Az ’utolsó’ javítások
13.
rész, 2008.06.03-07.04.
2008.06.03.
(607 nap)
Reggel a marina
irodában átvettem a Henri Lloyd Magyarország kft. és a Hella által küldött termékeket.
Mindkét cég termékkel támogatja az utamat. A Henri Lloyd
Magyarország kft. vitorlás ruhákat és a Hella a hajóba való LED-lámpákat
és egyéb elektronikai alkatrészeket küldött. Köszönöm.
Lemostam a hajót J. Ellenőriztem a hajó aljában a vízszintet,
szinte nincs víz a hajóban, aminek örülök. Elkezdtem a hajót átnézni és
átpakolni. Több mint egy hónapja nem voltam itt, ezért van bőven
tennivaló.
Délután bementem
a városba vásárolni zöldségeket, halkonzervet ás néhány noodle-t.
Dan a
motorszerelőm temetésen van ma, így telefonon rögzítettük a szerelési
időpontot: péntek (jún. 6.).
Este átmentem a
mellettem álló Shambhalara beszélgetni, képeket
cserélni és kártyázni.
Hajnalban nem
volt net a marinába, így nem tudtam netezni.
2008.06.04.
(608 nap)
Fiji tűzen
járás (Fire-Walking), fiji
nyelven Vilvavilaiero. Na Ivilaukata
klán a Bega (Mbenga)
szigetről a tűzen járok itt Fijin. Nekik
van 'masawe' (erejük) ehhez.
Reggel a parton
jógáztam Nickkel, a marina szélén állunk, így ezen a
részen nincs nagy mozgás, szinte csak magunk vagyunk. Majd a hajóban
meditáltam.
Rádiózni akartam,
de a HF rádió nem oké, holnap belenézek majd, amikor a hajóban lesz erre
helyem.
Néhány órát
interneteztem és így végre tudtam képeket küldeni a weboldalamra, ezzel mindig
kicsit lassú vagyok.
Délután Moval és Georggal beszéltük meg a
motorszerelési manővert. A marina managere
megengedte, hogy használjam a sója teret pénteken, mivel ekkor nem lesz itt
daruzás. Mo is elmondta a véleményét a témában.
Szóval röviden nem lesz könnyű.
Éjszaka ismét nem
volt net a marinába, így nem tudtam netezni. Jó lett volna végre beszélni a családdal egy
kicsit.
2008.06.05.
(609 nap)
Délelőtt a
HF rádiót szedtem szét és kezdtem méregetni, a kapcsolónál még van 12,37 V, de a rádió még sem kapcsolódik be. A HF rádió dipól
antennájának a csatlakozója szétrozsdásodott, így azt is ki kell majd
cserélnem.
Délután
bestoppoltam Lautokába. Először a
motorszerelőhöz, Danhez mentem. Megbeszéltük a
holnapi motorszerelési tervet, holnap du. 3-ra jön a marinába. Majd vettem egy koax-kábel csatlakozót (8,5 FD),
mivel az antennánál a csatlakozó elrozsdásodott. Nem volt egyszerű
bejártam az egész várost és csak egy helyen találtam egy darabot végül.
Ha nem tudnám
megjavítani a rádiót, akkor találtam egy szerelőt a városban, aki
vállalná. Délután véletlenül találkoztam Szaival,
akivel sütiztem a piac mellett. Szai
Sam unokatestvére és néha így találkozunk
kávázunk és bulizunk együtt.
Este
visszabuszoztam és stoppoltam a városba.
2012 A.D.: Mayan naptár
vége: 2012.12.21. Sokan azt gondolják ez lesz a világvége.
(Muslim naptár szerint a világvége 2076 A.D,
Jewish naptár szerint 2240 A.D.)
Többen azt
gondolják, hogy ez az év a változás éve. "Maga a Föld is kívül-belül
átalakul, egy magasabb tudati szintre készül belépni. A Föld emelkedése kihat
az emberekre is, és az élhet tovább a felemelkedett Földön, aki a bolygóval
együtt emelkedik lélekben."
Carlos Barrios szerint, ha addigra nem romboljuk le teljesen a
Földet, ekkora mi "egy magasabb szintre lépünk". Pl. az emberi DNS-ben
nagyobb változások lesznek ekkor - Indigo gyerek
(sokak szerint ez csak egy mese) Az biztos, hogy
speciális lesz ezen a napon a napfelkelte.
'Time of Great Change':
www.diagnosis2012.co.uk.; http://www.halexandria.org;
http://www.ewswoopglobal.com/2012.htm;
http://www.greatdreams.com/2012.htm
http://www.experiencefestival.com/earth_changes_2012
2008.06.06.
(610 nap)
Itt a
marinában 4-5 vitorláshajó folyamatosan keres legénységet Vanuatu-New
Caledonia – Solomon-PNG…
szakaszokra. Fizetős legénységet természetesen, napi 15-50 USD a költség.
Reggel korán
keltem és kipakoltam néhány nehéz csomagot és készletet a hajóból, majd
dagálykor 9 után valamivel a marina motorcsónakja odahúzott a sója helyhez.
Szinte mindennap van daruzás, de ma nem, így tudom használni ezt a helyet.
Dagálykor a tőkesúly alá léceket tettem, majd az orrát kikötöttem 4
kötéllel, nehogy visszacsússzon (a sójatér
természetesen nem vízszintes:-). Az oldal dőlés elkerülésére egy-egy
kötelet a tőkesúly előtt és mögött átfűztem a hajó alatt, majd a
sója oldalához kötöttem mindkét oldalon. Emellett az árboccsúcsát is egy-egy
kötéllel oldalra kötöttem biztosításul. Oldalt pufferek voltak, de nem volt rá
igazán szükség. Először orral előre álltam be, de ebben az esetben a
kormányon állt a hajó és nem a tőkesúlyon a sója emelkedése miatt. Gyorsan
megfordítottam a hajót, így egyszerűbb. (Lásd. galéria)
Néhány hajós
segített és néhány marina dolgozó is, mert egyedül ezt jól megcsinálni nem nagyon lehet, és emellett gyorsan kellett
rögzíteni a hajót!!
Ezután az orrára
festettem algagátlót, mert a vízszint magasabban van,
mint ahogy gondoltam. Majd leszereltem a lábat és ellenőriztem
amit tudtam a motorszerelő előtt. Az impeller
jó volt, illetve a lábban ellenőriztem slagcsővel a víz folyását, itt
sem találtam hibát. Kicsit késve, de megjött David és
Daniel, a motorszerelőim. Kb. 1 órát dolgozott Daniel a motoron.
A
hűtőrendszer impeller fölötti rézcsöve volt
eldugulva, de visszaszerelni nem tudta. Azt mondta ebből a rézből
kitört egy darab. A lukakat dagály előtt gyorsan begányolta (silikaflex és nájlonzacskó).
Néhány napig talán kibírja. Dan nem ígért semmit, nem
tudom hogy mikor jön… Lehet, hogy nem jól választottam
motorszerelőt.
Éjszaka dagálykor
egyedül kellett visszahúznom a marina dingivel a hajót a helyére, ami nem volt
nehéz, csak fárasztó egy hosszú nap után.
Este képeket
néztem: http://www.zawar.hu/foto/arc2005/index.php
2008.06.07.
(611 nap)
Anoushka Shankar: http://www.anoushkashankar.com
Reggel mostam a
ruháimat és takarítottam a hajót. Majd a HF rádiót összeszereltem, mivel a
probléma komolyabb, hétfőn elviszem a városba egy szerelőhöz.
Délután neteztem a kávézó mellett és a haverokkal lógtam J.
Délután
visszajött Shambhala a környező szigeteket
járták be néhány nap alatt, a másik crew-nak, Ricknek haza kell repülnie Új-Zélandra, várja a munka, a
barátnő és egy ’normális’ kiszámítható élet.
Délután együtt
meditáltunk és beszélgettünk, majd Rick meghívott
minket a marina éttermébe egy finom vacsorára. Most először eszek itt úgy,
hogy fizetek is J. Este a hajóban
söröztünk és kártyáztunk. Ma nem vesztettem J. Persze én azért a
hajómat nem tenném fel kártyára, annyira még nem vagyok nagy kártyás, habár itt
az elmúlt félévben sokat fejlődtem ebben is.
2008.06.08.
(612 nap)
Még
mindig kapok e-maileket Új-Zélandról, hogy legénységre lenne szüksége hajónak. Ma pl. egy kanadai Formosa 46-os
(1977) kapitánya keresett meg. Szóval lehet találni hajót óceáni szakaszokra.
Reggel, ahogy
keltem átmentem a Shambhalara és meditáltunk közösen.
Nick Ricket is megtanította
meditálni az elmúlt néhány napban a kis szigeteken.
Sajnos a marinában csak 11 után volt WLAN, ekkor persze szinte mindenki
próbálta használni (kb. 10-15 laptop), így nagyon lelassult, szinte
használhatatlanná vált.
Mostanában
alapvetően Biopont rizst eszek, még mindig van
ebben a kishajóban J vagy noodlest zöldséggel tonhal konzervvel. Ez a leggyorsabb, legolcsóbb
és legegyszerűbb és emellett számomra ez elég.
Megismerkedtem
Bobbal (Serenity), egy fa Tahti
ketch tulajával. A története jó: 6 éve 5000 USD-ért vette meg igen rossz állapotban és újította fel
teljesen önerejével minimális felszereléssel és
pénzzel. Jelenleg hatvan körül van és van egy elég fájdalmas sérülése, így most
nem dolgozik csak relaxál a hajóján
J.
3 hónap után vissza kell majd mennie Ausztráliába, ahol autószerelőként
dolgozik.
Este Nickel és Sophivel meditáltam a Shambhalan.
2008.06.09.
(613 nap)
Hull Shapes: http://www.sailingcatamarans.com/hullshapes.htm
Reggel korán
keltem. Ismét nagy nap a mai, Carinát a strandra húzatom dagálykor, majd
kitámasztom oldalt és apálykor a motorszerelővel
fixáljuk.
Tegnap már
hívtam a motorszerelőt, hogy felvázoljam a hétfői árapály
helyzetet/időket, de ekkor ő még nem ígért semmit. Ma reggel hívtam Dant és Davidet minimum 4-5 alaklommal,
és végül megígérte a délután 3-at. Ekkor már elég alacsony lesz a vízszint.
A mai tervem:
Dagály: 1,88 m 10:42-kor (ekkor húz oda egy kismotorcsónak);
Apály: 0,38 m 17:09-kor
(+/- 3 ó motorszelés);
Dagály: 1,78m 23:
40 (ekkor kiszabadulok és egy motorcsónak visszahúz a
marinába)
Egy kis helyi
motorcsónak a marina előtti kis strandra húzott, majd Nickkel
és Noe-val kitámasztottuk a hajó. A strand homokos és
vízszintes.
(Noe egy amerikai óceáni stoppos crew.
Egy 60 lábas katamaránnal Galapagos-Tonga, majd egy
kisebb vitorlással Tonga-Fiji, és most a Flight nevű vitorlással Vanuatu
a célja. Általában nem fizet semmit, most először fizet minimálisan az
élelmiszerre.)
2 kötelet az
orrból a parton rögzítettünk. 1-1 nagy farúdat 10-20cm benyomtuk/beástunk a
homokos talajba a hajóoldala mellett és ehhez kötöttük a hajóoldalát, a farúd
aljára köveket is tettünk, hogy biztosan ne csússzon meg. 1-1 segédtartó rudat
is tettünk a nagy farúd mellé. Mindkét esetben nagyon erősen odakötöttük
kötelekkel a rudakat a hajó héjához, ez ennek a módszernek a lényege.
Alapvetően ez az angol módszer. A hajó szépen és stabilan függőlegesen állt. Folyamatos
ellenőriztem 13-ig, mivel mindig az első 2 óra a kritikus.
A marina persze
ilyenkor küldi a számlát, tudnak időzíteni. Például most olyan számlát
küldtek, amiben igaz nem voltam itt és az országban, de használtam az
elektromos áramot a marinába… 390 FD fizettem 2 hónapért és néhány nap
elektromos áramért.
Május 19-ig
kifizettem a fél évre a marina helyemet a szárazon, de ez utolsó hónapot a
vízben volt a hajó és ezért újra kellett fizetnem.
A
motorszerelő megjött és 2 óra alatt visszatette a motor lábát és a geart beállította.
45 FD-t fizettem neki, ebből 10 FD a kiszállásra. Ekkor
vettem észre, hogy a motort tartó négy csavarból az első kettő
elrozsdásodott és emiatt eltört. A motor 2-3 mm-re emiatt hátradőlt
szóval szemmel szinte észrevétlen a probléma. Valószínűleg érkezésem
előtt törtek el és ez okozhatta a (shaft)
tengely törését is novemberben Fidzsi déli részén. Dan
nem tulajdonított nagy jelentőséget ennek a problémának.
Alapvetően
egész nap a strandon voltam. Este Meszaki és Morua lejöttek a starndomra (’Eroni strand’) és beszélgettünk és iszogattunk.
Éjszaka egyedül
voltam és jött a dagály. Sam, a biztonsági eleinte
nem akart jönni segíteni, de rábeszéltem. A marina
motorcsónakjával a strandhoz mentünk és én beugrottam a vízbe. Előtte már
egy órával minden előkészítettem az akcióra. Az erős szembe széllel
és hullámokkal nem kalkuláltam és ezek sajnos erősebbek voltak, mint a 8
HP marina motoros. A motoros húzott és toltam és néha-néha az árboccsúcsát
húztam le az egyik felhúzó kötéllel. Éreztem, hogy a szél és a hullámok csak
jobban kitolnak a partra. Így egy 15-20 perces próbálkozás után a hajó
rögzítése mellett döntöttem. Egyedül voltam a sötétben, Sam
visszamotorozott a marinába. A cél, az volt, hogy minél, stabilabban rögzítsem
a hajót. Kimentem a partra fa rudakat keresni, majd több mint három órás munka
következett a vízben. A papucsom a marina motorosba maradt, így mezítláb
voltam. A homokos korallos strandon mezítláb szaladgáltam és kézzel ástam ki a
kormány alatti részt. Reggelre a kezem és a lábam tele volt sebekkel, de csak
egy veszélyesen mély seb van a talpamon. Félek, hogy elfertőződik.
Hajnali négy után a strandon a hálózsákban aludtam el.
2008.06.10.
(614 nap)
Reggel
7-kor keltem. A hajó nem dőlt el, de eléggé ferdén állt, ezért sem aludtam
benne.
11: 47-kor
van itt dagály, ekkor talán sikerül. Nappal minden könnyebb, mert például látom
a hajót J. Azonkívül találok segítséget is… Morua a motorossal és Nick, Noe és én a vízben toltuk, húztuk a hajót és emellett a az árboccsúcsát is húztuk lefelé. Végre sikerült kitolnunk
CARINA-t a partról. Sikerült! 5 perc és ismét a régi
helyemen voltam a marinában.
Minden
homokos kívül és belül és eléggé kaotikus az állapot. A motorszerelés miatt a
jobboldali koporsóágy alatti és fölötti részt ki kellett ürítenem, és így
persze az ágyam ezzel volt tele. A motorszerelés után már sötét volt a
visszapakoláshoz.
Most realizáltam,
hogy ez is sok munka lesz.
A HF
rádiómat bevittem Lautokába a szerelőhöz
délután, majd vettem zöldségeket a városi piacon és a boltban noodlest. Egy barátomhoz is el kellett ma mennem, így csak
estefelé értem vissza a marinába.
Iannal, egy kanadai
szóló vitorlázóval iszogattam este a klubban, mert ma a hajósok koncertet adtak
a hajósoknak.
Folyamatosan
gondolkozok azon, hogyan lehetne a motort rögzítő
csavarokat javítani.
Viharos
szeles vitorlázás (BT Global Challenge
2000):
http://www.youtube.com/watch?v=zXuzy0k9mZQ
2008.06.11.
(615 nap)
Vitorlás
kategóriák:
Tiny size: 4 m alatti L.O.A (T.I.N.Y. –
This Is Not Yachting:-).
Midget size: 4,01 m-6,50 m L.O.A.
Medium size: 6,51 m-15,50 m L.O.A.
Major size: 15,51 m-24,50 m L.O.A.
Giant size: 24,50 m fölötti
Délelőtt
a Nomadlife nevű vitorlás érkezett a marinába.
Ezzel a hajóval 2007. áprilisában Colonban, majd
novemberben Tongában találkoztam.
Iannal, egy
kanadai vitorlázóval töltöttem a délután, segítettem a hajóvilágítás javításban
neki, majd közösen söröztünk a parton.
Majd Carinában kezdtem rendet csinálni.
A hétfői és keddi ’strandolás’ miatt mindenhol homok van a kabinban.
Emellett az ágy alatti rekeszeket tisztítottam és néztem át.
Felhívtam
a rádió szerelőt, holnap mehetek a rádióért, nem
volt nagy hiba csak egy kontaktus rozsdásodott el, de én nem találtam meg, hogy
hol…
Este a
Jacht Klubban filmet néztem.
Édesapámmal
konzultáltam a törött motort rögzítő csavarokról. Szerinte a hajóban ezt
nehéz lehet javítani. Én azt gondolom, hogy lehetséges és egyszerűbb és
olcsóbb is lenne.
Viharos
vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=c0qbyRWSptg&feature=related
2008.06.12.
(616 nap)
Alapvetően
az óceáni vitorlázásnak része, hogy az árapállyal tudjunk számolni és használni
hajójavításra/festésre. Galapagoson csináltam ezt először kb. egy éve és most pénteken,
hétfőn és kedd hajnalban ismét. Például esetemben, a hajóban lévő
bambusz rudaimnak ez az egyik funkciója és ezért is vannak a hajóban. Igen
fontos, hogy mindig legyen fa- és egyéb anyag a hajó kitámasztásához, mivel a
legtöbb szigeten nincs daru és javítani és festeni néha szükséges. Daru helyett
elég egy homokos part és néhány erős farúd J.
Többféle kitámasztási elv létezik, talán a képek magukért beszélnek.
Bementem a
Lautokába a rádiószerelőhöz, a rádióban nem volt
komoly hiba csak egy vezeték kontaktus kicsit rozsdás volt. Nem értem, a
műszerrel kimértem, de nem mértem ezt a hibát…(10 FD) Majd vásároltam a
piacon zöldséget és banánt. Visszabuszoztam a marinába.
Üzemanyag
vásárlás: 24 l mix (kb. 49 FD).
Víz vételezés: 2
db 25 l tankba (tartósítva hipoval) és 4 db 5 l és 2
db 15 l tank (nem tartósítva)
Nehéz
megtalálni a jó súlyeloszlást, mivel esetemben számottevő a mozgatható
ballaszt (tankok és csomagok)
Majd az
eső miatt nem tudtam tovább dolgozni a fedélzeten, így a hajóban
pakolásztam és a HF rádiót hangolgattam 14 MHz-re. Este Nickkel meditáltam.
Új
motorszerelőt keresek a problémámra!
Hydrofoil Speed record: http://www.youtube.com/watch?v=jCuP-XHefTo&feature=related
2008.06.13.
(617 nap)
Péntek
13 – nem ma keresem a motorszerelőt!
Délelőtt
kis motor próba, a hűtővíz folyik és minden
okénak néz ki.
Az
időjárási adatok alapján jövő hét keddtől jó idő lesz,
addig van egy alacsony nyomású terület Fiji
környékén, ezért esik az eső…
Több
vitorlás hajó indul el ekkor, akiknek van egy magán ’baráti’ HAM
netjük is.
Este a Nomadlife hajón Grahammal és
Judittal iszogattunk és beszélgettünk jó későig...
Mik voltak
a témák? Bálnának ütközött ismerősök története (a hajó nem sérült meg),
árboctörések és egyéb balesetek a tavalyi Tonga-NZ
szakaszon a túrázok között, villámcsapások a
vitorlásokba Panama környékén, tengeralattjáró Galapagos
után.
A Nomadlife Atlanti-óceán átkelésén volt egy komoly
elektromos tűz. Az oka megváltoztatott helyű akkumulátor és elkopott
szigetelés.
Vendee Globe 04/05: http://www.youtube.com/watch?v=hjYY1VfyesE&feature=related
2008.06.14.
(618 nap)
Az
első T.I.N.Y Atlanti-óceán átkelési kísérletek az amerikai William Andrews nevéhez fűződnek,
sajnos a forrásaim ellentmondóak, de az biztos, hogy
háromszor három különböző vitorlással vágott neki az Atlanti-óceánnak, így
ő mondható az irányzat, Blue Water
Game (B.W.G.) alapítójának:
1. 1888
L.O.A. - 3,9 m; Dark Secret
2. 1898
L.O.A. - 3,96 m; Phantom Ship
3. 1899
L.O.A. – 3,66 m; Doree
Délelőtt
üzemanyagot vásároltam ismét: 20 l mix kb. 40 FD-ért.
Majd
röviden neteztem (WLAN) a kávézó mellett. Megjött egy
nagyobb hajó, ezért át kellett állnom a hajóval egy másik helyre.
Próbáltam
rádiózni délután, de talán az eső miatt nem nagyon hallottam rádiósokat a
14,290 MHz-en.
Ma este Nickkel és Sophieval meditáltam
majd beszélgettünk.
Le Vendee Globe (2000-2001): http://www.youtube.com/watch?v=wGIOqigTxG0&feature=related
2008.06.15.
(619 nap)
Ma
találkoztam egy francia utazóval, aki az Új-Zéland – Lautoka
szakaszt 37 nap alatt vitorlázta le egy kb. 100 lábas vitorlással. Az okot nem
nagyon értem talán túl öreg és túl súlyos volt a hajó…
Délelőtt
az első ablaknál beáztam ezért a szigetelést javítottam speciális
szilikonnal.
Ismét
eltört egy 25 l tartályom: -1 tartály, +1 tartó edény.
Az
első fedélzeten a vitorlák alatt találtam egy hangyabojt, gyorsan
kiirtottam vegyszeresen.
Majd
alaposan lemostam a fedélzetet.
A három
fekete élelmiszer hordót kitisztítottam, majd betettem
a kabinba.
Délután
kötélrendezés és fedélzetrend.
A kis
motorproblémám miatt átjött Ronil (névrokonom) egy
indián motorszerelő, akiről csak jókat hallottam és megbeszéltük a
holnapra a javítási tervet.
17:20 – 19:20 rádiózás és vacsora. Sajnos magyarokat nem
hallottam és a másokat is csak alig. Holnap ismét ellenőrzöm az antennát.
Sailing the Noth Atlantic:
http://www.youtube.com/watch?v=_xX0ZGzuo78&feature=related
2008.06.16.
(620 nap)
Egy
hajóval folyamatosan kell foglalkozni, ez az egyik nehézsége a szóló
vitorlázásnak.
Fidzsi
nemzeti ünnep: az angol királynő születésnapja alkalmából.
Reggel
bementem a városba vásárolni (94 FD): 15 db halkonzerv, 5 db csirke konzerv, 5
db báránykonzerv, 5 db babkonzerv, 2 kg rizs, 4 kg cukor, 1 db lekvár, 2 l
olaj, 1 l szójaszósz, 700 g mogyorókrém, 5 db 200 g-os keksz, 1 kg mosópor stb.
Délre
visszaértem a marinába és jött a motorszerelő is.
A ’kis’
motorproblémám nagyon speciális: a motor négy tartó állványából kettő
elrozsdásodott és eltört. Emiatt egy kissé ferdén áll a motor, 2-3 mm-es
eltérés van csak, de ez okozhatta a tengelytörést érkezésemkor. Ezt akarom
javítani még indulásom előtt. Ha nem javítanám, akkor akár 1 óra alatt
ismét eltörhet a tengelyem. A rozsdás és eltört darabot kivenni nem lehet,
kicserélni sem lehet a hajóban.
Az
eredeti ötlete Ronilnak az volt, hogy készít egy új
elfordított U alakú fémet és az alulra a motort rögzítő fémre
hegeszti, majd felülre csavarral rögzítjük és ezzel feszítjük le vissza a
helyére a motort. (Lásd
képek a galériában.)
A motort
vizes ruhával letakartuk és a tűzoltó készülékemet is készenlétbe
helyeztük. Sajnos csak gyengén hegeszthető. Ez egy alumínium ötvözet. Az alumínium hegesztés persze drága lenne.
Ronil ötlete az
volt, hogy két új hardvert csinál holnapra és azt nem
hegeszti hanem a motor rögzítő csavarokkal rögzíti, ebben az esetben a
motorrögzítő két csavart a nyolcból felfele rossz irányba feszíti ez az
erő folyamatosan, ami hosszú távon nem jó.
Este Meszaki településére mentem, (település, az a falu ahol nincs chief) ami Lautoka előtt van a tengerparton. Felforrósított kura levelet tettem az elfertőződött sebemre a
lábamon. Ez a chili levél módszernél jobb hagyományos fijien
gyógymód. Az estét ott töltöttem.
Viharos
vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=NKusg6Jyc9Y&NR=1
2008.06.17.
(621 nap)
8,137 Hz 09:00LT a közös baráti net
a térségben, Ian a kanadai vitorlázó (Africo) is ezt használja. Kipróbálom majd én is mert, sajnos a 14 MHz nem jön
össze a magyarokkal eddig (18 LT-19 LT).
Új ötlet a
javításhoz: két új csavarral feszítjük vissza a motort a helyére, és ehhez
menetet vágunk az alsó fémre és ehhez nem kell
hegesztés sem.
Be kellett
mennem a városba venni négy db. 19 cm hosszú 13-as csavart és alátéteket, ami 8,5 FD volt.
Majd
vásárlás: fogkefe, fogkrém, szappan, kávé, paradicsom konzerv, keksz 20 FD-ért.
Ronil a
szerelőm nem jött du. 2-kor végül felvette a telefont és 3-ra jött, de nem
hozott szerszámokat… Szóval
kérni kellett a többi hajóstól, ami nem ment könnyen, mert sokan nem metrikust
használnak és a legtöbb hajóban nincs ilyen szerszám. Végül Nil,
a Koro kapitánya adott. A másik probléma az volt,
hogy nem volt hosszú fúró hegyünk és sajnos senki másnak sem. 5-kor Ronil elment.
Holnap
reggelre 7:30-ra beszéltük meg a folytatást. Csak a
munka után fizetek…
Vihar vitorlázás: http://www.youtube.com/watch?v=p4oYkF3Ejuo&feature=related
2008.06.18.
(622 nap)
Reggel Ronil nem jött és nem vette fel a telefont sem. Úgy éreztem, hogy mindenki ellenem van… Keresnem kell egy új szakembert.
Kora
délután bestoppoltam Lautokába és elment egy általam
ismert és használt műhelybe. Beszéltem a műhely vezetőjével, aki
ígérte holnap reggel lejön és megcsinálja a motor új
alátámasztást.
A vitorlázó
párok próbálnak társasági életet élni. Ez nehéz, mert a legtöbb hajó igen kevés
időt tölt el egy másik hajóval. Folyamatos mozgás, vitorlázás és sok
különböző terv. A marinában, horgonyzó helyeken természetesen klikkek
alakulnak ki (sokszor nemzetek és korosztályok szerint). A franciák mindig
együtt vannak, az okot nem tudom, talán a hozzám hasonló szörnyű angoljuk
miatt. A szóló vitorlázok is sokszor együtt vannak,
mivel van közös téma. A harmadik klikk az alkoholisták, ők délutántól
estig a bárban vannak jó társaság, ez a klikk nyitottabb az átlagosnál
J.
Az átlagos
vitorlázó párok néha-néha szükségét érzik a társasági életnek, ezért közös
vacsorákat szerveznek, ami néha erőltetett. Esetemben persze ez máshogy van J.
Sailing off of Cape
Horn:
http://www.youtube.com/watch?v=H3tKql2ePyc&NR=1
A motorvásárlásom
története
Galapagos
óta gondolkozok egy külmotoron. Az én
beépítette motorom 27 éves és ebben a korban bármikor történhet vele valami. A
javítása minden alkalommal nehézkes, mert nem lehet könnyen kiszerelni. Hosszú
távon kell egy külmotor ez soha nem volt kérdés.
Eddig húztam-halasztottam a vételt, de tovább nem lehet.
Hátrányai:
ha nagy és nehéz, akkor nem tudom ki- és betenni a kabinból hátra és vissza
hullámosabb körülmények között. A propeller néha kijön a vízből (rossz a
motornak és leállhat), a motort mossa az óceán (igaz a kabinban tartanám,
amikor nem használom)
Előny:
könnyebb javítani, szerelni és kezelni.
2008.06.19.
(623 nap)
Reggel
7-kor a Lautokai műhelyes sem jött ki. Vártam,
de nem jött. Beszéltem Briannal a helyi hajókat
javító cég vezetőjével, aki nagyon drágán dolgozik. A problémám nem nagyon
érdekelte őt…
(Úgy
érzem teljesen egyedül vagyok, és senki nem tud vagy
nem akar segíteni. A helyzet rossz, mindennap 6 FD kerül a marina és ha az
áramot használom az plusz 3,5 FD.
Telnek
a napok és indulnom kéne.)
Délben Sam egy másik motorszerelő jött megbeszélni a
helyzetemet. Szerintem és többek szerint fontos lenne a gumi a
tartó csavaroknál. Egy ilyen típusú javítást a hajóban nem lehet megcsinálni és igen költséges lenne. Úgy néz ki, hogy a
legolcsóbb, ha veszek egy használt külmotort és azt a
hajó farára szerelem, amikor szükséges.
Bestoppoltam
délután Lautokába beszéltem Dannel
és Daviddel a korábbi motorszerelőimmel. Lenne
egy használt 9.9 HP Yamaha long
shaft eladó motor 550 FD Ba városban 1 óra kocsival innen. Dan
eljönne velem és ingyen leellenőrizné. Még
gondolkozok ezen az ajánlaton. Nem nagyon bízok bennük és túl súlyos ez a motor
nekem…
Este
rádióztam szokás szerint (5-7 UTC), az új szomszédom (Paul,
IRONBARK) HF rádióján is adtam, de itt sem hallom a magyarokat.
Kitettem
egy hirdetést a marina hirdető táblájára, hogy külmotort
keresek.
Heavy wheather sailing: http://www.youtube.com/watch?v=IV5llWEEfAw&feature=related
2008.06.20.
(624 nap)
Reggel
felhívtam Denerau marinát (Import Marine, Mike) és Marine Power (Nadi, David) is. 2 használt
motorjuk van: 2800 FD – 15HP Yamaha, long shaft; 2300 FD – 15 HP Sails, short shaft. Nekem ezek túl
súlyosak és túl drágák!
Néhány
ismerősömet meglátogattam ma, nekik itt van farmjuk a közelben a főút
mellett. Így nem nagy kitérő, az egyik jó haverom Jimmy
az unokatestvér. (Itt mindenhol ott a kapcsolat.)
Majd
bestoppoltam Lautokába.
Az Asco Motorsnál (Yamaha értékesítő), az új
8 HP Yamaha, long shaft
3000 FD lenne.
A Carpenters Motorsnál (www.carpmotors.com.fj) az új 9.8 HP Tohatsu long
shaft 2800FD lenne.
A halász
kikötőben is voltam motort keresni, találtam egy eladó egy 8 HP motor csónakkal együtt 3000 FD. Külön a motor nem eladó.
Rövid
vásárlás után visszabuszoztam a marinába. Este rádióztam (05:20-07:20
UTC), de nem hallottam senkit.
Az eredeti
motoromat bent hagyom a hajóban és ha lesz pénzem,
időm és lehetőségem, akkor talán Ausztráliában megjavítatom.
Szükséges ehhez egy jó műhely és egy-két jó szakember, aki tényleg érti
mit is csinálunk.
Cruise ship sinking: http://www.youtube.com/watch?v=9BFux2AAMso
2008.06.21.
(625 nap)
Mostanában
ért ide az ARC World Rally, ami 2008 januárjában
indult St. Luciából (Karib-tenger). 40-50 hajó együtt körbevitorlázza a Földet
kb. 1év alatt (2009. márciusig), ez egyfajta túra verseny. A kikötőben egy
hajó (Whitbeard) feladta a versenyt, mivel igen sok
technikai problémája van (ami igen költséges). A legénység nagy része másik
hajót keres J.
Reggel
beszéltem Briannel, a helyi hajó javító cég
tulajával, de ő sem tud eladó 8-9,9 HP használt külmotort.
Ben, egy
kikötői melós hallott egy eladó 9.9 HP
Yamaháról 600 FD lenne Danarau marinában, egy
hajós próbálja eladni. Még várom az eladó elérhetőségét, mert érdekelne ez
a motor.
Az egyik
taxisnak van egy eladó 8 HP Yamaha, ami sajnos nem jó, de olcsó… egy jó motort
keresek, mert a javítás és az alkatrész mindig drága és időigényes móka.
Gondolkoztam,
hogy USA-ból hozatok, mivel ott nagyon olcsó és nekem még adót sem kell
fizetnem. A szállítás lenne időigényes és drága.
Úgy érzem
minden lehetőséget leellenőriztem, Fiji kicsi ezért ez könnyen és gyorsan megy.
Vízvételezés,
takarítás, mosogatás és főzés, így telt a délelőttöm.
4 UTC-kor figyeltem ismét a 14,290 MHz-et, hallottam, hogy valaki morzézik. Nincs rádiós a
kapcsolatom még.
Este Szimmel iszogattunk és beszélgettünk. A hajója neve Martha. Ez a harmadik észt vitorlás hajó, ami Földet kerül:
www.marthaworldcruise.com
2008.06.22.
(626 nap)
Bill Dunlop: 2,762 m-es Wind’sWill sloop Földkerülő
sikertelen kísérlete egy érdekes út lehetet. 1982-ben 76 nap alatt szelte át az
Atlanti-óceánt. 1984-ben szelte át a Csendes-óceánt, Panamától a Cook szigetekig nem volt probléma… közel Ausztráliához
eltűnt.
Reggel
átmentem a First Landing Resort-ba nézni a Foci EB Olasz – Spanyol mecset. Nem volt
túl izgalmas, jobbra számítottam.
Majd netezni próbáltam, de nincs net a
marinában. A motorteret kitisztítottam és minden elektromos vezetéket
visszakötöttem az eredeti helyére. A motorleválasztó falakat is visszatettem a
helyükre és a csomagokat elrendeztem a koporsóágyakon.
A kipufogó
nyílást lezártam és a benzintankot is mostantól ezekre nem lesz szükségem.
Majd
megjött Meszaki és Frankó. Frankot november óta
ismerem, ő a Denerau marinában dolgozik (HELP
YACHTING). Sok embert ismer ott és lehet, hogy talál nekem valamit.
Söröztünk a hajómban majd én átmentem a Yacht Klubba dumálni a haverokkal.
16:30-19:30 között a hajóban voltam, de sajnos nagyon gyengén
és érthetetlenül hallottam a többieket (14,290 MHz
USB). Az ok: www.spacewheather.com
Éjszaka
nem volt net.
Biggest wave of the
year: http://www.youtube.com/watch?v=IWoKkaWieE4
2008.06.23.
(627 nap)
John Riding: 1964-ben szelt át az Atlanti-óceánt a 3,66 m-es Bermuda slooppal. Plymouth-Azores-Bermuda-Newport irányba, Azores-Bermuda 67 nap volt. Majd a Csendes-óceánt is
átszelte Új-Zélandig minden oké volt. Ausztrália fele a Tasman
tengeren eltűnt… (Érdemes lenne írni egy könyvet az eltűnt
hajósokról.)
A Fiji Timesban a hirdetés szerint
az új Suzuki 9,9 HP – 2500 FD; 15 HP – 3000 FD Lautokában. Ezek nekem túl súlyosak (44 Kg).
Reggel nem
volt net a marinában, pedig mostanában fontos lenne.
Lakkoztam
a napelemet, újra szigeteltem néhány gyanús helyen a hajót. Délután a városban
vásároltam majd Rubenhez mentem vacsorára. A téma a
szokásos volt vagyis a MOVEMENT J. Este filmet néztem a
Yacht Klubban.
Unreal wave sailing: http://www.youtube.com/watch?v=JOcw1Zw2bAw
2008.06.24.
(628 nap)
Gerry Spiess: 3,05m-es sloop (Yankee Girl)
Californa-Sydney szakaszt 105 nap alatt tette meg.
Átlag: 70tmf/nap. A leggyorsabb napja 130tmf volt! Ami még ma is rekord a T.I.N.Y. kategóriában.
A külmotor rögzítését is meg kell oldanom valahogy, vagy csináltatok egy saválló veretet a motorrögzítéséhez vagy
esetleg olcsóért fából.
Még nem
döntöttem el, hogy melyik motort veszem meg, nehéz a döntés. Persze
először úgyis kipróbálom és ha tényleg elég jó,
csak akkor veszem meg.
Nehéz
döntés nem akarok kapkodni.
Délután elmentem
egy farmer haverhoz kicsit kikapcsolódni beszélgetni
és kávázni.
Este
rádióztam (04:30-07:30UTC), de nem hallottam senkit.
Majd az Aucklandi rádiót hallgattam (9615 MHz,
AM) érdekes hallani mi történik a világban.
Greatest Boat Crashes: http://www.youtube.com/watch?v=mhOV01QkaPU&feature=related
2008.06.25.
(629 nap)
Webb Chiles: 1978-84 Földkerülés egy 18’9” gunter
yawl hajón – ez akkor rekord volt!
Shan Acton: 1972-1980 Földkerülés egy 18’4” sloopon
– a fél távot a barátnőjével tette meg – amit elképzelni sem merekJ.
Curlynek is írtam
egy emailt levelet, aki SavuSavuban
lakik és az ottani Yacht Service főnöke, lehet,
hogy talán talál nekem külmotort.
Nil, a Koro kapitánya tavaly vett egy 8 HP Mercurly-t
2000 FD-ért Suvában, ez már
jóval olcsóbb, mint a többi. Most ennyiért persze már nem lehet kapni.
Peterrel is
beszéltem, akinek van itt egy hajós cége (hajókat szállít és javít) neki van
egy 15 HP motorja, de túl súlyos és régi nekem.
Konstantin
és a barátnőjének segítettem hajót találni Vanuatura
és néhány kisebb számítógépes dologban emellett, majd Konstantin fordította
nekem oroszra egy két oldalas összefoglalót az
utamról. Ők itt laknak hetek óta egy indián házában és hajót próbálnak
találni nyugat felé, a nagy cél Ázsia számukra.
Megismerkedtem
a kikötőben egy cseh hajóssal, Romanaval, aki
masszőr és a hátamat próbálja majd rendbe rakni J.
2008.06.26.
(630 nap)
Reggel
beszéltem Frankóval, majd telefonon hívtam Jamest, aki
motort ad (Yamaha, longshaft), de csak a felesége
volt otthon.
Egész nap
jártam Danaraut, Nandit és
környékét (Martintar).
Niranjans,
a Suzuki külmotor kereskedés: Suzuki 15 HP short shaft (44 kg) – 2800 FD, nincs 8 HP és a 9.9
HP ugyancsak 44 kg. Túl súlyosak!
Túl súlyos
nehezen tudnám ki- és betenni viharos körülmények között fájos
háttal.
Homemaker: Jonson 8 HP longshaft, 3800 FD – Drága!
Court:
Yamaha kereskedés, ami drágább az Asconál.
Nadi-ban nincs
motorszerviz, aki motorokat árulna.
Danarauban kitettem
egy hirdetést a marina falára, és beszéltem két céggel is (Marina Power, Import Marine), de nem
találtam még megoldást. Itt az új Mercury, Marine 8 HP motor 3800 FD lenne, ez a Mercury,
Marina Fiji képviselete. Drága!
Majd
ellátogattam az Asco, Carpenters
Nandi részlegéhez, de itt drágább, mint Lautokában.
Alapvetően
jobb lenne 8-9,8 HP, ami még 20-30 kg között van. A 15
HP általában 35 kg-tól kezdődik, ami nekem már túl súlyos!
Egy céggel
felvettem a kapcsolatot: Nadi Plumbing
Works LTD., akiket lehet, hogy majd megbízok a hátsó
motortartó bak készítésére. Csak a motorvásárlása után lehetséges
…
2008.06.27.
(631 nap)
Sajnos
lemaradtam a mai meccsről, mert a marinába ismét átálltam. Ez a 7. helyem
a marinában, mindig engem húznak ide-oda, ha kell a hely egy nagy hajónak (ez a
legkisebb problémám).
Alapvetően
két lehetőségem van:
1. ÚJ
MOTOR (a legjobb vétel Fijin: 9,8
HP Tohatsu, 27 kg, long shaft, 2800 FD – carpenters motors)
2.
HASZNÁLT (600 FD: 9,9-15 HP, Yamaha, 35 kg, long shaft)
a. probléma: ha kis motort vennék (5 HP, 6 HP), akkor
tapasztalatom szerint sokat kell magas fordulaton járatnom, ami hosszú távon
nem tesz jót a motornak. Fél év alatt így az új motorban is széteshet 1-2
dolog.
b.
probléma: ha nagy (15 HP) és nehéz (35-44 kg), akkor nem tudom ki és be tenni a kabinból hátra és vissza hullámosabb körülmények
között.
Az ideális
számomra: 8 HP-9,9 HP körüli és 20-25 kg.
Bementem Lautokéba motort nézni. Ismét ellátogattam a szokásos
helyekre és megnéztem a motorokat és a specifikációjukat is, de nem lettem
sokkal okosabb.
Este Bennel és Messzel voltam
falujukban. (csak erről, lehetne könyvet írni :-)
A rádió
sem megy! Itt a kikötőbe a 60 hajóból szinte senki nem használ HF rádiót és ha igen, akkor is csak vételre…
Talán a (http://www.pacsea.org/) a Pacific
Seafarer’s Net-et (14,300 MHz 03 UTC) fogom használni.
De őket sem hallottam.
2008.06.28.
(632 nap)
Reggel
lemostam a hajót és kicsit takarítottam. Szigeteltem néhány helyen.
Kaptam egy
hajótól egy akkumulátor töltőt ajándékba. Mivel
most a hajóm a főbejárat mellet van, így mindenki megáll és kérdezget és
fényképez.
Szombat
délután Lautoka. Mindenki, aki számít a főúton
vagy szemben lévő Parkban van. Sok
ismerőssel találkoztam J. Ma ruggby meccs lesz. Minden szombaton van valami: ruggby, bazar, foci…
Találkoztam
Jimmy-vel, Frankó unokatestvérével, aki
motorszerelő és van 2 motorja:
Gondolkozok.
Hétfőn döntök mindenképpen. Az a helyzet, hogy a használt külmotor vétele rizikós. Ki tudja
mikor mi esik szét rajta, és néha a motor javítása többe kerül, mint amennyi az
ára volt. Emellett minden motorprobléma időveszteség is és sokszor a
vontatás is költséges.
Vacsora: kandu, rizs és saláta (mostanában ehhez rizsecetet
használok). Kandu egy indiai étel: tők, hagyma,
fokhagyma, curry, chili, só
Tohatsu 9,8 HP: 2 cilinder, 9,8 HP (7,2 kW), 169 cc, kézi
indítás, üzemanyag: 50:1, Olaj: TCW-3; 27 kg; long shaft; Max. RPM Range: 5,000-6,000;
2008.06.29.
(633 nap)
http://www.youtube.com/watch?v=6i-HtlQa2I0
Most
Martin mellett álok, ez egy nagy motoros jacht (Flat
Lady). Délelőtt vele konzultáltam a motor témában. Hosszú lábú motor kell
vennem ez nem kérdés, de az UL (plusz 12 cm) nem fontos. Egy kilóval több és a
hossza miatt a kabinban is nehéz lenne kezelni.
Neteztem, majd a
hajó körül pakolásztam és takarítottam…
Délután
elstoppoltam a Nadi reptérre, mert egy kis csomagot
küldtem haza Gyurival. Egy kis teherautó hátulján ültem néhány asszonnyal, akik
menet közben megtanítottak hogyan kell virágdíszeket (pl. nyakláncot) készíteni
fiji módon J.
A
parkolóban véletlenül összefutottunk Gyurival, jó volt ismét beszélgetni
magyarul, a Skype nem ugyanaz. A rövid találkozás
után visszastoppoltam, gyalogoltam a marinába.
Este 6-kor
átmentem Raven, angol vitorlás hajóra és onnan
rádióztam. Pétert (Sydney) hallottam (riport: 5,1).
Közben rumkolával kínáltak, amit csak is
udvariasságból elfogadtam.
Meghívtak
egy születésnapi partira az Anchorage nevű
közeli szálódába. Paulnak (egy idős kiwi) születésnapja volt, aki egy lakóhajó tulajdonosa a
marinában. Korábban mellette álltam… Mindenki ott volt aki ’számít’ vagyis
azok, akik itt ’laknak’ vagy évek óta itt töltenek hónapokat
vagy itt van üzletük és ezért itt laknak a közelben.
Előtte
egy helyi farmerrel beszélgettem és együtt sétáltunk szinte a szállóig, mivel
ő is itt lakik J.
A partin
én voltam a legfiatalabb 15-20 évvel legalább (de inkább 30-cal). Ingyen italok
(az ingyen vacsorát lekéstem), élőzene és tánc késő
estig. Volt torta is J.
Én soha
nem tartottam és szerintem nem is fogok tartani már születésnapi bulit – az
okot szerintem le sem kell írnom.
A partin
beszélgettem mindenkivel, mivel mindenkit ismertem, de nem táncoltam. Itt van
néhány idősebb úr akik minden vasárnap itt
zenélnek, énekelnek együtt. Most is volt!
Még este
10 előtt el kellett mennem, mert még be kellett ugranom a Bárba és egy
német hajóra (Artir, Feeling)
egy térképet adni és persze sörözni.
2008.06.30.
(634 nap)
Egy
vashajó érkezett tegnap a kikötőbe és azonnal kidaruzták. Fiji déli részén zátonynak ütközött nagy sebességgel és a
tőkesúlyán lett egy komoly lyuk. A kapitány a lukat egy fatuskóval
ideiglenesen betömte…
Reggel a
német hajósokkal (Wolfgan, Szim,
Artir legénység…) a foci EB döntőt néztük, ami
után nem volt jó kedvük.
DÖNTÉS: ÚJ
MOTOR! Drágább, mint a használt. 4-5 hónap alatt azonban olcsóbb lesz
(3-4
motorszerelés és az ehhez kapcsolódó új alkatrészek és várakozás után). A
használt motorban mindig van egy rizikó is, vagyis lehetséges igen költséges
probléma és javítás is, ami miatt sokkal költségesebb lehet, mint egy új motor!
Néha egy rossz motor akár egy nagyobb kárt is okozhat, pl. a hajó a zátonyok
között erős szélben és ilyenkor egy motorprobléma végzetes is lehet
(MARTHA esete).
A
marinában reggel 9-kor véletlenül találkoztam Arvinnal
(Carpenters Motor, outboard
engine sales), akivel együtt
mentünk Lautokába a kocsijával. A motor nézegettem
egész nap és idióta kérdéseket tettem fel. Pl. a fogyasztásról, de senki nem
tudott válaszolni.
Alternator (12 V,
80 W) 470 FD lenne, így nem veszek, alig használnám ki…
Nem
találták a Service manualt sem… A
fogyasztása: 4,9 l/h - 5500.
Egy kis
banki probléma miatt csak 1800 FD fizettem ma ki, holnap fogom a maradékot.
Nem volt
meg az owner manual, de
holnapra elhozzák Suvából…
Nem volt
túl sikeres nap, de vettem egy motort. Ami egyben egy új kezdetet is jelent!
Vacsorám a
tegnapi vacsora maradéka (mostanában golden smiki, csípős paprika szósz használok). A rádión ma
sem volt összekötetés (14,290 MHz 06-07 UTC).
Peter egy szóló
vitorlázó (egy öreg vashajón) adott kölcsön egy könyvet: 500 days by Serge
Testa (Around The World on a twelve foot
Yacht). Mostanában esténként ezt olvasom. Még mindig
ez a rekord!
http://www.demnet.org; http://www.globalance.org
2008.07.01.
(635 nap)
Érdekes
kulturális keveredés van itt, amit az ételek is jól mutatnak (curry csirke kaszávával:) Csesza - fiji-inidian nasi az alkohol mellé. Az eredeti erősen
fűszerezett indiai snack (pl. bhuja) nagyon népszerű itt az indiai és a fiji emberek között. Emellett megjelentek a sült haldarabok
és sült zöldségeket is kevesebb fűszerrel, amit ugyanúgy az italozás mellé
esznek.
Reggel
bebuszoztam Lautokába, kifizettem a maradék pénzt
(1000 FD). Majd a szervizessel betörtük a motort. 10 perc
járatás alapon és mindent megmutatott és elmagyarázott. Igaz ezek a
dolgok már nem voltak nekem újak, de igen fontosak, ezért jobb többször!
Arvinnal elmentünk
az All Engineer-ing be,
ahol beszéltem a főnökkel, majd egy szakemberrel kimentünk a hajóhoz.
Felmérte milyen bak kell a motorhoz. Savállóból lesz természetesen (a
galvanizált olcsóbb lenne, de szerintem maximum 6 hónapot bírna ki).
Később
Abdul, egy 'üzletember és taxis' mutatott nekem egy
egész szép darabot 130 FD-ért, a hátránya, hogy kicsit
módosítani kéne, mert CARINA fara nem függőleges és ez függőlegesre
lenne jó.
Kaptam ma
egy kedves e-mailt Pétertől, Hollandiából. Péternek van egy hasonló hajója
(carina), mint nekem és megosztotta velem a
tapasztalatát. Kicsit hosszabb és dupla kiles. IJsselmeer-en
használja, ami egy nagy tó Hollandia közepén. Bf.6-7
szélben 6,5 csomót ért el egy kis szörfözéssel, tudom, hogy ez lehetséges, ha
nincs túl terhelve a hajó…
'…I have the feeling this is leading to something more in my
life. I don't know what yet but I learned to listen to my heart and trust on
the future…'
2008.07.02.
(636 nap)
Ma jött a
hír, hogy Ukelele zátonynak ütközött tegnap egy
közeli strand mellett. A hajó kapitánya Paul, egy
idősebb cseh, akivel röviden, de tartalmasan beszélgettünk néhány napja.
Valószínűleg vissza kell majd jönnie a marinába.
Reggel
felhívtam az All Engineering-et,
de nem tudtak árajánlatot mondani a motorbakra (délután sem tudtak, holnapra
ígérték… 'fiji times').
Szóval az Abdultól kapott motorbakot módosítottuk ma. Néhány hajós
segített tanácsokkal. A sok ötlet közül, az az
elképzelés nyert, hogy egy-egy kis toldást (95 mm) hegesztettem be az egyik
tartó rúd párra (lásd. galléria). A két saválló lemez
behegesztése 50 FD-ba került. A Baboa
cég nagyon drágán dolgozik itt… azt hittem nekem ingyen lesz::
egy kis hajónak egy kis hegesztés, de nem.
Majd a
motorbak farészét javítottam poliészterrel és üvegszállal.
Este
filmet néztem a Yacht
Clubban és röviden neteztem, amíg meg nem szűnt…
2008.07.03.
(637 nap)
Reggel
bestoppoltam Lautokába vásárolni saválló csavarokat,
anyákat és alátéteket (18,5 FD) a motorbakhoz, kábelt
az akkumulátorhoz (36 FD) és élelmiszereket (20 FD).
Ma busz
sztrájk volt, fiji módra. A busztársaság indiai
tulajdonosa emelni akart a buszjegy árát, de a kormány (nem választott,
politikai-katonai puccsal és a fiji chief vagyis 'ratu'
vezetőkkel segített) nem akart ebbe belemenni. Itt a buszok 10%-kal
olcsóbban veszik az üzemanyagot, a négy nappal ezelőtti megállapodás
alapján.
A sztrájk
itt politikai kérdés és nem gazdasági. A politikai kérdés itt mindig fiji és az indiai erőviszonyok és politikai irányzatok
harca.
(Véleményem
szerint nagyon elmaradott itt a társadalmi rendszer
vagyis a chief szisztéma és ez okoz minden
problémát.)
Hetek óta ;rezhető a feszültség az
indiai és a fiji lakosok között. Nem tudom mi van itt…
Nadi és Lautoka környékén az indiaiak nem kaptak földbérleti
hosszabbítást 1987 óta. Tehát 4 éve lejárt szinte minden bérlet. Lautoka a 'cukor város', de már a környéken nincs indiai
farmer és emiatt nincs cukornád, helyette kaszava… ez
azt jelenti, hogy kevesebb cukorhoz kapcsolódó üzlet és export van.
Egyszerűen fogalmazva kevesebb pénz 1987 óta. Az ok politikai kérdés, amit
itt a fijiek úgy fogalmaznak: "go home". Még az értelmes fiji emberek sem értik, hogy egy miniszter hogyan lehet
indiai, erre nehéz mit mondanom. Vagy csak ennyit: Jó lenne menni innen.
Martinnal
és Jannal felszereltük a bakot a hajó farára, majd
elkezdtem lakkozni a bak farészét.
Délután Jannal söröztem.
Este
magyar darált húst ettem rizzsel, sok hagymával és chilivel. Magyaros vacsora!.
Később
Appalamt (indiai étel) sütöttem ki nasinak.
2008.07.04.
(638 nap)
Reggel a
bakot lakkoztam, majd délután is. Jól szeretném megcsinálni,
nem lenne jó 6 hónap után ismét lakkozni:.
Délelőtt
beszélgettem Matin Bleu
francia kapitányával. Ez egy nagyon speciális egyedi tervezésű és építésű 48 lábas egytestű hajó. 2 árbóca van, de nincs orrvitorlája és állókötélzete.
Meghívott
a fedélzetére és megmutatott mindent nekem. A képgaléria onnan kezdődik,
hogy kivágtak egy fát… és az építés 2,5 évig tartott.
3 éve indultak el Franciaországból és azóta járják az
óceánokat fix tervek nélkül. Igen komoly szerszámkészlete van: minden képes
javítani a hajóján. Saját maga varrta a vitorlákat, minden maga csinált a hajón (ablakok, veretek, árboc, bum…)
Délután
mostam (5 FD), vizet vételeztem (2 db 15 l plusz 25 l) és pakolásztam. Este
Jannal és a haverjával rumoztunk, majd filmet néztem a
Yacht Clubban.
Békét és
szelet,
CARINA és Áron