Vanuatu, Port Villa – Pápua Új Guinea (1331 tmf, 18 nap)

„Ha a kapitány nem kínozza a hajót, akkor az sem fogja a kapitányát”

2008.07.21-08.14.

 

2008.07.21. (655 nap)

Reggel elsétáltam netezni a szokásos ingyenes WiFi helyre. Majd elmentem három szerviz helyre is és a végén a Sound Centre-ben hagytam a fényképezőgépet szervizre. Közben elmentem az Imigrációs Irodába a kilépő pecsétért és a Customs-hoz is a Certificate Of Ouward Clearance-ért. 7800 vatut kellett fizetnem a kikötői hatóságnak a kikötő használatáért, amit kicsit soknak tartok és eddig ilyen címen nem is kértek pénzt. Közben megtöltöttem a gázpalackot is 680vatu volt.

Délben a magyarok összegyűltek a hajómnál, Anna, Lajos és Miklós. Annáék adtak néhány jó magyar könyvet és élelmiszert a hajóra, mindkettőnek nagyon örülök.

Majd a marina vezetője hívatott, aki felajánlotta a marina helyet ingyen, így 7000 vatut nem kell kifizetnem, ez nagy segítség!

Yachting World, Vanuatu: http://www.yachtingworld-vanuatu.com/

A hajó körül dolgoztam:

1. a hajó elektromos rendszerének a földelését a motorra kötöttem ismét. Így jobb lesz talán a rádiózás a jüvőben.

2. szigetelések

Visszamentem a fényképezőgépért, de a szervizes nem tudta megjavítani. Így vettem egy újat 14,500 vatuért (6M, 3X op.zom). Majd visszamentem egy rövid vásárlás után hajóhoz.

Kijött Kiki, a CAPITAL FM 107 riportere a hajóhoz és adtam neki egy mély interjút. Majd Jane ismét, de nem vacsorára, hanem mert a múltkori Daily Post-os hangfelvétele nem sikerült, szóval ismételtük az egész beszélgetést.

Néhány helyivel (Brother) töltöttem az estét kavaztunk, beszélgettünk kicsit együtt relaxáltunk. David megkérdezte tőlem, hogy hogyan csinálom. Azt feleltem, hogy a lényeg, hogy mindig találkozzak ’brother’-ekkel. J

Könyv a környékről: South Pacific Anchorages, Warwick Clay

2008.07.22. (656 nap)    Indulás!

Alap időjárási adatok: Ebben a térségben a széltérképek alapján Bf.4 K,DK; Bf.5 DK, K,D szél várható, 0,5-1 csomós nyugati áramlással. Útvonaltervem: WP1(17-45,8S; 168-10,8E) Meley Bay vége.WP2(10-22,4S; 147-44,6E) 1297 tmf-re van 293 irányba innen, majd a WPS(9-33,2S; 147-06,5E) még 62 tmf.

Reggel 9-kor indultam. Miklós és mások jöttek még elbúcsúzni, azt indulás nem ment könnyen, mert még kellett a marinában kicsit búvárkodnom.

Reggelire sült tonhal. Tegnap ismerős franciák érkeztek Fidzsiről és ők adták nyersen még az este.

30 perc motorozás után kikapcsoltam a motort és még a Mele Bayben betettem a kabinba. Teljes vitorlázattal kellemesen és gyorsan haladok.

1017 mbar; 29 fok; Bf.5-6 100-ról.

Egész nap sokat kormányzok. Majd nasinak durukát eszek. Lassan eltűntek a szigetek és az utolsó halászhajó is.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS (17-32S; 167-48E) 1245 tmf a táv a WP2-től.

Árpit jól hallottam és beszéltem vele.

Vacsora: kenyér és marha konzerv

Szél Bf.5 100-ról, a hajó teljes vitorlázattal 4 csomóval halad 280-ra.

Szinte telihold van, így jó a láthatóság és kellemes a vitorlázás. Később leveszem a nagyvitorlát és csak fokkal vitorlázok 300-ra 3-4csomóval.

2008.07.23. (657 nap)

1017 mbar, 29 fok, Bf.5-6, 310-re vitorlázok (pillangó) 4-5 csomóval.

Délelőtt teljes vitorla, délután csak orrvitorla, mert erősödik ismét a szél.

Reggeli: banános kefir, multivitamin (A kefir saját készítésű minden reggel.) 

Tegnap déltől horgászok, de még nem fogtam semmit.

A magyar házaspártól Vanuatun sok magyar könyvet kaptam, most többet olvasok, mint vitorlázok.

Délutánra kisüt a Nap.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás. POS(16-55S; 166-29E) 1162 tmf-re vagyok WP2-től. Az elmúlt 24ó alatt 83 tmf-et tettem meg jó irányba.

Pali (N6DMV) 5-1; Árpi (HA7VF) 5-3;

Vacsora: noodles, sertés konzerv, kakaó gyümölcs és banán. (Hullámos a tenger, most nincs kedvem hosszan főzicskézni.)

Éjszaka az autopilot csatlakozóját kiiktattam, mert kontakt hibás volt. Ez használom indulásom óta és a benne lévő réz már szinte elfogyott. 

Illes Loyaute (Ouvea, Lifou, Mare) szigetektől északra hajózok most, itt általában kevés jacht áll meg, mindenki New Caledoniat választja inkább.

2008.07.24. (658 nap)

1015mbar, 28fok, Bf.4 120-ról, tenger állapot: 2-3,

Reggeli: bagett, a tegnapi sertés konzerv másik fele, hagyma, banános kefir,

Délelőtt látok egy vitorláshajót látok a távolban, úgy látom New Caledonia a céljuk.

Délután gyengül a szél Bf.3-ra és nagyon erősen süt a Nap. Mindennap használok napkrémet, mit még Wolfgang adott Fidzsin.

Mai könyvem: Willbur Smith, A hetedik tekercs emellett csokis kekszet és chips-et eszek, amit szintén a házaspártól kaptam. Jól telik a nap.

Mivel a szél gyenge a szélgenerátor nem tölt, más akku töltési alternatívám nincs, így be kell osztanom az autopilot időket. Limitált időm van csak az autopilotra. A napelem nagyon hiányzik! Autopilot erősítése 4, néha felemelem 5-re, vízáramlás automatán van.

Estebéd: zöldséges noodles,

3-4 csomóval 290-300-ra (néha 270 és pillangó) vitorlázok.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS (16-42S; 164-51E) 1069 tmf a WP2-től. 93 tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt.

Pali (N6DMV) gyengén és alig hal, a POS-omat nem is érti meg.

Sokat kormányzok napközben (8-10ó), mivel az akku gyengül és nincs töltésem. Az autopilot hivatalosan átlagban 0,5 A használ, de szerintem néha 1 A is van.

2008.07.25. (659 nap)

1012 mbar, 27 fok, 4-5 csomó 270-300 irányba,

Hajnalban erősödik a szél Bf.4-5-re és ÉK lesz, fel is ébredek erre természetesen.

Reggeli: bagett, sajtkrém, gyümölcs

De. kormányzok. A nagyvitorlát 2/3-ra reffeltem és normál fokkal megyek.

A félszelezés miatt az oldalhullámok becsapnak a cockpitbe – vizes menet.

A fok felhúzó kötele elszakadt és leesett a fok, gyorsan felhúztam egy tartalék kötéllel.

Később az autopliot két kábelét szigeteltem ismét.

Ebéd: instant noodles

Délután már negyedezek, Bf.3-4 É szél, 270-re vitorlázok 3 csomóval (293 lenne a jó irányom). Később folyamatosan változik a széliránya és gyengül is (Bf.2).

Az irányom később csak 240, de a hullámok persze maradnak J.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás. POS(16-18S; 163-25E) 983 tmf a táv a WP2-től. Az elmúlt 24ó alatt 83 tmf-et tettem meg. Nem hallottam senkit a rádióba, de beolvastam többször a pozíciómat hátha meghallják.

Este jönnek a fekete felhők a barométre is esik, és a szél teljesen eláll.

Vacsora: marhakonzerv, bab és hagyma.

Éjszaka esik az eső folyamatosan (és erősen villámlik) és a szélerősödés miatt a nagyvitorlát 2/3-ra reffelem. 30 percenként ellenőrzöm a helyzetet. A szél 270-ről fúj, majd később ÉK. Hajnalban már 320 az irányom.

New Caledonie fölött vitorláztam ma el, a fővárosa Noumea és ez az egyik legkedveltebb jacht megálló. Nagyon drága sziget, mivel még mindig francia ’gyarmat’…

2008.07.26. (660 nap)

Hajnaltól ismét teljes vitorla.

1015 mbar, 28 fok, Szél: Bf.2-3 210-ről, 280-ra 3csomóval negyedezek.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka, banános kefir és más gyümölcsök (gyorsan érnek enni kell őket!)

Negyed szélben beállított kormánnyal haladok. Nem kell kormányoznom és nem kell az autopilotot sem használnom, igaz lassú vagyok, a szembe hullámok nagyon lefékeznek.

Reggel szokás szerint végigjártam a hajót és ellenőriztem, mint minden reggel.

1. Egy kis biztosító gyűrűt cseréltem ki az egyik oldalmerevítő spannernél.

2. Az antenna felhúzó kötelét kellett meghúznom, mert kilazult.

A damilt hosszabbra engedtem 20 m helyett most 35 m van kint, lehet, hogy így jobb lesz. Az órám, amit Fidzsin vettem megállt és emiatt lekéstem a mai rádiózást. Bocsi mindenkitől!

7 UTC POS (15-29S; 162-37E). 923 tmf a WP2-től. 60 tmf-et tettem meg az elmúlt egy napban.

Kicsit fáj a fejem ma este, talán túl erős volt a nap. Hőemelkedésem is lehet L, pedig mindennap van sapka a fejemen.

Szél: Bf.2-3 130-140-ről, 300-ra vitorlázok 4 csomóval.

Solomon Is.-tól délre hajózok el mostanában. Eredetileg meg szerettem volna ott állni, de most kicsit időhiányba kerültem, így nem fogok. 

Solomon szigetek: 12,000 sq miles, vulkánikus eredetű szigetek; 335,000 ember (sötét melanéz típus), ebből 10,000 polinéz, mikronéz, európai és kínai

Ipar: kevés arany, copra, timber, kókuszolaj, fa és turizmus (Ez is egy búvárparadicsom.) Történelem: 1568-ban érkezett ide az első európai, Alvaro de Mendana de Neyra (spanyol)

A felesége után Santa Ysabelnek nevezte a szigetet. A kolónia nem lett sikeres, majd 200 évig nem járt erre európai. Majd ismét jöttek: Quiros, Le Maire, Schouten, Carteret, Bougainville, D'Urville, Le Perouse; 1830-tól misszionáriusok jöttek; 1900 British protectorate

1942-ben Japán elfoglalja (II.WW) és 1943-ig tartja. 1978. Júl. 7. Független. British Commonwealth. Több, mint 60 nyelven beszélnek itt, de angolul is (hivatalos nyelv).

2008.07.27. (661 nap)

1012 mbar, 35 fok, Bf.2 120-ról, hátszelezés és pillangózás 3 csomóval 300-ra.

Reggeli: papayás kefir

Délelőtt kormányzok és közben olvasok. Mai könyv: Jókai Mór, Erdély aranykora.

Még mindig kicsit beteg vagyok, talán megfáztam az esőben két napja.

Ebéd: zöldséges noodles

Délután kormányzok és olvasok.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(15-05S; 161-27E). 852 tmf a WP2-től. Az elmúlt 24ó alatt 71 tmf-et tettem meg. Beszéltem Palival és Freddyvel is. Eleinte nem hallottam őket és morzéval adtam le a hívójelemet és a pozíciómat. Később beszéltünk is. A szél előrejelzés: 15cs-6cs 140-340-245-185 vagyis nagyon változó köv. napokban.

2008.07.28. (662 nap)

1014 mbar, 26-32fok, Bf1. 140-ről; 2-3 csomó 270-re; hátszeles és pillangós menetek.

Reggelire keksz, főtt tojás, hagyma, banán és szokás szerint multivitamin, mivel fedélzeti repülőhal ismét kicsi volt a reggelire L.

10 körül a felhők felszakadoztak és elállt a szél, majd egy gyönyörű szivárvány kíséretében kisütött a nap.

Zuhanyozás szokás szerint az orrban, néhány vödör óceán vízzel. 

Ebéd: noodles (nagyon olcsó, igen könnyű és gyors az elkészítése)

Gyenge a szél és lassú a sebesség, meleg van és lassan telnek az órák, amiknek nagy részét azzal töltöm, hogy az alattam úszó halakat nézem.

Mai könyvem: Milosevicné Farkas Mária, Végzetes szerelem (nasi papayás kefir). Délután még jobban legyengült a szél, a sebességem 1 csomó körüli. Délután négykor egy kis eső megy át felettünk és utána szinte megáll a szél és a hajó. Gyenge hátszél és negyedszél váltogatja egymást, lassan változik a szél iránya.

17 LT 14,290 MHz rádiózás; POS (14-58S; 160-35E) 802 tmfre vagyok WP2-től.

Freddy (5,1). Szél előrejelzés: 5cs 160; 9cs 230; 13cs 245; 16cs 187; 12cs 102… váltakozó szél.

Este beállítom és rögzítem a kormányt. Irány: 330 1-1,5cs seb; szél 270-ről gyengén), majd 310 2-3cs a szél 250-ről Bf.2

2008.07.29. (663 nap)

A madarak szeretnek körözni fölöttem, az egyik kedvenc albatroszom estefelé neki is ütődött az oldalmerevítőmnek tegnap, a másik néhány napja a szélgenerátoromba szállt bele.

1014 mbar; 26-28 fok; reggeli: kakaó és keksz, majd a nasim: bhuja (indiai snack), ami most el is fogyott.

Délelőtt nehéz beállítani a kormányt, mert a szél változik (erősége és iránya). Autopilot kizárva, mivel indulás óta alig töltött valamit a szélgenerátor a gyenge szél ennek nem elég, min. 15 csomó szükséges! Emiatt az akku feszültség alacsony már.

Felhős az ég, a nap kicsit sem süt ki. Bf.2-3 széllel negyedezek.

Délutáni nasi papaya-banán kefir (ez volt az utolsó papayám).

17 LT 14,290 MHz rádiózás POS(14-11S; 159-59E) 754 tmf a táv a WP2-től, 48 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 óra alatt.

Freddy bemondta a szélelőrejelzést nekem: 14-16 cs 230>180->130 irányból. Ma Ferit (HA3MQ) is hallottam.

Éjszaka a kormányt beállítottam negyedszélbe  és két óránként ellenőriztem. Hajnalba változott a szél, így újra kellett állítanom a kormányt.

2008.07.30. (664 nap)

1018 bar; 28 fok; Bf.1-2 180-ról (de. folyamatosan gyengül a szél)

Reggeli kisütöttem rákszirmot (prawn crackers)

A mai könyvem: Fekete István, Hajnal Bodányban

Délelőtt nem esik az eső, beállított kormánnyal 270 felé vitorlázok negyedszélben. A nagy szembe és oldalhullámok miatt mindig megtorpan CARINA. Az orr rekeszből (az akkuk alatt) egy vödör vizet mertem ki, ismét beázok valahol.

Mai olvasmány: Tardos Péter, Rocklexikon (Szécsi Palit nem találtam benne.)

Délutáni nasi banános kefir (tegnap fogyott el a papaya).

Estebéd: zöldséges noodles (répa, tök, hagyma, fokhagyma)

Délután olvastam Vanuatu újságot, The Vanuatu Independent (www.independent.vu), de a Sudoku nehéz volt benne.

www.vanuatupropertyforsale.info

07 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(14-06S; 158-45E). 684 tmf-re vagyok WP2-től. 70 tmf-et tettem meg az elmúlt nap. Freddyt hallottam. Szél: 15-19cs D,DK a köv. napokban.

08 UTC-kor a rádió próbán hallottam Freddyt nagyon gyengén, de ő nem hallott engem.

2008.07.31. (665 nap)

Bf.3 140-ről, 280-ra tartok 3-4 csomóval (még maradok délebben kicsit, mert szeretek tartani 100 tm-et a parttól, így kisebb a halászhajó forgalom).

Reggeli: kiömlött kakaó, majd kakaó gyümölcs

Délelőtt: hátszél és pillangózás. Az autopilotot alig használom, amikor tehetem kormányzok, mert az akkuk gyengék. 

Mai olvasmányok: Scifi novellák (Isaac Asimov, Harry Harrison, Gordon R. Dickson, Eric Frankle Russel, Paul Andersen)

Ebéd: leves grízgaluskával, banános kefir

Nagyon meleg van, délben 35fokot mértem!

Kormányzok és olvasok.

A horgom és a villantó még reggel leszakadt, majd kicserélem, de eddig nem voltam nagyon sikeres L.

Délután egy teknőst láttam a vízfelszín alatt, de nem vagyok benne biztos, itt mindentől olyan messze ennek kicsi a valószínűsége. (Annak sem nagy, hogy itt vagyok a CARINA-val.)

A bum átcsapott du., az antenna koax szigetelése megsérült, ezt szigeteltem le, de nem vagyok benne biztos, hogy ok…

07 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(13-45S; 157-20E) 599 tmf a WP2-től, 85 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 órában. Freddyt gyengén hallottam.

Vacsora: rákszirom

Este 9-ig kormányzok, majd lefeküdtem aludni. Este 10 után hallottam, hogy az autopilot kikapcsolt magától. Azt hittem a gyenge akku miatt, ezért csak rögzített kormánnyal és egy orrvitorlával ’csúsztattam’ a hajót.

2008.08.01. (666 nap)

1018 mbar, 26-29 fok, Bf.2-3 140-ről,

Reggeli: keksz, majd kormányzok és olvasok

Scifi novellák: Waltre M. Miller, Robet Blech, Eric Frank Russel, Fredrich Pohl, Alan E. Nourse, Robert Sheckley, W.E. van Vogt.

Ebéd: zöldséges noodles

Du. Bf.4-5 140-ről, már 4 csomóval haladok! Folyamatosan erősödik a szél, ezért du. 2-kor levettem a nagyvitorlát.

Ez egy fajta remete élet, sokszor és sokat egyedül. Mivel messze vagyok a civilizációtól, kapok cserébe egy nagy adag szabadság és függetlenség érzést J.

Du. fogtam egy kb.6 kg-os mahi mahit. Feldaraboltam, kibeleztem és átmostam.

Vacsora: kókuszos, citromos nyers hal – Polinéz stílusban

Talán az a siker oka, hogy most nagyobb horgokat használtam.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(13-12S; 156-22E) 535 tmf a WP2-től, 64 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 órában (ebben benne volt egy autopilot nélküli éjszakai menet).

Freddyt és valaki mást is hallottam nagyon gyengén, nem értettem a szél előrejelzést.

Este 9-ig kormányzok, majd alszok. Hajnali 2 után erősödik a szél, a hajó ismét ’turmix gép’ és szinte aludni sem lehet benne. Jó, hogy nem volt fent a nagyvitorla, csak a fok, most nem kell kimennem reffelni. Pihenni azért tudok, ha aludni nem is.

2008.08.02. (667 nap)

1015-1012 mbar, 27-29 fok (du. 35f ok), Szél: Bf.3 majd később 4 120-ról, 270-re vitorlázok 3-4 csomóval. Reggel ismét tele van a hajó kis repülőhalakkal .

Reggeli fokhagymásan olajban kisütött mahi mahi (well done), kefir és a szokásos multivitamin.

Felvettem Carina konyhája első részét videora. Témája a mahi mahi feldolgozása és receptjei.

Napközben szokásszerint kormányzok.

Ebéd: fish lolo – Fidzsi stílusban, vagyis sült hal kókusztejben citromosan fűszeresen

Néha iszok egy jó nagy kakaót, ami gyorsan kész van és tele van energiával.

6 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(12-50-155-02S) 455 tmf a WP2-től, 870 tmf a napi megtett táv jó irányba persze! Freddyt és Palit is jól hallottam. A szél várhatóan 18-21cs lesz DK-ről, tehát erősödik.

Kicsit hőemelkedésem van ismét és a hátam is fáj, talán megfázott a derekam. A vízhatlanom kívül és belül is vizes.

Vacsora: curry csirke konzerv, keksz, hagyma és paprika.

Este Bf. 5 körül van 120-130-ról, ezért este 9 után leszedtem a nagyvitorlát. A szélgenerátor végre működik és generál áramot!

2008.08.03. (668 nap)

1015 mbar, 31 fok, Bf.3-4, 120-140 irányból, 280-ra vitorlázok 3-4 csomóval.

Reggeli: müzli

Reggel egy nagy teherszállító ment el a közelemben. Ismét várhatóan nő a hajóforgalom.

De. szokás szerint kormányzok.

A vasárnapi ebéd: curry hall – hindi stílusban, tökfőzelék – magyar stílusban, paradicsom és hagymás saláta, előétel magyar májkrém keksszel. Meg kell adni a vasárnapi ebéd módját.

Du. egy kicsit lepihenek, de előtte iszok egy kis kakaót, hogy jobban aludjak.

06 UTC  14,290 MHz rádiózás POS (12-43S; 153-28E) 366 tmf-re vagyok WP2-től, 89 tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt. Vasárnap van, ezért a frekik tele vannak, átmegyünk 14,287-re de ott sem hal engem Freddy, de én igen őt. Szél várhatóan: 18-21cs DK.

Vacsora: az ebéd maradéka

Bf.3 120-ról, a szélgenerátor nem tölt. 280-ra tartok 4 csomóval,

Este 11-ig kormányoztam.

Éjszaka egy hullám kisodort a fedélzetre egy kis tintahalat, ez gyakran előfordul, mivel hajóm alacsony és így sok hullám becsap

2008.08.04. (669 nap)

1017 mbar, 35 fok, Bf.3 140-ről, 290-re vitorlázok 3-4 csomóval (pillangózás preventerrel). Süt a nap, és egy felhő sincs az égen.

Reggeli: sült hal, sült tojás, uborka-hagyma saláta, keksz és kávé

A hal szerintem az egyik legcsodálatosabb étel. Könnyű elkészíteni és szinte végtelen sok recept van hozzá. És könnyen tartósítható akár hónapokra is!

Tizenegy napja nem láttam hajót az óceánon, de ma hajnali 4-kor egy nagy teherszállító hajózott el a baloldalamon (port side), de 6-7 tmf távolságban. Valószínű PNG-be tart az irányát figyelve. Majd ezt követte még másik kettő nagy teherhajó, szerintem mostantól nagy lesz a hajóforgalom. Ezért éjszaka több alkalommal fel kell kelnem forgalmat ellenőrizni.

A szokásos ellenőrzéskor észrevettem, hogy az egyik fő-oldalmerevítőnek a biztosító szeme kiesett, gyorsan betettem egy tartalékot helyette.

Horgászok: 3 sima nagy horog egy kis darab nylon és vagy 30 m damil

(Ahol sok a madár és látványosan közösen vadásznak, ott sok a hal is, ilyenkor horgászni kell!! )

Ebéd: leves, majd kefir

Délután kormányoztam és olvastam, később legyengült a szél és elkezdett esni az eső. Szomorkás óceáni idő van. Unalmamban sapkát varrtam J.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás. POS(12-34S; 152-00E), 83 tmt-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt, 283 tmf-re van a WP2. Freddyt nagyon gyengén hallottam, 14-19cs D,DK várható, ma nagyon zajos volt a freki.

Vacsora: puliszka, szardínia, uborkasaláta,

Éjszaka kormányzok, folyamatosan becsapnak a hullámok a cockpitbe. A vízhatlanom már nagyon vizes. Emellett szeles és hideg idő van. Ma éjjel nem láttam hajókat.

2008.08.05. (670 nap)

Kellemes hangú énekes: Yvonne Chaka Chaka

http://www.youtube.com/watch?v=_dWYrYNXvlE

http://www.youtube.com/watch?v=KkXzCGSoNGk&feature=related

1018 mbar, 28 fok, Szél. Bf.3 120-140-re, 280-ra vitorlázok 3-4 csomós sebességgel. Süt a nap és nincs felhő az égen.

Reggeli: müzli mézesen

Délelőtt majd délután is kormányzok folyamatosan.

Mai könyvem: Christopher Morre: Fluke (Or, I kwon why the winged whale sings)

Ebéd: leves, még Marqiusesen kaptam egy spanyol halászhajó kapitányától sok-sok ételt és levesport. Minden ételemnek van egy története, ezt szeretem.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(12-20S; 150-21E). 194 tmf-re van WP2 és 89 tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt. Freddyt éppen csak hallottam, de nem mindig értettem. 21-22cs szél várható a napokban.

Később este fogtam egy nagy 7-8 kg-os mahi mahit, de leszakadt húzás közben.

Bf.3 szél van, néha 4, de a hullámok nagyok és CARINA imbolyog, így kakaó és kávé mindennap kiömlik, de emiatt már soha nem vagyok ideges. Főzéskor néha a leves, puliszka is kiömlik, de ettől soha nincs rossz kedvem.

Vacsora: birka konzerv, puliszka, hagyma és uborka,

2008.08.06. (671 nap)

Sok túrázó nem vezet naplót (Jachtnapló), de szerintem fontos, hogy az ember leírva is lássa az adatokat és a hajó/út/időjárási/stb. információkat. Így talán jobb döntések születhetnek.

1018 mbar, 28 fok, Szél: Bf2-3 120/140-ről, 3-4cs vitorlázok 310-re

Tegnap éjszaka egy hal leszakította a horgokat.

Reggeli: a maradék puliszka

Gyengül a szél és kisebbek a hullámok. Délelőtt pillangózok és folyamatosan kormányzok, közben kakaót iszok. Ezt szeretem!

Ebéd: paradicsom leves,

Du. gyengül a szél, egy nagy teherhajó haladt el mellettem ismét, ez is PNG felé tarthat.

06 UTC 14,290 MHz rádiózás POS(11-28S; 149-06E), 104 tmf-re vagyok a WP2-től és 90 tmf-et tette, meg az elmúlt 24ó alatt. Freddyt sajnos nem érettem, nagyon rossz volt ma a vétel. Ezért morzéban leadtam a hívójelemet és a pozíciómat. A morze kapcsolom igazából egy drót, amit néha ráhajtok a csatlakozó mag fémére, szóval néha nem tudom jól kontrolálni. Bf4-5

Este 280-ra vitorlázok 4csomóval.

Vacsora: lágytojás, keksz, margarin, hagyma,

2008.08.07. (672 nap)

Eredetileg 2 db 47 Ah kocsi akkum volt, majd Fidzsin vettem egy 100 Ah és egy 120 Ah akkut, és összekötettem őket, így most néhány hétre elég, ha takarékoskodok. Egy normál jachton általában 600Ah akku van.

1018 mbar, Bf. 4-5, 30 fok, 330-ra tartok 4-5 csomóval. Folyamatosan kormányzok pillangóban.

Reggeli: lágytojás, keksz margarin, hagyma,

Ebéd: leves

A délutáni eső miatt rossz a láthatóság. Még mindig nem látom a partot! 

06 UTC 14,290 MHz POS(10-36S; 147-13E), ami a WP2-től már csak 16 tmf.

Freddyt és Palit hallottam. Freddy által beolvasott várható szelek a köv. napokban: 19cs-19cs-21cs-17cs (ekkor érkezek).

Vacsora: bab, hagyma és keksz. Eközben delfinek úsznak el és játszanak a hajóval a naplementében, még jó hogy ködös minden, mert túl giccses már J.

Estétől csak az orrvitorla volt fent, mivel Bf.5 alapszél mellett gyakran Bf.6-os szél is befújt.

Egész éjjel esett, ami miatt igen rossz láthatóság volt. Az árbocfényem nem ég, nem túl jó… lent kimértem a 12V, tehát az árboccsúcson lehet valami gond.

Éjszaka találkoztam néhány hajóval, de egy hajnali 5-kor olyan közel jött, hogy nekem kellett módosítanom az irányomat. 

08 UTC (10-28S; 1147-48E); 12 UTC (10-21S; 147-33E);

2008.08.08. (673 nap)   Félhold     Érkezés!

IALA Buoyage System: Region PNG-ben.

Reggeli lágytojás margarinos keksszel.

22 UTC(9-56S; 147-23); 12:00 (9-41S; 174-12,6S)

Nagyon rossza a láthatóság (max.100 m), a sűrű eső miatt. 

A Bf.5-6 stabil szél miatt a tenger persze hullámos, és most kell betennem a motort a bakra a kabinból.

Basilisk passage (9-32S; 147-08E) a Sinavi reef és a Nateara reef között van. Ez a ’főbejárat’ és ezt ajánlja minden kézi könyv. 10,5 m mély és 1,5 csomós a legnagyobb árapály miatti áramlás benne. (A Padana Nahua passage-t, ami a Nateara reef keleti végén van, nem ajánlják, ehhez helyismeret kell.) A bejáraton átvitorláztam bő negyedszélben és félszélben, de a következő piros bóját már nem tudtam jó irányból venni. Nem volt nagy gáz a térkép alapján, de azért erősen megdöntöttem a hajót, a merülésem alapon 1 m, így kevesebb J.

Délután 1-kor kikötöttem a Royal Papua Yacht Club (www.rpyc.conm.pg) üzemanyag dokkjához. (09-27,9S; 147-09,1E).

A vám és a karantén kijött és elvégeztük a papír munkát. A karantén díja: 50 kina

Az itteni árfolyam:100 USD-228 kina (100 toea=1 kina)

Így végre a hajóról lekerült a sárga (Q lobogó) és hivatalosan is elhagyhatom a fedélzetet. Az Imigiration már bezárt volna, mire a reptérre értem volna. Majd hétfőn lépek be hivatalosan pecsétesen J az országba, akkor nyit.

Beszéltem a Club Managerével (Brent St. Hill), és nagyon kedvesen talált nekem egy helyett a marinában: B48. Ha nem lenne kötelező biztosításom, akkor nem állhatnék be CARINA-val a mólóhoz.

A Royal Papua Yacht Club az angol királynőé és emiatt is elég magas színvonalú (a biztosítási papíromról fénymásolatot kértek): elegáns, ami nekem kicsit idegen, mivel az eddigi marinák nagyon egyszerűek voltak, a halászkikötőkről ne is beszéljünk… Nem egy nagy marina 3 móló, kb. 150 férőhely max 20 m-es hajók állhatnak be. Dress code: sapkát le kell venni a klub házban, galléros ing és cipő (szandál nem lehetséges L, a klubban nem lehet egy szál fürdőnadrágban lenni). Van itt: étterem, bár, pokies, gyerekszoba, mosoda, tornaterem…A marinában kapott ’Visiting Yachts Information’-ban benne volt minden fontos és szükséges információ PNG-ről, de nekem semmi sem elég.

 

HAMAMAS LONG LUKIM YU – Welcome to Papua New Guine

5,130,560 ember él az országban (papua, melanéz).

Több mint 600 sziget van itt és a fősziget a világ második legnagyobb szigete.

19 tartomány: Central Providence, Port Moresby, Gulf Providence, Western Providence, Oro Providence, Milne Bay Providence, Highlands, Eastern Highlands, Simbu Providence, Western Highlands, Enga Providence, The Southern Highlands, Morobe, Madang Providence, East Sepik Providence, Sandaun Providence, East New Britain, West New Britain, New Ireland, Manus, North Solomons;  West Pacific Standard Time: UTC+10h van itt…200,000 ember lakik a főváros tartományában, National Capital District, NCD.

Több, mint 30,000 éve laknak itt emberek. Az első európai a portugál D’Abreu felfedező volt a szigeten 1512-ben. Ez után jöttek a holland felfedezők, majd a misszionáriusok és a kereskedők.

1920-től Ausztrália kormányozza a szigeteket, a második világháborúban Japán elfoglalja egy részét az országnak sok-sok harccal.

1975óta független, szept. 16.-án van a Függetlenség napja, de nagyon szoros kapcsolatban van AUS-val és a British Commonealth tagja.

Az időjárás trópusi és monszun keveréke két évszakkal (esős és száraz):

Ápril – Okt.: Laurabada (DK, passzát)

Okt.-Marc: Lahara, (ÉK, monszun)

Az angol a hivatalos nyelv, pidgin és a motu, hiri motu a három legnagyobb helyi nyelv (itt kb.800 különböző nyelv van).

A domináns vallás: katolikus, de sokan követik az eredeti kultúra és civilizáció vallását és Isteneit. Emberáldozat is szokott lenni, igaz nem túl gyakran.

Export: kagyló, kakaó (nagyon sok van és nagyon jó minőségű), kávé, kopra, gumi…

…a mély mocsaras völgyekben, az alig járható őserdőben a kőkori civilizáció legalacsonyabb fokán élnek az emberek... A kannibalizmus a 70-es évekig teljesen elfogadott volt itt, mostanában már nem, de ki tudja mi van a fővárostól messze. Egy ismerős azt mesélte, hogy az ember talpa a legfinomabb része az embernek, még a nagypapája mesélte, akinek nagy tapasztalata volt ebben.

Úgy élnek, mint 1000 éve és életükhöz hozzá tartozik a dobok, a varázslás és a mágia. Az őserőben élnek a pigmeusok (törpék).

Helyi ételek: kaukau (édes krumpli), sago, és a többi a szokásos Csendes-óceáni ételek…

Mumu-val készítik el az ételt (olyan mint a lolo Fidzsin), vagyis felforrósítják a sütőt és arra teszik rá a húst és zöldségeket. A nagyobb ünnepeken néhány száz méter hosszan vannak rakva a kövek, amiket alulról hevítenek, és rá néhány száz malacot vágnak fel.

Árak:

buszjegy a városban 30-40 toea (21 Ft)

kenyér: 2,8 kina (190 Ft)

1 óra internet 10 kina (700 Ft)

buáj – 30 toea (21 Ft)

Gyorsbüfé ételek: 80 toea – 2 kina az olcsó, de laktató ebéd (60-140 Ft)

Látnivalók: Variarata National Park, Bomana War Cemetery, National Capital Botanical Gardens, National Parliament House, National Museum& Art Gallery, Garu Hot River, t. Tavuvur vulkán (Rabaul), Sepik River,

Újságok:

Post-Courier: http://www.postcourier.com.pg/, The National: http://www.thenational.com.pg/

A hajótartályok állapota: 40 liter víz fogyott az úton és 3 l benzin. Délután és este megismerkedtem helyi fiatalokkal, Peter, Simon, Albert, Ralf… akikkel egész délután beszélgettem, amíg vártam a hivatalos embereket a fedélzetre. Majd egy szomszéd osztrák hajóról a család átjött megnézni a hajót, a jövőben hasonló úton szeretnének visszavitorlázni Európába. Adtak néhány tanácsot a köv. szakaszra J.

Éjszaka a szomszéd komphajó olasz tulajdonosával söröztem, majd éjszaka néhány sör a helyi fiúkkal is CARINA cockpitjében.

HF rádió frekik:

2182 Distress and Calling

2524 RPYC Calling and Working

4125 Distress and Calling

4146 Calling Work (night)

4483 Calling Work (day)

6215 Distress Calling6227 Working

27,84 MHz PNG Working-Yacht Races

27,88 MHz Distress and Calling (AUS)

27,92 MHz Distress and Calling (PNG)

27,95 MHz PNG Woking – Special Events

27,97 MHz PNG Intership – Powe Boats

2008.08.09. (674 nap)

Pidgin Angol (PNG szerte, közös helyi nyelv):

Hello – Hamamas long lukin yu

Igen/Nem – Yes/Nogat

Köszönöm – Tenkiu

Hogy hívnak? – Wanem nem bilong yu?

Az én nevem Áron.  Nem bilong mi Aron.

Hol laksz? – Yu bilong weh?

Nagyon köszönöm. – Tenkyu tru.

Nem köszönöm. – Sori, nogat.

How are you? – Yu orait?

Jól. – Mi orait.

Mennyi ez? – Em hamas?

Egyet szeretnék. – Mi laikim wanpela plis.

Szeretnék a Parlamenthez menni. – Mik laik go long parlamant.

Hol van a Parlament? – Parlamant istap weh?

Tudnál velem jönni? – Inap yu kam wantaim mi?

Hova mész? – Yumi go weh?

Nem szeretnék. – Sori nogat, mi less.

Tudna ebben segíten? – Plis, inap yu halivim mi wantaim dispela samting?

Mi ez? – Em wanem laikim?

Ez nagyon jó. – Em i gutpela stert!

Ez nem jó. – Em i no gut

Ezt nem szeretem. – Mi no laikim.

Kérem segítsen. – Halivim mi, plis.

Étel, étkezni – kai kai

Fotozhatok? – Inap mi kisim piksa?

 

A marinába van vezeték nélkül Internet (www.daltron.com.pg). Miután ismét elmentem az irodába (és 350 kina depositot kifizettem), kaptam kulcsot és átálltam a marina B48-as helyére. Sok emberrel megismerkedtem, pl. Geri. Ettem helyi legális könnyű drogot is: Bitunát (buáj), lime-vel és mastarddal (daka). Ettől 15-20 percig kicsit szédülsz és lazább vagy, mint az normális.

Isajas-sal délben kávéztam.

Mai munkák:

Megjavítottam a 220V-os hosszabbítót. A csatlakozóját cseréltem le, mert a sósvíz/levegő miatt már nem volt OK. Töltöm az akkukat -ezért is álltam be a marinába – ehhez is kell néhány nap nekem.

Akkuk töltése: video, ceruza-akkuk, lámpa, főakkuk, telefon (Nokia)

Új széljelző szalagok felkötések az oldalmerevítőre.

A két szerszámos ládát kitakarítottam és a szerszámaimat letisztítottam. Majd a bal középső és a jobb középső rekeszt takarítottam ki és pakoltam át.

Szárítottam a ruháimat és a vitorlákat elpakoltam, rendcsinálás, naplóírás… elszaladt a mai nap is.

Térkép rendezés: jövet a INT406 és a 82020-at használtam volna, de nem vettem elő, mert nem volt semmi Vanuatu és PNG közöttJ. .Amik most elől vannak: AUS621 Port Moresby

AUS376, 2929, 3782, 3783, 2321 Torres szoros; AUS410, AUS északi része, AUS27.Darwin

Torres szorost a térképen megvizsgáltam (kb. 150 tmf):

Bramble Cay (szirten egy világítótorony) – Bligh Entrance, ahol max. 1,5 csomós az áramlat

Innen 226,3 fok a menetirány, baloldal Stephens Is., Champbelle Is.,

Innen 224 fok a menetirány, baloldal Rennel Is (horgonyzás itt lehetséges).

Innen 208,5 fok a menetirány, baloldal Arden Is, Dove Is. jobboldal, Coconut Is. (horgonyzás itt lehetséges) baloldal,

Innen 246 fok a menetirány, Twin Is jobboldal,

Majd Wednesday Is., Horn Is. (horgonyzás itt lehetséges), Thursday Is. (itt 7csomós ellenáramlat is lehet!), Hammond Is., Goods Is.,

Torres szoros: Ausztrália és Új-Guinea között lévő keskeny tengerszoros, amely elválasztja a Csendes-óceánt az Indiai-óceántól. Sok a veszély itt: sekély víz miatt erős áramlatok, víz alatti korallpadok és korallzátonyok. Ez alapvetően az Ausztráliai keleti Nagy-korallgát folytatása.

A tengerszorost egy spanyol tengerészről neveztél el, aki 1605-ben a legendás Quiros kapitánnyal hajózott Peruból és amikor felfedezték Vanuatut visszafordult, de előtte parancsot adott tisztjének, hogy folytassa az utat nyugatnak. Torres elhajózott, s aztán már soha senki nem látta. Eltűnt valahol a tenger mélyében, de évekkel később előkerült a jachtnaplója Manilában, s abból kiderült, hogy felfedezte ezt az átjárót.

Weoldalak PNG-ről: http://www.adventureindonesia.com, http://www.pngtourism.org.pg/,

http://www.pngbd.com/travel/, www.png-tourism.com, www.surfingpapuanewguinea.org.pg

www.tourismmorobe.org.pg, www.milnebaytourism.org.pg, www.newirelandtoursim.org.pg

www.eastnewbritain.com, www.pngonline.org.pg

Repölőjáratok: www.airnuigini.com, www.apng.com

2008.08.10. (675 nap)

”I wish I could tell you about the South Pacific. The way it actually was. The endless ocean, the infinite specks of coral we call islands. Coconut palms nodding gracefully toward the ocean. But whenever I start to talk about the South Pacific, people intervene. I try to tell somebody what is steaming Hebrides were like, the first thing you know I’m telling about the old Tokinese women who used to sell human heads as souvenirs for fifty png-dollars!”

James Michener, Tales of the South Pacific

Ajánlott könyvek:

PUB160, Sailing Directions (Planning Guide) South Atlantic ocean and Indian ocean

PUB164, Sailing Directions (Enroute) New Guinea, National Geospatial-Intelligence Agency

PUB 120, Sailing Directions (Planning Guide) Pacific Ocean and Southeast Asia

PUB127, Sailing Directions (Enroute) East Coast of Australia and New Zealand

Cruising The Coral Coast, Alan Lucas

Northern  Territory Coast, John M. Knight

Pacific Wanderer, Earl R. Hinz

Reggel korán keltem és a hajó körül dolgoztam.

Mai munkák:

Vitorla pakolás, vitorla ragasztás, korlát javítás (a kézi fúróval a 3.csavarnak csináltam egy új lyukat és a másik kettőt is visszavarázsoltam.),vízvételezés, horgony-vödör javítás,

Varsányi József Zsuzsannával a Föld körül című általam sokat olvasott könyv egy része:

„- Brian Hull vagyok, a jachtom neve ’Kacsaleves’ – Duck Soup.

Hagyományos ebéddel vendégeljük meg, azzal amit mindig a kikötőben készítünk: disznósült, knédli, káposzta. Nem mondanám, hogy ebben a melegben ízlik neki, mentegetőzünk, hogy nem tarunk hideg ételeket.

- No problem, ebéd után én hívom meg önöket a jachtomra, és jó hideg ausztráliai sört iszunk.

Megtudjuk, hogy Új-Guineán volt összekötő tiszt, most boltjai és ingatlanai vannak itt.”

(1994. szept. Port Moresby, PRYC)

Délután egy úr jött a hajómhoz a marinában és bemutatkozott Brian Hull vagyok, a jachtom neve Duck Soup. Tudom, gondoltam magamban, de csak azt mondtam: Méder Áron nagyon örülök. Meghívott teára a hajójára, ahol megmutattam neki a könyvet és mondtam neki viccesen, hogy híres Szlovákiában és Magyarországon J.

Este megismertem még más hajósokat is a Duck Soup-on, volt magyar származású is köztük, aki sajnos nem beszélt már magyarul.

Vacsorára meghívtam Petert, a szomszéd hajó helyi legénységét. A Biopont fasírt neki is nagyon ízlett és Bipont tészta hagyma salátával. Szóval kis túlzással a kannibáloknak ízlik a Biopont vegetáriánus ételei. Tudnak valamit a fiúk!

Majd éjjel Internet a királyi klubból (WiFi).

Australian Maritime safety Authority: www.amsa.gov.au

Australian Reef Pilots: www.reefpilots.com.au

Torres Pilots: www.torrespilots.com.au és http://www.tsra.gov.au/

2008.08.11. (676 nap)

Reggel elsétáltam a közeli ATM-hez és 3 nap után végre ki tudtam venni pénzt. Majd elmentem a 11-es busszal a városba 30 toea. A ’fehér’ ember ezt itt nem használja, de én igen (én csóró vagyok és egyszerű). Mindenki azt mondja, hogy nem szabad egyedül kísérő nélkül mászkálni. Minden fehérnek van egy helyi kísérője, akinek gondolom ad egy kis pénzt. Esetemben, amikor azt mondják veszélyes, pl. Colonra gondolok, ahol majdnem mindenkinek volt fegyvere, amit a kokain és a szegénység miatt szinte naponta használták … itt főleg házilag gyártott fegyverek vannak.

Megnéztem a várost: kilátó; Ela strand; St. Mary’s Cathedral; a legöregebb épület itt egy kis 1890-ben épült templom (Ela United Church); kikötő, belváros.

Amikor a füves domb oldalon sétáltam le, akkor eszembe jutott, hogy a környéken is sok a mérges kígyó. Pl. tegnap egy nagyobb veszélyes mérges kígyó Brian ismerősét megharapta.

Majd 2 kináért ebédeltem (sült bárányhús tésztában kisütve) és neteztem 10 kináért (fénykép küldés a galériába).

Majd 4-es busszal 40 toea-ért elbuszoztam (Murray Barracks, 3 Mile, Boroko,Gordons) a parlamentbe majd a Nemzeti Múzeumot is megnéztem (lásd. képek a galériában). A buszvezetők vezetés közben buájt rágnak, ez a helyi drog, nem tudom ez után hogyan tudnak vezetni. (Igaz itt lámpák nincsenek.)

Múzeum:

Diprotodous – ősi PNG állat, ami kihalt persze;

Hagyományos hangszerek: kundu dob, amin Arafura kígyóbőr van vagy ring-tail possum; Bamboo Slit Drum; Coconut occarina; Water drum; Percussian Tube; Flute; Garamut Beater; Raft panppies; Friction Drum…

Ezután elbuszoztam a reptérre, ahol az Immigration Irodában 100 kina-ért kaptam egy 2 hónapos vízumot.

Délután visszajöttem a királyi klubba, ahol buájt rágtam Tommal, a helyi kikötői haverral. Majd Peterrel is beszélgettünk és kávéztunk a CARINA-ban. Ma este is Briannal teáztam a Duch Soupon.

2008.08.12. (677 nap)

Reggeltől dolgoztam a hajón. A régi fő üzemanyagtankból áttöltöttem a többi kannába 22 l.

Vanuatu és PNG között vagy3-4 l fogyott. Jelenleg: 12 l (főtank), 22 l (tank I.), 15 l (tank II.) – nem tudom pontosan mennyi olaj van benne, így keverve használom a többivel.

További munkák: a hátsó rekeszt víztelenítettem (kb. 0,5 l víz volt benne csak), a szélgenerátor talpveretébe ismét beletört egy csavar (3 mm) így kicseréltem és leszigeteltem az egészet újra és a hátsólámpa kábel melletti rész is újra szigeteltem.

Geri hozott egy létrát és azon felmászva elértem az árboc tetejét, ahol egy elszakadt felhúzó kötelet húztam le.

Peterrel és Jimmyvel teáztam délben és emellett Equatori kekszet ettünkJ.

További munkák: a jobboldali koporsó ágy alatti vizes palackokat elzáró csavart visszarögzítettem a helyére, még kint az óceánon tört el; kisebb ragasztások. Antenna ellenőrzés és szigetelés javítása.

Este elmentemmel Tomhoz.

Tom egy kommunity-ben lakik a barátaival egy komphajón az öbölben, egy kis műanyag dingivel eveznek ki és be a partra. A kommunity vagy gang, kicsit mindkettő… kb. 10ember, néhány nő és a többség férfi. Mindennap party van, buáj, alkohol és marihuana (itt ez egy nagy probléma, mivel nagyon olcsó és könnyű venni, így mindenki használja).

Megismerkedtem néhány érdekes emberrel, pl. egy aranyásó, akik befektetőt keres a földjén lévő arany kitermeléséhez. A vacsora egyszerű volt rizs és hal, a szomszéd halászhajótól is átjöttek hozzánk. Lett egy kis házibuli.

Majd miközben eveztünk ki a partra, megálltunk Irvin hajóján. Brigitta a helyi felesége behívott minket egy italra. Igazából nem kívántam a rumot, de Irvinnal akartam beszélni, így bementünk, és kb. egy órás beszélgetés lett belőle. Irvin itt lakik PNG-be már 23 éve, itt dolgozik és meg is nősült, egyszerűen él, ahogyan a helyiek. Még Csehszlovákiából disszidált 60-as évek végén Kanadába, majd onnan Ausztráliába. A Csendes-óceánon vitorlázott mielőtt letelepedett itt. Az életéről könyvet is akartak már írni…

Vannak ’fehér’ emberek szigeteken néha-néha ’elbújva’, úgy élnek, ahogy a helyiek: egyszerűen és szegényen. Valami miatt ezt az életet választották. Ha találkoznak újságíróval, akkor, azok mindig könyvet akarnak írni ezekről az emberekről.

Késő este értem vissza a hajóra.

2008.08.13. (678 nap)

Reggel elbuszoztam a városba netezni és a postára . Majd el meglátogattam a botanikus kertet, ahol iskolás gyerekek magyarázták és mutatták meg a kertet, azután a 2. világháborús emlékművet néztem meg. Az emlékmű kertésze, James adott sing-sing helyi gyógynövény kisebb megfázásra. Majd kifele menet Tonyval, egy kisebb bolt tulajáéval ismerkedtem meg, akivel buájokat rágtunk és beszélgettünk a helyi viszonyokról. Délután visszabuszoztam a városközpontba majd a PRYC-ba.

Este egy helyi átjött és együtt vacsoráztunk.

Érdekesség: 2007-ben jelent meg a mobil, addig szinte senki nem használt telefont. Szóval ez nagyon új! A TV a 90-es években jelent meg itt, ami szintén nagy sokkot okozott a helyi emberekben: kinyílt a világ… Azóta van például csók, azelőtt nem csókolóztak J.

A hegyekben az emberek kőkorszaki szinten élnek, de a kő eszközeik nagyon profik, mivel itt hosszabb volt a kőkorszak és sokkal ügyesebbek J.

2008.08.14. (679 nap)

Csak előre vitorláznak a jachtosok és mindig nyugat felé. Senki nem mehet ’vissza’, ez a filozófia, a vitorlázási és utazási személete bizonyos emberekben. Soha nem fordulni vissza.

Reggel elmentem Helen-nel a két nagy helyi piacot megnézni: Koki és Gordon. A halpiac a szokásos és a zöldség/gyümölcs/minden is a szokásos. Ez az egyik legpiszkosabb ország, ahol valaha voltam, de engem nem zavar. A piacok extra koszosak és persze tele van zsebessel és egyéb bűnözői elemekkel, ami szintén nem zavar, mert Helen helyi és mindenkit ismer. Így könnyebb, mint egyedül. Majd elmentünk hardver üzletekbe, kellett vennem szikiont (30 kina) és szigetelő szalagot (3,5 kina). Kötelet nem találtam, de nem is annyira fontos talán. Majd egyedül elmentem a Michael Somare Könyvtárba, ami a PNG Egyetemen van a Waigani Campusban. Itt volt egy kis PNG gyűjtemény és itt a nagyelőadóba beszélt az ellenzék vezetője a történelmi változásokról és az elmúlt 15 év folyamatairól vagyis a polgárháború utáni időszakról angolul. Ebéd a piacokon helyi ételek: sült kaukau (helyi gyökér), füstölt hal és kókuszos seigo desszertnek. Ezek itt nagyon finomak és nagyon olcsók!

Délután visszamentem a hajóra kicsit a hajó körül dolgozni.

Majd Ralfi és a bátya átjött és ittunk egy kávét és beszélgettünk. Elmondta a Liljeblad Passage kijárat sajátosságait. Ezt a kijáratot fogom használni kifele menet. Ezután elvitte a ruháimat és a hálózsákomat kimosni. Köszönöm!

Éjszaka neteztem. Az Indonéziai vitorlás engedély nem egy egyszerű dolog…

 

Yacht Wine

1 part fruit&juice (1 gallon – 4 liters) (canned fruit – 5 cans for 20 l wine), pears, apples, grapes, peaches, mulberries, kiwi or fruit juice works well, use 10 l for 20 l of wine

4 parts CLEAN water (4 gallons – 16 l)

6-10 lbs sugar (4-5 kg)

1 tablespoon wine yeast (regular yeast OK.)

Use ripe or overripe fruit. Can use lemon, limes oranges, squeeze the juice out. Can use the juice of young drinking coconuts, mangos, canned fruit or fruit juices. Try to avoid anything that might have additives or preservatives. Mash the fruit and juices together.

Sterilize the brewing jug by pouring boiling water inside or use sterilizing solution. Always keep everhing you use as clean as possible and wash with boiling water before using.

Put fruit and juice into brewing jug.

Boil 1 to 2 liters of water and dissolve the sugar in it. Add to brewing jug.

Wait until mixture cools down to lukewarm then add yeast and set airlock cap in place. AIRLOCK! This is what makes your wine taste good!

For an airlock system, you must be able to make airtight steal on your container. This is absolutely necessary to produce a good tasting wine. You must lead a tube out of top of your container and into a small bottle part full of water which sits next to the brewing jug. Make sure the tube in the brewing jug does not touch wine level. This allows the fermentation gasses to escape WITHOUT allowing air to get into the container. The bubbling in the small bottle will be a lot for the first few days then will slow down. The wine will be ready after at least 3 weeks, maybe as long as 5to6weeks. Don’t bottle wine until the bubbles stop. Be sure to sterilizing all your bottling equipment first. Strain through fine mesh strainers or siphon from jug. Discard fruit and yeast residue.

 

Ginger beer ( 2gallon, 8 l)

4 Tsp dry ginger or grated fresh

2 LB (1 kg) sugar

1 Tsp citric acid or juice of 1lemon

2 Tsp/1 pkt beer yeast

2 gallons/8 l of water

This can be drunk right away if wanted but all beers improve with aging.

Dissolve all ingredients except yeast in 0,5 gallon (2 l) of boiling water top up with enough cold water to make 2gallons.

When the temperature is below 75F add yeast&fit the fermentation lock.

Let ferment for2-3 weeks until bubbling slows or stops.

Sterilize bottles (plastic soda bottles good) with sterilizing solution (powder available at Chemist)

Add 1 Tsp sugar to 5-600 ml bottle (2 Tsp for 1-1,25 l)

Fill, cap-tight, shake to mix.

Let stand until bottles ate tight,2-3 weeks.