Torres Strait, Thursday Is. – Australia, Darwin (10nap)
2008.08.30-09.12
2008.08.30. (695 nap) Újhold
1017 mbar, 32 fok, Bf.4-5-3DK,
270-re vitorlázok 3-4-5-6 csomóval, ahogy gyorsul az áramlat.
De. ahogy elhagyom a szigeteket, gyengül a szél, ezért reff ki és teljes vitorlát használok.
Reggeli: sertés felvágott, keksz, hagyma
Ma is többször láttam nagy teknőst a hajó körül.
Délelőtt a horgonyt pakoltam el és a kötélmunkákat végeztem a hajó körül. A rendcsinálásnak soha nincs vége J.
Dél körül elhagytam Bobby Is., ami a Torres szoros utolsó szigete. Folyamatosan
gyengül az áramlat. Sikerült! CARINA átvitorlázott a Torres szoroson!
Növekszik a hajóforgalom itt, négy konténerszállítót is látok 2-3 tmfre a hajómtól. Több hajóútvonal is itt van a közelben ez az oka.
Torres News-t olvasok délután, ami a neten is elérhatő: www.torresnews.com.au
16:00 POS(10-35S; 141-40E), Cape Wessel 292 tmf-re van (Darwin felé félúton). Itt a legtöbb vitorlás horgonyt dob egy-két napra, szép szigetvilág. Nekem erre most nincs időm (szokás szerint).
Ma nem rádiózok, mert megírtam e-mailben a rádióamatőr barátaimnak, hogy bizonytalan a Torres miatt.
Továbbra is gyengül a szél, már csak Bf.2.3.
ARC:
Az ARC előttem volt egy héttel a Thursday Is.-on. 34 jacht indult 2008
januárjában a Karib-tengerről, de most már csak 24 jacht van versenyben. Tíz
hajó feladta és a legtöbbje a Csendes-óceánon ragadt J. Van akik tervezik, hogy a 2010-es ARC-evel folytatják a Földkerülést.
A jachtok PNG helyett Ausztrália felé, Cairnsba hajóztak Vanuatuból. Egy átlag
jacht költségvetése 200,000 AUS dollár a verseny 15 hónapjára..A legnagyobb
jacht: Kealoha 8 (72 ft), a legkisebb jacht: Northern Sky (38 ft). A szbályok
értelmében a minimális hossz 38 ft és legalább 2 embernek kell lennie a hajón.
Az egyik legérdekesebb hajó: Brance, egy 50 lábas francia trimarán. Sokan a
verseny után az ARC Europe Atlantic 2009-hez csatlakoznak 2009 májusában.
Mai könyvem: Dick Francis, Reflex
18:50LT POS(10-32,6S; 141-30,8E)
Az AUS 2321-es térképet használom mostanában.
Este a Proudfoot Sh. zátony mellett hajózok el. Még mindig figyelni kell!!
Ismét madarak szállnak a hajóra.
Vacsora: noodles, csirke konzerv, majd desszertnek csokoládé.
Éjjel Bf.4-5, majd erős 5, ezért reffelem a nagyvitorlát 2/3-ra. 260-ra vitorlázok 3,5 csomóval. A 270 irány instabil lenne, mivel teljes hátszél.
A szélgenerátor néha tölt, de az akkuk gyengülnek, így éjjel gyertyával világítok.
Este tízkor elszakadt az orrvitorla, elfáradt az anyag a varrás mentén van a szakadás.
Az egész Csendes-óceánon a PannonSail orrvitorlája volt fent és most szakadt el először, jó anyagot használnak, mert én nem kíméltem (meg a szél se) J.
Helyette felteszem a vihar fokot. Irányom 280 3 csomóval.
Próbálok távol lenni a hajóútvonalaktól, amiket a térkép jelöl. Éjfélkor elhagyom a Carpentaria világítótornyot, mostantól a Carpentaria öbölben hajózok, az AUS410-es térképet használom.
Éjjel a távolban több hajót is látok, ezért gyakran felkelek ellenőrizni a forgalmat, de ettől eltekintve nyugodtan telt az éjjel..
2008.08.31. (696 nap)
A madár hajnalban elrepült, de hagyott egy kis emléket a hajón, amit el
kell takarítanom.
1018 mbar, 29 fok, Bf4K, 3-4 csomóval 270-re vitorlázok. Süt a nap, de felhős az ég.
Reggel a vihar fok helyett a Dénes István által küldött orrvitorlát tettem fel, ez most van fent először. Az egy kisebb fok, mint a PannonSail volt, de az anyaga nagyon erős.
A nagyvitorla reffelését is kiengedem a, így már 4 csomóval vitorlázok 270-re.
Reggeli a tegnapi vacsora maradéka, alma és multivitamin
A Joseph-től kapott Quaranten-es pólót hordom ma J.
Ebéd: spagetti (a tészta: kukoricás bordáscső, Biopont) csirkés paradicsomos mártásban. Desszert: keksz.
Délután négy halászhajó jön velem szemben, kitérek 30-40 fokkal. Hálókat vontatnak, ezért lassabbak.
Szennyezett az óceán.
16 LT (6 UTC)Rádiózás 14,290 MHz POS(10-27S; 140-25E), 210 tmfre vagyok Cape Wesseltől, 74 tmf-et tettem meg az elmúlt 24óra alatt. Nincs rádiókapcsolatom. 7 UTC-kor is megpróbálok rádiózni, de akkor sincs kapcsolat. USA már messze van, így Freddyvel és Palival már nem tudok többet rádiózni.
Gyengül a szél: Bf.1 K, 2 csomóval 270-re vitorlázok.
Több hajó halad el mellettem, Torres felé tartanak.
Vacsora: az ebéd maradéka
Ismét madarak szállnak CARINAra, így nem vagyok magányos.
22:00 A nagyvitorla reffelése 2/3-ra. 22:30 Nagyvitorla le, mivel már Bf.6-os szél van.
Éjszaka elalszok és nem ébredek fel a 23:30-as rádiózásra.
2008.09.01. (697 nap)
Két éve hagytam el Magyarországot.
1017 mbar, 27 fok reggel, Bf5K és esik az eső, rossz láthatóság, 3-4 csomóval egy fokkal vitorlázok 270-re.
Kora reggel egy nagyhajó ment el egész közel hozzám, a portside-on (a hajó bal oldala).
Reggeli: hagymás rántotta.
Reggel nagyvitorla 2/3 ki, majd később teljesen ki.
Kormányzok szokás szerint majd olvasok egy kicsit.
Mai könyvek: Ernest K. Gann, The Aviator; Ausztráliai magyar évkönyv 1996
Ebéd: noodles, tonhal és hagyma, olcsó és egyszerű.
Du: a baloldali rekesz víztelenítése, takarítása. Most először, a megbillenés óta.
Barométer esik: 1013, felhős az ég egész nap. 3-4 csomóval vitorlázok 270-re.
Gyengül a szél Bf.2-3-ra.
16 LT (06 UTC) 14,290 MHz rádiózás, néhány amatőrt hallok Ausztráliából, de ők nem válaszolnak. POS(10-35S; 139-11E), 73 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 ó alatt.
17 LT ismét rádiózok, de most sincs kapcsolat.
Vacsora: keksz, vaj, májkrém, hagyma és az utolsó paprika
Az Arafura tengeren, ahol most vitorlázok jellemzően gyengébb a szél, mint a Coral tengeren.
Ma eset is megjött a szokásos kedvenc madaram a hajóra aludni.
23:30 14,290 MHz rádiózás, gyengén hallottam valakit, de nincs válasz. Nincs ma sem rádiós kapcsolatom. POS(10.35S; 138-42E)
Ausztráliai belépési szabályok:
1. Belépés előtt rendelkezni kell turista vízummal.
2. Érkezés előtt négy minimum nappal el kell küldeni egy formanyomtatványt faxszon a Hatóságoknak.
3. Érkezés előtt egy nappal vagy 100 tmf távolságról el kell küldeni egy e-mailt a Hatóságoknak, ami tartalmazza a hajó és az utasok adatait.
4. Általában a legtöbb országban a friss zöldséget, gyümölcsöt, tojást, húst elkobozzák, itt szinte minden elkoboznak. Thursday Is.-on közismerten lazábbak a szabályok és nem koboznak el minden élelmiszert, csak a ’szokásost’. Én ezért léptem be ott az országba. Tőlem a bambusz csöveimet kobozták el, mert láttak benne bogarakat.
2008.09.02. (698 nap)
1019 mbar, 28 fok, Bf.3 90-ról, 4 csomóval vitorlázok 260-ra.
Elővettem a 1044-es térképet és eltettem néhány Torres szorosi térképet. Majd víztelenítettem a jobb oldali rekeszt, ami a ’billenéskor’ sok vizet kapott. Sajnos néhány elemem emiatt tönkrement. A csiszoló papírjaimat szárítom délelőtt a cockpitban miközben kormányzom a hajót.
Délelőtt 2/3-ra reffeltem a nagyvitorlát az erősödő szél miatt.
Ebéd: rizs és hal, közben horgászok, mert jó lenne ismét friss hal.
Délután végre kisütött a nap.
Tegnap ismét a hajó hátsó részén aludt egy madár és össze is
piszkította az egészet. Délután egy nagy hajó ment el
mellettem.
16 LT 14,290 MHz rádiózás. Talán Freddyt hallottam, de nagyon gyenge. Beolvastam a pozíciómat azért, hátha meghallja valaki. Ma sincs kapcsolat.
A rádiózást úgy kell elképzelni, hogy általában hallok egy erős
alapzajt és benne vannak néha egyéb gyengébb zajok, amikről én tudom hogy az amatőrök
hívásai -ez a tapasztalat- és próbálom érteni a zajt és néha-néha elcsípek
’valamit’, ami általában az időjárási információk számok és irányok. Sokszor
tudom csak az irányt vagy csak a számot vagyis a szélerőséget. És több napi
adatokból legtöbbször csak egy van meg félig.
POS(10-36S; 137-41E) 88 tmf-et tettem meg jó irányba az elmúlt 24 óra alatt.
17LT-kor sincs rádiós kapcsolatom.
Este 3 csomóval 270-re vitorlázok, a szél Bf.3-4 120-ról.
Mostanában ismét fája a hátam, talán az ágyamat kéne fejlesztenem.
Vacsora: Húsgombóc paradicsommártásban rizzsel, desszert: körte és alma
23:30 LT(13:30 UTC) ma nem rádióztam, mert elaludtam. Meg kell szoknom az éjszakai felkelést és rádiózást.
Éjszaka vitorláztam el Cape Wessel mellett.
2008.09.03. (699 nap)
1019 mbar, 28 fok, Bf.2-3K, sima tenger.
A hajnal csodálatos, mint minden hajnal. A napfelkelte a szokásosnál szebb, mert nincs felhő az égen.
Reggeli: hagymás rántotta, keksz, kakaó és multivitamin
Ma már Arnhem mellett vitorlázok, igaz nem látom a kontinenst még, de tudom ott van.
08:30 LT-kor teljesen kiengedem a nagyvitorlát. Próbálok ismét horgászni, de a mostani Bf.2 körüli szél és a kis hullámok nem kedvezőek a horgászáshoz. Jobban harapnak a halak a szelesebb és hullámosabb óceánon.
Ebéd: sütöttem süteményt, (a recept alapelve: ami van a hajón), majd utána főztem egy instant levest is.
Eközben a horgász damilom elszakadt. Nagy hal? Talán. Ettől rossz kedvem lett és egyelőre nem horgászok - nincs annyi damilom és horgom J.
Délután nagytakarítás a baloldali koporsóágynál, a szemetet és az ételeket itt tatom, és fontos a rendszeres átpakolás és kontrol.
Mai könyv: Sam Llewllyn, Deadeye
16 LT 14,290 MHz rádiózás. POS(10-37S; 136-30E). Csak 70 tmf-et tettem meg jó irányba az elmúlt 24óra alatt, mivel tegnap éjjel igen gyenge szelem volt.
280-ra vitorlázok 3-4 csomóval. Egy custom repülő szállt el fölöttem közvetlenül, majd meg is fordult. Ekkor bekapcsoltam a VHF rádiómat. A Coast Watch meghívott engem a 16-os csatornán, tudta, hogy ki vagyok, mert úgy hívott meg, hogy CARINA S/V J.
Átmentünk a 72-es csatornára és megkérdezte a szokásos dolgokat: Port of Reg. és hogy honnan hova tartok. Alig hallotta a válaszomat, mert a rádióm igen gyenge. (Én ezt mindig is tudtam.)
17 LT-kor Ferit, HA3MQ-ét hallottam és ő is engem! Torres szoros óta ez az első rádiókapcsolatom. Ez az első magyarországi rádióamatőr kapcsolatom Fidzsi óta. Riport: (0,4)
Késő délután egy nagy Coast Guard hajó mögém jött és a VHF rádió 16-os csatornáján beszélgettünk. Ugyanazok a kérdések és ugyanazok a válaszok. Itt nagyon ellenőrzik a hajókat.
Vacsora: noodles, halkonzerv, hagyma
Este a naplemente után egy hajó ment el a portside-omon1-2 tmf-re. Közeledek Darwinhoz és nő a hajóforgalom. A hajóútvonal 10-49S-en van, emiatt én a 10-37S szélességet tartom.
23:30 LT (13:30 UTC) 14,290 MHz rádiózás, Ferit (HA3MQ) gyengén hallottam és ő is engem.
Mostantól ez az időpont. 15 csomós K, DK szél várható.
POS(10-36S; 136-03E)
3-4 cs 270-re vitorlázok. 27 tmf-et tettem meg 16 LT óta.
2008.09.04. (700 nap)
1017 mbar, 28 fok reggel és 32-33 fok délben, Bf.2-3 K-DK (kora reggel csak Bf.1-es)
A Ausztrál kontinens hatása miatt itt gyenge a passzát szél, ez a hatás egészen a Timor szigetig tart.
Reggeli: kakaó, multivitamin
Délelőtt kormányzok. Teljes hátszél esetén a pillangót csak kézi kormányzással tudom tartani (az autopilot nem tud pillangózni :-) A Torres szoros után a tenger türkiz zöld volt, most lassan kezd kékké válni.
Az óceán felszíne tele van planktonnal, azt mondják, hogy ízletesebb mint a kaviár. Plankton hálóval könnyű összeszedni, nekem sajnos nincs.
Reggeli: sertés konzerv, keksz, hagyma
Délelőtt a szigonypuskámat tisztítottam.
Nem sietek, mert ha hétvégén érkezek, akkor a ’check-in’ plusz költséggel jár. Alapvetően minden országban ez van, ha a jacht hétvégén köt ki, akkor elég sokat kell fizetni pluszba a hatóságoknak a túlóráért.
Ebéd: lepényt sütök ki.
Délután varrom a rövidnadrágot, a hálózsákot és szárítom a vizes ruháimat. Ezek is még a Torres előtti megbillenése óta vizesek.
Délután egy custom repülőgép ismét fölöttem, itt folyamatos az ellenőrzés!! Biztonságban vagyok? Nem tudom, de az biztos, hogy nagyon figyelnek? Gyanús vagyok? Itt mindenki az…
Délután is kormányzok, egy nagy 1 méters rája követi a hajómat és a
planktonok mindenhol körülöttem, mint ahogy az már napok óta. Majd néhány kis
delfin úszik el a hajó mögött, de rám se figyelnek. Ez itt az óceán…
Vacsora: noodles csirke konzervvel.
Mosogatás közben elveszettem egy műanyag tálat, sajnos néha ez előfordul.
1012 mbar, Bf.3, 270-re vitorlázok 3-4 csomóval,
23:30 LT (13:30 UTC) 14,290 MHz rádiózás. Ferit (HA3MQ) Siklósról. Jól hallom (0,5). Ő nekem egy 5,5 riportot ad, amit nem kaptam már Galapagos óta…
15 csomós DK szél várható, ami néha 20 csomós is lehet.
POS(10-42S; 134-45E) 77 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 óra alatt.
2008.09.05. (701 nap)
1017 mbar, 29 fok reggel és 35 fok délben, Bf.2 K szél, 3 csomós sebességgel tartok 270-re;
Reggelire lepényt sütök ki, ami alapvetően a rotihoz hasonlít. Egy részét churrysen készítem el. A mai extra: tavioka lisztből is készítek néhány lepényt. A tavioka a Csendes-óceán déli szigetein fő táplálék, egyfajta gyökér, amiből igen ritkán készítenek lisztet. Nekem sikerült szereznem a hajómra, nagyon különleges J.
Folyamatosan gyengül a szél Bf.1-2, így 1-2 csomóval 260-ra vitorlázok. Tenger állapota:1.
Ma is körülöttem mindenhol planktonok.
Est ebéd: noodles, halkonzerv
Délután nagyon elállt a szél. A szélcsend azért jobb, mint a vihar. Persze ilyenkor mindig eszembe jut a Panama-Galapagos 40 napos vitorlás utam…
Itt jobb a helyzet, mert egy gyenge áramlat folyamatosan visz előre.
13:30 LT (23:30) 14,290 MHz rádiózás, HA3MQ, Feri, Siklós (0,5) és (5,5) riportot kaptam
A szél mostanában 15 csomós KDK, majd gyengülő és változó
POS (10-37S; 133-45E) 50 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 órában.
A piros pozíció fényem nem ég.
2008.09.06. (702 nap)
1015 mbar, reggel 28 fok, délben 33 fok, Bf.1-2K, 260-ra vitorlázok 2-3 csomóval
Reggeli: hagymás tükörtojás, keksz, kakaó, vitamin
Mai könyv: Jack M. Bickham, Twister, a novel about nature’s most destructive force
Jobb mint a film.
Ma is tele van az óceán planktonokkal.
Délelőtt kormányzok, erősen süt a nap, fülledt a levegő és alig fúj a szél.
Estebéd: noodles, babkonzerv, fasírt (Bipont), hagyma
Délután a számítógépen ellenőriztem az árapályt Darwinban és az előtte lévő öblöt a Maxsea-n. Erről nincs részletes papírtérképem.
Késő délután egy tengeri kígyó úszott el a hajóm mellett, sajnos a fényképezőgép messze volt.
23:30 LT 14,290 MHz rádiózás, jól hallottuk egymást Ferivel (HA3MQ, Siklós) és Karesszel (HA5CAR, Bp.), POS(10-47S; 032-34E), 70 tmf-et tettem meg jó irányba az elmúlt 24 óra alatt.
Éjszaka a kabinban gyertyával világítok. Régi módi vagyok és szeretem a gyertyát, de azonkívül az akkuk is gyengék.
Közeledek a parthoz, amit nem szeretek… itt nagyobb a hajóforgalom és gyengébb a szél (AUS kontinensi hatás).
23:00 – 03:00 nem aludtam egyáltalán és utána is csak rövideket. Nő a
forgalom itt és figyelnem kell. Hajnali 4-kor a Coast Guard hajója mögém
állt, megvilágított reflektorral és a
hangos beszélőn meghívott. Hol a világítás?- kérdezték. A VHF rádió 16-os
csatornáján válaszoltam, hogy az árbocfény és a piros fényem sajnos nem jó, de
szeretném Darwinban megjavítani ezeket. Erre figyelmeztettek, hogy nő a
hajóforgalom Darwin előtt és, hogy így veszélyes az éjszakai hajózás, majd
elköszöntek és elmentek.
Az akkuk feszültsége 12V alatt van, ez nem normális, valami hiba van az elektromos rendszeremben.
2008.09.07. (703 nap) Félhold
A Félhold után ezen a részen általában gyengébbek az áramlatok. Ez nem
mindenhol igaz, pl. Indonéziában az árapály áramlat a monszuntól, vagyis az
évszaktól, jobban függ.
1014 mbar, 30-35 fok (a csúcs 40 fok!), Bf.1 K, 260-ra vitorlázok1-2 csomóval,
Reggeli: májkrém, keksz, kakaó és vitamin,
Egész nap gyenge a szél és néha teljesen meg is áll, szinte sima a víz felszíne. Nagyon erősen süt a Nap. Sapka, póló és napkrém, így elviselhető.
Alapvetően fáradt vagyok és egyre jobban fáj a hátam, a mozgáshiány és
a kemény ágy miatt.
A madarak itt nagyon bátrak nem félnek az embertől és nagyon közel
engednek magukhoz, ami igen nagy élmény, főleg az én helyzetemben...
Délután 170-re változik a szél iránya és én már 240-re tartok. Kora délután egy órát motorozok mivel órák óta teljesen elállt a szél és én a Cape Don-t jó áramlatban szeretném megközelíteni. Ott 2-3 csomós áramlat van, de később egy helyen 4-5 csomós áramlat is előfordul.
Majd jön egy kis szellő, vitorla ismét fel, 1 csomóval 260-ra vitorlázok.
Délután delfinek jönnek és velem tartanak egy darabon, ők játszanak és én figyelem őket. Meg kéne kérnem őket, hogy vontassanak egy kicsit, sajnos a kommunikációnk egyelőre igen kezdetleges, talán annak fejlesztése után…
A piros oldalfényt próbálom javítani, de javíthatatlan teljesen szétrohadt benne a fém.
Majd Darwinban!
Elhagytam a Peninsula Wpt-omat (10-40S; 132-53E)
Az útvonal tervem:
Wpt01(11-03,4S; 131-47,8E)
Ez után figyelni kell a Giles Shoul-ra, zátony az öböl közepében.
Wpt02(11-49,6S; 131-31,9E)
Wpt03(12-04,4S; 131-11,2E) ez a Rooper Rock-nál van a Howard channel előtt
Howard channel:
Wpt04(12-05,2S; 131-05,8E)
Wpt05(12-04,6S; 131-01,6E)
Wpt06(12-04,6S; 130-55,8E)
Innen 21 tmf a Darwin kikötője a Beagle öblön keresztül:
Wpt07(12-20S; 130-45E)
Wpt08(12-26,9S; 130-47,5E)
Innentől kell keresni a marinákat…
18:00 Motor be. Az áramlatok és a forgalom miatt kénytelen vagyok motorozni a totális szélcsendben. Az üzemanyagom Darwinig nem elég, így amikor tehettem vitorlázok majd!
A Cape Don-nál 20:00-tól az áramlat nyom jó irányba befele, ekkor ott
kéne lennem a közelben már. Ha nem értem volna el a jó
időben az áramlatot, akkor Cape Don-nál horgonyoztam volna, ahogy az minden jacht
teszi (jó horgonyzó hely: 11-16,9S; 131-47,4E)
23:30 14,290 MHz rádiózás, Feri (HA3MQ, Siklós) 0,5 riport. Nagyon jól hallottam.
POS(11-27S; 131-42E) 80 tmf-et tettem meg az elmúlt 24óra alatt. Ma sok
az Észak-Afrikai amatőr ezen a frekvencián, de ettől függetlenül jól halljuk
egymást.
21:45 POS(11-18S; 131-43,3E)
22 után elállt a szél, így egész éjjel motoroztam a Van Diemen Gulf-ban.
Folyamatos ügyelet 01:00-04:30 között aludtam csak 20 perceket…
01:00 POS(11-34S; 131-40,5E)
2008.09.08. (704 nap)
04:30 POS(11-45S; 131-37,4E) 2-3 csomóval motorozok a totális
szélcsendben.
1015 mbar, 28 fok reggel, majd 38 fok délben, Bf.0 és sima a víz
09:00 POS(11-55S; 131-25E)
Reggeli: hagymás tükörtojás, keksz, kávé és vitamin
Delfinek és teknősök követnek, nagyon tiszta itt a víz.
A közelemben ismét elmegy a Coast Guard hajója, majd néhány Navy hajó. Úgy érzem mintha háború lenne. Végre látok egy civil kis motoros hajót is.
11:00 POS(11-58,5S; 131-22,1E)
Délelőtt csak motorozok, majd délután végre tudok egy kicsi vitorlázni
is.
Ebéd: noodles, halkonzerv, ezek Fidzsiről vannak. Szóval ez egy Fidzsi
nosztalgia ebéd J és igen olcsó is!
Délután Bf.1-2
14:00 POS(12-02,=S;131-13,1E)
16:00 POS(12-04,6S; 031-01,4E) a jó irányú áramlat miatt 7 csomóval vitorlázok + motorozok át a Howard (lásd Rejtő :-) csatornán. A csatorna közepétől a szembeszél miatt sajnos le kellett vennem a vitorlákat.
Majd a csatorna után vitorla fel, az irány 210.
Vízkészlet ellenőrzés: 35 liter vizet használtam PNG óta.
18:40 POS(12-13S; 130-53,3E)
A kikötőhöz este 10-kor értem, de ez egy egész nagy kikötő… de hol is van egy marina?
A part mellett lassan motoroztam 1-2 csomóval és próbáltam a fényeket értelmezni és az árbocokat megtalálni.
A Coast Gurad bemondta, hogy hol is van a Frances Bay, ahol a vitorlások horgonyozhatnak.
POS(12-28,6S; 130-51,1E)
01:30-kor dobtam horgonyt Darwin kikötőben a Balaton nevű vitorláshajó mellett. Úgy éreztem otthon vagyok, hisz a Balatonon kezdtem vitorlázni 19 évvel ezelőtt... A másik oldalamon a kanadai barátom hajója (Africo) és Boo (Dánia) horgonyzott. Mindenhol vannak ismerős hajók és barátok!
Az érkezés szokás szerint nem ment könnyen, egy lejárt 25 éves átnézeti térképem volt, amiben nem volt jelölve marina és horgonyzóhely. Szóval 3 órán keresztül kerestem, már azon voltam, hogy beállok a haditengerészethez, mert azt megtaláltam :) A kikötőben igen erős az áramlat, mivel 5 m az árapály különbség!
Majd 02:00-kor ismét lehorgonyoztam, mert közel kerültem egy hajóhoz. Itt a horgonyzásnál igen kell figyelni, mert a hajók az áramlat irányában állnak és nem a szél irányában. Ha gyenge a szél és változik az áramlat iránya, akkor a jachtok össze-vissza állnak, ezért kell a szokásosnál nagyobb távolságot hagyni!
2008.09.09. (705 nap)
A fregatt madár általában a partot max. 90-100 tmf-re hagyja el.
Reggel átjött az Africo (Kanada) kapitánya és beszélgettünk mi is történt az elmúlt 3 hónapban, azóta, hogy ő elhagyta Fidzsit. Majd átjött Boo (Dánia) is, vele is Fidzsin találkoztam először, hosszan elbeszélgettünk. Az első merevítője elszakadt Wessel Island mellett, emiatt majdnem az árboca is eltörött. E két hajó kapitánya negyvenes, szinte az én generációm J. Abból élnek, hogy fizetős ’vendégekkel’ vitorláznak a ’Földkörül’.
A vám (custom) motorosa is odajött hozzám érdeklődni mi és hogy van…
Délelőtti munkák a hajó körül: összepakoltam a szemetet, a jobb, a bal első és a középső rekeszek víztelenítése, tisztítása. A Torres szoros előtti ’megborulásomkor’ sok víz került be a hajóba és most van módom először vízteleníteni ezeket a rekeszeket. Vitorlázás közben ezekhez nem szeretek hozzányúlni, mert ’mindenem’ ezek fölött van. Sajnos a kézi szivattyúm ismét nem jó, így mintegy 40 l fenékvíz maradt a hajóban.
Boo a dingijével kivitt a partra. Először is elsétáltam a vámhoz (custom) bejelentkezni (check in), ez itt ingyenes és csupán 10 perc volt. Majd elmentem térképet fénymásolni Bali térségéről (3276) 5 AUS dollárért. Kicsit szétnéztem a városban is. Meglátogattam a Christ Church Cathedral-t. 1942. Febr. 19-én a háborúban a japánok bombái lerombolták egy részét, majd a Tracy Ciklon 1974 karácsonyán lerombolta a másik részét. A felújított templom nagyon tetszett nekem.
Könyvtárban van Internet. Igaz lassú, de ingyenes. Elkezdtem feltölteni a képeket, videókat. Lassan megy, meg válaszolok az e-mailekre is… A napló gépelése és átfogalmazása emberi nyelvre a leghosszabb és legnehezebb feladatom J.
Este visszastoppoltam a hajóra. A szomszéd dél-Afrikai 60 lábas vasvitorlás, Indgrid dingije vitt ki Carinához. Megmutattam nekik a hajót és meséltem nekik arról, hogy én mit gondolok a vitorlázásról spirituális értelemben illetve a ’viharos’ tengeri tapasztalatokról, ezt szeretik hallani az emberek legjobban J.
Bognár Mátyás, a 13,5 m-es Balaton nevű vasvitorlás tulajdonosa, meghívott a hajójára. Megmutatta a nagyon szép és jól felszerelt jachtját és ittunk néhány sört. 56-ban hagyta el Budapestet, Magyarországot, szóval beszélgettünk a nagy magyar helyzetről J.
2008.09.10. (706 nap)
Könyvajánló: H.R. Howe, Vaka Moana, Voyages of the Ancestors
A csendes-óceáni hajós kultúra a témája és bemutat néhány híresebb klasszikus polinéz, mikronéz gyártású vitorlás kenut és azoknak az útjait és tanulságait: Hokule, Takitumu, Makali’i,taratai, Hawaikinui, Te Aurere.
Kedvenc csendes-óceáni hajó típusaim:
te puke (Santa Cruz), vaka (Caroline Is.)
Kora reggeli munkák a hajó körül: az orr rekesz ellenőrzése – nem volt
víz benne! Majd az akkuk kábelét szigeteltem le jobba, mert néhány helyen a
szigetelés nem volt tökéletes. Az akkuk 11,5V körüliek, sajnos valami folyamatosan
szívja le, de nem tudom még mi, így a mostantól lekapcsolom a főkapcsolót. A
szélgenerátor és az autopilot csatlakozó szerintem jó. Mi lehet a baj?
A koporsóágyakat is leellenőrizem és átpakoltam, sajnos néha jött ott be víz, de most a szokásosnál szárazabb volt.
Reggel Mátyás motorosa vitt ki a partra a közeli marina dokkjához. Egyből a városi könyvtárba mentem, hogy töltsem fel a képeket, videókat és írjam a naplómat. Lassan ment, 6 óra úgy eltelt, mintha 10 perc lett volna J. A könyvárban összefutottam Boo-val és Ian-nal is.
A parton megismerkedtem Mike-kal, akinek egy vitorlás charter cége van itt, Darwinban:
Sailing Advanetures NT: www.sailnt.com.au egy kb. 32l ábas Daymirri 2. nevű katamaránnal tesz napos túrákat a közelben. Néha hajós temetéseket is vállal. Érdekes volt vele erről beszélgetni, megadott egy jó szakember telefon számát, aki talán az eredeti beépített motoromra ránéz. Este Ian vitt vissza a hajóba a dingijével.
Ma kaptam a nagy hírt: Kinga unokatestvérem megszülte Júlia nevű
kislányát! Gratulálok!!
2008.09.11. (707 nap)
Több mindenről nevezetes szeptember 11...
Hugh Evans: http://www.hughevans.com.au/
Reggel a hátsó kabint ellenőrizem le és víztelenítettem. Szárítottam a vizes fákat, polifoamokat. Visszapakoltam a második 12 kg-os négy kapású horgonyt a középső rekeszem alá. Iantól és Bootól elbúcsúztam, majd változtattam a horgonyzóhelyemet, mivel kicsit megcsúsztam tegnap este. Alan egy nagy motoros charter hajó 3. tisztje vitt ki a partra. Ők az Antarktiszre visznek utasokat 250,000AUS dollár/hét az ár, és maximálisan 12 utas fér fel a hatalmas motoros hajóra. Az út persze általában több hetes. Például a jövő hónapban Argentínából és Chiliből indulnak majd az utasokkal.
11-től a könyvárban Internetezek és töltöm fel a videókat, igen lassan.
Délután felhívtam a Darwin Marine Engineer Spec., akiknek az irodája a Fisherman dokknál van. A motor problémát leghamarabb csak jövő kedden tudják megnézni. Felhívtam egy másik műhelyt és ők csak jövő hét végén, talán. Ezek rossz hírnek látszanak, de nem az… Elmentem a Dinah Beach Cruising Yacht Assocation telepére (68 Frances Bay Drive, 89817816), de sajnos nem tudtam beszélni Jannel, a főnökasszonnyal ,mivel ma nem dolgozott. Találkoztam Bruce-szal aki megadta Choko telefonszámát és talán ő az én emberem a motorra… majd Bruce adott egy sört és kicsit elbeszélgettünk. Ez a legolcsóbb marina Darwinban J.
Estefelé visszasétáltam a dingi dokkhoz, ahol találkoztam Mike-kal és Alan-nel is. Alan dingije vitt vissza Carinára.
Munkák a hajón:
1. megtartottam a külmotorom 3 hónapos karbantartását: üzemanyag szűrők, gyertya, propeller, csavarok, gázkar és tank ellenőrzése, tisztítása. Sajnos a gyertya fekete volt, múltkor talán az olaj-arányt nem találtam el.
2. az autopilot veretének a hegesztését lefestettem rozsdavédővel
Aztán már túl sötét lett a további munkákhoz…
Néha ismeretlenek írnak és én természetesen válaszok. Mostanában kaptam
egy levelet egy pártól, akik írták, hogy miattam kedvet kaptak a vitorlázáshoz
és a tervezett motorcsónak vásárlás helyett vitorlás jachtot fognak venni. Alapvetően
a vitorlázás népszerűsítése ennek az oldalnak az egyik célja...
2008.09.12. (708 nap)
Szeretem mostanában a magyar népi bölcsességeket olvasni a kalendáriumomból: …
Augusztus 10. Lőrinc, hogyha fényben égett, későn ér az ősz csak
végett.
Augusztus 24. Minő az ég Bertalan-nap folyamán, vigyázz, mert az egész
őszön olyan ám!
Szeptember 21. Hogyha Máté jó napos, az ősz három hónapos. Szép időben
kedved telik, el egészen decemberig. És jósolni azt is merem: jövőre sok
gyümölcs terem.
Szeptember 29. Ha megdördül Mihály felett, hosszú őszt várj, kemény
telet! Ha sok a makk fenn a fákon, nagy hóval jön a karácsony.
Ezek itt persze nem sokat érnek...
Reggeli munkák:
1. a kormányrudat kétszer lelakkoztam,
2. a nagyvitorlára két nagyobb foltot ragasztotta,
3. a motorteret kitakarítottam és letisztítottam a motort. A gyertyákat egyszerűen nem tudom kicsavarni, szerintem vizet kaptak és elkezdtek rozsdásodni, a generátor túl sok vizet kapott, ez úgy látom javíthatatlan.
4. Az akkumat valami szívja le, így elkezdtem a hibát keresni
Reggel Mátyás kivitt a dingijével a partra a Dinah Beach Cruising Yacht Association telepére.
Az éves nagy versenyüket lekéstem: www.darwinambonrace.com.au
Beszéltem Bruce-szal, de Jane a telepvezető kicsit elfoglalt volt, így du.
majd ismét visszamegyek.
Majd a halászhajó mólónál egyeztettem az üzemanyag vásárlásomat. Irány a könyvtár!
A könyvtárban átfutottam a helyi lapokat:
The Sydney Morning Herald: www.smh.com.au
The Australian: www.theaustralian.com.au
Canberra Times, Darwin Sun… a könyvárban a világ összes nagy városából vannak újságok. Magyarországról nincs sajnos újság L, de például van Fiji Times is.
Majd levelezés és naplóírás. Lassú a net.
Azt tervezem, hogy jövő héten beállok az egyik marinába az akkuk
töltése és egyéb javítások miatt. A Cullen Bay Marina nagyon drága, talán a
Tipperary Waters Marina vagy DBYCA lesz a választottam. Az eredeti beépített
motort szeretném megjavítani, ha találok egy jó szakembert megfizethető árral.
Az árbocfényt és az árboc csúcson lévő radarreflektort is meg kéne javítanom.
Mostanában ez a hajó dala. Köszönöm a küldőjének!
Some
day soon I go to Mango Lagoon on an Ocean swell,
Places
on the seas there sweeter than the breezes on a wishing well
Admiral
Nemo suggested that we go just ASAP,
He
said that the good people there make
A
tropical milk shake that will set you free.
So
how do I get there, and which way do I go?
What’s
there’s the course to follow?
He
just pointed to the sky and said,
Sail
that Coconut Moon, do what other peoples do
Sail
that Coconut Moon; navigate your wishes through.