Az ’utolsó’ javítások

13. rész, 2008.06.03-07.04.

2008.06.03. (607 nap)

http://www.devguru.com

Reggel a marina irodában átvettem a Henri Lloyd Magyarország kft. és a Hella által küldött termékeket. Mindkét cég termékkel támogatja az utamat. A Henri Lloyd Magyarország kft. vitorlás ruhákat és a Hella a hajóba való LED-lámpákat és egyéb elektronikai alkatrészeket küldött. Köszönöm.

Lemostam a hajót J. Ellenőriztem a hajó aljában a vízszintet, szinte nincs víz a hajóban, aminek örülök. Elkezdtem a hajót átnézni és átpakolni. Több mint egy hónapja nem voltam itt, ezért van bőven tennivaló.

Délután bementem a városba vásárolni zöldségeket, halkonzervet ás néhány noodle-t.

Dan a motorszerelőm temetésen van ma, így telefonon rögzítettük a szerelési időpontot: péntek (jún. 6.).

Este átmentem a mellettem álló Shambhalara beszélgetni, képeket cserélni és kártyázni.

Hajnalban nem volt net a marinába, így nem tudtam netezni.

2008.06.04. (608 nap)

Fiji tűzen járás (Fire-Walking), fiji nyelven Vilvavilaiero. Na Ivilaukata klán a Bega (Mbenga) szigetről a tűzen járok itt Fijin. Nekik van 'masawe' (erejük) ehhez.

Reggel a parton jógáztam Nickkel, a marina szélén állunk, így ezen a részen nincs nagy mozgás, szinte csak magunk vagyunk. Majd a hajóban meditáltam.

Rádiózni akartam, de a HF rádió nem oké, holnap belenézek majd, amikor a hajóban lesz erre helyem.

Néhány órát interneteztem és így végre tudtam képeket küldeni a weboldalamra, ezzel mindig kicsit lassú vagyok.

Délután Moval és Georggal beszéltük meg a motorszerelési manővert. A marina managere megengedte, hogy használjam a sója teret pénteken, mivel ekkor nem lesz itt daruzás. Mo is elmondta a véleményét a témában. Szóval röviden nem lesz könnyű.

Éjszaka ismét nem volt net a marinába, így nem tudtam netezni. Jó lett volna végre beszélni a családdal egy kicsit.

2008.06.05. (609 nap)

Délelőtt a HF rádiót szedtem szét és kezdtem méregetni, a kapcsolónál még van 12,37 V, de a rádió még sem kapcsolódik be. A HF rádió dipól antennájának a csatlakozója szétrozsdásodott, így azt is ki kell majd cserélnem.

Délután bestoppoltam Lautokába. Először a motorszerelőhöz, Danhez mentem. Megbeszéltük a holnapi motorszerelési tervet, holnap du. 3-ra jön a marinába. Majd vettem egy koax-kábel csatlakozót (8,5 FD), mivel az antennánál a csatlakozó elrozsdásodott. Nem volt egyszerű bejártam az egész várost és csak egy helyen találtam egy darabot végül.

Ha nem tudnám megjavítani a rádiót, akkor találtam egy szerelőt a városban, aki vállalná. Délután véletlenül találkoztam Szaival, akivel sütiztem a piac mellett. Szai Sam unokatestvére és néha így találkozunk kávázunk és bulizunk együtt.

Este visszabuszoztam és stoppoltam a városba.

2012 A.D.: Mayan naptár vége: 2012.12.21. Sokan azt gondolják ez lesz a világvége.

(Muslim naptár szerint a világvége 2076 A.D, Jewish naptár szerint 2240 A.D.)

Többen azt gondolják, hogy ez az év a változás éve. "Maga a Föld is kívül-belül átalakul, egy magasabb tudati szintre készül belépni. A Föld emelkedése kihat az emberekre is, és az élhet tovább a felemelkedett Földön, aki a bolygóval együtt emelkedik lélekben."

Carlos Barrios szerint, ha addigra nem romboljuk le teljesen a Földet, ekkora mi "egy magasabb szintre lépünk". Pl. az emberi DNS-ben nagyobb változások lesznek ekkor - Indigo gyerek (sokak szerint ez csak egy mese) Az biztos, hogy speciális lesz ezen a napon a napfelkelte.  'Time of Great Change':

www.diagnosis2012.co.uk.; http://www.halexandria.org;

http://www.ewswoopglobal.com/2012.htm; http://www.greatdreams.com/2012.htm

http://www.experiencefestival.com/earth_changes_2012

2008.06.06. (610 nap)

Itt a marinában 4-5 vitorláshajó folyamatosan keres legénységet Vanuatu-New CaledoniaSolomon-PNG… szakaszokra. Fizetős legénységet természetesen, napi 15-50 USD a költség.

Reggel korán keltem és kipakoltam néhány nehéz csomagot és készletet a hajóból, majd dagálykor 9 után valamivel a marina motorcsónakja odahúzott a sója helyhez. Szinte mindennap van daruzás, de ma nem, így tudom használni ezt a helyet. Dagálykor a tőkesúly alá léceket tettem, majd az orrát kikötöttem 4 kötéllel, nehogy visszacsússzon (a sójatér természetesen nem vízszintes:-). Az oldal dőlés elkerülésére egy-egy kötelet a tőkesúly előtt és mögött átfűztem a hajó alatt, majd a sója oldalához kötöttem mindkét oldalon. Emellett az árboccsúcsát is egy-egy kötéllel oldalra kötöttem biztosításul. Oldalt pufferek voltak, de nem volt rá igazán szükség. Először orral előre álltam be, de ebben az esetben a kormányon állt a hajó és nem a tőkesúlyon a sója emelkedése miatt. Gyorsan megfordítottam a hajót, így egyszerűbb. (Lásd. galéria)

Néhány hajós segített és néhány marina dolgozó is, mert egyedül ezt jól megcsinálni nem nagyon lehet, és emellett gyorsan kellett rögzíteni a hajót!!

Ezután az orrára festettem algagátlót, mert a vízszint magasabban van, mint ahogy gondoltam. Majd leszereltem a lábat és ellenőriztem amit tudtam a motorszerelő előtt. Az impeller jó volt, illetve a lábban ellenőriztem slagcsővel a víz folyását, itt sem találtam hibát. Kicsit késve, de megjött David és Daniel, a motorszerelőim. Kb. 1 órát dolgozott Daniel a motoron.

A hűtőrendszer impeller fölötti rézcsöve volt eldugulva, de visszaszerelni nem tudta. Azt mondta ebből a rézből kitört egy darab. A lukakat dagály előtt gyorsan begányolta (silikaflex és nájlonzacskó). Néhány napig talán kibírja. Dan nem ígért semmit, nem tudom hogy mikor jön… Lehet, hogy nem jól választottam motorszerelőt.

Éjszaka dagálykor egyedül kellett visszahúznom a marina dingivel a hajót a helyére, ami nem volt nehéz, csak fárasztó egy hosszú nap után.

Este képeket néztem: http://www.zawar.hu/foto/arc2005/index.php

2008.06.07. (611 nap)

Anoushka Shankar: http://www.anoushkashankar.com

Reggel mostam a ruháimat és takarítottam a hajót. Majd a HF rádiót összeszereltem, mivel a probléma komolyabb, hétfőn elviszem a városba egy szerelőhöz.

Délután neteztem a kávézó mellett és a haverokkal lógtam J.

Délután visszajött Shambhala a környező szigeteket járták be néhány nap alatt, a másik crew-nak, Ricknek haza kell repülnie Új-Zélandra, várja a munka, a barátnő és egy ’normális’ kiszámítható élet.

Délután együtt meditáltunk és beszélgettünk, majd Rick meghívott minket a marina éttermébe egy finom vacsorára. Most először eszek itt úgy, hogy fizetek is J. Este a hajóban söröztünk és kártyáztunk. Ma nem vesztettem J. Persze én azért a hajómat nem tenném fel kártyára, annyira még nem vagyok nagy kártyás, habár itt az elmúlt félévben sokat fejlődtem ebben is.

2008.06.08. (612 nap)

Még mindig kapok e-maileket Új-Zélandról, hogy legénységre lenne szüksége hajónak. Ma pl. egy kanadai Formosa 46-os (1977) kapitánya keresett meg. Szóval lehet találni hajót óceáni szakaszokra.

Reggel, ahogy keltem átmentem a Shambhalara és meditáltunk közösen. Nick Ricket is megtanította meditálni az elmúlt néhány napban a kis szigeteken.

Sajnos a marinában csak 11 után volt WLAN, ekkor persze szinte mindenki próbálta használni (kb. 10-15 laptop), így nagyon lelassult, szinte használhatatlanná vált.

Mostanában alapvetően Biopont rizst eszek, még mindig van ebben a kishajóban J vagy noodlest zöldséggel tonhal konzervvel. Ez a leggyorsabb, legolcsóbb és legegyszerűbb és emellett számomra ez elég.

Megismerkedtem Bobbal (Serenity), egy fa Tahti ketch tulajával. A története jó: 6 éve 5000 USD-ért vette meg igen rossz állapotban és újította fel teljesen önerejével minimális felszereléssel és pénzzel. Jelenleg hatvan körül van és van egy elég fájdalmas sérülése, így most nem dolgozik csak relaxál a hajóján J. 3 hónap után vissza kell majd mennie Ausztráliába, ahol autószerelőként dolgozik.

Este Nickel és Sophivel meditáltam a Shambhalan.

2008.06.09. (613 nap)

Hull Shapes: http://www.sailingcatamarans.com/hullshapes.htm

Reggel korán keltem. Ismét nagy nap a mai, Carinát a strandra húzatom dagálykor, majd kitámasztom oldalt és apálykor a motorszerelővel fixáljuk.

Tegnap már hívtam a motorszerelőt, hogy felvázoljam a hétfői árapály helyzetet/időket, de ekkor ő még nem ígért semmit. Ma reggel hívtam Dant és Davidet minimum 4-5 alaklommal, és végül megígérte a délután 3-at. Ekkor már elég alacsony lesz a vízszint.

A mai tervem:

Dagály: 1,88 m 10:42-kor (ekkor húz oda egy kismotorcsónak);

Apály:   0,38 m 17:09-kor (+/- 3 ó motorszelés);

Dagály: 1,78m 23: 40 (ekkor kiszabadulok és egy motorcsónak visszahúz a marinába)

Egy kis helyi motorcsónak a marina előtti kis strandra húzott, majd Nickkel és Noe-val kitámasztottuk a hajó. A strand homokos és vízszintes.

(Noe egy amerikai óceáni stoppos crew. Egy 60 lábas katamaránnal Galapagos-Tonga, majd egy kisebb vitorlással Tonga-Fiji, és most a Flight nevű vitorlással Vanuatu a célja. Általában nem fizet semmit, most először fizet minimálisan az élelmiszerre.)

2 kötelet az orrból a parton rögzítettünk. 1-1 nagy farúdat 10-20cm benyomtuk/beástunk a homokos talajba a hajóoldala mellett és ehhez kötöttük a hajóoldalát, a farúd aljára köveket is tettünk, hogy biztosan ne csússzon meg. 1-1 segédtartó rudat is tettünk a nagy farúd mellé. Mindkét esetben nagyon erősen odakötöttük kötelekkel a rudakat a hajó héjához, ez ennek a módszernek a lényege. Alapvetően ez az angol módszer. A hajó szépen és stabilan függőlegesen állt. Folyamatos ellenőriztem 13-ig, mivel mindig az első 2 óra a kritikus.

A marina persze ilyenkor küldi a számlát, tudnak időzíteni. Például most olyan számlát küldtek, amiben igaz nem voltam itt és az országban, de használtam az elektromos áramot a marinába… 390 FD fizettem 2 hónapért és néhány nap elektromos áramért.

Május 19-ig kifizettem a fél évre a marina helyemet a szárazon, de ez utolsó hónapot a vízben volt a hajó és ezért újra kellett fizetnem.

A motorszerelő megjött és 2 óra alatt visszatette a motor lábát és a geart beállította.

45 FD-t fizettem neki, ebből 10 FD a kiszállásra. Ekkor vettem észre, hogy a motort tartó négy csavarból az első kettő elrozsdásodott és emiatt eltört. A motor 2-3 mm-re emiatt hátradőlt szóval szemmel szinte észrevétlen a probléma. Valószínűleg érkezésem előtt törtek el és ez okozhatta a (shaft) tengely törését is novemberben Fidzsi déli részén. Dan nem tulajdonított nagy jelentőséget ennek a problémának.

Alapvetően egész nap a strandon voltam. Este Meszaki és Morua lejöttek a starndomra (’Eroni strand’) és beszélgettünk és iszogattunk.

Éjszaka egyedül voltam és jött a dagály. Sam, a biztonsági eleinte nem akart jönni segíteni, de rábeszéltem. A marina motorcsónakjával a strandhoz mentünk és én beugrottam a vízbe. Előtte már egy órával minden előkészítettem az akcióra. Az erős szembe széllel és hullámokkal nem kalkuláltam és ezek sajnos erősebbek voltak, mint a 8 HP marina motoros. A motoros húzott és toltam és néha-néha az árboccsúcsát húztam le az egyik felhúzó kötéllel. Éreztem, hogy a szél és a hullámok csak jobban kitolnak a partra. Így egy 15-20 perces próbálkozás után a hajó rögzítése mellett döntöttem. Egyedül voltam a sötétben, Sam visszamotorozott a marinába. A cél, az volt, hogy minél, stabilabban rögzítsem a hajót. Kimentem a partra fa rudakat keresni, majd több mint három órás munka következett a vízben. A papucsom a marina motorosba maradt, így mezítláb voltam. A homokos korallos strandon mezítláb szaladgáltam és kézzel ástam ki a kormány alatti részt. Reggelre a kezem és a lábam tele volt sebekkel, de csak egy veszélyesen mély seb van a talpamon. Félek, hogy elfertőződik. Hajnali négy után a strandon a hálózsákban aludtam el.

2008.06.10. (614 nap)

Reggel 7-kor keltem. A hajó nem dőlt el, de eléggé ferdén állt, ezért sem aludtam benne.

11: 47-kor van itt dagály, ekkor talán sikerül. Nappal minden könnyebb, mert például látom a hajót J. Azonkívül találok segítséget is… Morua a motorossal és Nick, Noe és én a vízben toltuk, húztuk a hajót és emellett a az árboccsúcsát is húztuk lefelé. Végre sikerült kitolnunk CARINA-t a partról. Sikerült! 5 perc és ismét a régi helyemen voltam a marinában.

Minden homokos kívül és belül és eléggé kaotikus az állapot. A motorszerelés miatt a jobboldali koporsóágy alatti és fölötti részt ki kellett ürítenem, és így persze az ágyam ezzel volt tele. A motorszerelés után már sötét volt a visszapakoláshoz.

Most realizáltam, hogy ez is sok munka lesz.

A HF rádiómat bevittem Lautokába a szerelőhöz délután, majd vettem zöldségeket a városi piacon és a boltban noodlest. Egy barátomhoz is el kellett ma mennem, így csak estefelé értem vissza a marinába.

Iannal, egy kanadai szóló vitorlázóval iszogattam este a klubban, mert ma a hajósok koncertet adtak a hajósoknak.

Folyamatosan gondolkozok azon, hogyan lehetne a motort rögzítő csavarokat javítani.

Viharos szeles vitorlázás (BT Global Challenge 2000):

http://www.youtube.com/watch?v=zXuzy0k9mZQ

2008.06.11. (615 nap)

Vitorlás kategóriák:

Tiny size: 4 m alatti L.O.A (T.I.N.Y. – This Is Not Yachting:-).

Midget size: 4,01 m-6,50 m L.O.A.

Medium size: 6,51 m-15,50 m L.O.A.

Major size: 15,51 m-24,50 m L.O.A.

Giant size: 24,50 m fölötti

Délelőtt a Nomadlife nevű vitorlás érkezett a marinába. Ezzel a hajóval 2007. áprilisában Colonban, majd novemberben Tongában találkoztam.

Iannal, egy kanadai vitorlázóval töltöttem a délután, segítettem a hajóvilágítás javításban neki, majd közösen söröztünk a parton.

Majd Carinában kezdtem rendet csinálni. A hétfői és keddi ’strandolás’ miatt mindenhol homok van a kabinban. Emellett az ágy alatti rekeszeket tisztítottam és néztem át.

Felhívtam a rádió szerelőt, holnap mehetek a rádióért, nem volt nagy hiba csak egy kontaktus rozsdásodott el, de én nem találtam meg, hogy hol…

Este a Jacht Klubban filmet néztem.

Édesapámmal konzultáltam a törött motort rögzítő csavarokról. Szerinte a hajóban ezt nehéz lehet javítani. Én azt gondolom, hogy lehetséges és egyszerűbb és olcsóbb is lenne.

Viharos vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=c0qbyRWSptg&feature=related

2008.06.12. (616 nap)

Alapvetően az óceáni vitorlázásnak része, hogy az árapállyal tudjunk számolni és használni hajójavításra/festésre. Galapagoson csináltam ezt először kb. egy éve és most pénteken, hétfőn és kedd hajnalban ismét. Például esetemben, a hajóban lévő bambusz rudaimnak ez az egyik funkciója és ezért is vannak a hajóban. Igen fontos, hogy mindig legyen fa- és egyéb anyag a hajó kitámasztásához, mivel a legtöbb szigeten nincs daru és javítani és festeni néha szükséges. Daru helyett elég egy homokos part és néhány erős farúd J. Többféle kitámasztási elv létezik, talán a képek magukért beszélnek.

Bementem a Lautokába a rádiószerelőhöz, a rádióban nem volt komoly hiba csak egy vezeték kontaktus kicsit rozsdás volt. Nem értem, a műszerrel kimértem, de nem mértem ezt a hibát…(10 FD) Majd vásároltam a piacon zöldséget és banánt. Visszabuszoztam a marinába.

Üzemanyag vásárlás: 24 l mix (kb. 49 FD).

Víz vételezés: 2 db 25 l tankba (tartósítva hipoval) és 4 db 5 l és 2 db 15 l tank (nem tartósítva)

Nehéz megtalálni a jó súlyeloszlást, mivel esetemben számottevő a mozgatható ballaszt (tankok és csomagok)

Majd az eső miatt nem tudtam tovább dolgozni a fedélzeten, így a hajóban pakolásztam és a HF rádiót hangolgattam 14 MHz-re. Este Nickkel meditáltam.

Új motorszerelőt keresek a problémámra!

Hydrofoil Speed record: http://www.youtube.com/watch?v=jCuP-XHefTo&feature=related

2008.06.13. (617 nap)

Péntek 13 – nem ma keresem a motorszerelőt!

Délelőtt kis motor próba, a hűtővíz folyik és minden okénak néz ki.

Az időjárási adatok alapján jövő hét keddtől jó idő lesz, addig van egy alacsony nyomású terület Fiji környékén, ezért esik az eső…

Több vitorlás hajó indul el ekkor, akiknek van egy magán ’baráti’ HAM netjük is.

Este a Nomadlife hajón Grahammal és Judittal iszogattunk és beszélgettünk jó későig...

Mik voltak a témák? Bálnának ütközött ismerősök története (a hajó nem sérült meg), árboctörések és egyéb balesetek a tavalyi Tonga-NZ szakaszon a túrázok között, villámcsapások a vitorlásokba Panama környékén, tengeralattjáró Galapagos után.

A Nomadlife Atlanti-óceán átkelésén volt egy komoly elektromos tűz. Az oka megváltoztatott helyű akkumulátor és elkopott szigetelés.

Vendee Globe 04/05: http://www.youtube.com/watch?v=hjYY1VfyesE&feature=related

2008.06.14. (618 nap)

Az első T.I.N.Y Atlanti-óceán átkelési kísérletek az amerikai William Andrews nevéhez fűződnek, sajnos a forrásaim ellentmondóak, de az biztos, hogy háromszor három különböző vitorlással vágott neki az Atlanti-óceánnak, így ő mondható az irányzat, Blue Water Game (B.W.G.) alapítójának:

1. 1888 L.O.A. - 3,9 m;  Dark Secret

2. 1898 L.O.A. - 3,96 m; Phantom Ship

3. 1899 L.O.A. – 3,66 m; Doree

Délelőtt üzemanyagot vásároltam ismét: 20 l mix kb. 40 FD-ért.

Majd röviden neteztem (WLAN) a kávézó mellett. Megjött egy nagyobb hajó, ezért át kellett állnom a hajóval egy másik helyre.

Próbáltam rádiózni délután, de talán az eső miatt nem nagyon hallottam rádiósokat a 14,290 MHz-en.

Ma este Nickkel és Sophieval meditáltam majd beszélgettünk.

Le Vendee Globe (2000-2001): http://www.youtube.com/watch?v=wGIOqigTxG0&feature=related

2008.06.15. (619 nap)

Ma találkoztam egy francia utazóval, aki az Új-Zéland – Lautoka szakaszt 37 nap alatt vitorlázta le egy kb. 100 lábas vitorlással. Az okot nem nagyon értem talán túl öreg és túl súlyos volt a hajó…

Délelőtt az első ablaknál beáztam ezért a szigetelést javítottam speciális szilikonnal.

Ismét eltört egy 25 l tartályom: -1 tartály, +1 tartó edény.

Az első fedélzeten a vitorlák alatt találtam egy hangyabojt, gyorsan kiirtottam vegyszeresen.

Majd alaposan lemostam a fedélzetet.

A három fekete élelmiszer hordót kitisztítottam, majd betettem a kabinba.

Délután kötélrendezés és fedélzetrend.

A kis motorproblémám miatt átjött Ronil (névrokonom) egy indián motorszerelő, akiről csak jókat hallottam és megbeszéltük a holnapra a javítási tervet.

17:20 – 19:20 rádiózás és vacsora. Sajnos magyarokat nem hallottam és a másokat is csak alig. Holnap ismét ellenőrzöm az antennát.

Sailing the Noth Atlantic:

http://www.youtube.com/watch?v=_xX0ZGzuo78&feature=related

2008.06.16. (620 nap)

Egy hajóval folyamatosan kell foglalkozni, ez az egyik nehézsége a szóló vitorlázásnak.

Fidzsi nemzeti ünnep: az angol királynő születésnapja alkalmából.

Reggel bementem a városba vásárolni (94 FD): 15 db halkonzerv, 5 db csirke konzerv, 5 db báránykonzerv, 5 db babkonzerv, 2 kg rizs, 4 kg cukor, 1 db lekvár, 2 l olaj, 1 l szójaszósz, 700 g mogyorókrém, 5 db 200 g-os keksz, 1 kg mosópor stb.

Délre visszaértem a marinába és jött a motorszerelő is.

A ’kis’ motorproblémám nagyon speciális: a motor négy tartó állványából kettő elrozsdásodott és eltört. Emiatt egy kissé ferdén áll a motor, 2-3 mm-es eltérés van csak, de ez okozhatta a tengelytörést érkezésemkor. Ezt akarom javítani még indulásom előtt. Ha nem javítanám, akkor akár 1 óra alatt ismét eltörhet a tengelyem. A rozsdás és eltört darabot kivenni nem lehet, kicserélni sem lehet a hajóban.

Az eredeti ötlete Ronilnak az volt, hogy készít egy új elfordított U alakú fémet és az alulra a motort rögzítő fémre hegeszti, majd felülre csavarral rögzítjük és ezzel feszítjük le vissza a helyére a motort. (Lásd képek a galériában.)

A motort vizes ruhával letakartuk és a tűzoltó készülékemet is készenlétbe helyeztük. Sajnos csak gyengén hegeszthető. Ez egy alumínium ötvözet. Az alumínium hegesztés persze drága lenne.

Ronil ötlete az volt, hogy két új hardvert csinál holnapra és azt nem hegeszti hanem a motor rögzítő csavarokkal rögzíti, ebben az esetben a motorrögzítő két csavart a nyolcból felfele rossz irányba feszíti ez az erő folyamatosan, ami hosszú távon nem jó.

Este Meszaki településére mentem, (település, az a falu ahol nincs chief) ami Lautoka előtt van a tengerparton. Felforrósított kura levelet tettem az elfertőződött sebemre a lábamon. Ez a chili levél módszernél jobb hagyományos fijien gyógymód. Az estét ott töltöttem.

Viharos vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=NKusg6Jyc9Y&NR=1

2008.06.17. (621 nap)

8,137 Hz 09:00LT a közös baráti net a térségben, Ian a kanadai vitorlázó (Africo) is ezt használja. Kipróbálom majd én is mert, sajnos a 14 MHz nem jön össze a magyarokkal eddig (18 LT-19 LT). 

Új ötlet a javításhoz: két új csavarral feszítjük vissza a motort a helyére, és ehhez menetet vágunk az alsó fémre és ehhez nem kell hegesztés sem.

Be kellett mennem a városba venni négy db. 19 cm hosszú 13-as csavart és alátéteket, ami 8,5 FD volt.

Majd vásárlás: fogkefe, fogkrém, szappan, kávé, paradicsom konzerv, keksz 20 FD-ért.

Ronil a szerelőm nem jött du. 2-kor végül felvette a telefont és 3-ra jött, de nem hozott szerszámokat… Szóval kérni kellett a többi hajóstól, ami nem ment könnyen, mert sokan nem metrikust használnak és a legtöbb hajóban nincs ilyen szerszám. Végül Nil, a Koro kapitánya adott. A másik probléma az volt, hogy nem volt hosszú fúró hegyünk és sajnos senki másnak sem. 5-kor Ronil elment.

Holnap reggelre 7:30-ra beszéltük meg a folytatást. Csak a munka után fizetek…

Vihar vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=p4oYkF3Ejuo&feature=related

2008.06.18. (622 nap)

Reggel Ronil nem jött és nem vette fel a telefont sem. Úgy éreztem, hogy mindenki ellenem van… Keresnem kell egy új szakembert.

Kora délután bestoppoltam Lautokába és elment egy általam ismert és használt műhelybe. Beszéltem a műhely vezetőjével, aki ígérte holnap reggel lejön és megcsinálja a motor új alátámasztást.

A vitorlázó párok próbálnak társasági életet élni. Ez nehéz, mert a legtöbb hajó igen kevés időt tölt el egy másik hajóval. Folyamatos mozgás, vitorlázás és sok különböző terv. A marinában, horgonyzó helyeken természetesen klikkek alakulnak ki (sokszor nemzetek és korosztályok szerint). A franciák mindig együtt vannak, az okot nem tudom, talán a hozzám hasonló szörnyű angoljuk miatt. A szóló vitorlázok is sokszor együtt vannak, mivel van közös téma. A harmadik klikk az alkoholisták, ők délutántól estig a bárban vannak jó társaság, ez a klikk nyitottabb az átlagosnál J.

Az átlagos vitorlázó párok néha-néha szükségét érzik a társasági életnek, ezért közös vacsorákat szerveznek, ami néha erőltetett. Esetemben persze ez máshogy van J.

Sailing off of Cape Horn:

http://www.youtube.com/watch?v=H3tKql2ePyc&NR=1

 

A motorvásárlásom története

 

Galapagos óta gondolkozok egy külmotoron. Az én beépítette motorom 27 éves és ebben a korban bármikor történhet vele valami. A javítása minden alkalommal nehézkes, mert nem lehet könnyen kiszerelni. Hosszú távon kell egy külmotor ez soha nem volt kérdés. Eddig húztam-halasztottam a vételt, de tovább nem lehet.

Hátrányai: ha nagy és nehéz, akkor nem tudom ki- és betenni a kabinból hátra és vissza hullámosabb körülmények között. A propeller néha kijön a vízből (rossz a motornak és leállhat), a motort mossa az óceán (igaz a kabinban tartanám, amikor nem használom)

Előny: könnyebb javítani, szerelni és kezelni.

2008.06.19. (623 nap)

Reggel 7-kor a Lautokai műhelyes sem jött ki. Vártam, de nem jött. Beszéltem Briannal a helyi hajókat javító cég vezetőjével, aki nagyon drágán dolgozik. A problémám nem nagyon érdekelte őt…

(Úgy érzem teljesen egyedül vagyok, és senki nem tud vagy nem akar segíteni. A helyzet rossz, mindennap 6 FD kerül a marina és ha az áramot használom az plusz 3,5 FD.

Telnek a napok és indulnom kéne.)

Délben Sam egy másik motorszerelő jött megbeszélni a helyzetemet. Szerintem és többek szerint fontos lenne a gumi a tartó csavaroknál. Egy ilyen típusú javítást a hajóban nem lehet megcsinálni és igen költséges lenne. Úgy néz ki, hogy a legolcsóbb, ha veszek egy használt külmotort és azt a hajó farára szerelem, amikor szükséges.

Bestoppoltam délután Lautokába beszéltem Dannel és Daviddel a korábbi motorszerelőimmel. Lenne egy használt 9.9 HP Yamaha long shaft eladó motor 550 FD Ba városban 1 óra kocsival innen. Dan eljönne velem és ingyen leellenőrizné. Még gondolkozok ezen az ajánlaton. Nem nagyon bízok bennük és túl súlyos ez a motor nekem…

Este rádióztam szokás szerint (5-7 UTC), az új szomszédom (Paul, IRONBARK) HF rádióján is adtam, de itt sem hallom a magyarokat.

Kitettem egy hirdetést a marina hirdető táblájára, hogy külmotort keresek.

Heavy wheather sailing: http://www.youtube.com/watch?v=IV5llWEEfAw&feature=related

2008.06.20. (624 nap)

Reggel felhívtam Denerau marinát (Import Marine, Mike) és Marine Power (Nadi, David) is. 2 használt motorjuk van: 2800 FD – 15HP Yamaha, long shaft; 2300 FD – 15 HP Sails, short shaft. Nekem ezek túl súlyosak és túl drágák!

Néhány ismerősömet meglátogattam ma, nekik itt van farmjuk a közelben a főút mellett. Így nem nagy kitérő, az egyik jó haverom Jimmy az unokatestvér. (Itt mindenhol ott a kapcsolat.)

Majd bestoppoltam Lautokába.

Az Asco Motorsnál (Yamaha értékesítő), az új 8 HP Yamaha, long shaft 3000 FD lenne.

A Carpenters Motorsnál (www.carpmotors.com.fj) az új 9.8 HP Tohatsu long shaft 2800FD lenne.

A halász kikötőben is voltam motort keresni, találtam egy eladó egy 8 HP motor csónakkal együtt 3000 FD. Külön a motor nem eladó.

Rövid vásárlás után visszabuszoztam a marinába. Este rádióztam (05:20-07:20 UTC), de nem hallottam senkit.

Az eredeti motoromat bent hagyom a hajóban és ha lesz pénzem, időm és lehetőségem, akkor talán Ausztráliában megjavítatom. Szükséges ehhez egy jó műhely és egy-két jó szakember, aki tényleg érti mit is csinálunk.

Cruise ship sinking: http://www.youtube.com/watch?v=9BFux2AAMso

2008.06.21. (625 nap)

Mostanában ért ide az ARC World Rally, ami 2008 januárjában indult St. Luciából (Karib-tenger).  40-50 hajó együtt körbevitorlázza a Földet kb. 1év alatt (2009. márciusig), ez egyfajta túra verseny. A kikötőben egy hajó (Whitbeard) feladta a versenyt, mivel igen sok technikai problémája van (ami igen költséges). A legénység nagy része másik hajót keres J.

Reggel beszéltem Briannel, a helyi hajó javító cég tulajával, de ő sem tud eladó 8-9,9 HP használt külmotort.

Ben, egy kikötői melós hallott egy eladó 9.9 HP Yamaháról 600 FD lenne Danarau marinában, egy hajós próbálja eladni. Még várom az eladó elérhetőségét, mert érdekelne ez a motor.

Az egyik taxisnak van egy eladó 8 HP Yamaha, ami sajnos nem jó, de olcsó… egy jó motort keresek, mert a javítás és az alkatrész mindig drága és időigényes móka.

Gondolkoztam, hogy USA-ból hozatok, mivel ott nagyon olcsó és nekem még adót sem kell fizetnem. A szállítás lenne időigényes és drága.

Úgy érzem minden lehetőséget leellenőriztem, Fiji kicsi ezért ez könnyen és gyorsan megy.

Vízvételezés, takarítás, mosogatás és főzés, így telt a délelőttöm.

4 UTC-kor figyeltem ismét a 14,290 MHz-et, hallottam, hogy valaki morzézik. Nincs rádiós a kapcsolatom még. 

Este Szimmel iszogattunk és beszélgettünk. A hajója neve Martha. Ez a harmadik észt vitorlás hajó, ami Földet kerül: www.marthaworldcruise.com

2008.06.22. (626 nap)

Bill Dunlop: 2,762 m-es Wind’sWill sloop Földkerülő sikertelen kísérlete egy érdekes út lehetet. 1982-ben 76 nap alatt szelte át az Atlanti-óceánt. 1984-ben szelte át a Csendes-óceánt, Panamától a Cook szigetekig nem volt probléma… közel Ausztráliához eltűnt.

Reggel átmentem a First Landing Resort-ba nézni a Foci EB Olasz – Spanyol mecset. Nem volt túl izgalmas, jobbra számítottam.

Majd netezni próbáltam, de nincs net a marinában. A motorteret kitisztítottam és minden elektromos vezetéket visszakötöttem az eredeti helyére. A motorleválasztó falakat is visszatettem a helyükre és a csomagokat elrendeztem a koporsóágyakon.

A kipufogó nyílást lezártam és a benzintankot is mostantól ezekre nem lesz szükségem.

Majd megjött Meszaki és Frankó. Frankot november óta ismerem, ő a Denerau marinában dolgozik (HELP YACHTING). Sok embert ismer ott és lehet, hogy talál nekem valamit. Söröztünk a hajómban majd én átmentem a Yacht Klubba dumálni a haverokkal.

16:30-19:30 között a hajóban voltam, de sajnos nagyon gyengén és érthetetlenül hallottam a többieket (14,290 MHz USB). Az ok: www.spacewheather.com

Éjszaka nem volt net.

Biggest wave of the year: http://www.youtube.com/watch?v=IWoKkaWieE4

2008.06.23. (627 nap)

John Riding: 1964-ben szelt át az Atlanti-óceánt a 3,66 m-es Bermuda slooppal. Plymouth-Azores-Bermuda-Newport irányba, Azores-Bermuda 67 nap volt. Majd a Csendes-óceánt is átszelte Új-Zélandig minden oké volt. Ausztrália fele a Tasman tengeren eltűnt… (Érdemes lenne írni egy könyvet az eltűnt hajósokról.)

A Fiji Timesban a hirdetés szerint az új Suzuki 9,9 HP – 2500 FD; 15 HP – 3000 FD Lautokában. Ezek nekem túl súlyosak (44 Kg).

Reggel nem volt net a marinában, pedig mostanában fontos lenne.

Lakkoztam a napelemet, újra szigeteltem néhány gyanús helyen a hajót. Délután a városban vásároltam majd Rubenhez mentem vacsorára. A téma a szokásos volt vagyis a MOVEMENT J. Este filmet néztem a Yacht Klubban.

Unreal wave sailing: http://www.youtube.com/watch?v=JOcw1Zw2bAw

2008.06.24. (628 nap)

Gerry Spiess: 3,05m-es sloop (Yankee Girl) Californa-Sydney szakaszt 105 nap alatt tette meg. Átlag: 70tmf/nap. A leggyorsabb napja 130tmf volt! Ami még ma is rekord a T.I.N.Y. kategóriában.

A külmotor rögzítését is meg kell oldanom valahogy, vagy csináltatok egy saválló veretet a motorrögzítéséhez vagy esetleg olcsóért fából.

Még nem döntöttem el, hogy melyik motort veszem meg, nehéz a döntés. Persze először úgyis kipróbálom és ha tényleg elég jó, csak akkor veszem meg.

Nehéz döntés nem akarok kapkodni.

Délután elmentem egy farmer haverhoz kicsit kikapcsolódni beszélgetni és kávázni.

Este rádióztam (04:30-07:30UTC), de nem hallottam senkit.

Majd az Aucklandi rádiót hallgattam (9615 MHz, AM) érdekes hallani mi történik a világban.

Greatest Boat Crashes: http://www.youtube.com/watch?v=mhOV01QkaPU&feature=related

2008.06.25. (629 nap)

Webb Chiles: 1978-84 Földkerülés egy 18’9” gunter yawl hajón – ez akkor rekord volt!

Shan Acton: 1972-1980 Földkerülés egy 18’4” sloopon – a fél távot a barátnőjével tette meg – amit elképzelni sem merekJ.

Curlynek is írtam egy emailt  levelet, aki SavuSavuban lakik és az ottani Yacht Service főnöke, lehet, hogy talán talál nekem külmotort.

Nil, a Koro kapitánya tavaly vett egy 8 HP Mercurly-t 2000 FD-ért Suvában, ez már jóval olcsóbb, mint a többi. Most ennyiért persze már nem lehet kapni.

Peterrel is beszéltem, akinek van itt egy hajós cége (hajókat szállít és javít) neki van egy 15 HP motorja, de túl súlyos és régi nekem.

Konstantin és a barátnőjének segítettem hajót találni Vanuatura és néhány kisebb számítógépes dologban emellett, majd Konstantin fordította nekem oroszra egy két oldalas összefoglalót az utamról. Ők itt laknak hetek óta egy indián házában és hajót próbálnak találni nyugat felé, a nagy cél Ázsia számukra.

Megismerkedtem a kikötőben egy cseh hajóssal, Romanaval, aki masszőr és a hátamat próbálja majd rendbe rakni J.

2008.06.26. (630 nap)

Reggel beszéltem Frankóval, majd telefonon hívtam Jamest, aki motort ad (Yamaha, longshaft), de csak a felesége volt otthon.

Egész nap jártam Danaraut, Nandit és környékét (Martintar).

Niranjans, a Suzuki külmotor kereskedés: Suzuki 15 HP short shaft (44 kg) – 2800 FD, nincs 8 HP és a 9.9 HP ugyancsak 44 kg. Túl súlyosak!

Túl súlyos nehezen tudnám ki- és betenni viharos körülmények között fájos háttal.

Homemaker: Jonson 8 HP longshaft, 3800 FD – Drága!

Court: Yamaha kereskedés, ami drágább az Asconál.

Nadi-ban nincs motorszerviz, aki motorokat árulna.

Danarauban kitettem egy hirdetést a marina falára, és beszéltem két céggel is (Marina Power, Import Marine), de nem találtam még megoldást. Itt az új Mercury, Marine 8 HP motor 3800 FD lenne, ez a Mercury, Marina Fiji képviselete. Drága!

Majd ellátogattam az Asco, Carpenters Nandi részlegéhez, de itt drágább, mint Lautokában.

Alapvetően jobb lenne 8-9,8 HP, ami még 20-30 kg között van. A 15 HP általában 35 kg-tól kezdődik, ami nekem már túl súlyos!

Egy céggel felvettem a kapcsolatot: Nadi Plumbing Works LTD., akiket lehet, hogy majd megbízok a hátsó motortartó bak készítésére. Csak a motorvásárlása után lehetséges …

2008.06.27. (631 nap)

Sajnos lemaradtam a mai meccsről, mert a marinába ismét átálltam. Ez a 7. helyem a marinában, mindig engem húznak ide-oda, ha kell a hely egy nagy hajónak (ez a legkisebb problémám).

Alapvetően két lehetőségem van:

1. ÚJ MOTOR (a legjobb vétel Fijin: 9,8 HP Tohatsu, 27 kg, long shaft, 2800 FD – carpenters motors)

2. HASZNÁLT (600 FD: 9,9-15 HP, Yamaha, 35 kg, long shaft)

a. probléma: ha kis motort vennék (5 HP, 6 HP), akkor tapasztalatom szerint sokat kell magas fordulaton járatnom, ami hosszú távon nem tesz jót a motornak. Fél év alatt így az új motorban is széteshet 1-2 dolog.

b. probléma: ha nagy (15 HP) és nehéz (35-44 kg), akkor nem tudom ki és be tenni a kabinból hátra és vissza hullámosabb körülmények között.

Az ideális számomra: 8 HP-9,9 HP körüli és 20-25 kg.

Bementem Lautokéba motort nézni. Ismét ellátogattam a szokásos helyekre és megnéztem a motorokat és a specifikációjukat is, de nem lettem sokkal okosabb.

Este Bennel és Messzel voltam falujukban. (csak erről, lehetne könyvet írni :-)

A rádió sem megy! Itt a kikötőbe a 60 hajóból szinte senki nem használ HF rádiót és ha igen, akkor is csak vételre…

Talán a (http://www.pacsea.org/) a Pacific Seafarer’s Net-et (14,300 MHz 03 UTC) fogom használni. De őket sem hallottam.

2008.06.28. (632 nap)

Reggel lemostam a hajót és kicsit takarítottam. Szigeteltem néhány helyen.

Kaptam egy hajótól egy akkumulátor töltőt ajándékba. Mivel most a hajóm a főbejárat mellet van, így mindenki megáll és kérdezget és fényképez.

Szombat délután Lautoka. Mindenki, aki számít a főúton vagy szemben lévő Parkban van. Sok ismerőssel találkoztam J. Ma ruggby meccs lesz. Minden szombaton van valami: ruggby, bazar, foci…

Találkoztam Jimmy-vel, Frankó unokatestvérével, aki motorszerelő és van 2 motorja:

  1. 15 HP Yamaha long-shaft, 1 éves 1500 FD
  2. 9,9 HP Mercury long-shaft 2 éves 1000 FD

Gondolkozok. Hétfőn döntök mindenképpen. Az a helyzet, hogy a használt külmotor vétele rizikós. Ki tudja mikor mi esik szét rajta, és néha a motor javítása többe kerül, mint amennyi az ára volt. Emellett minden motorprobléma időveszteség is és sokszor a vontatás is költséges.

Vacsora: kandu, rizs és saláta (mostanában ehhez rizsecetet használok). Kandu egy indiai étel: tők, hagyma, fokhagyma, curry, chili, só

Tohatsu 9,8 HP: 2 cilinder, 9,8 HP (7,2 kW), 169 cc, kézi indítás, üzemanyag: 50:1, Olaj: TCW-3; 27 kg; long shaft; Max. RPM Range: 5,000-6,000;

www.tohatsu.com

2008.06.29. (633 nap)

http://www.youtube.com/watch?v=6i-HtlQa2I0

Most Martin mellett álok, ez egy nagy motoros jacht (Flat Lady). Délelőtt vele konzultáltam a motor témában. Hosszú lábú motor kell vennem ez nem kérdés, de az UL (plusz 12 cm) nem fontos. Egy kilóval több és a hossza miatt a kabinban is nehéz lenne kezelni. 

Neteztem, majd a hajó körül pakolásztam és takarítottam…

Délután elstoppoltam a Nadi reptérre, mert egy kis csomagot küldtem haza Gyurival. Egy kis teherautó hátulján ültem néhány asszonnyal, akik menet közben megtanítottak hogyan kell virágdíszeket (pl. nyakláncot) készíteni fiji módon J.

A parkolóban véletlenül összefutottunk Gyurival, jó volt ismét beszélgetni magyarul, a Skype nem ugyanaz. A rövid találkozás után visszastoppoltam, gyalogoltam a marinába.

Este 6-kor átmentem Raven, angol vitorlás hajóra és onnan rádióztam. Pétert (Sydney) hallottam (riport: 5,1). Közben rumkolával kínáltak, amit csak is udvariasságból elfogadtam.

Meghívtak egy születésnapi partira az Anchorage nevű közeli szálódába. Paulnak (egy idős kiwi) születésnapja volt, aki egy lakóhajó tulajdonosa a marinában. Korábban mellette álltam… Mindenki ott volt aki ’számít’ vagyis azok, akik itt ’laknak’ vagy évek óta itt töltenek hónapokat vagy itt van üzletük és ezért itt laknak a közelben.

Előtte egy helyi farmerrel beszélgettem és együtt sétáltunk szinte a szállóig, mivel ő is itt lakik J.

A partin én voltam a legfiatalabb 15-20 évvel legalább (de inkább 30-cal). Ingyen italok (az ingyen vacsorát lekéstem), élőzene és tánc késő estig. Volt torta is J.

Én soha nem tartottam és szerintem nem is fogok tartani már születésnapi bulit – az okot szerintem le sem kell írnom.

A partin beszélgettem mindenkivel, mivel mindenkit ismertem, de nem táncoltam. Itt van néhány idősebb úr akik minden vasárnap itt zenélnek, énekelnek együtt. Most is volt!

Még este 10 előtt el kellett mennem, mert még be kellett ugranom a Bárba és egy német hajóra (Artir, Feeling) egy térképet adni és persze sörözni.

2008.06.30. (634 nap)

Egy vashajó érkezett tegnap a kikötőbe és azonnal kidaruzták. Fiji déli részén zátonynak ütközött nagy sebességgel és a tőkesúlyán lett egy komoly lyuk. A kapitány a lukat egy fatuskóval ideiglenesen betömte…

Reggel a német hajósokkal (Wolfgan, Szim, Artir legénység…) a foci EB döntőt néztük, ami után nem volt jó kedvük.

DÖNTÉS: ÚJ MOTOR! Drágább, mint a használt. 4-5 hónap alatt azonban olcsóbb lesz

(3-4 motorszerelés és az ehhez kapcsolódó új alkatrészek és várakozás után). A használt motorban mindig van egy rizikó is, vagyis lehetséges igen költséges probléma és javítás is, ami miatt sokkal költségesebb lehet, mint egy új motor! Néha egy rossz motor akár egy nagyobb kárt is okozhat, pl. a hajó a zátonyok között erős szélben és ilyenkor egy motorprobléma végzetes is lehet (MARTHA esete).

A marinában reggel 9-kor véletlenül találkoztam Arvinnal (Carpenters Motor, outboard engine sales), akivel együtt mentünk Lautokába a kocsijával. A motor nézegettem egész nap és idióta kérdéseket tettem fel. Pl. a fogyasztásról, de senki nem tudott válaszolni.

Alternator (12 V, 80 W) 470 FD lenne, így nem veszek, alig használnám ki…

Nem találták a Service manualt sem… A fogyasztása: 4,9 l/h - 5500.

Egy kis banki probléma miatt csak 1800 FD fizettem ma ki, holnap fogom a maradékot.

Nem volt meg az owner manual, de holnapra elhozzák Suvából

Nem volt túl sikeres nap, de vettem egy motort. Ami egyben egy új kezdetet is jelent!

Vacsorám a tegnapi vacsora maradéka (mostanában golden smiki, csípős paprika szósz használok). A rádión ma sem volt összekötetés (14,290 MHz  06-07 UTC).

Peter egy szóló vitorlázó (egy öreg vashajón) adott kölcsön egy könyvet: 500 days by Serge Testa (Around The World on a twelve foot Yacht). Mostanában esténként ezt olvasom. Még mindig ez a rekord!

http://www.demnet.org; http://www.globalance.org

2008.07.01. (635 nap)

Érdekes kulturális keveredés van itt, amit az ételek is jól mutatnak (curry csirke kaszávával:) Csesza - fiji-inidian nasi az alkohol mellé. Az eredeti erősen fűszerezett indiai snack (pl. bhuja) nagyon népszerű itt az indiai és a fiji emberek között. Emellett megjelentek a sült haldarabok és sült zöldségeket is kevesebb fűszerrel, amit ugyanúgy az italozás mellé esznek.

Reggel bebuszoztam Lautokába, kifizettem a maradék pénzt (1000 FD). Majd a szervizessel betörtük a motort. 10 perc járatás alapon és mindent megmutatott és elmagyarázott. Igaz ezek a dolgok már nem voltak nekem újak, de igen fontosak, ezért jobb többször!

Arvinnal elmentünk az All Engineer-ing be, ahol beszéltem a főnökkel, majd egy szakemberrel kimentünk a hajóhoz. Felmérte milyen bak kell a motorhoz. Savállóból lesz természetesen (a galvanizált olcsóbb lenne, de szerintem maximum 6 hónapot bírna ki).

Később Abdul, egy 'üzletember és taxis' mutatott nekem egy egész szép darabot 130 FD-ért, a hátránya, hogy kicsit módosítani kéne, mert CARINA fara nem függőleges és ez függőlegesre lenne jó.

Kaptam ma egy kedves e-mailt Pétertől, Hollandiából. Péternek van egy hasonló hajója (carina), mint nekem és megosztotta velem a tapasztalatát. Kicsit hosszabb és dupla kiles. IJsselmeer-en használja, ami egy nagy tó Hollandia közepén. Bf.6-7 szélben 6,5 csomót ért el egy kis szörfözéssel, tudom, hogy ez lehetséges, ha nincs túl terhelve a hajó…

'…I have the feeling this is leading to something more in my life. I don't know what yet but I learned to listen to my heart and trust on the future…'

2008.07.02. (636 nap)

Ma jött a hír, hogy Ukelele zátonynak ütközött tegnap egy közeli strand mellett. A hajó kapitánya Paul, egy idősebb cseh, akivel röviden, de tartalmasan beszélgettünk néhány napja. Valószínűleg vissza kell majd jönnie a marinába.

Reggel felhívtam az All Engineering-et, de nem tudtak árajánlatot mondani a motorbakra (délután sem tudtak, holnapra ígérték… 'fiji times').

Szóval az Abdultól kapott motorbakot módosítottuk ma. Néhány hajós segített tanácsokkal. A sok ötlet közül, az az elképzelés nyert, hogy egy-egy kis toldást (95 mm) hegesztettem be az egyik tartó rúd párra (lásd. galléria). A két saválló lemez behegesztése 50 FD-ba került. A Baboa cég nagyon drágán dolgozik itt… azt hittem nekem ingyen lesz:: egy kis hajónak egy kis hegesztés, de nem. 

Majd a motorbak farészét javítottam poliészterrel és üvegszállal.

Este filmet néztem a Yacht Clubban és röviden neteztem, amíg meg nem szűnt…

2008.07.03. (637 nap)

Reggel bestoppoltam Lautokába vásárolni saválló csavarokat, anyákat és alátéteket (18,5 FD) a motorbakhoz, kábelt az akkumulátorhoz (36 FD) és élelmiszereket (20 FD).

Ma busz sztrájk volt, fiji módra. A busztársaság indiai tulajdonosa emelni akart a buszjegy árát, de a kormány (nem választott, politikai-katonai puccsal és a fiji chief vagyis 'ratu' vezetőkkel segített) nem akart ebbe belemenni. Itt a buszok 10%-kal olcsóbban veszik az üzemanyagot, a négy nappal ezelőtti megállapodás alapján.

A sztrájk itt politikai kérdés és nem gazdasági. A politikai kérdés itt mindig fiji és az indiai erőviszonyok és politikai irányzatok harca.

(Véleményem szerint nagyon elmaradott itt a társadalmi rendszer vagyis a chief szisztéma és ez okoz minden problémát.)

Hetek óta ;rezhető a feszültség az indiai és a fiji lakosok között. Nem tudom mi van itt…

Nadi és Lautoka környékén az indiaiak nem kaptak földbérleti hosszabbítást 1987 óta. Tehát 4 éve lejárt szinte minden bérlet. Lautoka a 'cukor város', de már a környéken nincs indiai farmer és emiatt nincs cukornád, helyette kaszava… ez azt jelenti, hogy kevesebb cukorhoz kapcsolódó üzlet és export van. Egyszerűen fogalmazva kevesebb pénz 1987 óta. Az ok politikai kérdés, amit itt a fijiek úgy fogalmaznak: "go home". Még az értelmes fiji emberek sem értik, hogy egy miniszter hogyan lehet indiai, erre nehéz mit mondanom. Vagy csak ennyit: Jó lenne menni innen.

Martinnal és Jannal felszereltük a bakot a hajó farára, majd elkezdtem lakkozni a bak farészét.

Délután Jannal söröztem.

Este magyar darált húst ettem rizzsel, sok hagymával és chilivel. Magyaros vacsora!.

Később Appalamt (indiai étel) sütöttem ki nasinak.

2008.07.04. (638 nap)

Reggel a bakot lakkoztam, majd délután is. Jól szeretném megcsinálni, nem lenne jó 6 hónap után ismét lakkozni:.

Délelőtt beszélgettem Matin Bleu francia kapitányával. Ez egy nagyon speciális egyedi tervezésű és építésű 48 lábas egytestű hajó. 2 árbóca van, de nincs orrvitorlája és állókötélzete.

Meghívott a fedélzetére és megmutatott mindent nekem. A képgaléria onnan kezdődik, hogy kivágtak egy fát… és az építés 2,5 évig tartott. 3 éve indultak el Franciaországból és azóta járják az óceánokat fix tervek nélkül. Igen komoly szerszámkészlete van: minden képes javítani a hajóján. Saját maga varrta a vitorlákat, minden maga csinált a hajón (ablakok, veretek, árboc, bum…)

Délután mostam (5 FD), vizet vételeztem (2 db 15 l plusz 25 l) és pakolásztam. Este Jannal és a haverjával rumoztunk, majd filmet néztem a Yacht Clubban.

 

Békét és szelet,

CARINA és Áron