Ausztrália

2008.09.12-10.06

2008.09.12. (708 nap) 

Korábban már írtam, hogy a fregatt madár általában a partot max. 90-100 tmf-re hagyja el. A barna boobies 40-60 tmf-re és a noddies, fairy tern csupán 20-30 tmf-re. Ezekből lehet következetni a hajó körülbelüli pozíciójára J.

Délután a szomszéd délafrikai jacht (Ingrid) dingije visszavitt a hajómra. Délutáni munkák: a nagyvitorla foltozása majd Indonéziáról kezdtem el olvasni egy könyvet. Fontos, hogy mindig tudjam az alap információkat (’néhány könyv és néhány szó’) a következő országról, erre nagy hangsúlyt fektetek.

Darwin Waetherfax: 755, 7535, 10555, 15615 0030-kor

2008.09.13. (709 nap)

A Torres szorosról már írtam, hogy nagy számban élnek a green, a hawksbill, és a flatback teknősök, valamint a dugon delfinek. Erről link: www.pzja.gov.au

A Torres szorosi hivatalos belépési szabályokról itt lehet többet olvasni, ha az én beszámolóm nem volt elég: www.aqis.gov.au/naqs és a www.aqis.gov.au/tsvessels

Röviden kiegészítve a leírtakat itt két zóna van: Torres Starit Protected Zone a 10-28S-ig és ettől délre a Special Quarantine Zone a kontinensig. Emiatt itt elég sok külön szabály van, ami kicsit eltér a kontinensi szabályoktól.

Reggel a nagyvitorlát és az orrvitorlát foltozom, elég sok lyuk volt a nagyvitorlán, de az orron ’csak’ egy szakadás.

Ma szombat van, du.-tól minden zárva, így ma pihenek.

Bementem a városba kicsit körülnézni. Sétáltam a Lameroo Beach-en, a Bicentennial Parkban, megnéztem néhány szép kilátót (Darwin Harbour Lookout) és a St. Mary’s Star of the Sea Cathedral-t

Esplande (harbour edge) a stranddal szembe lévő terület neve, ahol több ezer különleges állat és növény él (pl. Ficus Platypoda) az extrém nagy 8 m-es árapály különbség és a monszun hatása miatt van. Darwin kikötő hatalmas, közel 1000 km2 nagyságú! A sétám során ezen a részen találkoztam Ross-szal és Jane-nel, akikkel elbeszélgettem a Fidzsi meg a Darwini valóságról.

Majd a Cullen Bay Marinát is megnéztem. Gyorsan kiderült, hogy ez a legdrágább marina Darwinban, ezért sincsenek itt általában túrázok.

A Bayview Marina (www.bayviewmarina.com) az egyik népszerű hely, mivel ők szervezik a Darwin Kupang Rally-t és a Darwin-Bali Yacht Rally-t is. További kedvencek a Tipperyary Marina, Spot On Marine. Kevesen választják a Darwin Fishing Mooring Basin-t (Duckpond).

Majd elsétáltam néhány más marinába és néhány motor szerviz telefonszámot is begyűjtöttem.

Du.-án sétáltam a Darwin Gallery-be, a George Brown Botanic Garden-ben, majd a Mindil Beachen. Szeretem a kerteket és a képkiállításokat, kicsit kikapcsol.

Amikor késő délután a Mindil strandon voltam, akkor odajött hozzám egy fiatal angol és megkérdezte, hova valósi vagyok. Elkezdtünk beszélgetni. Azért jött oda hozzám, mert érdekes a szakállam. Van egy barátom Magyarországon, akinek szintén nagy szakálla van és hozzá is gyakran odamennek az emberek. Szóval a nagy szakállnak van egy ilyen hatása is.

Kicsit meséltem neki a vitorlázásról és a kalandról, mert nagyon érdekelte. A fiatalokat általában nagyon érdekli az utazás, a vitorlázás és a kaland.

Nagyon sok itt az európai fiatal, akik dolgoznak és utaznak. Új-Zéland mellett ez a másik nagy kedvenc, ahol könnyű munkát találni és jók a fizetések. Persze ezt mindenki tudja, mert ez itt már iparággá vált. A legjobb fizetést az építkezéseken lehet kapni, a legalacsonyabb kb. napi 350 AUS dollár, a munka viszont kemény, mivel nagy a hőség. A melósok minimum 5 liter vizet isznak a kiszáradás veszélye miatt

Linkajánló: www.tntdownunder.com

2008.09.14. (710 nap)

A mangrove gyökereknél lévő Anadara granossa kagyló a helyi konyha specialitása. A Wisckham Point a mangrove erdőről volt híres, amit 1869-ben térképeztek fel. 1942-ben titkos katonai bázist hoztak itt létre. A helyieket, a Larrakia területén tengervíz embereknek hívták, speciális kapcsolatuk volt a tengerrel.

Reggel orrvitorlát ragasztottam. Az elektromos rendszerben van valahol egy hiba, mert valami nagyon leszívta az akkukat. Jelenleg 11,44 V. Szétválasztottam őket. Még a ’billenéskor’ a generátorom sósvizet kapott, emiatt szétrozsdásodott belül, és a vezetékek egy része is letört róla. Ez okozhatott talán rejtett plusz-fogyasztót. A teljes rendszert átnéztem már!

Ma vasárnap van, pihenek.

Délelőtt elmentem megnézni a Museum&Art Gallery of the NT-t. Ingyenes és érdekes volt.

„I am not painting for pleasure, there is meaning, knowledge and power. This is the early painting for the creation and for the land story. The land is not empty, the land is full of knowledge, full of story, full of goodness, full of energy, full of power” Wandjuk Marika

A helyi (aboriginal) festők gondolata a festészetről. Néhány festő nagyon erősen kimondja, amit gondol: „a vöröskabátosok ellopták a földünket, kiraboltak minket, megerőszakolták a nőinket… nem értették meg az ősi hagyományainkat és a kapcsolatunkat a természettel, földdel. Ki a bűnös igazából?”

A leghíresebb hangszerűk a didgeridoo, amit táncoláskor, szerelemkor és ünnepekkor használnak. Mostanában ez a hangszer meghódította a világot, szinte mindenhol használják már. Meghallgattam néhány hagyományos tradicionális játékot is.

A helyieket itt aboriginalnak hívják, akik szerint a világot Ancestors kreálta. Emellett a legtöbb törzsük (pl. Tiwi) úgy hiszi, hogy halhatatlanok.

Sok igen különleges eszközük van, amiket általában a ceremóniákon használnak.

A legmegdöbbentőbb számomra a csodálatos sziklarajzaik voltak, amiket már több mint 50,000 éve készítenek. Nagy hagyománya, spirituális energiája van ezeknek. A legrégebbi amit találtak 40,000 éves volt 2,35 m hosszú egy palorchestes-t ábrázolt (ez az erszényes már kihalt).

A fehér embert kartiya-nak mondják.

A tradicionális ünnepi ruhát yolngu girrinek mondják. A tradicionális szoknyát balarra hívják, balgurrból készítik. A tradicionális halháló neve syaw.

Néhány tény: 1976-tól van törvény az aboriginal földre és 1979-ben visszakaptak néhány kis földet.

A Múzeumban volt kiállítás a Tracy ciklonról (1974), ami lerombolta Darwint és sok halálos áldozatot követelt. Majd a krokodilokról is volt kiállítás, vannak itt igen nagyok (800 kg, 5-6 m), melyek megtámadtak már hajókat és embereket is a környéken!

Később találkoztam néhány fiatallal, akik zöld mangót szedtek. Megkérdeztem minek szedik, hisz még nem jó. Egy ausztrál srác elmagyarázta, hogy ha papírba csomagolom és egy hét múlva előveszem, akkor beérik. Szedtem néhányat és kipróbálom, lehet benne valami. Ausztráliában kb. 250 féle mangó van!

Majd elsétáltam végig a Fannie Bay partján és az East Point Nature Resreve-t is bejártam.

Néhány aboriginal-lal is beszélgettem.

Este Mindil Beache-en megnéztem a sunset marketet, ami itt egy turista nevezetesség. Számomra nem volt túl érdekes. Szinte csak gyorsétkezde és szuvenír üzlet volt…

Késő este megérkezett Atair Jannal és az új legénységével. Véletlenül összefutottunk a parton, egy kicsit elbeszélgettünk. A közelemben dobtak horgonyt.

2008.09.15. (711 nap)

A 16 éves Zac Sunderland szeretne lenni a legfiatalabb, aki egyedül körbe vitorlázza a Földet. A weboldalán követhető az útja: http://www.zacsunderland.com

CA-ból indult, majd Hawaii és Okt. elején itt volt Darwinban.

Reggel Jan vitt ki a partra dingijével. Majd megmutattam nekik a várost J.

Vásároltam Siklafex 291 13 AUS dollárért, majd a Főpostára mentem egyeztetni a várható csomag érkezéséről. Beszéltem Ray-jel, a Darwin Marine Enginner vezetőjével a beépített Saildrive (Yamaha , 8 HP, 2-sroke) motor alátámasztás javításáról. Vállalta a munkát, de attól félek drága lesz!

Ma is kaptam egy kedves e-mailt: egy világutazó, aki vitorlás iskolába iratkozott be, mert vitorlázni akar és az oldalam miatt indult el ebbe az irányba. Hajrá!

Majd jött a búvárhajó és ellenőrizte a hajóm alját. Marine Pest Vessel Clearance Certificate for Entry to Darwin Marinas papírt kaptam, ez ingyenes volt. A búvárok soha nem láttak kisebb ’földkerülő’ hajót, így csattogtak a fényképezőgépek és én mosolyogtam.

Mostanában a sétahajók is megállnak mellettem, és a turisták néznek és hallom, hogy őrült vagyok (inkább az őrült, aki az úgynevezett civilizációt választja, és közben tönkreteszi bolygónkat).

Este az Atairon söröztem és beszélgettünk a vitorlázásról, a hajókról és az óceánról.

2008.09.16. (712 nap)

Aboriginal Australia: www.aboriginalaustralia.com

ExploreOz: www.exploreoz.com

Travel NT: www.travelnt.com

Australian Traveller (Magazin): www.australiantraveller.com

Reggel 6:46-kor a dagállyal beálltam a marina mólója mellé. Majd a tőkesúly alá betettem egy gumilapot, igaz itt elég iszapos a talaj, ami nem sérti a tőkesúlyt. Apálykor kiszereltem a motort és betettem a helyére egy falapot szilikon szigeteléssel és nyolc csavarral. A motorért jött a szerviz.

Délután:

1.      az akkukat kezdtem tölteni

2.      a viharfock felhúzót újrafűztem, mivel néhány hete ez elszakadt.

3.      a száling rögzítésénél visszacsavaroztam egy csavart, amit útközben vesztettem el. Ragasztanom kell.

Sok emberrel beszélgettem az Indonéziai vitorlázásról és kezdem talán érteni az ottani helyzetet.

Este Mike-kal, majd Jannal és a legénységével söröztem a bárban. Meghívtak és ezt nem lehet visszautasítani.

Este mikor a bárból visszamentem a hajóba, gondoltam írom a naplót, megnézek néhány térképet és közben zenét hallgatok. Este nyolc után volt és minden kellemes. Elkezdtem a szokásos pocsék levest főzni Biopont tészta és Maggi leveskocka kombinációjával. Mindkettőnek lejárt a szavatossága, de egy év ugye nem számít.

Jan mondta még a bárban, hogy azért nézzek rá a motortérre hátha ismét beszivárog a víz. Oké gondoltam belenézek egy percet megér a nyugodt alvás. A motortér tele volt vízzel! Nem lett volna jó a marina mólója mellett elsüllyedni éjszaka. Elkezdtem számolni 3 óra alatt telt meg, tehát csak lassan szivárog. Gyorsan elkezdtem merni 50 liter víz kimerése után kis pihenőt tartottam. Majd ismét 50 liter… úgy számoltam 11-kor már nem lesz víz alatt a hajónak ez a része. Muszáj lesz újra szigetelnem a falapot a motorkimeneti nyílásán. A víz kimerése közben az elemlámpám öt perc után lemerült. Szerencsémre szinte telihold volt, erősen világít hátulról, így mertem és mertem éjszaka egyedül, vizesen, fáradtan.

Majd a vacsora szünete után, amikor az apály már elég alacsony volt leszedtem a falapot és lekapartam a szilikont róla. Nem megfelelő minőségű szilikont használtam. Mivel a lámpa lemerült, a szokásos gyertyafény mellett szereltem le a falapot, amit nyolc csavar és a szilikon tartotta. Siklafex 291-et tettem rá. Egy félóra múlva a hajó megült az iszapban, ilyenkor mindig igazítok a hajón hogy ne dőljön el. Ezután bebújtam a kis vizes kabinomba, ami az én otthonom és egy jót aludtam!

2008.09.17. (713 nap)

Bluemapia, egy ismerősöm csinálja: http://www.bluemapia.com/

Reggel a hajó motorteréből mertem tovább a vizet, volt még benne báven! Majd naplót írtam és a hajót igazítottam meg, amikor apálykor ismét beleült az iszapba. Egy kötél biztosítja - ami átfűztem az árbocon és a parton rögzítettem - a mólótól való eldőlését, a mólóra való dőlésététől a gumikerék puffereim védik. Néha kirakok egy falécet az árboc és a móló közé, ami biztosan elég távol tartja a hajót a mólótól.

Elsétáltam a Darwin Marine Engineering Specialists műhelybe a motor helyzetet megnézni. Ray Jones elmagyarázta a helyzetet.

A motor gumiállványát ki kell cserélnem. Több céghez elmentem, de savállót csak a Delta Electrics-nél találtam. Meg kell rendelnem és pénteken lesz itt. A négy darab ára kb. 120 AUS dollár lesz. Vettem még négy speciális saválló csavart a Darwin Bolt Supplies-ban a motorállványához.

A város és az ipari körzet között szokás szerint stoppoltam.

A könyvtárban találkoztam egy francia házaspárral, akik visszaadták az Indonéziai fénymásolt Guide könyvemet. Ők holnap indulnak Bali felé. Jó szelet!

A Műegyetemen gyakran volt a találkozó pont a könyvtár előtt vagy bent. Nem gondoltam volna, hogy 5 évvel később Darwinba lesz hasonló...

Ebéd: krokodil hamburger, a krokodil hús nagyon ízletes!

Majd ismét elmentem a műhelybe egyeztetni a következő lépésekről és vásároltam is egy kicsit.

A Dinah Beach Cruising Yacht Assocation ’ideiglenes’ tagja lettem egy hónapra és Jane-nak fizettem 94 AUS dollárt egy hétre a marináért (ami nem olcsó!). Az élet itt igen drága!

A jobb és a baloldali rekeszt is kimertem, mivel tegnap oda is befolyt a víz a motortérből.

Emiatt ma nincs túl jó kedvem.

Megismerkedtem ma Brunoval, egy szlovéniai (Koperben lakott, ahonnan én indultam) vitorlázóval, aki itt lakik és eléggé jó rálátása, tapasztalata van az indonéziai vitorlázásra, hol nem kérnek papírokat. Később a bárban néhány ismerőssel beszélgettem, majd átmentem a szomszéd marinába, ahol van ingyen-wifi.

2008.09.18. (714 nap)

Amiről nem beszél senki: Néha találkozok hajósokkal, akik hamis papírokkal vitorláznak évekig (hamis hajólevél és hamis útlevél). Az angol hajó regisztráció a legegyszerűbb és talán legolcsóbb.

Földkerülési rekord egy motoros hajóval: http://www.earthrace.net (60 nap 23 óra 49 perc). A lap alján vannak jó videók.

Reggel a műhelyben dolgoztam, kiszereltem a lábból a shaftot. A shaft elgörbült (0,5 mm), amit Ray visszagörbített. A gear (váltó) olaj álaga krémes volt és a színes világos barna, ez azt jelenti, hogy víz ment bele. Ezért a tömítő gyűrűket (seal) ki kell cserélni. Újabb munka és költségek.

Délután elsétáltam a közeli Francis Bay Marine céghez, aminek a magyar vezetője van, László. Meséltem neki a hajómról, mivel azt gondoltam, aki a hajós szektorban dolgozik, azt érdekli a hajóm J.

Néhány órát csiszoltam a hajót… ismét le fogom kenni algagátlóval indulás előtt.

Este kibuszoztam (2 AUS dollár) az East Pointhoz, ahol a ’bush’-sal szemben este a naplemente után este 8-kor kengurukat néztem. Elég sokan ugráltak a mezőn, szeretik a zöld füvet, és a locsolás miatt ott igen zöld. Találkoztam a Parkban egy angol utazóval, aki egy mikrobuszban él, ez itt nagyon gyakori. 2000-2500AUS dollárért lehet már venni egy régi lassú mikrobuszt, és itt sokan abban alszanak és élnek, nekik ez az életstílusuk J. A mikrobusszal bevilágította az egész mezőt és így jól lehetet látni a kengurukat, fényképet sajnos nem tudtam készíteni.

Majd elvitt a Mindil Beach Sunset Makethez, ahol sétáltunk és meghallgatunk néhány didgeridoo koncertet. Itt összefutottam hajós ismerősökkel is.

Este sült kenguru húst ettem, az igazat megvallva nem ízlett, de ki kellett próbálnom. A piacon a legolcsóbbak ezek a különleges ételek, 2-3 USD!

A kenguru farkából készítik a kenguru levest, ami az egyik legfinomabb leves a világon.

2008.09.19. (715 nap)

Ismét magyar hajó indul megkerülni a Földet: linkajánló: http://www.foldkerules.hu/

Az őslakosok (aboriginal) helyzete itt nagyon szomorú. Új-Zélandon a maurikkal sokkal többet foglalkoznak és jóval többet segítenek nekik. Itt Ausztráliában ez sajnos nem prioritás. Az átlag ausztrál azt gondolja róluk, hogy lusták, büdösek és sokat isznak. Nem gondolnak bele, hogy mi ennek az oka. 50,000 év után idejött a ’fehér’ ember, elfoglalta az országukat és hozta a ’civilizációt’ meg az alkoholt. A ’fehér’ ember előtt itt az egyszerű ’bush’ élete volt, ami azt jelenti, hogy harmónia a természettel és a természetet nem rombolták, hanem hagyták. Alapvetően az őslakosok nem tudnak adaptálódni ebbe a civilizációba. Szerintem őket nem a mi civilizációnk mércéjével kell mérni, hanem a saját civilizációjuk mércéjével.

Az aboriginal-ok vadabbak. Egy ismerősömet, Simont néhány éve egy barátnője apja majdnem megölt késsel, és ez itt gyakori. Ők a harcra ma is használnak dárdát, bumerángot meg a fekete mágiát.

Darwinban a fehérek szép házakban laknak és új kocsikat vezetnek, ezzel szemben az aboriginalok nagy része a szabadég alatt alszik a parkokban vagy a strandon, ahol tűzet is raknak. Ők leggyakrabban kővel halásznak és nem horgászbottal, ahogy a ’fehér’.

Az első Ausztrál telepesek 1860-as évekig az angol börtönből származó bűnőzök voltak, ezek az emberek nem értették és nem is akarták megérteni az őslakosokat.

Az aboriganaloknak több mint száz nyelvük van, a ’fehér’ elnyomás miatt nagyon összetartottak a különböző törzsek. Itt Darwinban nem tudok megnézni aboriginal táncot és ételt, amit igen furcsának érzek.

A piros pozíció fényemet kezdtem felszerelni reggel, majd később elstoppoltam a CBC-hez, az ipari körzetbe tömítő gyűrűket venni, illetve csak rendelni, mert csak hétfőn érkeznek.

A Delta Elcronichoz is átsétáltam utána, de még nem érkezett meg az állvány, pedig azt ígérték! Ez után visszastoppoltam a városba. Itt könnyen megy a stoppolás.

Ma kipróbáltam a sült teve húst, pocsék az íze.

Rövid vásárlás a városban, majd a könyvtárban Interneteztem egy rövidet

2008.09.20. (716 nap)

Néhány napja találkoztam biciklisekkel, akik 10 éve indultak, és azóta úton vannak. Bejárták már Ausztráliát, Európát és Ázsiának nagyrészét. Igen kevés csomagjuk van. Összehasonlítva a vitorlázással, néha talán nehezebb a kempingezés...

Néhány ismerős hajós oldala:

http://www.bahati.net

Veritas Sailing Mission: http://www.veritasmission.net Velük Galapagoson, majd Vanuatuban is találkoztam.

Ma szombat van, így kicsit lazítottam, és megnéztem a közeli Litchfield Nemzeti Parkot, aminek területe 123 km2.

Wangi vízesés, Florence vízesés, Tolmer vízesés, Buley Rcov Hole, Termesz várak…

Láttam egy kis kengurut is, és egy jót és kellemeset sétáltam.

Eredetileg itt az aboriginal wagait laktak itt, majd a ’fehér’ ember feltérképezte és elkezdett itt bányászni. Az egyik legkülönlegesebb helyi fa a banyan.

Este megismerkedtem néhány hajóssal, Timmel és másokkal is.

Ingyen vacsora a városban, a Vicben. Egy havertól ismét kaptam két ingyen vacsorajegyet J

A Blue Water Rally (BWR 2008) megérkezett Darwinba: http://www.yachtrallies.co.uk/

Néhányukkal már találkoztam Vanuatuban és ma este újra.

Pl. ismét találkoztam Robert és Wendy Prinsennel, akikkel röviden beszélgettem, a weboldaluk: www.heidenskip.com

Ausztráliai Magyarok oldala: http://ausztraliaimagyarok.lap.hu/

Nagyon sok magyar él itt, az is bizonyítja, hogy én véletlenül találkoztam néhány magyarral

itt Darwinban.

2008.09.21. (717 nap)

Ausztráliában két olcsó üzlet van a ’cash converter’, ahol használt bármit lehet venni olcsón, illetve a Dump Shop (Shoal Bay), ami igazából a szeméttelepen felgyűlt ’értékeket’ próbálják eladni nagy sikerrel.

Reggeli munkák:

1.      az akkukat újra összekötöttem (100Ah+120Ah+47Ah+47Ah) és utána mértem, egy rendszer ellenállást fogyasztóval és fogyasztó nélkül. Azt gondolom, hogy a generátor vezetékeinél volt a hiba, miután  sósvíz ment bele. Még mindig töltöm a hajó akkukat, ehhez még kell leglább 2-3nap folyamatos töltés!

2.      A zöld pozíció fényt is felszereltem. Köszönet Dominiknak és a Hellának a termékekért.

3.      Hajó aljának csiszolása.

Délután a Könyvtárba mentem a szokásos ingyenes Internet miatt és a megérkezett Indonéziai Vitorlás Engedélyt is ki kell nyomtatnom.

A szomszéd hajó adott plexi anyagot, amiből ki tudom majd vágni az ajtómat. ’Csak’ kéne találnom ehhez egy flexet!

Majd megismerkedtem Jojo-val, egy német ’dolgozok és közben körbeutazom AUS-t egy mikrobusszal’ figurát, és elvitt a Sunset Market-hez. Ma vasárnap van és ez egy jó program. Ott kipróbáltam az emu húst (különleges helyi madár, hasonlít a strucchoz), ami nem is rossz! Új-Zélandon védett állat, de itt nem és elég gyakran lehet kapni és enni. Szerintem finom.

2008.09.22. (718 nap)

A Föld nem homogén, hanem van benne egy erős bemélyedés az Indiai-óceánnál. Emiatt az Indiai-óceán 600 mm-rel alacsonyabban van összehasonlítva az Atlanti-óceánnal és a Csendes-óceánnal. Ez okoz egy folyamatos 3/4 csomós áramlást Indonéziától az Indiai-óceánra. Emiatt nekem nehéz dolgom lesz, mert emellett gyenge szelek várhatóak!

Dinah Beach Crusing Yacht Assocation, ahol a CARINA-val állok:

http://www.dinahbeachcya.com.au/

Reggel felhívtam a Delta Electronc és a CBC-t, a rendelések megérkeztek, ezért értük buszoztam. Az egyik motor állvány hibás és emiatt ismét várnom kell a negyedik jóra 1-2 napot.

Majd a szervizbe is elmentem egyeztetni.

A motor állvány 120 AUS dollár volt (170-ről alkudtam le, ami itt abszolút lehetetlen!)

A tömítő gyűrűk: 140 AUS dollárok voltak.

Dél körül ettem egy kis Dim Sim-et (kínai sertés salátás fűszeres vékony tésztába csomagolva).

Majd könyveket szerettem volna cserélni. Itt a marinákban nincs könyvcsere  és a backpacket szállásokon sincs, a központban nagyon drága lenne. Így elmentem a St. Vincent de Paul Society majd a Salvation Army-ba, ahol igen olcsón vettem könyveket. 3 darab könyv 1 AUS dollár volt, és találtam néhány igen jót! Alapvetően ez működik minden ’civilizált’ országban.

Ez az, amit szeretek a civilizációnkban J.

Du. a hajó körüli munkák:

a plexi lapból elkezdtem kivágni egy ajtó formát kézi vágóval, így ez lassan megy.

Vacsorára ismét a VIC-be mentem, mivel van még néhány ingyen vacsorajegyem egy helyi havertól.

Majd vásároltam ételeket, és utána a szomszéd marinában Inerteztem (szokás szerint ingyen-Wifi).

2008.09.23. (719 nap)

Néhány éve Darwinban kötött ki egy ki 15 lábas vitorlás a lengyel kapitányával. Azt hallottam, hogy egy felfújható ’labda’ Földgömb volt a térképe, sajnos többet nem tudok róla.

Reggel még nem érkezett meg a hiányzó motor állvány, csak holnap tudok érte menni. Illetve hiányzik még a hidraulikus tömítő gyűrű is. Talán holnap végre össze tudjuk rakni a műhelyben.

Vásárlás:

1,5 l gear olaj 28 AUS dollár

75 AUS dollárért 20 fénymásolt térképet a következő szakaszokról.

2 db ceruza akkumulátor (AA, 2500 mA) a fényképezőgépbe, a régiek már mind tönkre mentek.

Du.:

Lucas, egy angol vitorlázó segítette az árboc kis előfeszítőjét meghúzni. Majd beszélgettünk a hajókról, a vitorlázásról és az óceánról. Ő a szüleivel vitorlázik a Blue Water Rally-n.

Később, délután beszéltem telefonon Ilosvay Gusztávval és Katalinnal, a Magyar Rádió Mozaik Sydney (http://www.ilosvay.net) az utamról.

Majd este szokás szerint ingyen vacsora a VIC-ban, sajnos ez az utolsó ingyenjegyem és nem akarok újabb jegyeket kérni a helyi ismerőstől, pedig itt igazán jól főznek!!

Éjjel egy kis vihar volt erre és elkezdett esni is. Lassan jön az ’átmeneti’ évszak, majd az esős évszak. Itt a száraz évszakban egyáltalán nem esik. Apálykor kezdődött és dagálykor vége is lett a szélnek és esőnek, kicsit aggódtam, mert a mólófalához könnyen odaverheti a szél CARINA-t és könnyen meg is sérülhet!

2008.09.24. (720. nap)

Pontosabban 730. nap, hisz 2éve indultam el Szlovéniából (Koper)  t

Ezek szerint a napok számozása valahol elcsúszott egy tízessel. Majd idővel korrigálom, addig csak itt helyileg javítom ki

Didgeridoo:

Hagyományosan a didgeridoo a termeszek által kivájt eukaliptusz fatörzsből vagy ágból készül. Ürege általában kónuszos („kúpszerű”), azaz a befúvás helyén kisebb keresztmetszetű, mint az alsó végén. A befúvó rész peremére gyakran méhviaszt tesznek, melynek segítségével a játékos a rést a saját szájához tudja igazítani. Felületét gyakran festéssel díszítik.

Újabban gyakran készítik a hangszert „szendvics”-módszerrel, vagyis két megfelelően kivájt fadarabból ragasztják össze. Készíthetik még nádból, vagy akár műanyagból is. A mai nyugati zenekari zenélés igényeinek megfelelően akár játék közben hangolható változata is van, itt a hangszer hosszúsága teleszkópszerű toldalékkal változtatható.

Játékmód: Alapvetően hasonló a trombitán stb. való játékhoz. A zenész a hangszer szűkebb keresztmetszetű végét összeszorított ajkaihoz illeszti, miközben levegőt présel át közöttük (mint mikor a gyerekek autóval játszanak, és közben berregnek). Az ajkak rezgésbe jönnek, periodikus nyomásingadozást előidézve, a cső mint rezonátor visszahat rájuk, ugyanakkor felerősíti rezgésük bizonyos összetevőit. A termeszek által rágott szabálytalan, nagyjából kúpszerű furat miatt a cső által felerősített részhangok nem felelnek meg teljesen a felhangsornak, de ezt nem tekintik hátránynak, sőt ettől lesz érdekesebb, gazdagabb a hangzása.

A hangszert a körlégzés révén megszakítás nélkül lehet megszólaltatni akár órákon keresztül is. Mivel nagyon kis mennyiségű levegő is elég a hangkeltésre, megoldható, hogy a gyors, orron át történő levegővétel alatt a szájüregben tartalékolt levegőt használják a fúvásra. A hangszer ezáltal monoton, burdon-szerű hangot ad ki, de hangzása többféle módon gazdagítható, variálható:

1.      az ajkak feszességének, a befúvás erősségének változtatásával a cső különböző rezonanciáit, hangmagasságait lehet előcsalni

2.      a szájüreg térfogatának változtatásával, a nyelv áthelyezésével a dorombhoz hasonló módon lehet a száj rezonanciájával részhangokat kiemelni, dallamot létrehozni

3.      a levegő adagolásával, a rekeszizom lökéseivel lehet ritmusokat kiemelni

4.      énekléssel is lehet a hangzást gazdagítani, különösen izgalmas hatást kelt, ha az alaphangtól csak kis mértékben eltérő énekhanggal akusztikai lebegést idéznek elő.

Linkek:

www.rawdidge.com

http://didgeridoo.saman.org.hu/

www.jabaru.com.au

Reggel a műhelyben dolgoztunk (tömítő gyűrűket tettük be, amikre Loctite 515 Flange Sealant-ot is tettünk), majd ismét el kellett mennem a CBC-be, mivel az egyik gyűrű nem jó méretű volt (a csomagoláson jó kód volt!), ismét vesztettem egy napot.

A Delta Electronic-nál viszont végre megkaptam a negyedik gumibakot!

Alapvetően egy csomagokra várok és családi okok miatt sem tudok ezen a héten indulni!

Délután a port side oldalon (bal oldal) a pozíciófényem vezetékét cseréltem ki, mivel egy részén belül sérült. Elég sokat méricskéltem, mire megtaláltam, hol is van a probléma.

Befejeztem a plexi (latex) ajtó kivágást, amit egy kézi fűrésszel vágtam ki, így sokáig tartott.

Este a hajónál söröztem Brunoval és Nataliával. Natnek a férje Chris, egy orosz teljesen vad hajós, aki itt Darwinban épített egy 30 lábas teljesen fekete vas junk-ot ablak nélkül több, mint tíz éve, amivel bevitorlázta az Indiai-óceánt. A feleségével Philippines-ben találkozott, és így ezen a részen ’ragadt’. A hajójukban nincs motor és elektromosság (nincs rádió, GPS…). Este gyertyával és petróleumlámpával világítanak. Indonéziában sok a szélcsend, ezért minden útjuk hetekig tart. Lassan, csak széllel. Chris írt egy könyvet a vitorlás útjairól, sajnos most itt nincs több példány. Ő most Indonéziában vitorlázik, talán találkozunk?

2008.09.25. (731. nap)

Tegnap hallottam egy történetet egy argentin hajósról,. Alberto Torroba-ról, aki kenuval majd később tutajjal (’lélekvesztőkkel’), hosszú óceáni utakat tett meg és a navigációra az ősi polinéz módszereket használta csak (pl. csillagok).

http://www.atomvoyages.com/articles/albertotorroba.htm

Kora reggel elmentem az Aboriginal Bush Trade Centerbe: www.aboriginalbushtraders.com;

www.aaia.com.au. Ahol beszélgettem az eladóval az aboriginal emberek helyzetéről. A Northern Territory-ban 25-30% az arányuk, de Ausztráliában már csak 2,5%! Csak 1967-ben kaptak állampolgárságot, majd 76-ban sikerült csak elérni a ’Földtörvényt’, amivel visszakaptak a Northern Territory-ban nagy területeket (alapvetően sivatagokat).

Később kibuszoztam az Ipartelepre a maradék anyagokért, majd a könyvtárban ingyen Interneteztem (hétfőig zárva lesz!)

Délután a műhelyben összeraktuk a motorlábat és a motort. Majd a hajóban kipróbáltam az indító motort és működött! Elég sok vizet kapott a motor, ezért attól tartottam már ez sem oké.

A forrasztó pákát próbáltam javítani, de nem sikerült. A tengervíz teljesen szétrágta már, áram alatt túlmelegszik és ráz is!

Este ismét átjött Bruno és beszélgettünk a Northern Territory-ról. Itt a legkevesebb a szabályozás országos viszonylatban. Például itt nem kell hajóvezetői engedély és hajópapír sem! Azt mesélte, hogy 30 évvel ezelőtt az egész rész csak bush (cserje) volt és mangrove strand. Azóta folyamatosan építkeznek és ’fejlődik’ a térség.

Ami igen érdekes, hogy itt kétszer annyi férfi él, mint nő, ráadásul a populáció amúgy sem magas J.

2008.09.26. (732. nap)

Darwin területe Larrakia, ahol lefordítva tengervíz emberek hívják az őslakosokat. Igen spirituális speciális kapcsolatuk van az óceánnal. Nehéz ezt egy teljesen másik civilizációnak megérteni. Körülbelül 50 ezer éve itt élnek a saját misztériumaikkal.

Ancestor, aki az óceánból jött megalkotta az embert és az élővilágot, majd visszament az óceánba. Az ábrázolása egy kígyószerű, halszerű állat többnyire krokodil fejjel és evezőkkel a feje alatt és néhány ággal a fején.

Ez a nap szörnyű volt!

1.      A motorszerelő számláját megkaptam, ami túl magas volt. Még a szerelés előtt elmondtam a limitemet, de ez jóval több...

2.      Majd elmentem Lászlóhoz, egy itteni magyarhoz. A telepen a kutya megharapott, és a lábam több sebből vérzett.

3.      Egy ismerőstől várt csomag még nincs itt, talán elkeveredett, FedEx sajnos Darwinban nincs.

4.      Kifizettem további hat napot a jacht klubban (66 AUS dollár)

A motort később teszteltem a klub műhelyében. Kicseréltem egy tömítő gyűrűt a karburátor alatt és vettem négy új gyertyát a motorhoz (16 AUD dollár). Majd végre beindult!

2008.09.27. (733. nap)

Hogyan lehet pénz nélkül ’túlélni’ a civilizációban:

1.      Hare Krishna karitatív étkezde, minden nagy városban van és ingyen vagy szinte ingyen lehet finomat és egészségeset enni.

2.      A nagy élelmiszer boltokban lehet ingyen kapni régi kenyeret.

3.      A nagy élelmiszer áruházakban lehet kapni igen olcsó ’szinte lejárt’ ételeket.

4.      Az Üdvhadsereg, szeretet szolgálatok, templomok intézményei heti egyszer osztanak ingyen élelmiszereket!

5.      Néhány hátizsákos csóró utazó a szemetesekben turkál. A tapasztaltabb ismeri az éttermeket és a dolgozóit, ahonnan zárás után megkapható a ’maradék’.

Reggel Brunoval elmentünk néhány ’turkálós’ helyre. Vettem egy használt generátort (40 AUS dollár), mivel az eredeti a ’megbillenésemkor’ teljesen elázott és javíthatatlan lett, majd egy LED waterproof fejlámpát (10 AUS dollár) is. Ez után Bruno megmutatta a 37 lábas vashajóját, adott néhány kábelt és algagátló festéket is.

Délután a hajó alját tisztítottam, csiszoltam és festettem le algagátlóval.

Később az ausztrál foci döntőt néztem néhány ismerőssel a bárban, Tim meghívott egy rumos kólára. Kellemes volt!

Utána mostam és a hátsórekeszt pakoltam át.

Este kipróbáltam a piacon a Waillaby húst, ez a kisméretű kenguru. Ez íze sokkal finomabb, mint a kengurunak.

2008.09.28. (734. nap)

Nagypapámnak, akinek a kertjében készítettük fel CARINA-t, ma van a születésnapja.
Isten éltessen TATA!

Gyakran beszélgetek hajósokkal a klubban. Összehasonlítva más országokkal, kontinensekke,l ami itt kicsit más: a krokodil történetek. Előfordult, hogy a krokodil megtámadott jacht dingiket főleg az édesvizű folyóknál.

Reggel visszaszereltem a motort a hajóba (Siklafex 291-et használtam), majd a hajóalját tisztítottam, csiszoltam és festettem algagátlóval. Dél körül tartottam egy kis szünetet és ekkor Scot kivitt a dingijével a bójákhoz, ahol a vitorlások állnak, ez már a folyó torkolatánál van. Holnap ide fogok állni. Nem akarok többet napi 11 AUS dollárt fizetni, a motor már a helyén van. Mostantól indulásra kész vagyok, csak két csomagra várok.

Délután:

1.      Víztartályok töltése (2 db 25 l, 3 db 15 l, 1 db 10 l, 2 db 5 l és továbbá kb. 80 l palackokban)

2.      A cockpit alját ragasztottam poliészterrel (rétegelt falemez és kezdenek szétválni a rétegek)

3.      A motor gyertyáit tisztítottam. Ha nem fújom be rozsdaállóval és nem zárom el légmentesen, akkor ez is rozsdásodik.

4.      Hangyairtás vegyszerrel. Amióta a móló mellett állok ez ismét probléma. A kötélen és a puffereken keresztül jönnek a hajóra.

Este, mint minden vasárnap élőzene a klubban.

2008.09.29. (735. nap)

Northern Territory:

Not Today

Not Tomorrow

Not Thuesday

Not Thursday

Szóval ez egy ilyen ráérős hely összehasonlítva a többi Ausztrál területtel.

Ma eset a dagállyal el kell hagynom a klub mólót, mert holnap reggel jön egy másik hajó a helyemre. Ezért ma minden munkát be kell fejeznem. Ez sok lesz, de nincs más választásom.

Napi feladatok:

International algagátlót kaptam tegnapelőtt Brunotól, így életemben először használom ezt az igen drága festéket.

Majd visszatettem a propellert is, majd azt is lefestettem algagátlóval.

Az árbocfény kábele az árboctalpnál (de az árbocban belül, így nehéz hozzáférni) sérült meg, így ezt nem tudom javítani, kívülről egy külső kábelt vezettem fel, nem túl szép elegáns megoldás, de remélem működni fog és tartós lesz.

Mivel 18 után kiállok bójára, és ettől kezdve nehéz lesz a ki és bemenetel bevásároltam:

4 kg alma

3 kg krumpli

20 tasak noodles

egyszerű J

Bruno kölcsönadta az alumínium dingijét, ami egy ’kicsit’ ereszt. Van emellett egy maradék evezőm is, a másik már eltört …

A hajó helye tökéletes, mangrove erdő az egyik oldalon mögöttem a folyó torkolata. A másik oldalon igaz a civilizáció lakóparkjai és marinái.

2008.09.30. (736. nap)

Ma kétszeres nagybácsi lettem: nővéremnek fiú ikrei születtek!

A Crocodile Dundee I&II (1986/88, Peter Faiman/John Cornell) talán kicsit bemutatja a krokodil vadászok életét, de én inkább más módot választottam.

Kora reggel elmentem a Darwin Marine Engineering Specialists Irodába, ahol kifizettem a munkát és az anyagok árát. -10%, mivel a hajó tranzitban van és még kaptam egy 15%-os kedvezményt, mivel csóró vagyok és Ray jószívű J.

Ezután elbuszoztam a 8-as busszal Palmerstonba, ahol találkoztam Ervinnel

Ervin 78 éves, de 70-nek sem néz ki. 1952-ben disszidált Magyarországról. Katona volt és nem tetszett neki a szovjet katonai egyenruha, amit akkoriban kellett a magyar katonáknak viselniük. Nem tetszett neki a kommunista propaganda, az agymosás propaganda és ezért elhagyta Magyarországot.

Ausztráliába, Darwinba telepedett le. Asztalos, bányász és sok minden más volt, majd az 50-es évek közepétől a vadászatból élt. A környéken volt néhány krokodil vadász, de Ervin volt a legjobb, ezt persze másoktól hallottam, nem Ervintől. A 60-as években sokat utazott Indonéziába és Thailandra, ahol megismerkedett a thai feleségével, aki eljött vele Darwinba. Három gyermekük születet, a fényképet nézve a thai magyar kombináció világsiker.

-         Hány krokodilt lőtt le életében?

-         Több mint háromezret. A legsikeresebb héten 98 darabot lőttem ki és készítettem ki a bőrét hét nap alatt.

-         Melyik volt a legnagyobb?

-         Egy 27 lábas (9 m) fiatal példány, amit le is nyúztam és le is fényképeztem. Ez szerepelt az Ausztrál vadász magazinban is, mert ez egy fajta rekord volt!

-         Mekkorára nőnek meg? Mi lehet a maximális hosszuk?

-         Indiában 30-32 lábast is lőttek már. Én úgy gondolom, hogy Ausztráliának ezen a részén elérhetik a 35lábat (12m) is. Az én 27lábas példányom fiatal volt, még 10év és elérhette volna akár a 35 lábas is. Ezek a nagy és idősebb krokodilok nagyon tapasztaltak és igen nehéz kilőni őket.

-         Mennyire veszélyes ez?

-         Több alkalommal megharaptak a krokodilok, volt amikor a csónakomat támadták meg. A krokodil az egyik legjobb vadász az állatvilágban. Nagyon gyors és hihetetlen erős, egy harapás és vége van az áldozatnak. A krokodil tiszteletet parancsol. Esetemben is volt, amikor csak a szerencsén múlt az életem.

-         Hogyan kell krokodilt vadászni?

-         A legjobb időpont naplemente után, ekkor a folyóban egy erős csónakkal motor nélkül kell csak sodródni, eközben a elemlámpával figyelni a vízfelszínt. A krokodilnak csak a szeme és az orrhegye látszik ki. Csak egy lövésre van idő. Érdemes a fejét célozni. A bőrére vigyázni kell, mert az nagyon értékes és hibátlannak kell lennie.

A házban sétálva megelevenedtek a régmúlt vadászatok. A fényképek a falon és a vadásztrófeák mind-mind egy kedves történetet idéztek fel. A krokodilvadászattal vált híressé a környéken, de alapvetően mindenre vadászott: kenguruk, nyulak, madarak, disznók, bölények…

-         Milyen ez a fajta élet? Hogyan kell ezt elképzelni?

-         Reggeli krokodil tojás és az ebéd, vacsora krokodil sült. Minden pillanatban lövésre készen kell lenni. Forróság van és sok a szúnyog. A folyóban nem lehet fürödni, mert a krokodilok megtámadhatnak, sőt a parton is jó, ha több méter távolságot tart az ember a folyótól. A krokodil egyik támadási módszere a parton álló állatok, ember megtámadása. A víz alatt közelít és csak az utolsó pillanatban ugrik ki elkapva az áldozat nyakát például, miközben az iszik vagy csak hűsöl. Egy harapás elég és vége az áldozatnak, a krokodil állkapacsa nagyon erős!

-         Melyik a legfinomabb része a krokodilnak?

-         Alapvetően minden része finom, de a legjobb a farka!

Ervin később betett egy filmet a krokodilokról és azt néztük. Néhány titkot és trükköt még elmesélt a krokodil vadászatról, amit itt nem szeretnék leírni.

-         Hol vadászott még?

-         Ausztráliában főleg, de meghívtak Pápua Új Guinea-ba is vadászni, ahol a maláriát is megkaptam.

-         Megrendelésre is lőtt?

-         Igen. Több alkalommal külföldi gazdag gyűjtök speciális igényeit is ki tudtam elégíteni. Megrendelték a fajtát és a méretet és én kilőttem, majd kipreparáltam. Az üvegszemet is én készítettem bele egy speciális eljárással. A megrendelő választhatott színt és én egy faformába kiöntöttem azt, sőt egy fekete csíkot is tettem bele!

Könyvet kéne írnia a krokodilvadászatról mondtam neki. Már sokan mondták ezt neki.

Azoknak akinek kéne írni nem írnak, akiknek nem kéne írni írnak. Ilyen a mi világunk.

1972-ben betiltották a krokodil vadászatot az Északi Tartományban és így váltott. Az öt ékeles nagy kertjében gyümölcs és zöldség termesztéssel kezdett foglalkozni, emellett a méhészettel és a rákfogással. 2008-ban ő szinte az egyetlen életben lévő ex-krokodil vadász, és ő az egyik legismertebb.

Később megmutatta a kertjét is. Sokféle Indonéz és egyéb trópusi zöldség és gyümölccsel van tele. Chili, Jack Fruit, banán, papaya, mangó, indonéz alma, star alma, kókusz, mahagóni stb.

Ervin adott egy zacskó zöldséget és gyümölcsöt, majd kocsival visszavitt a Palmerstoni busz terminálba. Azt mondta, hogy bármikor jöhetek, csak hívjam és kijön elém. Rokon lelkek lennénk? Az biztos, hogy a generációs különbséget egy kicsit sem éreztem!

2008.10.01. (737. nap)

Reggel, amikor felkeltem láttam, hogy a dingim színültig van vízzel, próbáltam nagyon óvatosan bemászni, hogy kimerjem a vizet. A hajó totálisan elsüllyedt és felborult. Igen erős az árapály áramlás itt dagály után közvetlenül, így olyan érzésem van, mintha folyóban lennék. Több terv és több próbálkozás után Kathie a szomszéd hajóból segített. A fő probléma az volt, hogy a hajó tele lett vízzel és befordulva a hajó alja alá szorult be, a nagy áramlásban ezt nem tudtam kiszabadítani. Teljesen befeszült! Kathie nélkül várnom kellett volna, amíg az áramlás gyengül.

A kievezés a A Dinah Beach Cruising Yacht Assocation dingi mólójára minden esetben minimum 20 perc, és izzadás a hőségben. Ha az áramlás kicsit segít kellemesebb és látványos is, mert pádlizok (vagyis egy evezővel evezek, mivel nincs kettőm).

Reggel vettem néhány új gyertyát a Tohatsu motorhoz is és a könyvtárban Interneteztem.

Az ingyenes Internet a könyvtárban nagyon lassú, így minden lassan megy.

Ma elküldtem a cikket a Vitorlázás Magazinnak. Majd elkezdtem a következő szakasz útvonalát tervezni. Alapvetően két csomagra várok és utána már indulhatnék is Indonéziába.

Minden reggel és este 30 percet pádlizok, vagy talán többet is. A távolság nagy és amikor szeles az idő és az áramlás sem kedvező, akkor nem egyszerű. Mivel itt igazából nincsen busz közlekedés, így szinte mindenhova gyalog járok, ami több mint egy óra gyaloglást jelent naponta. Ennyi sport szerintem kell, és este még a szúnyogok sem zavarnak az elalvásban.

Tiwi szigetek:

Ezek a szigetek Darwintól 80 km-re vannak északra. Emellett hajóztam el érkezésemkor, itt a Tiwi emberek élnek, és övék a föld is. A Tiwi jelentése kiválasztott emberek. Az első Európaiak 1824-ben léptek a szigetre, majd egy erődöt hoztak itt létre (Fort Dundas) a Melville szigeten. 1828-ban a települést kiürítették a Tiwi aboriginal emberek támadásai miatt. 1911-ben egy katolikus missziót alapítottak a Bathurst szigeten, ezt elhagyták, majd a következő missziók is mind kudarcba fulladtak. 1978-ban hivatalosan is visszakapták a földjüket a Tiwi emberek. A Tiwi sziget az elmúlt 4000 évben a tengervíz emelkedése miatt teljesen elszigetelődött a kontinenstől. Így a nyelvük és a kultúrájuk különbözik a kontinensi aboriginaloktól. A kézimunkájuk nagyon érdekes és népszerű itt. A szigetre lépéshez külön engedély kell, így alapvetően mindenki szervezett turista utakkal látogatja meg Tiwit. A Tiwi tradícióban két fő ceremónia van, az egyik a Kulama, az esős évszak végén és a Pukamai ceremónia, ami a halott ember elégetése után van néhány hónappal.

2008.10.02. (738. nap)

Könyvek az Ausztrál utazásokról:

Robyn Davidson: Tracks (1980), egy fiatal lány a tevéjével egyedül elsétált innen a nyugati patra (1700 km)

Tony Horwitz: One for the Road (1999), egy stoppolás története Ausztrália körül, érdekes emberek és ’bush’ kocsmák

Miután Ervinnel beszélgettem kedden, egyre jobban kezdtek érdekelni a krokodilok. Ezért ma délelőtt elbuszoztam a Krokodil Parkba.

Saltwater crocodiles(class: Reptilla, Family: Crocodylidae)

Kelet Indiából származik, majd Délkelet Ázsián keresztül érkezett ide Észak Ausztráliába. A hím általában 7 méteresre nő meg. Ez az egyik leggyakoribb fajta itt. Az etetés 10-kor volt, amit pont elértem. A csirke dararabokra ugráltak nagyon látványosan.

A Parkban volt teknős, strucc, emu, kenguru és bölény is.

A Krokodil Múzeumban olvastam, hogy 1971-től 68 regisztrált krokodil támadás volt, amiből 20 volt halálos. Alapvetően az aboriginalok és a bush lakó fehérek ebben nincsenek benne, akik igazából a vadonban élnek.

Alapvetően a Krokodil Park egy oktató és kutató központ. Ami kicsit visszás, hogy lehet kapni a szuvenír üzletben krokodil bőrt, lábat, fejet és húst is! (A krokodil 1972-től védett állat a Northern Territory-ban.)

A Parkban voltak kígyók is, amiket mindig próbálok megjegyezni, ha nem is a latin nevűket, hanem a színűket és hogy hogyan is néznek ki. Itt is sok a mérgező kígyó!

Majd egész délután Interneteztem a könyvtárban, nagyon lassú!!

Átvettem a Postán a Turtle-pac szponzorációs csomagját.

http://www.meder.hu/hun/turtlepac.htm

www.turtlepac.com

Nagyon szépen köszönöm!

Az új generátor bekötése sem egyszerű, a régi generátornak 3+1 csatlakozója volt, az újnak 4+1 van, és a következő probléma, hogy nem tudom hogy hova melyik megy…

Vacsorára vettem a piacon sült baffalo (helyi nagy bölény) húst, amit később a hajóban kenyérrel megettem. A baffalo hús nagyon ízletes!

Számomra az új ízek megismerése az utazás része, az utazás a vitorlázás része. Ezért írok erről gyakrabban.

Culinary adventure’ ezt így mondják itt vagyis kulináris kalandok. Amit én keresek az nem a turistáknak ’csomagolt’ szokásos ízek, én a kuriózumokat keresem. Vagyis a helyi, nemzeti ételkülönlegességeket. Az ország társadalmát úgy lehet megismerni mélységeiben, hogy az emberek hogyan hol és mit esznek. Az étel és az étkezés egy speciális kommunikációs eszköz is. Sőt az étkezés egy fajta közös nyelv. Amikor meghívtak például Fidzsin vagy más szigeteken vacsorára a helyiek, akkor természetesen jobban beleláttam az ő életükbe és jobban megismertem őket. Ez jó!

2008.10.03. (739. nap)

www.clipperroundtheworld.com

Reggel a motor elektronikát kötöttem be. Nem ment könnyen mivel a motor főkapcsolója, ami az akkukat kapcsolja rá szétrozsdásodott. Ezt ki kellett iktatnom. Igazából nem fontos, egy csavar és anya lesz helyette, ami összeköti a vezetéket, de néha kioldhatom, nem gyors, de ez van.

A másik kis probléma a földeléssel volt, az indító motor földje nem volt jó kapcsolatban a motor földével, így beiktattam egy vezetéket, ami a két földet köti most össze. Szóval végre a motor beindult ismét!

Kieveztem a partra. Ismét szembeszelem volt és a táv felétől gyenge szembe-áramlat. Jól megizzadtam!

Vásároltam:

-   1 db Muffler&Tailpipe sealer-t (Permatex), amit a kipufogó bekötéshez, kell majd kennem, amúgy nem zárna jól és jönne a motortérbe a víz és a kipufogógáz.

-   1 db silicone marine sealant (Selleys), amit a koax (VHF antenna) és az árbocfény kábelei mellé, a kabintető átmenő lyukába fogok tenni. Ide érdemes a legjobb szilikont használni, mert ha itt beázok, akkor sok drága felszerelés is vizes lehet.

-   250 ml antispectic solution (chloroxylenol), ami fontos a trópuson, hogy a seb elfertőződést megelőzzem.

-   Egy kis üveg Eucalyptus olaj, ami itt a hagyományos gyógymódot jelenti. Ez mindenre jó: megfázás, influenza, izületi fájdalmak és fertőtlenítésre is.

-   1 db szilikon kinyomó. Még ha zsírozom is, évente eltörik, mert nem savállból van.

Majd Internetezés a könyvtárban.

A 70-es években gyártott Daihatsu generátor bekötését a Duna Autó Zrt. vezető munkatársai német kollégáiktól szerezték meg és küldték el Budapestről. Köszönöm a segítőkészségüket, fáradozásaikat és végül ennek eredményét:

Az új (használt) generátor bekötése (Daihatsu):

B - a battery azaz az akku + sarka, ezt a akkura kell kötni

A - a feszültségszabályzóhoz menő vezeték, lényegében azonos a B-vel

F - gerjesztés. A feszültségszabályzóhoz megy. A régi is F volt.

E - valószínűleg azonos a házzal (ecran), a régin az N volt

P - mehetne a fordulatszámmérőhöz, ha még üzemelne

Ma érkezett meg egy csomag Kanadából DHL-el, eddig erre vártam. Egy kedves barát küldött nekem néhány ajándékot, pl. napelemet, gyógyszereket, szerszámot. Köszönöm Zoli!

Az új napelemem paraméterei: Kyocera; KC40T modell; 43W; 2,4 A; 4,5 kg; 53 cmx65 cm méretű.

Este egy kedves ismerős húzott vissza a hajómhoz a fél távtól, így nem kellett végig eveznem.

2008.10.04. (740. nap)

Vitorlás hírek:

Phuket Boat Show: www.phuketboatshow.com

RORC Caribbean 600 (Royal Ocean Racing Club&Antigua yacht Club): www.rorc.org

2009. februárjában indul ez a verseny.

Reggel a kipufogó cső és a hőálló műanyagcső közé Muffler&Tailpipe sealer-t kentem, ami magas hőmérsékletre és vizes környezetben is jól szigetel.

Az árbocfény új vezetékéhez egy nagyobb lukat kellett fúrnom és azt szigetelnem később silicone marine sealant-tal.

A klub műhelyében a régi ékszíj-tárcsát levettem a régi generátorról és ráraktam az újra, mivel ugyanazt az ékszíjat szeretném használni.

Délután Internetezés a könyvtárban.

Este Monti átjött és iszogattunk a hajón. Mesélt az életről Darwinba és a 44 lábas triamrán vitorlázási tapasztalatairól. Alapvetően bevitorlázta már szinte az egész Ausztrál partot. Indonéziába szeretne majd menni később. Természetesen én elkezdtem rábeszélni a Földkerülésre J.

2008.10.05. (741. nap)

Reggel a napelemmel kezdtem foglalkozni. Egy 6 méteres erős kábelt kötöttem rá és szigeteltem, majd egy csatlakozót is felszereltem, hogy bármikor be tudjam tenni könnyen a kabinba, ha szükséges.

A generátornál van valami hiba, amikor be akartam kötni, akkor megrázott. Nem értem! Alapvetően a kontaktusok voltak koszosak, szóval mindent nagyon alaposan letisztítottam. A generátor és a motor közötti kontaktus (föld) nagyon alaposan megtisztítottam, ez volt az egyik hiba.

A feszültség szabályozó kicsit beázott, lehet, hogy a nem jó? A mérések szerint ok. Amikor a rendszer be van kapcsolva, azonnal akkor kapcsol.

A hiba a gyújtás kapcsolónál van: ha van gyújtás ha nincs, mindig fesz alatt van az a rész. Ennek szétszerelése túl nagy feladat.

Délután Interneteztem a könyvtárban szokás szerint. Ingyenes és lassú!

Édesapám elmagyarázta, hogy mit és hogyan mérjek ki egy általános generátor, feszültség szabályzó ellenőrzése során. Majd végre beszéltem a családdal is.

Késő délután mostam, majd Brunoval beszélgettünk.

Találtam egy törött dingit a szemetesben. Lehet, hogy megtartom, mert ki tudom javítani (a titkos recept üvegszál-poliészter munka, epoxi sealet 199, gloss 344) és szuper a formája.

Este Skoti áthívott a 32 lábas szuper halászhajójára és skót whisky-t ittunk, sőt még vacsorval is megkínált! Köszönöm! J

Alapvetően pletykáltunk a Klubról mivel én is ismerem már itt az embereket és tudom, ki mit csinál és milyen. Így érdekes néha tudni egy-egy háttér történetet is.

2008.10.06. (742. nap)

Gyásznap. De dicsőségre és hősiességre is emlékeztet...

Reggel a hajót átpakoltam és a generátort beszereltem.

Édesapám tanácsára valószínűleg a gyújtást és a feszültség szabályzót kiiktatom. Nincs időm megkeresni a hibát, már egy hete el kellett volna indulnom vagy talán 3 hete?

Az A és a F pólus közé egy kapcsolót fogok beiktatni. Amikor motorozok és tölteni akarom, akkor az A és F össze lesz kötve, ha nem motorozok vagy az akkuk töltése ok, akkor megszakítom ezt egy kapcsolóval.

Du. Internet a Könyvtárban. Majd ’check-out’ és pénz váltás ruphiára (Indonéz pénz).

Egy utolsó vásárlás, alapvetően zöldségek és csokoládé J.

Holnap indulok Bali felé. Hosszú és gyenge szeles út lesz ez!

 

Mindenkinek minden jót!

Békét és szelet!

CARINA és Áron

Darwin, AUS