Pápua Új Gunea

2008.08.15-29

2008.08.15. (680 nap)

Ezt a lapot elvesztettem így egy hónap után fejből emlékek alapján írtam mi és hogyan is történt.J

De. munka a hajó körül, majd vásárlás a városban.

Du. kiálltam ma horgonyra, mivel az 10 kinával (kina: Pápua Új Gunea-i pénz) olcsóbb, mint a marina, majd visszaálltam, mivel egy kedves barátom kifizette a számlát néhány napra.

A kikötőben ma is megismerkedtem néhány hajóssal: brazil, francia. Beszélgettünk a hajókról, a vitorlázásról és a Torres szorosról…

A mai rádió-próbán sajnos nem hallottam Freddyt.

Majd Gábor, egy itteni magyar, meghívott vacsorára Királyi Jacht Klub éttermébe. Este a helyi haverokkal lógtam a környéken majd később a klubban.

2008.08.16. (681 nap)   Telihold

Reggel 8-kor Faye kivitt a Gordonra, ahol a helyi távolsági busszal utaztam a dzsungel széléig Kepivel (és vissza az időbe). Kepi jó barátom és a szülőfaluját szeretném megnézni. Ez csak 4 óra volt, innen motorcsónakkal a folyón lecsurogtunk. Az utazás itt 20 % várakozás. Nem is foglalkoznak szervezéssel, emiatt a dolgok önszervezésűek itt, ami nem gond, de több idő J. 20 % pihenőidő vagyis a megállóban buáj rágás, étkezés és WC (a réten).

A motorcsónakkal is megálltunk legalább 4 helyen 1 óra alatt…

A folynál és a dzsungelben sok a szúnyog, a malária itt veszélyes. A falusiak mind megkapták már.Szerencsére a közelben van egy kis patika, ahol lehet kapni gyógyszert és így emiatt már nem halnak meg az emberek.

A 60-as években itt több misszionáriust megöltek és meg is ettek (főzték), de utána a legtöbb környező falu befogadta a katolikus vallást (United). Vannak Bibliák a helyi nyelveken (elég sok nyelv van itt). A falu chief szisztéma a 80-as években szűnt meg, így már a chief háza sincs meg.

A varázslást hivatalosan beszüntették, de az idősebb generációnak van még tudása és titokban használják is. Én tudom (de inkább nem írom le), hogyan lehet ezeket az embereket megismerni. Könnyű egy kis tapasztalat után.

Késő délután értünk a faluba, ahol megismerkedtem Kepi családjával és szomszédjaival. Vacsora: seigon és halak a folyóból. Saigo: helyi étel, a saigo pálmát lereszelik, majd a napon szárítják néhány órát. A halat legtöbbször füstölik. A tradicionális kenukon kimennek néhány napra horgászni (néha hálókkal) és a kenun raknak tűzet (homokkal szigetelik le)

Este ismerkedtem a ’falu éjszakai életével’ a helyi fiatalokkal.

2008.08.17. (682 nap)

Délelőtt sajnos lekéstünk a templomot, helyette bejártuk a falut. A tengerparti falu egy részét elöntötte a tenger, a globális felmelegedés miatt itt is emelkedett a tengerszint. Így a falu fele már elköltözött a parttól távolabbi védett földekre.

Sokat fényképeztem, mivel mindenki akart fényképet. Még soha nem fényképezték őket … Így könnyen ment az ismerkedés (nekem amúgy is könnyen megy). Egész nap a falusiakkal mászkáltam: délelőtt a faluban, délután meg a tengerparton és a folyóparton. A fiatalok kíváncsiak voltak rám és én is rájuk.

Délutántól estig a falusi fiatalokkal buli, zene és ’home bru’ (házi pálinka). Minden vasárnap ez van itt.

2008.08.18. (683 nap)

Sajnos délelőtt nagyon esett az eső, így csak később tudtam kimenni a kertbe. A kertben egy nagy zsák bitunátot és más gyümölcsöket szedtünk. A bitunát szedés nem könnyű, egy hosszú pálmára kell felmászni. Wokszi, az egyik legkedvesebb falusi, nagyon gyors és ügyes volt ebben. Később elmentünk halászni folyóhoz és vadászni a dzsungel szélére.

A dzsungel nagyon sűrű és szúrós, de számomra a hosszú és hihetetlen keskeny instabil hidak és a rengeteg szúnyog okoztak nehézséget.

Találkoztam a szomszéd falusi bandákkal és néhány bitunátot elrágtunk együtt.

Később kaptam a vendéglátó családtól (Kepi unokatestvérei) egy ajándék medált tele varázslattal.

Ez a fajta falusi élet teljesen más világ, máshogy gondolkoznak és egy teljesen más civilizációban élnek. Talán az egyetlen, ami még van a ’nagy közös globális környezetszennyező erdőpusztító túlnépesedő háborúskodó felhalmozó anyagias stb. közös civilizáció’ mellett. Jellegzetessége igen röviden: a mezőgazdaságuk nagyon egyszerű és nem terjeszkedő - őskori; a hangulata kellemes békés és időtlen.

Vannak a hegyekben a kőkorszak szintjén élő emberek. Az én véleményem, hogy ezt nem a mi civilizációnk mércéjével kell mérni. Mindenki hasonlít és viszonyít valamihez, de ebben az esetben nem szabad. A hegyekben élni igen egyszerűen és teljesen szabadon szerintem egy kellemes élet.

2008.08.19. (684 nap)

Kora reggel kosarat készítettünk (lásd galéria) tradicionális módon. Gyorsan és egyszerűen megy, de néhány hét után újat kell csinálni, mert eltörik.

Később (9 fele) búcsú a falutól. Nagyon kedvesek voltak velem, néhány család adott ajándékot is (cukornád, kókusz, papaya, bitunát, seigo). Ennek egyik oka az volt, hogy én voltam az első fehér a faluban, vagyis ’nem láttak még fehér embert buájt rágni’.

Majd a hajóval és teherautóval (PNW) ismét fél napot utaztam a fővárosig.

Útközben néha ettem helyi ételeket, például hernyót, buájt és halat.

A PNW itt a távolsági busz, ami egy kis teherautó busszá alakítva. 35-40 ember utazik hátul a csomagokkal. Van aki áll, van aki csimpaszkodik/csüng, és van aki a ponyva tetején ül a csomagok egy részével… Minden hely maximálisan ki van használva. A jegy ára 30 kina.

Faye és a férje kijött a Gordon állomásra és visszavittek kocsival a Királyi Jacht Klubba.

Este pakolásztam a hajóban, naplót írtam és Ralfival meg a többiekkel beszélgettünk a varázslásról. Ez itt a központi témám.

2008.08.20. (685 nap)

Reggel útvonaltervezés és széltérképek elemzése. Irvin adott néhány könyvet a hosszú útra és Geri adott néhány PNG (Pápua Új Gunea) zenét, majd netezés a városban. Sajnos túl szeles idő várható 30-35 csomó vagy fölötti, lehet, hogy várnom kell. A túl szeles idő a Torres szorosban CARINA-val nem egyszerű.

Délután neteztem a városban (1 óra-10 kina), majd vissza a Királyi Jacht Klubba, ahol az árbocfény kapcsolóját kiiktattam (valószínűleg fent van a hiba az árboc-csúcson).

A hajó indulásra kész!

Este a Nicole nevű spanyol vitorláson vacsoráztam Kurttal és Elena-val. Kurt egy nagyon jó gitáros, kiadott egy CD-t is: Captain Kurt: My songs from the Sea. 70 éves, de a mentalitása egy húszévesé. Az oka a tengeri levegő és tengeri élet. A spanyol hangulat nagyon kellemes volt, teljes mértékben élveztem.

2008.08.21. (686 nap)

Reggel bementem a városba netezni (10 kina) busszal (0,3 kina). Majd vásároltam élelmiszereket az útra (40 kina).

A hajó alját tisztítottam 2-3 órán keresztül, mivel sok volt rajta a kagyló, alga stb.

A custom ma nem akart kijönni és nem lehet személyesen elmenni kijelentkezni az országból. Szóval holnap reggel 9 körül jönnek ki. ’PNG time

Kisebb javítások, majd Ralfal kimentem a környékre a motorcsónakjával (100 HP).

A jacht melletti településre sétáltam el, James egy helyi ismerős lakik itt. Nagy a kontraszt a helyiek életminősége és a fehéreké között. Egy teljesen más világ!

Este a helyi, kanadai, francia és ausztrál vitorlázókkal söröztem a Királyi Jacht Klub teraszán. Közben az olimpiát is néztem, mivel ma este volt a magyar női vízilabdacsapat a döntője, Sajnos a magyar válogatott elvesztette a meccset, de azt gondolom, hogy az ezüst néha fényesebb, mint az arany. Szóval: Hajrá magyar olimpiai csapat!

2008.08.22. (687 nap)

Délben kijött a vám, de nem találtam az útlevelemet, így kis időt kértem. A teljes hajót átnéztem, de ekkor sem találtam meg. Elég rossz kedvem lett ettől. Itt nincs magyar követség és az itteni emberek nem elég rugalmasak ebben a kérdésben.

Délután visszamentem az Internet Kávézóba és ott volt!

Ismét hívtam a vámot, de persze nem akarnak ismét kijönni és húzzák az időt. Az én egyik titkom a végtelen türelmem a hatóságokkal szemben. A hatóságok nem minden esetben jó velejárója a civilizációnknak.

A városban még egy utolsót vásároltam, minimális zöldség és gyümölcs. Majd délután Péter a szomszéd légkondíciós jacht legénységével a néztük az olimpiai versenyeket. Sajnos most nem láttam magyarokat.

Este a Királyi Jacht Klub melletti településre mentem ismerősökhöz, ahol bitunátot rágtunk és beszélgettem egy városi tanácsnokkal, többek között Port Moresby jövőjéről. Majd a helyi gengszterekkel, ’Big Boy’ sétáltam végig a sötét és veszélyes kis utcákat. Néhány érdekes emberrel, rasztával, beszélgettem is. Majd megismerkedtem Lilivel. Késő este filmet néztünk a hajómon.

 

Pápua Új Gunea, Port MoresbyTorres Strait, Thursday Is.

(400 tmf, 6 nap)

2008.08.23. (688 nap)

Körülbelül 600 kina volt a marina költsége két hét alatt. Sajnos nem akartak nekem kedvezményt adni, mivel kicsi a hajó vagy csupán azért mert ’látják’, hogy TINY vagy This Is Not Yachting. Ennek egy részét egy itteni barátom fizette ki J.

Indulásom előtt véletlenül találkoztam Ratoossal, egy helyi spirituális festővel, akivel már vagy tíz napja beszéltem a kabin-rajzok témában. Most indulásom előtt 30 perccel elkezdet rajzolni a kabinomba PNG akore-ket: Kauri, Huarava, Havari és Kaikara az óceán fia. Ezek a négy égtáj fiai, akik védik a helyi hajósokat és halászokat az óceánokon. Nem a helyi Istenek, nehéz fordítani és magyarázni, de a legegyszerűbben fogalmazva védőerők. Reggel 11-kor indultam a Királyi Jacht Klubból. A bejártat után megálltam Iván és Brigitta hajójánál és elbúcsúztunk egymástól. Majd a Duck Soup jacht Brian-nel a kormánynál elhajózott mellettem. Fényképeztük egymást és elbúcsúztunk. Ők egy kis helyi vitorlásversenyre mennek a közeli szigetek között a PRYC szervezésében.

1,5 óra motorozás után elértem a Basilisk passage-t. Eleinte a Liljeblad passage felé akartam volna menni, de a szokásosnál gyengébb szembe szél miatt a nagyobb átjárót választottam. Térkép: AUS621

Innen 270 irányra 200 tmf-re van Barmble Cay, a Torres szoros bejárata. 1009 mbar, 30 fok, Bf.3 szél 150-ről, 270-re vitorlázok 3 csomóval és teljes vitorlázattal. A reggelim helyi péksütemény.

16 LT (06 UTC) 14,290 MHz rádiózás. POS (9-36S; 146-58E), 184 tmf a Barmble Cay.

A rádió hívásomra nincs válasz egyszer hallottam valakit, de nagyon gyengén és nem is értettem. 17 LT (7 UTC) most sincs rádió kapcsolatom...

Este teljes vitorlával 3 csomóval 260-ra tartok. Később erősödik a szél Bf.5-6, így a nagyvitorlát gyorsan le kell vennem. Erősödő szél, eső és igen rossz láthatóság. Jönnek mögöttem a sötét felhők…

Vacsora: kenyér, marha konzerv, péksütemény.

2008.08.24. (689 nap)   Félhold

1017 mbar, 28 fok, Bf.4 140-ről, hullámos tenger,

Reggel a nagyvitorlát ismét felhúztam. Reggeli: chips és közben olvastam egy kicsit.

De. kormányoztam. Esők folyamatosan és szép teljes szivárványok körülöttem. A tenger nagyon hullámos…

Fáradt vagyok és nagyon szomorú, mert el kellett hagynom PNG-t.

Ebéd: kenyér, a tegnap esti marha konzerv maradéka, paprika, paradicsom

Délután az eastern Fields reef mellett hajózok el, ez egy 24 tmf hosszúm reef (zátony).

Du. kicsit aludtam, mert fáradt voltam, így éjszaka tudok jobban koncentrálni, ’ügyelni’.

16 LT (06 UTC) 14,290 MHz rádiózás, hallottam Freddyt és ő is engem nagyon gyengén és igen rövid ideig volt kapcsolat. Az időjárási infok: DK 20-25 cs.

POS (09-30S; 145-32E). 98 tmf a Barmble Cay és 86 tmf-et tettem meg 24 ó alatt. 280-300-ra tartok 3-4csomóval.

Este Bf.5-6, így a nagyvitorlát ismét leszedem. 3-4 csomóval 290-re tartok. Néhány madár követ engem, majd le is szállnak a hajóra.

Vacsora: noodles

Éjszaka az ügyeletet átadtam a madaraknak, legalább kicsit dolgozzanak, ha már itt vannak.

Éjfél: erősödő szél, orrvitorla le és vihar orrvitorla fel.

Erősödő szél egyre nagyobb rövid hullámok, melyek 1-2 alkalommal a kabinba is becsaptak. A plexi átlátszó ajtómat elvesztettem néhány hónapja, így néha nyitva kell hagynom az ajtót.

2008.08.25. (690 nap)

1016 mbar, 29 fok, Bf.5-6 DK, 3-4 csomóval 270-re vitorlázok egy vihar fokkal.

POS (9-06S; 144-40E)

Reggeli: bárány konzerv, kenyér, paprika, paradicsom.

10 után végre kisütött a nap. Minden vizes a hajóban: a vízhatlan kívül-belül, hálózsák és pokróc. Sajnos a becsapó hullámok miatt nem tudom ezeket szárítani.

Délkörül a Portlock reef mellett vitorlázok el.

Mai könyvem: E.G. Perrault: The twelfth Mile. A témája hurrikán, tsunami és közben egy orosz kémhajó kalóztámadása. Jó téma, ehhez képest az én helyzetem kényelmes.

13 LT 1/3 nagyvitorla fel (a legkisebbre reffeve). Bf.6-ban ezzel stabilabb a menet. Az autopilot nagy szél és nagy hullámok esetén használhatatlan, ezért ilyenkor kézi kormányzás dominál. Bf.5 körül az autopilot OK, de ha a hullámok nagyok, akkor folyamatosan nyomják össze-vissza a hajót, szóval vagy csökkentem a sebességet vagyis a vitorla méretét vagy kézzel kormányzok.

15 LT: 2/3 nagyvitorla, nagy hullámok és folyamatosan változó erősségű (pöffös) szél.

16 LT (06 UTC) 14,290 MHz rádiózás. Freddyt hallottam (4,0). Az időjósok szerint K,DK 25 csomós szél várható. POS (9-12S; 144-22E). 28 tmf-re vagyok Barmble Cay-től. 70 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 órában.

Az antenna koax kábelének a csatlakozójánál a forrasztás letört. A javítás miatt a rádiózásnál 10 percet késtem.

Este East Cay reef, Tot reef mellett hajózok el, innentől 1-5 csomós áramlás van az árapálytól függően!

Este növekszik a hajóforgalom, két nagyhajó is a közelemben ment el. Ők nem látnak, mivel az árbocfényem nem ég és a radarreflektoromba sem nagyon bízok. Szóval nekem kell figyelnem rájuk.

19:30 LT: A kabinba pihenek, autopilot vezeti a hajót, csökkentett vitorla és nagy szél, rövid nagy hullámok.

Sötét van. Arra ébredek, hogy történt valami. Aludtam és valami történt! Kabin fény fel, majd gyorsan kibújok a kabinból. Az autopliot leesett a kormányról, emiatt a hajó felment szélbe és a vitorlák hangosan lobognak. Nem találom a két vödröt, amik a cockpitban voltak, az üzemanyagtank a vízben csak az üzemanyagtömlő tartja. A motor lába a vízben, a cockpitban a kötelek összevissza, a hajóban mindenhol víz, az egész konyha a navigációs dobozon vagyis a másik oldalon, a jobboldali rekesz szinte csurig van vízzel, a középső rekesz szinte félig. A többi rekeszt most nincs is időm ellenőrizni, minden össze-vissza és minden vizes… MI TÖRTÉNT? Minimum 100 l víz. Vizes a hálózsák, a pokróc, a ruháim, a vízhatlan, a gázfőző lóg a gázcsővön.

A hajó egy nagy hullám miatt ’megborult’, kb. 80-90fok vagyis az árboc szinte a víz alatt lehetet, ekkor ami nem volt kikötve a cocpitben, az elveszett. A mentőtutaj mindig ki van kötv.

Harminc percen át ellenőrizem a hajót és próbáltam rendet csinálni, de csak egy olyan szintű rendet, hogy tudjam a hajót biztonságos szinten kontrolálni. Eközben újból irányba álltam és felvettem az utazó sebességemet.

Tanulságaim:

1. Ilyen esetekben a normál ajtót be kell tennem
(ha nem is látok ki rajta, de legalább nem lesz minden vizes, a hajó nem telik meg vízzel).

2. Mindent ki kell kötni a cokpitban Bf.6-tól.

Éjszaka növekvő hajóforgalom, két hajó ismét közelembe ment el, ezért 30 percenként felkelek ellenőrizni a forgalmat. A rossz a láthatóság miatt a közeli világítótornyot sem látom. Gyengül a szél, 01-kor felhúzom a 2/3 nagyvitorlát. Hajnali 3-kor a Torres szoros bejáratánál vagyok, Blight Entrance.

Elkezdek bevitorlázni a Torres szorosba, ami az egyik legveszélyesebb hely a világon. Jellemzően szeles, átlagban 25 csomó, de gyakori a 30 csomós szél is; erős áramlatok, helyenként 7-8 csomó; sok zátony, amik nincsenek mindig kivilágítva; nagy hajóforgalom; sekély ezért a hullámok rövidek, de nagyok vagyis kellemetlen… inkább nem sorolom tovább!!

Torres szoros:

Arafura tenger és a Koral tenger közötti csatorna. A főkikötő Thursday Island az ausztrál oldalon, Daru Island a PNG oldalon. Fő iparág itt a teknős és a homár. A függetlenségi mozgalom elég erős, de még a szövetségi kormány dönt itt.

Bramble Cay: nevét egy 1800-as évekbeli hajóról kapta, melynek kapitánya Lieut C.B. Yule a térségben térképeket készített.

Booby Island: sok itt a barlang és sok spanyol aranyat találtak már itt. Van olyan elképzelés, hogy sok spanyol kincs van ezen a részen elrejtve.

Térkép készletem a térségről: 2929,2321,AUS376, 3782, 3783

2008.08.26. (691 nap)

1015 mbar, 27 fok, Bf.5-6 DK, 260-ra vitorlázok 4 csomóval,

A Torres bejáratánál maximálisan 1,5 csomós áramlat van, később majd erősödnek az áramlatok.

08 LT: 10 tmf-re van Stephens reef Ny-i csücske (09-30,4S; 143-29,6E). Erősödő áramlás, félszéllel vitorlázok. 08:30 LT-kor már látom a szigetet. Jó horgonyzóhely itt: 9-32,2S; 143-30,2E.

Reggeli: csirke konzerv, keksz, paprika, paradicsom és multivitamin,

De. kedvező áramlatok, majd du. kedvezőtlen.

Reggel kimertem a tegnap éjszakai bejött víz 70%-át és a rendet egy elviselhető szintre emeltem. A szerszámokra és a konyhára koncentráltam. A HF rádióm is vizes lett teljesen letöröltem, nem tudom jó-e még egyáltalán.

11-kor Cahampbelle mellett vitorlázok el. Jó horgonyzóhely itt: 09-33,0S; 143-29,5E

Bf.5-6 -> fock, 2/3nagyvitorla. A hajó túlterhelt, az árboc is erősen remeg, de most fontos a maximális sebesség, mivel a motort nem tudom használni a hullámos tengeren, a külmotor propellere soszor nem éri el a vízszintet …

12:00 (9-32,9S; 143-27,1E)

3-4 csomóval vitorlázok Rennel sziget felé.

13-kor Dalrymple sziget Ny-i felén vitorlázok el.

Bf.5-6 DK a szél és én 3-4 csomóval 220-ra vitorlázok félszélben. Nagyon hullámos a víz.

Ebéd: csirke konzerv, keksz, paprika, paradicsom és multivitamin

13:30 Keats Is. baloldalán vitorláztam el.

14:30 Mursden Is. baloldalán vagyok, Rennel 7,5tmf-re van.

16 LT,17 LT nem tudok rádiózni, folyamatosan navigálnom kell. Sok a zátony a környéken és a szél is változékony.

A Rennel sziget előtt a parti őrség egy motoros hajója VHF rádión (16 csatorna) meghívott. A hajó és az én adataimat kérdezték, majd engedélyt adtak az éjszakai horgonyzásra Rennel sziget mellett, de hozzátették, hogy partra lépni tilos. (Az ok, hogy még nem léptem be hivatalosan az országba, ’check in’ után lehetséges a sziget megtekintése.)

17:30 LT Horgonyzás Rennel I. ÉK felén. POS (9-46S; 143-15E), 80 tmf-et tettem meg 24 óra alatt. Horgonyzás után lemerültem ellenőrizni a horgonyt a homokos talajban. Ezt minden horgonyzásnál megteszem. A mélység: 5-6 m és sok a nagy hal J.

Rennel Is. a legjobb horgonyzóhely a környéken, Blight Entrance-től 60 tmf-re van és sok vitorlás megáll itt pihenni és megvárni a kedvező áramlást.

Vacsora: noodles, egyszerű, finom és gyors. Desszert: papaya.

Ritkán írok ilyet: végre egy jót aludtam!

2008.08.27. (692 nap)

Vannak olyan hajók, amiket horgonyzásra terveznek. A vicces az hogy ez soha nincs kimondva, de a tervezés koncepciója: ’jó horgonyzó hajó’…

1018 mbar, 28 fok, Bf.5-6 140-ről, erős rövid hullámzás. Innen Thursday Is. 80 tmf, ami nekem sok, ezért valószínűleg valahol előtte a következő éjszaka is horgonyzok.

Indulás szürkületben 6 után, 2-3 csomóval 200-ra tartok.

Az éjszakai horgonyzás több ok miatt fontos:

1. Nincs részletes térképem a térségről.

2. Nincs minden zátony kivilágítva, csak a ’főútvonal’ (General N.East Channel) mentén a főpontok. Én könnyen elsodródhatok és ekkor nagy baj lehet.

07 LT POS(9-48,1S; 143-13,6E)

07:30-kor Cayak Is. mellett vitorlázok el.

Délelőtt eső, rossz láthatóság és emiatt minden vizes. A horgony a cockpitban van vész esetére, így szükséges esetén bármikor azonnal tudok horgonyozni. Arden sziget előtt erős az áramlás, így 5-6 csomóval vitorlázok!

08:10 LT Arden mellett vagyok, POS (9-51,6S; 143-09,8E)

Reggeli: keksz, májkrém konzerv, paprika, paradicsom, banán

Robert szigetet nem tudom tartani az áramlás miatt, Dungeness reef felé sodródok. 4-5 cs 230-ra. Az iránytű szerint 190-re tartok, ez az áramlás miatt van.

09 LT csökken az áramlás, 4,5 cs 225-re

9:00 LT POS(9-54,3S; 143-07,7E)

10:00 LT POS(9-56,8S; 143-05,2E), Dove sziget tőlem DK-re, az áramlat közel vitt hozzá.

Itt van egy jó horgonyzóhely vész esetén: 09-59,6S; 143-02,2E.

A köv. cél Coconut Is. K felé.

A még Fidzsin kapott régi ajándék HF rádió teljesen vizes lett a Torres előtti megbillenésen, később teszteltem és nem működik, bele néztem, de túl sok vizet kapott és javíthatatlan. Ez rádió csak a 28 MHz-es hajós frekvenciákat tudta.

Arden után az áramlás teljesen megőrült: a GPS 9-11csomós sebességet mutatott ÉNy, majd az ellenkező irányba…

11:00 POS(10-00,8S; 143-04,0E)

11:30 Coconut Is. mellett vitorlázok el, itt sok a zátony ezért tartani kell a távolságot. A szigeten láttam azért a kis falut. Jó horgonyzóhely itt: 10-02,7S; 143-04,4E vagy 10-02,8S; 143-03,7E. Rennel óta 21 tmf-et tettem meg.

12:00 POS(10-03,8S; 143-01,9E)

Ebéd: keksz, májkrém, paprika, paradicsom

12:30 a baloldalon már látom Richardson reef-et. Körülöttem mindenhol zátony, ezért folyamatos figyelem szükséges!

13:00 POS(10-07,2S; 143-00,3E), erősödő szél Bf.5-6, negyedszéllel egy normál fok és 2/3 nagyvitorla, túl terhelt hajó, remeg az árboc folyamatosa, ismét a határon vagyok.

14:00 POS(10-10,2S; 142-59E), 3-3,5 csomóval 220-ra vitorlázok.

Emellett rossz a láthatóság és folyamatosan becsapnak a hullámok.

Bet reef világítótorony jobboldalamon, majd Sue sziget is látható később.

15:00 POS(10-13,3S; 142-57,5E)

16:00 POS(10-16,6S; 142-54,7E), Poll sziget a jobboldalamon halványan látható.

17:00 POS(10-18,6S; 142-53,3E)

18:00 POS(10-19,9S; 142-49,8E) Kirkcaldie reef Ny-i oldalán horgonyzok le éjszakára egy halászhajó mellett, estefelé persze átjöttek beszélgetni. Miközben a horgonyt ellenőriztem szokás szerint ismét sok nagy halat láttam. A fenék itt korallos, amit nem szeretek, mivel a horgonyom jobban tart iszapban, homokban. A láncot is eltörheti a korall, ha beleakad és nagy a szél, Hallottam esetekről, amikor egy hajóskapitány elvesztette 3,5 ujját horgonyzáskor!

Vacsora: noodles és csirke konzerv

Este ellenőrizem az árapály táblázatomat és készítettem egy szokásos útvonal tervet.

Felírtam vagy húsz WP-ot, és több útvonal lehetőséget is számba vettem, ha ’utolér’ egy rossz áramlás. 47 tmf-et tettem meg Rennel Is.-tól és vagy 40 tmf innen Thursday Is.

2008.08.28. (693 nap)

1020 mbar, 28 fok, Bf.5-6,

Indulás 6-kor. Nem tudtam kivenni a horgonyt, így be kellett mennem a vízbe és kézzel kiszabadítani.

Napfelkelte előtt a szürkületben, amikor az óceán és a halak ébredeznek, ilyenkor a legjobb a búvárkodás, úszás. Ilyenkor együtt ébredek az óceánnal, és ettől az érzéstől közelebb érzem magam hozzá és ez jó!

A szomszédos halászhajó nem sokkal utánam indult és órákig egymás mellett hajóztunk, amíg én 5-6 csomót tudtam tartani vitorlákkal.

7:40 LT POS(10-22,5S; 142-43,5E), Harvey Rocks jobboldalamon.

8:40 LT POS (10-24,2S; 142-38,4E), 5-6 csomóval vitorlázok 240-re.

Fok és 2/3 nagyvitorla, a teljes nagyvitorla egy óráig volt fent, de utána muszáj volt reffelnem.

9:50 LT POS(10-26,2S;142-32,7E), egy nagy jacht vitorlázott el mellettem, Tramontana S/V, AUS, Phil&Fay. Fényképeztük egymást, mivel jó szél volt és mindkét hajó látványosan ’vágtatott’.

11-kor elhagytam Twin Is.-ot. 11:00 LT POS(10-28,6S; 142-27,3E).

Twin Is. horgonyzóhelye: 10-27,6S; 142-25,9E

Stephens Is.-tól kezdve elég sok a parti őrségi motoros, helikopter és repülő, igen komoly erők vannak itt. Az oka a PNG-AUS közötti kábítószer és fegyver csempészet, valamint az indonéziai illegális halászat.

12:00 LT POS(10-31,3S; 142-21,6E), Tuesday Is. mellett vitorlázok.

Egy teknőst majdnem elütöttem, de még időben lebukott.

Sok teknőst láttam itt. A víz csodálatosan tiszta, kellemes vitorlázás, igaz az áramlás ismét erősödik. Sietnem kell, mert du. ellenáramlat lesz!

14:00-kor lehorgonyoztam Thursday Is. kikötőjével szemben. Az összes jacht a Horn Is. öblében horgonyoz, de én amikor megkérdeztem a Cost Guard motorost tegnapelőtt a Torres szorosban, ők azt válaszoltál, hogy ide kell jönni. Ezért vagyok itt az abszolút nyitott hullámos (plusz erős áramlás) horgonyzóhelyen.

Így keltem át a szoroson

VHF rádión beszéltem a Custom-mal, akik 10 perc után már mellettem voltak. A quarantine tisztviselő, Jospeh a hajóra is jött. Elkobozott néhány bambuszt, mivel férget látott benne és az utolsó hagymámat. A custom tisztviselő nem mert a hajómra jönni… Joseph eléggé szenvedett, sőt 5 perc után tengeri beteg is lett! Carina kicsi és a nagy rövid szembe hullámok erősen dobálták. A quarantine díja 240 AUS dollár volt, amit kicsit soknak tartok, de itt alkudozni nem lehet, ez nem Vanuatu J.

Rádiózás 06 UTC 14,290 MHz Freddyt gyengén hallottam, de ő engem nem. 07 UTC-kor senkit nem hallottam. Vacsora: zöldséges krém leves Tahitiról, csoki, a jacht kefirem, alma.

Sajnos ma leégtem, elfelejtettem bekenni a fejem napkrémmel. Mindennap kenem a fejem és sapkát viselek!

2008.08.29. (694 nap)

Reggeli: hagymás rántotta

Mai könyv: Catherine Gaskin, Sara Dane

Water taxi a 16 csatornán (VHF rádió) nem válaszolt, így szokás szerint ’lestoppoltam’ egy motorost, aki kivitt a partra.

Városnézés:

Turista Iroda, Quetta Church, főutca, parkok.

Kulturális Központ, ahol Frank néhány filmet betett a helyi történelemről és kultúráról, majd szóban is mesét nekem ezekről, és egy kis vásárlás (17 AUS dollár).

Internet a városi könyvárban, 30 perc 5,6 AUS dollár, ami nagyon drága!

Amikor a parton sétáltam láttam, hogy csúszik a hajóm vagyis a horgony nem tart. Az oka az erősödő szél volt és a nagy hullámok. A kikötő dingi dokkjánál találtam egy dingi tulajt, aki kivitt a hajóhoz, majd ő megkért egy nagyobb hajót, hogy ’húzzon ki a bajból’. A külmotorom propellere folyamatosan kint volt a vízből, így a saját motoromat nem tudtam használni. Mélység 8 m volt és ehhez 10 m láncot és 20 m kötelet használtam, de ez úgy látszik nem volt elég. A nagyobb dingi elhúzott az igen közeli szikláktól, zátonyoktól, ahol újra horgonyoztam 6m mélységnél 10 m lánc, 40 m kötél és emellett egy második biztonsági négykapású 12 kg-os horgonyt is kitettem. (Azon nem volt terhelés, de 10-20 m csúzsás esetén megfog!)

Ebéd: Húsgombóc paradicsommártásban

Újra ’kistoppoltam’ a partra, most Phil vett fel a Tramontana kapitánya. A hajó a Horn szigetnél horgonyoz, de ő dingivel jön megy, mivel a komp 10 AUS dollár és lassú J.

Felmentem a Green Hill Fort-ba, ahonnan a kilátás nagyon szép volt (lásd galéria). Majd sétáltam a parton, strandon, mólókon.

Elmentem a Custom és a Quarantine Irodába kijelentkezni, mivel holnap reggel szeretnék indulni. Az idő 20-30 csomós DK szél és de. irányú áramlás.

A parton beszélgettem hajósokkal, volt kétszeres Földkerülő is, aki most nem tudja mi legyen, ezért elvitorlázik Indonéziába, mert szereti…Lehet, hogy harmadszorra is nekivág?

A délutáni sétám végén találkoztam James-sel és Joseph-hel, akik kocsikáztak körbe körbe a szigeten. Joseph lánya vezette a kocsit és engem is meghívtak a ’kocsi kocsmába’. Itt az utcán nem szabad alkoholt inni, így mindenki a kocsiban iszik. A városban nincs lámpa és nincs nagy forgalom, csak néhány utca van… Elkocsikáztunk néhány szép kilátóhoz, pl. Lions Lookout és néhány szép partra is. Megmutatták nekem TI-t (Thursday Island).

TI hagyományos konyha:

Namas: ecet, fokhagyma, paradicsom és hal; és a kup mari hasonló a fidzsi lolohoz.

Torres szorosban 14 lakott sziget van és három nyelv. Joseph Mao szigetről származik. A család nagy része búvár vagy halász volt a 70-es évekig, számukra az óceán természetes és az élet része, itt mindenki ’született tengerész’. A veszélyek itt a nagy cápák és krokodilok. Sok a delfin és a teknős, ami itt nemzeti szimbólum.

A kannibalizmus itt is normális és elfogadott volt a 19.század végéig. A fejet megtartották trófeának, de az agyat megették, így ezzel a megölt személy szellemét és tudását megkapták. Aztán jött a ’church’ és elkezdte az eredeti kultúrát és civilizációt üldözni és azt mondta ez ’rossz’, szóval 100 év után sokat felejtettek már, de azért titokban még sok tradíciót tartanak. Itt igen sok titok van, amit fehér ember soha nem tudhat meg!

Ezután James hazament egy kis motorcsónakkal, mivel a szomszéd kis szigeten van a háza. A településen kb. ötven ember él, mindenki motorcsónakkal jár. Ez olyan mint a nagyvárosokban a gépkocsi. Szerintem jobb annál!

Joseph TI-ban lakik és meghívott a szép kétemeletes házába, ami a város közepén van.

TI péntek esti legnagyobb bulija a katonai támaszponton volt, így mi is odamentünk. Élőzene és olcsó adómentes sör volt.

Kik voltak ott? Katonák, haditengerészet, vám, quarantine, parti őrség és sok más ’egyenruhás’. Ez a buli nem sokban különbözött a világ más részein lévő bandák bulijától…

Jó volt. Köszönöm!

Majd Josephnél vacsoráztunk marha steaket és egy kellemes zuhany után náluk aludtam. Játszottam még egy rövidet a fiával (videojáték).