

Maffler javítási anyagok, amiket használtunk:

1.      Holts Gun Gum (Gas Tight Silencer Repair Paste)

2.      Permatex Exhaust Repair (Muffler&Tailpipe Putty), ez 100 C-ig hőállóanyag. Black sodium silicate based sealer. Safe for catalytic converters, long lasting, shock resistant. www.permatex.com

18:00-kor indultunk Nelsonba. A táv 140 tmf.

Egész éjjel kellemes időnk volt.

2008.05.07. (580 nap)

Seb: 6,5-7 csomó; Irány: 170

Egész nap süt a nap és ezért szinte meleg van. Nem fázok.

Délelőtt folyamatosan delfinek követnek. Közel jönnek együtt úsznak a hajóval, majd néhány perc után tovább úsznak. Szerintem túl hangosak vagyunk, ezért nem maradnak tovább.

Új térképet veszünk elő: NZ6142

(Jellemzően a déli Csendes-óceánon a mágneses variáció 20 fok E, ami a Földközi-tengerihez képest nagy eltérés.)

15:30-kor kikötöttünk Nelsonban. POS (41-15,5S; 173-16,8E)

1550 tmf-et hajóztunk le Lautokatol kezdve.

Majd később Geoffrey házába mentünk piheni, vacsorázni és aludni. (Hideg van a lakásban.)

 

Új-Zéland:

Államforma: alkotmányos monarchia

Főváros: Wellington

Területe: 270 534 km2

Népessége: 4 141 766 fő

Lakosság: fehér (78%), maori (10%), polinéz, kínai, indiai

Hivatalos nyelv: angol

Vallás: anglikán 21%, presbiteriánus 16, katolikus 15%, metodista 4%, felekezeten kívüli 20%, egyéb 24%

Időzóna: magyar idő +11ó

Pénznem: új-zélandi dollár. 1 NZD = 00,782 USD

Időjárás: trópusi - óceáni. Esős időszak novembertől márciusig. Fekvésének köszönhetően a nyugati szél a domináns, a könnyű nyári szellőtől a háztetőket szaggató orkánig. A Déli-szigeten a Déli-Alpok vízválasztó hegységként működik, a tőle keletre fekvő területek szárazak, a nyugatiak erősen csapadékosak. Az északi szigeten a délitől eltérő geológiai jellemzők miatt nem állítható fel ilyen szabály. Klímája inkább óceáni, mint kontinentális, az északi részeken trópusi jellemzőkkel.
Vízum: vízum nem szükséges.

Szigetei: Kermadec-szigetek, Antipodes-szigetek, Auckland-szigetek, Campbell-, Three Kings-, Snares-, Solander- és Bounty-sziget.

A külbirtokok: Tokelau, Niue, Cook-szigetek, valamint az országhoz tartozó antarktiszi területek - Új-Zélandhoz lazábban kapcsolódó országrészek.

Új-Zéland neve a bennszülött maorik nyelvén Aotearoa vagy Aetearoa, melyet Hosszú fehér felhő földjének fordítanak. A szintén maori nyelvű Niu Tireni elnevezés az angol elnevezésnek felel meg. Az országot lakosai gyakran Aotearoa New Zealand néven említik, ez azonban külföldön szinte teljesen ismeretlen. Az országot Hollandia Zeeland tartományáról nevezték el.

 

Linkek:

http://ujzeland.lap.hu/

http://ujzeland-kepgaleria.lap.hu/

http://www.ujzeland.co.nz/

http://ujzeland.linkcenter.hu/

www.newzealand.com/travel

www.nz.com

www.natlib.govt.nz

 

Állatvilág:

Új-Zéland területét az ember megjelenése előtt mintegy 80%-ban erdő borította. Elszigetelt fekvéséből adódóan számos ritka növény- és madárfaj (pl. kakapó) maradt fenn. Az ember megjelenése előtt két denevérfajon kívül nem volt szárazföldi emlősállat a szigeten. Ennek következtében maradhattak fenn természetes ellenség híján az erdőket lakó nagyméretű, röpképtelen madarak (pl. kivi, takahe, pukeko, weka). Itt élt a valaha létezett legnagyobb méretű madárfajta, a moa is, amely valószínűleg az első polinéz bevándorlók vadászatainak hatására pusztult ki.

Történelem:

Egyike Földünk legkésőbb benépesült szárazföldjeinek. Polinéziaiak vándoroltak be 500 és 1300 között és létrehozták a maori kultúrát. Az első európaiak egy holland hajóról pillantották (1642-ben Abel Janszoon Tasman) meg az Északi-sziget partjait. Mit sem sejtve partra is szállt egy csónaknyi tengerész. De pechjük volt, ugyanis õk lettek az aznapi vacsora a helyi bennszülöttek asztalán. Ez a húsbavágó kaland egy időre elbátortalanította az európai hajósokat. 1769-ben James Cook kapitány volt a következő, aki immár angol zászló alatt kikötött a szigeten és rögtön angol felségterületnek is nyilvánította azt. A sziget csak lassan népesült be. Részben azért, mert nagyon távol volt Európától, részben, mert az angolok el voltak foglalva Ausztráliával. A szigetet 1832-től Ausztráliából igazgatták. A szigeteken élő maorik kezdetben ellenségesen fogadták a "betolakodókat", de aztán megbarátkoztak velük. 1836-ban érkezett egy James Busby nevű brit alattvaló, aki azt a feladatot kapta királyától, hogy próbálja meg kolóniává szervezni a területet. Az új gyarmat egészen addig nem került reflektorfénybe, míg egy vállalkozó kedvű francia partra nem szállt és azt nem ígérte a maoriknak, hogy megvédi őket a betolakodó angoloktól. Ez persze nem tetszett franciahon ősellenségének, Angliának, ezért 1840-ben egy Hobson nevű kapitányt küldtek és kinevezték őt az új föld kormányzójának. Hobsonnak először azonban ki kellett egyeznie a maorikkal. Busby-t kérte meg a közvetítő szerepre. Ezzel el is érkeztünk a Waitangi szerződéshez. Ebben a szerződésben Anglia biztosította a bennszülötteket a védelemről, cserébe viszont kötelezte őket földjeik egy részének eladására. A szerződést kétnapi vita után elfogadták, ám a maorik, úgy tűnik, máig nem egységesek a szerződést illetően. Érdekesség, hogy a maoriknak nem volt írott nyelvük, ebből kifolyólag az angolok írták le úgy, ahogy azt hallották. Az európaiak bevándorlása 1839-ben, a Brit Új-Zéland Társaság megalakítása után indult meg. Az európai telepesek 1856-ban alakítottak először kormányt. Új-Zéland 1907-ben lett önkormányzattal rendelkező domínium. 1931 decemberében vált a Brit Nemzetközösség egyenrangú tagjává, ezt azonban az ország parlamentje csak 1947-ben ratifikálta. 1945-ben az ENSZ egyik alapító tagja. Az angolok szép lassan benépesítették a szigeteket, pontosabban igazából a birkáik tették ezt. Új-Zéland 1947-ben vált teljesen függetlenné az angol oroszlántól. Ma az egyetlen kapcsolódási pont az Egyesült Királysággal a Főkormányzó kinevezésében van. Ez a pozíció kb. az államelnöki posztnak felel meg, tehát inkább reprezentatív jellegű. A szabadon választott új-zélandi miniszterelnök tesz javaslatot a főkormányzó személyére és az angol uralkodónak jóvá kell azt hagynia. Ettől függetlenül az angol királynő képe látható minden helyi pénzen, csupán megszokásból.

Új-Zéland pontosan a földgolyó másik felén helyezkedik el, a déli szélesség 35. és 47. foka és a keleti hosszúság 167. és 178. foka által határolt területen. E kettős szigeten 3,8 millió ember él elkülönülten legközelebbi szomszédjától. Ausztráliától 2000 kilométerre, Európától több, mint 30 óra repülőútra van. Új-Zéland két szigete a szubtrópusi északi vidékektől a Déli-Alpok örök hóval fedett csúcsáig - 1600 km hosszan terül el. Új-Zéland az ellentmondások országa: páfrányerdők, birkalegelők, gleccserek, pálmafák, 6000 km-es tengerpart... Az a híre, hogy a földi paradicsom, de ezt az édenkertet is elérték a világgazdaság betegségei: nyomasztóan nő a munkanélküliség és az infláció.

Új-Zéland a természeti látnivalók országa. Hófödte hegyek, rohanó folyók, tiszta tavak, strandok, végtelen erdők és persze az egzotikus fauna. Ez a szabadtéri sportok kedvelői Mekkája: biciklizés, szörfözés, síelés, hegymászás, hiking, rafting, siklóernyő és az őrülteknek bungy jumping. Az egyszerű turista pedig napozhat, horgászhat, együtt úszhat a delfinekkel, számlálhatja a kiwiket, és a bárányokat. Wellington Új-Zéland fővárosa, ami egy gyönyörű kikötőben fekszik. Wellington a kitűnő éttermek, tengeri herkentyűk, borok és fesztiválok városa. Minden hónapban sort kerítenek az ünneplésre. Híres épületek: Beehive (a parlament régi szárnya), Goverment Building (a világ legnagyobb faépülete), múzeumok, és a híres költő Katherine Mansfield háza. Érdekes még a rengeteg egzotikus állatot tároló állatkert is. Auckland Új-Zéland legnagyobb városa, amelyet szinte minden oldalról víz határol, és vulkanikus hegyekre épült, csakúgy mint Sydney. A városa kikötőjéről, a rengeteg vitorlásról, és persze a hídjáról híres. Auckland büszkélkedhet a világon a legnagyobb polinéziai populációval. Érdekesség: Auckland Múzeum (Maori művészetek), és Kelly Tarlton Vízalatti Világa (óceán élővilága), Kohimarama és Mission Bay strandok, a One Tree Hill vulkán és a Otago és Southland, nemzeti parkok. Ortago vadvilágáról is híres: található itt pingvin, fóka, albatros és rengeteg akvárium és múzeum is. Két hatalmas tó is található a nemzeti parkban, a Hawea és a Wanaka tavak. Northland a maori és a pakeha kultúra bölcsője, és az első bálnavadász település is egyben. Számos érdekes múzeum, káprázatosan világos partok, és színes víz alatti élővilág van erre.

Az új-zélandi Tongariro Nemzeti Park

Új-Zélandon található, a Ruapehu tűzhányó környékén található a nyugtalanság földjének is nevezett Tongariro Nemzeti Park, amelyet először 1990-ben vettek fel a Világörökség listájára, majd 1993-ban kibővítették a területét. Amint az közismert Új-Zélandot, két nagy és egy középen elhelyezkedő kisebb sziget alkotja. Az Északinak nevezett nagy sziget közepén emelkedő hegyvonulat magába foglalja a még aktív Ruapehu, Ngauruhoe és Tongariro vulkánokat. Ez a csodálatos szépségű és különleges történetű hely alkotja magát a 79000 hektáros nemzeti parkot. Új-Zéland őslakosai körülbelül 700 éve kötöttek ki a szigetek partjainál. Tengerjáró kenuikkal a partokhoz érve minden egyes hajó utasai más területen telepedtek le, így idővel különböző nemzetségeket alkottak, a törzsek a hajók neveit vették fel. Így alakult ki az Arawa, Aoea, Matatua és Taiui törzs. Az első európai, aki 1769-ben kapcsolatba került az Északi-sziget őslakosaival, a maorikkal, a híres brit Cook kapitány volt. A Tongariro Nemzeti Park területén az Arawa nevű kenu utasai telepedtek le, ők mitikus főnökük, Ngatoriorangi leszármazottainak tekintik magukat, neki tulajdonítják azt a hőstettet, hogy elvitte a tüzet Tongariróba. A maorik beszámolói szerint varázslatos a hely története. Eszerint a magasban, az Északi-sziget középpontja fölött egykor istenségek trónoltak, ők hegyek alakjában jelentek meg az emberek előtt. Mind között Tongariro volt a legnagyobb, nem messze lakott Pihanga kisasszonytól, aki törékeny vállán szorosan összefogott, sötétzöld bozótköpenyével rendkívüli szépségnek számított. Az összes hegy-isten az ő kegyeit leste, azonban ő csak a délceg, fehér hajú Tongarirót engedte közel magához. Az egyik isten, Taranaki nem bírta tovább elviselni a szerelmesek boldogságát és féltékenységében kikezdte az istennőt. Ezt már Tongariro sem hagyta szó nélkül, kitört a háború közöttük, amelybe a többi hegy is beszállt, szabad folyást engedve indulataiknak: tüzet okádtak és hamut szórtak az égre. Amikor a háború véget ért, a két szerelmes közelebb került egymáshoz, emiatt a féltékeny Taranaki kiszakította magát helyéről és elindult a lemenő nap nyomában. A háborúzás mély sebeket ejtett Tongarirón, akinek oldalában hideg vizű folyó keletkezett, amely meggyógyította őt. Ezt a folyót ma Wanganuinak nevezik és partjai mentén madárdaltól hangos erdők zöldellnek. A szigetek hiedelemvilága sem egyszerű, ám biológiai, geológiai történetük, ha lehet, még bonyolultabb. Talaját legnagyobb arányban sötét színű, üledékes grauvaca kőzet alkotja, amely nem jöhetett létre a vulkanikus tevékenység során. Idővel kiderült, hogy Új-Zéland a Gondwana őskontinens része volt. A 150 millió évvel ezelőtt széttöredezett ősföld különböző mai darabjain - Amerika, Ázsia, Ausztrália és Új-Zéland - a növényvilág szinte teljesen megegyezik Dél-Amerika flórájának legősibb elemeivel. Az ember és két denevérfaj kivételével az emlősöknek csak a méhlepény nélküli formái találhatók meg eredetileg a szigeteken, a méhlepényesek csak később alakultak ki. A Tongariro Nemzeti Park magját 1887. szeptember 23-án Te Heuheu Tukino főnök ajándékozta az új-zélandi népnek. Hét évvel később már az ország első nemzeti parkja vált belőle. A parkban öt tűzhányó található: a több mint 20000 éve nyugalomban lévő Kakaramea, a Tihia és a Pihanga, valamint a ma is aktív Tongariro és Ruapehu, amelynek az utóbbi néhány évtizedben három nagyobb kitörése volt. A nemzeti park jelentőségét, ami miatt a Világörökség listájára felvették, a védendő ökoszisztéma a működő vulkánokkal és a maorik számára spirituális mivolta adja. Növényvilágát döntően harasztok és orchideák, a magasabban fekvő helyeken új-zélandi bükkfafélék, illetve mirtuszfélék alkotják. Több mint ötven madárfaj lakja a területet, közöttük olyan ritkaságokkal, mint a kakapo és több kivifaj. Az emlősöket az új-zélandi denevér mellett a betelepített állatok: macskák, menyétfélék és rőtvadak képviselik, amelyek veszélyeztetik az őshonos állatfajokat.