A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Jachtnaplóm 2006.10.17-21

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

10.17 (24.nap)

Azt hiszem okt. 15 Tunéziában nemzteti ünnep. Úgy nevezek itt egy nagy teret, és mindenhol a Tunisz zászlója lengedez. Furcsa, de itt az elnök képe minden utcasarkon rád figyel. Tegnap este a régi kikötőben teáztam egy tipikus Tunéziai kávézóban, majd 2,5 órát interneteztem. Mivel ramadan van, ezért itt 8 után kezdődik az élet. Tehát addig szinte minden zárva van:( Kipróbáltam az itteni édességeket, kenyeret. Majd ettem a tipikus utcai tunidor ételt (2 félét is), a nevüket már elfelejtettem. Majd az egészet leöntöttem egy kis tejjel, mivel ugye sör itt nincs. A szomszéd hajón a franciának is ez a legnagyobb baja, hogy nem lehet sört kapni. A tuniszi 'fast food' tartalma abszolút ismeretlen számomra. Képtelen voltam megállapítani a tartalmát a szendvicsnek (lehet, hogy jobb is nem tudni...)

--- Másnap kicsit fájt is a gyomrom...

Turistával nem találkoztam, szinte én vagyok itt az egyetlen. A kikötőben még 4 hajó van, és mindegyiken franciák vannak. Többségük Szardíniából jött és maradnak még 1-2 hetet. Aztán majd meglátják... Az akkumulátorokat 24 órát tudtam tölteni. Vettem 36liter palackozott Vizet, most ezzel már nem lesz probléma. A kikötőben nem lehet benzint venni (csak dízelt), ezért kivittek kocsival egy benzinkúthoz. A kikötőmester nagyon kedves, sejti, hogy mire készülök. Nem is kell külön mondanom. Itt is a Carina a legkisebb hajó, és mindenki jön és érdeklődik, hogy merre megyek mik a célok... Tunézia olcsó ország, még a taxi is olcsó. Kb. 150Ft-ért hoznak a kikötőbe a városból. A WC-ék persze nem tiszták és nem túl kulturáltak, de ez legyen a legkisebb probléma. Reggel kicseréltem az ékszíjat, mert sajnos a másik már a szakadás szélén volt. (Lehet, hogy ezért nem tudtam a motorral megfelelően tölteni.) Majd ebédeltem, a tegnapi köles feldobva egy kis zöldséggel Majd egy általános rendcsinálás után gondoltam indulok. De itt ez nem megy olyan gyorsan, várom az útlevelemet (egy pecsétet). Lassan 1 órája!!!

Közben egy kanadaival beszélgetek, aki a barátaival Törökország felé indul holnap. (A hajója neve Sea Brider) Jó széllel (4-5-6Bf DK) egész éjjel vitorlázok nyugat felé. Este a nagyvitorlát leszedem, mert annyira megerősödik a szél. (így is 5,5csomóval tudok vitorlázni) A hajóforgalom normális, a fő problémám, hogy elkerüljem a zátonyokat. Itt nem egyszerű a navigálás.

10.18 (25.nap)

Gyakran gondolok az otthonra, mint fogalomra és természetesen a családra, barátokra és a volt kollégákra is. Néha jó haza gondolni! Ma reggel visszateszem a nagyvitorlát, mert gyengült a szél. Carina specialitás: rumos kávé Délutánra a szél teljesen leáll. Nem tudok SMS-t küldeni nem engedi a hálózat. Térerő van, igaz már Algír hálózat... Átvitorláztam dél körül az Algír vizekre. Igaz nem túl biztonságos, de mostanában már jobb a helyzet. Este ismét gyengült a szél.

10.19 (26.nap)

Hajnalban megérkezett az 5Bf.-es nyugati szél. Le is reffeltem hajnali 4-kor a nagyvitorlát (3/4), hogy kezelhetőbb legyen a hajó. Így is 4-5 csomóval vitorlázunk. Reggel rádióztam, mivel még a 2-3méteres hullámok esetén lehetséges.
Tónia (HA5GBJ) 5-9;
Ernő (HA1TO) 5-9;
Tibor, Kecskemét (HA8SLT);
Jenő, Eger (HA6VB);
HA0LG; HA1IP;
Sajnos Sándort(HG1DLS) nem hallottam;
Jóska, Szeged (HA8FP) 5-9;
Reggel majdnem egy órát rádióztam.
11 körül az orrvitorlám elszakadt. Lecseréltem a vihar fokra és kb. egy óra alatt megvarrtam és megerősítettem. Ez után vissza is raktam. Egész nap 1/4-ben megyek, ebben a vitorlaállásban le tudom rögzíteni a kormányt. A problémám, hogy 350-000-ra megyek, és 260 lenne a cél. Carina mivel nagyon széles, így nem tud szél felé élesen menni max. 65fokra. (Persze 20-25fokra folyamatosan megdől.) Ebédre tonhal salátát készítek, ami kicsit kimozdít... 16:00 (37-49N;007-21E) Egész este villámlott északon és közeledett felém. Hajnalra megérkezett, de nem volt vészes.

10.20 (27.nap)

Reggel a maradék tonhal salátát megettem, majd rádióztam.
G0EJG, Gyuri, Anglia, 5-9,
Ha5CAR, Karesz, Bp., 5-9,
HA8CE, Pista, Derekegyháza, 5-8,
UX0DJ, János, Nagyserölős, 5-9,
Yu7NW, Józsi, Nagybecsek, 5-8,
HA6NN, András, 5-5,
HA5UK, Gyuri, BpT 5-9,
HAOLG, Tóni, 5-9,
HA8RD, Laci, Kiskörös, 5-9,
HA3TK, Jüska, Szenteőrinc, 5-9,
HA5APK, Tibi, Bp, 5-9,
HA2EBQ, Rudi, 5-9,
HA2RI, Laci, 5-9,
HA1TO, Gergő, 5-9,
OE3BCE, Csaba, 4-7,
HA0MO, Laci, Hajdúdorog, 5-9,
HA3UX, Pista, Tamási, 5-8,
HAOIV, Lajos, Püspökladány, 5-9
10:20-ig rádióztam, majd elkezdtem a hajóval foglalkozni.
A vihar fok és a reffelt nagyvitorla. együtt kevés. Kb. 2 csomóval haladok. Mivel a hullámok nagyok és becsapnak, így az irányt sem lehet tartani. Remélem, hogy jön majd a kedvező cél, ez most a terv. (Ha nagyobb vásznat húzok fel, akkor a hajót nagyon terhelem és nem is megyek sokkal gyorsabban.) Délután már gyengült a szél (4Bf.) és a hullámok is kisebbek (4m), ezért felteszem a normál fokot és a nagyvitorlát is teljesen kihúzom. Éjszaka ne erősödik, igaz a forgalom miatt felkelek ellenőrizni a helyzetet

10.21 (28.nap)


Reggel rádióztam, több mint egy órát.
G0EJG, Gyuri, Anglia, 5-9,
HA5CAR, Karesz, Bp., 5-9,
HA5APK, Tibi, Bp., 5-9,
HA9PI, Feri, Nádas, 5-9,
HA3FHH, Gábor, Pécs, al9,
HA0IH, Zoli, Hajdúszoboszló, 5-9,
HG1DCI, Imre, 5-7,
HA5BIK, Lajos, Bp. (Rákosfalva), 5-9,
HA8JA, Tóni, Békéscsaba, 5-8,
HA7NO, Jóskao Besenyszög, 5-9,
HA3FUL, Lajos, Möcség, 5-8,
HA3NU, Laci, Szekszárd, 5-9,
HA8RM, Peti, Kecskemét, 5-9,HA1KXX, Imi, 5-le,
SM7YEM ZSolt, Svédo., 5-8,
HA2RI, Laci, 5-9,

Karesz beszámolt a várható időjárásról, sajnos nyugati jellegű lesz a következő napokban. (Sajnos itt a 68. csatornán az időjárás előrejelzés már nem hallható.)


Infok:
Maritime Mobile Net, 7,085MHz (LSB), 7:00UTC
UK Maritime Mobile Net, 14,303MHz (USB), 08:00, 18:00
Transatlantic MaritimiMobile Net, 21,400MHz, 13:00

Reggel elkezdett erősödni a DNy szél, tehát jobban dől a hajó. Így nehezebb az élet a hajón és jobban is kell figyelni. Mindig van mit csinálni a hajón. 1-2 csavar vagy sekli kilazul, esetleg a kötél kienged. Reggelente végig megyek a hajón ezeket leellenőrizni. Összességében nagyon lassan haladok már 3 napja, és a hajót nagyon dobálják a hullámok. Folyamatosan 5-6 métereket zuhanok. 5 napja indultam Tunéziából, de csak 130tmf-et tettem meg jó irányba És még hátra van 480tmf Melilláig. Ebédre tonhalas-zöldséges bulgurt készítettem, ez lesz a vacsorám is, és ameddig kitart addig eszem:)) Délután a hálózsákomat varrtam meg, nem lett szép, de legalább tartós szerintem! A horgonylánc beesett a vödörből a vízbe, ezt kellett az 5 méteres hullámokba visszahúznom és újra rögzítenem. (De sikerült!) Este a GPS tápja nem volt ok, kiderült, hogy a főbiztosítékot veri ki mindig valami itt a rendszerben. (Van egy automata főbiztosíték.) A hiba az autopilotban volt, szerencsére megtaláltam a hibát 30 perc alatt. Holnap javítom majd meg, mert már sötét van.