A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2006.10.11-16

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2006.10.11. (18.nap)
A kikötő (Siracusa /mi/) Nekem ingyen van, de sajna nincs fürdőszoba, WC és áram (reggel azért szereztem). Az emberek viszont nagyon barátságosak!
Reggel próbáltam rádiózni a 14.290 MHz-en. Én hallottam Gyuri hangját, de ő nem hallott engem. Lehet, hogy a kikötőben volt valami zavarás...
A reggeli kávém után bementem a városba kicsit még nézelődni, vásárolni (Pl. 17-es csavart a kormányhoz), telefonálni haza. Majd utána a hajónál még 1-2 órát vitorlát varrtam, szigeteltem és pakolásztam. 12:30-kor indultam is tovább...
Szicília kerülése: a legtöbben a Messinai szoroson keresztül északról kerülik. Én délről kerülöm, így kedvezőbb a szél szempontjából és talán valamivel kisebb a hajóforgalom... Főként pedig, mert engem ez az útvonal érdekel, inkább közelebb Afrika partjaihoz.
Az utam nem lehetetlen és nem örültség, csak kevesen értik, de remélem egyre többen fogják majd később.
Délután gyengült az északi szelem, de sajna maradtak a hullámok. Az éjszaka nyugodt volt, igaz a hajóforgalom miatt nem sokat aludtam.

2006.10.12. (19.nap)
Nem rádióztam ma, mivel kicsit elaludtam és csak 10 után ébredtem fel. (Holnap megpróbálok.) Müzlit reggelizem szokás szerint, majd fürödtem. Nagyon kellemes volt a tenger. Kis szélben és napsütésben nem lehet kihagyni! (Kicsit olyan itt az életérzés, mint az Arácsi SZTAKI-is tábor...) Utána egy kicsit tornáztam is, hogy a jó formámat megtartsam :)
Autopilot: Nagy a fogyasztása, ezért ritkán használom. Ha süt a Nap és a napelem jól tölt, vagy ha jó a szél és a szélgenerátor jól tölt, akkor szoktam használni. Főleg napközben és akkor tudok pihenni is. Ha jól be van állítva a hajó, akkor csak kicsit korrigál az autopliot, és akkor kisebb a fogyasztása is. Persze 1-2 nagyobb hullám még sajnos eltérítheti azért a hajót.
Délután rajzoltam (2 évre elég papírom és ceruzám van!) és zenét hallgattam. Majd ismét beleolvastam Varsányi József Zsuzsannával a Föld körül című könyvébe. A víznek furcsa mellék íze van. Több, mint 3 hete Kopreban töltöttem meg a tartályaimat. Eleinte nem foglalkoztam vele, csak 1-2 pezsgőtablettával ízesítettem, de késő délután már hasmenésem volt.
Teát főztem és 1 Bolus adstringenst (bélfertőtlenítő) beszedtem. Nem vacsoráztam, csak teát iszogattam.
Egész éjjel kis szélben vitorláztam, átlagosan 1-2 csomóval haladtam. Egy foszforeszkáló medúza raj lebegett fél éjszaka mellettem. Mivel a partközelben voltam (10 tmf), ezért nem volt nagy hajóforgalom. Ezért is jól és sokat tudtam aludni.

2006.10.13. (20.nap)
Péntek 13, nem túl szerencsés nap :) Korán reggel rádióztam 9-től 10:20-ig. A 14,290 MHz-en és a 7,160 MHz-en. Gyurival (GoEJG), Tónival (HA0LG), Gyulával (HOIS) és persze Karesszel (HA5CAR). Nem tudom, hogy Gyula mit csinált, de 100 W adott és nagyon jól hallottam. (Persze elmondta a titkot: az antenna).
Ma sajnos a Nap miatt kicsit zajos volt a kommunikáció, de az érthetőség jó volt. (Csak a jelerőssége volt néha alacsonyabb.) Rádiózás után reggelizem, de csak óvatosan. Kis müzli, lekvár és a maradék szicíliai kenyér.
A lassan kialakuló napi rutinhoz egy kis úszás is tartozik. Ma is süt a nap és gyenge a szél. Egy jót fürödtem, majd tornáztam a fedélzeten. Ezután fényképeztem és videoztam, az a jó, hogy mindig van mit tennivaló!
Apu SMS-ben, Karesz szóban mondta el a várható időjárást a következő napokban.
Szombat: Bf.4-5 DK
Vasárnap: Bf.3 DK
Jó hír, hogy a szél iránya kedvező nekem.
Ma olyan szép idő van, hogy többször is fürödtem. Délután a hajó vitorláinak beállításával foglalkoztam. Végül is a pillangónál maradtam. A nagyvitorlát kikötöttem, hogy ne lötykölődjön a hullámok miatt, az orrvitorlát pedig a csáklyával támasztottam ki. Estefelé jött egy kis szellő, így már 3 csomóval tudtam vitorlázni.
Jelenleg a víz a legnagyobb problémám. Állandóan teát kell főznöm vagy fel kell forralnom, hogy iható legyen. Most jön jól Krisztián bögréje :)
Nincs annyi gázom, időm, energiám, hogy ezzel is foglalkozzak. De igazából, már 5-6 méteres hullámokban nem is lehet majd... Van neomagnolom is, de végesek a készletek és az íze sem az igazi.
Egész éjszaka villámlik, éjfélre ér hozzám a vihar. Dörög az ég, villámok csapnak be mellettem és zuhog az eső. A szél nem nagy, igaz egy ideig le kell szednem a nagyvitorlát, de aztán újra fel tudom húzni. Az eső reggel 9-ig tart.
A vízhatlanom átázik, előveszem a másikat, de valahogy az sem az igazi.

2006.10.14. (21.nap)
Reggel kellemes szélben 4 csomóval vitorlázok Szicília partjainál. (Még mindig :-)
11:00 (37-33;012-38E) C. Granitola mellett. Új irányom: Banco Skerki (37-42N;10-50E) Délelőtt nem fürdök, mivel 25 fok van és borús/szeles az idő. Kora délután ismét elkezd esni az eső, nagyon fekete felhők és folyamatos villámlás kíséretében. A két vízhatlanomat egymásra veszem, de így is beázik sajnos néhány helyen. A következő kikötőben veszek egy új vízhatlant! A hajó ismét beázik több helyen, már vannak ötletem, hogy hol.
Este 8 körül a szél nagyon megerősödik, ezért leveszem a nagyvitorlát. Este 9 körül az orrvitorlám lovacskája leszakadt az orrvitorláról, ezért leszedem az orrvitorlát.
Kb. félórát vitorlák nélkül sodródok, félek, hogy a kis vihar fock is túl nagy lenne most...
A láthatóság nagyon leromlott, kb. 1-2tmf. (Koromsötétben nem egyszerű dolog az iránytartás.)
Felteszem a viharfockot így végre tudom stabilizálni a menetet.
Reggelig esik az eső, de azért éjszaka tudtam aludni. Hajnalban egy hajó nagyon közel jött, nem tudom miért. Vagy nem vett észre, vagy aggódott a kishajó miatt...
Ma volt Kinga és Zsolt esküvője, sok boldogságot kívánok Nekik a közös jövőjükhöz! Sajnálom, hogy nem tudtam ott lenni, remélem megértik a távolmaradásomat :) Biztos jól sikerült a lagzi...

2006.10.15. (22.nap)
Reggel végre ismét tudtam rádiózni. 14,290 MHz kicsit zajos volt (Gyuri, GoEJG, riport 4,7), de átmentünk 7,168 MHz-re és ott már kiválóan tudtunk beszélgetni Karesszel (HA5CAR), Tibivel (HA5APK) és Zsolttal (SM7YEM).
Karesz időjárás előjelzése:
Ma: 4DK
Holnap: 3-5E,EK
A 68. csatornán holnapra elszigetelt viharokat és általános szélerősödést mondanak.
Rádiózás után egy nagyot reggeliztem és elkezdtem navigálni...
10:00 (37-36N; 011-29E)
Délután úsztam egy jót, mivel nem volt szél, de a nap nagyon sütött. (31 fokot mértem ma 14 órakor, a víz 23 fokos.) Közben egy látogató érkezett a hajómra: egy kismadár. (Kb. fél órát pihent a hajómon, majd tovább szállt.)
Délutáni programom:
- Új széljelzőket tettem fel, Stadler Csaba féle magnószalagot.
(Az előzők 1,5 hónap alatt szétestek.)
- Ellenőriztem az alsó- és az orr- rekeszeket.
Az egyikben a tusfürdőm kifolyt, volt mit takarítani.
(Azzal vigasztaltam magam, hogy legalább kellemes illatú lett. :) A másikban meg sajonos volt egy kevés víz. Gondolom a tegnapi eső miatt.
- A hordók lekötését kicsit átkombináltam, mivel tegnap elszabadultak a viharban.
A gyomrom most már teljesen renbejött, így már gyógyszert sem kell szednem. Nem tudom mire jó a Kasvirág cukorka, de ma megkóstoltam és kimondottam finom. (Köszi a cukorkát!)
Még korábban az egyik latnim sajnos eltöröttt, de úgy vettem észre így is jól funkciónál. Egyenlőre nem cserélem ki.
Megváltoztattam az úti célom, az új cél: Bizerte, 37-16.1N; 009-53.6E (Tunézia). Az oka nagyon egyszerű, friss vizet (természetesen palackozott) akarok beszerezni végre. (A másik ok, hogy érdekel Tunézia...)
Remélem lesz rá időm és a hajó minden rekeszét tudom majd ott ellenőrizni. Estefelé fogom a Skereki csatornát keresztezni, remélem nem lesz nagy hajóforgalom. (Nagy volt a hajóforgalom, általában 9-10 hajó volt a közelemben.)
Sajna már három napja elfogyott a szicíliai kenyerem, pedig eddig az volt a legfinomabb :) Egy öreg szicíliai hölgy magyarázta el, hogy hol a város legjobb péksége. (Persze olaszul :-) És igaz is, tényleg finom volt, csak kevés...
Este a kézi GPS-t akartam volna kint a cockpitban használni, de mikor egy új Wpt adtam be neki, akkor lefagyott. Annyira KO, hogy még ki se lehet kapcsolni. Szóval maradt a nagy GPS az éjszakai navigálásra, még szerencse, hogy az megbízható!
Egész nap gyenge szél volt, emiatt egy kicsit motoroztam, de az nem sokat ér. Este már többet motoroztam, mivel nagyon jött északról egy vihar (villámlás, sötét felhők) és próbáltam előle menekülni. Egy ideig a vihar előtt haladtam, és ekkor szép csillagos volt az ég. Még egy hullócsillagot is láttam.
Éjfél körül már látszódnak Tunisz fényei, és van újra térérő (telefonomnak) is. Érdekes, de itt láttam eddig a legtöbb világító planktont, világít tőlük a tenger...

2006.10.16. (23.nap)
Hajnalban bejön az északi szél, egyre erősebben fúj. Néha esik is az eső. Sajnos Becsap ismét becsap a kabinba egy hullám, miközben naplót írok.
12:00-kor érek Bizerte-be (Tuniézia). Először egy halász kikötőbe sikerül kikötnöm, ahol elmagyarázzák arab-angol-francia szavakkal, hogy hol a vitorláshajó kikötő. Nagy nehezen megértem és át is megyek oda. A vám és a belépés egy fél órás 3 formanyomtatványt kitöltő móka, mert nem minden egyértelmű azon a nyomtatványon.
Eddig több, mint 1300tmf-et tettem meg Carinával 23 nap alatt. A város szép, de előreláthatólag már holnap megyek tovább. Igaz ez az ország, már egy iszlám ország, és itt minden egy kicsit lassabban megy. Sőt még ramadan is van, tehát kora reggel lehet és este 7 után bármit is intézni a városban. Elmentem a Bizerta Resortba pénzt váltani, és itt egy sört is ittam. (Ez az egyetlen hely a városban, ahol lehet sört inni. Mi lenne itt Veled Nemtom? :)